Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.034.034 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-05 17:03

jelle.

Product Owner
Ik weet niet in hoeverre dit topic ook gaat over huren, maar ga het toch proberen.

Weet iemand op basis waarvan huurwoningen in nieuwbouw worden toegewezen? Ik heb het specifiek over De Syp in Utrecht, waar je van 266 appartementen 10 voorkeuren kunt opgeven. De enige toelichting die echter wordt gegeven is dat er "op basis van jouw voorkeuren en de door jouw [sic] ingevulde gegevens" een woning wordt toegewezen.

Ik las elders dat er gekeken wordt naar "passende inkomens", maar dat betekent zoveel als degene met de meeste poen ofzo? Iemand hier ervaring mee en eventueel tips om de meeste kans te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 22:08
Tassadar32 schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:35:
@JaMaaT Voor bestaande bouw is het haast nooit rendabel om gasloos/warmtepomp te realiseren, gelukkig zijn we hier in het projectmatige nieuwbouwforum. Als je nu al voorbereidingen treft is de overstap straks erg makkelijk. Koelen met een W/W warmtepomp is vele malen efficiënter dan met een airco en er zijn dus minder panelen nodig.

@silmic1612 Wij hebben nu vloerverwarming met regeling per kamer. Wat mij betreft was die regeling ook echt niet nodig, en je kan het naderhand redelijk goedkoop zelf opzetten. Vloerverwarming heeft per verdieping een verdeler dus je kan altijd per zone (kamer) open of dicht draaien net als een normale radiator, Ik zou dan ook aanbevelen om wel vloerverwarming te doen maar geen zoneregeling, zo ben je het meest voorbereid op gasloos met de laagst mogelijke kosten.

Heel duur: wij zijn nu per maand goedkoper uit dan onze buren die niet de Nul op de Meter optie gekozen hebben. Geen radiatoren op de 1e en 2e, koeling in de zomer. Ja de aanschaf is duur, maar reken even mee:

+ € 31k : Nul op meter optie inclusief vloerverwarming, en 27*320Wp full black panelen
- € 25k : Extra hypotheekruimte voor energieneutrale woning
- € 4k : Subsidie WP
- € 2k : Teruggave BTW zonnepanelen

Dus dat kan prima uit. De extra hypotheeklasten worden ruim gecompenseerd door de lagere energierekening ( € -30 per maand, ja we krijgen geld om aangesloten te zijn) en de doorverkoop van energie via het laadpunt van de EV.
Onze woning is bijna 1 jaar oud. Maar toch bewust voor gas gekozen. Ook voor onze gashaard :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:50

MadEgg

Tux is lievvv

silmic1612 schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:31:
en de 3600 euro is de goedkoopste oplossing (alleen 1e verdieping zonder thermostaat per kamer) ik zou graag op onze slaapkamer de verwarming uit willen zetten. als onze kinderen t.z.t de verwarming aan willen zetten daar is goed genoeg. maar met thermostaat per kamer is het dus al 4800 euro. en voor de 1e en 2e verdieping totaal 6000 of 7500 euro.

inderdaad leuk dat we allemaal van het aardgas af moeten maar ik vind het gewoon erg duur.. en dan heb ik het nog maar niet over het feit dat de warmtepomp optie nog niet eens is uitgewerkt door de bouwer..
Je krijgt sowieso een verdeler met een regeling per zone waarmee je de kamers individueel kunt instellen. Of dus eigenlijk de zones, maar één zone bedient zelden meer dan een kamer. Dat is alleen wat meer gepriegel dan met een thermostaat natuurlijk. Het is ook niet bijster lastig om achteraf elektrische knoppen op de verdeler te (laten) zetten waarmee je alsnog de thermostaatfunctie kunt bereiken, tegen waarschijnlijk lagere kosten. Althans, dat is mij zo verteld door de leverancier van onze warmtepomp. Die raadde ons aan om eerst eens te kijken hoe ver we kwamen zónder thermostaat per kamer en met naregelen alle temperaturen goed krijgen. Mocht dat toch niet lukken kan de thermostaat altijd nog toegevoegd worden.
MadEgg schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:36:
Wij hebben een meningsverschil met de aannemer over de afwerking - het stucadoorswerk is volledig overgeslagen in onze woning. Helaas hebben we dit niet als opleverpunt laten opschrijven omdat we dachten dat dit onder het vervallen van het spackwerk waar we wel geld voor terugkregen. Hadden we toch maar een opleverinspectie gepland ;)

Er bleek dus nog veel meer werk en kosten achter weg te komen. Ik heb met Vereniging Eigen Huis gesproken en die zeggen dat ik pas na 3 maanden bij Woningborg terecht kan dus dat ik het vooralsnog moet uitzoeken met de aannemer. Na wat aandringen zijn ze nu wel intern aan het overleggen of er toch nog een financiële compensatie kan komen, dus hopelijk loopt het met een sisser af.
En het sist :). Vanmiddag bericht gekregen van de bouwer dat ze na wat uitzoekwerk toch een redelijke financiële compensatie kunnen geven voor het vervallen van het bovenstaande. Dat haalt de druk weer wat van onze begroting af. Gelukkig maar - ik was al even bang dat ik die rechtsbijstandsverzekering nog ging missen :+

[ Voor 5% gewijzigd door MadEgg op 19-11-2018 19:57 ]

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:34
witterholt schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:45:
De levering van de grondvloer voor het veld van ons project heeft vertraging. De fundering wordt wel gelegd. We hebben het bericht gekregen dat de factuur daarom pas gelijktijdig de tweede termijn betaald hoeft te worden. Echter hebben een aantal kopers erop aangedrongen de factuur met de eerste termijn in 2018 te willen voldoen vanwege "de financiële positie". Ik snap alleen niet waarom men dat zou willen. Want door uitstel kun je nog profiteren van de lagere hypotheekrentelasten omdat er nog niets uit het bouwdepot is.
Misschien dat sommige mensen de eerste termijn met eigen geld willen betalen. Dit zal dan te maken hebben met de vermogensbelasting. Zolang de belastingdienst rekent met een fictief rendement van meer als dat het je oplevert kan dat heel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Een tijd geleden is het in dit topic besproken dat het slim is om loze leidingen te leggen naar het plafond van iedere verdieping voor access points, zodat je overal goede wifi dekking hebt.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben redelijk een leek voor wat betreft wifi (wat doe ik op dit forum :) )

als ik het goed begrijp is dit een kwestie van
- router/modem in de meterkast?
- 2 loze leidingen op eerste verdieping naar het plafond van de hal (1 voor utp kabel en 1 voor stopcontact)
- 2 loze leidingen naar het plafond van de zolder

Tips zijn zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
poosie schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:39:
[...]

Dat snap ik niet. 20 graden is toch 20 graden en 16,5 graden is dan toch 3,5 graden frisser? hoe kun je het dan even warm hebben? :?
Ik vermoed dat het 20 graden huis nog behoorlijk tocht wat het zeer oncomfortabel maakt ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Martinus123 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:26:
Een tijd geleden is het in dit topic besproken dat het slim is om loze leidingen te leggen naar het plafond van iedere verdieping voor access points, zodat je overal goede wifi dekking hebt.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben redelijk een leek voor wat betreft wifi (wat doe ik op dit forum :) )

- 2 loze leidingen op eerste verdieping naar het plafond van de hal (1 voor utp kabel en 1 voor stopcontact)

Tips zijn zeer welkom.
Ik zou één doen en dan met PoE werken. Ofwel een PoE-switch regelen ofwel PoE-injectors in de meterkast. Dan heb je geen stopcontacten nodig. Zo heb ik het aangepakt.

En dan een patchkast in de berging, maar dat voert vast wat te ver als leek ;)

Het signaal van WiFi loopt erg hard terug door betonnen wanden. Ik hoopte aan één accesspoint per verdieping toe te kunnen maar dan heb ik in de aangebouwde berging al geen signaal meer. Daar ga ik dus nog een extra accesspoint ophangen. In totaal 4 dan,
en mogelijk later buiten ook nog een voor in de achtertuin.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38

Tips zijn zeer welkom.
Ik heb naar elke kamer een netwerk kabel laten trekken, daar zitten nu overal PoE access points op. Kabels komen in de meterkast uit, daar aansluiten op een PoE switch zodat de access points stroom hebben. Router met patch kabel aansluiten op switch en klaar. Supersnel wifi in het hele huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024

Tips zijn zeer welkom.
Dat is prima. Je kan zelfs met 1 loze leiding per verdieping uit de voeten komen als je PoE gebruikt. Denk ik :9

Ik heb hier op de BG en 1e verdieping loze leidingen getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
@Martinus123 Omdat je altijd tekort komt: Zat loze leidingen naar alle kamers, daar kan altijd nog ethernet of elektra in naar gelang het nodig is. Op iedere verdieping centraal op het plafond een loze leiding voor een PoE access point.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictnoob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:00
Wij hebben een tijd geleden ook een nieuwbouw woning gekocht en de fundering is reeds gelegd! Omdat we alle installateurs (keuken, badkamer, vloer, muren) pas in kunnen plannen als we een idee hebben wanneer de oplevering is vroeg ik mij af wanneer jullie een gerichtte opleverindicatie hebben gehad. We hebben nu gehoord dat ze de oplevering in Q3 verwachten, maar op basis daarvan kunnen we niets inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
MadEgg schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:54:
[...]

Ik zou één doen en dan met PoE werken. Ofwel een PoE-switch regelen ofwel PoE-injectors in de meterkast. Dan heb je geen stopcontacten nodig. Zo heb ik het aangepakt.

En dan een patchkast in de berging, maar dat voert vast wat te ver als leek ;)

Het signaal van WiFi loopt erg hard terug door betonnen wanden. Ik hoopte aan één accesspoint per verdieping toe te kunnen maar dan heb ik in de aangebouwde berging al geen signaal meer. Daar ga ik dus nog een extra accesspoint ophangen. In totaal 4 dan,
en mogelijk later buiten ook nog een voor in de achtertuin.
Dus als ik het goed begrijp;
- 1 loze leiding naar plafond van begane grond voor PoE AP
- 1 loze leiding naar plafond van 1ste verdieping voor PoE AP
- PoE switch in de meterkast voor stroom voor de access points
- Router met patch kabel aansluiten op switch

Is dit voldoende?

Loze leiding naar plafond van zolder voor PoE AP is niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Martinus123 schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:06:
[...]

Dus als ik het goed begrijp;
- 1 loze leiding naar plafond van begane grond voor PoE AP
- 1 loze leiding naar plafond van 1ste verdieping voor PoE AP
- PoE switch in de meterkast voor stroom voor de access points
- Router met patch kabel aansluiten op switch

Is dit voldoende?

Loze leiding naar plafond van zolder voor PoE AP is niet nodig?
Ik zou wel naar zolder doen als je daar ook goed wifi signaal wilt. Bij mij is een verdieping hoger het verschil van 500 Mbps naar 4 Mbps. Als je daar voldoende aan hebt is het niet nodig.

Qua PoE moet je even opletten of de accesspoints actieve PoE snappen (802.3af en/of 802.3at) als je een PoE switch wilt gebruiken. Anders heb je een PoE switch nodig die passive PoE ondersteund. Ubiquiti heeft bv veel access points die alleen passive snappen. Ik werk zelf met met Mikrotik, dat werkt wel met 802.3 maar is wat minder gebruikersvriendelijk.

Met andere woorden: besteed even de nodige aandacht aan het bij elkaar uitzoeken van de apparatuur. Genoeg over te vinden hier op Tweakers natuurlijk!

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ethernet kabels uit het plafond op de 1e en 2e verdieping, maar kom er nu pas achter dat ik beter loze leidingen had kunnen nemen.. Er zit een rookmelder naast, wat is handiger : access point met stroom van de rookmelder aftappen of nieuwe kabels trekken?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 22:51
Je kan de ap's ook gewoon ergens tegen de muur plakken (of vloer). Hoeft niet per se het plafond te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:09
Je hebt tegenwoordig mooie platte ap's die je op een inbouwdoos monteert. Netwerkkabel trekken met rj45 stekker en deze uit laten komen in de inbouwdoos en je prikt hem er zo op. pricewatch: TP-Link EAP225-Wall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 16:00
Sport_Life schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:04:
Ik heb ethernet kabels uit het plafond op de 1e en 2e verdieping, maar kom er nu pas achter dat ik beter loze leidingen had kunnen nemen.. Er zit een rookmelder naast, wat is handiger : access point met stroom van de rookmelder aftappen of nieuwe kabels trekken?
Access Point met PoE, zoals hier net al 10x aangegeven is. Dan heb je alleen een ethernet kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dirtbiter schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:02:
[...]

Access Point met PoE, zoals hier net al 10x aangegeven is. Dan heb je alleen een ethernet kabel nodig.
Ik begrijp juist dat er een speciale PoE ethernet kabel nodig is ipv standaard cat6? :/

Inmiddels ook de stofzuiger methode gelezen, gaat wel lukken denk ik d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:15:
[...]

Ik begrijp juist dat er een speciale PoE ethernet kabel nodig is ipv standaard cat6? :/

Inmiddels ook de stofzuiger methode gelezen, gaat wel lukken denk ik d:)b
Nee hoor, PoE kan over elke fatsoenlijke kabel. Door je loze leidingen legt de bouwer als het goed is trekdraden dus stofzuigers zou je niet nodig moeten hebben.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
DjRik schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:57:
Twee weken terug hebben wij een kijkdag gehad en hadden we het geluk dat de cementdekvloeren nog niet gestort waren. Zodoende konden we de vloerverwarming zien liggen en eens kijken hoe dat gedaan was. Begange grond en 1e verdieping is standaard vloerverwarming en op zolder hebben we als optie vloerverwarming in twee zones laten leggen zodat we daar later 2 slaapkamers van kunnen maken.

Echter ligt er nu een strook van ca. 70cm waar geen vloerverwarming is gelegd (zie onderstaande foto). Dit direct aangegeven bij de uitvoerder en die zei dat het waarschijnlijk een fout was en dat de tekening op z'n kop gehouden is o.i.d. Dit ook gemeld bij onze koopbegeleider, waarna een reactie kwam dat het toch goed was i.v.m. een koude zone:

[...]

[Afbeelding]

Het klopt inderdaad dat onder een deel van die zone de badkamer gesitueerd is een verdieping lager, maar ik vind het raar dat deze zone zo groot is.

Ik heb contact opgenomen met de buren en daar zie je dat de vloerverwarming 15cm verder van de muur af ligt (rechterzijde foto). Dit lijkt dus ook een koude zone te zijn, maar beduidend kleiner.

[Afbeelding]

Is er een mogelijke verklaring van de verschillen? En kan het zo zijn dat die koude zone inderdaad zo groot moet zijn?
Een vervolg op bovenstaand verhaal (bedankt voor de input hier van het forum):
Ik heb contact opgenomen met onze koopbegeleider en uitgelegd waarom wij denken dat de koude zone bij ons op zolder te groot is:
  • Volgens ISSO moeten de waterleidingen en vloerverwarming een afstand hebben van 250mm.
  • Koude zone is bij ons 700mm en bij de buren 250mm, wat overeen komt met wat het ISSO beschrijft (bij de buren dan).
  • Nergens in huis is er zo'n grote koude zone aangebracht als op zolder
Helaas een nogal een dooddoenende reactie. Ik zal 'm quoten:
De gehele technische onderbouwing van hoe groot een koude zone mag zijn of moet zijn en waar de waterleidingen mogen lopen is aan de installateurs.

Die moeten zorgen dat de woning voldoet en ik ga er vanuit dat ze dat goed doen.

Voor de zolder is net zoals bij alle andere ruimtes een transmissieberekening gemaakt. Deze warmtecapaciteitsberekeningen bepalen hoeveel meter vloerverwarmingsslang er in een ruimte moeten liggen en op welke temperatuur met een bepaalde flow het warmwater door de slangen gaat om de berekende temperatuur te behalen.

Als de installateur dit dus zo uittekent en berekend ga ik er vanuit dat het gewoon klopt. Daar kunnen we met z’n allen iets van vinden, maar hoe dat hij dat maakt is aan hem.
Ook echt die laatste zin, ik kan er slecht tegen. Ik denk dat ik geldige redenen heb om te twijfelen aan de huidige uitvoering van de koude zone, maar om het dan zo af te doen...

Ik heb niet het idee dat ik een expert ben op dit gebied en ik sta open om mijn twijfels te laten ontkrachten, maar dan wil ik wel een onderbouwing zien. Iets wat ik ook aangegeven had richting de koopbegeleider.

Iemand een idee wat mijn vervolgstap zou moeten zijn? Ik weet niet zo goed hoe ik dit verder aan moet pakken.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@DjRik De aannemer heeft waarschijnlijk niet eens contact met de installateur gehad, geen zin in. Vraag of je zelf contact mag opnemen met de installateur om duidelijkheid te krijgen, kan best zijn dat die er een prima reden voor heeft (of niet).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
DjRik schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:21:
[...]

Een vervolg op bovenstaand verhaal (bedankt voor de input hier van het forum):
Ik heb contact opgenomen met onze koopbegeleider en uitgelegd waarom wij denken dat de koude zone bij ons op zolder te groot is:
  • Volgens ISSO moeten de waterleidingen en vloerverwarming een afstand hebben van 250mm.
  • Koude zone is bij ons 700mm en bij de buren 250mm, wat overeen komt met wat het ISSO beschrijft (bij de buren dan).
  • Nergens in huis is er zo'n grote koude zone aangebracht als op zolder
Helaas een nogal een dooddoenende reactie. Ik zal 'm quoten:

[...]

Ook echt die laatste zin, ik kan er slecht tegen. Ik denk dat ik geldige redenen heb om te twijfelen aan de huidige uitvoering van de koude zone, maar om het dan zo af te doen...

Ik heb niet het idee dat ik een expert ben op dit gebied en ik sta open om mijn twijfels te laten ontkrachten, maar dan wil ik wel een onderbouwing zien. Iets wat ik ook aangegeven had richting de koopbegeleider.

Iemand een idee wat mijn vervolgstap zou moeten zijn? Ik weet niet zo goed hoe ik dit verder aan moet pakken.
Je kunt inderdaad direct contact opnemen met de installateur. De kans bestaat wel dat die niet met je wil praten... Ze worden nogal eens geïnstrueerd (of hebben dat zelf bedacht) dat ze niet met de eindgebruiker communiceren.

Je kunt nog aangeven aan je aannemer dat je de aanname onvoldoende vindt. En dat je dit punt geregistreerd hebt, en tijdens de oplevering voor zult leggen aan je bouwkundige adviseur/keurder die je dan meeneemt. Mocht op dat moment, of later bij controle, blijken dat het niet voldoet, dan wordt het als opleverpunt op het procesverbaal van oplevering opgenomen, en moet de aannemer het aanpassen terwijl er dan al cementdekvloer en alles bovenop ligt. Het risico ligt bij de aannemer. Als je dat benoemd, en ze willen dat risico nemen, dan moeten ze dat zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:40
ictnoob schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:59:
Wij hebben een tijd geleden ook een nieuwbouw woning gekocht en de fundering is reeds gelegd! Omdat we alle installateurs (keuken, badkamer, vloer, muren) pas in kunnen plannen als we een idee hebben wanneer de oplevering is vroeg ik mij af wanneer jullie een gerichtte opleverindicatie hebben gehad. We hebben nu gehoord dat ze de oplevering in Q3 verwachten, maar op basis daarvan kunnen we niets inplannen.
Het duurde bij mijn project erg lang voordat de opleverdatum concreet werd, eigenlijk pas 1,5 maand voor oplevering. Drie weken voor oplevering kreeg ik de exacte datum te horen.

Tijdens de bouw heb ik de leveranciers/vaklui van de planning op de hoogte gehouden, dat is waarschijnlijk het enige dat je op dit moment kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-05 21:05
DutchAddick schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:03:
[...]

Ik heb naar elke kamer een netwerk kabel laten trekken, daar zitten nu overal PoE access points op. Kabels komen in de meterkast uit, daar aansluiten op een PoE switch zodat de access points stroom hebben. Router met patch kabel aansluiten op switch en klaar. Supersnel wifi in het hele huis :)
even een vraag van een leek:

kan ik vanuit de meterkast met een POE switch een stugge kabel aansluiten naar een wandaansluiting, en daarop dan een POE accespoint aansluiten ? of moet de kabel rechtstreeks vanuit de POE switch in de AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Lennartc schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:16:
[...]

kan ik vanuit de meterkast met een POE switch een stugge kabel aansluiten naar een wandaansluiting, en daarop dan een POE accespoint aansluiten ? of moet de kabel rechtstreeks vanuit de POE switch in de AP?
Ja. Er moeten geen actieve onderdelen tussen zitten. Patchpanelen en wandcontactdozen zijn geen probleem voor PoE.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-05 21:05
Mooi, dan ga ik serieus eens kijken naar die TP-link wall accespoints.

Die lijken mij ideaal voor op de gang en in de slaapkamers; aangezien deze zowel als accespoint dienen en daarnaast 3 kabel aansluitingen hebben.

Nu nog een geschikte POE switch (ik ga dan 5 of 6 van deze wall units aansluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Lennartc schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:41:

Die lijken mij ideaal voor op de gang en in de slaapkamers; aangezien deze zowel als accespoint dienen en daarnaast 3 kabel aansluitingen hebben.

Nu nog een geschikte POE switch (ik ga dan 5 of 6 van deze wall units aansluiten).
Wellicht een beetje off-topic inmiddels maar die TP-link hebben dan wel WiFi AC, maar slechts een 100 Mbps uplink. Ik weet niet wat voor internetverbinding je krijgt, maar met deze units gaat de kabel dus de beperkende factor zijn, niet de draadloze verbinding.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
Ze hebben ook andere modellen voor o.a. plafonds.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 12:46
Ik zag onlangs bij ons dat de knieschotten aan beide kanten dichtzitten met vaste platen. Kan het kwaad deze na oplevering te verwijderen en er 'iets anders' voor in de plaats te zetten? Wil de ruimte namelijk als opslag gaan gebruiken...
Hoe hebben jullie dit gedaan?

* frumper moet de zoekfunctie binnen een topic eens leren gebruiken...

[ Voor 14% gewijzigd door frumper op 20-11-2018 11:37 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 09:33

ArCadE

No banana available

frumper schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:28:
Ik zag onlangs bij ons dat de knieschotten aan beide kanten dichtzitten met vaste platen. Kan het kwaad deze na oplevering te verwijderen en er 'iets anders' voor in de plaats te zetten? Wil de ruimte namelijk als opslag gaan gebruiken...
Hoe hebben jullie dit gedaan?
Dat kan, als je maar oplet dat je niet de verticale balk waar ze op vastgenageld zitten doorzaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 09:33

ArCadE

No banana available

Lennartc schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:41:

Ik heb deze aangeschaft met dat doel:
https://tweakers.net/pric...gs1900-8hp/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
[...]

Ik heb tussen de stugge kabel en het AP nog een korte patch kabel zitten, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
Ik zat te denken om naar de AP punten in het plafond toch flexibele kabel te trekken, dan kun je gelijk stekkertje eraan zetten en geen gekloot om kabel eerst aan wandcontactinbouwdoos te maken en vervolgens aan andere kant aan patchpaneel. AP gaat er toch overheen dus je ziet er niets van. Is er een goede reden om toch een stugge kabel te gebruiken dat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

jogaa schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:25:
Ik zat te denken om naar de AP punten in het plafond toch flexibele kabel te trekken, dan kun je gelijk stekkertje eraan zetten en geen gekloot om kabel eerst aan wandcontactinbouwdoos te maken en vervolgens aan andere kant aan patchpaneel. AP gaat er toch overheen dus je ziet er niets van. Is er een goede reden om toch een stugge kabel te gebruiken dat ik over het hoofd zie?
Je kunt ook RJ-45 stekkers op stugge (solid) kabel zetten dus dat is hier niet belangrijk. Stranded kabel kun je niet in een patchpaneel doen en ook niet in wandcontactdozen tenzij ze met keystones oid werken.

Je moet wel de juiste stekkers hebben die ook met solid kabels kunnen.

Persoonlijk zou ik altijd voor een WCD gaan, flexibeler in de toekomst.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-05 20:42
Bij de oplevering van woningen in ons project heeft de opleverende partij aangegeven dat er vanwege de lage temperatuur in de vloerverwarming geen opstookprotocol gevolgd hoeft te worden. Klonk voor mij gek maar wellicht dat het bij woningen die nu opgeleverd worden wel gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Klinkt mij ook gek in de oren. Opstookprotocol is voor het zetten van de vloer. Eerst naar warm en dan weer koud, en bij afkoelen kunnen scheuren ontstaan. (koud krimpt, warm zet uit). Als je het niet zou doen lijkt het mij dat je in het voorjaar (als de verwarming uit gaat) scheuren in je dekvloer krijgt. En als je iets verlijmd hebt, scheurt dat mogelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Hsb-3 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:58:
Klinkt mij ook gek in de oren. Opstookprotocol is voor het zetten van de vloer. Eerst naar warm en dan weer koud, en bij afkoelen kunnen scheuren ontstaan. (koud krimpt, warm zet uit). Als je het niet zou doen lijkt het mij dat je in het voorjaar (als de verwarming uit gaat) scheuren in je dekvloer krijgt. En als je iets verlijmd hebt, scheurt dat mogelijk mee.
Ja vind het ook gek klinken, overigens hebben de twee vloerenleveranciers wel aangegeven dat het geen problemen gaat opleveren.

Een medebewoner gaf aan:

A: Je kan de temperatuur niet hoger instellen dan 25 graden
A: Dus opstoken heeft niet echt zin

B: Het water of de thermostaat?

A: Thermostaat daarmee kan er nooit water doorheen met temperaturen hoger dan 35 graden aan de inlaat zijde
A: Traditionele vloerverwarming kan 60 graden worden
A: En het systeem warmt met 1 a 1,5 graad op per dag

[ Voor 7% gewijzigd door BertP op 20-11-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 15:52
Graag zou ik jullie advies willen voor onze nieuwbouw woning.

Wij hebben vloerverwarming op de begane grond en kunnen deze voor €650 ook op de gehele eerste verdieping laten aanbrengen. De radiatoren op de eerste verdieping komen dan te vervallen.

Zowel de begane grond als de eerste verdieping zullen dan met 1 thermostaat bediend worden. Dit wil ik later gaan aanpassen, waardoor ik alle ruimtes afzonderlijk kan reguleren, maar vanwege de financiën zal dit niet direct mogelijk zijn. In het begin kunnen we natuurlijk wel met de kranen op de verdeelunit de temperatuur enigszins reguleren.

Zouden jullie deze optie nemen? Eventuele voordelen die ik kan bedenken is dat het beter staat (de radiatoren staan dan niet meer in het zicht), maar daar houd het ook wel mee op.

Op de zolder hebben we geen verwarming. Nu kunnen we voor €770 een enkele radiator laten aanleggen. Echter vind ik dit behoorlijk aan de prijs. Waarschijnlijk gaan we de zolder de eerste maanden/jaren nauwelijks gebruiken, dus hebben we ook geen verwarming nodig. Mocht het ooit wel een leefruimte worden kunnen we mogelijk een elektrische radiator aanbrengen. Heeft iemand hier ervaring mee met betrekking tot verbruik etcetera?

Wat zouden jullie in de bovenstaande situaties doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-05 19:36
Ik zou het doen! € 650,- is een koopje volgens mij. Bij mijn mogelijk nieuwe woning staat dat op de lijst voor € 2800,-. Dat is dan wel per ruimte regelbaar.

Verder voordeel is dat je voorbereidt bent op LTV (Lage Temperatuur Verwarming). Dat is altijd handig als je later van het gas af moet. (Er even vanuit gaande dat er nog gas in komt).

[ Voor 37% gewijzigd door Dronium op 20-11-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
€650 maar? Doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Dronium schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:30:
Ik zou het doen! € 650,- is een koopje volgens mij. Bij mijn mogelijk nieuwe woning staat dat op de lijst voor € 2800,-. Dat is dan wel per ruimte regelbaar.

Verder voordeel is dat je voorbereidt bent op LTV (Lage Temperatuur Verwarming). Dat is altijd handig als je later van het gas af moet. (Er even vanuit gaande dat er nog gas in komt).
We zijn al helemaal gasloos ;) We krijgen daar wel stadsverwarming voor terug (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
YellowCab schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:37:

We zijn al helemaal gasloos ;) We krijgen daar wel stadsverwarming voor terug (helaas).
Kun je die stadsverwarming niet weigeren en in plaats daarvan een warmtepomp plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
ASW1 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:39:
[...]

Kun je die stadsverwarming niet weigeren en in plaats daarvan een warmtepomp plaatsen?
Nope, dat wil de aannemer niet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hoeveel moet dat maandelijks kosten dan die stadsverwarming als ik vragen mag? Ik heb altijd de indruk dat dat vanwege de hooge maandelijkse netwerkkosten duur betaalde energie is, maar misschien heb ik het mis.
Die radiator op zolder zou ik laten vervallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
ASW1 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:42:
Hoeveel moet dat maandelijks kosten dan die stadsverwarming als ik vragen mag? Ik heb altijd de indruk dat dat vanwege de hooge maandelijkse netwerkkosten duur betaalde energie is, maar misschien heb ik het mis.
Die radiator op zolder zou ik laten vervallen
Vaste kosten zijn €465,- per jaar, exclusief verbruik. Dus dat is behoorlijk prijzig helaas.
Jij zou beide radiatoren compleet laten vervallen? Waarom als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het ging toch maar om 1 radiator op zolder?
Nieuwbouw is dusdanig goed geïsoleerd tegenwoordig dat een onverwarmde bovenverdieping nooit koud wordt, vaak net iets kouder dan beneden maar veel mensen vinden dat wel prettig. Je hoort steeds vaker dat men de verwarming boven nog nooit open heeft gehad. Als je voorlopig niet van plan bent iets concreets met de zolder te doen dan heb je die radiator sowieso niet nodig, en je kunt deze altijd later nog plaatsen. Met vloerverwarming wordt dat een veel moeilijker verhaal. Als je die nu voor 650 kunt krijgen is dat echt een no-brainer, daar moet je helemaal niet over nadenken maar direct doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
ASW1 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:54:
Het ging toch maar om 1 radiator op zolder?
Nieuwbouw is dusdanig goed geïsoleerd tegenwoordig dat een onverwarmde bovenverdieping nooit koud wordt, vaak net iets kouder dan beneden maar veel mensen vinden dat wel prettig. Je hoort steeds vaker dat men de verwarming boven nog nooit open heeft gehad. Als je voorlopig niet van plan bent iets concreets met de zolder te doen dan heb je die radiator sowieso niet nodig, en je kunt deze altijd later nog plaatsen. Met vloerverwarming wordt dat een veel moeilijker verhaal. Als je die nu voor 650 kunt krijgen is dat echt een no-brainer, daar moet je helemaal niet over nadenken maar direct doen.
Ik was wellicht een beetje onduidelijk. Ik bedoelde met beide radiatoren dat je zowel de radiator op de CV als de radiator op elektriciteit zou laten vervallen?

Het probleem is natuurlijk wel dat het achteraf lastig is om leidingen uit het zicht naar zolder te krijgen. Aangezien de bouw nog niet begonnen is kunnen ze die leidingen nu nog netjes in de muur/vloer wegwerken.

Vloerverwarming achteraf is een no go, daarom dat ik nu zit te twijfelen. De kans is groot dat er op de eerste etage ook nagenoeg nooit iets van verwarming aan staat (we houden wel van een wat koelere slaapkamer) en de overige kamers worden voorlopig als opslag gebruikt.

Wij vragen ons echter af wat voor voordelen vloerverwarming met zich meebrengt om het extra bedrag te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zonder radiatoren is je huis zoveel netter, strakker. Het werkt ook waardeverhogend voor je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
BertP schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:07:
[...]

Ja vind het ook gek klinken, overigens hebben de twee vloerenleveranciers wel aangegeven dat het geen problemen gaat opleveren.

Een medebewoner gaf aan:

A: Je kan de temperatuur niet hoger instellen dan 25 graden
A: Dus opstoken heeft niet echt zin

B: Het water of de thermostaat?

A: Thermostaat daarmee kan er nooit water doorheen met temperaturen hoger dan 35 graden aan de inlaat zijde
A: Traditionele vloerverwarming kan 60 graden worden
A: En het systeem warmt met 1 a 1,5 graad op per dag
Met het opstookprotocol verhoog je de aanvoertemperatuur op de ketel, niet op de thermostaat. Je begint met de temperatuur op 5+ruimtetemperatuur en bouwt dit op tot 40 graden, met 5 graden per dag. Dan bouw je het af naar 20 met 5 graden per dag. En dan weer terug naar 35 a 40 om hem in bedrijf te stellen. Is wat ik gelezen heb. Lijkt me ook vriendelijker voor je installatie ipv 5 graden opeens naar 40 te gaan. Dan zet alles ineens veel uit lijkt me.

Wij gaan het iig wel volgen, beter safe than sorry.. En wat is nu die week. Morgen horen we wanneer de oplevering gepland staat, hopelijk binnen 2 maanden.
Je kan natuurlijk het risico nemen, maar ze raden het niet voor niks standaard aan lijkt me? Voordeel lijkt me ook dat het vocht nog verder uit je dekvloer kan verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 12:08
Ik ben van plan offertes op te vragen bij schildersbedrijven voor de afwerking in ons nieuwbouwhuis van onze drie trappen. Enig idee op wat voor prijs per trap ik moet rekenen? Ik kan online hiervan geen goed beeld krijgen dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:55

EiT

Falch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:15:
Ik ben van plan offertes op te vragen bij schildersbedrijven voor de afwerking in ons nieuwbouwhuis van onze drie trappen. Enig idee op wat voor prijs per trap ik moet rekenen? Ik kan online hiervan geen goed beeld krijgen dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Via aannemer is het bij ons 500 per trap.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 17:35
In onze woning hebben we een optie voor vloerverwarming op elke verdieping aangestuurd middels een master - master regeling van een rf systeen van Watts (https://www.watts-klimaat...systeem-433-mhz-verwarmen) gekoppeld aan een Intergas Extreme 36 HR-ketel. Heeft iemand ervaring met dit systeem van Watts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat je die vraag beter in het Domotica forum kan stellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 15:50
[...]

Dat kan zeker. Normaliter gaat er een patchkabel van de switch naar het patchpaneel —> een stuge kabel van het patchpaneel naar de wandaansluiting —> een patchkabel van de wandaansluiting naar het AP.
Meer aansluitingen en verschillende soorten kabels zijn geen probleem, zolang de kabels bij elkaar maar niet te lang zijn en de aansluitingen deugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 17:35
Señor Sjon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:33:
Ik denk dat je die vraag beter in het Domotica forum kan stellen. :)
Done… :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:26
@YellowCab vvw 1ste verdieping gelijk doen. Zeer zeker voor die prijs. Als je de verschillende ruimtes apart wil regelen moet je wel zeker weten dat elke kamer op een aparte verdeler punt zit. Anders is dat niet mo.
Zou ipv radiator op zolder ook vvw laten installeren net zoals op je 1ste verdieping.
Stadsverwarming.... Echt weigeren. Hebben ook stadsverwarming gehad in Ypenburg Den Haag. Zeer duur en aanbiedingen van elektriciteit maatschappijen kun je op je buik schrijven. Jaarlijks gaat per definitie het vastrecht omhoog. Bij ons was het een gas gestookte stadsverwarming net.
Dus nog altijd op gas.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik en mijn vriendin hebben ook een nieuwbouw woning gekocht bij de Grote Boel (laatste fase) Nijmegen en we verwachten eind dit jaar de oplevering! Nu zie ik dat er hier meerdere mensen in de Grote Boel wonen, hoe is jullie ervaring tot nu toe als het gaat om de kwaliteit van jullie huis?

Wij laten voor oplevering iemand naar het huis kijken voor eventuele gebreken, dus misschien hebben jullie wat tips

Voor de mensen buiten Nijmegen, zijn natuurlijk meer algemene tips ook welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-05 22:01
@Sport_Life @Appie76 @Tassadar32 Wij hebben vandaag het rapport van onze deskundige ontvangen en die geeft ons op alle punten gelijk. De jurist gaat het nog nakijken en dan opsturen naar onze bouwer. Eens kijken of we nu wel wat reactie van hen krijgen behalve "alles is prima in orde".
Het duurt alleen allemaal wel vreselijk lang, zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 21-11-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Nog een leuke tip: kijk goed na of centrale ventilatie roosters goed afgesteld staan, bij ons was de badkamer te ver dichtgedraaid (grotere badkamer dan de buren) en hadden we dus erg veel condensatie. Had gewoon voorkomen kunnen worden door de roosters goed in te stellen (nu gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-05 11:43
Wizzu schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:02:
Ik en mijn vriendin hebben ook een nieuwbouw woning gekocht bij de Grote Boel (laatste fase) Nijmegen en we verwachten eind dit jaar de oplevering! Nu zie ik dat er hier meerdere mensen in de Grote Boel wonen, hoe is jullie ervaring tot nu toe als het gaat om de kwaliteit van jullie huis?

Wij laten voor oplevering iemand naar het huis kijken voor eventuele gebreken, dus misschien hebben jullie wat tips

Voor de mensen buiten Nijmegen, zijn natuurlijk meer algemene tips ook welkom :)
Leuk! Welk project?

Wij wonen er nu bijna een jaar en zijn erg tevreden. Wij hadden Klokbouw. Weinig punten met de oplevering, alleen 2x een lekkage gehad, zie ook mijn eerdere posts daarover. Gelukkig nu allemaal opgelost.

Tips zijn in dit topic al vaak voorbij gekomen, ff zoeken. Controleer sowieso alle opties/meerwerk of deze ook volgens afspraak uitgevoerd zijn. Denk aan loze leidingen etc. Controleer of stopcontacten het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Tassadar32 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:56:
Nog een leuke tip: kijk goed na of centrale ventilatie roosters goed afgesteld staan, bij ons was de badkamer te ver dichtgedraaid (grotere badkamer dan de buren) en hadden we dus erg veel condensatie. Had gewoon voorkomen kunnen worden door de roosters goed in te stellen (nu gedaan).
Heb je dat op gevoel ingesteld, of heb je de luchtstroom ergens mee gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
ollie_1982 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:57:
[...]

Leuk! Welk project?

Wij wonen er nu bijna een jaar en zijn erg tevreden. Wij hadden Klokbouw. Weinig punten met de oplevering, alleen 2x een lekkage gehad, zie ook mijn eerdere posts daarover. Gelukkig nu allemaal opgelost.

Tips zijn in dit topic al vaak voorbij gekomen, ff zoeken. Controleer sowieso alle opties/meerwerk of deze ook volgens afspraak uitgevoerd zijn. Denk aan loze leidingen etc. Controleer of stopcontacten het ook doen.
Project Mooiland, aan de overkant van de straat van de Cinemec Pathe. We zijn erg blij met de locatie dus nu alleen het huis nog! Ik had inderdaad je posts gezien, maar gelukkig dat alles opgelost is. Dankjewel ik zou inderdaad even rond kijken in dit topic. Leuk dat hier veel mensen van Nijmegen-Noord zijn, kunnen bijna een eigen topic starten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
We hebben straks een kijkmoment in de woning. De buitenkant is voor 99% af en ze zijn hard aan het werk binnen. De binnenmuren en trappen staan.

Nu zijn we vorige week nog onbevoegd gaan kijken, en er vielen me al dingen op die ik vandaag zeker ga navragen. Maar wellicht dat jullie me al iets verder kunnen helpen of tips kunnen geven

-we hebben op zolder een extra waterafvoer +toevoer laten plaatsen tbv wasmachine, maar deze zit niet op de plek waar ik hem heb ingetekend op de meerwerk tekening. Hij moest zo ver mogelijk tegen het knieschot zitten, maar zit er nu zo'n 50cm vanaf. Dit is niet meer recht te trekken (ingestort in betonvloer).ik moet nu een 90 graden bocht gaan toepassen om de afvoer naar de bedachte plek van de wasmachine te krijgen. Niet ideaal.

- de wcd's zouden dubbele wcd's zijn (een plaatje) maar ik zie dat er per dubbele wcd 2 inbouwdozen zitten. Lijkt mij dat ze dan 2 enkele naast elkaar zetten? Heeft dit laatste een voordeel?

-we zouden vandaag laatste wijzigingen in de elektra mogen doorgeven, maar in onze woning zitten alle dozen er al in. Bij veel anderen nog niet (waarschijnlijk omdat wij ook laten afbouwen door de aannemer en ze dus sneller doormoeten). Ik had nog een paar kleine wijzigingen willen doorvoeren (oa locatie schakelaars), er is niet gecommuniceerd dat dit bij ons niet meer zou kunnen. Maar alles is dus al ingefreesd en voorzien van doos. Wat doe ik daarmee?

-verder nog tips? De vloerverwarming en dekvloeren liggen er nog niet in.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
Tassadar32 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:23:
@DjRik De aannemer heeft waarschijnlijk niet eens contact met de installateur gehad, geen zin in. Vraag of je zelf contact mag opnemen met de installateur om duidelijkheid te krijgen, kan best zijn dat die er een prima reden voor heeft (of niet).
Die zal de installateur echt niet gesproken hebben nee. Wel een goede tip om te vragen of ik zelf contact op mag nemen met de installateur. Bedankt!
Dirtbiter schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:30:
[...]

Je kunt inderdaad direct contact opnemen met de installateur. De kans bestaat wel dat die niet met je wil praten... Ze worden nogal eens geïnstrueerd (of hebben dat zelf bedacht) dat ze niet met de eindgebruiker communiceren.

Je kunt nog aangeven aan je aannemer dat je de aanname onvoldoende vindt. En dat je dit punt geregistreerd hebt, en tijdens de oplevering voor zult leggen aan je bouwkundige adviseur/keurder die je dan meeneemt. Mocht op dat moment, of later bij controle, blijken dat het niet voldoet, dan wordt het als opleverpunt op het procesverbaal van oplevering opgenomen, en moet de aannemer het aanpassen terwijl er dan al cementdekvloer en alles bovenop ligt. Het risico ligt bij de aannemer. Als je dat benoemd, en ze willen dat risico nemen, dan moeten ze dat zelf weten.
Ik denk dat ik het in ieder geval ga proberen bij de installateur. En anders vind ik jouw tip om het alvast aan te geven voor bij de oplevering ook wel een goede.

Toen ik tekende voor mijn huis (vorig jaar zomer), toen deden ze bij de opleveringskeuring van VEH ook een vloerverwarming check. Helaas bieden ze dat niet meer aan. Zou iets dergelijks mij kunnen helpen bij de oplevering?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Wimhaw schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:22:
@YellowCab vvw 1ste verdieping gelijk doen. Zeer zeker voor die prijs. Als je de verschillende ruimtes apart wil regelen moet je wel zeker weten dat elke kamer op een aparte verdeler punt zit. Anders is dat niet mo.
Zou ipv radiator op zolder ook vvw laten installeren net zoals op je 1ste verdieping.
Stadsverwarming.... Echt weigeren. Hebben ook stadsverwarming gehad in Ypenburg Den Haag. Zeer duur en aanbiedingen van elektriciteit maatschappijen kun je op je buik schrijven. Jaarlijks gaat per definitie het vastrecht omhoog. Bij ons was het een gas gestookte stadsverwarming net.
Dus nog altijd op gas.
We zijn inmiddels wel bijna zeker van het feit dat we vloerverwarming op de eerste verdieping gaan nemen. De aannemer heeft toegezegd dat de kamers als aparte zone worden aangestuurd, dus dat moet goedkomen ;)

Vloerverwarming op de 2e verdieping kost €1500,- wat ik toch wel erg prijzig vind. Zeker vanwege het feit dat we er waarschijnlijk nooit te vinden zijn. Vandaar dat we nu twijfelen tussen - geen radiator - normale radiator - elektrische radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
Dirtbiter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:20:
[...]

Heb je dat op gevoel ingesteld, of heb je de luchtstroom ergens mee gemeten?
Op gevoel en bijstellen over de loop van enkele weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
Hsb-3 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:48:
- de wcd's zouden dubbele wcd's zijn (een plaatje) maar ik zie dat er per dubbele wcd 2 inbouwdozen zitten. Lijkt mij dat ze dan 2 enkele naast elkaar zetten? Heeft dit laatste een voordeel?
Dit is flexibeler, en je krijgt waarschijnlijk gewoon 1 afdekraam. Dat is redelijk standaard.
Afbeeldingslocatie: https://elektro-kopen.nl/wp-content/uploads/2017/06/gira-duo-wcd.gif
-we zouden vandaag laatste wijzigingen in de elektra mogen doorgeven, maar in onze woning zitten alle dozen er al in. Bij veel anderen nog niet (waarschijnlijk omdat wij ook laten afbouwen door de aannemer en ze dus sneller doormoeten). Ik had nog een paar kleine wijzigingen willen doorvoeren (oa locatie schakelaars), er is niet gecommuniceerd dat dit bij ons niet meer zou kunnen. Maar alles is dus al ingefreesd en voorzien van doos. Wat doe ik daarmee?
Gewoon je wijzigingen aangeven als er nergens gezegd is (op papier staat) dat dat niet meer mag, en je wél ergens hebt staan dat het nog tot vandaag mag.
Dan passen ze het maar aan, en smeren ze het weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
YellowCab schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:24:
[...]

We zijn inmiddels wel bijna zeker van het feit dat we vloerverwarming op de eerste verdieping gaan nemen. De aannemer heeft toegezegd dat de kamers als aparte zone worden aangestuurd, dus dat moet goedkomen ;)

Vloerverwarming op de 2e verdieping kost €1500,- wat ik toch wel erg prijzig vind. Zeker vanwege het feit dat we er waarschijnlijk nooit te vinden zijn. Vandaar dat we nu twijfelen tussen - geen radiator - normale radiator - elektrische radiator.
Ik zou voor óf geen radiator (later elektrisch gaan verwarmen), óf vloerverwarming gaan. Niet voor gewone radiatoren.
En als je het geld kunt missen, dan altijd voor vloerverwarming. Nu één keer aanleggen, nooit meer omkijken aan, fijn in het gebruik, nergens irritante radiatoren, en goed voor de verkoopbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Tassadar32 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:38:
[...]

Op gevoel en bijstellen over de loop van enkele weken.
Kun je dan niet in de knel komen met je aanvoer en afvoer? Of heb je geen type D systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Dirtbiter Wil je in het vervolg je posts samenvoegen ipv een triplepost te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Dirtbiter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:44:
[...]

Ik zou voor óf geen radiator (later elektrisch gaan verwarmen), óf vloerverwarming gaan. Niet voor gewone radiatoren.
En als je het geld kunt missen, dan altijd voor vloerverwarming. Nu één keer aanleggen, nooit meer omkijken aan, fijn in het gebruik, nergens irritante radiatoren, en goed voor de verkoopbaarheid.
Helaas laat het budget het niet toe om ook vloerverwarming op de tweede etage te nemen, vandaar mijn twijfels met betrekking tot wel/geen radiator.

Waarom zou je liever voor elektrische radiatoren gaan als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
DjRik schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:01:
Toen ik tekende voor mijn huis (vorig jaar zomer), toen deden ze bij de opleveringskeuring van VEH ook een vloerverwarming check. Helaas bieden ze dat niet meer aan. Zou iets dergelijks mij kunnen helpen bij de oplevering?
Geen idee, dat was bij ons niet in ieder geval. Maar jij wéét dat het zo ligt.

Neem een goede leidingzoeker mee, die ook watergevulde plastic leidingen kan vinden (vloerverwarming) en je mailtje (foto's) van hoe het ligt. Laat dat zien aan je keurder en vertel hem/haar het verhaal.
Laat die dan daar op dat moment aangeven of het wel of niet toegestaan is, en dan opnemen op het proces-verbaal als het niet toegestaan is.

En met dat hele verhaal kun je 'dreigen' bij je aannemer dat je dat gaat doen, dus dat het voor ze de moeite loont om het heel even te checken voordat het cement erop gaat.
YellowCab schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:47:
[...]

Helaas laat het budget het niet toe om ook vloerverwarming op de tweede etage te nemen, vandaar mijn twijfels met betrekking tot wel/geen radiator.

Waarom zou je liever voor elektrische radiatoren gaan als ik vragen mag?
Omdat je die flexibeler kunt plaatsen, en die heb je dan in ieder geval niet voor de tijd dat je zelf vindt dat je geen verwarming nodig hebt.

Gewone radiatoren heb je altijd, en zitten altijd op dezelfde plek. En meestal is die plek 'in de weg' ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Dirtbiter op 21-11-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dirtbiter op 21-11-2018 14:50 . Reden: niet dubbelposten... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@Dirtbiter Type C dus dat is geen probleem. Bij een NOM woning met W/W warmtepomp is type D met warmteterugwinning niet rendabel, de warmtepomp icm panelen levert goedkoop warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 22:51
Hsb-3 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:48:

Ze kunnen gewoon uitbikken, frezen op de juiste plek en dichtgipsen wat niet goed is. Is geen punt, risico van de aannemer om al eerder aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Tassadar32 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:00:
@Dirtbiter Type C dus dat is geen probleem. Bij een NOM woning met W/W warmtepomp is type D met warmteterugwinning niet rendabel, de warmtepomp icm panelen levert goedkoop warmte.
Grappig, want dat is precies wat wij hebben: een NOM woning (sinds de extra zonnepanelen dan, gebouwd als EPC 0,4) met W/W warmtepomp en type D met WTW.

Maar ook vanwege de geluidsbelasting en aanzicht van de roosters gekozen voor type D.
Dat is alleen wel lastiger inregelen.
We hebben een meetrapport van de inregeling in de bouw, maar ondertussen zijn alle ventielen eruit geweest voor het stukken, en is er gesleuteld aan de instellingen van de ventilatie. Juist vanwege teveel condens in de badkamer en teveel geluid op diverse plekken in het huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Wizzu schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:02:

Wij hebben een woning van project de Grift (Heijmans) gekocht. Het is nog láng niet klaar, maar we hebben we eerder bij soortgelijke huizen aan de overkant kunnen kijken toen die bijna werden opgeleverd. We wonen nu aan de andere kant van de Griftdijk in een huis dat 18 jaar geleden werd opgeleverd, en ik moet zeggen dat wij erg te spreken zijn over de kwaliteit die wij in het project de `Grift hebben gezien. Dit was 18 jaar geleden echt andere koek. Mooie materialen en zeer nette afwerking. Nu nog hopen dat ze het net zou netjes gaan doen bij onze woningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictnoob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:00
Zijn er mensen - of mensen die weten - wat het ongeveer kost om VV er na oplevering in te laten vrezen?

Vanuit de bouw kost vloerverwarming ongeveer 6K voor 2 verdiepingen, waar wij alleen voor een klein stukje op de 1e verdieping VV zouden willen (ongeveer 20m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
@poosie Fijn om te horen! Doen ze toch goed om kwalitatief alles zo goed mogelijk te houden. Natuurlijk helpt het ook dat Nijmegen erg links is en dat de huizen daardoor heel erg duurzaam moeten zijn.

Het enige waar nog variatie in kan zitten is de menselijke factor, dus we zullen het zien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Na dik 1,5 jaar wachten is het dan eindelijk zover! Morgen krijgen we de sleutel van onze nieuwbouwwoning in Leidsche Rijn Utrecht. Twee weken geleden is de voorinspectie geweest en helaas is er door het personeelstekort veel te snel en slordig gewerkt.

Dit resulteerde uiteindelijk in een lijst met 55 herstelpunten. Van onze buren (die vandaag de sleutel hebben gekregen) begreep ik al dat er nog geen punten van de lijst afgewerkt zijn. Mijn vermoeden is dus dat dit morgen voor ons niet anders zal zijn. Ik ben heel benieuwd hoe snel ze onze punten gaan aanpakken. We hopen maar dat het in ieder geval bewoonbaar is. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
Wat moet je eigenlijk doen bij oplevering als de lichtpunten in het plafond niet goed zitten? Dit is bij ons het geval en volgens mij is er nog niks aan gedaan met als gevolg dat er niet gestukt kan worden en dus niet behangen en geen vloer enz.
Moet je het dan niet accepteren want je kan er dus nog niks mee tot het hersteld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@inkie1 Volgens mij weet @Señor Sjon hier wel wat van af, volgens mij was het advies altijd accepteren en opschrijven als opleverpunt tenzij de woning echt niet bewoonbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

inkie1 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:06:
Wat moet je eigenlijk doen bij oplevering als de lichtpunten in het plafond niet goed zitten? Dit is bij ons het geval en volgens mij is er nog niks aan gedaan met als gevolg dat er niet gestukt kan worden en dus niet behangen en geen vloer enz.
Moet je het dan niet accepteren want je kan er dus nog niks mee tot het hersteld is?
Ik denk dat je het er mee moet doen want je kan een centraaldoos ( je lichtpunt ) niet verplaatsen. Dat wordt een gootje. Al ben ik wel benieuwd waar ze mee komen. Tip:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
@Tassadar32 Maar dan zou je moeten accepteren terwijl je er niet kan wonen want je moet wachten tot het hersteld is. Maar ja onbewoonbaar is het ook niet natuurlijk.

@T.E Oh die kende ik nog niet dat is een goed idee mocht het niet opgelost kunnen worden. Thnx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is heel bewerkelijk. Je moet van bovenaf een nieuwe doos boren en weer aansluiten en bedraden. Als er al een dekvloer met vloerverwarming in zit eigenlijk ondoenlijk.

Zit ie erg verkeerd?

Overigens is je woning niet onbewoonbaar, dus je kan hoogstens de 5% notaris termijn achterhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Jammergenoeg is onze oplevering met 1,5maand vertraagd. Opleveren eind februari.. Reden: onderaannemers die het laten afweten.

De elektrapunten konden niet meer gewijzigd worden. Op 1 na die echt verkeerd zat tov wat afgesproken was, maar dat ging hij regelen. Verder zag het er prima uit. Alle vragen zijn beantwoord. Behalve waarom de aansluiting van de wasmachine anders lag, dat ging hij navragen.

En we krijgen 2 afzuigpunten voor de ventilatie in de keuken (zowat naast elkaar) omdat anders te veel over 1 punt moet worden afgezogen en het geluidsniveau te hoog zou worden.. Dat is wel vreemd zicht.

Het valt me in elk geval niet tegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hsb-3 op 21-11-2018 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Señor Sjon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:05:
Het is heel bewerkelijk. Je moet van bovenaf een nieuwe doos boren en weer aansluiten en bedraden. Als er al een dekvloer met vloerverwarming in zit eigenlijk ondoenlijk.

Zit ie erg verkeerd?

Overigens is je woning niet onbewoonbaar, dus je kan hoogstens de 5% notaris termijn achterhouden.
Die 5% kan je achterhouden. Maar uiteindelijk moet je die toch gaan betalen lijkt me ook al lossen ze het niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 12:46
Hsb-3 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:11:
Jammergenoeg is onze oplevering met 1,5maand vertraagd. Opleveren eind februari.. Reden: onderaannemers die het laten afweten.

De elektrapunten konden niet meer gewijzigd worden. Op 1 na die echt verkeerd zat tov wat afgesproken was, maar dat ging hij regelen. Verder zag het er prima uit. Alle vragen zijn beantwoord. Behalve waarom de aansluiting van de wasmachine anders lag, dat ging hij navragen.

En we krijgen 2 afzuigpunten voor de ventilatie in de keuken (zowat naast elkaar) omdat anders te veel over 1 punt moet worden afgezogen en het geluidsniveau te hoog zou worden.. Dat is wel vreemd zicht.

Dat is balen, hoe ver van te voren hebben jullie dat te horen gekregen? Bij ons zouden ze nu over een zes weken klaar moeten zijn, en tot heden geen signalen van vertraging gehoord (behalve dat ze rond kerst twee weken niets doen en het dus 8 weken duurt)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@frumper, de eerste prognose bij start bouw was half januari. Op een moment werd ook "voor kerst" gezegd. Nu zag ik wel al een paar weken terug dat het geen kerst zou worden, maar dit had ik ook niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1

Zit ie erg verkeerd?

Nee hij is niet onbewoonbaar maar als ze hem na oplevering nog moeten verplaatsen kan je niet zoveel doen verder tot het klaar is natuurlijk. Hij zit er ongeveer 50cm naast.
Maar boren van boven gaat hem niet worden want het is een appartement en wordt bijna opgeleverd.

Jeetje en we hebben er zo lang op gepuzzeld om het goed te krijgen juist omdat we geen gootjes willen. In de keuken zitten de wtw afzuigers ook verkeerd dat vraag ik maar niet eens of die te verplaatsten zijn.
Ik ben bang dat we een maandagochtend woning hebben. :-(

Bedankt voor je antwoord,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
T.E schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:28:
[...]

Die 5% kan je achterhouden. Maar uiteindelijk moet je die toch gaan betalen lijkt me ook al lossen ze het niet op?
Die 5% houden we al achter vanwege de dekvloer die niet goed is. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Zit ie erg verkeerd?

Het is vast een rotklus maar kun je niet van onderen omhoog een inbouwdoos boren en een sleuf naar de verkeerde plek, via een leiding de boel doorlussen en de oude dichtsmeren? Waarom zou het van bovenaf moeten?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik ben op dit moment aan het overwegen om een nieuwbouwwoning aan te schaffen. Praktische vraag over de financiering: wordt een overbruggingskrediet opgenomen in het bouwdepot? Zo niet, per wanneer gaat de rente op een overbruggingskrediet lopen, pas in de laatste "krappe maanden"?

De algemene info op de sites van de banken is veelal toegespitst op bestaande bouw.

[ Voor 13% gewijzigd door kjast op 21-11-2018 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hsb-3 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:11:

Dat is bij ons ook het geval.. per ongeluk precies waar de afzuigkap zit 8)7. Ik heb het zelf niet gezien op de tekening en ook de keukenleverancier heeft blijkbaar niet opgelet. De aannemer heeft conform bouwtekening 2 gaten geboord, ook al zit de WCD van de (recirculatie) afzuigkap er precies onder :-(. Dat zijn van de dingen dat je achteraf denkt hoe is het mogelijk dat niemand dat opvalt..
kjast schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:48:
Ik ben op dit moment aan het overwegen om een nieuwbouwwoning aan te schaffen. Praktische vraag over de financiering: wordt een overbruggingskrediet opgenomen in het bouwdepot? Zo niet, per wanneer gaat de rente op een overbruggingskrediet lopen, pas in de laatste "krappe maanden"?

De algemene info op de sites van de banken is veelal toegespitst op bestaande bouw.
Overbruggingskrediet en bouwdepot kun je los van elkaar zien. Bouwdepot bestaat uit je volledige financiering incl. overbrugging, overbruggingskrediet is het gedeelte aan overwaarde wat je in je oude woning hebt zitten. Doorgaans de huidige hypotheek minus 90% van de taxatiewaarde.
De rente gaat meestal* lopen zodra je facturen gaat betalen, eigenlijk heel logisch dus. In principe is een overbruggingskrediet een regulier leningdeel met een aantal voorwaarden.

*wanneer de betaalrente gelijk is aan de depotrente (rentevergoeding), dat is niet altijd het geval (ik dacht ABN niet).

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 21-11-2018 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
kjast schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:48:

Mogelijk dat het per bank verschilt, maar in mijn geval maakt het overbruggingskrediet deel uit van het bouwdepot. Het percentage van de rentevergoeding die ik ‘ontvang’ (voor het deel dat in het depot staat) is gelijk aan het rentepercentage dat ik moet betalen. De rentelasten nemen dus toe met elke betaling uit het depot. De rente over het overbruggingskrediet gaat dus pas lopen als in het depot het ‘normale’ krediet op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

HONDOW schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:09:
[...]

De rente over het overbruggingskrediet gaat dus pas lopen als in het depot het ‘normale’ krediet op is.
Bij de meeste hypotheekverstrekkers is de rente op het overbruggingskrediet hoger dan de 20 jaarsrente. Dus in de praktijk zal de hypotheekverstrekker eerst het depot van de overbrugging aanspreken (hoogste rente)... Dit heb ik nu bij 2 verstrekkers gezien, ik denk dat ze het trucje allemaal toepassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
Sport_Life schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:12:
[...]

Bij de meeste hypotheekverstrekkers is de rente op het overbruggingskrediet hoger dan de 20 jaarsrente. Dus in de praktijk zal de hypotheekverstrekker eerst het depot van de overbrugging aanspreken (hoogste rente)... Dit heb ik nu bij 2 verstrekkers gezien, ik denk dat ze het trucje allemaal toepassen...
Dat is voor mij nieuw. Het verbaast overigens niet. Ik heb het gelijk ook even nagekeken; de rente op het overbruggingskrediet is in mijn geval lager dan de 20 jaarsrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

HONDOW schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:22:
[...]

Dat is voor mij nieuw. Het verbaast overigens niet. Ik heb het gelijk ook even nagekeken; de rente op het overbruggingskrediet is lager dan de 20 jaarsrente.
Dus is de rente relatief hoog voor een leningdeel die max 2 jaar vast staat.

Bij mij is de rente op het overbruggingskrediet 2,75%, 20 jaar vast was 2,6%. Het is voor ons tientjes werk, maar voor een hypotheek verstrekker wel interessant.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 21-11-2018 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
HONDOW schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:22:
Dat is voor mij nieuw. Het verbaast overigens niet. Ik heb het gelijk ook even nagekeken; de rente op het overbruggingskrediet is in mijn geval lager dan de 20 jaarsrente.
Dit is ook zo bij de hypotheekverstrekker die ik vooralsnog op het oog heb (puur op basis van rente % en indexatie staffel/waarde). Het wordt sowieso tijd om een adviseur in de hand te nemen..

Ik zal het worst-case scenario maar meenemen in de liquiditeitsprognose :).
Pagina: 1 ... 92 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2