Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:11
Super gedaan @Kawa !
Zelf was ik vrijwilliger bij de zwemstart en ‘s middags bij de verzorgingspost na de finish.
Er was in het begin een beetje onduidelijkheid over wat de beste manier van starten zou zijn, de organisatie wilde steeds 3 tegelijk per kant, dus 6 in totaal elke 4 seconden laten starten, maar dit bleek toch te druk.
Toen per 4 laten starten en dit ging al beter en op den duur maar gewoon de stroom losgelaten en alleen zorgen dat men niet op elkaar zou springen.
De Ironmans waar ik zelf aan mee heb gedaan (Gdynia en Kopenhagen) waren wat dat betreft beter geregeld, hier had je 6 poortjes op een rij en elke 5 seconden ging er een piep en het poortje open.
Uiteindelijk is alles prima gegaan hoor, maar het voelde wat rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:53
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:14:
Super gedaan @Kawa !
Zelf was ik vrijwilliger bij de zwemstart en ‘s middags bij de verzorgingspost na de finish.
Er was in het begin een beetje onduidelijkheid over wat de beste manier van starten zou zijn, de organisatie wilde steeds 3 tegelijk per kant, dus 6 in totaal elke 4 seconden laten starten, maar dit bleek toch te druk.
Toen per 4 laten starten en dit ging al beter en op den duur maar gewoon de stroom losgelaten en alleen zorgen dat men niet op elkaar zou springen.
De Ironmans waar ik zelf aan mee heb gedaan (Gdynia en Kopenhagen) waren wat dat betreft beter geregeld, hier had je 6 poortjes op een rij en elke 5 seconden ging er een piep en het poortje open.
Uiteindelijk is alles prima gegaan hoor, maar het voelde wat rommelig.
hoe laat kwam je aan bij de start? Want dan heb je mij ook gezien in oranje broek, geel shirt en 2 portos in mijn beide oren......
was ook een van mijn puntjes dat die start anders moet en anders opgebouwd moet worden wat mij betreft... maar dat zijn leerpuntjes.... (net als de plaatsing van de boeien buiten de haven)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:17:
[...]

hoe laat kwam je aan bij de start? Want dan heb je mij ook gezien in oranje broek, geel shirt en 2 portos in mijn beide oren......
was ook een van mijn puntjes dat die start anders moet en anders opgebouwd moet worden wat mij betreft... maar dat zijn leerpuntjes.... (net als de plaatsing van de boeien buiten de haven)
Ah was jij dat, dan heb ik je inderdaad gezien.
Ik kwam volgens mij als 3e aan rond 05:45.
Ander puntje ter verbetering is de informatie over het inleveren van de witte tassen, hier heb ik denk ik wel 100 vragen over gekregen.
Volgens mij stond dit niet duidelijk in de athlete guide en bij de zwemstart ook geen bordje o.i.d. dat men naar het rode busje op de brug moest.
En volgende keer veel meer afvalbakken bij de start, er stonden er maar 2 helemaal aan het begin bij de toiletten, maar verder niets. Na de start was het een behoorlijke puinhoop met gelletjes, slippers en flesje :P

Hoe heb jij de dag verder ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:19
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Ander puntje ter verbetering is de informatie over het inleveren van de witte tassen, hier heb ik denk ik wel 100 vragen over gekregen.
Volgens mij stond dit niet duidelijk in de athlete guide en bij de zwemstart ook geen bordje o.i.d. dat men naar het rode busje op de brug moest.
En volgende keer veel meer afvalbakken bij de start, er stonden er maar 2 helemaal aan het begin bij de toiletten, maar verder niets. Na de start was het een behoorlijke puinhoop met gelletjes, slippers en flesje :P

1 van de 100 vragen was van mij. Ook heb ik zelfs helemaal geen vuilnisbak kunnen vinden dus dat is zeker een punt van verbetering!

De zwemstart vond ik zelf wel weer prima en vond het eigenlijk wel goed verlopen. Idd met 2 om 2 starten geeft/gaf wat ruimte in het water. Met 3 om 3 zou he bij je voorganger in z’n nek duiken dus prima beslissing!!

Al met al vond ik alles prima georganiseerd en geregeld dus dank hiervoor!! Ook aan @miel uiteraard!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:52
Wat een ervaring. :*)

Het zwemmen ging perfect. Weersomstandigheden waren hiervoor ook perfect natuurlijk, amper wind wat zeldzaam is. Ik ben niet zo'n goede zwemmer en volg sinds februari zwemcursus borstcrawl wat ik vrij lastig vind. Ik zwom dan ook 50/50 schoolslag en borstcrawl. De tweede helft vond ik dat ik voldoende ruimte had om rustig op m'n eigen snelheid borstcrawl te doen. Ging top en was met 46 minuten klaar.

Snel naar het fietsen toe. Ook hier was het weer perfect voor en voor mij fietste ik een prima tempo. Reed 32 gemiddeld en veel mensen hier in kunnen halen. Voor mijn gevoel niet te veel gegeven hier. Ze hadden wel last minute te route aangepast, maar dat was verder prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV0MKuNBA8drPDmesUQO_ckgNCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8tKm1eOLzu692JqQMifpaQsp.png?f=user_large

Vervolgens het lopen. Ik had tijdens het fietsen 3 bidons leeggedronken (2x isotone 1x electrolyten) een fruitreepje en 3 gelletjes. Het lopen begon goed, maar mijn maag begon te borrelen en ik te boeren. Ik voelde als ik nog een gelletje zou nemen ik waarschijnlijk over m'n nek zou gaan. Had er ook totaal geen trek in. Het hardlopen heb ik gedaan op veel water, isotone drank, cola en banaan (4 halve bananen gedurende de loop). Na 12km kakte ik behoorlijk in, ontzettend zware en vermoeide benen en kreeg last van de warmte. Gezien de late mooie dagen heb ik niet in deze temperaturen kunnen trainen (zoals bijna iedereen), maar ik kreeg er wel last van. Helaas stukken moeten lopen maar wel hardlopend de finish over gekomen (laat me niet kennen waar publiek staat! ;-) ).
Met hardlopen absoluut niet de tijd kunnen lopen die ik wilde, 2:16 waar ik zeker onder de 2uur had willen lopen. Met fietsen ervoor lukt het me om 21km in 1:46 te lopen, daar was ik nu heeel ver van verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFEXPL8IFayaj07L8aRIR8eJE0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s29GcOS5S3qYJkXzLFQKOpSD.png?f=user_large

Conclusie: ik vind het heel vet dat ik mijn eerste triathlon, meteen een halve, gehaald heb en redelijk goed. Als ik kritisch ben; het lopen is totaal niet gegaan zoals ik wilde en daar baal ik van. Volgende keer beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8AkeD1-XBa2NErS117vesTbWGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DqQTx1iVE5CWo6cdfstkM6ya.png?f=user_large

Hier brak ik en kwamen de emoties los. Vooral nadat ik dan even doorvoor mijn neefje en nichtje en familie/vrienden langs de kant zie staan en een handje geef tijdens het lopen. Geweldige momenten. Je werkt er toch 4,5maand naar toe en zet dit neer. Was de eerste, maar niet de laatste keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:43:
Hoe is het iedereen vergaan?

Ik ben nog altijd moe maar kijk terug op een mooi evenement!
Gisteren; mentaal vooral moe, niet scherp. Spierpijn viel nog mee.

Vandaag; mentaal weer scherp, behoorlijk spierpijn in de bovenbenen.

Verder top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Giel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Gisteren; mentaal vooral moe, niet scherp. Spierpijn viel nog mee.

Vandaag; mentaal weer scherp, behoorlijk spierpijn in de bovenbenen.

Verder top :)
Hoeveel had jij gezwommen volgens je horloge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
[...]

Dan kwam je samen met mij aan..... jij trok je shirt aan toen ik kwam en toen moesten jullie iets met hekken gaan doen toch?
Ik was formeel niet verantwoordelijk voor de swim start, maar dat ga ik volgend jaar wel doen... ook gewoon goed regelen en idd meer afvalbakken....
De mooie bakken met water nog gezien voor de brilletjes? Met een mooi logo van de Maastrichtse Reddingsbrigade er op? ;-)
Heb idd wel fotos gezien van mega veel afval aan het einde.... volgend jaar 2 afvalbakken in die punt zetten dat scheelt veel opruimen..... White bags ook duidelijker maken, boeien anders leggen (ik had totaal geen enkele rekening met de zon gehouden... dom!) maar overall heel erg tevreden! (voor een 1e keer als team Maastricht in Hoorn..;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Hoeveel had jij gezwommen volgens je horloge?
2757m 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
dan was dat niet te weinig..... zo een gekke route gezwommen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:55:
[...]

dan was dat niet te weinig..... zo een gekke route gezwommen dan?
Vond die 1900 wat weinig dus ik dacht plak er nog wat aan vast.. nee geen idee waar het door komt. Strava/garmin zegt onderstaande. Heb wel ongeveer helft schoolslag gedaan en helft borstcrawl. Maar ik denk gewoon dat m'n gps kuren heeft of zo..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlvZHqqJTcy9Q26H-HI3n5vANcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzLyOCLC6TAJGCm2fDDyCztF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Giel op 25-06-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Dan kwam je samen met mij aan..... jij trok je shirt aan toen ik kwam en toen moesten jullie iets met hekken gaan doen toch?
Ik was formeel niet verantwoordelijk voor de swim start, maar dat ga ik volgend jaar wel doen... ook gewoon goed regelen en idd meer afvalbakken....
De mooie bakken met water nog gezien voor de brilletjes? Met een mooi logo van de Maastrichtse Reddingsbrigade er op? ;-)
Heb idd wel fotos gezien van mega veel afval aan het einde.... volgend jaar 2 afvalbakken in die punt zetten dat scheelt veel opruimen..... White bags ook duidelijker maken, boeien anders leggen (ik had totaal geen enkele rekening met de zon gehouden... dom!) maar overall heel erg tevreden! (voor een 1e keer als team Maastricht in Hoorn..;-))
Ja klopt dat was ik inderdaad ;)
En die bakken heb ik inderdaad gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Giel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:03:
[...]

Vond die 1900 wat weinig dus ik dacht plak er nog wat aan vast.. nee geen idee waar het door komt. Strava/garmin zegt onderstaande. Heb wel ongeveer helft schoolslag gedaan en helft borstcrawl. Maar ik denk gewoon dat m'n gps kuren heeft of zo..

[Afbeelding]
je route klopt aardig.... maar die afstand dus echt niet.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnl0VqoHeJDJGK2Woy_SbQbuPUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGW2vHZY7oT4xuEudk5oWsFI.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was mijn route zaterdag.... maar dan met een boot...... 1 keer buiten de haven een mooie golf gepakt en daardoor "van koers" en 1 keer manouvreren tussen bootjes die er toen nog lagen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
[...]

Enige kritiek wat ik heb/had:

- In the athlete guide stond voor de 5150 dat de transitie dicht ging om 6:45. Een versie later 7:45. Hier was veel onduidelijkheid over.
- Ik vind het bijzonder dat er voor was gekozen om 2300 man ongeveer tegelijkertijd over het kleine bruggetje te laten lopen om de witte tassen in te leveren. Toen ik er stond werd het een beetje chaos bij de big bags en gingen de deelnemers zelf de tassen in de bigbags stoppen. En het bruggetje is daar veel te smal voor. Het bruggetje is iig wel sterk genoeg gebleken!

Verder niets op aan te merken en echt top georganiseerd. De begeleiding onderweg, reddingsbrigade tijdens het zwemmen, de drink/eetposten. Echt top. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Giel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Toen ik er stond werd het een beetje chaos bij de big bags en gingen de deelnemers zelf de tassen in de bigbags stoppen.
Was dat niet de bedoeling dan? Dat heb ik ook gedaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
ben even aan het denken waar je anders de white bags zou kunnen doen....... want vanaf Hollandia was alles dicht ivm parcours.... maar goede feedback! Gaan we doorgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:21:
ben even aan het denken waar je anders de white bags zou kunnen doen....... want vanaf Hollandia was alles dicht ivm parcours.... maar goede feedback! Gaan we doorgeven!
Klopt, dat is idd een punt. Bijvoorbeeld in de straat Het Oude Sluisje. Maar dan moet het vrachtwagentje nog wel weg kunnen rijden over het ABC waar het dan vrij druk is. Maar goed, dat is zo even makkelijk gezegd..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-05 14:10
Afgelopen zondag de lange afstand in Stein volbracht. (lees:1km swim, 60 k bike en 11 lopen)

Triathlon Stein, na jarenlang als toeschouwer te hebben gekeken nu zelf aan de start van de lange afstand. Wat een dag! Zwemonderdeel erg tevreden over de 1000 m, iets brutaler in het water kan me nog een aantal plekken opleveren.
Fietsonderdeel steady de 60 km doorgetrappeld, maar niet hard genoeg om mijn plek te kunnen behouden, conditie is in orde maar vermogen moet nog omhoog.
Hardlooponderdeel geprobeerd om 4.50/km te lopen, helaas bleek dat niet haalbaar meer en heb me moeten aanpassen aan het parcours. Uiteindelijk gemiddeld 5.10/km op 11.65 km.

🏊 0.18.24
🚴 1.49.25
🏃‍♂️ 0.59.01

3.13.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 10:52
Vraagje mbt wetsuits. Voor de alpe d’Huez triathlon heb ik vrijwel zeker een wetsuit nodig.
Ik heb er nu een gekocht van de Decathlon (goedkoopste lange zwem wetsuit). Echter zit de maat die volgens de tabel moet passen bij mijn hals/nek zo ontiegelijk strak.

Zo straks dat een ader in mijn hals als t ware opzwelt. Tov normale situatie steekt het echt uit en valt het op. Nu weet ik dat het strak moet zitten, maar zo strak?
Iemand die een richtlijn kan geven hoe strak t daar moet zitten, of wordt in het water losser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Distoration schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:22:
Vraagje mbt wetsuits. Voor de alpe d’Huez triathlon heb ik vrijwel zeker een wetsuit nodig.
Ik heb er nu een gekocht van de Decathlon (goedkoopste lange zwem wetsuit). Echter zit de maat die volgens de tabel moet passen bij mijn hals/nek zo ontiegelijk strak.

Zo straks dat een ader in mijn hals als t ware opzwelt. Tov normale situatie steekt het echt uit en valt het op. Nu weet ik dat het strak moet zitten, maar zo strak?
Iemand die een richtlijn kan geven hoe strak t daar moet zitten, of wordt in het water losser?
Ik zou zeggen dat een wetsuit nauw moet aansluiten, maar niet moet knellen.
Je moet ongehinderd een arm- en beenslag kunnen maken, dus niet te strak zodat je beperkt wordt in je beweging.
Maar ook weer niet te losjes zodat er luchtbellen in je wetsuit ontstaan.
Welke heb je precies? Die van Van Rysel of Nabaji?
Vergelijk anders eens met de foto's op de site hoe ze vallen bij de modellen.
En anders even een maatje groter proberen, dan weet je het zeker.
Mijn ervaring is dat Decathlon niet moeilijk doet over omruilen, ook niet als het kaartje er al af is.
Zolang het maar niet gebruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 10:52
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:32:
[...]

Ik zou zeggen dat een wetsuit nauw moet aansluiten, maar niet moet knellen.
Je moet ongehinderd een arm- en beenslag kunnen maken, dus niet te strak zodat je beperkt wordt in je beweging.
Maar ook weer niet te losjes zodat er luchtbellen in je wetsuit ontstaan.
Welke heb je precies? Die van Van Rysel of Nabaji?
Vergelijk anders eens met de foto's op de site hoe ze vallen bij de modellen.
En anders even een maatje groter proberen, dan weet je het zeker.
Mijn ervaring is dat Decathlon niet moeilijk doet over omruilen, ook niet als het kaartje er al af is.
Zolang het maar niet gebruikt is.
Verder zit de wetsuit wel goed en is hij niet te groot dat er luchtbellen ontstaan. Het betreft die van Nabaiji.
Grotere maat zou zeker een optie zijn, als die op voorraad zou zijn..
Heb nu de een tandje duurder model gekocht in de grotere maat, even kijken hoe die zit. Anders kost het maar wat meer, maar wil wel graag ademend het water uit komen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Allervieste
Triathlon Eupen '24

De Sprintafstand in Eupen stond vandaag op het programma. Na een relax ritje naar de Belgisch/Duitse grens een uur voor aankomst gearriveerd. Last minute, aldus de vrijwilligers bij de registratie. Wisselzone inrichten en met een watertemperatuur van 21 graden de wetsuit uit het vet gehaald.
🏊 500m 09:56 Heerlijk kunnen zwemmen, iets brutaler mijn plaats behouden en uiteindelijk in voor mij goede tijd uit het water.
🚴 24.5 km 49:52 Bekend waren de hoogtemeters van het parcours. Helaas niet gezien dat 350 hm in de eerste 10 km van het parcours zitten. Helaas te weinig van de omgeving kunnen genieten door het afzien. Gemiddelde wat bij kunnen trekken in de brede weg terug richting de dam. Laatste steile klimmetje na de wisselzone deed wel pijn.
🏃‍♂️5 km 23:44 Het hardloopparcours begon met een klimmetje naar een vals plat stuk van ongeveer 2 km. Hier naar beneden duiken en 2 km terug naar de dam lopen om het begin klimmetje nog een keer te bedwingen naar de finish.

Samenvattend:
Niet geheel tevreden over het looponderdeel maar overall een prima resultaat met een 51e plaats van de 170 inschrijvingen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Giel
Na lang twijfelen de knoop doorgehakt. Kaartje gekocht voor de hele Ironman in Hamburg, juni 2025.

Op de korte termijnplanning staat:
- Dynamische bikefit icm ligstuur op racefiets
- Lid worden van de lokale triathlonvereniging en kijken of ze daar bijv. kunnen helpen met een trainingsschema.
- Zo niet hulp vragen van bijv. proschema.nl of tri2one coaching.

Verder ben ik vanaf de 70.3 afgelopen juni door gaan trainen. Zwem 2x per week waarvan 1x les en dat gaat heel goed. 1 September doe ik ook mee met de zwemtocht van Marken naar Monnickendam (3.5km). En met het fietsen en lopen gaat het prima, dat moet ik langzaam weer uitbouwen.

Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:21
Hier aanraders voor een ligatuur voor op m’n racer om vast wat te wennen aan de houding etc tot er een tt bike is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
jasperz89 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:55:
Hier aanraders voor een ligatuur voor op m’n racer om vast wat te wennen aan de houding etc tot er een tt bike is?
Hoeveel tijd moet je overbruggen?

Ik heb vorige keer een 70.3 gefietst met een ligstuur van de decathlon van 40 euro. Dat gaat prima voor een korte periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

jasperz89 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:55:
De houding op een TT bike is echt anders. Je zit verder naar voren (recht boven je trapas). Je zou wat kunnen wennen aan het voorover liggen, maar het is wel echt anders. Dat is ook de reden waarom je niet even een dagje een TT bike moet lenen voor de langere afstanden; je lijf moet ook even wennen.

Voor mij aanstaande zaterdag de Gelreman op het programma. Vorig jaar best zenuwachtig, nu valt het allemaal wel mee. Heb ook minder getraind, maar voel me fit. Hoop dat de wind op de dijk mee zal vallen, dan kan er wellicht nog een mooie tijd inzitten :) Daarnaast hopen dat de voeding beter gaat en ik kan blijven eten tot het einde.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
CrashOne schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

De houding op een TT bike is echt anders. Je zit verder naar voren (recht boven je trapas). Je zou wat kunnen wennen aan het voorover liggen, maar het is wel echt anders. Dat is ook de reden waarom je niet even een dagje een TT bike moet lenen voor de langere afstanden; je lijf moet ook even wennen.

Voor mij aanstaande zaterdag de Gelreman op het programma. Vorig jaar best zenuwachtig, nu valt het allemaal wel mee. Heb ook minder getraind, maar voel me fit. Hoop dat de wind op de dijk mee zal vallen, dan kan er wellicht nog een mooie tijd inzitten :) Daarnaast hopen dat de voeding beter gaat en ik kan blijven eten tot het einde.
Ja snap dat de geometrie echt anders is hoor, maar denk dat de TT bike ergens rond februari komt en ga op 1 juni IM Hamburg doen. Dacht dat ik met het ligstuur de houding enigszins kon trainen/wennen tot die tijd.

Succes zaterdag!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 17:54
Het is volgens mij best een goed idee om alvast een ligstuur op je fiets te plaatsen.. Dan kan je in ieder geval je schouders alvast laten wennen.

Voor mij zitten er een paar drukke weken aan te komen.

- 24-08 / Kwart Anna Pauwlona
- 01-09 / Zwemtocht Marken - Monnickendam
- 08-09 / 5 dagen trainen op Mallorca
- 14-09 / Halve Challenge Almere
- 06-10 / IRONMAN Barcelona

Eens kijken hoe het allemaal gaat de komende tijd.

[ Voor 49% gewijzigd door M@cer op 21-08-2024 10:39 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
M@cer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:36:
Het is volgens mij best een goed idee om alvast een ligstuur op je fiets te plaatsen.. Dan kan je in ieder geval je schouders alvast laten wennen.

Voor mij zitten er een paar drukke weken aan te komen.

- 24-08 / Kwart Anna Pauwlona
- 01-09 / Zwemtocht Marken - Monnickendam
- 08-09 / 5 dagen trainen op Mallorca
- 14-09 / Halve Challenge Almere
- 06-10 / IRONMAN Barcelona

Eens kijken hoe het allemaal gaat de komende tijd.
Mooie planning. Ik heb me ook ingeschreven voor de zwemtocht. Ben benieuwd! Ben alleen nog in afwachting van wat meer informatie, wat tot nu toe erg sumier is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
mooie plannen, ben benieuwd naar het verslag after. Succes met de voorbereidingen in ieder geval....

Ik merk vooral door 2 ligsturen afgelopen maand te hebben getest dat de houding heel anders is bij verschillende posities maar dat de onderrug geen verschil voelt tussen de posities. Die moest vooral erg wennen aan het diep zitten.

Ik heb zelf geen ervaring met een tt bike

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• M@cer
Gisteren mijn eerste wat langere rit op mijn nieuwe TT bike.. Wat een verschil met mijn oude Canyon Speedmax. Dat was ook een heerlijke fiets voor snelheid, maar dit is toch wel een stap vooruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAD5xGjsWYY7OOQnqMbLcjM4Qpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3nsvQsvbsn0DmY6rYbMSJIw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is bijna valsspelen, zo makkelijk als je de kilometers wegfietst. Wind mee, wind tegen, allemaal geen probleem om goed op snelheid te blijven.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05
Prachtig monster @M@cer ! Is dit die nieuwe speedmax CF SLX (ik ga er maar even vanuit dat het niet de CFR is)?
Hier ga je in ieder geval weer een hoop plezier mee hebben, ben benieuwd wat je er mee kan in Barcelona.

Edit: hmmm qua box op de buis zou het de "gewone" Speedmax CF moeten zijn, maar qua kleurstelling de SLX...

[ Voor 23% gewijzigd door denyos op 22-08-2024 13:26 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Het is geen CFR, dit is een CF 8 die ik van iemand in Duitsland heb overgenomen.. 2 jaar oud, met Ultegra 8150 DI2. Eigenlijk is DI2 niet nodig, misschien zelfs wel een beetje onhandig op een TT, maar je hebt bijna geen keuze meer voor mechanisch schakelen.

Wilde eigenlijk een nieuwe kopen, maar de prijs is zo enorm omhoog gegaan de afgelopen jaren, dat is echt niet leuk meer. Waar ik mijn eerste Speedmax met Ultegra 5 jaar terug nog voor 2800 euro kocht, begint het nu bij 5.000 voor Shimano 105. En dan is Canyon wat betreft prijs/kwaliteit nog gunstig, 8)7

Heb nu 2 nieuwe zo goed als nieuwe Canyons (Speedmax en Aeroad), maar als de prijzen zo blijven stijgen ga ik wel een aantal jaar mee doen.

[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 22-08-2024 13:29 ]

• denyos
Zat zelf ook voorzichtig naar een nieuwe te kijken. Ik rij nu nog op een Felt B16 die ik begin 2016 heb gekocht (2015 model) maar schrok ook wel flink van de prijzen. Heb daar echter nog altijd de stock wielen in zitten en zou die wel willen upgraden, maar dat is nog velgremmen. Dus 1) die vind je bijna niet meer, 2) die upgrade voelt beetje als geld weggooien.

Di2 is op een vlak parcour inderdaad beetje overbodig op een triatlon fiets, maar voor triatlons met wat meer beklimmingen lijkt het me best fijn dat je ook kan schakelen als je niet in je stuur ligt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Mooi ding hoor! Ik heb een afspraak gepland staan bij Tripro voor een bikefit incl. samenstellen/aanschaffen nieuwe TT. Gelukkig kan ik dit doen via het fietsleaseplan vanuit mijn werk waardoor het ineens betaalbaar wordt. TT waar ik naar zit te kijken is ook 6000 euro dus dan gaat de lol er anders ook snel vanaf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kawa
Voor mij was het een paar weken geleden ook ‘new bike day’. Lang voor 2ehands gezocht maar niks kunnen vinden wat geschikt was voor mijn lengte en nog enigszins recent was kwa techniek. Dus diep in de buidel en de ‘goedkoopste’ Canyon Speedmax besteld. Omdat deze zonder powermeter komt ook maar gelijk een setje Garmins erbij genomen want moest sowieso trappers hebben.
Wat al gezegd is hierboven is de houding echt anders dan die op een racefiets met ligstuur. Mijn eerste rit was ongeveer 30km om te kijken hoe alles aanvoelt en werkt (voornamelijk de Di2) en geen last erna. Mijn 2e rit was een weekje later van 80km. Ik heb 90-95% in de aero houding gereden en had 5 dagen vreselijk spierpijn, beginnende in mijn hamstrings tot in half achter in m’n rug. Dit ondanks dat ik wel gewend was in het rijden met ligstuur op m’n racefiets. Iets op verkeken dus (zal ook wel de leeftijd zijn :X ), maar gelukkig zijn de ritjes nu al minder pijnlijk. Daarmee zeggende.. de houding is echt anders. Wel merk ik dat het makkelijker snel gaat tot zelfs comfortabel waar ik met de racefiets voor een zelfde snelheid flink moest aanpoten.

Di2 schakelen vind ik juist super. Je kan aanzetten en opschakelen in de normale houding en dan in aero gaan zitten en verder opschakelen. Ook als je opeens uit aero moet kun je alsnog terugschakelen. n=1 maar ik vind het echt een uitkomst.

To be honest had ik liever een andere kleur maar de CF is er nu alleen in komogrijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bpVIy81DfNxGWG-UWMjkhNLtig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2UZVGStarloPkBhhNMa212i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Nice Bike.. Inderdaad jammer dat er wat betreft kleur weinig boeiends is op dit moment..

De reden waarom ik DI2 enigszins onhandig vind is omdat je vrij makkelijk per ongeluk het knopje op je aerostuur indrukt waardoor je schakelt. Maar dat kan iets persoonlijks zijn. Met mechanisch schakelen had ik hier toch minder last van. De knopjes bij het stuur zijn wel erg makkelijk

Nu ben ik ook iemand die echt zoveel mogelijk in Aerohouding fietst.. Vaak zie je tijdens wedstrijden mensen met de duurste fietsen die dan amper gebruik maken van hun aerostuur en dan juist op de momenten dat je er het meeste profijt van hebt (met wind tegen).

Uit ervaring denk ik dat je ongeveer 4 a 5 kilometer gemiddeld sneller fietst op een TT bike met dezelfde inspanning. Met een triathlonstuur op je normale fiets is dat ongeveer gemiddeld 2 km.

[ Voor 6% gewijzigd door M@cer op 23-08-2024 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:26
M@cer schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:25:
Het is geen CFR, dit is een CF 8 die ik van iemand in Duitsland heb overgenomen.. 2 jaar oud, met Ultegra 8150 DI2. Eigenlijk is DI2 niet nodig, misschien zelfs wel een beetje onhandig op een TT, maar je hebt bijna geen keuze meer voor mechanisch schakelen.

Wilde eigenlijk een nieuwe kopen, maar de prijs is zo enorm omhoog gegaan de afgelopen jaren, dat is echt niet leuk meer. Waar ik mijn eerste Speedmax met Ultegra 5 jaar terug nog voor 2800 euro kocht, begint het nu bij 5.000 voor Shimano 105. En dan is Canyon wat betreft prijs/kwaliteit nog gunstig, 8)7

Heb nu 2 nieuwe zo goed als nieuwe Canyons (Speedmax en Aeroad), maar als de prijzen zo blijven stijgen ga ik wel een aantal jaar mee doen.
Ik heb dezelfde fiets in mintgroen, blijft een heerlijk ding waar je ook nog fris afstapt als je 180km in de benen hebt.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:29

Secsytime

Automagisch

Hoe kwam je zo in Duitsland terecht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Te weinig aanbod nieuw bij Canyon, dus dan op zoek naar een nieuw gebruikte. En ik wilde perse een Canyon.

Eerst Marktplaats, maar daar was erg weinig aanbod. Toen Buycycle, maar die waren eigenlijk allemaal te ver weg en een tweedehands fiets kopen op de gok vond ik geen goed idee.

Toen via Kleinanziege (Duitse Marktplaats) gezocht. Daar stond al flink wat meer op en vond ik deze fiets. Kon alleen geen account aanmaken als Nederlander, maar gelukkig kon ik de verkoper via Google en zijn triathlonvereniging vinden.

Vervolgens tijdens mijn vakantie langs gereden (moest 200km omrijden, maar dat had ik ervoor over) en de fiets geprobeerd en meegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door M@cer op 23-08-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
M@cer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:58:
Te weinig aanbod nieuw bij Canyon, dus dan op zoek naar een nieuw gebruikte. En ik wilde perse een Canyon.

Eerst Marktplaats, maar daar was erg weinig aanbod. Toen Buycycle, maar die waren eigenlijk allemaal te ver weg en een tweedehands fiets kopen op de gok vond ik geen goed idee.

Toen via Kleinanziege (Duitse Marktplaats) gezocht. Daar stond al flink wat meer op en vond ik deze fiets. Kon alleen geen account aanmaken als Nederlander, maar gelukkig kon ik de verkoper via Google en zijn triathlonvereniging vinden.

Vervolgens tijdens mijn vakantie langs gereden (moest 200km omrijden, maar dat had ik ervoor over) en de fiets geprobeerd en meegenomen.
Waarom wilde je per se een Canyon? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Giel schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Waarom wilde je per se een Canyon? :)
Wat mij betreft de mooiste fietsen met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Nog weg getwijfeld over andere merken (voornamelijk Felt), maar was bang dat ik daar uiteindelijk spijt van zou krijgen..

Dit is thuis inmiddels de 15e Canyon fiets (4 man) dus we zijn aardig merkvast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:43
Hallo! Vanwege persoonlijke omstandigheden nauwelijks kunnen trainen voor mijn eerste 1/4 triathlon, 21 september in Zwolle. Is hier nog iemand die mijn inschrijving over wil nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 21:20
Maar di2: nooit misschakelen en op 2 plekken (bars en remmen) kunnen schakelen.. alleen maar voordelen! Zeker op een TT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
badnews.nl schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:28:
[...]

Maar di2: nooit misschakelen en op 2 plekken (bars en remmen) kunnen schakelen.. alleen maar voordelen! Zeker op een TT
Ik schakel juist vaker mis met Di2 omdat je makkelijker per ongeluk op de knop van schakelen drukt.. Daar had ik met mechanisch geen last van.. Op 2 plekken schakelen is zeker handig, maar ik probeer zoveel mogelijk in de bars te fietsen. Het is dat het er nu op zit, op mijn oude fiets heb ik het nog nooit gemist.

Het is mooier en heeft zijn voordelen, maar scheelt ook zo 1.000 euro. Ik vind de voordelen die 1.000 euro niet waard. Goedkoopste fiets (2023) was 4.000 euro zonder Di2 en is nu (2024) 5.000 euro met Di2 met voor de rest dezelfde configuratie.

Zeker omdat een TT bike nou ook niet een fiets is die ik heel veel gebruik in vergelijking met mijn normale racefiets (85% tegen 15% op 10k km per jaar) hoeft zo'n TT van mij ook niet de hoofdprijs te kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 27-08-2024 08:41 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Runner15
Runner15 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:39:
Hallo! Vanwege persoonlijke omstandigheden nauwelijks kunnen trainen voor mijn eerste 1/4 triathlon, 21 september in Zwolle. Is hier nog iemand die mijn inschrijving over wil nemen?
Eind augustus deze post nog geplaatst maar hier geen reactie (prima natuurlijk) en ook op andere plekken niet kunnen slijten. Dus dan maar doorpakken en er toch voor gaan 💪🏻

En vandaag was het dus zo ver! Met hulp van dit topic en de rest van het internet alle voorbereidingen gedaan (eten, spullen etc.)

Het was 1/4 triathlon. Totale tijd: 2:43:41. Niks mis mee, gezien de weinige training afgelopen 2 maanden! En man, wat een lol heb ik gehad. Echt een top sport dit! Gaan er vast meer volgen 😅

Zwemmen bijna volledig schoolslag. Stukjes borstcrawl maar ja.. Dit is nog iets om veeel te trainen. Tijd: 24:46

Eerste wissel: op zich prima. Had gepland sokken aan te doen maar met vochtige voeten (wel een handdoek erbij gehad) toch nog lastig. Tijd: 4:39

Fietsen ging prima! Stond een klein windje, de helft van de ronde mee, de andere helft tegen. Maar netjes mijn gelletjes opgegeten en genoeg gedronken. Tijd: 1:17:43

Wissel 2 is makkelijker. Snel hardloopschoenen aan kunnen doen en door. Tijd: 2:58

En het hardlopen dan nog. Ging eigenlijk ook wel goed! Had wel al mijn gelletjes al op dus volgende keer meer meenemen. Maar leuk parcourtje en de familie nog langs de baan. Lekker mijn eigen tempo kunnen lopen, wetende dat ik daarmee mijn doel (2:45) zou gaan halen.

Ja, erg goed vermaakt en zeker voor herhaling vatbaar! 😄

• denyos
Kijk, dat zijn de mooie verhalen! Gefeliciteerd met je debuut en leuk om te lezen dat het naar meer smaakt.

Hier gaat het even allemaal iets minder dan ik zou willen, na een corona in juni eigenlijk niet meer met triatlon bezig geweest. In plaats daarvan de laatste weken weer te fanatiek het lopen op gepakt met na paar weken een duidelijk overbelasting signaal van mijn lichaam. Nu dus (weer) een stapje terug terwijl ik conditioneel echt merkte dat ik weer aan het bouwen was. Tempo's kwamen makkelijk en afstanden waren eigenlijk niet echt een probleem.
Vanaf volgende week weer rustig opbouwen met lopen. Heb voor januari, februari en maart wat hardloop wedstrijden uitgezocht zodat ik een deel heb om in de winter naar toe te werken. En daarna eens rustig bedenken welke wedstrijden ik komend jaar wil gaan doen. Heb in ieder geval besloten om niet meer mee te doen aan de divisie wedstrijden, maar wat ik dan wel wil ben ik nog niet helemaal over uit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
denyos schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:12:
Kijk, dat zijn de mooie verhalen! Gefeliciteerd met je debuut en leuk om te lezen dat het naar meer smaakt.

Hier gaat het even allemaal iets minder dan ik zou willen, na een corona in juni eigenlijk niet meer met triatlon bezig geweest. In plaats daarvan de laatste weken weer te fanatiek het lopen op gepakt met na paar weken een duidelijk overbelasting signaal van mijn lichaam. Nu dus (weer) een stapje terug terwijl ik conditioneel echt merkte dat ik weer aan het bouwen was. Tempo's kwamen makkelijk en afstanden waren eigenlijk niet echt een probleem.
Vanaf volgende week weer rustig opbouwen met lopen. Heb voor januari, februari en maart wat hardloop wedstrijden uitgezocht zodat ik een deel heb om in de winter naar toe te werken. En daarna eens rustig bedenken welke wedstrijden ik komend jaar wil gaan doen. Heb in ieder geval besloten om niet meer mee te doen aan de divisie wedstrijden, maar wat ik dan wel wil ben ik nog niet helemaal over uit.
Dankje! Ja, maar eens even goed alle kalenders in de gaten houden met welke triathlons wanneer zijn. Zijn hier tips voor dé kalender van Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Alle wedstrijden die aangesloten zijn bij de NTB kan je vinden op https://mijn.triathlonbond.nl/external/events/.
Er zijn echter ook best veel wedstrijden die georganiseerd worden buiten de bond om, die staan niet in die kalender. Ik heb nog geen duidelijke website waar ook die wedstrijden staan.

Strava

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• M@cer
Nog minder dan 2 weken tot de Ironman in Barcelona.. Het begint nu toch wel spannend te worden.

Vorige week de Halve in Almere gedaan (verslag). De omstandigheden waren ideaal en de benen voelde top. Met een fietssnelheid van 38 gemiddeld en een goede halve marathon van 1:45 het me eindelijk gelukt om, in mijn 14e halve afstand, onder de 5 uur te finishen (4:56)..

Gisteren, als laatste voorbereiding, de Dam tot Damloop 2 keer gelopen en ook dat ging opvallend goed. Ik ben er denk ik wel klaar voor. De komende dagen wat rustiger aan en volgende keer woensdag met een vol beladen auto richting Calella.

[ Voor 8% gewijzigd door M@cer op 23-09-2024 11:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Giel
Bij mij komt er schot in de zaak, wel leuk om er mee bezig te zijn.

- Bikefit gedaan bij Tripro voor de aanschaf van een triathlonfiets (ben bezig de Cervelo P-series te leasen via het fietsplan van m'n werk. Willen ze nou vitaler personeel of wat?!)
- Inspanningstest gedaan bij Tri2One voor zowel lopen als fietsen. Interessante informatie komt eruit. Dat ik een lage hartslag heb wist ik al, maar het is allemaal wel heel laag. Langzaam gaan trainen naar een hogere cadans (standaard rijd ik eigenlijk rond de 70rpm wat ik natuurlijk het lekkerst vind). Nu moet ik relatief veel energie leveren bij een lage hartslag. Als ik ga fietsen met een hogere cadans, zal ik een iets hogere hartslag krijgen maar efficienter met m'n energie om gaan.
- En in zee gegaan met Proschema voor een trainingsschema voor de komende 7 maanden.

Zin in hoor. Eerst volgende week nog 2 weken op vakantie, en daarna dedicated trainen!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:07

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Vorige week zaterdag IM Italy (Emilia Romagna) voltooid in 11:09

Hier niet heel actief geweest tijdens mijn voorbereiding op m'n eerste long distance; maar wel even leuk om inkijkje te geven in mijn proces/situatie:

- Ervaring op 1/8e , olympisch en XTERRA evenementen
- Goede basisconditie voor het starten van triathlon specifieke schema (FTP 304//hardlooptres 4:03min/km)
- Zwemmen minste discipline; gestart met BC cursus in 2022
- (gratis) schema van Phil Mosley (MyProCoach) als intermediate niveau
- Focus in schema voornamelijk op fietsen en brick runs. (verrassend weinig hardloop (junk) miles)
- 0 blessures/pijntjes gedurende één jaar
- Weekvolume variërend van 10 - 18 uur per week.

Race gerelateerd:
- 1:19 zwemtijd
- 5:34 bike
- 3:56 run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvz-riB79PZnmMdJ28JGYe7FOKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YhpHUQL8z6XvplyhcmCg71Tt.png?f=fotoalbum_large
- 70 gram/h aan carb houdende sportdrank
- elk uur 2 of 3 gels, om het uur cafeïne houdende gel
- 880 ml tussen aerobars , 2x 750 ml bidon achter het zadel (hervullen tijdens 88k d.m.v. special need bag)
- 'Ingehouden' tijdens het fietsen > voedingsplan gevolgd
- Sub 4h marathon!
- Epische finish!!

Geen moment echt er helemaal doorheen gezeten, dit was ook het doel vooraf. Flink genieten.
En dat is gelukt, wat een superdag. Hoogtepunt is om 6:30 het strand oplopen met honderden gelijkgestemden. Dan een beetje inzwemmen, wanneer plosteling keihard de muziek aangaat om iedereen op te zwepen voor de zwemstart. Daar sta je dan vervolgens bijna langer dan een uur waardoor de adrenaline bijna je oren uitspuit voordat je het water in rent.

Voelt vreemd dat dit doel nu (alweer) achter me ligt.. iedereen vraagt what's next. Ik ga minimaal een aantal maanden weer lekker in groepsverband hardlopen en misschien wel bij een triathlon vereniging.

Iedereen met een beetje ambitie; ik kan het je van harte aanraden!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
@dreameater geweldig gedaan.. We zitten wat betreft tijd aardig vergelijkbaar denk ik. Ik hoop iets sneller te fieten, maar moet waarschijnlijk wat inleveren met lopen. Mijn doel en hoop is onder de 11 uur, nadat ik 3 jaar geleden in Hamburg 11:13 had. Daar hadden we de hele dag slecht weer, dus hopelijk zit daar nog wat winst.

Wij vertrekken woensdag naar Calella.. De zenuwen gieren door ons lijf, het is nu maar goed dat het gaat gebeuren, zodat we het kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

M@cer schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:31:
@dreameater geweldig gedaan.. We zitten wat betreft tijd aardig vergelijkbaar denk ik. Ik hoop iets sneller te fieten, maar moet waarschijnlijk wat inleveren met lopen. Mijn doel en hoop is onder de 11 uur, nadat ik 3 jaar geleden in Hamburg 11:13 had. Daar hadden we de hele dag slecht weer, dus hopelijk zit daar nog wat winst.

Wij vertrekken woensdag naar Calella.. De zenuwen gieren door ons lijf, het is nu maar goed dat het gaat gebeuren, zodat we het kunnen afsluiten.
Thanks! Bij het fietsen was voor mij de verleiding heel groot om een hoger wattage te gaan trappen. Maar achteraf blij dat ik me heb kunnen inhhouden. De frisheid en het kunnen genieten tijdens de marathon was me zóveel meer waard.

Hahah die zenuwen, mooi is dat. Kost op een gegeven moment ook veel energie. Hopelijk heeft je slaap(kwaliteit) er nog niet zoveel onder te lijden. Ik sliep vooral de twee nachten erna bizar slecht.. behoorlijke nasleep qua indrukken en emoties. (net een klein kind, haha!)

Succes daar, maak er wat moois van!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
dreameater schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:52:
[...]

Thanks! Bij het fietsen was voor mij de verleiding heel groot om een hoger wattage te gaan trappen. Maar achteraf blij dat ik me heb kunnen inhhouden. De frisheid en het kunnen genieten tijdens de marathon was me zóveel meer waard.

Hahah die zenuwen, mooi is dat. Kost op een gegeven moment ook veel energie. Hopelijk heeft je slaap(kwaliteit) er nog niet zoveel onder te lijden. Ik sliep vooral de twee nachten erna bizar slecht.. behoorlijke nasleep qua indrukken en emoties. (net een klein kind, haha!)

Succes daar, maak er wat moois van!
Hoe heb jij qua fietsen er naar toe getraind? Getraind op zones obv vermogen of hartslag?

Ik heb vorige week een inspanningstest gehad voor zowel fietsen als lopen. Bij beide disciplines moet ik de lagere zones echt beter en vooral véél meer gaan trainen. Zowel lopen als fietsen véél meer hartslagzone 1 en 2 trainen. Voor fietsen is dat bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otp3METdq6gBG7SSlDVnfSnPSFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2NYcbPzmRxcUSU5hGIYNsByg.png?f=user_large

Het wordt nog wel een uitdaging (eigenlijk vooral wennen) om te fietsen in zone 1/2. Ik ga er zó snel overheen. Gisteren een ritje gefietst van 65km deels over de Veluwe en ging rustig aan. Gewoon lekker tempo en achteraf 65% in zone 3 gefietst.

Zelfde met hardlopen, wordt ook echt wennen om in lagere zones te trainen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QndcbN4vtIp5IY9iD8CuTGrCZ-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8Kh7TK218ZerkLlktSuPk1t.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Giel schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:58:
[...]

Hoe heb jij qua fietsen er naar toe getraind? Getraind op zones obv vermogen of hartslag?

Ik heb vorige week een inspanningstest gehad voor zowel fietsen als lopen. Bij beide disciplines moet ik de lagere zones echt beter en vooral véél meer gaan trainen. Zowel lopen als fietsen véél meer hartslagzone 1 en 2 trainen.
Fietsen vooral vermogen en combinatie van HR. Dit is wel een beetje waar de gemiddelde duuratleet tegenaan loopt indien hij/zij 'serieus' begint met trainen imo. De vrijblijvende rondjes blijken jarenlang op een te hoge intensiteit uitgevoerd. (vooral met hardlopen) Nu is het de kunst om je ego overboord te gooien en die lage zones te trainen en in korte intensievere blokjes Z4/Z5 (vaak later in het schema) aan te spreken.

Bij mij heeft deze manier van gepolariseerd trainen goed uitgepakt.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
dreameater schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:58:
[...]

Fietsen vooral vermogen en combinatie van HR. Dit is wel een beetje waar de gemiddelde duuratleet tegenaan loopt indien hij/zij 'serieus' begint met trainen imo. De vrijblijvende rondjes blijken jarenlang op een te hoge intensiteit uitgevoerd. (vooral met hardlopen) Nu is het de kunst om je ego overboord te gooien en die lage zones te trainen en in korte intensievere blokjes Z4/Z5 (vaak later in het schema) aan te spreken.

Bij mij heeft deze manier van gepolariseerd trainen goed uitgepakt.
Mooi gezegd over dat ego, dat wordt het lastige maar tegelijkertijd ook het leuke!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@M@cer is mooi aan het strijden nu! Zit net boven de 10:00 nu en moet nog 7km in de marathon. Hopelijk steunt het publiek hem voldoende om z'n pace vast te houden

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• M@cer
Het was top gisteren, uiteindelijk gefinisht in 10:52:08, dus onder het doel van 11 uur en 21 minuten sneller dan 3 jaar geleden in Hamburg.

Maar wat een pleuris eind, dit was mijn tweede IRONMAN, maar ook mijn laatste (zoals ik het nu zie 🤣). Halve afstand is echt leuker en veel beter behapbaar..

Mijn hele verslag van gisteren is hier te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

M@cer schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:35:

Maar wat een pleuris eind, dit was mijn tweede IRONMAN, maar ook mijn laatste (zoals ik het nu zie 🤣). Halve afstand is echt leuker en veel beter behapbaar..
Mooi hoor, gefeliciteerd met deze prestatie! Hoe zag jou trainingsschema eruit qua lopen? (Zal zo ff op Strava kijken).
Ben wel benieuwd gezien je erg goed fietst maar daar wellicht tijdens de marathon wel enigzins de prijs voor betaald. Nu ik je verslag gelezen heb ben ik iig extra blij en dankbaar dat ik de marathon best soepel heb kunnen volbrengen. Zonder wandelen , zonder pijntjes én met een dikke lach de laatste ronde in gegaan ben..

Dit pakken ze je in ieder geval niet meer af! Succes met herstellen en in slaap komen (#kansloos door de adrenaline) 😅

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• M@cer
dreameater schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Mooi hoor, gefeliciteerd met deze prestatie! Hoe zag jou trainingsschema eruit qua lopen? (Zal zo ff op Strava kijken).
Ben wel benieuwd gezien je erg goed fietst maar daar wellicht tijdens de marathon wel enigzins de prijs voor betaald. Nu ik je verslag gelezen heb ben ik iig extra blij en dankbaar dat ik de marathon best soepel heb kunnen volbrengen. Zonder wandelen , zonder pijntjes én met een dikke lach de laatste ronde in gegaan ben..

Dit pakken ze je in ieder geval niet meer af! Succes met herstellen en in slaap komen (#kansloos door de adrenaline) 😅
Dat was ingecalculeerd, om onder de 11 uur te komen moest ik winst halen bij mijn sterkste onderdeel, het fietsen. Toen ik begon met fietsen had ik al 10 minuten voorsprong en ik heb dat naar ruim een half uur opgebouwd bij het fietsen. Daarmee kon ik wat verliezen tijdens het lopen.

In de 4 losse marathons die ik heb gedaan zat ik altijd rond de 4 uur, dus een half uur verliezen in een triathlon is zo gek nog niet.

Ik ben eigenwijs en heb geen schema, maar doe waar ik zin in heb en gelukkig heb ik veel zin om te sporten.

Ik ben 47 en woog 20 jaar geleden 130 kilo en eindig nu bij de top 30 procent in een IRONMAN.. geloof me maar dat ik ook nog met een grote glimlach over de finish ging.

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 08-10-2024 08:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Giel
Zojuist een triathlonfiets besteld! Kon ik doen via het fietsplan via mijn werk, want anders werd het gewoon op de racefiets. Van die prijzen word je ook niet goed..

Als het goed is komt ie over een week of 2/3 binnen. :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/9490d5b2-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/882e2898146d5a8dcfa9fcf86942bbedac912dbe.jpg?20241028100711

Dit is toch fietsporno. Wordt uitgevoerd met 80mm velg achter, 60mm voor en SRAM Rival erop (heb ik ook op mijn racefiets en vind het wel handig als de TT precies dezelfde heeft) en hydraulische remmen. Voor de remmen heb ik eigenlijk niet echt een goed argument. Heb het wederom op de racefiets en wil dat gewoon weer erop ipv mechanisch.

Ik ben echt heel benieuwd hoe dit gaat fietsen! 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Giel op 29-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Gave fiets, mooie kleur ook..

Remmen maken niets uit, gebruik je toch niet >:) >:)

[ Voor 23% gewijzigd door M@cer op 29-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
M@cer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:42:
Gave fiets, mooie kleur ook..

Remmen maken niets uit, gebruik je toch niet >:) >:)
Inderdaad, eigenlijk had ik moeten kijken naar het gewicht en de lichtste nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Gewicht is ook niet het belangrijkste, aero is belangrijker en dat zit zo te zien wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
Heeft er iemand tips voor hoe je het beste een zadel kiest? Gewoon online 1 met goede reviews, of toch echt ff proefzitten ergens? En zo ja: waar dan?!

Het is voor op een normale racefiets met aerobars. Nog niet toe aan een TT-fiets.

PS: beste wensen voor het nieuwe jaar! Zal mijn eerste jaar worden met 2 triathlons (1/8 en 1/4). Nu al zin in!!

[ Voor 19% gewijzigd door Runner15 op 02-01-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05 20:03
Runner15 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:30:
Heeft er iemand tips voor hoe je het beste een zadel kiest? Gewoon online 1 met goede reviews, of toch echt ff proefzitten ergens? En zo ja: waar dan?!
Koop er een voor een normale prijs, en als hij niet bevalt, koop een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Runner15 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:30:

Het is voor op een normale racefiets met aerobars. Nog niet toe aan een TT-fiets.

PS: beste wensen voor het nieuwe jaar! Zal mijn eerste jaar worden met 2 triathlons (1/8 en 1/4). Nu al zin in!!
Heb je de positie al op orde? De geometrie van een racefiets is namelijk heel anders dan die van een TT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denyos
Als je echt wil proefzitten dan zou je naar Hilversum kunnen gaan (TriPro). Die doen een zadelmeeting met drukpunten bepaling. Die hebben vaak ook een hoop test zadels liggen. Waarschijnlijk zijn er wel meer bedrijven die dit doen, van deze weet ik het uit eigen ervaring.

Maar een zadel is ook wel afhankelijk van hoe je op je fiets zit. Als je vol in de aero houding zit, dan komt er vaak wat meer en langer druk op je edele delen dan wanneer je normaal op een racefiets zit. Het eerste jaar dat ik triatlons deed (kwarts en ODs) deed ik gewoon met het standaard zadel op mijn racefiets in combi met een opzet stuurtje.
Toen ik richting de halve triatlon ging en ook een triatlon fiets kocht, heb ik daarbij gelijk het zadel uitgezocht (Cobb Fifty-Five).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
Secsytime schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Heb je de positie al op orde? De geometrie van een racefiets is namelijk heel anders dan die van een TT.
Ja, ik denk wel redelijk. Qua houding kom ik een heel eind, maar ik krijg gewoon zadelpijn en merk dat mijn zadel veel te puntig en smal is om een lekkere houding te kunnen vinden. Heb hem al naar boven en voren gezet.
denyos schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:25:
Als je echt wil proefzitten dan zou je naar Hilversum kunnen gaan (TriPro). Die doen een zadelmeeting met drukpunten bepaling. Die hebben vaak ook een hoop test zadels liggen. Waarschijnlijk zijn er wel meer bedrijven die dit doen, van deze weet ik het uit eigen ervaring.

Maar een zadel is ook wel afhankelijk van hoe je op je fiets zit. Als je vol in de aero houding zit, dan komt er vaak wat meer en langer druk op je edele delen dan wanneer je normaal op een racefiets zit. Het eerste jaar dat ik triatlons deed (kwarts en ODs) deed ik gewoon met het standaard zadel op mijn racefiets in combi met een opzet stuurtje.
Toen ik richting de halve triatlon ging en ook een triatlon fiets kocht, heb ik daarbij gelijk het zadel uitgezocht (Cobb Fifty-Five).
Hmm.. Ja, oké. Bedankt voor het meedenken. Zoals ik hierboven al zei doe ik het inderdaad met een normale racefiets, alleen kan ik nog niet helemaal de juiste houding vinden en ik ervaar vooral dat ik gewoon niet lekker zit. Qua kracht zetten, open houding, leunen op de ellebogen etc. zit ik denk ik wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

.

[ Voor 99% gewijzigd door Secsytime op 04-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-05 14:35
denyos schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:25:

Tripro kan ik alleen maar aanbevelen :Y

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Giel
Over Tripro gesproken.. gisteren was het new bike day. Eindelijk na heel wat tegenslagen tussen werkgever, leasemaatschappij die niet weet wat een triathlonfiets is en geen goedkeuring geeft, uiteindelijk een overstap naar andere leasemaatschappij etc.. Heel wat voeten in de aarde gehad, maar hij staat er;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRzENMGzXG8hGndNHzWLsC1oj8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgEcteRJPnHaNrH0Nf76ybEE.jpg?f=fotoalbum_large

P*rno toch?! Aan het materieel zal het straks niet liggen in ieder geval… :+

• BrammeS
sanger1981 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Tripro kan ik alleen maar aanbevelen :Y
Same, ik ben er destijds heen gegaan met mijn Canyon speedmax, Canyon fietsen zijn top, maar ik fietste er eigenlijk pas lekker op nadat ik hem bij Tripro heb laten afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
Misschien dat iemand hier het antwoord heeft aangezien dit ook over materiaal gaat. Ik denk er aan om een elves triatlon frame aan te schaffen en ben aan het uitzoeken wat hier allemaal nog bijkomt. Zijn er volledige triatlon groepsets te koop? Of dien je alles los aan te schaffen ofzo? Een “normale” groepset lijkt me wat zonde aangezien je niets aan die shifters hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

jasperz89 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:50:
Misschien dat iemand hier het antwoord heeft aangezien dit ook over materiaal gaat. Ik denk er aan om een elves triatlon frame aan te schaffen en ben aan het uitzoeken wat hier allemaal nog bijkomt. Zijn er volledige triatlon groepsets te koop? Of dien je alles los aan te schaffen ofzo? Een “normale” groepset lijkt me wat zonde aangezien je niets aan die shifters hebt.
Bedoel je dit frame? :?

Afbeeldingslocatie: https://ueeshop.ly200-cdn.com/u_file/UPAX/UPAX686/2409/16/products/b01a1f70f4.jpg?x-oss-process=image/format,webp/quality,q_100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
Yes, die bedoel ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

jasperz89 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Yes, die bedoel ik inderdaad.
Shifters kun je gewoon los kopen?

Edit: of een totale set

[ Voor 19% gewijzigd door Secsytime op 14-02-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
I know. Maar vroeg me meer af of er een complete “triatlon groepset” bestaat inclusief shifters en juiste brake-levers, aangezien je de shifters/brake levers uit een reguliere groepset niet zult gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

jasperz89 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:41:
[...]

I know. Maar vroeg me meer af of er een complete “triatlon groepset” bestaat inclusief shifters en juiste brake-levers, aangezien je de shifters/brake levers uit een reguliere groepset niet zult gebruiken.
Compleet ben ik het nog niet tegengekomen. Denk dat je losse onderdelen bij elkaar moet gaan zoeken.
Zo heeft mijn fiets;

- Shimano 105 (RD,FD, Cassette en Crank/pedalen en ketting)
- TRP RP HD-T910 Hydraulische remmen
- MicroShift BS-A11 Aerobar shifters

TRP wordt blijkbaar veel ingezet op tri fietsen m.b.t. remmen.
Shifters kun je van dit type ook wel van shimano krijgen (deze zaten stock op m'n fiets, maar werken prima)
Aandrijflijn kun je dan zelf bepalen...ik zou als ik alles nu zelf kon samenstellen voor SRAM axs gaan met etap red shifters. (al schakel ik veel minder op de tri bike dan op bijv. gravel, dus electronisch voelt voor mij iets 'minder' nodig).

Succes met je build, gaaf frame! :>

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Mijn fiets is uitgerust met Riderever remmen, kom je ook best wel regelmatig tegen. Misschien even waard om te checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:07
ElPaco schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:15:
Voor veel mogelijk niet interessant, voor anderen misschien juist wel. Average Rob en zijn broer Arno hebben in 8 maanden tijd van helemaal niks naar een volledige triathlon getraind. Echt bizar hoeveel progressie ze hebben geboekt. Het laatste filmpje is de race zelf.

Linkje naar de playlist op Youtube van zijn avontuur (4 filmpjes)
Youtuber find404 deed het in 100 dagen.
YouTube: I Worked Out Like David Goggins for 100 Days

Trainen als David Goggins vanaf dag 1: 20 km hardlopen en krachttraining.
Ik zou iedereen afraden om het zo te doen, maar het is hem wel gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Het is ook net hoe je het aan wil pakken.. Rob had een voetblessure; even een kliniek bellen, betalen en echo laten maken een weekje later. Bij ons ben je dan al anderhalve maand verder. Risico op blessures is gewoon groter omdat je intensiever traint in korte tijd en hij heeft zeer goede begeleiding gehad.

Nu zijn ze aan het trainen voor de volledige Marathon Des Sables. Ben heeeel benieuwd of dat hem gaat worden... al is het een "voordeel" dat je hem lopend mag/kan lopen. Is bij een triathlon en marathon wat minder de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:12
Het is gewoon onverstandig om zulke evenementen zo aan te pakken. Wat waarschijnlijk niet iedereen weet is dat Rob en Arno behoorlijk hoge VO2Max enzo hebben. Ondanks dat Arno dus flink te zwaar is, heeft hij wel een grote motor. Ik geloof dat hij vroeger ook een sportopleiding deed.

Dus ook al krijgen zij dat soort dingen voor elkaar, inderdaad met super intense begeleiding die niet is weggelegd voor een gewone sterveling, de meeste mensen zou dit niet lukken.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Even het topic weer íets levendiger maken. Ik heb voor zaterdag een koppeltraining gepland staan, 4u fietsen daarna 1:15u hardlopen. Nu wil ik gaan fietsen (en wellicht hardlopen) met mijn trisuit aan. Bedoel, moet er 1 juni toch 180km mee gaan fietsen..

Nu had ik vorig jaar een Huub trisuit en die had toch wel een beduidend dikkere zeem erin dan mijn nieuwe Fusion trisuit. Deze heb ik: https://nl.fusionworld.co...it?variant=47175222657349

In deze Fusion zit een zeem wat eigenlijk gewoon niets voorstelt. Ik zie dat deze "Fusion Fleece Pad" in álle Fusion trisuits gebruikt wordt, ook de Pro variant van 800 euro. Ik ben benieuwd hoe het zaterdag gaat bij het ritje. Ik heb er al eerder kortere ritjes mee gedaan op mijn Zwift Ride indoor fiets, maar nog nooit buiten op een triathlonzadel. Hoe ervaren anderen dit bij andere trisuits?

[ Voor 7% gewijzigd door Giel op 10-04-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Giel schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:57:
Hoe ervaren anderen dit bij andere trisuits?
Dunne zeem hoeft zeker geen probleem te zijn. Bij mij gaat het goed op lange afstanden. Wel merk ik een aannemelijk verschil op de Tri bike en aerohouding tov de normale fiets positie op de gravelbike.
Bij xterra en andere cross tri events draag ik het pak ook en dan is het wel wat meer afzien.

Ik heb wel zo'n ISM zadel waar je echt helemaal op het puntje zit.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:02
Hier eerst de marathon Rotterdam en zeven weken later de triathlon Hamburg. Ben in bloedvorm, dus hoop op 3u05 om in Hamburg een gooi te kunnen doen naar 3u30 op de run. Na de marathon gaan we in de weekenden nog zeker vier lange duurritten van 4-5 uur doen, naast de lange duurloop. Ben ook al goed de sportvoeding inname aan het trainen. Het zorgpuntje is het zwemmen, dat zal zoals gebruikelijk weer in de laatste 5-6 weken worden opgevoerd als we weer kunnen buiten zwemmen. Doel is 10u30, dat is uitdagend, maar 11u00 zou zeker moeten kunnen. Zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Magpie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:37:
Hier eerst de marathon Rotterdam en zeven weken later de triathlon Hamburg. Ben in bloedvorm, dus hoop op 3u05 om in Hamburg een gooi te kunnen doen naar 3u30 op de run. Na de marathon gaan we in de weekenden nog zeker vier lange duurritten van 4-5 uur doen, naast de lange duurloop. Ben ook al goed de sportvoeding inname aan het trainen. Het zorgpuntje is het zwemmen, dat zal zoals gebruikelijk weer in de laatste 5-6 weken worden opgevoerd als we weer kunnen buiten zwemmen. Doel is 10u30, dat is uitdagend, maar 11u00 zou zeker moeten kunnen. Zin in!
Scheelt dat je op het zwemmen ook het minst kunt verliezen. Al is het superbelangrijk om daar energie te sparen zodat je gewoon zo fit mogelijk op de fiets stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
dreameater schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:23:
[...]

Dunne zeem hoeft zeker geen probleem te zijn. Bij mij gaat het goed op lange afstanden. Wel merk ik een aannemelijk verschil op de Tri bike en aerohouding tov de normale fiets positie op de gravelbike.
Bij xterra en andere cross tri events draag ik het pak ook en dan is het wel wat meer afzien.

Ik heb wel zo'n ISM zadel waar je echt helemaal op het puntje zit.
Hier ook een ISM, een pn4one. Inderdaad een hele andere beleving dan een regulier racefietszadel én andere houding.

We gaan het meemaken dit weekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Heb in de voorloper van dat pakje (de FUSION Speed Suit V2) in 2023 de hele van Kalmar gedaan. Prima te doen wat mij betreft! Fijne is dat de pijpjes en mouwen hele event goed bleven zitten. Rij zelf met een Cobb fifty five Jof zadel (vergelijkbaar met menig ISM zadel, alleen net slagje smaller) en qua zitten was het prima. Merkte bij de 180 km vooral dat mijn nek het na 140-150km fietsen wel zat was (Kalmar is enorm vlak parcours, ben in 150km denk nog geen 10 minuten uit mijn ligstuur geweest).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Vandaag dus een ritje van 123km gereden in de trisuit. Ging eigenlijk wel goed. Het is wel allemaal wat schraal en gevoelig daar beneden nu, maar de 180km ga ik er wel mee redden!

Vraag me dan toch altijd af hoe die gasten dat in de Tour de France doen bijvoorbeeld. Zitten 3 weken lang op dat zadel.. ik zou geen kont onderhouden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Runner15
Zaterdag mijn 2e ever ooit triathlon gedaan. Vorig jaar september gegrepen door het virus met de 1/4e van Zwolle. Dit jaar 3 stuks op het programma, met afgelopen zaterdag de 1/8e van IJsselmuiden.

Het weer was super. Ik mocht om 9.15 uur starten dus het leek er even op dat het nog wat koud zou zijn op dat tijdstip, maar dat viel uiteindelijk reuze mee. Zonnetje kwam al goed door dus perfecte omstandigheden eigenlijk.

Zwemmen: ik ben nog een absolute beginner. Vorig jaar rond deze tijd een cursus gedaan. Sindsdien elke week wel een keertje gezwommen en er komt langzaam verbetering in. 2 weken terug nog een personal training geboekt om te kijken wat mijn volgende stap moet zijn, omdat ik merkte dat ik niet echt sneller meer ging. En daarmee direct resultaat geboekt: 2.03min/100m gezwommen (over de 500m). Tijd: 10.24min. Meer dan tevreden! 2 maanden terug zwom ik nog met moeite 2.30min/100m dus dit gaat de geode kant op!

Fietsen: goeie wissel gehad. Kan nog wat sneller maar dat is prima. Fietsen ging op zich goed, maar er stond een beetje een windje van de zijkant. Dus eigenlijk met een iets te hoge hartslag heen gefietst. Terug stond datzelfde windje ook niet echt lekker mee. Maar 33,8km/u gemiddeld dus al met al prima tevreden (ik fiets op een racefiets met aero bars).

Hardlopen: ik had van tevoren bedacht dat ik 4.30min/km gemiddeld wilde lopen. PR op de 5 is 20min dus dat is 30s/min langzamer dus dat leek me realistisch. En dat heb ik ook goed vol kunnen houden! Volgende keer toch net iets minder drinken op de fiets, maar na een km of 2 ging dat ook wel over en de laatste km zelfs flink kunnen aanzetten en een 4.04 kunnen lopen.

Eindtijd 1.15 en een beetje. Lang niet gek. Op de naar de volgende 💪🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCA
  • Laatst online: 12:21

FCA

Heeft er iemand tips/suggesties voor een borstcrawlcursus (of betaalbare coach die een paar lessen kan geven) in de omgeving van Den Bosch?

Ik ben aan het trainen voor een sprinttriathlon, en hoop na de zomer een kwart te kunnen doen, maar merk dat het zwemmen in vergelijking met de andere onderdelen echt achter begint te lopen. Vooral techniek natuurlijk. Zit nu op rond de 2 min/100m voor de "steady state" (voor zover dat in een zwembad goed valt te bepalen, het is best druk altijd tijdens het banenzwemmen), en merk dat de "youtube" coaching en tips niet echt veel meer toevoegen.

Ik zag dat KNZB openwaterzwemmen cursussen aanbieden in de buurt, maar dat lijkt niet echt techniek gefocused, en daarnaast heb ik daar niet echt angst voor, heb vorig jaar al meerdere keren, o.a. in wedstrijdsetting +/- 1km in open water gezwommen.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:34
Ik heb mij inmiddels opgegeven voor mijn eerste twee triatlons in juli en augustus. Eerst een 1/8 en daarna een 1/4 afstand.
Ik heb een voorbereidende vraag over kleding.

Ten behoeve van het fietsen heb ik enige tijd geleden een tri short van Zone3 gekocht. Later bleek ik nog een kortefietsbroek te hebben die ik nu altijd draag, maar ik ben van plan het tri short te graag dragen tijden de triatlons.

Daar moet echter ook nog een top bij. Bij de triatlons waar ik aan mee ga doen gebeurt het zwemmen in open water met temperaturen waar geen wetsuit bij nodig is. Ik kan dus denk ik prima zwemmen in mijn tri short, en daarna bij de fiets een fietsshirt aan trekken.

Of ik kan een tri top kopen zoals deze: https://www.triathlon24.n...ouwloos-zwart-rood-heren/ en daarmee ook zwemmen. Het scheelt dan dat ik bij de fiets niet nog een shirt aan moet trekken.

Mijn vraag is of dit inderdaad bedoeld is om mee te zwemmen.
Alternatief is om een trisuit te kopen van de decathlon: https://www.decathlon.nl/...blauw-oranje/_/R-p-339090

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Opperhoof schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:44:
Ik heb mij inmiddels opgegeven voor mijn eerste twee triatlons in juli en augustus. Eerst een 1/8 en daarna een 1/4 afstand.
Ik heb een voorbereidende vraag over kleding.

Ten behoeve van het fietsen heb ik enige tijd geleden een tri short van Zone3 gekocht. Later bleek ik nog een kortefietsbroek te hebben die ik nu altijd draag, maar ik ben van plan het tri short te graag dragen tijden de triatlons.

Daar moet echter ook nog een top bij. Bij de triatlons waar ik aan mee ga doen gebeurt het zwemmen in open water met temperaturen waar geen wetsuit bij nodig is. Ik kan dus denk ik prima zwemmen in mijn tri short, en daarna bij de fiets een fietsshirt aan trekken.

Of ik kan een tri top kopen zoals deze: https://www.triathlon24.n...ouwloos-zwart-rood-heren/ en daarmee ook zwemmen. Het scheelt dan dat ik bij de fiets niet nog een shirt aan moet trekken.

Mijn vraag is of dit inderdaad bedoeld is om mee te zwemmen.
Alternatief is om een trisuit te kopen van de decathlon: https://www.decathlon.nl/...blauw-oranje/_/R-p-339090

Wat raden jullie aan?
toon volledige bericht
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou vanwege comfort altijd gaan voor een volledig trisuit, scheelt sowieso tijd bij wisselen en geen gedoe met dat je hem bijvoorbeeld de hele tijd moet optrekken of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Met een tri-top kan je inderdaad ook gewoon zwemmen. Je ziet ze de laatste jaren wat minder, maar op lange afstanden kom je ze nog regelmatig tegen (ideaal als je tussentijds even de broek uit moet :+ )

Een shirt aantrekken voor het fietsen zou in theorie ook kunnen, maar ik durf even niet direct te zeggen of dat volgens het wedstrijd regelement ook mag (sommige statuten zijn nogal preuts als het gaat om een bloot bovenlichaam...).
Daarnaast is het aantrekken van een shirt over een nat lichaam heen nog best uitdagend (ooit een zwemloop gedaan waarbij gezwommen werd in het zwembad. Ik daarna snel shirtje aantrekken, maar die rolde helemaal op en plakte aan alle kanten vast).

[ Voor 54% gewijzigd door denyos op 28-04-2025 14:50 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:04
Ben de afgelopen weken (en al langer maar niet voor een triatlon) druk aan het trainen voor mijn eerste 1/8 triatlon op 8 juni en een kwart begin september via de start2tri methode. Heel leuk om met een groep dezelfde doelen te hebben en daar samen voor te trainen. Het fietsen en hardlopen ging mij al goed af alleen het zwemmen moest er nog "even" bij. Dat valt nog erg tegen. Nooit gezwommen behalve aan a-diploma dus dat wordt nog flink wat uren maken om dat ook maar een beetje te kunnen.

Nu heb ik gelukkig al een fiets en schoenen, maar ben ik nog op zoek naar een tri suit. Nu zie ik (aan de reacties hierboven ook) dat er nog best veel verschillen in zijn. Ik wil eigenlijk wel een complete suit, maar dan heb je nog met mouwen of zonder mouwen. Wat raden jullie aan?

Vraag mezelf ook af of er nog een wetsuit nodig is. De eerste van mijn twee geplande triatlons is in een sloot, en de tweede in zwembad. Een wetsuit is natuurlijk niet gratis en als het niet nodig is dan liever niet natuurlijk. De trainingen die we doen zijn ook bijna allemaal in het zwembad al staat er ook open water trainingen op het programma (die je natuurlijk ook kan overslaan). In een zwembad lijkt me een wetsuit wat overdreven omdat het water 20 graden zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:50
Taenadar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:52:
Ben de afgelopen weken (en al langer maar niet voor een triatlon) druk aan het trainen voor mijn eerste 1/8 triatlon op 8 juni en een kwart begin september via de start2tri methode. Heel leuk om met een groep dezelfde doelen te hebben en daar samen voor te trainen. Het fietsen en hardlopen ging mij al goed af alleen het zwemmen moest er nog "even" bij. Dat valt nog erg tegen. Nooit gezwommen behalve aan a-diploma dus dat wordt nog flink wat uren maken om dat ook maar een beetje te kunnen.

Nu heb ik gelukkig al een fiets en schoenen, maar ben ik nog op zoek naar een tri suit. Nu zie ik (aan de reacties hierboven ook) dat er nog best veel verschillen in zijn. Ik wil eigenlijk wel een complete suit, maar dan heb je nog met mouwen of zonder mouwen. Wat raden jullie aan?

Vraag mezelf ook af of er nog een wetsuit nodig is. De eerste van mijn twee geplande triatlons is in een sloot, en de tweede in zwembad. Een wetsuit is natuurlijk niet gratis en als het niet nodig is dan liever niet natuurlijk. De trainingen die we doen zijn ook bijna allemaal in het zwembad al staat er ook open water trainingen op het programma (die je natuurlijk ook kan overslaan). In een zwembad lijkt me een wetsuit wat overdreven omdat het water 20 graden zou moeten zijn.
Met een tri-wetsuit heb je heel veel drijfvermogen bij je (onder) benen. Dat is fijn, want dan kun je bij het zwem-trainen goed focussen op juiste techniek, in plaats van je best moeten doen om aan de oppervlakte te blijven.
Ik zwem altijd in open water (heb een hekel aan zwembadbaantjes trekken), en dan kun je met een wetsuit aan heerlijk ontspannen de plas rondzwemmen.
In de zomer moet ik dan soms wel over de gêne heen als er mensen in bikini op de zonneweide zitten en kinderen lekker in het water spelen, en ik me in een wetsuit loop te hijsen 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
breew schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:09:
[...]

In de zomer moet ik dan soms wel over de gêne heen als er mensen in bikini op de zonneweide zitten en kinderen lekker in het water spelen, en ik me in een wetsuit loop te hijsen 😅.
Ach, mensen die beetje verstand hebben van zwemmen/triathlons etc.. waarderen het alleen maar toch. De rest heeft er geen verstand van en is niet interessant. En kinderen begrijpen het nog niet. :+

Voor mij weer volgende week voor het eerst het open water in hier in het Markermeer. Moet daar toch weer aan gewend zijn voor Hamburg.. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Allervieste
Afgelopen zondag seizoensstart in Viersel Belgie. Veilig voor de sprintafstand gekozen om weer even te wennen aan alle onderdelen, de wissels en de combinatie.
Zwemmen was erg vervelend, massastart zorgde toch weer voor een soort gevoel van paniek waardoor ik mijn ademhaling niet onder controle kreeg en stukjes schoolslag heb moeten zwemmen. Hierdoor al 3 minuten laten liggen op 500 m.
Fietsen was een draft wedstrijd, helaas zo achterop geraakt dat er geen groepje was om aan te sluiten. Helaas alleen gefietst, dit heeft veel energie gekost. Op een vlak parcours de 20 k in 34 min kunnen aftikken.
Hardlopen ging lekker, wel altijd verbaast hoe hoog mijn hartslag is +-195 gemiddeld. Hier eigenlijk de meeste mensen kunnen inhalen en de 5 km in 22.10.

Fijn dat het seizoen weer begonnen is maar ook wat harde lessen om voor te gaan trainen!
- Weert Triathlon kwart
- Lommel Triathlon kwart
- Duisburg 70.3
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste