Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Pleisteren vind ik zelf niet zo mooi, heb liever glad stucwerk.TKroon schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:50:
@asdf25 Wij laten op zijn advies de muren pleisteren voor 8 euro per m2 (ex btw), in plaats van stuken (16). Plafond kost 20. Ik vond het zeer acceptabel, ook zijn meedenken om het te pleisteren ipv stuken.
Sport_Life schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:31:
[...]
Wij betalen 14 euro per m2, ook contant. Is wel voor de muren.
15euro is ook wel te doen, alleen baal ik ervan dat hij alleen op m2 prijs wil werken. Ik kocht liever zelf het materiaal in en liet hem op uren lopen. Heb beneden ongeveer 40m2 en boven 25m2. Met twee personen moet je dat in een dag a anderhalf wel kunnen redden. Uurtarief voor een beunhaas/ vrije tijd/ zwart werker (hoe je het wil noemen) ligt ongeveer tussen de 20-30euro, dan hou ik het nog hoog aan.Dirtbiter schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:45:
[...]
Dat is niet heel erg veel. Mijn stukadoor rekende 18 euro/m2 excl. BTW.
Variant 1) 65m2 x 15€ = 975€
Variant 2) 2x12x25€= 600€ + 50€ (paar zakjes gips) = 650€
Dan reken ik nog behoorlijk grof in variant 2; denk dat ze met 2x9uur wel klaar kunnen zijn. Zakje gips kost me ongeveer 10euro. Enkele stukadoor op m2 prijs kan ik dus bijna 3 stukadoors op "zwart" uurloon voor laten komen. Kortom kan ik net zo goed een "wit" bedrijf benaderen.
http://www.noa.nl/media/2...ukadoren-binnenwanden.pdf (bladzijde 35)
0,16 manuur norm x 65m2 = 10,4uur. Dit is exclusief voorbereiden treffen voor het stukadoren.
Het is maar een calculatienorm maar geeft wel ongeveer aan hoeveel uur een stukadoor effectief bezig is met het stukadoren.
Aankomende week maar even overpeinzen wat te doen.
Dat is niet mijn ervaring. Voor 20 euro kun je amper een student inhuren, laat staan een vakman.Uurtarief voor een beunhaas/ vrije tijd/ zwart werker (hoe je het wil noemen) ligt ongeveer tussen de 20-30euro, dan hou ik het nog hoog aan.
[ Voor 16% gewijzigd door My-life op 02-11-2018 13:42 ]
Dan hebben we andere ervaringen. Wat heb jij betaald voor vrije tijd werkers? Mijn schilders komen voor 19euro in de het uur, de timmerman vraagt 17,50euro in het uur, loodgieter weet ik nog niet geen afspraken over gemaakt maar dacht dat hij 25euro in het uur vroeg.My-life schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:42:
[...]
Dat is niet mijn ervaring. Voor 20 euro kun je amper een student inhuren, laat staan een vakman.
[ Voor 4% gewijzigd door asdf25 op 02-11-2018 13:51 ]
De verkapte manier om toch de hoofdprijs te kunnen rekenen is idd per m2 laten betalen. Hij doet waarschijnlijk minimaal 4m2 per uur ;-)asdf25 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:39:
15euro is ook wel te doen, alleen baal ik ervan dat hij alleen op m2 prijs wil werken. Ik kocht liever zelf het materiaal in en liet hem op uren lopen.
Het is glad, geen sierasdf25 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:39:
[...]
Pleisteren vind ik zelf niet zo mooi, heb liever glad stucwerk.
Tja, die mannen willen ook wat verdienen. Als je alles eruit wilt schrapen door eigen materiaal en betalen per uur, dan moet je een Pool/Bulgaar inhuren.asdf25 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:39:
[...]
Pleisteren vind ik zelf niet zo mooi, heb liever glad stucwerk.
[...]
[...]
15euro is ook wel te doen, alleen baal ik ervan dat hij alleen op m2 prijs wil werken. Ik kocht liever zelf het materiaal in en liet hem op uren lopen. Heb beneden ongeveer 40m2 en boven 25m2. Met twee personen moet je dat in een dag a anderhalf wel kunnen redden. Uurtarief voor een beunhaas/ vrije tijd/ zwart werker (hoe je het wil noemen) ligt ongeveer tussen de 20-30euro, dan hou ik het nog hoog aan.
Variant 1) 65m2 x 15€ = 975€
Variant 2) 2x12x25€= 600€ + 50€ (paar zakjes gips) = 650€
Dan reken ik nog behoorlijk grof in variant 2; denk dat ze met 2x9uur wel klaar kunnen zijn. Zakje gips kost me ongeveer 10euro. Enkele stukadoor op m2 prijs kan ik dus bijna 3 stukadoors op "zwart" uurloon voor laten komen. Kortom kan ik net zo goed een "wit" bedrijf benaderen.
http://www.noa.nl/media/2...ukadoren-binnenwanden.pdf (bladzijde 35)
0,16 manuur norm x 65m2 = 10,4uur. Dit is exclusief voorbereiden treffen voor het stukadoren.
Het is maar een calculatienorm maar geeft wel ongeveer aan hoeveel uur een stukadoor effectief bezig is met het stukadoren.
Aankomende week maar even overpeinzen wat te doen.
Dingen die in m2 verkocht worden (vloeren, tegels, stucwerk, behang) of in m1 verkocht worden (kitten) zijn vaak nogal duur per uur. Maar zo rekenen we in NL nou eenmaal (meestal).
Je kunt ook voor 150 euro een cursus stukadoren doen en dan ben je voor 200 euro (met je zakjes gips) helemaal klaar
Dat mogen ze ook, posts van mij waren niet bedoelt om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Wou graag inzichten van anderen wat hun betaalde voor hun stukadoor (zwart of wit) en of mijn inzicht over het aantal vierkante meters dat ze in uur een kunnen doen redelijk was. Dan kan ik voor mezelf bepalen of ik het er voor over heb. Er zit mijn inziens wel veel tussen zelf een cursus doen, een pool inhuren, iemand zwart per uur laten werken of een erkende stukadoor wit te laten komen.Dirtbiter schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:26:
[...]
Tja, die mannen willen ook wat verdienen. Als je alles eruit wilt schrapen door eigen materiaal en betalen per uur, dan moet je een Pool/Bulgaar inhuren.
Dingen die in m2 verkocht worden (vloeren, tegels, stucwerk, behang) of in m1 verkocht worden (kitten) zijn vaak nogal duur per uur. Maar zo rekenen we in NL nou eenmaal (meestal).
Je kunt ook voor 150 euro een cursus stukadoren doen en dan ben je voor 200 euro (met je zakjes gips) helemaal klaar
Wat is het verschil dan volgens jou?
Pleisterwerk, stucwerk en raapwerk is toch in feite allemaal hetzelfde? Alleen de mortel en eindafwerking zijn anders. Zelf vind ik een pleisterwerk en stucwerk hetzelfde namelijk een laag gips aanbrengen. Onder raapwerk bedoel ik een mortel aanbrengen op een ruwe ondergrond (buiten) of voor het uitvlakken van bijv. een badkamer. Raapwerk is in mijn beleving veel grover/ ruwer eindproduct dan pleister of stucwerk wat vaak glad is.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Zelf een stuk droogloper laten afsnijden bij een willekeurige bouwmarkt. En een stuk "groene ondervloer" kopen die je normaal gebruikt onder bijv. laminaat. Is ongeveer 10 mm dik.Sport_Life schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:24:
Ik kwam er recent achter dat er casco bij ons geen mat bij de ingang komt, hoe hebben jullie dit opgelost? Ik wil een mat van ca 1x2 die aansluit op de tegels (1cm hoog).
Groene ondervloer op maat snijden, droogloper erop gooien, daarna een profiel plaatsen voor overgang tegel-droogloper.
Zo heb ik het destijds gedaan...
In onze buurt zijn er die de uitsparing voor de mat door de vloertegelzetter eruit hebben gelaten, zodat 'ie daar in past.Sport_Life schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:24:
Ik kwam er recent achter dat er casco bij ons geen mat bij de ingang komt, hoe hebben jullie dit opgelost? Ik wil een mat van ca 1x2 die aansluit op de tegels (1cm hoog).
Wij hebben alles betegeld, en hebben een platte mat met rubberen rand die heel plat aansluit op de vloer.
De stukadoor gaf aan dat pleisterwerk dunner is dan stucwerk. Ik heb me laten vertellen dat de wanden tegenwoordig zo egaal opgeleverd worden, waardoor er geen grove oneffenheden meer die de dikke stuclaag vereisen. En met totaal 300 m2 stuken op de begane grond en eerste verdieping is het prijsverschil aanzienlijk. Maar goed, het huis moet nog gebouwd worden, dus kan je nog geen resultaat laten zien. Qua mond op mond reclame in de omgeving is hij in ieder geval goed, en daar vertrouw ik dan maar opasdf25 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:17:
[...]
Pleisterwerk, stucwerk en raapwerk is toch in feite allemaal hetzelfde? Alleen de mortel en eindafwerking zijn anders. Zelf vind ik een pleisterwerk en stucwerk hetzelfde namelijk een laag gips aanbrengen. Onder raapwerk bedoel ik een mortel aanbrengen op een ruwe ondergrond (buiten) of voor het uitvlakken van bijv. een badkamer. Raapwerk is in mijn beleving veel grover/ ruwer eindproduct dan pleister of stucwerk wat vaak glad is.
Wij hebben een kruipluik eronder, dus tegelen is niet handig. Niet dat we er dagelijks komen, maar toch..Dirtbiter schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:28:
[...]
In onze buurt zijn er die de uitsparing voor de mat door de vloertegelzetter eruit hebben gelaten, zodat 'ie daar in past.
Wij hebben alles betegeld, en hebben een platte mat met rubberen rand die heel plat aansluit op de vloer.
Droogloopmat met groene ondervloer is wel n goed idee!
Vergis je je niet op dat je je plafond wilt laten stuccen? Dat is namelijk in verhouding met muren enorm kutwerkasdf25 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:17:
[...]
Dat mogen ze ook, posts van mij waren niet bedoelt om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Wou graag inzichten van anderen wat hun betaalde voor hun stukadoor (zwart of wit) en of mijn inzicht over het aantal vierkante meters dat ze in uur een kunnen doen redelijk was. Dan kan ik voor mezelf bepalen of ik het er voor over heb. Er zit mijn inziens wel veel tussen zelf een cursus doen, een pool inhuren, iemand zwart per uur laten werken of een erkende stukadoor wit te laten komen.
[...]
Daar vragen stuccers inderdaad altijd meer voor.. en dan vind ik (zwart) €15,-/m2 niet heel gek hoor...
En de meeste stuccers willen niet (m.u.v. de polen/bulgaren etc) dat je eigen spul haalt, aangezien dat meestal de meuk van de bouwmarkt is waar (als prof) niet goed/fijn mee te werken is.
[small]Die meuk uit de bouwmarkt is vaak een ander mengsel zodat het niet zo snel uithard zodat de DIY-er zich er goed mee kan redden en z'n foutjes kan herstellen[s/mall]
Je kunt ook je kruipluik laten tegelen hoorSport_Life schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:51:
[...]
Wij hebben een kruipluik eronder, dus tegelen is niet handig. Niet dat we er dagelijks komen, maar toch..
Dan loopt je vloer mooi door m.u.v. dat er een metalen randje/strip om de tegels zit om het kruipluik.
Dit vereist wel wat snijwerk voor de tegelzetter, en je luik wordt inderdaad wel wat zwaarder.. maar niet ontilbaar
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik zou in dit geval inzetten op het hoofdstuk brandvertraging. De rode deur moet voor 60 of 90 minuten (exacte norm weet ik niet) brandwerend zijn. Brandwerendheid en een ventilatieopening in de deur gaan in dit geval niet samen.Dirtbiter schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:57:
Staat ook in het "Ervaringen met het bouwen van een huis" topic, maar omdat het tussen bouwen in eigen beheer en projectmatige bouw in hangt, stel ik ook hier mijn vraag:
Ik heb een discussie met mijn aannemer over het volgende:
Aan mijn huis staat een (geïsoleerde) garage. In die garage, tegen het huis aan, is een bijkeuken ruimte gemaakt, door een enkelsteens muurtje in de garage te maken. Deze bijkeuken ruimte is voorzien van afzuiging via het centrale ventilatiesysteem, omdat er ook een wasmachine/droger aansluiting is. De garage zelf is sterk geïsoleerd doormiddel van 2 grote ventilatiegaten in de buitenmuur en dak.
De deur van het huis -> bijkeuken zit in de geïsoleerde schil van het huis. Dit is een gewone deur met een kier aan de onderkant, omdat lucht voor de ventilatie moet kunnen passeren.
De deur van de bijkeuken -> garage is een gewone deur, met kier aan de onderkant.
Nu zijn bij veel huizen de deuren van de woning -> garage voorzien van een valdorpel.
In het bestek staat: " t.p.v. geluidswerende binnendeuren in overeenstemming met betreffende attest cq. voorschriften fabrikant met eventuele valdorpel".
Bij ons is die deur niet voorzien van een valdorpel. De reden die de aannemer opgeeft is omdat er geen technische installaties in onze garage staan, en er dus geen sprake is van benodigde geluidswering.
Maar hoe zit dit met de isolatie? Die kier onder de deur is een open verbinding naar de garage, die wel geïsoleerd is, maar niet verwarmd, en open geventileerd. Het is daar dus behoorlijk koud. Ook eventuele uitlaatgassen etc kunnen zo naar de bijkeuken komen.
Heeft iemand paraat wat de eisen hiervan zijn in het bouwbesluit? Is er iets waaraan ik onze aannemer kan houden hierin?
Of mag dit zo, en moet ik het zelf maar oplossen? Ik heb al een opbouw borstelstrip liggen, maar ik weet niet of dat afdoende is. Zo'n valdorpel is een veel mooiere oplossing, maar die maak ik er zelf niet even in...
Edit:
Dit is de situatie: groen is geïsoleerde schil, blauw is enkel kalkzandsteen muur, geel is de deur waar ventilatie onderdoor moet gaan, rood is de deur waar het om gaat.
[Afbeelding]
Ik snap het niet helemaal. Wij laten een uitsparing maken door de tegelzetter en leggen er een forbo coral mat in. Zeer fijne mat is onze huidige ervaringSport_Life schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:24:
De tegelzetter even vragen om de tegels rondom het kruipluik te leggen en deze met een aluminium profiel af te werken. Dan kan je er zelf een mat op maat in leggen.Sport_Life schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:51:
[...]
Wij hebben een kruipluik eronder, dus tegelen is niet handig. Niet dat we er dagelijks komen, maar toch..
Mijn tegelzetter stelde dit zelf voor en zat inbegrepen in de prijs.
Vind persoonlijk zo'n grote mat ook wel mooi. En praktisch voor de kinder laarsen.Hogader schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:43:
[...]
De tegelzetter even vragen om de tegels rondom het kruipluik te leggen en deze met een aluminium profiel af te werken. Dan kan je er zelf een mat op maat in leggen.
Mijn tegelzetter stelde dit zelf voor en zat inbegrepen in de prijs.
Dus wordt ws een profiel over de hele breedte vd gang.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2018 23:23 ]
De stucadoor wil niet zeggen van hoeveel vierkante meters hij uit gaat. Is dat gebruikelijk? Wil ook geen uurtarief geven, alleen een totaalprijs. Voelt in ieder geval niet goed, dus ga nieuwe offertes elders opvragen...
En geldt dat ook wanneer er een motorvoertuig met 60 liter brandstoftank staat opgesteld?aikink schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:03:
@FrankHe Een nevenfunctie van een woonfunctie mag in hetzelfde brandcompartiment liggen (2.83 lid 5). Brandwerendheid is hier dus niet van toepassing.
Staan wel meer mooie uitzonderingen in. 1000 liter diesel in een tank is zelfs toegestaan volgens bouwbesluit, net zoals 'voor consumptie bestemde alcoholhoudende dranken'
[ Voor 125% gewijzigd door aikink op 03-11-2018 12:52 ]
Als hij een totaalprijs heeft gegeven kan je toch zelf berekenen hoeveel het per vierkante meter kost....twodigits schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:55:
Heb nu een offerte van een stucadoor voor begane grond en bovenverdieping stucen en wit sauzen.
De stucadoor wil niet zeggen van hoeveel vierkante meters hij uit gaat. Is dat gebruikelijk? Wil ook geen uurtarief geven, alleen een totaalprijs. Voelt in ieder geval niet goed, dus ga nieuwe offertes elders opvragen...
Ik zie het probleem daar niet echt van. Jij weet toch wel hoeveel m2 dat is. Hij doet gewoon een inschatting in z'n hoofd. Hij zal wel vaker vergelijkbare woningen doen en weten hoe lang hij er grofweg mee bezig is.twodigits schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:55:
Heb nu een offerte van een stucadoor voor begane grond en bovenverdieping stucen en wit sauzen.
Maar tegelijk moet je sowieso minstens 3 offertes aanvragen voor klussen. Zodat je wat beter weet hoe en wat.
Schijnbaar zijn ze helemaal vergeten rekening te houden met een ventilatiepijp (WTW) die vanaf de begane grond naar de zolder moet. Althans dat vermoed ik omdat er nooit eerder is gesproken of gecommuniceerd over een koof, ook niet in technische tekeningen.
Nu heb ik bezwaar aangetekend bij de bouwer, deze geeft echter aan niks anders te kunnen dan daar de koof te bouwen... Het is technische noodzakelijk. Ik voel mij hierdoor toch een beetje bedonderd, ik had graag vooraf geweten van zo'n lelijke koof om zo eventueel ook andere opties te bespreken. Ik heb bijna het idee dat dergelijke zaken bewust niet vooraf worden gecommuniceerd omdat dergelijke zaken zo slecht uit de verf komen in bijvoorbeeld de brochure.
Mijn vraag aan jullie is; zijn er mensen met een dergelijke ervaring, kan ik hier mogelijk toch nog op een of andere manier bezwaar tegen maken... zodat de koof bijvoorbeeld elders kan gerealiseerd kan worden of zij de koof bij het trappengat daarvoor gaan gebruiken oid?
Life is what happens while you're busy making other plans
Als de factuur zegt: "dak gereed", dan moeten de pannen of het dakleer er inderdaad op liggen. Als er staat: "gebouw wind en waterdicht", dan betekent dat zoveel als, het mag waaien en regenen maar er kan binnen gewoon doorgewerkt worden. Dan volstaan in beginsel tijdelijke afdekzeilen. De dakbedekking en het glas in de ramen volgen op een later moment.
Als het water niet naar binnen klotst is er toch niks aan de hand of ben je bang dat als je betaalt hebt dat je die dakpannen dan nooit meer krijgt?
De technische uitwerking van de installatie wordt zelden verwerkt in de tekeningen van een verkoopbrochure, de aannemer staat in zijn recht om dit later toe te voegen. Dit is nou eenmaal inherent aan de volgorde van werken in projectontwikkeling (eerst verkopen en dan pas engineren).B152 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:19:
Gisteren hebben wij onze eerste (en hopelijk laatste) erratum ontvangen. De meeste fouten en/of wijzigingen lijken mij niet zeer significant en zijn wat mij betreft helemaal akkoord. Waar ik echter enorm van baal is de zeer ongunstige, en überhaupt, plaatsing van een koof op de overloop.
Schijnbaar zijn ze helemaal vergeten rekening te houden met een ventilatiepijp (WTW) die vanaf de begane grond naar de zolder moet. Althans dat vermoed ik omdat er nooit eerder is gesproken of gecommuniceerd over een koof, ook niet in technische tekeningen.
Nu heb ik bezwaar aangetekend bij de bouwer, deze geeft echter aan niks anders te kunnen dan daar de koof te bouwen... Het is technische noodzakelijk. Ik voel mij hierdoor toch een beetje bedonderd, ik had graag vooraf geweten van zo'n lelijke koof om zo eventueel ook andere opties te bespreken. Ik heb bijna het idee dat dergelijke zaken bewust niet vooraf worden gecommuniceerd omdat dergelijke zaken zo slecht uit de verf komen in bijvoorbeeld de brochure.
Mijn vraag aan jullie is; zijn er mensen met een dergelijke ervaring, kan ik hier mogelijk toch nog op een of andere manier bezwaar tegen maken... zodat de koof bijvoorbeeld elders kan gerealiseerd kan worden of zij de koof bij het trappengat daarvoor gaan gebruiken oid?
Of er een andere voor de koper meer wenselijke route van het leidingwerk mogelijk is kunnen wij hiervandaan niet beoordelen.
Wat voor technische tekeningen refereer je aan, in verkoopbrochure of daadwerkelijke werktekeningen.
Iets dergelijks hebben wij met suskasten die een halve meter de kamer inkomen. Bouwer zegt conform bouwbesluit, maar op de tekening stonden ze niet.B152 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:19:
Gisteren hebben wij onze eerste (en hopelijk laatste) erratum ontvangen. De meeste fouten en/of wijzigingen lijken mij niet zeer significant en zijn wat mij betreft helemaal akkoord. Waar ik echter enorm van baal is de zeer ongunstige, en überhaupt, plaatsing van een koof op de overloop.
Kan wel weer rechtsbijstand erop afsturen, maar schiet daar weinig mee op.
Als de aannemer een winkel voor dagelijkse boodschappen was kwam ik er nooit meer...... en op enkele buren na verder ook niemand
Sport_Life in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2018 09:06 ]
Wat ik wil voorkomen is dat er een vinkje achter dakbedekking gereed staat inderdaad... snap zelf niet waarom die laatste rij er niet opgelegd is. Aangezien alle pannen en stenen rondom ons blok al zijn opgeruimd...D.deJong schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:04:
Ga je er nou daadwerkelijk een punt van maken dat er enkele dakpannen missen?
Als het water niet naar binnen klotst is er toch niks aan de hand of ben je bang dat als je betaalt hebt dat je die dakpannen dan nooit meer krijgt?
Er is nog nooit een huis op geleverd zonder alle dakpannen, misschien staan deze pannen in nalevering of is het in afwachting van de desbetreffende onderaannemer.frumper schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:17:
[...]
Wat ik wil voorkomen is dat er een vinkje achter dakbedekking gereed staat inderdaad... snap zelf niet waarom die laatste rij er niet opgelegd is. Aangezien alle pannen en stenen rondom ons blok al zijn opgeruimd...
Wind en waterdicht betekent precies wat er staat, kozijnen met glas en een dak wat waterdicht is (wel of niet gedekt).
Zoek je met of zonder structuur? Moet je om de hoek plakken (bij negge's) en zijn deze hoeken strak (met een hoekspeer), of rond uitgevoerd? Wat is de ondergrond? Welke kleur ga je op de glasvlies aanbrengen?My-life schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:56:
Hebben jullie nog tips voor het kopen van glasvliesbehang? Wel of niet voorgeschilderd, bepaald merk of winkel?
Over het algemeen, hoe zwaarder (gram/m2) hoe strakker het resultaat, maar hoe moeilijker aan te brengen (zeker om hoeken heen). Voorgeschilderd, of gepigmenteerd zou ik vooral doen bij donkere kleuren (het kan je een keer sauzen uitsparen). Qua merken, er zijn volgens mij maar 2 of 3 fabrieken die dit spul maken, dus bijna elk merk komt uit dezelfde fabriek. Als goedkoop alternatief voor glasvlies bestaat ook vlies op papierbasis.
Beknopte informatie
- Halfvrijstaande woning in Meerstad (Groningen)
- Aardbevingsbestendig
- Gasloos
- Vloerverwarming beneden & 1ste etage
- Inclusief 'luxe' sanitair en tegels
- 170m2 woonoppervlakte
- 410m2 kavel

Eerste halfvrijstaande woning vanaf links.

Beneden (links)

1ste etage (links)

2de etage (links)
Meerwerk prijzen/opties (prijzen per stuk)
Uitbouw beneden 2.4 meter - € 22.280,00
Vergroten badkamer / verkleinen slaapkamer 2 - € 943,00
Extra UTP punt: € 207,00 (5x)
Extra groep: € 360,00 (4x)
Extra stopcontact dubbel: € 187,00 (5x)
Afvoerkanaal door de buitengevel: € 181,00 (1x)
Verzwaren kookgroep: € 434,00 (1x)
Extra lichtpunt: € 118,00 (4x)
Afgedopte riool en waterleiding bad: € 403,00 (1x)
Afgedopte riool en waterleiding garage :€ 298,00 (1x)
Overige kosten
Meerwerk overige: € 2000,-
Basis tuin / oprit: € 3.470,00
Vloeren: € 3.000
Water ontharder: € 2.300
Verf en behang: € 2.500
Keuken € 12.000
Prijzen overige kosten zijn gebaseerd op materiaalkosten. We gaan grootste gedeelte zelf doen.
Uitbouw is vrij prijzig naar mijn mening. Maar fundering moet ook aardbevingsbestendig zijn, vloerverwarming doortrekken, wanden en plafon afwerken, extra lichtpunt, extra stopcontacten e.d.
Blijf een hoop geld. Maar later zelf laten doen is nog veel duurder en wat een gezeik.
D.deJong schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:11:
[...]
De technische uitwerking van de installatie wordt zelden verwerkt in de tekeningen van een verkoopbrochure...
Het is dus denk ik niet anders. Baalde er enorm van maar dat is inmiddels wat afgezwakt. Hopelijk geen nieuwe verrassingen meer...Sport_Life schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:00:
[...]
Iets dergelijks hebben wij met suskasten die een halve meter de kamer inkomen. Bouwer zegt conform...
Sport_Life in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"
Glad, zonder stuctuur. Moet een paar keer over een strakke rechte hoek. Het overgrote deel wordt wit. De ondergrond is beton en cellenbeton.JustDutch schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:13:
[...]
Zoek je met of zonder structuur? Moet je om de hoek plakken (bij negge's) en zijn deze hoeken strak (met een hoekspeer), of rond uitgevoerd? Wat is de ondergrond? Welke kleur ga je op de glasvlies aanbrengen?
Over het algemeen, hoe zwaarder (gram/m2) hoe strakker het resultaat, maar hoe moeilijker aan te brengen (zeker om hoeken heen). Voorgeschilderd, of gepigmenteerd zou ik vooral doen bij donkere kleuren (het kan je een keer sauzen uitsparen). Qua merken, er zijn volgens mij maar 2 of 3 fabrieken die dit spul maken, dus bijna elk merk komt uit dezelfde fabriek. Als goedkoop alternatief voor glasvlies bestaat ook vlies op papierbasis.
Beknopte informatie
- Vrijstaand
- Woonoppervlakte circa 160 m²
- Kavel circa 400 m²
- Vloerverwarming begane grond en 1e verdieping

Meerwerk
Over het meerwerk zijn wij nog niet helemaal uit, maar wel over de uitbouw aan de achterzijde. De plattegrond van deze optie is gebaseerd op de halfvrijstaande, ik ben zo vrij geweest deze te combineren met onze woning, wat resulteert in onderstaande (links basis, rechts met uitbouw):

De ruimte aan de achterzijde bezit een afmeting van 5,6 x 5,6 meter. De ruimte aan de voorzijde bezit een afmeting van 4,2 x 5,6 meter. Het middendeel is 3,3 x 3,2 meter.
Dilemma
Er is nu nog de mogelijkheid om de keuken en woonkamer eventueel om te draaien. In de basis is de keuken tuingericht. Wij twijfelen hier aan, beide opties hebben zijn voors en tegens.
Voordelen keuken aan tuin zijde: ideale combinatie met bijkeuken (vriezer komt in de keuken zelf), in de zomer pak je zo wat uit de keuken naar buiten, het wordt dan een echte leefkeuken.
Voordelen woonkamer aan tuinzijde: meer privacy, grootste ruimte, geen geloop "achter" je aan de straatzijde, nadeel de bijkeuken deur in de woonkamer.
De straatzijde heeft vrij uitzicht tot een sloot (rechterrand foto), aan de overkant van deze sloot wordt over een x aantal jaren nieuwbouw gerealiseerd. De straat zal naar verwachting redelijk rustig zijn, puur voor het bereiken van andere woningen (max 30 woningen) in het deel van de wijk.
Wij hebben geen ervaring met leefkeukens. Wij zitten nu ook naar een dag werken vooral op de bank, behalve met het diner. Met de opgroeiende kinderen veranderd dit mogelijk tijdens het ontbijt.
Onderstaand wat impressies met de mogelijkheden van de keuken hoe wij het voor ons zien.

Wat zijn jullie meningen?
Andere tips zijn uiteraard welkom!
Toen tweede, omdat je dan uitzicht hebt op je tuin. Ik kijk liever in de tuin dan op straat.
Onze keuken zit ook aan de voorkant (standaard), en het nadeel van dat er geen bijkeuken naast kan is ook door mijn hoofd gegaan. Maar hoe vaak kom je in de bijkeuken? Als je genoeg bergruimte in de keuken hebt zodat je daar alle belangrijke spullen kunt zetten, hoeft het geen belemmering te zijn. Onze trapkast (voorraadkast) ligt nu ook best een stuk beter van de keuken af. Nooit aan gestoord.
We gaan later ook een berging naast ons nieuwe huis aanbouwen (doorgang via de woning) en daar zal waarschijnlijk ook een tweede koelkast/vriezer komen, maar daar komen zal geen primair onderdeel van het koken uitmaken. Dus dan is het prima.
Voor ons in elk geval.
Als ik jouw idee voor de keuken zie, lijkt het me dat je aan bergruimte geen gebrek hebt.
Bij ons moesten er 15 indak zonnepanelen komen. Er omheen lagen de dakpannen, maar waar zonnepanelen moesten komen alleen isolatie en een beetje folie tegen dauw.frumper schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:17:
[...]
Wat ik wil voorkomen is dat er een vinkje achter dakbedekking gereed staat inderdaad... snap zelf niet waarom die laatste rij er niet opgelegd is. Aangezien alle pannen en stenen rondom ons blok al zijn opgeruimd...
Ondanks dat mede kopers aangaven dat het zo goed is, gewoon de vraag gesteld hoe ze dat waterdicht noemen en bevestiging gekregen dat het inderdaad fout was en de factuur pas later gestuurd diende te worden.
Misschien miereneukerij op de totaalsom maar toch 2 maanden later pas die 10% hoeven te betalen en dus ook 2 maanden minder rente
Vlak voor en na de oplevering blijft er trouwens een manusje van alles rondlopen die zelf ook alles controleert en fixed: bij ons werd er gewoon een vensterbank vervangen voordat wij het zagen dat het kapot was bijvoorbeeld. (kan ook komen omdat we overal bovenop zaten en lekker mee konden praten met die man. Andere simpele dingen duurde wat langer bij meerdere buren bijvoorbeeld)
[ Voor 18% gewijzigd door gr8-jen op 05-11-2018 07:28 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Zou mooi zijn geweest als de rente niet zoals nu op 0.000% had gestaangr8-jen schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:23:
[...]
Misschien miereneukerij op de totaalsom maar toch 2 maanden later pas die 10% hoeven te betalen en dus ook 2 maanden minder rente
[...]
Tja, is bij ons 25% van totaal i.p.v. 10 en rente is iets hoger dan 0. Gaat er mij niet om die paar weken rente, maar om het geheel duidelijk in beeld te hebben.FrankHe schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:41:
[...]
Zou mooi zijn geweest als de rente niet zoals nu op 0.000% had gestaan
Het gaat om het beginsel dat de aannemer pas de factuur stuurt wanneer de werkzaamheden 'daadwerkelijk' zijn afgerond. Het komt niet op een paar dagen, heb ook wel gehad dat ik op vrijdag de factuur kreeg en dat ze de dinsdag erop de vloer gingen afstorten. Strikt genomen hebben ze die factuur 5 dagen te vroeg gestuurd. Maar echt 'weken' eerder is natuurlijk niet correct.frumper schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:08:
[...]
Tja, is bij ons 25% van totaal i.p.v. 10 en rente is iets hoger dan 0. Gaat er mij niet om die paar weken rente, maar om het geheel duidelijk in beeld te hebben.
Leidingen voor warmtepomp lopen naar de voortuin alwaar ze volgende week de bronboring gaan doen, er is dus nog geen warmtepomp. Momenteel wordt de oprit bestraat en de stukadoor is druk bezig om alle wanden + plafonds af te werken.
De keuken komt over 2 weken en in de tussentijd moet ik de badkamer nog plaatsten in de avonduren + weekenden. Het leidingwerk + dekvloeren daarvoor liggen gelukkig al wel op hun plek.
Grootste tegenvaller was toch wel het stucwerk. Toen de stukadoor 1,5 week geleden voor het eerst kwam om te beginnen bleek dat de bouwer niet behangklaar had opgeleverd - er moest nog heel veel voorwerk gedaan worden voordat hij met zijn dunpleister aan de slag kon. Een extra kostenpost van een paar duizend euro. Hierover zijn we nog in gesprek met Vereniging Eigen Huis en de bouwer. De bouwer stelt dat omdat we de dekvloeren hebben laten vervallen, niet alleen het spuitwerk op het plafond vervalt maar ook al het stukadoorswerk zodat het afwerken van de aansluitingen tussen wanden en tussen wanden en plafonds en de hoekafwerkingen. Dit staat nergens in de omschrijving van de minderwerkpost, daar staat alleen dat de garantie op het leidingwerk wat anders in de dekvloeren verwerkt zou zitten kwam te vervallen. Wij zijn dus van mening dat we nog een financiële compensatie zouden moeten krijgen voor het vervallen van het stukadoorswerk. Vereniging Eigen Huis is het hiermee eens. Eens zien hoe we hieruit gaan komen.
On the bright side: de kamers die inmiddels afgewerkt zijn door de stukadoor zijn echt superstrak. Wanden kaarsrecht en de plafonds ook netjes afgewerkt zonder V-naden.
Het is een bizar drukke maand geweest, met ondertussen nog de verkoop van de oude woning tussendoor. Als ik het over zou kunnen doen zou ik minstens 3 maanden overlap nemen tussen oplevering nieuwe huis en verkoop oude huis

Tja
Ik vind mezelf al een hele bink met het laminaat leggen op zolder
Ik word al zenuwachtig als ik je post lees. Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor stucen en niet voor renovlies?MadEgg schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:49:
Ruim een maand na de oplevering zijn wij toch maar verhuisd naar een tijdelijke vakantiewoning. De vloerverwarming en de dekvloeren liggen in onze nieuwbouwwoning, de berging heb ik geïsoleerd en op zolder een scheidingswand aangelegd om een extra slaapkamer te realiseren. Ook heb ik het toilet beneden geplaatste en betegeld, en heb ik een kozijn + openslaande tuindeuren in de berging geplaatst in plaats van de vervallen kanteldeur.
Leidingen voor warmtepomp lopen naar de voortuin alwaar ze volgende week de bronboring gaan doen, er is dus nog geen warmtepomp. Momenteel wordt de oprit bestraat en de stukadoor is druk bezig om alle wanden + plafonds af te werken.
De keuken komt over 2 weken en in de tussentijd moet ik de badkamer nog plaatsten in de avonduren + weekenden. Het leidingwerk + dekvloeren daarvoor liggen gelukkig al wel op hun plek.
Grootste tegenvaller was toch wel het stucwerk. Toen de stukadoor 1,5 week geleden voor het eerst kwam om te beginnen bleek dat de bouwer niet behangklaar had opgeleverd - er moest nog heel veel voorwerk gedaan worden voordat hij met zijn dunpleister aan de slag kon. Een extra kostenpost van een paar duizend euro. Hierover zijn we nog in gesprek met Vereniging Eigen Huis en de bouwer. De bouwer stelt dat omdat we de dekvloeren hebben laten vervallen, niet alleen het spuitwerk op het plafond vervalt maar ook al het stukadoorswerk zodat het afwerken van de aansluitingen tussen wanden en tussen wanden en plafonds en de hoekafwerkingen. Dit staat nergens in de omschrijving van de minderwerkpost, daar staat alleen dat de garantie op het leidingwerk wat anders in de dekvloeren verwerkt zou zitten kwam te vervallen. Wij zijn dus van mening dat we nog een financiële compensatie zouden moeten krijgen voor het vervallen van het stukadoorswerk. Vereniging Eigen Huis is het hiermee eens. Eens zien hoe we hieruit gaan komen.
On the bright side: de kamers die inmiddels afgewerkt zijn door de stukadoor zijn echt superstrak. Wanden kaarsrecht en de plafonds ook netjes afgewerkt zonder V-naden.
Het is een bizar drukke maand geweest, met ondertussen nog de verkoop van de oude woning tussendoor. Als ik het over zou kunnen doen zou ik minstens 3 maanden overlap nemen tussen oplevering nieuwe huis en verkoop oude huisEn wellicht iets meer uitbesteden
. Maar goed, over een week of 3, 4 moet het huis bewoonbaar zijn, daar kijken we erg naar uit.
[ Voor 91% gewijzigd door MarcoC op 05-11-2018 13:04 ]
We hebben het niet zo op behang, dus ook niet op renovliesbehang. We hebben wel in een andere nieuwbouwwoning renovlies bekeken en het zag er behoorlijk strak uit, maar niet zo strak als het stucwerk wat nu gerealiseerd wordt. Uiteindelijk was het nog wel een lastige keuze, maar terugblikkend wel beter aangezien de stucadoor nu het behangklaar maken ook voor zijn rekening kan nemen, terwijl de renovliesplakkers waarschijnlijk vriendelijk bedankt hadden en onverrichterzake weer vertrokken waren.MarcoC schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:04:
[...]
Ik word al zenuwachtig als ik je post lees. Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor stucen en niet voor renovlies?
Dat was ook het geval met de spackspuiter die eerst kwam voor de plafonds - de V-naden en aansluitingen van de plafonds en wanden moesten eerst door een stukadoor worden afgewerkt voordat hij eraan wilde beginnen. Toen hebben we besloten om de stukadoor dan gelijk de hele plafonds maar glad te laten maken. En het wordt mooi
Tja
Hoe ga je dan om met eventuele scheuren in de toekomst? Kan dat dan nog hersteld worden?MadEgg schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:14:
[...]
We hebben het niet zo op behang, dus ook niet op renovliesbehang. We hebben wel in een andere nieuwbouwwoning renovlies bekeken en het zag er behoorlijk strak uit, maar niet zo strak als het stucwerk wat nu gerealiseerd wordt. Uiteindelijk was het nog wel een lastige keuze, maar terugblikkend wel beter aangezien de stucadoor nu het behangklaar maken ook voor zijn rekening kan nemen, terwijl de renovliesplakkers waarschijnlijk vriendelijk bedankt hadden en onverrichterzake weer vertrokken waren.
Dat was ook het geval met de spackspuiter die eerst kwam voor de plafonds - de V-naden en aansluitingen van de plafonds en wanden moesten eerst door een stukadoor worden afgewerkt voordat hij eraan wilde beginnen. Toen hebben we besloten om de stukadoor dan gelijk de hele plafonds maar glad te laten maken. En het wordt mooi
Zelf ook gedaan nadat er na een paar jaar scheuren kwamen in stukwerk dat 4 jaar na bouw was aangebracht
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
De stukadoor heeft er alles aan gedaan om scheuren in plafonds te voorkomen met wapeningsgaas. De Ardex DF750 die hij op de wanden smeert zou niet snel moeten scheuren en mocht het toch misgaan zou het wel weer aan te smeren moeten zijn. We gaan het zienMarcoC schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:15:
[...]
Hoe ga je dan om met eventuele scheuren in de toekomst? Kan dat dan nog hersteld worden?
Tja
Persoonlijk zou ik de keuken aan de tuinkant nemen. Niets is irritanter dat als je tv zit te kijken iedereen via de tuindeur binnenloopt. Koude lucht dat binnenkomt. Ook als je even de koelkast inmoet als je in de tuin zit moet je helemaal je woning doorlopen naar achter. Ik had in mijn vorige woning de woonkamer aan de tuinkant wat me wel wat irritatie opleverde. Ook moesten de gordijnen tijdens tv kijken altijd dicht omdat de tuindeuren/ramen nogal spiegelde in de tv als het beeld donker was.headhunter1985 schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:27:
Ongeveer een maand geleden een optie genomen op een vrijstaande woning, in een klein project van 2 vrijstaande woningen en 6 halfvrijstaande woningen. Dit is een deel project van een grotere wijk.
Beknopte informatieImpressie
- Vrijstaand
- Woonoppervlakte circa 160 m²
- Kavel circa 400 m²
- Vloerverwarming begane grond en 1e verdieping
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meerwerk
Over het meerwerk zijn wij nog niet helemaal uit, maar wel over de uitbouw aan de achterzijde. De plattegrond van deze optie is gebaseerd op de halfvrijstaande, ik ben zo vrij geweest deze te combineren met onze woning, wat resulteert in onderstaande (links basis, rechts met uitbouw):
[Afbeelding]
De ruimte aan de achterzijde bezit een afmeting van 5,6 x 5,6 meter. De ruimte aan de voorzijde bezit een afmeting van 4,2 x 5,6 meter. Het middendeel is 3,3 x 3,2 meter.
Dilemma
Er is nu nog de mogelijkheid om de keuken en woonkamer eventueel om te draaien. In de basis is de keuken tuingericht. Wij twijfelen hier aan, beide opties hebben zijn voors en tegens.
Voordelen keuken aan tuin zijde: ideale combinatie met bijkeuken (vriezer komt in de keuken zelf), in de zomer pak je zo wat uit de keuken naar buiten, het wordt dan een echte leefkeuken.
Voordelen woonkamer aan tuinzijde: meer privacy, grootste ruimte, geen geloop "achter" je aan de straatzijde, nadeel de bijkeuken deur in de woonkamer.
De straatzijde heeft vrij uitzicht tot een sloot (rechterrand foto), aan de overkant van deze sloot wordt over een x aantal jaren nieuwbouw gerealiseerd. De straat zal naar verwachting redelijk rustig zijn, puur voor het bereiken van andere woningen (max 30 woningen) in het deel van de wijk.
Wij hebben geen ervaring met leefkeukens. Wij zitten nu ook naar een dag werken vooral op de bank, behalve met het diner. Met de opgroeiende kinderen veranderd dit mogelijk tijdens het ontbijt.
Onderstaand wat impressies met de mogelijkheden van de keuken hoe wij het voor ons zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat zijn jullie meningen?
Andere tips zijn uiteraard welkom!
Of als je in de tuin bezig was en je handen moest wassen kon je heel de woning doorlopen ( had geen garage of buitenkraan ). Ook een tactisch bouwvoordeel bij is dat je vanuit de keuken makkelijk een buitenkraan kunt aftakken.
[ Voor 3% gewijzigd door T.E op 05-11-2018 13:42 ]
^^Wat hij zegt^^
Afgelopen week heeft de tegelleger de begane grond voorzien van keramisch parket, zo ziet de woonkamer er ineens een stuk beter uit!

Vanmorgen zijn de behangers begonnen met het aanbrengen van renovlies op alle muren, en daarna gaan de vloerenleggers de 1e en 2e voorzien van pvc. Aansluitend komt de gordijnenzaak de gordijnen, zonwering en knikarmscherm ophangen en de vaste kast opbouwen. Als dat gedaan is komt de keuken, en dan kunnen we verhuizen
* vooghel doet bijna niets zelf, enkel schuurvloer in de betonverf zetten, plafondlampen ophangen, en plankje in de meterkast hangen voor modem/router.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Ik heb de vraag neergelegd bij de verkoperbegeleider en kreeg de vandaag al reactie dat ik de factuur nog even naast me neer kon leggen omdat hij dus nog niet verstuurd had mogen worden. Ik hoop wel dat de toko een dezer dagen wel waterdicht is, want de nuts staat op week 46 gepland.FrankHe schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:16:
[...]
Het gaat om het beginsel dat de aannemer pas de factuur stuurt wanneer de werkzaamheden 'daadwerkelijk' zijn afgerond. Het komt niet op een paar dagen, heb ook wel gehad dat ik op vrijdag de factuur kreeg en dat ze de dinsdag erop de vloer gingen afstorten. Strikt genomen hebben ze die factuur 5 dagen te vroeg gestuurd. Maar echt 'weken' eerder is natuurlijk niet correct.
Ziet er netjes uit. Welke vloer heb je erin leggen?vooghel schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:42:
[...]
^^Wat hij zegt^^
Afgelopen week heeft de tegelleger de begane grond voorzien van keramisch parket, zo ziet de woonkamer er ineens een stuk beter uit!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vanmorgen zijn de behangers begonnen met het aanbrengen van renovlies op alle muren, en daarna gaan de vloerenleggers de 1e en 2e voorzien van pvc. Aansluitend komt de gordijnenzaak de gordijnen, zonwering en knikarmscherm ophangen en de vaste kast opbouwen. Als dat gedaan is komt de keuken, en dan kunnen we verhuizen.
* vooghel doet bijna niets zelf, enkel schuurvloer in de betonverf zetten, plafondlampen ophangen, en plankje in de meterkast hangen voor modem/router.
Wij hebben gekeken naar zulk soort motief maar dan pvc. Maar ergens lijkt me het idee om keramisch parket te gaan leggen misschien ook wel een goed alternatief. Zeker omdat je dan niet hoeft te egaliseren en een beunhaas de tegels kan laten leggen wat ook weer veel in de kosten scheelt ( pvc egaliseren en leggen kost 34 euro per m2 dus hakt erin )
PS: Zou geen beunhaas laten komen als ik jou was tenzij je een scheve vloer wilt
Egaliseren en leggen € 34/m2?T.E schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:
[...]
Ziet er netjes uit. Welke vloer heb je erin leggen?
Wij hebben gekeken naar zulk soort motief maar dan pvc. Maar ergens lijkt me het idee om keramisch parket te gaan leggen misschien ook wel een goed alternatief. Zeker omdat je dan niet hoeft te egaliseren en een beunhaas de tegels kan laten leggen wat ook weer veel in de kosten scheelt ( pvc egaliseren en leggen kost 34 euro per m2 dus hakt erin )

Voor onze pvc vloer hebben we prijzen opgevraagd bij meerdere bedrijven en de prijzen verschillen van € 17,50 tot € 22,50. In de BTW, met bon, inclusief materialen, gereedschap, garantie etc.
Wellicht dat het loont om iets buiten je eigen regio een vloer aan te schaffen?
ps. de beunhaas die ik ken die doet vloeren leggen als werk dusja wel een met kennis
Heeft bij mn broers ook gedaan en dat ziet er allemaal top uit.
Tja
Precies dit is de reden waarom ik geen keramisch parket wil. Het is zo overduidelijk tegel door die voeg..Saied_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:19:
Bij keramisch parket erger ik me om de een of andere manier toch aan de voegen. Het valt daardoor zo op dat het niet echt hout is.
Het zijn Kronos Les Bois Sarawa, in planken van 26,5x180cm (gerectificeerd). En vergis je niet; om die level te leggen is ook een pittige klus.T.E schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:
[...]
Vergis je niet, keramisch parket is veel duurder. Onze legprijs is ong 41 euro m2 incl materiaal / btw en keramisch parket komt uit op ong 57 euro m2. Dat bij oppervlakte van 151m2 (zowel beneden als 1e verdieping).T.E schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:
[...]
[rant]Ik vind het sowieso raar spul en ik vind het echt on-be-grijpelijk dat het zo populair is. Je neemt toch ook geen behang met houtprint, waarom zou je wel overduidelijk zo'n nephout-look op je vloer willen?MAZZA schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:38:
[...]
Precies dit is de reden waarom ik geen keramisch parket wil. Het is zo overduidelijk tegel door die voeg..
Van mij mogen materialen gewoon zijn wat ze zijn, hout is hout en een tegel is een tegel. Keramisch parket klinkt sjiek maar in mijn ogen het equivalent van pvc schrootjes etc.
Kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat het binnen een paar jaar uit de mode is en dat het er dan compleet gedateerd uitziet. [/rant]
Niet zo on-be-grijpelijk hoor. Het lost alle nadelen van echt houten planken op. Geen krassen, niet poreus, geen verweer, gaat goed met vloerverwarming, eenvoudig schoon te maken/onderhoudsvrij. Keramische tegels zien er veel echter uit dan pvc. Pvc vind ik ook een neppe uitstraling hebben (beetje vinyl-achtig), keramische tegels zeker niet.ASW1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:53:
[...]
[rant]Ik vind het sowieso raar spul en ik vind het echt on-be-grijpelijk dat het zo populair is. Je neemt toch ook geen behang met houtprint, waarom zou je wel overduidelijk zo'n nephout-look op je vloer willen?
Van mij mogen materialen gewoon zijn wat ze zijn, hout is hout en een tegel is een tegel. Keramisch parket klinkt sjiek maar in mijn ogen het equivalent van pvc schrootjes etc.
Kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat het binnen een paar jaar uit de mode is en dat het er dan compleet gedateerd uitziet. [/rant]
Ik weet het; het is een kwestie van smaak. Ik vraag me af hoe we over een jaar of 15 op deze trend terugkijken.
Mwa, ik heb in mijn huidige woonkamer echt eiken parket liggen. Zeer mooi maar onhandig met jonge kinderen die er putten in maken en op overgeven/morsen. Je kan het terug vernieuwen maar aan dit tempo gaat het snel.ASW1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:53:
[...]
[rant]Ik vind het sowieso raar spul en ik vind het echt on-be-grijpelijk dat het zo populair is. Je neemt toch ook geen behang met houtprint, waarom zou je wel overduidelijk zo'n nephout-look op je vloer willen?
Op vakantie hebben we wel eens een appartement gehad met keramisch parket en dat zag er niet slecht uit ondanks dat het zeer duidelijk geen echt hout is.
Bedankt voor je reactie en extra argumenten. Het is een lastige keuze, luxe probleem maar goed. Fiets je door nieuwbouw wijk heeft 80% woonkamer aan de straat bij vrijstaand en half vrijstaand.T.E schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:40:
[...]
Persoonlijk zou ik de keuken aan de tuinkant nemen. Niets is irritanter dat als je tv zit te kijken iedereen via de tuindeur binnenloopt. Koude lucht dat binnenkomt. Ook als je even de koelkast inmoet als je in de tuin zit moet je helemaal je woning doorlopen naar achter. Ik had in mijn vorige woning de woonkamer aan de tuinkant wat me wel wat irritatie opleverde. Ook moesten de gordijnen tijdens tv kijken altijd dicht omdat de tuindeuren/ramen nogal spiegelde in de tv als het beeld donker was.
Of als je in de tuin bezig was en je handen moest wassen kon je heel de woning doorlopen ( had geen garage of buitenkraan ). Ook een tactisch bouwvoordeel bij is dat je vanuit de keuken makkelijk een buitenkraan kunt aftakken.
Factor zon is juist in de avond de achterzijde gustiger, voorkant op het westen. In de huidige woning is dit inderdaad erg irritant. In de bijkeuken komt ook de wasmachine aansluiting, water dus aanwezig. Blijft aspect koelkast over, het is dan inderdaad makkelijker met keuken aan tuinzijde.
Wij hadden in ons appartement ook eiken parket. Ivm jonge kinderen de alternatieven bekeken, zo'n beetje alle vloeren en merken en prijsklasses zijn voorbij gekomen om uiteindelijk toch weer bij eiken parket uit te komen voor onze nieuwbouwwoning. Het is inderdaad wat minder vriendelijk in onderhoud, maar alle andere opties waren wat ons betreft geen alternatiefAdmiral Freebee schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:16:
[...]
Mwa, ik heb in mijn huidige woonkamer echt eiken parket liggen. Zeer mooi maar onhandig met jonge kinderen die er putten in maken en op overgeven/morsen. Je kan het terug vernieuwen maar aan dit tempo gaat het snel.
Op vakantie hebben we wel eens een appartement gehad met keramisch parket en dat zag er niet slecht uit ondanks dat het zeer duidelijk geen echt hout is.
Daarbij vind ik een putje hier en daar in de loop van de tijd ook niet heel erg, dat hoort nou eenmaal bij een (oude) vloer
En qua vloerverwarming.. we komen uit een pand uit 1896, dus alles wat maar een beetje warm is is al een hele vooruitgang
Maar ik begrijp heel goed dat mensen er wel voor kiezen en als we een bestaande woning kochten met PVC waren we wellicht ook heel blij geweest.. alleen als je de keuze hebt dan liever onze voorkeur.
Keuken en gang worden wel tegels overigens
As maandag de sleutel, dinsdag komt de stucadoor (als hij zijn planning haalt

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2018 21:27 ]
Laminaat met houtprint is dan net zo goed 'raar spul', en dat is al decennia populair en voorlopig nog niet gedateerd. Met de toename van vloerverwarming in nieuwbouw zijn houtlook tegels (oftewel keramisch parket) de afgelopen 10 jaar alleen maar populairder geworden. Om de redenen die @jogaa geeft, maar voor ons vooral om een vloer te hebben met een 'warme' uitstraling (iets wat gewone tegels m.i. ontberen) en die de warmte van de vloerverwarming kan doorgeven.ASW1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:53:
[...]
Overigens komt er Moduleo Midland Oak op de bovenetages te liggen; pvc met houtprint, net zulk raar spul
[ Voor 7% gewijzigd door vooghel op 06-11-2018 21:29 ]
Mooie woning!FrankSpin schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:20:
Nadat we in juni/juli een optie hadden gekregen op een woning, hebben we afgelopen week getekend.
Beknopte informatie
- Halfvrijstaande woning in Meerstad (Groningen)
- Aardbevingsbestendig
- Gasloos
- Vloerverwarming beneden & 1ste etage
- Inclusief 'luxe' sanitair en tegels
- 170m2 woonoppervlakte
- 410m2 kavel
[Afbeelding]
Eerste halfvrijstaande woning vanaf links.
[Afbeelding]
Beneden (links)
[Afbeelding]
1ste etage (links)
[Afbeelding]
2de etage (links)
Meerwerk prijzen/opties (prijzen per stuk)
Uitbouw beneden 2.4 meter - € 22.280,00
Vergroten badkamer / verkleinen slaapkamer 2 - € 943,00
Extra UTP punt: € 207,00 (5x)
Extra groep: € 360,00 (4x)
Extra stopcontact dubbel: € 187,00 (5x)
Afvoerkanaal door de buitengevel: € 181,00 (1x)
Verzwaren kookgroep: € 434,00 (1x)
Extra lichtpunt: € 118,00 (4x)
Afgedopte riool en waterleiding bad: € 403,00 (1x)
Afgedopte riool en waterleiding garage :€ 298,00 (1x)
Overige kosten
Meerwerk overige: € 2000,-
Basis tuin / oprit: € 3.470,00
Vloeren: € 3.000
Water ontharder: € 2.300
Verf en behang: € 2.500
Keuken € 12.000
Prijzen overige kosten zijn gebaseerd op materiaalkosten. We gaan grootste gedeelte zelf doen.
Uitbouw is vrij prijzig naar mijn mening. Maar fundering moet ook aardbevingsbestendig zijn, vloerverwarming doortrekken, wanden en plafon afwerken, extra lichtpunt, extra stopcontacten e.d.
Blijf een hoop geld. Maar later zelf laten doen is nog veel duurder en wat een gezeik.
Wij hebben ook een uitbouw er bij (ook 2.4m) en die was 19.700 uit m'n hoofd dus scheelt niet veel. In Haarlem gesitueerd dus hoeft niet aardbevingsbestendig te zijn. Idd, later doen is een stuk duurder en VEEL meer gezeik (openbreken etc etc), dus de kans dat je het dan ook niet meer doet is vrij groot.
Voor de rest zijn de prijzen heel vergelijkbaar met de onze qua meerwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door Mirved op 07-11-2018 10:16 ]

Alleen wat gedoe met de keuken, maar dat schijnt vrij normaal te zijn. Werkblad en afzuigkap waren beschadigd, maar zijn inmiddels opnieuw besteld en worden nog voor de verhuizing opnieuw geinstalleerd, dus dat is prima. Ook is er een hoekje van een kast afgestoten, dus hopelijk kunnen ze dat makkelijk repareren.
Jammer is dat de keuken niet waterpas staat en dat ze dus daar niet goed op hebben gelet blijkbaar
Hopelijk kunnen ze dat met het monteren van het werkblad nog corrigeren.
Echt hout.Mirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:53:
Heb echt geen probleem met die kleine voeg tussen de keramische tegels. Ziet er gewoon netjes uit, brengt de warme look van hout maar niet de nadelen. Wat wil je nog meer.
[Afbeelding]
Nee zonder gekheid, wat zijn dan zoal de nadelen van hout t.o.v. dit product?
Ik vind het altijd zo vreemd dat mensen een overdreven nadruk leggen op bijv. kinderen die op die vloer spelen, 'm beschadigen en het feit dat het dan lastig te herstellen/schoonmaken is. Onzin. En als dat echt zo enorm belangrijk is dan raad ik altijd aan om voor abbatoirtegels te gaan en een schrobput in het midden, kun je aan het eind van iedere dag je b.g. met hogedruk afspuiten en alles naar het midden schuiven.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Goedkoper, geen beschadigingen, betere warmte geleiding en makkelijker schoon te maken. Waarom zou ik overigens echt hout willen? Je ziet het verschil nauwelijks.Bakkenist schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:35:
[...]
Echt hout.
Nee zonder gekheid, wat zijn dan zoal de nadelen van hout t.o.v. dit product?
Dat zijn uitspraken vergelijkbaar aan die van mensen die hun Skoda ook een Volkswagen vindenMirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:01:
Goedkoper, geen beschadigingen, betere warmte geleiding en makkelijker schoon te maken. Waarom zou ik overigens echt hout willen? Je ziet het verschil nauwelijks.
Haha, wel waar man! Boven alles... je ziet het wel. Daarnaast: je voelt het (met en zonder schoenen), je hoort het (want tegels zorgen voor galm) en in sommige gevallen: je ruikt het (parketlak bijv.).Mirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:01:
[...]
Goedkoper, geen beschadigingen, betere warmte geleiding en makkelijker schoon te maken. Waarom zou ik overigens echt hout willen? Je ziet het verschil nauwelijks.
Ieder z'n ding. Maar schaf die houtlooktegels a.u.b. niet aan in de hoop dat je iedereen fopt.
Gaat helemaal niet om foppen. Het interesseert me namelijk helemaal niet hoe het hoort, voelt of ruikt. Enkel of het er mooi uitziet en dat doet het prima. Wel vaker van die puristen mee gemaakt die voor een of andere reden "enkel" echt hout accepteren. Geen idee waarom eigenlijk.Bakkenist schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:20:
[...]
Haha, wel waar man! Boven alles... je ziet het wel. Daarnaast: je voelt het (met en zonder schoenen), je hoort het (want tegels zorgen voor galm) en in sommige gevallen: je ruikt het (parketlak bijv.).
Ieder z'n ding. Maar schaf die houtlooktegels a.u.b. niet aan in de hoop dat je iedereen fopt.
Pvc is ook een mooie en geluidsdempende optie maar ook dat moet je verlijmen. Waarom dan geen parketlaminaat met een speciale ondervloer?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik heb er 2 rondlopen op onze gloednieuwe houtenvloer 1 van 1,5 en 1 van 4. Kwestie van opvoeden. Ongelukje kan altijd gebeuren maar een houten vloer mag ook juist " leven" .Señor Sjon schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:39:
Nou, kinderen zijn slopers. Ik wacht wel even met die houten vloer. Ook met vloerverwarming werkt een harde vloer beter. Maar dan nog, ik kan mezelf ook niet over de look&feel van parkettegels heen zetten, zeker met de voeg er ook nog eens bij.
Zero.
Dat zijn van die uitspraken van mensen die kicken op dik doen en aanzien. Kan toch echt niet bij de vrindjes aankomen met "nep" hout. Dat heeft een goedkope naam dus moet er het dure alternatief in. Kan toch echt niet met Skoda gezien worden moet een Volkswagen zijn.De Rikster schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:12:
[...]
Dat zijn uitspraken vergelijkbaar aan die van mensen die hun Skoda ook een Volkswagen vinden
In principe is dit gewoon de kern van bovenstaande bezwaren. Het gaat helemaal niet om het uitziet maar dat het niet het "echte" is en dat sommige mensen daar waarde aan hechten niet alleen voor zichzelf maar ook hoe het overkomt op anderen.
Skoda is beter.De Rikster schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:12:
[...]
Dat zijn uitspraken vergelijkbaar aan die van mensen die hun Skoda ook een Volkswagen vinden
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
ik ook. Kwestie van opvoeden betwijfel ik maar dat je dan maar 10 jaar met een lelijke vloer moet leven. beter een houten vloer die na 5/6/7 jaar lelijk* is en opgeknapt moet worden dan vanaf het begin af aan een lelijke* vloer te hebben.Pelox schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:44:
[...]
Ik heb er 2 rondlopen op onze gloednieuwe houtenvloer 1 van 1,5 en 1 van 4. Kwestie van opvoeden. Ongelukje kan altijd gebeuren maar een houten vloer mag ook juist " leven" .
Uit ervaring. het galmt idd enorm en voelt absoluut niet las een houten vloer.
*overigens ieder voor zich, ik gebruik het woord lelijk hier om een punt te maken ;-)
Hier gaan we toch niet uitkomen, over smaak valt niet te twisten gelukkig. Iedereen moet gewoon de vloer nemen waar hij/zij blij van wordt
Een echte houten vloer wordt pas mooi naarmate de butsen en oneffenheden toenemenSeñor Sjon schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:46:
Zoonlief laat 384,2 keer per dag een metalen autotje of ander $random item uit zijn handen vallen. De vloer heeft genoeg te lijden.
[...]
Skoda is beter.Zelfde onderdelen voor minder geld en meer praktische opties.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2018 12:01 ]
Hoe iets er uit ziet is voor jou blijkbaar alles. Dat kan. Voor mij hoort dat alles dat ik eerder noemde ook bij: gevoel, klank, kleur, eventueel de geur. Kleine investering in natuurlijke materialen betaalt zich aan mij dubbel terug in woongenot, wat visite daarvan vindt laat me werkelijk koud. Bij jou werkt dat niet zo. Daar gaan we niet uitkomen...Mirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:45:
[...]
Dat zijn van die uitspraken van mensen die kicken op dik doen en aanzien. Kan toch echt niet bij de vrindjes aankomen met "nep" hout. Dat heeft een goedkope naam dus moet er het dure alternatief in. Kan toch echt niet met Skoda gezien worden moet een Volkswagen zijn.
In principe is dit gewoon de kern van bovenstaande bezwaren. Het gaat helemaal niet om het uitziet maar dat het niet het "echte" is en dat sommige mensen daar waarde aan hechten niet alleen voor zichzelf maar ook hoe het overkomt op anderen.
Maar veel plezier met je vloer! Hoop dat ie bevalt. Ik moet er echter niet aan denken om in een soort badkamer te moeten wonen die - als je bij gedimd licht door je wimpers kijkt - iets weg heeft van een woonkamer met parket.
Dat slaat echt helemaal nergens op. Als dit het niveau is dan heeft het inderdaad weinig zin om het hier verder over te hebben,Bakkenist schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:01:
[...]
Ik moet er echter niet aan denken om in een soort badkamer te moeten wonen die - als je bij gedimd licht door je wimpers kijkt - iets weg heeft van een woonkamer met parket.
Misschien moeten we het sowieso maar weer over nieuwbouw gaan hebben in dit topic..Mirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:06:
[...]
Dat slaat echt helemaal nergens op. Als dit het niveau is dan heeft het inderdaad weinig zin om het hier verder over te hebben,
En ja ik ben mede schuldig aan bovenstaande discussie
Er zijn trouwens wel mogelijkheden die ik in mijn achterhoofd heb als bovenstaande niet genoeg is: akoestische panelen tegen de muur of plafond. Aan de muur kun je er eenvoudig een schilderij van maken, aan het plafond zou je het kunnen gebruiken als vlak, of er verlichting in verwerken dat het meer een verlaagd plafond lijkt.
Wat ik niet begrijp, waarom eerst je keuken plaatsen en daarna je vloer?DutchAddick schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:17:
Alle klussen lopen momenteel op rolletjes. Renovlies zit nu op alle muren en ziet er prachtig strak uit. Keuken is geinstalleerd en momenteel wordt de houten vloer gelegd. Eind volgende week verhuizen![]()
Alleen wat gedoe met de keuken, maar dat schijnt vrij normaal te zijn. Werkblad en afzuigkap waren beschadigd, maar zijn inmiddels opnieuw besteld en worden nog voor de verhuizing opnieuw geinstalleerd, dus dat is prima. Ook is er een hoekje van een kast afgestoten, dus hopelijk kunnen ze dat makkelijk repareren.
Jammer is dat de keuken niet waterpas staat en dat ze dus daar niet goed op hebben gelet blijkbaar![]()
Zet je je keuken op het "kale" beton? Natuurlijk is het allemaal nieuwbouw en denk je nog niet aan vervangen, maar wat als je over 10 jaar je keuken zat bent en een andere keuken(opstelling) wilt? Dan kan je die niet weghalen omdat er lokaal geen vloer ligt.
Las ook in een ander topic (weet effe niet meer welke) dat er vertraging was door de keukenboer en de rest (vloer, stuccen) niet door kon gaan.
Of ik ben misschien gek, maar ik heb eerst de wanden laten stuccen, vloer gelegd en daarna pas de keuken er in.
Wat betreft warmtegeleiding was ik ook enigsinds bezorgd, naar nu blijkt onterecht. Een nieuwbouwhuis blijkt goed genoeg geïsoleerd om met een minder geleidende vloer de boel prima warm te krijgen en te houden. Ter vergelijking: wij hebben een verlijmde bamboe vloer (vergelijkbaar met hout), en het wordt prima warm met een watertemperatuur van 28-30 graden.Mokum80 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:24:
Echt hout is natuurlijk top en vind dit prachtig op een vloer, maar keramisch parket lijkt mij met name erg praktisch. Alles heeft zo z'n voor en nadelen. Ik ben mij nog aan het oriënteren wat ik straks op de vloer zou willen ism vloerverwarming, maar het nadeel van tegels lijkt mij een mogelijk echo effect. Zeker omdat ik hoge plafonds heb neig ik meer naar geluiddempende vloer. De minder goede geleiding van een houten vloer vind ik een struikelblok.
Natuurlijk kan het sneller met een beter geleidende vloer, maar is dat nodig?
Als je de verschillende topics hier leest, dan is de keuze vloer- keuken of keuken-vloer fifty-fifty. In ons geval zal de keuken altijd op die plek komen gezien de indeling. Dan heb ik de keuken liever op het beton staan dan op een werkende houten vloer. En mocht het ooit radicaal anders worden, dan leggen we ook wel een nieuwe vloer.BastaRhymez schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:38:
[...]
Wat ik niet begrijp, waarom eerst je keuken plaatsen en daarna je vloer?
Zet je je keuken op het "kale" beton? Natuurlijk is het allemaal nieuwbouw en denk je nog niet aan vervangen, maar wat als je over 10 jaar je keuken zat bent en een andere keuken(opstelling) wilt? Dan kan je die niet weghalen omdat er lokaal geen vloer ligt.
Las ook in een ander topic (weet effe niet meer welke) dat er vertraging was door de keukenboer en de rest (vloer, stuccen) niet door kon gaan.
Of ik ben misschien gek, maar ik heb eerst de wanden laten stuccen, vloer gelegd en daarna pas de keuken er in.
Vertraging hebben we niet gehad, alles loopt volgens plan en in de gewenste volgorde.
Ga ik ook doen. Is voor mij ook de meest logische volgorde. Maar ken de 50-50 discussie, maar snap het nietBastaRhymez schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:38:
[...]
Ja, ik zie echt wel van 3km afstand dat je vloer van nephout is. Of dit nu MDF of PVC is met een plaatje van hout erop geplakt, of een tegel die voor hout door moet gaan, het is onmiskenbaar nep. "Maar die van mij niet hoor dat is vrijwel niet van echt te onderscheiden". Is het wel, en naar mijn mening is het gewoon een walgelijke imitatie van het echte materiaal. Zulke vloeren zijn net zo echt als de natuurlijke uitstraling van Marijke Helwegen.Bakkenist schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:20:
Maar verder ook dit:
Koop vooral lekker wat je zelf mooi en praktisch vindt en trek je niks aan van zeikerds zoals ik. Over smaak valt niet te twisten enzo.Mirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:29:
[...]
Gaat helemaal niet om foppen. Het interesseert me namelijk helemaal niet hoe het hoort, voelt of ruikt. Enkel of het er mooi uitziet en dat doet het prima. Wel vaker van die puristen mee gemaakt die voor een of andere reden "enkel" echt hout accepteren. Geen idee waarom eigenlijk.
*heeft een mooi stukje Italiaans keramiek op de vloer liggen maar wel een imitatie VW (Seat) voor de deur
Heb je een mannetje voor het renovlies behang gebruikt?DutchAddick schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:17:
Alle klussen lopen momenteel op rolletjes. Renovlies zit nu op alle muren en ziet er prachtig strak uit. Keuken is geinstalleerd en momenteel wordt de houten vloer gelegd. Eind volgende week verhuizen![]()
Jammer is dat de keuken niet waterpas staat en dat ze dus daar niet goed op hebben gelet blijkbaar![]()
Ik heb overal mannetjes voorHenvar schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:45:
[...]
Heb je een mannetje voor het renovlies behang gebruikt?
Dit is het laatste wat ik er op ga reageren maar onderstaande vloeren vindt jij dus walgelijk nep en lelijk:leecher schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:10:
Ja, ik zie echt wel van 3km afstand dat je vloer van nephout is. Of dit nu MDF of PVC is met een plaatje van hout erop geplakt, of een tegel die voor hout door moet gaan, het is onmiskenbaar nep. "Maar die van mij niet hoor dat is vrijwel niet van echt te onderscheiden".

Onmiskenbaar zal je voelen als je erop loopt dat het een tegel is en je zult ook zien dat er een voegje tussen zit als je van kortbij kijkt. Maar wat boeit dat zolang het mooi is? Het is niet bedoeld om andere te foppen in dat het echt hout is. Het is gewoon bedoeld als mooie vloer.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2