vandermark schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:23:
Tot nu toe gaat hier de meerwerk bespreken met kopersbegeleiding erg goed. Snelle reacties en goede communicatie vanuit
http://www.vkkb.nl/
We hebben geen app of zo; alle meerwerkvragen worden per email gevraagd en daarna verwerkt op plattegronden per bouwlaag. Prijzen voor zaken buiten optielijst vallen me alleszins mee. Groter dakraam kom ik via
www.dakraampje.nl op een meerpijs van €150,- voor het dakraam zelf. Aannemer geeft prijs op van €175 om het uit te voeren. Dus incl. regelen, tekenwerk en coördinatie. Daar werd ik wel blij van, geeft niet de indruk dat hij voor extra meerwerk buiten de optielijst je een poot uit wilt draaien.
Wij hebben ook kopersbegeleiding vanuit VKKB. Dit verloopt allemaal erg correct. Heb soms wel moeten corrigeren terwijl dat naar mijn inziens niet nodig had geweest (kleine slordigheidjes in tekeningen).
Prijzen zijn verder niet spectaculair hoog. Er wordt ook goed meegedacht en je wordt niet onnodig op kosten gejaagd.
Onze keuken wordt bijvoorbeeld casco opgeleverd, maar we laten wel het leidingwerk voorbereiden in de bouw. Er werd optimaal gebruik gemaakt van de aanwezige standaard leidingen.
YinYang schreef op donderdag 27 april 2017 @ 21:41:
1) Voor een aansluitpunt van de meterkast naar de tuin betaal je bij bij de aannemer €665, wat veel te duur is. Nu had ik aan de kopersbegeleider gevraagd om alléén een mantelbuis in de fundering te leggen, maar dat doen ze niet. Ze doen het wel vanaf de meterkast naar buiten, maar dan betaal je €400. Echt te belachelijk voor woorden! Nu zoek ik dus naar een oplossing en kom nu eigenlijk tot de volgende opties:
- Optie 1: na oplevering van de meterkast naar de kruipruimte boren en vanuit de kruipruimte naar buiten
- Optie 2: plaatsen van een spatwaterdichte wandcontactdoos (wellicht op aparte groep?) à €195 en die na oplevering verleggen
Denk dat dit de enige opties zijn? Hoe zouden jullie dit oplossen? En heb je aan 1 groep genoeg voor de tuin?
Wat een belachelijke prijs voor een mantelbuis. Die van ons was €260. Dit hebben we moeten doen, omdat wij geen toegang hebben tot de kruipruimte, anders had ik voor optie 1 gegaan.
Wil je niet de kruipruimte in dan zou ik voor optie 2 gaan. Op een aparte groep en vragen of deze op een aardlek-automaat geplaatst kan worden (alamat). Ik vermoed alleen dat ze dan de prijs van €665 gaan hanteren, omdat dit gewoon een aansluiting in de tuin is.
1 groep voor de tuin is naar mijn idee voldoende, maar dat hangt er ook vanaf wat je allemaal in je tuin gaat doen. Als je meerdere elektrische heaters of iets gaat plaatsen dan wordt het een ander verhaal.
Je kunt er ook nog voor kiezen om af te takken vanuit je schuur. Nadeel hiervan is dat deze niet op een aparte groep zit en als er dus ergens sluiting of een aardlek in je tuin is, de aardlek of groep van je woonkamer eruit knalt. Dit is de goedkoopste optie, als de spatwaterdichte wcd van €195 ook op een algemene groep zit.
2) We twijfelen nog over een waterontharder. Weet iemand of dit na oplevering ook nog makkelijk te installeren is? Of is dat zoveel werk dat het toch echt verstandiger is om dat nu meteen al te doen?
Geen ervaring mee. Wel weet ik dat Franke en Flow een 4-in-1 systeem hebben voor bij je keukenkraan. Kokend water, warm water, 'normaal water' en koud water. Dit wordt allemaal gefilterd. Filter 1x per jaar vervangen voor 80 euro en klaar.
3) we willen een verlaagd plafond gaan maken. Wil dat zelf gaan proberen, dus weet niet zeker of dat helemaal gaat lukken. Mocht het niet lukken is het dan achteraf nog makkelijk te doen? Dit omdat je achteraf al een afzuigkap etc hebt hangen?
Hoe groot en waar wil je een verlaagd plafond maken? Over de gehele woonkamer?
Ik zou dit niet vanuit de bouw laten regelen (tenzij de prijs goed is) maar achteraf. Zo kun je nog langer nadenken over de precieze plaatsing van spotjes/ leidingwerk etc. Ook zou ik als het groter is dan een keuken niet zelf aan beginnen als je dit nog nooit gedaan hebt en al twijfelt of dit gaat lukken.
Je kunt eventueel vragen of je keuken na de oplevering pas geplaatst wordt. Zo heb je de ruimte vrij om het plafond aan te brengen. Bij ons was dit geen probleem bij de projectleverancier (Bruynzeel). Uiteindelijk hebben we niet voor Bruynzeel gekozen dus moet de keuken sowieso na de oplevering, maar dat is een ander verhaal.
[
Voor 16% gewijzigd door
smartie89 op 28-04-2017 09:28
. Reden: toevoeging ]