Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:22

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Holten heeft er een mailing uit gedaan waarmee ze zeggen goed rekening te houden met de warmte maar dat er wellicht maatregelingen genomen worden mbt het hardlopen. Drie opties:

De temperatuur laat toe dat het looponderdeel voor recreanten volledig wordt afgewerkt van de standaard afstand als de 1/8e triatlon;

Het looponderdeel voor de recreanten wordt met de helft ingekort. Dit betekent dat deelnemers van de standaard afstand 5 kilometer lopen en de deelnemers van de 1/8e triatlon 2.5 kilometer lopen;

Het looponderdeel wordt geschrapt. Dit betekent dat de recreanten vanuit de fietswissel het loopparcours oplopen en direct doorlopen naar de finish.

Zou het jammer vinden als ze deze maatregelen daadwerkelijk moeten gaan nemen. Het gaat dan toch heel anders indelen worden voor mij op de fiets, dan toch maar wat meer gas op die heuvels.

Gisteren ook wezen proef zwemmen, mooi watertje hoor!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Delay schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Gefeliciteerd met de kwart triathlon! Bij mijn weten is eten pas echt belangrijk bij de hele. Drinken is altijd wel belangrijk, zeker als het warm is.

[...]

Negen van de tien keer heb je dan te hard gefietst. Je moet je echt verassend inhouden bij het fietsen om daarna goed te kunnen lopen.
Juist zorgen dat je genoeg voeding (carbs) binnen krijgt zorgt ervoor dat je run ook goed gaat. Hard fietsen is niet de oorzaak van steken in je zij en/of maagkramp. Te weinig drinken is dat wel. De carbs zorgen ervoor dat je benen willen blijven gaan.

Voeding is daarom belangrijk op alle afstanden en zeker niet pas vanaf full distance. Ik moet er al niet aan denken om een half te gaan doen op alleen sportdrank.

Mijn fiets is eigenlijk een grote picnick mand :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kawa op 20-06-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Ironman heeft ook een bericht gestuurd mbt zondag. Het voordeel van een run in meerdere loops is dat je makkelijker veel verzorgingsposten en sproeiers kan neerzetten :)
"We’ll have more sprinkler showers out on course, and aid stations will be stocked with extra ice and water supplies. We’ll keep our eye on the temperature and keep you posted of any further precautions as needed."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert01
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:01
dreameater schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:59:
Holten heeft er een mailing uit gedaan waarmee ze zeggen goed rekening te houden met de warmte maar dat er wellicht maatregelingen genomen worden mbt het hardlopen. Drie opties:

De temperatuur laat toe dat het looponderdeel voor recreanten volledig wordt afgewerkt van de standaard afstand als de 1/8e triatlon;

Het looponderdeel voor de recreanten wordt met de helft ingekort. Dit betekent dat deelnemers van de standaard afstand 5 kilometer lopen en de deelnemers van de 1/8e triatlon 2.5 kilometer lopen;

Het looponderdeel wordt geschrapt. Dit betekent dat de recreanten vanuit de fietswissel het loopparcours oplopen en direct doorlopen naar de finish.

Zou het jammer vinden als ze deze maatregelen daadwerkelijk moeten gaan nemen. Het gaat dan toch heel anders indelen worden voor mij op de fiets, dan toch maar wat meer gas op die heuvels.

Gisteren ook wezen proef zwemmen, mooi watertje hoor!
Gisteravond kwam er nog een mail dat eerder finishen (dus een ronde minder lopen) niet zal leiden tot diskwalificatie. Goede zaak wat mij betreft, geeft toch wat meer de vrijheid om eerder te stoppen als je het gevoel hebt dat het niet meer lukt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Insert01
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:22

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Mooi om te lezen dat je zo enthousiast bent! De goede onderlinge sfeer is inderdaad wel typerend voor tri's (net als in trailrunnen bijv.) De Holtenaren weten er verder ook echt wel een mooi evenement/feestje van te maken. Ik heb me ook uitermate vermaakt!

Enorme kudos voor de organisatie hoe ze met de hitte om zijn gegaan. Duidelijke communicatie en uiteindelijk ook een stuk verantwoordelijk bij de deelnemers neergelegd, gouden zet!
Ik realiseer me dat niet elke loop/ evenement dit zo kan doen maar indien er meerdere rondes gelopen moeten worden is dit wel een hele mooie constructie.
(Je kreeg 30 minuten 'penalty' per ronde indien je ervoor koos om eerder af te breken. Wel officiële finish + medaille + opgenomen in de uitslagen)

Zelf ging het bij mij heel lekker. Net onder de 30 minuten gezwommen. (De Aussie exit was super leuk om eens te doen) En met fietsen heb ik me de top 50 ingefietst. Uiteindelijk met lopen de meeste mensen ingehaald en 17e gefinisht. (Overall) 15e man. Leerpunten zijn voor mij de mount en dismount op de fiets. Vooral als je je schoenen aanhoudt en je moet bijna 600meter door T2 waggelen als een eend is funest.)

Tot volgend jaar 🤙

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-09 08:38
Iemand toevallig nog naar TRI ROTTERDAM dit weekend?
Ik doe zaterdag mee met de teamcompetities.
Vroeg me af of wetsuit toegestaan gaat zijn, er is namelijk nog niks bekend van de huidige watertemperatuur.
Volgens de kaart is het wel "afgesloten" water, dus niet vebonden met een rivier of meer ofzo.
Dus denk dat het water zomaar eens boven de 22 graden kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Door allerlei keuzes en pech (2x uitgeloot :)) dit jaar maar 1x een kwart triathlon op het programma.

En deze is dan ook nog 3 weken na mijn vakantie in Japan (maandje). Que timing niet optimaal, maar goed... een kwart kan op mijn basisconditie :)

Er gaat geen fiets mee, dus mijn fietsconditie moet in die 3 weken weer op peil komen. Zwemmen hoop ik af en toe te kunnen doen in zee, een meertje, oid.

En hardlopen... tsja, de schoenen gaan wel mee, maar als ik dan lees dat de luchtvochtigheid 80% is en de temperatuur 30 graden is, gaat dat ook niet helemaal optimaal worden.

We gaan het zien!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56
Niemand Hoorn gedaan dit jaar?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kawa
miel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:13:
Ik heb Hoorn gedaan (de 70.3). Het was weer een mooi evenement en de omstandigheden waren gelukkig niet zo erg als voorspeld. Afgezien van wat wind hahahaha.

Het zwemmen was daardoor wel pittig met de wind recht op de haveningang. Hierdoor was het vol tegen de hoge golven in en die tijd heb ik met de meewind niet echt meer ingehaald.
De start vanaf de kade vond ik super en beter dan vanuit het park vorig jaar. Dit mag blijven!

Het fietsonderdeel ging lekker ondanks de wind. Gelukkig was natuurlijk niet alles tegen, maar zeker in de laatste km's begin de wind aan te sterken en kwam er zelfs wat regen waardoor het echt hollands werd.

De eerste paar km met lopen regende het licht en was er harde wind (denk zelfs tegen kracht 4) maar dat hield maar kort aan. De rest van de run was het rustig, niet te warm.. zelfs soms fris door alle water douches, maar wel benauwd.

Uiteindelijk was ik met 5uur 44 min in totaal 6 minuten langzamer dan vorig jaar, maar toen waren de omstandigheden veel aangenamer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56
Kawa schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:33:
[...]

Ik heb Hoorn gedaan (de 70.3). Het was weer een mooi evenement en de omstandigheden waren gelukkig niet zo erg als voorspeld. Afgezien van wat wind hahahaha.

Het zwemmen was daardoor wel pittig met de wind recht op de haveningang. Hierdoor was het vol tegen de hoge golven in en die tijd heb ik met de meewind niet echt meer ingehaald.
De start vanaf de kade vond ik super en beter dan vanuit het park vorig jaar. Dit mag blijven!

Het fietsonderdeel ging lekker ondanks de wind. Gelukkig was natuurlijk niet alles tegen, maar zeker in de laatste km's begin de wind aan te sterken en kwam er zelfs wat regen waardoor het echt hollands werd.

De eerste paar km met lopen regende het licht en was er harde wind (denk zelfs tegen kracht 4) maar dat hield maar kort aan. De rest van de run was het rustig, niet te warm.. zelfs soms fris door alle water douches, maar wel benauwd.

Uiteindelijk was ik met 5uur 44 min in totaal 6 minuten langzamer dan vorig jaar, maar toen waren de omstandigheden veel aangenamer :)
Nice... Ik was weer verantwoordelijk voor de veiligheid op het zwem gedeelte..... het was pittig inderdaad...... de wind draaide zaterdagnacht...... we hebben zaterdag opbouw gedaan en toen was het perfect.... tijdens de 70.3 genoeg reddingen mogen doen van atleten die het toch te veel werd, gelukkig geen echt heftige dingen...... Gek genoeg een uur later tijdens de 5150 niemand er uit hoeven halen... de wind was toen net gaan liggen, dus ook gewoon pech gehad....
Ik was zeer tevreden over het parcours, de boeien, de start en de finish, dus die houden we er in wat mij betreft!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Market
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 13:39
miel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:13:
Ik heb Challenge Gdansk gedaan afgelopen weekend, een kwart tijdens mijn vakantie. Dit jaar een keer de vakantie gepland en daarna pas gekeken of er nog lokale loopjes of triathlons waren. Challenge Gdansk dus, in ons laatste weekend. De dag voor de race ingeschreven, €136,- pp.

De dag begon met een lekker zonnetje, beetje wind. Zwemmen was in de Baltische zee, die was nog niet zo opgewarmd. 16 graden is best wel fris om in te zwemmen, ook met wetsuit. Daarnaast stonden er nog aardig golven, dus dat was wat dat betreft geen lekkere start. Eerst ook even moeten acclimatiseren in het water.

Omdat we laat hadden ingeschreven, hadden we zo’n beetje de hoogste startnummers, dus achteraan in de wisselzone. Een lange wisselzone van zo’n 400 meter. Dus uit het water gelijk bij de fiets, en met de fiets de hele wisselzone door. Mijn vrouw is de snellere zwemmer, dus die was al lekker een stukkie op de fiets onderweg. Door de 2 U-turns in het parcours hebben we de eerste twee rondes even naar elkaar kunnen zwaaien. Ronde 3 van de 4 kon ik haar inhalen en succes kunnen wensen. Mooi trouwens om te zien dat er met zo’n olympische afstand zo’n verschil in fietsen wordt gebruikt. Van TT-bikes, mountainbikes tot een sportieve stadsfiets, alles is wel voorbij gekomen.

Lopen was heerlijk door een park. 50/50 qua asfalt en gravel en dus veel schaduw van de bomen. Hier en daar nog een Poolse aanmoediging (denk ik) en ook wel wat “brawo bravo” gehoord. Gefinished in 2:54 en mijn vrouw in 3:03. Beide lekkere ochtend/middag gehad en genoeg om over na te kletsen op weg naar huis.

Tip van de dag: de hele dag in de auto zitten na een triathlon wordt je niet per se soepeler van. Lekker rustig blijven bewegen mensen 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:37
ArmyOfQueens schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:45:
Iemand toevallig nog naar TRI ROTTERDAM dit weekend?
Ik doe zaterdag mee met de teamcompetities.
Vroeg me af of wetsuit toegestaan gaat zijn, er is namelijk nog niks bekend van de huidige watertemperatuur.
Volgens de kaart is het wel "afgesloten" water, dus niet vebonden met een rivier of meer ofzo.
Dus denk dat het water zomaar eens boven de 22 graden kan zijn.
Dit krijgen we zaterdag te horen, althans, dat heb ik begrepen van een vriend. Dus zekerheid kan ik niet geven.

Ik doe ook mee: Het wordt mijn eerste tri! Enorm veel zin in. Morgen alles klaar leggen en uitrusten. Het weer lijkt vrij warm, en ook het water voelde tijdens een tenendipje, redelijk warm aan. Toch hoop ik op een wetsuit - voor het extra drijfvermogen dat het geeft voor mij als matige zwemmer. Doel: 2.45! >:)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:37

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik heb in Hoorn de 5i50 gedaan en erg genoten. Het was mijn eerste Ironman event en het was echt super georganiseerd. Je kan je echt focussen op je prestatie en stress over bijzaken is allemaal weggenomen.

Het zwemmen ging erg goed voor mijn doen, mede te danken aan de rollende start - want geen wasmachine waar ik nog niet echt een fan van ben. Ik startte redelijke vooraan en kwam als 35e uit water uit in 29:06. Van de golven heb ik geen last gehad, ook al hoorde ik bij de finish hier meerdere mensen over.

Fietsen is echt mijn ding en dat ging super tot ongeveer 30km. Van af dat moment kon ik niet meer lichter schakelen en heb ik met een cadans van 70 de overige 10km afgerond en laten dat nou net de stukken met tegenwind geweest zijn. Evengoed het fietsparcours afgerond in 58:43. Bij thuiskomst bleek dat er iets in mijn shifter versleten is, dit had ik van de voren dus niet kunnen voorkomen.

Door de mechanische problemen op de fiets was de overgang naar het lopen wat moeizamer dan ik gehoopt, maar uiteindelijk toch een tempo van 4:17 kunnen lopen wat resulteerde in een eindtijd van 42:37.

In totaal ben ik 2:16:23 onderweg geweest en eindige als 5e overall en 1e in mijn agegroup. Al met al heb ik genoten van de ambiance en ben ik erg tevreden met het resultaat en ga ik met vertrouwen op naar de volgende wedstrijden!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 23:40
Dit jaar uiteraard weer de 1/8e van Oirschot gedaan. Het blijft speciaal omdat dit de race is waardoor ik 2,5 jaar geleden van de bank ben gekomen en het sporten definitief heb opgepakt.
Mijn situatie ten opzichte van vorig jaar is wel flink andes. Toen amper getraind en ruim 100 kilo, nu in training voor de hele marathon van Eindhoven en dus vooral veel aan het lopen, en 93 kg op raceday.

Amper gezwommen dit jaar, desondanks ging dat even snel als vorig jaar dus best tevreden over. T1 ging weer een halve minuut sneller dan de vorige keer dus ook daar niks over te klagen.
Fietsen ging verrassend goed! Door de focus op de marathon ook amper gefietst dit jaar, maar ik merk dat ik enorm veel meer conditie heb dan vorig jaar. Gemiddelde snelheid van 30.3 vorig jaar naar 32.9 dit jaar. Misschien volgend jaar toch maar eens een ligstuur op mijn fiets knutselen en wat mee oefenen.
T2 was weer wat sneller dan vorig jaar, maar was vooral de start van het onderdeel waar ik het meest naar uit keek.
Ter referentie, vorig jaar liep ik de 5km in een tempo van 6:51min/km.
Dit jaar ging de eerste kilometer al in 4;57 min/km. Dat tempo niet kunnen vasthouden, maar uiteindelijk wel uitgekomen op 5:20 min/km!

Al met al dus bijna een kwartier sneller dan vorig jaar. Dik tevreden, zeker omdat ik niet had getraind voor de triatlon deze keer. Waarschijnlijk blijft het bij mijn jaarlijkse bijdrage in dit topic, maar vind het wel super om iedres verhaal hier te lezen :)

WoT stats

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:37
Even shinen!

Afgelopen weekend was mijn Tri-debut, waarbij ik koos voor de standaard afstand tijdens Tri-Hard in Rotterdam! Vooraf ingezet om 'boven de helft' uit te komen. En dat is goed gelukt! Maar niet zonder slag of stoot. Gelukkig merkte ik de afgelopen weken dat m'n trainingen hun vruchten begonnen af te werpen. Puur door meer volume te draaien, werd ik zowaar een efficientere fietser en ging de hartslag tijdens het rennen steeds verder omlaag. Mei en Juni bevatte 30+ trainingsuren.

Het zwemmen was wat anders dan gedacht. Met een 'in het water' -start werd het een aardige free4all en moest ik aan het begin ook wel echt even positie kiezen, wat tikken verwerken en een schoolslagvoet op m'n kaak en bril. Ik ben geen sterke zwemmer en kwam hier aan met 6x 1 uur zwembad ervaring, dus zwemmen in het open water was even anders. De eerste 500m was drama, daarna ging het beter en zeker de laatste 500m kon ik lekker m'n eigen ding doen. Ik merkte dat zwemmen in een wetsuit ook wel heel erg lekker is. Na 30 minuten kon ik het water uit - veel sneller dan ik had verwacht!

T1 ging prima - had niet écht een plan, maar alles lag netjes klaar. Schoentjes aan en gaan. Direct na het opstappen een reepje eten, later nog een gelletje en bovenal doortrappen. Er stond flink wat wind, maar ik merkte dat ik op hartslag 150 goed door kon blijven gaan. Af en toe lachen voor de foto en voor de supportende vriendin en zoveel mogelijk laag blijven. Als 'roadie' zonder aerohelm ben ik maar 1x ingehaald door een andere roadie - verder alleen door peperdure TT-bikes - dus ook hier was ik niet ontevreden. 33km/h gemiddeld in de zon en de wind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-n83j_pcVqJn3TpfFehqv0tF3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/er1R7apER4bskWMfkr8D3JyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hardlopen zou normaal m'n beste discipline moeten zijn (3x marathon-voorbereiding gedaan), maar ik kwam niet op targetpace (04:30) - toch iets te veel carbs tijdens het fietsen in genomen denk ik, want ik voelde het lichtjes irriteren. 4.45 werd al snel 5:00 en i.v.m. de temperatuur besloot ik het daarop te houden.
Achteraf had ik misschien wat dieper kunnen gaan en de hartslag in het rood kunnen duwen, maar ik vond het eigenlijk wel prima zo.

Uiteindelijk kwam ik na 2.43 binnen! Zeer dik tevreden als debut - temeer omdat ik niet opeens giga verbeterpunten zie. Ja, de transities kunnen geoefend worden en ik denk dat ik met een aero-setup op de fiets nog wel een km/h erbij weet te krijgen (?), maar er ging niks écht slecht. Uiteraard sta ik open voor tips! :)

Al met al - dit smaakt naar meer! Bedankt voor alle tips die jullie hier delen (die lezen de stille forumgebruikers zoals ik graag!), vanaf nu kan ik wellicht ook wat zinnigs bijdragen!

Strava or it didn't happen

[ Voor 1% gewijzigd door Docslik op 01-07-2025 10:59 . Reden: strava ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:49
Afgelopen augustus lid geworden van een triathlon club. Net na de winter wat last van m'n bovenbeen/bil gekregen en eigenlijk net weer begonnen met hardlopen. Fietsen moet ik helemaal vanaf nul oppakken.
Dus, als eerste triathlon ga ik het kort houden, "super sprint" eind volgende week (400m zwemmen, 10km fietsen, 2.5km hardlopen). Vooral kort gehouden vanwege het fietsen.
Mijn favoriet is open water zwemmen dus dat had wel langer gemogen maar de week erna ga ik een swim-run / aquathlon doen. Die is iets langer, 700 meter zwemmen, 5km hardlopen.

Hopelijk is de conclusie dat m'n blessure nu verleden tijd is. Daarna denk ik het fietsen maar wat ga oppakken en focussen op hardlopen ivm een marathon volgend jaar. :o

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 17:26
Hoe pakken jullie het aan met opstarten na een blessure? Ik was aan het trainen voor de olympische afstand om die eind augustus te doen, maar begin mei geblesseerd geraakt en nog wel 1/2 weken nodig. In deze tijd ook bijna helemaal stil gelegen. Aan de ene kant wil ik hem gewoon doen en dan zie ik het wel, maar ik kan ook een maand wachten om hem eind september te doen.

Ik weet vooral niet zo goed waar ik weer moet instappen met trainen (vraag is natuurlijk ook hoever ik terug gezakt ben), omdat ik zelf niet echt een basis fitheid heb (110 kg op 182 cm :X ) Ook weet ik niet zo goed of ik dan nu beter vaker maar korten, of minder vaak maar langer aan de slag moet. Fysio is helaas geen optie, want dat zit helaas niet in het basispakket. Het trainingsplan dat ik had, gaat wel de prullenbak in. Dat bouwde heel rustig op, maar daar had ik gelukkig ook de tijd voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-08 13:18
SteenMSc schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:10:
Hoe pakken jullie het aan met opstarten na een blessure?
In de 2 maanden die je nu eruit ligt lever je best wel veel in, zelfs als je de 2 weken nog nodig hebt wordt het een lastig verhaal. Finishen zul je wel maar voor welke prijs? Persoonlijk zou ik de focus leggen op fit worden en dan naar september optrainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

SteenMSc schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:10:
Hoe pakken jullie het aan met opstarten na een blessure? Ik was aan het trainen voor de olympische afstand om die eind augustus te doen, maar begin mei geblesseerd geraakt en nog wel 1/2 weken nodig. In deze tijd ook bijna helemaal stil gelegen. Aan de ene kant wil ik hem gewoon doen en dan zie ik het wel, maar ik kan ook een maand wachten om hem eind september te doen.

Ik weet vooral niet zo goed waar ik weer moet instappen met trainen (vraag is natuurlijk ook hoever ik terug gezakt ben), omdat ik zelf niet echt een basis fitheid heb (110 kg op 182 cm :X ) Ook weet ik niet zo goed of ik dan nu beter vaker maar korten, of minder vaak maar langer aan de slag moet. Fysio is helaas geen optie, want dat zit helaas niet in het basispakket. Het trainingsplan dat ik had, gaat wel de prullenbak in. Dat bouwde heel rustig op, maar daar had ik gelukkig ook de tijd voor.
Is je blessure helemaal over? Dan gewoon weer gaan trainen waar je was gebleven, is je blessure nog aanwezig of komt ie terug:

Persoonlijk zou ik kijken met welke sport je geen last heb van je blessure om je conditie op pijl te houden. En de sport waar je last van minimale inspanning opbouwen: bij zwemmen enkel rustig techniek trainen, voor fietsen indoor misschien de grens op zoeken, en voorhardloper rustig tempo rennen afgewisseld met wandelen.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 17:26
Allervieste schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:38:
[...]

In de 2 maanden die je nu eruit ligt lever je best wel veel in, zelfs als je de 2 weken nog nodig hebt wordt het een lastig verhaal. Finishen zul je wel maar voor welke prijs? Persoonlijk zou ik de focus leggen op fit worden en dan naar september optrainen.
Dank je!
Flappiewappie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Is je blessure helemaal over? Dan gewoon weer gaan trainen waar je was gebleven, is je blessure nog aanwezig of komt ie terug:

Persoonlijk zou ik kijken met welke sport je geen last heb van je blessure om je conditie op pijl te houden. En de sport waar je last van minimale inspanning opbouwen: bij zwemmen enkel rustig techniek trainen, voor fietsen indoor misschien de grens op zoeken, en voorhardloper rustig tempo rennen afgewisseld met wandelen.
Het zal in principe niet terug komen, maar heb nog 1/2 weken nodig om het trainen weer op te pakken. Combinatie van eerst een gebroken hand (komt hopelijk niet terug) en een dubbelgevouwen enkel. Gelukkig is hierbij niets kapot gegaan, dus zou het niet terug moeten komen zolang ik niet direct vol door ga. Ik kan nu stukken lopen zonder krukken, al blijft dit wel bij 100m voordat het teveel pijn gaat doen.

Indoor fietsen is wel een goede waar ik niet aan gedacht had. Zo'n trainer kan ik vast wel lenen. Kan ik ook makkelijk pauzes nemen zonder rekening te houden met waar ik dan ga staan/zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:56

Secsytime

Automagisch

jasperz89 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Yes, zou over een week of 2-3 binnen moeten komen. Setje elitewheels erin, die zijn al binnen evenals de groepset. Begin juli ergens opbouwen.
Hoe ver ben je? (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:49
Zondag klaar denk ik. De bedoeling was dat hij vanavond klaar zou zijn, maar ik wil net m’n banden op de wielen leggen en sealant toevoegen, kwam ik erachter dat m’n sealant op was. Stuurlintje nog, ketting inkorten en dan is ie ready.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jasperz89
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBnCyOorKM_7UsxrYMOW7i2Dam0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzndcIpT6hgF1GaKze1t3fph.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond de pedalen erop, stuurlint en morgen maar eens een testritje maken.
De build zelf was echt super makkelijk, zelfs voor iemand die het nog nooit gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

jasperz89 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:02:
[...]

[Afbeelding]

De build zelf was echt super makkelijk, zelfs voor iemand die het nog nooit gedaan heeft.
Wow wat vet zeg! Welke maat is dit en hoe lang ben je?

Twijfel al een poosje of ik er ook 1 zal kopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
Secsytime schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Wow wat vet zeg! Welke maat is dit en hoe lang ben je?

Twijfel al een poosje of ik er ook 1 zal kopen..
Dit is een 54, ik ben 188. Ze hebben een super fijne klantenservice, zowel via mail als whatsapp waarmee ik veel gesproken heb over maat, kleur etc.
Zadel gaat overigens nog een paar cm naar beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door jasperz89 op 13-07-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:21
[...]

[Afbeelding]

Gaaf hoor! Kleur sowieso maar ziet er ook uit alsof je er lekker hard op kunt fietsen :)

Maar als relatieve leek: wat is er zo mooi/goed aan dit frame en deze setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
Runner15 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Gaaf hoor! Kleur sowieso maar ziet er ook uit alsof je er lekker hard op kunt fietsen :)

Maar als relatieve leek: wat is er zo mooi/goed aan dit frame en deze setup?
Er is niet perse iets mooi of goeds aan dit frame, althans niet beter als 100en andere triathlon/tt fietsen op de markt.
Voor mij zijn het de looks, “redelijk” betaalbaar en het feit dat ik het gewoon heel tof vond om zo’n fiets vanaf frame af aan helemaal op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Laatst online: 15:32
jasperz89 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Er is niet perse iets mooi of goeds aan dit frame, althans niet beter als 100en andere triathlon/tt fietsen op de markt.
Voor mij zijn het de looks, “redelijk” betaalbaar en het feit dat ik het gewoon heel tof vond om zo’n fiets vanaf frame af aan helemaal op te bouwen.
Mooie fiets, ik houd wel van een beetje kleur. Er zijn al zoveel grijze en zwarte fietsen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook op een grijze Trek Speed Concept rijd. Maar het is er wel een in Lamborghini Grigio Telesto. Dus dat is dan wel grappig.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

[...]

[Afbeelding]

Al wat kunnen testen? Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperz89
Secsytime schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

Al wat kunnen testen? Ben erg benieuwd!
Jazeker. Inmiddels meerdere ritten op gemaakt.
Verschil is echt bizar voor m’n gevoel met m’n normale racer, zelfs met aerobars.
Heb een beetje een vergelijking gemaakt door rondjes te fietsen die ik ook op m’n normale fiets maak en ik snap goed dat zaken als wind/weer etc nooit hetzelfde zijn, maar ik kom nu thuis met 32 gemiddeld op slechts 170watt waar ik daar met m’n andere fiets zeker 220-230 watt voor nodig heb (heb dit nu meerdere ritten getest, ook op langere afstanden als een km of 90)
Het fietst ook echt heel lekker en heb weinig moeite lang in de beugels te liggen. Ik had zelf niet zo’n ontzettend verschil en gemak verwacht dus ben super tevreden. Nou denk ik wel dat je dit met veel tt/triatlon fietsen bereikt had want de grootste winst zit natuurlijk in de houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
Ik maak de 30e mijn debuut met een sprint triathlon van DTS in Oudekerk. Ik heb het al aan de organisatie gevraagd maar helaas nog geen antwoord, hopleijk weet iemand het hier: is een helm verplicht bij het fietsen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06
bregweb schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:14:
Ik maak de 30e mijn debuut met een sprint triathlon van DTS in Oudekerk. Ik heb het al aan de organisatie gevraagd maar helaas nog geen antwoord, hopleijk weet iemand het hier: is een helm verplicht bij het fietsen?
Een helm is bij een (triathlon/fiets)wedstrijd altijd verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Staan er dit weekend nog Tweakers aan de start van de Gelreman?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
wezep schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Een helm is bij een (triathlon/fiets)wedstrijd altijd verplicht.
Dank, kreeg natuurlijk 5 minuten geleden een algemene mail met heel veel info, ook die over de helm O-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:13
Tijd voor een raceverslag!
Afgelopen zaterdag in Zwitserland meegedaan aan de Inferno thriathlon met vier anderen van onze club. Een speciale wedstrijd want geen officiele afstanden met 3,1 km zwemmen, 97 km racefiets (2000hm), 30 km MTB(1000hm) en 25 km hardlopen (2000hm). Om het makkelijk te maken zitten er in de fietsonderdelen twee cols van de buitencategorie en is de finish op bijna 3000m hoogte.
Naast speciale format was het ook vanwege meer verdrietige omstandigheden een bijzondere wedstrijd. Vorig jaar is in de week voorafgaand aan de wedstrijd is een clublid/trainer/regelneef/inspirator overleden bij een verkeersongeluk. Waarna de wedstrijd door aardverschuivingen ook nog eens niet door ging. De vier anderen gingen dit jaar dus op voor een herkansing en ik heb mij daarbij aangesloten.
We hebben er echt een gezamelijk traject van proberen te maken door regelmatig samen te trainen. Zeker naar het einde toe leide dat tot mooie competitie om het beste in elkaar naar boven te halen.
Dan de wedstrijd:
De start van het zwemonderdeel was vanaf het Strandbad van Thun (binnenkort Ironman Zwiterserland) naar het kasteel van Oberhofen. Zwemmen ging heerlijk in mooi helder water dat wel een enorme klotsbak was, af en toe echte een flinke golf over me heen gehad. Tijdens het zwemmen kwam ik een paar mooie voeten tegen waar ik lang in gelegen heb. Deze voeten kwamen mij bekent voor maar op een gegeven moment raakte ik ze kwijt. Kilometertje later weer de dezelfde voeten gevonden en even ernaast gaan zwemmen bleek het een clubmaatje te zijn. Uiteindelijk gezamenlijk de laatste kilometer opgezwommen om gelijktijdig uit het water te komen voor een mooie foto. Afbeeldingslocatie: https://www.manuellopez.com/site/assets/files/1084/eventfotografie-inferno-triathlon-berneroberland-thun-muerren-fotograf-manuel-lopez-49.1600x0.webp
Daarna op de fiets voor de tocht naar de Grosse Scheidegg. Gelijk mijn tempo gezocht en goed proberen te eten en te drinken. Tempo rijden was lastig want je wordt aan alle kanten ingehaald door deelnemers van de estafette. Zaak dus om je niet gek te laten maken. Uiteindelijk goed bij de de voet van de Scheidegg aangekomen en lekker omhoog getuft. Schitterende klim waarop autoverkeer maar beperkt is toegestaan dus alle tijd om te genieten van het uitzicht dat alleen maar mooier en mooier wordt. Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/qMTR1p2gwpzjVhp8jUN5V4OfmmwF8zmkb0qBCIbs1QI-1536x2048.jpgAfbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/e1WRzuXJrnBtKzFEJoEbWAhXtYF35XIrIsHtUIrBCK8-2048x1536.jpg De laatste 5 km waren het zwaarst vooral km 5 van de top met percentages van 15% waarna het niet of nauwelijks onder de 9% duikt. Daarna een nog steilere afdaling naar Grindelwald voor de wissel naar de MTB. De wissel heb ik rustig aan gedaan omdat ik toch wat last had van de hoogte en met frisse tegenzin op de MTB gestapt. Hierover kan ik verder heel kort zijn het was een hel. 10 km klimmen aan 10% gemiddeld waarbij ik naar 4 km ook nog alles eruit gooide wat erin zat. Met horten en stoten uiteindelijk boven gekomen en de afdaling naar Lauterbrunnen gedaan. Tijdens de afdaling wel weer een beetje bijgekomen dus besloten toch maar te beginnen met lopen. Eerst weer terug naar Lauterbrunnen lekker bergaf en dan alleen maar omhoog richting eerst Mürren en uiteindelijk de Schilthorn op bijna 3000hm. Tijdens het lopen kreeg ik weer een beetje de mogelijkheid om te eten dus ik kreeg weer een beetje hoop om de cut-off in Mürren van 18:00 te halen. Helaas kwam na 9 km toch dat stuk watermeloen en vocht dat ik had genomen er weer aan de verkeerde kant uit. Ongeveer gelijktijdig kreeg ik het bericht dat de finish op de top gesloten was vanwege onweer. De finish lag nu in Mürren. Voor mij een goede finish aangezien het vanuit Mürren nog 5 km was met ongeveer 1400hm over open terrein en de koek wel op was na 6 uur zonder noemens waardig eten en drinken. Maar wel balen voor iedereen de al Mürren voorbij was en door de organisatie naar de dichtsbijzijnde lift richting Mürren is gestuurd. Uiteindelijk wel het meest verstandige besluit. Van de 300 starters hebben er uiteindelijk slechts 35 man/vrouw de echte finish gehaald, waarbij de winnaar er een ongelooflijke 8 uur en 59 minuten over deze schitterende triathlon die fantastisch is georganiseerd.Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/linrscz5j_uRoK-lnHKM3s1k9VofW3bCZXzkMqqKW6U-1536x2048.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert01
Na de triathlon in Holten deze zomer ben ik lekker door blijven trainen en heb nu het plan opgevat om volgend jaar april een Ironman 70.3 te gaan doen. Ik wil het dan ook wat serieuzer op gaan pakken en ben op zoek naar een trainingsschema of coaching. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Online is enorm veel keuze, dus ben hierin zoekende.

Voor nu neig ik naar een trainingsschema, voor het zwemmen heb ik wekelijks techniektraining en met fietsen en lopen ben ik behoorlijk ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
@Niconing Wat een mooi verhaal man en wat een mooie prestatie.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:13
GerGio schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 06:35:
@Niconing Wat een mooi verhaal man en wat een mooie prestatie.
Kan het iedereen aanraden om het met een groepje aan te pakken samen trainen en afzien schept een band en zorgt ervoor dat je toch dat stapje extra kunt doen af en toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Niconing schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:25:
[...]
Kan het iedereen aanraden om het met een groepje aan te pakken samen trainen en afzien schept een band en zorgt ervoor dat je toch dat stapje extra kunt doen af en toe
Dat geloof ik, er zit hier niet echt een triathlon vereniging in de buurt die zitten allemaal ruim een half uur weg. Dus ik train altijd alleen. Dat prima, maar soms is samen trainen ook wel lekker.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zondag ga ik voor het eerst dit jaar een kwart triatlon doen. Ik heb wel veel gefietst en hardgelopen, maar veel en veel te weinig gezwommen.

Ik heb 3x gezwommen dit jaar en daar moet ik het mee gaan doen... :( Gelukkig is het zwemonderdeel wel het onderdeel waar je de minste tijd verliest als je dat onderdeel wat verwaarloosd hebt :)

Hardlopen is mijn beste onderdeel en ik twijfel nog een beetje of ik voluit ga bij het fietsen of dat ik iets rustiger aan ga doen. Ik vind dat altijd lastig inschatten.

Als ik volle bak fiets, dan zal ik zo rond de 36 km/h fietsen (het is een parcours van 5 rondjes met best veel bochten). Ik fiets dan zo'n 250 W gemiddeld denk ik. Ik denk dat ik ga mikken op 225 W en dan rond de 34 km/h om zo wat extra over te houden voor het hardlopen.

Hebben jullie een soort van vuistregel hoe je energie te verdelen tussen het fietsen en hardlopen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Galois schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:26:
Zondag ga ik voor het eerst dit jaar een kwart triatlon doen. Ik heb wel veel gefietst en hardgelopen, maar veel en veel te weinig gezwommen.

Ik heb 3x gezwommen dit jaar en daar moet ik het mee gaan doen... :( Gelukkig is het zwemonderdeel wel het onderdeel waar je de minste tijd verliest als je dat onderdeel wat verwaarloosd hebt :)

Hardlopen is mijn beste onderdeel en ik twijfel nog een beetje of ik voluit ga bij het fietsen of dat ik iets rustiger aan ga doen. Ik vind dat altijd lastig inschatten.

Als ik volle bak fiets, dan zal ik zo rond de 36 km/h fietsen (het is een parcours van 5 rondjes met best veel bochten). Ik fiets dan zo'n 250 W gemiddeld denk ik. Ik denk dat ik ga mikken op 225 W en dan rond de 34 km/h om zo wat extra over te houden voor het hardlopen.

Hebben jullie een soort van vuistregel hoe je energie te verdelen tussen het fietsen en hardlopen?
Niet echt een vuistregel. Maar probeer niet zo hard te fietsen dat het hardlopen echt lastig wordt.

Met fietsen verlies je zo 4 minuten. Dus als je denk gemiddeld 30 seconden per km te winnen bij het hardlopen dan kun je beter rustiger fietsen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:30
Hoeveel vermogen zou je fietsen wanneer je alleen 2,5 uur moet fietsen met een wedstrijd?
Dat was voor mij de stelregel bij een kwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

GerGio schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:51:
[...]

Niet echt een vuistregel. Maar probeer niet zo hard te fietsen dat het hardlopen echt lastig wordt.

Met fietsen verlies je zo 4 minuten. Dus als je denk gemiddeld 30 seconden per km te winnen bij het hardlopen dan kun je beter rustiger fietsen.
Ik probeer ook niet zo hard te fietsen dat het hardlopen echt lastig wordt :)

Alleen is dat wel lastig in te schatten waar dat punt is... :D

Als ik 34 km/h fiets of 36 km/h fiets, dat is ongeveer 4 minuten verschil. Om 30 seconden per km goed te maken met hardlopen is denk ik niet mogelijk...

Op zich goed om te realiseren inderdaad. Ik denk dat ik 34 km/h eenvoudig red en dat 36 km/h echt flink aanpoten wordt. Maar 10 seconden per km verschil met hardlopen is gigantisch...

Lastig... ik denk dat ik maar weer 'op gevoel' ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wilagro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:18:
Hoeveel vermogen zou je fietsen wanneer je alleen 2,5 uur moet fietsen met een wedstrijd?
Dat was voor mij de stelregel bij een kwart.
Vind ik lastig te zeggen: ik heb nog nooit 2,5 uur achter elkaar volle bak gefietst. Mijn vermogenscurve op Strava zegt dat ik dan rond de 200 W fiets...

Vorig jaar heb ik een halve gedaan en toen fietste ik 90 km met 195 W en aansluitend dus hardlopen wat ik met 4:20/km deed.

En ook een kwart gedaan vorig jaar, daar deed ik 40 km met 205 W en aansluitend hardlopen met 3:56/km.

Misschien dan op 200-210 W proberen? Dat lijkt wel verstandig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Galois schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:11:
[...]

Vind ik lastig te zeggen: ik heb nog nooit 2,5 uur achter elkaar volle bak gefietst. Mijn vermogenscurve op Strava zegt dat ik dan rond de 200 W fiets...

Vorig jaar heb ik een halve gedaan en toen fietste ik 90 km met 195 W en aansluitend dus hardlopen wat ik met 4:20/km deed.

En ook een kwart gedaan vorig jaar, daar deed ik 40 km met 205 W en aansluitend hardlopen met 3:56/km.

Misschien dan op 200-210 W proberen? Dat lijkt wel verstandig...
Dat verklaard een hoop.

Je loopt in elk geval best wel door in vergelijking met de meeste mensen die af en toe een triathlon doen.
Als 205 watt gewoon goed voelt kun je dat doen. Hangt er een beetje van af hoe je je voeld. Je kunt het beter in het begin wat rustiger aan doen en dan halverwege het fietsen iets opschakelen dan dat je de hele race achter de feite aanloopt.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20

FCA

Galois schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:04:
[...]

Ik probeer ook niet zo hard te fietsen dat het hardlopen echt lastig wordt :)

Alleen is dat wel lastig in te schatten waar dat punt is... :D

Als ik 34 km/h fiets of 36 km/h fiets, dat is ongeveer 4 minuten verschil. Om 30 seconden per km goed te maken met hardlopen is denk ik niet mogelijk...

Op zich goed om te realiseren inderdaad. Ik denk dat ik 34 km/h eenvoudig red en dat 36 km/h echt flink aanpoten wordt. Maar 10 seconden per km verschil met hardlopen is gigantisch...

Lastig... ik denk dat ik maar weer 'op gevoel' ga :)
Hoe ging het? Ik zat met hetzelfde dilemma (misschien zelfs zelfde triathlon? Ik de High Tech Campus triathlon).
Ik vond het door het parcours (6 rondjes met veel bochten, veel wind, en door de vele rondjes veel mensen met verschillende tempo's onderweg) lastig om echt op de power te fietsen, schoot alle kanten op. Uiteindelijk meer op m'n hartslag gelet (144 gemiddeld, anaeroob omslag punt ligt op 155 volgens fysiologische test van 2 maanden terug), maar merkte tijdens het rennen dat ik aardig 'cooked' was. Nog wel redelijk 1 tempo kunnen houden, maar het was een stuk trager dan ik had gehoopt.

Aan de andere kant, m'n plaatsing bij het hardlopen was 24 plekken hoger dan bij het fietsen, dus relatief heb ik het beter verdeeld dan de gemiddelde deelnemer :?

Achteraf bleek dat het vermogen op de fiets best OK was (tijdens het fietsen leek het een stuk lager, maar ja, je kijkt vooral op de momenten dat er niks ingewikkelds qua bochten of inhalen gebeurt natuurlijk), ~230 NP, wat ong 82% van m'n FTP is. Tempo was nog steeds lager dan gehoopt, maar met alle wind en bochten zou dat verklaard kunnen worden.

Voor mijn eerste kwarttriathlon misschien niet de makkelijkste, zit nu wel te twijfelen of ik echt al volgend jaar een halve wil proberen... :X

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

FCA schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:13:
[...]

Hoe ging het? Ik zat met hetzelfde dilemma (misschien zelfs zelfde triathlon? Ik de High Tech Campus triathlon).
Ik vond het door het parcours (6 rondjes met veel bochten, veel wind, en door de vele rondjes veel mensen met verschillende tempo's onderweg) lastig om echt op de power te fietsen, schoot alle kanten op. Uiteindelijk meer op m'n hartslag gelet (144 gemiddeld, anaeroob omslag punt ligt op 155 volgens fysiologische test van 2 maanden terug), maar merkte tijdens het rennen dat ik aardig 'cooked' was. Nog wel redelijk 1 tempo kunnen houden, maar het was een stuk trager dan ik had gehoopt.

Aan de andere kant, m'n plaatsing bij het hardlopen was 24 plekken hoger dan bij het fietsen, dus relatief heb ik het beter verdeeld dan de gemiddelde deelnemer :?

Achteraf bleek dat het vermogen op de fiets best OK was (tijdens het fietsen leek het een stuk lager, maar ja, je kijkt vooral op de momenten dat er niks ingewikkelds qua bochten of inhalen gebeurt natuurlijk), ~230 NP, wat ong 82% van m'n FTP is. Tempo was nog steeds lager dan gehoopt, maar met alle wind en bochten zou dat verklaard kunnen worden.

Voor mijn eerste kwarttriathlon misschien niet de makkelijkste, zit nu wel te twijfelen of ik echt al volgend jaar een halve wil proberen... :X
Ik heb uiteindelijk helemaal niet op mijn vermogen gelet. Ging bij mij ook alle kanten op: door onder andere de vele bochten en harde wind. Ik heb dus vooral op gevoel gefietst. Met een gem. vermogen van 198 W wel ongeveer wat ik verwachtte. Daarna nog met 3:59/km hardgelopen en nog veel ingehaald.

Ik ben altijd verbaasd dat ik met hardlopen altijd ergens bij de 5% beste eindig en met fietsen kom ik niet eens bij de 25% besten. Ik vind dat altijd wel een groot verschil, terwijl ik toch zo'n 6000-8000 km per jaar fiets. Blijkbaar toch niet zo'n goede fietser, terwijl ik mijzelf toch wel een aardige fietser vind :-)

Zwemmen ging erg slecht (langzaamste helft :-(). Het was erg druk en door de wind ook best veel golfjes. Maar goed, dat is dan ook mijn slechtste onderdeel...

Al met al wel genoten (behalve van het zwemmen :)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27
Ik ben dan weer een goede fietser, maar bij mij gaat het altijd weer mis met het lopen. En uiteindelijk is het lopen het onderdeel waar je het meeste tijd en plekken kan winnen.

Afgelopen zondag deed ik de Ironman 70.3 in Duisburg, fietsen ging als de brandweer (38 gemiddeld), maar bij het lopen kwam ik toch weer de man met de hamer tegen. Ik krijg het er maar niet uit. ;) Maar goed ik ben ook heerlijk eigenwijs en uiteindelijk finish ik nog bij de top 30% in de uitslag op mijn 48ste.

Dit jaar 2 keer een halve gedaan en 2 keer in 5:16 gefinisht, denk dat dat gewoon mijn tijd is.. Vorig jaar in Almere is het me gelukt om onder de 5 uur te komen, maar dan moet echt alles meezitten.

Inmiddels weer ingeschreven voor Hoorn volgend jaar, kijken of het dan lukt..
En met potlood staat Viking of the North (een IM en een IM 70.3 in 1 kalenderjaar in Zweden / Denemarken) op de planning in 2027.

@FCA gewoon doen volgend jaar die halve en van genieten.. Het is het waard.

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 10-09-2025 09:54 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste