Nog even een crosspost uit de Speed-pedelec Groep der Lage Landen:
https://www.facebook.com/groups/1282296218454509/ (leuke groep voor de Benelux waar je alles kwijt kunt over je speed pedelec )
Bulls Green Mover E45 2016
Na 1600 km in anderhalve maand tijd even een review van mijn Bulls Green Mover E45.
Ik gebruik hem alleen maar voor woon-werk en dit bedraagt 2 x 26 km per dag. Grotendeels door de polder met weinig obstakels en kwalitatief goede fietspaden, ook maar een klein stuk waar ik op de rijbaan zou moeten.
Motor / ondersteuning:
De motor is zeer krachtig maar ook wel enigszins hoorbaar. Ik vind dit zelf niet storend maar je hoort hem bij lagere snelheden in lagere ondersteuning wel aardig piepen dus het is niet echt een fiets om rustig een stukje te toeren, je hebt er althans aardig wat bijgeluiden bij.
Verder is het wel een nadeel dat alleen de hoogste stand tot 45 km/u ondersteuning geeft. Alle lagere standen ondersteunen maar tot 35 km/h. Dit is niet aan te passen volgens Bulls en mijn dealer.
Windje mee is hij relatief makkelijk boven de 43 km/u te houden en bij een beetje tegenwind zit je net onder de 40 km/u. Denk dat dit met een speed pedelec met middenmotor wat zwaarder gaat maar ik ben uitermate tevreden over de kruissnelheid. Ik ben per rit 15 ~ 20 minuten sneller als mijn vorige e-bike die maar tot 25km/u ondersteuning gaf. Erg fijn want dan kan ik in de ochtend wat later weg en ik ben dus ook wat eerder thuis.
Accu / bereik:
De accu is groot en weegt 5 kg. Je kunt hem redelijk eenvoudig van het frame afhalen en hij zit vast met een slot en sleutel. Op een enkele lading kom ik denk ik 30 ~ 35 km ver. Meestal heb ik bij aankomst thuis / op het werk nog 20~30 % over. Dit is niet slecht maar ik had er net iets meer van verwacht. Hopelijk gaat de accu niet al te snel capaciteit verliezen. Hij is wel goed te hanteren vanwege het handvat.
De lader die is meegeleverd heeft een output van 52 volt en ook een ingebouwde fan, deze maakt een hoop geluid en dat is toch wel storend als je hem bijvoorbeeld in de woonkamer op gaat laden. Een ander type lader zonder fan is niet beschikbaar, ik wil op termijn een tweede lader kopen omdat het niet altijd praktisch is om die lader mee te nemen maar die kost dus aardig wat geld.
Componenten en slijtage tot nu toe:
De schijfremmen zijn zeer goed en zorgen ervoor dat je snel tot stilstand komt. Tevens voorzien van remverlichting. De verlichting staat wanneer je de fiets inschakelt automatisch aan. Dit is een vereiste van speed pedelecs. Verder heb ik het idee dat de ketting en cassette minder aan slijtage onderhevig zijn als bij een middenmotor omdat de motor direct de kracht op het achterwiel zet en niet aan de ketting trekt. Ben benieuwd hoe lang ik met deze ketting en cassette kan doen.
Conclusie:
+ Zeer krachtige ondersteuning
+ Hoogwaardige componenten
+ Zeer stabiel / weinig trillingen
+ Achterwielmotor, dus minder slijtage?
- Alleen ondersteuning tot 45 km/u in de hoogste stand, overige standen tot 35 km/u
- Hoog energieverbruik ( denk dat een Stromer efficiënter is )
- Motor zeker niet stil
Tot zover,
Indien er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!