Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.795 views

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

MadEgg

Tux is lievvv

DjRik schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:41:
[...]
Ik heb een warmtepomp en weet niet wat de aanvoertemperatuur is, maar naar mijn weten stel je normaal gesproken de aanvoertemperatuur in op zo'n 40 graden. In dat geval mogen de leidingen overal lopen aldus ISSO. Ga ik uit van 50 graden, en is Amin niet opgegeven, dan moet er uitgegaan worden van een afstand van 250mm. Ruim minder dan de ±70cm die ze bij mij aangehouden hebben.
Ik weet niet hoe het zit bij bijvoorbeeld een L/W-warmtepomp, maar wij krijgen een W/W-warmtepomp en de installateur verwacht die in te stellen op een aanvoertemperatuur van 35 graden. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger het rendement van de warmtepomp. Wel een langere reactietijd op wijzigingen in de temperatuurinstelling natuurlijk.

Ik heb zelf dan ook 15cm als minimum aangehouden tussen de waterleidingen in de badkamer en de vloerverwarming, op de meeste plekken ligt het minstens 25cm dieper in de constructievloer. Jouw koude zone lijkt me dan ook ernstig ruim aangehouden en zeker niet met warmtepomp als uitgangspunt. Wellicht dat ze rekeningen houden dat er in de toekomst alsnog hoge-temperatuurverwarming in gaat komen?

Tja

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 13:51
Dirtbiter schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:21:
[...]

Opstookprotocol is bedoeld om de spanning uit je cementdekvloer te krijgen. Dus die een keer maximaal laten uitzetten en (vooral) krimpen. Daar komen dan bijna zeker scheuren in.
Daarna leg je je vloerbedekking erop (tegels, hout, pvc, tapijt, maakt niet uit).
Als je het andersom doet, dan heb je kans dat je vloerbedekking beschadigd door het uitzetten/krimpen.

Afhankelijk van het type vloer zul je meer of minder risico hebben op beschadigingen door het opstookprotocol.
Iets wat een beetje mee kan bewegen zal minder risico hebben, een gietvloer of tegels hebben een groter risico.

Ik heb altijd alleen maar kunnen vinden: eerst opstookprotocol, dan iets op je vloer.
Als je het per sé andersom wilt doen, en je leverancier zegt dat het kan, laat hem dat dan zwart op wit geven. Dan kun je bij beschadigingen hem het onder garantie op laten lossen.
Ik kan me voorstellen, dat bij een 4 meter brede rol novilon if tapijt, wat niet compleet wordt vastgelijmd, die scheurtjes wel opgevangen worden door de rekbaarheid. Wanneer je laminaat zou leggen met een ondervloer, vangt de ondervloer die krimp wel op.
Op het moment dat je egaline op je vloer smeer om daar vervolgens bijv. Pvc op te plakken, heb je geen rek meer en komen er scheuren in. Lijkt mij tenminste.... geen expert ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 16:35
Mirved schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:54:
[...]

want? is dit ook weer niet "echt" en het "gevoel" erbij niet juist? Moet natuurlijk weer hardhout uit de amazone zijn dat met de hand vervaardigt is door blinde ambachtslieden met 50 jaar ervaring. Anders is het "gevoel" niet juist.
Het zit hoog, is het niet?

Je probeert het lollig te omschrijven, maar in de basis heb je wel gelijk inderdaad. Ik werk liever de standaard vurenhouten trap netjes af, dan dat ik er stukjes laminaat op ga plakken.

In het algemeen, als het over afwerking, materiaalkeuze, etc. gaat zijn er blijkbaar gewoon twee soorten mensen. Wij behoren duidelijk niet tot dezelfde soort. En da's maar goed ook, zo blijft er voor mij nog iets te lachen over. Kunstlederen jasjes, vloertegels met houtprintjes, kostelijk! :D

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Graag jullie mening over het volgende:

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht en zijn nu druk bezig met de voorbereidingen.

Op de begane grond hebben we vloerverwarming en de 1e en 2e verdieping radiatoren. Waar ik vooral mee zit is dat we twee verdelers nodig hebben. De verdeler voor de 1e en 2e verdieping staat in de kleinste slaapkamer. Wat ik zeer onpraktisch vind. Overigens zijn we aangesloten op stadsverwarming.

Wij wonen nu ook in een nieuwbouw woning en maken vrijwel nooit gebruik van de verwarming op de slaapkamers. Ik ben er dus over aan het nadenken om de hele verwarmingsinstallatie van de 1e en 2e verdieping te laten vervallen en in de toekomst (als dat überhaupt nodig gaat zijn) gebruik te maken van elektrische radiatoren. Ik ben op de hoogte dat deze minder efficiënt zijn dan gewone radiatoren. Ondertussen zie ik wel goede ontwikkelingen hierin.

Daarentegen ga ik wel zonnepanelen plaatsen waarbij de maximale opbrengst 3x hoger kan zijn dan ons huidige verbruik. Ook ga ik er vanuit dat we zelden de verwarming op de slaapkamers aan gaan zetten.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of eventuele problemen ziet die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
contrast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:25:
Graag jullie mening over het volgende:

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht en zijn nu druk bezig met de voorbereidingen.

Op de begane grond hebben we vloerverwarming en de 1e en 2e verdieping radiatoren. Waar ik vooral mee zit is dat we twee verdelers nodig hebben. De verdeler voor de 1e en 2e verdieping staat in de kleinste slaapkamer. Wat ik zeer onpraktisch vind. Overigens zijn we aangesloten op stadsverwarming.

Wij wonen nu ook in een nieuwbouw woning en maken vrijwel nooit gebruik van de verwarming op de slaapkamers. Ik ben er dus over aan het nadenken om de hele verwarmingsinstallatie van de 1e en 2e verdieping te laten vervallen en in de toekomst (als dat überhaupt nodig gaat zijn) gebruik te maken van elektrische radiatoren. Ik ben op de hoogte dat deze minder efficiënt zijn dan gewone radiatoren. Ondertussen zie ik wel goede ontwikkelingen hierin.

Daarentegen ga ik wel zonnepanelen plaatsen waarbij de maximale opbrengst 3x hoger kan zijn dan ons huidige verbruik. Ook ga ik er vanuit dat we zelden de verwarming op de slaapkamers aan gaan zetten.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of eventuele problemen ziet die ik over het hoofd zie?
Het probleem van het laten vervallen is dat het waarschijnlijk niet mag ivm bepaalde protocollen en bouwbesluiten. Wij hebben voor de optie vloerverwarming op de eerste verdieping gekozen, en de verdeler hiervoor zit op de 2e verdieping in de zgn. technische ruimte. Ik vind het bijzonder dat er blijkbaar best veel projecten zijn waar de verdelers van de verdiepingen in een kamer op de eerste verdieping zijn weggewerkt.

Op de 2e verdieping is nu een kleine radiator aangesloten, is in het echt kleiner dan ik had verwacht, maar die hebben we nu ook nooit aan. Mocht het daar een slaapkamer worden over een aantal jaar voor onze zoon, kan er wel een elektrische bijgezet worden tzt.

• contrast
  • Niet online
frumper schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:33:
[...]

Het probleem van het laten vervallen is dat het waarschijnlijk niet mag ivm bepaalde protocollen en bouwbesluiten. Wij hebben voor de optie vloerverwarming op de eerste verdieping gekozen, en de verdeler hiervoor zit op de 2e verdieping in de zgn. technische ruimte. Ik vind het bijzonder dat er blijkbaar best veel projecten zijn waar de verdelers van de verdiepingen in een kamer op de eerste verdieping zijn weggewerkt.

Op de 2e verdieping is nu een kleine radiator aangesloten, is in het echt kleiner dan ik had verwacht, maar die hebben we nu ook nooit aan. Mocht het daar een slaapkamer worden over een aantal jaar voor onze zoon, kan er wel een elektrische bijgezet worden tzt.
Bouwbesluit heeft in principe geen eis wat betreft verwarming. Het enige wat ik kan bedenken is dat het inderdaad contractueel is vastgelegd door de ontwikkelaar die bepaalde eisen heeft i.v.m. verkoop en bepaalde garanties.

Dit zegt het bouwbesluit:
Artikel 4.38. Aanwezigheid
1. Een woonfunctie heeft in ten minste een verblijfsgebied een opstelplaats voor een aanrecht en een opstelplaats voor een kooktoestel.
2. Een gebruiksfunctie heeft een opstelplaats voor een verwarmingstoestel, waarvan de afmetingen zijn afgestemd op het te plaatsen toestel. Dit geldt niet indien de gebruiksfunctie wordt aangesloten op een publieke voorziening voor verwarming.
3. Een gebruiksfunctie heeft een opstelplaats voor een warmwatertoestel, waarvan de afmetingen zijn afgestemd op het te plaatsen toestel. Dit geldt niet indien de gebruiksfunctie wordt aangesloten op een publieke voorziening voor warm water.

[ Voor 25% gewijzigd door contrast op 15-11-2018 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
In de regel is dit een Woningborg of SWK-bepaling.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• contrast
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:17:
In de regel is dit een Woningborg of SWK-bepaling.
Dat klopt inderdaad. Het is echter mogelijk om een contract te tekenen dat we afzien van de garantie op de verwarmingsinstallatie (die niet geplaatst gaat worden).

Mij ging het meer om de praktische kant van het verhaal. Wat de ervaringen zijn en of ik eventueel iets anders over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@contrast, kans is wel groot dat woningborg oid een minimale te behalen temperatuur in de verblijfsruimten eist.
Er was even geleden nog iemand die hetzelfde verhaal had en hij heeft gekozen om toch vv te laten leggen. Ook met het oog op toekomstige mogelijke vloerkoeling.

Je zit ook met je epc, dan moeten de ruimten als "onverwarmd" aangegeven worden

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 16:06
Bakkenist schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:39:
[...]

Het zit hoog, is het niet?

Je probeert het lollig te omschrijven, maar in de basis heb je wel gelijk inderdaad. Ik werk liever de standaard vurenhouten trap netjes af, dan dat ik er stukjes laminaat op ga plakken.

In het algemeen, als het over afwerking, materiaalkeuze, etc. gaat zijn er blijkbaar gewoon twee soorten mensen. Wij behoren duidelijk niet tot dezelfde soort. En da's maar goed ook, zo blijft er voor mij nog iets te lachen over. Kunstlederen jasjes, vloertegels met houtprintjes, kostelijk! :D
En de verkopers lachen zich natuurlijk ook blauw dat er gekken zijn die voor "gevoel" het driedubbele betalen voor iets dat precies hetzelfde uitziet :)

• contrast
  • Niet online
Hsb-3 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:34:
@contrast, kans is wel groot dat woningborg oid een minimale te behalen temperatuur in de verblijfsruimten eist.
Er was even geleden nog iemand die hetzelfde verhaal had en hij heeft gekozen om toch vv te laten leggen. Ook met het oog op toekomstige mogelijke vloerkoeling.

Je zit ook met je epc, dan moeten de ruimten als "onverwarmd" aangegeven worden
Daar heb je inderdaad een punt. We zouden dus het e.e.a. moeten aantonen middels het gelijkwaardigheidsbeginsel en het goed vastleggen.

Wij hebben gewoonweg niet de mogelijkheid om te kiezen voor vloerverwarming op de verdiepingen. Dat zou namelijk de beste optie zijn in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

contrast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:41:
[...]

Daar heb je inderdaad een punt. We zouden dus het e.e.a. moeten aantonen middels het gelijkwaardigheidsbeginsel en het goed vastleggen.

Wij hebben gewoonweg niet de mogelijkheid om te kiezen voor vloerverwarming op de verdiepingen. Dat zou namelijk de beste optie zijn in dit geval.
Ik zou geen huis kopen zonder verwarming op de 1e verdieping. Het komt je verkoopwaarde vast niet ten goede. Ook al heb je ze zelden aan, als het echt koud wordt is het toch wel heel prettig.

Je zou eventueel nog kunnen overwegen om vloerverwarming achteraf te laten infrezen. Suboptimaal maar het werkt wel. Voor op de verdieping waarschijnlijk ook wel goed genoeg.

Wij hebben de dekvloeren laten vervallen zodat we zelf overal vloerverwarming konden aanleggen omdat de bouwer dat niet als optie wilde aanbieden. Het komt uiteindelijk allemaal goed maar het proces is wel dermate moeizaam, kostbaar en arbeidsintensief dat ik het niemand zal aanraden :+

Tja

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 16:35
*snip* dit komt de sfeer niet ten goede, discussie is al geweest.

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2018 14:10 ]

• Mirved
Let it go.

[ Voor 152% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2018 14:10 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Een smilie voegt nog minder toe.

[ Voor 100% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2018 13:20 ]

Tja

• Hsb-3
Kan deze hele week echt /nep discussie niet afgesplitst worden naar een topic "natuurlijk vs kunstmatig" oid..

Heeft mi niks te maken met projectbouw aangezien er volgens mij geen projectbouwer is waar je de keuze hebt om een parketvloer te laten leggen..

• Hsb-3
@contrast, en alleen op de 1e verdieping? Onze zolder is ook onverwarmd, komt later wel en is vrij simpel te doen aangezien hier de cv staat bij ons.

• contrast
  • Niet online
MadEgg schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:46:
[...]

Ik zou geen huis kopen zonder verwarming op de 1e verdieping. Het komt je verkoopwaarde vast niet ten goede. Ook al heb je ze zelden aan, als het echt koud wordt is het toch wel heel prettig.

Je zou eventueel nog kunnen overwegen om vloerverwarming achteraf te laten infrezen. Suboptimaal maar het werkt wel. Voor op de verdieping waarschijnlijk ook wel goed genoeg.

Wij hebben de dekvloeren laten vervallen zodat we zelf overal vloerverwarming konden aanleggen omdat de bouwer dat niet als optie wilde aanbieden. Het komt uiteindelijk allemaal goed maar het proces is wel dermate moeizaam, kostbaar en arbeidsintensief dat ik het niemand zal aanraden :+
Het is ook niet mijn bedoeling om helemaal niks op te hangen. Ik laat een elektrapunt aanleggen achter de verwarming, waar ik vervolgens een elektrische radiator ophang.

Achteraf infrezen of zelf plaatsen lijkt me ook geen slecht idee, wel veel werk.
Hsb-3 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:25:
@contrast, en alleen op de 1e verdieping? Onze zolder is ook onverwarmd, komt later wel en is vrij simpel te doen aangezien hier de cv staat bij ons.
Nee, ook op de 2e (zolder).

• Mirved
Heeft iemand ervaring met zoiets als Upstairs traprenovatie. Lijkt mij wel mooi om zoiets toe te passen:

Afbeeldingslocatie: https://www.upstairs.com/wp-content/uploads/2018/06/zwarte-houten-dichte-trap-traprenovatie-ledverlichting-heiloo-na.jpg

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

contrast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:32:
[...]
Achteraf infrezen of zelf plaatsen lijkt me ook geen slecht idee, wel veel werk.
Infrezen is wat ik ervan gezien heb niet bijzonder veel werk, met de freesmachine lopen ze wat rondjes door je kamer en trekken de leidingen erdoor. En dan de sleuven weer dichtsmeren natuurlijk. Als je dat zonder de vloerverwarmingfreesmachine zelf gaat doen ben je wel even bezig denk ik.

Vloerverwarming op de kale betonvloer leggen is een koud kunstje, dat hebben ze er in 1,5 dag doorheen gejast over 160 m². Maar dan komen de dekvloeren met bijbehorende droogtijd er nog overheen, en compleet onafgewerkte wanden, vloeren en plafonds.

En de reden dat ze vloerverwarming op de verdiepingen niet aanbieden is, zoals ik achter gekomen ben, waarschijnlijk dat daar in het ontwerp van de woning geen rekening mee is gehouden waardoor er te weinig ruimte voor de dekvloeren overblijft bovenop de vloerverwarming. Zo steekt onze dekvloer nu 1,5 cm boven de bovenste rand van de trap uit omdat er anders niet voldoende dekking was.

Achteraf gezien had ik liever de vloerverwarming laten infrezen op de verdieping en op zolder, dat had een hele hoop kopzorgen en kosten gescheeld.

Tja

• contrast
  • Niet online
MadEgg schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:46:
[...]

Infrezen is wat ik ervan gezien heb niet bijzonder veel werk, met de freesmachine lopen ze wat rondjes door je kamer en trekken de leidingen erdoor. En dan de sleuven weer dichtsmeren natuurlijk. Als je dat zonder de vloerverwarmingfreesmachine zelf gaat doen ben je wel even bezig denk ik.

Vloerverwarming op de kale betonvloer leggen is een koud kunstje, dat hebben ze er in 1,5 dag doorheen gejast over 160 m². Maar dan komen de dekvloeren met bijbehorende droogtijd er nog overheen, en compleet onafgewerkte wanden, vloeren en plafonds.

En de reden dat ze vloerverwarming op de verdiepingen niet aanbieden is, zoals ik achter gekomen ben, waarschijnlijk dat daar in het ontwerp van de woning geen rekening mee is gehouden waardoor er te weinig ruimte voor de dekvloeren overblijft bovenop de vloerverwarming. Zo steekt onze dekvloer nu 1,5 cm boven de bovenste rand van de trap uit omdat er anders niet voldoende dekking was.

Achteraf gezien had ik liever de vloerverwarming laten infrezen op de verdieping en op zolder, dat had een hele hoop kopzorgen en kosten gescheeld.
Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ik zit momenteel zelf in deze richting te denken.

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_Masterwatt_MODERN_08_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218Mzg2NzN8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oMDUvaGU3Lzg5MDUxNzkxNjg3OTguanBnfGZkMDM5ZDRkMTMwMGZiMzMxMmQ2OTk2NGM0MzhkNWI1MTY4N2JiYzg1Y2ZjYThmNDA4YjVjY2Q3M2UyOGI0ODE

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 14:35
De bouw van ons huis is in volle vaart bezig en we verwachten in maart de sleutel te ontvangen. Nu hebben we het idee om op zolder een extra 'badkamer' te maken.

De cv-ketel staat op zolder dus mijn inziens moet het prima kunnen ? Zijn er verder zaken waar ik rekening mee moet houden? ook een afvoer is aanwezig (die van de wasmachine).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

contrast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ik zit momenteel zelf in deze richting te denken.

[Afbeelding]
Tja, voor een radiator is het best goed, maar ik zou ze liever helemaal weglaten. Elektrische radiatoren slurpen wel een hele hoop stroom. Je zult ze niet veel gebruiken dus waarschijnlijk vallen de kosten daarvan nog wel een beetje mee.

Maar ik begrijp dus dat je ondanks dat je radiatoren krijgt, toch een verdeler op elke verdieping krijgt als je het door de bouwer laat doen? Is dat een kenmerk van stadsverwarming? In ons project kregen we de verdelers alleen als we vloerverwarming namen.

Tja

• contrast
  • Niet online
MadEgg schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:54:
[...]

Tja, voor een radiator is het best goed, maar ik zou ze liever helemaal weglaten. Elektrische radiatoren slurpen wel een hele hoop stroom. Je zult ze niet veel gebruiken dus waarschijnlijk vallen de kosten daarvan nog wel een beetje mee.

Maar ik begrijp dus dat je ondanks dat je radiatoren krijgt, toch een verdeler op elke verdieping krijgt als je het door de bouwer laat doen? Is dat een kenmerk van stadsverwarming? In ons project kregen we de verdelers alleen als we vloerverwarming namen.
De kosten zullen wegvallen door de opbrengst van de zonnepanelen.

Dat heb je inderdaad goed begrepen. Op de begane grond hebben we een verdeler voor de vloerverwarming en op de eerste verdieping een verder voor de radiatoren. Deze staat dan lelijk in de kleinste slaapkamer. Vandaar dat ik er helemaal vanaf wil.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:34:
Heeft iemand ervaring met zoiets als Upstairs traprenovatie. Lijkt mij wel mooi om zoiets toe te passen:

[Afbeelding]
Ik heb er geen ervaring mee maar heb er ooit kort naar gekeken, ik vond dat behoorlijk aan de prijs in vergelijking met andere opties. Heb je in je project geen mogelijkheden?

Als je dit voor je nieuwbouwwoning wil kan je wellicht beter offertes vragen voor het geheel vervangen van je trap door een exemplaar van ander hout. De meerprijs in ons project om van vuren naar mahonie te gaan lag tegen de 3000 per trap aan ofzo geloof ik, da's een stuk efficienter dan achteraf iemand laten klussen.

Wij laten, binnen het project, de trappen dichtmaken en het vuren bekleden met Merbau voor een prijs waar upstairs etc niet in de buurt komen. Wij vonden witte stootborden met houten treden mooier en minder massief dan alles van hardhout, vandaar dat het vuren er bij ons niet uit gaat.

• Señor Sjon
@Mirved Je kan beter een hardhouten trap kiezen als dat nog kan. Mijn ouders hebben soortgelijke overzettreden in eiken, maar de treden worden wel een stuk dikker, dus het ziet er allemaal wat lomper uit.

• Mirved
Kan helaas niet meer wijzigen. Ik wacht de oplevering sowieso maar eens af. Mogelijk dat er nog op andere manieren iets aan te passen is. De trap is een beetje buiten beeld geraakt en nu hij erin zit valt het ons toch wat tegen.

• Jheroun
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:16:
Kan helaas niet meer wijzigen. Ik wacht de oplevering sowieso maar eens af. Mogelijk dat er nog op andere manieren iets aan te passen is. De trap is een beetje buiten beeld geraakt en nu hij erin zit valt het ons toch wat tegen.
Check ook of een afbouwer hem er niet goedkoper uit kan halen en vervangen door een andere. Het bedrijf waar wij waarschijnlijk de afbouw mee gaan doen had onze hele optielijst bekeken en al aangegeven dat zij vervanging van de trap goedkoper konden dan het project. Da's wellicht een economischer optie dan zo'n pimp-my-trap tent inhuren.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wij hebben recent Upstairs Traprenovatie ook voorbij zien komen. Ziet er mooi uit. Maar ik zie geen prijzen. @Jheroun heb jij een prijs aangevraagd destijds of waar komt de informatie anders vandaan?

In ons project was het vervangen van de trap door een hardhouten exemplaar ook nadrukkelijk géén optie. We hebben de trap naar zolder wel laten dichtzetten, maar er moet nog wel wat moois mee gebeuren. Het compleet laten vervangen van de trap lijkt mij kostbaarder dan trapbedekking, zeker aangezien de nieuwe trap ook nog weer afgewerkt zal moeten worden.

Tja

• Jheroun
  • Niet online
@madegg een collega van me was er mee bezig, dat ging over honderden euros per trede. Een andere collega heeft het laten doen, die had het over duizenden euro's voor één trap. En da's beiden wel een paar jaar geleden.

Als je in een huis dat af, ingericht en bewoond is iets wil doen kan ik me voorstellen dat zo'n renovatiebedrijf handig is. Als je huis net opgeleverd, kaal en leeg is zou ik een vakman wat grover te werk laten gaan.

Nogmaals: mijn persoonlijke ervaring is 0 dus wellicht zit ik er volkomen naast :)

• Hsb-3
Ik bedoelde, als je alleen op de 1e vv laat aanleggen en op zolder niks, is het dan ook nog te kostbaar?

• contrast
  • Niet online
Hsb-3 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:58:
[...]

Ik bedoelde, als je alleen op de 1e vv laat aanleggen en op zolder niks, is het dan ook nog te kostbaar?
Op zolder wordt ook een grote slaapkamer gerealiseerd. Die wordt vervolgens gevoed door de verdeler op de 1e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:15
contrast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:01:
[...]

Op zolder wordt ook een grote slaapkamer gerealiseerd. Die wordt vervolgens gevoed door de verdeler op de 1e verdieping.
Ik heb altijd begrepen dat je verdeler op het hoogste punt wat gevoed moet worden moet staan. Misschien iets om te checken.

• contrast
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:46:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat je verdeler op het hoogste punt wat gevoed moet worden moet staan. Misschien iets om te checken.
Staat alleen aangegeven op de begane grond en eerste verdieping. Ik zit binnenkort met de aannemer, zal dat dan ook even dubbel checken. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

contrast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:49:
[...]

Staat alleen aangegeven op de begane grond en eerste verdieping. Ik zit binnenkort met de aannemer, zal dat dan ook even dubbel checken. Bedankt!
In mijn vorige woning (met op 3 lagen vv) stond op de bouwtekening de verdeler op een van de slaapkamers op de eerste, in de realiteit zat hij op zolder. Dus het verhaal klinkt wel aardig logisch.

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 15:05
Bij ons zit ook nergens een verdeler behalve op zolder.

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Xtince schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:53:
[...]

Vandaag de laatste kijkersmiddag gehad. Nuts is helaas deze week wederom uitgesteld (vorige maand eerste keer uitgesteld). Nu zouden ze volgende week moeten komen. Als ze volgende week de nutsaansluitingen komen aanleggen, krijg ik voor de kerst nog de sleutel. Indien volgende week niet wordt gehaald, wordt het helaas week 3 van januari. Dat laatste zou mijn planning behoorlijk omgooien. Nu hoorde ik van iemand dat als het koud is gaan ze sowieso geen nuts aansluiten. Laat het nu volgende week net beginnen met vriezen snachts :(. Klopt dit laatste? Zou echt balen zijn mocht voor de kerst niet lukken....
Iemand wellicht nog antwoord op mijn vraag? Spanning is niet te houden. Hoop echt dat de nuts doorgaat volgende week.

Jammer dat dit “nuts problematiek” nu ook het oosten des lands heeft bereikt. Ik had met de oplevering zo in zicht net de dans willen ontspringen, maar helaas.

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Dirtbiter schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:21:
[...]

Opstookprotocol is bedoeld om de spanning uit je cementdekvloer te krijgen. Dus die een keer maximaal laten uitzetten en (vooral) krimpen. Daar komen dan bijna zeker scheuren in.
Daarna leg je je vloerbedekking erop (tegels, hout, pvc, tapijt, maakt niet uit).
Als je het andersom doet, dan heb je kans dat je vloerbedekking beschadigd door het uitzetten/krimpen.

Afhankelijk van het type vloer zul je meer of minder risico hebben op beschadigingen door het opstookprotocol.
Iets wat een beetje mee kan bewegen zal minder risico hebben, een gietvloer of tegels hebben een groter risico.

Ik heb altijd alleen maar kunnen vinden: eerst opstookprotocol, dan iets op je vloer.
Als je het per sé andersom wilt doen, en je leverancier zegt dat het kan, laat hem dat dan zwart op wit geven. Dan kun je bij beschadigingen hem het onder garantie op laten lossen.
Ja dat is ook wat ik heb kunnen vinden! Echter geven 3 vloeren leveranciers aan dat zowel bij onze PVC en de Novilon vloer (beide egaliseren en verlijmen) het geen probleem is. Ze geven aan dat het protocol voornamelijk is om het vocht uit de vloer te halen en dat de scheuren in de vloeren geen problemen gaan geven.

• contrast
  • Niet online
MeltedForest schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:58:
[...]

In mijn vorige woning (met op 3 lagen vv) stond op de bouwtekening de verdeler op een van de slaapkamers op de eerste, in de realiteit zat hij op zolder. Dus het verhaal klinkt wel aardig logisch.
DutchAddick schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:37:
Bij ons zit ook nergens een verdeler behalve op zolder.
Dank. Ik ga daar even achteraan dan.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:36

EiT

Jheroun schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:48:
@madegg een collega van me was er mee bezig, dat ging over honderden euros per trede. Een andere collega heeft het laten doen, die had het over duizenden euro's voor één trap. En da's beiden wel een paar jaar geleden.

Als je in een huis dat af, ingericht en bewoond is iets wil doen kan ik me voorstellen dat zo'n renovatiebedrijf handig is. Als je huis net opgeleverd, kaal en leeg is zou ik een vakman wat grover te werk laten gaan.

Nogmaals: mijn persoonlijke ervaring is 0 dus wellicht zit ik er volkomen naast :)
Upgraden naar hardhouten trap was vanaf 2k in ons project. Goedkoper dan de trap bekleden.

Wij hebben beneden gekozen voor een wit hardhouten trap met eiken treden. Dit inclusief andere leuning van 500 euro, totaal: 2500 euro.

Omdat trap wit geverft moet worden en de treden gelakt hebben wij ook die optie genomen voor 500 euro. Daar ga ik zelf niet voor lopen kloten.

Trap boven helaas standaard gelaten, geld was op ;) en die trap heeft toch veel minder te leiden.

De standaard leuning die je er bij krijgt zijn vaak ook ruk, die trekken krom als je pech hebt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• frumper
Dat upstairs vond ik ook mooi, totdat ik het prijskaartje van iemand hoorde van 6k... toen vond ik het ineens wat minder ;)
2 trappen, 12000 euro 😱

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons was de upgrade naar een hardhout trap 5/6k. Ik vind op internet trappen voor de helft incl plaatsen. Is dat te doen of komen er nog zoveel kosten bij?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
contrast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:56:
[...]
De kosten zullen wegvallen door de opbrengst van de zonnepanelen.
Totdat de salderingsregeling is afgelopen...

• contrast
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:47:
[...]

Totdat de salderingsregeling is afgelopen...
Dat betekent niet dat je niets meer krijgt voor je opgewekte stroom. De terugleversubsidie wordt waarschijnlijk iets minder, maar blijft wel bestaan.

En anders:
Afbeeldingslocatie: https://dqbasmyouzti2.cloudfront.net/assets/content/cache/made/content/images/articles/powerwall_2_XL_721_420_80_s_c1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
contrast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:53:
[...]

Dat betekent niet dat je niets meer krijgt voor je opgewekte stroom. De terugleversubsidie wordt waarschijnlijk iets minder, maar blijft wel bestaan.

En anders:
Feit blijft dat je in de winter amper opwekt, en met elektrisch verwarmen (of warmtepomp) juist het meest verbruikt. De accu gaat daarbij niet helpen. Wel van zeg maart tot oktober.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
TKroon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:07:
[...]

Feit blijft dat je in de winter amper opwekt, en met elektrisch verwarmen (of warmtepomp) juist het meest verbruikt. De accu gaat daarbij niet helpen. Wel van zeg maart tot oktober.
De vloerverwarming op de begane grond blijft gewoon aangesloten op stadsverwarming.

Zoals ik eerder ook heb aangegeven: wij wonen nu ook in een nieuwbouw woning en hebben maar 1 keer de verwarming aangezet om te testen of die wel werkt. Temperatuur komt zelden onder de 20 graden en zit meestal rond de 22 graden.

Wel goed om daar kritischer naar te kijken i.v.m. toekomstige verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 19:57
Lennartc schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:51:
De bouw van ons huis is in volle vaart bezig en we verwachten in maart de sleutel te ontvangen. Nu hebben we het idee om op zolder een extra 'badkamer' te maken.

De cv-ketel staat op zolder dus mijn inziens moet het prima kunnen ? Zijn er verder zaken waar ik rekening mee moet houden? ook een afvoer is aanwezig (die van de wasmachine).
Check de hoogte van die afvoer, die zit mogelijk te hoog voor bijv. een doucheafvoer. Wat wil je precies in die badkamer? Toilet heeft een grotere afvoer nodig (tenzij je zo'n "vermalend" toilet toepast, maar of je dát wilt...?). Check ook hoeveel warm tapwater je cv kan leveren, het moet wel genoeg zijn voor bijv. 2 douches tegelijk, anders schiet je imho niet veel op met 2 badkamers die je niet tegelijk kunt gebruiken. En een badkamer wil je kunnen ventileren (raam open of evt dakdoorvoer voor afzuiging maken) en kunnen verwarmen.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MadEgg schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:24:

@Sport_Life wat een spuuglelijke gevaartes zeg, die suskasten! Kan me goed voorstellen dat je daar niet blij van wordt. Ik zou zelf liever wat meer herrie van buiten hebben dan dit denk ik. Vorm boven functie in dit geval ;) Ik hoop dat de aannemer nog wat kan regelen ter estetische verbetering.
Kan iemand mij vertellen wat de kosten ongeveer zijn om 3 suskasten te vervangen door platte roosters? De roosters kosten ca 250/300 euro per stuk, dan nog houten kozijn aanpassen aan de nieuwe (smallere) roosters en installeren.
Iemand een idee?

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 16-11-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, offerte opvragen bij Duco of Buva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 14:35
Appie76 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:52:
[...]

Check de hoogte van die afvoer, die zit mogelijk te hoog voor bijv. een doucheafvoer. Wat wil je precies in die badkamer? Toilet heeft een grotere afvoer nodig (tenzij je zo'n "vermalend" toilet toepast, maar of je dát wilt...?). Check ook hoeveel warm tapwater je cv kan leveren, het moet wel genoeg zijn voor bijv. 2 douches tegelijk, anders schiet je imho niet veel op met 2 badkamers die je niet tegelijk kunt gebruiken. En een badkamer wil je kunnen ventileren (raam open of evt dakdoorvoer voor afzuiging maken) en kunnen verwarmen.
het zou gaan om een bad, geen douche of toilet, volgens mij kan de afvoer iig op de afvoer van de wasmachine en de aanvoer kan direct vanuit de cv , gelijktijdig douchen (op de 1e verdieping) is niet echt aan de orde.

Nu lees ik her en der dat je ook je vloer moet controleren op draagvermogen. Kan een beton vloer uit een huis wat nu gebouwd wordt dit zo dragen?

Een bad weegt gevuld en al zo'n 2000KG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met de BTW aftrek van zonnenpanelen irl nieuwbouw?
Wanneer kan je een verzoek van gespecificeerde factuur bij hun neerleggen?
Het moment dat de panelen op dak liggen of kan het eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Lennartc schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:54:
[...]

Nu lees ik her en der dat je ook je vloer moet controleren op draagvermogen. Kan een beton vloer uit een huis wat nu gebouwd wordt dit zo dragen?

Vloer controleren is vooral van belang bij houten vloeren. Een gewoon bad op een betonvloer wordt normaalgesproken nooit apart in de berekening beschouwd. Maar, weet je die 2000kg wel zeker? Dat is een blokje water van 2,0m x 1,0m x 1,0m... nogal een groot bad?

Een flink bad past misschien 600 liter in, maar dan is het wel op. En dat is geen probleem voor een standaard nieuwbouw betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 15:05
Henvar schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:00:
Wij kregen de faktuur bij de laatste faktuur van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henvar schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:00:
Heel toevallig kregen wij deze week uit het niets ineens de factuur van de zonnepanelen. Hoefden we niet om te vragen...Oplevering was 27 september j.l.. Vraag me nu echter wel af welke datum ik als aanschafdatum moet vermelden bij de belastingdienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
MadEgg schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:52:
@TKroon de prijzen die ik noemde zijn all-in - dus inclusief omvormer, bevestigingsmaterialen en montage.

Ik zou het je niet per sé afraden - dit zelf doen is iets goedkoper en het is weinig invasief - de installateurs heb ik 's ochtends binnengelaten en een paar uur later was het klaar. Geen omkijken naar, geen ruimtes uit te ruimen, geen afval. Zelfs het terugvragen van de BTW wordt voor me verzorgd. De besparing is in dit geval niet enorm met misschien €15 per paneel, maar om de moeite hoef je het niet te laten. En de exemplaren die ik nu heb leveren wel wat meer op dan wat de bouwer zou leveren.

Bij de bouwer neem ik aan dat de prijs ook inclusief aanpassingen aan constructie, elektra-installatie en omvormer is?
Klopt, inderdaad inclusief alle bijkomende zaken. Denk dat ik de extra panelen maar in m’n winkelwagentje ga zetten. Dank voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:59
Dan denk je er bijna uit te zijn qua optielijsten en dan volgt ineens uit het niets nog een "Collectieve optie lijst 3." Oftewel voorbereiding tot gasloze woning met een prijskaartje van maar liefst €8.900,-.
Ik wil wel graag vloerverwarming boven en wilde aan de koopbegeleider de prijs daarvan vragen. Maar deze afspraak is vrijdag 21 december.

Mijn vraag is of dit de investering waard is. Wat er dus in deze optielijst zit is:

Aanbrengen van vloerverwarming als hoofdverwarming op de 1e en 2e verdieping, waarin is inbegrepen:
- vervallen van alle radiatoren incl. leidingwerk enz.;
- folie en randisolatie;
- onbehandelde wapeningsnetten;
- leveren en plaatsen vloerverwarming leidingen begane grond en 1e verdieping h.o.h. 100 mm.,
op de 2e verdieping h.o.h. 150 mm.
- naregeling 1 stuks per vloerverwarmings-unit;
- afwerkvloer qua dikte aanpassen i.v.m. vloerverwarming;
- traphoogtes aanpassen naar de nieuwe hoogte afwerkvloer; - hoogtes binnen kozijnen/binnendeuren aanpassen naar de nieuwe hoogte;
- elektrische radiator op de badkamer voor het behalen van de aangeven ruimtetemperatuur;
- 2 loze elektra-leidingen vanuit meterkast naar opstelplaats later te plaatsen luchtwaterwarmtepomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

AlexSaxoMusic schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:45:
Dan denk je er bijna uit te zijn qua optielijsten en dan volgt ineens uit het niets nog een "Collectieve optie lijst 3." Oftewel voorbereiding tot gasloze woning met een prijskaartje van maar liefst €8.900,-.
Ik wil wel graag vloerverwarming boven en wilde aan de koopbegeleider de prijs daarvan vragen. Maar deze afspraak is vrijdag 21 december.

Mijn vraag is of dit de investering waard is. Wat er dus in deze optielijst zit is:

Aanbrengen van vloerverwarming als hoofdverwarming op de 1e en 2e verdieping, waarin is inbegrepen:
- folie en randisolatie;
- leveren en plaatsen vloerverwarming leidingen begane grond en 1e verdieping h.o.h. 100 mm.,
- traphoogtes aanpassen naar de nieuwe hoogte afwerkvloer; - hoogtes binnen kozijnen/binnendeuren aanpassen naar de nieuwe hoogte;
- elektrische radiator op de badkamer voor het behalen van de aangeven ruimtetemperatuur;
- 2 loze elektra-leidingen vanuit meterkast naar opstelplaats later te plaatsen luchtwaterwarmtepomp.
Direct doen! Je somt precies op waar ik nu al anderhalve maand mee aan het klussen men om in eigen beheer voor elkaar te krijgen omdat de bouwer er niet aan mee wilde werken. Kosten tot nu toe: 14k€. Prima deal dus.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
AlexSaxoMusic schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:45:

- folie en randisolatie;
Het is een behoorlijk bedrag dat ervoor gevraagd wordt, maar als dit bij mij een optie zou zijn had ik het gedaan. Helaas wil onze bouwer hier allemaal niet in meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:12
Kreeg paar weken geleden ineens te horen dat ze een voorziening voor rookgasafvoer zijn vergeten, waardoor een extra leidingschacht in de badkamer wordt geplaats van 20*27 cm. Daarbij kreeg ik ook te horen dat er geen compensatie van toepassing was omdat het volgende in de technische omschrijving staat:

De verkoopdocumentatie is nauwkeurig en met zorg samengesteld aan de hand van gegevens en tekeningen, verstrekt door de architect, de constructeur en de adviseurs van dit plan. Desondanks moet een voorbehoud worden gemaakt ten aanzien van geringe architectonische, bouwtechnische en constructieve wijzigingen die zich kunnen voordoen, alsmede eventuele afwijkingen waarvan de noodzakelijkheid of wenselijkheid voor of tijdens de bouw blijkt of afwijkingen die kunnen voortkomen uit nadere eisen en wensen van overheden of nutsbedrijven. Muller Bouw heeft het recht wijzigingen aan te brengen in materialen en afwerking indien dit architectonisch of technisch gewenst is, zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit. Aangebrachte wijzigingen zullen geen aanleiding kunnen geven tot schadevergoeding of ontbinding van de koop-/aannemingsovereenkomst

Voor mijn komt het nogal raar over dat een bouwbedrijf een essentiële voorziening als een rookgasafvoer vergeet, en dat je vervolgens tijdens de bouw te horen krijgt dat een hoek van de badkamer hiervoor gebruikt wordt. Het is geen gigantische ruimte die hierdoor wegvalt, maar toch, het appartement is al niet al te groot (62m). En het is toch weer een hoek die wegvalt. Heb al wat informatie proberen op te zoeken, maar kom er niet goed uit of een bouwbedrijf dit recht heeft, zonder dat daar een compensatie tegenover staat. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en weet hoe dit zit? Zou er in ieder geval behoorlijk mee geholpen zijn, aangezien het nu nogal onrechtvaardig overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-10 09:07
ook bij ons last minute de extra mogelijkheid om te kiezen voor vloerverwarming op de 1e verdieping en evt. ook op de 2e verdieping (begane grond wordt standaard voorzien van VV)

Het realiseren van vloerverwarming op de eerste verdieping, exclusief toilet. Hierbij wordt een elektrische radiator geplaatst in de badkamer en een tweede thermostaat op de overloop van de eerste verdieping.
3600 euro

Het realiseren van vloerverwarming op de eerste verdieping (exclusief toilet) en tweede verdieping (exclusief de technische ruimte). Hierbij wordt een elektrische radiator geplaatst in de badkamer en een tweede thermostaat op de overloop van de eerste verdieping.
6000 euro

wij overwegen eigenlijk alleen optie 1 (alleen 1e verdieping)
op die verdiepingen is de ruimtebesparing wel een behoorlijke + denken we (er worden standaard laagtemperatuur radiatoren geplaatst)

op zolder is die ruimtebesparing niet belangrijk en daar hebben we de verwarming nu ook echt zo goed als nooit aan..

zien we belangrijke argumenten voor wel / niet over het hoofd ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@silmic1612 Ik zou meteen beide etages laten doen, is je huis meteen af en zijn er nergens radiatoren meer, lijkt me voor dat bedrag een goede investering. Ik ben meer dan 10k kwijt om de 1e en 2e etage ook van vv te voorzien (wel per ruimte een temperatuurregeling). Zeker gelet op toekomstige ontwikkelingen richting warmtepompen enzo denk ik dat vv meer en meer de standaard wordt ipv radiatoren. Maar ik heb nogal een voorkeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Laatst viel me op dat onze deurbel min of meer op heup hoogte komt te hangen. Zeer laag dus! Zag dat het bij die andere woningen ook betreft. De aannemer geeft aan dat het te maken heeft met rolstoel toegankelijkheid van de bel.

Echter, was ik van plan om de Ring 2 video deurbel aan te schaffen en deze aan te sluiten op de bestaande deurbel (zodat ik niet van de accu hoef af te gaan). Maar dat gaat dus niet lukken, tenzij ik alleen de benen van de personen wil zien. Helaas zal ik dus gebruik moeten maken van de accu schat ik in. Maar de bestaande deurbel gaat er sowieso af, maar kan ik het gat daar achter makkelijk verbergen? Zou het super lelijk vinden dat daar nog draden de muur uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03:19
Xtince schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:28:
Laatst viel me op dat onze deurbel min of meer op heup hoogte komt te hangen. Zeer laag dus! Zag dat het bij die andere woningen ook betreft. De aannemer geeft aan dat het te maken heeft met rolstoel toegankelijkheid van de bel.

Echter, was ik van plan om de Ring 2 video deurbel aan te schaffen en deze aan te sluiten op de bestaande deurbel (zodat ik niet van de accu hoef af te gaan). Maar dat gaat dus niet lukken, tenzij ik alleen de benen van de personen wil zien. Helaas zal ik dus gebruik moeten maken van de accu schat ik in. Maar de bestaande deurbel gaat er sowieso af, maar kan ik het gat daar achter makkelijk verbergen? Zou het super lelijk vinden dat daar nog draden de muur uit komen.
Zo'n ring heeft toch een enorme hoek, dus zal prima gaan om alles te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
jogaa schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:38:
[...]

Zo'n ring heeft toch een enorme hoek, dus zal prima gaan om alles te zien
Ik lees in de handleiding dat 1,2 meter wordt aangeraden. De deurbel hangt nu op +/- 70 cm. Dus dat is ongeveer de helft van wat wordt aangeraden. Lijkt mij dat het niet optimaal werkt zo. Of zie ik dat verkeerd? Je betaald geen €200+ voor een deurbel om hem niet optimaal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Je zou kunnen vragen of ze de deurbel los kunnen leveren. Dan heb je later geen gedoe met gaten opvullen e.d.

Er zullen vast opvulmiddelen zijn, maar denk dat je er altijd iets van terug zal blijven zien zolang je niet het gat dichtplamuurt en je kozijn helemaal opnieuw lakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Morgen de voor-oplevering, ben benieuwd hoe we alles aantreffen. Hopelijk goed en kan de echte oplevering binnen enkele weken volgen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
We hebben van de week de factuur gehad voor de aanschaf en plaatsing van onze zonnepanelen. We hebben een EPC 0 woning en 18 panelen met 360 WP. Een snelle rekensom laat zien dat de BTW €1200 is en de forfait voor het eerste jaar op basis van 18*360 WP (6480) €140 is. Dat is toch €1060 die je van de belastingdienst kan ontvangen.

Weet iemand daarnaast of er nog andere regelingen zijn die ik over het hoofd zie omdat we een warmtepomp hebben en een nul op de meter woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maandag 17 december krijgen wij eindelijk de sleutel van onze nieuwe woning.

Nu wilden wij in eerste instantie iemand van vereniging eigen huis meenemen. Echter ben ik nog eens wat onderzoek gaan doen en lees ik overwegend slechte verhalen.

Heeft iemand ervaringen/tips voor een ander bouwkundig bureau die dit kan verzorgen? De plaats waar het om gaat is Kesteren.

Er staan een heel legio aan adviseurs op google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 13:54
BertP schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:08:
We hebben van de week de factuur gehad voor de aanschaf en plaatsing van onze zonnepanelen. We hebben een EPC 0 woning en 18 panelen met 360 WP. Een snelle rekensom laat zien dat de BTW €1200 is en de forfait voor het eerste jaar op basis van 18*360 WP (6480) €140 is. Dat is toch €1060 die je van de belastingdienst kan ontvangen.

Weet iemand daarnaast of er nog andere regelingen zijn die ik over het hoofd zie omdat we een warmtepomp hebben en een nul op de meter woning?
- Is het een in-dak opstelling? dan kan je namelijk niet 100% terug vragen omdat de panelen ook als dak dienst doen. (ik heb heb het ook niet verzonnen)
- Heb je korting op je hypotheek wegens energiezuinighuis (minder hoge rente)
- sponsort de gemeente duurzame duurzame maatregelen?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 06:42:

Nu wilden wij in eerste instantie iemand van vereniging eigen huis meenemen. Echter ben ik nog eens wat onderzoek gaan doen en lees ik overwegend slechte verhalen.

Heeft iemand ervaringen/tips voor een ander bouwkundig bureau die dit kan verzorgen? De plaats waar het om gaat is Kesteren.

Goede keus om geen VEH te nemen. Is ons zeer slecht bevallen :).

Hij vertrok ook 5 min voortijd , net op het moment dat we het process verbaal gingen opmaken |:( (er was een discussie over wat we wel/niet zouden opnemen)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2018 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:34
gr8-jen schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:27:
[...]

- Is het een in-dak opstelling? dan kan je namelijk niet 100% terug vragen omdat de panelen ook als dak dienst doen. (ik heb heb het ook niet verzonnen)
Je zou kunnen kijken naar duurzaamheidsleningen. Voor WP en panelen led licht en dergelijke kun je maximaal een goedkope lening krijgen van €15.000,= rente hierop is lager dan de hypotheek rente.
Aanvraag gaat via Gemeente en de SVn zorgt na goedkeuring van gemeente voor het geld.
Werkt goed.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Lennartc schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:54:
[...]

het zou gaan om een bad, geen douche of toilet, volgens mij kan de afvoer iig op de afvoer van de wasmachine en de aanvoer kan direct vanuit de cv , gelijktijdig douchen (op de 1e verdieping) is niet echt aan de orde.

2.000 kg?! Water is ~1 kg/dm³. Een bad is 150-200 liter maximaal (en die vul je niet tot de rand). Je bestaat zelf ook grotendeels uit water, dus je kan dat gewicht aftrekken van de hoeveelheid liters. Het bad zelf zal tussen de 20 en 50 kg wegen, afhankelijk van maat en uitvoering. Dus dan heb je 250kg maximaal verspreid over ~1,5 m² = 166 kg/m². Dat moet wel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@Verwijderd Wij hadden VEH, beste man had eigenlijk niet veel zin om ons te helpen en had zelf maar een matige bijdrage.

@BertP Altijd mogelijk: BTW zonnepanelen en Subsidie warmtepomp (indien het model op de lijst staat, wij kregen €3750 subsidie voor onze 7kW W/W WP). Besparingsleningen zijn mogelijk goedkoper dan hypotheek maar mogelijk niet meer van toepassing als je huis al in aanbouw is. Je hebt sowieso € 25k extra hypotheekruimte wegens NOM en NOM heeft bij sommige hypotheekverstrekkers een iets gunstiger rentetarief.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 11:21

Wij hadden best prima ervaring met onze VEH persoon. Het valt of staat met de persoon die je van VEH toegestuurd krijgt.

Helaas weet je dat bij VEH niet, omdat ze uit een grote poule van mensen lijken te putten en plannen. Bij een kleinere partij weet je van tevoren wie je krijgt.
Als je niet voor VEH gaat, zou ik kijken of je iemand kunt vinden uit de buurt waar je goede mond-op-mond reclame van hebt gehoord, van iemand die je kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:09
Matedeor schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:40:
Kreeg paar weken geleden ineens te horen dat ze een voorziening voor rookgasafvoer zijn vergeten, waardoor een extra leidingschacht in de badkamer wordt geplaats van 20*27 cm. Daarbij kreeg ik ook te horen dat er geen compensatie van toepassing was omdat het volgende in de technische omschrijving staat:

De verkoopdocumentatie is nauwkeurig en met zorg samengesteld aan de hand van gegevens en tekeningen, verstrekt door de architect, de constructeur en de adviseurs van dit plan. Desondanks moet een voorbehoud worden gemaakt ten aanzien van geringe architectonische, bouwtechnische en constructieve wijzigingen die zich kunnen voordoen, alsmede eventuele afwijkingen waarvan de noodzakelijkheid of wenselijkheid voor of tijdens de bouw blijkt of afwijkingen die kunnen voortkomen uit nadere eisen en wensen van overheden of nutsbedrijven. Muller Bouw heeft het recht wijzigingen aan te brengen in materialen en afwerking indien dit architectonisch of technisch gewenst is, zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit. Aangebrachte wijzigingen zullen geen aanleiding kunnen geven tot schadevergoeding of ontbinding van de koop-/aannemingsovereenkomst

Voor mijn komt het nogal raar over dat een bouwbedrijf een essentiële voorziening als een rookgasafvoer vergeet, en dat je vervolgens tijdens de bouw te horen krijgt dat een hoek van de badkamer hiervoor gebruikt wordt. Het is geen gigantische ruimte die hierdoor wegvalt, maar toch, het appartement is al niet al te groot (62m). En het is toch weer een hoek die wegvalt. Heb al wat informatie proberen op te zoeken, maar kom er niet goed uit of een bouwbedrijf dit recht heeft, zonder dat daar een compensatie tegenover staat. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en weet hoe dit zit? Zou er in ieder geval behoorlijk mee geholpen zijn, aangezien het nu nogal onrechtvaardig overkomt.
Je kunt dit het beste even voorleggen aan een jurist. Ik ben geen expert op dit gebied maar het lijkt me dat dit binnen de marges valt van ondermaat en overmaat. Kortom je kunt waarschijnlijk geen compensatie ontvangen voor 'gemiste vierkante meters'. Punt twee is de puist die je in je badkamer krijgt. De vraag is in hoeverre deze vermijdbaar is? Kunnen ze die verplaatsen naar een naastgelegen berging of verkeersruimte waar die wellicht minder in de weg zit? Dan kom je uit op vermindering van woongenot en ik weet niet precies welke rechten je daar eventueel hebt. Het is wel een beetje zuur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe

Dirtbiter schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:46:
[...]

Wij hadden best prima ervaring met onze VEH persoon. Het valt of staat met de persoon die je van VEH toegestuurd krijgt.

Helaas weet je dat bij VEH niet, omdat ze uit een grote poule van mensen lijken te putten en plannen. Bij een kleinere partij weet je van tevoren wie je krijgt.
Als je niet voor VEH gaat, zou ik kijken of je iemand kunt vinden uit de buurt waar je goede mond-op-mond reclame van hebt gehoord, van iemand die je kent.
Wat zijn zo'n beetje de prijzen zijn die je bij VEH en bij derden betaalt voor een dergelijke opleveringskeuring? Als het niet gek veel uit elkaar ligt dan neem ik natuurlijk liever een lokaal bureau in de hand. Ik hoor ook wisselende verhalen over VEH, het lijkt er inderdaad op dat je geluk of pech kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC Vogelaar
  • Laatst online: 06-03-2021
Wij hebben afgelopen maart getekend voor onze nieuwbouwwoning en zijn afgelopen week voor het eerst wezen kijken op een door de projectontwikkelaar georganiseerde kijkdag.

Alles staat, maar daar is ook alles mee gezegd. Oplevering met een beetje geluk volgens de daar aanwezige opzichter in maart 2019 waarna wij vervolgens aan de slag kunnen met het uitvoeren van de werkzaamheden ter voorbereiding op de verhuizing.

Wij willen onder andere;
  • Laten plaatsen van vloerverwarming als hoofdverwarming op de begane grond, eerst en tweede verdieping.
  • Stuc en spuitwerk (het liefst laten) doen.
  • Plaatsen van pvc vloeren op de eerste en tweede verdieping en tegels op de begane grond.
Hoe vinden jullie de juiste bedrijven/vakmensen voor het uitvoeren van deze werkzaamheden? Gewoon een kwestie van creatief Google'en? Of zijn hier andere tips/tricks voor.

[ Voor 20% gewijzigd door DC Vogelaar op 19-11-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

vooghel

Cunning linguist

DC Vogelaar schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:52:
Wij hebben afgelopen maart getekend voor onze nieuwbouwwoning en zijn afgelopen week voor het eerst wezen kijken op een door de projectontwikkelaar georganiseerde kijkdag.

Alles staat, maar daar is ook alles mee gezegd. Oplevering met een beetje geluk volgens de daar aanwezige opzichter in maart 2019 waarna wij vervolgens aan de slag kunnen met het uitvoeren van de werkzaamheden ter voorbereiding op de verhuizing.

Wij willen onder andere;
  • * Laten plaatsen van vloerverwarming als hoofdverwarming op de begane grond, eerst en tweede verdieping.
  • * Stuc en spuitwerk (het liefst laten) doen.
  • * Plaatsen van pvc vloeren op de eerste en tweede verdieping en tegels op de begane grond.
Hoe vinden jullie de juiste bedrijven/vakmensen voor het uitvoeren van deze werkzaamheden? Gewoon een kwestie van creatief Google'en? Of zijn hier andere tips/tricks voor.
Spuitwerk wordt vaak al vanuit het project gedaan, of gebeurt dat bij jullie niet?

Veel van de uitvoerende vaklieden hebben we via de leveranciers geregeld; de tegelleverancier heeft een vaste legger die ook alles in en om de tegelzaak gelegd had en die wij dus ook hebben ingehuurd. De renovliesbehangers en pvc-vloerleggers zaten bij de offerte van de zaak waar we dat allemaal gekocht hadden. Keukenboer verzorgt plaatsing met 'hun' mannetje.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben zoveel mogelijk uit ervaringen van buren/kennissen geregeld (oa stukadoor, keukenleverancier). Prijs is dan minder van belang imo. Verder via Qasa.nl bij de haarden en vloerenzaak uitgekomen (9+ als waardering). Enig nadeel: leveranciers zitten wel door het hele land.

Al met al kost het een hoop tijd, vond ik wel leuk in het begin maar op een gegeven moment ben je er wel klaar mee :).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2018 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
gr8-jen schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:27:
[...]

- Geen in dak opstelling gelukkig, dus we kunnen 100% van de btw (minus forfait offcourse) terugvragen.
- Hypotheek check
- Gemeente zal ik even uitzoeken.

Thanx voor je tips! :)
Tassadar32 schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:22:
@Verwijderd Wij hadden VEH, beste man had eigenlijk niet veel zin om ons te helpen en had zelf maar een matige bijdrage.

@BertP Altijd mogelijk: BTW zonnepanelen en Subsidie warmtepomp (indien het model op de lijst staat, wij kregen €3750 subsidie voor onze 7kW W/W WP). Besparingsleningen zijn mogelijk goedkoper dan hypotheek maar mogelijk niet meer van toepassing als je huis al in aanbouw is. Je hebt sowieso € 25k extra hypotheekruimte wegens NOM en NOM heeft bij sommige hypotheekverstrekkers een iets gunstiger rentetarief.
Nice, die kende ik dus niet! Onze Itho Daalderop heeft volgens het RVO een indicatief subsidiebedrag van €2800. Er is van de 100 miljoen nu 75 miljoen geclaimed (peildatum 1 nov) dus ik vermoed dat wij die aanvraag z.s.m. gaan doen. Eeuwige dank is op zijn plek _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 08:46
BertP schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:15:

[...]

Nice, die kende ik dus niet! Onze Itho Daalderop heeft volgens het RVO een indicatief subsidiebedrag van €2800. Er is van de 100 miljoen nu 75 miljoen geclaimed (peildatum 1 nov) dus ik vermoed dat wij die aanvraag z.s.m. gaan doen. Eeuwige dank is op zijn plek _/-\o_
Moe je wel de factuur van de warmtepomp krijgen van de bouwer. De bouwer kan de subsidie namelijk ook zelf aanvragen en zelf houden. Subsidie op zonnepanelen mogen zij zelf niet aanvragen en daarom zullen zij er waarschijnlijk geen moeite mee hebben om jou daarvoor een gespecificeerde rekening te geven.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 11:21
FrankHe schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:50:
[...]

[...]

Wat zijn zo'n beetje de prijzen zijn die je bij VEH en bij derden betaalt voor een dergelijke opleveringskeuring? Als het niet gek veel uit elkaar ligt dan neem ik natuurlijk liever een lokaal bureau in de hand. Ik hoor ook wisselende verhalen over VEH, het lijkt er inderdaad op dat je geluk of pech kunt hebben.
Bij VEH is het € 233 + € 27,50 voor het lidmaatschap (1 jaar).

Het nadeel van een lokaal bureau kan zijn dat ze kennis of verbinding hebben met de bouwer, als die ook lokaal is. Het voordeel van een lokaal bureau is dat jij kennis of verbinding kunt hebben met het bureau, of dat je gewoon goede referenties van het bureau hebt. Alles valt of staat met de persoon die de keuring komt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
DjRik schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:39:
[...]

Moe je wel de factuur van de warmtepomp krijgen van de bouwer. De bouwer kan de subsidie namelijk ook zelf aanvragen en zelf houden. Subsidie op zonnepanelen mogen zij zelf niet aanvragen en daarom zullen zij er waarschijnlijk geen moeite mee hebben om jou daarvoor een gespecificeerde rekening te geven.
Ah, er was natuurlijk wel een addertje te verwachten. Dan is de kans natuurlijk groot dat ze hem zelf hebben aangevraagd en ons geen factuur gaan geven. Zal ze vanmiddag even bellen met een vraag voor de factuur, dan weet ik het snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC Vogelaar
  • Laatst online: 06-03-2021
vooghel schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:08:
[...]

Spuitwerk wordt vaak al vanuit het project gedaan, of gebeurt dat bij jullie niet?

Veel van de uitvoerende vaklieden hebben we via de leveranciers geregeld; de tegelleverancier heeft een vaste legger die ook alles in en om de tegelzaak gelegd had en die wij dus ook hebben ingehuurd. De renovliesbehangers en pvc-vloerleggers zaten bij de offerte van de zaak waar we dat allemaal gekocht hadden. Keukenboer verzorgt plaatsing met 'hun' mannetje.
Ben even de documentatie ingedoken en daaruit kan ik het volgende opmaken;
"Alle wanden van de woning worden behangklaar opgeleverd, behoudens de betegelde of gespoten
oppervlakten. Behangklaar afgewerkt wil zeggen dat de wanden voldoende vlak zijn, zodat na het
wegwerken van kleine oneffenheden een eenvoudig behang aangebracht kan worden. Voor andere
afwerkingen adviseren wij u van te voren contact op te nemen met de leverancier van uw wandafwerking.
De wand van de toiletruimte(n) wordt boven het tegelwerk voorzien van wit structuur spuitwerk. Alle
betonnen plafonds worden afgewerkt met een structuurspuitwerk in de kleur wit, met uitzondering van het
plafond van de meterkast en onderzijde dakelementen. Plaatnaden van bovenliggende vloerelementen zijn
daarin zichtbaar. "
Ik zag daarnaast in eerdere opgeleverde woningen dat men druk bezig was met het stucwerk. Ik neem aan dat er nog wel iets dient te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 10:41
Jheroun schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:15:
@silmic1612 Ik zou meteen beide etages laten doen, is je huis meteen af en zijn er nergens radiatoren meer, lijkt me voor dat bedrag een goede investering. Ik ben meer dan 10k kwijt om de 1e en 2e etage ook van vv te voorzien (wel per ruimte een temperatuurregeling). Zeker gelet op toekomstige ontwikkelingen richting warmtepompen enzo denk ik dat vv meer en meer de standaard wordt ipv radiatoren. Maar ik heb nogal een voorkeur ;)
Je hebt helemaal gelijk maar de vraag is überhaupt hoe vaak je de verwarming aan hebt. Om deze reden hebben wij gewoon de radiatoren gekozen. Vooralsnog zitten ze allemaal dicht (op de badkamer na uiteraard) omdat we heb op de kamers zo fris mogelijk willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je ze toch nooit aan hebt zou ik juist voor vloerverwarming kiezen, dan zie je ze ook niet :P. Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar bij ons ligt overal vv (3 lagen) en dat ziet er heel strak uit.

Temperatuurregeling per ruimte leek mij weer onzinnig.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

JaMaaT schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:24:
[...]

Je hebt helemaal gelijk maar de vraag is überhaupt hoe vaak je de verwarming aan hebt. Om deze reden hebben wij gewoon de radiatoren gekozen. Vooralsnog zitten ze allemaal dicht (op de badkamer na uiteraard) omdat we heb op de kamers zo fris mogelijk willen hebben.
Wij hebben de vloerverwarming op de verdiepingen vooral laten leggen met ook op vloerkoeling via de warmtepomp, niet vloerverwarming. Lijkt me erg prettig in een warme zomer. Verwarming hadden we bijna altijd dicht op de verdieping in ons vorige huis, maar op koude winteravonden soms toch wel fijn om te hebben.

En dan zou ik inderdaad juist voor de vloerverwarming gaan omdat je dan die lelijke radiatoren niet hebt.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dirtbiter schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:49:
[...]

Bij VEH is het € 233 + € 27,50 voor het lidmaatschap (1 jaar).

Het nadeel van een lokaal bureau kan zijn dat ze kennis of verbinding hebben met de bouwer, als die ook lokaal is. Het voordeel van een lokaal bureau is dat jij kennis of verbinding kunt hebben met het bureau, of dat je gewoon goede referenties van het bureau hebt. Alles valt of staat met de persoon die de keuring komt doen.
Dank voor je antwoord. VEH lidmaatschap heb ik al jaren net als lidmaatschap van de ANWB. Ik zie het als mijn support voor belangenbehartiging. Oplevering van mijn appartement staat gepland over ongeveer een half jaar. Ik zal tegen die tijd eens wat lokale partijen benaderen. Stel dat het rond de 300 euro kost dan vindt ik dat prima. De bouwer is niet lokaal dus ik verwacht geen 'vriendelijkschappelijk' gedoe tussen bouwer en adviseurs. Ik heb zelf oorspronkelijk een bouwkundige achtergrond en verwacht 85% van de opleverpunten wel te zien maar het is altijd fijn om vier ogen te hebben. Een kleine verzekering tegen eventuele nare dingen die de aannemer bewust of onbewust doet. De hoofdaannemer heeft natuurlijk ook te maken met vele onderaannemers en die zullen op hun beurt ook wel de ene of andere fout onder het tapijt proberen te vegen. Zo gaan die dingen nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
MadEgg schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:25:
[...]

Wij hebben de vloerverwarming op de verdiepingen vooral laten leggen met ook op vloerkoeling via de warmtepomp, niet vloerverwarming. Lijkt me erg prettig in een warme zomer. Verwarming hadden we bijna altijd dicht op de verdieping in ons vorige huis, maar op koude winteravonden soms toch wel fijn om te hebben.

En dan zou ik inderdaad juist voor de vloerverwarming gaan omdat je dan die lelijke radiatoren niet hebt.
Ja maar om daar dan € 3600,00 voor te betalen. Ik kom alleen maar om te slapen op de slaapkamer. Om het koel te houden hebben we ingebouwde rolluiken.

Dat is een stuk goedkoper. Met de nieuwe huizen van tegenwoordig zie ik geen reden om boven de verwarming aan te hebben op de badkamer na. Wellicht als onze kleine meid straks wat ouder is, maar dan draai ik daar de verwarming wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 22:00

T.E

JaMaaT schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:10:
[...]

Ja maar om daar dan € 3600,00 voor te betalen. Ik kom alleen maar om te slapen op de slaapkamer. Om het koel te houden hebben we ingebouwde rolluiken.

Dat is een stuk goedkoper. Met de nieuwe huizen van tegenwoordig zie ik geen reden om boven de verwarming aan te hebben op de badkamer na. Wellicht als onze kleine meid straks wat ouder is, maar dan draai ik daar de verwarming wel open.
Als je toch niet gasloos gaat dan zie ik het nut van vloerverwarming op de slaapkamer ook niet in.
In mijn vorige woning had ik vloerverwarming op de slaapkamer en na een week al dichtgedraaid en in 8 jaar dat ik er woonde nooit meer opengezet. Zoiezo door de goede isolatie van het huis bleef de warmte hangen waardoor ik slecht sliep en hoofdpijn kreeg. Ik wil het fris hebben op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 12:42
Je zal toch een keer gasloos moeten en nu kan je het nog mee financieren. Straks moet je op lage temp gaan stoken en dan zit je weer met radiatoren waar je geen reet aan hebt.
Rolluiken alleen om het koel te houden is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
D.deJong schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:53:
Je zal toch een keer gasloos moeten en nu kan je het nog mee financieren. Straks moet je op lage temp gaan stoken en dan zit je weer met radiatoren waar je geen reet aan hebt.
Vloerkoeling alleen wel dan? Ik hoef niet te stoken alleen in de badkamer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 22:00

T.E

Heel nederland gasloos zal het never nooit worden. Oude huizen gasloos maken is onmogelijk. Een huis moet goed geisoleerd worden. Bij veel oude huizen is dat al onmogelijk of je moet zoveel investeren wie gaat dat betalen? Wat denk je van bedrijfspanden, grote loodsen of bijvoorbeeld ziekenhuizen?
Veel nieuwbouw woningen worden niet eens standaard gasloos gebouwd. Gas zal duurder worden dat is een feit. Maar je stroomverbruik wordt bij gasloos ook tig keer hoger. Ga je van het gas af, moet je ook nog betalen om je gasleiding uit huis te halen... We laten ons gek maken door de media en in Den Haag lachen ze zich rot. Denk je dat ze daar al van het gas af zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@JaMaaT Vloerkoeling houd het niet op 18 graden in hartje zomer maar wij hebben deze zomer zonder raamdecoratie en met een grote lichtstraat in de uitbouw met vloerkoeling de temperatuur toch een stuk behagelijker kunnen houden. Buiten 30+ en binnen lekker 23 graden is heel comfortabel. Buren hebben geen vloerkoeling maar verder hetzelfde huis en daar was het toch veel warmer binnen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
De levering van de grondvloer voor het veld van ons project heeft vertraging. De fundering wordt wel gelegd. We hebben het bericht gekregen dat de factuur daarom pas gelijktijdig de tweede termijn betaald hoeft te worden. Echter hebben een aantal kopers erop aangedrongen de factuur met de eerste termijn in 2018 te willen voldoen vanwege "de financiële positie". Ik snap alleen niet waarom men dat zou willen. Want door uitstel kun je nog profiteren van de lagere hypotheekrentelasten omdat er nog niets uit het bouwdepot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Stond ook voor de keuze om vloerverwarming te laten installeren, prijskaartje was ~7000euro bij de aannemer. Gasverbruik schat ik op 600-800m3 per jaar. Als we straks met z'n allen van het gas af moeten koop ik beneden wel een paar Jaga Strada radiatoren a 200euro stuk. Het is gewoon godsgruwelijk duur terwijl het bij de bouw voor een hele klein meerprijs (wellicht wel minderprijs omdat het minder werk is) mee kan worden genomen. Heb er ook naar gekeken om achteraf in de vloer te slijpen (offerte van 2500euro) maar is me een te groot risico op doorzagen van leidingen, afwerkvloer wordt hoger dus zit je bijna aan de dorpelhoogte. Heb nu leidingen t.b.v. warmtepomp naar boven laten leggen zodat ik in een later stadium dit nog kan realiseren.

Als je voor vloerverwarming kiest wordt je ook beperkt in de vloerafwerking. Met radiatoren kan je elke vloerafwerking kiezen. Ga zelf een houten vloer kopen en hem erin leggen, als ik voor vloerverwarming had gekozen had ik dit met bijvoorbeeld pvc of keramisch parket niet gekund. Dit scheelt ook weer zo 1-3k arbeidskosten.

Voordeel van vloerverwarming is natuurlijk dat je die lelijke dingen niet hebt hangen, constante temperatuur hierdoor verbruik je minder energie. Maar ik bespaar nu wel eerst door niet te kiezen voor vloerverwarming en dat ik later wellicht later een wat hoger energieverbruik heb. Dit doordat de warmteafdracht van een warmtepomp naar radiatoren mij minder efficiënt lijkt dan de afdracht van warmte van een wp naar vloerverwarming? Als is dat ook maar een aanname van me.

Als ik vergelijk hoe energiezuinig mijn woning is t.o.v. een woning uit 1985 en 2013 schrik ik al behoorlijk. Bij mijn ouders in het huis van 1985 is het deze dagen met 20graden een lekkere temperatuur in huis, bij de woning uit 2013 is dat ongeveer 18-19 graden en bij mij thuis is 16.5 graden al lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Tassadar32 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:26:
@JaMaaT Vloerkoeling houd het niet op 18 graden in hartje zomer maar wij hebben deze zomer zonder raamdecoratie en met een grote lichtstraat in de uitbouw met vloerkoeling de temperatuur toch een stuk behagelijker kunnen houden. Buiten 30+ en binnen lekker 23 graden is heel comfortabel. Buren hebben geen vloerkoeling maar verder hetzelfde huis en daar was het toch veel warmer binnen.
Dat zal, maar de discussie was of € 3600,00 voor voor vloerverwarming boven te rechtvaardigen is voor iets wat je amper gebruikt.

Wij zitten nog "ouderwets" op gas. Onze woning is bijna 700m3 maar we komen niet boven de €80,00 uit qua maandelijkse kosten.

Financieel gezien is dat nog zeer aantrekkelijk. We hebben momenteel "maar" 4 Zonnepanelen.

Als we het huis zouden willen koelen kopen we een airco met een extra aantal panelen. Daar wanneer je veel stroom verbruik voor de airco wek je het ook op... Volgens mij kan er niets tegen een airco op qua koeling en is het nog steeds een goedkopere oplossing.
asdf25 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:52:
[...]

Als ik vergelijk hoe energiezuinig mijn woning is t.o.v. een woning uit 1985 en 2013 schrik ik al behoorlijk. Bij mijn ouders in het huis van 1985 is het deze dagen met 20graden een lekkere temperatuur in huis, bij de woning uit 2013 is dat ongeveer 18-19 graden en bij mij thuis is 16.5 graden al lekker warm.
Onze vorige woning was uit 2011. Die was 425m3 maar daar verbruikten we meer dan onze huidige woning. Hier lagen overigens geen panelen op.

[ Voor 20% gewijzigd door JaMaaT op 19-11-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-10 09:07
en de 3600 euro is de goedkoopste oplossing (alleen 1e verdieping zonder thermostaat per kamer) ik zou graag op onze slaapkamer de verwarming uit willen zetten. als onze kinderen t.z.t de verwarming aan willen zetten daar is goed genoeg. maar met thermostaat per kamer is het dus al 4800 euro. en voor de 1e en 2e verdieping totaal 6000 of 7500 euro.

inderdaad leuk dat we allemaal van het aardgas af moeten maar ik vind het gewoon erg duur.. en dan heb ik het nog maar niet over het feit dat de warmtepomp optie nog niet eens is uitgewerkt door de bouwer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@JaMaaT Voor bestaande bouw is het haast nooit rendabel om gasloos/warmtepomp te realiseren, gelukkig zijn we hier in het projectmatige nieuwbouwforum. Als je nu al voorbereidingen treft is de overstap straks erg makkelijk. Koelen met een W/W warmtepomp is vele malen efficiënter dan met een airco en er zijn dus minder panelen nodig.

@silmic1612 Wij hebben nu vloerverwarming met regeling per kamer. Wat mij betreft was die regeling ook echt niet nodig, en je kan het naderhand redelijk goedkoop zelf opzetten. Vloerverwarming heeft per verdieping een verdeler dus je kan altijd per zone (kamer) open of dicht draaien net als een normale radiator, Ik zou dan ook aanbevelen om wel vloerverwarming te doen maar geen zoneregeling, zo ben je het meest voorbereid op gasloos met de laagst mogelijke kosten.

Heel duur: wij zijn nu per maand goedkoper uit dan onze buren die niet de Nul op de Meter optie gekozen hebben. Geen radiatoren op de 1e en 2e, koeling in de zomer. Ja de aanschaf is duur, maar reken even mee:

+ € 31k : Nul op meter optie inclusief vloerverwarming, en 27*320Wp full black panelen
- € 25k : Extra hypotheekruimte voor energieneutrale woning
- € 4k : Subsidie WP
- € 2k : Teruggave BTW zonnepanelen

Dus dat kan prima uit. De extra hypotheeklasten worden ruim gecompenseerd door de lagere energierekening ( € -30 per maand, ja we krijgen geld om aangesloten te zijn) en de doorverkoop van energie via het laadpunt van de EV.

[ Voor 28% gewijzigd door Tassadar32 op 19-11-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
asdf25 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:52:
[...]

Dat snap ik niet. 20 graden is toch 20 graden en 16,5 graden is dan toch 3,5 graden frisser? hoe kun je het dan even warm hebben? :?
Pagina: 1 ... 91 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2