Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.366 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@dindr bedankt voor de uitleg! Met jouw rekensommetje zouden we op half januari komen. Wat vooraf ook geschat was. Uiteraard hang ik er niks aan op, maar het is een indicatie. Dan zal het vast geen eind december worden en mogelijk begin februari.

Gisteren is het dak er op gegaan (we hebben collectief gezorgd voor pannenbier, werd goed ontvangen) en ik heb gehoord dat de trappen vandaag geleverd zijn en de cvman al bezig is met leggen van de leidingen. En we kregen vandaag een belletje van de keukenboer. Ze zitten er strak op zo. Als we over een paar weken op de bouw mogen kijken eens vragen of ze al veel tegenslag gehad hebben.
Het gaat voor mijn gevoel vlot zo, de laatste weken gebeurde er niet zo veel.

@T.E ik dacht zelf, nu het dak er op zit dat het weer niet echt meer invloed heeft op de planning, maar uit jouw opmerking begrijp ik dat ik dat onderschat?

[ Voor 10% gewijzigd door Hsb-3 op 24-10-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:03
Xtince schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:12:
[...]

Wat voor goot is dat dan? Wil zelf ook een goot realiseren, maar wist niet dat die zo duur waren?

Daarnaast vind een leidingzoeker volgens mij niet de plastic leidingen...
De beschrijving is "TV goot in muur 200x50". Het zal een goot van niks zijn, maar je weet hoe het gaat met de meerwerkprijzen ;).
Ook daarvan zegt weer iemand anders dat het een prul ding is (toevallig op Tweakers). Hoewel je voor een tientje niet echt een miskoop zal doen waarschijnlijk.
Annuk schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:53:

[...]

Dat natuurlijk, maar zorg ook dat je met de kijkersdag foto's maakt met een referentiemaat erbij :)
Dus even een duimstok/rolmaat vanaf je kozijn t/m hart eerste buis bijvoorbeeld.

En b.v. ook (al ga ik ervan uit dat je vloeren al dicht liggen) maar ook waar je toevallig wel een VV leiding vlak langs de wand hebt lopen (bijv. van de VV verdeler naar de 2e lus v/d woonkamer).
Dat was ik inderdaad van al plan te gaan doen. Goede tip van de vloerverwarming, al verwacht ik dat ze deze week de dekvloer nog storten dus de vloerverwarming checken zal niet meer gaan denk ik.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Hsb-3 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:32:
@dindr bedankt voor de uitleg! Met jouw rekensommetje zouden we op half januari komen. Wat vooraf ook geschat was. Uiteraard hang ik er niks aan op, maar het is een indicatie. Dan zal het vast geen eind december worden en mogelijk begin februari.

Gisteren is het dak er op gegaan (we hebben collectief gezorgd voor pannenbier, werd goed ontvangen) en ik heb gehoord dat de trappen vandaag geleverd zijn en de cvman al bezig is met leggen van de leidingen. En we kregen vandaag een belletje van de keukenboer. Ze zitten er strak op zo. Als we over een paar weken op de bouw mogen kijken eens vragen of ze al veel tegenslag gehad hebben.
Het gaat voor mijn gevoel vlot zo, de laatste weken gebeurde er niet zo veel.

@T.E ik dacht zelf, nu het dak er op zit dat het weer niet echt meer invloed heeft op de planning, maar uit jouw opmerking begrijp ik dat ik dat onderschat?
Als het vriest wordt er niet gemetseld. Is het zo'n koude winter als afgelopen jaar dan gaan onderaannemers liever een klusje doen binnen waar het warm is mochten ze daar werk in hebben. Als het dak erop zit dan is het binnen huis nog gewoon net zo koud dan buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:37
T.E schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:38:
[...]

Als het vriest wordt er niet gemetseld. Is het zo'n koude winter als afgelopen jaar dan gaan onderaannemers liever een klusje doen binnen waar het warm is mochten ze daar werk in hebben. Als het dak erop zit dan is het binnen huis nog gewoon net zo koud dan buiten.
maar metselen gebeurd toch niet binnen? Of bedoel je de binnenmuren?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-07 10:03
Bij ons wordt er al gemetseld zodra er weer een verdieping op zit. Dus nu is vorige week het dak erop gegaan, maar tm de 2e verdieping is er al gemetseld. Had ook het idee dat als het dak erop zit, het weer niet meer zoveel invloed zou hebben op de planning, maar blijkbaar vergis ik me daarin?

Ben trouwens blij dat het dak er vorige week opgegaan is, aangezien het weer nu wel aan het omslaan is. Hebben nog net de mooie zonnige periode meegepakt.

Bij ons gaf de opzichter aan dat wij hopelijk rond half februari aan de beurt zouden zijn voor oplevering. De communicatie van de aannemer is nog steeds 2e helft Q1 en Q2 opleveren. Uiteraard onder voorbehoud van weersomstandigheden en nuts voorzieningen enzo. Hoop dat er snel een nieuwsbrief komt waarin weer wat meer duidelijk wordt over de maanden waarin de oplevering nu gepland staat.

Wij hebben trouwens regelmatig kijkmiddagen (ongeveer 1 keer per maand) en elke 2 maanden een nieuwsbrief. Best netjes als ik dat vergelijk met wat ik hier lees over andere projecten. Ook was het contact met kopersbegeleiding erg goed en leuk. Helaas is deze persoon weggegaan bij de aannemer en de huidige communicatie is wel iets minder strak geregeld. Staan vaak wat kopieerfoutjes in en tegenstrijdigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
Planning begint hier ook spannend te worden nu. NUTS is ingepland in week 45/46 en als het gereed is in 46 kunnen ze een opleverdatum gaan inplannen. Zoals het er nu uitziet is men 'klaar' in week 2.
Bij 'ons' in Almere Nobelhorst schijnt Dura het zo voor elkaar te hebben dat de groep mensen die bezig is met woningen van blok naar blok opschuift en daardoor (zolang materialen er op tijd zijn) weinig vertraging is.
Vanmiddag kijkmiddag, mogen we voor het eerst de woning echt in. Ik ben benieuwd hoe alles er uit ziet.

Wat me overigens opvalt, is dat de pannen op het dak er op zitten, maar bij ons op de uitbouw nog niet (uitbouw met schuin dak waar ook dakpannen op moeten komen). Nog steeds niet waterdicht dus, en dus de volgende factuur ook niet gehad, Nu het weer echter minder gaat worden en de eerste herfstbuien in aantocht zijn, zou ik toch graag zien dat de boel binnenkort dicht zit.
Een ander iets wat me verbaast is dat ze al vroegtijdig de zonnepanelen op het dak leggen. Aangezien ze voorlopig niet werken/aangesloten zijn lijkt het me een beetje zonde dat ze er een paar maanden opliggen zonder iets te doen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
frumper schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:38:
Een ander iets wat me verbaast is dat ze al vroegtijdig de zonnepanelen op het dak leggen. Aangezien ze voorlopig niet werken/aangesloten zijn lijkt het me een beetje zonde dat ze er een paar maanden opliggen zonder iets te doen.
Het is natuurlijk wel makkelijk om dat meteen mee te pakken bij het leggen van de dakpannen.

Dan hoef je niet 2 keer het dak op, steigers bouwen, pannen er weer uit, doorvoeren maken, noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Snowhite0901 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

maar metselen gebeurd toch niet binnen? Of bedoel je de binnenmuren?
Metselen moet toch gedaan worden. Als het vriest schuift het hele schema op en dan hopen dat metselaars tijd hebben. Dus vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@T.E gevraagd wordt of je buitenmetselwerk bedoeld, die vraag wordt volgens mij nog niet beantwoord in je laatste post.

In mijn geval (en in veel andere gevallen) is het buitenmetselwerk zo goed als af, aan de snelheid te zien hebben ze nog maximaal 2 dagen nodig en dan moet er nog gevoegd worden. Als het metselwerk buiten klaar is, en het dak zit er op, dan kunnen ze binnen toch onbeperkt aan de slag, hoe koud of nat het toch is? Binnenwanden kunnen toch gewoon gezet worden?

Desnoods zetten ze een straalkacheltje neer.. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Hsb-3 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:04:
@T.E gevraagd wordt of je buitenmetselwerk bedoeld, die vraag wordt volgens mij nog niet beantwoord in je laatste post.

In mijn geval (en in veel andere gevallen) is het buitenmetselwerk zo goed als af, aan de snelheid te zien hebben ze nog maximaal 2 dagen nodig en dan moet er nog gevoegd worden. Als het metselwerk buiten klaar is, en het dak zit er op, dan kunnen ze binnen toch onbeperkt aan de slag, hoe koud of nat het toch is? Binnenwanden kunnen toch gewoon gezet worden?

Desnoods zetten ze een straalkacheltje neer.. Toch?
Ik ben geen bouwvakker dus weet het niet. Maar volgens mij wordt er ook bij binnenmuren onder de 0 graden ook niet gemetseld of gelijmd. En een aannemer gaat er geen straalkacheltje neerzetten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ik loop er nu tegen aan dat er voor T-Mobile Thuis een kabel tbv de TV moet worden getrokken van de meterkast naar de woonkamer. Bij het meerwerk is me dit ontschoten omdat ik dacht dat een CAI aansluiting voldoende was, maar de TV van T-Mobile Thuis werkt natuurlijk anders. Hierdoor is er geen loze leiding helaas. Het trekken van de kabel is geen optie omdat je dan dwars door het toilet heen moet.

Nu denk ik erover om een gat te boren in de vloer van de meterkast en ook een gat in de woonkamer en dan een kabel te trekken onderlangs via de kruipruimte. Hier heb ik een aantal vragen over, wellicht dat jullie me kunnen helpen :)

1. Is dit een goede optie, of is er een andere oplossing die ik over het hoofd zie?
2. Is het goed te doen om door de vloer te boren, ik heb een pneumatische hamer/boormachine? En hoe dik is zo’n vloer eigenlijk?
3. In de woonkamer ligt vloerverwarming, kan ik daar wel in de vloer boren? Het zal strak tegen de muur aan zijn, volgens mij komt de vloerverwarming daar niet?
4. Is het boren in de vloer überhaupt wel een slim idee?
5. Kun je zelf veilig de kruipruimte in en helemaal naar de andere kant van het huis komen? Lijkt me vrij claustrofobisch en als je vast komt te zitten is dat natuurlijk een drama. Of valt dit prima te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:51
DutchAddick schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:44:
Ik loop er nu tegen aan dat er voor T-Mobile Thuis een kabel tbv de TV moet worden getrokken van de meterkast naar de woonkamer. Bij het meerwerk is me dit ontschoten omdat ik dacht dat een CAI aansluiting voldoende was, maar de TV van T-Mobile Thuis werkt natuurlijk anders. Hierdoor is er geen loze leiding helaas. Het trekken van de kabel is geen optie omdat je dan dwars door het toilet heen moet.

Nu denk ik erover om een gat te boren in de vloer van de meterkast en ook een gat in de woonkamer en dan een kabel te trekken onderlangs via de kruipruimte. Hier heb ik een aantal vragen over, wellicht dat jullie me kunnen helpen :)

1. Is dit een goede optie, of is er een andere oplossing die ik over het hoofd zie?
2. Is het goed te doen om door de vloer te boren, ik heb een pneumatische hamer/boormachine? En hoe dik is zo’n vloer eigenlijk?
3. In de woonkamer ligt vloerverwarming, kan ik daar wel in de vloer boren? Het zal strak tegen de muur aan zijn, volgens mij komt de vloerverwarming daar niet?
4. Is het boren in de vloer überhaupt wel een slim idee?
5. Kun je zelf veilig de kruipruimte in en helemaal naar de andere kant van het huis komen? Lijkt me vrij claustrofobisch en als je vast komt te zitten is dat natuurlijk een drama. Of valt dit prima te doen?
Is de optie CAI verwisselen voor UTP niet het makkelijkst? CAI is wat mij betreft toch verleden tijd zodra je Glasvezel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Hogader schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:48:
[...]

Is de optie CAI verwisselen voor UTP niet het makkelijkst? CAI is wat mij betreft toch verleden tijd zodra je Glasvezel hebt.
Ja CAI heb ik niet meer nodig. Hoe doe je dat? Kwestie van kabel er uit "trekken" en dan heb je in feite een loze leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
DutchAddick schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:50:
[...]

Ja CAI heb ik niet meer nodig. Hoe doe je dat? Kwestie van kabel er uit "trekken" en dan heb je in feite een loze leiding?
In feite niet veel anders als met een normale loze leiding. Dan heb je een controledraad door de leiding lopen waar je de trekveer aan vast kan maken. ipv de controledraad heb jij dan een COAX kabel als startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Hogader schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

In feite niet veel anders als met een normale loze leiding. Dan heb je een controledraad door de leiding lopen waar je de trekveer aan vast kan maken. ipv de controledraad heb jij dan een COAX kabel als startpunt.
Ah OK, ik dacht dat een loze leiding leeg was, maar daar zit ook al een draad in dus, wist ik niet.
Ik zal het eens overleggen met de installateur als deze langs komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
T.E schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:37:
[...]

Ik ben geen bouwvakker dus weet het niet. Maar volgens mij wordt er ook bij binnenmuren onder de 0 graden ook niet gemetseld of gelijmd. En een aannemer gaat er geen straalkacheltje neerzetten haha
Echt wel, ik huur regelmatig verwarmingsunits om door te kunnen gaan. Tijd is geld en vorstverlet is uniek.
Dit soort heaters, ze kosten een vermogen maar dan heb je ook wat.
http://reco.eu/nl/power-l...sunit/artnr/840/view/grid

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 25-10-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

DutchAddick schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:01:
[...]

Ah OK, ik dacht dat een loze leiding leeg was, maar daar zit ook al een draad in dus, wist ik niet.
Als je de installateur toch spreekt, vraag hem een UTP kabel erin te trekken ipv COAX...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
[...]

Of de CAI eruit trekken, en CAI + UTP samen terug erin trekken. Dat moet ook wel passen.

Zorg er in ieder geval voor dat je altijd 'iets' in de buis hebt zitten. Anders is kabel trekken lastig.

Dus of meteen UTP vastmaken aan de CAI -> CAI eruit trekken en direct UTP erin.
Óf trekveer vastmaken aan CAI -> CAI eruit, trekveer erin -> CAI + UTP vastmaken aan trekveer -> trekveer eruit, CAI + UTP erin.

Anders moet je aan de slag met een touwtje en een stofzuiger... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
bij ons komt het CAI signaal over glas binnen. Wordt in de meterkast omgezet naar RF, waardoor je dus al je tv’s kan aansluiten zonder extra kastjes. Dus zolang tv’s geen glastuners hebben is CAI IMHO nog niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
MeltedForest schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 07:56:
[...]

Als je de installateur toch spreekt, vraag hem een UTP kabel erin te trekken ipv COAX...
Ik heb wel in elke kamer netjes een netwerk aansluiting, daar heb ik wel op tijd aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

MeltedForest schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 07:56:
[...]

Waarschijnlijk rekenen ze daar weer een fors bedrag voor. Want het is meerwerk of aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
[...]

Ik heb op alle kamers beide en ben er heel blij mee, gebruik nu Ziggo overal in huis en kan later altijd overstappen op een andere leverancier.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Vraag: kun je veilig een gat boren in de vloer 1-2 cm van een muur als er vloerverwarming ligt? Of is het risico te groot dat je de leidingen raakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:06
DutchAddick schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:18:
Vraag: kun je veilig een gat boren in de vloer 1-2 cm van een muur als er vloerverwarming ligt? Of is het risico te groot dat je de leidingen raakt?
Meestal ligt de "eerste" buis ongeveer 10cm van de muur af (gemeten zonder afwerking/stuc o.i.d.), dus in 90% v/d gevallen gaat het wel goed om daar te boren.

Maar let wel op! Als je b.v. in je woonkamer 2 lussen hebt liggen heb je kans dat er 1 buis vlak langs de wand ligt vanaf de verdeler naar lus 2. Je kunt mogelijk wel beredeneren waar die buis ligt als je weet waar je verdeler staat en/of je dus 2 lussen in 1 ruimte hebt.
Been there, done that en dan kom je er achter hoeveel water er toch in zo'n VV-leidingsysteem zit :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

DutchAddick schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:18:
Dat ligt helemaal aan de situatie per huis. Zie bijvoorbeeld mijn woonkamer hierodner. Rechts ligt het wel een paar cm van de muur, maar links gaat het vlak langs de muur omdat ze gewoon 10cm afstand aanhouden en dan niet anders uitkomen.

Tip: Ik heb van elke ruimte in huis foto's van de leidingen van de vloerverwarming, mocht het ooit nodig zijn om een gat in de vloer te boren kan ik die als uitgangspunt gebruiken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/96tgqd3Lq2F8xZUdUR3wCBPG/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Mja, dat risico gaan we dus maar niet nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:06
DutchAddick schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:20:
Mja, dat risico gaan we dus maar niet nemen :P
Hoorde laatst wel van een kennis die in o.a. ook riolering en leiding werk zit dat er ook een dure optie.
Maar dan moet je weten welke lus(sen) er in je kamer liggen.

Dan wordt die lus afgekoppeld, en leeg gemaakt en gaat er een speciale detectie vloeistof in. Zo kan je met een bepaald apparaat de lussen exact detecteren.
Die vloeistof mag namelijk absoluut niet in je systeem komen! Dus na gebruik wordt het ook weer goed doorgespoeld.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Annuk schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:14:
[...]

Hoorde laatst wel van een kennis die in o.a. ook riolering en leiding werk zit dat er ook een dure optie.
Maar dan moet je weten welke lus(sen) er in je kamer liggen.

Dan wordt die lus afgekoppeld, en leeg gemaakt en gaat er een speciale detectie vloeistof in. Zo kan je met een bepaald apparaat de lussen exact detecteren.
Die vloeistof mag namelijk absoluut niet in je systeem komen! Dus na gebruik wordt het ook weer goed doorgespoeld.
Ligt eraan hoe graag je een gat wil hebben. Kans dat er leiding vlak tegen de muur ligt is niet groot, maar kan zeker wel. Je kunt ook gewoon gaan boren en de kans nemen. Zit je er tegenaan, tja dan is het even natte boel. Uithakken, repareren en dichtsmeren, is ook geen man overboord (tenzij je vloer al ligt). Of mm voor mm boren en kijken of je een leiding tegenkomt.
Wel de beunhaas manier, maar kans dat je er een raakt is natuurlijk vrij klein, zeker aan de rand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:53
Je kan een warmtecamera gebruiken als het systeem al kan verwarmen - daarmee zie je prachtig waar de leidingen precies liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Of de vloer vochtig maken en dan de vloerverwarming aanzetten. Waar de leidingen lopen wordt de vloer sneller droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43

vooghel

Cunning linguist

Na twee weken stookprotocol zou vandaag de vloerenlegger beginnen, maar die kan 'door omstandigheden' pas morgen beginnen. Hij geeft gelukkig aan dat hij toch donderdag klaar kan zijn. En de afgelopen twee weken zijn bijna alle opleverpunten opgepakt, maar pas na flink wat duwen en trekken bij de uitvoerder, opleveringsbegeleider en de individuele personen die de werkzaamheden daadwerkelijk verrichten. Alleen loszittend spuitwerk in het plafond van de woonkamer moet nog, dat kan n.a.v. de planning van de vloerenlegger als het goed is vrijdag.

Wel vermoeiend om de hele tijd overal achteraan te moetren zitten, het lijkt wel of niemand zich ergens verantwoordelijk voor acht. Spuitwerk zou afgelopen week gedaan zijn, maar zonder opgaaf van reden is de spuiter gewoon niet gekomen. Terwijl het (naar hij zelf aangaf) een klus is van een half uurtje, waar hij nu weer voor moet terugkomen.

Nou ja, gisteren huis schoongemaakt, gestofzuigd met bouwstofzuiger en de stoelen, waterkoker, koffie en stroopwafels :P enzovoorts klaargezet voor de vloerenlegger, behangers, en weet ik veel wie er de komende weken allemaal in ons huis aan de slag gaat.

* vooghel kan niet wachten om te verhuizen!

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 08:46

Booth

¯¯¯¯¯¯

Wij moeten kiezen tussen een schuifpui en openslaande deuren. Nu hebben beiden voor en nadelen (en kwa prijs scheelt het "maar" 700 euro), maar nu was ik benieuwd of mensen hier keuzes hebben gemaakt op basis van veiligheid?

Hoe inbraakveilig is een schufpui? Ik hoor vaak dat het een kwestie is van een koevoetje er tussen is en je wrikt het zo open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Booth Ook een schuifpui heeft als het goed is gewoon een driepuntssluiting net als de andere deuren dus dat mag echt geen factor meer zijn.

Ik zou vooral kijken naar wat je mooi en handig vindt in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Booth Wij zijn voor de schuifpui gegaan. Shutters aan de binnenkant en er komt een veranda aan dus de dode ruimte van openslaande deuren hebben we liever niet.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Booth wij ook schuifpui (verbreed). Geen ruimte kwijt inderdaad aan openslaande deuren, en ik vind de schuifpui mooier. Die kan ook niet dichtwaaien.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T.E

T.E

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/060uxos.jpg

Onze woning begint al ergens op te lijken.
Verwacht volgende week de breedplaatvloeren voor de volgende verdieping. Ze willen voor eind van het jaar de kappen erop hebben liggen, kozijnen stellen en beginnen met het metselwerk buitengevels. Hopelijk blijft het een zachte winter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:35
@Booth wij hebben juist voor hardhouten openslaande deuren met zijlichten gekozen vanwege de nostalgische look. Ons nieuwbouwhuis krijgt standaard ook luiken naast de ramen dus openslaande deuren passen beter in het algehele plaatje. Daarbij hebben we een kavel van 440m2, dus de extra ruimte hiervoor op het terras creëren is geen probleem. De meerwerkkosten t.o.v. de standaard aluminium schuifpui waren in ons geval ongeveer 1300 Euro.
Een voordeel van openslaande deuren t.o.v. een schuifpui is de grotere doorgang.

[ Voor 22% gewijzigd door witterholt op 29-10-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ik ben me aan het orienteren om na de oplevering een slimme thermostaat aan te sluiten. Voorkeur gaat op dit moment uit voor een Honeywell Evohome systeem. Ik krijg echter stadsverwarming en ik lees dus dat niet alle thermostaten hier goed mee overweg kunnen. Al staat er op de honeywell site dat het met de evohome moet lukken. Maar ik vraag mij af of ik met meer zaken rekening moet houden. Heb de vraag al gesteld aan de aannemer hoe de verwarming eruit komt te zien. Ik krijg de volgende reactie:

De radiatoren op de verdieping zitten direct op het stadsverwarmingsnet, bij de vloerverwarming verdeler
op de begane grond is een klep gemonteerd.
Waardoor de thermostaat alleen beneden regelt en boven met de thermostaatkranen.
De thermostaat dient wel geschikt te zijn voor stadsverwarming

Ik wil graag zowel de vloerverwarming beneden als de radiatoren boven met de honeywell kunnen bedienen. Gaat dat lukken in mijn situatie? Iemand ervaring ermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Xtince schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:37:
Ik ben me aan het orienteren om na de oplevering een slimme thermostaat aan te sluiten. Voorkeur gaat op dit moment uit voor een Honeywell Evohome systeem. Ik krijg echter stadsverwarming en ik lees dus dat niet alle thermostaten hier goed mee overweg kunnen. Al staat er op de honeywell site dat het met de evohome moet lukken. Maar ik vraag mij af of ik met meer zaken rekening moet houden. Heb de vraag al gesteld aan de aannemer hoe de verwarming eruit komt te zien. Ik krijg de volgende reactie:

De radiatoren op de verdieping zitten direct op het stadsverwarmingsnet, bij de vloerverwarming verdeler
Waardoor de thermostaat alleen beneden regelt en boven met de thermostaatkranen.

Ik wil graag zowel de vloerverwarming beneden als de radiatoren boven met de honeywell kunnen bedienen. Gaat dat lukken in mijn situatie? Iemand ervaring ermee?
Lijkt me geen probleem wanneer je de Honeywell (Evohome) radiatorknoppen gebruikt. Via het touch paneel kan je dan per zone (lees:kamer) een temperatuur instellen. Pas je die van één kamer aan dan zal de radiatorknop de raditiator open/dicht zetten. De hudigie thermostaat voor de vloerverwarming (vaak aan ketel gekoppeld) wordt dan gewoon vervangen door het Evohome basisstattion die de temperatuur van die ruimte (waarschijnlijk Woonkamer) regelt.

Source: Nieuwbouwhuis dat 12 oktober is opgeleverd met vloerverwarming en radiatoren (geen stadsverwarmingsnet) waarbij alles op 1 thermostaat was aangesloten. Systeem vervangen met de evohome WIFI set.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag de voorschouw gehad! Leuk om (weer) even in de woning te zijn en over het algemeen ziet alles er conform KOA en meerwerklijst uit :). Paar kleine butsen in het beton, maar dat schreef de aannemer zelf
al op.

Paar dingen vielen me op.
Zo zat er een scheur in de dekvloer, kan dat kwaad? Tevens stond het water van de vv op 50graden, lijkt me ook niet ideaal?

Bij het openen van de meterkast bleken er twee WCD's te zijn geplaatst.. de bouwbegeleiding gaf vorig jaar aan dat er geen WCD in de meterkast geplaatst zou worden, dus meerwerk (220 euro). Nu blijkt dat er wel standaard 1 aanwezig is, dus hebben ze er conform meerwerklijst 1 bij gezet 8)7. Wel een beetje zonde van het geld.

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2018 23:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Mirabis schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:35:
[...]

Lijkt me geen probleem wanneer je de Honeywell (Evohome) radiatorknoppen gebruikt. Via het touch paneel kan je dan per zone (lees:kamer) een temperatuur instellen. Pas je die van één kamer aan dan zal de radiatorknop de raditiator open/dicht zetten. De hudigie thermostaat voor de vloerverwarming (vaak aan ketel gekoppeld) wordt dan gewoon vervangen door het Evohome basisstattion die de temperatuur van die ruimte (waarschijnlijk Woonkamer) regelt.

Source: Nieuwbouwhuis dat 12 oktober is opgeleverd met vloerverwarming en radiatoren (geen stadsverwarmingsnet) waarbij alles op 1 thermostaat was aangesloten. Systeem vervangen met de evohome WIFI set.
Dank voor je bericht. Maar volgens mij verschilt dat laatste met mijn systeem. Want als ik het goed begrijp is de thermostaat alleen voor de vloerverwarming beneden en de radiatoren voor boven. Lijkt dus soort van 2 systemen. Daarnaast heb ik geen ketel straks ivm vloerverwarming. Volgens mij moet ik dan ook een soort van tussenstuk plaatsen, maar ben er niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:42:
Vandaag de voorschouw gehad! Leuk om (weer) even in de woning te zijn en over het algemeen ziet alles er conform KOA en meerwerklijst uit :). Paar kleine butsen in het beton, maar dat schreef de aannemer zelf
al op.

Zo zat er een scheur in de dekvloer, kan dat kwaad? Tevens stond het water van de vv op 50graden, lijkt me ook niet ideaal?

Bij het openen van de meterkast bleken er twee WCD's te zijn geplaatst.. de bouwbegeleiding gaf vorig jaar aan dat er geen WCD in de meterkast geplaatst zou worden, dus meerwerk (220 euro). Nu blijkt dat er wel standaard 1 aanwezig is, dus hebben ze er conform meerwerklijst 1 bij gezet 8)7. Wel een beetje zonde van het geld.
Mijn boerenverstand zegt dat zo'n scheur wel eens het directe gevolg kan zijn van de vvw te hard opstoken.
Als je niet getekend hebt voor dat meerwerk zou ik netjes informeren dat je het meerwerk niet gaat betalen. Als zij zomaar dingen gaan doen hoef je daar niet voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43

Als je dit zwart op wit hebt (dat er geen wcd inzit) dan zou ik dit gewoon aangeven bij aannemer/koopbegeleider. Meest waarschijnlijk snappen alle partijen dit en krijg jij 220 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
Zou hem gewoon als mooi extraatje nemen. Ja het is veel geld maar die stopcontacten zitten ook zo vol als je kijkt wat tegenwoordig allemaal een bridge nodig heeft. Heb hier al modem, switch, nas, hue en tado thermostaat hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 10:02

Eerste hit op Google:
In elke dekvloer komen schuren voor. Cement zal namelijk altijd krimp veroorzaken bij het drogingsproces. Deze scheuren " werken " naderhand niet meer. Deze scheuren ontstaan meestal in de drogings-fase en tekenen zich af als dunne scheurtjes en zullen nauwelijks openstaan.
http://www.traasvloeren.n...loeren/scheurvorming.html

Volgens mij is een WCD in de meterkast verplicht en zal er dus altijd minimaal een aanwezig zijn. Je kunt proberen om (het deel van) de 220 euro terug te krijgen, het stopcontact gaan ze vast niet meer weghalen.
Xtince schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:37:

Wat ik van nieuwbouwhuizen begrijp is dat de hoofdthermostaat nauwelijks aangeraakt moet worden omdat deze huizen zo goed zijn geïsoleerd dat ze amper afkoelen. 'Even' de verwarming hoger zetten als je naar huis rijdt heeft ook geen zin omdat vloerverwarming traag zou zijn.
Heeft een 'slimme' thermostaat dan nog wel zin?

[ Voor 36% gewijzigd door My-life op 30-10-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
My-life schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:43:
[...]
Wat ik van nieuwbouwhuizen begrijp is dat de hoofdthermostaat nauwelijks aangeraakt moet worden omdat deze huizen zo goed zijn geïsoleerd dat ze amper afkoelen. 'Even' de verwarming hoger zetten als je naar huis rijdt heeft ook geen zin omdat vloerverwarming traag zou zijn.
Dat vraag ik me ook af. Ik ben ook niet van plan een slimme thermostaat te kopen (werk ook nog onregelmatig). Ook in combinatie met een warmtepomp is het denk ik beter om gewoon continu op laag vermogen te stoken, dan (nacht)verlagingen toe te passen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

wellicht is het nog nuttig voor ruimtes/verdiepingen zonder vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Booth schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:56:
Wij moeten kiezen tussen een schuifpui en openslaande deuren. Nu hebben beiden voor en nadelen (en kwa prijs scheelt het "maar" 700 euro), maar nu was ik benieuwd of mensen hier keuzes hebben gemaakt op basis van veiligheid?

Hoe inbraakveilig is een schufpui? Ik hoor vaak dat het een kwestie is van een koevoetje er tussen is en je wrikt het zo open?
Een schuifpui is alleen praktisch als je die in de zomer ook echt open zet. Een schuifpui maak je niet even snel open en dicht om naar buiten te lopen. Vandaar dat wij gekozen hebben voor een loopdeur (niet eens voor openslaande deuren).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
Joris748 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:10:
[...]

Een schuifpui is alleen praktisch als je die in de zomer ook echt open zet. Een schuifpui maak je niet even snel open en dicht om naar buiten te lopen. Vandaar dat wij gekozen hebben voor een loopdeur (niet eens voor openslaande deuren).
Ik weet ook niet waarom je een schuifpui heletijd open dicht zou gaan doen. Lekker openlaten in de zomer. Oftewel brede doorgang zonder ruimteverlies die je door dubbele openslaande deuren hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
xminator schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:26:
[...]

Ik weet ook niet waarom je een schuifpui heletijd open dicht zou gaan doen. Lekker openlaten in de zomer. Oftewel brede doorgang zonder ruimteverlies die je door dubbele openslaande deuren hebt.
Ik houd liever de warmte buiten. Voor mij heeft een openstaande schuifpui geen meerwaarde. Dan vind ik een loopdeur veel handiger.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
[...]
Hmm, heb me dat helemaal niet gerealiseerd idd met vloerverwarming. Denk toch maar dat ik een bedrijfje zoek die me hierin kan adviseren. Te duur om “zomaar” de spullen zelf te kopen.
woekele schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:58:
wellicht is het nog nuttig voor ruimtes/verdiepingen zonder vloerverwarming.
Daar gaat het mij eigenlijk ook vooral om. Dat ik vooral de radiatoren kan bedienen op afstand. Want willen nu ook wel eens verwarming in de kamer van de kleintjes vergeten uit te zetten overdag. Maar wil dan eigenlijk ook niet twee thermostaten in de woning hebben. 1 van honeywell en 1 voor de vloerverwarming (die er al in zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:02
Je kunt ook van die simpele programmeerbare klokkranen op de radiatoren zetten. Dan gaat de kraan altijd terug naar een door jou gekozen instelling bij het passeren van een schakelmoment. Kosten 15 euro per stuk ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
Dat heb ik dus. Ik heb een slimme thermostaat maar waarom is me nog steeds een raadsel eigenlijk; het ding staat altijd op dezelfde stand 8)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
ASW1 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:53:
Je kunt ook van die simpele programmeerbare klokkranen op de radiatoren zetten. Dan gaat de kraan altijd terug naar een door jou gekozen instelling bij het passeren van een schakelmoment. Kosten 15 euro per stuk ofzo.
Hmm, dit klinkt wel aantrekkelijk. Bedoel je dan van die thermostaatknoppen? Maar kan je dan zoals de evohome kan per ruimte de temperatuur bepalen? Of is het altijd afhankelijk van de temperatuur beneden waar de klokthermostaat hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:15
Joris748 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:10:
[...]

exact de reden waarom wij dit ook gaan doen, voor ons wordt het tevens de achterdeur, veel praktischer dat dit een gewone deur is ipv een schuifpui

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Xtince schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:44:
[...]

Hmm, dit klinkt wel aantrekkelijk. Bedoel je dan van die thermostaatknoppen? Maar kan je dan zoals de evohome kan per ruimte de temperatuur bepalen? Of is het altijd afhankelijk van de temperatuur beneden waar de klokthermostaat hangt?
Onafhankelijk, de radiatorkop/knop meet zelf de temperatuur in de ruimte waarin hij hangt en regelt aan de hand daarvan de toevoer die de radiator krijgt. Hetzelfde dus als een gewone thermostatische kraan, alleen kun je de ingestelde temperatuur dus programmeren voor bepaalde tijd /dagen van de week. Omdat je stadsverwarming hebt hoeft er verder niet met de cv gecommuniceerd te worden, alleen een regeling op de radiatoren zelf is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
ASW1 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:54:
[...]

Onafhankelijk, de radiatorkop/knop meet zelf de temperatuur in de ruimte waarin hij hangt en regelt aan de hand daarvan de toevoer die de radiator krijgt. Hetzelfde dus als een gewone thermostatische kraan, alleen kun je de ingestelde temperatuur dus programmeren voor bepaalde tijd /dagen van de week. Omdat je stadsverwarming hebt hoeft er verder niet met de cv gecommuniceerd te worden, alleen een regeling op de radiatoren zelf is voldoende.
Klinkt goed en precies wat ik zoek. Maar hoe heten die dingen slimme thermostaatkraan? Als ik daarop zoek kom ik toch weer op de honeywells en tado’s uit. Niet bepaald de €15 varianten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Xtince schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

Klinkt goed en precies wat ik zoek. Maar hoe heten die dingen slimme thermostaatkraan? Als ik daarop zoek kom ik toch weer op de honeywells en tado’s uit. Niet bepaald de €15 varianten :)
Radiatorthermostaatknop (goed Scrabble woord ;) )

Google geeft resultaten die erg uiteenlopen qua prijs. Inhoudelijk heb ik geen idee van de verschillen, maar ik zie wel schappelijke prijzen.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Harrie_ schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:15:
[...]

Dat heb ik dus. Ik heb een slimme thermostaat maar waarom is me nog steeds een raadsel eigenlijk; het ding staat altijd op dezelfde stand 8)
Een klein beetje nachtverlaging heeft wel degelijk zin. Warmteverlies is niet 0. En afhankelijk van het temperatuurverschil met buiten. Dus kleiner verschil is minder verlies. Alleen niet teveel doen anders krijg je het niet meer op tijd warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Xtince Hier nieuwbouw met overal LTV VV op warmtepomp. Temperatuur staat hier inderdaad altijd hetzelfde, het enige dat we bijverwarmen is de badkamer waar een elektrische radiator zit om snel te kunnen verwarmen. Hebben sinds dat we hier wonen nog nauwelijks de thermostaten (per kamer) aangeraakt. Vloerverwarming is bijna nooit aan geweest dit jaar (voornamelijk koeling) en de afgelopen weken is de temperatuur nog steeds niet veel gedaald in huis.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Xtince schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

als je stadsverwarming hebt die sowieso al warmte rondpompt als er iets open staat, ben je inderdaad veel goedkoper uit. Je hebt dan geen centrale aansturing van je cv nodig. Dan nog zou je voor Tado kunnen gaan, als je het handig vindt om op afstand te kunnen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

woekele schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

als je stadsverwarming hebt die sowieso al warmte rondpompt als er iets open staat, ben je inderdaad veel goedkoper uit. Je hebt dan geen centrale aansturing van je cv nodig. Dan nog zou je voor Tado kunnen gaan, als je het handig vindt om op afstand te kunnen bedienen.
Hoe werkt dat dan met zon Honeywell. Stel dat ik 2 of drie kamers boven heb die ik apart wil reguleren qua temperatuur en de overige kamers en de benedenverdieping niet. Kan ik dan zon thermostaat kopen met 2 of drie van die slimme radiatorknoppen? Het gaat vooral om de nacht waarin die kamertjes harder afkoelen dan de rest van het huis. Die moeten snachts verwarmt worden maar de rest van het huis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

die radiatorknoppen kunnen dan gewoon regelen volgens programma. Ze openen de radiatorkraan als het te koud is en sluiten als het warm genoeg is/wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Snowhite0901 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 06:28:
[...]

Een klein beetje nachtverlaging heeft wel degelijk zin. Warmteverlies is niet 0. En afhankelijk van het temperatuurverschil met buiten. Dus kleiner verschil is minder verlies. Alleen niet teveel doen anders krijg je het niet meer op tijd warm.
Afgelopen winter heb ik 2 weken getest toen we rond het vriespunt zaten:
• 7 dagen lang de thermostaat 's avonds voor het slapen gaan op 19, 's ochtend op 20 en bij thuiskomen op 21
• 7 dagen lang de thermostaat op 21 laten staan

Verschil in verbruik was ongeveer een halve m³ gas per dag. Als ik dat uitreken op jaarbasis dan loont het (voor mij) niet genoeg om mijn stookprotocol aan te passen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
@Harrie_ is die halve m3 per dag of per week? Interessant item voor mij: wij krijgen ook vv (voor het eerst) en ik weet nog niet exact wat de beste manier is om ermee om te gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

DutchChelsea schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:46:
@Harrie_ is die halve m3 per dag of per week? Interessant item voor mij: wij krijgen ook vv (voor het eerst) en ik weet nog niet exact wat de beste manier is om ermee om te gaan
Per dag. Ik heb mijn reactie even aangepast zodat het duidelijk is. Nog even ter verduidelijking: Afgelopen zomer heb ik 4 maanden zowat niet hoeven stoken. Dus een snel rekensommetje:

8 maanden x 30 dagen = 240 dagen
240 dagen x 0,5m² = 120m³

Volgens google ligt de gasprijs in 2019 op ongeveer 70 cent per m². Dat betekent dat het mij pak 'm beet 8 tientjes kost om nooit naar de thermostaat om te hoeven kijken en altijd een comfortabele temperatuur in huis te hebben. Behalve natuurlijk als het in de zomer 38 graden wordt buiten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

woekele schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:08:
die radiatorknoppen kunnen dan gewoon regelen volgens programma. Ze openen de radiatorkraan als het te koud is en sluiten als het warm genoeg is/wordt.
maar stel dat ik de hoofdthermostaat snachts op 17 zet maar de kamers boven sneller afkoelen, hoe warm ik dan alleen die kamers op? Als die radiator op zolder namelijk tegen de thermostaat zegt dat ie aan moet gaan dan wordt de kamer beneden ook verwarmd, dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Harrie_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:22:
[...]

Afgelopen winter heb ik 2 weken getest toen we rond het vriespunt zaten:
• 7 dagen lang de thermostaat 's avonds voor het slapen gaan op 19, 's ochtend op 20 en bij thuiskomen op 21
• 7 dagen lang de thermostaat op 21 laten staan

Verschil in verbruik was ongeveer een halve m³ gas per dag. Als ik dat uitreken op jaarbasis dan loont het (voor mij) niet genoeg om mijn stookprotocol aan te passen :>
Was de temperatuur toen 2 weken redelijk constant? Valt idd mee dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Snowhite0901 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:52:
[...]

Was de temperatuur toen 2 weken redelijk constant? Valt idd mee dan.
Zonder aan de thermostaat te komen is de temperatuur superoconstant, juist door telkens instellen van temperatuur niet, meer daarover hieronder. BTW: In mijn situatie hebben we ook nog te maken met een nieuwe tegelvloer die over de oude heen is gelegd, daardoor duurt het langer voordat de vloer opwarmt.

Als je erover nadenkt is het ook redelijk logisch:
• Als ik mijn thermostaat omlaag zet wordt er langere tijd niet gestookt, wanneer ik de thermostaat vervolgens uren later weer omhoog zet begint de ketel maximaal te draaien. De tegels zijn dan koud en het duurt enige tijd voordat deze zijn opgewarmd en de tegels de warmte gaan afgeven aan de lucht, de thermostaat meet vervolgens de gewenste temperatuur en de ketel slaat af. De tegels 'gloeien' nog na wat in de praktijk ook betekent dat ik dan geregeld een hogere temperatuur krijg dan ik heb ingesteld.
• Wanneer ik gewoon van de thermostaat afblijf dan zakt de temperatuur geregeld een heel klein beetje onder het gewenste niveau, de ketel springt dan aan, de tegels zijn nog warm van de vorige draaironde dus geven weer sneller warmte af. Daardoor is de gewenste temperatuur weer sneller bereikt en slaat de ketel weer af.

Ik heb niet exact getimed hoe lang de ketel aan het draaien is, maar het verschil tussen beide situaties is dus dat:
• In situatie 1 moet de ketel 1 maal daags een langere periode stoken
• In stituatie 2 moet de ketel tig maal daags een korte periode stoken

Puur kijkend naar verbruik kost situatie 2 me een halve kuub per dag meer, maar dat vind ik niet opwegen tegen het comfort.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 31-10-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Harrie_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:00:
[...]

Zonder aan de thermostaat te komen is de temperatuur superoconstant, juist door telkens instellen van temperatuur niet, meer daarover hieronder. BTW: In mijn situatie hebben we ook nog te maken met een nieuwe tegelvloer die over de oude heen is gelegd, daardoor duurt het langer voordat de vloer opwarmt.

Als je erover nadenkt is het ook redelijk logisch:
• Als ik mijn thermostaat omlaag zet wordt er langere tijd niet gestookt, wanneer ik de thermostaat vervolgens uren later weer omhoog zet begint de ketel maximaal te draaien. De tegels zijn dan koud en het duurt enige tijd voordat deze zijn opgewarmd en de tegels de warmte gaan afgeven aan de lucht, de thermostaat meet vervolgens de gewenste temperatuur en de ketel slaat af. De tegels 'gloeien' nog na wat in de praktijk ook betekent dat ik dan geregeld een hogere temperatuur krijg dan ik heb ingesteld.
• Wanneer ik gewoon van de thermostaat afblijf dan zakt de temperatuur geregeld een heel klein beetje onder het gewenste niveau, de ketel springt dan aan, de tegels zijn nog warm van de vorige draaironde dus geven weer sneller warmte af. Daardoor is de gewenste temperatuur weer sneller bereikt en slaat de ketel weer af.

Ik heb niet exact getimed hoe lang de ketel aan het draaien is, maar het verschil tussen beide situaties is dus dat:
• In situatie 1 moet de ketel 1 maal daags een langere periode stoken
• In stituatie 2 moet de ketel tig maal daags een korte periode stoken

Puur kijkend naar verbruik kost situatie 2 me een halve kuub per dag meer, maar dat vind ik niet opwegen tegen het comfort.
Ik bedoelde buitentemperatuur:)
Maar nogmaals natuurkunde liegt niet... Warmteverlies is afhankelijk van temperatuurverschil. Daarnaast is een ketel vaak efficiënter als hij echt wat moet doen dan wanneer hij een beetje moet bijstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Snowhite0901 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Ik bedoelde buitentemperatuur:)
Maar nogmaals natuurkunde liegt niet... Warmteverlies is afhankelijk van temperatuurverschil. Daarnaast is een ketel vaak efficiënter als hij echt wat moet doen dan wanneer hij een beetje moet bijstoken.
Oh, buitentemperatuur :o
Ja die was redelijk constant. Overdag iets boven het vriespunt, 's nachts iets eronder.

Edit: ik heb het nog even nagezocht; was vorig jaar begin December, maar ik zie nu dat de temperatuur niet zo constant was als ik dacht. Misschien dit jaar eens opnieuw gaan meten?

[ Voor 22% gewijzigd door Harrie_ op 31-10-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
woekele schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

Kan in dan alleen gaan voor de Tado thermostaten zonder het kastje ook te kopen? Want dan wordt het wel behoorlijk prijzig is de honeywell misschien aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

thejoker80 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

maar stel dat ik de hoofdthermostaat snachts op 17 zet maar de kamers boven sneller afkoelen, hoe warm ik dan alleen die kamers op? Als die radiator op zolder namelijk tegen de thermostaat zegt dat ie aan moet gaan dan wordt de kamer beneden ook verwarmd, dat is niet de bedoeling.
wat ik zei geldt alleen als je stadsverwarming hebt die sowieso warm water rondpompt door je systeem. Je kunt dan af met alleen thermostatische radiatorkranen/knoppen. Als je bijvoorbeeld een cv-ketel hebt die aangestuurd moet worden door een thermostaat, werkt dat niet.
Xtince schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:36:
[...]

Kan in dan alleen gaan voor de Tado thermostaten zonder het kastje ook te kopen? Want dan wordt het wel behoorlijk prijzig is de honeywell misschien aantrekkelijker.
ik weet niet zeker of Tado alleen met radiatorknoppen en een bridge (die je aansluit op je router) kan werken, of dat je sowieso het hoofdkastje nodig hebt. Moet je even op hun site uitzoeken anders.

[ Voor 31% gewijzigd door woekele op 31-10-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
ASW1 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:54:
[...]

Volgens mij zijn radiatoren altijd afhankelijk van de hoofdthermostaat, wat voor (slimme-) knop er ook op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
DutchAddick schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:01:
[...]

Bleek dat in de CAI leiding ook nog een netwerkkabel zat, dus het was allemaal erg simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

My-life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:24:
[...]

Volgens mij zijn radiatoren altijd afhankelijk van de hoofdthermostaat, wat voor (slimme-) knop er ook op zit.
niet als er geen thermostaat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

woekele schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:59:
[...]

wat ik zei geldt alleen als je stadsverwarming hebt die sowieso warm water rondpompt door je systeem. Je kunt dan af met alleen thermostatische radiatorkranen/knoppen. Als je bijvoorbeeld een cv-ketel hebt die aangestuurd moet worden door een thermostaat, werkt dat niet.
Ik zag inmiddels dat je dan inderdaad alle radiatoren van zon slimme knop moet voorzien (of iig die in de kamers die je wilt besturen, in mijn geval zouden dat 7 radiatoren zijn, best een duur geintje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
thejoker80 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:49:
[...]

Ik zag inmiddels dat je dan inderdaad alle radiatoren van zon slimme knop moet voorzien (of iig die in de kamers die je wilt besturen, in mijn geval zouden dat 7 radiatoren zijn, best een duur geintje).
Van die 'slimme' dingen die ineens 'hele domme' dingen worden wanneer het interweb er even uitligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
woekele schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:18:
[...]

niet als er geen thermostaat is :)
Zulke installaties ken ik zelf niet. Is bij @Xtince ook niet het geval begrijp ik.

[ Voor 41% gewijzigd door My-life op 31-10-2018 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Die vloerverwarming staat te hoog.

Ik moest na oplevering nog officieel een opstookprotocol van de aannemer/cv installateur doorlopen om scheuren te voorkomen. Ondanks dat en betongaas in de vloer en "speciale vezels" in de zandcement dekvloer om scheuren te voorkomen toch twee scheuren in mijn woonbetonvloer gekregen na enkele maanden thv de aansluitingen van de kanaalvloerplaten. Uiteraard valt dit niet onder garantie. Zolang je een 'zachte' vloer zoals pvc of linoleum neemt geen zorgen. Andere vloeren werken helaas niet mee bij scheuren.

[ Voor 8% gewijzigd door willy1986 op 31-10-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

willy1986 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:05:
[...]

Die vloerverwarming staat te hoog.

Ik moest na oplevering nog officieel een opstookprotocol van de aannemer/cv installateur doorlopen om scheuren te voorkomen. Ondanks dat en betongaas in de vloer en "speciale vezels" in de zandcement dekvloer om scheuren te voorkomen toch twee scheuren in mijn woonbetonvloer gekregen na enkele maanden thv de aansluitingen van de kanaalvloerplaten. Uiteraard valt dit niet onder garantie. Zolang je een 'zachte' vloer zoals pvc of linoleum neemt geen zorgen. Andere vloeren werken helaas niet mee bij scheuren.
Ik heb de aannemer gemaild en die geeft aan dat ze standaard de vv op 50 graden zetten.. Bij wijze van uitzondering hebben ze bij ons de vv op 40 graden gezet, nav mijn mail.
Af en toe lijkt het wel om een brood te gaan |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

FrankHe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:22:
[...]

Van die 'slimme' dingen die ineens 'hele domme' dingen worden wanneer het interweb er even uitligt ;)
Evohome werkt gewoon zonder verbinding met internet.
My-life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:44:
[...]

Zulke installaties ken ik zelf niet. Is bij @Xtince ook niet het geval begrijp ik.
Nou ja, technisch gezien klopt 'zonder thermostaat' ook niet. Immers, er worden dan thermostatische radiatorkranen/knoppen gebruikt. I.c.m. stadsverwarming die gewoon warm water je leidingen inpompt, tenzij je radiators dicht staan. Komt best wel eens voor. Als ik het bericht van de aannemer van Xtince lees, lijkt dat er ook op, maar is aan interpretatie onderhevig. Gaat de thermostaat beneden ook een klep van de stadsverwarming open/dicht zetten? Of is die klep er niet eens en stroomt het echt zo je huis in? Niet helemaal duidelijk.

[ Voor 60% gewijzigd door woekele op 31-10-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
Eerder kreeg ik de melding dat er 12 pv-panelen op ons dak komen die nodig zijn om EPC 0,4 te behalen.

Extra pv-panelen was gezien de dakvlakken niet mogelijk via Dura.

Vandaag kreeg ik onderstaand bericht. (7 maanden na vorige bericht)

Eerder hebben wij met u gecommuniceerd over de PV-panelen op uw woning en de mogelijkheid om het aantal PV-panelen uit te breiden.
In onze communicatie hebben wij aangegeven hoeveel standaard PV-panelen wij toepassen op uw woning.

Aan de hand van de geldende EPC-norm is er een EPC berekening van alle 44 woningen gemaakt. De hoeveelheid panelen die er per bouwnummer op komen volgt uit deze EPC berekening. Dit zijn de standaard panelen zonder extra gekozen PV-panelen. Uit de definitieve uitwerking van de dakplaten, is gebleken dat wij in onze communicatie het verkeerde aantal standaard PV-panelen hebben doorgegeven.

Het werkelijke aantal panelen dat u op uw woning krijgt, betreft 10.

Ik krijg dus 2 panelen minder. In de omgevingsvergunning stonden er wel 12.

In hoeverre sta ik in mijn recht om die 2 extra te claimen?
Of om hiervoor te betalen, zodat ze er alsnog 12 plaatsen?

Heeft iemand ervaring/tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
My-life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:44:
[...]

Volgens mij is dat bij mij wel het geval. Want als ik de beantwoording van de aannemer lees, zijn de radiatoren op de eerste verdieping en zolder meteen aangesloten aan de stadsverwarming. Thermostaat beneden is alleen voor de vloerverwarming beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Het lijkt me nogal onlogisch om een systeem op stadsverwarming zo aan te leggen dat je de radiatoren boven alleen warm kunt stoken wanneer de vloerverwarming beneden ook draait. De warmtebron staat immers altijd "aan" dus waarom zou je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
ASW1 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:57:
Het lijkt me nogal onlogisch om een systeem op stadsverwarming zo aan te leggen dat je de radiatoren boven alleen warm kunt stoken wanneer de vloerverwarming beneden ook draait. De warmtebron staat immers altijd "aan" dus waarom zou je.
Onze stadsverwarming heeft ook alleen een klep naar buiten (of eigenlijk naar binnen) die alleen open gaat als de thermostaat in de woonkamer dat vraagt. Als er niks gevraagd wordt, gaat het warme water ons huis voorbij. En kan er op de bovenverdieping dus ook niks gevraagd worden. Onze hele wijk is zo aangelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
DaWayne schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:44:
Eerder kreeg ik de melding dat er 12 pv-panelen op ons dak komen die nodig zijn om EPC 0,4 te behalen.

Extra pv-panelen was gezien de dakvlakken niet mogelijk via Dura.

Vandaag kreeg ik onderstaand bericht. (7 maanden na vorige bericht)

Eerder hebben wij met u gecommuniceerd over de PV-panelen op uw woning en de mogelijkheid om het aantal PV-panelen uit te breiden.
In onze communicatie hebben wij aangegeven hoeveel standaard PV-panelen wij toepassen op uw woning.

Aan de hand van de geldende EPC-norm is er een EPC berekening van alle 44 woningen gemaakt. De hoeveelheid panelen die er per bouwnummer op komen volgt uit deze EPC berekening. Dit zijn de standaard panelen zonder extra gekozen PV-panelen. Uit de definitieve uitwerking van de dakplaten, is gebleken dat wij in onze communicatie het verkeerde aantal standaard PV-panelen hebben doorgegeven.

Het werkelijke aantal panelen dat u op uw woning krijgt, betreft 10.

Ik krijg dus 2 panelen minder. In de omgevingsvergunning stonden er wel 12.

In hoeverre sta ik in mijn recht om die 2 extra te claimen?
Of om hiervoor te betalen, zodat ze er alsnog 12 plaatsen?

Heeft iemand ervaring/tips?
Wat staat er in je koopovereenkomst, of de documenten die daarbij horen?

Staat daar: "je krijgt 12 panelen"? Of staat er: "je krijgt voldoende panelen om de EPC 0,4 te halen"? Of zelfs: "je krijgt een huis dat voldoet aan EPC 0,4"?

Als er niet afgesproken/vastgelegd is hoeveel panelen dat je krijgt, sta je niet in je recht om die 2 te claimen. Dan voldoet de aannemer aan alles wat hij jou beloofd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
poosie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:38:
[...]

Onze stadsverwarming heeft ook alleen een klep naar buiten (of eigenlijk naar binnen) die alleen open gaat als de thermostaat in de woonkamer dat vraagt. Als er niks gevraagd wordt, gaat het warme water ons huis voorbij. En kan er op de bovenverdieping dus ook niks gevraagd worden. Onze hele wijk is zo aangelegd...
Hoeveel verdelers heb je dan in de woning? Ik heb er namelijk 2 eentje beneden en eentje boven. Misschien dat dat het verschil maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

het hangt dus af van de locatie van de klep die de thermostaat stuurt. Als deze klep 'voor' je aansluiting naar bovenverdieping zit, werkt je bovenverdieping niet als je benedenverdieping niet stookt. Als deze klep pas beneden zit, zou je boven wel kunnen stoken zonder dat beneden stookt. Er kan dan boven alsnog een klep zijn met een losse thermostaat boven, maar het zou ook kunnen dat boven sowieso 'open' staat en je dus puur en alleen met de radiatorkranen kunt bedienen. Dat is makkelijke te testen. Vloerverwarming uit en radiatorknoppen boven open. Dan kijken of ze warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
@DaWayne Ik denk dat je blij moet zijn dat je huis 2 panelen minder nodig heeft om aan de wettelijk maximale energiebehoefte te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
My-life schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:43:
@DaWayne Ik denk dat je blij moet zijn dat je huis 2 panelen minder nodig heeft om aan de wettelijk maximale energiebehoefte te voldoen.
Daar ben ik ook blij mee :)
Ik wil liefst wel zoveel mogelijk (12) panelen om zo zuinig mogelijk te leven.
Die mogelijkheid geven ze nu niet. (Met 12 panelen lag het dakvlak op het zuiden vol en was bijbestellen niet mogelijk.
Nu worden het er dus ineens 10 en is er 'loze ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Wellicht dat je er inderdaad bij kunt kopen. Dat zou je aan de kopersbegeleiding moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Xtince schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:44:
[...]

Hoeveel verdelers heb je dan in de woning? Ik heb er namelijk 2 eentje beneden en eentje boven. Misschien dat dat het verschil maakt?
ik vermoed dat we er maar 1 hebben. Betreft ook een huis met bouwjaar 2001, zonder vloerverwarming. Wat dat betreft is het tegenwoordig allemaal wel wat beter geregeld. In ons nieuwe huis krijgen we drie verdiepingen vloerverwarming. Zoals in dit topic vaker aangegeven zie ook ik voor- en nadelen. Ben erg benieuwd, ben nogal een koukleum en zou wellicht de stralingswarmte kunnen gaan missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Staat ook in het "Ervaringen met het bouwen van een huis" topic, maar omdat het tussen bouwen in eigen beheer en projectmatige bouw in hangt, stel ik ook hier mijn vraag:

Ik heb een discussie met mijn aannemer over het volgende:

Aan mijn huis staat een (geïsoleerde) garage. In die garage, tegen het huis aan, is een bijkeuken ruimte gemaakt, door een enkelsteens muurtje in de garage te maken. Deze bijkeuken ruimte is voorzien van afzuiging via het centrale ventilatiesysteem, omdat er ook een wasmachine/droger aansluiting is. De garage zelf is sterk geïsoleerd doormiddel van 2 grote ventilatiegaten in de buitenmuur en dak.

De deur van het huis -> bijkeuken zit in de geïsoleerde schil van het huis. Dit is een gewone deur met een kier aan de onderkant, omdat lucht voor de ventilatie moet kunnen passeren.
De deur van de bijkeuken -> garage is een gewone deur, met kier aan de onderkant.

Nu zijn bij veel huizen de deuren van de woning -> garage voorzien van een valdorpel.
In het bestek staat: " t.p.v. geluidswerende binnendeuren in overeenstemming met betreffende attest cq. voorschriften fabrikant met eventuele valdorpel".

Bij ons is die deur niet voorzien van een valdorpel. De reden die de aannemer opgeeft is omdat er geen technische installaties in onze garage staan, en er dus geen sprake is van benodigde geluidswering.

Maar hoe zit dit met de isolatie? Die kier onder de deur is een open verbinding naar de garage, die wel geïsoleerd is, maar niet verwarmd, en open geventileerd. Het is daar dus behoorlijk koud. Ook eventuele uitlaatgassen etc kunnen zo naar de bijkeuken komen.

Heeft iemand paraat wat de eisen hiervan zijn in het bouwbesluit? Is er iets waaraan ik onze aannemer kan houden hierin?

Of mag dit zo, en moet ik het zelf maar oplossen? Ik heb al een opbouw borstelstrip liggen, maar ik weet niet of dat afdoende is. Zo'n valdorpel is een veel mooiere oplossing, maar die maak ik er zelf niet even in...

Edit:

Dit is de situatie: groen is geïsoleerde schil, blauw is enkel kalkzandsteen muur, geel is de deur waar ventilatie onderdoor moet gaan, rood is de deur waar het om gaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FzcQ0RZC/Naamloos.png

[ Voor 5% gewijzigd door Dirtbiter op 02-11-2018 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Kan je de binnendeur niet beter vervangen door een geïsoleerde binnendeur? Als de deur zelf ook maar een simpel ding is heeft dat ook niet echt een warmtewerende functie.

Ik heb zelf trouwens voor een paar honderd euro de vloerverwarming door laten trekken naar de garage, heb je dat gezeur ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Afgelopen week stukadoor op bezoek gehad voor een opname. Wil mijn plafond laten stukadoren nadat ik m'n platen eronder heb gedraaid. Hij vroeg 15euro per m2 (zwart/ in de vrije tijd). Voor m'n gevoel is dat best wel prijzig helemaal omdat het zwart is. Wie laat hier nog meer een stukadoor komen zo ja wat kost deze per m2 of per uur?

Kan via via waarschijnlijk ook nog stukadoors laten komen dan betaal ik denk ik tussen de 20-25euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
asdf25 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:15:
Afgelopen week stukadoor op bezoek gehad voor een opname. Wil mijn plafond laten stukadoren nadat ik m'n platen eronder heb gedraaid. Hij vroeg 15euro per m2 (zwart/ in de vrije tijd). Voor m'n gevoel is dat best wel prijzig helemaal omdat het zwart is. Wie laat hier nog meer een stukadoor komen zo ja wat kost deze per m2 of per uur?

Kan via via waarschijnlijk ook nog stukadoors laten komen dan betaal ik denk ik tussen de 20-25euro per uur.
Dat is niet heel erg veel. Mijn stukadoor rekende 18 euro/m2 excl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
MeltedForest schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:47:
Kan je de binnendeur niet beter vervangen door een geïsoleerde binnendeur? Als de deur zelf ook maar een simpel ding is heeft dat ook niet echt een warmtewerende functie.

Ik heb zelf trouwens voor een paar honderd euro de vloerverwarming door laten trekken naar de garage, heb je dat gezeur ook niet :+
Ik kán van alles. :) Ik kan er ook zelf een tochtstrip onder zetten, een andere deur in zetten, of de hele enkelsteens muur isoleren.
Het gaat er in dit geval om wat de aannemer móet doen ;)

De VV doortrekken zal nu niet meer gaan (het is al opgeleverd), en vind ik ook niet per se nodig.
Die ruimte wordt geventileerd als een garage (=sterk geventileerd), dus dan stook je echt voor niks als je die ventilatie niet dicht maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

asdf25 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:15:

Wij betalen 14 euro per m2, ook contant. Is wel voor de muren.

Pagina: 1 ... 88 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2