Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• denyos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18:40
Welkom in het Triatlon topic!

Dit topic is oorspronkelijk in de tweakers lounge gestart om samen mee te doen aan een 1/8ste triatlon maar later uitgegroeid tot een verzamelpunt voor discussies en vragen over alles wat met de triatlon sport te maken heeft.
In de topicstart is er geprobeerd om zo veel mogelijk informatie te verzamelen voor zowel beginnende als de meer ervaren triatleet.

Deze startpost is nog work in progres dus mochten er onderdelen ontbreken of heb je een verzoekje voor een update, stuur 1 van de auteurs dan een DM.

Veel plezier!
Inhoudsopgave
  1. Wat is triatlon
  2. Wedstrijden
    1. Bonden en licenties
    2. Verschillende afstanden
    3. Ironman, Challenge, ICAN
  3. Onderdelen
    1. Zwemmen
    2. Fietsen
    3. Hardlopen
    4. Wisselen
  4. Handige links

Wat is triatlon?
Triatlon is een sport die bestaat uit meerdere principes: Zwemmen, fietsen en hardlopen. Vaak spreken triatleten ook nog over een 4e principe: de wissels.
Dit 4e onderdeel maakt van de triatlon een unieke sport en moet ook getrained worden. Hardlopen direct na het fietsen is heel iets anders dan 1 sessie fietsen en op een later moment lopen.

Door de verschillende disciplines is het soms lastig om de juiste keuzes in trainingen en wedstrijden te maken. Enkele vragen die voor iedere triatleet wel eens relevant zijn geweest zijn:
Ga ik meer tijd steken in het zwemmen, of kan ik meer winst boeken op het fietsen of lopen?
Hoe hard ga ik fietsen tijdens een wedstrijd zonder dat het loop onderdeel er daarna last van heeft?
Ga ik investeren in een nieuwe fiets of koop ik eerst een nieuw wetsuit?
Op welke afstand ga ik mij toeleggen?
Hoe werkt dat wisselen eigenlijk in een wedstrijd?

Wedstrijden
Verschillende afstanden

Veel mensen die wel eens over triatlon hebben gehoord kennen de verhalen over De Ironman, of de wedstrijd in Hawaii waarbij mensen onmogelijke afstanden afleggen en waarvoor wel 20 uur per week wordt getrained.
Gelukkig is de hele afstand (daar later meer over) niet de enige afstand waarin gestreden wordt. Binnen de triatlon sport kennen we de volgende afstanden

NaamZwemmenFietsenLopen
1/8ste500 meter20 km5 km
kwart triatlon1000 meter40 km10 km
halve triatlon, ook wel de 70.3 genoemd1900 meter90 km21,1 km
hele triatlon, 140.6, Ironman3800 meter180 km42,2 km
sprint triatlon750 meter20 km5 km
olympic distance (OD)1500 meter40 km10 km

De sprint en de olympic distance triatlon wijken qua zwemafstand af van het schema dat is gebaseerd op de hele afstand. Bij deze 2 afstanden wordt er relatief meer gezwommen dan gefietst en gelopen.
Bonden en licenties
Als je mee wilt doen aan wedstrijden die zijn aangemeld bij de NTB (de nederlandse triatlon bond) moet je in het bezit zijn van een wedstrijd licentie.
Deze licentie koop je 1x per jaar (vaak via een triatlon vereniging) en geeft je de mogelijkheid om deel te nemen aan alle wedstrijden. Je moet dan nog wel de wedstrijd kosten betalen.

Voor recreatieve triatleten die incidenteel mee doen aan wedstrijden is dit vrij prijzig, daarom zijn er ook daglicenties beschikbaar. De kosten hiervan variëren per afstand, waarbij de kosten oplopen naargelang de afstand van de wedstrijd.
Deze daglicentie kan je bij het inschrijven bij iedere wedstrijd afsluiten.

Naast de wedstrijden van de NTB worden er ook wedstrijden georganiseerd door de ITU (de Internationale Triathlon Union). Dit zijn wedstrijden waar alleen professionele atleten aan mee mogen doen, al wordt er door de organiserende stad in hetzelfde weekend ook vaak een "amateur" wedstrijd georganiseerd.
Ironman, Challenge, ICAN

Online kom je vaak verschillende termen tegen voor wedstrijden zoals Ironman, Challenge en ICAN. Dit zijn stuk voor stuk organisaties die over de hele wereld wedstrijden organiseren, en dit heeft niet direct iets te maken met de lengte van een wedstrijd.
Vaak wordt gedacht dat bijvoorbeeld de Ironman de enige wedstrijd is over de volledige afstand, maar ook de Challenge series bevatten wedstrijden die over de hele afstand gaan.

Ironman
Ironman is een organisatie die wedstrijden organiseerd over de hele en, sinds 2006, ook over de halve afstand. Deze organisatie organiseert jaarlijks ook het officeuze wereld kampioenschap long distance triatlon in Hawaii.
De bekendste en oudste triatlon wedstrijd ter wereld.
Sinds 2015 organiseert Ironman ook een wedstrijd in Nederland, Ironman Maastricht.

Challenge
De Challenge serie is naast Ironman de andere grote speler op de markt voor halve en hele triatlons. De bekendste wedstrijd is Challenge Roth in Duitsland. Op dit parcours is al meerdere malen de snelste tijd ooit op een hele afstand neergezet, maar doordat het van een andere organisatie is wordt dit record niet overal erkend.
In Nederland is de triatlon van Almere (de 1na oudste triatlon ter wereld) sinds enkele jaren onderdeel van de Challenge family.

Challenge
ICAN is de derde internationale speler die op de Nederlandse markt actief is. In 2015 heeft ICAN voor het eerst de ICAN Amsterdam georganiseerd met een Olympic Distance wedstrijd en een wedstrijd over de halve afstand.
Helaas ging er qua organisatie een hoop nog niet goed, maar in de basis had de wedstrijd zeker potentie. De 2016 editie was vervolgens organisatorisch helaas een grote flop, waardoor het nog maar de vraag is hoe lang deze organisatie in Nederland actief blijft.

Lokale wedstrijden
De hierboven genoemde spelers zijn voornamelijk actief op de langere afstanden (1/2 en hele triatlons). De inschrijfkosten hiervan zijn helaas enorm hoog (voor deelname aan Ironman Maastricht betaal je zo €500,-) maar daar krijg je dan wel een geweldige entourage voor.
Gelukkig zijn er ook een heleboel wedstrijden die door lokale groepen worden georganiseerd waarbij de inschrijfkosten een stuk schappelijker zijn, maar waarbij alles ook een stuk kleinschaliger is.

Onderdelen
Zwemmen
Het eerste, en waarschijnlijk meest vervloekte onderdeel van de triatlon is het zwemmen. Veel triatleten rollen de sport in vanuit het fietsen of het lopen waardoor het zwemmen als lastig wordt ervaren.
Ondanks de vaak al vrij sterke conditie blijkt het voor veel triatlen in het begin enorm lastig om 50 meter te borstcrawlen. Zwemmen is een echte techniek sport waar je met alleen een goede basis conditie niet heel ver komt.
Het is daarom aan te raden om bij een triatlon- of zwemvereniging, of een cursus de borstcrawl vanaf het begin te leren. De focus zal in het begin liggen op de juiste liggen in het water, een rustige slag en gecontroleerde ademhaling. Met name de ademhaling wordt vaak als groot opstakel gezien.
Met hulpmiddelen zoals een pull-boy (drijver voor tussen je benen) kan je werken aan de armtechniek, en met een plankje kan er meer gefocussed worden op de beenslag techniek.

Wetsuit
Tijdens triatlon wedstrijden wordt er vrijwel altijd in buitenwater gezwommen. Vanwege de watertemperatuur is het daarom fijn om een wetsuit te dragen. Naast dat de wetsuit ervoor zorgt dat je het minder koud hebt levert een wetsuit ook vaak een stuk extra drijfvermogen op.
Dit heeft als voordeel dat je automatisch een stuk rechter in het water komt te liggen waardoor je je benen minder hoeft te belasten: altijd fijn met het fietsen en het lopen nog in het vooruitzicht.
Hou er bij het kopen van een wetsuit rekening mee dat je echt een wetsuit voor het zwemmen koopt en geen surf wetsuit. Surf wetsuits zijn vaak vele malen stugger wat je met name merkt in de schouders. Hierdoor kan je de armslag van de borstcrawl niet lekker uitvoeren.

Wanneer de watertemperatuur boven de 22 graden komt is het dragen van een wetsuit bij veel wedstrijden niet toegestaan. Bij de briefing op de ochtend van de wedstrijd wordt dit vaak aangegeven.
Fietsen
Het langste onderdeel van de triatlon is het fietsonderdeel. Het fietsen bij een triatlon is een individueel onderdeel waarbij niet gestayerd mag worden. Dit houd in dat je niet te dicht op je voorganger mag zitten zodat je lekker uit de wind kan zitten. Je bent verplicht om een gat van 10 meter tot je voorganger te houden en wanneer je wilt passeren dien je dit in 30 seconden te doen.
Helaas houden lang niet alle atleten zich aan deze regel waardoor de NTB recent een campagne is begonnen met de slogan: Stayeren = competitievervalsing.

Fietsen
Er zijn weinig regels omtrent een fiets binnen de triatlonsport. Je mag meedoen met je stadsfiets, mountainbike, normale racefiets, tijdritfiets etc. Toch zie je dat de meeste triatleten een speciale triatlonfiets hebben.
Deze fiets is vergelijkbaar met een tijdritfiets zoals we die kennen uit bijvoorbeeld de Tour de France, alleen hoeven hierbij niet alle regels van de UCI gevolgd te worden. Dit heeft als voordeel dat deze fietsen een stuk comfortabeler zijn dan een pure tijdritfiets.
Door het ligstuur zal je verder naar voren op je zadel komen te zitten en je armen in een 90 graden hoek op je ligstuur kunnen leggen. Dit komt de aerodynamica ten goede maar hierdoor is de positie van je benen ten opzichte van je pedalen ook anders dan bij een normale racefiets.
Het uitzoeken en goed afstellen van een triatlonfiets is hierdoor iets wat per persoon uitgezocht wordt. Het is daarom verstandig om vooraf een bikefitting te doen specifiek voor een triatlon fiets. Fit your bike to your body, not your body to your bike!

Ben je nou net nieuw in de sport, dan is een oplegstuurtje op een racefiets natuurlijk een betaalbare optie. Je hebt dan al wel wat meer voordeel door je verbeterde lichaamspositie zonder dat je gelijk duizenden euro's hoeft uit te geven.
Hardlopen
Hardlopen is misschien wel het minst spannende onderdeel van de triatlon. Met een goed paar schoenen kan je richting de finish. Lopen nadat je net volle bak gefietst hebt blijkt alleen een flinke uitdaging te zijn. Je benen willen niet direct doen wat jij ze verteld.
Het is daarom aan te raden om regelmatig na je fietstraining even snel te wisselen en een kort stukje hard te lopen, 5 - 10 minuutjes is hierbij genoeg maar je lichaam moet echt wennen aan de omschakeling.
Wisselen
De wissels in de triatlon worden vaak onderschat in de trainingen terwijl zeker op de kortere afstanden hier een hoop tijd is te besparen.
Daarom hieronder een aantal tips:
* Draag je trisuit onder je wetsuit, in de wisselruimte is het vaak niet toegestaan om volledig naakt te gaan.
* Als je uit het water komt, rits direct je pak los en schep wat water mee naar binnen. Dit zorgt ervoor dat je je pak makkelijker uit krijgt
* Bij korte wedstrijden is het aan te raden om zonder sokken te fietsen. Dit scheelt tijd met het aantrekken van sokken aan natte voeten.
* Bij het fietsen moet je startnummer op je rug maar bij het lopen op je buik, zorg dus dat je startnummer op een band zit die je makkelijk kan draaien!
* Altijd je helm vast maken voordat je je fiets uit het rek pakt!
* Schoenen kan je al vast zetten in je klikpedalen, hierdoor kan je sneller naar het fietsparcours rennen en op je fiets springen. Dit brengt risico's met zich mee dus oefen dit vaak of trek rustig je schoenen aan en ren op je fietschoenen naar het parcours.
* Niet fietsen voor de lijn/balk! Je mag pas je fiets beklimmen na afscheiding van de wisselzone. Dit is vaak een balk of een lijn waar je overheen moet. Hier moet je dus met je fiets heen rennen. Hand op het zadel en rennen maar. Wel even oefenen!

Ook de wissel van het fietsen naar het lopen heeft een aantal uitdagingen:
* Helm pas los als je fiets in het rek staat! Je kan toch niet rennen met je fiets en tegelijk je helm afdoen, dus maak hem ook niet eerder los. Je zou helaas niet de eerste zijn die een botsing mee maakt in de wisselzone.
* Op korte afstanden op blote voeten je schoenen in, op langere afstanden zijn sokken aan te raden.
* Elastische veters schelen een hoop tijd doordat je niet meer je veters hoeft te strikken. Voet in de schoen, elastiek aan trekken en klem naar beneden duwen.
* Startnummer band naar voren draaien.
* Eventueel een petje/zonnebril op
* Bij langere wedstrijden niet vergeten om je voeding mee te pakken!

Al deze onderdelen kan je van te voren trainen.
De eerste wissel is iets lastiger omdat je vaak niet daadwerkelijk een locatie hebt waar je kan zwemmen en waar je je fiets bewaakt kan laten staan.
Het volgende kan eigenlijk altijd: Trek je wetsuit aan in de tuin/op een pleintje, ren naar de andere kant van de tuin terwijl je je pak los maakt en trek deze zo snel mogelijk uit. Wissel naar je fietsspullen en ren met je fiets naar een specifiek punt vanaf waar je gaat fietsen.
Bij deze wissel draait het name om de snelheid van het wisselen zelf.

De tweede wissel, die van het fietsen naar het lopen kan je goed trainen doormiddel van een koppeltraining. Fiets een klein rondje (minuutje of 15), wissel zo snel mogelijk naar je loopspullen, loop een kort rondje (5 - 10 minuten), wissel naar je fietspullen etc.
Op deze manier kan je de wissel vaak oefenen en kan je ook uitvinden wat voor jou goed gaat en wat nog niet. Daarnaast wen je ook aan het hardlopen na het fietsen.

Handige links
Triatlon is booming en dat zorgt ervoor dat er online een heleboel nuttige informatie is te vinden. Hieronder een klein overzicht van handige links:
Transition - Een website van de NTB met het laatste nieuws, verhalen, en tips en truuks
3athlon.be -De grootste triathlon website van België. Er is ook een Nederlandse variant van deze website te vinden op 3athlon.nl
Triathlonforum - Dit is het Nederlandstalige forum voor triatlon en duatlon.
NTB Inschrijving - De plek om je in te schrijven voor wedstrijden. Daarnaast kan je hier een overzicht vinden van alle bij de NTB aangemelde wedstrijden.

Runalyze

• denyos
quote:
M@cer schreef op zondag 11 september 2016 @ 12:26:
Gisteren nog mensen meegedaan aan de Challenge Amsterdam-Almere? Deze halve staat volgend jaar op mijn lijstje om te doen.. Maar we zitten eerst over een halve Ironman te denken, op dit moment staat Barcelona in mei 2017 hoog op ons lijstje..
Jep ik heb gisteren mee gedaan :)
Ondanks dat ik al 2,5 maand bijna niet getrained heb door verschillende omstandigheden toch besloten om te starten. Eerste deel van het seizoen was erg lekker gegaan met mijn debuut op de halve in Nieuwkoop en 2x een ruime verbetering van mijn tijd in Zeewolde en Huizen (beiden OD). Helaas in Leiderdorp moeten uitstappen wegens kramp in de kuit en daarna dus veel te weinig getrained.

Vooraf dus geen illusies gemaakt op een goed resultaat maar gewoon lekker het seizoen knallend afsluiten.
Het zwemmen was zoals voor mij gebruikelijk een stabiel onderdeel, wel wat "ruzie" met scheef zwemmende mensen maar na paar 100 meter heerlijk in mijn slag gekomen en na 35 minuten stond ik weer op de kant, zo de eerste 1.9km zaten er op. In de transitie area rustig aan gedaan en nadat ik mijn voeten niet goed droog kreeg besloten om op blote voeten te gaan fietsen (dit doe ik bij OD altijd, maar bij langere afstanden trek ik meestal toch sokken aan).

Snel naar de fiets gelopen en hups op naar de beruchte dijk van Almere naar Lelystad. De wind was ons gunstig gezien en al snel zag ik snelheden op mijn teller die ik normaal alleen tijdens de OD zie (35-40km/u), dit terwijl mijn hartslag netjes onderin de afgesproken zonne 3 bleef zitten. Dit kan maar 1 ding inhouden, ik ga straks flinke wind tegen krijgen. En inderdaad, einde van de dijk rechtsaf en een lekkere stoot wind op m'n kop. Snelheid wel steeds boven de 30 km/u kunnen houden en uiteindelijk na 2:45 fietsen weer terug in de transitie area: 33,4km/h gemiddeld. Dat reed ik vorig jaar op mijn beste OD!

En dan het lopen... Wat zal ik zeggen. Het was warm.. en daar kan ik niet tegen. Daarnaast miste ik inhoud door het gebrek aan training dus dit zou een flinke uitdaging gaan worden. Ik wist gelukkig vrij snel in een lekker ritme te komen maar daarbij zag ik de hartslag hard oplopen. Toch maar een stapje terug. De eerste 10 km alles netjes onder de 6min/km weten te houden maar daarna toch regelmatig er boven gekomen. Uiteindelijk de halve marathon in 2:03 gelopen met een gemiddelde van 5:48/km.

Dit gecombineerd met rustige wissels heeft een eindtijd opgeleverd van 5:33:07 waar ik gezien mijn voorbereiding alleen maar heel erg tevreden mee kan zijn. Als dit de basis is waar ik op kan terug vallen dan is er nog een hele hoop ruimte voor verbetering.

Qua organisatie was op de racedag alles perfect georganiseerd. Iedere 20km op de fiets een verzorgingspunt met gelletjes, water, isotone sportdrank en bananen. Tijdens het lopen iedere 1,5km een verzorgingspunt met gelletjes, bananen, isostar, cola (heerlijk die simpele suikers die je lichaam gelijk opneemt), water en voldoende sponsen. Erg fijn om water te drinken en over je pet te gooien en vervolgens 2 sponsen in m'n pak mee voor verderop :D

Stats voor de liefhebbers: https://connect.garmin.com/modern/activity/1351613354

Runalyze

• denyos
Gaaf MrAcid! En inderdaad, met een goede zwemcursus kan je op die zwemtijd nog een heleboel winnen. Je fietsen en vooral het lopen is al echt goed! Dat lopen kan ik alleen maar van dromen (al zwem ik die km dan wel weer in 17 a 18 minuten).

Runalyze

• denyos
Heb de stream hier ook al de hele avond aanstaan. Wat een wedstrijd dit jaar! 6 man binnen de minuut na het fietsen. Frodeno gaat (mits hij niet instort) het parcours record van 8:03 vermorzelen.

Edit: Helaas, geen nieuw parcours record over de hele triatlon maar door de nr 3 wel een nieuw marathon record! Die stond al sinds 1989 op naam van Mark Allen en nu voor het eerst onder de 2:40!

denyos wijzigde deze reactie 09-10-2016 10:34 (33%)

Runalyze

• denyos
1 kort antwoord op je vragen: ja zeker dat dat mag! iedereen doet mee voor zichzelf met zijn eigen mogelijkheden.

Zelf doe ik wedstrijden over langere afstanden maar daar gebeurd het ook vaak genoeg dat er even gewandeld moet worden tussendoor. Of dat mensen tijdens het zwemmen even wisselen naar schoolslag of zelfs rugslag (kan handig zijn om de adem onder controle te krijgen). Laat je daardoor dus zeker niet tegenhouden.

Misschien beetje overbodig om te zeggen maar ga bij de zwemstart niet vooraan liggen. Schoolslag is een brede slag waardoor je sneller andere deelnemers (per ongeluk) een trap verkoopt terwijl je ook langzamer bent dan de borstcrawlers.

Runalyze

• denyos
Ik was van plan om te gaan deelnemen. Totdat ik 8 juli (na een half jaar stilte vanuit de Hogeschool van Amsterdam) ineens een akkoord kreeg op mijn verzoek om na 9 jaar alsnog mijn opleiding af te ronden.
Momenteel dus druk bezig met studeren en daardoor staat triatlon voor een jaartje in de kast.
Mijn eerste hele triatlon zal dus pas op zijn vroegst in 2018 gaan plaatsvinden.

Runalyze

• denyos
Leuk om te lezen Arie en een super mooi resultaat! Zelf deed ik vorig jaar de halve van Nieuwkoop (1 van de eerste halve triatlons van het jaar in NL) en ik herken je verhaal over fietsen in minder weer dus direct. Al moet ik ook toegeven dat ik liever war kouder weer heb dan de warmte die ik afgelopen jaar in Almere had (net zoals bij jou 30 graden met lopen).

Als je volgend jaar mee wil doen aan wat kortere wedstrijden kan ik je aanraden om daar eind dit jaar al rustig op te gaan oriënteren. De kortere wedstrijden zitten tegenwoordig erg snel vol en veel inschrijvingen gaan op 1 januari open. Het is dan handig on alvast te weten welke wedstrijd(en) je sowieso wil inschrijven.

Runalyze

• denyos
Niet te veel over nadenken en gewoon lekker mee gaan doen. Ik heb de meest rare situaties meegemaakt tijdens wedstrijden zoals twee deelnemers op een OV fiets en een man die 10 minuten te laat aankwam en vervolgens op zijn dooie gemakje het water in ging om vervolgens 1 km schoolslag te gaan zwemmen (waar hij 43 minuten over heeft gedaan....). Zolang je de andere deelnemers niet opzettelijk tot last bent is de triatlon community erg sociaal en behulpzaam.

Runalyze

• denyos
quote:
MrAcid schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:53:
Waar ik wel nog een beetje zoekende naar ben is hoe ik mijn zwem- en fietstrainingen (doordeweeks) zo efficient mogelijk kan insteken. Hieronder wat ik nu doe voor die twee.

Zwemmen (dinsdag- en donderdagochtend):
400m borstcrawl
400m pull buoy
400m paddles
400m flippers
400m borstcrawl

Naar de toekomst toe: dit uitbouwen binnen het uur dat ik steeds heb (dus meer banen). Vraag is een beetje wat het meest zinnig is: álles uitbouwen, of bijvoorbeeld alleen de 'borstcrawl' stukken.
Goed dat je je blok opdeeld in verschillende delen, de vraag is alleen waarom je bepaalde dingen doet.
Beginnen met 400meter borstcrawl als inzwemmen lijkt mij prima.
Stukje met pull buoy is nuttig zodat je beter kan focussen op de overhaal en catch en je echt je armen kan trainen. Paddles is dan weer puur voor kracht in de armen, dat zou je kunnen combineren met je pull buoy stuk wanneer je niet aan de techniek aan het werken ben maar puur arm kracht wilt krijgen.

De flippers vervolgens zorgen voor een hoge been stuwing waardoor je weer beter kan focussen op je armen. Daarnaast kunnen ze helpen voor je voet flexibiliteit.
Vervolgens nog 400 meter borstcrawl zwemmen is fijn, want dat is wat je gaat doen tijdens je wedstrijd.

Ik kan je aanraden om een stuk benen zwemmen met een kickboard in je programma op te nemen. Dat helpt niet alleen voor de stabiliteit in het water, maar hier heb je ook voordeel bij in de andere onderdelen van de triatlon.

Verder kan je je blokjes wat anders indelen ipv alleen qua lengte. 400 meter borstcrawl kan bijvoorbeeld ook door 25 meter maximale holding en vervolgens 75 meter rustig doorzwemmen, en dat dan 4x.
Andere oefeningen zoals scullen en wrikken, focus op hoge elleboog/ontspannen overhaal, verhogen van slaglengte, verhogen van slagfrequentie/vinden van je optimale slagfrequentie kunnen vervolgens stuk voor stuk helpen bij het verhogen van je tempo.

Daarnaast helpt het ook om soms gewoon eens lekker een langer stuk aansluitend te zwemmen.
Vanochtend ben ik zelf bijvoorbeeld 10x100m bezig geweest op verschillende slagfrequentie (ik gebruik hier een Finis Tempotrainer voor) om vervolgens op een iets rustiger tempo 1250 meter aan 1 stuk door te zwemmen.

Verder kan je voor inspiratie altijd eens kijken naar de schema's op http://www.toptriathlon.nl/zwemschemas/
Voor mij zijn deze te zwaar voor 1 training maar het kan wel helpen bij het invullen van een training.

denyos wijzigde deze reactie 08-02-2018 13:32 (4%)

Runalyze

• denyos
Eind april gaan wij vaak voor het eerst naar buiten in de wetsuit, maar dan blijft het vaak nog bij 15-30 minuten maximaal. Pas vanaf half mei worden de trainingen langer. Zorg trouwens ook voor een goede batmuts en eventueel handschoenen/schoentjes als je eerder naar buiten gaat.
Het water is verdomd koud op onbedekte onderdelen.

Runalyze

Acties:
  • +4Henk 'm!

• denyos
Je kan al even zijn Strava bekijken (zie zijn sig). Gefinished met een bere sterke marathon!
Ben heel benieuwd naar je verhaal @MrAcid en in ieder geval gefeliciteerd met dit geweldige resultaat.

Runalyze

• denyos
Respect Wezep! Echt een bizarre wedstrijd. En van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Ik hoop zelf vanaf september eindelijk weer serieus te kunnen trainen nadat ik 2 jaar geleden een avondstudie naast mijn werk ben gaan doen. Deze hoop ik eind augustus af te ronden en dan kan er weer structuur de training in met als doel om volgend jaar dan eindelijk mijn debuut te maken op de hele afstand.

Maastricht zou qua vakanties niet uitkomen, maar blijkbaar gaan ze die wedstrijd naar september verschuiven. Mocht dat definitief worden, dan hoop ik daar volgend jaar aan de start te staan.

denyos wijzigde deze reactie 09-08-2018 15:37 (4%)

Runalyze

• denyos
Eens met MrAcid dat hulpmiddelen in het zwembad super nuttig zijn. Als beginnende zwemmer zou ik alleen wel uitkijken met het formaat van de pads. Slechte techniek met grote pads is bron van blessures.
Een kickboard (zwemplank) zou ik daarentegen nog wel toevoegen. Benenzwemmen is vaak een ondergeschoven kindje maar helpt enorm met je ligging in het water en is daarnaast ook nuttig voor het lopen en fietsen. Met een gecontroleerde beenslag wordt ook een non-wetsuit swim een stuk beter te doen.

Runalyze

• denyos
Ja zeker, tot +/- half 4 gekeken vannacht. Wat een bizarre tijden dit jaar. In de age-groups mooi NL succes bij de dames en Geert bij de wheelers ook dik verdiend de kampioen.
Helaas heb ik dit weekend zelf standby dienst, want ik heb nu wel weer enorm veel zin gekregen om lekker stuk te fietsen vandaag.

denyos wijzigde deze reactie 14-10-2018 11:09 (27%)

Runalyze

• denyos
September 2016 tot heden mijn laatste wedstrijd gedaan maar de sport blijft kriebelen. Voor dit jaar als hoofddoel om het hardlopen eens wat serieuzer op te pakken (tot op heden nooit meer dan 400km gelopen in training in een jaar, dit jaar al 380) en daarnaast 1x per week te blijven zwemmen.
Daarbij zwem ik dit jaar weer de Poeloversteek (6,5km) die georganiseerd wordt specifiek voor leden van de triatlon vereniging en verder heb ik wat hardloopwedstrijden ingeschreven/op het oog.

Als dit goed blijft gaan qua training dan wil ik misschien halve van Almere nog meepakken dit jaar.

Runalyze

Acties:
  • +1Henk 'm!

• denyos
Koude water is meestal prima te doen met een wetsuit. Deze geeft je ook nog eens extra drijfvermogen (alsof je met een pull-buoy zwemt) dus dat gaat vast goed komen.

Edit: En toen zag ik dat de halve triatlon van Nieuwkoop met 3 weken is opgeschoven. Dat is bijna in de achtertuin (15km verderop) dus maar eens ingeschreven. Mooi excuus om van het weekend de TriBike van de tacx af te halen.

denyos wijzigde deze reactie 03-04-2019 19:21 (40%)

Runalyze

Acties:
  • 0Henk 'm!

• denyos
Zo schrijf ik dat ik geen wedstrijden doe, edit ik dat ik toch Nieuwkoop heb ingeschreven en heb ik gisteren onverwachts voor het eerst een zwemloopje gedaan als onderdeel van clubkampioenschap. Zou gaan om 500 meter zwemmen en 5k lopen, uiteindelijk was het lopen iets verder maar dat mocht de pret niet drukken. Mijn kortste triatlon ooit is 1 kwart geweest waarna ik alleen nog maar OD’s en halve triatlons heb gedaan. Mede hierdoor was ik toch wel benieuwd wat ik kon op deze korte afstand.
Uiteindelijk prima gezwommen 8,5 minuut over 500 meter en na een relatief trage wissel lekker gelopen. En passant nog even een nieuw PR op de 5k meegepakt.

Vandaag ook de triatlon fiets maar eens van zolder afgehaald en een ritje van 82km gereden. Daar is nog wel wat werk te verrichten de komende weken maar het viel zeker niet tegen. Kortom: laat het seizoen maar komen, ik heb er zin in.

Runalyze

Acties:
  • +3Henk 'm!

• denyos
Tips voor de wissels:
T1
- laatste 50 meter hogere beenslag. Voorkomt bij mij instabiele benen en duizeligheid.
- Tijdens het rennen naar je fiets je wetsuit losmaken en uit doen tot je middel. Hou hierbij je badmuts en zwembril in een hand terwijl je de armen uit doet en laat deze spullen in je mouw achter.
- Bij je fiets doe je je wetsuit naar beneden en ga er op staan. Je been kan je nu makkelijk naar boven trekken. Voet er uit? Doe het zelfde bij je andere been.
- Rennen met de fiets doe je door het zadel vast te pakken, niet het stuur. Doordat zadel hoger staat kan je makkelijker rennen.

T2
- eerst fiets racken, daarna je helm pas af.
- elastieke veters! Wel even goed van te voren oefenen met snel je schoenen aantrekken. Ik heb 1 paar schoenen waarbij de zool snel oprolt als ik daar te snel in stap.
- Deze transitie is goed te trainen door hem vaak achter elkaar te doen in een setje. Zelf doe ik dan vaak 20 minuten fietsen, 10 minuten lopen en dat 3x achter elkaar. De wissel van lopen naar fietsen zal je niet snel nodig hebben, maar zo heb je in beperkte tijd 3x je T2 en de overgang van fietsen naar lopen in de benen.

Runalyze

Acties:
  • +2Henk 'm!

• denyos
Ik zwem buiten ook altijd met een boei en heb er in 2016 €30 voor betaald. Wat mij betreft iedere euro waard. Vaak zwem ik namelijk in een plas waar ook windsurfers en zeilers actief zijn dus naast een opbergvak en een kussentje om op uit te rusten is de extra zichtbaarheid dankzij de boei enorm belangrijk.
Vanuit een bootje zijn zwemmers die netjes recht in het water liggen enorm lastig te zien tussen de golven. Daarom draagt iedereen uit de verenigingsgroep ook verplicht een fel gekleurde badmuts.
400/500 euro uitgeven voor een wetsuit en vervolgens mijn eigen veiligheid op het spel zetten om 30 euro te besparen is eigenlijk gekkenwerk.

Voor wat de temperatuur betreft: begin rustig in een afgezet stuk waarbij je idealiter kan staan. Kou kan enorm beklemmend zijn en vooral je gezicht de aller eerste keer in het koude water leggen is spannend. Je zal niet de eerste zijn die hierdoor begint te hyperventileren/ in paniek raakt. Rustig op je rug draaien en op adem komen en daarna kort stukje zwemmen. De eerste keer hoeft niet gelijk kilometers lang te zijn, belangrijkste is dat je vertrouwd raakt met het buiten zwemmen en langzaam te wennen aan de omstandigheden.

Runalyze

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True