Even shinen!
Afgelopen weekend was mijn Tri-debut, waarbij ik koos voor de standaard afstand tijdens Tri-Hard in Rotterdam! Vooraf ingezet om 'boven de helft' uit te komen. En dat is goed gelukt! Maar niet zonder slag of stoot. Gelukkig merkte ik de afgelopen weken dat m'n trainingen hun vruchten begonnen af te werpen. Puur door meer volume te draaien, werd ik zowaar een efficientere fietser en ging de hartslag tijdens het rennen steeds verder omlaag. Mei en Juni bevatte 30+ trainingsuren.
Het zwemmen was wat anders dan gedacht. Met een 'in het water' -start werd het een aardige free4all en moest ik aan het begin ook wel echt even positie kiezen, wat tikken verwerken en een schoolslagvoet op m'n kaak en bril. Ik ben geen sterke zwemmer en kwam hier aan met 6x 1 uur zwembad ervaring, dus zwemmen in het open water was even anders. De eerste 500m was drama, daarna ging het beter en zeker de laatste 500m kon ik lekker m'n eigen ding doen. Ik merkte dat zwemmen in een wetsuit ook wel heel erg lekker is. Na 30 minuten kon ik het water uit - veel sneller dan ik had verwacht!
T1 ging prima - had niet écht een plan, maar alles lag netjes klaar. Schoentjes aan en gaan. Direct na het opstappen een reepje eten, later nog een gelletje en bovenal doortrappen. Er stond flink wat wind, maar ik merkte dat ik op hartslag 150 goed door kon blijven gaan. Af en toe lachen voor de foto en voor de supportende vriendin en zoveel mogelijk laag blijven. Als 'roadie' zonder aerohelm ben ik maar 1x ingehaald door een andere roadie - verder alleen door peperdure TT-bikes - dus ook hier was ik niet ontevreden. 33km/h gemiddeld in de zon en de wind.
Hardlopen zou normaal m'n beste discipline moeten zijn (3x marathon-voorbereiding gedaan), maar ik kwam niet op targetpace (04:30) - toch iets te veel carbs tijdens het fietsen in genomen denk ik, want ik voelde het lichtjes irriteren. 4.45 werd al snel 5:00 en i.v.m. de temperatuur besloot ik het daarop te houden.
Achteraf had ik misschien wat dieper kunnen gaan en de hartslag in het rood kunnen duwen, maar ik vond het eigenlijk wel prima zo.
Uiteindelijk kwam ik na 2.43 binnen! Zeer dik tevreden als debut - temeer omdat ik niet opeens giga verbeterpunten zie. Ja, de transities kunnen geoefend worden en ik denk dat ik met een aero-setup op de fiets nog wel een km/h erbij weet te krijgen (?), maar er ging niks écht slecht. Uiteraard sta ik open voor tips!
Al met al - dit smaakt naar meer! Bedankt voor alle tips die jullie hier delen (die lezen de stille forumgebruikers zoals ik graag!), vanaf nu kan ik wellicht ook wat zinnigs bijdragen!
Strava or it didn't happen
[
Voor 1% gewijzigd door
Docslik op 01-07-2025 10:59
. Reden: strava ]