Beste Mede-tweakers,
Ik heb met veel plezier door een groot deel van de 54 pagina's heen gelezen. Wij hebben een optie op een nieuwbouwproject waar we binnenkort over moeten beslissen, dus ik heb hier erg veel aan gehad, dank voor alle bijdragen. Ik heb vast nog wel een paar vragen, maar laat ik eerst zelf een duit in het zakje doen:
Waarom de keuze nieuwbouw?
Ben geen klusser, ben een prinses op de erwt qua comfort, hier in 070 maakt het in de leuke (of okeë) wijken qua kosten weinig uit.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: kosten openslaande deuren (in vergelijk met schuifpui).
Onderschat: kosten meerwerk en aankleding, met name vloeren, uitbouw, dakkapel (die er daarom niet gaat komen), schuifpui (in vergelijk met openslaande deuren, nl. € 3750,00 vs. € 1250,00).
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We moeten de knoop nog doorhakken, maar naar schatting 25 a 30k KAO opties, en 25-30k keuken, badkamer, tuin, vloeren.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Ik weet nog niet wat er in de hypotheek gaat, en wat er uit spaargeld moet komen. Heb ik het goed begrepen dat constructief meerwerk (uitbouw, dakraam, grotere badkamer etc) het beste in de hypotheek kan en de rest uit spaargeld?
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Naarmate ik verder lees in deze thread (ben nu op p. 44) slinger ik als een gibbon van stuc naar renovlies behang. Vanwege de toch wel verwachte scheuren en het feit dat er een peuter in rond gaat banjeren neig ik naar renovlies, maar de verwijderbaarheid (of gebrek daaraan) na een aantal jaar is weer een groot nadeel. Hoewel ik ook al iemand heb zien schrijven dat dat tegenwoordig meevalt. Zijn er meer ervaringen mee?
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Planning: na oplevering in voorjaar 2018
Nu heb ik nog een vraag mbt de uitbouw. Wij moeten zeer binnenkort onze meerwerk wensen al kenbaar maken, zelfs nog voordat we tekenen. Dit omdat we laat aan deze optie gekomen zijn, omdat een andere partij wegviel. Onze situatie is de volgende (bouwnummer
40):
Achtertuin 12,6 meter diep op west/ noord-west. Afstand tot overburen (laagbouw) 37.5 meter. Geen hoogbouw in het westen. Dus heerlijk de middag- en avondzon tot laat. Nu is dat avondzonnetje iets dat we graag koesteren, dus vandaar de volgende vraag. De bouwer geeft de keuze tussen uitbouw van 1.2 of 2.4 meter. Kosten 13k om 18.5k (inclusief vloerverwarming). Nu is het natuurlijk zo dat hoe dieper je tuin op het westen is, hoe langer je zon hebt. Als je er dus 2,4 meter vanaf snoept, heb je wat korter zon. We vinden een ruimere woonkamer belangrijk, maar zitten in het seizoen ook heel graag aan het eind van de dag buiten (BBQ!). Nu is de afweging dus: grotere woonkamer of diepere tuin (langer zon). De tuin is met zijn 12,6m groot genoeg om 2,4 meter uitbouw te kunnen lijden, maar het gaat ons vooral om de zonnetijd. Heeft iemand hier een vergelijkbare situatie, en kun je iets zeggen over of die extra tijd verwaarloosbaar is of behoorlijk uitmaakt? (10 minuten vind ik niet de moeite, een uur wel). Extra info: de buren nemen waarschijnlijk géén uitbouw.
Aansluitend bij deze vraag heb ik gisteren van een vriend ook begrepen dat een langere woonkamer vanwege uitbouw donkerder wordt (standaard binnenmaat is 8.91m incl open keuken, met uitbouw 10.11 (+1.2m) of 11.31 (+2.4m). Iemand ervaring hiermee? (een koepel is niet mogelijk)
TLDR: De keuze is dus:
- Basis zonder uitbouw, 8.91m diepe woonkamer (licht?), 12,6m diepe tuin (langst zon): + € 0
- 1.2m uitbouw, 10.11m diepe woonkamer (donkerder, hoeveel?), 11.4m diepe tuin (korter zon? Hoelang?): + €13000
- 2.4m uitbouw, 11.31m diepe woonkamer (nog donderder?), 12,6m diepe tuin (nog korter zon? Hoelang?): + €18500.
Al uw input wordt bijzonder gewaardeerd!
Peter