Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.032.970 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Mirved schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:22:
Het is niet bedoeld om andere te foppen in dat het echt hout is.
Je post plaatjes van keramisch parket: p a r k e t. Het is letterlijk een imitatie houten vloer, men heeft het dan ook over 'hout-look tegels' en allerlei soortgelijke beschrijvingen. Voor een vloer waarvan het niet de bedoeling is mensen te foppen hebben ze wel heel erg hard hun best gedaan om er een plaatje van hout op te zetten vind je niet?

Geeft niks, koop wat je mooi vindt en geniet ervan. Maar kom niet met verhalen dat het niet bedoeld is om mensen te foppen want dat is het exacte doel van keramisch parket, PVC met houtprint, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 14:53
leecher schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:41:
[...]

Je post plaatjes van keramisch parket: p a r k e t. Het is letterlijk een imitatie houten vloer, men heeft het dan ook over 'hout-look tegels' en allerlei soortgelijke beschrijvingen. Voor een vloer waarvan het niet de bedoeling is mensen te foppen hebben ze wel heel erg hard hun best gedaan om er een plaatje van hout op te zetten vind je niet?

Geeft niks, koop wat je mooi vindt en geniet ervan. Maar kom niet met verhalen dat het niet bedoeld is om mensen te foppen want dat is het exacte doel van keramisch parket, PVC met houtprint, enzovoorts.
Iedereen ziet van kortbij aan de voegjes en voelt toch meteen dat het geen echt hout is. Je fopt er echt niemand mee en ik vertel iedereen gelijk dat het geen echt hout is. Het hoeft enkel het gevoel in warmte en uiterlijk van hout over te brengen. Het hoeft dus enkel mooi te zijn als hout en dat doet het naar mijn mening prima. Net als het laminaat in mijn huidig huis dat ook geen echt hout is. Maar prima voldoet om dat qua uiterlijk over te brengen.

Dus nogmaals zijn de vloeren in die plaatjes oerlelijk en walgelijk nep of ziet het er gewoon uit als een mooie warme vloer?

Als je kan kiezen tussen een echte leren jas en een kunstleren jas die even mooi is alleen met enkele voordelen wat boeit het dan om een nep leren jas te kopen?
Als je kunt kiezen tussen een granieten aanrecht of een composiet dat precies hetzelfde uitziet alleen minder krast en goedkoper is waarom zou je dan voor graniet kiezen?
Bont vs nepbont etc
Enkel om te kunnen zeggen "ja dit is echt hoor, geen namaak" dan zit je toch alleen maar dik te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mirved op 08-11-2018 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-04 14:34
Schei nou eens uit man. Ook met foto'tjes van dit soort tegelvloeren ga je iemand niet overtuigen. Of misschien heb je er wel een foto tussen gestopt van iets dat wel echt hout is, zodat je straks kunt zeggen "haha zie je wel". En dat kan, want op het oog lijkt bijv. foto 1 inderdaad heel erg op hout, mooi gemaakt wat dat betreft… Op foto 2 zie je echter die lelijke glans en foto 3/4 begin ik maar niet over, met die malle voegen.

Voor jou is iets mooi omdat het er goed uit ziet. Prima. Voor anderen (waaronder mijzelf) speelt ook gevoel mee in die bepaling. Dat iets authentiek is, echt aanvoelt, etc.

Heeft niets te maken met indruk maken op anderen, het wel/niet foppen van bezoekers, of wat dan ook.

Nogmaals: veel plezier met je tegelvloer! En doorrrrr. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25

iMars

Full time prutser

Mirved schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:54:
[...]

Als je kan kiezen tussen een echte leren jas en een kunstleren jas die even mooi is alleen met enkele voorbeelden wat boeit het dan om een nep leren jas te kopen?
Als je kunt kiezen tussen een granieten aanrecht of een composiet dat precies hetzelfde uitziet alleen minder krast en goedkoper is waarom zou je dan voor graniet kiezen?
Bont vs nepbont etc
Enkel om te kunnen zeggen "ja dit is echt hoor, geen namaak" dan zit je toch alleen maar dik te doen.
Als ik mag kiezen tussen echt en nep leer, kies ik voor echt. Niet voor het patser-gehalte, maar voor de eigenschappen.

Hetzelfde geld voor de vloer. Ik heb nu parket-laminaat vloer (dus met echt hout ;) ) maar wil in de toekomst vloerverwarming gaan aanleggen. Mijn keuze, zoals ik er nu tegenaan kijk, wordt PVC. Ook hier kies ik voor de eigenschappen. PVC is dunner, wordt sneller warm, makkelijker onderhoudbaar t.o.v. hout.

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat een nephoutenvloer net zo mooi kan zijn als echt hout. Ik kijk naar de eigenschappen, en ja het liefst echt hout ipv nep hout. Maar voor mij is PVC een betere keuze dan hout. Overigens weet ik niet of ik voor een hout-look ga, of steen-look ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:57
Misschien moet je voor een pvc vloer gaan met een print van keramisch parket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Of een houten vloer met een print van keramiek :?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ben wat aan het rondkijken/vragen voor mannetje die bij ons kan gaan behangen bij oplevering. Heeft je mannetje een site of iets dergelijks? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
Henvar schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:43:
[...]

Ben wat aan het rondkijken/vragen voor mannetje die bij ons kan gaan behangen bij oplevering. Heeft je mannetje een site of iets dergelijks? ;)
Ik heb je een DM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-05 20:51
SH007 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:45:
[...]

Wat betreft warmtegeleiding was ik ook enigsinds bezorgd, naar nu blijkt onterecht. Een nieuwbouwhuis blijkt goed genoeg geïsoleerd om met een minder geleidende vloer de boel prima warm te krijgen en te houden. Ter vergelijking: wij hebben een verlijmde bamboe vloer (vergelijkbaar met hout), en het wordt prima warm met een watertemperatuur van 28-30 graden.

Natuurlijk kan het sneller met een beter geleidende vloer, maar is dat nodig?
Wat is zo snel kan lezen op diverse sites, is dat de warmtegeleiding lager is (dan bv pvc of keramiek), maar het hout de warmte wel langer vasthoudt. Hierdoor zou er een beperkt verlies aan energie zijn. Is dit marketing taal, of zal de energierekening van een geschikte houten/bamboe vloer (veel) hoger zijn dan een PVC vloer? Aanname is dat de vloerverwarming temperatuur constant (op bv 20 graden) wordt gehouden. En is de kamer echt goed warm (bv 22 graden) te krijgen of alleen op 19-20 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:57
Zolang je de temperatuur in huis constant houdt maakt de thermische weerstand van je afwerkvloer nauwelijks uit. Zeker in een modern huis met een goede thermische schil, veel massa daarbinnen en lage temperatuurverwarming zoals vloerverwarming warmt een huis dusdanig langzaam op (en koelt af) dat zaken als nachtverlaging en lager zetten als je van huis bent eigenlijk nutteloos zijn, juist omdat de opwarmtijd al zeer lang is.
Stel je zou op vakantie gaan en je huis koelt af tot 10 graden dan duurt het misschien 4 dagen voordat je huis weer op temperatuur is. Met een houten vloer komt er misschien een dag extra bij, dat dan weer wel.
Op papier klinkt het beter, in de praktijk is er niet echt voordeel, het is meer een verkooppraatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mokum80 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:32:
[...]

Wat is zo snel kan lezen op diverse sites, is dat de warmtegeleiding lager is (dan bv pvc of keramiek), maar het hout de warmte wel langer vasthoudt. Hierdoor zou er een beperkt verlies aan energie zijn. Is dit marketing taal, of zal de energierekening van een geschikte houten/bamboe vloer (veel) hoger zijn dan een PVC vloer? Aanname is dat de vloerverwarming temperatuur constant (op bv 20 graden) wordt gehouden. En is de kamer echt goed warm (bv 22 graden) te krijgen of alleen op 19-20 graden?
ASW1 legt het al goed uit. De warmte gaat bij goede isolatie maar beperkt verloren, dan maakt het verschil in warmteweerstand tussen tegels of hout niet meer uit (als het gaat om warmteverlies).

Wat snelheid en eindtemperatuur betreft, we hebben het meestal tussen de 18 en 19 graden. Opwarmen is maximaal 1 of 2 graden, dat duurt misschien 1 of 2 uur schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Ik ben aan het kijken naar een tv goot om de kabels achter de tv goed weg te werken. Kom nu de Bedach tv goot tegen.

https://www.bol.com/nl/p/...BEgLGVfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Op basis van enkele reviews blijkt dat het een behoorlijk goede “uitvinding” te zijn. Op basis van de foto kan ik echter niet echt een indruk krijgen. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Toch boeiend dat er, wat het onderwerp in een topic ook is, altijd een paar eindeloze discussies vanuit smaak ontstaan :)

Hier zijn dat Hout vs Tegel-met-houtlook, Stukwerk vs Vliesbehang en Grote-Keuken vs Grote-Woonkamer. En dan mis ik er vast nog een paar :P

Ik zal vast kleur bekennen, ik zit in het Hout-Stuk-Keuken kamp (hout met een deuk heeft geleefd, een tegel met een deuk is dood, idem voor stukwerk met een deuk vs behang met een scheur, en leven doen wij vooral in de keuken oOo ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jheroun schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:32:

Ik zal vast kleur bekennen, ik zit in het Hout-Stuk-Keuken kamp
_/-\o_
Jheroun schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:32:
Toch boeiend dat er, wat het onderwerp in een topic ook is, altijd een paar eindeloze discussies vanuit smaak ontstaan :)
Overigens niet alleen in dit topic hoor ;) :X 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:13

EiT

Xtince schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:23:
Ik ben aan het kijken naar een tv goot om de kabels achter de tv goed weg te werken. Kom nu de Bedach tv goot tegen.

https://www.bol.com/nl/p/tv-goot-small/9200000047176628/?

Op basis van enkele reviews blijkt dat het een behoorlijk goede “uitvinding” te zijn. Op basis van de foto kan ik echter niet echt een indruk krijgen. Iemand ervaring mee?
Als je van plan bent om hem in de muur te vrezen dan is deze ‘iets’ goedkoper.
https://www.bol.com/nl/p/...plieger/9200000010576189/

2 gaten er in en klaar.

Als die op de muur komt, plak gewoon een vel papier/karton in zelde kleur als de muur over de kabels heen. Daar zie je niets van als je het goed plakt. Zo heb ik het op dit moment ;)

[ Voor 12% gewijzigd door EiT op 09-11-2018 01:10 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Even weer wat anders dan hout VS houtmotief en vragen over afwerking na oplevering ;)

Hier gaat het opeens rap. 2 weken geleden het dak er op, en de trappen, buitendeuren en binnenwanden staan nu. Volgende week de pannen er op en erna wordt gestart met voegen. Over 1,5 week hebben we kijkdag voor de elektra (of alles op de goede plek zit afgetekend), plus een uitgebreid rondje door het huis waar we opmerkingen mogen plaatsen. Dat vind ik wel heel goed, dat we tussendoor al even mogen komen schouwen. En heel tof natuurlijk, om eindelijk de ruimtes te kunnen ervaren.

Tijdens de kijkdag krijgen we ook een (voorlopige) opleverdatum door. Het komt snel dichtbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
EiT schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 01:03:
[...]

Als je van plan bent om hem in de muur te vrezen dan is deze ‘iets’ goedkoper.
https://www.bol.com/nl/p/...plieger/9200000010576189/

2 gaten er in en klaar.

Als die op de muur komt, plak gewoon een vel papier/karton in zelde kleur als de muur over de kabels heen. Daar zie je niets van als je het goed plakt. Zo heb ik het op dit moment ;)
Ik ga het idd infrezen. Ja heb al naar meerdere goedkopere buizen gekeken. Maar zag dit toevallig langskomen en de paar reviews van gebruikers die er zijn, zijn dan ook lovend. Daarnaast lees ik (in dezelfde reviews) dat ze met andere inbouw goten scheuren kregen in het stucwerk (ik laat ook alles stucen) en bij deze totaal niet. Allemaal afwegingen. Als het echt goed is en achteraf echt makkelijk met kabels, dan wil ik daar best wat meer voor betalen. Maar ben wat huiverig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:07
Xtince schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:23:

https://www.bol.com/nl/p/...BEgLGVfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Dit lijkt bij ons gebruikt te zijn, wordt straks dichtgezet bij het behangklaar maken. Daarna laat ik het zelf nog stucen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FZX6bWr.jpg

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
@Jheroun Tegel-Stuk-Woonkamer. Opinions are like assholes, everybody has one! Discussie over wat jij persoonlijk mooier vind heeft wat mij betreft weinig zin, een gegronde discussie over de technische voor en nadelen van de materialen lijkt me dan weer wel nuttig.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
DjRik schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:09:
[...]

Dit lijkt bij ons gebruikt te zijn, wordt straks dichtgezet bij het behangklaar maken. Daarna laat ik het zelf nog stucen.

[Afbeelding]
Wellicht snap ik het niet, maar wat maakt deze kabelgoot zo bijzonder? Zo te zien moet je alsnog gaten erin boren en stucen. Wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van een platte buis die je in de muur freest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo te zien zijn het een hoop leidingen die van boven komen, dus ethernet, heel veel stopcontacten, etc. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:52

MadEgg

Tux is lievvv

Die TV-kabelgoten zien er wel leuk uit, maar onze TV moet aan een betonnen wand komen te hangen, daar ga ik niet zo'n groot brok uitfrezen. Wordt al depressief bij de gedachte eraan ;) In onze vorige woning had ik een gewone RAL9010 kabelgoot (zoeen die je vaak op kantoren ziet) lopen langs de wand om de kabels weg te werken. Best prima, en stukken beter dan al die losse kabels.

Wij hebben regelmatig problemen met het bouwdepot, ze zijn nogal kritisch, en leveranciers houden hier niet echt rekening mee. Er staat bijvoorbeeld regelmatig alleen ons oude adres op, en geen werkadres van de nieuwe woning. Of de omschrijving is te summier om aan de eisen van de bank te voldoen. Of de stratenmaker wil opeens contant betaald worden - dat krijgen we ook nooit weer uit het bouwdepot. Gisteren is de factuur voor de keukenboer afgekeurd, nu moeten we spoedkosten betalen met een nieuwe factuur om te zorgen dat de betaling nog geregeld wordt voor de leveringsafspraak. Lastig allemaal. Is dit voor iemand herkenbaar?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 15:29
@MadEgg klinkt niet heel bekend... welke bank als ik vragen mag? Wij hebben Aegon en die slikken volgens mij bijna alles...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

frumper schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:45:
@MadEgg klinkt niet heel bekend... welke bank als ik vragen mag? Wij hebben Aegon en die slikken volgens mij bijna alles...
Wij zitten bij BijBouwe. Geen "echte" bank dus. Wel prima voorwaarden, maar administratie en communicatie volledig uitbesteed aan extern bureau. Ook geen mooie online omgeving om je zaken bij te houden of de status van je bouwdepot in te zien - een keer per maand krijgen we per reguliere post een overzichtje van betalingen die gedaan zijn. Nooit bevestiging dat een declaratie ontvangen of uitgekeerd is, je hoort alleen wat als het afgekeurd wordt. Wat dus nog best vaak voorkomt :/

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
Mior schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:14:
[...]

Wellicht snap ik het niet, maar wat maakt deze kabelgoot zo bijzonder? Zo te zien moet je alsnog gaten erin boren en stucen. Wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van een platte buis die je in de muur freest?
Ik heb geen flauw idee, maar wat ik wilde laten zien is dat een professioneel bedrijf de betreffende goot ook gebruikt. Wellicht is de plaat makkelijker/beter af te werken?

Je moet inderdaad er inderdaad nog gaten in boren (boven- en onderkant) om de kabels van de televisie er doorheen te kunnen voeren.
Joopieboy schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:17:
Zo te zien zijn het een hoop leidingen die van boven komen, dus ethernet, heel veel stopcontacten, etc. :P
Van links naar rechts:
1. TV-Goot voor de HDMI en voeding;
2. Dubbele WCD;
3. Loze leiding voor ethernet;
4. 4x loze leiding voor speakers (2x tegenover televisie, 2x keuken).
5. Dubbele WCD.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Twijfel ook om een goot in de muur te frezen voor de tv of dat ik de kabels gewoon in het zicht laat en zo goed/ netjes mogelijk afwerk. Wellicht een voorzetwand maken en daarin de tv verwerken. Nadeel van een goot in de wand frezen is dat je altijd die loze leidingen later blijft zien als je de indeling wil gaan veranderen of je moet hele wand overschilderen/ stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Dan moet je jezelf denk ik afvragen hoe groot de kans is dat je de indeling van de woonkamer verandert. In mijn geval is dit eigenlijk de enige logische indeling en is het dus geen probleem om dit zo te doen.

Mocht ik iets niet voorzien hebben, dan verlies nemen en weg laten stucen. Maar dan zal je zien dat het het volgende jaar toch weer anders moet ;) . Dus misschien simpel een schilderij eroverheen hangen/iets neerzetten :+ .

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
MadEgg schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:40:
Wij hebben regelmatig problemen met het bouwdepot, ze zijn nogal kritisch, en leveranciers houden hier niet echt rekening mee. Er staat bijvoorbeeld regelmatig alleen ons oude adres op, en geen werkadres van de nieuwe woning. Of de omschrijving is te summier om aan de eisen van de bank te voldoen. Of de stratenmaker wil opeens contant betaald worden - dat krijgen we ook nooit weer uit het bouwdepot. Gisteren is de factuur voor de keukenboer afgekeurd, nu moeten we spoedkosten betalen met een nieuwe factuur om te zorgen dat de betaling nog geregeld wordt voor de leveringsafspraak. Lastig allemaal. Is dit voor iemand herkenbaar?
Wij zitten bij Nationale Nederlanden en daar kan ik volgens mij ook gewoon de bonnetjes van de AH indienen, ze zijn erg makkelijk daar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Laatst online: 16:07

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Hier een kleine impressie van de bouw van onze nieuwbouwwoning.

Hieronder het "verkoopplaatje", het betreft de 2e woning van rechts (met de topgevel)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ikba9dcm.jpg

Met hieronder de plattegrond

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kWUHTLgm.png

We een optie genomen op 3 Augustus 2017 en daadwerkelijk de overeenkomst getekend op 5 September 2017.

16 Maart 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/75YqMKXm.jpg

11 April 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/riLbppFm.jpg

25 April 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X4qKffym.jpg

23 Mei 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ks6Cmuzm.jpg

31 Mei 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ATy2DHWm.jpg

3 Juni 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cXxsPUGm.jpg

9 Juni 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cAj01p3m.jpg

17Juni 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3iamOQim.jpg

27 Juni 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ehwQARcm.jpg

10 Juli 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TOQOafem.jpg

13 Juli 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xu2KTZ6m.jpg

29 Augustus 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rAawTVZm.jpg

13 September 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qoE1nr8m.jpg

9 Oktober 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/60daGNpm.jpg

10 Oktober 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dMZqO1Hm.jpg

22 Oktober 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fgA2HMhm.jpg

26 Oktober 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S7Cj7mkm.jpg

7 November 2018
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bSo2vUPm.jpg

9 November 2018 (Voorschouw)
Woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WVa6WNTm.jpg

Keuken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8SHo43Am.jpg

Trap
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FKmuN7km.jpg

1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yd3qdovm.jpg

Topgevel
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kpTQ7m9m.jpg

Achterzijde
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fIvqPivm.jpg

Tijdens de voorschouw is niets van betekenis naar voren gekomen, alle stroompunten en meerwerk opties kloppen. Ik was goed voorbereid op basis van sommige horror verhalen. Maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe echt niets te klagen heb tijdens de bouw. We worden goed geïnformeerd, alle opties zijn met de onderaannemers besproken en volgens hen is alles al besteld en op voorraad.

Opleverdatum wagen ze zich nog niet aan, de planning is April/Mei 2019.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

DutchAddick schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:04:
[...]
Wij zitten bij Nationale Nederlanden en daar kan ik volgens mij ook gewoon de bonnetjes van de AH indienen, ze zijn erg makkelijk daar :)
Kassabonnen van de bouwmarkt waren dan weer geen probleem. De "kassafacturen" van de Technische Unie waren alweer lastiger omdat die er teveel uitzien als een factuur met wederom het onjuiste adres van mijn KVK-inschrijving die op dat moment nog op het oude adres stond.

Bonnen van de supermarkt heb ik maar niet geprobeerd :+

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-05 18:25
MadEgg schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:48:
[...]

Wij zitten bij BijBouwe. Geen "echte" bank dus. Wel prima voorwaarden, maar administratie en communicatie volledig uitbesteed aan extern bureau. Ook geen mooie online omgeving om je zaken bij te houden of de status van je bouwdepot in te zien - een keer per maand krijgen we per reguliere post een overzichtje van betalingen die gedaan zijn. Nooit bevestiging dat een declaratie ontvangen of uitgekeerd is, je hoort alleen wat als het afgekeurd wordt. Wat dus nog best vaak voorkomt :/
Indienen ? : ik zit bij de rabobank en daar maak je alles zelf over. Volgens mij is het ook niet aan de bank er iets van de vinden; het is eerder de fiscus die meent dat en bepaalde factuur niet uit een hypotheek komt. Maatwerk raambekleding is bijvoorbeeld een discussiepunt.

Qua tv goot ben ik benieuwd hoe het bij ons afgewerkt wordt; de goot is nu nog een losse uitsparing in de buitengevel (prefab).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Lennartc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:40:
[...]
Indienen ? : ik zit bij de rabobank en daar maak je alles zelf over. Volgens mij is het ook niet aan de bank er iets van de vinden; het is eerder de fiscus die meent dat en bepaalde factuur niet uit een hypotheek komt. Maatwerk raambekleding is bijvoorbeeld een discussiepunt.
Makkelijk! Wij moeten een declaratieformulier invullen (met pen) met betaalkenmerk, rubriekcode, IBAN begunstigde en bedrag invullen. Dit moet vervolgens voorzien van facturen en ondertekend als bijlage ingescand worden en gemaild. Dan kan het tot 10 werkdagen duren voordat het overgemaakt is - en het kan dus best dat na 10 werkdagen je een mailtje krijgt dat de betaling is afgewezen om <insert random reden>. Dan kun je (hopelijk) het probleem (laten) corrigeren en het opnieuw proberen, en dan ben je weer tot 10 werkdagen verder.

Bovenstaand proces kan ook als we zelf facturen al betaald hebben, dan vullen we onszelf als begunstigde in.

Gelukkig is het bouwdepot bijna leeg, dan hoeven we daar niet meer mee te modderen ;w

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
dit zou aardig krap worden;

wij hebben bij de bouwer nl. slechts 14 dagen de tijd te betalen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Lennartc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:46:
dit zou aardig krap worden;

wij hebben bij de bouwer nl. slechts 14 dagen de tijd te betalen :-)
De bouwer stuurde dan in ieder geval wel altijd gegevens met de juiste omschrijving en het juiste werkadres, dus dat heeft noot problemen opgeleverd.

Voor andere zaken wel - we hebben al een paar keer uitgeweken naar zelf het bedrag maar voorschieten zodat we tijd hadden om de factuur acceptabel te krijgen. Zullen we nu voor de keuken ook gaan doen, anders wordt die niet op tijd geleverd voor de monteur. :|

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
frumper schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:45:
Dat is prettig om te horen. Vorige week getekend voor hypotheek Aegon voor nieuwbouw, met behoorlijk bouwdepot voor meerwerk. Daar hebben we bij aanvraag wel een begroting voor moeten maken. Die bedragen erop waren niet uit de lucht gegrepen, maar zullen nooit een op een overeenkomen met de praktijk. Is voor mij de eerste keer dat ik te maken krijg met bouwdepot, dus als je nog tips hebt: graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-05 12:31
DutchChelsea schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:58:
[...]

Dat is prettig om te horen. Vorige week getekend voor hypotheek Aegon voor nieuwbouw, met behoorlijk bouwdepot voor meerwerk. Daar hebben we bij aanvraag wel een begroting voor moeten maken. Die bedragen erop waren niet uit de lucht gegrepen, maar zullen nooit een op een overeenkomen met de praktijk. Is voor mij de eerste keer dat ik te maken krijg met bouwdepot, dus als je nog tips hebt: graag
Wij ook bij Aegon en het werkt super. Via de app foto van de factuur met handtekening erop. Wat gegevens invoeren en dezelfde dag vaak al de bevestiging dat de declaratie goedgekeurd is. Makkelijker wordt het niet. Nu hebben wij wel tot nu toe alleen facturen van de aannemer.

Ik laat ze vaak een weekje liggen, omdat sommige bedragen best wel optellen en het dan naar mijn idee nog wat rente scheelt. Geen idee of dit werkelijk zoden aan de dijk zet, maar goed. Aangezien ze toch dezelfde dag goedgekeurd worden, maakt het niet uit qua betalingstermijn

[ Voor 14% gewijzigd door eno_W op 09-11-2018 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAddick
[...]
Is niet helemaal waar natuurlijk. Als jij van het bouwdepot een caravan koopt, dan loopt de hypotheek verstrekker ook een risico, omdat de waarde van het huis lager is dan de verstrekte hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Zit bij ABN AMRO. Tot een paar maanden geleden moest elke declaratie nog via de post. Tegenwoordig online factuur indienen, aangeven of je zelf betaalt of dat de bank direct aan de leverancier moet betalen. Mijn ervaring is dat het de werkdag erna al direct verwerkt is.

In de basis is er voor de bank geen reden om moeilijk te doen over wat voor factuur dan ook. Zolang jij je rente maar betaalt maakt het voor hen niet zoveel uit. De risicoanalyse is al gedaan.
Echter voor de fiscus maakt het wel uit. Die wil niet dat je rente aftrekt over kosten die niet direct voor je huis zijn. Ik denk dus dat banken moeilijk doen omdat ze misschien van de fiscus een bepaalde controleplicht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Wij zitten via ASR. Werkt prima, digitaal (foto maken, een paar veldjes invoeren en klaar) en goed overzicht. Alleen bij de 25% meerwerkfactuur wilden ze wel zien welk meerwerk we gingen uitvoeren, maar met de meerwerkovereenkomst(-lijst) waren ze tevreden. Ze reageren en betalen snel en als er wat is nemen ze ook snel contact op. En aan de telefoon krijg je ook meteen medewerkers te spreken die snappen waar je het over hebt.

Ik denk dat je het dus gewoonweg niet getroffen hebt @MadEgg ..

[ Voor 5% gewijzigd door Hsb-3 op 09-11-2018 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hsb-3 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:33:
Ik denk dat je het dus gewoonweg niet getroffen hebt @MadEgg ..
Helaas. Maar de rente was wel 0,25 procentpunt lager dan bij runner-up Aegon toen we het afsloten, dus de euro's die we daarmee besparen maken het op de lange termijn wel goed denk ik O-)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
lagere rente is maar 1 van de vele factoren die een hypotheek wel/niet interessant maken;
als rente het enige was dan waren adviseurs ook niet noodzakelijk.
Juist de voorwaarden bepalen of het passend is in je eigen situatie; bijvoorbeeld hoeveel mag je tussentijds aflossen zonder boete en word verkoop van woning gezien als contractbreukt etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-05 12:31
Nog een belangrijke... welke rente vergoeden ze op het depot. Is die gelijk aan de rente die je zelf betaalt?

Wordt die rente ingehouden op je maandelijkse betaling of spaar je die op in het depot en moet je die dus aan het eind gebruiken als aflossing... Scheelt behoorlijk bij dubbele lasten.

Hoelang blijft de offerte geldig... Altijd een ding bij nieuwbouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
[b]eno_W in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"

Hoelang blijft de offerte geldig... Altijd een ding bij nieuwbouw...
absoluut; aangezien het project waarin ik gekocht heb in het begin nogal uitliep liepen veel kopers hier tegenaan; Geldigheidsduur van 6 maanden is dan véél te kort.
Opnieuw de advieskosten betalen is dan een dure grap en je voordeel in rente is al gauw verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:47
[...]

Qua tv goot ben ik benieuwd hoe het bij ons afgewerkt wordt; de goot is nu nog een losse uitsparing in de buitengevel (prefab).
Ik zit zelf ook bij de rabobank voor mijn hypotheek en het was zeer fijn om het simpelweg zelf te doen in de online omgeving. Het enige is dat je de facturen moet bewaren omdat ze mogelijk nog kunnen navragen waar het bedrag voor is uitgegeven. (Maar nu 2,5 maand sinds ik de sleutel heb gekregen heb ik daar nog niks van gehoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Lennartc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:51:
lagere rente is maar 1 van de vele factoren die een hypotheek wel/niet interessant maken;
als rente het enige was dan waren adviseurs ook niet noodzakelijk.
Juist de voorwaarden bepalen of het passend is in je eigen situatie; bijvoorbeeld hoeveel mag je tussentijds aflossen zonder boete en word verkoop van woning gezien als contractbreukt etc etc.
Dat alles was geen vergelijking maar randvoorwaarde. Overigens vrij weinig hypotheken tegen gekomen waar aflossen tussentijds een probleem was, verkoop als contractbreuk gezien werd, je de rentevaste periode niet mee kon nemen of geen of minder rente kreeg op het niet opgenomen deel van je bouwdepot.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:13

EiT

SerealKiller schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:10:Tijdens de voorschouw is niets van betekenis naar voren gekomen, alle stroompunten en meerwerk opties kloppen. Ik was goed voorbereid op basis van sommige horror verhalen. Maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe echt niets te klagen heb tijdens de bouw. We worden goed geïnformeerd, alle opties zijn met de onderaannemers besproken en volgens hen is alles al besteld en op voorraad.

Opleverdatum wagen ze zich nog niet aan, de planning is April/Mei 2019.
Van Gisbergen is geen slechte aannemer.
Doen ze nog iets tegen het geluid van de spoorlijn bij jullie?

[ Voor 8% gewijzigd door EiT op 09-11-2018 17:16 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 15:38
Zit op dit moment bij Allianz, simpelweg omdat de rente het laagste was en ik het execute only kon afsluiten. Geen gedoe gehad tot nu toe met het inleveren van facturen in de bouwdepot, wel met hun online omgeving. Maar die zijn allemaal opgelost, maar daar moest ik wel een paar keer voor achteraan. Dit beheer is overigens ook uitbesteedt aan Quion, zij verwerken deze gegevens in Nederland voor Allianz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Wij hier ook Aegon. Ook idd vandaag factuur via de app en volgende dag is het geregeld. Ik wacht ook altijd ff weekje met overmaken :)

Meeste banken kan je meestal 10% jaarlijks aflossen. En niet iedere bank kan je hypotheek meenemen naar je volgend huis dus daar zitten haken en ogen aan.

[ Voor 37% gewijzigd door T.E op 09-11-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Laatst online: 16:07

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

EiT schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:15:
[...]

Van Gisbergen is geen slechte aannemer.
Doen ze nog iets tegen het geluid van de spoorlijn bij jullie?
Leuk dat je het plan en de aannemer kent. We zijn zeker te spreken over van Gisbergen, er zijn altijd dingetjes die net niet lekker gaan, of niet kunnen. Maar er zit altijd wel een reden achter, er daar wordt duidelijk over gecommuniceerd, en soms moet je je erbij neerleggen. Het is projectbouw, maar waar mogelijk proberen ze echt wel jouw wensen door te voeren.

Het geluid van het spoor moeten we nog maar afwachten, er zijn geen speciale aanpassingen gedaan zover dat ik weet. Maar we mochten bijvoorbeeld geen afvoer naar buiten voor de afzuigkap in de keuken, door het gat zou teveel geluid naar binnen komen. Ook valt het geluid mij nog erg mee als je voor het huis staat, verder van het spoor af hoor je de trein veel beter.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
MadEgg schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:40:

Totaal niet herkenbaar... wij zitten bij de Rabobank en kunnen met ons bouwdepot online bankieren zoals je dat ook met je normale rekening doet. Op het moment dat we een factuur moeten betalen halen we dit uit het bouwdepot en maken het zelf over aan de leverancier. Onze adviseur gaf aan dat je alleen voor de belastingdienst moet kunnen verantwoorden dat het voor het huis besteed is. De bank ziet onze facturen dus niet eens... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Iemand bekend en tips voor garagedeuren?
Bij ons komt er een standaard stalen kanteldeur in. Deze wil ik vervangen voor een kanteldeur met loopdeur of dubbel openslaande deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
poosie schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:37:
[...]

Totaal niet herkenbaar... wij zitten bij de Rabobank en kunnen met ons bouwdepot online bankieren zoals je dat ook met je normale rekening doet. Op het moment dat we een factuur moeten betalen halen we dit uit het bouwdepot en maken het zelf over aan de leverancier. Onze adviseur gaf aan dat je alleen voor de belastingdienst moet kunnen verantwoorden dat het voor het huis besteed is. De bank ziet onze facturen dus niet eens... O-)
Hier ook Rabo maar die wilde grappig genoeg wel een paar keer een analoge kopie hebben ter controle ipv alleen de PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 08:45
Vrijwel alle werkzaamheden van na casco oplevering zitten er op :) morgen grote schoonmaak voor verhuizing. Iemand nog gouden tips qua aanpak en producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35

MeltedForest

Lenny-t

T.E schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:00:
Iemand bekend en tips voor garagedeuren?
Bij ons komt er een standaard stalen kanteldeur in. Deze wil ik vervangen voor een kanteldeur met loopdeur of dubbel openslaande deuren.
Ik heb het ook gedaan, uiteindelijk Hörmann garagedeur met ramen erin laten zetten, voor wat licht in de verder raamloze garage. Qua prijs maakt een Hörmann of willekeurig ander merk ook niet zoveel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-04 17:35
Zijn hier mensen die ervaring hebben met arbitrage via Geschillencommie van Woningborg en/of de rechter? Wij moeten helaas waarschijnlijk die kant op nu onze woning opgeleverd is.

Zonder teveel in detail te treden, is de situatie als volgt:

Aannemer heeft een fout gemaakt (wat ze erkennen) en weigert te herstellen tot situatie conform verkooptekening. Wél stellen ze een aanpassing voor, maar die is in onze ogen simpelweg lelijk en derhalve accepteren wij deze niet. De reactie van de aannemer hierop is vervolgens: wij vinden dit een acceptabele oplossing en wij vinden dat jullie weigering onterecht is omdat deze niets meer is dan persoonlijke voorkeur.

Hoe wij erin staan: zij zijn zonder technische noodzaak afgeweken van het bouwplan op een manier die afbreuk doet aan het gebruik van de woning. Dit is volgens de koop-/aannemingsovereenkomst niet toegestaan en dus is de aannemer herstel- en/of compensatieplichtig.

Qua oplossing willen wij dat de situatie van de verkooptekening alsnog gerealiseerd wordt. Als de aannemer een andere (lees: snellere en goedkopere) oplossing wenst, zullen wij daarmee in moeten stemmen, anders gaat dat feest niet door.

De door de aannemer voorgestelde oplossing vinden wij afbreuk doen aan het uiterlijk en aanzicht van de woning (want: lelijk en aan de buitenzijde), en dus mag in onze ogen de aannemer ons niet zijn oplossing door de strot duwen omdat de aannemer volgens het contract tevens niet mag afwijken van het bouwplan als dit afbreuk doet aan o.a. het aanzien en/of uiterlijk van de woning.

Lastig verhaal allemaal, en heel vervelend om hier in verzeild te raken. Maar: wij hebben de fout niet gemaakt, dat heeft de aannemer zelf gedaan. En dus vinden wij dat de aannemer het maar moet oplossen door alsnog volgens de verkooptekening te (ver-)bouwen, tenzij we een andere oplossing overeenkomen (wat ik zo 1-2-3 niet zie gebeuren).

Maar ziet een geschillencommissie of rechter dit ook zo?

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Is het technisch nog wel mogelijk om het uit te voeren volgens tekening, zonder gigantische kosten of risico's? Bijvoorbeeld, als er een ventilatiebuis vergeten is in te storten in de betonvloer en ze het middels een koof willen oplossen, dan kan je eisen dat het in de betonvloer gaat maar dat kan gewoonweg niet (meer). Als ik je situatie lees, is het enige wat ik kan bedenken dat ze vergeten zijn ventilatieroosters (onzichtbaar) boven het kozijn te plaatsen, en dat ze het nu in het glas willen doen. Het lijkt me dan niet te doen om ze alsnog boven het kozijn te zetten (je buitenmetselwerk moet er af, je isolatie etc).

Als het iets is wat nog wel prima kan, dan lijkt het me we iets om voor te leggen en voet bij stuk te houden. Maar heb er geen ervaring mee. Ook niet of je misschien iets van geld er voor kunt krijgen (waardevermindering?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Appie76 Wij hebben iets soortgelijks, aannemer heeft er een boeltje van gemaakt en weigert het op te lossen. Rechtsbijstand is net de procedure gestart om het proces bij de raad van arbitrage voor te leggen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toevallig zijn wij ook bezig (in eerste instantie) met de bouwkundig adviseur omtrent een oplossing voor suskasten in onze woning die wij niet accepteren. Hopelijk komt de bouwkundige eruit met de aannemer, zo niet gaat het naar rechtsbijstand. (dat weten alle partijen overigens ook).
In onze technische omschrijving staat aangegeven dat men platte roosters zal plaatsen, en tevens staat aangegeven dat wijzigingen die afwijken wegens bouwbesluit aan een bepaalde kwaliteit (conform technische omschrijving) moeten voldoen . Maw afwijken mag, maar dan wel minimaal dezelfde kwaliteit en uitstraling. Dat laatste is imo niet van toepassing met de suskasten.

Op zich is het niet vreselijk problematisch, en (herstel) kosten vallen ook best mee denk ik, maar de aannemer moet het gewoon opleveren zoals afgesproken :). Als ik 1000 euro weiger te betalen krijg ik ook geen sleutel ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:48
Nou we zijn niet de enige met een geschil zo te horen. Wij hebben het nu bij de rechtsbijstand liggen helaas.
Onze eigen bouwkundige is pas geweest om onderzoek te doen en we wachten nu op zijn rapport.

Wij hebben trouwens een conflict over onze vloer.

[ Voor 11% gewijzigd door inkie1 op 10-11-2018 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
jogaa schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:13:
Zit bij ABN AMRO. Tot een paar maanden geleden moest elke declaratie nog via de post. Tegenwoordig online factuur indienen, aangeven of je zelf betaalt of dat de bank direct aan de leverancier moet betalen. Mijn ervaring is dat het de werkdag erna al direct verwerkt is.

In de basis is er voor de bank geen reden om moeilijk te doen over wat voor factuur dan ook. Zolang jij je rente maar betaalt maakt het voor hen niet zoveel uit. De risicoanalyse is al gedaan.
Echter voor de fiscus maakt het wel uit. Die wil niet dat je rente aftrekt over kosten die niet direct voor je huis zijn. Ik denk dus dat banken moeilijk doen omdat ze misschien van de fiscus een bepaalde controleplicht hebben.
Daar is zeker wel een reden voor. Het werk dat verricht wordt aan het huis vormt, en creëert, de waarde van het onderpand van jouw hypotheek. Het is voor de bank dus zeker van belang dat dit klopt.

Als extreem voorbeeld: je sluit een hypotheek af voor nieuwbouw met bouwdepot, maar besteed dit volledig aan drank en drugs, je hebt nu geen huis en dus geen onderpand voor je hypotheek.

In de voorwaarden van je hypotheek en bouwdepot staat daarom vrijwel altijd dat je het uitsluitend kunt besteden aan wat je gespecificeerd hebt tijdens de aanvraag (in de aanneemingsovereenkomst).

[ Voor 7% gewijzigd door Morty op 10-11-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Morty schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:40:
[...]

Daar is zeker wel een reden voor. Het werk dat verricht wordt aan het huis vormt, en creëert, de waarde van het onderpand van jouw hypotheek. Het is voor de bank dus zeker van belang dat dit klopt.

Als extreem voorbeeld: je sluit een hypotheek af voor nieuwbouw met bouwdepot, maar besteed dit volledig aan drank en drugs, je hebt nu geen huis en dus geen onderpand voor je hypotheek.
Bij ons werd een nota van de keuken apparatuur geweigerd omdat het afleveradres van mijn ouders erop stond. Zelfs toen ik uitlegde dat we de sleutel nog niet hebben en het daardoor tijdelijk elders wordt opgeslagen moest ik nog bewijzen adhv de keuken tekening dat de apparatuur toch echt voor onze keuken was bestemd..

Op zich wel goed dat ze een check uitvoeren, maar als ik daadwerkelijk voor mijn ouders een keuken zou declareren had ik de apparatuur ook bij mij kunnen afleveren..

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2018 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
Hsb-3 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:34:
Is het technisch nog wel mogelijk om het uit te voeren volgens tekening, zonder gigantische kosten of risico's? Bijvoorbeeld, als er een ventilatiebuis vergeten is in te storten in de betonvloer en ze het middels een koof willen oplossen, dan kan je eisen dat het in de betonvloer gaat maar dat kan gewoonweg niet (meer). Als ik je situatie lees, is het enige wat ik kan bedenken dat ze vergeten zijn ventilatieroosters (onzichtbaar) boven het kozijn te plaatsen, en dat ze het nu in het glas willen doen. Het lijkt me dan niet te doen om ze alsnog boven het kozijn te zetten (je buitenmetselwerk moet er af, je isolatie etc).

Als het iets is wat nog wel prima kan, dan lijkt het me we iets om voor te leggen en voet bij stuk te houden. Maar heb er geen ervaring mee. Ook niet of je misschien iets van geld er voor kunt krijgen (waardevermindering?)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@Appie76 klinkt wel als iets wat op te lossen moet zijn inderdaad. Niet heel eenvoudig / goedkoop, maar wel zonder het halve huis weer af te moeten breken. De voorgestelde oplossing klinkt dan niet als een acceptabel alternatief. Hebben jullie dit wel laten opnemen als opleverpunt?

Wij hebben een meningsverschil met de aannemer over de afwerking - het stucadoorswerk is volledig overgeslagen in onze woning. Helaas hebben we dit niet als opleverpunt laten opschrijven omdat we dachten dat dit onder het vervallen van het spackwerk waar we wel geld voor terugkregen. Hadden we toch maar een opleverinspectie gepland ;)

Er bleek dus nog veel meer werk en kosten achter weg te komen. Ik heb met Vereniging Eigen Huis gesproken en die zeggen dat ik pas na 3 maanden bij Woningborg terecht kan dus dat ik het vooralsnog moet uitzoeken met de aannemer. Na wat aandringen zijn ze nu wel intern aan het overleggen of er toch nog een financiële compensatie kan komen, dus hopelijk loopt het met een sisser af.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Appie76 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:57:
[...]

Members only:
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

MeltedForest schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:43:
[...]

Ik heb het ook gedaan, uiteindelijk Hörmann garagedeur met ramen erin laten zetten, voor wat licht in de verder raamloze garage. Qua prijs maakt een Hörmann of willekeurig ander merk ook niet zoveel uit...
Ik was idd ook aan het kijken bij Hormann. Wat was je kwijt als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@T.E Je noemde ook dubbele openslaande deuren te overwegen. Ik heb bij een lokale timmerfabriek kozijnen, deuren en glas besteld. Kosten zijn €1995, inclusief multipoint-sluiting en veiligheidsbeslag. Laten plaatsen kon voor €1000 erbij, maar heb ik uiteindelijk zelf gedaan.

De deuren zijn helaas wel wat minder dik dan de exemplaren die de bouwer heeft geplaatst, 40mm ipv 55mm dik waardoor ik een afwijkende cilinder moest bijbestellen. Ik zou verwachten dat het ook wat minder isoleert maar het grootste deel van de deur is toch HR++ glas dus dat zal nog wel meevallen.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie76
@MadEgg en @Sport_Life

Volgens mij kun je conform Woningborg voorwaarden ook gebreken melden in de eerste periode na oplevering (weet zo niet precies hoe lang deze is). Uiteraard niet voor een kras of iets dat gebroken is, maar wel voor dingen die je redelijkerwijs niet bij oplevering kon constateren, en voor dingen die onomstotelijk een gebrek vd aannemer zijn (als in: verkeerde maat van iets, want de afmeting verandert niet ineens na oplevering). Kijk zelf even goed in je contract, de voorwaarden en op de site van woningborg (ervan uitgaande dat je huis daaronder gebouwd is), laat je niet afschepen!

Onze opleveringskeuring duurde 2,5 uur, waarmee we dus duidelijk moeite hebben gedaan om gebreken bij oplevering in kaart te brengen. Desondanks bleek achteraf dus dat iets niet volgens verkooptekening gebouwd is. Dit hebben we gewoon gemeld bij de aannemer (en daartegen gaat de aannemer - vooralsnog... - niet in beroep). Je kunt bij een oplevering immers niet elk detail controleren en elk gebrek vaststellen (soms omdat het gebrek zich pas bij - herhaaldelijk en/of langdurig - gebruik manifesteert). Het zou wat zijn als je na oplevering geen verhaal meer bij de aannemer zou kunnen halen...

EDIT:

Het volgende staat op de site van Woningborg, waaruit duidelijk blijkt dat tekortkomingen die niet op het PV staan, toch als zodanig moeten worden behandeld:
5. Mag het depot worden geblokkeerd op grond van klachten die niet vermeld staan op het proces-verbaal van oplevering?

Ja. Het depot kan niet alleen worden geblokkeerd voor nog openstaande opleverpunten, maar ook voor tekortkomingen die binnen de 3 maanden na oplevering zijn geconstateerd en gemeld bij de ondernemer en die nog niet zijn opgelost aan het einde van die 3 maanden.
Bron: https://www.woningborggro.../het-5-opschortingsrecht/

EDIT 2:

Een nog duidelijker stukje gevonden, waarin het expliciet vermeld staat:
Opleveringsklachten
Dit zijn in de eerste plaats alle tekortkomingen die tijdens de oplevering van de woning op het proces-verbaal van oplevering zijn vermeld. Daarnaast worden ook de binnen 3 maanden na oplevering nog geconstateerde tekortkomingen als opleveringsklachten gezien. Deze laatste moet u schriftelijk bij de ondernemer melden.
Bron: https://www.woningborggro...deling/klachten-algemeen/

[ Voor 33% gewijzigd door Appie76 op 13-11-2018 09:42 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Wij krijgen vandaag het volgende aanbod:
Het leveren en monteren van 8 extra zonnepanelen, een paneel levert 280 Wp (theoretisch) extra op. Standaard wordt uw woning voorzien van 4 panelen om te voldoen aan de EPC-norm van 0,4.

€ 3.190,00

Is dit enigszins een redelijke prijs? Is het goedkoper om dit achteraf te laten doen? Is het overigens ook mogelijk om dit zelf te doen of heb je daar complex gereedschap/kennis voor nodig? Ben zelf handig, maar met zonnepanelen 0,0 ervaring. Is er daarnaast een formule om de terugverdientijd bij benadering te berekenen? Betreft een eengezinswoning van 156 m2 met koken en verwarmen op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Saied_ schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:04:
Het leveren en monteren van 8 extra zonnepanelen, een paneel levert 280 Wp (theoretisch) extra op. Standaard wordt uw woning voorzien van 4 panelen om te voldoen aan de EPC-norm van 0,4.

€ 3.190,00

Is dit enigszins een redelijke prijs? Is het goedkoper om dit achteraf te laten doen? Is het overigens ook mogelijk om dit zelf te doen of heb je daar complex gereedschap/kennis voor nodig? Ben zelf handig, maar met zonnepanelen 0,0 ervaring. Is er daarnaast een formule om de terugverdientijd bij benadering te berekenen? Betreft een eengezinswoning van 156 m2 met koken en verwarmen op gas.
Best een prima prijs - €399 per stuk. Wij hebben alle panelen van de bouwer laten vervallen en na oplevering 28 panelen 305 Wp panelen laten plaatsen, dat kostte ongeveer €386 per stuk. Je kunt het vast wel ergens goedkoper regelen maar ik heb heel veel slechtere offertes gezien van projectbouwers. Wij hadden €430 per paneel moeten betalen bij de bouwer voor 270 Wp-panelen.

Zelf doen zou ik niet weten. De kosten voor montage waren bij ons €65 per paneel. Ik had al genoeg te doen en vond de prijs wel acceptabel.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
En vergeet de omvormer etc niet. Het is geen kale prijs per paneel.

@Saied_ ik vind de prijs acceptabel, je hebt er zelf ook geen omkijken meer naar, het ligt er bij oplevering al mooi op :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

T.E schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:44:
[...]

Ik was idd ook aan het kijken bij Hormann. Wat was je kwijt als ik vragen mag?
We hebben het volgende erin zitten (bedragen zijn wat afgerond):
- Geïsoleerde dubbelwandige sectionaaldeur LPU42, M-profilering, houtnerfstructuur, 2500mm x 2375mm (€1050)
- 3 ramen met dubbelwandige beglazing (€100 per raam)
- Dubbelwandig vast bovenpaneel want mijn opening was van vloer tot plafond (reken €175)
- SupraMatic E motor, de beste/snelste van Hormann (€430)
- Een extra kleine handzender (€50)
- Montage (€500)

Bij elkaar net geen €2500, maar ik kreeg 500 euro terug voor het laten vervallen van de stalen kanteldeur. Het budget was ook €2000 ;)

Tot slot, plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R1qJjFzUCHgFx2aNy75qns0z/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@TKroon de prijzen die ik noemde zijn all-in - dus inclusief omvormer, bevestigingsmaterialen en montage.

Ik zou het je niet per sé afraden - dit zelf doen is iets goedkoper en het is weinig invasief - de installateurs heb ik 's ochtends binnengelaten en een paar uur later was het klaar. Geen omkijken naar, geen ruimtes uit te ruimen, geen afval. Zelfs het terugvragen van de BTW wordt voor me verzorgd. De besparing is in dit geval niet enorm met misschien €15 per paneel, maar om de moeite hoef je het niet te laten. En de exemplaren die ik nu heb leveren wel wat meer op dan wat de bouwer zou leveren.

Bij de bouwer neem ik aan dat de prijs ook inclusief aanpassingen aan constructie, elektra-installatie en omvormer is?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Sport_Life @Appie76 @inkie1 Wij hebben de 5% bankgarantie van de aannemer ook nog bij de notaris vaststaan, als het aan mij zou liggen zou ik die gewoon opeisen en daar de herstelwerkzaamheden mee uitvoeren. Helaas mag dat niet :P.

Onze jurist heef nu (na indienen papieren voor arbitrage woningborg) opeens wel reactie gekregen. Gelukkig praat de aannemer helemaal poep en spreekt hij zichzelf in eerdere mails tegen. Dat gaat onze zaak mooi helpen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

fmb

€ 3.190,00

Is dit enigszins een redelijke prijs?
...
Àls je mij als referentie neemt, dan heb je een mooie prijs per paneel. Zie deze post, betaalde 500 euro per paneel extra. Is wel 295 Wp per paneel, maar dat is natuurlijk maar 15 Wp verschil.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57

€ 3.190,00

Bij ons bieden ze 2 panelen voor €2450 aan (lol). Moet soms een beetje huilen dat ik volgens mij de hoogste meerwerkprijzen van Nederland heb ;( .

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 13-11-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Twee weken terug hebben wij een kijkdag gehad en hadden we het geluk dat de cementdekvloeren nog niet gestort waren. Zodoende konden we de vloerverwarming zien liggen en eens kijken hoe dat gedaan was. Begange grond en 1e verdieping is standaard vloerverwarming en op zolder hebben we als optie vloerverwarming in twee zones laten leggen zodat we daar later 2 slaapkamers van kunnen maken.

Echter ligt er nu een strook van ca. 70cm waar geen vloerverwarming is gelegd (zie onderstaande foto). Dit direct aangegeven bij de uitvoerder en die zei dat het waarschijnlijk een fout was en dat de tekening op z'n kop gehouden is o.i.d. Dit ook gemeld bij onze koopbegeleider, waarna een reactie kwam dat het toch goed was i.v.m. een koude zone:
Deze zone heeft te maken met de waterleidingen welke naar de badkamer lopen en is op gegeven door de loodgieter.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JGMBxZH.png

Het klopt inderdaad dat onder een deel van die zone de badkamer gesitueerd is een verdieping lager, maar ik vind het raar dat deze zone zo groot is.

Ik heb contact opgenomen met de buren en daar zie je dat de vloerverwarming 15cm verder van de muur af ligt (rechterzijde foto). Dit lijkt dus ook een koude zone te zijn, maar beduidend kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pp3MZ2t.jpg

Is er een mogelijke verklaring van de verschillen? En kan het zo zijn dat die koude zone inderdaad zo groot moet zijn?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:22

JT

VETAK y0

Er wordt een aantal huizen gebouwd bij ons en deze gaan verdeeld worden op basis van toewijzing door de projectontwikkelaar ". Schijnbaar moeten we een vragenlijst gaan invullen over je persoonlijke situatie zoals inkomsten en huidige woonsituatie. Heeft iemand enig idee waar de projectonwikkelaar naar op zoek zal zijn? De makelaar durft het niet te zeggen, voor hun is het ook de eerste keer dat ze met toewijzing te maken hebben.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
JT schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:11:
Er wordt een aantal huizen gebouwd bij ons en deze gaan verdeeld worden op basis van toewijzing door de projectontwikkelaar ". Schijnbaar moeten we een vragenlijst gaan invullen over je persoonlijke situatie zoals inkomsten en huidige woonsituatie. Heeft iemand enig idee waar de projectonwikkelaar naar op zoek zal zijn? De makelaar durft het niet te zeggen, voor hun is het ook de eerste keer dat ze met toewijzing te maken hebben.
Dat is niet heel lastig: een projectontwikkelaar en/of makelaar heeft maar 1 doel: de huizen zo snel mogelijk zien te verkopen.

Kies je dan voor iemand met 1 inkomen van zeg € 40k per jaar of voor partners die samen € 100k per jaar verdienen? Idem met huidige woonsituatie: een huurder kan zo opzeggen....

Is dat netjes? Nope. Wat mij stoort dat ze niet gewoon duidelijk aangeven waarom ze dit vragen. Dit gebeurt al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben ook druk aan het kijken voor een aankomend nieuwbouwproject en had van de makelaar al gehoord dat de toewijzing ook gedaan wordt op basis van wat vragen.
Dit zou bij ons waarschijnlijk,verkoop moet nog beginnen, gaan om of je een koopwoning bezit en of je de financiering rond kan krijgen.

Ik heb momenteel geen koopwoning die ik eventueel zou moeten verkoop dus dat voordeel heb ik en financiering zou ook geen probleem moeten zijn. Ik heb daarom ook niet verder gevraagd waarom een koopwoning als nadeel gezien wordt.
Kan mij uiteraard wel wat voorstellen; meer risico met de financiering (woning die niet verkocht wordt), meer gedoe met de opleverdatum.

De financiering kon gemakkelijk aangetoond worden door bij een hypotheker een verklaring te vragen wat je aan hypotheek kan krijgen en deze toevoegen bij de aanvraag werd ons aangeraden door de makelaar. Die verklaring hoeft dus absoluut nog geen hypotheek offerte of iets dergelijks te zijn.

Moet zeggen dat het niet helemaal eerlijk voelt deze manier van werken maar het ziet er naar uit dat het hier in mijn voordeel gaat werken bij de toewijzing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

DjRik schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:57:
Twee weken terug hebben wij een kijkdag gehad en hadden we het geluk dat de cementdekvloeren nog niet gestort waren. Zodoende konden we de vloerverwarming zien liggen en eens kijken hoe dat gedaan was. Begange grond en 1e verdieping is standaard vloerverwarming en op zolder hebben we als optie vloerverwarming in twee zones laten leggen zodat we daar later 2 slaapkamers van kunnen maken.

Echter ligt er nu een strook van ca. 70cm waar geen vloerverwarming is gelegd (zie onderstaande foto). Dit direct aangegeven bij de uitvoerder en die zei dat het waarschijnlijk een fout was en dat de tekening op z'n kop gehouden is o.i.d. Dit ook gemeld bij onze koopbegeleider, waarna een reactie kwam dat het toch goed was i.v.m. een koude zone:

[...]

[Afbeelding]

Het klopt inderdaad dat onder een deel van die zone de badkamer gesitueerd is een verdieping lager, maar ik vind het raar dat deze zone zo groot is.

Ik heb contact opgenomen met de buren en daar zie je dat de vloerverwarming 15cm verder van de muur af ligt (rechterzijde foto). Dit lijkt dus ook een koude zone te zijn, maar beduidend kleiner.

[Afbeelding]

Is er een mogelijke verklaring van de verschillen? En kan het zo zijn dat die koude zone inderdaad zo groot moet zijn?
Lopen de leidingen van je badkamer door het plafond dan? En dan nog zit er een dikke betonplaat van 20 cm bovenop. Volgens ISSO (https://kennisbank.isso.n...vloerverwarming-voorkomen ) moet er tussen de 15 en 35 cm zitten tussen waterleidingen en vloerverwarming, afhankelijk van o.a. temperatuur en isolatie.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Volgens mij zijn er maar paar dingen die je kan doen:

1. Ga langs hypotheekadviseur en doe een financieringscheck. Laat deze op briefpapier zetten dat hij de aankoop van de woning op basis van je/jullie inkomen verantwoord vindt.

2. Indien je huidige woning een koopwoning is: Ga ermee akkoord dat je de nieuwe woning wilt kopen zonder voorbehoud van verkoop eigen woning.

3. Bel buiten de makelaar direct met de project ontwikkelaar. Vraag of er al brochure beschikbaar is e.d. Toon belangstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 15:36
DjRik schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:57:

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dienen de waterleidingen niet in de vloerisolatie te zitten?
En dan kunnen daar bovenop overal vloerverwarmingsbuizen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsslt
  • Laatst online: 02-06-2024
Inmiddels komt het moment van oplevering dan toch dichtbij! Afgelopen maandag hebben wij de voorschouw gehad en over 2 weken krijgen we de sleutel en kan de klustrein beginnen. Bij de voorschouw viel het mij (en meerdere buren) op dat de twee schuine dakramen die wij hebben laten plaatsen best hoog in het dak zijn geplaatst. Zo hoog dat ik (1 meter 85) er niet recht door naar buiten kan kijken als ik sta. Het zijn Fakro ramen met het openingssysteem aan de onderkant en dat zat bij mij op voorhoofdhoogte. Op de optietekening en op onze bouwtekeningen zijn de ramen onder de 1 meter 50 lijn van het dak getekend. Het lijkt dus of onze bouwer hier een fout heeft gemaakt.

Wij zijn ons nu nog aan het beraden of we hier melding van willen maken en het willen meenemen bij de opleveringskeuring of dat we het wel prima vinden. Weet iemand waarom de ramen zo hoog worden geplaatst? Wordt dit gedaan voor de lichtinval? Iemand toevallig ervaring met schuine dakramen die op een hoogte zitten dat je er wel doorheen naar buiten kunt kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
hsslt schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:38:
Inmiddels komt het moment van oplevering dan toch dichtbij! Afgelopen maandag hebben wij de voorschouw gehad en over 2 weken krijgen we de sleutel en kan de klustrein beginnen. Bij de voorschouw viel het mij (en meerdere buren) op dat de twee schuine dakramen die wij hebben laten plaatsen best hoog in het dak zijn geplaatst. Zo hoog dat ik (1 meter 85) er niet recht door naar buiten kan kijken als ik sta. Het zijn Fakro ramen met het openingssysteem aan de onderkant en dat zat bij mij op voorhoofdhoogte. Op de optietekening en op onze bouwtekeningen zijn de ramen onder de 1 meter 50 lijn van het dak getekend. Het lijkt dus of onze bouwer hier een fout heeft gemaakt.

Wij zijn ons nu nog aan het beraden of we hier melding van willen maken en het willen meenemen bij de opleveringskeuring of dat we het wel prima vinden. Weet iemand waarom de ramen zo hoog worden geplaatst? Wordt dit gedaan voor de lichtinval? Iemand toevallig ervaring met schuine dakramen die op een hoogte zitten dat je er wel doorheen naar buiten kunt kijken?
Ik heb geen verstand van die ramen, maar ik zou het altijd melden en vooral laten noteren op je opleverrapport.
Je kunt altijd achteraf nog beslissen dat je het wel prima vindt, maar achteraf gaan klagen omdat je het niet conform afspraak vindt is een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Bij ons dakraam kan ik (1.72) prima naar buiten kijken zonder op mijn tenen te hoeven staan. Als de onderkant al bij jou op voorhoofdhoogte zit, is dat m.i. te hoog. Aan laten passen is denk ik alleen een vrij lastige klus!

Zelf ben ik vanochtend weer even in onze woning geweest ivm inmeten keuken en vloer. Toch leuk om even buiten de kijkdagen om rond te neuzen in je eigen woning. Ook waren ze met de Nuts bezig zoals de planning ook is. So far so good voor oplevering in laatste week januari :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons zijn de stukadoors nu druk bezig. Als het zo doorgaat zitten we er eind december in :).
Het valt me trouwens op dat de trap nogal van bedenkelijke kwaliteit is, hoe is dat bij jullie? Volgens mij is het grenen hout. Wat doen jullie met de trap?

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 14-11-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-04 14:34
Sport_Life schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:14:
Bij ons zijn de stukadoors nu druk bezig. Als het zo doorgaat zitten we er eind december in :).
Het valt me trouwens op dat de trap nogal van bedenkelijke kwaliteit is, hoe is dat bij jullie? Volgens mij is het grenen hout. Wat doen jullie met de trap?
Vurenhout is het meestal bij nieuwbouw. Waaibomen, kwaliteit is inderdaad "bedenkelijk", vrij zacht.

Wij gaan de onze gewoon netjes in de verf zetten. Heb persoonlijk een hekel aan bijv. het toepassen van tapijt op een trap. Ook die setjes waarmee je een soort laminaat op de treden plakt ben ik niet kapot van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Sport_Life schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:14:
Ik had dus hetzelfde bij onze trappen, dat ik dacht: is dit het nou? Maar ik ga er vanuit dat dat wel goed komt.
We kregen wel het advies de trap het eerste jaar onbehandeld te laten ivm het zetten van de trap. Maar ik ga toch geen jaar tegen een kale trap aankijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
Het is hier al eerder te sprake gekomen in WVB. De ontwikkelaar wil weten of de mensen die hij selecteert ook de woning kunnen betalen, er zijn genoeg fantasten in omloop die denken wel even een woning te kunnen pinnen. Er gaan maanden verloren als iemand de woning bij transport niet af kan nemen, waarna de nr 2 eenzelfde traject van gesprekken met makelaar, kopersbegeleiding, showrooms, etc in gaat. Gezien de sluitingsdata voor opties, wil men dat niet hebben.

@hsslt merk maakt niet uit. Velux en Fakro gaan beiden uit van pannenmaten voor de afmeting van hun ramen. As we speak worden er bij mij thuis twee geplaatst. Probleem is dat aan de onderzijde een hele pan moet zitten, dus je raam gaat met sprongen van ca 23 cm (45 graden en werkende panlengte van 32cm) omhoog of omlaag. In mijn geval zit ie op ~145 hoogte, maar zit de bediening wel op de goede hoogte. Als ik hem een pan lager had gehad, dan stootte ik mijn hoofd of ik had grotere ramen moeten nemen (SK08 ipv SK06).

Maar als je met jouw lengte er niet doorheen kan kijken, zou ik toch vragen gaan stellen. Is het verkocht als verblijfsruimte?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Laatst online: 06-05 14:53
Bakkenist schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:20:
[...]

Ook die setjes waarmee je een soort laminaat op de treden plakt ben ik niet kapot van...
want? is dit ook weer niet "echt" en het "gevoel" erbij niet juist? Moet natuurlijk weer hardhout uit de amazone zijn dat met de hand vervaardigt is door blinde ambachtslieden met 50 jaar ervaring. Anders is het "gevoel" niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsslt
@Señor Sjon Dan hebben wij volgens mij dezelfde ramen (mijn afmeting is 1140x1180). Het enige waardoor ik dacht dat merk nog verschil kon maken is dat je bij Velux het raam volgens mij aan de bovenkant opent, en ik daar volgens mij niet eens bij zou kunnen. Terwijl Fakro aan de onderkant opengemaakt wordt. Ruimte is verkocht als onbenoemde ruimte, maakt dat uit in deze? Plaatsing lijkt gewoon echt niet overeen te komen met optietekening en bouwtekening. En dan gaat het niet om een kleine afwijking maar een flink stuk.

Ik laat het iig tijdens de oplevering nakijken door de opleveringskeurder en opnemen in het procesverbaal. Waar ik mee zit is hoe dit überhaupt opgelost kan worden als het inderdaad niet blijkt te kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsslt
_/-\o_ vooral die blinde ambachtslieden vind ik altijd wel echt een fijne sfeer geven. Je ruikt het soms zelfs een beetje als de zon erop staat....
Mirved schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:54:
[...]

want? is dit ook weer niet "echt" en het "gevoel" erbij niet juist? Moet natuurlijk weer hardhout uit de amazone zijn dat met de hand vervaardigt is door blinde ambachtslieden met 50 jaar ervaring. Anders is het "gevoel" niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
hsslt schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:59:
@Señor Sjon Dan hebben wij volgens mij dezelfde ramen (mijn afmeting is 1140x1180). Het enige waardoor ik dacht dat merk nog verschil kon maken is dat je bij Velux het raam volgens mij aan de bovenkant opent, en ik daar volgens mij niet eens bij zou kunnen. Terwijl Fakro aan de onderkant opengemaakt wordt. Ruimte is verkocht als onbenoemde ruimte, maakt dat uit in deze? Plaatsing lijkt gewoon echt niet overeen te komen met optietekening en bouwtekening. En dan gaat het niet om een kleine afwijking maar een flink stuk.

Ik laat het iig tijdens de oplevering nakijken door de opleveringskeurder en opnemen in het procesverbaal. Waar ik mee zit is hoe dit überhaupt opgelost kan worden als het inderdaad niet blijkt te kloppen?
Ik zou me richten op de tekeningen, onbenoemde ruimte win je niks mee.

Ik had eerst de SK08 nog op mijn tekening staan ook, maar vreesde dat ie te laag uitkwam. How wrong I was... Ach, ik kan er fatsoenlijk doorheen kijken als ik sta en ook stoot ik mijn hoofd niet als ik hem een stukje open.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

frumper schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:21:
[...]

Ik had dus hetzelfde bij onze trappen, dat ik dacht: is dit het nou? Maar ik ga er vanuit dat dat wel goed komt.
We kregen wel het advies de trap het eerste jaar onbehandeld te laten ivm het zetten van de trap. Maar ik ga toch geen jaar tegen een kale trap aankijken...
We wonen nu zelf ruim een jaar in ons nieuwe huis, en de trap is nog niet zoals bij oplevering, kale vurenhouten trap, met zelfs de bescherming er nog op gespijkerd :+. Ben nu wel aan het oriënteren naar bekleding, dwz. pvc/laminaat op de treden en de rest (laten) schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Laatst online: 16:10
Het is bijna zover, volgende week donderdag krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis in Leidsche Rijn (Utrecht). We hebben vorige week de voorinspectie gehad en daar kwamen nog 55 punten uit voor onze woning. Vooral veel zaken als missende bovenlichten, voegsel in verf op de kozijnen en veel zaken in de afwerking.

De vloerverwarming staat nu al een tijdje op 16 graden en daarnaast zijn er bouwdrogers geplaatst om zoveel mogelijk vocht uit het huis te krijgen. De dekvloer ligt er al in vanaf juli. We laten op 26-30 nov een deel van de novilon vloeren al leggen, de vloerenlegger heeft aangegeven dat het opstookprotocol kan gebeuren als de vloer er al in ligt. Op sommige sites lees ik echter dat je eerst het protocol moet volgen en dan pas kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
BertP schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:57:
Het is bijna zover, volgende week donderdag krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis in Leidsche Rijn (Utrecht). We hebben vorige week de voorinspectie gehad en daar kwamen nog 55 punten uit voor onze woning. Vooral veel zaken als missende bovenlichten, voegsel in verf op de kozijnen en veel zaken in de afwerking.

De vloerverwarming staat nu al een tijdje op 16 graden en daarnaast zijn er bouwdrogers geplaatst om zoveel mogelijk vocht uit het huis te krijgen. De dekvloer ligt er al in vanaf juli. We laten op 26-30 nov een deel van de novilon vloeren al leggen, de vloerenlegger heeft aangegeven dat het opstookprotocol kan gebeuren als de vloer er al in ligt. Op sommige sites lees ik echter dat je eerst het protocol moet volgen en dan pas kan leggen.
Ik dacht toch echt dat het opstookprotocol juist voor het leggen moest gebeuren. In ieder geval voor pvc die ik laat leggen.

Vandaag de laatste kijkersmiddag gehad. Nuts is helaas deze week wederom uitgesteld (vorige maand eerste keer uitgesteld). Nu zouden ze volgende week moeten komen. Als ze volgende week de nutsaansluitingen komen aanleggen, krijg ik voor de kerst nog de sleutel. Indien volgende week niet wordt gehaald, wordt het helaas week 3 van januari. Dat laatste zou mijn planning behoorlijk omgooien. Nu hoorde ik van iemand dat als het koud is gaan ze sowieso geen nuts aansluiten. Laat het nu volgende week net beginnen met vriezen snachts :(. Klopt dit laatste? Zou echt balen zijn mocht voor de kerst niet lukken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-05 23:56
Ancent schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:27:
[...]

Dat is niet heel lastig: een projectontwikkelaar en/of makelaar heeft maar 1 doel: de huizen zo snel mogelijk zien te verkopen.

Kies je dan voor iemand met 1 inkomen van zeg € 40k per jaar of voor partners die samen € 100k per jaar verdienen? Idem met huidige woonsituatie: een huurder kan zo opzeggen....

Is dat netjes? Nope. Wat mij stoort dat ze niet gewoon duidelijk aangeven waarom ze dit vragen. Dit gebeurt al jaren.
Klopt deden ze bij ons ook. Voorselectie op basis van besteedbaar inkomen, eigen geld en huidig koop of huurhuis. Allemaal om zo zeker mogelijk te zijn om als je geselecteerd wordt je ook je event. hypotheek rond krijgt en daarmee het huis ook daadwerkelijk kan worden verkocht.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Herkenbaar. Wij moesten bij inschrijving project de volgende zaken opgeven: salarissen, spaargeld dat we wilden gebruiken voor koop en inrichting huis en huidige woonsituatie (verwachte opbrengst huis minus openstaande hypotheek). Alles probleemloos ingevuld, want zoals @Señor Sjon zegt: er lopen voldoende gekken rond die het verkoopproces bewust of onbewust verstieren. Omdat wij erg graag een appartement wilden in het project (15 appartementen en 3 penthouses) en om te laten zien dat wij serieus waren, heb ik ongevraagd ook meteen de beide werkgeversverklaringen meegestuurd. Of het heeft geholpen, weet ik niet, maar er waren 26 aanmeldingen en wij kregen het appartement toegewezen dat onze eerste keus was

• Repsect
MadEgg schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:43:
[...]

Lopen de leidingen van je badkamer door het plafond dan? En dan nog zit er een dikke betonplaat van 20 cm bovenop. Volgens ISSO (https://kennisbank.isso.n...vloerverwarming-voorkomen ) moet er tussen de 15 en 35 cm zitten tussen waterleidingen en vloerverwarming, afhankelijk van o.a. temperatuur en isolatie.
Blijkbaar lopen de waterleidingen inderdaad door het plafond van de badkamer oftewel de vloer van de zolder. Volgens ISSO dus in de constructievloer (afbeelding 2a).
Bij vloerverwarming met tussenisolatie
In constructievloer:

Door toepassing van tussenisolatie kun je in veel situaties waterleidingen in de betonnen constructievloer aanleggen. Bij aanvoertemperaturen ≤ 40 °C kan de waterleiding overal in de constructievloer lopen. Bij een aanvoertemperatuur van 50 °C mag de leiding niet kruisen maar wel parallel lopen. In dat geval is een minimum horizontale afstand van Amin verplicht, zie afbeelding 2a. Is deze niet gegeven, houd dan 250 mm aan.

Afbeeldingslocatie: https://media.isso.nl/issomediabank/03000-03499/03034.ai
Afb. 2 Afstand tot vloerverwarming met tussenisolatie (a) en zonder tussenisolatie (b)
Ik heb een warmtepomp en weet niet wat de aanvoertemperatuur is, maar naar mijn weten stel je normaal gesproken de aanvoertemperatuur in op zo'n 40 graden. In dat geval mogen de leidingen overal lopen aldus ISSO. Ga ik uit van 50 graden, en is Amin niet opgegeven, dan moet er uitgegaan worden van een afstand van 250mm. Ruim minder dan de ±70cm die ze bij mij aangehouden hebben.

Ik heb gelukkig een foto van de badkamer gevonden (zie onderstaande foto (klik voor groot)), waarbij de waterleiding vanuit het plafond naar beneden komt. Dat komt overeen met het einde van de koude zone. Hier is te zien dat de waterleiding helemaal tegen de buitenmuur aan lijkt te liggen. Dus mocht een afstand van 250mm benodigd zijn, dan kan deze vanaf de muur gemeten worden en niet ergens middenin de vloer. Die 250mm komt ook overeen met de vloerverwarming die bij de buren gelegd is. Of mis ik nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/34SbvbE.jpg
blubbers schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:31:
[...]

Dienen de waterleidingen niet in de vloerisolatie te zitten?
En dan kunnen daar bovenop overal vloerverwarmingsbuizen lopen.
Dat is volgens ISSO afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden heb je gelijk. Bij 50 graden geldt dat je een afstand moet aanhouden.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
BertP schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:57:
Opstookprotocol is bedoeld om de spanning uit je cementdekvloer te krijgen. Dus die een keer maximaal laten uitzetten en (vooral) krimpen. Daar komen dan bijna zeker scheuren in.
Daarna leg je je vloerbedekking erop (tegels, hout, pvc, tapijt, maakt niet uit).
Als je het andersom doet, dan heb je kans dat je vloerbedekking beschadigd door het uitzetten/krimpen.

Afhankelijk van het type vloer zul je meer of minder risico hebben op beschadigingen door het opstookprotocol.
Iets wat een beetje mee kan bewegen zal minder risico hebben, een gietvloer of tegels hebben een groter risico.

Ik heb altijd alleen maar kunnen vinden: eerst opstookprotocol, dan iets op je vloer.
Als je het per sé andersom wilt doen, en je leverancier zegt dat het kan, laat hem dat dan zwart op wit geven. Dan kun je bij beschadigingen hem het onder garantie op laten lossen.
Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2