Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.038.723 views

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Jaded schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:54:
[...]

Ze hebben keuze uit 10 tegels, behoorlijk beperkt. De aannemer geeft inderdaad al duidelijk aan dat ze geen garantie meer geven bij casco.
Bedankt voor jullie meningen!
Dat is niet heel veel nee. Wat is het merk van de tegels? Op basis daarvan eens kijken welke bouwmaterialenhandel deze levert en daar eens naar binnen stappen en een tegel uitzoeken. Zie bijna nooit dat een leverancier maar zo'n beperkt assortiment heeft. Wellicht dat ze enkel die 10 tegels tegen gereduceerde prijs kunnen leveren en dat je moet bijbetalen voor een andere tegel. Aannemer al gevraagd wat als je zelf een tegel uitkiest en aanlevert en je een stelpost 20-30€ per m2 terug krijgt?

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 17:02
asdf25 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:20:
[...]

Dat is niet heel veel nee. Wat is het merk van de tegels? Op basis daarvan eens kijken welke bouwmaterialenhandel deze levert en daar eens naar binnen stappen en een tegel uitzoeken. Zie bijna nooit dat een leverancier maar zo'n beperkt assortiment heeft. Wellicht dat ze enkel die 10 tegels tegen gereduceerde prijs kunnen leveren en dat je moet bijbetalen voor een andere tegel. Aannemer al gevraagd wat als je zelf een tegel uitkiest en aanlevert en je een stelpost 20-30€ per m2 terug krijgt?
De aannemer werkt met Woonon, een online portal waarin alle keuzes ingevuld kunnen worden, wat de keuzes ook meteen ontzettend beperkt. Als de optie niet bestaat overwegen ze het ook niet. Makkelijk voor hun, en ontzettend klantonvriendelijk.

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Jaded schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:31:
[...]

De aannemer werkt met Woonon, een online portal waarin alle keuzes ingevuld kunnen worden, wat de keuzes ook meteen ontzettend beperkt. Als de optie niet bestaat overwegen ze het ook niet. Makkelijk voor hun, en ontzettend klantonvriendelijk.
Bel je contactpersoon (kopersbegeleider) eens gebeld bij de aannemer met de vraag van welke leverancier de tegels komen. Vervolgens naar de bouwmaterialenhandel of tegelboer en een tegel uit het assortiment uitzoeken en deze voorleggen bij de aannemer. Denk dat er altijd wel iets te regelen is, 9000€ omzet is 9000€ omzet, deze heeft de aannemer ook liever in de zak dan dat het naar een collega gaat.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:07
Jaded schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:31:
[...]

Tsja, bij een auto wordt het geaccepteerd en bij een woning niet. :P Zonder dollen, er zijn voor elk dingetje wel 100 tot 1000 opties. Dat is niet te managen als iedereen alles kan kiezen.

Met betrekking tot garantie. Wij trekken ook ons handen af van daken waarin gezaagd wordt voor dakkapellen bv. Beun de Haas heeft menig koper al kunnen verblijden met een lekkage op die manier.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-11 09:19
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:34:
[...]

Tsja, bij een auto wordt het geaccepteerd en bij een woning niet. :P Zonder dollen, er zijn voor elk dingetje wel 100 tot 1000 opties. Dat is niet te managen als iedereen alles kan kiezen.

Met betrekking tot garantie. Wij trekken ook ons handen af van daken waarin gezaagd wordt voor dakkapellen bv. Beun de Haas heeft menig koper al kunnen verblijden met een lekkage op die manier.
Maar is dat een reden om maar een beperkt aantal tegels beschikbaar te stellen? In ons geval was er gewoon een samenwerking met een tegelboer binnen het project, maar mochten we in die showroom dus wel uit het volledige assortiment kiezen (tegen een meerprijs als het niet uit de set standaardtegels kwam). Dat lijkt me iets klantvriendelijker, en hetzelfde werken als met de badkamer- en de keukenleverancier.

• Señor Sjon
Normaal doen wij dat wel. 3-4 basispakketten met kleur naar keuze. Bij andere tegels of verbanden een maatwerkofferte. Maar goed, niet elke (onder)aannemer heeft dat proces op orde. Het is ook vrij bewerkelijk.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
miles schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:23:
[...]

Het kost inderdaad geld, maar geen extra geld omdat de periode dat je moet betalen evengoed 30 jaar blijft en de periode dat je ook je oude hypotheek nog hebt je daarop aflost en dit na verkoop van de woning weer naar je terug komt. Het zijn echter wel kosten. Ik denk dat het inrichten van een tuin en het woonklaar maken (stucen, vloer, keuken, inrichten zolder, bekleden trap, schakelmateriaal enz) van een nieuwbouwwoning meer een overweging is of zou moeten zijn bij de keuze voor nieuwbouw of bestaande bouw, want daar gaat behoorlijk wat extra geld in zitten wat je niet direct aan je woning afziet.

Even weggeweest dus kon niet eerder reageren 😉, misschien moeten we deze discussie in een ander topic voeren, de praktische bouwzaken zijn eigenlijk interessanter.
Wat een onzin zeg. Natuurlijk kost het over 30 jaar hetzelfde, maar je hebt een periode dat je wel betaalt voor de hypotheek (rente), maar je nog geen woongenot hebt. Dat woongenot moet je ergens anders halen. Je hebt met nieuwbouw een langere periode 2 woningen tegelijkertijd. Die overlap kost je extra tov een bestaande woning, waar de overlap aanzienlijk korter is. Zo simpel is het toch.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
@gr8-jen @Hogader Hier van 32x270wp poly naar 27x320wp full black voor 400 euro meerprijs. De omvormer is dan ook gelijk aangepast om 32x320wp aan te kunnen zodat we in de nabije toekomst het hele dak vol kunnen leggen. Volgens berekeningen is 27x320wp NOM maar met een EV is meer opbrengst wel gewenst. Ook is er plaats (+loze leidingen) gereserveerd voor accupack en een tweede omvormer voor panelen op de uitbouw zonder meerkosten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:32
Tassadar32 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:18:
@gr8-jen @Hogader Hier van 32x270wp poly naar 27x320wp full black voor 400 euro meerprijs. De omvormer is dan ook gelijk aangepast om 32x320wp aan te kunnen zodat we in de nabije toekomst het hele dak vol kunnen leggen. Volgens berekeningen is 27x320wp NOM maar met een EV is meer opbrengst wel gewenst. Ook is er plaats (+loze leidingen) gereserveerd voor accupack en een tweede omvormer voor panelen op de uitbouw zonder meerkosten.
Dat is zeer netjes. Ik heb er zelf voor gekozen een aantal extra loze leidingen te laten leggen naar de zolder, zodat ik daar later wat speelruimte heb voor mogelijke extra omvormer, accupack etc.

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11 13:14
Zo de bouw is eindelijk (1 jaar nadat we getekend hebben voor het kavel) echt van start gegaan.. fundering lag er al een tijdje maar het was wachten op de kalkzandsteen blokken, was schijnbaar niet aan te komen.. Teven staat onze huidige woning sinds afgelopen vrijdag te koop. De verwachting is dat de oplevering voor de bouwvak zal plaatsvinden.

We willen tussentijds niet verhuizen naar een tijdelijke woning dus de sleuteloverdracht is 1 a 2 maanden na oplevering van onze woning. wij zijn heel benieuwd of er kopers zijn die zo lang willen wachten.. Wat is jullie ervaring hierin?

Zero.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-11 15:33

bonyuri

Investigator!

Bij ons was de nieuwe koper bereid om 3 maanden te wachten. Uiteindelijk zou het bij ons een klein jaar gaan duren, dus hebben we gekozen voor een huurwoning.
Ook omdat we de rust wilden hebben om te klussen in de nieuwe woning, zonder dat we onze bestaande woning moesten klaarmaken voor de nieuwe bewoner.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:42
Pelox schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:03:
Zo de bouw is eindelijk (1 jaar nadat we getekend hebben voor het kavel) echt van start gegaan.. fundering lag er al een tijdje maar het was wachten op de kalkzandsteen blokken, was schijnbaar niet aan te komen.. Teven staat onze huidige woning sinds afgelopen vrijdag te koop. De verwachting is dat de oplevering voor de bouwvak zal plaatsvinden.

We willen tussentijds niet verhuizen naar een tijdelijke woning dus de sleuteloverdracht is 1 a 2 maanden na oplevering van onze woning. wij zijn heel benieuwd of er kopers zijn die zo lang willen wachten.. Wat is jullie ervaring hierin?
Ik weet niet of je huidige woning een 'starter' woning is en hoe de markt is in jouw regio maar wij krijgen rond eind december de sleutel, in februari over en vorige week is onze huidige woning pas op funda gegaan... Starters die zoeken willen er meestal snel in dus bij starterwoning in gewilde regio: nog wachten is mijn advies...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• yvonnuh01
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-12-2024
gr8-jen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:43:
[...]

Hoeveel zonnepanelen heb je en hoeveel kun je nog meer kwijt? meestal moet je ook weer bijbetalen voor een (extra) omvormer.
Wij gaan naar een zogenaamd BENG huis en wilden naar ENG dmv warmtepomp. Helaas wilde de aannemer geen extra meerwerk (is te zien in alles) en rekend dan gelijk alleen de duurste warmtepomp die er is. Dus het werd meer de keuze of uitbouw of warmtepomp..
Waarschijnlijk krijgen we 8 zonnepanelen (de epc waarde moet nog definitief worden berekend) en zou ik hier nog 4 bij willen. Het gaat om zwarte panelen met een opbrengst van 285 Wpiek per paneel. Bij 12 panelen zouden we dan ongeveer 3.430 Kwh hebben.

De prijzen voor de warmtepomp ben ik ook erg bang voor, ik kan ook maar moeilijk aan deze informatie bij anderen komen. Echter denk ik dat dit lastiger later in te regelen is ivm speciale omvormer i.c.m. vloerverwarming. Hetzelfde verhaal eigenlijk bij een zonneboiler. Helaas dus ook nog geen bedragen ontvangen van de projectontwikkelaar.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
yvonnuh01 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:15:
[...]

Waarschijnlijk krijgen we 8 zonnepanelen (de epc waarde moet nog definitief worden berekend) en zou ik hier nog 4 bij willen. Het gaat om zwarte panelen met een opbrengst van 285 Wpiek per paneel. Bij 12 panelen zouden we dan ongeveer 3.430 Kwh hebben.

De prijzen voor de warmtepomp ben ik ook erg bang voor, ik kan ook maar moeilijk aan deze informatie bij anderen komen. Echter denk ik dat dit lastiger later in te regelen is ivm speciale omvormer i.c.m. vloerverwarming. Hetzelfde verhaal eigenlijk bij een zonneboiler. Helaas dus ook nog geen bedragen ontvangen van de projectontwikkelaar.
Hoezo lastiger? Alle renovatieklussen gaan toch zo?
Ik lees hier heel veel dat het handiger of beter is om het eea via de projectontwikkelaar te laten doen.
Ik woon nu 2 jaar in een nieuwbouw huis, maar als ik het nogmaals zou doen zou ik zoveel mogelijk schrappen en dan in eigen beheer doen (of zelf). Garantie is leuk, maar als ze doodleuk duizenden euros teveel vragen, kun je het ook nog wel hebben mocht er ooit iets misgaan...

Waarom zou je nog een zonneboiler willen als je PV + warmtepomp hebt? Dat is al de beste combi die er is.

• yvonnuh01
  • Laatst online: 22-12-2024
Niet zo zeer lastiger inderdaad, ik bedoelde eigenlijk meer dat het mogelijk niet veel voordeliger is dan omdat er dus eerst een omvormer wordt geplaatst en dan vervolgens weer een nieuwe duurdere moeten aanschaffen die het kan omvormen voor de vloerverwarming.

Staat er inderdaad niet heel duidelijk bedoel PV + warmtepomp of zonneboiler. Niet beide, het hangt even van de kosten af.

Nu zitten we er ook nog mee waar we de installatie moeten plaatsen. We hebben geen inpandige berging of kelder. We gaan waarschijnlijk wat offertes en mogelijkheden opvragen. De installatie in een ongeisoleerde berging achter in de tuin lijkt me ook niet een optie. Gelukkig kunnen we de binnenmuren kosteloos verplaatsen dus misschien zijn daar nog mogelijkheden.
Maar even verschillende offertes opvragen en goed inlezen.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:41

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zal me ook even melden. Al een paar weken mee aan het lezen. Eind oktober hebben we de KOA getekend voor een nieuwbouwwoning in de buurt van Groningen (Leek), een tweekapper van Roosdom Tijhuis. Komt een hoop op je af. Veel herkenbare zaken hier, en veel nuttige kennis en tips hier opgedaan!

We wonen nu een aantal jaar in een niet al te grote rijwoning en sinds er een tweede kind bijkwam werd het wel wat krap. Met een nieuwe baan werd het ook tijd voor een nieuwe woning, en we kwamen een prachtig project tegen. Nieuwbouw sprak ons altijd al aan - voor de huidige woning woonden we in een nieuwbouwhuurwoning. Bijna geen stookkosten en alles netjes en goed afgewerkt. Nu kunnen we dan echt zelf gaan kiezen! En straks ruim 50 vierkante meter extra 8)

De woning heb ik zelf virtueel gebouwd met behulp van Sweet Home 3D aangevuld met meubilair uit het 3D Warehouse. En gelukkig heb ik ook bij een bijna identiek huis binnen mogen kijken dankzij de zeer vriendelijke bewoners, dat was heel prettig.

Deadlines gaan ook weer interessant: we zijn uitgenodigd om op 15 december bij Bouwcenter Nobel in Lochem (iemand ervaring mee?) te komen bespreken welke meerwerkopties we nemen en dan kunnen we ook de badkamer en keuken uitkiezen. Vandaag werden we bericht dat we uiterlijk op 13 december onze keuzes voor deze zaken moeten doorgeven 8)7 Dat wordt toch ietwat lastig. In overleg nu een week uitstel gekregen gelukkig, maar alsnog moeten we dus wel snel beslissen nadat we alles hebben kunnen bekijken.

We hebben een stelpost van €3100 voor de keuken maar krijgen €1750,- terug als we die casco laten opleveren. Voor het sanitair is een stelpost van €6300,- beschikbaar en krijgen we €4700,- terug als we die casco laten opleveren. We zijn er nog niet uit wat we hiermee gaan doen. Sanitair komen we waarschijnlijk wel uit - er zit standaard al in wat we willen, qua aanpassingen zouden we misschien een kastje extra, een douchedrain of een handdoekradiator doen.

Qua keuken willen we wel flink wat anders. Hoe onderhandelbaar zijn deze zaken? Een offerte van IKEA komt op +- €8000,- uit voor wat wij willen inclusief montage. Maar dan moet het dus ná de oplevering nog geïnstalleerd worden, ook niet ideaal. Ik ben wel een beetje bang dat we dan wél voor de verplaatsing van elke leiding moeten betalen terwijl dat bij de projectleverancier niet zo is.

Qua overig meerwerk willen we ook vrij veel opties: aan de voorzijde een erker (€8000) , 2,40 meter uitbouw aan de achterzijde (€15000), dakkapel (€5000), tuindeuren (€1500), deur tussen berging en schuur (€1750), zolderindeling (€3500), dichte trap (€800), glas- en lijndeuren ipv vlakke deuren (€1500), inductiekookplaataansluiting ipv gas (€500), extra groepen, loze leidingen naar alle kamers en de overlopen tbv UTP en audio. Komt bij elkaar ook op een mooi bedrag. Bij elkaar zo'n €37.000. Ook hier ben ik benieuwd of hierover te onderhandelen is. Ik zal zeker een poging gaan doen.

En dan is er nog het wensenlijstje van extra zonnepanelen (standaard 5, nog geen idee van de opbrengst), warmtepomp, schuurisolatie (ga hem eerder als hobbykamer gebruiken dan als garage). De schuurisolatie werd begroot op +- €8000,- - dat vind ik nogal een fors bedrag. Daarvoor ga ik het zelf wel doen in een later stadium, denk ik. Qua zonnepanelen lees ik hier bedragen rond de €500,- per stuk, maar ik moet dus nog te horen krijgen wat het Wp is van de panelen die wij krijgen.

En zodra dat allemaal geregeld is moeten we nog gaan besluiten wat we met vloeren, muren en tuin gaan doen. Vloeren ga ik hoogstwaarschijnlijk zelf laminaat op leggen. Wanden twijfelen we een beetje tussen renovlies en spack, maar dat gaan we sowieso laten doen. Met oog op scheuren willen we stucwerk in ieder geval nog even uitstellen. Met dank aan de vele ervaringen van anderen in dit topic :) De afgewerkte wanden sausen zullen we in ieder geval zelf doen.

Qua tuin gaan we waarschijnlijk de boel laten egaliseren, een terras leggen en de oprit naar de garage laten bestraten en schuttingen plaatsen. De inrichting gaat verder waarschijnlijk met enthousiaste tuiniers in de familie. En veel gras.

Keuzes, keuzes, keuzes 8) Wel heel leuk overigens.

Wat me opvalt is dat ze (in mijn ogen) een ontzettend korte planning hebben. Contractueel mogen ze maximaal 130 werkbare dagen gebruiken vanaf het moment dat de cementvloer op de begane grond ligt. De bouw zal medio maart beginnen en ze verwachten september of oktober 2018 al op te leveren.

Ik hoop daar snel meer duidelijkheid over te krijgen - onze huidige woning moet nog te koop gezet worden. Met de huidige woningmarkt lijkt dat wel snel te gaan, maar de vraag is of dat over een halfjaar nog steeds zo is natuurlijk. In ieder geval heeft de taxateur ons een aardige overwaarde beloofd :)

Tja

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pelox schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:03:

Ons nieuwbouwhuis wordt medio 2018 opgeleverd en we gokken erop dat de markt nog even blijft stijgen of gelijk blijft. Waarschijnlijk gaan we voorjaar 2018 op funda. Over het algemeen is het appartement erg gewild, maar omdat we voor ons nieuwbouwhuis ook veel "lucht" hebben betaald, zou het fijn zijn als we iig dat deel uit onze meerwaarde kunnen financieren. Ik denk dat als de markt zo blijft er best kopers zijn die een paar maanden willen wachten. Of het bod moet zo hoog zijn dat we riant kunnen huren en nog overhouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2017 21:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:13
Sport_Life schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:59:
[...]
Of het bod moet zo hoog zijn dat we riant kunnen huren en nog overhouden.
Je moet wel in je achterhoofd houden dat wat je aan overwaarde krijgt je ook weer in je huis moet stoppen. Je kunt van een deel van het bedrag in een hotel gaan zitten, maar dan krijg je over dat deel geen belastingvoordeel. Hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel zonde zijn.

Wij hebben gekeken of we de overwaarde achteraf konden inzetten om te gebruiken voor de inrichting van het huis. (bij aanvraag hypotheek was deze overwaarde er nog niet) Bv. voor de tuin, stucwerkzaamheden of de vloer. Helaas tot nog toe geen manier gevonden. Daar moet het spaargeld dus voor aangesproken worden.

[ Voor 24% gewijzigd door miles op 07-11-2017 22:11 ]

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11 12:51
Een afwijkende vraag, wat doet een 2 onder 1 kapper (nieuw) qua verbruik? Ze hebben ons voor 190 euro geschat. Is dat niet erg veel?

De netbeheerder (wederom Enduris) heeft bij het aanleggen van de aansluiting een schatting gemaakt van het verbruik wat er gaat plaatsvinden. Dat is voor elektra 2975 kWh het normaaltarief (doordeweeks van 7:00 tot 23:00 uur) en 3300 kWh (doordeweeks van 23:00 tot 7:00 uur en in het weekend), en voor gas 1411 m3. Op basis van dat verbruik kom ik uit op een termijnbedrag van €189 per maand. Hoe lijkt u dit?

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40

The Legend

*Plop*

Niet heel veel zinnigs over te zeggen zonder meer informatie over de gebruikte installaties, de isolatiewaarde van de buitenschil, inhoud van de woning, type verwarming, welke ruimtes je verwarmt, samenstelling van je huishouden etc. etc.

Ik ben toch malle pietje niet!

• pvanmegen
The Legend schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:15:
Niet heel veel zinnigs over te zeggen zonder meer informatie over de gebruikte installaties, de isolatiewaarde van de buitenschil, inhoud van de woning, type verwarming, welke ruimtes je verwarmt, samenstelling van je huishouden etc. etc.
Snap ik, maar het lijkt me gewoon erg veel. EPC zal 0,6 zijn (1-1-2015), gewoon CV met radiatoren, met 2 personen. Zoveel deden we in ons jaren 30 2-1 kappertje nog niet...

• Xtince
  • Laatst online: 19-06 07:24
miles schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:04:
[...]

Je moet wel in je achterhoofd houden dat wat je aan overwaarde krijgt je ook weer in je huis moet stoppen. Je kunt van een deel van het bedrag in een hotel gaan zitten, maar dan krijg je over dat deel geen belastingvoordeel. Hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel zonde zijn.

Wij hebben gekeken of we de overwaarde achteraf konden inzetten om te gebruiken voor de inrichting van het huis. (bij aanvraag hypotheek was deze overwaarde er nog niet) Bv. voor de tuin, stucwerkzaamheden of de vloer. Helaas tot nog toe geen manier gevonden. Daar moet het spaargeld dus voor aangesproken worden.
Waarom zou je de overwaarde van je huidige woning niet in je toekomstige woning stoppen? Ga ik ook doen. Is mij aangegeven dat de overwaarde kan worden gespendeerd aan onroerende zaken aan de woning, dus alles wat je opnoemt en dat je dan nog steeds over dat deel gebruik kan maken van de hypotheekrente aftrek.

Daarom juist ook een overbruggingskrediet genomen.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40

The Legend

*Plop*

Elektraverbruik voor 2 personen voor een woning met gasaansluiting zonder warmtepomp is veel te hoog geschat. Dat is eerder de helft. Gasverbruik is minder gek. Maar als je verhuisd vanuit een bouwkundig gelijksoortige woning, dan kun je toch eenvoudig je oude verbruik aanhouden als plafond? Enige waar je rekening mee moet houden is dat het gasverbruik het 1e jaar hoger kan uitvallen ivm het droogstoken van de woning en evt. opstookprotocol van je vloerverwarming.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Huur betalen is geen probleem, we betalen nu natuurlijk ook de hypotheek. Overwaarde gebruiken we voor tuin, vloer, keuken, etc. Die mogen worden betaald na levering. Tevens is er in de hypotheek een deel op korte rentevaste periode gezet (naast overbruggingskrediet) dus we kunnen na een jaar nog aflossen, of binnen dat jaar met een relatief lage boeterente.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2017 22:51 ]

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
MadEgg schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:49:
Ik zal me ook even melden. Al een paar weken mee aan het lezen. Eind oktober hebben we de KOA getekend voor een nieuwbouwwoning in de buurt van Groningen (Leek), een tweekapper van Roosdom Tijhuis. Komt een hoop op je af. Veel herkenbare zaken hier, en veel nuttige kennis en tips hier opgedaan!
Hey, wij hebben ook bij Roosdom Tijhuis een nieuwbouwwoning (andere kant van Nederland in Den Haag :-) ) en ook daarbij via Nobel keuken en Sanitair.

Contact dat we met Roosdom Tijhuis hebben is erg goed. Ze denken mee, ze hebben geduld en ze laten een hoop toe. Eigenlijk konden we het zo gek niet bedenken en mocht het (afgezien van bestemmingsplan eisen en eisen van gemeente). Ook het contact zelf was goed. Goed bereikbaar, tijdige reactie en duidelijk. Soms wel wat kort van stof maar het is druk in de bouwwereld ;-)
De deadlines die er stonden zijn duidelijk maar achteraf hebben we nog heel veel kunnen aanpassen. Sommige dingen niet want prefab, maar daarom ook de deadline. Halve huis wordt in de fabriek in elkaar gezet dus daarna nog wijzigen is lastig op die gebieden. Maar zelfs nu het huis bijna klaar is heb ik hier en daar nog aanpassingen kunnen doen.

Wat wij wel als probleem hebben ervaren was de afstand. Dik 2 uur rijden om even langs te gaan om dingen te bespreken werd was lastiger. Wat wel erg netjes was, was dat ze een hotel hadden geregeld zodat we de avond ervoor konden komen zodat we op tijd aan de lange dag van meerwerk, sanitair en keuken konden beginnen.

Nobel was anders. Aardige en vriendelijke mensen maar dachten iets minder mee dan de aannemer. Meer van hoe wil je het en dan ok. Het ging bij ons met de keuken wel flink mis. Dat is een vervelend traject geweest maar is goed opgelost en achteraf gezien kon niemand er echt wat aan doen. De persoon die ons hielp werd vlak erna ernstig ziek en viel toen uit. Echter was dit pas 1.5 maand erna bij ons bekend en ondertussen geen antwoorden op mailverkeer en op telefoontjes was het ook een beetje afpoeieren. De bezetting was tijdens die drukke dagen daardoor te laag en bij de overdracht is het 1 en ander misgegaan. Ze wisten ook niet helemaal hoe ze met de situatie om moesten gaan. Dit heeft voor wat frustraties gezorgd maar dat is uiteindelijk wel goed opgepakt en doordat we er beide niet kwaad instonden snel opgelost. De badkamer ging er goed, werd wel meegedacht en we waren in 1 keer klaar en zijn nu nog steeds erg blij met de keuzes. Er was ruimte voor alle details en redenaties. Er werden ook dingen voorgesteld en dergelijke dus ook daar tevreden.

De prijzen die jij voor meerwerk noemt liggen bij ons toch een stukje hoger, 2.4 meter uitbouw bij ons 22.5K maar dat is misschien ook type huis en locatie (In Den Haag en herenhuis oude haagse stijl) en over het meerwerk viel niet af te dingen. Prijzen voor dingen die niet op de meerwerklijst stonden werden voor bedragen gedaan die ik niet heel veel goedkoper elders kon vinden (en ook vergeleken met veel op dit fora).

De prijzen van Nobel liggen tjah, zoals je van keukenboeren en sanitairboeren kan verwachten. Je heb goed de ruimte om af te dingen ;-) Zijn ze ook niet te beroerd voor maar bij een andere keukenboer kan je meer procentueel afdingen. Bij ons verschilde het uiteindelijk niet echt want alle verbouwkosten voor keuken en dergelijke waren inbegrepen in de prijs.

De lange afstand was toch wel het lastigst hoor, want op een gegeven moment 4 uur reizen om een ander kleur front + blad uit te kiezen was wat minder maar wel noodzakelijk bleek achteraf. Ook voor het keukenblad moesten we naar Deurne naar Jetstone, was zeker nodig bleek toen we daar waren maar was ook weer een dag kwijt daaraan.

Flink verhaal maar dan heb je een beetje een idee :-)

• Ghotirey
Sport_Life schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:46:
[...]

Huur betalen is geen probleem, we betalen nu natuurlijk ook de hypotheek. Overwaarde gebruiken we voor tuin, vloer, keuken, etc. Die mogen worden betaald na levering. Tevens is er in de hypotheek een deel op korte rentevaste periode gezet (naast overbruggingskrediet) dus we kunnen na een jaar nog aflossen, of binnen dat jaar met een relatief lage boeterente.
Ik ben erg benieuwd naar hoe dit precies zit. In ons huidige huis zit een groot deel spaar. Die komt vrij nadat de woning is verkocht. Nieuwe woning hebben we dan al gekocht dus daar kunnen we het niet meer in stoppen. Mijn gedachte was dus om het dan maar in de aflossing te gooien.

Maar je dat geld dus ook gebruiken om de tuin te bekostigen?

Dan is er toch weer ruimte voor die terrasoverkapping :-) iemand tips?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ghotirey schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:54:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar hoe dit precies zit. In ons huidige huis zit een groot deel spaar. Die komt vrij nadat de woning is verkocht. Nieuwe woning hebben we dan al gekocht dus daar kunnen we het niet meer in stoppen. Mijn gedachte was dus om het dan maar in de aflossing te gooien.

Spaargedeelte van bankspaarhypotheek heeft de nieuwe hypotheekverstrekker meegenomen in de overbruggingskrediet. Het verschil met de opbrengstwaarde die wij (of eigenlijk meerdere makelaars) verwachten hebben we dus kort vastgezet.
Je kunt het gebruiken voor de tuin, gelijmde vloeren en alles wat in feite aan het huis vast zit. Dan wordt overbruggingskrediet omgezet in lineair bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2017 23:08 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ghotirey schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:51:
[...]
Hey, wij hebben ook bij Roosdom Tijhuis een nieuwbouwwoning (andere kant van Nederland in Den Haag :-) ) en ook daarbij via Nobel keuken en Sanitair.
[...]
De deadlines die er stonden zijn duidelijk maar achteraf hebben we nog heel veel kunnen aanpassen. Sommige dingen niet want prefab, maar daarom ook de deadline. Halve huis wordt in de fabriek in elkaar gezet dus daarna nog wijzigen is lastig op die gebieden. Maar zelfs nu het huis bijna klaar is heb ik hier en daar nog aanpassingen kunnen doen.
Hey, leuk! Ik had de naam hier nog niet voorbij zien komen. Goed om even wat ervaringen te horen! Deadline inderdaad zeer begrijpelijk op zich, zeker met zo'n korte bouwperiode. Maar de beschikbaarheid van Nobel in het weekend is zeer beperkt, en met de afstand is het lastig om daar twee dagen doordeweeks voor uit te trekken. Op één dag konden wij het sowieso niet plannen.

Het wordt wel lastig voor de twee huizen uit dit project die nog onder optie zijn - die zullen nog veel meer moeite moeten doen om op tijd een afspraak te krijgen om de opties en de keuken en sanitair door te spreken.
Wat wij wel als probleem hebben ervaren was de afstand. Dik 2 uur rijden om even langs te gaan om dingen te bespreken werd was lastiger. Wat wel erg netjes was, was dat ze een hotel hadden geregeld zodat we de avond ervoor konden komen zodat we op tijd aan de lange dag van meerwerk, sanitair en keuken konden beginnen.
Klopt! Wij krijgen ook een hotelovernachting en er wordt een lunch verzorgd. Goed geregeld op zich. Maar de afstand is wel jammer als je bedenkt dat er genoeg woonboulevards hier in Groningen zitten.
De prijzen die jij voor meerwerk noemt liggen bij ons toch een stukje hoger, 2.4 meter uitbouw bij ons 22.5K maar dat is misschien ook type huis en locatie (In Den Haag en herenhuis oude haagse stijl) en over het meerwerk viel niet af te dingen.
Bouwkosten lijken me toch niet heel erg regiogebonden? Breder huis wellicht? Wij hebben als basis binnenmaat 5,40m x 10,00m. Als je huis breder is zal het wel wat duurder worden. Ook als er duurdere materialen gebruikt worden. Je hoort me niet klagen overigens - als ik van anderen hoor vind ik de prijzen best redelijk. Maar het wordt bij elkaar wel een enorme post. Onze eigen keuze, maar zij worden er ook beter van natuurlijk. Zou leuk zijn als daar nog een paar duizend vanaf kan.
De prijzen van Nobel liggen tjah, zoals je van keukenboeren en sanitairboeren kan verwachten. Je heb goed de ruimte om af te dingen ;-)
Goed om te weten! Op zich hoeven we ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. We hebben nog €7000 inbegroot voor meerwerk aan de keuken (dus totaal 10k€), dus ik denk dat we daar een heel eind mee komen. We willen het liefst naar een kookeiland met inductiekookplaat toe, en een aparte oven en een vriezer toevoegen. De vaatwasser mag dan weer het veld ruimen, ik vind afwassen veel te leuk :+ Maar dan wil ik eigenlijk wel weer de apparatuur upgrade naar Bosch of Siemens - ik lees niet al te goede verhalen over Etna wat er standaard inzit. Zelf geen ervaring mee, ik had nog nooit van Etna gehoord.
Flink verhaal maar dan heb je een beetje een idee :-)
Zeer dankbaar _/-\o_
[...]

Ik ben ook benieuwd! Onze hypotheekadviseur zei dat het allemaal geen probleem was - hij kon niet meer dan +- 40% van de getaxeerde overwaarde meenemen in de begroting. Maar als het uiteindelijk meer opbrengt dan konden we dat zonder problemen spenderen aan bijvoorbeeld de tuin. Of gewoon rechtstreeks aflossen op de nieuwe hypotheek.

Tja

• pkool837
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:13
Als je nu in je huidige hypotheek een spaardeel hebt zitten en eerder wil beschikken over dat geld, kan je misschien ook je hypotheekvorm aanpassen naar annuiteit of lineair.
Maandlasten zullen dan wel omhoog gaan totdat je woning verkocht is, maar heb je wel alvast de beschikking over je spaargeld.
De spaar/beleggingspolis kan dan eerder afgekocht worden als de verpanding eraf is, het is niet langer verplicht om 15 of 20 jaar betaald te hebben, tijdklemmen zijn dit jaar vervallen.
Hiervoor moet de bank dan wel toestemming geven middels een retrocessieverklaring.

Je zou het eventueel kunnen bespreken met je financieel adviseur als je die hebt, is wel weer extra werk voor m natuurlijk.

• Ghotirey
pkool837 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 00:19:
Als je nu in je huidige hypotheek een spaardeel hebt zitten en eerder wil beschikken over dat geld, kan je misschien ook je hypotheekvorm aanpassen naar annuiteit of lineair.
Maandlasten zullen dan wel omhoog gaan totdat je woning verkocht is, maar heb je wel alvast de beschikking over je spaargeld.
De spaar/beleggingspolis kan dan eerder afgekocht worden als de verpanding eraf is, het is niet langer verplicht om 15 of 20 jaar betaald te hebben, tijdklemmen zijn dit jaar vervallen.
Hiervoor moet de bank dan wel toestemming geven middels een retrocessieverklaring.

Je zou het eventueel kunnen bespreken met je financieel adviseur als je die hebt, is wel weer extra werk voor m natuurlijk.
Dat is zeker wel interessant om even na te gaan. We hebben geen overwaarde maar het spaardeel zal aanzienlijk groter zijn dan het tekort. Maar dan zou het tekort ook opgepakt kunnen worden met het spaardeel. Nu heb ik daar geld voor apart gezet. Zou toch weer wat makkelijker zijn.

• Ghotirey
MadEgg schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:57:
[...]

Hey, leuk! Ik had de naam hier nog niet voorbij zien komen. Goed om even wat ervaringen te horen! Deadline inderdaad zeer begrijpelijk op zich, zeker met zo'n korte bouwperiode. Maar de beschikbaarheid van Nobel in het weekend is zeer beperkt, en met de afstand is het lastig om daar twee dagen doordeweeks voor uit te trekken. Op één dag konden wij het sowieso niet plannen.

Het wordt wel lastig voor de twee huizen uit dit project die nog onder optie zijn - die zullen nog veel meer moeite moeten doen om op tijd een afspraak te krijgen om de opties en de keuken en sanitair door te spreken.

[...]

Klopt! Wij krijgen ook een hotelovernachting en er wordt een lunch verzorgd. Goed geregeld op zich. Maar de afstand is wel jammer als je bedenkt dat er genoeg woonboulevards hier in Groningen zitten.

[...]

Bouwkosten lijken me toch niet heel erg regiogebonden? Breder huis wellicht? Wij hebben als basis binnenmaat 5,40m x 10,00m. Als je huis breder is zal het wel wat duurder worden. Ook als er duurdere materialen gebruikt worden. Je hoort me niet klagen overigens - als ik van anderen hoor vind ik de prijzen best redelijk. Maar het wordt bij elkaar wel een enorme post. Onze eigen keuze, maar zij worden er ook beter van natuurlijk. Zou leuk zijn als daar nog een paar duizend vanaf kan.

[...]

Goed om te weten! Op zich hoeven we ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. We hebben nog €7000 inbegroot voor meerwerk aan de keuken (dus totaal 10k€), dus ik denk dat we daar een heel eind mee komen. We willen het liefst naar een kookeiland met inductiekookplaat toe, en een aparte oven en een vriezer toevoegen. De vaatwasser mag dan weer het veld ruimen, ik vind afwassen veel te leuk :+ Maar dan wil ik eigenlijk wel weer de apparatuur upgrade naar Bosch of Siemens - ik lees niet al te goede verhalen over Etna wat er standaard inzit. Zelf geen ervaring mee, ik had nog nooit van Etna gehoord.

Ik ben ook benieuwd! Onze hypotheekadviseur zei dat het allemaal geen probleem was - hij kon niet meer dan +- 40% van de getaxeerde overwaarde meenemen in de begroting. Maar als het uiteindelijk meer opbrengt dan konden we dat zonder problemen spenderen aan bijvoorbeeld de tuin. Of gewoon rechtstreeks aflossen op de nieuwe hypotheek.
Ja wij hadden aan 1 dag ook niet genoeg maar voor veel dingen ben ik gewoon naar plaatselijke woonwinkels en keukenboeren gegaan en daar uitgezocht wat ik wilde weten en dat dan weer gecommuniceerd aan Nobel. Niet helemaal netjes richting die winkels maar je moet toch wat. Elke keer een dag missen aan inkomsten schiet ook niet op.

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen randstad en daarbuiten qua kosten. Maar ons huis is inderdaad iets breder (6m) en misschien andere materialen. Als ik zo de merken hoor die je noemt is dat aannemelijk.

Ik heb ook nog nooit van Etna gehoord :D De standaard keuken die er bij ons in zat was van Siematic en de apparatuur van Siemens uit mijn hoofd gezegd. Alleen was deze gek klein voor de ruimte waarin die zat en zat er geen vriezer in, alleen een koelkast.

Geen vaatwasser? 8)7 :+ :D

Bij ons was de totale prijs van de keuken zo rond de €17.5k (incl stelpost, uiteindelijk nog wel wat lager door afdingen ;-)) maar hebben we niet alles gedaan wat we wilden. Vooral frontjes verbaasde ik me ontzettend over wat een verschil dat is. (dit is de eerste keuken die ik ooit gekocht heb) En op dat moment, dus ik snap je ergenis op dat gebied, wisten wij nog niet goed hoe veel financiële ruimte we konden creëren. Voor ons was het hypotheek traject een beetje kip-ei verhaal. We konden pas weten wat we konden lenen als we wisten wat we kochten, maar om te weten wat we wilden kopen moesten we weten hoeveel hypo we konden krijgen. Achteraf gezien hadden we het iets grootser kunnen aanpakken maar goed, echt nodig was het ook weer niet :-) en nu hebben we meer budget voor andere zaken, iets waar ik me ook in vergist heb. Die mooie percentages van kosten na de koop van onder 20% kom ik niet aan...

Maar op de dag dat de keuken besteld zou worden (door Nobel bij de fabriek/leverancier, wij hadden dat maanden daarvoor al gedaan) heb ik bij Nobel nog de halve keuken kunnen aanpassen _/-\o_ dus ook daarin is Nobel niet heel star. Als het eenmaal besteld is bij de leverancier kan je niets meer doen en als de order gemaakt is en je wilt iets aanpassen aan de prefab dingen dan kan dat ook niet maar buiten dat om zijn ze erg meewerkend geweest.

Verwijderd

[...]

Hoezo geen manier gevonden? Je mag zelf weten wat je met je overwaarde doet. Alleen idd geen belastingvoordeel.

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:11
pvanmegen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:06:
Een afwijkende vraag, wat doet een 2 onder 1 kapper (nieuw) qua verbruik? Ze hebben ons voor 190 euro geschat. Is dat niet erg veel?

De netbeheerder (wederom Enduris) heeft bij het aanleggen van de aansluiting een schatting gemaakt van het verbruik wat er gaat plaatsvinden. Dat is voor elektra 2975 kWh het normaaltarief (doordeweeks van 7:00 tot 23:00 uur) en 3300 kWh (doordeweeks van 23:00 tot 7:00 uur en in het weekend), en voor gas 1411 m3. Op basis van dat verbruik kom ik uit op een termijnbedrag van €189 per maand. Hoe lijkt u dit?
Hier ongeveer een voorschot van 140 euro. 2 volwassen + 1 kind. Komen hier mee rond. 2onder1kap, ongeveer 600 kuub inhoud. Bouw uit 2016. 190 euro klinkt mij als veel te veel in de oren. Maar EnDu(u)rIs (man man man hoe kan je zo'n naam kiezen :') ) schat altijd hoog in volgens mij.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-11 15:49
Offerte van de aannemer gekregen voor het leggen van 3 elektra leidingen naar de keuken voor aparte groepen (oven, kookplaat, koffiezezetapparaat) 978 euro...

Omdat het deels onder de grond moet (kookeiland) en ik geen kruipruimte heb ben ik verplicht dit door hun te laten doen.

• padoempats
Mirved schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:57:
Offerte van de aannemer gekregen voor het leggen van 3 elektra leidingen naar de keuken voor aparte groepen (oven, kookplaat, koffiezezetapparaat) 978 euro...

Omdat het deels onder de grond moet (kookeiland) en ik geen kruipruimte heb ben ik verplicht dit door hun te laten doen.
Je zou ook loze leidingen kunnen laten leggen? Bij mij was een 2 of 3-fase met perilex 450 euro. Ik heb er een loze leiding (19mm) van 101 euro laten maken en trek zelf die draden wel incl aansluiten groep.

• padoempats
Ghotirey schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:39:
[...]

Voor ons was het hypotheek traject een beetje kip-ei verhaal. We konden pas weten wat we konden lenen als we wisten wat we kochten, maar om te weten wat we wilden kopen moesten we weten hoeveel hypo we konden krijgen.
Dat begrijp ik niet helemaal, zo heb ik het nooit ervaren. Wat je kunt lenen is afhankelijk van je inkomen. Bij bestaande bouw heb je eerst een taxatie na verbouwing nodig om te bepalen wat je mag lenen. Dan heb je een kip-ei. Maar bij nieuwbouw is al het meerwerk 1-op-1 meerwaarde, dus lijkt me je plafond dat wat je obv je inkomen maximaal kan lenen.

• Ghotirey
jogaa schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:10:
[...]

Dat begrijp ik niet helemaal, zo heb ik het nooit ervaren. Wat je kunt lenen is afhankelijk van je inkomen. Bij bestaande bouw heb je eerst een taxatie na verbouwing nodig om te bepalen wat je mag lenen. Dan heb je een kip-ei. Maar bij nieuwbouw is al het meerwerk 1-op-1 meerwaarde, dus lijkt me je plafond dat wat je obv je inkomen maximaal kan lenen.
Wat je kan lenen is niet alleen afhankelijk van je inkomen. Het hangt van meer af dan dat. In ieder geval in mijn situatie als ondernemer is dat zo. Daar kijken ze ook nog naar stabiliteit en prognoses. Ook hangt af hoelang je ondernemer bent en zo zijn er nog wel wat haken en ogen. Daarbij is inkomen ook een rekbaar begrip. Kijk je naar je laatste jaar, kijk je naar je afgelopen 3 jaar, zit daar nog een wegingsfactor in, etc. etc.

Wanneer zou er een probleem ontstaan; stel je krijgt een indicatie van de bank, stel €100.000 mag je waarschijnlijk lenen. Dan ga je nieuwbouw huis kopen van €70.000 en dan heb je dus ruimte voor €30.000, waarschijnlijk. Je gaat dus voor €30.000 (liever had je de uitbouw ook nog gedaan a €15.000 maar daar is dan geen ruimte meer voor) aan meerwerk doen en komt je totaal factuur op die €100.000. Dat moet je dan tekenen als je dit bij de bank wilt gebruiken (in mijn geval iig, heb ook al gevallen gehoord waarbij dit niet heofde) en dan commiteer je je dus bij de aannemer aan de €100.000. Vervolgens ga je de daadwerkelijke hypotheek aanvraag doen en komt de bank terug met je mag in totaal €96.578 lenen.

Maar de bank had ook kunnen goedkeuren dat we €110.000 hadden kunnen lenen. Nu we echter van de €100.000 zijn uitgegaan hebben we geen uitbouw. Met die €110.000 hadden we liever de uitbouw gehad en hadden we een kleiner post niet gedaan of later gedaan wanneer er weer budget was.

Nu zit je dus met een gat. Je hebt al getekend dus zit je er wel aan vast.

Wij hebben veel van het meerwerk gekozen en uiteindelijk een educated guess gedaan met onze adviseur en dat is uiteindelijk goedgekeurd door de bank maar het had ook zomaar kunnen zijn dat de lening niet rond hadden kunnen krijgen met zoveel meerwerk en we dus de koop niet door hadden kunnen laten gaan. Hadden we echter in die situatie minder meerwerk gekozen dan hadden we de lening wel kunnen krijgen. Ik zou dan erg hebben gebaald als dat was voorgekomen.

Om het nog even in een correct daglicht te zetten, bij ons zaten er flink aantal maanden tussen meerwerk en daadwerkelijk paseren bij notaris dus lastig met hypotheek aanvraag. Deze was ook nog erg onzeker. De cijfers die mij door banken en adviseurs werden gemeld bij gratis eerste gespreken varieerde nogal qua wat we konden lenen. Was er zelfs 1 die zij dat we geen lening konden krijgen, geen idee waarom niet maar dat gesprek was snel afgelopen. Met de huidige lening waren we ook niet zeker maar achteraf bleek dat we nog zo een 40% meer hadden kunnen lenen. Daarbij waren er nog een hoop factoren meer die effect hadden op het beslissingstraject zoals het huidige huis en het verlies of winst bij verkoop en al dat soort zaken die een effect hebben op je budget.

Kortom, erg veel onduidelijkheid waardoor we dus niet precies wisten wat onze reikwijdte was tijdens de verschillende beslismomenten en hebben we dus voorzichtig moeten handelen.

O-)

• Mirved
jogaa schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:05:
[...]

Je zou ook loze leidingen kunnen laten leggen? Bij mij was een 2 of 3-fase met perilex 450 euro. Ik heb er een loze leiding (19mm) van 101 euro laten maken en trek zelf die draden wel incl aansluiten groep.
Even geïnformeerd 3 loze leidingen was 318 euro goedkoper nog steeds 660 euro incl btw.

• padoempats
Mirved schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:00:
[...]

Even geïnformeerd 3 loze leidingen was 318 euro goedkoper nog steeds 660 euro incl btw.
Dan zou ik het inderdaad laten doen, die 318 is het wel waard om leidingen te trekken en de groepen aan te leggen direct vanaf de bouw. Serieus geld trouwens, 220 euro voor een loze leiding

• padoempats
Ghotirey schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:59:
[...]

Wat je kan lenen is niet alleen afhankelijk van je inkomen. Het hangt van meer af dan dat. In ieder geval in mijn situatie als ondernemer is dat zo. Daar kijken ze ook nog naar stabiliteit en prognoses. Ook hangt af hoelang je ondernemer bent en zo zijn er nog wel wat haken en ogen. Daarbij is inkomen ook een rekbaar begrip. Kijk je naar je laatste jaar, kijk je naar je afgelopen 3 jaar, zit daar nog een wegingsfactor in, etc. etc.
Je zegt eigenlijk cryptisch dat nog steeds het inkomen telt. Als ondernemer is het alleen van wat meer factoren afhankelijk dus lastiger te bepalen door de bank en het blijft dus een bewegend doel. Nog steeds telt dus wel je (verwachte) inkomen en de max wat je huis waard is.

En je geeft aan dat je al bij de aannemer aan eea moet committeren. Ik ken jouw bouwtraject niet, maar bij de KAO hoef je toch nog niet definitief al je meerwerk op te geven? Je kunt prima een lijst maken met meerwerk die je wil doen (bij de aannemer, maar ook alles daarbuiten) en dat als basis gebruiken om te lenen.

Wat mij betreft geen kip-ei. Eerst je financieringsmogelijkheden/ondergrens helder krijgen, dan committeren aan kosten.

• Ghotirey
jogaa schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:57:
[...]

Je zegt eigenlijk cryptisch dat nog steeds het inkomen telt. Als ondernemer is het alleen van wat meer factoren afhankelijk dus lastiger te bepalen door de bank en het blijft dus een bewegend doel. Nog steeds telt dus wel je (verwachte) inkomen en de max wat je huis waard is.

En je geeft aan dat je al bij de aannemer aan eea moet committeren. Ik ken jouw bouwtraject niet, maar bij de KAO hoef je toch nog niet definitief al je meerwerk op te geven? Je kunt prima een lijst maken met meerwerk die je wil doen (bij de aannemer, maar ook alles daarbuiten) en dat als basis gebruiken om te lenen.

Wat mij betreft geen kip-ei. Eerst je financieringsmogelijkheden/ondergrens helder krijgen, dan committeren aan kosten.
Dat was niet mijn bedoeling :-) wat ik bedoel is dat als ik met mijn inkomen naar 2 banken ga, ik bij beiden een andere berekening krijg welke ook nog eens indicatief zijn en dus kan ik niet uitgaan van mijn inkomen alleen en de berekeningen. Schulden komen daar ook nog bij kijken bijvoorbeeld, ook de huidige hypotheek dus maar ook creditcards, studieschulden etc. Ook verzekeringen tellen mee, hoe ben je verzekerd bij langdurig ziek enzo. Allemaal geen inkomen maar heeft wel een aardig effect, Ik dacht dat jij bedoelde, je pakt je inkomen, doet dat keer 4.5 en je weet wat je kan lenen. Bij mij was dat zeker niet het geval en verschilde het ook per bank en was het een lastige som die uiteindelijk alleen de bank definitief kon geven. En de bank wilde het alleen definitief geven als ik alle offertes getekend en wel overhandigde. Dat zorgde bij mij voor kip-ei, ik moest keuzes maken en tekenen voor ik precies wist wat ik kon besteden.

Bij de KOA heb ik ook niets wat betreft meerwerk getekend maar zonder getekende meerwerk offerte kon ik bij de bank geen daadwerkelijke hypotheekvoorstel krijgen.

En wat betreft die ondergrens, die was bij ons ook nogal lastig zoals aangegeven, 1 adviseur waar we kwamen zei dat we maar 50% van de waarde van het huis konden lenen uitgaande van de cijfers. Een andere had het weer over 150%. Daarmee is het erg lastig om een ondergrens te bepalen ;-)

En dat voelde dus mede door de eis van de bank om alles ondertekend te krijgen voordat ze een voorstel wilde doen als een kip-ei verhaal :-)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jogaa schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:57:
[...]

Ik ben het wel eens met @Ghotirey , eigenlijk ervaar ik hetzelfde. Er zijn - zeker bij het tekenen van de KOA - nog zoveel onzekere factoren. En dan zijn mijn vrouw en ik beide in loondienst met vast salaris, dus als zelfstandige komt er nog een variabele factor bij. Dat de bank ons bedrag x wilt lenen wil niet zeggen dat we dat ook kunnen (en willen) uitgeven aan een vrijstaande woning. Grootste onzekerheid bij ons is ons huidige appartement. Er kan zomaar 50k verschil zitten tussen geschatte opbrengst en werkelijke opbrengst, met name omdat er flinke tijd over het hele traject zit. In een jaar kan veel gebeuren met de woningmarkt. Daarbij heb ik wel her en der extra gereserveerd, maar in de praktijk gaan we werkelijk aan alle kanten over ons budget heen! Bv de aannemer rekent nog eens 2000 euro extra voor periflex en extra leidingen, na wikken en wegen toch maar voor 2,4m uitbouw gegaan, etc.

Dus bij ons komt het erop neer dat ik zit te rekenen met onzekere getallen. Ik wil uiteraard niet dat we ons verslikken in de maandelijkse lasten (indien verkoop tegenvalt), maar het is net zo erg als de verkoop meevalt en we zitten in een woning die niet naar onze smaak is. Dat we bijv. in een tussenwoning zitten terwijl een vrijstaande woning ook mogelijk was.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2017 14:28 ]

• padoempats
Ja je hebt gelijk, andere schulden ed tellen ook mee, dat soort dingen miste ik. Wat ik vooral bedoelde is, dat je eerst je financieringsmogelijkheden helder moet hebben. Ik vind het gek dat je eerst alle offertes getekend moet hebben, wil de bank jouw een offertevoorstel doen. Er zijn zat banken die je een geldige offerte geven op basis van een lijst met geprognotiseerde verbouwingen, waar je niet voor elk wissewasje een getekende offerte voor moet hebben.

• pvanmegen
Dannyo90 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:30:
[...]

Naar mijn idee is dit niet behangklaar, de lijm van de blokken is uitgesmeerd en de leidingsleuf is gevuld meer niet. Daarnaast klopt het dat de gipsblokken opzich behangklaar worden gezien, alleen moeten alle naden wel nagetrokken worden. Daar zijn ook weer eisen aan verbonden, zie TBA richtlijnem(ff googlen + behangklaar).

Daarnaast vind ik het wel bijzonder dat de wand op de achtergrond volledig wit is overgetrokken... Het onderzoeken waard!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h4rAoGfsFD2K94Hxxf0eBxen/thumb.jpg

De 20e krijgen we de sleutel en vandaag kwam de behanger langs om te kijken naar zijn werkzaamheden. Naar zijn mening zijn de wanden alles behalve behangklaar. Maar weer een mail gestuurd naar de aannemer... ben benieuwd naar de uitkomst...

• Señor Sjon
Een behanger die een muur niet behangklaar vindt. Lol, ik heb schilders spiegelgladde muren af zien keuren (althans proberen) als ze er geen zin in hadden. :+

• My-life
  • Laatst online: 17:46
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:34:
[...]

Een auto is een gebruiksvoorwerp wat velen binnen een jaar of vijf weer van de hand doen en vaak minder dan een tiende van je huis kost.
Een huis is je thuis, velen doen er 30 jaar over om te betalen en je brengt er veel meer tijd in door dan in de auto.
De vergelijking van het kopen van een auto en van een huis vind ik daarom wat onzinnig.
Helemaal als het om tegels gaat, dat wordt veelal toch overgelaten aan een toeleverancier.
MadEgg schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:49:Deadlines gaan ook weer interessant: we zijn uitgenodigd om op 15 december bij Bouwcenter Nobel in Lochem (iemand ervaring mee?) te komen bespreken welke meerwerkopties we nemen en dan kunnen we ook de badkamer en keuken uitkiezen. Vandaag werden we bericht dat we uiterlijk op 13 december onze keuzes voor deze zaken moeten doorgeven 8)7 Dat wordt toch ietwat lastig. In overleg nu een week uitstel gekregen gelukkig, maar alsnog moeten we dus wel snel beslissen nadat we alles hebben kunnen bekijken.

We hebben een stelpost van €3100 voor de keuken maar krijgen €1750,- terug als we die casco laten opleveren. Voor het sanitair is een stelpost van €6300,- beschikbaar en krijgen we €4700,- terug als we die casco laten opleveren. We zijn er nog niet uit wat we hiermee gaan doen. Sanitair komen we waarschijnlijk wel uit - er zit standaard al in wat we willen, qua aanpassingen zouden we misschien een kastje extra, een douchedrain of een handdoekradiator doen.

Qua keuken willen we wel flink wat anders. Hoe onderhandelbaar zijn deze zaken? Een offerte van IKEA komt op +- €8000,- uit voor wat wij willen inclusief montage. Maar dan moet het dus ná de oplevering nog geïnstalleerd worden, ook niet ideaal. Ik ben wel een beetje bang dat we dan wél voor de verplaatsing van elke leiding moeten betalen terwijl dat bij de projectleverancier niet zo is.

Qua overig meerwerk willen we ook vrij veel opties: aan de voorzijde een erker (€8000) , 2,40 meter uitbouw aan de achterzijde (€15000), dakkapel (€5000), tuindeuren (€1500), deur tussen berging en schuur (€1750), zolderindeling (€3500), dichte trap (€800), glas- en lijndeuren ipv vlakke deuren (€1500), inductiekookplaataansluiting ipv gas (€500), extra groepen, loze leidingen naar alle kamers en de overlopen tbv UTP en audio. Komt bij elkaar ook op een mooi bedrag. Bij elkaar zo'n €37.000. Ook hier ben ik benieuwd of hierover te onderhandelen is. Ik zal zeker een poging gaan doen.

En dan is er nog het wensenlijstje van extra zonnepanelen (standaard 5, nog geen idee van de opbrengst), warmtepomp, schuurisolatie (ga hem eerder als hobbykamer gebruiken dan als garage). De schuurisolatie werd begroot op +- €8000,- - dat vind ik nogal een fors bedrag. Daarvoor ga ik het zelf wel doen in een later stadium, denk ik. Qua zonnepanelen lees ik hier bedragen rond de €500,- per stuk, maar ik moet dus nog te horen krijgen wat het Wp is van de panelen die wij krijgen.
Je kunt voor een keuken en badkamer natuurlijk wel eerst ergens anders gaan kijken. Ik zou het niet tot 13 december aan laten komen, twee dagen is wel erg weinig om een keuze te maken. Dat je daarna misschien nog kunt aanpassen is handig, maar houdt er rekening mee dat je dan getekend hebt en niet meer in de positie bent om een goede prijs te vragen bijvoorbeeld.

Hoewel afhankelijk van het type woning vind ik € 3.100 euro voor een keuken zeer weinig. Zeker in vergelijking met de € 6.300 voor het sanitair. Het plaatsen van een keuken na oplevering is geen enkel probleem, zeker niet als je vooraf kunt aangeven waar de leidingen moeten komen. Wellicht betaal je bij een andere leverancier een lagere prijs waarmee je het aanpassen van de leidingen ruimschoots kunt betalen. Bij veel, zo niet de meeste, wordt de keuken standaard na oplevering geplaatst ook als hij wordt gekocht via de project leverancier. Een keuken met kookeiland en bijvoorbeeld Siemens apparatuur gaat makkelijk over de 10K heen. Vanwege de korte tijd die je nog hebt zou ik zo snel mogelijk afspraken bij andere keukenleveranciers maken om uit te vinden wat je wilt en wat het kost.

Zonnepanelen door de aannemer laten neerleggen is financieel bijna nooit interessant. 500 per paneel is veel te duur, ook inclusief installatie met omvormer, en dat kost je rendement.
[...]

Als je de nieuwe hypotheek afsluit bij dezelfde aanbieder als je huidige hypotheek dan kun je het spaardeel misschien meenemen. Dit geld blijft dan wel vastzitten, je kunt het dus niet uitgeven aan je nieuwe huis. Als je het geld nodig hebt om het nieuwe huis te betalen dan wordt het een ander verhaal denk ik.
pkool837 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 00:19:

Een bankspaarhypotheek zou ik altijd proberen te behouden. Je kunt de gehele looptijd de rente op het volledige hypotheekbedrag aftrekken van de belasting. Niet voor niks kun je deze hypotheekvorm niet meer afsluiten, het kost de overheid teveel geld. Maar als je er nog een hebt kun je beter goed laten narekenen of het wel voordelig is om hem op te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door My-life op 08-11-2017 14:55 ]

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11 09:12
Wij doen het wel, 6 extra panelen van 290wp voor 450€ per stuk, en 100€ voor andere omvormer. Ook al kan het goedkoper, een aantal dingen hebben we besloten om toch voor het gemak te gaan zodat het meteen klaar is. Zo zou ik zelf ook geen toiletbril van 100+€ kopen ;)

Wij houden ook onze spaarhypotheek, zo zijn wij na 15 jaar voor ruim de helft hypotheekvrij zonder extra aflossingen. Dat scheelt behoorlijk dan ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

• My-life
@frumper
Ja het gemak spreekt voor zich. Ik heb mijn reactie aangepast en er "financieel bijna nooit interessant" van gemaakt ;) .

• frumper
@My-life we krijgen zo in iedergeval dezelfde zonnepanelen als de standaard, staat toch weer netter dan 2 verschillende types panelen. En van die 450 krijg je nog de btw weer terug als het goed is :) dus zijn ze iets goedkoper. Omdat we ze nu meefinancieren merken we de aanschaf nu nauwelijks.

• Ghotirey
jogaa schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:29:
Ja je hebt gelijk, andere schulden ed tellen ook mee, dat soort dingen miste ik. Wat ik vooral bedoelde is, dat je eerst je financieringsmogelijkheden helder moet hebben. Ik vind het gek dat je eerst alle offertes getekend moet hebben, wil de bank jouw een offertevoorstel doen. Er zijn zat banken die je een geldige offerte geven op basis van een lijst met geprognotiseerde verbouwingen, waar je niet voor elk wissewasje een getekende offerte voor moet hebben.
Ja klopt, wij vonden het ook jammer, helemaal toen ik op dit forum terecht kwam en las dat bij velen gewoon een lijstje met meerwerk indicatie genoeg was. Helaas niet bij onze bank :-( maar goed uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, alleen had ik bij de badkamer iets meer geld willen uitgeven aan een regendouche en wat kleine luxe aanpassingen. Gelukkig kunnen die dingen relatief makkelijk achteraf :-)

P.S. door onze situatie hadden we helaas niet alle banken voor het uitkiezen (ondernemer en net geen ideale inkomengeschiedenis door start bedrijf)

[ Voor 7% gewijzigd door Ghotirey op 08-11-2017 15:28 ]

• Ghotirey
My-life schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:47:

Als je de nieuwe hypotheek afsluit bij dezelfde aanbieder als je huidige hypotheek dan kun je het spaardeel misschien meenemen. Dit geld blijft dan wel vastzitten, je kunt het dus niet uitgeven aan je nieuwe huis. Als je het geld nodig hebt om het nieuwe huis te betalen dan wordt het een ander verhaal denk ik.
We zitten bij een andere aanbieder dus die optie hadden we niet. Maar ik hoef het niet uit te geven aan het nieuwe huis, was ook niet het plan omdat ik er van uit ging dat het pas vrij kwam als ik het huis verkocht en dat is pas nadat ik in het nieuwe huis zit. Dus was ik van plan het gewoon voor aflossen te gebruiken.

Echter gaan we de tuin toch pas als laatste doen en dan vind ik het wel weer interessant als dat ook gewoon kan zonder dat er dan belasting over betaald hoeft te worden :-) Dat geeft iets meer lucht dan 'verplicht' dat spaardeel gebruiken voor aflossen.

• Fazer013
  • Laatst online: 07-11 08:57
Wij zitten ook aan de veilige kant met de hypotheek van onze 2-kapper. Meerwerk financieren was een A4 sjabloon invullen van de hypotheek verstrekker en werden verder geen vragen over gesteld. Afgelopen maand gepasseerd bij de notaris en bouw is ondertussen gestart! Een meer-/minderwerk gesprek gehad bij het bouwbedrijf en wachten nu op de offerte......

Ook details en prijzen opgevraagd voor extra zonnepanelen, door jullie opmerkingen kan ik een betere afweging maken. Een warmtepomp ipv CV werd 20k of meer aangegeven, vonden wij geen optie.

Onlangs zijn we bij Bruynzeel geweest voor een keuken offerte, zij zijn de standaard project leverancier. Kwam al vlot op 15k uit voor een middel formaat keuken. De apparaten even snel opgezocht op internet, deze zijn allemaal per stuk voor 250 euro minder te vinden. Tevens vragen ze voor een kunststof werkblad 2500 euro (3 m2). Iemand ervaring met Bruynzeel en wat de marge is? Dit weekend gaan we ook naar een andere keuken leverancier voor een 2e offerte.

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik ben niet langsgeweest bij Bruynzeel maar wel bij twee winkels van onze standaard leverancier. In de eerste winkel kwamen we binnen zonder aankondiging en werden we eerst vriendelijk onthaald. Tot we lieten vallen dat we een keuken zochten voor ons project. Meteen werd de verkoper haast kwaad omdat we geen afspraak gemaakt hadden en hij werd ook erg arrogant (geen vragen beantwoorden, door de winkel lopen zonder op ons te wachten). Uiteindelijk kregen we een offerte van 16k zonder eiland.

Bij een andere winkel van dezelfde keten zijn we ook onaangekondigd langsgegaan maar hebben we niet vermeld dat het voor een project was. De verkoper bleef heel de tijd vriendelijk en de offerte was zo'n 3.500 euro goedkoper of voor dezelfde prijs zat er een eiland bij.

Mijn conclusie: als verkopers denken dat je toch bij hun MOET zijn gooien ze alle interessante deals en vriendelijkheid meteen in de vuilbak. Uiteindelijk hebben we de keuken uit het project gehaald en hebben we nu voor 12k een keuken met eiland van dezelfde kwaliteit bij een concurrent gehaald.

• padoempats
Bruynzeel zit toch wel aan de onderkant van het keukenkwaliteitsspectrum. Ga bij de bouwer na wat casco keuken is, stel een keuken(offerte) samen bij een andere keukenboer en bepaal dan of dat wat is.

Hetzelfde doe ik met sanitair. Badkamer en toilet casco, de spullen op internet/sanidump achtige zaken bestellen, evenals de tegels en een ZZP'er de spullen vanaf oplevering van de woning in elkaar laten zetten. Al is eerder gedaan en was daar zo blij mee dat ik het zo had aangepakt.

• pvanmegen
Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:39:
Een behanger die een muur niet behangklaar vindt. Lol, ik heb schilders spiegelgladde muren af zien keuren (althans proberen) als ze er geen zin in hadden. :+
Hij had er zeker wel zin in. Aannemer heeft het overigens toegegeven en gaat er nog werk van maken!

• My-life
Ghotirey schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:34:
[...]

We zitten bij een andere aanbieder dus die optie hadden we niet. Maar ik hoef het niet uit te geven aan het nieuwe huis, was ook niet het plan omdat ik er van uit ging dat het pas vrij kwam als ik het huis verkocht en dat is pas nadat ik in het nieuwe huis zit. Dus was ik van plan het gewoon voor aflossen te gebruiken.

Echter gaan we de tuin toch pas als laatste doen en dan vind ik het wel weer interessant als dat ook gewoon kan zonder dat er dan belasting over betaald hoeft te worden :-) Dat geeft iets meer lucht dan 'verplicht' dat spaardeel gebruiken voor aflossen.
Heb je laten doorrekenen hoeveel HRA en spaarrente je misloopt door de bankspaarhypotheek op te zeggen? Heb je al getekend voor de nieuwe hypotheek?

• Ghotirey
My-life schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:23:
[...]

Heb je laten doorrekenen hoeveel HRA en spaarrente je misloopt door de bankspaarhypotheek op te zeggen? Heb je al getekend voor de nieuwe hypotheek?
Ja het huis is al bijna af :-) Q1 2018 staat.

Ik heb alles op bruto gerekend, HRA heb ik uit de berekeningen gelaten vanwege de onzekerheid. Verder heeft mijn adviseur een hoop berekeningen laten zien en heb ik gekozen om niets met de oude hypotheek te doen.

Enige waar ik later aan ben gaan twijfelen is of ik wel vrijstelling heb om het bedrag onbelast te gebruiken voor tekort van huidige hypotheek af te betalen en de aflossing van nieuwe hypotheek. Ik hoor verschillende verhalen maar kan helaas nergens een sluitend antwoord vinden in mijn voordeel :'(

• miles
jogaa schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:10:
[...]
Bij ons stond het huis op het moment van de hypotheekaanvraag (april 2016) op papier nog flink onder water. Wij hebben aangegeven dit tekort met spaargeld te kunnen dekken.
Echter, omdat op dat moment ons huis nog niet te koop stond (is pas sept 2017 in de verkoop gegaan, eerder was voor ons niet interessant) wilde de hypotheekverstrekker 90% van de papieren waarde laten meetellen bij de aanvraag van de nieuwe hypotheek. Waardoor het huis op papier nog verder onder water kwam te staan.
Ook hebben wij moeten bewijzen dat we voor de periode van ruim twee jaar de dubbele lasten konden opbrengen. (de hypotheekverstrekker hanteerde de ruime marge t.a.v. de tijd dat het huis te koop zou staan) Toen was het spaargeld waarvan wij kunnen bewijzen dat we het hebben virtueel wel een beetje op.
De waarde op papier van het oude huis, plus de waarde van de nieuwbouwwoning (daar max 102% van in 2016), plus ons inkomen en onze leeftijd (jaren dat je nog werkt) bepaalde in ons geval het maximale bedrag dat we aan hypotheek konden krijgen.

Omdat we wisten dat het onder water staan in praktijk niet aan de orde was en we wisten dat het huis (ook in april 2016 al) snel verkocht zou worden en een extra lange periode met dubbele lasten dus niet aan de orde zou zijn is het maximaal te lenen hypotheekbedrag naar mijn mening wat te laag.

De overwaarde die we straks krijgen is natuurlijk hartstikke fijn, en deze zal ik gebruiken om het eerste deel van de hypotheek af te lossen. Maar ik had deze overwaarde in eerste instantie liever gebruikt om een dakkapel of wat extra deuren of tuininrichting als meerwerk in de hypotheek op te nemen.
Een aantal extra meerwerk opties betalen we nu met spaargeld maar een aantal zaken hebben we ook uitgesteld. Spaargeld dient bij ons ook als buffer voor onzekere tijden, de periode voordat een nieuwbouwhuis opgeleverd wordt is financieel gezien behoorlijk onzeker.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ghotirey schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:39:
[...]
Ja wij hadden aan 1 dag ook niet genoeg maar voor veel dingen ben ik gewoon naar plaatselijke woonwinkels en keukenboeren gegaan en daar uitgezocht wat ik wilde weten en dat dan weer gecommuniceerd aan Nobel. Niet helemaal netjes richting die winkels maar je moet toch wat. Elke keer een dag missen aan inkomsten schiet ook niet op.
Ja, dat ga ik ook maar doen denk ik.
Ik heb ook nog nooit van Etna gehoord :D De standaard keuken die er bij ons in zat was van Siematic en de apparatuur van Siemens uit mijn hoofd gezegd. Alleen was deze gek klein voor de ruimte waarin die zat en zat er geen vriezer in, alleen een koelkast.
Klinkt als de onze ;) Standaard voorzien van koelkast, gasfornuis, afzuigkap, vaatwasser en combi-magnetron. Siematic design, Etna apparatuur. Ik zag dat ik het verkeerd had neergezet overigens - onze stelpost is €2750,- en daar komt €1400,- commerciele korting overheen. Dus €4150,- te besteden.
Geen vaatwasser? 8)7 :+ :D
Mijn favoriete 15 minuten na de avondmaaltijd: de afwas. Die gaan ze me niet afnemen :) Scheelt me bovendien ook weer worstelen met tegenstribbelende kinderen om ze hun pyjama aan te krijgen :+

Fijn om deze ervaringen te lezen. Ik hoop toch echt wel een stuk lager uit te komen dan 17.5k€ eigenlijk - bouwcenter Nobel heeft een mooie keuken inclusief kookeiland voor €9995,- op de website staan, dat lijkt me een aardig uitgangspunt. Nu is dat een Sensum ipv een Siematic, maar dat kan me eerlijk gezegd weinig schelen. Als er maar fatsoenlijke apparatuur inzit.
My-life schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:47:
[...]
Je kunt voor een keuken en badkamer natuurlijk wel eerst ergens anders gaan kijken. Ik zou het niet tot 13 december aan laten komen, twee dagen is wel erg weinig om een keuze te maken. Dat je daarna misschien nog kunt aanpassen is handig, maar houdt er rekening mee dat je dan getekend hebt en niet meer in de positie bent om een goede prijs te vragen bijvoorbeeld.

Hoewel afhankelijk van het type woning vind ik € 3.100 euro voor een keuken zeer weinig. Zeker in vergelijking met de € 6.300 voor het sanitair. Het plaatsen van een keuken na oplevering is geen enkel probleem, zeker niet als je vooraf kunt aangeven waar de leidingen moeten komen. Wellicht betaal je bij een andere leverancier een lagere prijs waarmee je het aanpassen van de leidingen ruimschoots kunt betalen. Bij veel, zo niet de meeste, wordt de keuken standaard na oplevering geplaatst ook als hij wordt gekocht via de project leverancier. Een keuken met kookeiland en bijvoorbeeld Siemens apparatuur gaat makkelijk over de 10K heen. Vanwege de korte tijd die je nog hebt zou ik zo snel mogelijk afspraken bij andere keukenleveranciers maken om uit te vinden wat je wilt en wat het kost.
Klopt, de basisprijs is €4150,- - ik had me €1000,- vertypt. Teruggaaf bij casco opleveren is ook €2750,- niet €1750,-. Maar dan mag je wel betalen voor elke leiding die verplaatst moet worden, en dat zal dan wel alles zijn. Maar we gaan zeker eens kijken bij wat keukenzaken in de buurt. Gelukkig hebben we iets langer toegezegd gekregen. De deadline was 13 decemder maar als we onze keuze doorgeven voor de kerstvakantie is het nog op tijd.
Zonnepanelen door de aannemer laten neerleggen is financieel bijna nooit interessant. 500 per paneel is veel te duur, ook inclusief installatie met omvormer, en dat kost je rendement.
Wat is dan een redelijke prijs per zonnepaneel? Geen ervaring mee, dus geen idee. De eerste hit bij een zoektochtje op internet vertelt mij dat 8 panelen +- 3750 kosten, dus +- €470 per paneel. Dat is dus ook te veel?
Vnze schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:04:
[...]
Mijn conclusie: als verkopers denken dat je toch bij hun MOET zijn gooien ze alle interessante deals en vriendelijkheid meteen in de vuilbak. Uiteindelijk hebben we de keuken uit het project gehaald en hebben we nu voor 12k een keuken met eiland van dezelfde kwaliteit bij een concurrent gehaald.
Bizarre ervaring. Het is toch ook in hun eigen voordeel om je als klant binnen te halen ipv dat je nu de keuken helemaal uit het project gehaald hebt? Ik wil het er een beetje op gaan spelen dat ze maar beter met een goed aanbod moeten komen aangezien ik nu al op korte termijn moet beslissen terwijl als ik de keuken door een andere partij na de oplevering laat doen ik nog alle tijd heb om te beslissen en concurrenten te overwegen.

Tja

• Nuevocasa
  • Laatst online: 15-11 10:07
MadEgg schreef op woensdag 8 november 2017 @ 23:07:

Wat is dan een redelijke prijs per zonnepaneel? Geen ervaring mee, dus geen idee. De eerste hit bij een zoektochtje op internet vertelt mij dat 8 panelen +- 3750 kosten, dus +- €470 per paneel. Dat is dus ook te veel?
[...]
Ik heb iets meer dan €3900 incl. BTW betaald voor 10 panelen + een omvormer voor een capaciteit van 12 panelen. Standaard zaten er 2 panelen zonder omvormer bij. Deze prijs was anderhalf jaar terug vastgesteld en toen redelijk normaal. In die tijd zijn de prijzen ook nog gedaald. Meer dan €400 per paneel is m.i. dus duur! Bij een hogere prijs zou ik na oplevering ze gewoon laten plaatsen.

• Vnze
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 8 november 2017 @ 23:07:
Bizarre ervaring. Het is toch ook in hun eigen voordeel om je als klant binnen te halen ipv dat je nu de keuken helemaal uit het project gehaald hebt? Ik wil het er een beetje op gaan spelen dat ze maar beter met een goed aanbod moeten komen aangezien ik nu al op korte termijn moet beslissen terwijl als ik de keuken door een andere partij na de oplevering laat doen ik nog alle tijd heb om te beslissen en concurrenten te overwegen.
Inderdaad erg bizar. Ik denk dat het te maken had met het feit dat enkel de keuken er uithalen in principe niet ging, dan moest het sanitair, de vloeren, de trap en nog wat andere zaken er ook uit. Ook moesten we in principe op dat punt al gekozen hebben (bij ondertekening) of we die zaken er uit zouden halen of niet. Maar mijn vriendin was zo slim een clausule op te nemen dat we de keuken er toch nog uit konden halen na ondertekening die we na deze ervaring geactiveerd hebben. Iets wat de koper nooit had gedacht denk ik.

Ik zou het zeker zo spelen ja, ik heb al een paar keer gemerkt dat wanneer je met 'dreigt' met naar een concurrent te stappen veel mogelijk is. Al krijg je soms ook het deksel op de neus.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:40
Nuevocasa schreef op donderdag 9 november 2017 @ 00:21:
[...]

Ik heb iets meer dan €3900 incl. BTW betaald voor 10 panelen + een omvormer voor een capaciteit van 12 panelen. Standaard zaten er 2 panelen zonder omvormer bij. Deze prijs was anderhalf jaar terug vastgesteld en toen redelijk normaal. In die tijd zijn de prijzen ook nog gedaald. Meer dan €400 per paneel is m.i. dus duur! Bij een hogere prijs zou ik na oplevering ze gewoon laten plaatsen.
Was dat inclusief plaatsen?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
@Fazer013 20k voor een warmtepomp is niet heel gek. Je kan bij volledig energieneutraal 25k extra hypotheek krijgen. Met een beetje slimme installatie is de rente+aflossing op die 25k extra minder per maand dan de besparing die het opbrengt (in mijn geval scheelt het 10e per maand). Verder is het zo dat als de energie- en vooral gasprijzen gaan stijgen je meer voordeel aan de NOM versie hebt. Bovenop het vastzetten van de energiekosten heb je ook de mogelijkheid die 25k eerder af te betalen en dus (veel) minder rente te betalen!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Nuevocasa
  • Laatst online: 15-11 10:07
Ja!

• DC Vogelaar
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-03-2021
Vandaag hebben mijn vrouw en ik de KAO getekend voor een nieuwbouwwoning Rotterdam (Het Zuiderhof). Waar ik bij het kopen van mijn huidige woning vooral de stress had voor het tekenen van de overeenkomst begin ik in dit geval toch lichtelijk te panikeren. De bouw zal in Q1 2018 starten, waarna oplevering in Q3, al is dat nog afhankelijk van een aantal zaken (vergunningen etc.).

De koopprijs van €279.000 en we hebben gekozen om de keuken casco te laten opleveren en er zelf een uit te zoeken. Ik hoop mijn huidige woning met wat winst te kunnen verkopen zodat we naast de aankoop van het huis nog een mooi potje overhouden om eventueel te besteden aan extra werk, of aflossen van de hypotheek.

Ik zit vooral in de rats wat betreft - hoe plan ik het aapassen/inrichten/stofferen etc. van onze nieuwe woning. Wanneer kan ik voor keukens gaan kijken? (wat gezien het Keuken topic nog al een behoorlijke missie is). Wat gaan we zelf doen en wat laten we doen? Wat gaan we doen met de (mogelijke) overwaarde? Wat doen we met de verkoop van huidige woning? Waar moet ik nog meer rekening mee houden? (Vragen die ik nu niet beantwoord hoef te hebben, meer om een beetje een idee te geven wat er door mijn hoofd gegaan is :) )

Al met al ben ik vandaag door een behoorlijk emotionele rollercoaster gegaan, maar we kijken beiden erg uit naar hoe de komende maanden zich gaan ontwikkelen. Het zal in ieder geval een goede test van ons huwelijk zijn als ik zie wat voor wensen er vandaag al kort even uitgesproken zijn. :+

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-11 09:19
DC Vogelaar schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:50:
Vandaag hebben mijn vrouw en ik de KAO getekend voor een nieuwbouwwoning Rotterdam (Het Zuiderhof). Waar ik bij het kopen van mijn huidige woning vooral de stress had voor het tekenen van de overeenkomst begin ik in dit geval toch lichtelijk te panikeren. De bouw zal in Q1 2018 starten, waarna oplevering in Q3, al is dat nog afhankelijk van een aantal zaken (vergunningen etc.).

De koopprijs van €279.000 en we hebben gekozen om de keuken casco te laten opleveren en er zelf een uit te zoeken. Ik hoop mijn huidige woning met wat winst te kunnen verkopen zodat we naast de aankoop van het huis nog een mooi potje overhouden om eventueel te besteden aan extra werk, of aflossen van de hypotheek.

Ik zit vooral in de rats wat betreft - hoe plan ik het aapassen/inrichten/stofferen etc. van onze nieuwe woning. Wanneer kan ik voor keukens gaan kijken? (wat gezien het Keuken topic nog al een behoorlijke missie is). Wat gaan we zelf doen en wat laten we doen? Wat gaan we doen met de (mogelijke) overwaarde? Wat doen we met de verkoop van huidige woning? Waar moet ik nog meer rekening mee houden? (Vragen die ik nu niet beantwoord hoef te hebben, meer om een beetje een idee te geven wat er door mijn hoofd gegaan is :) )

Al met al ben ik vandaag door een behoorlijk emotionele rollercoaster gegaan, maar we kijken beiden erg uit naar hoe de komende maanden zich gaan ontwikkelen. Het zal in ieder geval een goede test van ons huwelijk zijn als ik zie wat voor wensen er vandaag al kort even uitgesproken zijn. :+
Gefeliciteerd! Allereerst: haal diep adem. Het komt goed! :P

Probeer eerst eens per deadline te gaan kijken wat je geregeld moet hebben (edit: naast natuurlijk de hypotheek :+ ).

In ons geval - en bij jou waarschijnlijk ook - is het uitzoeken van de keuken en het sanitair één van de eerste dingen die je moet gaan doen, omdat je waarschijnlijk al in een vrij vroeg stadium moet weten waar de aansluitingen moeten komen. De kleurtjes, lade-indeling, materiaal van het blad en specifieke apparatuur etc. zijn dan nog niet zo boeiend (want later aan te passen - hiervoor ga je ongetwijfeld nog een keer bij de keukenboer zitten), maar de opstelling wel. Zoals je in het keukentopic kunt zien, kan het best veel tijd kosten als je offertes wilt gaan vergelijken. Ik zou dus zo spoedig mogelijk aan de slag gaan hiermee, zodat je lekker de tijd hebt om tot een goede opstelling en prijs te komen, bij een betrouwbare leverancier.

Gebruik ook een eerste gesprek met een kopersbegeleider om alvast een hoop vragen over de woning te stellen, met name over opties en aanpassingen aan muren/deuren/ramen etc. Soms gaat er wat tijd overheen voordat hier antwoord op komt, terwijl de deadline er wel al aankomt. Wij hebben bijvoorbeeld al voor dit eerste gesprek thuis alle plattegronden doorgelopen met mogelijke wensen en (technische) vragen opgeschreven. Alles wat met ruwbouw te maken heeft moet je vrij snel beslissen, zoals een uitbouw en dakramen.

Over de inrichting en het stofferen van de woning zou ik me nu nog even niet zo druk maken, eventueel op de tegels van het sanitair na als die in een deadline zitten. Na de eerste deadlines heb je ruimschoots de tijd om hierover na te denken en wat dingen te vergelijken. Schuif dit lekker op de lange baan.

Over overwaarde weet ik vrijwel niets. Wat ik wel weet is dat de meeste mensen binnen ons project die met een huidige woning zitten, deze pas vrij laat in de verkoop hebben gezet omdat de markt goed is hier. Ik zou dit anders gewoon met een makelaar overleggen, maar tegen de oplevering aan wordt dat sowieso een beetje giswerk. Je moet ook eerst maar eens afwachten of er geen vertraging komt en het hangt er ook een beetje vanaf of het (financieel) mogelijk is om een tijdje te overbruggen als je woning al 'te vroeg' is verkocht.

• Fazer013
Gefeliciteerd DC Vogelaar en andere kopers die onlangs zich hier hebben gemeld! Goede tips van Sarrr. Probeer het stap voor stap te doen.

Dit weekend gaan we verder met bezoeken van keukenboeren. Voor sanitair zijn we aan het kijken bij de projectleverancier. Die vragen de hoofdprijs (2500 euro of hoger) voor een badkamermeubel. We zitten te denken om andere toilet, koof in de muur, etc bij hun te bestellen en het badkamermeubel zelf te kopen/plaatsen. Iemand ervaring of de standaard wastafel makkelijk te vervangen is of dat je kan vragen deze niet te plaatsen en de leidingen af te doppen?
Sarrr schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:18:
[...]

Gefeliciteerd! Allereerst: haal diep adem. Het komt goed! :P

Probeer eerst eens per deadline te gaan kijken wat je geregeld moet hebben (edit: naast natuurlijk de hypotheek :+ ).

In ons geval - en bij jou waarschijnlijk ook - is het uitzoeken van de keuken en het sanitair één van de eerste dingen die je moet gaan doen, omdat je waarschijnlijk al in een vrij vroeg stadium moet weten waar de aansluitingen moeten komen. De kleurtjes, lade-indeling, materiaal van het blad en specifieke apparatuur etc. zijn dan nog niet zo boeiend (want later aan te passen - hiervoor ga je ongetwijfeld nog een keer bij de keukenboer zitten), maar de opstelling wel. Zoals je in het keukentopic kunt zien, kan het best veel tijd kosten als je offertes wilt gaan vergelijken. Ik zou dus zo spoedig mogelijk aan de slag gaan hiermee, zodat je lekker de tijd hebt om tot een goede opstelling en prijs te komen, bij een betrouwbare leverancier.

Gebruik ook een eerste gesprek met een kopersbegeleider om alvast een hoop vragen over de woning te stellen, met name over opties en aanpassingen aan muren/deuren/ramen etc. Soms gaat er wat tijd overheen voordat hier antwoord op komt, terwijl de deadline er wel al aankomt. Wij hebben bijvoorbeeld al voor dit eerste gesprek thuis alle plattegronden doorgelopen met mogelijke wensen en (technische) vragen opgeschreven. Alles wat met ruwbouw te maken heeft moet je vrij snel beslissen, zoals een uitbouw en dakramen.

Over de inrichting en het stofferen van de woning zou ik me nu nog even niet zo druk maken, eventueel op de tegels van het sanitair na als die in een deadline zitten. Na de eerste deadlines heb je ruimschoots de tijd om hierover na te denken en wat dingen te vergelijken. Schuif dit lekker op de lange baan.

Over overwaarde weet ik vrijwel niets. Wat ik wel weet is dat de meeste mensen binnen ons project die met een huidige woning zitten, deze pas vrij laat in de verkoop hebben gezet omdat de markt goed is hier. Ik zou dit anders gewoon met een makelaar overleggen, maar tegen de oplevering aan wordt dat sowieso een beetje giswerk. Je moet ook eerst maar eens afwachten of er geen vertraging komt en het hangt er ook een beetje vanaf of het (financieel) mogelijk is om een tijdje te overbruggen als je woning al 'te vroeg' is verkocht.

• frumper
Wat projectleveranciers betreft... ik ben blij dat onze keuken standaard casco wordt opgeleverd...
Voor sanitair zijn we aan Plieger 'gebonden' of we moeten het casco op laten leveren en krijgen dan een wooptiedoo 1750€ terug. Voor dat geld ga je natuurlijk nergens een toiletpot, wastafel, douche en betegeling krijgen. En daar maken ze ook dankbaar gebruik van. Gelukkig vinden we de standaard tegel wel prima (badkamer kan ons niet heel veel schelen ;) ) Maar voor wastafelmeubel wordt toch wel de hoofdprijs gerekend, en ook voor de softclose zittingen zijn de prijzen niet mis.
Ondanks de "kleine" aanpassingen zijn we ook voor de badkamer zo 4/5k verder. Maar ja, als je hem casco laat opleveren ben je voor hetzelfde bijna het dubbele kwijt. Slimme jongens, die huizenbouwers :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11 19:58
frumper schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:46:
Wat projectleveranciers betreft... ik ben blij dat onze keuken standaard casco wordt opgeleverd...
Voor sanitair zijn we aan Plieger 'gebonden' of we moeten het casco op laten leveren en krijgen dan een wooptiedoo 1750€ terug. Voor dat geld ga je natuurlijk nergens een toiletpot, wastafel, douche en betegeling krijgen. En daar maken ze ook dankbaar gebruik van. Gelukkig vinden we de standaard tegel wel prima (badkamer kan ons niet heel veel schelen ;) ) Maar voor wastafelmeubel wordt toch wel de hoofdprijs gerekend, en ook voor de softclose zittingen zijn de prijzen niet mis.
Ondanks de "kleine" aanpassingen zijn we ook voor de badkamer zo 4/5k verder. Maar ja, als je hem casco laat opleveren ben je voor hetzelfde bijna het dubbele kwijt. Slimme jongens, die huizenbouwers :)
Dat is niet altijd gezegd dat je twee keer zo veel kwijt bent. Zelf was ik bij de projectleverancier uiteindelijk 7,500 verder met aanpassen en toen had ik nog geen douchegoot en wilde ze niet praten over grotere tegels wat me waarschijnlijk gemakkelijk over de 10.000 had gebracht aan aanpassingen. Uiteindelijk bij andere leverancier zat ik ergens onder de 7000 voor de complete badkamer en toilet beneden. Dan krijg je dus nog een 2000 terug omdat je casco neemt ben je dus een kleine 5000 kwijt aan kosten. Dan moet je nog wel installeren, maar daar kom je voor 5k al een behoorlijk eind :)

• frumper
jip_86 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:02:
[...]

Dat is niet altijd gezegd dat je twee keer zo veel kwijt bent. Zelf was ik bij de projectleverancier uiteindelijk 7,500 verder met aanpassen en toen had ik nog geen douchegoot en wilde ze niet praten over grotere tegels wat me waarschijnlijk gemakkelijk over de 10.000 had gebracht aan aanpassingen. Uiteindelijk bij andere leverancier zat ik ergens onder de 7000 voor de complete badkamer en toilet beneden. Dan krijg je dus nog een 2000 terug omdat je casco neemt ben je dus een kleine 5000 kwijt aan kosten. Dan moet je nog wel installeren, maar daar kom je voor 5k al een behoorlijk eind :)
Dat klopt, maar we hebben wel een bouwkundige aanpassing (muurtje tussen toilet en douche) en radiator / wastafel van positie verwisseld. Installatiekosten zouden goedkoper kunnen (denk zo'n 30%) en meubel ook (ook 30%). Zoals je aangeeft zijn bij een badkamer de installatiekosten bijna evenhoog als de aanschaf van je spullen. Een spiegelkast boven de wastafel hang ik bijv. achteraf wel zelf op maar ik vind het wel prettig dat de basis gewoon klaar is van het sanitair als we uiteindelijk de sleutels krijgen overhandigd.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 22:54

d0s

sssst

Het grootste probleem bij onze projectleverancier vond ik nog dat ze gewoon heel veel niet doen;

- Hoeken niet verstek zagen
- Tegels niet gestrookt leggen
- Geen inbouwkranen

En als je dan ziet wat ze vragen voor een muurtje met wat nisjes, dan is de lol er voor mij snel vanaf. Badmeubel €3500 (eigen merk) en een douchewand van €1000 (opgezocht en exact dezelfde kost 300 op internet). Ik heb dan ook vriendelijk bedankt voor de offerte van €16.000 (en dat was echt niet heel bijzonder qua wensen).

Ik ga nu e.e.a. zelf doen qua 'geraamte van Ytong' en verwacht voor €11.000 klaar te zijn voor de badkamer. Ik heb de aannemer zover dat hij alles casco laat, dus ook de dekvloer eruit en de vloerverwarming afgedopt bij de deuropening. Groote uitdaging zal nog zijn het maken van een drain, daarvoor moet de hele koof met standleiding losgehaald worden.

[ Voor 6% gewijzigd door d0s op 10-11-2017 10:48 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 21:42
Weet iemand hoe het zit als je voor een projectmatig nieuwbouw project een KPN aansluiting aanvraagt? Ik wil graag weten wat de kosten daarvan gaan zijn, maar als ik die aanvraag doe, zit ik daar dan al direct aan vast of ontvang ik eerst nog een offerte bij het indienen van de aanvraag? Ik wilde dat namelijk gaan doen via mijnaansluiting.nl

_@/'

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:15
Steephh schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:01:
Weet iemand hoe het zit als je voor een projectmatig nieuwbouw project een KPN aansluiting aanvraagt? Ik wil graag weten wat de kosten daarvan gaan zijn, maar als ik die aanvraag doe, zit ik daar dan al direct aan vast of ontvang ik eerst nog een offerte bij het indienen van de aanvraag? Ik wilde dat namelijk gaan doen via mijnaansluiting.nl
Bij projecten wordt normaliter inclusief aansluitingen verkocht? Je kan wellicht controleren wat KPN van plan is op https://netco-fpi-info.fourstack.nl , voor ons project, welke in januari wordt opgeleverd, staat dat in december ftth is voorzien.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 21:42
jurjen_g schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:21:
[...]

Bij projecten wordt normaliter inclusief aansluitingen verkocht? Je kan wellicht controleren wat KPN van plan is op https://netco-fpi-info.fourstack.nl , voor ons project, welke in januari wordt opgeleverd, staat dat in december ftth is voorzien.
Thanks! Helaas staat hier verder niets over vermeld. Een Ziggo aansluiting schijnt in ons project meegeleverd te worden, KPN doet dat echter niet. Ik heb maar een aanvraag neergelegd, ik zag dat je de offerte sowieso moet gaan ondertekenen dus als het een duur grapje wordt kan het altijd nog laten liggen.

_@/'

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-11 13:50
Fazer013 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:02:
Iemand ervaring of de standaard wastafel makkelijk te vervangen is of dat je kan vragen deze niet te plaatsen en de leidingen af te doppen?

[...]
Wij hebben helaas dezelfde soort ervaringen met de projectleverancier voor de badkamer. Een simpel badkamer meubel kostte 1600 euro ex BTW terwijl hetzelfde meubel 800 euro kost bij een andere leverancier.
Uiteindelijk hebben wij aangegeven dat ze de leiding maar af moesten doppen. Dat hebben ze ook gedaan. Was geen probleem.
Verder hebben we ook gevraagd om de verwarming in de badkamer op blokken te zetten zodat ik deze kan vervangen door iets wat wij wel wensen.

• Fazer013
Bij ons wordt er volgens de folder geleverd zonder aansluiting. Op de KPN site wordt adres nog niet herkend. Ik heb het bouwbedrijf gevraagd of zij voor de blok huizen glasvezel kunnen aanvragen, wacht nog op reactie. Hoop op glasvezel, maar is een klein nieuwbouw project in een bestaande wijk.
Steephh schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:42:
[...]

Thanks! Helaas staat hier verder niets over vermeld. Een Ziggo aansluiting schijnt in ons project meegeleverd te worden, KPN doet dat echter niet. Ik heb maar een aanvraag neergelegd, ik zag dat je de offerte sowieso moet gaan ondertekenen dus als het een duur grapje wordt kan het altijd nog laten liggen.

• Fazer013
De standaard indeling vinden wij OK en willen alleen een aantal zaken aanpassen. Beetje hetzelfde als Frumper. Blijkbaar zijn er prijsafspraken tussen de leverancier en het bouwbedrijf, benieuwd naar het offerte bedrag. Als dit veel te hoog wordt, dan laten we de bouwkundige zaken uitvoeren en de wasbak en radiator afdoppen (goede tip mdvdl).

Tevens aan het kijken naar de verlichting in de badkamer. Extra lichtpunt / spotjes in plafond laten maken door bouwbedrijf of later zelf een verlaagd plafond erin leggen en plafond stucen?
frumper schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:14:
[...]

Dat klopt, maar we hebben wel een bouwkundige aanpassing (muurtje tussen toilet en douche) en radiator / wastafel van positie verwisseld. Installatiekosten zouden goedkoper kunnen (denk zo'n 30%) en meubel ook (ook 30%). Zoals je aangeeft zijn bij een badkamer de installatiekosten bijna evenhoog als de aanschaf van je spullen. Een spiegelkast boven de wastafel hang ik bijv. achteraf wel zelf op maar ik vind het wel prettig dat de basis gewoon klaar is van het sanitair als we uiteindelijk de sleutels krijgen overhandigd.

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11 13:12
Fazer013 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:53:
Wij zitten ook aan de veilige kant met de hypotheek van onze 2-kapper. Meerwerk financieren was een A4 sjabloon invullen van de hypotheek verstrekker en werden verder geen vragen over gesteld. Afgelopen maand gepasseerd bij de notaris en bouw is ondertussen gestart! Een meer-/minderwerk gesprek gehad bij het bouwbedrijf en wachten nu op de offerte......

Ook details en prijzen opgevraagd voor extra zonnepanelen, door jullie opmerkingen kan ik een betere afweging maken. Een warmtepomp ipv CV werd 20k of meer aangegeven, vonden wij geen optie.

Onlangs zijn we bij Bruynzeel geweest voor een keuken offerte, zij zijn de standaard project leverancier. Kwam al vlot op 15k uit voor een middel formaat keuken. De apparaten even snel opgezocht op internet, deze zijn allemaal per stuk voor 250 euro minder te vinden. Tevens vragen ze voor een kunststof werkblad 2500 euro (3 m2). Iemand ervaring met Bruynzeel en wat de marge is? Dit weekend gaan we ook naar een andere keuken leverancier voor een 2e offerte.
Ja, ik heb ervaring met Bruynzeel. Ik heb er vier uur gezeten en drie peukjes gedaan. Uiteindelijk een keuken naar €18500 kunnen praten (was eerst rond de €37000).

U-keuken
Frontjes met glaspanelen (Bruynzeel Optima)
Composiet werkblad welke 30 cm doorloopt op de muur.
Koffieautomaat, koelkast, combioven, stoomoven, Qooker, 5 pits kookplaat, vaatwasser, allemaal van Siemens.

Was moeizaam met onderhandelen, maar je moet brutaal zijn. Af en weglopen, geergerd en verveeld doen, brutale uitspraken doen (jullie hebben toch al een hoog marge, lees het overal op internet, etc), paar peukjes staan roken buiten (als je rookt en anders doen alsof 🙄) en dergelijke 😂 Het liefst in de middag afspreken en tegen sluitingstijd onderhandelen.

3D schets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nRVRkFp.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GEflTyq.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EnrUXBt.png

[ Voor 18% gewijzigd door Tremio op 10-11-2017 12:55 ]

• jeka
  • Laatst online: 05-11 11:54

jeka

Support your local club.

Tremio schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:16:
[...]

Ja, ik heb ervaring met Bruynzeel. Ik heb er vier uur gezeten en drie peukjes gedaan. Uiteindelijk een keuken naar €18500 kunnen praten (was eerst rond de €37000).
Mooie keuken!
Maar als een keukenboer bij mij van 37.000 naar 18.500 gaat dan koop ik daar geen keuken...
En je bent een afzuigkap vergeten :+

[ Voor 4% gewijzigd door jeka op 10-11-2017 13:33 ]

FCG

• Tremio
jeka schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:32:
[...]

Mooie keuken!
Maar als een keukenboer bij mij van 37.000 naar 18.500 gaat dan koop ik daar geen keuken...
Afzuigkap ben ik niet vergeten, dat gaan we zelf achteraf regelen :9 Bijna alle verkopers werken op dezelfde manier, heb offertes liggen van verschillende keukenzaken. Ik had het kunnen kopen voor €21000, dan was ik een uur eerder weggegaan. Toen het bijna sluitingstijd was zijn ze maar akkoord gegaan voor €18500. 🙄

[ Voor 27% gewijzigd door Tremio op 10-11-2017 13:38 ]

• jeka
  • Laatst online: 05-11 11:54

jeka

Support your local club.

In een uur 2.500 verdient. Niet slecht!

FCG

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@Tremio ziet er netjes uit, veel kastruimte! Is de €18500 nou een package deal of krijg je daar nog een specificatie bij van wat wat kost? Ik ben wel benieuwd hoe zijn prijs opgebouwd wordt.

Tja

• Mirved
jeka schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:32:
[...]

Mooie keuken!
inderdaad die oplichtingspraktijken respecteer ik niet. Mijn vergelijkbare keuken begon bij 14.000 en hebben we met onderhandelen naar 12.000 gekregen.

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-10 12:31

Empathy

Extreme Audio

Vrienden, een vraag. Gisteren hebben we de voorschouwing gehad, en kwamen erachter dat we een niet zo'n handig foutje hebben gemaakt. In de master bedroom zit nu de lichtknop op de plek waar we eigenlijk een (inbouw)kast willen hebben. Nu is het verplaatsen van die knop erg moeilijk, en daarom deze vraag; is er een manier/systeem waarmee we het lichtpunt kunnen bedienen zonder de huidige schakelaar (schakelaar vervangen door een ontvanger met afstandsbediening oid)?

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:42
@Tremio Mooie keuken en herkenbaar qua onderhandelen. Bij ons zijn ze ook 44% gezakt uiteindelijk (bij Wooning, keuken, badkamer en tegels voor de begane grond gekocht dus was in het totaal flink bedrag). Keuken heeft uiteindelijk 14,5K gekost (ook een U opstelling, 2 combi ovens, Quooker, inductie, apothekerskastje, amerikaanse koelkast hadden we nog). Was in zomer 2015 (mei 2016 alles geleverd/geinstalleerd) en duidelijk merkbaar dat ze klanten nodig hadden ;)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:03

Osxy

Holy crap on a cracker

Empathy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:08:
Vrienden, een vraag. Gisteren hebben we de voorschouwing gehad, en kwamen erachter dat we een niet zo'n handig foutje hebben gemaakt. In de master bedroom zit nu de lichtknop op de plek waar we eigenlijk een (inbouw)kast willen hebben. Nu is het verplaatsen van die knop erg moeilijk, en daarom deze vraag; is er een manier/systeem waarmee we het lichtpunt kunnen bedienen zonder de huidige schakelaar (schakelaar vervangen door een ontvanger met afstandsbediening oid)?
Jazeker, klik aan klik uit bijvoorbeeld heeft inbouw schakelaars/

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/products/844622?height=390&width=422

Philips hue, kunt ze in diverse soorten krijgen, ook met witte lampen. Die schakelaar plak je vervolgens ergens op de muur. Klikken op de knop is voldoende stroom om de lamp te schakelen (zit dus geen batterij in)

Nothing to see here

• d0s

d0s

sssst

itsme schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:17:
[...]

[afbeelding]

Philips hue, kunt ze in diverse soorten krijgen, ook met witte lampen. Die schakelaar plak je vervolgens ergens op de muur. Klikken op de knop is voldoende stroom om de lamp te schakelen (zit dus geen batterij in)
Die jij nu laat zien heeft nu net wel nog een batterijtje. Het alternatief, de Hue Tap werkt idd wel met kinetische energie.

Afbeeldingslocatie: https://store.storeimages.cdn-apple.com/4662/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/aos/published/images/H/JA/HJAM2/HJAM2?wid=572&hei=572&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp&.v=QH2lZ2

Overigens ga ik in mijn nieuwe woning ook veel met Hue/Tradfri werken. Bij ons was er geen enkele flexibiliteit in lichtpunten en schakelaars, Hue is dan een mooie oplossing. Je kunt snel een lichtpunt bij maken zonder een fysieke volt schakelaar.

@Empathy Dan gebruik je toch gewoon zoiets?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80349888/.

20 euro, en het hoeft niet geïntegreerd te worden in je WiFi netwerk. Werkt ook uitstekend zonder de hub.

[ Voor 22% gewijzigd door d0s op 10-11-2017 14:24 ]

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Osxy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:15:
[...]

Jazeker, klik aan klik uit bijvoorbeeld heeft inbouw schakelaars/
Ah, da's een goeie kanshebber inderdaad, thanks!
Hue is leuk, alleen too much voor wat we willen. We willen gewoon een simpele aan/uit schakelaar op een andere plek zonder moeilijk te doen.

• Pelox
  • Laatst online: 15-11 13:14
Empathy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:22:
[...]

Hue is leuk, alleen too much voor wat we willen. We willen gewoon een simpele aan/uit schakelaar op een andere plek zonder moeilijk te doen.
Gewoon even frasen en verplaatsen, fluitje van een cent.

Zero.

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Pelox schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:38:
[...]

Gewoon even frasen en verplaatsen, fluitje van een cent.
Ja snap ik, maar dat is in dit specifieke geval heel onhandig en veel werk.

• inkie1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-11 22:38
Empathy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:22:
[...]

Die van Ikea hebben wij net een paar weken, werkt prima.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-11 15:33

bonyuri

Investigator!

Tremio schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:16:
[...]

Daar zou ik dus al geen vertrouwen in hebben. Waarom was de prijs dan eerst 37k. Als je niet had af willen dingen had je dus 37k moeten betalen voor iets waar ze voor 18.5k nog steeds winst op maken?

Wel mooie keuken :9

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Tremio
MadEgg schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:55:
@Tremio ziet er netjes uit, veel kastruimte! Is de €18500 nou een package deal of krijg je daar nog een specificatie bij van wat wat kost? Ik ben wel benieuwd hoe zijn prijs opgebouwd wordt.
Helaas staat er in de offerte alleen een totaalprijs.

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-11 23:25
Philips Hue lamp + dimmer switch en klaar. De dimmer switch kun je op iedere gewenste plek op de muur plakken/schroeven.

• miles
d0s schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:20:
[...]

@Empathy Dan gebruik je toch gewoon zoiets?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80349888/.

20 euro, en het hoeft niet geïntegreerd te worden in je WiFi netwerk. Werkt ook uitstekend zonder de hub.
Kan je deze nu ook vanuit twee punten bedienen? BV vanuit bed en bij het binnenkomen van de slaapkamer?

• d0s

d0s

sssst

miles schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:16:
[...]

Kan je deze nu ook vanuit twee punten bedienen? BV vanuit bed en bij het binnenkomen van de slaapkamer?
Yep. Heb je wel extra remote nodig.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 21:58
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/206zgk9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/v30g9x.jpg

Licht! Alles gaat tot nu toe prima. Zondag kabels trekken. Maandag keuken, dinsdag vloerbedekking en woensdag de vloer beneden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Wackmack Erg gaaf! Ben erg benieuwd hoe de vloer wordt icm de haard.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:14
@Tremio hoop dat je wel specificatie lijst hebt van je kranen en apparatuur enzo, dat ze je daar strax niet mee 'naaien' en er één of andere goedkope chinees ofzo in plaatsen ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1 ... 42 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2