Ik weet niet hoe het zit bij bijvoorbeeld een L/W-warmtepomp, maar wij krijgen een W/W-warmtepomp en de installateur verwacht die in te stellen op een aanvoertemperatuur van 35 graden. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger het rendement van de warmtepomp. Wel een langere reactietijd op wijzigingen in de temperatuurinstelling natuurlijk.DjRik schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:41:
[...]
Ik heb een warmtepomp en weet niet wat de aanvoertemperatuur is, maar naar mijn weten stel je normaal gesproken de aanvoertemperatuur in op zo'n 40 graden. In dat geval mogen de leidingen overal lopen aldus ISSO. Ga ik uit van 50 graden, en is Amin niet opgegeven, dan moet er uitgegaan worden van een afstand van 250mm. Ruim minder dan de ±70cm die ze bij mij aangehouden hebben.
Ik heb zelf dan ook 15cm als minimum aangehouden tussen de waterleidingen in de badkamer en de vloerverwarming, op de meeste plekken ligt het minstens 25cm dieper in de constructievloer. Jouw koude zone lijkt me dan ook ernstig ruim aangehouden en zeker niet met warmtepomp als uitgangspunt. Wellicht dat ze rekeningen houden dat er in de toekomst alsnog hoge-temperatuurverwarming in gaat komen?
Tja