Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.362 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:07

MadEgg

Tux is lievvv

T.E schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:08:
CAP is centraal aardpunt. Deze hoort op elke kamer te zitten ( onder wastafel ) en komt uiteindelijk ook weer van het aarpunt uit de meterkast. Die weer verbonden is door een aardpen in de grond
.
Aarding van aardmat gaat idd rechtstreeks naar aardpunt meterkast. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit want alles is met elkaar verbonden.

Vroeger werd aardpunt van de aardmat ook gewoon van de badkamer cap gepakt.

En elke aparte groep naar je meterkast heeft het aardpunt vanuit de mk.
De actuele inhoud van NEN1010 is lastig te vinden aangezien die vaak veranderd is in de loop der jaren. Als ik het goed begrepen heb was in het verleden het verplicht om een aparte leiding van de CAP in de badkamer naar de meterkast te hebben maar moet dat tegenwoordig via de centraaldoos. Nu is de aarde van de centraaldoos en aparte groep via de meterkast inderdaad met elkaar verbonden, maar ook hier is beschikbare informatie wisselend - de een zegt dat dat prima is, de ander zegt dat er een lokale vereffening moet zijn binnen de badkamer, waarbij een leiding via de meterkast niet voldoende zou zijn omdat deze theoretisch gezien extern los zou kunnen komen te zitten. Hierbij zou vereffening dan belangrijker dan aarding.

Aardmat is in onze nieuwe badkamer inderdaad via een niet geïsoleerde draad verbonden met het CAP boven de wastafel, welke op zijn beurt weer aan de aardedraad in de centraaldoos hangt.

Maar als ik je goed begrijp is vereffening van verschillende groepen via de meterkast momenteel de norm?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

https://www.klusbeter.nl/...e/aarding-in-de-badkamer/

Hier staat het duidelijk uitgelegd voor de badkamer.
Ik ken inmiddels de nen1010 ook niet meer uit mijn hoofd aangezien ik al jaren niet meer in de installatiewereld werk.

Maar nu is het dus zo dat vanuit cap badkamer een blanke draad gaat naar oa douchebak, aardmat, waterleiding en cv. De cap badkamer wordt weer afgetakt van de aarde in de centraaldoos met een geisoleerde draad. Voor 2001 stond dus in de nen1010 dat de cap van de badkamer met een 4mm2 blanke draad rechstreeks vanuit de meterkast moest komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:49

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als vervolg op: T.Kreeftmeijer in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"
De laatste update van mij tot mei 2019.

Oktober

3-10-2018
3-10-2018, ze zijn begonnen met de eerste verdieping.

8-10-2018
8-10-2018, de bekisting voor de buitenmuur staat er al. Hij is nog leeg, maar daar komt snel verandering in.

10-10-2018
10-10-2018, de muur staat er! Dit is de muur waar ik leidingen voor de tv in wil vrezen, maar ik vraag me af ik dat nog zie zitten. Daar denk ik over een half jaar wel weer over na... De keukemuur zit in de bekisting.

12-10-2018
12-10-2018, ook de keukenmuur staat inmiddels.

16-10-2018
16-10-2018, het plafond van de eerste verdieping licht er al op. Op deze platen wordt gestort, dit zijn de bekende platen met V-naden.

19-10-2018
19-10-2018, we zijn de kerk in gegaan en hebben vanaf zo'n 63 meter naar ons huis gekeken. Het leidingwerk wordt dus in de dikke vloer en niet de dekvloer gestort, blijkbaar… Verder lijkt het alsof er nog een buis mist naar een WCD punt (doet me denken aan het verhaal van @FragDaddy), we sturen ze er wel nog een mail over en hopen dat ze het nu nog zien. Ze zijn immers al een huis verder.

En ook de 3D-tekeningen zijn eigenlijk best wel klaar.
De Martinus
3d VERD03d VERD13d VERD2
3d VERD33d VERD4

Alles onder voorbehoud natuurlijk, maar het geeft wel een impressie van de inrichting.

Vanaf morgenmiddag ben ik op reis, dus dan blijft het van mijn kant 6 maanden stil. En als ik terugkom moet er al een volledig huis staan, de oplevering staat gepland voor mei. Maar er worden nog steeds foto's gemaakt. :) :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:02
@T.Kreeftmeijer Leuk die foto van bovenaf. Zou er überhaupt wel een dekvloer op de betonvloer komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:32:

Oktober

[Afbeelding: 3-10-2018]

[Afbeelding: 8-10-2018]
8-10-2018, de bekisting voor de buitenmuur staat er al. Hij is nog leeg, maar daar komt snel verandering in.

[Afbeelding: 10-10-2018]
10-10-2018, de muur staat er! Dit is de muur waar ik leidingen voor de tv in wil vrezen, maar ik vraag me af ik dat nog zie zitten. Daar denk ik over een half jaar wel weer over na... De keukemuur zit in de bekisting.

[Afbeelding: 12-10-2018]

[Afbeelding: 16-10-2018]
16-10-2018, het plafond van de eerste verdieping licht er al op. Op deze platen wordt gestort, dit zijn de bekende platen met V-naden.

[Afbeelding: 19-10-2018]
19-10-2018, we zijn de kerk in gegaan en hebben vanaf zo'n 63 meter naar ons huis gekeken. Het leidingwerk wordt dus in de dikke vloer en niet de dekvloer gestort, blijkbaar… Verder lijkt het alsof er nog een buis mist naar een WCD punt (doet me denken aan het verhaal van @FragDaddy), we sturen ze er wel nog een mail over en hopen dat ze het nu nog zien. Ze zijn immers al een huis verder.

De Martinus~
[Afbeelding: 3d VERD0]~[Afbeelding: 3d VERD1]~[Afbeelding: 3d VERD2]~
[Afbeelding: 3d VERD3]~[Afbeelding: 3d VERD4]~~

Alles onder voorbehoud natuurlijk, maar het geeft wel een impressie van de inrichting.

Vanaf morgenmiddag ben ik op reis, dus dan blijft het van mijn kant 6 maanden stil. En als ik terugkom moet er al een volledig huis staan, de oplevering staat gepland voor mei. Maar er worden nog steeds foto's gemaakt. :) :)
Leuk! Zie ik nou een complete muziekkamer op de begane grond? Muzikale familie of muziekschool aan huis?

Een goede reis op zee! Klinkt echt super, ik had het op die leeftijd ook graag gedaan. Bleef een beetje bij zeilen in een tweemansbootje op de lokale meren, toch heel wat anders dan een heuse driemaster.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Gisteren langs de bouw geweest. Viel me op dat ze een leiding van binnen naar buiten hebben gelegd, waarschijnlijk voor in de schuur. Maar hierbij is een baksteen helemaal afgebroken/kapot. Staat natuurlijk zeer lelijk nu. Kunnen ze dat uberhaupt nog fixen (heb er helaas geen foto van gemaakt, maar bedacht me achteraf dat het me zeer moeilijk lijkt 1 baksteen te vervangen). Dacht win hier wat info voordat ik het bij de aannemer kenbaar maak, ook ivm weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:12:
Gisteren langs de bouw geweest. Viel me op dat ze een leiding van binnen naar buiten hebben gelegd, waarschijnlijk voor in de schuur. Maar hierbij is een baksteen helemaal afgebroken/kapot. Staat natuurlijk zeer lelijk nu. Kunnen ze dat uberhaupt nog fixen (heb er helaas geen foto van gemaakt, maar bedacht me achteraf dat het me zeer moeilijk lijkt 1 baksteen te vervangen). Dacht win hier wat info voordat ik het bij de aannemer kenbaar maak, ook ivm weekend
Valt best mee, heb ik inmiddels ook moeten doen door wat ongelukkige boorgaten. Met een breekhamer kun je de voegen prima uitbikken zodat de hele steen eruit kan. Dan wat mortel ertussen en een nieuwe steen erin schuiven. Laten drogen en afvoegen.

Moeten dezelfde stenen wel voorhanden zijn natuurlijk. Ik heb een paar reserve van de aannemer gekregen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
MadEgg schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:16:
[...]

Valt best mee, heb ik inmiddels ook moeten doen door wat ongelukkige boorgaten. Met een breekhamer kun je de voegen prima uitbikken zodat de hele steen eruit kan. Dan wat mortel ertussen en een nieuwe steen erin schuiven. Laten drogen en afvoegen.

Moeten dezelfde stenen wel voorhanden zijn natuurlijk. Ik heb een paar reserve van de aannemer gekregen.
Top dank. Goed om te horen. Wat zou je aanraden nu al aankaarten of van uitgaan dat dit wel wordt meegenomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:56:
[...]

Top dank. Goed om te horen. Wat zou je aanraden nu al aankaarten of van uitgaan dat dit wel wordt meegenomen....
Ik zou het altijd aankaarten. Mogelijk hebben ze het gezien en staat het al op de planning, maar mogelijk hopen ze ook dat je het niet ziet ;)

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

My-life schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:03:
@T.Kreeftmeijer Leuk die foto van bovenaf. Zou er überhaupt wel een dekvloer op de betonvloer komen?
Er komt ook vloerverwarming in en die ligt er volgens mij nog niet. Ik neem aan dat die in de dekvloer moet. Ik heb ook ergens staand dat de dekvloer 70 mm wordt.
MadEgg schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:11:
Leuk! Zie ik nou een complete muziekkamer op de begane grond? Muzikale familie of muziekschool aan huis?
Ja muzikale familie inderdaad ;). Ikzelf dan niet echt, maar mijn ouders, broertje, oom en tante, oma...
Een goede reis op zee! Klinkt echt super, ik had het op die leeftijd ook graag gedaan. Bleef een beetje bij zeilen in een tweemansbootje op de lokale meren, toch heel wat anders dan een heuse driemaster.
offtopic:
Dankjewel ;), wellicht komt er nog een soort fotoreportage hier op GoT, dat moet ik nog maar zien… :P

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:32:

Oktober

[Afbeelding: 3-10-2018]

[Afbeelding: 8-10-2018]

[Afbeelding: 10-10-2018]

[Afbeelding: 12-10-2018]

[Afbeelding: 16-10-2018]

[Afbeelding: 19-10-2018]

De Martinus~
[Afbeelding: 3d VERD0]~[Afbeelding: 3d VERD1]~[Afbeelding: 3d VERD2]~
[Afbeelding: 3d VERD3]~[Afbeelding: 3d VERD4]~~

Mooie indeling, gaaf die muziekkamer. Het enige wat me opvalt is dat er geen wc op de woon en leef-verdieping is. Ik denk dat je daar nog wel eens spijt van kan krijgen...

Veel plezier met zeilen!!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

frumper schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:46:
[...]

Mooie indeling, gaaf die muziekkamer. Het enige wat me opvalt is dat er geen wc op de woon en leef-verdieping is. Ik denk dat je daar nog wel eens spijt van kan krijgen...
Ja of dat zo is, geen idee. Het zou een minpunt kunnen zijn, maar ik denk dat het wel meevalt. Er is ook niet echt plek voor. Ja het is wel een huis met veel traplopen. BG is 3.5 meter hoog.
Veel plezier met zeilen!!
Dankjewel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Vorige week oplevering gehad (jippie!), één vd opleverpunten was een kras in een ruit. Nu is er een kerel langsgeweest en die heeft de kras er uit gepolijst. De kras is weg, maar als je nu door de ruit kijkt op de plek waar de kras zat, en dan een beetje "heen en weer" kijkt, zie je dat op die plek het beeld vervormd is, zeg maar als een lachspiegel. Het valt niet erg op als je "stilstaand" naar buiten kijkt, wel als je beweegt (langsloopt). Is dat toegestaan? Een andere ruit heeft hetzelfde, al hebben ze die niet gepolijst (althans: niet na oplevering, wellicht wel ervoor).

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben gisteren weer even in onze zandbak geweest. De palen zitten erin *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4UJjeqBhrKkMoagjc9TfhATN/thumb.jpg

Ik snap alleen de voorkant van het huis niet, da's een rechte gevel, deze 3 palen zitten echter alles behalve op een lijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NNV7KrOj1yfD3BzMXGAr3Rjq/thumb.jpg

Iemand een idee waarom dat kan zijn? Of zit er een scheef en gaat er over een paar weken iemand daar uit zijn plaat omdat hij niet verder kan met het storten van de fundering :P

Ook aan de achterkant lijkt er een rare paal te zitten op basis van een uitbouw van 2,4m terwijl wij maar 1,2 meter uitbouw hebben (ligt gelijk met achterste paal voor de garage, onze achtergevel ligt daar niet gelijk mee). Ik zou toch verwachten dat die paal op de achterste hoek van het huis komt te staan. Apart, maar zo bouwtechnisch ben ik nou ook weer niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lijkt wel of die heier dronken was :). Bij ons zitten alle palen op 1 lijn.
Verder geen verstand van ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2018 12:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Gelukkig liggen ze ook allemaal op dezelfde hoogte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
Jheroun schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:33:
Ik ben gisteren weer even in onze zandbak geweest. De palen zitten erin *O*
[Afbeelding]

Ik snap alleen de voorkant van het huis niet, da's een rechte gevel, deze 3 palen zitten echter alles behalve op een lijn.
[Afbeelding]

Iemand een idee waarom dat kan zijn? Of zit er een scheef en gaat er over een paar weken iemand daar uit zijn plaat omdat hij niet verder kan met het storten van de fundering :P

Ook aan de achterkant lijkt er een rare paal te zitten op basis van een uitbouw van 2,4m terwijl wij maar 1,2 meter uitbouw hebben (ligt gelijk met achterste paal voor de garage, onze achtergevel ligt daar niet gelijk mee). Ik zou toch verwachten dat die paal op de achterste hoek van het huis komt te staan. Apart, maar zo bouwtechnisch ben ik nou ook weer niet :)
Jeetje, dat zit niet netjes op een lijn... wat toch wel de bedoeling is lijkt mij.
Ziet er uit alsof men tijdens de VrijMiBo ineens iets hadden: verrek!! We zijn die palen nog vergeten, aaah doen we nu wel even nog! *burp*

Ik zou toch eens even langsgaan tijdens werkuren en navraag doen bij de opzichter

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Wat voor deurslot zit er bij nieuwbouw in een meterkastdeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:03
In mijn huidige woning (bouwjaar 2013) een gewone klaviersleutel. In mijn toekomstige woning in aanbouw zit standaard een normale deurklink. Daar laat ik als optie een klaviersleutel bij zetten.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Volgens mij behoort een meterkast volgens het bouwbesluit afsluitbaar te zijn met een slot.
Ik ben net even aan het zoeken geweest maar kan het online zo snel niet vinden.

Zit hier in een nieuwbouw appartement en hier is de meterkast uitgerust met een klaviersleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Slot met kerntrekbeveiliging toch? :P

Bij mij ook zo'n paperclip slot i.i.g.

Die palen staan wel uit het lood zo. Heb je geen tekening hoe ze geplaatst moeten worden? Is wel in de vergunning terug te vinden (kun je bij de gemeente opvragen). Maar informeer in ieder geval bij de uitvoerder zou ik zeggen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Een paaltje die er naast staat wordt digitaal ingemeten en na contact met de constructeur komt er een aanpassing in de fundering, het is niks schokkends en kan gebeuren.
Als er een piketje verkeerd is gemaatvoerd of vergaan tijdens het heien kan dit gebeuren, het blijft mensenwerk.
Op kantoor gebruik je de backspace maar in de bouw gaat dat iets moeilijker.
Een heipaal hoeft ook niet op een hoekpunt staan van een uitbouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Niet drukmaken om die palen hoor . Zoals @D.deJong zegt wordt dit altijd nagemeten en onvolkomenheden door de constructeur nagerekend . In het ergste geval moet de heistelling blijven of terugkeren om een paal bij te slaan . Overigens heb ik vaker een dergelijk palenplan gezien hoor . Bij vele woningen is de krachtsoverbrening van de constructie van de woning naar de 2 woningscheidende wanden met als gevolg dat daar de meeste palen staan . Soms wordt er dan een heipaal niet op de lijn van de voorgevel geplaatst maar een
Stukje terug . Met extra ijzer wordt het knooppunt van de tussenbalk met de voorbalk extra sterk gemaakt en is alles zoals het hoort . Echter het ziet er vreemd uit voor de (sorry voor de term) “leek”

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ik vind het toch altijd apart als ik nieuwbouw zie nabij hoogspanningslijnen. Buiten het dorp hier staat ook een (grote, dat wel) kavel te koop met nieuwbouw bestemming met hoogspanningslijnen er direct boven. Volgens mij is men toch inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat het geen goed idee is om daar bij te gaan wonen gezien de uitkoopregeling, die dan op zijn er-is-geen-gevaar-voor-de-volksgezondheid manier beperkt is tot X aantal meter omdat het anders teveel geld ging kosten, niet omdat het gevaar op die afstand dan geweken was :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@D.deJong @Codeoranje Dank voor jullie uitleg! Het is een halfvrijstaande woning (alleen de garage deelt een muur met de buren daarnaast) met een schuine erker dus het is sowieso een rare set palen. Ik bedacht zelf nog dat ze misschien die paal die er iets voor staat alleen gebruiken voor dragen van de voorgevel en dat die palen die iets meer naar achteren liggen onder de muren komen te liggen, maar dan net niet op de hoek ofzo. Andere huizen hadden sowieso niet zo'n middenpaal, de beukmaat is 5,7m dus nodig is het volgens mij niet. Gaat vast goedkomen, ben alleen wel benieuwd of ze daar nog extra werk om krijgen omdat er toch nog een paal bij moet ofzo :)

@leecher Voor woningen in de buurt van die lijnen zijn idd regels, ik geloof dat er binnen 30m geen huizen gebouwd mogen worden. Maar als ik het goed begrepen heb gaat die hele berg kabels in 2020 onder de grond tot minimaal de volgende mast. Haalbaarheidsstudie is uitgevoerd en dat gaat als het goed is gebeuren, het terrein dat daar nu achter ligt veranderd ook naar een type voor lichtere bedrijfsvoering dus er gaat nog van alles op de schop daar. Mij stoort die mast overigens niet, voor mij als stedeling oogt zo'n mast toch al direct een stukje landelijker ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jheroun op 23-10-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:16
Iemand ervaring met een warmtepomp in hun nieuwbouw woning en het eventuele recht op subsidie hierop?
Aannemer verwijst mij door naar de woningbouwvereniging, hun zeggen vervolgens dat er geen recht is op subsidie omdat de warmtepomp nodig is om de EPC-waarde van 0,4 te halen.

Berekening willen ze niet opsturen, heb wel wat wazige foto's ontvangen waarop te zien is dat de EPC waarde van mijn woning 0,39 is. Op papier hebben ze dus gelijk. Ik heb echter geen idee hoe de warmtepomp de EPC waarde beïnvloedt?

Iemand ervaring met iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kubusje Gezien je het over een woningbouwvereniging hebt komt het over alsof je niet zelf bouwt en die warmtepomp koopt? Waar wil je dan dan subsidie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Kubusje Mijn woning voldeed zonder WP (en dus met CV) aan de EPC 0,4 norm, heb hem naar EPC 0 gebracht met de WP en wat andere maatregelen. De aannemer heeft de boel geïnstalleerd en bij oplevering zat de WP er in. Heb met success subsidie op de WP aangevraagd.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Laatst online: 03-09 08:46

Booth

¯¯¯¯¯¯

Ik meld me sinds vandaag hier! We hebben getekend voor een nieuwbouwproject in Haarlem genaamd Vijverpark. Komt een hoop bij kijken, we kwamen er ook wat later in omdat we 2e op de lijst waren voor een kavel (eerste gegadigde kreeg de financiering niet rond).

Zit nog niks in de grond en oplevering is pas Midden 2020. Dus bouwtechnisch zal ik niks te vragen hebben. Zit wel met dubbele kosten voor huurhuis en het koophuis, hoe overbrugt men dat hier?

- Wonen bij ouders
- Sparen van te voren
- Zolang kleiner wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
Kubusje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:10:
Iemand ervaring met een warmtepomp in hun nieuwbouw woning en het eventuele recht op subsidie hierop?
Aannemer verwijst mij door naar de woningbouwvereniging, hun zeggen vervolgens dat er geen recht is op subsidie omdat de warmtepomp nodig is om de EPC-waarde van 0,4 te halen.

Berekening willen ze niet opsturen, heb wel wat wazige foto's ontvangen waarop te zien is dat de EPC waarde van mijn woning 0,39 is. Op papier hebben ze dus gelijk. Ik heb echter geen idee hoe de warmtepomp de EPC waarde beïnvloedt?

Iemand ervaring met iets soortgelijks?
Het klopt dat je geen subsidie krijgt als je WP nodig is om de EPC van 0,4 te halen. Je hebt dus 2 berekeningen nodig voor het aanvragen van de subsidie: 1 waarin je aantoont dat je woning EPC 0,4 haalt zónder warmtepomp, en een mét de warmtepomp erin waarin staat wat dan het resultaat is.

Je kunt de EPC vrij eenvoudig verlagen met een aantal extra zonnepanelen (als dat een mogelijkheid is), wat financieel dan nog uit kan komen met de subsidie. Je kunt daar makkelijk aan over houden.

Je zult hoe dan ook die EPC berekeningen moeten hebben, plus een geschikte factuur van de warmtepomp. Daar zitten nog wel wat voorwaarden aan, al kijken ze niet super streng naar de factuur alleen.

Maar als je aannemer niet mee wil werken, dan heb je wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubusje
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:54:
@Kubusje Gezien je het over een woningbouwvereniging hebt komt het over alsof je niet zelf bouwt en die warmtepomp koopt? Waar wil je dan dan subsidie voor?
Het is een koopwoning dus de warmtepomp is net zoals het huis mijn eigendom? Waarom zou ik dan geen recht op subsidie hebben terwijl ik wel voor het geheel betaal?

@Dirtbiter Ja dit lijkt mij dus het probleem, de EPC berekening willen ze in eerste instantie niet opsturen, plus het feit dat er geen EPC berekening is van de woning zonder warmtepomp. Dus ik kan niet aantonen dat deze wel zou voldoen zonder warmtepomp. Daarnaast zal de factuur v/d installatie ongetwijfeld bij de aannemer liggen, terwijl ze mij gelijk doorverwijzen naar de woningbouwvereniging.

[ Voor 9% gewijzigd door Kubusje op 23-10-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:02
Woningbouwverenigingen zijn in de regel actief in de bouw en verhuur van sociale woningbouw. Ik begrijp niet goed wat in dit geval de rol is van de woningbouwvereniging, is dat in de projectontwikkelaar waar jij een nieuwbouwwoning van koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Booth Gewoon genoeg verdienen om de dubbele maandlasten op te kunnen brengen? Telt dat ook? Het helpt dat we groter zijn gaan wonen en dus eigenlijk al lage maandlasten hadden om mee te beginnen. Ook zijn we niet boven onze stand gaan wonen en is de nieuwe woning nog betaalbaar op 1 salaris. Rente uit het bouwdepot dekt overigens ook een groot deel van de hypotheeklasten gedurende het langste deel van de bouw.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubusje
ASW1 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:31:
Woningbouwverenigingen zijn in de regel actief in de bouw en verhuur van sociale woningbouw. Ik begrijp niet goed wat in dit geval de rol is van de woningbouwvereniging, is dat in de projectontwikkelaar waar jij een nieuwbouwwoning van koopt?
Klopt inderdaad, in combinatie met de gemeente zijn zij de projectontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kubusje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:22:
[...]

Het is een koopwoning dus de warmtepomp is net zoals het huis mijn eigendom? Waarom zou ik dan geen recht op subsidie hebben terwijl ik wel voor het geheel betaal?

@Dirtbiter Ja dit lijkt mij dus het probleem, de EPC berekening willen ze in eerste instantie niet opsturen, plus het feit dat er geen EPC berekening is van de woning zonder warmtepomp. Dus ik kan niet aantonen dat deze wel zou voldoen zonder warmtepomp. Daarnaast zal de factuur v/d installatie ongetwijfeld bij de aannemer liggen, terwijl ze mij gelijk doorverwijzen naar de woningbouwvereniging.
Omdat het voor mij vreemd is dat een woningbouwvereniging projectontwikkelaar speelt?
Vandaar de vraag. Ik ken ze enkel van sociale verhuur:
Wikipedia: Woningcorporatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Booth schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:40:
Ik meld me sinds vandaag hier! We hebben getekend voor een nieuwbouwproject in Haarlem genaamd Vijverpark. Komt een hoop bij kijken, we kwamen er ook wat later in omdat we 2e op de lijst waren voor een kavel (eerste gegadigde kreeg de financiering niet rond).

Zit nog niks in de grond en oplevering is pas Midden 2020. Dus bouwtechnisch zal ik niks te vragen hebben. Zit wel met dubbele kosten voor huurhuis en het koophuis, hoe overbrugt men dat hier?

- Wonen bij ouders
- Sparen van te voren
- Zolang kleiner wonen
Bouwdepot en kosten koophuis gaan lopen na passeerdatum en zullen oplopen na mate de woning wordt gebouwd.
Ik zou gewoon tweede rekening openen, geld daar opzetten voor je huur en daar de huur op laten incasseren. Heb je er verder geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
@Henvar Wat helpt een tweede rekening voor het betalen van dubbele lasten?
@Booth Je gaat pas betalen bij de aankoop van de grond en de lasten worden hoger naar mate de bouw vordert. Links of rechtsom zal het betaald moeten worden. Hoe je op zo'n korte termijn kunt besparen met kleiner wonen zie ik 1-2-3 niet maar je andere opties of een combinatie ervan lijken mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-07 10:03

- Wonen bij ouders
- Sparen van te voren
- Zolang kleiner wonen
Wij hadden gelukkig een lage hypotheek op het huidige huis omdat ik dat ooit alleen heb gekocht tijdens mijn eerste baan. Sindsdien gegroeid in salaris en nu met z'n tweeën. Dus wij kunnen het prima redden en kunnen alleen iets minder sparen nu. Huis al verkopen en kleiner wonen hebben we overwogen, maar de huurprijzen zijn over het algemeen hoger dan dat wat we nu betalen aan hypotheek. Vinden het zonde om daar geld aan te verbruiken (nu bouwt het tenminste nog op in ons spaardeel). Sowieso moet je in de huidige markt nog maar wat weten te vinden. Kan me voorstellen dat dat ook een uitdaging is als je van huur naar huur zou gaan. Bij een van de ouders wonen... moet er niet aan denken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
eno_W schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:35:
[Vinden het zonde om daar geld aan te verbruiken (nu bouwt het tenminste nog op in ons spaardeel).
Mocht je nu een bankspaarhypotheek hebben wees dan zeer voorzichtig met het stopppen/aflossen/omzetten hiervan. Lees bijvoorbeeld: https://www.consumentenbo...uizing/bankspaarhypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

Hebben jullie een beetje goed contact met de kopersbegeleider? Hier staan al meer dan een maand vragen uit waar ze snel op terug zou komen.. Meerdere mails gestuurd, telefoon wordt niet opgenomen, voicemails worden genegeerd... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

My-life schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Mocht je nu een bankspaarhypotheek hebben wees dan zeer voorzichtig met het stopppen/aflossen/omzetten hiervan. Lees bijvoorbeeld: https://www.consumentenbo...uizing/bankspaarhypotheek
Waarom dan? Ik speel hier ook even advocaat van de duivel maar je geeft aan dat je zeer voorzichtig moet zijn met stoppen/aflossen/omzetten. Vervolgens krijgen we een link naar een artikel met als titel "Bankspaarhypotheek: hóuden als het kan!" maar er wordt in dat hele artikel nergens ingegaan op de financiële implicaties, voordelen of nadelen van het wel of niet houden van een bankspaarhypotheek. In het artikel staan wel allerlei uitspraken zoals "Helaas is het sinds 2013 voor starters niet meer mogelijk een bankspaarhypotheek af te sluiten." maar vervolgens wordt er verder niet op ingegaan. Waarom helaas? Wat is dan het voordeel? etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 23-10-2018 15:11 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
MAZZA schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:01:
Hebben jullie een beetje goed contact met de kopersbegeleider? Hier staan al meer dan een maand vragen uit waar ze snel op terug zou komen.. Meerdere mails gestuurd, telefoon wordt niet opgenomen, voicemails worden genegeerd... :/
Was hier ook schering en inslag, om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@MAZZA Wat @Dirtbiter zegt heb ik ook ervaren. Heb meerdere malen op het kantoor van de aannemer moeten langsgaan om reactie te krijgen omdat er op telefoon/mail niet gereageerd werd ("we bellen morgen terug", NOT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Harrie_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:10:
[...]

Waarom dan? Ik speel hier ook even advocaat van de duivel maar je geeft aan dat je zeer voorzichtig moet zijn met stoppen/aflossen/omzetten. Vervolgens krijgen we een link naar een artikel met als titel "Bankspaarhypotheek: hóuden als het kan!" maar er wordt in dat hele artikel nergens ingegaan op de financiële implicaties, voordelen of nadelen van het wel of niet houden van een bankspaarhypotheek. In het artikel staan wel allerlei uitspraken zoals "Helaas is het sinds 2013 voor starters niet meer mogelijk een bankspaarhypotheek af te sluiten." maar vervolgens wordt er verder niet op ingegaan. Waarom helaas? Wat is dan het voordeel? etc.
Omdat een bankspaarhypotheek het grote voordeel heeft dat over de gehele looptijd het schuldbedrag gelijk blijft en de rente die hierover betaald wordt volledig aftrekbaar is terwijl je spaart in plaatst van aflost en daar rente over ontvangt waarbij het percentage gelijk is aan de rente die je betaald. En zoals je zelf al opmerkt is deze hypotheekvorm niet opnieuw af te sluiten.

Maar die vraag moet gesteld worden aan een financieel adviseur en niet door mij worden beantwoord :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

My-life schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:09:
[...]

Omdat een bankspaarhypotheek het grote voordeel heeft dat over de gehele looptijd het schuldbedrag gelijk blijft en de rente die hierover betaald wordt volledig aftrekbaar is terwijl je spaart in plaatst van aflost en daar rente over ontvangt waarbij het percentage gelijk is aan de rente die je betaald. En zoals je zelf al opmerkt is deze hypotheekvorm niet opnieuw af te sluiten.

Maar die vraag moet gesteld worden aan een financieel adviseur en niet door mij worden beantwoord :+ .
Klopt :+ maar ik vond het nogal vreemd dat in dat artikel van de consumentenbond meermalen de bankspaarhypotheek wordt neergezet als iets 'goeds' terwijl er nergens wordt uitgelegd wat er dan zo goed aan is, wat je financieel voordeel is, etc.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je zit aan zoveel fiscale regels (dus beperkingen) vast dat ik besloten heb de bankspaar hypotheek eruit te gooien. Betaal nu netto 1,2% rente met een aflossingsvrije hypotheek dus kan zelf bepalen wanneer en hoeveel ik aflos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:44
Binnenkort moet ik de afbouwopties gaan indienen. In de meterkast komt een glasvezelaansluiting. Ik ben van plan daar dus ook het modem, de router, de beeclear energiemeter en de hue bridge te plaatsen. Hoeveel extra wcd's hebben jullie in de meterkast laten installeren; standaard zit er één dubbele wcd.

[ Voor 8% gewijzigd door witterholt op 23-10-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:15
Tassadar32 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:37:
@MAZZA Wat @Dirtbiter zegt heb ik ook ervaren. Heb meerdere malen op het kantoor van de aannemer moeten langsgaan om reactie te krijgen omdat er op telefoon/mail niet gereageerd werd ("we bellen morgen terug", NOT).
Tot op heden gaat het bij ons juist best goed....altijd antwoord binnen 2 a 3 dagen, om de paar weken een nieuwsbrief (terwijl de bouw nog niet eens is begonnen), bijeenkomsten om het een en ander uit te leggen, een op een gesprekken over keuzes etc. waarvoor ze zelfs het halve land door komt.

Voor de 1e kopers groep is er binnenkort de deadline voor het meerwerk, voor ons is die een maandje later, wordt er netjes gevraagd of wij nog dringende vragen hebben of dat ze anders deze mensen even voor een weekje voorrang mag geven vanwege die vroegere deadline,.

Ik ben tot op heden wel tevreden, de communicatie en afstemmingen verlopen aardig soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Sport_Life schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:26:
Je zit aan zoveel fiscale regels (dus beperkingen) vast dat ik besloten heb de bankspaar hypotheek eruit te gooien. Betaal nu netto 1,2% rente met een aflossingsvrije hypotheek dus kan zelf bepalen wanneer en hoeveel ik aflos.
Het probleem met aflossingsvrije hypotheek is dat niet iedereen aflost en dus na 30 jaar een schuld overblijft die ook niet meer aftrekbaar is.

Mijn vorige woning had ik 50% aflossingsvrij maar had dat deel binnen 10 jaar afgelost. Zeker omdat de rente 5% was scheelde dit enorm in de maandlasten en met de verkoop had ik ook nog een grote overwaarde wat weer gunstig was met aankoop van een nieuw huis. Op de bank brengt je spaargeld geen cent op en mag je er ook nog eens belasting over betalen. Nadeel is dat je het geld in stenen hebt zitten en er niet meer bijkunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ook bij een bankspaarhypotheek mag je gewoon tussentijds aflossen.
Het kan wel voordeliger zijn om in plaats daarvan het geld op de gekoppelde bankspaarrekening te storten omdat de aftrekbare rente dan even hoog blijft.
Het bedrag wat na de looptijd (veelal 30 jaar) bij elkaar is gespaard is vooraf vastgesteld en wordt gebruikt om de lening geheel of gedeeltelijk af te lossen.

[ Voor 26% gewijzigd door My-life op 23-10-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

witterholt schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:41:
Binnenkort moet ik de afbouwopties gaan indienen. In de meterkast komt een glasvezelaansluiting. Ik ben van plan daar dus ook het modem, de router, de beeclear energiemeter en de hue bridge te plaatsen. Hoeveel extra wcd's hebben jullie in de meterkast laten installeren; standaard zit er één dubbele wcd.
Hier verdienen de bouwbedrijven hun eerste centen mee. Ken je niet iemand die handig is en een stopcontact kan bijmaken?
Als er ergens een plek is om op de meest makkelijke manier een stopcontact bij te maken is het wel in de meterkast zelf.

Deze materialen wordt meestal ook door de aannemer gebruikt:
Abb Haf doos: ( 92 cent )
https://www.elektramat.nl...eSlrBO14H1HUaAj5oEALw_wcB

Abb Haf dubbel wcd ( 8,40 euro )
https://www.elektramat.nl...213msLdsSQZcaAq4FEALw_wcB

Nog wat draad, buis en spijkerclips.
Bij ons in het project zit niet 1 stopcontact in de meterkast. Een dubbel wcd kost ons 180 euro via de aannemer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

- Wonen bij ouders
- Sparen van te voren
- Zolang kleiner wonen
Dit is natuurlijk het grote nadeel van nieuwbouw. Je zit met dubbele lasten en je weet nooit precies wanneer de oplevering is. Bij pech kan dit maanden langer duren. Bij iedereen is dit natuurlijk persoonlijk. Bij je ouders wonen zal het voordeligste zijn. Maar wil je dat ook?

Bij mijn eerste nieuwbouw woning woonde ik nog thuis. Dus had geen dubbele lasten. Maar die bouw duurde uiteindelijk wel bijna 3 jaar tot de oplevering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@Booth wij wonen met het gezinnetje al bijna een jaar met mijn ouders. Het is wel wat privacy inleveren, maar je kan wel enigszins sparen. Je moet je niet vergissen aan wat je moet betalen tijdens de bouw. Ok, bouwdepot zal enigzins compenseren, maar niet ten aanzien van je aflossing. Dat is namelijk vanaf dag 1 al de volle pond. Ik zat binnen 4 maanden al hoger dan dat ik volledig voor mijn vorige woning betaalde.... Nu ben ik ook eenverdiener en gaan we een stuk groter wonen.

@witterholt ik heb een nog een dubbele wcd laten plaatsen met de bouw mee. Achteraf misschien wat spijt aangezien idd de meterkast wel makkelijk is om er nog extra aan te laten leggen. Maja ik dacht ook dat ik geen wcd meer hoefde te laten plaatsen (hoeft ook niet), maar moet wel een aantal laten verplaatsen omdat we van indeling zijn veranderd. Dus moet sowieso een elektricien laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Ik zou het navragen bij je adviseur, maar volgens mij kun je dubbele lasten meefinancieren in je hypotheek, maar over dit deel heb je dan geen renteaftrek.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:40
Herkenbaar. Contact is vaak ruk!

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Niet, die zijn zeer makkelijk zelf te te maken in de mk. Heb alleen in de slaapkamers en op zolder loze leidingen laten leggen als meerwerk elektra, hier kan je later niet meer komen zonder zat ze in het zicht zitten. Extra stopcontacten doe ik ook na de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Extra stopcontacten in de meterkast zijn inderdaad zeer eenvoudig, in eenvoudige binnenwandjes is het meer werkt, maar ook goed te doen. In betonwanden is het echter behoorlijk moeilijk. Achteraf gezien had ik zelf nog meer aansluitingen in de betonmuren willen bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@Booth we hebben ook flinke dubbele lasten. We hebben de voorlopige teruggaaf aangevraagd inclusief alle aftrekbare kosten. We hebben in maart gepasseerd bij de notaris, en krijgen nu zo'n 850 per maand van de belastingdienst. Bruto zo'n 1200 per maand en teruggave bouwdepot op dit moment nog zo'n 200 euro.
Netto betalen we nu dus nog niet zoveel.

De oplevering is waarschijnlijk januari, en vanaf daar wordt het spannend, dan hakt het er hard in. Daar hebben we een buffer voor, maar ik verwacht dat we precies uitkomen met de dubbele lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:17

EiT

In de meterkast hang je toch gewoon een (19”) stekkerdoos op?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
FragDaddy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:48:
[...]

Herkenbaar. Contact is vaak ruk!
Ben ik blij dat het bij ons uitermate positief is. Vragen worden soms op dezelfde dag al beantwoord. Ook nooit problemen om langs te bouw te gaan en binnen te kijken. Is toch wel prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

T.E schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:10:
[...]

Hier verdienen de bouwbedrijven hun eerste centen mee. Ken je niet iemand die handig is en een stopcontact kan bijmaken?
Als er ergens een plek is om op de meest makkelijke manier een stopcontact bij te maken is het wel in de meterkast zelf.

Deze materialen wordt meestal ook door de aannemer gebruikt:
Abb Haf doos: ( 92 cent )
https://www.elektramat.nl...eSlrBO14H1HUaAj5oEALw_wcB

Abb Haf dubbel wcd ( 8,40 euro )
https://www.elektramat.nl...213msLdsSQZcaAq4FEALw_wcB

Nog wat draad, buis en spijkerclips.
Bij ons in het project zit niet 1 stopcontact in de meterkast. Een dubbel wcd kost ons 180 euro via de aannemer 8)7
Bij ons hetzelfde. Ik vind het schandalig.

Wij hebben extra betaald voor een dubbele wcd in de meterkast (220 euro), nu blijkt dat ze bij iedere woning standaard wcd's plaatsen of je nou wel of niet extra hebt betaald... Zo zijn er wel meer trucjes om extra te verdienen, alles bij elkaar loopt het behoorlijk op.

Desondanks nog wel erg blij met onze woning en de VON prijs is erg laag vergeleken met vergelijkbare recente woningen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Nu we het toch over de meterkast hebben...

Ik had onderstaande ook al ergens anders op dit forum gesteld, maar nog geen antwoord. Wellicht dat anderen hier er ook wat aan hebben.

Heb overal in het huis loze leidingen aan laten leggen. Het zijn leidingen van 16mm. Nu hoor ik verschillende verhalen of hier ook 2 utp kabels doorheen kunnen. Daarnaast heb ik ook rekening gehouden met 4 leidingen voor een cai aansluiting. Het gaat in totaal om 13 loze leidingen. Ik heb nu iemand gevonden die de kabels voor me gaan trekken (wil echt geen risico lopen dat ik daar mee zitten te kloten). Diegene staat open staat dat ik doorgeef welk soort kabel etc. hij moet gebruiken. Deze koopt hij dan in en geeft 1 prijs incl. trekken. Aangezien het een professional betreft moet 2 utp kabels door een loze leiding van 16mm toch lukken? En cai met utp?

Waar moet ik op letten bij een utp kabel (cat 6 ga ik sowieso voor)? En een connector zag dat hier ook een verschil in zit tussen cat 6 en cat5? Daarnaast nog inbouwdozen. Volgens mij zitten hier ook weer verschillen in. Zoveel keuze. Ik wil graag het “beste van het beste” hebben en daarnaast ook dat ze wel passen door de leiding van 16mm. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Xtince schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:10:

Ik had onderstaande ook al ergens anders op dit forum gesteld, maar nog geen antwoord. Wellicht dat anderen hier er ook wat aan hebben.

Heb overal in het huis loze leidingen aan laten leggen. Het zijn leidingen van 16mm. Nu hoor ik verschillende verhalen of hier ook 2 utp kabels doorheen kunnen. Daarnaast heb ik ook rekening gehouden met 4 leidingen voor een cai aansluiting. Het gaat in totaal om 13 loze leidingen. Ik heb nu iemand gevonden die de kabels voor me gaan trekken (wil echt geen risico lopen dat ik daar mee zitten te kloten). Diegene staat open staat dat ik doorgeef welk soort kabel etc. hij moet gebruiken. Deze koopt hij dan in en geeft 1 prijs incl. trekken. Aangezien het een professional betreft moet 2 utp kabels door een loze leiding van 16mm toch lukken? En cai met utp?

Waar moet ik op letten bij een utp kabel (cat 6 ga ik sowieso voor)? En een connector zag dat hier ook een verschil in zit tussen cat 6 en cat5? Daarnaast nog inbouwdozen. Volgens mij zitten hier ook weer verschillen in. Zoveel keuze. Ik wil graag het “beste van het beste” hebben en daarnaast ook dat ze wel passen door de leiding van 16mm. Tips?
Jammer dat je maar 16mm leidingen hebt liggen. Was 19mm geen optie? 1 coax en 1 cat5 kabel gaan door een 19mm buis met moeite en zeep/glijmiddel. Cat6 is dikker dan cat 5. 2 cat6 kabels door een 19mm buis gaat ook al met moeite. Ik vrees dat je keuzes moet gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik zou gewoon een stekkerblok kopen dat ook geschikt is om tegen een muur te schroeven. Dat is het makkelijkst en goedkoopst.

Dat kan een simpele van de bouwmarkt zijn, zolang er maar een lipje aan zit of een gat waarmee je hem over een schroef kan bevestigen.

Ik heb zelf deze hangen in de meterkast: https://www.alternate.nl/...rdoos/html/product/938514

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter

"Het beste van het beste" en meer dan 1 kabel in een 16mm pijpje zal niet gaan. Dan kijk je naar CAT6a, CAT7, dikke afgeschermde kabels.

Wat al gezegd is, 2 stuks CAT6 gaan met enige moeite door een 19mm pijp.
Je kunt 2x CAT6 proberen door je 16mm buis, maar misschien is CAT5e een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
T.E schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:38:
[...]

Jammer dat je maar 16mm leidingen hebt liggen. Was 19mm geen optie? 1 coax en 1 cat5 kabel gaan door een 19mm buis met moeite en zeep/glijmiddel. Cat6 is dikker dan cat 5. 2 cat6 kabels door een 19mm buis gaat ook al met moeite. Ik vrees dat je keuzes moet gaan maken.
Ja helaas was dat geen optie destijds. Heb het nog geprobeerd, maar dat kon niet gewijzigd worden..
Dirtbiter schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:46:
[...]

"Het beste van het beste" en meer dan 1 kabel in een 16mm pijpje zal niet gaan. Dan kijk je naar CAT6a, CAT7, dikke afgeschermde kabels.

Wat al gezegd is, 2 stuks CAT6 gaan met enige moeite door een 19mm pijp.
Je kunt 2x CAT6 proberen door je 16mm buis, maar misschien is CAT5e een betere optie.
Jammer dit waren dus de verschillende verhalen. Een zegt wel ander niet, maar waarschijnlijk bedoelen de meeste dan ook de 5e. Maar ik geloof je verhaal meteen, gaat dus niet lukkken.

Aangezien ik een heel netwerk wil aansluiten voor streamen etc. ben ik straks ook afhankelijk van zeer goed internet. Dus blijf bij mijn oorspronkelijke plan om met switches te werken en te gaan voor de cat6.

Is er nog een bepaald soort merk wat aan te raden is? Daarnaast zie ik ook allerlei verschillen tav van connectors en inbouwdozen. Moet ik daar ook voor het dure spul gaan of zijn die goedkopere versies even goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Laatst online: 18-09 23:05
2 stuks CAT6 is mogelijk door een 16mm buisje.
Glijmiddel wel noodzakelijk!
Dit uitgaande van 2 personen, waarbij 1 trekt en 1 voert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Xtince schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:57:
[...]

Ja helaas was dat geen optie destijds. Heb het nog geprobeerd, maar dat kon niet gewijzigd worden..

[...]

Jammer dit waren dus de verschillende verhalen. Een zegt wel ander niet, maar waarschijnlijk bedoelen de meeste dan ook de 5e. Maar ik geloof je verhaal meteen, gaat dus niet lukkken.

Aangezien ik een heel netwerk wil aansluiten voor streamen etc. ben ik straks ook afhankelijk van zeer goed internet. Dus blijf bij mijn oorspronkelijke plan om met switches te werken en te gaan voor de cat6.

Is er nog een bepaald soort merk wat aan te raden is? Daarnaast zie ik ook allerlei verschillen tav van connectors en inbouwdozen. Moet ik daar ook voor het dure spul gaan of zijn die goedkopere versies even goed?
CAT5(e) is ook voldoende voor Gigabit ethernet hè. Het is maar wat je denkt nodig te hebben. CAT6 is pas noodzakelijk bij 10Gbit ethernet.

Over merken kabel en materiaal kunnen boeken worden geschreven. Ik neem aan dat je 'mannetje' een voorkeur heeft, of een vast adres voor z'n spullen? Of moet je hem alles voorkauwen?

Er zijn heel veel merkloze kabels, en hele dure professionele kabels voor in de installatietechniek. Kies in ieder geval voor 100% koperen kabels, geen CCA.
Belden is een goed verkrijgbaar merk, wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft voor particulieren.

Kijk anders eens op de bekende webshops, zoals www.sandervunderink.nl, www.allekabels.nl, www.utp-kabel.nl, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Geen ... zeep ... op ... kabels! Dat droogt op en dan zit alles aan elkaar geplakt (en krijg je het nooit of te nimmer meer uit). Alleen speciaal spul voor gebruiken of een klein beetje talkpoeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Dirtbiter schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

CAT5(e) is ook voldoende voor Gigabit ethernet hè. Het is maar wat je denkt nodig te hebben. CAT6 is pas noodzakelijk bij 10Gbit ethernet.
Bijbeperkte lengte is CAT5e zelfs voldoende voor 10Gbe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Tassadar32 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:17:
Geen ... zeep ... op ... kabels! Dat droogt op en dan zit alles aan elkaar geplakt (en krijg je het nooit of te nimmer meer uit). Alleen speciaal spul voor gebruiken of een klein beetje talkpoeder.
Gaat prima maar smeer niet de gehele kabel van begin tot eind onder. Gewoon de eerste meter en dan na een meter of 5 weer een beetje. Kreeg mijn kabels in mijn oude woning er na bijna 10 jaar er gewoon weer uit zonder moeite ( coax+cat5 in 19mm buis +- 15m )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
AcIDeR schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:07:
2 stuks CAT6 is mogelijk door een 16mm buisje.
Glijmiddel wel noodzakelijk!
Dit uitgaande van 2 personen, waarbij 1 trekt en 1 voert!
Ik wil best gaan voeren. Misschien moet ik het gewoon proberen en als niet lukt, jammer dan.
Dirtbiter schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

Over merken kabel en materiaal kunnen boeken worden geschreven. Ik neem aan dat je 'mannetje' een voorkeur heeft, of een vast adres voor z'n spullen? Of moet je hem alles voorkauwen?

Er zijn heel veel merkloze kabels, en hele dure professionele kabels voor in de installatietechniek. Kies in ieder geval voor 100% koperen kabels, geen CCA.
Belden is een goed verkrijgbaar merk, wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft voor particulieren.

Kijk anders eens op de bekende webshops, zoals www.sandervunderink.nl, www.allekabels.nl, www.utp-kabel.nl, enzovoorts.
Dank! Ja wellicht heeft hij wel een adresje. Heb alleen nog gevraagd of het goed is dat ik de spullen bepaal, ik hoef alleen maar merk etc te noemen.

Ik wil graag cat6 met oog op de toekomst. Wil voorkomen dat ik over een aantal jaar weer alles moet vervangen. Daarnaast ga ik veel geld spenderen aan het apparatuur, dus wil de basis dan ook zo goed mogelijk hebben (zonder dat ik dan hoef te kijken naar cat6a of 7). Maar bedankt voor de tip, ga eens kijken naar Belden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hier als het lukte prima, maar duurde altijd wel lang. Mail was bar en boos, telefonisch lukte vaak niet maar als het lukte was de kopersbegeleider zeer toeschietelijk en behulpzaam. Mixed feelings over dus. Het had zeker veel beter gekund.
Ik had een extra dubbele WCD laten plaatsen. Tot ik mijn LAN-wensen helemaal uitgewerkt had en toch op een 19'' patchkast uitkwam, dat past sowieso niet in de meterkast. Ik heb nu dus een 75mm pijp door de grond van de meterkast geduwd (gelukkig heeft die grondplaat voldoende vrije uitsparingen) en de kabels doorgelegd naar de berging waar ik de patchkast ga hangen. Alle loze leidingen komen in de meterkast uit maar worden nu dus samen doorgelust.

De extra dubbele WCD had ik zeker niet hoeven doen - ik dacht eerst dat er géén WCD zou komen maar dat bleek al standaard te zijn. €100,- weggegooid geld want het kost je één rechterhand en €25 om hem zelf aan te leggen. Ik zou het dus niet adviseren (cpt. Hinsdsight speaking :+ )

In mijn oude woning heb ik met héél véél moeite 2 CAT7 S/FTP-kabels door een 19mm buis weten te persen. Dat past eigenlijk niet. CAT6 / CAT6A is peanuts, en ik zou gewoon UTP solid copper nemen, zonder shielding. In onze nieuwbouwwoning werden alle loze leidingen standaard 19mm uitgevoerd, daar 2 CAT6 kabels doorheen krijgen was best eenvoudig. Met wat moeite moet dat door 16mm ook wel lukken. Wel 2 personen voor nodig inderdaad, aan elk uiteinde een. CAI doen we niet meer aan, alles komt wel via internet binnen. Dat houdt op bij het ZIggo-kastje wat in de meterkast geplaatst is.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@MadEgg Dank, we gaan het idd proberen laat het hier wel weten over een maandje of 2 :).

Tav de cai aansluitingen heb ik zelf ook getwijfeld, neem zelf ook ziggo. Je moet er sowieso 1 laten leggen want anders doet de mediabox het niet. Ik heb vernomen dat een tweede wel met utp kan worden aangesloten, maar niet altijd even goed werkt. Bij een 3de of meerdere heb je sowieso weer cai nodig voor de ziggo boxen. Tenzij je het natuurlijk bij 1 box wil houden. Ik ga toch voor de zekerheid voor de cai aansluitingen. Heb het nu nog niet nodig, maar als de kleintjes iets groter zijn is de kans groot dat ze een eigen tv op de kamer willen :).

Bij mij worden overigens alle standaard loze leidingen voor cai en tel ook loos opgeleverd. Is dat normaal, dat de aannemer niet de standaard kabels trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:37
Xtince schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:15:
@MadEgg Dank, we gaan het idd proberen laat het hier wel weten over een maandje of 2 :).

Tav de cai aansluitingen heb ik zelf ook getwijfeld, neem zelf ook ziggo. Je moet er sowieso 1 laten leggen want anders doet de mediabox het niet. Ik heb vernomen dat een tweede wel met utp kan worden aangesloten, maar niet altijd even goed werkt. Bij een 3de of meerdere heb je sowieso weer cai nodig voor de ziggo boxen. Tenzij je het natuurlijk bij 1 box wil houden. Ik ga toch voor de zekerheid voor de cai aansluitingen. Heb het nu nog niet nodig, maar als de kleintjes iets groter zijn is de kans groot dat ze een eigen tv op de kamer willen :).

Bij mij worden overigens alle standaard loze leidingen voor cai en tel ook loos opgeleverd. Is dat normaal, dat de aannemer niet de standaard kabels trekt?
dat is hier ook. Ook makkelijk geld op te verdienen dat zelf te doen:)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:15:
Ik ga toch voor de zekerheid voor de cai aansluitingen. Heb het nu nog niet nodig, maar als de kleintjes iets groter zijn is de kans groot dat ze een eigen tv op de kamer willen :).
Een eigen TV wellicht maar die zal dan gevoed worden door iets als (de opvolger van) Netflix vermoed ik. Lineaire TV doen we hier al heel lang niet meer aan. Elke kamer heeft wel minsfens 2 UTP-aansluitingen voor bv PC en TV.
Bij ons ook. Sowieso niets voor tel. Eén bedoeld voor CAI en een naar de keuken voor een later aan te sluiten boiler oid. Moest volgens NEN1010 maar aangezien we de boiler al hebben ga ik die ook gewoon gebruiken voor UTP.

Die loze leiding tbc CAI konde we tegen betaling ook laten bekabelen door de aannemer, €85 meen ik. Blij dat dat niet standaard is.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
My-life schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Ik zie weinig nadelen in het artikel en wij nemen de spaarhypotheek inderaad ook mee naar de nieuwe woning. Dit scheelde ons over de looptijd van 30 jaar aardig wat geld (weet niet meer precies hoeveel), omdat de spaarhypotheek over 20 jaar al uitkeert en onze lasten dan dus in een klap behoorlijk kelderen.

Ook helpt het ons de huidige dubbele lasten een beetje te drukken, want de premie leg ik nu nog in op basis van de oude situatie en niet op basis van de nieuwe situatie (lagere rente, dus hogere premie). Dit gebeurt pas na verkoop van mijn oude huis, als de spaarhypotheek officieel wordt overgedragen naar de nieuwe geldverstrekker. Scheelt geen bakken met geld, maar alle beetjes helpen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:12
Met betrekking tot het trekken van kabels ben je heel erg afhankelijk van wat voor type buis er in de muren ligt en vooral ook hoe die gelegd is. Ik heb recentelijk in mijn woning ook UTP staan trekken en kwam tot de volgende bevindingen.

2x CAT6 paste met enige eenvoud door een 16mm solide buis die in het beton is gestort op de begane grond. Op de 1e verdieping ging 2 stuks al een stuk lastiger en heb ik besloten er maar 1 in te doen.

Verder was in onze tussenwanden (opgebouwd uit van die 70mm dikke blokken) flexibele buis gebruikt en daar kreeg ik er maar 1 CAT6 kabel doorheen.

Ik heb gelukkig geen COAX hoeven trekken, aangezien ik via glasvezel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
eno_W schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:19:
[...]

Ook helpt het ons de huidige dubbele lasten een beetje te drukken, want de premie leg ik nu nog in op basis van de oude situatie en niet op basis van de nieuwe situatie (lagere rente, dus hogere premie). Dit gebeurt pas na verkoop van mijn oude huis, als de spaarhypotheek officieel wordt overgedragen naar de nieuwe geldverstrekker.
Laten jullie de oude rente en rente vaste periode doorlopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
My-life schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:58:
[...]

Laten jullie de oude rente en rente vaste periode doorlopen dan?
nee, nieuwe (lagere) rente, vandaar een hogere premie om tot het zelfde bedrag te komen over 20 jaar. De looptijd van de spaarhypotheek blijft wel gelijk aan wat het was... (Dus nu 10 jaar ingelegd, nog 20 jaar te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Ik loop nog tegen een probleempje aan bij de elektra en loze leidingen in onze woonkamer. Tijdens mijn gesprek met het elektrotechnisch bureau heb ik gevraagd naar een oplossing om mijn televisie op te kunnen hangen aan de muur en daarbij de kabels door de muur netjes weg te werken.

Ze konden daarbij een kabelgoot in de muur maken waar de HDMI kabel en stroom van de televisie mooi doorheen konden. Afgesproken om deze goot 40cm uit het hart van de muur te plaatsen, zodat de televisie in het midden opgehangen kon worden. De goot valt dan nog steeds mooi achter de televisie.

Ik heb verder de nodige loze leidingen om speakerkabels naar de andere kant van de kamer te brengen + naar de keuken Nu hebben ze echter deze loze leidingen naast de goot gemaakt, precies waar ik de televisie wil gaan ophangen. Ik heb dus geen plaats meer om de gaten voor de tv beugel te kunnen boren. Zie onderstaande foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C8QZmo3.jpg
(klik voor groot)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OcSLXen.png

Heb ik een punt als ik zeg als deze loze leidingen ander zouden moeten lopen? Of is dit gewoon pech hebben voor mij?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Zijn er geen ophangbeugels met een grote montagebreedte zodat deze je goot en Loze leidingen overspand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
Je moet dat toch zelf intekenen waar al je loze leidingen komen? Wat staat daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
jslaman schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:07:
Zijn er geen ophangbeugels met een grote montagebreedte zodat deze je goot en Loze leidingen overspand?
Heb ik tevergeefs naar gezocht. De beugels die ik gevonden heb zijn allemaal maar niets iets breder dan de VESA standaard. Heb nu een Vogels Wall 3305 besteld om volgende week tijdens de kijkdag te kunnen passen. Deze heeft als voordeel dat deze met slechts 3 bouten vastgezet hoeft te worden. Hopelijk past het net.
jip_86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:15:
Je moet dat toch zelf intekenen waar al je loze leidingen komen? Wat staat daar op?
De loze leidingen staan in het midden van de muur getekend (zie tweede plaatje). Dus de locatie is goed, alleen had ik niet verwacht dat de leidingen door de muur naar het plafond zouden lopen. Ik had zelf verwacht dat deze over de vloer zouden lopen. Bij een collega is dat namelijk wel zo gedaan.

Mijn vraag is dan ook of de tekenaar mij niet had moeten waarschuwen dat ik geen ruimte meer zou hebben om de televisie op te hangen als ik de loze leidingen daar had willen hebben. Hij wist dat ik een TV daar wilde ophangen (kabelgoot) en de afspraken met kabelgoot en loze leidingen zijn in hetzelfde gesprek (face to face) gemaakt.
Een mogelijke oplossing zou dan kunnen zijn om de loze leidingen in een boog om de televisie plaats heen te laten leggen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@DjRik is een voorzetwand achter de tv geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Laatst online: 10:20
Of een stuk multiplex die je in de hoeken vast schroeft aan de muur, en dan de beugel daar op vast maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
@Xtince Ik heb juist €285,- betaald voor de tv goot om dit niet te hoeven doen ;-)

@Runner15 Aan zoiets zat ik ook te denken, multiplex of misschien een stalen lat.

Ik denk dat ik het volgende week wel even ga voorleggen bij de kijkdag, kijken hoe er op gereageerd wordt. Is natuurlijk wel zonde dat ik nu extra kosten en constructies moet gaan maken om te krijgen wat ik wilde.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

@DjRik, ik zou maar vast een leidingzoeker regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
@RUFFNECK Haha daar was ik al mee bezig ja. Ik vind het sowieso schandalig hoe alle leidingen voor o.a. stopcontacten lopen. Deze lopen allemaal scheef door de muren heen.

Dus een leidingzoeker stond al op het verlanglijstje. Alleen ik kom er nog niet uit welke het moet worden, resultaten uit reviews zijn zo ontzettend verschillend. Shortlist nu is Bosch GMS 120, Bosch D-tect 120 of een Bosch D-tect 150 tweedehands scoren...

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
DjRik schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:21:
@Xtince Ik heb juist €285,- betaald voor de tv goot om dit niet te hoeven doen ;-)

@Runner15 Aan zoiets zat ik ook te denken, multiplex of misschien een stalen lat.

Ik denk dat ik het volgende week wel even ga voorleggen bij de kijkdag, kijken hoe er op gereageerd wordt. Is natuurlijk wel zonde dat ik nu extra kosten en constructies moet gaan maken om te krijgen wat ik wilde.
Wat voor goot is dat dan? Wil zelf ook een goot realiseren, maar wist niet dat die zo duur waren?

Daarnaast vind een leidingzoeker volgens mij niet de plastic leidingen...

[ Voor 6% gewijzigd door Xtince op 24-10-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

Dat de leidingen scheef lopen is normaal. Het is net waar de leidingen door het dek geboord zijn en waar uiteindelijk het stopcontact of wat ook komt te zitten. Tussen de leiding in het dek en waar de inbouwdoos komt word gewoon een lijn getrokken waar uiteindelijk de hakker de frees inzet.
Je hebt nu wel net de pech dat je leidingen op de plaats waar je beugel komt te hangen zitten.

ps deze doet prima zijn werk: https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Multidetector/p100241251

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:20
DjRik schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:34:
@RUFFNECK Haha daar was ik al mee bezig ja. Ik vind het sowieso schandalig hoe alle leidingen voor o.a. stopcontacten lopen. Deze lopen allemaal scheef door de muren heen.
Wat @T.E ook zegt, al probeer ik/we altijd zo recht mogelijk omhoog/omlaag te gaan met dergelijke dingen en zo min mogelijk diagonaal/horizontaal over de muren.
Dus een leidingzoeker stond al op het verlanglijstje. Alleen ik kom er nog niet uit welke het moet worden, resultaten uit reviews zijn zo ontzettend verschillend. Shortlist nu is Bosch GMS 120, Bosch D-tect 120 of een Bosch D-tect 150 tweedehands scoren...
Dat natuurlijk, maar zorg ook dat je met de kijkersdag foto's maakt met een referentiemaat erbij :)
Dus even een duimstok/rolmaat vanaf je kozijn t/m hart eerste buis bijvoorbeeld.

En b.v. ook (al ga ik ervan uit dat je vloeren al dicht liggen) maar ook waar je toevallig wel een VV leiding vlak langs de wand hebt lopen (bijv. van de VV verdeler naar de 2e lus v/d woonkamer).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Bij ons is ondertussen het dak er op gegaan, net optijd voor de regen. Machtig mooi om te zien hoe zo'n scharnierkap er op gaat.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mMQrLq/20181024-160533.jpg

Wanneer kwam bij jullie de voorlopige opleverdatum? Ze kunnen nog geen indicatie geven zeggen ze. Een datum snap ik maar ze kunnen toch wel aangeven of het eind december, januari of februari wordt..

Wat ik vreemd vind, de aannemer zegt het ene, de kopersbegeleiding wat anders. De aannemer zei me dat de planning voor het afwerken rond was, en de kopersbegeleiding zegt dat ze er nu aan gaan beginnen. Het enige wat ze weten (volgens kopersbegeleiding) is wanneer de binnenmuren gebouwd worden (volgende week).

Lijkt me stug, aangezien het anders nooit goed kan komen, als ze nu pas alle onderaannemers moeten regelen.

We worden in elk geval op korte termijn uitgenodigd voor een bezoek op de bouw. We zijn erg benieuwd!

[ Voor 5% gewijzigd door Hsb-3 op 24-10-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Stel dat ze zeggen eind februari. Jij zegt je huur op. En dan komt er een strenge winter tussendoor en er is 6 weken vertraging opgelopen. Dan ga jij het bouwbedrijf aanklagen dat je je huur al opgezegd hebt. Dat is de reden dat ze geen datum kunnen zeggen. Ze hebben echt wel een schema waar ze zich aan houden maar door een strenge winter of natte maand kan het uitlopen. Ook als de nutsvoorziening vertraging oploopt loopt de datum uit.
Bij ons geven ze ook geen enkele periode. Pas 2 weken vantevoren krijgen we de defenitieve datum te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Een planning is gewoon niet met een schaartje te knippen, zeker niet in de huidige tijd.
Veel onderaannemers zitten tot het einde van het jaar al vol, week 2 hebben ze weer tijd.
En ook al is er een planning dan nog heb je te maken met andere werken die uitlopen of door het goede weer sneller zijn gegaan waardoor ze een klus tussendoor pakken en jij weer achteraan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 22:55
T.E schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:27:
Stel dat ze zeggen eind februari. Jij zegt je huur op. En dan komt er een strenge winter tussendoor en er is 6 weken vertraging opgelopen. Dan ga jij het bouwbedrijf aanklagen dat je je huur al opgezegd hebt. Dat is de reden dat ze geen datum kunnen zeggen. Ze hebben echt wel een schema waar ze zich aan houden maar door een strenge winter of natte maand kan het uitlopen. Ook als de nutsvoorziening vertraging oploopt loopt de datum uit.
Bij ons geven ze ook geen enkele periode. Pas 2 weken vantevoren krijgen we de defenitieve datum te horen.
Inderdaad, hier idem. Begin september gehoord dat het 'voor de kerst' is en 'ergens in november'. Vandaag bericht gekregen met een echte datum, vooroplevering op 6 november en oplevering een week later.

Gaat snel dus, gelukkig waren we al bezig met inpakken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
We zouden wel graag een richting willen hebben. We zijn nu wel eea aan het regelen voor na de oplevering, maar het zou voor onze planning ook wel fijn zijn. Stel dat ze over een maand komen dat het eind december wordt, dan moeten we opeens gaan haasten. Het laatste wat we hoorden, in april, was dat de planning op eind decemebr/ half januari stond. We zorgen nu dus dat alle voorlopige leveringsdatums op half januari staan, waar we het wel makkelijker naar achter kunnen zetten, maar lastiger naar voren. Maar bedrijven waar we diensten afnemen ipv materialen, is toch lastig als je zegt tussen januari en maart..

We snappen dat er wat in de planning kan uitlopen, maar ook ivm regelen op werk zou een indicatie periode wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zo heb ik het ook gehad een half jaar geleden. Contact blijven houden met de bedrijven die bij je langs komen na de oplevering, dat deed ik meestal elke 6 weken of zo. Uiteindelijk nog veel moeten zeuren maar alles is wel volgens mijn planning gedaan. :P

En op het werk net zo. Wel iets aan moeten passen omdat mijn verlof uiteindelijk in de meivakantie viel, maar dat was te overzien. Bedrijven snappen echt wel dat je met een nieuwbouwwoning overlevert bent aan de grillen van de aannemer en geen betrouwbare termijn kunt geven.

Bij mij was de planning eerst oktober 2017, toen eind 2017, toen februari 2018 en uiteindelijk is in april 2018 opgeleverd. Maar wel (ruim) binnen de 200 werkbare dagen dus echt erover zeuren kon ik niet. En geen van die 'toezeggingen' was officieel zeg maar, maar kwam soms van de uitvoerder. De laatste vertraging kwam doordat de NUTS en zo niet gedaan kon worden omdat het ineens zo nodig moest gaan vriezen toen. Bouwbegeleiding was toen al geheel ingestort en niet meer aanspreekbaar. En ik heb de opleverbrief zo'n 5 weken ervoor ontvangen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Thnx voor de tip, meteen eentje aangeschaft. Mooi ook in de aanbieding 😜

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 18:17
Over de mensen die na willen gaan wat hun opleverdatum is, er is al veel over geroepen, maar nu even in context van iemand die de werkvoorbereiding in de woningbouw doet.

Afbouwen is nu in deze tijd, NAAR, ENG en NIET in te plannen.

Onze afbouwplanning voor mijn lopende project maakte zijn start in week 22 en liep door tot week 44 voor de laatste opleveringen. Een doorlooptijd van 22 weken. Waar staan we nu met de opleveringen, nergens!

Na hopeloze achterstanden hebben we drie weken geleden de opleverplanning opgesteld. De eerste voorschouwen lopen PAS vanaf week 44 en de opleveringen lopen vanaf 46 t/m 48. Niet slecht op zich, vier weken vertraging. Dat was de plan. Nu deze week de brieven de deur uit moeten hebben we voor de laatste woningen helaas twee weken meer tijd nodig.

Een vertraging van anderhalve maand inmiddels.

De tijden dat je een afbouwtempo per handeling of taak (voor een gemiddelde eengezinswoning) één dag per woning kon rekenen met een interval van één dag is voorbij. Dit mag gerust naar anderhalf dag of zelfs twee dagen per woning.

Je kan jezelf rijk rekenen als je als aannemer onderaannemers rond hebt lopen die de afspraken nakomen. Bij ons is dat helaas niet het geval. Vandaag heb je 1 monteur voor de kozijnen, morgen vier maar om 11 uur zijn er twee weg. Overmorgen zijn het er weer drie maar dan zijn de kozijnen niet geleverd. Ruzie maken over planningen niet nakomen of in gebreke stellen heeft ook geen nut, je zal de onderaannemer, co-maker of partner weer nodig hebben voor je volgende project. De markt opgaan en zoeken naar nieuwe partijen heeft geen zin na een ruzie met je vorige onderaannemer want dan krijg je prijzen waar je achterover van vliegt.

Arme uitvoerders ook, hele dagen politieagent spelen is een nieuwe plus taak geworden in deze tijd. Bij concollega's hoor ik verhalen dat ze buitenlandse (met alle respect, er zitten ook vaklieden tussen, maar ook veel prutsers) metselaars op het werk krijgen die lateien wegwerken met specie. Je verzint het niet.

Voor de arme kopers hier, hou 7 werkbare dagen aan per woning als doorlooptijd voor je woning in aanbouw vanaf start afbouw (kappen leggen) als je een beetje een inschatting wilt maken.

Als voorbeeld:

6 werkdagen x 30 woningen (projectgrootte) / 5 dagen (werkweek) = afbouwperiode van 36 weken oftewel laatste oplevering van het project.
Pagina: 1 ... 87 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2