Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:10
innergetix schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:20:
Goede morgen,

Vraag aan de Garmin horloge gebruikers. Ik ervaar bij het openwater zwemmen zeer grote variable in mijn zwemafstand. Ik gebruik een 945LTE en zwem met een vriend die heeft een Fenix6.
Mijn afstand is vaak ruim 2x zijn afstand en altijd meer dan wat het zou moeten zijn, ( rondje Henschotermeer) zo’n 1200 meter.

Heb al veel gezocht in instellingen ook YT. Niet veel beter.
Zijn er betere apps te vinden? Welke?

Lees graag jullie ervaringen en eventueel advies.

Sportive groet, Marcel
wat leesvoer: https://www.dcrainmaker.c...im-gps-test-accuracy.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 16:37
Heb ik natuurlijk gelezen ook al gezien😜 in mijn zoektocht. Heb helaas niet de mooie ervaringen die hij schrijft.

Thanks👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 16:37
Galois schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Die variatie ervaar ik zelf ook (F6 pro), maar zeker niet 2x hoor. Dat is wel veel.

Je weet zeker dat je 'm op 'open water' hebt staan?

Wat ik overigens ook ervaar met mijn F6 pro is dat hij een stuk minder nauwkeurig is dan die van mijn loopmaatje (die heeft de Forerunner 235). We lopen regelmatig samen een rondje langs het water en bij bochten gaat mijn 'lijntje' door het water en die van hem blijft heel netjes op het voetpad. Blijkbaar is zijn GPS beter? We hebben 'm beide op GPS+GLONASS staan.

Ik twijfel dus wel een beetje of er niet iets mis is met mijn GPS chip. Qua gelopen afstand is die van mij ook vaak minder (maar binnen marges: 100-200 m per 10 km).
Ja staat op open water ingesteld. Gespeeld met verschillende instellingen, geen verbeteringen. Qua loop fiets afstanden klopt het wel weer met fenix 6.
Blijft apart.

Groet,
Marcel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:37
Ik doe m'n F5 vast aan de boei, aan de pols was het (zeer) onbetrouwbaar en de hartslag werkt ook niet in het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:40

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Frenz64 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:39:
Ik doe m'n F5 vast aan de boei, aan de pols was het (zeer) onbetrouwbaar en de hartslag werkt ook niet in het water.
M'n 7x doet dit wel best aardig. Toen ik hem kocht had ik er al vrede mee genomen dat tijdens het zwemmen bepaalde dingen niet goed geregistreerd worden. Maar zou het nu toch wel jammer vinden als ik het zou missen. Dit was geen 'uitgezette' koers maar afgelopen jaar zat hij er bij een officiële 1000 meter swim slechts een paar meter vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h-0_wVnpqgxnCj9eFHsy6sHeEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSUbGhdcqUzfAD7bYvck0nwR.png?f=fotoalbum_large

Wellicht dat het nog helpt om je gps interval naar 1s te zetten i.p.v. smart?
Misschien is dit dan toch wel een voordeel van multiband GNSS

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 15:30
Morgen gaat het seizoen voor mij van start, ik ben vorige week al wel gaan kijken bij Theta triathlon in Eindhoven en kreeg er al erg veel zin in weer, maar morgen sta ik zelf aan de start van de PTO100 afstand in Maastricht :)

Toevallig nog anderen die hier bij zijn / meedoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-04 12:25
Helaas geblesseerd maar wel als toeschouwer aanwezig. Veel succes morgen, nog doelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 19:37
Succes morgen @Johlo. Ik sta morgen zelf aan de start in Nieuwkoop (halve afstand). Ben heel benieuwd waar ik sta.
Hoop m’n Nieuwkoop PR van 4:57:32 te verbeteren. Qua hardlopen heb ik wel flinke progressie geboekt maar vorige keer had ik voor mijn doen wel heel erg goed gefietst dus het belooft een uitdaging te worden.

Strava

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• denyos
Gisteren dus meegedaan met het Nieuwkoops Kampioenschap Middle Distance (eigenlijk het NK, maar de NTB trok voor het 2e jaar op rij last minute zijn handen er vanaf). Vooraf dus als doel om onder de 4:57:32 te gaan en ondanks een enorm slecht loop onderdeel is dat gelukt :D

Ik was keurig op tijd in Nieuwkoop aangekomen (is maar 10km van m'n huis, dus dat was niet echt kunst) en toen begon het drama van de dubbele wisselzone. Ik raak daar om 1 of andere reden altijd van in de war, met als resultaat dat ik bij de zwemstart tot de conclusie kwam dat m'n badmuts bij m'n hardloopspullen in T2 lag...
M'n eigen spullen had ik keurig in 2 losse tassen zitten, maar die badmuts kreeg je natuurlijk van de organisatie en stopte ik vervolgens in de verkeerde.

Het zwemmen was 2 rondjes met een korte stukje over het land tussendoor. Ik lag goed gepositioneerd en ondanks dat het een flinke wasmachine was kon ik na ongeveer 200 meter goed m'n eigen tempo zwemmen. Mega vlak gezwommmen/gelopen en met 2x 15:04 kon ik mij al na 30:08 klaar gaan maken voor het fietsen.
Bij de wissel rustig aan gedaan (3:10) en de tijd genomen om sokken aan te doen. Hierna de fiets op voor 2 rondes door de polder. Ondanks een redelijke wind heerlijk gefietst maar toch iets te veel gegeven. Hartslag zat hoger dan gewend bij dezelfde wattages. Pas achteraf kwam het besef dat ik wattages van m'n normale racefiets aan het vergelijken was met die op de triathlonfiets... Dat was niet helemaal slim, want op de triathlonfiets trap ik eigenlijk altijd iets minder, maar door het aero voordeel ga je dan toch harder.
Resultaat was dat ik het fietsen heb afgelegd in 2:28:37 met een gemiddelde snelheid van 36,3km/h.

Daarna het lopen. Waar ik in m'n laatste reactie nog schreef dat ik daar flink op verbeterd ben was daar helemaal niks van te merken. Ik ging compleet stuk. Geen moment lekker gelopen en al na 3km mentaal moeten worstelen om niet uit te stappen. M'n hartslag was hoog, en kreeg ik niet omlaag door langzamer te lopen. Dus dat werd "rennen" afwisselen met lopen.
Eerder dit jaar had ik 1:33 op een losse halve marathon gelopen, dus ik hoopte in de triathlon op een tijd van 1:43 of sneller uit te komen (dat zou dan ongeveer een half minuutje per km langzamer zijn). Doordat het erg warm was in combinatie met te veel geven op de fiets zat dit er geen moment in. Uiteindelijk heb ik 1:51:45 over de halve marathon gedaan wat me een eindtijd opleverde van 4:55:29.

Een verbetering van het PR met ruim 2 minuten. Ik mag dus tevreden zijn want het doel was gehaald, al baalde ik ook sitekem wel, want een HM van 1:45 had normaliter geen enkel probleem mogen zijn, en dan zou ik onder de 4:50 gedoken zijn (Mijn A doel voor deze race, B doel was PR, C doel was onder de 5 uur).

Nu even een weekje herstellen, en dan weer doortrainen richting Ironman Kalmar op 19 augustus. Nog minder dan 11 weken....

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Johlo
Voor mij was het gisteren aan de slag in Maastricht, voor de PTO100 afstand. Ik had de dag van tevoren het fietsparcours al een keer verkend, dat was niet zo'n succes omdat er langs het parcours een festival aan de gang bleek te zijn dus erg veel wandelend feestend volk. Enfin, rondje van 10km een keer gedaan en lekker rustig aan gedaan verder.

Ik kon lekker in de buurt bij familie slapen en 's ochtends lekker op het gemak naar de start gegaan en spullen opgehaald. De PTO100 afstand was met 89 deelnemers niet al te gehaast allemaal, dus dat was top!

Wist niet helemaal wat ik van vandaag moest gaan verwachten maar doel was vooral weer lekker een wedstrijd doen en kijken waar we staan (met inderdaad minder dan 11 weken tot Kalmar, komt dichtbij...). Het zwemmen ging wel prima, voor mij was het 2km in ~38 minuutjes, niet slecht voor de eerste open water sessie van het jaar :P

T1 was best een stukje lopen, snel even voeten drooggemaakt en op de fiets gestapt. Gelukkig mochten we tijdens de race voornamelijk over de weg, het waren 8 rondjes van 10km welke ik uiteindelijk met gemiddeld 33.5 km/u gedaan heb. Niet mijn beste snelheid ooit, maar na eigenlijk pas weer een goede maand serieus aan het fietsen te zijn ben ik er wel tevreden mee, ook met het op lekkere hartslag volhouden van ~180W over 2,5u. Nog wel ergens een bidon kwijtgeraakt over het stukje fietspad dat we op de teugweg moesten pakken dat er erg slecht bij lag, maar omdat het maar korte rondjes waren kon ik die weer oprapen toen ik weer langs kwam.

T2 was verreweg mijn beste onderdeel :+ en daarna begonnen aan 4x het fietspad op en neer lopen voor 4 "rondjes" van 18km totaal. De eerste 7 of 8km nog wel wat maagklachten / opkomend zuur welke ik niet echt meer heb gehad in de traininge afgelopen tijd, dus iets om nog een paar keer in de gaten te houden voor Kalmar in augustus. Maar verder ondanks de hitte eigenlijk best lekker gelopen, met nog een aardige versnelling in de laatste 3km. Totaal kwam ik net iets sneller uit dan de marathon van Rotterdam dus daar ben ik vooral erg tevreden mee, een heel stuk beter dan het looponderdeel van Ironman Maastricht vorig jaar.

Uiteindelijke eindtijd was 4:36:56 maar dus 10km fietsen en 3km lopen "te kort" voor een echte halve. Geeft in ieder geval goede moed en zin om lekker door te blijven trainen, nog wel wat aandachtspuntjes zoals het fietsen (maar daar merk ik echt wekelijks een mooie stap in) en voeding. Over 2 weken weer aan de slag in Rosmalen voor de 1/4 :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breew
zoals ik al zei in mijn eerste post in dit topic: 2 juli doe ik voor het eerst in mijn leven mee aan een cross triatlon. Wat zeg ik.. mijn eerste triatlon ooit. Ik zwem/fiets/loop de XL-afstand... dat is (zo lees ik) vergelijkbaar met een 1/4 triatlon.

Ik ben zelf 45, net wat te zwaar, en de afgelopen jaren op-en-af (recreatief) aan het sporten met mountainbike en hardlopen. Afgelopen zomer is daar een wetsuit bijgekomen, omdat ik het tussendoor ook wel lekker vond om in het meer vlakbij te zwemmen.
Omdat ik alle ingrediënten toch al in huis had, en het sporten beter volhoud als ik een doel heb, begon het een beetje te kriebelen om dan toch maar eens een triatlon-afstand te gaan proberen. En waarom dan meteen een 1/4 cross? Ik wilde èn op de mountainbike (ik vind fietsen over de weg niet leuk en heb (dus) geen racefiets), èn de kortste afstand (ca. 1/8) was al uitverkocht ;-)

Zoals ik al zei: het doel is finishen zonder blessures.. maar dat betekent natuurlijk niet dat ik relaxt over de streep wil komen hobbelen vlak voordat het parcours sluit. er mag wel gezweet worden.
Dus de afgelopen periode is de trainingsintensiteit opgevoerd, heb ik in de plaatselijke hardloopwinkel voor €25 een tri-suit op de kop getikt (ze stopten met verkoop van triatlon-spul.. was afgeprijsd van >€100 nice 8) ), en ben ik wat aan het oefenen met voeding (ik ben 190, >90kg.. moet echt wel wat eten tijdens het sporten.. anders houdt het na 1.5 uur op).

En dan afgelopen weekend voor het eerst een training fietsen-lopen gedaan.. dat viel me eigenlijk niet tegen.
Eerst 22km op de mountainbike een groot stuk van de Montferlandroute gereden (D250+), daarna nog 8 km hardgelopen (D150+).. Hardlopen ging niet helemaal in het tempo waarin ik normaal loop op langere stukken (ca 6:00 op stukken >10km), en vooral het klimmen (rondje was een gedeelte van de toppenroute door het bergerbos) was even zwaar voor de beentjes zo na het fietsen.. maar al-met-al viel het me niet tegen. Wellicht dat het gelletje op 3/2 van het fietsen daar ook wat aan heeft bijgedragen. Dat gaan we komend weekend nog een keertje doen, maar dan nog met wat km's extra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

Galois

1811 - 1832

Ik heb een ‘gewone’ racefiets (Canyon Ultimate) waar ik ook de triatlons op doe.
Nu twijfel ik of ik een opzetstuur ga kopen om erop te zetten voor tijdens de triatlons.

Is dit van meerwaarde? Maakt het een groot verschil? Wat doen jullie die ook op een gewone racefiets triatlons doen?

En een tip voor een goed stuurtje?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27

Toppertje

www.davideografie.nl

Galois schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:12:
Ik heb een ‘gewone’ racefiets (Canyon Ultimate) waar ik ook de triatlons op doe.
Nu twijfel ik of ik een opzetstuur ga kopen om erop te zetten voor tijdens de triatlons.

Is dit van meerwaarde? Maakt het een groot verschil? Wat doen jullie die ook op een gewone racefiets triatlons doen?

En een tip voor een goed stuurtje?
Wat mij betreft heeft een opzetstuur op een gewone racefiets zeker een meerwaarde (niet alleen tijdens triatlon, ook voor langere ritten voor de afwisseling), maar het is wel afhankelijk aan hoe diep je kan zitten om op het stuur te liggen. Maar bij mij werkt regelmatig oefenen op het stuur wel.
Ik gebruik zelf een Van Rysel opzetstuur van de Decathlon, ik heb hem alleen nog voor max een kwart triatlon gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 10:09
Een opzet stuur was voor mij absoluut een meerwaarde, ik heb alles, behalve een halve triatlon met mijn gewone fiets gedaan inclusief opzet stuur.
Scheelt gewoon 1 a 2 km/h.

Je moet er wel mee oefenen. inmiddels lukt een 1/8 of 1/16 altijd wel maar tijdens mijn full distance had ik 5.5 uur liggen op de fiets wel onderschat (rugpijn).

momenteel zit mijn ligstuur altijd op mijn fiets, het is heerlijk om even laag te gaan liggen om wat wind te ontwijken op de momenten dat je 10km door de lage polders of weilanden fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Pretouska schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:42:
Een opzet stuur was voor mij absoluut een meerwaarde, ik heb alles, behalve een halve triatlon met mijn gewone fiets gedaan inclusief opzet stuur.
Scheelt gewoon 1 a 2 km/h.

Je moet er wel mee oefenen. inmiddels lukt een 1/8 of 1/16 altijd wel maar tijdens mijn full distance had ik 5.5 uur liggen op de fiets wel onderschat (rugpijn).

momenteel zit mijn ligstuur altijd op mijn fiets, het is heerlijk om even laag te gaan liggen om wat wind te ontwijken op de momenten dat je 10km door de lage polders of weilanden fietst.
Die 1-2 km/h hoor/lees ik vaker. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen dat het zoveel uitmaakt!

Maar goed... misschien toch maar eens proberen zo'n stuurtje. Ze kosten de wereld ook niet.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
Galois schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Die 1-2 km/h hoor/lees ik vaker. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen dat het zoveel uitmaakt!

Maar goed... misschien toch maar eens proberen zo'n stuurtje. Ze kosten de wereld ook niet.
Als je op je fiets ligt heb je gewoon minder lucht weerstand.
Waardoor je met de zelfde wattages of hartslagzone's harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Pretouska schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Als je op je fiets ligt heb je gewoon minder lucht weerstand.
Waardoor je met de zelfde wattages of hartslagzone's harder gaat.
Nee, het fysische aspect snap ik... :)

Maar ik fiets dan ook niet met gestrekte armen. Als ik een 'tijdrit' doe, dan fiets ik ook in de beugels, zo laag mogelijk... En die positie vergelijk ik met die op een ligstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

Galois schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Nee, het fysische aspect snap ik... :)

Maar ik fiets dan ook niet met gestrekte armen. Als ik een 'tijdrit' doe, dan fiets ik ook in de beugels, zo laag mogelijk... En die positie vergelijk ik met die op een ligstuur.
Ik stond ook te kijken hoeveel een simpel opzetstuurtje deed. Met mijn ~62kg bij 1.75 heb ik nou niet het grootste frontale oppervlak, maar een ligstuurtje scheelde zo nog wel 1-2 km/u ten opzichte van de onderarmen horizontaal. Het enige nadeel is dat een reguliere racer er niet helemaal voor gemaakt is en de houding lastig kan zijn afhankelijk van je flexibiliteit.

Ik denk dat de sleutel voor dit verschil zit in het opbreken van de lucht voor je borst/buik.

In vergelijking met deze positie dus (plaatje ter illustratie):
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/572356b24d088e4abb52dbb5/1557302471755-DJFZICWGSCXTVO3JVM60/BR_Testen_Remco-21.jpg?format=1000w

De Speedmax van de misses doet er trouwens nog een keer zoiets bovenop én is véél comfortabeler. Maar dat is meer voor het lange afstandswerk

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 06-06-2023 09:53 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Roozzz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Ik stond ook te kijken hoeveel een simpel opzetstuurtje deed. Met mijn ~62kg bij 1.75 heb ik nou niet het grootste frontale oppervlak, maar een ligstuurtje scheelde zo nog wel 1-2 km/u ten opzichte van de onderarmen horizontaal. Het enige nadeel is dat een reguliere racer er niet helemaal voor gemaakt is en de houding lastig kan zijn afhankelijk van je flexibiliteit.

Ik denk dat de sleutel voor dit verschil zit in het opbreken van de lucht voor je borst/buik.

In vergelijking met deze positie dus (plaatje ter illustratie):
[Afbeelding]

De Speedmax van de misses doet er trouwens nog een keer zoiets bovenop én is véél comfortabeler. Maar dat is meer voor het lange afstandswerk
Ja, dat zal zeker uitmaken!

Ik heb op zich niet zoveel moeite met 'diep zitten'. Denk dat ik dit goed kan volhouden.

Ik ga zo'n stuurtje bestellen!

(en nu nog de keuze maken welk stuurtje... ik zie dat je van die 'j-vorm' sturen hebt met de uiteinden echt duidelijk omhoog en dat je sturen hebt waarbij de uiteinden meer horizontaal liggen.

https://www.futurumshop.n...ce-opzetstuur-zwart.phtml

vs

Ik neig meer naar de 'horizontale' sturen, maar het argument is eigenlijk 'ziet er mooier uit' :)

(ik ga dit seizoen 3x een triatlon doen: 1/8, OD en 1/4, dus meer dan 45 km zal ik niet fietsen met dit stuurtje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johlo
Galois schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:41:
[...]
(en nu nog de keuze maken welk stuurtje... ik zie dat je van die 'j-vorm' sturen hebt met de uiteinden echt duidelijk omhoog en dat je sturen hebt waarbij de uiteinden meer horizontaal liggen.

vs

Ik neig meer naar de 'horizontale' sturen, maar het argument is eigenlijk 'ziet er mooier uit' :)
Fit is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik zou zelf echt niet naar een 'horizontaler' stuur willen.

Qua aerodynamische eigenschappen is het eigenlijk ook weer erg fit afhankelijk, Jan Frodeno bijvoorbeeld is echt mega aerodynamisch met praktisch rechte extensions, maar de huidige "praying mantis" trend probeert juist de handen zo dicht mogelijk bij het hoofd te krijgen.

Qua comfort heb ik persoonlijk een veel relaxtere houding met een bend in de extensions waardoor mijn hand in een veel natuurlijkere positie komt te zitten. Nadeel is dat dit een kwestie is van proberen en de meeste fietsenwinkels die dingen niet echt hebben hangen om even te kijken wat prettig werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
Zeker voor de J-bend gaan. Veel meer ontspannen voor de polsen.
Laatste jaren zie je dat de sturen sowieso veel meer omhoog komen zodat je met je handen bijna voor je gezicht komt. Dit zorgt voor meer ontspanning in de schouders (hou je onder armen maar eens naast elkaar gestrekt, en dan rechte hoek vooruit vs 45 graden omhoog) en het schijnt ook nog aerodynamischer te zijn doordat je de hoek tussen armen en hoofd afdekt.
Zij bijvoorbeeld deze foto (nee, dat ben ik niet, ik zit zelf helaas niet zo aero op mijn 7 jaar oude felt..)

[ Voor 8% gewijzigd door denyos op 06-06-2023 16:14 ]

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 13:44
Gisteren voor de 7e keer in Surhuisterveen meegedaan aan de Feanster 40. Blijft een leuk evenement. En de verwachtingen waren redelijk hoog gespannen. Voelde me in vorm en na vorig jaar iets van 2:27nogwat als eindtijd te hebben genoteerd dacht ik dat dat nu wel richting de 2:25 zou kunnen. De sportmaat die mee ging die steevast sneller is dan mij (behalve op het fietsonderdeel) was wat pessimistischer gestemd en na de 2:12 van vorig jaar dacht ie nu aan 2:20. Dan zou mijn streven het gat tussen ons in de einduitslag te verkleinen ook moeten lukken. Vorig jaar was dat ook de insteek nadat het 2 jaar geleden 15'51 was. En vorig jaar lukte dat en bedroeg het verschil in de einduitslag 15'50. :-)
Dit keer gestart in het 20m-bad, waardoor meer keerpunten en meer mogelijkheden om wat vaart te maken in de afzet. En stuk rustiger dan het 25m-bad. Waar ik normaliter een minuutje of 27 doe over de kilometer (ook in een 20m-bad) kostte het me gisteren iets meer dan 30 minuten en mijn sportmaat (gelijk gestart) had me 4x ingehaald, waardoor hij zo'n 4-5 minuten eerder aan het fietsen begon.
Fietsen is tegenwoordig mijn beste onderdeel dus lekker het gas erop. Alleen een vervelend parcours de laatste jaren met een keerpunt waarbij je nagenoeg helemaal stil moet staan en ik toch 1 schoen losklik. Het inklikken bij de 1e x keerpunt ging niet lekker en stootte mijn voet/hiel tegen het pedaal met een pijnlijke blauwe plek (en na finish ook bloedend hebbende) waardoor ik ff uit mijn ritme was. Toch wist ik het volledige fietsparcours een kleine minuut sneller af te leggen dan vorig jaar. Wissels gingen voor mijn doen best aardig en toen door met het rennen. Dit ging, mede vanwege de hitte, voor geen meter. Toen ik sportmaat zag toen ik nog bijna 2 rondes (van 1,5km) moest en vroeg of hij nog een ronde moest en bleek dat ie bijna bij de finish was wist ik dat het verschil dit jaar aanzienlijk groter zou zijn en de fut er helemaal uit was en ik ff een stuk wandelde. Met nog 2km te gaan de Vibrams aan hem afgegeven (toen ie me tegemoet kwam na gefinisht te zijn) en barefoot de laatste 2km afgelegd om te finishen in 2:37:58, volgens mij exact 10 minuut langzamer dan vorig jaar (en ruim 22 minuten langzamer dan maat). Bij maat liep het dus een stuk beter dan verwacht en bij mij minder. Na gedoucht te hebben ff naar een terras voor een lekker biertje. Deze viel helemaal niet goed en kwam er sneller uit dan dat ie er in was gegaan. De hitte had me duidelijk geen goed gedaan. Wel onderweg veel gedronken en ook gebruik gemaakt van tuinsproeiers.
Al met al, en ondanks de mindere prestatie, toch wel weer een geslaagde dag.
Komende zaterdag naar een 1/8e triathlon in Warffum, en dat zou ook het debuut worden voor mijn, die dag 19 jaar jong wordende, zoon, maar die heeft dinsdagmiddag aanrijding met andere fietser gehad. Mochten 's avonds nog naar spoedeisende hulp omdat schouder wat vreemd stond. Foto's gemaakt, toch niets aan de hand. Wel ff rust nemen. Vrees voor hem dat het geen triathlon wordt. Dus maar kijken naar een volgende triathlon.

[ Voor 6% gewijzigd door DikkieDick op 15-06-2023 07:25 . Reden: toevoeging debuut zoon ]

aka pluim003

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DikkieDick
En vandaag weer raceday. Mijn zoon zou op zijn 19e verjaardag zijn triathlondebuut maken ware het niet dat hij afgelopen dinsdag een aanrijding met zijn fiets had met een andere dame en een rare duikeling had gemaakt waarvoor we des avonds nog naar de spoedeisende hulp mochten omdat zijn schouder wat raar stond. Gelukkig toch niet uit de kom of sleutelbeen gebroken maar wel rust houden. Mooi balen dat zijn triathlondebuut de mist in ging. Had ook nog startnummer 19, dus dat was heel toepasselijk geweest.

Zelf wel gegaan, en omdat het 20km van huis was lekker op fietse naar Breede (nabij Warffum en dan ben je niet al te ver meer van de Waddenzee). Klein rugzakje mee met handdoek en loopschoenen, startnummerband en chipband. Nou, aan startnummers werd niet gedaan, behalve met stift op je arm en been en tijdregistratie? Er stond een klok en de tijden werden genoteerd op papier. Nou kunnen we zelf ook goed klokken.
Beginnen bij het zwemonderdeel. Normaliter krijg je een badmuts en kunnen de vrijwilligers aan de hand van de kleur het aantal baantjes turven. Vandaag ging dat heel anders: bij terugkomst na 2 baantjes moest je je startnummer roepen. Na zo’n minuutje of 14 had ik mijn 500m afgelegd. Het ging weer niet vlot. Dan maar op de fiets hetgeen tegenwoordig mijn favoriete onderdeel is. In pakweg 34,5 minuten raffelde ik de pakweg 19,5km af en klokte een voor mij nieuw gemiddelde-pr van 33,7. Daar was ik uiteraard erg content mee. Nu nog ff 5km rennen en zit het er weer op. Banaan gepakt en op pad. 1e kilometer ging wat moeizaam en in 6’45. Nou ja, in ieder geval iets sneller dan vorige week in Surhuisterveen toen het aanzienlijk warmer was. Maar de banaan hielp denk ik want gaandeweg liep ik steeds gemakkelijker en elke daaropvolgende kilometer ging sneller dan de vorige om uiteindelijk in 31’23 de 5km af te leggen. Geen wereldschokkende tijd maar ik ben ook niet meer in loopvorm. Met een totaaltijd van 1:25:47 was ik dan ook uitermate tevreden.
En na ff nagepraat te hebben weer relaxed naar huis gefietst.
Een uitstekend georganiseerde en gemoedelijke triathlon. Kleinschalig met max 60 deelnemers.
Helaas had, voordat ik van deze tri hoorde, mijn fietsmaat zich al aangemeld voor een triathlon in Tilburg. Hij appte gisteravond dat de tri was omgezet naar run-bike-run vanwege blauwalg. Vandaag bericht dat het een puinzooi was. Slecht of niet aangegeven routes. Bij het fietsen wel 6x moeten stoppen om te kijken waar ze heen moesten. En dat voor een bedrag dat bijna 3x zo hoog lag dan waar ik was. Dat was voor hem eens maar nooit weer. Overigens was ie er met zijn vriendin en nog een groepje en ze hebben zich wel vermaakt.

Nu ff triathlonrust. Maandag bij goed weer staat rondje om de provincie Friesland (heeft niks met triathlon te maken) op de planning.
Volgende geplande tri is de OD in Leeuwarden op 22 juli.

By the way: Heb sinds 2,5 week een andere fiets maar zag op Marktplaats een leuke triathlonfiets. Voor mijn gevoel op basis van opgegeven maat te groot, maar toch ff langs geweest (was kilometer van mijn huis) en ff getest. Fietste eigenlijk erg fijn. Wat me alleen tegen stond was, naast dat het een fiets uit 2005 is, dat er speling op het achterwiel zat. Wellicht eenvoudig te verhelpen, maar durfde het niet aan. En de remmerij verdient wat aandacht plus foam van tri-stuur liet los. Het leuke is wel dat de interesse voor een ‘echte’ triathlonfiets is aangewakkerd. Misschien een leuke tweedehandsje voor erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door DikkieDick op 18-06-2023 14:19 ]

aka pluim003

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Gisteren een sprinttriatlon gedaan en zwemmen is helaas niet mijn sterkte onderdeel. Ik had overigens wel verwacht dat ik rond de 10 minuten of iets daarboven uit zou komen (500 m).

In het zwembad zwem ik rond de 2:00/100 m en in open water zwemmen doe ik niet heel vaak, maar ik denk dat ik ook op ongeveer dit tempo zit als ik een wetsuit aan heb. Ik denk dus dat het voordeel van het afzetten per baantje in het zwembad bij mij ongeveer gelijk is aan het voordeel van het drijfvermogen van mijn wetsuit.

Gisteren was het water dus te warm en moest er zonder wetsuit gezwommen worden. Ik vond het best goed gaan en leek echt wel een voordeel te hebben aan 'in een groepje' zwemmen.

Helaas gaf mijn klokje 11:38 aan over die 500 meter. In vraag mij af in hoeverre dit verschil te wijten kan zijn aan het zonder wetsuit zwemmen?

Verder overigens dik tevreden met mijn prestatie: 1 uur en 6 minuten (36,5 km/h fietsen en 3:52 min/km hardlopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27

Toppertje

www.davideografie.nl

Galois schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:45:

Helaas gaf mijn klokje 11:38 aan over die 500 meter. In vraag mij af in hoeverre dit verschil te wijten kan zijn aan het zonder wetsuit zwemmen?

Verder overigens dik tevreden met mijn prestatie: 1 uur en 6 minuten (36,5 km/h fietsen en 3:52 min/km hardlopen).
Knappe tijd! Persoonlijk draag ik op de kortere afstanden (500m of 1km) geen wetsuit, omdat ik het idee heb dat de tijd die ik wellicht zou winnen in het water, ik naderhand weer kwijt ben in de wisselzone met het uittrekken van de wetsuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
Er bestaat ook nog de kans dat je bij het openwater zwemmen meer dan 500 meter hebt gezwommen. Navigeren in openwater is veel lastiger dan in het zwembad. Je zwemt 500 meter als je rechte lijnen zwemt van boei tot boei, maar de ervaring is dat (zeker bij een hoop golfslag) je vaak niet zo recht zwemt als je denkt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

denyos schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:16:
Er bestaat ook nog de kans dat je bij het openwater zwemmen meer dan 500 meter hebt gezwommen. Navigeren in openwater is veel lastiger dan in het zwembad. Je zwemt 500 meter als je rechte lijnen zwemt van boei tot boei, maar de ervaring is dat (zeker bij een hoop golfslag) je vaak niet zo recht zwemt als je denkt.
Ja, dat zou ook kunnen... maar mijn horloge gaf 525 meter aan en als ik de gemeten afstanden van andere lopers erop nasla (Strava) dan lijkt dat wel aardig te kloppen.

We zwommen langs een 'lijn' en die was steeds goed in zicht. Was wel fijn! Ook wel eens een triatlon gedaan waarbij ik het riet in zwom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Vraag aan de ervaren triatlonners: is het eigenlijk altijd zo dat het water in juni boven de 22 graden is (en dus een wetsuit verboden is)?

22 graden lijkt niet heel veel en lijkt erop dat er eigenlijk altijd in juni en september (??) deze watertemperatuur gehaald wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
Galois schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:21:
Vraag aan de ervaren triatlonners: is het eigenlijk altijd zo dat het water in juni boven de 22 graden is (en dus een wetsuit verboden is)?

22 graden lijkt niet heel veel en lijkt erop dat er eigenlijk altijd in juni en september (??) deze watertemperatuur gehaald wordt?
Ik ben geen ervaren triathlonner, maar mijn 2cts:
Het hangt er net vanaf waar je zwemt denk ik... https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur

daarnaast hebben sommige zand- en grindafgravingen 'last' van stromingen vanuit +10 meter diepte, waardoor je ineens in water terecht kunt komen van rond de 15 graden. Zo staat op zwemwater.nl bij gasselterveld (grindafgraving, >50 meter diep):
Buiten de zwemzone zeer diepe plas. Pas op! Verdrinkingsgevaar door onderkoeling door koude waterstromen.

Bij die (cross)triathlon is de info voor de deelnemers dan ook:
Wij adviseren sowieso de deelnemers een wetsuit te dragen (zeker op de XL en XXL afstanden). Het water is diep en door onverwachtse stromingen is het mogelijk dat diepergelegen en veel kouder water plotseling omhoog komt. Denk hier dus aan bij jouw afweging om wel of niet een wetsuit te dragen;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik niet in een wetsuit mocht zwemmen in Nederland. Triatlon Huizen (gaat niet door dit jaar) en Zeewolde heb ik meerdere malen in juni gedaan en ook Almere (september) heb ik altijd in wetsuit mogen zwemmen. De bovenlaag van het water is wel lekker warm maar watertemperatuur wordt 1 uur voor aanvang wedstrijd gemeten op (minimaal) 60cm diep in het midden van het zwem parcours en op 2 andere locaties van het zwem onderdeel .

Zie https://assets.triathlonb...lement-nl-versie-2301.pdf pagina 32 sectie 4.4e en f.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

denyos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:47:
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik niet in een wetsuit mocht zwemmen in Nederland. Triatlon Huizen (gaat niet door dit jaar) en Zeewolde heb ik meerdere malen in juni gedaan en ook Almere (september) heb ik altijd in wetsuit mogen zwemmen. De bovenlaag van het water is wel lekker warm maar watertemperatuur wordt 1 uur voor aanvang wedstrijd gemeten op (minimaal) 60cm diep in het midden van het zwem parcours en op 2 andere locaties van het zwem onderdeel .

Zie https://assets.triathlonb...lement-nl-versie-2301.pdf pagina 32 sectie 4.4e en f.
Ik doe zelf Utrecht komend weekend en daar mag (naar alle waarschijnlijkheid) niet met wetsuit gezwommen worden. Ik heb in 2019 2x deelgenomen aan een kwart/OD triatlon en verder niet meer.

Toen mocht ik bij beide met een wetsuit zwemmen. Nu dus niet meer. Terwijl het nog maar 3 weken of zo warm is (met Pinksteren was het nog erg koud). Dus ik vroeg mij af of dat altijd zo was in juni, dat het water warmer is dan 22 graden (en dus geen wetsuit).

Een aantal triatlons die komend weekend zijn:
Zeewolde: wetsuit verboden (https://www.zeewolde-endurance.nl/?page_id=2682)
Oud-Gastel: wetsuit verboden (https://www.tveerke.nl/ev...actuele-watertemperatuur/)
Tri Rotterdam: wetsuit verboden (https://www.facebook.com/TRIHARDSERIES/)

enz...

vandaar mijn 'conclusie' _het zal altijd wel zo zijn in juni_ :)

Ik ben niet zo'n hele goede zwemmer (2:10/100 m over 1500 m in het zwembad) en ik denk dat wel/geen wetsuit bij mij zo'n 10 seconden per 100 m uitmaakt. (Is dat realistisch?)

EDIT: ik heb even door de facebookpagina van de Utrecht Triatlon gebladerd en de afgelopen 4 edities: alleen boven de 22 graden en dus geen wetsuit toegestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 21-06-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Nav het laatste deel uit mijn vorige bericht:

Nu zag ik ook nog een Senza Crono niet ver bij me vandaan en in de goede (of nagenoeg goede) maat en wil deze ook even proefrijden, echter kan ik bar weinig vinden op het net over deze fiets. Volgens verkoper heeft hij hem in 2017 gekocht, maar ja, of ie toen nieuw was...
Zijn er kenners die bekend zijn met deze?
https://www.marktplaats.n...sensa-triathlon-fiets-wit

Voor mij is het de bedoeling voor ernaast en wil ook niet al teveel uitgeven. Heb net sinds een week of 3 een nieuwe racefiets voor mijn reguliere ritten.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Heb even geprobeerd wat informatie te achterhalen, maar zoals je zelf al gemerkt hebt valt dat niet mee voor dit model. Ik kom de naam alleen tegen in forum post uit 2012 en in een youtube video ook uit 2012.
Daarnaast lijkt de groepset ook een 10 speed te zijn (slecht te tellen op de foto) terwijl Shimano 105 al sinds 2014 ook 11 speed is, zonder aanvullende type nummers kan ik daar weinig over zeggen.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

DikkieDick schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:09:
Nav het laatste deel uit mijn vorige bericht:

Nu zag ik ook nog een Senza Crono niet ver bij me vandaan en in de goede (of nagenoeg goede) maat en wil deze ook even proefrijden, echter kan ik bar weinig vinden op het net over deze fiets. Volgens verkoper heeft hij hem in 2017 gekocht, maar ja, of ie toen nieuw was...
Zijn er kenners die bekend zijn met deze?
https://www.marktplaats.n...sensa-triathlon-fiets-wit

Voor mij is het de bedoeling voor ernaast en wil ook niet al teveel uitgeven. Heb net sinds een week of 3 een nieuwe racefiets voor mijn reguliere ritten.
Weet niet wat voor een reguliere roadbike je hebt aangeschaft... maar als dat er eentje is die qua frame enigszins mee lift op de aero hype van de laatste jaren. Dan zou ik gewoon lekker een fijn ligstuur daar op monteren. Verwacht dat je voordeel echt heel minimaal is op een dermate verouderde 'tri bike'.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
dreameater schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Weet niet wat voor een reguliere roadbike je hebt aangeschaft... maar als dat er eentje is die qua frame enigszins mee lift op de aero hype van de laatste jaren. Dan zou ik gewoon lekker een fijn ligstuur daar op monteren. Verwacht dat je voordeel echt heel minimaal is op een dermate verouderde 'tri bike'.
Rose Pro SL Disc 105. Heb er overigens een triathlon opzetstuur (2 van die losse bars) erop. Nu is dit een endurance fiets maar gaat uiteraard op zich ook prima. Had wel het idee toen ik op die Trek uit 2005 zat afgelopen weekend het heel anders cq beter zat als ik op het stuur lag.
Heel erg veel voordeel zal het wellicht ook niet opleveren verwacht ik. Ik zie me niet direct van ruim 33km/u op het fietsonderdeel tijdens een 1/8e gaan naar 38km/u. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

DikkieDick schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Rose Pro SL Disc 105. Heb er overigens een triathlon opzetstuur (2 van die losse bars) erop. Nu is dit een endurance fiets maar gaat uiteraard op zich ook prima. Had wel het idee toen ik op die Trek uit 2005 zat afgelopen weekend het heel anders cq beter zat als ik op het stuur lag.
Heel erg veel voordeel zal het wellicht ook niet opleveren verwacht ik. Ik zie me niet direct van ruim 33km/u op het fietsonderdeel tijdens een 1/8e gaan naar 38km/u. :-)
Qua houding zit je op een tri bike dichter op het stuur. De afstand tussen zadel en stuur is beduidend korter dan op een race /endurance fiets. Soms kun je wel in de buurt komen door bijv. zadelpennen om te draaien of je zadel verder naar voren te halen. Of dit allemaal heel veel zin heeft op een sprint afstand, niet aannemelijk. Gewoon vol gas gaan en toch proberen goed in te delen... en op kleine evenementen, vooral geen verkeerde afslag nemen en bonus meters fietsen. (overkwam mij afgelopen weekend 8)7 )

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

dreameater schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Qua houding zit je op een tri bike dichter op het stuur. De afstand tussen zadel en stuur is beduidend korter dan op een race /endurance fiets. Soms kun je wel in de buurt komen door bijv. zadelpennen om te draaien of je zadel verder naar voren te halen. Of dit allemaal heel veel zin heeft op een sprint afstand, niet aannemelijk. Gewoon vol gas gaan en toch proberen goed in te delen... en op kleine evenementen, vooral geen verkeerde afslag nemen en bonus meters fietsen. (overkwam mij afgelopen weekend 8)7 )
Ai! Eigen fout of was het niet goed aangegeven?

Dat had ik een paar jaar geleden ook bijna tijdens het hardlooponderdeel. Ik dacht linksaf te moeten en het gele hesje dat daar stond, die was aan het kletsen. Ik maakte aanstalten om linksaf te gaan en toen schreeuwde hij: "Nee, rechtsaf!" Is niet altijd even goed aangegeven (zeker niet bij de kleinere evenementen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Galois schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Ai! Eigen fout of was het niet goed aangegeven?

Dat had ik een paar jaar geleden ook bijna tijdens het hardlooponderdeel. Ik dacht linksaf te moeten en het gele hesje dat daar stond, die was aan het kletsen. Ik maakte aanstalten om linksaf te gaan en toen schreeuwde hij: "Nee, rechtsaf!" Is niet altijd even goed aangegeven (zeker niet bij de kleinere evenementen).
Was niet heel best aangegeven helaas, ze gebruikten pijlen die qua formaat veel te klein waren en ook nog eens op verschillende plekken en hoogtes hingen. Vooral als je dan een beetje diepgaat en bij een splitsing aankomt is alleen de twijfeling eigenlijk al heel vervelend. Los van het feit dat kleine evenementen vaak ook geen afgezet parcour hebben.. dus je let logischerwijs ook nog op verkeer van achter etc.

Achteraf toch beter de GPX kunnen inladen. Maar dat werkt vooralsnog niet helemaal top als ik op m'n garmin het triathlon profiel kies. (Of het kiezen van een route duurt way too long in T1)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:21
Geen idee of er mensen meededen in Hoorn die hier actief zijn:
https://nos.nl/artikel/24...tte-bij-triatlon-in-hoorn

Hopelijk is iedereen ok :)

WoT stats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:44
Niet meegedaan, maar mijn vrouw wel. Zelf was ik vrijwilliger eerst in de wisselzone en daarna bij de waterpost bij het theater.

Naar mijn mening wordt alles een beetje overdreven, maar goed.
Ja het was warm, maar we hebben vele liters water uitgedeeld. Het was best te doen en bijna alle deelnemers hebben zonder grote problemen de finish gehaald.

Maar ik denk dat er veel wedstrijden in warmere omstandigheden plaats vinden. Volgens mij was het in Roth ook behoorlijk warm vandaag.

[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 26-06-2023 10:54 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 08:29
ElPaco schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:50:
Geen idee of er mensen meededen in Hoorn die hier actief zijn:
https://nos.nl/artikel/24...tte-bij-triatlon-in-hoorn

Hopelijk is iedereen ok :)
Ik was er vandaag, mijn vrouw deed mee aan de halve.
Wat me opviel was dat er erg veel niet ervaren deelnemers waren. Er waren veel ambulances en medisch personeel, maar voor de sporters waren ook genoeg voorzieningen.
Je leest op nu.nl commentaren dat ze de boel moeten aanpassen, eerder beginnen etc…
Er was wat vertraging aan het begin (ongeveer 30 minuten omdat het parcours nog niet veilig was), maar 7:30 was de start van de halve. Gelijk daarop de OD en sprint. Bijna alle halve afstand deelnemers waren rond 12:00 aan het lopen begonnen.
Een Ironman is keihard, op Kona (WK) is de temperatuur hoger. Roth was ook vandaag, hele afstand, 28+ graden.
Ik hoorde dat er slechts 2 atleten (van de 8 die naar ziekenhuis gingen) waren, de rest was toeschouwer. Ik zat daar met meerdere liters water in de schaduw (met 90km fietsen heb je even pauze) en dan zie je mensen in de volle zon wachten.
Ik denk dat er meer mensen behandeld zijn bij de TT vandaag dat hier, of meer verwondingen door het onkundig bbq’en.
Maar dat ben ik.

Ik vond dat dat organisatie heel veel goed gedaan heeft, van crushed ice en veel waterposten tot medisch voorbereid zijn (de ambulances waren voor het event geregeld, en stonden op parkoers standby)

Just my 2 cents :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 15:46

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Ik heb de 70.3 gedaan vandaag in Hoorn. Mijn eerste halve. Heb wel eerder al een aantal fulldistance gedaan. En ik ben het roerend eens met de vorige schrijvers. Ten eerste je weet waar je aan begint, als het makkelijk was zou het niet Ironman heten, ook al was dit “maar” een halve. Ik heb ook niet het meest afgetrainde lichaam, maar ik maak mijn trainingskilometers wel.
Ten tweede was het ruim van te voren bekend dat het warm zou worden. Ik heb mijn voeding- en drinkschema hierop aangepast. Bijvoorbeeld meer focus op elektrolyten en zorgen dat je gehydrateerd blijft. Daarnaast is het ook een kwestie van domweg je ego inslikken en je intensiteit (snelheid) aanpassen.
Oftewel als je jezelf goed voorbereid had, dan viel het echt wel mee! Ik heb genoten van mijn debuut op de halve en ben, onder deze omstandigheden, tevreden met mijn eindtijd: 5:06:59.

You iz one special kid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Hopelijk was het niet de laatste keer in Hoorn en heeft Ironman de potentie van het evenement gezien nadat de vorige organisatie failliet is gegaan (van Ironman Maastricht).

Hiervoor moeten ze wel die onnodige afstanden 4:18:4 en de 5150 eruit gooien.. Dit zorgt alleen maar voor onnodige ruis en heeft volgens mij weinig meerwaarde. Een echte volledige 70.3 van maken, zoals bijna alle Ironman wedstrijden, en misschien in de toekomst eens een volledige als het lukt.

Maar het aantal deelnemers zal wel moeten toenemen, want ik denk (en hoorde) dat dit nu eigenlijk wat te laag is. Misschien hernoemen naar Ironman West-Friesland / Amsterdam.. Dat zou best wat extra deelnemers kunnen aantrekken. Er waren overigens heel wat buitenlandse deelnemers

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
Ik dacht te lezen dat er nu 2000 deelnemers waren (aan het hele evenement), is daarvan dan maar zo'n klein deel voor de 70.3?

Is natuurlijk wel de meest pittige afstand, dus in dat opzicht snap ik het wel!

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Er waren er 1.250 voor de 70.3 en de rest (ongeveer 500) waren er voor de overige afstanden. Maar volgens mij moeten ze richting de 2.000 deelnemers voor de 70.3.

Maastricht en Hoorn waren geen Ironman wedstrijden, maar werden georganiseerd onder licentie van Ironman door Extra Leisure, welke afgelopen maart failliet is gegaan. Daarom is Maastricht gecanceld en heeft Ironman de organisatie van Hoorn overgenomen. Dit was ook best te merken, want er werd behoorlijk veel engels gesproken in plaats van Limburgs :)

De vraag is nu of ze Hoorn interessant genoeg vinden om het volgend jaar weer te organiseren.. En hoe de gemeente er tegenover staan na alle berichten in het nieuws gisteren.. Dat zal ook niet helpen.

[ Voor 65% gewijzigd door M@cer op 26-06-2023 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• badnews.nl
Er is ook veel onduidelijk in de nieuwsberichten.
Ondertussen heb ik wat meer informatie gekregen.
Nergens hebben ze het over het normaal aantal bezoekers bij de EHBO bij andere triathlons. Er zijn dus 8 mensen (onbekend hoeveel sporters) in het ziekenhuis geweest. Wat wel bekend is, dat hier 2 atleten tussen zaten met een fietsongeval.. van de andere 6 is het onbekend.
Als ik normaal (ben regelmatig vrijwilliger en sta vaak achter de finish) kijk, zijn er altijd veel mensen bij de medische staf, ook bij 20 graden kan je te weinig drinken en een heatstroke krijgen.

Mijn gevoel zegt dat er volgend jaar geen Ironman meer is in Nederland. Westfriesland was al een noodgreep omdat er zoveel inschrijven waren, maar zeker nu zal Hoorn wel twee keer nadenken vanwege de slechte berichten in het nieuws.

Het is wat m@cer @Nogges zegt, je bereid je voor op de omstandigheden, en past je schema en verwachtingen aan. In de regen kan je ook niet vol fietsen, of met veel wind moeten het dichte achterwiel eraf. Allemaal dingen die erbij horen.
(Netjes gedaan trouwens m@cer nogges, die 5:06:59
Iets te snel begonnen met hardlopen? Daarna redelijk vlak. Mooie prestatie!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
@badnews.nl Niet ik, maar Nogges heeft gisteren meegedaan.. Ik was vrijwilliger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• badnews.nl
Verkeerd gelezen, maar als vrijwilliger ben je net zo’n grote held als de atleten!
Ik heb altijd veel respect voor jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 15:46

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

badnews.nl schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:47:
(Netjes gedaan trouwens m@cer nogges, die 5:06:59
Iets te snel begonnen met hardlopen? Daarna redelijk vlak. Mooie prestatie!)
Bedankt! Misschien wel te snel ja. Ik was al veel langzamer begonnen dan ik van plan was. Maar dat hield ik ook niet vol. En de laatste anderhalve ronde heb ik iets uitvoeriger de tijd bij de verzorgingsposten genomen. Maar ik denk dat er iets van een stervende zwaan in iedereen zat gister.

You iz one special kid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-05 13:56
M@cer schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:58:
Hopelijk was het niet de laatste keer in Hoorn en heeft Ironman de potentie van het evenement gezien nadat de vorige organisatie failliet is gegaan (van Ironman Maastricht).

Hiervoor moeten ze wel die onnodige afstanden 4:18:4 en de 5150 eruit gooien.. Dit zorgt alleen maar voor onnodige ruis en heeft volgens mij weinig meerwaarde. Een echte volledige 70.3 van maken, zoals bijna alle Ironman wedstrijden, en misschien in de toekomst eens een volledige als het lukt.

Maar het aantal deelnemers zal wel moeten toenemen, want ik denk (en hoorde) dat dit nu eigenlijk wat te laag is. Misschien hernoemen naar Ironman West-Friesland / Amsterdam.. Dat zou best wat extra deelnemers kunnen aantrekken. Er waren overigens heel wat buitenlandse deelnemers
Niet echt mee eens. Die kortere afstanden zijn er ook juist om mensen te enthousiasmeren voor de sport en daardoor voegen ze juist heel veel toe.

Wel zouden ze de korte afstanden op zaterdag kunnen doen en de halve (en evt hele) op de zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Even wat inzichten gezocht hier....

Ik heb me ingeschreven voor de 70.3 van Knokke op 17 september. Door omstandigheden heb ik al zeker een half jaar niet tot nauwelijks kunnen trainen. Ben daarbij ook wel wat kg aangekomen, denk aan zo een 12-15 kg zwaarder dan mijn voormalige racegewicht :X ...

Nu kan ik niet verzetten naar volgend jaar. Ook niet overdragen naar iemand anders. Ik kan evt verzetten naar een ander event in hetzelfde kalenderjaar, maar dan blijft alleen Porec Kroatie over welke midden oktober is.

Dit is, door blessures, nu al de 3e keer dat ik moet verzetten/verstek moet laten gaan.

Nu heb ik meerdere opties:
  • keihard trainen en gewoon gaan. Desnoods half fit en mijn race daarop aanpassen
  • keihard trainen en voor Porec gaan, die maand extra training kan een hoop bieden
  • toch kijken of er niet iets te regelen valt met de organisatie, desnoods overschrijven naar de olympische afstand (desnoods zonder refund van het prijsverschil)
  • gewoon laten schieten, voorzichtig weer opbouwen is meer waard dan nu overhaast en gerforceerd opbouwen om maar mee te kunnen doen. Volgend jaar weer een kans!
Wat achtergrond info.... Ik ben de afgelopen 3-4 jaren nauwelijk nooit echt fit geweest. Steeds als ik tegen echt fit aan zat kwam er weer een (zaalvoetbal)blessure tussendoor (lies, knie en enkel). Alles bij elkaar ben ik met die 3 blessures ruim 3 jaar bezig geweest en tussendoor hooguit 3/4 maanden kunnen sporten. Ik heb momenteel een soort van motivatiedipje en vind het moeilijk mezelf aan het sporten te krijgen, wat voor mij herkenbaar is nadat ik ben goedgekeurd na een blessure (lijkt een onbewuste angst dat ik weer geblesseerd zal raken).

Wat ik meestal het moeilijkste vind om te trainen is endurance, dat duurt bij mij gemiddeld iets langer dan bij de meesten.

Wat zou jullie aanpak zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 23:43
sanger1981 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:24:
Even wat inzichten gezocht hier....

Ik heb me ingeschreven voor de 70.3 van Knokke op 17 september. Door omstandigheden heb ik al zeker een half jaar niet tot nauwelijks kunnen trainen. Ben daarbij ook wel wat kg aangekomen, denk aan zo een 12-15 kg zwaarder dan mijn voormalige racegewicht :X ...

Nu kan ik niet verzetten naar volgend jaar. Ook niet overdragen naar iemand anders. Ik kan evt verzetten naar een ander event in hetzelfde kalenderjaar, maar dan blijft alleen Porec Kroatie over welke midden oktober is.

Dit is, door blessures, nu al de 3e keer dat ik moet verzetten/verstek moet laten gaan.

• keihard trainen en gewoon gaan. Desnoods half fit en mijn race daarop aanpassen
  • keihard trainen en voor Porec gaan, die maand extra training kan een hoop bieden
  • toch kijken of er niet iets te regelen valt met de organisatie, desnoods overschrijven naar de olympische afstand (desnoods zonder refund van het prijsverschil)
  • gewoon laten schieten, voorzichtig weer opbouwen is meer waard dan nu overhaast en gerforceerd opbouwen om maar mee te kunnen doen. Volgend jaar weer een kans!
Wat achtergrond info.... Ik ben de afgelopen 3-4 jaren nauwelijk nooit echt fit geweest. Steeds als ik tegen echt fit aan zat kwam er weer een (zaalvoetbal)blessure tussendoor (lies, knie en enkel). Alles bij elkaar ben ik met die 3 blessures ruim 3 jaar bezig geweest en tussendoor hooguit 3/4 maanden kunnen sporten. Ik heb momenteel een soort van motivatiedipje en vind het moeilijk mezelf aan het sporten te krijgen, wat voor mij herkenbaar is nadat ik ben goedgekeurd na een blessure (lijkt een onbewuste angst dat ik weer geblesseerd zal raken).

Wat ik meestal het moeilijkste vind om te trainen is endurance, dat duurt bij mij gemiddeld iets langer dan bij de meesten.

Allereerst, ik geef je weinig kans om je deelname te verplaatsen naar een ander of korter event getuige het zero-flexible beleid van Ironman. Mocht je deze kans wél krijgen, dan zou ik daar gebruik van maken want 12-15kg zwaarder en al een half jaar niet/nauwelijks kunnen trainen is wel aanzienlijk.

Verder ben ik vooral benieuwd van wat je doel is. Wil je gewoon een keer een 70.3 doen en is de tijd onbelangrijk? Is het een bucketlist item en vind je het prima om een ellendige dag te hebben waarbij je kruipend over de finishlijn komt?

Je hebt nu nog een kleine 3 maanden om te trainen, zeg 10-12 weken. Als je daar 1 week taper vanaf trekt heb je dus nog 9-11 weken. Omdat je aangeeft al 6 maanden stil te staan en niet in shape te zijn is dat erg kort om een fatsoenlijke base-build-specialty cyclus te doorlopen voor een 70.3. Voor een OD zou dit al iets beter schikken, maar dan moet je ook wel vanaf deze week aan de bak. Je zult de finish van de 70.3 wel halen, maar een leuke ervaring zal het niet zijn.

Persoonlijk vind ik de hele trainingcyclus richting een (langere) triathlon het mooiste van alles, de race zelf is puur het toetje, de beloning van het harde werken. Het geeft je een fysieke en mentale boost, een gezonde levensstijl, en je 'ervaart' wat het is om triathleet te zijn. Je komt dan ook 'sterk' aan de finish dan wel met een mooie tijd.

Samengevat: het is je persoonlijke afweging wat je er uit wilt halen. Puur finishen ongeacht resultaat? Gaat lukken. Wil je het maximale eruit halen en een leuke ervaring hebben? Uitstellen.

Zelf zou ik in jouw situatie de inschrijving omzetten naar een OD. Als dat niet mogelijk is volgend jaar terug komen nadat je gedurende de winter een mooie basisconditie hebt opgebouwd, blessurevrij kunt trainen en een hele trainingscyclus doorlopen.

Veel wijsheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
CousinBoneless schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Allereerst, ik geef je weinig kans om je deelname te verplaatsen naar een ander of korter event getuige het zero-flexible beleid van Ironman. Mocht je deze kans wél krijgen, dan zou ik daar gebruik van maken want 12-15kg zwaarder en al een half jaar niet/nauwelijks kunnen trainen is wel aanzienlijk.

Verder ben ik vooral benieuwd van wat je doel is. Wil je gewoon een keer een 70.3 doen en is de tijd onbelangrijk? Is het een bucketlist item en vind je het prima om een ellendige dag te hebben waarbij je kruipend over de finishlijn komt?
Ik vind kruipend over de finish komen niet erg, als dat betekent dat ik een topprestatie (relatief voor mezelf dan) heb neergezet. Als ik besluit toch mee te doen dan wordt het meer voor de ervaring en laat ik ook alle tijdsdoelen los (voor zover ik dat kan). Niet per se bucketlist als in het is iets eenmaligs.
Je hebt nu nog een kleine 3 maanden om te trainen, zeg 10-12 weken. Als je daar 1 week taper vanaf trekt heb je dus nog 9-11 weken. Omdat je aangeeft al 6 maanden stil te staan en niet in shape te zijn is dat erg kort om een fatsoenlijke base-build-specialty cyclus te doorlopen voor een 70.3. Voor een OD zou dit al iets beter schikken, maar dan moet je ook wel vanaf deze week aan de bak. Je zult de finish van de 70.3 wel halen, maar een leuke ervaring zal het niet zijn.
Dat laatste ben ik ook bang voor....
Persoonlijk vind ik de hele trainingcyclus richting een (langere) triathlon het mooiste van alles, de race zelf is puur het toetje, de beloning van het harde werken. Het geeft je een fysieke en mentale boost, een gezonde levensstijl, en je 'ervaart' wat het is om triathleet te zijn. Je komt dan ook 'sterk' aan de finish dan wel met een mooie tijd.

Samengevat: het is je persoonlijke afweging wat je er uit wilt halen. Puur finishen ongeacht resultaat? Gaat lukken. Wil je het maximale eruit halen en een leuke ervaring hebben? Uitstellen.

Zelf zou ik in jouw situatie de inschrijving omzetten naar een OD. Als dat niet mogelijk is volgend jaar terug komen nadat je gedurende de winter een mooie basisconditie hebt opgebouwd, blessurevrij kunt trainen en een hele trainingscyclus doorlopen.

Veel wijsheid!
Thanks voor je mening. Bevestigt voor een deel al waar ik zelf naar neig....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 13:06
Ook ik meld me eens in dit topic :)
Ik ga op 20 augustus de IRONMAN van Kopenhagen doen!
Al een aantal maanden flink aan het trainen (eerst tot april voornamelijk gefocust op hardlopen i.v.m. de marathon van Rotterdam) en heb er erg veel zin in.
In 2020 heb ik de 70.3 gedaan in Gdynia, Polen en dat smaakte naar meer, vandaag nu dus de volledige afstand.
Ben benieuwd hoe het 12-13 uur achter elkaar sporten gaan bevallen.
Ik heb opzich al 3x een losse marathon gelopen, regelmatig fietsritjes van 200+ en 3000m zwemmen in open water gaat opzich ook prima, maar zo alles achter elkaar is wel even spannend.

Iemand ervaring hier met IRONMAN Kopenhagen? Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
sanger1981 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Niet echt mee eens. Die kortere afstanden zijn er ook juist om mensen te enthousiasmeren voor de sport en daardoor voegen ze juist heel veel toe.

Wel zouden ze de korte afstanden op zaterdag kunnen doen en de halve (en evt hele) op de zondag.
Dat wil de gemeente in ieder geval niet meer.. 2 dagen wegen afsluiten is een no-go..
Natuurlijk zijn de kortere afstanden belangrijk om mensen enthousiast te krijgen, maar die zijn er genoeg tijdens andere wedstrijden. Zeker in Noord-Holland zijn genoeg sprints en standaard afstanden te vinden.

Van alle wedstrijden die Challenge en Ironman organiseren zijn er maar een paar met een korte afstand.
sanger1981 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:24:

Als je het wil doen, ga ervoor.. Je hebt nog 12 weken om te trainen en kilo's kwijt te raken.. En als je het wil gaat het je ook lukken.. Als je toch besluit ervoor te gaan is het misschien ook het kantelpunt om weer terug te komen in racevorm. Als je het laat schieten wordt het misschien alleen maar erger + zonde van je geld..

Na afgelopen weekend, waar ik kneuzig langs de kant stond, heb ik ook besloten om me voor Ironman Erkner op 10 september in te schrijven.. Al ruim 8 maanden niet gezwommen en hardlopen en fietsen (+ gewicht) mogen ook wel weer een upgrade krijgen. Maar wanneer ik ingeschreven ben krijg ik vanzelf wel die motivatie waardoor het 10 september wel goed gaat komen.

[ Voor 49% gewijzigd door M@cer op 28-06-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
@sanger1981
Als het doel überhaupt finishen is, dan kan je nu aan de bak gaan en dan kan je best de finish halen.

Als je naar uitdagende streeftijden wilt gaan, dan kan je daar zelf het beste over oordelen.
heb je al een PR? moet die verbeterd worden?
of denk je eerder aan bepaalde snelheden halen per onderdeel?

(geen arts) maar ik denk dat je prima met lies/heup/knie problemen in het water kan liggen. Heb je dat wel geprobeerd?

Gewicht is uiteraard ook relatief, hoe lang ben je? en wat is je standaard als je er nu al een paar jaar 15 kg boven zit? Hoe fit was je voor die 3 jaar? hele fitte mensen (ongeacht welke sport) worden vaak sneller weer fit.

9 tot 11 weken betekend alleen maar duur trainingen. Dat vind ik persoonlijk het meest saaie.

Maar, er zijn wel gekkere mensen die iets van plan waren en het zijn gaan doen.
Of ze verstandig zijn is niet altijd interessant. Maar dat kan je denk ik van ieder zeggen die meer dan een marathon doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElPaco
Voor veel mogelijk niet interessant, voor anderen misschien juist wel. Average Rob en zijn broer Arno hebben in 8 maanden tijd van helemaal niks naar een volledige triathlon getraind. Echt bizar hoeveel progressie ze hebben geboekt. Het laatste filmpje is de race zelf.

Linkje naar de playlist op Youtube van zijn avontuur (4 filmpjes)

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:45
Volgens mij waren het zelfs maar 6 maanden, erg indrukwekkend en inspirerend.

Mede door zijn video's speel ik sinds kort ook met het idee om te gaan beginnen met het trainen voor een triathlon, ik loop redelijk veel hard maar zwemmen en fietsen (behalve naar werk fietsen :+ ) heb ik eigenlijk geen ervaring mee, vooral het aanschaffen van alle fietsspullen heb ik mijn twijfels over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
Nou dan geef ik je ongevraagd mijn 2 cents, als triathleet in spé (zaterdag mijn eerste). Gewoon doen!

Ik zit sinds ik ben begonnen met trainen zoveel beter in mijn vel. Doordat je verschillende dingen traint gaat het ook minder vervelen dan altijd maar lopen, of altijd maar fietsen bijvoorbeeld.

Als je kort begint (1/8e bijvoorbeeld) valt het met de fietsspullen ook wel mee. Kijk voor een 2e hands racefiets en zorg dat je een helm hebt en je kan los.

En bij twijfels/vragen gewoon in dit topic, doe ik ook en iedereen hier is super behulpzaam :)

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:48
ArmyOfQueens schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:04:
Ook ik meld me eens in dit topic :)
Ik ga op 20 augustus de IRONMAN van Kopenhagen doen!
Al een aantal maanden flink aan het trainen (eerst tot april voornamelijk gefocust op hardlopen i.v.m. de marathon van Rotterdam) en heb er erg veel zin in.
In 2020 heb ik de 70.3 gedaan in Gdynia, Polen en dat smaakte naar meer, vandaag nu dus de volledige afstand.
Ben benieuwd hoe het 12-13 uur achter elkaar sporten gaan bevallen.
Ik heb opzich al 3x een losse marathon gelopen, regelmatig fietsritjes van 200+ en 3000m zwemmen in open water gaat opzich ook prima, maar zo alles achter elkaar is wel even spannend.

Iemand ervaring hier met IRONMAN Kopenhagen? Tips?
Ik zou deze volgend jaar willen doen, ik hoor dus graag je after story ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:45
ElPaco schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:36:
Nou dan geef ik je ongevraagd mijn 2 cents, als triathleet in spé (zaterdag mijn eerste). Gewoon doen!
Succes! Ik zal eens rondgaan bij wat vrienden die al fietsen voor wat advies over een goed instapmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
ElPaco schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:36:
zondag mijn eerste... begin wel langzaamaan wat "kriebels" te voelen.... Vandaag al wel 5x (in mijn hoofd) nagelopen of ik alle benodigde spullen al in huis heb. 8)7
We vertrekken morgenmiddag alvast naar een camping in de buurt, dus ik ben al overal in huis stapeltjes aan het maken: kampeerspullen, fietsgereedschap, triatlonspullen, voeding, etc... ;-)
Vanavond maar even rustig alles doorlopen en meteen inpakken. dan kan dat mapje dicht :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• denyos
@ElPaco en @breew heel veel succes dit weekend! De eerste blijft speciaal! Ondanks dat het vast wel ergens zwaar wordt zeker proberen te genieten. Jullie kunnen het.

Ik heb hier thuis te maken met een positieve besmetting. Mijn dochter van 8 heeft gisteren voor het eerst meegedaan met een zwemloop (100 meter zwemmen, 1KM rennen) en die heeft enorm genoten.
Ze roept al een halfjaar dat ze op triatlon wil (net zoals papa!) maar of ze het daadwerkelijk leuk vind moesten we nog even zien. Nou dat was wel duidelijk gisteren :+ .
Sinds 3 weken zit ze op wedstrijd zwemmen, en ik vermoed dat het niet al te lang gaat duren voordat er ook een ritje richting de atletiekbaan bij gaat komen...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
Dank je wel! Voel de spanning toch ook wel nu, hier ook al bezig met spulletjes klaar leggen, hoewel dat voor een 1/8e niet super veel is. Morgen begin ik pas om 18:45, dus zal wel heel de dag in spanning zitten :P

WoT stats

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ElPaco
Gisteren was het dan eindelijk zo ver! De 1/8e van Triatlon Het Groene Woud in Oirschot. Mijn start was pas om 17:45 dus genoeg tijd overdag om de spanning te voelen oplopen, zo fijn :9! Doel was überhaupt finishen, maar ergens tussen de 1:30 en 1:45 zou mooi zijn.

Rond een uur of half 3 aangekomen en mooi nog even de starts van andere afstanden kunnen kijken. Toch fijn om te zien hoe het allemaal moet en wat de goede en minder goede plekken zijn om te zwemmen bijvoorbeeld.

Dan op naar de transitiezone en spulletjes klaar leggen. 3x controleren of ik wel echt alles had en of het zodanig lag dat ik de juiste dingen op het juiste moment zou pakken.
We doen het er maar mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1f9TXLUO3bwHxZAgjXocU-c0-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azxUS20hToNJhyTNYsiyr7Lu.jpg?f=fotoalbum_large

Dan was het eindelijk mijn tijd om te starten, netjes alle 125 het water in en wachten op het startsignaal. Ik lag wat meer achteraan, weinig zin om direct in mijn gezicht getrapt te worden en ik had geen idee hoe snel de rest zou zijn. Ik zou vooral mijn eigen race zwemmen en als dat zou betekenen dat ik achteraan zou liggen, so be it. Uiteindelijk toch al 67e het water uit gekomen wat absoluut niet tegen viel. Mijn keuze om wat meer buitenom te gaan maar wel in rustig vaarzwemwater te gaan betaalde zich uit. Met een vrij goede hartslag en genoeg energie uit het water gekomen.
Strava zwemmen

T1: De allereerste ooit. Moeite met me goed afdrogen bij mijn voeten dus sokken aan was wat lastig. Daarnaast alles dubbelgecheckt waardoor ik bij de traagste zat in de wisselzone. Hierdoor teruggezakt naar de 97e plek. Op de fiets en gaan!
Strava T1

Dan 20 km fietsen. Benen voelde goed en meer mensen ingehaald dan dat mij hebben ingehaald. De laatste paar km was zwaar, ik probeerde mijn snelheid te behouden maar ook energie te sparen voor het lopen, ik wist dat dat het zwaarste ging worden voor mij. De baan was simpel, ongeveer op en neer over een rechte weg, eentje die ik ook vrij goed ken.
Uiteindelijk de 58e fietstijd, waardoor ik als 72e binnenkwam voor T2, dus toch wat plaatsen goed gemaakt!
Strava fietsen

T2: Dit zou sneller moeten gaan, fiets ophangen, helm af, andere schoenen aan en gaan! De wissel ging sneller dan de 1e maar nog steeds traag vergeleken met de meeste anderen, uiteindelijk als nummer 92 begonnen aan het hardlopen.
Strava T2

Het laatste onderdeel, en het onderdeel waar ik het meeste tegen op zag. Hardlopen. Een half jaar geleden kon ik nog geen 200 meter hardlopen, door eindeloos veel trainen wist ik dat ik, als losse run, net onder het half uur kon uitkomen. Nu met natuurlijk het zwemmen en fietsen in de benen mikte ik op en minuut of 32, hopende dat het publiek mij kon helpen mijn tempo goed vol te houden.
De eerste ronde was zwaar, ik voelde dat ik weinig energie meer had en de benen wilde echt niet. Gelukkig iemand gevonden met wie ik samen kon lopen waardoor ik het toch vol hield. 2e (en laatste) ronde ging een stuk soepeler, ik kon de finish ruiken en wist dat het bijna klaar was! Met een laatste sprint zelf nog een PR gelopen op de 5km en uiteindelijk na 1:31 gefinisht *O*
De extra push die publiek je op zo'n moment geeft is echt enorm! Uiteindelijk was ik 77e van de 125 (105 finishers).
Strava hardlopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4sDSe7gGw5DDkWhLh9EQa1HBEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NBCh325uS36iwA6aFbaOdVC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat was het geweldig! Ik ga zeker vaker een triatlon doen en nu heb ik mooi een tijd om voor te mikken. Verbeterpuntjes zijn vooral de transities en een betere zwemconditie. Voor nu vooral nagenieten en het lijf wat rust gunnen :)

[ Voor 4% gewijzigd door ElPaco op 02-07-2023 12:32 ]

WoT stats

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• breew
Mijn eerste triatlon zit er inmiddels ook op.
Het was een cross 1/4; 1k zwemmen, 30k mountainbike, 10k trailrun.
Prachtige omgeving bij het Gasselterveld, en de temperatuur was een stuk lager/beter dan vorig weekend gelukkig.

Doel was "uitlopen zonder blessures".. is dat is gelukt.

Ik vond het helemaal mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugRcGukK94jgiv9G8GOvsQ9EoWc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xBsTCJGJIvPbgfonShREp5yu.png?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7i6rmBdY4x_wBTP2PPj7W7P0I4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Ihho8pn9PIJUTsPLnUOpxBdl.png?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQdnIf3V-To7boWUBaoreUiAfZY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Qq0sBTmoij2XpBgQipjodIX3.png?f=fotoalbum_medium

Eindtijd: 3:12u.
Wat ging (al) goed:
  • Voorbereiding: ik had al mijn spullen bij me en was (ruim) op tijd
  • Zwemmen; borstcrawl was prima vol te houden 1k. (Bijna) achteraan gestart (voor de zekerheid), maar ongeveer 1/3 van het veld ingehaald (dit weer kwijtgeraakt bij de wissel ;-) )
  • Fietsen: geen moment in de problemen gekomen op de technische en mulle stukken. Er ik zag toch best wat mensen (half) vallen/uitklikken. Tempo was ook best ok (ca 20 km/h gemiddeld).
  • Verdeling energie: Ik heb geen moment echt kramp gehad (alleen de eerste kilometer van het hardlopen wat pijnlijke quadriceps aan de binnenzijde). Verder redelijk vlak gezwommen, gefietst en gelopen.
Wat kan beter:
  • Eerste wissel. Ik heb daar rustig aan gedaan, maar als ik de tijden zie kan ik daar vrij eenvoudig wat tijd (lees minuten) pakken.
  • Tempo hardlopen: dat kan ook nog wel wat omhoog. Wellicht toch wat meer variatie in training gooien.
  • Er mogen nog wel wat kilootjes af :+
Ook wel leuk om gemerkt te hebben: ik ben voor het eerst bezig geweest met wat sportvoeding (voor en tijdens de activiteit), en ondanks dat ik niet het gevoel heb gehad dat ik echt 'diep' ben gegaan, zegt de hartslagmeter dat er toch een behoorlijke inspanning is gedaan (voor mijn doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-ZCZoIXX-TMoLNm3p5yrr3yGwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KoxRirj39R092mOZBmGsdzty.png?f=user_large

Mooi om eens meegemaakt te hebben dit, en smaakt zeker naar meer. Denk dat de Rijntocht in Renkum de volgende gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Misschien een domme vraag, maar wat is nou precies het verschil tussen fietssokken en hardloopsokken?
Beide zijn toch gemaakt met zo min mogelijk naden om irritatie te voorkomen en voeren zweet goed af?

Ik heb laatst wat fietssokken gekocht (normale hoogte) die gewoon lekker zitten en hardlopen ging er ook prima mee.
Zit er aan te denken om daar wat paar van in te slaan of dat ik nou echt speciale hardloopsokken moet aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
ArmyOfQueens schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:09:
Misschien een domme vraag, maar wat is nou precies het verschil tussen fietssokken en hardloopsokken?
Beide zijn toch gemaakt met zo min mogelijk naden om irritatie te voorkomen en voeren zweet goed af?

Ik heb laatst wat fietssokken gekocht (normale hoogte) die gewoon lekker zitten en hardlopen ging er ook prima mee.
Zit er aan te denken om daar wat paar van in te slaan of dat ik nou echt speciale hardloopsokken moet aanschaffen :)
Eerlijk gezegd ben ik er ook niet uit, en soms pak ik ook hardloopsokken voor het fietsen als ik de fietssokken niet snel kan vinden of de boel in de was zit. En bij 1/8e triathlon gebruik ik helemaal geen sokken.
Overigens loop ik pakweg 95% van de tijd op Vibram Five Fingers en gebruik daar geen sokken meer voor.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik loop en fiets heel veel zonder sokken aan, om m'n voeten te laten wennen of zo :? . Moet wel zeggen dat ik gezegend ben dat ik zelden blaren krijg. Als ik sokken aan heb tijdens het sporten, zijn vrijwel altijd de sokken die ik ook de hele dag op 't werk al aan had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ArmyOfQueens schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:09:

Verschil zit hem in de marketing!
Ik kocht altijd hardloopsokken van minstens €15,- per paar. Die gaan allemaal vrij snel kapot bij de grote teen.
Nu Kiprun sokken bij de Decathlon gekocht. 2 paar voor €7,- geloof ik. En die zitten toch een partij lekker! Had ik dat maar eerder geweten. Weet nog niet hoelang ze meegaan, maar voor dat geld maakt dat ook niet zoveel uit (tenzij ze na een paar keer al kapot zijn, natuurlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Pretouska schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:05:
@sanger1981
Als het doel überhaupt finishen is, dan kan je nu aan de bak gaan en dan kan je best de finish halen.

Als je naar uitdagende streeftijden wilt gaan, dan kan je daar zelf het beste over oordelen.
heb je al een PR? moet die verbeterd worden?
of denk je eerder aan bepaalde snelheden halen per onderdeel?
Ik heb nog geen PR, wordt de eerste 70.3. Streeftijden had ik wel, als in een totale streeftijd van 06:30. Subdoelen waren het fietsen in 03:00 = 30 km/h gemiddeld en lopen binnen 02:10.
(geen arts) maar ik denk dat je prima met lies/heup/knie problemen in het water kan liggen. Heb je dat wel geprobeerd?
Zwemmen heb ik wel af en toe gedaan, maar ook niet structureel iedere week. Dat ga ik wel vanaf morgen weer oppakken overigens (train met een groep/trainer :) ).
Gewicht is uiteraard ook relatief, hoe lang ben je? en wat is je standaard als je er nu al een paar jaar 15 kg boven zit? Hoe fit was je voor die 3 jaar? hele fitte mensen (ongeacht welke sport) worden vaak sneller weer fit.
Euhhhhh..... Ik ben 1.75 en weeg nu ca. 97kg. Mijn alltime low als volwassene is 80kg geweest. Ik ben sinds mijn 17e nooit meer fit geweest na 2 kruisband operaties, tot ik zo een 8 jaar geleden weer begon te voetballen. Ca. 5-6 jaar geleden ook begonnen met hardlopen, obstacle runs en korte/sprint triatlons.

Om antwoord op je vraag te geven.... topfit ben ik nooit meer geweest sinds mijn jeugd. Dat wil ik wel nog altjid graag. Ik sport met name om mijn gewicht wat in te dammen maar ben het daarnaast ook leuk/lekker gaan vinden. Maar die blessures altijd....
9 tot 11 weken betekend alleen maar duur trainingen. Dat vind ik persoonlijk het meest saaie.

Maar, er zijn wel gekkere mensen die iets van plan waren en het zijn gaan doen.
Of ze verstandig zijn is niet altijd interessant. Maar dat kan je denk ik van ieder zeggen die meer dan een marathon doet.
Met het oog op mijn blessuregevoeligheid lijkt het niet verstandig..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denyos
Oef dat is dan inderdaad een flinke uitdaging. Ben zelf 1.80 en heb op mijn hoogste punt (2009) ook 97kg gewogen. Moest er toen echt niet aan denken om een halve triatlon te doen.
Ben toen eerst begonnen met hardlopen (Evy, nog voordat er apps waren, de mp3 tracks van de vlaamse radio) en mijn voedingspatroon aanpassen. Zo eerst afgevallen tot een kilo of 85 en toen erbij gaan fietsen en zwemmen (deels ingegeven door hardloop blessure, en doordat mijn broertje een nieuwe racefiets kocht en ik ineens zijn oude in de schuur had staan). In 2014 (had toen al een aantal halve marathons gelopen) besloten om structureel te gaan zwemmen ipv eens per maand en toen een cursus gevolgd bij de voorloper van Trisupport. In 2014 en 2015 wel m'n eerste wedstrijdjes gedaan, maar m'n eerste halve was pas in 2016 toen ik al een tijdje een gewicht onder de 80kg had.

Nu wil ik je absoluut niet wegjagen uit de triatlon sport, maar ik wil er wel voor waken dat je straks 1x een halve hebt kunnen doen en er daarna vanwege blessures maar weer mee stopt.
Persoonlijk zou ik dus eerst eens kijken naar sprint en kwart afstanden, en als dat een jaartje goed gaat zonder blessures de lengte uitbouwen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
denyos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:59:
Oef dat is dan inderdaad een flinke uitdaging. Ben zelf 1.80 en heb op mijn hoogste punt (2009) ook 97kg gewogen. Moest er toen echt niet aan denken om een halve triatlon te doen.
Ben toen eerst begonnen met hardlopen (Evy, nog voordat er apps waren, de mp3 tracks van de vlaamse radio) en mijn voedingspatroon aanpassen. Zo eerst afgevallen tot een kilo of 85 en toen erbij gaan fietsen en zwemmen (deels ingegeven door hardloop blessure, en doordat mijn broertje een nieuwe racefiets kocht en ik ineens zijn oude in de schuur had staan). In 2014 (had toen al een aantal halve marathons gelopen) besloten om structureel te gaan zwemmen ipv eens per maand en toen een cursus gevolgd bij de voorloper van Trisupport. In 2014 en 2015 wel m'n eerste wedstrijdjes gedaan, maar m'n eerste halve was pas in 2016 toen ik al een tijdje een gewicht onder de 80kg had.
Er is dus nog hoop voor me ;)
Nu wil ik je absoluut niet wegjagen uit de triatlon sport, maar ik wil er wel voor waken dat je straks 1x een halve hebt kunnen doen en er daarna vanwege blessures maar weer mee stopt.
Persoonlijk zou ik dus eerst eens kijken naar sprint en kwart afstanden, en als dat een jaartje goed gaat zonder blessures de lengte uitbouwen.
Die sprints/kwart heb ik al verschillende gedaan (met een PR van 1:13) dat is de reden dat ik ben gaan kijken naar wat langere afstanden. Ik vind het ook echt leuk dus ik zal er ook niet zomaar mee stoppen, zolang ik maar heel blijf ;)

Ik heb inmiddels ook besloten om dit jaar maar te laten voor wat het is. Nu eerst rustig opbouwen zonder tijdsdruk van een race. Misschien nog ergens een sprintje pakken eind van het seizoen ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
denyos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:59:

Ik ben 1.89 en weeg al jaren rond de 97 tot 102 kilo.. Heb meer dan 10 halve triathlons (rond de 5 uur finishtijd) gedaan en 1 volledige Ironman (11:15), zonder ingewikkelde schema's en coaches.. Ik ben ook niet dik, maar zeker ook niet dun en heb de afgelopen jaren geen blessures gehad... Geloof me, in de wisselzone zijn er meer mensen zoals ik, dan de grassprietjes.

Ik kan me helemaal suf trainen (>15 uur per week), en mijn eetpatroon is echt niet ongezond of veel, maar mijn gewicht blijft netjes op niveau.. Mijn spieren wegen gewoon veel denk ik >:) .

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 07-07-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Het kan ook zeker met een wat hoger gewicht maar als je nu al blessure gevoelig bent, dan is het wel verdomde lastig om in korte tijd naar een halve op te trainen. Daar moet je dan echt de tijd voor nemen zodat je een bredere basis kan leggen. Dit kan voor je conditie door veel te fietsen en zwemmen (geen schokbelasting) en voor het hardlopen door echt rustig te beginnen en langzaam de afstand uit te breiden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
En bij hardlopen goed materiaal/goede schoenen gebruiken. Ik ben daar wel achter gekomen toen ik nieuwe schoenen kocht. Pijntjes verdwenen en ik liep zonder extra moeite 5-8% sneller.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
ElPaco schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:29:
En bij hardlopen goed materiaal/goede schoenen gebruiken. Ik ben daar wel achter gekomen toen ik nieuwe schoenen kocht. Pijntjes verdwenen en ik liep zonder extra moeite 5-8% sneller.
Daar ligt het niet aan. Ieder jaar wissel ik mijn schoenen (minimaal) en heb 2 paar die ik naast elkaar gebruik. Vervangingsmoment loopt niet parallel aan elkaar ook, 1 paar in de winter en het andere paar in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Iemand nog een tip voor een leuke 70.3 ergens in Europa, op redelijke auto afstand? Hoeft niet per se IM branded te zijn, maar moet wel een mooie race zijn.

Qua periode... denk aan midden juli/begin augustus/september/oktober. Eerder komt qua planning niet echt uit ivm een obstacle run in mei (Spartan Zandvoort), een bruiloft in juni, en een bezoek aan de OS in juli. April lijkt me net te vroeg.

[ Voor 6% gewijzigd door sanger1981 op 16-07-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Niet met de auto te doen, maar Challenge Mallorca in oktober is echt een aanrader..

We gaan zelf waarschijnlijk in September naar Ironman Erkner (bij Berlijn), geen ervaring, maar ziet er wel mooi uit. Challenge Almere is ook altijd een topper.

[ Voor 49% gewijzigd door M@cer op 17-07-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
sanger1981 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:49:
Iemand nog een tip voor een leuke 70.3 ergens in Europa, op redelijke auto afstand? Hoeft niet per se IM branded te zijn, maar moet wel een mooie race zijn.

Qua periode... denk aan midden juli/begin augustus/september/oktober. Eerder komt qua planning niet echt uit ivm een obstacle run in mei (Spartan Zandvoort), een bruiloft in juni, en een bezoek aan de OS in juli. April lijkt me net te vroeg.
Ik heb een paar jaar geleden de IM 70.3 in Gdynia, Polen gedaan.
12 uurtjes rijden ongeveer, wij hadden een tussenstop in Berlijn gemaakt en er ook nog een paar dagen Gdansk aan vastgeplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sanger1981 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:49:

Challenge Almere in September?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Hallo! Hier aan een kort trainingsblok begonnen voor de DTS OD Triathlon in Ouderkerk 19 aug! Normaliter veel aan het lopen (Rotterdam marathon gelopen dit jaar) en lekker fietsen. Nu schema iets aangepast, minder lopen (meer focussen op snelheid) en lekker veel fietsen. Ook een keertje extra zwemmen per week de komende weken. Als dit allemaal bevalt volgend jaar een 70.3 doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
Appesteijn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Challenge Almere in September?
Zeer zeker een optie, maar lijkt me ook wel leuk om het te combineren met een buitenlandreisje ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
ArmyOfQueens schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden de IM 70.3 in Gdynia, Polen gedaan.
12 uurtjes rijden ongeveer, wij hadden een tussenstop in Berlijn gemaakt en er ook nog een paar dagen Gdansk aan vastgeplakt.
Ga eens kijken, qua afstand lijkt me dat helemaal prima inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
EnduronDon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:52:
Hallo! Hier aan een kort trainingsblok begonnen voor de DTS OD Triathlon in Ouderkerk 19 aug! Normaliter veel aan het lopen (Rotterdam marathon gelopen dit jaar) en lekker fietsen. Nu schema iets aangepast, minder lopen (meer focussen op snelheid) en lekker veel fietsen. Ook een keertje extra zwemmen per week de komende weken. Als dit allemaal bevalt volgend jaar een 70.3 doen.
In navolging hier op ook maar gelijk op zoek gegaan naar een trisuit. Kom eigenlijk op 2 exemplaren uit, enige ervaring hier?

Zone 3 aquaflo: https://eu.zone3.com/prod...it?variant=21717204598868 heb begrepen dat dit een prima merk is, goeie reviews op de website zelf (waar wat zegt dat).

Salfish aerosuit perform: https://www.bike24.nl/producten/585652?menu=1662,1771 bekend merk op zich van wetsuits etc, kan verder weinig info vinden over deze specifieke trisuit.

Vind overigens zo rond de €175,- wel voldoende. Wil er ook graag af en toe gebruik van maken om 1h - 1,5h te fietsen (zonder dit met swim/run te combineren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
@EnduronDon
vanwaar de Airosuits in plaats van een gewoon tri-suit?
Persoonlijke mening: een trisuit is er voor dat je niet hoeft om te kleden (mag ook vaak/altijd niet).
Warm krijg je het wel als je maximaal gaat 2 uur lang

Al zie ik wel dat een snelle google duik, je wel stuurt naar tri-pakken met mouwen.

De meeste die ik ken hebben een standaard pak zonder mouwen. (maar dat is allicht door de competitie)
bijvoorbeeld
https://www.futurumshop.n...rt-rood-zwart-heren.phtml
https://www.decathlon.nl/...e/_/R-p-339090?mc=8737866
https://eu.zone3.com/prod...it?variant=21717204205652
https://www.swimoutlet.co...8210374/?color=whiteblack
allen stukken goedkoper (wellicht handig voor eerste keer?)

Ik heb OD's in club tenu's gedaan van kalas ( amper zeem en verplicht) en almere challenge in een suit van forte
Tijdens een OD of 1/4 is de afstand voor mij prima om met een dunne zeem af te zijn.
Bij een Full distance krijg je denk ik zo ie zo bilpijn.

Ik zou zeggen voor 175 kan je hele leuke kleuren en merken vinden, maar is het nodig? Nee
Eerder aan je gevoel, je wensen en portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 14:34
Ik heb me opgegeven voor de 70.3 van Mallorca volgend jaar op 11 Mei, ik ben benieuwd. Vanaf Oktober wil ik hiervoor beginnen met het trainen.

Heeft iemand erveringen met deze 70.3 en zoja heb je nog tips?

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Pretouska schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:56:
@EnduronDon
vanwaar de Airosuits in plaats van een gewoon tri-suit?
Persoonlijke mening: een trisuit is er voor dat je niet hoeft om te kleden (mag ook vaak/altijd niet).
Warm krijg je het wel als je maximaal gaat 2 uur lang

Al zie ik wel dat een snelle google duik, je wel stuurt naar tri-pakken met mouwen.

De meeste die ik ken hebben een standaard pak zonder mouwen. (maar dat is allicht door de competitie)
bijvoorbeeld
https://www.futurumshop.n...rt-rood-zwart-heren.phtml
https://www.decathlon.nl/...e/_/R-p-339090?mc=8737866
https://eu.zone3.com/prod...it?variant=21717204205652
https://www.swimoutlet.co...8210374/?color=whiteblack
allen stukken goedkoper (wellicht handig voor eerste keer?)

Ik heb OD's in club tenu's gedaan van kalas ( amper zeem en verplicht) en almere challenge in een suit van forte
Tijdens een OD of 1/4 is de afstand voor mij prima om met een dunne zeem af te zijn.
Bij een Full distance krijg je denk ik zo ie zo bilpijn.

Ik zou zeggen voor 175 kan je hele leuke kleuren en merken vinden, maar is het nodig? Nee
Eerder aan je gevoel, je wensen en portemonnee.
Mouwen heeft wel de voorkeur, ook tegen verbranden. Kan ook wat goedkopers, maar als ik volgend jaar een 70.3 wil doen kan ik misschien net zo goed gelijk €75/50 meer uitgeven.

Daarnaast; de meeste die je linkt zijn of niet beschikbaar in mijn maat (L), of goedkoper omdat ze slechts een top zijn of sleeveless zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door EnduronDon op 20-07-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Ik heb zelf een pak van Fusion en een Rogelio van de club. Race eigenlijk buiten divisie wedstrijden om altijd in de fusion. Reden: fusion heeft mouwtjes en nog belangrijker: zakjes! Op langere afstanden vind ik het fijn dat ik mijn gelletjes mee kan nemen. Daarnaast vind ik de zeem een stuk fijner.

Edit: Vergeet ik nog een ander belangrijk verschil: mijn fusion pak heeft de rits aan de voorkant en het clubpak aan de achterkant. Op langere afstanden is dat handig als onderweg 'nature calls' en bij warmte kan ik de voorkant open doen en/of er makkelijker sponsen tussen steken.

[ Voor 32% gewijzigd door denyos op 21-07-2023 16:05 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Mag je bij een OD mouwen? Bij sommige races mag dat pas vanaf de halve toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Die regels zijn vrij recent aangepast.
Zie 2.8 in het wedstrijd regelement: https://assets.triathlonb...en-wedstrijdreglement.pdf

Als age-grouper zijn er niet meer zo veel regels. Doe je mee om de knikkers: kijk dan even goed welke regels voor jou gelden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Uiteindelijk gekozen voor een combinatie van losse broek en shirt:
- Compressport run under control short;
- Compressport tri postular aero SS top;

Beide leuk in de aanbieding, voor €120,- nu een leuk setje. Broek al geprobeerd tijdens bike/run, is helemaal prima. Kan ook mooi gebruikt worden voor op de trainer binnen, zeem is daar prima voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 20:31
Zijn er hier goede guides over aanschaf eerste fiets? Heb nog geen fietservaring en wil nu ook niet meteen een te hoge aanschafprijs aangezien ik nog niet weet hoe hard ik me ga verdiepen in fietsen/triathlon.

Denk 1-2.5k€ max nieuwprijs. Ik kan via m'n werkgever leasen dus dat maakt het min of meer interessant om nieuw te kopen.

Zijn er hier ook mensen die trainen met Zwift? Hoe bevalt dat?

[ Voor 51% gewijzigd door not2secure4u op 29-07-2023 07:21 ]

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
not2secure4u schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 07:12:
Zijn er hier goede guides over aanschaf eerste fiets? Heb nog geen fietservaring en wil nu ook niet meteen een te hoge aanschafprijs aangezien ik nog niet weet hoe hard ik me ga verdiepen in fietsen/triathlon.

Denk 1-2.5k€ max nieuwprijs. Ik kan via m'n werkgever leasen dus dat maakt het min of meer interessant om nieuw te kopen.

Ik denk als je nog geen / weinig ervaring hebt er maar 2 dingen zijn om op te letten bij het kopen van een racefiets:

- materiaal
- groepenset

In de prijsklasse die je noemt zul je voornamelijk aluminium fietsen vinden, deze zijn wat goedkoper maar wel iets zwaarder en vaak wat minder netjes afgewerkt.
Rond de 2k vind je ook wel carbon fietsen, deze zien er vaak wat strakker uit en het materiaal is lichter, maar dus wel wat duurder.

Qua groepenset kun je voornamelijk kiezen uit 2 merken; Shimano en SRAM waarvan Shimano veruit de grootste is.
De groepensets heb je ook weer in verschillende prijsklassen van de goedkoopste Claris en Sora tot de duurste Ultegra en Dura-Ace.
Naar mijn mening moet je minimaal kijken naar Tiagra, dit is een prima groepenset voor een beginner / halfgevorderde.
Je kunt ook kijken naar 105, dat is de groep die net boven Tiagra is gepositioneerd.
Net wat lichter en schakelt wat strakker.
Veel amateurs rijden op 105.

Op deze 2 punten zou ik het meeste focussen, merk lijkt me wat minder belangrijk.
Ga gewoon eens naar een grote winkel zoals Mantel, hier kun je alles rustig bekijken en een rondje fietsen in de winkel.
Eventueel kun je voor de daadwerkelijke aankoop naar een lokalere fietsenzaak, vaak is de service daar wel wat persoonlijker.

Zelf rijd ik overigens al sinds 2018 op een aluminium Tiagra van destijds 1000 euro en heb al vele 200 km+ ritjes, Ardennen, Alpen en halve Ironmans gedaan, dus ook met een goedkope fiets kun je jaren plezier hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
not2secure4u schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 07:12:

Ik heb een Zwift Hub gekocht afgelopen herfst. Bevalt goed, maar het sociale aspect boeit mij minder. Ik heb daarom sinds een tijdje mijn Zwift abonnement opgezegd en stuur m'n Zwift Hub nu aan via m'n Garmin 530. Doe nu vooral korte SST/VO2Max/Anaerobische workouts, maar straks met wat langere sessie zet ik waarschijnlijk weer Netflix aan ter afleiding/vermaak. Wel prima om even echt goed gericht te trainen, wat op de weg net iets minder goed lukt over het algemeen.

• denyos
Indoor trainen is voor mij echt een geweldige uitkomst. Zeker winterdag is het zo lastig om trainingstijd te vinden in het daglicht. De mogelijkheid om dan gewoon savonds om 20:30 nog op de fiets te kunnen klimmen voor een uurtje intervallen is super.
Welk platform je daarbij gebruikt is een eigen voorkeur. De 1 gaat voor Zwift, de ander voor trainerroad, rouvy, FulGaz en zo zijn er nog meer. Check voor meer info daarvoor even het indoor cycling topic

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13
denyos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:45:
Indoor trainen is voor mij echt een geweldige uitkomst. Zeker winterdag is het zo lastig om trainingstijd te vinden in het daglicht. De mogelijkheid om dan gewoon savonds om 20:30 nog op de fiets te kunnen klimmen voor een uurtje intervallen is super.
Welk platform je daarbij gebruikt is een eigen voorkeur. De 1 gaat voor Zwift, de ander voor trainerroad, rouvy, FulGaz en zo zijn er nog meer. Check voor meer info daarvoor even het indoor cycling topic
Je vergeet Join.

Indoor trainen is niet echt het allerleukste. Dus liever maak ik de training zo nuttig mogelijk.

Dan kom je in mijn ogen bij Join of Trainer road uit.

Ik snap ook dat hele volksstammen Zwift en co leuk vinden al dan niet met wedstrijd element. Maar dat is niet aan iedereen besteed.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• EnduronDon
Ik vind Garmin daar ook prima voor werken. Workout maken in connect, sturen naar je Edge en die stuurtje trainer weer aan.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Na afgelopen juli succesvol de lange afstand van de RFR Cross Tri te hebben voltooid was het afgelopen weekend tijd voor nog een stapje langer bij XTERRA Ardennes in België. De gekozen afstand 'Long Distance' zit dicht tegen een 70.3 aan. Maar het fietsen en hardlopen is dus geheel onverhard en op een 'spectaculair' parcours. Dit heb ik geweten..>:) Vorig jaar is XTERRA begonnen met langere parcoursen uitzetten die ook geschikt zijn voor gravelbikes. Normaliter zijn de kortere afstanden voorzien van allerlei jumps en technische elementen waardoor dit alleen toegankelijk is met een MTB.

De dagen voor het evenement op zaterdag was het mooi en heel droog weer. Echter de nacht van vrijdag op zaterdag regende het enorm veel. Op vrijdag had ik het parcours deels verkent en voorzag al dat dit een flinke uitdaging zou gaan worden op m'n gravelfiets met 40mm G-ONE R bandjes. Voorals omdat ik weet dat ik zeker niet als eerste uit het water ga komen én dus de tracks kapot gereden gaan worden door andere deelnemers.

Raceday _/-\o_

Zaterdagochtend was het weerbeeld weinig anders t.o.v. vrijdag. Het regende niet meer heel hard maar het was behoorlijk grijs en bewolkt. Niet koud en dus eigenlijk voor de deelnemers perfect.
We zaten vanaf donderdag al in een mooi appartement in Eupen. Dus ik hoefde me niet te haasten. Wel nog even 10 min. met de auto maar dit was meer praktisch voor de supporters.

Normaliter heb ik best wel last van spanning waardoor ik soms zelfs misselijk wordt en ook slecht kan eten.
Hier had ik nu nul last van. Ik denk dat het deels te maken had met dat ik alles al eens gezien had omdat ik de dag ervoor hier ook het startnummer had opgehaald. Niet meer zo onder de indruk zeg maar.
Wat overigens wel snel kan gebeuren bij dit type evenement. Het is groots opgezet met in dit geval over de gehele lengte van de stuwdam een transitiezone met tientallen tenten en allerlei stands. Ook een speaker die alles aan elkaar lult doet altijd veel (helaas in het Frans :? :O ).

Goede 20 minuten van tevoren mocht ik m'n fiets op een hele gunstige plek in de zone parkeren en bijbehorende spullen klaarleggen. Dichtbij het binnenkomen van het zwemmen en dichtbij het weggaan van het hardlopen. Zag relatief veel gravelbikes maar zeker 50% was MTB en sommigen hadden zelfs de 'fully' mee.
De buurman zag ik heel slim z'n versnelling alvast in een heel licht verzet zetten, die wist ook dat het straks direct omhoog zal gaan.

Om in het stuwmeer te komen moest er eerst vanuit de transitiezone een enorm steile helling afgedaald worden. Deze hadden ze voorzien van een soort stucloper om je blote voeten te ontzien. Eenmaal bij de rand aangekomen stonden veel mensen te twijfelen of ze wel gingen inzwemmen. Uiteindelijk ging iedereen want we zouden gaan starten vanuit het water (mass start). Ik zocht een tactische plek links aan de buitenkant waardoor ik zoveel mogelijk de wasmachine zou kunnen vermijden. Dit werkte goed, ik werd zeker wel door een paar mensen ingehaald die rakelings langs mee heen gingen. Hier en daar werden ook wel wat stootjes uitgedeeld en geïncasseerd. Maar al met al best tevreden met de start en de eerste 500m. Daarna kon ik wat meer in m'n eigen ritme en zone komen. Net voor de eerste rode boei (halverwege) ging het ineens heel moeilijk. Er was echt een sterke stroming voelbaar en ik ging steeds vaker 'peaken' hoever het nog was voordat ik rechts af kon slaan. Eenmaal op dat stuk ging het direct beter en kon ik ook een slipstream pakken van iemand voor mij. Op de terugweg een paar meter teveel gezwommen omdat ze witte boeien hadden geplaatst als markering. Ik zwom hier echt naartoe terwijl deze puur in het water lagen als afstandsmarkering. Ik had dus m'n koers kunnen houden. Maja niet te lang blijven balen en doorgaan om de laatste 300 meter af te maken. Uiteindelijk het water uit na 45 minuten. Ongeveer volgens verwachting maar belangrijker, voelde me totaal niet moe. .. Totdat die steile helling opgelopen moest worden. HR richting de 200... en maar zoeken naar die rits van m'n wetsuit.

Nu het fietsonderdeel. Omdat dit 'offroad' is keek ik hier enorm naar uit. Wissel ging vlot, door heel Tzone heen gerend omdat de exit aan de andere kant zat. Zwaaien naar m'n supporters en gaan met die banaan.
Inderdaad direct klimmen. M'n Garmin kondigde de eerste klim aan van c.a. 3 km 3.3% gemiddeld. Hier niet te gek gedaan maar wel direct een aantal deelnemers kunnen inhalen. Iedereen was nog vrolijk O+
Nadat we de rondwegen om het stuwmeer hadden gehad, sloegen we rechtsaf het bos in en daar werd duidelijk dat het zwaar en technisch lastig zou worden. Dikke modder op compleet kapot gereden stukken singletrack. Er zaten afdalingen in waar het echt een kwestie was een een spoor kiezen, daarin blijven en bidden dat het goedkwam. Vooral niet teveel remmen. (later bleek dat ik dit alsnog wel had gedaan. M'n brakepads achter waren na afloop hélemaal weg)

Ondanks alle uitdagingen goed kunnen drinken (Maurten 320 mix), 2 500ml bidons kunnen wegtikken in 3,5 u. Aangevuld met ca 5 gels. In de laatste paar kilometers zaten een paar lange afdalingen op asfalt, deze waren echt super gaaf! Wel oppassen voor de afwateringsbalken die ze daar diagonaal over de weg plaatsen. Dit kan je zo je band of velg kosten...
Veel mensen met kapotte banden, kettingen en derailleurs gezien, deze ongein is mij bespaard gebleven. Soms ook bewust er voor gekozen om even stukje te 'hike a biken'. Sommigen knalden zonder te aarzelen door kleine beekjes (zie strava foto) heen, tja dan kun je wel eens wat tegenkomen.

Laatste stuk ging langs het stuwmeer waar enorm veel schuine kanten waren. Daar waar ik de dag ervoor nog dacht; hier fiets je zo langs/overheen.. was dat nu wel anders. Banden voelde je onder je wegglijden en voor dat je het wist lag je half in het stuwmeer. Dus veel naar 'rechts' leunen en een voetje tegen de kant om deze passages door te komen.

Toen T2, ging ook soepel alleen m'n pet en compressie sokken 'vergeten' en m'n zonnebril opgelaten (die vol drek zat en dus bovenop m'n hoofd moest terwijl er 0 zonnestralen waren). Die compressiekousen zijn altijd een moeilijke afweging gezien het lastig is om ze aan te doen en dus veel tijd kost. Andere kant van de medaille; als je kuiten eenmaal dood zijn en je wellicht tegen kramp aanzit baal je dat je niet de tijd genomen hebt.

Hardlopen

Direct een paar stevige klimmetjes waar duidelijk werd dat deze niet allemaal rennend gedaan konden worden. Althans, niet slim. Afdalingen ging ik vooral de eerste ronde niet vol gas. Altijd maar afwachten wat er nog komt en dit hakt er nogal in op je quads. Kon aanhaken bij de 3e dame en liep samen met een Belg de KM's weg.
Aan het einde van ronde 1 was een enorm steile afdaling met grote rotsblokken die een soort trap vormden.
Daar schoot vol de kramp in m'n hamstring... dit heb ik nooit en dacht dat hier m'n race voorbij was. Stilstaan, drinken (Maurten) en voorzichtig losmaken. Daarna heel langzaam omlaag. Gelukkig daarna een recht /vlak stuk waar de kramp wegbleef. Door naar ronde 2. Hier iets meer risico's in de afdalingen en nog wat mensen kunnen inhalen die stopten bij de aid stations.

Nog steeds samen met de Belg en we hadden hoop dat we binnen de 6 uur gingen finishen. Helaas niet gelukt, de laatste km's waren afzien en stom doorstiefelen. In de laatste afdaling hem laten gaan en hem officieel benoemd tot 'suffer brother' . Na het finishen konden we erom lachen.

Eindtijd 6:05:30

'F*ck yeh dit is gaaf!' _/-\o_

Strava van Gravel:
https://www.strava.com/activities/9632823304

Garmin multi sport:
https://connect.garmin.com/modern/activity/11771825025

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:37
Phoe, respect @dreameater qua zwaarte lijkt me dit een 70.3 ruim te overstijgen. Mooie ervaring
Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste