Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.193 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:44

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Factoren wat betreft snelheid maken zeker uit.

Je haalt een 150 dagen niet met traditionele bouw, zo is er bij ons ook 240 dagen afgegeven.

Dan spelen ook nog het meerwerk, leveringen, weer, etc etc mee in hoe snel het daadwerkelijk gaat.

Helaas is onze woning zo goed als af, maar hebben we nu keer op keer vertraging met de Nutsbedrijven en Gemeente vanwege de vorst, Sleutel krijgen wij dan ook pas op het moment dat de Gemeente klaar is met de weg en de Nutsbedrijven alles hebben aangesloten.

Wel balen want je kan in principe het huis in en klussen alleen mag het allemaal nog niet.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:51
Hier 140 met traditionele bouw hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

JaMaaT schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:48:
Hier 140 met traditionele bouw hoor...
Plat dak, dat scheelt ook nogal dacht ik.

Bij ons zijn het 7 woningen jaren 30 bouwstijl

Zie eerder in topic voor meer info O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Dit is de onze. 1X een 2onder1 kap

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/content_link/ErM0EAiijErYdAWKzbUMNER7LKt1wlvS1gp7gzTphyaoD5E5O5mTatCWATWntpsZ/file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:32
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouw project en heb vandaag informatie ingewonnen. Nu is het zo dat de bouw 2 jaar zal duren en ik dan ook twee jaar een dubbele hypotheeklast heb.

Nou heb ik wel een flinke overwaarde op mijn huidige woning.

Stel dat ik het nieuwbouw huis aankoop. Zou ik dan mijn eigen huis kunnen verkopen en de overwaarde kunnen gebruiken om de hypotheek van het nieuwe huis twee jaar lang te betalen? (En dan iets huren oid in de tussentijd)

Of mag dat niet vanwege de bijleenregeling/hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-09 19:00
Kort vraagje, ik heb jullie hulp/expertise nodig.
Ik heb vorige week maandag voor het eerst een kijkmoment in onze projectwoning gehad, project van Heijmans.
Daar viel me op dat de prefab muur bij de nok gescheurd was
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/irdz20w3jqs615n/BreukNok.JPG?dl=0

Er was verder niemand aanwezig om vragen te beantwoorden, dus naderhand naar de kopersbegeleiding gemaild of het kwaad kon, en op welke manier ze het opgelost hebben.

Verder heb ik met de vereniging eigenhuis gebeld, en die gaven aan dat het er mogelijk niet goed uitziet, maar dat de woning die nog in bouw is volledig de verantwoordelijkheid is van de bouwer (en ook aan de bouwer om het op te lossen, dus qua acties van mij dat het voldoende was om aan te geven). Pas bij het moment van overdracht dat een keuringspersoon moet controleren of het op de correcte manier is opgelost.

Mijn vraag aan jullie: zijn dit in jullie ogen ook de correcte stappen, en zijn er mensen die weten of een dergelijke scheur kwaad kan (en op welke manier dit correct opgelost zou moeten worden).
Ik maak me een beetje zorgen dat ze er met een stuclaagje overheen gaan zodat bij de oplevering niet te controleren is hoe het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
JacquesDoekjes schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:55:

[afbeelding]

Pas bij het moment van overdracht dat een keuringspersoon moet controleren of het op de correcte manier is opgelost.

Mijn vraag aan jullie: zijn dit in jullie ogen ook de correcte stappen, en zijn er mensen die weten of een dergelijke scheur kwaad kan (en op welke manier dit correct opgelost zou moeten worden).
Ik maak me een beetje zorgen dat ze er met een stuclaagje overheen gaan zodat bij de oplevering niet te controleren is hoe het opgelost is.
Dat is serieus slecht advies van VEH, de controle (en dus de verantwoordelijkheid) of het correct is opgelost ligt niet bij jullie (of jullie ingeschakelde keuringspersoon). Die blijft ten alle tijde bij de projectontwikkelaar (die hem delegeert aan de aannemer).

Ziet er in ieder geval uit of het puntje van de wand een opnaaier heeft gehad en is afgebroken. Ik vermoed dat deze vrij simpel is te repareren voor de aannemer aangezien het constructieve aspect verwaarloosbaar is doordat je een scharnierkap hebt en dus geen nokgording. Neemt niet weg dat dit onacceptabel is en opgelost moet worden.

Ik neem aan dat een woningscheidende wand is en geen buitengevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-09 19:00
De Rikster schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:08:
[...]

Dat is serieus slecht advies van VEH, de controle (en dus de verantwoordelijkheid) of het correct is opgelost ligt niet bij jullie (of jullie ingeschakelde keuringspersoon). Die blijft ten alle tijde bij de projectontwikkelaar (die hem delegeert aan de aannemer).

Ziet er in ieder geval uit of het puntje van de wand een opnaaier heeft gehad en is afgebroken. Ik vermoed dat deze vrij simpel is te repareren voor de aannemer aangezien het constructieve aspect verwaarloosbaar is doordat je een scharnierkap hebt en dus geen nokgording. Neemt niet weg dat dit onacceptabel is en opgelost moet worden.

Ik neem aan dat een woningscheidende wand is en geen buitengevel?
Inderdaad, ik heb het een beetje onbeholpen opgeschreven. VEH zei inderdaad dat het nu aan de projectontwikkelaar is om het op te lossen. Het is inderdaad ook de woonscheidende wand en niet de buitengevel gelukkig. Mooi om te horen dat het geen constructief aspect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Rubman schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:32:
Factoren wat betreft snelheid maken zeker uit.

Je haalt een 150 dagen niet met traditionele bouw, zo is er bij ons ook 240 dagen afgegeven.

Dan spelen ook nog het meerwerk, leveringen, weer, etc etc mee in hoe snel het daadwerkelijk gaat.
Voor onze woning is 300 dagen opgegeven plus een extra dag voor iedere 1000 euro meerwerk. Met een uitbouw met lichtstraat, Nul Op de Meter pakket en wat andere kleinere zaken zou het dus zo 350 bouwdagen kunnen zijn. Het betreft traditionele bouw in een tweede serie waarbij wel delen kant en klaar aangeleverd worden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
350 werkbare werkdagen? Dat is dik anderhalf jaar. Blijven ze wonen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Dat hoop ik toch niet. Het zal vast sneller gaan, ze houden natuurlijk nog slag om de arm aangezien er pas net met de bouw begonnen is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Tassadar32 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:25:
[...]

Voor onze woning is 300 dagen opgegeven plus een extra dag voor iedere 1000 euro meerwerk. Met een uitbouw met lichtstraat, Nul Op de Meter pakket en wat andere kleinere zaken zou het dus zo 350 bouwdagen kunnen zijn. Het betreft traditionele bouw in een tweede serie waarbij wel delen kant en klaar aangeleverd worden.
Pff, dat vind ik wel erg lang hoor.

240 werkbare dagen is ~1 jaar, afhankelijk van de bouwer gaat het sneller of niet. Maar 350 wordt wel heel gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
De (identieke) serie van 6 achter ons is al opgeleverd, was ook binnen een jaar klaar dus ik maak me er niet al te veel zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:56
Wat een verschillen in bouwtijd bestaan er... Ons project gaat in 120 werkbare dagen vanaf begane grondvloer, dankzij veel prefab beton. Uiteraard kan het we L ff duren voordat de BG er ligt, maar bij elkaar hopen we dat het vanaf eind maart (start bouw) binnen een maand of 8/9 klaar gaat zijn, mooi voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:48
Señor Sjon schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:09:
Volgens mij hebben ze er voor mijn project zelfs 400. Maar da´s een appartementencomplex waar ze ook grachten omheen gaan maken. Wij vonden het ook wat aan de lange kant, maargoed..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Appartementencomplexen zijn andere koek. Daar ben je heel erg afhankelijk of je kan faseren binnen een gebouw om e.e.a. sneller te laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:27
jurjen_g schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:51:
Wat een verschillen in bouwtijd bestaan er... Ons project gaat in 120 werkbare dagen vanaf begane grondvloer, dankzij veel prefab beton. Uiteraard kan het we L ff duren voordat de BG er ligt, maar bij elkaar hopen we dat het vanaf eind maart (start bouw) binnen een maand of 8/9 klaar gaat zijn, mooi voor de winter.
Bij ons ook 120 dagen vanaf ruwe begane grondvloer, traditionele bouw. Geen prefab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
bacardicoconut schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:33:
[...]

Bij ons ook 120 dagen vanaf ruwe begane grondvloer, traditionele bouw. Geen prefab.
6 maanden strak hoor voor niet prefab. Ben zeer benieuwd te horen hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
bvbal79 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:48:
[...]

6 maanden strak hoor voor niet prefab. Ben zeer benieuwd te horen hoe het gaat.
Is prima te doen hoor, kan alleen wachten worden voordat de vloer er daadwerkelijk ligt. 90 wwd is zelfs zeer goed te doen voor seriematige laagbouw met tunnel bekisting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Señor Sjon schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:09:
Nee dik cashen op de te besparen AK en ABK ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Dinsdag 21 februari eindelijk passeren! Nu ben ik heel benieuwd hoeveel ik straks per maand ga betalen echter kan ik dit lastig uitrekenen, heb geen idee eigenlijk. Van de adviseur hoor ik ook weinig. De vaste kosten na de bouw zijn helemaal duidelijk maar ben benieuwd wat ik na het passeren ga betalen en hoe snel dit opbouwt.

Huis is 350K + 25,K bouwdepot.
De grond is 168K zei de notaris.

In de koopovereenkomst betalen we in 10 stappen het huis. Stap 1, 10% zodra de aannemer met de bouw is begonnen. Stap 2, 20% na het gereed maken van de ruwe begane grond vloer, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 15:42
Wackmack schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:26:
Dinsdag 21 februari eindelijk passeren! Nu ben ik heel benieuwd hoeveel ik straks per maand ga betalen echter kan ik dit lastig uitrekenen, heb geen idee eigenlijk. Van de adviseur hoor ik ook weinig. De vaste kosten na de bouw zijn helemaal duidelijk maar ben benieuwd wat ik na het passeren ga betalen en hoe snel dit opbouwt.

In de koopovereenkomst betalen we in 10 stappen het huis. Stap 1, 10% zodra de aannemer met de bouw is begonnen. Stap 2, 20% na het gereed maken van de ruwe begane grond vloer, enz.
DeOS schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:48:
Om het verhaal nog even aan te vullen.

Je betaald maandelijks rente over het hypotheek bedrag en je lost af.

Verder krijg je inderdaad rente over het nog niet opgenomen deel van je bouwdepot deze rente ligt vaak 1% lager dan de rente die je betaald.

De rente die je moet betalen min de rente die je ontvangt mag je opgeven bij de belastingdienst. Tenminste als je de rente niet uit het bouwdepot laat betalen.
Dit dus. Je betaald dus vanaf het begin de rente en aflossing over het hele bedrag. De rente over het nog niet opgenomen deel wordt teruggestort in je bouwdepot en afhankelijk van wat je hebt afgesproken automatisch verrekend met de rente die je moet betalen.

Als je het rente percentage weet wat je terug krijgt over het nog niet opgenomen deel kun je het dus makkelijk uitrekenen. Zoals aangegeven ligt deze vaak 1% lager dan de (gemiddelde) rente die je moet betalen.

Vergeet naast de termijnen ook niet de aanbetaling die je vaak moet betalen over het afgesproken meerwerk.

Bij mij is na 2 weken vorstvertraging vorige week eindelijk de fundering gestort, maar ik maak me een beetje zorgen over de komende weken. Op dit moment ligt het er zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tQf1b1mB7XelaGA8bVWQGQyS/full.jpg

Na het kiststellen en betonstorten zijn de volgende acties riolering en aanvullen fundering. Ik heb alleen geen idee of dit nu al heeft plaats gevonden. Riolering lijkt me niet als ik dit zo zie, maar goed, heb er niet veel verstand van :).

Hierna staat vloerleggen en vloerafstorten op de planning. Iemand een idee of de vorst dit nog gaat vertragen of kan dit gewoon plaats vinden? Verwachte oplevering is nu half juli (houtskeletbouw), dus hoop niet dat dit nog veel verder gaat schuiven i.v.m. de bouwvak.

[ Voor 19% gewijzigd door DeOS op 07-02-2017 22:24 ]

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Wackmack schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:26:

Hoelang zat er nu tussen de koopovereenkomst en het passeren?
Je kunt het startbedrag prima uitrekenen. Als je goed is weet je het rentepercentage op je bouwdepot en stel je je rente is 3% dan krijg je over 207K €517,50 terug per maand terug. Hoe snel dit per maand terugloopt hangt totaal van wanneer de rekeningen binnenkomen. Dus na elke rekening kun je het opnieuw berekenen en kijken wat je die maanden tot de volgende rekening terugkrijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:38
DeOS schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:35:
[...]

[...]

Dit dus. Je betaald dus vanaf het begin de rente en aflossing over het hele bedrag. De rente over het nog niet opgenomen deel wordt teruggestort in je bouwdepot en afhankelijk van wat je hebt afgesproken automatisch verrekend met de rente die je moet betalen.

Als je het rente percentage weet wat je terug krijgt over het nog niet opgenomen deel kun je het dus makkelijk uitrekenen. Zoals aangegeven ligt deze vaak 1% lager dan de (gemiddelde) rente die je moet betalen.

Vergeet naast de termijnen ook niet de aanbetaling die je vaak moet betalen over het afgesproken meerwerk.
2x een bouwdepot gehad, 2x gewoon het gemiddelde rentepercentage wat ik betaalde ontvangen bij 2 verschillende verstrekkers en niet 1% lager. Of dat dus zo gebruikelijk is vraag ik mij af. Verder kan ik mij helemaal aansluiten bij bovenstaand verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 15:42
Nuevocasa schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:01:
[...]

2x een bouwdepot gehad, 2x gewoon het gemiddelde rentepercentage wat ik betaalde ontvangen bij 2 verschillende verstrekkers en niet 1% lager. Of dat dus zo gebruikelijk is vraag ik mij af. Verder kan ik mij helemaal aansluiten bij bovenstaand verhaal.
Is bij mijn bouwdepot bij Obvion wel zo, verschilt dus blijkbaar per hypotheekverstrekker. Zelf heb ik een hypotheek van 3 delen (2,44% / 2,79% / 2,09%), de gemiddelde rente komt uit op 2,44% en mijn rentepercentage vergoeding bouwdepot bedraagt 1,463%.

[ Voor 13% gewijzigd door DeOS op 08-02-2017 08:51 ]

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
De Rikster schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:22:
[...]

Is prima te doen hoor, kan alleen wachten worden voordat de vloer er daadwerkelijk ligt. 90 wwd is zelfs zeer goed te doen voor seriematige laagbouw met tunnel bekisting.
Klopt, volgens het contract heeft de aannemer 16 weken de tijd om te beginnen aan de woning. Maar vorige week zijn de vloeren besteld, daar zat dan ongeveer 10-12 weken levertijd op. Aannemer pakt aardig door gelukkig.

Betreft een vrijstaande woning met drie woonlagen, 200m2.

----------------------

Wat betreft de bouwrente, wij hebben dezelfde rentepercentage.

[ Voor 8% gewijzigd door iRobert op 07-02-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
bvbal79 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:55:
[...]

Hoelang zat er nu tussen de koopovereenkomst en het passeren?
Je kunt het startbedrag prima uitrekenen. Als je goed is weet je het rentepercentage op je bouwdepot en stel je je rente is 3% dan krijg je over 207K €517,50 terug per maand terug. Hoe snel dit per maand terugloopt hangt totaal van wanneer de rekeningen binnenkomen. Dus na elke rekening kun je het opnieuw berekenen en kijken wat je die maanden tot de volgende rekening terugkrijgt.
Koopovereenkomst getekend in augustus en gaan dus over twee weken passeren. Goede info, nu heb ik tenminste een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Wackmack schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 23:00:
[...]

Koopovereenkomst getekend in augustus en gaan dus over twee weken passeren. Goede info, nu heb ik tenminste een indicatie.
Normaal gesproken krijg je ook iedere maand een overzicht van je hypotheekverstrekker zolang je een bouwdepot hebt. Daarin staat duidelijk je te betalen rente en aflossing en te onvangen/ te verrekenen rente. En wanneer een betaling is gedaan wordt vanaf die datum de aangepaste te ontvangen rente weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:40
Beste Mede-tweakers,

Ik heb met veel plezier door een groot deel van de 54 pagina's heen gelezen. Wij hebben een optie op een nieuwbouwproject waar we binnenkort over moeten beslissen, dus ik heb hier erg veel aan gehad, dank voor alle bijdragen. Ik heb vast nog wel een paar vragen, maar laat ik eerst zelf een duit in het zakje doen:

Waarom de keuze nieuwbouw?

Ben geen klusser, ben een prinses op de erwt qua comfort, hier in 070 maakt het in de leuke (of okeë) wijken qua kosten weinig uit.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?

Overschat: kosten openslaande deuren (in vergelijk met schuifpui).

Onderschat: kosten meerwerk en aankleding, met name vloeren, uitbouw, dakkapel (die er daarom niet gaat komen), schuifpui (in vergelijk met openslaande deuren, nl. € 3750,00 vs. € 1250,00).

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?

We moeten de knoop nog doorhakken, maar naar schatting 25 a 30k KAO opties, en 25-30k keuken, badkamer, tuin, vloeren.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?

Ik weet nog niet wat er in de hypotheek gaat, en wat er uit spaargeld moet komen. Heb ik het goed begrepen dat constructief meerwerk (uitbouw, dakraam, grotere badkamer etc) het beste in de hypotheek kan en de rest uit spaargeld?

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?

Naarmate ik verder lees in deze thread (ben nu op p. 44) slinger ik als een gibbon van stuc naar renovlies behang. Vanwege de toch wel verwachte scheuren en het feit dat er een peuter in rond gaat banjeren neig ik naar renovlies, maar de verwijderbaarheid (of gebrek daaraan) na een aantal jaar is weer een groot nadeel. Hoewel ik ook al iemand heb zien schrijven dat dat tegenwoordig meevalt. Zijn er meer ervaringen mee?

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?

Planning: na oplevering in voorjaar 2018

Nu heb ik nog een vraag mbt de uitbouw. Wij moeten zeer binnenkort onze meerwerk wensen al kenbaar maken, zelfs nog voordat we tekenen. Dit omdat we laat aan deze optie gekomen zijn, omdat een andere partij wegviel. Onze situatie is de volgende (bouwnummer 40):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XCfipAk9PFF3lPVRz8D2WFUc/full.png

Achtertuin 12,6 meter diep op west/ noord-west. Afstand tot overburen (laagbouw) 37.5 meter. Geen hoogbouw in het westen. Dus heerlijk de middag- en avondzon tot laat. Nu is dat avondzonnetje iets dat we graag koesteren, dus vandaar de volgende vraag. De bouwer geeft de keuze tussen uitbouw van 1.2 of 2.4 meter. Kosten 13k om 18.5k (inclusief vloerverwarming). Nu is het natuurlijk zo dat hoe dieper je tuin op het westen is, hoe langer je zon hebt. Als je er dus 2,4 meter vanaf snoept, heb je wat korter zon. We vinden een ruimere woonkamer belangrijk, maar zitten in het seizoen ook heel graag aan het eind van de dag buiten (BBQ!). Nu is de afweging dus: grotere woonkamer of diepere tuin (langer zon). De tuin is met zijn 12,6m groot genoeg om 2,4 meter uitbouw te kunnen lijden, maar het gaat ons vooral om de zonnetijd. Heeft iemand hier een vergelijkbare situatie, en kun je iets zeggen over of die extra tijd verwaarloosbaar is of behoorlijk uitmaakt? (10 minuten vind ik niet de moeite, een uur wel). Extra info: de buren nemen waarschijnlijk géén uitbouw.

Aansluitend bij deze vraag heb ik gisteren van een vriend ook begrepen dat een langere woonkamer vanwege uitbouw donkerder wordt (standaard binnenmaat is 8.91m incl open keuken, met uitbouw 10.11 (+1.2m) of 11.31 (+2.4m). Iemand ervaring hiermee? (een koepel is niet mogelijk)

TLDR: De keuze is dus:

- Basis zonder uitbouw, 8.91m diepe woonkamer (licht?), 12,6m diepe tuin (langst zon): + € 0

- 1.2m uitbouw, 10.11m diepe woonkamer (donkerder, hoeveel?), 11.4m diepe tuin (korter zon? Hoelang?): + €13000

- 2.4m uitbouw, 11.31m diepe woonkamer (nog donderder?), 12,6m diepe tuin (nog korter zon? Hoelang?): + €18500.

Al uw input wordt bijzonder gewaardeerd!

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:55
Maak een sketchup project waarin je je eigen rij en andere woningen inzet. Daarna kun je per maand en op elk tijdstip exact zien tot hoe laat je zon hebt. Echt ideaal.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
En van ~oktober tot maart heb je die zon niet of nauwelijks. Daarom zou ik de aanbouw kiezen. Doet ook wonderen voor de verkoopbaarheid later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

ThinkP schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:03:
Achtertuin 12,6 meter diep op west/ noord-west. Afstand tot overburen (laagbouw) 37.5 meter. Geen hoogbouw in het westen. Dus heerlijk de middag- en avondzon tot laat. Nu is dat avondzonnetje iets dat we graag koesteren, dus vandaar de volgende vraag. De bouwer geeft de keuze tussen uitbouw van 1.2 of 2.4 meter. Kosten 13k om 18.5k (inclusief vloerverwarming). Nu is het natuurlijk zo dat hoe dieper je tuin op het westen is, hoe langer je zon hebt. Als je er dus 2,4 meter vanaf snoept, heb je wat korter zon. We vinden een ruimere woonkamer belangrijk, maar zitten in het seizoen ook heel graag aan het eind van de dag buiten (BBQ!). Nu is de afweging dus: grotere woonkamer of diepere tuin (langer zon). De tuin is met zijn 12,6m groot genoeg om 2,4 meter uitbouw te kunnen lijden, maar het gaat ons vooral om de zonnetijd. Heeft iemand hier een vergelijkbare situatie, en kun je iets zeggen over of die extra tijd verwaarloosbaar is of behoorlijk uitmaakt? (10 minuten vind ik niet de moeite, een uur wel). Extra info: de buren nemen waarschijnlijk géén uitbouw.

Aansluitend bij deze vraag heb ik gisteren van een vriend ook begrepen dat een langere woonkamer vanwege uitbouw donkerder wordt (standaard binnenmaat is 8.91m incl open keuken, met uitbouw 10.11 (+1.2m) of 11.31 (+2.4m). Iemand ervaring hiermee? (een koepel is niet mogelijk)

TLDR: De keuze is dus:

- Basis zonder uitbouw, 8.91m diepe woonkamer (licht?), 12,6m diepe tuin (langst zon): + € 0

- 1.2m uitbouw, 10.11m diepe woonkamer (donkerder, hoeveel?), 11.4m diepe tuin (korter zon? Hoelang?): + €13000

- 2.4m uitbouw, 11.31m diepe woonkamer (nog donderder?), 12,6m diepe tuin (nog korter zon? Hoelang?): + €18500.

Al uw input wordt bijzonder gewaardeerd!

Peter
Wij hebben een tuin op het ZZW en hadden een vergelijkbaar dilemma. We hebben het opgelost met een serre. We hebben de gewone achtergevel wel laten staan. De muur is dus niet doorbroken. Veel glas, dus daarmee ook veel licht. In de zomer doen we de schuifpui open en hoort hij bij de tuin. Effectief is het dan een veranda. In de winter doen we de dubbele deuren naar de woonkamer open en hoort hij bij het huis. Hij is dinsdag voor het eerst in gebruik genomen, maar tot nu toe erg tevreden.

Een paar punten om op te letten:
  • het is een stuk duurder
  • een tuinkamer is niet geïsoleerd, een serre wel, de tuinkamer is een stuk goedkoper
  • ondanks de isolatie van de serre moet je natuurlijk wel extra stoken, glas is minder isolerend dan 43 cm muur
  • als je een serre (of een aanbouw) hebt, loop je kans dat je die effectief als woonkamer gebruikt en je het midden van het huis alleen als grote gang tussen voor en achter gebruikt. Beetje jammer van zo'n bak ruimte. Hebben wij opgelost door de keuken in het midden te zetten, maar daar zijn ook andere oplossingen voor te verzinnen.
  • we hadden geluk dat de projectontwikkelaar mee wou werken. Die heeft de vloer van de serre en de zijmuur met de buren gezet, en heeft de thermische scheiding al in de muur aangebracht. Scheelt een hele hoop nawerk.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

Señor Sjon schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:19:
En van ~oktober tot maart heb je die zon niet of nauwelijks. Daarom zou ik de aanbouw kiezen. Doet ook wonderen voor de verkoopbaarheid later.
Dat is echt persoonlijk en per situatie anders. In ons project waren er ook woningen van een ander type met een tuin van 6 meter diep. Daar kon je kiezen voor een uitbouw van 1,2 meter waardoor je netto 4,8 meter overhoudt. En dan moet er nog een schuurtje van 2meter breed in... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkP
Dank voor de reacties allemaal!

Ik ben met sketchup gaan stoeien, en hoewel ik het nog niet helemaal goed in de vingers heb, lijkt het er wel op dat de aanbouw qua zon niet uit gaat maken. Daarmee lijkt de optie voor de 2.4m uitbouw het beste, zeker gezien de prijs tussen 1.2 en 2.4m zit. En dan blijft er dus nog ruim 10 meter tuin over, dat lijkt me aardig wat?

En wat betreft de 'donkerte' van een lange kamer? is dat bij 11.3 meter een issue? We willen een open keuken met parallel opstelling, en inderdaad glas in de huiskamer deur (maar alleen bovenin ivm dreumes). Nog andere tips om de boel lichter te maken?

@ Milmoor: een serre kan bij ons budgettair niet, maar ook denk ik niet dat de bouwer zo flexibel is in dit stadium en in dit project.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 18:14
Bij mijn woning worden de plafonds glad gestuuct.

Nu heb ik ook 2 centraaldozen waar een afdekplaatje overheen komt. Zelf vind ik dit niet echt mooi, maar heb liever een glad gestuuct plafond.
Aannemer wil het wel stucen, maar raadt het wel af. Hij zegt dat het wel handig is als je er ooit bij moet om ze dan niet weg te laten smeren.

Wat zouden jullie doen?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afdekplaatje. Hoe vaak kijk je werkelijk naar je plafond? En zal zo'n plaatje dan echt storen?
Als je ooit een lamp wilt ophangen is het wel handig dat dit kan zonder op zoek te gaan naar de exacte locatie van de aansluitingspunten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Afdekplaatje. Niets frustrerender dan over een paar jaar zo'n ding vrijhakken en uitbaggeren als je toch een mooie lamp wil ophangen.

Afhankelijk van het stucwerk, kan je ook een sierrozet eroverheen plaatsen. Maar neem aan dat het meestal strak moet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Sowieso een afdekplaatje.

Een strak plafond is mooi, maar er vervolgens weer bij komen is een crime. En als je niet de meest goedkope afdekplaatjes zut koopt zijn ze niet eens echt lelijk hoor, en zelfs zoals gezegd een sierrozet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Worst case scenario, zou je nog kunnen proberen om het afdekplaatje qua kleurstelling (en voor de creatieve klusser zelfs qua structuur), te laten lijken op het stucwerk...dan zie je het verschil nog minder.
Denk bijvoorbeeld aan een spack spuitbusje.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:16
ThinkP schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:10:

En wat betreft de 'donkerte' van een lange kamer? is dat bij 11.3 meter een issue?
Geen. Zolang je maar lichte kleuren gebruikt. Vorige woning was +/- 13.5 mtr. diep met witte muren en lichte houten vloeren. Buren even lang maar zwarte/antraciet tegelvoer en donker gekleurde muren. Wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:14
Je kunt ook lichtkoepel op je aanbouw laten plaatsen, maar wij hebben hier niet voor gekozen. Denk dat de donkerte wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024

Ik ben met sketchup gaan stoeien, en hoewel ik het nog niet helemaal goed in de vingers heb, lijkt het er wel op dat de aanbouw qua zon niet uit gaat maken. Daarmee lijkt de optie voor de 2.4m uitbouw het beste, zeker gezien de prijs tussen 1.2 en 2.4m zit. En dan blijft er dus nog ruim 10 meter tuin over, dat lijkt me aardig wat?

En wat betreft de 'donkerte' van een lange kamer? is dat bij 11.3 meter een issue? We willen een open keuken met parallel opstelling, en inderdaad glas in de huiskamer deur (maar alleen bovenin ivm dreumes). Nog andere tips om de boel lichter te maken?

@ Milmoor: een serre kan bij ons budgettair niet, maar ook denk ik niet dat de bouwer zo flexibel is in dit stadium en in dit project.

Dank voor het meedenken!
Wij hebben een vergelijkbare opstelling en met onze uitbouw hebben we ook een kamer van circa 11 meter lang. Het enige licht komt van een raam bij de keuken en de schuifpui. Onze tuin ligt op het noord noord oosten.

Wij hebben deze laten verbreden zodat er extra licht binnen komt. Misschien is dit iets om te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32

Dank voor het meedenken!
Wij hebben gekozen voor een uitbouw van 2.5 meter met een lichtstraat over bijna de hele breedte. Sketchup is beroerd als je wil simuleren hoeveel zon je in een kamer krijgt, een goede raytracer is dan noodzakelijk. Ik heb met Fusion 360 (gratis) simulaties gedaan om het verschil te bekijken en de winst in licht in de woonkamer was aanzienlijk genoeg om voor de lichtstraat te kiezen. Dit soort simulaties kan je ook in BIM software zoals archiCad doen maar die is niet gratis en een stuk moeilijker om mee te leren werken :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Van de week heb ik een open haard gekocht. Nu heeft de haardwinkel contact gehad met de aannemer om de vloerverwarming om stukje om te leggen. De aannemer geeft aan dat ik hiermee te laat ben.

De vloerverwarming wordt toch met de hand gelegd, omleggen is toch zo gedaan? Qua bouw is net de fundering gelegd. Oplevering is gepland voor september dus genoeg tijd zou ik denken. Of wordt de vloerverwarming gefreesd in de fabriek al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 18:14
Zeker bs. Vloerverwarming wordt op krimp netten aangebracht voordat de dekvloer eroverheen gaat.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Gisteren te horen gekregen dat het passeren bij de notaris en de start van de bouw 1 maand wordt uitgesteld.
GARRRR...ik sta te popelen om onderhand wat te zien gebeuren! |:( 8)7

Afspraak bij de notaris wordt nu 15 Maart en start van de bouw (grondwerk) staat op 20 Maart voor het project.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Da_maniaC schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:23:
Gisteren te horen gekregen dat het passeren bij de notaris en de start van de bouw 1 maand wordt uitgesteld.
GARRRR...ik sta te popelen om onderhand wat te zien gebeuren! |:( 8)7

Afspraak bij de notaris wordt nu 15 Maart en start van de bouw (grondwerk) staat op 20 Maart voor het project.
Irritant ja. Bij ons is het passeren drie maanden uitgesteld. De bouw ging gelukkig wel door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wackmack schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:57:
Van de week heb ik een open haard gekocht. Nu heeft de haardwinkel contact gehad met de aannemer om de vloerverwarming om stukje om te leggen. De aannemer geeft aan dat ik hiermee te laat ben.

De vloerverwarming wordt toch met de hand gelegd, omleggen is toch zo gedaan? Qua bouw is net de fundering gelegd. Oplevering is gepland voor september dus genoeg tijd zou ik denken. Of wordt de vloerverwarming gefreesd in de fabriek al?
Als het dak erop ligt, komt al vrij snel de vloerverwarming in. Daartussen zit nog de bouwvak. Het aanbrengen van de vloerverwarming is dan over 1-2 maanden maximaal. Overigens kent de aannemer gewoon sluitingsdata voor meer- en minderwerk. Iets zegt me dat je al ver over die termijnen heen zit?

Beeld je eens in dat je 40 van die kopers hebt die een paar weken van tevoren allerlei zaken om willen gooien?

Overigens is je beste kans in overleg met de uitvoerder op de vloer te markeren waar niks moet komen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Wackmack schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:57:

Dat is met alles natuurlijk. Als je daar aan begint kan je ook wel 'even' die buis aan de linkerkant infrezen ipv rechts omdat je had bedacht dat je tv aan de andere kant moet komen te staan. Mocht hier afgelopen woensdag op de bouw komen kijken, en bij de uitvoerder staat gewoon een grote kast met per huisnr een heel boekwerk wat er moet gebeuren daar. Denk dat ze gewoon geen zin hebben om daar nog steeds in te moeten strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
^^^ Rikster heeft weleens het proces omschreven wat er moet gebeuren bij een wijziging. Dat wil je gewoon niet meer 'even' tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:17:
[...]

Als het dak erop ligt, komt al vrij snel de vloerverwarming in. Daartussen zit nog de bouwvak. Het aanbrengen van de vloerverwarming is dan over 1-2 maanden maximaal. Overigens kent de aannemer gewoon sluitingsdata voor meer- en minderwerk. Iets zegt me dat je al ver over die termijnen heen zit?

Beeld je eens in dat je 40 van die kopers hebt die een paar weken van tevoren allerlei zaken om willen gooien?

Overigens is je beste kans in overleg met de uitvoerder op de vloer te markeren waar niks moet komen. ;)
4 weken was de sluiting van het meerwerk van de vloerverwarming. Snap hun prima hoor maar dit lijkt mij zo'n klein puntje. Ga zo bellen met de aannemer. Verder is het natuurlijk irritant al die eisen van de vele bewoners. Aan de andere kant, het is hun werk. Hopelijk straks goed nieuws.

Ben wel benieuwd als het niet lukt. Hoe kan je dan veilig een klein gat boren naar de kruipruimte? De openhaard moet op de kruipruimte worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, maar zo heb je ieder met een klein puntje. Het werk wordt er niet minder om.

Wat ik al zei, vraag het de uitvoerder op de bouw, markeer met een spuitbus waar geen vv moet komen en in de regel wordt er dan braaf omheen gelegd. Gaat vaak sneller en met minder fouten dan het hele traject. Je moet wel vaak wat goodwill kweken overigens, anders is de uitvoerder alleen maar bezig met koperswensen ipv bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Wackmack schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:46:
[...]

Irritant ja. Bij ons is het passeren drie maanden uitgesteld. De bouw ging gelukkig wel door :)
Kennelijk is het terrein in Week 1 of 2 nog een keer (officieel?) ingemeten voor de kavel verdeling.
Nu kreeg het kadaster niet voor 15 februari alle nodige stukken rond, waardoor de gemeente + notaris niet op 15 februari over alle juiste stukken zouden beschikken.

Achja... hopelijk lukt het de aannemer wel om ~150 werkbare dagen aan te houden voor het opleveren van de woning. Echter als de woning dan eind November wordt opgeleverd zitten we er net niet voor de kerst in denk ik (ivm afwerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:31:
Ja, maar zo heb je ieder met een klein puntje. Het werk wordt er niet minder om.

Wat ik al zei, vraag het de uitvoerder op de bouw, markeer met een spuitbus waar geen vv moet komen en in de regel wordt er dan braaf omheen gelegd. Gaat vaak sneller en met minder fouten dan het hele traject. Je moet wel vaak wat goodwill kweken overigens, anders is de uitvoerder alleen maar bezig met koperswensen ipv bouwen.
Goed punt, zal het dit onthouden en eventueel toepassen als het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Wackmack schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:23:
[...]

4 weken was de sluiting van het meerwerk van de vloerverwarming. Snap hun prima hoor maar dit lijkt mij zo'n klein puntje. Ga zo bellen met de aannemer. Verder is het natuurlijk irritant al die eisen van de vele bewoners.
Om in GoT termen te blijven: Zie het bijvoorbeeld als een opdracht voor het ontwikkelen van 150 (random nummer) apps die je wilt laten ontwikkelen via outsourcing. Je geeft een sluitingsdatum op waarop alle informatie binnen moet zijn waarna je het neerlegt bij de codekloppers. Dan kan je je voorstellen wat een werk het inhoudt als er tussendoor nog allemaal mensen hun app willen laten wijzigen.

Als je een nieuwe auto bestel en je wil tijdens het bouwen de kleur van je snelheidsmeter laten wijzigen is dat ook een klein dingetje maar dan gaat je bestelling gewoon uit de lijn inclusief navenante kosten.
Aan de andere kant, het is hun werk.
Uit de ervaring in dat werk is gebleken dat er geen einde aan wijzigingen komt als je geen harde sluitingsdata hanteert.
Ben wel benieuwd als het niet lukt. Hoe kan je dan veilig een klein gat boren naar de kruipruimte? De openhaard moet op de kruipruimte worden aangesloten.
Dat is het mooie aan een eigen woning, daar kan je zelf je eigen experts voor inschakelen ;) Een aannemer kan tijdens de gesprekken niet aan jouw haarkleur of stand van je ogen (al zegt dat wel veel soms :+ ) afleiden of jij ooit nog een gat naar beneden gaat boren voor een eventuele haard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkP
Jipsy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:35:
[...]

Geen. Zolang je maar lichte kleuren gebruikt. Vorige woning was +/- 13.5 mtr. diep met witte muren en lichte houten vloeren. Buren even lang maar zwarte/antraciet tegelvoer en donker gekleurde muren. Wereld van verschil.
Dat waren we inderdaad ook van plan. Goed om te lezen iig, thanks!

Iichtkoepel/ -straat en aangepast kozijn geen optie, mede vanwege terras op uitbouw :)

Vandaag moeten we de gewenste opties doorgeven, volgende week beslissen over de koop. Voelt een beetje andersom maar ok. Ik heb de makelaar een lijstje met vragen gemaild over de opties, maar daar kwam niet heel veel uit, omdat veel nog later te bepalen is. Ik zou n.a.v. het forum bijvoorbeeld wel willen weten wat de capaciteit van de standaard geleverde pv-omvormer is, om te weten of we er later zelf panelen bij kunnen laten plaatsen (is goedkoper heb ik hier begrepen). Maar dat is dus nog niet bekend (staat ook niet in de technische omschrijving).

Anyway, bedankt voor alle hulp en ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
ThinkP schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:00:
[...]

Dat waren we inderdaad ook van plan. Goed om te lezen iig, thanks!

Iichtkoepel/ -straat en aangepast kozijn geen optie, mede vanwege terras op uitbouw :)

Vandaag moeten we de gewenste opties doorgeven, volgende week beslissen over de koop. Voelt een beetje andersom maar ok. Ik heb de makelaar een lijstje met vragen gemaild over de opties, maar daar kwam niet heel veel uit, omdat veel nog later te bepalen is. Ik zou n.a.v. het forum bijvoorbeeld wel willen weten wat de capaciteit van de standaard geleverde pv-omvormer is, om te weten of we er later zelf panelen bij kunnen laten plaatsen (is goedkoper heb ik hier begrepen). Maar dat is dus nog niet bekend (staat ook niet in de technische omschrijving).

Anyway, bedankt voor alle hulp en ik houd jullie op de hoogte.
Neem aan dat je alleen de gewenste ruwbouw opties moet doorgeven?

Wij hebben over extra PV-panelen gesproken met de installateur, dit doe je wanneer ook de opties bespreekt over lichtpunten en stopcontacten etc.

De capaciteit van de omvormer zal aansluiten bij het standaard aantal te plaatsten panelen. Ik laat bij ons nieuwbouwhuis ook extra panelen plaatsen, er zal dan ook een grotere/ duurdere omvormer bijkomen. Standaard zaten er 2 panelen bij 8)7 Dit was bij aanvang ook niet bekend.
Bij ons was het ook gunstiger om het bij de bouw direct mee te nemen dan het na oplevering te laten uitbreiden, de installateur had een mooie scherpe aanbieding gedaan (in tegenstelling tot andere meerwerkopties). De standaard omvormer wordt natuurlijk gewoon in mindering gebracht op de grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Nuevocasa schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:49:
[...]

Neem aan dat je alleen de gewenste ruwbouw opties moet doorgeven?

Wij hebben over extra PV-panelen gesproken met de installateur, dit doe je wanneer ook de opties bespreekt over lichtpunten en stopcontacten etc.
Lichtpunten, stopcontacten en doorvoeren van de PV-panelen naar de omvormer zijn ook ruwbouw opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
De Rikster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:59:
[...]

Lichtpunten, stopcontacten en doorvoeren van de PV-panelen naar de omvormer zijn ook ruwbouw opties.
Naja hoe je ze ook noemt, wij hadden een lijst met data voor wanneer wat moest worden doorgegeven. De stopcontacten en PV-panelen konden in ieder geval veel later dan bijvoorbeeld een uitbouw worden doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Nuevocasa schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:04:
[...]

Naja hoe je ze ook noemt, wij hadden een lijst met data voor wanneer wat moest worden doorgegeven. De stopcontacten en PV-panelen konden in ieder geval veel later dan bijvoorbeeld een uitbouw worden doorgegeven.
Dat zijn de opties die je al door moet geven ivm de funderingswerkzaamheden, daarna volgen de ruwbouwopties (posities installaties, sparingen etc) en weer daarna de opties mbt afmontage (sanitair, tegels, binnendeuren etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkP
Nuevocasa schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:04:
[...]

Bij ons ook: de uitbouw, terras, plattegrond-wijzigingen e.d. vallen bij ons onder het kopje KAO-opties, en loze leidingen, electra etc onder ruwbouw-opties. Die laatste hebben een deadline van 20 maart, maar de KAO-opties 6 februari. Wij hebben pas 3 februari de optie gekregen, en vandaag de KAO-opties keuzes doorgegeven, maar zojuist zei de makelaar dat hij van de bouwer nog moet horen of die opties überhaupt nog mogelijk zijn. Een beetje jammer als dat niet zou kunnen. Het gaat om 40k aan opties, en ik heb ook duidelijk gemaakt dat de koop van het geheel er voor ons mee samenhangt. Hopen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
De Rikster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:06:
[...]

Dat zijn de opties die je al door moet geven ivm de funderingswerkzaamheden, daarna volgen de ruwbouwopties (posities installaties, sparingen etc) en weer daarna de opties mbt afmontage (sanitair, tegels, binnendeuren etc).
Duhh dat snap ik ook wel, ben nu bezig met mijn 2e nieuwbouw. Ik gebruikte alleen de verkeerde term. Was alleen om even duidelijk te maken voor ThinkP dat het wel vaker voor komt dat die details bij aanvang soms nog niet allemaal bekend zijn en dat dit ook niet nodig is.
ThinkP schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Bij ons ook: de uitbouw, terras, plattegrond-wijzigingen e.d. vallen bij ons onder het kopje KAO-opties, en loze leidingen, electra etc onder ruwbouw-opties. Die laatste hebben een deadline van 20 maart, maar de KAO-opties 6 februari. Wij hebben pas 3 februari de optie gekregen, en vandaag de KAO-opties keuzes doorgegeven, maar zojuist zei de makelaar dat hij van de bouwer nog moet horen of die opties überhaupt nog mogelijk zijn. Een beetje jammer als dat niet zou kunnen. Het gaat om 40k aan opties, en ik heb ook duidelijk gemaakt dat de koop van het geheel er voor ons mee samenhangt. Hopen maar.
Kan me niet voorstellen dat ze over 3 dagen moeilijk gaan doen, maar ja je weet het nooit. Nu ze het weer enorm druk hebben kunnen ze wel moeilijker gaan doen. Een paar jaar terug met de crisis hadden ze dat werk er maar al te graag bij. Onze bouwer heeft het nu ook zo druk dat de bouw soms gewoon 2 weken stil ligt voordat ze weer verder gaan. Kan me voorstellen dat ze het dan ook minder erg vinden.

[ Voor 47% gewijzigd door Nuevocasa op 10-02-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Nuevocasa schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:12:
[...]

Duhh dat snap ik ook wel, ben nu bezig met mijn 2e nieuwbouw. Ik gebruikte alleen de verkeerde term. Was alleen om even duidelijk te maken voor ThinkP dat het wel vaker voor komt dat die details bij aanvang soms nog niet allemaal bekend zijn en dat dit ook niet nodig is.
Als je het zo goed snapt en iets duidelijk wil maken zorg dan dat de info die je geeft klopt, hoef je achteraf niet te 'Duhh'en' en vervuilt het topic niet met onjuiste informatie/termen voor de mensen die het niet zo goed snappen als jij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
De Rikster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:17:
[...]

Als je het zo goed snapt en iets duidelijk wil maken zorg dan dat de info die je geeft klopt, hoef je achteraf niet te 'Duhh'en' en vervuilt het topic niet met onjuiste informatie/termen voor de mensen die het niet zo goed snappen als jij >:)
Die reactie komt omdat je zo wijsneuzerig reageert. Het ging mij om het principe dat niet alle details al allemaal bekend zijn bij aanvang en dat je voor veel zaken als de PV-panelen gewoon meer tijd hebt, zal de volgende keer beter op de termen letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
De Rikster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:50:
[...]

Om in GoT termen te blijven: Zie het bijvoorbeeld als een opdracht voor het ontwikkelen van 150 (random nummer) apps die je wilt laten ontwikkelen via outsourcing. Je geeft een sluitingsdatum op waarop alle informatie binnen moet zijn waarna je het neerlegt bij de codekloppers. Dan kan je je voorstellen wat een werk het inhoudt als er tussendoor nog allemaal mensen hun app willen laten wijzigen.

Als je een nieuwe auto bestel en je wil tijdens het bouwen de kleur van je snelheidsmeter laten wijzigen is dat ook een klein dingetje maar dan gaat je bestelling gewoon uit de lijn inclusief navenante kosten.

[...]

Uit de ervaring in dat werk is gebleken dat er geen einde aan wijzigingen komt als je geen harde sluitingsdata hanteert.

[...]

Dat is het mooie aan een eigen woning, daar kan je zelf je eigen experts voor inschakelen ;) Een aannemer kan tijdens de gesprekken niet aan jouw haarkleur of stand van je ogen (al zegt dat wel veel soms :+ ) afleiden of jij ooit nog een gat naar beneden gaat boren voor een eventuele haard.
Ik snap het punt, en ben het er deels ook mee eens. Echter ben ik uiteindelijk de klant en betaal ik er (een hoop geld) voor. Nou snap ik dat het 'tevreden klanten komen terug'-principe in aannemersland niet zo direct op gaat als in andere branches, maar ik vind het verschil best frappant. Zeker als je weet dat er tussen de aangevraagde (en afgewezen) wijziging een zee van tijd zit, en de weigering dus alleen voortkomt 'onwil' (even gechargeerd gezegd).

Weigeren om iets kleins aan te passen (in mijn geval een draingoot ipv een putje) na de sluitingsdatum, ook al ligt de daadwerkelijke uitvoerdatum minimaal 4 maanden in de toekomst getuigt mijns inziens van een volkomen gebrek aan het willen bereiken van klanttevredenheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
Malfunctions schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:44:
[...]
Weigeren om iets kleins aan te passen (in mijn geval een draingoot ipv een putje) na de sluitingsdatum, ook al ligt de daadwerkelijke uitvoerdatum minimaal 4 maanden in de toekomst getuigt mijns inziens van een volkomen gebrek aan het willen bereiken van klanttevredenheid.
Het is vaak geen onwil, iets wat je nu omschrijft als iets 'kleins' is niet zo klein als jij je (en vele klanten met je) voorstelt. Wanneer je een putje krijgt komt er aan het einde van de in te storten leidingen al een instortputje op de juiste positie met storten van de betonvloer.

Wil je een drain dan moet de in te storten leiding eindigen in een blok EPS (Tempex/piepschuim) waar ze bij aanvang van het tegelwerk in de badkamer deze leeghalen en er de drain op stellen naar het niveau van het tegelwerk en deze sparing aangieten.

Heb je een putje gekozen maar wil je een drain dan moet je vloer opengehakt worden (even afhankelijk of dit mogelijk is constructief) de leiding inclusief instortput (kan je weggooien) vrijgehakt worden en dan hier een drain op aansluiten.

Het is niet iets kleins ;)

Klanttevredenheid is juist een groot ding onder aannemers, niks irritanters dan een woning die er spic en span bijstaat op te leveren aan nukkige mensen omdat ze zich niet gehoord voelen in het voortraject. Er is nog een grote slag te halen in de communicatie naar de klant. Het simpel 'nee het kan niet'vervangen door 'nee het kan niet want....' zou al een hoop schelen.
Nuevocasa schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:25:
[...]

Die reactie komt omdat je zo wijsneuzerig reageert. Het ging mij om het principe dat niet alle details al allemaal bekend zijn bij aanvang en dat je voor veel zaken als de PV-panelen gewoon meer tijd hebt, zal de volgende keer beter op de termen letten.
Ik reageer helemaal niet wijsneuzerig, ik reageer zodat degene waar jij op reageert niet denkt: 'dat komt later wel want dat heb ik op GoT te horen gekregen van Nuevocasa' en er straks achter komt dat hij zijn wensen eerder kenbaar had moeten maken bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
De Rikster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:02:
[...]

Het is vaak geen onwil, iets wat je nu omschrijft als iets 'kleins' is niet zo klein als jij je (en vele klanten met je) voorstelt. Wanneer je een putje krijgt komt er aan het einde van de in te storten leidingen al een instortputje op de juiste positie met storten van de betonvloer.

Wil je een drain dan moet de in te storten leiding eindigen in een blok EPS (Tempex/piepschuim) waar ze bij aanvang van het tegelwerk in de badkamer deze leeghalen en er de drain op stellen naar het niveau van het tegelwerk en deze sparing aangieten.

Heb je een putje gekozen maar wil je een drain dan moet je vloer opengehakt worden (even afhankelijk of dit mogelijk is constructief) de leiding inclusief instortput (kan je weggooien) vrijgehakt worden en dan hier een drain op aansluiten.

Klanttevredenheid is juist een groot ding onder aannemers, niks irritanters dan een woning die er spic en span bijstaat op te leveren aan nukkige mensen omdat ze zich niet gehoord voelen in het voortraject. Er is nog een grote slag te halen in de communicatie naar de klant. Het simpel 'nee het kan niet'vervangen door 'nee het kan niet want....' zou al een hoop schelen.
Ik begrijp het verschil in uit te voeren werkzaamheden, het wil er echter niet in dat dit (in mijn geval) niet te wijzigen is, als mijn woning zich op de 4e etage bevindt, en net het dak van de parkeergarage gestort is. Daarnaast is er in ons specifieke geval sprake van een foutieve meerwerklijst en aansluitende miscommunicatie die ervoor zorgt dat ik mijn badkamer niet opgeleverd krijg (ergens in of na Q1 2018 notabene) zoals ik dat graag zou zien.

Wat me het meeste stoort is dat ik dus niet krijg wat ik hebben wil, en de kopersbegeleiding simpelweg zegt pech gehad, het is niet aan te passen. Dat is gezien de opleverdatum niet uit le leggen aan een leek op bouwgebied zoals ik. En daarbij, in elke andere branche had ik een vorm van coulance gekregen, daar is hier ook geen sprake van.

[/end rant] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
De Rikster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:02:
[...]

[...]

Ik reageer helemaal niet wijsneuzerig, ik reageer zodat degene waar jij op reageert niet denkt: 'dat komt later wel want dat heb ik op GoT te horen gekregen van Nuevocasa' en er straks achter komt dat hij zijn wensen eerder kenbaar had moeten maken bij de aannemer.
haha.... men denkt dat ook echt na mijn bericht 8)7 8)7 _O-

Ik zeg helemaal niet dat alles later doorgegeven kan worden. De aannemer zal bij aanvang ook echt wel doorgeven wanneer wat duidelijk moet zijn. Wij hebben een duidelijke lijst gekregen met wanneer wat bij de aannemer ongeveer bekend moet zijn. Voor sommige zaken heb je gewoon nog maanden de tijd en uiteraard moet je in het begin al aangeven of je een uitbouw wilt ed. ivm fundering en andere constructie zaken.

Zelfs binnen de ruwbouwfase hoefde ik nu (en bij de vorige bouw) niet alles direct door te geven. Uiteraard verschilt per aannemer wat wanneer bekend moet zijn, maar gemiddeld genomen hebben ze wel dezelfde aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Malfunctions schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:44:
[...]

Ik snap het punt, en ben het er deels ook mee eens. Echter ben ik uiteindelijk de klant en betaal ik er (een hoop geld) voor. Nou snap ik dat het 'tevreden klanten komen terug'-principe in aannemersland niet zo direct op gaat als in andere branches, maar ik vind het verschil best frappant. Zeker als je weet dat er tussen de aangevraagde (en afgewezen) wijziging een zee van tijd zit, en de weigering dus alleen voortkomt 'onwil' (even gechargeerd gezegd).

Per kg is een woning anders niet eens zo duur. >:)

Heel cru gesteld, mensen verhuisden pre-crisis gemiddeld eens per 7 jaar. De kans dat ze in die cyclus 2x nieuwbouw doen bij dezelfde aannemer is astronomisch klein. ;) Maar klanttevredenheid is vaak ongrijpbaar zonder er onnoemelijk veel uren in te stoppen. Zoals Rikster al zegt, die zee van tijd die je denkt te hebben, is er vaak niet. Ook worden consequenties vaak maar slecht overzien. "Hoezo kan het MV kanaal niet aan de andere kant van de kamer voor de keuken?"... Dat soort vragen bijvoorbeeld.

Maar kopers kunnen echte draken zijn. Zeg je bv. Q4 gereed, dan bellen ze verontwaardigd op als ze 1 oktober niet kunnen verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Net de aannemer gesproken, het is nog goed mogelijk om de vloerverwarming aan te passen. Ik ben de klant en ze nemen niet zomaar ordens aan van tussenpartijen, vrij logisch.

Vind de aannemer altijd flexibel. Ze zoeken het uit en soms kan het inderdaad niet, helaas dan. Al twee keer gehad dat ik nog iets kon aanpassen na de sluit datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 21-08 13:43
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de aannemer gevraagd of we het toilet en badkamer ook zonder closetpot mogen laten opleveren.
De standaard Villeroy en Boch pot was niet naar onze zin. En had merkwaardig genoeg geen softclose toiletbril.
Het model wat ons wel aanstond zou ons E345,- per stuk kosten, oftewel een slordige 700 euro extra.
Dit terwijl ik diezelfde pot voor 195 euro pst. online kan bestellen.

Nu antwoord de aannemer dat hij dat geen probleem vind en dat we dan E140,- per pot retour krijgen.

Voor een verschil van 420 euro lukt het hangen van 2 potten mezelf ook nog wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Elke keer dat ik kijk verandert het bedrag waarvoor je het zelf gaat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Klopt, beetje scheef rekenen.. komen nog wat aannemers kosten en project kosten bij/gaan er vanaf. En we hebben een duurdere radiator. Maar nu klopt het :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 06:58
Iemand ervaring met de staaldikte van opdek-kozijnen?
In ons bestek staat 0,8mm dikte, maar aannemer geeft aan dat hij verschillende diktes kan leveren.
Ik heb regelmatig opdekkozijnen gezien die erg kwalitatief aanvoelen maar ik ken ook exemplaren waarbij het net plastic is (hol en dun).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
_sepulnation_ schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:41:
Iemand ervaring met de staaldikte van opdek-kozijnen?
In ons bestek staat 0,8mm dikte, maar aannemer geeft aan dat hij verschillende diktes kan leveren.
Ik heb regelmatig opdekkozijnen gezien die erg kwalitatief aanvoelen maar ik ken ook exemplaren waarbij het net plastic is (hol en dun).
Het is een blijft een stalen nastelkozijn, ze zijn allemaal hol. Ik zou geen geld besteden aan een dikwandigere maar aan houten kozijnen met stompe deuren als je toch gaat upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
Magicw00b schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:10:
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de aannemer gevraagd of we het toilet en badkamer ook zonder closetpot mogen laten opleveren.
De standaard Villeroy en Boch pot was niet naar onze zin. En had merkwaardig genoeg geen softclose toiletbril.
Het model wat ons wel aanstond zou ons E345,- per stuk kosten, oftewel een slordige 700 euro extra.
Dit terwijl ik diezelfde pot voor 195 euro pst. online kan bestellen.

Nu antwoord de aannemer dat hij dat geen probleem vind en dat we dan E140,- per pot retour krijgen.

Voor een verschil van 420 euro lukt het hangen van 2 potten mezelf ook nog wel :-)
Natuurlijk pakt de aannemer e.d. ook nog wat winst op dergelijke veranderingen. Maar wees er goed op verdacht dat je mogelijk niet dezelfde kwaliteit pot krijgt via Internet als via de aannemer.

Heb het volgens mij ook al eens vaker genoemd in dit topic maar bij vele merken zijn er kwalitatief (soms) grote verschillen tussen het via een echte pro halen of zelf zoeken/op Internet bestellen. Zo ook het halen bij gamma/praxis e.d. (Vaak kwalitatief ook lager en veel te duur).

Uiteindelijk moet het verschil in prijs toch uit de lengte of uit de breedte komen. ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

De Rikster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:40:
[...]

Het is een blijft een stalen nastelkozijn, ze zijn allemaal hol. Ik zou geen geld besteden aan een dikwandigere maar aan houten kozijnen met stompe deuren als je toch gaat upgraden.
Moet zeggen dat de stalen nastelkozijnen in dit huis toch wat degelijker en luxer ogen dan de pisbakkenstalen variant in het vorige huis. Die kon je met je duim indrukken.

Je genoemde houten kozijnen met stompe deuren vergelijk ik maar met een situatie als men op zoek is naar een stadsauto en je uiteindelijk met een dikke middenklasser de showroom verlaat... :+ (al vind ik de stompe deur + kozijn persoonlijk geen gezicht met de huidige plafondhoogtes, geef mij maar een opdek en een bovenlichtje)

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 10-02-2017 19:41 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magicw00b
Annuk schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:14:
[...]

Natuurlijk pakt de aannemer e.d. ook nog wat winst op dergelijke veranderingen. Maar wees er goed op verdacht dat je mogelijk niet dezelfde kwaliteit pot krijgt via Internet als via de aannemer.

Heb het volgens mij ook al eens vaker genoemd in dit topic maar bij vele merken zijn er kwalitatief (soms) grote verschillen tussen het via een echte pro halen of zelf zoeken/op Internet bestellen. Zo ook het halen bij gamma/praxis e.d. (Vaak kwalitatief ook lager en veel te duur).

Uiteindelijk moet het verschil in prijs toch uit de lengte of uit de breedte komen. ;)
Kom ik weer met mijn EAN nummer verhaal..
Probleem is dat aannemers in deze werken met de adviesprijzen, terwijl daar makkelijk 40% lucht in zit.

Het is contractaannemers er alles aan gelegen om de consument wijs te maken dat zij superieure kwaliteit leveren en dat dit nergens anders te krijgen is.

Afgelopen week mijn badmeubel ontvangen, besteld bij sanitairwinkel.nl
Kwam een vrachtwagen van Galvano voorrijden.. precies Galvano, die groothandel waar ook de loodgieter zijn spullen van krijgt.

Het is alleen zaak dat je in de catalogussen kijkt voor de vakhandel en daar de juiste nummers uithaalt, ipv de bouwmarkt catalogus.

Maar bedankt voor de waarschuwing ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Magicw00b op 11-02-2017 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 06:58
vhal schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:35:
[...]

Moet zeggen dat de stalen nastelkozijnen in dit huis toch wat degelijker en luxer ogen dan de pisbakkenstalen variant in het vorige huis. Die kon je met je duim indrukken.
Deze slappe kozijnen zijn precies hetgeen dat ik absoluut niet wil. Heb je enig idee wat jouw staaldikte of typenummer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
Magicw00b schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:02:
[...]

Kom ik weer met mijn EAN nummer verhaal..
Probleem is dat aannemers in deze werken met de adviesprijzen, terwijl daar makkelijk 40% lucht in zit.

Het is contractaannemers er alles aan gelegen om de consument wijs te maken dat zij superieure kwaliteit leveren en dat dit nergens anders te krijgen is.

Afgelopen week mijn badmeubel ontvangen, besteld bij sanitairwinkel.nl
Kwam een vrachtwagen van Galvano voorrijden.. precies Galvano, die groothandel waar ook de loodgieter zijn spullen van krijgt.

Het is alleen zaak dat je in de catalogussen kijkt voor de vakhandel en daar de juiste nummers uithaalt, ipv de bouwmarkt catalogus.

Maar bedankt voor de waarschuwing ;-)
Ben ik ook volledig met je eens hoor het EAN nummer verhaal ;)
Weet ook wel dat ze ook zeker winst pakken en verkopen voor de "advies prijzen" terwijl ze zelf daar enorm onder inkopen, maar het was indd een waarschuwing, er zijn er genoeg die "denken" van ohh maar kijk dit is dezelfde pot (uiterlijk) en stukken goedkoper, terwijl de kwaliteit om te janken is.

Wil er verder ook geen discussie over aanzwengelen, maar puur ff waarschuwen voor dat jij, of iemand anders ellendig de mist in gaat doordat ze denken te kunnen besparen maar je met enkele jaren alsnog weer kunt omdat toch je pot kapot geknapt is doordat bijv. je wc-bril een x te hard is dicht geklapt. :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Wat hebben jullie voor vloer voor de gang gekozen? We willen nu beneden overal parket neme echter voor de gang is dat volgens mij helemaal niet praktisch. Wordt snel vies en lelijk. Dan kan je toch beter tegels nemen of niet? Meer mensen die voor de gang een andere vloer hebben gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:12
Wij hebben tegels overwogen voor de gang (verder overal parket), maar waren bang dat het een ratjetoe zou worden. Nu gaat de leverancier van de vloer een grote inloopmat op maat maken die de eerste 1,5 meter inloop bedekt. Zo blijft ook het luik naar de kruipruimte benaderbaar.

Verder laten we de vloer lakken, wat ook voor wat extra resistentie tegen vuil biedt.

[ Voor 8% gewijzigd door cheiron op 12-02-2017 12:52 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Wij overwegen een gietvloer in de hal en w.c. en denk dat we gelijk de badkamer ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
Situatie:
In februari 2016 projectmatige-nieuwbouwwoning gekocht.
De makelaar bij wie we kochten vertelde ons dat in principe de bouw in mei zou starten en dat hij toch wel er van uitging er eind 2016 in zouden zitten. Normaal neem je dat natuurlijk niet heel serieus, maar in dit geval heeft de makelaar in dit project zelf ook een woning gekocht.

Voor eind mei 2016 moesten we ook badkamer en keuken uitzoeken en grootste deel van meerwerk opgegeven hebben (op wat afwerk dingen na, daar hadden we tot september voor).

In mei hebben we idd de akte laten passeren bij de notaris. En er werd vanaf toen ook geadverteerd met 'start bouw mei 2016'. Vanaf mei 2016 betalen we dus ook al.

Er staan erg veel bouwdagen voor deze woning (2 onder 1 kap).. namelijk 350. Met gemiddeld 180 bouwdagen per jaar zou dat dus zo'n 2 jaar kunnen duren. VANAF het moment dat de begane dekvloer gelegd is. De makelaar had ons verzekerd dat dit wel erg lang is, maar dat dit alleen gedaan was zodat de bouwer eigenlijk nooit een boete hoefde te betalen.

Wanneer is die begane grondvloer nu gelegd? Vandaag...
Vanaf september/oktober zijn ze wel begonnen met wat graafwerk, en half december lag de fundering er al, maar sinds deze week zijn ze dus pas echt begonnen met bouw.

Indicatie wanneer het klaar is: eind 2017, begin 2018. Een jaar na wat de makelaar ons 'beloofd' had.
Door de indicatie van de makelaar zitten we in een 'flexible huurtermijn' tijdelijke huurwoning die natuurlijk duurder is dan als dat met een jaarcontract was gedaan. Dubbele lasten zijn logisch, maar door wat de makelaar had gezegd maken we nu onnodig extra dubbele kosten. (had ook de vorige woning veel later kunnen verkopen, maar goed.. op zich is verkocht hebben ook fijn natuurlijk)

Ik heb zelf het idee dat ik hier gewoon niets mee kan en gewoon pech heb, maar misschien is er hier iemand met een advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
350 is voor een tweekapper bizar lang. Ik zou eens te rade gaan bij Woningborg (indien van toepassing) waarom er zo onregelmatig gebouwd wordt.

Nog een paar dingen waarnaar je kan kijken.
1) was de vergunning laat verleend? Je kan eens bij de officiele bekendmakingen kijken of je je project terug kan vinden
2) zijn er archeologische vondsten geweest of is er misschien vervuiling gevonden?
3) wat zei de kopersbegeleider toen je hem belde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:01:
350 is voor een tweekapper bizar lang. Ik zou eens te rade gaan bij Woningborg (indien van toepassing) waarom er zo onregelmatig gebouwd wordt.

Nog een paar dingen waarnaar je kan kijken.
1) was de vergunning laat verleend? Je kan eens bij de officiele bekendmakingen kijken of je je project terug kan vinden
2) zijn er archeologische vondsten geweest of is er misschien vervuiling gevonden?
3) wat zei de kopersbegeleider toen je hem belde?
Project is een 7e project in een nieuwbouw wijk welke al jaren gebouwd wordt in verschillende fasen.
Archeologisch is dit al tijden terug onderzocht en gedocumenteerd.

Ik weet dat er 1 van de woningen een vergrote dakkapel wilde, welke 2 november pas is goedgekeurd.
Ik kan verder in heel 2016 geen bekendmakingen vinden.

Kopersbegeleider vertelde dat ze zich houden aan de bouwdagen zoals in contract en dat de makelaar die uitspraken natuurlijk niet had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je zal even in de spulletjes van Woningborg moeten duiken dat er regelmatig gebouwd moet worden, hoewel afhankelijk van het aantal woningen e.e.a. ook niet zo heel gek klinkt. Er zit ook nog een zomervakantie tussen en ze zijn dus pas in september/oktober begonnen met ontgraven van de bouwput..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:47:
Je zal even in de spulletjes van Woningborg moeten duiken dat er regelmatig gebouwd moet worden, hoewel afhankelijk van het aantal woningen e.e.a. ook niet zo heel gek klinkt. Er zit ook nog een zomervakantie tussen en ze zijn dus pas in september/oktober begonnen met ontgraven van de bouwput..
Het gaat om 6 woningen...

Eigenlijk is het vervelendste dat ze gewoon niet duidelijk communiceren en zichzelf enorm indekken daardoor. Deels begrijpelijk, maar door opmerkingen Makelaar bij aankoop toch wel vervelend.

[ Voor 18% gewijzigd door Arnold op 14-02-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:56
jurjen_g schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:51:
Vandaag goed nieuws, de omgevingsvergunning is eindelijk afgegeven. Nu wachten tot de bezwaartermijn voorbij is, dan kan eind maart eindelijk worden gestart met de bouw. Nog meer goed nieuws is dat de bouwtijd vanaf begane grondvloer nu wordt geschat op 55-70 werkbare dagen. Zou dan toch echt moeten lukken voor de winter 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Arnold schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:27:
[...]

Het gaat om 6 woningen...

Eigenlijk is het vervelendste dat ze gewoon niet duidelijk communiceren en zichzelf enorm indekken daardoor. Deels begrijpelijk, maar door opmerkingen Makelaar bij aankoop toch wel vervelend.
Wij hadden 24 juni 2015 getekend en overal op de brochures stond dat de oplevering medio 2016 zou zijn. Dat was dus ook rekbaar. Net voor kerst gepasseerd bij de notaris. Ergens in maart begane grondvloer gereed en morgen de sleutel *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
3ssen schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:54:
[...]

Wij hadden 24 juni 2015 getekend en overal op de brochures stond dat de oplevering medio 2016 zou zijn. Dat was dus ook rekbaar. Net voor kerst gepasseerd bij de notaris. Ergens in maart begane grondvloer gereed en morgen de sleutel *O*
Gefeliciteerd met de overdracht vandaag!

Tussen passeren bij de notaris en grondvloer gereed zat in jullie geval een redelijke maand of 3.
Bij ons zit daar 9 maanden tussen...

Net uitgebreid met de makelaar gesproken.. die is ook not amused...

[ Voor 6% gewijzigd door Arnold op 15-02-2017 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
Malfunctions schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:13:
[...]

Ik begrijp het verschil in uit te voeren werkzaamheden, het wil er echter niet in dat dit (in mijn geval) niet te wijzigen is, als mijn woning zich op de 4e etage bevindt, en net het dak van de parkeergarage gestort is. Daarnaast is er in ons specifieke geval sprake van een foutieve meerwerklijst en aansluitende miscommunicatie die ervoor zorgt dat ik mijn badkamer niet opgeleverd krijg (ergens in of na Q1 2018 notabene) zoals ik dat graag zou zien.

Wat me het meeste stoort is dat ik dus niet krijg wat ik hebben wil, en de kopersbegeleiding simpelweg zegt pech gehad, het is niet aan te passen. Dat is gezien de opleverdatum niet uit le leggen aan een leek op bouwgebied zoals ik. En daarbij, in elke andere branche had ik een vorm van coulance gekregen, daar is hier ook geen sprake van.

\[/end rant] ;)
Mezelf even quoten. Nadat ik een mail had gestuurd waarin ik mijn punten uiteen heb gezet, aangaf dat ik ontevreden was met hoe het gelopen is en vroeg wat ze wilden voorstellen om dat gevoel weg te nemen kreeg ik vandaag een reactie.

Ze gaan de draingoot toch plaatsen. :)

Ik ben blij met het resultaat, maar vind het toch raar dat het eerst niet kan, maar als ik dan ga 'zeuren' het ineens wel kan.

Het betreft overigens een Aco Flexdrain á €635. Wil ik weten hoe erg ik hiermee word opgelicht? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Malfunctions schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:01:
[...]
Het betreft overigens een Aco Flexdrain á €635. Wil ik weten hoe erg ik hiermee word opgelicht? :')
Als je het idee hebt dat je opgelicht wordt dan neem je hem toch niet?

• Señor Sjon
3ssen schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:54:
[...]

Ontwikkelen 101, nooit data in brochures zetten. :P

• Nuevocasa
Malfunctions schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:01:
[...]

Mezelf even quoten. Nadat ik een mail had gestuurd waarin ik mijn punten uiteen heb gezet, aangaf dat ik ontevreden was met hoe het gelopen is en vroeg wat ze wilden voorstellen om dat gevoel weg te nemen kreeg ik vandaag een reactie.

Ze gaan de draingoot toch plaatsen. :)

Ik ben blij met het resultaat, maar vind het toch raar dat het eerst niet kan, maar als ik dan ga 'zeuren' het ineens wel kan.

Ik betaal ook zoiets (zelfs nog iets meer volgens mij), het gaat er vooral om of jij het er voor over hebt. Ik vond het ook aardig aan de prijs, maar had geen zin om mijn badkamer casco op te laten leveren. Als je dan zo'n goot wil, heb je weinig keus ;)

• JaMaaT
Wellicht een stomme vraag, maar waarom zou je geen zin hebben om casco te laten opleveren?

Zoveel werk hoeft het toch niet te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
JaMaaT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:07:
Wellicht een stomme vraag, maar waarom zou je geen zin hebben om casco te laten opleveren?

Zoveel werk hoeft het toch niet te zijn?
Het zou iets van 2-3 weken werk zijn voor een installateur is mij verteld toen ik mijn badkamer ging kopen omdat ik geen zin had in de standaard badkamer. Ga het nu samen met een vriend van mij doen, daarmee zou ik ongeveer net zo veel kwijt zijn als het bij de projectleverancier zou kosten denk ik. Als ik een installateur had moeten laten komen van het bedrijf zelf had het mij zeker meer gekost hebben dan gewoon je verlies nemen en die aanpassingen betalen.

• Malfunctions
De Rikster schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:45:
[...]

Als je het idee hebt dat je opgelicht wordt dan neem je hem toch niet?
Zoals ik al aangaf ben ik blij dat ik alsnog de draingoot krijg.

De vraag over oplichting gaat over mijn vermoeden van de aanschafwaarde van de goot afgezet tegen het bedrag dat ik ervoor mag betalen. Niet 100% serieus bedoeld. :)
Nuevocasa schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:49:
[...]

Ik betaal ook zoiets (zelfs nog iets meer volgens mij), het gaat er vooral om of jij het er voor over hebt. Ik vond het ook aardig aan de prijs, maar had geen zin om mijn badkamer casco op te laten leveren. Als je dan zo'n goot wil, heb je weinig keus ;)
Casco opleveren is niet eens een optie in mijn project. En wil ik ook helemaal niet. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Malfunctions op 16-02-2017 10:52 ]

• De Rikster
Malfunctions schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:51:
[...]

De vraag over oplichting gaat over mijn vermoeden van de aanschafwaarde van de goot afgezet tegen het bedrag dat ik ervoor mag betalen. Niet 100% serieus bedoeld. :)
Ik denk dat je ook meer voor een auto betaalt dan de som van de losse onderdelen, ik denk dat je bij een restaurant ook meer betaalt dan de som van de losse ingrediënten, ik denk zelfs dat jij ook meer opbrengt voor je werkgever dan dat je kost :*)

Voor de losse aanschafprijs ligt dat ding er namelijk nog lang niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
De Rikster schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:55:
[...]

Ik denk dat je ook meer voor een auto betaalt dan de som van de losse onderdelen, ik denk dat je bij een restaurant ook meer betaalt dan de som van de losse ingrediënten, ik denk zelfs dat jij ook meer opbrengt voor je werkgever dan dat je kost :*)

Voor de losse aanschafprijs ligt dat ding er namelijk nog lang niet in.
Die laatste aanname is gevaarlijk :P

Maar ik ben het met je eens dat het ding ook nog geplaatst moet worden. Ik vraag me dan alleen weer af of het plaatsen van zo'n goot meer werk is qua afschotten en dergelijke dan de reguliere put die ze er anders standaard in plaatsen. Met mijn volkomen afwezige kennis van zaken op dat gebied denk ik van niet namelijk. En dan vind ik die toeslag bovenop de kale aanschafwaarde weer wat dubieus.

Maar nogmaals, ik ben blij dat ze het ding gaan plaatsen. Ik ben alleen altijd kritisch op de bijkomende kosten. Ik zou daar eigenlijk het liefst onderbouwing voor krijgen, maar dat gaat niet gebeuren.

Pagina: 1 ... 14 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2