Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.034.639 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Drie kabels door een standaard loze leiding zou ik niet proberen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:24
Señor Sjon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:59:
Drie kabels door een standaard loze leiding zou ik niet proberen.
Zou je wel een cai en utp door 1 leiding kunnen trekken dan? Ik dacht dat het of/of was?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
cai en utp samen kan, maar trek ze tegelijk. Na elkaar is vaak niet te doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 15:34
3 kabels wil mogelijk lukken maar zitten een aantal mitsen en maren aan ;)

Ten eerste moet de buis uitgevoerd zijn als 3/4" (19mm) ZONDER ook maar een stukje flexbuis
Ten tweede geen 90 graden (of scherpere) bochten erin.
Ten derde zorg dat je relatief dunne kabels gebruikt maar wel kwalitatief goede kabels, bv: https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html deze zijn redelijk dun en zijn er wel 3 in een buis te krijgen met beleid
Ten vierde gebruik kabel-glijmiddel.. iets als dit bv: https://www.sandervunderi...ddel-spuitbus-400-ml.html

Gebruik absoluut geen dreft of ander afwasmiddel, je hebt kans dat het de mantel aantast of met verloop van tijd wordt het hard/droogt het uit en plakt alles vast in je buizen, oftewel nooit meer eruit te krijgen daarna.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 04:55
Ik heb geen idee of er haakse bochten in de leidingen zitten. Er zou geen flexbuis gebruikt worden. Ik ga het gewoon proberen. Heb toch kabel nodig dus kan net zo goed deze bestellen.

@Wackmack ik ben heel benieuwd naar je voortgang.

Wij hebben brief van Vooroplevering gekregen. Nu komt voor ons het einde in zicht. Ben heel benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Gaat tot nu toe super goed. Dag 6 nadat we de sleutel hebben ontvangen.

Ben zelf de hele week druk geweest met schilderen. Er gaat toch meer werk in zitten dan je denkt. Van het weekend zelf met vrienden wezen schuren, voorstrijken en de eerste saus laag. Zelf de binnen muren geplamuurd, geschuurd en 1 a 2 keer gesausd. Boven zijn nu 3 kamers af, moet nog 1 kamers op de 2e etage. 1e etage is voor de helft af.

Gisteren extra WCD en loze leiding in de muur laten aanleggen. Hovenier is al na 2.5 dag klaar. Helaas is de inrit nog niet af gemaakt ivm de gemeente. Ze waren vergeten dat wij de inrit aan de zijkant hebben terwijl de andere buren het allen aan de voorkant hebben.

Vandaag werd de haard geplaatst, die staat al mooi beneden. Morgen maken ze de ombouw netjes, vrijdag plafond gestuct :)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/200fztf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/xppxeu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2m77k83.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2b8mjq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/5vumhs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/htipvd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Annuk schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:56:
3 kabels wil mogelijk lukken maar zitten een aantal mitsen en maren aan ;)

Ten eerste moet de buis uitgevoerd zijn als 3/4" (19mm) ZONDER ook maar een stukje flexbuis
Ten tweede geen 90 graden (of scherpere) bochten erin.
Wij krijgen loze leidingen van 14mm, ik was van plan om daar 2 netwerkkabels door heen te trekken. Gaat dat passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
@Ancent Ik neem aan dat je 16mm 5/8" buis bedoelt..
Normaal gesproken in NL (België voor mij onbekend daarin) wordt 5/8" (16mm) en 3/4" (19mm) buis gebruikt.

Maar 2 normale utp kabels moeten prima door een 5/8 buis passen.
Let op dat ik zeg UTP dus en geen SFTP/SF-UTP e.d. die laatst genoemden zijn kabels met extra afschermingen e.d. en dit is in thuissituaties overbodig (je hebt geen frequentie regelaars e.d. in huis normaal gesproken).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-06 15:32
@Wackmack ziet er goed uit man.

Plafond viel me op, dat heb je standaard laten opleveren met spack er tegenaan en nu ga je het laten gladstucen (incl. dichtsmeren van v-naden)?

Ik ben hetzelfde van plan, maar heb de keuze om vanuit de bouw spack weg te laten. Bij jou 'n bewuste keuze om dat wel zo te laten opleveren? Vraag me af wat een stucadoor liever heeft... Volledig onafgewerkt plafond of voorbewerkt met spackwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:28
Ancent schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:27:
[...]

Wij krijgen loze leidingen van 14mm, ik was van plan om daar 2 netwerkkabels door heen te trekken. Gaat dat passen?
Doe jezelf een plezier en laat hier 19mm buizen leggen, ooit ga je hier profijt van hebben ;-).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:55
Ancent schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:27:
[...]

IceM schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:17:
[...]

Doe jezelf een plezier en laat hier 19mm buizen leggen, ooit ga je hier profijt van hebben ;-).
Dat dacht ik ook gedaan te hebben. Helaas was er door een "communicatiefout" gewoon het kleinformaat in de muur gepropt :( Hoe moeilijk kan het zijn vraag je je af. De electricien kon er niet veel aan doen, want het stond op zijn tekening. Maar hij kon mij wel vertellen dat bij hun alles over 4 schijven ging...Wat raar dat er dan een fout in sluipt.

Moraal van dit verhaal; check dus of het ook 19mm is als ze het dichtsmeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:24

d0s

sssst

Zit met een vraagstuk, wellicht heeft iemand hier daar verstand van.

Onze nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met een aanpandige geïsoleerde houten garage (met sectionaaldeur). Wij zijn voornemens om vanuit de woonkamer een doorgang te maken naar de garage. Ik realiseer me dat ik hiervoor een goede deur moet hebben, liefst zelfs een buitendeur.

De isolatiewaarde van de garage is 2 m2 K / W. Zou een goede brandwerende binnendeur afdoende zijn of is het echt raadzaam om voor een buitendeur te gaan? De leverancier van de binnendeuren levert dezelfde deur namelijk in een brandwerende variant, en dat is natuurlijk de mooiste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
d0s schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:45:
Zit met een vraagstuk, wellicht heeft iemand hier daar verstand van.

Onze nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met een aanpandige geïsoleerde houten garage (met sectionaaldeur). Wij zijn voornemens om vanuit de woonkamer een doorgang te maken naar de garage. Ik realiseer me dat ik hiervoor een goede deur moet hebben, liefst zelfs een buitendeur.

De isolatiewaarde van de garage is 2 m2 K / W. Zou een goede brandwerende binnendeur afdoende zijn of is het echt raadzaam om voor een buitendeur te gaan? De leverancier van de binnendeuren levert dezelfde deur namelijk in een brandwerende variant, en dat is natuurlijk de mooiste oplossing :)
Waarom brandwerend? Is niet meer nodig volgens mij? of wel omdat het hout is?

Wij zelf hebben geen buitendeur naar de garage (enkelsteens). Deze is (nog) niet geïsoleerd, ook met sectionaal deur. Wij hebben we een verstevigde stompe deur (tegen het kromtrekken). Deze heb ik aan de onderkant van een tochtstrip voorzien en moet zeggen dat ik weinig kou vanuit de garage voel, eigenlijk zo goed als niks. Nu is dat probleem nog minder als je de garage isoleert en al helemaal als je deze gaat voorzien van een kleine warmtebron. Isoleren staat nog op de planning. Ik ga beginnen met de deur, omdat je hier veruit het meeste warmte verlies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 20:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Brandwerend hoeft niet.
De garage ('overige gebruiksfunctie') is een nevenfunctie van de woonfunctie, en mag op grond van artikel 2.83 lid 5 in het zelfde brandcompartiment als de woning liggen. Er is dus geen brandwerende scheiding nodig tussen garage en woning.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/476

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Luuk84 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:51:
[...]

Waarom brandwerend? Is niet meer nodig volgens mij? of wel omdat het hout is?

Wij zelf hebben geen buitendeur naar de garage (enkelsteens). Deze is (nog) niet geïsoleerd, ook met sectionaal deur. Wij hebben we een verstevigde stompe deur (tegen het kromtrekken). Deze heb ik aan de onderkant van een tochtstrip voorzien en moet zeggen dat ik weinig kou vanuit de garage voel, eigenlijk zo goed als niks. Nu is dat probleem nog minder als je de garage isoleert en al helemaal als je deze gaat voorzien van een kleine warmtebron. Isoleren staat nog op de planning. Ik ga beginnen met de deur, omdat je hier veruit het meeste warmte verlies hebt.
Bedankt voor je reactie. Ik ga denk ik inderdaad voor een stevige, stompe binnendeur in dezelfde uitvoering als de andere binnendeuren.

Is je sectionaaldeur niet geisoleerd dan? Of bedoel je de deur aan de achterzijide van de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
d0s schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:59:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ga denk ik inderdaad voor een stevige, stompe binnendeur in dezelfde uitvoering als de andere binnendeuren.

Is je sectionaaldeur niet geisoleerd dan? Of bedoel je de deur aan de achterzijide van de garage?
Excuus! ik haal de boel door elkaar, ik bedoelde natuurlijk: een kanteldeur |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

WIj krijgen in maart onze sleutel en 1 ding krijg ik niet uit mijn hoofd: een open haard.
Wij hebben een energie zuinig huis met mechanische ventilatie, vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen. Maar wij vinden een open haard zo enorm gezellig.
Volgens de aannemer kon het absoluut niet en mocht het van de gemeente ook niet (geen idee of dit waar is).

Is het heel erg lastig om in een nieuwbouwhuis toch een openhaard te plaatsen? Iemand vertelde al bijvoorbeeld iets over verkeerde trek van de lucht vanwege de mechanische ventilatie.
Of wordt het dan toch een waterdamp haard voor de sfeer? :(

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Atlas schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:23:
WIj krijgen in maart onze sleutel en 1 ding krijg ik niet uit mijn hoofd: een open haard.
Wij hebben een energie zuinig huis met mechanische ventilatie, vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen. Maar wij vinden een open haard zo enorm gezellig.
Volgens de aannemer kon het absoluut niet en mocht het van de gemeente ook niet (geen idee of dit waar is).

Is het heel erg lastig om in een nieuwbouwhuis toch een openhaard te plaatsen? Iemand vertelde al bijvoorbeeld iets over verkeerde trek van de lucht vanwege de mechanische ventilatie.
Wij zitten met hetzelfde euvel, en gaan voor een waterdamp/electrische haard. Het gaat ons ook voornamelijk om de sfeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:48

Komen regelmatig open haarden langs hier in het topic, dus kan niet lijkt me niet kloppen. Mag niet niet van de gemeente lijkt me een punt om uit te zoeken. Hier en daar ontstaat wel discussie over rookoverlast, fijnstof etc, dus best kans dat het ook echt niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
jip_86 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:29:
[...]

Komen regelmatig open haarden langs hier in het topic, dus kan niet lijkt me niet kloppen. Mag niet niet van de gemeente lijkt me een punt om uit te zoeken. Hier en daar ontstaat wel discussie over rookoverlast, fijnstof etc, dus best kans dat het ook echt niet mag.
Mag niet van de gemeente is vaak ook een afspraak tussen de projectontwikkelaar en gemeente zelf en niet dat het verboden is om achteraf nog te doen.

Simpel voorbeeld; mijn nieuwbouwwijk heeft als uitstraling oude boeren bouwstijl geinspireerd op bouw op platteland van rond 1900 o.i.d.

De gemeente vond daarin niet passend om kunststof kozijnen te monteren, dus is de projectontwikkelaar verplicht om er hardhout in te zetten. Ik heb nagevraagd of ze het voor ons aan konden passen naar kunststof en dat mochten ze gewoon niet.

Als ik het zelf laat vervangen zal er echt geen haan naar kraaien; staat ook niks in mijn koopcontract dat ik de kozijnen niet mag vervangen voor ander materiaal.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

jip_86 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:29:
[...]

Het liefste willen wij een oude conventiele open haard, maar dat schijnt met de mechanische ventilatie, vloerverwarming en afzuigkap geen goed idee te zijn helaas. Andere optie is dan een gesloten kachel, maar dat is toch minder leuk helaas :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
Annuk schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:31:
@Ancent Ik neem aan dat je 16mm 5/8" buis bedoelt..
Normaal gesproken in NL (België voor mij onbekend daarin) wordt 5/8" (16mm) en 3/4" (19mm) buis gebruikt.

Maar 2 normale utp kabels moeten prima door een 5/8 buis passen.
Let op dat ik zeg UTP dus en geen SFTP/SF-UTP e.d. die laatst genoemden zijn kabels met extra afschermingen e.d. en dit is in thuissituaties overbodig (je hebt geen frequentie regelaars e.d. in huis normaal gesproken).
Loze leidingen van 14mm staat er in de meerwerklijst :? . Ik zal eens polsen of ze er 19mm van kunnen maken. Nadenken zal vast weer de nodige euries kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent

Tijdens het tekenen van KAO bij de makelaar hebben wij dezelfde vraag gesteld, mag niet was het antwoord. Ik heb daar verder weinig waarde aan gehecht, de aannemer gaf aan dat ze hier rekening mee konden houden met zwakke plekken (gips) in het plafond. Dit gaan we achteraf niet doen, ze boren maar gewoon door het beton heen.

Zijn er gemeenten waar een open haard verboden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ancent schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:49:
[...]

Tijdens het tekenen van KAO bij de makelaar hebben wij dezelfde vraag gesteld, mag niet was het antwoord. Ik heb daar verder weinig waarde aan gehecht, de aannemer gaf aan dat ze hier rekening mee konden houden met zwakke plekken (gips) in het plafond. Dit gaan we achteraf niet doen, ze boren maar gewoon door het beton heen.

Zijn er gemeenten waar een open haard verboden is?
Zachte betonblokken wilde ze bij ons ook niet plaatsen. En wij kunnen niet door het beton heenboren vanwege de vloerverwarming...
Dus ik vrees dat het op een waterdamp haard uit gaat komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons stond het wel op de maatwerk lijst, dus we hebben er ook voor gekozen. Een onderaannemer plaatst het rookkanaal en de aannemer zorgt voor de ventilatie en gaten in de vloeren.
Wel is de vraag hoe eea zich houdt in een goed geïsoleerde woning, dat is nog even spannend.
Hoor daar verschillende verhalen over.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Bakkenist schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:53:
@Wackmack ziet er goed uit man.

Plafond viel me op, dat heb je standaard laten opleveren met spack er tegenaan en nu ga je het laten gladstucen (incl. dichtsmeren van v-naden)?

Ik ben hetzelfde van plan, maar heb de keuze om vanuit de bouw spack weg te laten. Bij jou 'n bewuste keuze om dat wel zo te laten opleveren? Vraag me af wat een stucadoor liever heeft... Volledig onafgewerkt plafond of voorbewerkt met spackwerk.
Geen bewuste keus. Dit is zo opgeleverd door de aannemer. Morgen wordt het plafond gestuct. Echt mooi en handig. Gisteren aangegeven waar de lampen moeten komen en welke spots dicht kunnen worden gehaald.

Verder weer veel kunnen doen, de haard heeft al gebrand 😎
d0s schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:26:
[...]

Wij zitten met hetzelfde euvel, en gaan voor een waterdamp/electrische haard. Het gaat ons ook voornamelijk om de sfeer :)
De sfeer zit toch vooral in het vuur, het geluid en de geur? Zou je dan niet kijken naar een echte haard, als het natuurlijk financieel kan.

Haard kan prima dus lekker doen! Niet goedkoop maar zeker het geld waard. Deze haard is vanmiddag geplaatst. Heb nog nooit gehoord dat een gemeente een haard kan verbieden. Zou al kijken waar je de haard Jan laten aanleggen in je huis. Gelijk die heerlijke geur in huis. De deur kan open voor extra zuurstof. Verder is de haard aangesloten op de kruipruimte. Ga morgen de bankjes verven.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ayvu5h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/21omrew.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Wackmack op 02-11-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Wackmack schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:52:
[...]

De sfeer zit toch vooral in het vuur, het geluid en de geur? Zou je dan niet kijken naar een echte haard, als het natuurlijk financieel kan.
Ik schop waarschijnlijk tegen een zeer been nu, maar de Faber Cassette 1000 heb ik laatst in een showroom gezien en dat is echt bijna niet van het echt te onderscheiden. Werkt met waterdamp: je sluit hem aan op een waterleiding of vult een waterreservoir. Hij genereert ook een mooi geluid. Het haalt het niet bij het echt, maar ach, het is beter dan helemaal geen haard :)

Echte haard is heel lastig, ik heb geen kruipruimte onder de woonkamer (EPC 0,0).

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 02-11-2017 21:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
Ik ga hier iets lelijks zeggen maar denk je ook aan de buren en hun mechanische ventilatie? Niet iedereen zit te wachten op een kachelgeur in heel zijn woning. Sommige mensen vinden het lekker ruiken maar voor de meesten is het stank en hoort het niet in een woonwijk. Ik vind het ook erg gezellig maar zou er nooit aan beginnen, nieuwbouw of niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-11-2017 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:03:
Ik ga hier iets lelijks zeggen maar denk je ook aan de buren en hun mechanische ventilatie? Niet iedereen zit te wachten op een kachelgeur in heel zijn woning. Sommige mensen vinden het lekker ruiken maar voor de meesten is het stank en hoort het niet in een woonwijk.
Mee eens. Zeker in de Randstad in de grote steden waar fijnstof al een probleem is, is een haard nogal asociaal. Als je in het buitengebied woont is het op zich geen probleem, maar ik zou het toejuichen als mijn gemeente open haarden zou verbieden. Het valt in dezelfde categorie als milieuzones voor auto’s in de binnenstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik woon in de randstad in een grote stad en hier heeft vrijwel elk pand een (of meerdere) open haarden. Als je daar problemen mee hebt ben je eerder de uitzondering en heb je imo weinig te zoeken in de stad! Daarentegen pakken bijna al mijn buren wel de fiets naar het werk/boodschappen/sociale voorzieningen , in plaats van de auto.. Tram zit in de spits ook altijd vol. In het dorp waar ik ben opgegroeid pakte iedereen de auto al om een brood bij de bakker te halen.

Lekker leven en laten leven ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrycan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:33
- Stel ik wil een bestaande woning van 200.000 k.k dan betaal ik +10% aan allerlei kosten (notaris. overdracht etc)
-Stel ik wil een nieuwbouw woning van 200.000 vrij op naam dan betaal ik XX? aan allerlei kosten?[]

Als ik onderstaande voorbeeld mag geloven dan betaal ik in ieder geval 21% BTW? . Dus 200.00 x1.21?
https://www.hypotheek24.nl/informatie/vrij-op-naam

In ander voorbeeld wordt aangegeven dat de extra kosten ongeveer 4% zijn.
https://www.geld.nl/hypot...jkomende-kosten-nieuwbouw

Wat is nu de waarheid?

Vrij op naam - nieuwbouw
Nieuwbouw-woningen worden altijd verkocht op basis van vrij op naam. Bij vrij op naam een nieuwbouwwoning kopen, zitten er meer kosten in voor de verkoper. Dit komt meestal doordat de organisatie die de woning verkoopt extra kosten rekent. De kosten voor de verkoper zijn:

Kosten voor de grond waar de woning op staat;
Kosten voor de bouw, materialen en personeel;
Kosten voor architecten en aannemers;
Aansluiten kosten voor water, gas en elektriciteit;
21% BTW over de verkoopprijs;
Notariskosten voor de leveringsakte (ook wel transportakte);
Gemeentelijke belastingen;
Eventueel de bouwrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:32
Turrycan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:47:
- Stel ik wil een bestaande woning van 200.000 k.k dan betaal ik +10% aan allerlei kosten (notaris. overdracht etc)
-Stel ik wil een nieuwbouw woning van 200.000 vrij op naam dan betaal ik XX? aan allerlei kosten?[]

Als ik onderstaande voorbeeld mag geloven dan betaal ik in ieder geval 21% BTW? . Dus 200.00 x1.21?
Lees je geposte website even goed ;) . Kosten voor verkopende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 13:59

Wat is nu de waarheid?

Vrij op naam - nieuwbouw
Nieuwbouw-woningen worden altijd verkocht op basis van vrij op naam. Bij vrij op naam een nieuwbouwwoning kopen, zitten er meer kosten in voor de verkoper. Dit komt meestal doordat de organisatie die de woning verkoopt extra kosten rekent. De kosten voor de verkoper zijn:

Eventueel de bouwrente.
Vrij op naam is vrij op naam zoals je zegt. De kosten voor belasting e.d. zijn voor de verkoper, dus niet voor jou als koper. Wel zijn er natuurlijk allerlei kosten die je kwijt zult zijn aan meerwerk, maar dat moge duidelijk zijn. Grof weg mag je daar denk ik 15% voor rekenen (?) ... Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRiXeS
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Wat is nu de waarheid?

Vrij op naam - nieuwbouw

Eventueel de bouwrente.
Bij de koopsom staat vermeld welke kosten de verkoper voor zijn rekening neemt. Bij V.O.N. zijn dit grondkosten, bouwkosten (exclusief meerwerk), kosten van de leveringsakte (notariskosten) en de wettelijke BTW (21%). Je lijst met kosten lijkt volledig, behalve die bouwrente. Die zijn voor de koper. Lees dit topic door en dan zie je het onderwerp bouwrente diverse keren terugkomen.

Kosten voor de koper betreffen eigenlijk alle overige kosten zoals afsluitprovisie en kosten van de hypotheekakte (notariskosten), rente over de grondtermijn en eventueel meerwerk en renteverlies over de verschuldigde termijnen gedurende de bouwperiode.

Wellicht niet helemaal relevant voor de beantwoording van je vraag maar toch...
Naast deze verplichte kosten komen er bij nieuwbouw ander soort kosten kijken dan bij bestaande bouw. Bij bestaande bouw heb je natuurlijk de keuze om alles te laten zoals het is (de huidige status) of het volledig van binnen te strippen en opnieuw te beginnen. En alles er tussenin (bijv. nieuwe vloer / nieuwe keuken / sauzen..) + bouwkundige aanpassingen (uitbouw etc.). Bij nieuwbouw moet je sowieso al deze keuzes maken waardoor je het echt zo gek kan maken als dat je zelf wilt... Een luxe keuken, badkamer, vloer etc etc leidt tot hogere kosten. Als je geen budget opstelt of hier niet naar handelt kan het snel de spuigaten uitlopen. Over het algemeen zijn de inrichtingskosten bij nieuwbouw hoger dan bestaande bouw. Moraal van het verhaal is dat je de kosten van bestaande bouw + nieuwbouw lastig kan vergelijken. Vrij Op Naam klinkt heel aantrekkelijk en is het natuurlijk ook op sommige punten (geen overdrachtsbelasting), maar nieuwbouw is onder aan de streep zeker niet perse goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrycan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:33
Hartelijk dank. Ik had idd wel gelezen dat het voor de verkoper was, maar vroeg mij af of die kosten worden doorbelast naar de koper. (Heb wel zitten googlen maar kon geen concrete reken voorbeelden vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:54
Turrycan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:06:
Hartelijk dank. Ik had idd wel gelezen dat het voor de verkoper was, maar vroeg mij af of die kosten worden doorbelast naar de koper. (Heb wel zitten googlen maar kon geen concrete reken voorbeelden vinden.)
Daarnaast maken lange tijd dubbele lasten en nieuwbouw woning kopen duur

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
  • Laatst online: 27-08-2024
jasperdeman schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:06:
[...]

Vrij op naam is vrij op naam zoals je zegt. De kosten voor belasting e.d. zijn voor de verkoper, dus niet voor jou als koper. Wel zijn er natuurlijk allerlei kosten die je kwijt zult zijn aan meerwerk, maar dat moge duidelijk zijn. Grof weg mag je daar denk ik 15% voor rekenen (?) ... Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Bij mij is het ongeveer 27%, misschien tikt het nog door naar de 30% als ik dingen ben vergeten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Snowhite0901 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:41:
Dat is zeker waar. Hiervoor hebben wij een rentedepot genomen van iets meer dan 3500 euro, waardoor we de eerste 5-6 maanden geen dubbele lasten hadden.
Aan het begin heb je nog niet lang niet 100% van je bouwdepot gebruikt, je krijgt dan rente terug op het bedrag wat je nog niet hebt gebruikt/gedeclareerd. Wat er overblijft wordt van je bouwdepot getrokken, totdat deze leeg is. Daarna trekken ze je bankrekening leeg :+

Dit is een goede optie als je nog even wilt sparen voor zaken die je niet in je hypotheek kunt stoppen, zoals meubels, aankleding, e.d.
Ghotirey schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:17:
Bij mij is het ongeveer 27%, misschien tikt het nog door naar de 30% als ik dingen ben vergeten |:(
Het ligt er ook aan wat je meerekent en wat de basisprijs is van je huis. Als je 50K extra kwijt bent aan meerwerk zoals een aanbouw, dakkapel, keuken en badkamer, op een huis van 250K, vind ik dat erg veel, al is het 20%.
Als je huis een basisprijs heeft van 450K (twee-onder-één-kap in de randstad) en je laat daar nog eens 25% extra aan verbouwen tik je bijna de 6 ton aan..
Beiden zijn wel realistische (meerwerk)bedragen, vooral met nieuwbouw wil je het graag in één keer goed doen. Het is ook maar net wat je dragen kunt.

[ Voor 33% gewijzigd door ElectronLion op 03-11-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ElectronLion schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:35:
[...]

Dat is zeker waar. Hiervoor hebben wij een rentedepot genomen van iets meer dan 3500 euro, waardoor we de eerste 5-6 maanden geen dubbele lasten hadden.
Aan het begin heb je nog niet lang niet 100% van je bouwdepot gebruikt, je krijgt dan rente terug op het bedrag wat je nog niet hebt gebruikt/gedeclareerd. Wat er overblijft wordt van je bouwdepot getrokken, totdat deze leeg is. Daarna trekken ze je bankrekening leeg :+

Dit is een goede optie als je nog even wilt sparen voor zaken die je niet in je hypotheek kunt stoppen, zoals meubels, aankleding, e.d.

[...]

Het ligt er ook aan wat je meerekent en wat de basisprijs is van je huis. Als je 50K extra kwijt bent aan meerwerk zoals een aanbouw, dakkapel, keuken en badkamer, op een huis van 250K, vind ik dat erg veel, al is het 20%.
Als je huis een basisprijs heeft van 450K (twee-onder-één-kap in de randstad) en je laat daar nog eens 25% extra aan verbouwen tik je bijna de 6 ton aan..
Beiden zijn wel realistische (meerwerk)bedragen, vooral met nieuwbouw wil je het graag in één keer goed doen. Het is ook maar net wat je dragen kunt.
Tja, meerwerk is gewoon heel duur op nieuwbouw. Voor 450k heb je in de Randstad dichtbij de grote steden ook geen twee-onder-een-kap meer. Ik ben bang dat je blijft haken op een tussenwoning voor dat bedrag in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Als je dan 50k aan meerwerk kwijt bent, is je meerwerk minder dan 10% terwijl je net zoveel meer huis krijgt als iemand buiten de Randstad die voor 250k z'n tussenwoning heeft gekocht.
Aan de andere kant heb je buiten de Randstad voor 300k een twee-onder-een-kap. Als je daar voor 150k aan verbouwd heb je opeens 50% meerwerk. Dus percentages zeggen niet zoveel.

Als de hele straat het geld gaat uitgeven aan dat meerwerk, dan stijgt de waarde van je woning meestal redelijk gelijk met je investering. Als je de enige bent die de uitgave doet, waarmee je huis het duurste van de straat/buurt wordt, dan woon je misschien voor jezelf leuk, maar dat geld krijg je dan niet meer terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Z___Z op 03-11-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 20:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Ik mag me ook gaan melden in dit topic :)

Gisteren te horen gekregen dat we zijn ingeloot op een hoekhuis van een drie-onder-een-kapwoning met garage. Het betreft een woning met een EPC van minder dan 0, wat wij wel plezierig vinden. En een relatief grote kavel voor de wijk waarin gebouwd wordt (284m2). Wat ook wel interessant is is dat het huis wordt opgeleverd met een kant en klare tuin. Scheelt toch weer wat kosten in het begin. Daarnaast zit er een standaard keuken en badkamer/toilet in de VON prijs, maar dit is meer een lokkertje om je keuken en sanitair bij de projectontwikkelaar samen te stellen, want beiden stelt het weinig voor.

Wat me wel erg meeviel waren de meerwerkbedragen. Zeker na wat ik hier in het topic aan meerwerkprijzen voorbij heb zien komen. Enkele voorbeelden:

Uitbouw 1200 mm € 9.995,-
Uitbouw 2400 mm € 14.995,-
(bij een beukmaat van 5,70m).
Garage isoleren € 5.295,-
Garage isoleren en vervangen door berging en speelkamer € 7.995,-

A.s. woensdag gesprek bij de makelaar met meer informatie over de woning. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Laatst online: 11-06 15:32
Vraagje over het bouwproces van projectnieuwbouw... bij ons zijn inmiddels de graafwerkzaamheden achter de rug en zijn de schroefpalen met wapening gestort & uitgehard. Volgende stap is denk ik dat men de "balken" van de fundering gaat plaatsen? Wat ik me echter afvraag... is het gebruikelijk bij projectbouw dat ze hier prefabdelen voor gebruiken, of gaan ze echt voor iedere woning bekisting maken en dat volstorten? Lijkt me nogal wat werk, gaat om 35 woningen. Vermoed dus prefab.

Ik kan dit natuurlijk aan de aannemer vragen, zodat ik over 3 maanden antwoord heb, maar dan is het al gebeurd denk ik. ;)

Gewoon benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Ik zoek dus eigenlijk gewoon een beknopt overzichtje - al dan niet met foto's - van de verschillende fasen van zo'n projectbouw. Maar nog niet echt iets gevonden wat daar op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:32
Bakkenist schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:29:
Vraagje over het bouwproces van projectnieuwbouw... bij ons zijn inmiddels de graafwerkzaamheden achter de rug en zijn de schroefpalen met wapening gestort & uitgehard. Volgende stap is denk ik dat men de "balken" van de fundering gaat plaatsen? Wat ik me echter afvraag... is het gebruikelijk bij projectbouw dat ze hier prefabdelen voor gebruiken, of gaan ze echt voor iedere woning bekisting maken en dat volstorten? Lijkt me nogal wat werk, gaat om 35 woningen. Vermoed dus prefab.

Ik kan dit natuurlijk aan de aannemer vragen, zodat ik over 3 maanden antwoord heb, maar dan is het al gebeurd denk ik. ;)

Gewoon benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Ik zoek dus eigenlijk gewoon een beknopt overzichtje - al dan niet met foto's - van de verschillende fasen van zo'n projectbouw. Maar nog niet echt iets gevonden wat daar op lijkt.
Dat is afhankelijk van de keuzes van de aannemer. Dit kan bijvoorbeeld met eps funderingskisten waarin wapening wordt geplaatst en ter plekke wordt gestort. Maar prefab is ook mogelijk. Ik zou zeggen, gewoon lekker het bouwproces volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-06 14:39
Admiral Freebee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:03:
offtopic:
Ik ga hier iets lelijks zeggen maar denk je ook aan de buren en hun mechanische ventilatie? Niet iedereen zit te wachten op een kachelgeur in heel zijn woning. Sommige mensen vinden het lekker ruiken maar voor de meesten is het stank en hoort het niet in een woonwijk. Ik vind het ook erg gezellig maar zou er nooit aan beginnen, nieuwbouw of niet.
Als je er los van de emoties naar kijkt blijft het vrij a-sociaal om in een nieuwbouw wijk waar woningen dicht bij elkaar staan een open haard te plaatsen. Is de sfeer die je wilt hebben het waard de buren zoveel gezondheid schade toe te brengen. En ja dat gebeurt als jouw schoorsteen aan de zuid/west kan staat van andere woningen...

Precies wat je zegt, de aanvoer van verse lucht via mechanische ventialtie wat nodig is kan ernstig belemmerd worden doordat iemand vuur 'gezellig' vindt...

Vaak kan het omdat iemand de enige is, als iedereen zijn gezelligheid van vuurhaard ten koste van anderen zou plaatsen zou het uit de hand lopen.
Precies ;)
Maar dat 'laten leven' heeft dus ook betrekking op het je buren gunnen dat ze gezonde lucht binnen krijgen.

In bestaande situaties waar al open haarden zijn vind ik het ander verhaal (al blijft de schade gelijk) maar om in een nieuwbouw woning er bewust voor te kiezen terwijl je goed kan weten wat de schade is maar je eigen 'gezelligheid' belangrijker vinden dat de gezondheid van je buren vind ik het beste voorbeeld van 'niet laten leven' ;)

Het blijft ook maatwerk en per (nieuwbouw)woning anders. Als je aan de noord-oost kant van je schoorsteen geen woningen hebt maar vrij zicht is het al weer een stuk minder schadelijk. Als een open haar bezitter dan ook oplet dat bij verkeerde wind (of geen wind) hij de open haard uit laat staan ben je al meer aan het 'laten leven' en kan je daarmee prima een haard hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door vandermark op 03-11-2017 10:58 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

MAZZA schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:41:

Gisteren te horen gekregen dat we zijn ingeloot op een hoekhuis van een drie-onder-een-kapwoning met garage. Het betreft een woning met een EPC van minder dan 0, wat wij wel plezierig vinden. En een relatief grote kavel voor de wijk waarin gebouwd wordt (284m2). Wat ook wel interessant is is dat het huis wordt opgeleverd met een kant en klare tuin. Scheelt toch weer wat kosten in het begin. Daarnaast zit er een standaard keuken en badkamer/toilet in de VON prijs, maar dit is meer een lokkertje om je keuken en sanitair bij de projectontwikkelaar samen te stellen, want beiden stelt het weinig voor.

Wat me wel erg meeviel waren de meerwerkbedragen. Zeker na wat ik hier in het topic aan meerwerkprijzen voorbij heb zien komen. Enkele voorbeelden:

A.s. woensdag gesprek bij de makelaar met meer informatie over de woning. Ik ben benieuwd.
Gefeliciteerd!

En dat zijn inderdaad erg schappelijke bedragen voor meerwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Snowhite0901 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:41:
[...]

Volgens mij al eerder in dit topic aangegeven maar dubbele lasten maken een woning niet per definitie duurder.

Over het algemeen wordt een hypotheek voor 30 jaar afgesloten. De hypotheek begint te lopen als de grond overgedragen wordt. Daarna zal het ruim een jaar duren voor je je huis kunt betrekken. Op het moment dat je je huis betrekt hoef je nog maar ruim 28 jaar hypotheek te betalen.

Omdat je twee hypotheken hebt zijn je kosten voor levensonderhoud een bepaalde periode hoger.
Dit kan je opvangen door spaargeld in een depot te zetten dan merk je helemaal niets van de tweede nieuwe hypotheek, of door iedere maand de twee hypotheken vanuit je lopende rekening te betalen.

Als je in een bestaand huis trekt betaal je direct vanaf de overschrijving de hypotheek en zal je vrij snel in je nieuwe huis trekken. De hypotheek betaal je dan in 30 jaar af, waarvan je 29 jaar en 11 maanden in het huis woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 12:41
MAZZA schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:41:

ReadyForLiving toevallig?

Zijn zelf ook aan het kijken naar een nieuwe woning, dat is dan een rijtjeshuis maar biedt dezelfde uitbouwopties (alleen prijs iets hoger). En ook sanitair, vloerverwarming, voortuin en vloer in de VON-prijs.

Zijn helaas nog niet in het ingeloot-stadium, maar het eerste contact met de makelaar is er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 11:21
miles schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:49:
[...]

Volgens mij al eerder in dit topic aangegeven maar dubbele lasten maken een woning niet per definitie duurder.

Over het algemeen wordt een hypotheek voor 30 jaar afgesloten. De hypotheek begint te lopen als de grond overgedragen wordt. Daarna zal het ruim een jaar duren voor je je huis kunt betrekken. Op het moment dat je je huis betrekt hoef je nog maar ruim 28 jaar hypotheek te betalen.

Omdat je twee hypotheken hebt zijn je kosten voor levensonderhoud een bepaalde periode hoger.
Dit kan je opvangen door spaargeld in een depot te zetten dan merk je helemaal niets van de tweede nieuwe hypotheek, of door iedere maand de twee hypotheken vanuit je lopende rekening te betalen.

Als je in een bestaand huis trekt betaal je direct vanaf de overschrijving de hypotheek en zal je vrij snel in je nieuwe huis trekken. De hypotheek betaal je dan in 30 jaar af, waarvan je 29 jaar en 11 maanden in het huis woont.
Volgens mij geef jij precies aan waarom de dubbele lasten een nieuwbouw woning wel duurder maken. In jouw voorbeeld betaal je 30 jaar lang de hypotheek lasten. Bij een nieuwbouwhuis woon je daarvan bijna twee jaar minder in het huis dan bij bestaande bouw.
Dus twee jaar minder woongenot (in jouw voorbeeld) voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:52
My-life schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:06:
[...]

Volgens mij geef jij precies aan waarom de dubbele lasten een nieuwbouw woning wel duurder maken. In jouw voorbeeld betaal je 30 jaar lang de hypotheek lasten. Bij een nieuwbouwhuis woon je daarvan bijna twee jaar minder in het huis dan bij bestaande bouw.
Het hangt er vanaf welk deel je aflost. Indien je 100% aflost betaal je exact hetzelfde. Je begint alleen eerder met dubbele lasten tot gevolg, je bent echter ook eerder eigenaar.

Net zelf bij de ING geweest, offerte wordt opgesteld. Ik had mij wel wat vergist in de dubbele lasten. De annuiteit (dus incl aflossing) gaat direct in. Kom ik ff €650 per maand hoger uit in de dubbele lasten (had gerekend met alleen de rente). Maar hopen dat ze geen 270 werkdagen nodig gaan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
Zo lang er nog geld in het bouwdepot zit heb je compensatie op de rente, pas aan het einde ga je volledig betalen. Vooral in de eerste periode kan je met voorlopige aanslag en rentecompensatie heel weinig extra lasten hebben.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Toch is die initiële last een stuk hoger sinds de annuïteitenhypotheken weer gemeengoed zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
My-life schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:06:
[...]

Maar ik zie een hypotheek niet als een afschrijving in de zin van na 30 jaar is het betaald en kan er vervangen worden. Ik ga ervan uit dat ik er na het afbetalen van de hypotheek blijf wonen.
Op het moment dat je een nieuwbouwhuis koopt wordt er een hypotheek afgesloten die in 30 jaar afgelost moet worden. Of je nu wel of niet in het huis woont, of ieder jaar lang of juist niet op vakantie gaat (dus je veel of minder van je huis gebruik maakt) de periode van 30 jaar en het totale te betalen bedrag ligt (min of meer) vast. Daarna is het klaar.
Hoe eerder je begint met het afbetalen van de hypotheek, hoe eerder je klaar bent met betalen van het gehele bedrag.
Het kan zijn dat het gezien je persoonlijke situatie vervelend is dat je naast huur, of een eerdere hypotheek, een bedrag voor een volgende hypotheek moet betalen, maar volgens mijn redenatie is dat niet "duurder"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 21:32

Wij hebben geen warmtepomp en zonnepanelen, maar wel vloerverwarming en mechanische ventilatie. In een rijtjeshuis. Hier was dat geen enkel probleem volgens zowel de bouwer als de leverancier van de haard. Ze hebben een klein gat (ongeveer 10x10cm) in de betonvloer gemaakt wat lucht vanuit de kruipruimte trekt. Hier hebben ze rekening gehouden met de buizen van de vloerverwarming en was verder ook totaal geen probleem. Wij hadden een perfecte trek in de openhaard! Tot op heden nog geen klachten gehad van buren. Als je goed verbrand valt de stank/overlast erg mee..

Wij zijn erg blij met de haard:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nolIfNo.jpg

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
DaWayne schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:38:
[...]

Het hangt er vanaf welk deel je aflost. Indien je 100% aflost betaal je exact hetzelfde. Je begint alleen eerder met dubbele lasten tot gevolg, je bent echter ook eerder eigenaar.
Het voorbeeld van @miles is als volgt. Laten we een fictieve maandlast nemen van EUR 1.000 per maand per huis.

Nieuwbouw huis gekocht, overdracht op 1 jan 2018, oplevering 1 jan 2020, afbetaald in 30 jaar.
Lasten = 1000*30*12 = EUR 360.000
Huidig huis, rekenen vanaf 1 jan 2018, overdracht 1 januari 2020. Lasten is 1000*2*12 = EUR 24.000
Totale lasten in de tijd van 1 jan 2018 tot 1 jan 2020 = 360.000+24.000 = EUR 384.000

Bestaand huis gekocht, overdracht op 1 jan 2018, afbetaald in 30 jaar. Lasten = 1000*30*12 = EUR 360.000
Huidig huis, rekenen vanaf 1 jan 2018, overdracht 1 januari 2018. Lasten is 1000*0*12 = EUR 0
Totale lasten in de tijd van 1 jan 2018 tot 1 jan 2020 = 360.000+0= EUR 360.000

De dubbele lasten in dit voorbeeld zijn dus 24.000 euro, dat is namelijk wat je voor je huidige huis betaald terwijl je nieuwe huis gebouwd word.

[ Voor 6% gewijzigd door My-life op 03-11-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
My-life schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:20:
[...]

Het voorbeeld van @miles is als volgt. Laten we een fictieve maandlast nemen van EUR 1.000 per maand per huis.

Nieuwbouw huis gekocht, overdracht op 1 jan 2018, oplevering 1 jan 2020, afbetaald in 30 jaar.
Huidig huis, rekenen vanaf 1 jan 2018, overdracht 1 januari 2020. Lasten is 1000*2*12 = EUR 24.000
Totale lasten in de tijd van 1 jan 2018 tot 1 jan 2020 = 360.000+24.000 = EUR 384.000

Bestaand huis gekocht, overdracht op 1 jan 2018, afbetaald in 30 jaar. Lasten = 1000*30*12 = EUR 360.000
Huidig huis, rekenen vanaf 1 jan 2018, overdracht 1 januari 2018. Lasten is 1000*0*12 = EUR 0

De dubbele lasten in dit voorbeeld zijn dus 24.000 euro, dat is namelijk wat je voor je huidige huis betaald terwijl je nieuwe huis gebouwd word.
Vergeet je hierbij niet de rente die je krijgt over het niet gebruikte deel van je hypotheek in de eerste 2 jaar?
En vergeet je bij het kopen van een oud huis niet de overdrachtsbelasting etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
@Ghotirey
Die vergeet ik niet, maar zijn in het versimpelde voorbeeld van @miles inderdaad weg gelaten.
Overigens krijg je volgens mij nooit rente over het gedeelte van het bouwdepot wat nog niet is uitgegeven, maar je betaald er ook geen rente over.

De dubbele lasten maken een nieuwbouwhuis duurder, net zoals de overdrachtsbelasting dat doet bij een bestaand huis inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
My-life schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:35:
@Ghotirey
Die vergeet ik niet, maar zijn in het versimpelde voorbeeld van @miles inderdaad weg gelaten.
Overigens krijg je volgens mij nooit rente over het gedeelte van het bouwdepot wat nog niet is uitgegeven, maar je betaald er ook geen rente over.

De dubbele lasten maken een nieuwbouwhuis duurder, net zoals de overdrachtsbelasting dat doet bij een bestaand huis inderdaad.
Neuh maar als je er geen rente over betaald zijn je lasten niet €1000 per maand gedurende die tijd.
Tevens zit er ook nog overlap bij het verkopen van je oude woning en naar een nieuwe 'oude' woning gaan over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Klopt, die overlap heb je ongeacht of je naar nieuw of bestaande bouw verhuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Wat ik vervelend vind aan die dubbele lasten-berekening is dat er nergens tooltjes zijn waarmee je met spelenderwijs invullen van fictieve data je lasten kan berekenen. De prognose voor ons is tekenen in december voor de grond, en oplevering in q1 2019. dus zeg 15 maanden later. Ik weet wat de kosten zijn en de termijnen. Precies wanneer ze vallen weet je natuurlijk niet, maar ik kan nu echt niet inschatten wat de lasten gaan worden in totaal.

Wat ik me ook nog eens afvraag is hoe die lasten meegenomen/berekend gaan worden. Wij nemen bijv. onze huidige hypotheek mee wat als deel aflossingsvrij en deel spaarhypotheek is. Ik ga er niet vanuit dat ik ineens 2x mijn spaarinleg moet gaan betalen? Wat dat betreft vind ik het nog allemaal een beetje vaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
frumper schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:46:
Wat ik vervelend vind aan die dubbele lasten-berekening is dat er nergens tooltjes zijn waarmee je met spelenderwijs invullen van fictieve data je lasten kan berekenen. De prognose voor ons is tekenen in december voor de grond, en oplevering in q1 2019. dus zeg 15 maanden later. Ik weet wat de kosten zijn en de termijnen. Precies wanneer ze vallen weet je natuurlijk niet, maar ik kan nu echt niet inschatten wat de lasten gaan worden in totaal.

Wat ik me ook nog eens afvraag is hoe die lasten meegenomen/berekend gaan worden. Wij nemen bijv. onze huidige hypotheek mee wat als deel aflossingsvrij en deel spaarhypotheek is. Ik ga er niet vanuit dat ik ineens 2x mijn spaarinleg moet gaan betalen? Wat dat betreft vind ik het nog allemaal een beetje vaag :)
Als het goed is krijg je een geschatte waarde van de makelaar/aannemer, die hebben wij wel gekregen. Moet ik wel zeggen dat die over de kale prijs is en niet incl. meerwerk. Had ik me van te voren enigzins in vergist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Ghotirey schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:49:
[...]

Als het goed is krijg je een geschatte waarde van de makelaar/aannemer, die hebben wij wel gekregen. Moet ik wel zeggen dat die over de kale prijs is en niet incl. meerwerk. Had ik me van te voren enigzins in vergist.
Nope, had ik naar gevraagd en die wilden ze niet afgeven omdat ze er niet op vastgelegd wilden worden.
Hoeveel reserveren jullie hiervoor? Gemiddeld 75% van de hypotheeksom over de gehele bouwperiode? of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
frumper schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:52:
[...]

Nope, had ik naar gevraagd en die wilden ze niet afgeven omdat ze er niet op vastgelegd wilden worden.
Hoeveel reserveren jullie hiervoor? Gemiddeld 75% van de hypotheeksom over de gehele bouwperiode? of meer?
Mjah ik reserveer er niets voor, gaat gewoon wat meer van mijn maandelijks inkomen af dan normaal O-)

Er werd maar gezegd dat het aan dubbele lasten zo ongeveer €10.400 zou zijn. Ik zit inmiddels ongeveer op €6.900, oplevering februari/maart dus als ik snel reken zal ik ergens uitkomen op €12.000 (hoger door meerwerk)

Als ik dan kijk naar de maandlasten die ik vanaf dan ga betalen dan denk ik dat je met je 75% niet zo gek zit maar misschien nog wel iets te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Ik heb gewoon gezegd vanaf overdracht:
in het begin heb je grond * rente + aflossing en aan het eind heb je het volledige bedrag. Dat is dus gemiddeld (toaal - grond*rente +aflossing ) * 0,5 * bouwtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:52
My-life schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:20:
[...]

Dit is wel een hele vreemde berekening. Het grootste deel van die lasten van je huidige huis zijn aflossingen dit komt dus in mindering op je huidige hypotheek en kan je dan ook gebruiken om je nieuwe hypotheek te af te lossen, of komt simpelweg in mindering op je nieuwe hypotheek.

Mensen lijken hier te vergeten dat aflossingen geen kosten zijn, het is als het ware een betaling aan jezelf. Alleen de rente betalingen zijn daadwerkelijke kosten, en die lopen tijdens de bouw maar geleidelijk op.

Dubbele lasten zijn vervelend omdat je het bedrag wel elke maand moet hebben, maar je netto vermogen verslechtert er niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Morty schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:30:
[...]

Mensen lijken hier te vergeten dat aflossingen geen kosten zijn, het is als het ware een betaling aan jezelf. Alleen de rente betalingen zijn daadwerkelijke kosten, en die lopen tijdens de bouw maar geleidelijk op.

Dubbele lasten zijn vervelend omdat je het bedrag wel elke maand moet hebben, maar je netto vermogen verslechtert er niet zoveel van.
Dat klopt wel, echter ga je dus wel direct starten met de aflossing van je gehele toekomstige hypotheek. Daarnaast mag ik de bestaande (bij mij bankspaarhypotheek) inleg alleen gebruiken voor aflossen van de toekomstige hypotheek, zodra ik mijn huidige huis verkoop. Nu ga ik dus naast €650 aflos, ook nog €200 inleggen in oude hypotheek. Dus gedurende 18-24 maanden gaat een groter deel van mijn inkomsten in stenen zitten. Cashflow technisch wel een verschil. Uiteindelijk €200*18 a 24 maanden wordt extra afgelost op nieuwe hypotheek.
(En gelukkig heb ik weinig uitgaven met ons nieuwe huis 😁)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Vandaag is het plafond gestuct. Net even wezen kijken en niet normaal, hoe vet het is geworden. Het wordt over een week gespoten, in de kleur wit.

Nu heb ik boven overal ral 9010 gebruikt. Ik twijfel over de kleur wit van de schouw van de haard en de bankjes die er aan vast zitten. Wat zouden jullie doen, ral 9010 of toch het hele witte door trekken van het plafond?

https://www.verfwebwinkel...ral-9010-ral-9016-en-mee/

Lees hier dat een wit plafond icm ral 9010 het huis groter doet lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Wackmack schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:15:
Vandaag is het plafond gestuct. Net even wezen kijken en niet normaal, hoe vet het is geworden. Het wordt over een week gespoten, in de kleur wit.

Nu heb ik boven overal ral 9010 gebruikt. Ik twijfel over de kleur wit van de schouw van de haard en de bankjes die er aan vast zitten. Wat zouden jullie doen, ral 9010 of toch het hele witte door trekken van het plafond?

https://www.verfwebwinkel...ral-9010-ral-9016-en-mee/

Lees hier dat een wit plafond icm ral 9010 het huis groter doet lijken.
Ik weet de voorhistorie van de bouw niet maar krijg je niet ongelofelijk veel last van scheuren? Plafond stucen bij nieuwbouw, alle stukadoors raden aan te wachten, minstens een paar jaar tot alles gezet is.

Ik heb zelf een heel zachtgrijs op de muur beneden. Lijkt bijna wit, maar breekt heel fijn met het wit van het plafond, misschien ook een overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
[...]

Dit is wel een hele vreemde berekening. Het grootste deel van die lasten van je huidige huis zijn aflossingen dit komt dus in mindering op je huidige hypotheek en kan je dan ook gebruiken om je nieuwe hypotheek te af te lossen, of komt simpelweg in mindering op je nieuwe hypotheek.

Of het grootste deel van je lasten bestaat uit aflossingen hangt af van je situatie. Bij een annuïteiten hypotheek is dit de eerste helft van de looptijd bijvoorbeeld niet zo.

Lenen kost geld. Als je een huis hebt terwijl je ook moet betalen voor de bouw van de tweede moet je meer lenen en dat kost geld. Zo simpel is het.

@Wackmack
Wit op de muren zou ik niet doen, dat is wel erg steriel en ook besmettelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door My-life op 04-11-2017 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 914855

Bij ons gaan ze bijna bouwen. We hebben gisteren deze mooie foto.

[IMG]httup://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/922/BaaCCk.jpg[/IMG]

Onze twee onder een kap komt achter aan dat verbrede stukje weg, daar loopt de weg dood en is dus een keerpunt. We hebben straks mooi uitzicht over de weilanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Het is heel simpel; een woning kost geld en 2 woningen dus theoretisch tweemaal zoveel, minus zaken die (nog) niet in gebruik zijn, zoals een deel bouwdepot, gwe, etc. Of je nou huurt of niet, dubbele cash out is onvermijdelijk :). Tenzij je weer een deel in de hypotheek gaat stoppen, maar ook dan betaal je er uiteindelijk voor.

Wij gaan vanmiddag weer op pad voor een vloer!

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:06
Onze aannemer doet nou toch iets moois...

Bijna een jaar na de oplevering (vorig jaar december) stuurt hij nu een factuur voor het plaatsen van 3 verdelers voor de vloerverwarming. We hebben destijds op 3 verdiepingen vloerverwarming gevraagd (in plaats van alleen begane grond en radiatoren op 1e en 2e verdieping) en de CV installatie + radiatoren laten vervallen zodat we een warmtepomp aan konden laten sluiten. Meerprijs geaccordeerd, was een geloofwaardige prijs van 5200 euro en voor het vervallen van de CV installatie (cv ketel, radiatoren, gasleiding, thermostaten) kregen we ook een minderprijs.

Toen heeft ie wel overal de buizen en netten gelegd, en ook de slangen van de technische ruimte naar de plek van de verdelers, maar de verdelers zelf hebben ze niet geplaatst. Dat werd een akkefietje: volgens hem hoorde dat bij de warmtepomp (?!) en volgens mij en onze bouwbegeleider bij het hoofdstuk 'vloerverwarming'. Immers, als je bij zowel CV ketel als warmtepomp vloerverwarming-verdelers nodig hebt dan is het natuurlijk absurd om te stellen dat het opeens bij de warmtepomp hoort. Ze zijn wel van een ander materiaal (kunststof in plaats van staal ivm lagere temperaturen/koelen) maar verder niks speciaals. Uiteindelijk ging hij akkoord en heeft hij verdelers geplaatst. Er was geen sprake van dat het een meerprijs zou zijn.

Omdat ze bijna een maand te laat waren met opleveren hebben we hem er op gewezen dat hier een contractuele vergoeding tegenover staat (jullie kennen 'm wel, 0.25 promille per kalenderdag) als drukmiddel en om extra kosten te dekken, in ons geval extra maand huur etc. Dat gaat om ruim 900 euro. Nu probeert hij ons terug te 'naaien' door alsnog een factuur te sturen voor een nooit geaccordeerd bedrag voor het plaatsen van 3 verdelers voor de vloerwarming voor in totaal bijna 3000 euro.

Ik sta perplex 8)7

E-mailtje naar de rechtsbijstandsverzekering is meteen gestuurd, maar de vraag kan ik hier ook stellen: mag hij zo lang na de oplevering nog een factuur sturen? Er is nooit een prijs afgesproken of geaccordeerd en het lag ook niet in de verwachting dat hij hiervoor zou factureren. Zoiets is toch niet serieus te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:06
Je maakt mij wel zenuwachtig, de aannemer heeft voor sausklaar stuccen bg+1e verdieping wanden en plafonds maar 900 gerekend. Tuurlijk is dit te weinig maar gewoon getekend is afspraak lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Luuk84 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 07:57:
[...]

Ik weet de voorhistorie van de bouw niet maar krijg je niet ongelofelijk veel last van scheuren? Plafond stucen bij nieuwbouw, alle stukadoors raden aan te wachten, minstens een paar jaar tot alles gezet is.

Ik heb zelf een heel zachtgrijs op de muur beneden. Lijkt bijna wit, maar breekt heel fijn met het wit van het plafond, misschien ook een overweging waard.
Nee hoor, wanden kunnen gaan scheuren maar dit plafond zeker niet. Het is echt heel strak en ligt vol met een soort gaas/netten. Deze jongen doet het nu ongeveer 10 jaar en nog nooit is een plafond gaan scheuren.

Hier enkele foto's :

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2hmoggx.jpgAfbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/4uuvd4.jpg

Voor het bankje toch gekozen voor 9010. Als staat in de grondverf. Van de week af maken met half glans.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Een openhaard is niet echt meer van deze tijd, dat is gewoon een kampvuur in de woonkamer en de reden dat houtstook zo'n slechte naam heeft.

Sowieso moet je in een huis met een ventilatiebalans inderdaad niet de lucht binnenshuis betrekken maar met externe toevoer werken....

En daarnaast, in een goed geisoleerde woning is de >8kW stralingswarmte nogal wat, dat word een lekkere sauna binnen. Aanrader is dus een CV-kachel (die >70% van z'n warmte in het CV circuit stopt), en lekker het buffervat van je warmtepomp wat groter uit laten voeren en die goedkoop warmstoken met hout, lekker gezellig vuurtje en ook nog eens comfortabel douchen van dezelfde bron... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben vanmiddag een mooie parketvloer uitgekozen! Meteen voor de 1e en 2e etage laminaat mee laten ofreren. Volgende stap wordt de keuze voor de schouw en de keukenvloer! Voor de schouw neigen we naar klassiek zwart marmer, zowel de vloer als de haard zijn bijna hetzelfde als we nu in ons appartement hebben :P. Ondanks dat we breed zijn gaan orrienteren, toch weer bij hetzelfde uitgekomen :). Blijft toch wel spannend hoe dit overkomt in een nieuwbouwwoning.
Vincm schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:41:
Onze aannemer doet nou toch iets moois...

Bijna een jaar na de oplevering (vorig jaar december) stuurt hij nu een factuur voor het plaatsen van 3 verdelers voor de vloerverwarming. We hebben destijds op 3 verdiepingen vloerverwarming gevraagd (in plaats van alleen begane grond en radiatoren op 1e en 2e verdieping) en de CV installatie + radiatoren laten vervallen zodat we een warmtepomp aan konden laten sluiten. Meerprijs geaccordeerd, was een geloofwaardige prijs van 5200 euro en voor het vervallen van de CV installatie (cv ketel, radiatoren, gasleiding, thermostaten) kregen we ook een minderprijs.

Toen heeft ie wel overal de buizen en netten gelegd, en ook de slangen van de technische ruimte naar de plek van de verdelers, maar de verdelers zelf hebben ze niet geplaatst. Dat werd een akkefietje: volgens hem hoorde dat bij de warmtepomp (?!) en volgens mij en onze bouwbegeleider bij het hoofdstuk 'vloerverwarming'. Immers, als je bij zowel CV ketel als warmtepomp vloerverwarming-verdelers nodig hebt dan is het natuurlijk absurd om te stellen dat het opeens bij de warmtepomp hoort. Ze zijn wel van een ander materiaal (kunststof in plaats van staal ivm lagere temperaturen/koelen) maar verder niks speciaals. Uiteindelijk ging hij akkoord en heeft hij verdelers geplaatst. Er was geen sprake van dat het een meerprijs zou zijn.

Omdat ze bijna een maand te laat waren met opleveren hebben we hem er op gewezen dat hier een contractuele vergoeding tegenover staat (jullie kennen 'm wel, 0.25 promille per kalenderdag) als drukmiddel en om extra kosten te dekken, in ons geval extra maand huur etc. Dat gaat om ruim 900 euro. Nu probeert hij ons terug te 'naaien' door alsnog een factuur te sturen voor een nooit geaccordeerd bedrag voor het plaatsen van 3 verdelers voor de vloerwarming voor in totaal bijna 3000 euro.

Ik sta perplex 8)7

E-mailtje naar de rechtsbijstandsverzekering is meteen gestuurd, maar de vraag kan ik hier ook stellen: mag hij zo lang na de oplevering nog een factuur sturen? Er is nooit een prijs afgesproken of geaccordeerd en het lag ook niet in de verwachting dat hij hiervoor zou factureren. Zoiets is toch niet serieus te nemen?
Ik zou een door julllie getekende offerte of opdrachtbevestiging opvragen. Zonder dat heeft hij weinig kans van slagen, denk ik, juridisch gezien.

Los daarvan vraag ik me af in hoeverre hij jullie wilt naaien. Ik geloof ook best dat hij dit destijds vergeten is. Indien het niet gespecificeerd staat bij de 5200 euro en 1000 euro een realistische aannemersprijs is voor zo'n verdeler (incl plaatsen en de gebruikelijke marge), denk ik dat jullie "geluk" hebben dat hij het destijds is vergeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Wackmack schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:59:
[...]

Nee hoor, wanden kunnen gaan scheuren maar dit plafond zeker niet. Het is echt heel strak en ligt vol met een soort gaas/netten. Deze jongen doet het nu ongeveer 10 jaar en nog nooit is een plafond gaan scheuren.

Hier enkele foto's :

[afbeelding][afbeelding]

Voor het bankje toch gekozen voor 9010. Als staat in de grondverf. Van de week af maken met half glans.
Ok je hebt dus geen “platen” als plafond? Ik hoop ook voor je dat je geen scheuren krijgt zou natuurlijk erg zonde zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Luuk84 schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:26:
[...]

Ok je hebt dus geen “platen” als plafond? Ik hoop ook voor je dat je geen scheuren krijgt zou natuurlijk erg zonde zijn. ;)
Ik heb straks een plafond met v naden en ik weet nu al dat ik dat hardstikke lelijk vind. Ik heb dus al aangegeven dat de spuitwerk op het plafond achterwege kan blijven, aangezien ik het glad wil laten stuccen (overigens de hele woning). Maar in mijn geval zal ik dus veel scheuren in het plafond moeten verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Xtince schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:21:
[...]

Ik heb straks een plafond met v naden en ik weet nu al dat ik dat hardstikke lelijk vind. Ik heb dus al aangegeven dat de spuitwerk op het plafond achterwege kan blijven, aangezien ik het glad wil laten stuccen (overigens de hele woning). Maar in mijn geval zal ik dus veel scheuren in het plafond moeten verwachten?
De v-naden dicht zetten kan, maar dat zou precies de lijn zijn waar je scheuren mag verwachten. Ik ben geen expert, maar dat is wat mij verteld is door diverse stukadoors. Ze raden mij aan om te wachten. Ze hebben ook al meegemaakt dat er geen scheurvorming was opgetreden, maar hun ervaring was dat het bij de meeste huizen wel op trad.

Overigens ben ik het met je eens dat de v-naden niet mooi zijn. Gelukkig heb ik er maar 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 07:15

Wokker

De avond wokkel

Even een vraagje. Hoe hebben jullie het aangepakt met de loze leidingen? We hebben nu in alle kamers een loze leiding en op de overloop een plafond punt (1e en 2e verdieping). Tbv van Unifi wifi point. Bij Elkaar aardig wat leidingen met name voor UTP kabels. Ik maak me nu alleen een beetje zorgen of het allemaal past in de meterkast. Omdat er ook nog de nodige switches en apparatuur dan in de meterkast geplaatst moet gaan worden.

Het oneindige X 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:48
Dan praat je over een 10-15 loze leidingen? Dat kan prima hoor, hier heb ik 10 utp aansluitingen. Heb daarvoor in de meterkast aan de linkerkant met plankendragers twee plankjes gemaakt. En voor de switch en een voor de nas. Ziggo modem hangt een stukje daar onder. Niet heel bijzonder allemaal, past prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 16:43
Luuk84 schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:18:
[...]

De v-naden dicht zetten kan, maar dat zou precies de lijn zijn waar je scheuren mag verwachten. Ik ben geen expert, maar dat is wat mij verteld is door diverse stukadoors. Ze raden mij aan om te wachten. Ze hebben ook al meegemaakt dat er geen scheurvorming was opgetreden, maar hun ervaring was dat het bij de meeste huizen wel op trad.

Overigens ben ik het met je eens dat de v-naden niet mooi zijn. Gelukkig heb ik er maar 3.
Wij laten het ook stucen, die paar scheurtjes die je eventueel kan krijgen laat ik na een aantal jaar wel wegwerken mocht het echt gebeuren.

Beter dan kijken naar V-naden of nog erger, spacwerk aan het plafond 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Xtince schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:21:
[...]

Ligt aan je stucadoor. Mijn hele plafond ligt vol netten. Deze stucadoor heeft in 10 jaar tijd nog nooit een scheur in het plafond op deze manier gehad. We gaan het zien. Alle kamers zijn nu geschilderd inclusief de bankjes van d'r haard. Morgen begint de schilder met renovlies beneden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:23

Mojo

The Power Within

bacardicoconut schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:39:
[...]

Wij laten het ook stucen, die paar scheurtjes die je eventueel kan krijgen laat ik na een aantal jaar wel wegwerken mocht het echt gebeuren.

Grappig, V-naden is echt het laatste wat me boeit. :+ Ik begrijp goed dat mensen het niet mooi vinden, maar ik stoor me er totaal niet aan.

Morgen krijgen wij eindelijk de sleutel van ons huis. *O*

Gewone rijwoning, 2,4m uitgebouwd. Komende week vooral veel installatiewerk aanpassen, (keuken, tv ophangen, airco voorziening) en een trapkast bouwen. Aan de voorkant vrij uitzicht over een openbaar park, 500m van station, appie, basisschool. Oh en 100m van de vetkei en de bakker. :+

Dan de 2e week de vloeren (BGG Plavuizen 120x30cm; 1e etage PVC; 2e etage laminaat) en de muren laten Spackspuiten. Alle muurbekleding gaat toch wel scheuren, dus nu een betrekkelijk goedkope oplossing en zien we over 3-4 jaar wel weer. :)

Laatste week alle elektra, UTP e.d. trekken. Stukje uitloop, keuken plaatsen en verhuizen.

Everardus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KmgDelpzIs8zmCdhf6ftRnGy/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U99Y62jQzB8ryxwaDgsuEQiQ/thumb.jpgVoorkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mYxaIcSQhbml0RBdxTYlgkHN/thumb.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Mojo op 05-11-2017 19:53 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
bacardicoconut schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:39:
[...]

Geloof mij maar dat scheurtje ongelofelijk gaat irriteren op zo'n mooi strak oppervlak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:13
Luuk84 schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:43:
[...]

Geloof mij maar dat scheurtje ongelofelijk gaat irriteren op zo'n mooi strak oppervlak ;)
Niet doen gaat dan nog meer irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
V-naden vind ik ook geen porem. Spac evenmin. In ons huidige huis hebben we (dankzij vorige bewoners) geen v-naden, maar wel alles spac/spachtelputz. Geen scheuren in het plafond. Ik moet wel zeggen dat ik ook niet vaak naar het plafond kijk.

Wel hebben we scheuren in de wanden van de uitbouw, 2,4meter 3 jaar na de bouw geplaatst (1999). Dat ziet er niet uit, staat nu gelukkig een tv voor😀

Ik heb n.a.v. de bovenstaande reacties wel 2 vragen:
1 hoeveel meter breed is een standaard plafondplaat? (Huis is 11.8 meter lengte , hoeveel v-naden krijg je dan?)
2 we nemen een uitbouw van 1,2 meter, is daar ook kans op scheuren, of is dat bij nieuwbouw nicht im Frage?

Plafond laten stuccen doen we liever niet. Is beneden 70m2, dus behoorlijke kostenpost. We hopen dat de hoogte (2,65m) meehelpt om het er strak uit te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
DaWayne schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:20:
V-naden vind ik ook geen porem. Spac evenmin. In ons huidige huis hebben we (dankzij vorige bewoners) geen v-naden, maar wel alles spac/spachtelputz. Geen scheuren in het plafond. Ik moet wel zeggen dat ik ook niet vaak naar het plafond kijk.

Wel hebben we scheuren in de wanden van de uitbouw, 2,4meter 3 jaar na de bouw geplaatst (1999). Dat ziet er niet uit, staat nu gelukkig een tv voor😀

1 hoeveel meter breed is een standaard plafondplaat? (Huis is 11.8 meter lengte , hoeveel v-naden krijg je dan?)
2 we nemen een uitbouw van 1,2 meter, is daar ook kans op scheuren, of is dat bij nieuwbouw nicht im Frage?

Plafond laten stuccen doen we liever niet. Is beneden 70m2, dus behoorlijke kostenpost. We hopen dat de hoogte (2,65m) meehelpt om het er strak uit te laten zien.
Bij onze woning is het een v-naad om de 1.2 meter en wij hebben 11.2 dus dat zijn best wel wat naden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonnuh01
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-12-2024
Sinds enkele weken zijn wij ook druk bezig met een nieuwbouwwoning. Vandaag hebben we een prijsopgave ontvangen van het meerwerk. Nu gaan we binnenkort nog in gesprek over de prijzen voor het meerwerk m.b.t. verduurzaming van de woning. Dus eventueel extra zonnepanelen en een zonneboiler of warmtepomp. Nu vroeg ik mij af wat hier normale prijzen voor zijn. We hebben al overal vloerverwarming daarom leek mij dat dit rendabel zou kunnen zijn. Ik kan echter vrij weinig vinden over gangbare prijzen bij meerwerk hiervoor.
En wat is een normale prijs voor een extra groepenkast voor inductie? Krijg je dan ook een minderprijs voor de gasleiding in de keuken?
Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door yvonnuh01 op 06-11-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack

Grote of hoogte maakt niet uit heb ik gemerkt. Ons huis is relatief lang icm een hoog plafond.

Het plafond is nu dus gestuct en niet normaal, wat een verschil. Ik vond zo'n Vtje nooit zo erg maar dit is wel andere koek.

Aan de andere kant, hoe vaak kijk ik nu naar boven in de bestaande woning, dat is nooit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

yvonnuh01 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:38:
Sinds enkele weken zijn wij ook druk bezig met een nieuwbouwwoning. Vandaag hebben we een prijsopgave ontvangen van het meerwerk. Nu gaan we binnenkort nog in gesprek over de prijzen voor het meerwerk m.b.t. verduurzaming van de woning. Dus eventueel extra zonnepanelen en een zonneboiler of warmtepomp. Nu vroeg ik mij af wat hier normale prijzen voor zijn. We hebben al overal vloerverwarming daarom leek mij dat dit rendabel zou kunnen zijn. Ik kan echter vrij weinig vinden over gangbare prijzen bij meerwerk hiervoor.
En wat is een normale prijs voor een extra groepenkast voor inductie? Krijg je dan ook een minderprijs voor de gasleiding in de keuken?
Extra zonnepaneel kostte bij ons eur 650,-, meteen de reden waarom we dat niet hebben gedaan, zo'n paneel kost op internet eur 150,-. Periflex aansluiting was 400-600 euro (afhankelijk van aantal Kwh).
Dit is wel het westen en ik heb de indruk dat de meerwerk prijzen hier hoger liggen dan buiten de randstad.

Ik las ergens dat je ca 20% van de VON prijs kwijt bent aan meerwerk, ik denk dat dat wel een reële schatting is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Sport_Life schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:55:
[...]
Het is heel simpel; een woning kost geld en 2 woningen dus theoretisch tweemaal zoveel, minus zaken die (nog) niet in gebruik zijn, zoals een deel bouwdepot, gwe, etc. Of je nou huurt of niet, dubbele cash out is onvermijdelijk :).
Het kost inderdaad geld, maar geen extra geld omdat de periode dat je moet betalen evengoed 30 jaar blijft en de periode dat je ook je oude hypotheek nog hebt je daarop aflost en dit na verkoop van de woning weer naar je terug komt. Het zijn echter wel kosten. Ik denk dat het inrichten van een tuin en het woonklaar maken (stucen, vloer, keuken, inrichten zolder, bekleden trap, schakelmateriaal enz) van een nieuwbouwwoning meer een overweging is of zou moeten zijn bij de keuze voor nieuwbouw of bestaande bouw, want daar gaat behoorlijk wat extra geld in zitten wat je niet direct aan je woning afziet.

Even weggeweest dus kon niet eerder reageren 😉, misschien moeten we deze discussie in een ander topic voeren, de praktische bouwzaken zijn eigenlijk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Sport_Life schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:58:
[...]

Extra zonnepaneel kostte bij ons eur 650,-, meteen de reden waarom we dat niet hebben gedaan, zo'n paneel kost op internet eur 150,-. Periflex aansluiting was 400-600 euro (afhankelijk van aantal Kwh).
Dit is wel het westen en ik heb de indruk dat de meerwerk prijzen hier hoger liggen dan buiten de randstad.

Ik las ergens dat je ca 20% van de VON prijs kwijt bent aan meerwerk, ik denk dat dat wel een reële schatting is.
Onze zonnepanelen komen op 450€ voor 290wp panelen.
Aansluiting periflex is ongeveer wel gelijk. Wat meerwerk betreft zitten we nu op 17% maar gaat naar de 18/19% denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 17:14

Py.

In het kader van wat praktischer zaken - ik heb een paar weken terug de KOA voor ons nieuwe huis ondertekend, dus er lopen nu een aantal zaken. Helaas moeten wij nog wel wachten tot de omgevingsvergunning rond is, de aanvraag zou een dezer dagen moeten starten of gestart moeten zijn gezien alle acht huizen nu verkocht lijken. Vandaag kreeg ik een mail dat we subsidie kunnen krijgen op de warmtepomp (het huis wordt gasloos gebouwd, was voor ons een pluspunt), maar ik kan zo niet achterhalen wanneer die ISDE subsidie eindigd of aangevraagd moet worden. Heeft iemand hier daar meer ervaring mee? De RVO site geeft helaas niet echt veel uitleg hierover, afgezien van een leuk bedrag aan subsidie.

Overigens erg veel informatie uit dit topic kunnen halen en via een website van een hypotheekverstrekker met een groot deel van de procedure uitgelegd (waar we niet mee in zee gaan :D maar wellicht heeft iemand anders er nog wat aan).

Voor de nieuwsgierigen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901

Ligt aan de soort vloeren. Kanaalplaat 1.2 breedplaat dacht ongeveer het dubbele.

Ik hoop dat het bij een uitbouw die onderheid is niet scheurt. Zou ook niet weten waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
yvonnuh01 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:38:
Hoeveel zonnepanelen heb je en hoeveel kun je nog meer kwijt? meestal moet je ook weer bijbetalen voor een (extra) omvormer.
Wij gaan naar een zogenaamd BENG huis en wilden naar ENG dmv warmtepomp. Helaas wilde de aannemer geen extra meerwerk (is te zien in alles) en rekend dan gelijk alleen de duurste warmtepomp die er is. Dus het werd meer de keuze of uitbouw of warmtepomp...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:51
Sport_Life schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:58:
[...]

Hier kostte extra panelen ook +- 650 euro en dat is in Zuid-Oost Brabant. Aangezien er verder ook nog eens bijstaat dat ze niet kunnen aangeven welke panelen en dat er nog extra kosten zullen komen voor alles buiten de panelen was dat een grote no-no om door de aannemer te laten doen.

Dus nu de mogelijkheid afwegen om na oplevering zelf het dak vol te gooien en de 2 panelen die ik er standaard (voor de epc) op krijg te verplaatsen naar de schuur. Kan ik daar mooi wat experimenteren en oa de koelkast voeden.

--------

Bij ons gaan ze deze/volgende week iig echt beginnen en zullen we deze week de 'goed' nieuwsbrief krijgen als er afgelopen vrijdag niet nog bezwaar via de post is gemaakt op de omgevingsvergunning. De kans daarop lijkt nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 09:41
Wij komen er in project Koningskwartier niet uit met de afbouw van de badkamer. De tegels die we mooi vinden zijn alleen te leveren in 20x60cm en de aannemer wil deze alleen in stapelverband tegelen, verticale banen dus.

Als we de badkamer casco op laten leveren besparen we ongeveer 9000 euro. Kunnen we daar een semi-luxe badkamer voor laten plaatsen? Dit is een badkamer van 3,70x3,70 met WC, zonder bad, en vloerverwarming moet ook aangelegd en aangesloten worden op de koppelstukken bij de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Jaded schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:07:
Wij komen er in project Koningskwartier niet uit met de afbouw van de badkamer. De tegels die we mooi vinden zijn alleen te leveren in 20x60cm en de aannemer wil deze alleen in stapelverband tegelen, verticale banen dus.

Als we de badkamer casco op laten leveren besparen we ongeveer 9000 euro. Kunnen we daar een semi-luxe badkamer voor laten plaatsen? Dit is een badkamer van 3,70x3,70 met WC, zonder bad, en vloerverwarming moet ook aangelegd en aangesloten worden op de koppelstukken bij de deur.
Ja, zonder bad moet dat gewoon lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Jaded schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:07:

Los van het feit of het kan moet je je afvragen of je het wil. Had naar een andere tegel gezocht die jullie wel mooi vinden. Hoor van mijn collega genoeg horror verhalen dat ongeveer 7 op de 10 badkamers mis gaan als de bewoners er voor kiezen om hem casco op te laten leveren. Met garantie gaat iedereen naar elkaar wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 11:07
Hogader schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:56:
[...]

Hier kostte extra panelen ook +- 650 euro en dat is in Zuid-Oost Brabant. Aangezien er verder ook nog eens bijstaat dat ze niet kunnen aangeven welke panelen en dat er nog extra kosten zullen komen voor alles buiten de panelen was dat een grote no-no om door de aannemer te laten doen.

Dus nu de mogelijkheid afwegen om na oplevering zelf het dak vol te gooien en de 2 panelen die ik er standaard (voor de epc) op krijg te verplaatsen naar de schuur. Kan ik daar mooi wat experimenteren en oa de koelkast voeden.

--------

Bij ons gaan ze deze/volgende week iig echt beginnen en zullen we deze week de 'goed' nieuwsbrief krijgen als er afgelopen vrijdag niet nog bezwaar via de post is gemaakt op de omgevingsvergunning. De kans daarop lijkt nihil.
Hier (Almere) kosten extra panelen 455 per stuk. Dit is inclusief eventuele aanpassingen aan de omvormer.
Standaard heb ik al 5 panelen (ivm met EPC). Zit eraan te denken 2 extra panelen te bestellen.

Dan heb ik volgens de opgaaf een opbrengst van 1575kwh op jaarbasis. *19 ct. Levert het toch mooi 300EU op jaarbasis op.
asdf25 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:29:
[...]

Los van het feit of het kan moet je je afvragen of je het wil. Had naar een andere tegel gezocht die jullie wel mooi vinden. Hoor van mijn collega genoeg horror verhalen dat ongeveer 7 op de 10 badkamers mis gaan als de bewoners er voor kiezen om hem casco op te laten leveren. Met garantie gaat iedereen naar elkaar wijzen.
Dit hoor ik veel maar zie het probleem niet zo; de gene die bij casco je badkamer plaatst geeft ook weer garantie (mist niet zwart natuurlijk). En dan is het makkelijker communiceren met een installateur uit Eigen stad, dan een grote bouwer.

[ Voor 21% gewijzigd door Len020 op 07-11-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 09:41
asdf25 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:29:
[...]

Ze hebben keuze uit 10 tegels, behoorlijk beperkt. De aannemer geeft inderdaad al duidelijk aan dat ze geen garantie meer geven bij casco.
Bedankt voor jullie meningen!
Pagina: 1 ... 41 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2