Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

• Newbie89
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 19-08 09:24
Hallo iedereen

Na wat rondgeneusd te hebben hier, ook toch besloten al mijn vragen eens te bundelen zodat jullie mij hopelijk kunnen helpen met wat tips.

Ik maak halfweg september mijn debuut op de 70.3 tijdens de Openlakes Belgium triatlon. Ik heb in februari eens meegedaan aan een 1/8 wedstrijd. Dat was met zwemmen in een zwembad en in de namiddag herstart. Ervaring met zwemmen in open water heb ik dus niet. Ik probeer 1x per week te gaan zwemmen. Ik zwem dan zo'n 2km aan ongeveer 2min20 op 100m. Ik ben van plan om wat aan de zijkanten proberen te starten zodat ik niet echt in het gewoel van de "wasmachine" kom. Ik hoop dat ik dan kan aansluiten bij enkele die een voor mij goed tempo zwemmen, want ik las dat zwemmen in de slip stream ook verbazend veel kan helpen?

De fiets afstand is de proef waar ik het meest tegen op zie. Het is in totaal 92km (2 ronden met per ronde 450hoogtemeters . Stayeren is er ook verboden. Ik beschik over een Canyon Aeroad cf slx 8. Een uitstekende racefiets maar ik heb wel geen beugels. Ik lees veel dat beugels wel degelijk veel verschil zouden maken, maar ik zie het financieel niet echt zitten (€ 500 op de Canyon website). Stel dat ik deze nu wel zou aankopen, dan heb ik ook niet meer veel tijd om dit gewoon te geraken, en dit lijkt me ook niet zo simpel om een goede houding aan te nemen? Het indelen van de fietsproef vind ik ook zeer moeilijk. Ik probeer nu ook zo'n 2 tal keer per week te gaan trainen. Op een parcours van zo'n 70km zonder al te veel hoogtemeters en met windkracht 2/3 kan ik solo wel zo'n 30km/h halen gemiddeld. Ik duw dan volgens mijn gps zo'n 170W gemiddeld. Wanneer ik deze training heb afgerond voel ik me wel redelijk versleten, en kan ik me moeilijk voorstellen om dan nog een halve marathon af te werken. Welk pacing plan zouden jullie mij aanraden? Hoe kom ik het best te weten hoeveel Watt ik gemiddeld best trap in de wedstrijd (ook rekening houdend met de vele hoogtemeters)?  Hoe kom ik ook te weten hoeveel ik moet drinken, hoeveel ik moet eten, wat ik moet eten? 

Het lopen zou in theorie mijn beste onderdeel moeten zijn. Ik heb 2 jaar terug eens een marathon gelopen (3u28min), en heb dus wel wat ervaring met lopen, en het eten van gelletjes.  tijdens de wedstrijd. Tijdens die marathon at ik ongeveer om de 7km een gel en dat is mij goed bevallen.

Ik besef dat dit voor een openingspost een hele waslijst aan vragen is, de wedstrijd begint echter flink te naderen, en de twijfels beginnen toch wat op te spelen. 

Alvast bedankt voor jullie tips en tricks!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:30
Newbie89 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:17:
Ik maak halfweg september mijn debuut op de 70.3 tijdens de Openlakes Belgium triatlon. Ik heb in februari eens meegedaan aan een 1/8 wedstrijd.
Dat is een flinke stap! Ik had eerder voor een 1/4e gekozen.

Bij zwemmen helpt rustig achteraan starten. Bij iemand in de slipstream helpt ook. Iemand bijhouden voorkomt dat je te snel gaat zwemmen. Focus op goed ademen. Zoek een ritme dat je de hele twee kilometer vol kan houden.

Bijna iedere triatleet fietst te snel. Als iemand mij inhaalt geef ik mezelf een pluim, als ik iemand inhaal schakel ik een tandje terug. Het gaat niet om Watt of kilometer per uur, maar om in goede staat aan de halve marathon te beginnen. Dat doe je door naar je hartslag te kijken, die hou je zoveel mogelijk in "zone 2", de zone waarin je makkelijk kan praten. Zelf dronk ik elk uur een bidon water en bij elke drank post was er een banaan of iets anders eetbaars.

Met alles geldt eigenlijk dat het goed gaat zolang je binnen je mogelijkheden blijft. Een beugel helpt met tegenwind, je kan dan een tandje hoger fietsen. Als je geen beugel hebt en een tandje lager zet is er niets aan de hand.

Mentaal helpt het mij om niet de hele tocht in beeld te hebben maar een korter doel. Bijvoorbeeld het eerste rondje zwemmen, of de volgende 30km post, of de volgende voedsel post bij het lopen. Beste wensen voor je eerste 1/2e!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:11
Met zwemmen gewoon lekker rustig aan doen, als je 2:20 per 100 meter zwemt zwem je zeker niet vooraan en ook niet in de wasmachine.. Is het niet toevallig een Rolling Start, dat is meestal bij een 70.3 en scheelt al een hele hoop. Zwemmen blijft voor het grootste deel van de deelnemers het lastigste onderdeel.

Wat betreft het fietsen, gewoon op je Aeroad gaan, heerlijke fiets waar je gewoon goed tempo op kan maken. Ook hier niet hard van stapel lopen en proberen zo stabiel mogelijk te fietsen, wattage leuk, maar het moet vooral niet teveel kracht kosten. Ik zou de aerobars nog even achterwege laten, dat is mogelijk iets voor de toekomst. En maak je niet te druk over die mafkezen, zoals ik, die met meer dan 36km/u voorbij komen, er zijn er genoeg die de 30 gemiddeld bij lange na niet halen.

Doe ook eens een koppeltraining. Ga 40 kilometer fietsen en daarna 10 kilometer hardlopen, gewoon om te kijken hoe dat gaat.

Voor Almere volgende maand ben ik nu heel erg bezig met mijn voeding, daar ging het in het verleden altijd mis en deed ik maar wat. Ik ben nu van plan om richting de 90 gram koolhydraten per uur te gaan.. Misschien is voeding nog wel het moeilijkste van een triathlon.

Dat zou voor een 70.3 betekenen 1 bidon 750ml met sportvoeding (80 gram) waarbij ik elke 5 kilometer op de fiets een goede slok neem en elke 20 kilometer een gel of reep van 30 gram). Bij het lopen elke 5 kilometer een gel. Verder voor de start een gel en in de wisselzone een gel.

Maar ga wel even goed oefenen met gels, want als je dat pas gaat doen in de wedstrijd gaat het waarschijnlijk mis.

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 11-08-2026 13:58 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:27
Newbie89 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:17:
Hallo iedereen

Na wat rondgeneusd te hebben hier, ook toch besloten al mijn vragen eens te bundelen zodat jullie mij hopelijk kunnen helpen met wat tips.

Alvast bedankt voor jullie tips en tricks!
Leuk dat je deze uitdaging aangaat :)

Ik lees niet echt een doel qua tijd, dus ik ga er van uit dat je hem gewoon wilt finishen.

Zwemmen, prima. Als jij 2.20/100m kan zwemmen voor 2km dan kom je er wel. Gewoon aan beginnen. Ja het is een eind, maar niet onoverkomelijk ver. Zoek even uit hoe dat zit met wetsuits. Als je er een nodig hebt kun je er nu misschien nog een huren.

Fietsen op de canyon is prima. Er fietsen genoeg mensen op een normale racefiets een 70.3 dus dat kun jij ook gewoon. Het belangrijkste is dat er 92 km comfortabel op zit.
Wel zou ik gewoon proberen wat grotere rondjes te fietsen op een lager tempo. Dan kun je kijken hoe het zit met voeding. Als ik dit eet en drink na 120km hoe voel ik me dan. Als ik meer eet hoe voel ik me dan. Krijg ik last van mijn maag of valt het wel mee. Je stookt er best een hoop energie doorheen. Weten hoe je lichaam zich voelt en wat je daaraan moet doen qua eten is erg handig. Je zou wat ervaring moeten hebben van het trainen voor een marathon.

Hardlopen, als je een marathon uit kan lopen in 3:30 zou dat geen probleem moeten zijn. Wel goed eten op de fiets en zorgen dat je maag niet van streek raakt is dan het handigste want ik kan zeggen dat een halve marathon een eind is als je maag niet wilt meewerken.

Kijk hoe het zit met het eten en drinken op de wedstrijd dag. Wat bied de wedstrijd aan qua merk en spullen. Zijn er posten tijdens het fietsen en wat hebben ze daar. Koop dat en probeer het uit. Zo weet je wat je er van vind en kun je er gebruik van maken. Scheelt spullen op de fiets meenemen. Als je bidons kunt wisselen op de fiets neem dan geen dure goede bidons mee maar een paar die je kunt missen. Want die zie je dan niet meer terug.

Belangrijkste, relax geniet ervan. Het is je eerste 70.3 het wordt een avontuurlijke dag.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste