Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

• denyos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:59
Welkom in het Triatlon topic!

Dit topic is oorspronkelijk in de tweakers lounge gestart om samen mee te doen aan een 1/8ste triatlon maar later uitgegroeid tot een verzamelpunt voor discussies en vragen over alles wat met de triatlon sport te maken heeft.
In de topicstart is er geprobeerd om zo veel mogelijk informatie te verzamelen voor zowel beginnende als de meer ervaren triatleet.

Deze startpost is nog work in progres dus mochten er onderdelen ontbreken of heb je een verzoekje voor een update, stuur 1 van de auteurs dan een DM.

Veel plezier!
Inhoudsopgave
  1. Wat is triatlon
  2. Wedstrijden
    1. Bonden en licenties
    2. Verschillende afstanden
    3. Ironman, Challenge, ICAN
  3. Onderdelen
    1. Zwemmen
    2. Fietsen
    3. Hardlopen
    4. Wisselen
  4. Handige links

Wat is triatlon?
Triatlon is een sport die bestaat uit meerdere principes: Zwemmen, fietsen en hardlopen. Vaak spreken triatleten ook nog over een 4e principe: de wissels.
Dit 4e onderdeel maakt van de triatlon een unieke sport en moet ook getrained worden. Hardlopen direct na het fietsen is heel iets anders dan 1 sessie fietsen en op een later moment lopen.

Door de verschillende disciplines is het soms lastig om de juiste keuzes in trainingen en wedstrijden te maken. Enkele vragen die voor iedere triatleet wel eens relevant zijn geweest zijn:
Ga ik meer tijd steken in het zwemmen, of kan ik meer winst boeken op het fietsen of lopen?
Hoe hard ga ik fietsen tijdens een wedstrijd zonder dat het loop onderdeel er daarna last van heeft?
Ga ik investeren in een nieuwe fiets of koop ik eerst een nieuw wetsuit?
Op welke afstand ga ik mij toeleggen?
Hoe werkt dat wisselen eigenlijk in een wedstrijd?

Wedstrijden
Verschillende afstanden

Veel mensen die wel eens over triatlon hebben gehoord kennen de verhalen over De Ironman, of de wedstrijd in Hawaii waarbij mensen onmogelijke afstanden afleggen en waarvoor wel 20 uur per week wordt getrained.
Gelukkig is de hele afstand (daar later meer over) niet de enige afstand waarin gestreden wordt. Binnen de triatlon sport kennen we de volgende afstanden

NaamZwemmenFietsenLopen
1/8ste500 meter20 km5 km
kwart triatlon1000 meter40 km10 km
halve triatlon, ook wel de 70.3 genoemd1900 meter90 km21,1 km
hele triatlon, 140.6, Ironman3800 meter180 km42,2 km
sprint triatlon750 meter20 km5 km
olympic distance (OD)1500 meter40 km10 km

De sprint en de olympic distance triatlon wijken qua zwemafstand af van het schema dat is gebaseerd op de hele afstand. Bij deze 2 afstanden wordt er relatief meer gezwommen dan gefietst en gelopen.
Bonden en licenties
Als je mee wilt doen aan wedstrijden die zijn aangemeld bij de NTB (de nederlandse triatlon bond) moet je in het bezit zijn van een wedstrijd licentie.
Deze licentie koop je 1x per jaar (vaak via een triatlon vereniging) en geeft je de mogelijkheid om deel te nemen aan alle wedstrijden. Je moet dan nog wel de wedstrijd kosten betalen.

Voor recreatieve triatleten die incidenteel mee doen aan wedstrijden is dit vrij prijzig, daarom zijn er ook daglicenties beschikbaar. De kosten hiervan variëren per afstand, waarbij de kosten oplopen naargelang de afstand van de wedstrijd.
Deze daglicentie kan je bij het inschrijven bij iedere wedstrijd afsluiten.

Naast de wedstrijden van de NTB worden er ook wedstrijden georganiseerd door de ITU (de Internationale Triathlon Union). Dit zijn wedstrijden waar alleen professionele atleten aan mee mogen doen, al wordt er door de organiserende stad in hetzelfde weekend ook vaak een "amateur" wedstrijd georganiseerd.
Ironman, Challenge, ICAN

Online kom je vaak verschillende termen tegen voor wedstrijden zoals Ironman, Challenge en ICAN. Dit zijn stuk voor stuk organisaties die over de hele wereld wedstrijden organiseren, en dit heeft niet direct iets te maken met de lengte van een wedstrijd.
Vaak wordt gedacht dat bijvoorbeeld de Ironman de enige wedstrijd is over de volledige afstand, maar ook de Challenge series bevatten wedstrijden die over de hele afstand gaan.

Ironman
Ironman is een organisatie die wedstrijden organiseerd over de hele en, sinds 2006, ook over de halve afstand. Deze organisatie organiseert jaarlijks ook het officeuze wereld kampioenschap long distance triatlon in Hawaii.
De bekendste en oudste triatlon wedstrijd ter wereld.
Sinds 2015 organiseert Ironman ook een wedstrijd in Nederland, Ironman Maastricht.

Challenge
De Challenge serie is naast Ironman de andere grote speler op de markt voor halve en hele triatlons. De bekendste wedstrijd is Challenge Roth in Duitsland. Op dit parcours is al meerdere malen de snelste tijd ooit op een hele afstand neergezet, maar doordat het van een andere organisatie is wordt dit record niet overal erkend.
In Nederland is de triatlon van Almere (de 1na oudste triatlon ter wereld) sinds enkele jaren onderdeel van de Challenge family.

Challenge
ICAN is de derde internationale speler die op de Nederlandse markt actief is. In 2015 heeft ICAN voor het eerst de ICAN Amsterdam georganiseerd met een Olympic Distance wedstrijd en een wedstrijd over de halve afstand.
Helaas ging er qua organisatie een hoop nog niet goed, maar in de basis had de wedstrijd zeker potentie. De 2016 editie was vervolgens organisatorisch helaas een grote flop, waardoor het nog maar de vraag is hoe lang deze organisatie in Nederland actief blijft.

Lokale wedstrijden
De hierboven genoemde spelers zijn voornamelijk actief op de langere afstanden (1/2 en hele triatlons). De inschrijfkosten hiervan zijn helaas enorm hoog (voor deelname aan Ironman Maastricht betaal je zo €500,-) maar daar krijg je dan wel een geweldige entourage voor.
Gelukkig zijn er ook een heleboel wedstrijden die door lokale groepen worden georganiseerd waarbij de inschrijfkosten een stuk schappelijker zijn, maar waarbij alles ook een stuk kleinschaliger is.

Onderdelen
Zwemmen
Het eerste, en waarschijnlijk meest vervloekte onderdeel van de triatlon is het zwemmen. Veel triatleten rollen de sport in vanuit het fietsen of het lopen waardoor het zwemmen als lastig wordt ervaren.
Ondanks de vaak al vrij sterke conditie blijkt het voor veel triatlen in het begin enorm lastig om 50 meter te borstcrawlen. Zwemmen is een echte techniek sport waar je met alleen een goede basis conditie niet heel ver komt.
Het is daarom aan te raden om bij een triatlon- of zwemvereniging, of een cursus de borstcrawl vanaf het begin te leren. De focus zal in het begin liggen op de juiste liggen in het water, een rustige slag en gecontroleerde ademhaling. Met name de ademhaling wordt vaak als groot opstakel gezien.
Met hulpmiddelen zoals een pull-boy (drijver voor tussen je benen) kan je werken aan de armtechniek, en met een plankje kan er meer gefocussed worden op de beenslag techniek.

Wetsuit
Tijdens triatlon wedstrijden wordt er vrijwel altijd in buitenwater gezwommen. Vanwege de watertemperatuur is het daarom fijn om een wetsuit te dragen. Naast dat de wetsuit ervoor zorgt dat je het minder koud hebt levert een wetsuit ook vaak een stuk extra drijfvermogen op.
Dit heeft als voordeel dat je automatisch een stuk rechter in het water komt te liggen waardoor je je benen minder hoeft te belasten: altijd fijn met het fietsen en het lopen nog in het vooruitzicht.
Hou er bij het kopen van een wetsuit rekening mee dat je echt een wetsuit voor het zwemmen koopt en geen surf wetsuit. Surf wetsuits zijn vaak vele malen stugger wat je met name merkt in de schouders. Hierdoor kan je de armslag van de borstcrawl niet lekker uitvoeren.

Wanneer de watertemperatuur boven de 22 graden komt is het dragen van een wetsuit bij veel wedstrijden niet toegestaan. Bij de briefing op de ochtend van de wedstrijd wordt dit vaak aangegeven.
Fietsen
Het langste onderdeel van de triatlon is het fietsonderdeel. Het fietsen bij een triatlon is een individueel onderdeel waarbij niet gestayerd mag worden. Dit houd in dat je niet te dicht op je voorganger mag zitten zodat je lekker uit de wind kan zitten. Je bent verplicht om een gat van 10 meter tot je voorganger te houden en wanneer je wilt passeren dien je dit in 30 seconden te doen.
Helaas houden lang niet alle atleten zich aan deze regel waardoor de NTB recent een campagne is begonnen met de slogan: Stayeren = competitievervalsing.

Fietsen
Er zijn weinig regels omtrent een fiets binnen de triatlonsport. Je mag meedoen met je stadsfiets, mountainbike, normale racefiets, tijdritfiets etc. Toch zie je dat de meeste triatleten een speciale triatlonfiets hebben.
Deze fiets is vergelijkbaar met een tijdritfiets zoals we die kennen uit bijvoorbeeld de Tour de France, alleen hoeven hierbij niet alle regels van de UCI gevolgd te worden. Dit heeft als voordeel dat deze fietsen een stuk comfortabeler zijn dan een pure tijdritfiets.
Door het ligstuur zal je verder naar voren op je zadel komen te zitten en je armen in een 90 graden hoek op je ligstuur kunnen leggen. Dit komt de aerodynamica ten goede maar hierdoor is de positie van je benen ten opzichte van je pedalen ook anders dan bij een normale racefiets.
Het uitzoeken en goed afstellen van een triatlonfiets is hierdoor iets wat per persoon uitgezocht wordt. Het is daarom verstandig om vooraf een bikefitting te doen specifiek voor een triatlon fiets. Fit your bike to your body, not your body to your bike!

Ben je nou net nieuw in de sport, dan is een oplegstuurtje op een racefiets natuurlijk een betaalbare optie. Je hebt dan al wel wat meer voordeel door je verbeterde lichaamspositie zonder dat je gelijk duizenden euro's hoeft uit te geven.
Hardlopen
Hardlopen is misschien wel het minst spannende onderdeel van de triatlon. Met een goed paar schoenen kan je richting de finish. Lopen nadat je net volle bak gefietst hebt blijkt alleen een flinke uitdaging te zijn. Je benen willen niet direct doen wat jij ze verteld.
Het is daarom aan te raden om regelmatig na je fietstraining even snel te wisselen en een kort stukje hard te lopen, 5 - 10 minuutjes is hierbij genoeg maar je lichaam moet echt wennen aan de omschakeling.
Wisselen
De wissels in de triatlon worden vaak onderschat in de trainingen terwijl zeker op de kortere afstanden hier een hoop tijd is te besparen.
Daarom hieronder een aantal tips:
* Draag je trisuit onder je wetsuit, in de wisselruimte is het vaak niet toegestaan om volledig naakt te gaan.
* Als je uit het water komt, rits direct je pak los en schep wat water mee naar binnen. Dit zorgt ervoor dat je je pak makkelijker uit krijgt
* Bij korte wedstrijden is het aan te raden om zonder sokken te fietsen. Dit scheelt tijd met het aantrekken van sokken aan natte voeten.
* Bij het fietsen moet je startnummer op je rug maar bij het lopen op je buik, zorg dus dat je startnummer op een band zit die je makkelijk kan draaien!
* Altijd je helm vast maken voordat je je fiets uit het rek pakt!
* Schoenen kan je al vast zetten in je klikpedalen, hierdoor kan je sneller naar het fietsparcours rennen en op je fiets springen. Dit brengt risico's met zich mee dus oefen dit vaak of trek rustig je schoenen aan en ren op je fietschoenen naar het parcours.
* Niet fietsen voor de lijn/balk! Je mag pas je fiets beklimmen na afscheiding van de wisselzone. Dit is vaak een balk of een lijn waar je overheen moet. Hier moet je dus met je fiets heen rennen. Hand op het zadel en rennen maar. Wel even oefenen!

Ook de wissel van het fietsen naar het lopen heeft een aantal uitdagingen:
* Helm pas los als je fiets in het rek staat! Je kan toch niet rennen met je fiets en tegelijk je helm afdoen, dus maak hem ook niet eerder los. Je zou helaas niet de eerste zijn die een botsing mee maakt in de wisselzone.
* Op korte afstanden op blote voeten je schoenen in, op langere afstanden zijn sokken aan te raden.
* Elastische veters schelen een hoop tijd doordat je niet meer je veters hoeft te strikken. Voet in de schoen, elastiek aan trekken en klem naar beneden duwen.
* Startnummer band naar voren draaien.
* Eventueel een petje/zonnebril op
* Bij langere wedstrijden niet vergeten om je voeding mee te pakken!

Al deze onderdelen kan je van te voren trainen.
De eerste wissel is iets lastiger omdat je vaak niet daadwerkelijk een locatie hebt waar je kan zwemmen en waar je je fiets bewaakt kan laten staan.
Het volgende kan eigenlijk altijd: Trek je wetsuit aan in de tuin/op een pleintje, ren naar de andere kant van de tuin terwijl je je pak los maakt en trek deze zo snel mogelijk uit. Wissel naar je fietsspullen en ren met je fiets naar een specifiek punt vanaf waar je gaat fietsen.
Bij deze wissel draait het name om de snelheid van het wisselen zelf.

De tweede wissel, die van het fietsen naar het lopen kan je goed trainen doormiddel van een koppeltraining. Fiets een klein rondje (minuutje of 15), wissel zo snel mogelijk naar je loopspullen, loop een kort rondje (5 - 10 minuten), wissel naar je fietspullen etc.
Op deze manier kan je de wissel vaak oefenen en kan je ook uitvinden wat voor jou goed gaat en wat nog niet. Daarnaast wen je ook aan het hardlopen na het fietsen.

Handige links
Triatlon is booming en dat zorgt ervoor dat er online een heleboel nuttige informatie is te vinden. Hieronder een klein overzicht van handige links:
Transition - Een website van de NTB met het laatste nieuws, verhalen, en tips en truuks
3athlon.be -De grootste triathlon website van België. Er is ook een Nederlandse variant van deze website te vinden op 3athlon.nl
Triathlonforum - Dit is het Nederlandstalige forum voor triatlon en duatlon.
NTB Inschrijving - De plek om je in te schrijven voor wedstrijden. Daarnaast kan je hier een overzicht vinden van alle bij de NTB aangemelde wedstrijden.

Strava

• denyos
quote:
M@cer schreef op zondag 11 september 2016 @ 12:26:
Gisteren nog mensen meegedaan aan de Challenge Amsterdam-Almere? Deze halve staat volgend jaar op mijn lijstje om te doen.. Maar we zitten eerst over een halve Ironman te denken, op dit moment staat Barcelona in mei 2017 hoog op ons lijstje..
Jep ik heb gisteren mee gedaan :)
Ondanks dat ik al 2,5 maand bijna niet getrained heb door verschillende omstandigheden toch besloten om te starten. Eerste deel van het seizoen was erg lekker gegaan met mijn debuut op de halve in Nieuwkoop en 2x een ruime verbetering van mijn tijd in Zeewolde en Huizen (beiden OD). Helaas in Leiderdorp moeten uitstappen wegens kramp in de kuit en daarna dus veel te weinig getrained.

Vooraf dus geen illusies gemaakt op een goed resultaat maar gewoon lekker het seizoen knallend afsluiten.
Het zwemmen was zoals voor mij gebruikelijk een stabiel onderdeel, wel wat "ruzie" met scheef zwemmende mensen maar na paar 100 meter heerlijk in mijn slag gekomen en na 35 minuten stond ik weer op de kant, zo de eerste 1.9km zaten er op. In de transitie area rustig aan gedaan en nadat ik mijn voeten niet goed droog kreeg besloten om op blote voeten te gaan fietsen (dit doe ik bij OD altijd, maar bij langere afstanden trek ik meestal toch sokken aan).

Snel naar de fiets gelopen en hups op naar de beruchte dijk van Almere naar Lelystad. De wind was ons gunstig gezien en al snel zag ik snelheden op mijn teller die ik normaal alleen tijdens de OD zie (35-40km/u), dit terwijl mijn hartslag netjes onderin de afgesproken zonne 3 bleef zitten. Dit kan maar 1 ding inhouden, ik ga straks flinke wind tegen krijgen. En inderdaad, einde van de dijk rechtsaf en een lekkere stoot wind op m'n kop. Snelheid wel steeds boven de 30 km/u kunnen houden en uiteindelijk na 2:45 fietsen weer terug in de transitie area: 33,4km/h gemiddeld. Dat reed ik vorig jaar op mijn beste OD!

En dan het lopen... Wat zal ik zeggen. Het was warm.. en daar kan ik niet tegen. Daarnaast miste ik inhoud door het gebrek aan training dus dit zou een flinke uitdaging gaan worden. Ik wist gelukkig vrij snel in een lekker ritme te komen maar daarbij zag ik de hartslag hard oplopen. Toch maar een stapje terug. De eerste 10 km alles netjes onder de 6min/km weten te houden maar daarna toch regelmatig er boven gekomen. Uiteindelijk de halve marathon in 2:03 gelopen met een gemiddelde van 5:48/km.

Dit gecombineerd met rustige wissels heeft een eindtijd opgeleverd van 5:33:07 waar ik gezien mijn voorbereiding alleen maar heel erg tevreden mee kan zijn. Als dit de basis is waar ik op kan terug vallen dan is er nog een hele hoop ruimte voor verbetering.

Qua organisatie was op de racedag alles perfect georganiseerd. Iedere 20km op de fiets een verzorgingspunt met gelletjes, water, isotone sportdrank en bananen. Tijdens het lopen iedere 1,5km een verzorgingspunt met gelletjes, bananen, isostar, cola (heerlijk die simpele suikers die je lichaam gelijk opneemt), water en voldoende sponsen. Erg fijn om water te drinken en over je pet te gooien en vervolgens 2 sponsen in m'n pak mee voor verderop :D

Stats voor de liefhebbers: https://connect.garmin.com/modern/activity/1351613354

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:23

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ik was sowieso al niet van plan om waar dan ook als eerste of een van de eersten te starten. Laat de sprinters en tijd-jagers maar voor gaan: ik ben al dik tevreden als ik finish, zelfs al is het als laatste ;)

Gezocht: woonruimte in Leiden eo, t/m € 750 all in

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Vorig jaar een kwart triatlon afgevinkt in IJburg, afgelopen september een marathon afgevinkt: op naar de halve triatlon. Samen met wat (viavia) vrienden ingeschreven voor Kraichgau 70.3 na een kort overleg, Luxemburg was al afgevinkt door iemand, het moest met de auto te bereiken zijn, vroeg in de zomer, etc.

Voorbereiding
Zwemmen: Ik kon nog geen borstcrawl dit heb ik mijzelf afgelopen half jaar een soort van aangeleerd en daarbij meteen maar een wetsuit aangeschaft, goedkoop dingetje van 80 euro, maar bevalt prima. Het trainen voor het zwemmen in het zwembad in Nijverdal is verschrikkelijk, ik kan beter met de auto naar Rijssen of Wierden rijden waar wel normale openingstijden voor het 'gewone' publiek zijn. Afgelopen 1/2 maanden wat aangeknooid in het open water van het Lage Veld in Wierden. Na verloop van tijd kreeg langzaamaan zowaar wat handigheid in de techniek, ook dankzij het kijken van wat youtube video's.
Fietsen: Het nadeel van een iets vroegere triatlon, er moet heel wat gefietst worden in de maanden dat het weer nog matig is: veel uren alleen maken omdat anderen nog geen zin hebben. Gelukkig de afgelopen twee maanden wel prettig kunnen fietsen dankzij flink wat gezellige fietstourtochten met vrienden en familie.
Hardlopen: Dit is altijd mijn favoriete bezigheid geweest, nooit echt mee gestopt na mijn marathon afgelopen september.
Het weekend: Mijn eerste grootschalig georganiseerde triatlon: Wat moet in welke tas? Waar moet welke tas naar toe? Moet ik mijn bidons nu op mijn fiets doen of kan dat morgenochtend nog? Hoe zit het met de pendelbussen: moet ik mijn auto bij de start of juist bij de finishlocatie hebben staan? De dag begint prima met 22 graden, maar dit loopt snel op, is daar wel tegenaan te drinken? Allemaal zaken waar je je pas mee bezig houdt als je 't een vraag of probleem voor je is. Uiteindlijk is de voorbereiding goed (genoeg) verlopen, al kan ik natuurlijk altijd nog meer details geven, jullie zijn hier natuurlijk voor het wedstrijdverslag.

RaceDay
Zwemmen
Rolling Start, of wat dat ook mag betekenen, blijkbaar was/is dat iets recenters. Het water in tegelijk met mensen die hetzelfde zwemniveau hebben. Het zwemmen ging wel lekker, flinke stukken borstcrawl gedaan, hier en daar wat schoolslag om op adem te komen. Ik was heel erg positief verrast dat ik met 37 minuten weer op de matten aan het rennen was. Ik had gehoopt op onder de 40 minuten, onder de 45 moest sowieso lukken. Een goed begin is het halve werk, met een goed gevoel de fiets op.
Fietsen
De routebeschrijving vermeldde 860 hoogtemeters, tijdens de 'mandatory' meeting werd medegedeeld dat het 1000 iets waarschijnlijker was. Maar niets wat we niet kunnen handlen, met de Sallandse Heuvelrug in de achtertuin en een paar tourtochtjes met 1200+ hoogtemeters zijn we hier klaar voor. Het eerste stuk was lekker met de wind in de rug, daarna begon het fietsen over het glooiende terrein. Het liep allemaal wel lekker eigenlijk, al betrapte ik me er tijdens de laatste 20 kilometer op dat ik steeds meer aan het touren was en minder aan het racen, hup trap onder de reet en aanzetten! Na 90 km in 3:02 op de racefiets was het tijd voor het hardlopen.
Hardlopen
Ik kwam van m'n fiets af, op zoek naar mijn startnummer om de fiets weg te hangen. Dit verliep echter verrassend anders: een vrijwilliger nam mijn fiets aan om deze weg te hangen, ik kon onmiddellijk door. Op m'n raceschoenen naar de tas met mijn hardloopkleding gerend. Het omkleden ging niet van een leien dakje, de temperatuur buiten ging richting de 30 graden, dus voeten vochtig van het zweet. Sokken aan mijn voeten geprutst en schoenen aan. Een klein 150ml blikje cola ge-ad en voor de derde keer die dag zonnebrandcreme aangebracht. Hardlooppet opgezet en mijn bril weer op mijn hoofd geplaatst. Alles wat ik niet (meer) nodig had weer in de tas gedrukt en deze afgegeven: GAAN!
Het parcours bestond uit 3 rondjes van 7km waarbij je op 100m van de finish het parcours op kwam: een HM. Er zaten een paar kleine hoogteverschillen in het parcours, waarvan één behoorlijk steil. Na 4 uur sporten wel een aanslag op je kuiten. Ik had me 'rustig' omgekleed en was het eerste rondje nog wel redelijk fit, mijn lichaam had immers weer wat kunnen stabiliseren. De rondjes daarna gingen rap lastiger en ik kreeg zowaar kramp gevoelens in mijn rechter kuit. Het afwikkelen werd lastiger en de hoogte verschillen werden vervelender.
Ik begon te rekenen om te bepalen of ik mijn gehoopte doel, onder de 6 uur finishen, kon halen. Mijn horloge stond ingesteld om enkel mijn hardloop data te tonen, ik wist mijn totaal tijd dus niet, deze kon ik enkel schatten. 37 minuten zwemmen, 3uur en 5 minuten op de fiets, twee wissels a 5 minuten per wissel: Dat geeft me twee uur en tien minuten voor het hardlopen: HET GAAT ME LUKKEN! Onder tussen ging ik steeds slechter lopen: de volledige ronden gingen in: 36 half, 38 half en 41 half. Maar dan, de finish in zicht ik heb 't gehaald :D. Super blij. Nu de eindtijd: 5:46:03 SUPER BLIJ, mijn eerste 70.3 en dan ook nog eens bij die temperaturen.

Tot slot; Strava snapt niets van multisport, dus Garmin or it didn't happen. Voor herhaling vatbaar, ik heb hier veel meer plezier aan beleefd dan aan mijn marathon afgelopen september. Mijn lichaam kan deze wisselende belasting veel beter aan dan uren achtereen hardlopen. Het plan is dan ook om misschien een keer een wat snellere korte triatlon te doen om volgend jaar weer voor een halve te gaan. Ondertussen vind ik hardlopen eigenlijk nog steeds het leukt, maar heb ik afgelopen half jaar best wel wat fysieke ongemakken gehad tijdens het rennen. De grotere afstanden laat ik voorlopig voor wat het is, een 10km onder de 40 minuten is nog steeds een wens, daar zat ik 2 maanden terug ~22 seconden van af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22-05 16:27
quote:
Yemoke schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:14:
Het lijkt mij stiekem ook wel wat om eens mee te doen. Opzich klinkt die 1/8e in Zwolle als een mooi richtpunt. Kun je daar ook gewoon meedoen met een stadsfiets? :P :D :+

Zal behoorlijk wat moeten trainen, maar klinkt als een fijne uitdaging. Heb je misschien een linkje oid wat de route is per onderdeel? @bartijn2 en de overige deelnemers :P
Dude! Leen er dan desnoods 1! :P

Afgelopen weekend de 1/8e beach challenge in Kijkduin gedaan. Op een geleende mtb :P Wat een mooie race blijft het! Zwemmen in zee, mtb'en in de duinen (veel schelpenpaden en grasveld) en lopen in de duinen/strand. Aangezien ik het afgelopen jaar eigenlijk niet meer gefiets heb, moest ik het daar wel ontgelden. Gelukkig ging het zwemmen en lopen wel goed en kon ik toch nog een 11e plek veiligstellen, vlak voor de 1e dame O-)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tips voor het trainen; train vooral de wissel van fietsen naar lopen (in een trainingsessie een paar keer wisselen tussen fiets en loop en na een lange fietstocht even 10minuten hardlopen) Die overgang is toch vaak het zwaarst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22-05 16:10

bartijn2

Fixing the world

quote:
Het lijkt mij stiekem ook wel wat om eens mee te doen. Opzich klinkt die 1/8e in Zwolle als een mooi richtpunt. Kun je daar ook gewoon meedoen met een stadsfiets? :P :D :+

Zal behoorlijk wat moeten trainen, maar klinkt als een fijne uitdaging. Heb je misschien een linkje oid wat de route is per onderdeel? @bartijn2 en de overige deelnemers :P
@Yemoke de routes per onderdeel zijn hier te vinden: http://www.triathlonzwolle.nl/
En op een stadsfiets kan prima hoor, dat was ook mijn eerste idee tot ik van iemand een racefiets kon lenen.

Wat betreft het trainen, fietsen en daarna lopen is echt een heel apart gevoel.
Maar er is wel aan te wennen gelukkig. Komende weken nog maar flink oefenen.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Darkasantion

2x Iron Man :O

quote:

Ik heb op Lanzarote tijdens een IM iemand op een oude Batavus langs zien komen, dus dan moet een stadsfiets in Zwolle zeker kunnen. :+

Voor de rest, ga gewoon lekker trainen, geniet van de wedstrijd en laat je niet gek maken door "duur" of "exotisch" materiaal. Uiteindelijk moet je het gewoon zelf doen.

En inderdaad, oefen een paar keer de wissel van fietsen naar het lopen. Loop spullen klaar zetten, van de fiets afkomen en dan een minuut of 10 in een rustig tempo lopen. Zal de eerste paar keer ongemakkelijk zijn, maar het went.

Zelf ook flink aan het trainen voor IM Maastricht en de voortekens zijn goed. Op het NK midden-afstand op mijn IM-tempo onder de 5:30 gefinisht en 2 weken later dan in Hengelo op een kwart flink af gezien en gefinisht in 2:17 :) . Volgende wordt de halve van Didam, hopelijk ben ik dan nog iets sneller op IM-tempo en erna doe ik nog een leuke Cross-triathlon hier in de buurt. Is niet eens een kwart dus altijd leuk om mee te doen als tussendoortje :+ .
Erna dan Maastricht en mocht ik daar goed "uit" komen wil ik nog de hele doen in Almere, maar anders wordt dat een halve.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miel
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
quote:
Darkasantion schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:20:
[...]

Ik heb op Lanzarote tijdens een IM iemand op een oude Batavus langs zien komen, dus dan moet een stadsfiets in Zwolle zeker kunnen. :+

Voor de rest, ga gewoon lekker trainen, geniet van de wedstrijd en laat je niet gek maken door "duur" of "exotisch" materiaal. Uiteindelijk moet je het gewoon zelf doen.

En inderdaad, oefen een paar keer de wissel van fietsen naar het lopen. Loop spullen klaar zetten, van de fiets afkomen en dan een minuut of 10 in een rustig tempo lopen. Zal de eerste paar keer ongemakkelijk zijn, maar het went.

Zelf ook flink aan het trainen voor IM Maastricht en de voortekens zijn goed. Op het NK midden-afstand op mijn IM-tempo onder de 5:30 gefinisht en 2 weken later dan in Hengelo op een kwart flink af gezien en gefinisht in 2:17 :) . Volgende wordt de halve van Didam, hopelijk ben ik dan nog iets sneller op IM-tempo en erna doe ik nog een leuke Cross-triathlon hier in de buurt. Is niet eens een kwart dus altijd leuk om mee te doen als tussendoortje :+ .
Erna dan Maastricht en mocht ik daar goed "uit" komen wil ik nog de hele doen in Almere, maar anders wordt dat een halve.
Dan zie ik je 6 augustus aan de start...(geen deelnemer, ben teamleader voor de IM organisatie)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1Henk 'm!

• monkel
quote:
Yemoke schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:53:
[...]

Hoe werkt dat trouwens, geef je je fiets af en brengen zij hem daarheen, of moet je companen hebben die dat voor je regelen? En hoe weet je waar je fiets staat :P is dat een verassing en dus goed kijken?
In de wisselzone bedoel je? Je zet zelf je fiets bij je startnr. Wel onthouden waar 'ie staat als je het water uit komt ;)

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

quote:
Yemoke schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:53:
[...]
Hoe werkt dat trouwens, geef je je fiets af en brengen zij hem daarheen, of moet je companen hebben die dat voor je regelen? En hoe weet je waar je fiets staat :P is dat een verassing en dus goed kijken?
Meestal moet je hem zelf weg brengen, maar soms pakken ze hem voor je aan.

Fiets staat bij je nummer in de wisselzone, waar je ook de andere spullen zoals schoenen, helm e.d. achter kunt laten zodat je deze na het zwemmen direct kunt pakken. Meestal kom je na het fietsen weer terecht in dezelfde wisselzone en staan daar je hardloopspullen klaar. Dan is het dus fiets ophangen, helm af, loopschoenen aan en gaan met die banaan ;) .

• wezep
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 13:01
quote:
Darkasantion schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:34:
[...]

Meestal moet je hem zelf weg brengen, maar soms pakken ze hem voor je aan.

Fiets staat bij je nummer in de wisselzone, waar je ook de andere spullen zoals schoenen, helm e.d. achter kunt laten zodat je deze na het zwemmen direct kunt pakken. Meestal kom je na het fietsen weer terecht in dezelfde wisselzone en staan daar je hardloopspullen klaar. Dan is het dus fiets ophangen, helm af, loopschoenen aan en gaan met die banaan ;) .
Ik heb al tientallen triathlon's gedaan, voornamelijk in Nederland.
Maar ik moet de eerste wedstrijd nog tegenkomen, waar ze de fiets aanpakken en voor je weg zetten.
Volgens mij gebeurt dit voornamelijk bij de wat grotere (en duurdere) IronMan triathlon's.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
@arcanis Die website gebruik ik ook.

Afgelopen zaterdag dus de kwart gedaan in Hardenberg. Ik wilde onder de 2:25 finishen, met 2:21 is dat ruimschoots gelukt.
Zwemmen: Zo'n 'massa' start is dus wel heel wat anders dan zo'n rolling start zoals dat bij m'n halve ging, beetje dobberen in het water en bij de start zwemt iedereen elkaar in de weg. Verder ging het zwemmen ook gewoon ruk, ik snap niet wat er gebeurde. Een maand geleden zwom ik 1900 in minder dan 37 minuten, zaterdag deed ik iets meer dan 20:05 over 1000 meter. Dat was dus jammer.
Fietsen: Het fietsen ging prima, meer dan 32km/h gemiddeld, daar had ik ook op ingezet. Parcours was wel een paar kilometer te kort denk ik, 01:08:47 gedaan .
Hardlopen: Het hardlopen ging prima, had ingezet op ~45 minuten, maar hier was het parcours weer iets te lang denk ik. Wel redelijk 4:30/km gelopen volgens m'n horloge wat uiteindelijk 00:47:53 opleverde.
Wissels: Deze gingen prima, maar daar valt nog wel (makkelijk) wat te winnen, beiden gingen in 1:50 en een paar seconden. bij het uit het water komen ging m'n wetsuit niet makkelijk genoeg uit en misschien moet ik m'n schoenen ook maar een keer in m'n pedalen klikken zodat ik niet op m'n schoenen hoef te lopen. Bij het van m'n fiets komen was ik aan het twijfelen tussen het losklikken van m'n schoenen en het uit m'n schoenen halen van m'n voeten. Het gevolg was dat ik op schoenen aan rennen was, maar met één schoen los, dat was dus erg onhandig.

Eindtijd was 2:20:29. Conditioneel had ik nog genoeg over, maar maag/darm pijntjes verhinderden dat ik harder kon rennen. Al met al heel tevreden over afgelopen zaterdag. Ik had tegen een maat van me gezegd dat ik eind augustus een kwart onder de 2:15 wilde halen, dat lijkt iets te hoog gegrepen. Als ik twee minuten sneller zwem, twee minuten sneller fiets, twee minuten sneller ren en een minuut win bij m'n wissels: het lijkt mogelijk.

Edit: Ik heb blijkbaar bij het zwemmen niet op start drukt, dit merkte ik op tijdens het fietsen. Strava or it didn't happen fietsen, rennen.

Arie- wijzigde deze reactie 10-07-2017 10:48 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 13:27
Afgelopen weekend was ook ons triathlonweekend in aanloop naar de halve triathlon van Almere in September (en hopelijk ook nog die van Mallorca in Oktober).

Zaterdag de Sprint van Wormerland, omdat deze op nog geen 10km van huis voor de eerste keer georganiseerd werd.. Dan moet je gewoon meedoen ;)

Eerst zwemmen, is en zal altijd mijn zwakke onderdeel blijven, al ging het nog best aardig en heb ik aardig wat mensen achter me gelaten.. Weer heel stoer met vrije slag begonnen, maar op een of andere manier gaat het tijdens de wedstrijden niet en raak ik in een soort van paniek.. Dus het grootste deel toch maar weer schoolslag gedaan en voor mijn gevoel verlies ik daar ook niet heel veel tijd mee.

Vervolgens mijn onderdeel het fietsen... Gas op die lolly en lekker mensen inhalen.. Uiteindelijk de 24 kilometer met ruim 40km gemiddels afgelegd.. Was een erg goed parcours, rechte weg met alleen 2 keerpunten. Het lopen ging vervolgens wel aardig, maar was toch wel aardig zwaar.. Ook nog zo'n lekker bultje in het midden van het parcours over de golfbaan... :'(

Uiteindelijk volgens mijn Garmin heb ik er 1:16 over gedaan.. Officiële tijd nog niet bekend omdat ik het verkeerde chipnummer had doorgegeven (sukkel dat ik ben |:( ), mailtje naar MyLaps gestuurd, hopelijk kunnen ze het nog aanpassen.. Maar ik schat rond plaats 22 van de 178 mannen geëindigd.

Daarna was het zondag de beurt aan de Kwart Triathlon van Utrecht.. Weer was echt perfect, weinig wind en lekker zonnetje. Het was natuurlijk alleen even kijken hoe het zou gaan na zaterdag..

Stukje langer zwemmen vandaag, maar het verschil van 750 naar 1000 meter is nog te doen.. Wederom dezelfde problemen als gisteren, maar uiteindelijk kwam ik als nummer 63ste uit het water na 22:59.. Weer snel de knop om en rammen op die fiets.. Ook hier hetzelfde verhaal als gisteren, het ging als de brandweer en heel veel plekken gewonnen. Uiteindelijk had ik de 7de fietstijd over 44,5km in een tijd van 1:09:07 met een gemiddelde van 39km/u.. Dit weekend voor het eerst met ligstuur een triathlon gedaan, heeft wel echt een voordeel.

Als laatste 10km lopen (gelukkig waren het er maar 9,1 O-) ), hier was het vooral zaak om niet te veel plekken te verliezen.. Ik loop niet langzaam (4:45 over een km), maar toch zijn er deelnemers aanzienlijk sneller.. Uiteindelijk door een man of 5 ingehaald.

Na 2:18:39 kwam ik uiteindelijk over de streep als 29ste van de 212...

Mijn doel was om dit weekend de sprint onder de 2:15 te doen, dat is net niet gelukt met 2:16.. Maar hierbij moet ik wel rekening houden dat het 4km meer fietsen was.. De kwart had als doel 2:25 en dat heb ik ruimschoots gehaald..

We liggen dus lekker op schema voor september...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Arie-
  • Niet online
Na mezelf drie weekenden de afgrond in te hebben geholpen (weekendje A'dam, een lang weekend Belgrado en een lang weekend Lowlands), mag het komend weekend gebeuren. Ik heb mezelf met een paar vrienden ingeschreven voor de de kwart triatlon Stroombroek zondag aanstaande. Zij zijn helaas afgehaakt dus ik sta 'in m'n eentje' aan de start. Nu zij niet meer meedoen was Bathmen morgen mogelijk wat handiger (dichterbij) en gezelliger geweest dan Stroombroek, daar doen immers wél kennissen van mij aan mee.
Ik heb geen idee hoe het met de vorm zit na een maand erg onregelmatig en relatief weinig trainen. Dus gisteren besloten een klein testje te doen: een retour ritje over de heuvelrug tussen Nijverdal en Holten. Redelijk doorgetrapt en Strava meldt een bult PR's op verschillende segmenten. Fietsen zit wel goed dus, zwemmen heb ik eigenlijk niet meer gedaan, evenals hardlopen. We zien wel waar het schip strandt zondag as. Als het een beetje lekker loopt (onder de 2:25), dan ga ik ook nog even proberen een kaartje te scoren voor de SMR de zondag de week er op.

• M@cer
Ik ben zondag in Emmeloord voor de kwart, de laatste test voor de halve van Almere op 9 september.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• wezep
Ik doe morgen mee in Bathmen op de kwart.
De afgelopen 2 jaar deze wedstrijd gewonnen (beide keren onder de 2uur).
Eens kijken wie er morgen aan de start staan...

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

• ArnoutV
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:01
Zondag in Emmeloord op de kwart.
Eerste en enige triathlon dit seizoen.
Vanaf april een plotselinge hardnekkige voetblessure, pas 4 weken weer rustig aan het lopen.

• Arie-
  • Niet online
@M@cer @wezep @ArnoutV Jullie allen een goed weekend achter de rug? Ik ben bijzonder tevreden. Met alles onder de 2:25 zou ik tevreden zijn geweest, het werd uiteindelijk ~2:15:54. De exacte tijd, splits en wissels zijn onbekend, omdat ik in het water m'n enkelband al ben verloren. Daarbij is het glas op m'n 310XT gebarsten en durf ik er niet meer mee te zwemmen.
Ik heb op m'n horloge op start gedrukt op het moment dat ik m'n fiets van de buis pakte. Aafgelopen half jaar ben ik ongeveer 2/3 km/h harder gaan fietsen. Dat resulteerde gisteren in een snelheid van ~33,5km/h, hier zit de tijd bij in die ik nodig had om m'n fiets weer weg te hangen én mijn hardloopschoenen aan te trekken. Het hardlopen ging ook prima, niet bijzonder goed. Zoals altijd wat pijntjes bij mijn ingewanden bij het opstarten, maar dat trekt na verloop van tijd weg. Begonnen met een pace van ~4:45 en geeindigd met ~4:25.
Het triatlon seizoen zit er voor mij op, nu even focussen op het hardlopen. Ik hoop nog een keer een 10km onder de 40 minuten te lopen. Dit voorjaar een pr gelopen van 40:21, dit lijkt dus een realistisch doel. Nog wel een run-bike-run in m'n agenda staan, maar dat gaat op de mountainbike. Ik benieuwd hoe dat in z'n werk gaat, inhalen op smalle paadjes? Volgend jaar waarschijnlijk wel weer een 70.3 doen, waar en wanneer is nog niet bekend.

• ArnoutV
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:01
Gezien de trainingsarbeid van de afgelopen maanden was het een heerlijke zondag in Emmeloord.
Fantastisch weer, zeker voor de toeschouwers, bijna geen wind.
Geen last van mijn eigen verwachtingen behalve dan zo fatsoenlijk mogelijk finishen.

Sinds 1/5/2017 slecht het volgende volume kunnen doen:
11 KM zwemmen (4,5u)
102 KM hardlopen (10.5u)
525 KM fietsen (19u)

Eindtijd: 02:26:27

• acidd91
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 05:02
Afgelopen zaterdag mijn eerste triathlon gedaan in Heino, lekker kleinschalig en gezellig.
Zwemmen was/is mijn pijnpunt, waar ik me goed van bewust was. Doelstelling was simpel: niet als laatste uit het bad, wat gelukt is :) Tijd was 11m38 over 500m. Daarna op de fiets, lekker door kunnen trappen, afstand was net iets meer dan 25 km, met ~34.5 km/h gemiddeld gefietst. Afsluitende 5 km loop in ongeveer 23 minuten, resulterend in een tijd van 1u21. Erg tevreden!

• Arie-
  • Niet online
Het "zwemmen is m'n zwakke" punt geldt voor heel veel triatlon deelnemers. 90%** van de triatleten komt uit het hardlopen of wielrennen. Daarom vertel ik iedereen ook altijd dat je je echt niet druk moet maken om het zwemmen: 'iedereen' heeft hetzelfde probleem. Als aanvulling daarop: stel je doet mee aan een halve triatlon, en je finisht onder de zes uur, dan heb je het gewoon heel netjes gedaan. Als je van die 6 uur, 40 minuten in het water hebt gelegen, waar hebben we het dan over. Dat zwemmen doe je d'r gewoon bij.
Mooi dat je erg tevreden bent, dat smaakt hopelijk naar meer!

**Uit m'n natte duim gezogen getal

• M@cer
Gisteren ging voor mij wel goed, uiteindelijk 5 minuten sneller gefinished in vergelijking met vorig jaar (2:16:33).. Mijn meisje was zelfs 10 minuten sneller dan vorig jaar (2:44:04)

Ook voor mij is het zwemmen het pijnpunt.. De laatste tijd redelijk veel geoefend, maar na de start raak ik in een soort paniekmodus en val ik gelijk weer terug in schoolslag. Verder was 90% aan het zwemmen met wetsuit aan, dus daar verlies ik nog extra tijd.. Op de terugweg was het wat rustiger en ben ik toch weer borstcrawl gaan zwemmen en dat tot het einde vastgehouden _/-\o_ ... Er zit progressie in en misschien toch nog maar even op zoek naar een wetsuit voor Almere.

Daarna fietsen, mijn sterkste onderdeel..Als ik op de fiets stap krijg ik een waas voor mijn ogen en gaat het beest in mij los.. Dat resulteerde in de 6e fietstijd van 188 deelnemers met bijna 40km/h gemiddeld (op een gewone racefiets met ligstuur).. En het voordeel als je in de achterhoede uit het water komt is dat je lekker kan inhalen, in totaal meer dan 100 deelnemers ingehaald :)

Daarna het hardlopen, ik loop best wel aardig (onder de 5:00 per kilometer), maar er zijn best veel mensen die snel kunnen lopen.. Dus dat betekend consolideren en niet te veel plekken verliezen..

Uiteindelijk 47ste in de einduitlag (net als vorig jaar)..

Nog 12 dagen en dan gaan we voor onze eerste halve in Almere (en de maand erna van Mallorca 8)7 ), ik lig aardig op schema.. Moet alleen wel gaan leren om te verdelen en die waas voor mijn ogen bij het fietsen te beheersen (35km/h is ook goed), zodat ik wat meer overhoud bij het hardlopen, de laatste km waren best wel zwaar...
Kan ook komen omdat ik vrijdag 15km hardgelopen had en zaterdag 45km fiets op tempo en 2km gezwommen..

Misschien komend weekend nog een sprintje in Amersfoort voor het gevoel..

M@cer wijzigde deze reactie 28-08-2017 11:51 (8%)

• wezep
Leuk om de verhalen van afgelopen weekend te lezen.
Ik mag ook niet klagen, ondanks dat ik de wedstrijd in Bathmen niet heb gewonnen (afgelopen 2 jaar wel).
Af en toe doen er gewoon snellere deelnemers mee ;-)

Zwemmen ging lekker, ondanks dat ik weer in een baan lag me schuine kanten (bijzonder zwembad in Bathmen). Zelf geklokt 15:20.

Met fietsen kon ik merken dat ik de laatste tijd veel had gefietst (oa een aantal dagen in Duitsland en Italië).
Ik denk dat ik over 40km nog nooit zo hard heb gefietst (dik 39 km/u gemiddeld, @M@cer : met TT fiets ;-)). Vorig jaar reed ik 37,5km/u gemiddeld.

Was benieuwd of het lopen dan ook nog goed ging. Laten we zeggen dat het beter kon, maar de tijd was vergelijkbaar met vorig jaar: 38:20 over 9,2km (4:11 min/km).

Totaaltijd van 1:56:51 en dat is bijna 3 minuten sneller dan vorig jaar en goed voor een 2e plaats (de nummer is was nog bijna 3minuten sneller!!).

Dit jaar alleen nog de clubkampioenschappen en dan is het seizoen voorbij. Ben wel toe aan wat rust ;-)

• Ezio
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 26-09-2018
Het is inderdaad een grote stap en een nog grotere uitdaging maar ik weet zeker dat het mogelijk is. Ik heb nog geen trainingsdoelen opgesteld. Het enige doel is nu finishen. De basis bestaat uit vijf marathons en twee ultra trails. En nu ben ik per week ongeveer 8 tot 10 uur bezig met zwemmen, fietsen en hardlopen. De nadruk ligt op het zwemmen maar de meeste tijd zit ik op de fiets.

Strava

• dreameater
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Afgelopen zaterdag m'n eerste 1/8e triatlon voltooid.
Het zwemmen viel me tegen, we moesten een plas ' oversteken'. Ben ongeveer 3 maanden begonnen met 1 a twee keer per week zwemmen. Van de 500 meter kon ik ongeveer 200/250 meter borstcrawl volhouden, de rest heb ik toch echt moeten doen met normale schoolslag. Uiteindelijk 16 minuten over gedaan.

Fietsen; ik heb een retro fietsje met hele dunne bandjes zonder versnellingen. Dit ging echter best prima, gemiddeld 33km/h en dus binnen de 38 minuten de 20 kilometers kunnen wegfietsen.

Lopen zou normaliter m'n beste onderdeel moeten zijn; echter kreeg ik een aantal weken terug last van shin splints. Van te voren gecheckt of je ook in de berm kon lopen om zo de boel wat te ontlasten. Dat ging goed.
Wel wat ingehouden uit voorzorg. Maar gelukkig geen pijn gehad tijdens het lopen. Tijd 22;54

Inclusief wissels kom je dan op 1:20:24
Super leuk om te doen :)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• M@cer
Gisteren meegedaan aan de 1/8ste van Amersfoort...

Ging best lekker en uiteindelijk 18de overall geworden met 01:09:23.. Eerste wedstrijd in wetsuit, dat ging al een heel stuk beter al heb ik nog steeds echt problemen het eerste stuk zodat ik steeds moet overschakelen naar schoolslag.. Laatste stuk ging beter... Fietsen was ik de snelste uit onze wave en hardlopen ging boven verwachting.

Ik had er zelf geen last van, maar mijn vrouw stond tijdens het fietsen voor een open brug (en dan ook nog eens voor pleziervaart)... Dat was wel minder.

Nu rustig aan doen deze week en op naar zaterdag.. Hopen dat het weer nog wat op gaat knappen..

• bartijn2
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22-05 16:10

bartijn2

Fixing the world

Afgelopen weekend in Zwolle mijn eerste 1/8e triatlon gedaan, wat een fantastisch evenement.

Met een groep vrienden eind maart besloten om mee te doen.
Weinig sport achtergrond, maar meedoen is belangrijker dan winnen.

Afgelopen maanden redelijk tot hard getraind om fit te worden, maar helaas de laatste maand de boel een beetje laten verslonzen, vakantie en klussen in huis werden belangrijker.
Maar desalniettemin hebben we het gedaan.

Zwemmen is mijn minste onderdeel en hier zag ik ook erg tegenop afgelopen zaterdag.
Na nog geen 100 meter een grote slok water binnen gekregen en in een soort paniek modus door gezwommen met de schoolslag, borstcrawl heb ik mijzelf helaas niet tijdig aan kunnen leren.
Als een hond die aan het verdrinken was heb ik hijgend de uitgang gehaald, als één van de laatsten het water uit met een hartslag van 180bpm.

Een medewerker van de organisatie zag mij proesten en moeilijk ademen en vroeg wat er was. ik gaf aan dat ik een flinke slok water had binnen gekregen. "Geen zorgen, dat komt er met het fietsen wel weer uit, en anders met het lopen wel" sprak hij bemoedigend. Heerlijk deze humor, dit had ik even nodig.

Na een langzame wissel een gelletje naar binnen gewerkt en op de fiets gesprongen.
Het fietsen was ging lekker, klein beetje tegenwind op de dijk maar daarna het lange rechte stuk wind in de rug. Voor ik er erg in had was het fietsen alweer voorbij.

De wisselzone in en snel de hardloopschoenen aan, tijd om te rennen. Maar zoals iedereen weet gaan de eerste (500) meters niet zoals je zou verwachten en zijn je benen van rubber. Op zich geen ramp want dat heeft iedereen, heerlijk kunnen lopen en genoten van alles om mij heen. Opa's en oma's die met de kleinkinderen papa en mama aanmoedigen en deelnemers die elkaar bemoedigend toespreken.

Helaas mijn doel van 1:30.00 niet gehaald, maar met 1:33:02 niet compleet ontevreden.

Het was een fantastische dag en wat een mooi en vooral sportief evenement.

Volgend jaar zeker weer, maar dan wel met zwemles vooraf.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• monkel
Afgelopen weekend Amersfoort (keistadtriathlon) de OD gedaan. Ondanks matige voorbereiding (verhuizing, bevalling :)) ging het toch nog best aardig. Zwemmen viel een beetje tegen. Hoewel, het ging op zich best lekker, maar kwam niet vooruit :P Was best een leuk zwemparcours, tussen de boten door. Fietsen ging best lekker; 4 rondjes door de polder. Het begin en eind van elke ronde was een beetje kruip-door-sluip-door, maar daar ontkom je vaak niet aan bij een stadstriathlon. 1e rondje moest ik op gang komen en daarna leek m'n lijf eindelijk door te hebben dat ik een triathlon aan het doen was. Lopen ging op de automatische piloot en was ook best pittig (bruggetjes, tunneltje etc)
Uiteindelijk aardig kapot en behoorlijk tevreden:
Zwem (1,5km) 00:31:51 96
Wissel 1 00:01:45 (gepruts met wetsuit)
Fiets (42km) 01:18:11 64
Wissel 2 00:01:13 (best een lange afstand lopen door wisselzone)
Lopen (10km, nouja, 9,6 dan) 00:42:31 21
totaal: 02:35:29 44

Sowieso weer een leuke wedstrijd en een aanrader!

pics or it didn't happ.. oh ..

ok, it did happen :P

monkel wijzigde deze reactie 08-09-2017 10:07 (11%)

• M@cer
Mijn eerste halve gisteren in Almere ging lekker.

De hele week heb ik zenuwachtig wel 1000x mijn weerapp bekeken en toen we gisteren om 5 uur richting Almere gingen leek het nog nergens op, maar uiteindelijk viel het 100% mee en was het weer perfect.

Zwemmen ging boven verwachting goed en heb na een rustig begin eigenlijk de hele weg borstcrawl kunnen zwemmen, uiteindelijk kwam ik na 39:56 uit het water.. 4 minuten sneller dan verwacht.

Vervolgens fietsen, begon lekker, maar na 7km in de havenkom psssssstttttt een lekke band. Even flink schelden en dan snel maken dan maar, werkt de CO2 niet.. dan maar handpompen. Uiteindelijk heeft me dit meer dan 10 minuten gekost. Gelukkig kon ik mijn weg daarna vervolgen en werd het een grote inhaalrace. Na 02:45 kon ik mijn fiets weer in het rek hangen.

Voor het lopen had ik 2 uur uitgetrokken, maar dit moest nu ongeveer 10 minuten sneller om mijn streeftijd van 05:30 te halen. De eerste ronde ging boven verwachting goed, de tweede eigenlijk ook wel als je de kilometers rustig aftelt. De derde ronde duurde steeds langer en werd ook steeds zwaarder, maar op wilskracht weet je dat je het gaat halen. Met 1:48 ben ik meer dan tevreden.

Uiteindelijke eindtijd van 05:25:10 is bijna 5 minuten sneller dan ik had gehoopt inclusief de lekke band. Ik ben blij.

Daarna wachten op mijn meisje die ook na 06:32 over de finish kwam, wat netjes rond haar verwachte eindtijd was.

Nu ff herstellen en dan weer toewerken naar Mallorca volgende maand.

• Tranze
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:50
Leuk @M@cer! Almere was ook mijn eerste halve. 5:44:21. Zwemmen ging makkelijk, fietsen was ook wel OK met 32,8 gemiddeld. Vooral dat stuk naar Lelystad over de dijk gaaf om steeds 40+ op je teller te zien. Lopen had ik me wegens twee blessures niet echt goed op kunnen voorbereiden.. Tel daarbij op dat ik dit jaar twee keer moest verhuizen. Laatste 7km waren dan ook echt bizar zwaar. Halve marathon nog maar net onder de 2u kunnen houden. Maar een super ervaring en het weer viel idd mee.

• Arie-
  • Niet online
Zo sta ik er ook in. Natuurlijk wil je 'overal' het maximale uithalen, maar zo lang je niet om de prijzen meedoet maak ik me niet druk om de seconden die te winnen zijn bij het perfectioneren van je wissel. Ik ren gewoon op m'n raceschoenen door 't gras of over het asfalt tot ik voorbij de balk ben. Het vervangen van die lepels onder m'n raceschoenen, eens in de x jaar, dat neem ik voor lief.

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

blitzkrieg

appetjo he!!

Aangezien jullie me zo goed geholpen hebben met tips ben Ik jullie ook nog een verslagje schuldig van mijn 1/8 cross triathlon van vorige week zaterdag.

Aangezien er in het zwembad van Dwingeloo gezwommen moest worden werd er in 3 groepen gestart. 1 groep om 1 uur, 1 om half 2 en 1 om 2 uur. Ik moest starten om 2 uur.
Om 12 uur aangekomen, toen regende het nog, net als de hele ochtend en de dag ervoor. Startnummer opgehaald en spullen in de wisselzone gezet. Aangezien het nog steeds regende alles enigszins in een plastic zak gestopt. Dat zou me later nog nekken.

2 jongens bij mij uit het dorp deden ook mee. 1 moest om 1 uur starten, de andere om half 2. Na hun aangemoedigd te hebben bij het zwemmen heb ik me omgekleed en om 13:50 konden we even inzwemmen.
Om 2 uur gestart. Zwemmen ging goed, ik was als eerste het water uit. ~6 minuten gezwommen.
Daarna de wissel waarbij ik vergat mijn nummer om te doen. |:(
Hier kwam ik na honderd meter fietsen achter. Omgekeerd en nummer omgedaan. Hierdoor ben ik wel meer dan een minuut verloren.
Fietsen ging op zich wel goed, alleen was de route niet heel goed aangegeven waardoor ik 2 keer verkeerd gereden ben. Dit heeft me een aantal minuten gekost. :(
De route ging door het Dwingelerveld, wat sowieso al vrij nat is, maar doordat het 2 dagen onafgebroken geregend had was het nu bij plekken een zwembad. Over een volledig volledig volgezogen zandpad tegen de wind in was geen pretje. ;(
Tijdens het fietsen iedereen van mijn startgroep weer ingehaald en een aantal personen van de groep van half 2.
Wisselen naar lopen ging wel goed. De eerste kilometer waren mijn benen alleen elastiek en had ik moeite om in het ritme te komen. Daarna ging het beter en begon ik meerdere personen van de groep van half 2 in te halen. Het loopt toch altijd makkelijker wanneer je een punt hebt om naar toe te lopen.

Ik kwam binnen in een tijd van 1:36:50. Dit was goed voor een 3e plek. Wanneer ik geen fouten had gemaakt was ik onder de 1:30 binnengekomen en was ik eerste geworden. Hoewel dat meer over het algemene niveau zegt dan over het mijne. :+

Al met al een leuke ervaring, zeker voor herhaling vatbaar.

• M@cer
Vandaag zijn Sonja en ik vertrokken richting Mallorca om mee te doen aan de Challenge Mallorca (half distance)

De eerste verkenning hebben we inmiddels gedaan en het fietsparcours is uitdagend maar erg mooi. Het is hier ongeveer 25 graden, dus het is even wennen na de afgelopen periode in Nederland.

We zullen de komende dagen regelmatig ons blog updaten met onze verhalen, hieronder dag 1

http://www.eigenwijzetria...tijn/mallorca-verkenning/

• M@cer
Morgen is de grote dag waar we zo lang naartoe hebben geleefd.

Vandaag hebben we de briefing en de bike check-in gedaan, we kunnen niet weer terug.

• M@cer
Inmiddels is het alweer een dag geleden, maar hieronder een verslag van mijn halve Triathlon op Mallorca 🏊🚴🏃. Van een top zwem onderdeel, naar een lekke band tijdens het fietsen en een hel van een halve marathon.

http://wp.me/s9bvvX-raceday

• M@cer
Nee water was 22,5 graden, dus was wat betreft temperatuur helemaal niet nodig.

Maar met een wetsuit ben je sneller omdat je meer drijfvermogen hebt, dus wanneer het mag altijd doen. Scheelt echt in de minuten.

• Arie-
  • Niet online
Zo gisteren m'n seizoen afgesloten met de DRW Run-Bike-Run te Nijverdal. Daar werd ik toch weer even met m'n neus op de feiten gedrukt: het hardlopen is prima, maar het fietsen lijkt nergens op haha. Ik heb eigenlijk sinds de zomer niet meer serieus op de fiets gezeten, misschien 2 keer een tochtje van meer dan anderhalf uur op de racefiets. Ik ben echt alleen maar ingehaald op de mtb, ik vond het fietsparcours ook echt verschrikkelijk zwaar. Vorige week een heel dik pr op de HM gelopen tijdens een redelijk zware halve marathon, 1:32, waarmee ik in de top 10% finish. Gisteren tijdens de r-b-r nog niet eens bij de beste 50%. Ach ja, wel een mooie middag gehad en heb nu ook vermoeide benen. Nu waarschijnlijk naar de marathon van Rome toewerken, die is begin april. Waarschijnlijk weer een 70.3 na de zomer.

Garmin Log

• arcanis
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:14
Dit topic maar een klein schopje geven.
Welke wedstrijden heeft iedereen dit jaar op het programma staan?

Mijn programma is waarschijnlijk:
Halve marathon Zwolle
Kwart Hardenberg
Halve Klazienaveen
Sprint vroomshoop
Kwart zwolle

• miel
  • Nu online
IRONMAN Maastricht wederom dit jaar...... maar dan wederom als teamleader ipv als deelnemer....;-)

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Ik ben ingeschreven voor de Ironman in Zürich eind juli. Wil daarvoor nog wel 4-5 (kortere) doen, want ik heb pas één kwart triatlon erop zitten. Daarnaast wil ik de langere weekendtrainingen (zowel lopen als fietsen) ook wel regelmatig gaan doen als wedstrijd (maar dan uiteraard niet altijd voluit).

Ben sinds half december behoorlijk aan het trainen geslagen en dat gaat voorlopig erg goed. Zit nu op ongeveer 11uur per week waarin ik alle drie de sporten 3 keer doe. Belasting en afwisseling bevalt goed, ik begin zelfs heel voorzichtig het zwemmen een beetje leuker te vinden. Vanmorgen voor het eerst 2500m gezwommen - dat ben ik langzaam aan het uitbouwen (zwem steeds ongeveer een uur).

Januari zag er voor mij zo uit:

Waar ik wel nog een beetje zoekende naar ben is hoe ik mijn zwem- en fietstrainingen (doordeweeks) zo efficient mogelijk kan insteken. Hieronder wat ik nu doe voor die twee.

Zwemmen (dinsdag- en donderdagochtend):
400m borstcrawl
400m pull buoy
400m paddles
400m flippers
400m borstcrawl

Naar de toekomst toe: dit uitbouwen binnen het uur dat ik steeds heb (dus meer banen). Vraag is een beetje wat het meest zinnig is: álles uitbouwen, of bijvoorbeeld alleen de 'borstcrawl' stukken.

Fietsen (dinsdag- en donderdagavond):
Zwift voor ongeveer 1uur (dinsdag) of 1,5uur (donderdag) - ik pak dan eigenlijk steeds wisselende workouts met veel intervalwerk rond FTP en daarboven.

Naar de toekomst toe: dit blijven doen met hopelijk een steeds stijgende FTP tot gevolg. Vanaf april proberen om één van deze trainingen buiten te doen, en dan 1,5-2uur.

Mocht er iemand tips hebben om mijn tijd in het zwembad of op de fiets efficiënter te besteden dan hoor ik ze graag!

Twitter | Strava

• denyos
quote:
MrAcid schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:53:
Waar ik wel nog een beetje zoekende naar ben is hoe ik mijn zwem- en fietstrainingen (doordeweeks) zo efficient mogelijk kan insteken. Hieronder wat ik nu doe voor die twee.

400m borstcrawl
400m pull buoy
400m paddles
400m flippers
400m borstcrawl

Naar de toekomst toe: dit uitbouwen binnen het uur dat ik steeds heb (dus meer banen). Vraag is een beetje wat het meest zinnig is: álles uitbouwen, of bijvoorbeeld alleen de 'borstcrawl' stukken.
Goed dat je je blok opdeeld in verschillende delen, de vraag is alleen waarom je bepaalde dingen doet.
Beginnen met 400meter borstcrawl als inzwemmen lijkt mij prima.
Stukje met pull buoy is nuttig zodat je beter kan focussen op de overhaal en catch en je echt je armen kan trainen. Paddles is dan weer puur voor kracht in de armen, dat zou je kunnen combineren met je pull buoy stuk wanneer je niet aan de techniek aan het werken ben maar puur arm kracht wilt krijgen.

De flippers vervolgens zorgen voor een hoge been stuwing waardoor je weer beter kan focussen op je armen. Daarnaast kunnen ze helpen voor je voet flexibiliteit.
Vervolgens nog 400 meter borstcrawl zwemmen is fijn, want dat is wat je gaat doen tijdens je wedstrijd.

Ik kan je aanraden om een stuk benen zwemmen met een kickboard in je programma op te nemen. Dat helpt niet alleen voor de stabiliteit in het water, maar hier heb je ook voordeel bij in de andere onderdelen van de triatlon.

Verder kan je je blokjes wat anders indelen ipv alleen qua lengte. 400 meter borstcrawl kan bijvoorbeeld ook door 25 meter maximale holding en vervolgens 75 meter rustig doorzwemmen, en dat dan 4x.
Andere oefeningen zoals scullen en wrikken, focus op hoge elleboog/ontspannen overhaal, verhogen van slaglengte, verhogen van slagfrequentie/vinden van je optimale slagfrequentie kunnen vervolgens stuk voor stuk helpen bij het verhogen van je tempo.

Daarnaast helpt het ook om soms gewoon eens lekker een langer stuk aansluitend te zwemmen.
Vanochtend ben ik zelf bijvoorbeeld 10x100m bezig geweest op verschillende slagfrequentie (ik gebruik hier een Finis Tempotrainer voor) om vervolgens op een iets rustiger tempo 1250 meter aan 1 stuk door te zwemmen.

Verder kan je voor inspiratie altijd eens kijken naar de schema's op http://www.toptriathlon.nl/zwemschemas/
Voor mij zijn deze te zwaar voor 1 training maar het kan wel helpen bij het invullen van een training.

denyos wijzigde deze reactie 08-02-2018 13:32 (4%)

Strava

• deamosreapos
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 12:34
Grappig, heb mijzelf ook voor die in Zürich ingeschreven. Met mij nog 3 andere Nederlanders ;) lijkt erop dat je schema er goed uit ziet, maar hopelijk doet je pmt chart dat ook nog een beetje. Zelf heb ik twee weken griep gehad dus mijn fitness zit gelijk weer onder de 60 :(

Qua fietsen rij ik meestal 1* in de ochtend zone 1. (6-7uur) dan meestal nog 1 langere fiets sessie met daarin een benen training (minute max of single legs drills). Dan in het weekend afwisselend een Z1-2 rode van +- 2 tot 3 uur. Met geluk krijg ik er gelijk een brick achteraan.

Zwemmen doe ik op drie vast dagen, maandag dinsdag en donderdag. Maandag solo meestal in mijn pauze. Di en do zijn Waterpolo trainingsuren dus vaste tijden.

Hardlopen proppen we er in de resterende uren doordeweeks in en minimaal 1* strenght en conditioning. In het weekend is meestal de lange loop 1-3 uur.

Tip, ik gebruik een coach, maar als je die niet hebt plan alles in. Hiermee dwing je jezelf tot het uitvoeren.

Maar respect! Zeker trainen voor een hele vreet aan je qua inplannen en sociaal leven.

Ook nog in de planning is de 70.3 van Sankt Pölten. Meer omdat mijn coach daar mee doet dan wat anders maar schijnt wel super vet te zijn. 33 km snelweg! Woop woop ;)
quote:
MrAcid schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:53:
Ik ben ingeschreven voor de Ironman in Zürich eind juli. Wil daarvoor nog wel 4-5 (kortere) doen, want ik heb pas één kwart triatlon erop zitten. Daarnaast wil ik de langere weekendtrainingen (zowel lopen als fietsen) ook wel regelmatig gaan doen als wedstrijd (maar dan uiteraard niet altijd voluit).

Ben sinds half december behoorlijk aan het trainen geslagen en dat gaat voorlopig erg goed. Zit nu op ongeveer 11uur per week waarin ik alle drie de sporten 3 keer doe. Belasting en afwisseling bevalt goed, ik begin zelfs heel voorzichtig het zwemmen een beetje leuker te vinden. Vanmorgen voor het eerst 2500m gezwommen - dat ben ik langzaam aan het uitbouwen (zwem steeds ongeveer een uur).

Januari zag er voor mij zo uit:
[afbeelding]

400m borstcrawl
400m pull buoy
400m paddles
400m flippers
400m borstcrawl

Fietsen (dinsdag- en donderdagavond):
Zwift voor ongeveer 1uur (dinsdag) of 1,5uur (donderdag) - ik pak dan eigenlijk steeds wisselende workouts met veel intervalwerk rond FTP en daarboven.

Naar de toekomst toe: dit blijven doen met hopelijk een steeds stijgende FTP tot gevolg. Vanaf april proberen om één van deze trainingen buiten te doen, en dan 1,5-2uur.

Mocht er iemand tips hebben om mijn tijd in het zwembad of op de fiets efficiënter te besteden dan hoor ik ze graag!

• M@cer
Hier ook een uur of 6 per week Zwift en ik zou niet weten waarom ik deze niet mee zou moeten tellen, want ik ben binnen intensiever bezig dan buiten...

Even een crosspost met het wielrentopic...

Afgelopen donderdag naar Koblenz gereden om eens een bezoek te brengen aan de Canyon Experience Showroom en vooral om de verschillende maten Speedmax te testen.. Leuk om daar eens een kijkje te nemen en uiteraard om een fiets te bestellen :)

Gisteren kwam de doos van mijn nieuwe fiets binnen..

En daar kwam deze uit _/-\o_

Een Canyon Speedmax CF 9.0 SL 2017 voor mijn triathlon avonturen de komende jaren.. >:)
Nu maar hopen dat het snel wat minder koud wordt...

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Ik heb het hele topic doorgelezen. Mooie verslagen. Keep them coming!

Ik ben al een lange tijd op zoek naar een echte sportieve uitdaging. Ik ben al een aantal keer aan een hardloopschema voor een HM begonnen maar nooit echt vol kunnen houden door de eentonigheid van hardlopen. Omdat ik ook graag fiets en zwem en op zoek ben naar een echte sportieve uitdaging, lijkt een triatlon me perfect.

Ik ben nog een beginner wat betreft duursporten. Ik heb zo'n 300 km hardgelopen in de laatste 5 jaar en in 2017 zelfs maar 35km. Maar met mijn 64 kg bij 1m83, kan ik wel redelijk snel vooruitgang boeken. Dit jaar ben ik al goed begonnen met meerdere fietstochten, regelmatig hardlopen en sinds vorige week begonnen met zwemmen.

Ik heb mezelf als doel gezet om deel te nemen aan een 1/4e triatlon. Ik beleef in ieder geval al veel plezier aan het trainen.

• MrAcid
  • Niet online
Welkom! Tof dat je dit wilt gaan doen!

Je bouw klinkt inderdaad goed. Wat zwem/fiets/loop je zo’n beetje momenteel qua afstanden gemiddelde/beste resultaten?

Vergis je niet in de trainingsarbeid trouwens. Hardlopen is niet voor iedereen - maar trainen voor een HM denk ik minder tijd dan trainen voor een 1/4 tri.

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
quote:
MrAcid schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:26:
Heb mijn wetsuit vorige week binnen gekregen - bij welke watertemperaturen kun je daar eigenlijk (redelijk) comfortabel mee trainen? Hoe warm houdt zo'n ding je? :)
Afgelopen zondag voor het eerst buiten geweest - viel me niet mee (ook niet echt tegen). Is wel iets wat ik de komende weken goed wil gaan oefenen, want het is wel iets anders dan in een 25m (binnen)bad. :)

Garmin gaf een gemiddelde (water)temperatuur van 16 graden aan (over wetsuit gedragen, dus redelijk accuraat verwacht ik). Goed te doen!

https://www.strava.com/activities/1523981037

Twitter | Strava

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
quote:
MrAcid schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:08:
[...]

Afgelopen zondag voor het eerst buiten geweest - viel me niet mee (ook niet echt tegen). Is wel iets wat ik de komende weken goed wil gaan oefenen, want het is wel iets anders dan in een 25m (binnen)bad. :)

Garmin gaf een gemiddelde (water)temperatuur van 16 graden aan (over wetsuit gedragen, dus redelijk accuraat verwacht ik). Goed te doen!

https://www.strava.com/activities/1523981037
Gisteren weer gedaan - maar nu was het buiten 5 graden en was het water 13 graden. Geen aanrader. :+

Twitter | Strava

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Om maar even op verzoek ;) te kicken. Ik heb me vandaag voor drie binnenlandse triatlons ingeschreven:
Zeewolde, Holten en Hardenberg. Holten zal het wel niet wilden, die zit bomvol. Dat is maar goed ook: anders had ik er drie in drie weken. Nu twee in drie weken met een week pauze. Nu eind juli/augustus nog één kiezen in voorbereiding op. Halverwege september 70.3 te Nice.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gaaf! Wat zijn je doelen per evenement?

Ik doe er zelf twee de komende tijd: Haarlemmermeer (OD) en Amsterdam (HD). En daarna dus eind juli de hele in Zürich. OD en HD zijn puur training voor mij: alles achter elkaar en in “racemodus”.

Trainingen gaan erg lekker. Zwemmen lijkt de progressie een beetje uit, maar gaat wel echt 10x beter dan toen ik eind december begon. Laatste keer open water zwom ik 3km rond de 2:00/100m - wat ik de keren daarvoor echt niet haalde qua tempo. Volgende week woensdag nog een videoanalyse gepland staan voor het zwemmen, hopelijk met kleine aanpassingen nog goeie winst te pakken in de resterende weken/maanden!

MrAcid wijzigde deze reactie 09-05-2018 12:50 (11%)

Twitter | Strava

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Voornamelijk finishen, ik heb nog niet zoveel getraind dat ik de illusie heb goede tijden te behalen. M'n fietsen laat nog erg veel te wensen over. Voor de betere tijden zul je echt 33+/h moeten fietsen, ik heb momenteel moeite om 30+/h te halen over 40km. Ik ben echter pas een kleine maand weer kilometers aan 't maken op de fiets. Om toch wat te hebben om mezelf mee te slaan: Zeewolde onder de 2:35 en Hardenberg onder de 2:25. Toch is dat altijd wel lastig om te beoordelen met een fietsparcours lengte plus of min van 2km of een paar 100m verschil op 't hardlopen.
Mbt. de halve in Nice, tja, elk parcours is anders, vorig jaar in Kraichgau was ik super blij met ruim 5:46 uur. Het zou mooi zijn als daar een kwartier af kan, wat me niet onrealistisch lijkt:
* Kraichgau was begin juni, nu ga ik halverwege september: een hele zomer om harder te fietsen
* In Kraichgau kon ik nauwelijk zwemmen: dat moet nu beter kunnen!
* Meer triatlon ervaring ook mbt wissels en zo

Ik begin 't zwemmen een beetje door te krijgen denk ik. Ik heb vanaf februari over een flinke periode verspreid 10 zwemlessen genomen wat me toch wel heeft geholpen. Vorig jaar had ik mezelf borstcrawl aangeleerd, maar dat liep uiteindelijk allemaal echt niet lekker. Nu veel meer rust in m'n ademhaling en techniek gekregen.

@MrAcid, Een hele: heel veel respect. Ik ben aan het overwegen er in 2019 één te gaan proberen, maar voornamelijk de marathon maakt me erg bang. Afstanden tot 21km gaan me redelijk goed af met hardlopen, daarboven begin ik toch erg regelmatig problemen met pezen, gewrichten, slijmbeurzen en peesplaten etc. te krijgen. Als ik er daarvoor al een werkdag op het zitten maakt me dat behoorlijk huiverig voor die marathon. Nu moet ik wel zeggen dat ik sinds de marathon Rome vorige maand wel meer vertrouwen in heb gekregen in grotere loopafstanden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 09:42
Als ik dit zo lees moet ik nog heel wat trainen. Ik ben dit voorjaar begonnen met het trainen voor mijn eerste triathlon, een sprint. Dus allemaal behapbare afstanden. Ik train nu samen met een groepje met allemaal beginnende triatleten dit maakt het erg motiverend omdat je nu ook aan een ander je progressie kan afmeten.

Ik ben voor mijzelf positief verrast over hoe soepel alles tot nu toe gaat. Voor de 10km benader ik toch al weer mijn top tijd van 45 min en met het zwemmen kan ik aardig bijblijven ondanks dat het meer dan 15 jaar geleden is geweest dat ik aan echte zwemtraining gedaan. Ook afgelopen zondag voor het eerst in openwater gezwommen met trisuit. Wat is dat gaaf om te doen! Het ging mij na 500m worstelen met het pak en de temperatuur erg goed af. Al begreep ik dat het water zondag heel erg rustig was, hoewel ik het toch al behoorlijke golven vond.
Het enige waar ik niet zo tevreden mee ben is het fietsen, De afgelopen jaren heb ik elk jaar meer dan 9000km gereden en ik merk dat het niveau van de trainingen voor mij nu te laag licht om progressie te boeken.

Na de sprint in Zandvoort staat er voor mij ook nog de kwart van Abbekerk en misschien ook die van de Geesterambacht op het programma. Gaat dat allemaal als ik hoop dat het gaat dan ga ik mij voor volgend jaar orienteren op een halve, hopelijk hier in de omgeving van Hoorn

Acties:
  • +4Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22-05 21:06
Hey, een triathlon topic. :) Ik deed mijn eerste (een sprint afstand) in 2011, toen nog schoolslag-zwemmend... :) In de jaren erna vele sprints, OD en halves. Vorig jaar de hele in Duitsland, Challenge Roth. Helaas de finish niet gehaald omdat het met de voeding in de warmte (31 graden in de loop van de dag..) niet goed ging. Maar dit jaar ga ik het opnieuw proberen, de hele in Almere in september!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
quote:
Maak je niet druk: genieten. Tijdens triatlons kom je mensen tegen op stadsfietsen met platte pedalen en hardloopschoenen aan. Iedereen moet ergens beginnen.

Bij mijn eerste, een OD, deed ik het zwemmen, met schoolslag in een surfwetsuit. Het fietsen deed ik in m'n hardloopkleren. Gewoon gaan, knooien en als de uitdaging bevalt probeer je het de volgende keer beter te doen. Beter, niet perse harder: parcours en weersomstandigheden zijn (lang) niet altijd te vergelijken.

Als je het vaker gedaan hebt ga je vanzelf voor de uitdaging van tijd. M'n laatste triatlons keek ik bijvoorbeeld nergens meer naar bij de wissels, waar je de eerste keer nog rustig aan doet met omkleden. Zand aan m'n voet bij het uitkomen van het water? Het schuren in m'n fietsschoenen is een probleem voor na de wedstrijd. Zit er een vouw in m'n sok? Na de wedstrijd zien we wel of we een blaar hebben. Ik was ook echt super blij toen met m'n tijd van 2:16 op de kwart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• estorino
quote:
Wat ging er niet goed en wat zou je nu anders doen?
1. te weinig gedronken op de fiets, 4x 750ml bidon water. Ik was de ochtend na de wedstrijd 3kg lichter (69kg tov 72kg), ondanks een paar uur na het uitstappen alweer flink gegeten en gedronken te hebben.
2. energie was grotendeels in de vorm van SIS gels. In de voorbereiding ging dat goed, maar de inspanning lag hoger tijdens de wedstrijd en het was een stuk warmer. Mijn maag raakte steeds meer overstuur van de zoete gels, totdat er niks meer bij wou.

wat ik anders zou doen:
1. meer drinken en waarschijnlijk sportvoeding in de bidons ipv. water. Ik heb laatst "Maurten" poeder geprobeerd en dat beviel op zich uitstekend.
2. vast voedsel op de fiets; mueslibroodjes, bananenbrood, dat soort dingen.
3. gels pas tijdens het lopen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• miel
  • Nu online
quote:
MrAcid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:41:
Dank @Arie- en @estorino - nuttige tips!

Krijg je bij de drankposten tijdens het fietsen ook echt bidons (is een Ironman evenement)? Of moet je stoppen en je eigen bidons vullen...? Was eigenlijk uitgegaan van dat laatste maar als je door kunt is dat natuurlijk ideaal!
Bij een IRONMAN krijg je bidons..... dus kun je "wisselen"....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Correct, ruim voor elke post staat een bak waar je je bidons in mag gooien, daarna volgt een bevoorradingspost waar je verschillende dingen kunt aanpakken. Je zou de dag van tevoren even naar de 'mandatory' instructie kunnen gaan, daar worden die dingen een beetje uitgelegd.

Mijn grootste stresspunt was 'wat moet in welke tas'. Je gaat namelijk waarschijnlijk 3 tassen klaarmaken, wisselzones één en twee zijn vaak namelijk niet op dezelfde locatie.
# Een tas voor het pakken van je fietsspullen en het dumpen van je wetsuit, bij wisselzone één.
# Een tas voor het pakken van je hardloopspullen en het dumpen van je fietsspullen, bij wisselzone twee.
# Een tas voor je korte broek, slippers en biergeld voor na het finishen en het dumpen van je hardloopkleding, bij de finish.

Ik was echt aan 't stressen:
* Hoeveel eten moet waar in.
* Ik mag niet m'n hardloopschoenen in m'n fietsspullen tas doen of andersom.
* Zonnebrand niet vergeten: in elke tas een tube!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M@cer
Mijn triathlonseizoen gaat deze week ook weer beginnen en gelijk een drukke maand.

13-10 1/8ste Ter Aar
20-10 Sprint HLRMeertriathlon
27-10 OD Duintriathlon Almere
03-06 Halve Nieuwkoop NK

Weer zin in... :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miel
  • Nu online
quote:
MrAcid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:13:
Ok, dat is wel heel chill! Dank voor de info wederom! :)

Ik ga gewoon redelijk obsessief met checklists werken als ik meerdere tassen moet maken. Maar volgens mij heeft Zürich één wisselzone - maar het lijkt wel alsof je inderdaad 2 'bags' kan/mag/moet maken. Tegen die tijd maar eens specifiek uitzoeken.

PDF van wisselzone: http://eu.ironman.com/~/m...h%20transition%20area.pdf
Je moet altijd meerdere tassen maken..... omdat er ook aparte "omkleedgebieden" zijn.... Publiek naakt is een gele kaart...daarom zijn er tenten met open zijkanten om dat te voorkomen...;-) Maastricht heeft ook maar 1 wisselzone, maar toch meerdere tassen......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:51
Gaaf om te lezen!

Ik heb inmiddels twee kwart triatlons gedaan, maar ben van oorsprong een hardloper. Zwemmen ging in schoolslag en traag... zo'n beetje als laatste het bad uit. Beide iets boven de 2:30 gedaan. Wisselen gaat ook traag.

Vorig jaar dankzij zwemlessen eindelijk borstcrawl geleerd. Gaat nog steeds niet hard, maar kan ongeveer een kilometer in 20 minuten zwemmen nu (dat is 7-8 minuten sneller dan voorheen). Ook een wetsuit gekocht en al paar keer in open water gezwommen.

Maar begin juni ga ik een halve triatlon doen in Nieuwkoop. Doelstelling: 40 minuten zwemmen, 2 uur en 50 minuten fietsen en 1 uur 30 lopen plus 10 minuten wisseltijd. Zou dus rond 5:10 moeten komen, als alles gaat volgens plan. Maar voeding moet ik nog even goed uitzoeken, dat was tijdens mijn marathon altijd wel een dingetje (niks meer binnen kunnen krijgen). Hopelijk gaat dat op de fiets wat beter.

Zin in!

PS enorm respect voor degenen die een hele gaan doen / hebben gedaan / hebben geprobeerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• monkel
quote:
M@cer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:35:
Uiteindelijk is een triathlon ook gewoon een hardloopwedstrijd waar je van te voren eerst nog een stukje gaat zwemmen en fietsen.. :)
uhhh nee, dat is het niet

In een normale wieler-race zou ik er aan alle kanten van af gefietst worden terwijl ik in een triathlon goed meekom. In m'n hele triathlon liep ik (bijna letterlijk) fluitend 6 rondjes van 7km in 30-33 minuten, terwijl ik in een losse marathon alle zeilen bij moest zetten om net onder de 3 uur te komen. Triathlon is een sport en geen optelsom van losse onderdelen ;)

Overigens ben ik ook geen sterke zwemmer, maar heb altijd wel geprobeerd in ieder geval 2x per week te zwemmen; het gaat niet alleen om je zwemtijd; bij zwemmen train je ook je uithoudingsvermogen en je core-spieren (wat je weer nodig hebt bij het lopen en fietsen). Ook is het zwemmen enorm goed voor je herstel na het hardlopen.

Overigens telt uiteindelijk waar je zelf het meest plezier in hebt en hoeveel tijd/geld je er voor over hebt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 09:31
Gisteren is voor mij het triathlon seizoen ook weer gestart. Meegedaan met de individuele 1/8e triathlon op de UT in Enschede. Voor mij een mooie test om te kijken hoe ik er voor sta dit seizoen. Met 1:08:09 een mooie eindtijd (al zeg ik het zelf).

Wel gemerkt dat ik nog wel wat mag oefenen op het fietsen en de overgang naar het lopen.

En nu op naar Almere over 2 weekjes :D.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Niconing
Vanavond een zwemloop gedaan met de vereniging, erg leuk om te doen en ook erg leerzaam. Was ±400m zwemmen en 5,4 km lopen. Zwemmen ging goed maar wel veel te snel gestart 7 min 34 inclusief wissel (waarbij ik geen trisuit had omdat DHL het huis niet kon vinden🤬). Dat ging dus ten kosten van het lopen wat op zich niet verkeerd ging ik kwam alleen pas echt in een lekker ritme in de laatste 500m, zonde. Eindtijd van 30:18.
Wel wat geleerd zwemmen mag iets rustiger en niet op dezelfde dag ook nog 70 km fietsen. 😏

Niconing wijzigde deze reactie 14-05-2018 23:49 (8%)

Acties:
  • +13Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zondag mijn eerste triathlon van dit jaar gehad. Ik deed mee aan de OD Haarlemmermeer, als training in aanloop naar de Ironman van Zürich eind juli. Ik documenteer even mijn ervaringen ter vermaak en deels ook voor mezelf. :+

's Ochtends helaas nog behoorlijk wat mist, waardoor het best wel fris (10 graden) was en het even duurde voordat ik echt zin had in de start van 9:00. Gelukkig trok het zo'n 10 minuten voor de start helemaal open en was het uiteindelijk ideaal sportweer!

Zwemmen - 1500m - 33:09 - 118e van 189
Mijn zwakste onderdeel - en de eerste keer dat ik een wedstrijd (1) in open water en (2) met een groep zwom. Mijn eerste (kwart) triathlon twee jaar geleden was in een zwembad met 8 mensen in een baan - dat is toch wat anders. :+ Ik kwam goed in een ritme, ben eigenlijk weinig verstoord door anderen (hopelijk ook niet teveel anderen gehinderd), zwom voor mijn doen behoorlijk recht op de grote boeien af en het keerpunt op het strandje (waarna je dus nog een ronde moest) ging ook goed. Pace was uiteindelijk zo'n 2:00/100m en daar ben ik prima tevreden mee.

Leerpunten:
- Beetje tape of body glide in mijn nek, want m'n wetsuit schuurt daar.

T1
Wiebelig! Duurde allemaal ook vrij lang - maar uiteindelijk mijn wetsuit uitgekregen, sokken aangekregen, helm op, startnummer om, gelletje erin, Garmin Edge aangezet (beter afleesbaar dan mijn horloge onderweg) en naar de 'balk'. Hier 3:40 over gedaan, bizar verschil met de snelsten die dit in 1:00/1:30 doen.

Leerpunten:
- Mijn fiets hing op punt waar de ondergrond zacht zand was - gewoon accepteren dat je dan zandpoten hebt en geen 30s verliezen om je voeten schoon te maken (lukt toch niet).
- Wetsuit uit kan/moet sneller - steeds even oefenen na het buiten zwemmen.
- Garmin alvast 'in een activiteit zetten' en power calibreren vóór de zwemstart (nu geen zero-offset gedaan omwille van snelheid van de wissel)

Fietsen - 38,5km - 01:05:49 - 46e van 189
Vooraf een wattage doel gesteld van 86% FTP (ergens online gevonden) wat op 260W uitkwam. Resultaat was precies 260W gemiddeld (snelheid 35,4km/h). Op de foto's zie ik wel dat ik vrij rechtop zit - daar wil ik nog wat aan schaven de komende 2 maanden, want daar is veel tijd te winnen. Eten (gels) en drinken (sportdrank) ging goed - kwam wel een beetje retour maar dat kun je gewoon weer inslikken. :+

Leerpunten:
- Zadel wat omhoog

T2
Vrij soepel, niks op aan te merken! (1:17 - snelste atleten deden zo'n beetje 1:00).

Lopen - 10,5km - 43:29 - 12e van 189
Mijn sterkste onderdeel. Kwam vrij aardig weg en de 'spaghettibenen' vielen me mee. Kreeg echter het tempo er niet lekker op. Halverwege zat een hele vervelende klim (120 traptreden ofzo) die we twee keer over moesten (2 rondes). Uiteindelijk met het lopen iets te lief geweest voor mezelf. Op basis van hartslag had ik hier moeten zien dat ik door kon drukken - maar ik ben vrij krampgevoelig en was daar (onterecht) te bang voor. Laatste twee kilometer begon het ineens heerlijke te lopen en ging mijn tempo van 4:05/km naar 3:50/km. Had nog (te)veel over op de finish.

Leerpunten:
- Eerder tempo forceren (na 1 á 2km als de benen gewend zijn).

Algemeen
Super organisatie, heel goed geregeld allemaal! Mooi parcours, veel vrijwilligers en alles super goed aangegeven. Achteraf gratis een sportmassage - ideaal.

Leerpunten:
- Niet je wetsuit laten hangen in de wisselzone en daar thuis pas achterkomen - dat kost je 2 uur éxtra heen/weer rijden. :X

Vragen
Iemand tips tegen de wiebeligheid in T1? Te weinig bloed in m'n benen ofzo? Laatste stuk zwemmen krachtiger met benen doen (heb ik wel eens ergens gelezen/gezien)?

Er waren er meer die meededen volgens mij - hoe is het jullie bevallen?

MrAcid wijzigde deze reactie 22-05-2018 11:40 (4%)

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
quote:
FreeShooter schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:30:
[...]

Mooi verslag!

Misschien lees ik er overheen maar wat was je eindtijd?
Lees je niet overheen - inderdaad niet opgeschreven. ;) 2:27:22

Vind triathlontijden maar lastig te vergelijken omdat de afstanden nooit 100% kloppend kijken te zijn...?

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Inderdaad, dat vergelijken van tijden is altijd onhandig. Ik zie 2:27 staan, dan denk ik @MrAcid moet veeeeel harder kunnen. Dan lees ik nog een keer en zie ik niet 1000 meter, maar 1500 meter zwemmen. Dat scheelt een slok op een borrel. Mijn wisseltips?
T1
* Wat je zelf zegt: niet druk maken om zand, gewoon met blote voeten in je fietsschoenen. Een keer afvegen is prima, maar je krijgt je voeten toch niet droog genoeg om sokken fatsoenlijk aan te trekken.
* Je kunt overwegen één/twee gelletjes aan je frame te tapen. Dan neem je onmiddellijk nadat je op de fiets zit je gelletje in, ipv tijdens de wissel. Evt. neem je 15 minuten voor je van de fiets stapt nog een gelletje. Althans, zo ziet mijn voedingspatroon er op de kwart ongeveer uit.
* Mbt wiebeligheid, geen idee, ik denk dat het ook een deel adrenaline is.
T2
* Hopen dat je voeten iets droger zijn, ik maak mezelf niet druk om een vouwtje in m'n sokken: ik krijg niet snel blaren. Aanvullend, de <45 minuten op de 10km is wel door de pijn heen te lopen. (Een marathon is anders natuurlijk!).
* Ik kan op de toto niet goed zien of je elastieken in je hardloopschoenen hebt, voor een euro of zo bestel je ze op aliexpress, die voldoen prima.

In het algemeen is m'n tip bij de wissel: nergens naar kijken, gewoon uitrammen en aan slingeren dat wetsuit/sokken etc.

Arie- wijzigde deze reactie 23-05-2018 08:08 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nutellaah
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 09:12

Nutellaah

IT-Manager

quote:
Arie- schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:07:
Inderdaad, dat vergelijken van tijden is altijd onhandig. Ik zie 2:27 staan, dan denk ik @MrAcid moet veeeeel harder kunnen. Dan lees ik nog een keer en zie ik niet 1000 meter, maar 1500 meter zwemmen. Dat scheelt een slok op een borrel. Mijn wisseltips?
T1
* Wat je zelf zegt: niet druk maken om zand, gewoon met blote voeten in je fietsschoenen. Een keer afvegen is prima, maar je krijgt je voeten toch niet droog genoeg om sokken fatsoenlijk aan te trekken.
* Je kunt overwegen één/twee gelletjes aan je frame te tapen. Dan neem je onmiddellijk nadat je op de fiets zit je gelletje in, ipv tijdens de wissel. Evt. neem je 15 minuten voor je van de fiets stapt nog een gelletje. Althans, zo ziet mijn voedingspatroon er op de kwart ongeveer uit.
* Mbt wiebeligheid, geen idee, ik denk dat het ook een deel adrenaline is.
T2
* Hopen dat je voeten iets droger zijn, ik maak mezelf niet druk om een vouwtje in m'n sokken: ik krijg niet snel blaren. Aanvullend, de <45 minuten op de 10km is wel door de pijn heen te lopen. (Een marathon is anders natuurlijk!).
* Ik kan op de toto niet goed zien of je elastieken in je hardloopschoenen hebt, voor een euro of zo bestel je ze op aliexpress, die voldoen prima.

In het algemeen is m'n tip bij de wissel: nergens naar kijken, gewoon uitrammen en aan slingeren dat wetsuit/sokken etc.
Het vergelijken van tijden is inderdaad een moeilijke, iets waar ik al jaren een oplossing voor zoek op mijn eigen website (triatlonwedstrijden.be).
Binnenkort zal ik hiervan iets nieuws lanceren. Een procentueel nummer rekening houdend met tal van factoren waarbij men kan vergelijken hoe goed men heeft gepresteerd op een wedstrijd rekening houdend met een aantal factoren (tegenstand, afstand wedstrijd, eigen positie tegenover de anderen, enz.).

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • +2Henk 'm!

• M@cer
quote:
MrAcid schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:00:
Zondag mijn eerste triathlon van dit jaar gehad. Ik deed mee aan de OD Haarlemmermeer, als training in aanloop naar de Ironman van Zürich eind juli. Ik documenteer even mijn ervaringen ter vermaak en deels ook voor mezelf. :+

T1
Wiebelig! Duurde allemaal ook vrij lang - maar uiteindelijk mijn wetsuit uitgekregen, sokken aangekregen, helm op, startnummer om, gelletje erin, Garmin Edge aangezet (beter afleesbaar dan mijn horloge onderweg) en naar de 'balk'. Hier 3:40 over gedaan, bizar verschil met de snelsten die dit in 1:00/1:30 doen.

Leerpunten:
- Mijn fiets hing op punt waar de ondergrond zacht zand was - gewoon accepteren dat je dan zandpoten hebt en geen 30s verliezen om je voeten schoon te maken (lukt toch niet).
- Wetsuit uit kan/moet sneller - steeds even oefenen na het buiten zwemmen.
- Garmin alvast 'in een activiteit zetten' en power calibreren vóór de zwemstart (nu geen zero-offset gedaan omwille van snelheid van de wissel)
Mooi verhaal en nette prestatie.. Ben jaloers op je wat betreft het lopen, daar win je een hoop. Wat betreft fietsen kan je inderdaad nog een stuk meer aero zitten, maar 35 gemiddeld is lang niet slecht.

Wat betreft de Garmin, ik heb geen aan/uit knop meer op mijn Edge 1000, dus ik zet hem alvast aan (met een powerbank) en dan gaat de Garmin op Pauze.. Zodra je begint met bewegen gaat de activiteit vanzelf van start.

Ik gebruik de registratie alleen maar om te kijken hoe het fietsen gaat, de uiteindelijke upload naar Strava gaat vanaf mijn Fenix 3.

Ik heb zelf de Sprint gedaan afgelopen zondag in Hoofddorp... Uiteindelijk 27ste overall geworden en 6de in mijn startwave in 01:14:49.

Uitgebreid verslag op mijn site

M@cer wijzigde deze reactie 23-05-2018 13:46 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dkrijgsman
quote:
Mijn remedie tegen wiebeligheid is niet bukken:
  • Geen sokken aantrekken.
  • Fietschoenen pas op de fiets aantrekken (flying mount).
Andere optie is gewoon op de grond gaan zitten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• arcanis
quote:
arcanis schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:17:
Ik heb komende zondag ook weer de eerste wedstrijd van het seizoen, de 1/8e in Markelo. Ik ben zeer benieuwd naar hoe de voortgang in training zich vertaald in een wedstrijd. Het parcours is iets aan de korte kant waardoor ik hoop net onder de 1.10 te gaan.
De 1.10 heb ik helaas net niet gehaald, uiteindelijk binnen gekomen in 1.11.23.

Het zwemmen ging redelijk, ik moest toch echt wel even wennen aan zwemmen met meerdere mensen in 1 baan. In mijn eerste baantje krijg ik een paar sloten water binnen waardoor ik mijn ademhaling niet onder controle kreeg. Pas na 200/250 meter kreeg ik mijn slag een beetje te pakken. Het tweede gedeelte heb ik ook aanzienlijk sneller gezwommen dan het eerste. 6 minuten over de eerste 250 en 4.20 over de tweede 250.

T1 Ging prima, alleen valt hier met wat oefening nog wel een minuutje te winnen.

Het fietsen ging precies volgens de planning. Ik had als doel gesteld om rond 95% FTP te fietsen wat neerkomt op 250 watt. Uiteindelijk 248 gemiddeld gedaan (250 NP).

T2 Was ook prima, echter valt hier ook nog genoeg tijd te winnen.

Het lopen was een drama. Ik had moeite om onder de 5 minuten per km te lopen, terwijl ik als doel had om rond de 4.10 te lopen. Ik wijt dit vooral aan de voetbalwedstrijd van de dag ervoor.

Uiteindelijk redelijk tevreden met mijn eindtijd. De aandachtspuntjes voor de volgende wedstrijd zijn:
De transities waar ik in totaal toch 3 minuten verlies op de snelste tijd
Mijn areo dynamica op de fiets, als ik het segment op strava vergelijk met anderen die met een power meter gereden hebben verlies ik hier heel veel tijd. Waar ik gemiddeld op 33km/h zit zitten de meeste rond de 38.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dkrijgsman
@arcanis Goed bezig hoor! 3 minuten verliezen op de snelste tijd is wel aanzienlijk (tenminste als je voor een snelle tijd wil gaan). Ik weet niet wat je huidige transitie tactiek is, maar heb je bijvoorbeeld al hardloopschoenen met elastieken (en dus geen veters).

Zelf afgelopen weekend in Almere-Duin meegedaan met in de 3e divisie noord. Speciale van deze wedstrijd is dat er gestayerd mocht worden op het fiets onderdeel, iets wat voor mij ook nieuw was.

De tactiek was eenvoudig, bij zwemmen redelijk vooraan eindigen (zwemmen is mijn beste onderdeel) en zorgen dat ik bij iemand in het wiel kom tijdens het fietsen.

De uitvoering ging ook redelijk tot op ongeveer 1/3 van het fietsen. Ik zat (zoals gehoopt) in een redelijke groep mee te fietsen, echter had ik niet gerekend op de grote fluctuaties in de snelheid. Het ene moment ging het snel (45+) en even later ging het weer relatief langzaam (35 ofzo). De eerste paar snelle stukjes kon ik nog (net) aanklampen, maar even later kon ik het niet meer bijbenen en kwam ook niet meer bij de groep. En natuurlijk was de volgende groep in nog geen velden of wegen te bekennen :(.

Ook het lopen ging niet echt lekker (misschien toch te veel gegeven op de fiets).

Eindtijd 1:09:25 60e plek (van de 88).

Mooie triathlon, gematigd tevreden met het resultaat.

Next Zeewolde (of mss nog Rijssen)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wezep
Stayerwedstrijden is echt een andere tak van sport binnen de triathlon.
Dit heb zelf enkele jaren geleden al mogen ervaren binnen de 1e divisie.
Moet eerlijk zeggen: liever een normale niet stayer triathlon ;-)

Ik deed afgelopen zondag ook mee in Almere Duin, alleen kwam ik dan uit in de 1e divisie.
En daar hadden ze een nieuw concept neergelegd, overgekomen uit Duitsland.
De triple mix!
Oftewel 3 korte triathlon's achter elkaar in verschillende volgordes (met elke keer 10min pauze).
Dus:
- Z-F-L
-10min rust
- L-F-Z
- 10min rust
- F-Z-L

De afstanden waren ongeveer: 200m/5km/1,5km.
Ik kan je vertellen dat dit echt andere koek is. Gaat ontzettend hard (wind mee richting de 50km/u met fietsen en als je 3:45 loopt dan loop je in de middenmoot...) en erg vermoeiend. Vooral het zwemmen naar het fietsen. Ben blij dat het erop zit ;-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• M@cer
Hier ook Duin triathlon gedaan afgelopen zaterdag.. Hier is het uitgebreide verslag

Zwemmen ging redelijk en met het fietsen (behoorlijke wind uit het Noorden) was is ik 2e in mijn age-group. Lopen was een drama, het was zo warm en ik vond me te snel zielig..

Doel was 02:25, maar dankzij het lopen werd het 02:31.

Komend weekend de halve in Nieuwkoop, als het goed is zal de temperatuur iets beter zijn.. 8)

M@cer wijzigde deze reactie 30-05-2018 11:00 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• estorino
Nog een ruime week tot mijn eerste van dit seizoen; de midden-afstand (2,5-80-20) in Terheijden. Ben er wel klaar voor, ik hoop vooral dat het niet te warm wordt. Plan wordt ongeveer:
* Flink doorzwemmen (vorig jaar 47min, nu 45min?)
* Inhouden met fietsen (vorig jaar 2:26, nu weer zoiets, 2u30 is ook prima)
* Ontspannen starten met lopen en na 10km kijken of het iets sneller kan (vorig jaar 2u4min in de warmte, bij 'normaal' weer zou 1u40/1u45 prima mogelijk moeten zijn)

lessen na vorig jaar:
* smeer je in of draag een shirt met kraagjes/mouwtjes :)
* drink wat na het zwemmen en daarna voldoende op de fiets (2x 750ml), eet 2 repen
* blijf ontspannen en pas je aan aan de omstandigheden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreeShooter
quote:
M@cer schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:15:
Gewoon proberen... Het is meestal even doorkomen en dan gaat het wel.
Ik zie regelmatig jeugd al bij bruggen in het water springen als het 2 dagen mooi weer is.
Vanochtend voor het eerst buiten gezwommen. Het was heerlijk. Echt veel lekkerder dan in een zwembad.

Ik weet niet wat de watertemperatuur was maar ik heb het op geen enkel moment koud gehad, zonder wetsuit en zelfs zonder muts. Zo'n 1.5-2km gezwommen in 40 minuten. Morgen in m'n lunchpauze ga ik weer :D

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:51
Poe poe terug van de halve triatlon in Nieuwkoop. Eindtijd met 5 uur 15 minuten net boven de beoogde 5 uur en 10 minuten. Toch wel tevreden hoor.

Zwemmen was geen feestje, bijna 44 minuten over gedaan. Water was modderig, start chaotisch. Parcours moet haast wel te lang zijn geweest, gegeven de tijden in de trainingen. Horloge gaf in ieder geval 1:54 per 100m aan en dat is voor mij gewoon prima. Maar goed, weet natuurlijk niet of anderen dit ook zo hebben ervaren. Meting in open water is niet altijd betrouwbaar helaas.

Fietsen ging beter dan verwacht. Vooraf ingesteld op 32 km/u gemiddeld, werd uiteindelijk 32,7. Zo'n 2 uur 45 minuten over gedaan. Moest wel wat te veel naar mijn zin op kracht doen om het tempo erin te houden.

Lopen mwah. Gewoon te weinig lange fietsritten gedaan en geoefend met overgang fietsen naar lopen. Kwam zo stijf als een plank van de fiets. En kon hartslag niet lekker de hoogte in krijgen. Werd 1 uur 39 waar ik op 1 uur 30 gehoopt had. Loopparcours leek een half kilometertje te kort. Eerlijk is eerlijk. Klein excuus was dat het wel stevig warm was.

Heerlijke ervaring, hoewel de laatste 10 km van het hardlopen gewoon overleven was. Halve is voor mij toch wel heel andere koek dan kwart triatlon. Ik kwam gewoon voor het fietsen ondertraind aan en dat had zijn effect op mijn kracht: het hardlopen.

Deed buiten mededinging mee aan NK (geen lidmaatschap bond). Zou zo rond de 138e plaats zitten van de 180 aangekomen deelnemers :$ Wat een atleten daar zeg! De snelste zwemmer lapte me bijna... om over het fietsgeweld maar niet te spreken.

EDIT: zie nu dat de winnaar 4 minuten langer over het zwemmen deed dan het jaar ervoor. Zwemparcours was gewijzigd. Dat kan betekenen dat het parcours vorig jaar te kort was OF dat dit van vandaag te lang was... of een combi van beide. Werkt toch anders in triatlon dan bij hardlopen met haar regelmatig gecertificeerde omlopen.

Magpie wijzigde deze reactie 03-06-2018 20:15 (9%)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• M@cer
Hier ook Nieuwkoop gedaan. Begon al niet lekker omdat mijn meisje voor de start haar fietsschoen kwijt was en dus niet kon starten omdat er twee wisselzones zijn en dus ook niet haar normale schoenen kon pakken. :|

Zwemmen ging redelijk. De eerste 400 meter was ik teveel bezig met de verloren fietsschoen, maar daarna kwam ik eindelijk in mijn slag. Zwemmen was inderdaad te lang, ik had 2200 meter op mijn gps en zag dat meer terug komen op Strava. Uiteindelijk 00:43:59 over gedaan.

Dan naar mijn onderdeel, het fietsen. Eerst door een smal stuk bos en daarna kon het los. Ik,had me voorgenomen war rustiger te fietsen zodat ik wat meer over had voor het lopen. Dat ging op zich wel goed, want ik kon mijn hartslag goed laag houden. Uiteindelijk na 90 kilometer kwam ik weer binnen na 02:22:14 met een gemiddelde van 37,9. Ook fijn dat ik nu eens een halve kon doen zonder lekke band, zoals bij mijn 2 vorige halve.

Daarna het lopen, de eerste ronde ging goed en kon ik goed mijn eigen snelheid aanhouden (rond de 5 min per km). Daarna werd het een stuk zwaarder en overleven. Toch wat warmer dan gehoopt. Het is niet normaal hoe hard sommige atleten lopen, die komen je voorbij alsof je stil staat. Na 01:56:43 kwam ik over de finish.

In totaal heb ik er 5:07:28 over gedaan en was ik 21ste in de 40-44 categorie, wat toch sneller was dan de 05:10 die ik in mijn hoofd had, maar nog niet mijn droomtijd van onder de 5 uur. Die 8 minuten zitten er nog wel in, want er is nog zeker tijd te winnen bij het zwemmen en lopen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Niconing
Afgelopen woensdag mijn eerste triathlon gedaan in Heerhugowaard.
Het zwemmen ging niet heel geweldig dat begon al bij de start. Ik startte in de tweede serie, omdat er in de eerste serie serieus hard werd door gezwommen is om enorme chaos te voorkomen besloten om mijn start net iets te vervroegen. Sta je dan met je concentratie te wachten op het aftellen, begint iedereen al te rennen. Daardoor was het eerste stuk voor mij heel chaotisch. Tweede deel verliep heerlijk, iets naast de groep terrecht gekomen dus vrij water en veel goed kunnen maken. Terug naar de kant was alleen deels parrel aan de waterkant dwars door de waterplanten waardoor ik mijn slag niet lekker kon vasthouden. Toch nog een accetabele tijd van 9:28 min voor 500m zonder wetsuit.
Dan gelukkig mijn favoriete onderdeel het fietsen, een klein beetje noordewind op het parcour waardoor je goed moest doceren, je kon jezelf aardig opblazen op de open stukken. Het schijnt een technisch parcour te zijn met haarspeld bochten en twee keer lussen. In mijn ogen viel het mee enkel een passage het park weer in was echt lastig door de hekken en de wegwerkzaamheden. Ik heb dus lekker kunnen fietsen en de 24km in 39 min voltooid.
Daarna het hardlopen, dit ging wel aardig toch wat last van steken in de zij dus eigenlijk pas in de laatste 2 km lekker kunnen lopen en wat versnellen naar de finish toe. Wel tevreden met een tijd van 25:57 over 5.5 km.

Met een eindtijd van 1:16:47 ben ik erg tevreden en weet ik ook waar ik meer moet gaan trainen. Maar vooral die combinatie van onderdelen tijdens de training gaat mij denk ik helpen. Het is nu vooral nog ontdekken hoe ver ik kan gaan zonder dat ik stil val bij het volgende onderdeel.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• estorino
Gisteren de midden afstand in Terheijden (2,5k-80k-20k) gedaan, het was net als vorig jaar warm! Gelukkig had de loopronde nu iets van schaduw en stond er een briesje. Vorig jaar was het helemaal niet te harden...

Zwemmen: mwoa, iets te weinig getraind, dus iets langzamer dan verleden jaar.
Fietsen: rustig aan! Goed drinken en eten en energie sparen. Dat lukte prima, kwam erg fris van de fiets.
Lopen: Vorig jaar blies ik me aardig op en werd ik steeds misselijker. Nu niet! Veel rustiger begonnen en nagenoeg vlak gelopen, zeker als je bedenkt dat ik in ronde 2 en ronde 3 ff heb gewandeld om een gel te nemen.
De 4e loopronde was geen feestje, ik dacht wel ff "in Almere dit 2x? NEE!". Maar 20min na de finish voelde ik me alweer best ok en vandaag geen spierpijn, beetje zware benen is alles... Tevreden over de uitvoer dit jaar, 1 minuut sneller dan 2017 :)

https://i.imgur.com/Lzck4cS.png

• Arie-
  • Niet online
Hardlopen. Fietsers die gaan hardlopen wordt altijd gewaarschuwd voor de lichamelijke belasting. Je kunt (goed) fietsen, dus met je conditie zit het wel snor. Wat voor jou dan een potentieel risico is, is dat je hardlopen 'saai' gaat vinden omdat je conditioneel veel harder kunt dan je pezen en gewrichten gewend zijn. Zeker als je structureel gaat hardlopen kan het zijn dat je moet oppassen voor blessures. Mijn tip zou zijn, begin met 3x per week 3km hardlopen en voeg elke week een kilometer aan één van de hardloopsessies toe. Dat hardlopen kan prima voorafgaand aan of na afloop van een rondje fietsen, je heb dan conditioneel wel een inspanning geleverd, maar je lichamelijke belasting loopt niet te snel op.

Zwemmen. Zwemmen is gewoon doen. Je moet gewoon uren maken om 't te leren. Borstcrawl techniek training heeft zeker nut, maar zorg er eerst maar eens voor dat je veel knooit in het water zodat je een paar baantjes kunt zwemmen met een soort van ademhalen. Kijk wat YouTube tutorials om het trucje te leren, vraag in het zwembad iemand die naast je in het water ligt of de oplettende badmeester om een paar tips.
Als borstcrawl een stap te ver is, ga dan voor je eerste triatlon gewoon schoolslag doen. Relatief gezien verlies je er weinig tijd mee en de drempel is een stuk lager.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• estorino
quote:
Arie- schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:39:
... Je moet gewoon uren maken om 't te leren. Borstcrawl techniek training heeft zeker nut, maar zorg er eerst maar eens voor dat je veel knooit in het water zodat je een paar baantjes kunt zwemmen met een soort van ademhalen.
Ik kan het hier niet meer mee oneens zijn. 8) Zwemmen is techniek, techniek en nog eens techniek. Het corrigeren van een verkeerd aangeleerde techniek is zoveel lastiger dan beginnen als een onbeschreven blad. Mijn advies zou zijn om een beginnerscursus van 10-12 weken te volgen waarin je de techniek wordt aangeleerd. Dat samen met 1x per week voor jezelf 30 tot 45 minuten zwemmen met veel aandacht voor oefeningen, zorgt ervoor dat je na 3 maanden prima een halve kilometer non-stop borstcrawl kunt zwemmen. Met een technische basis waar je mee vooruit kunt. "uren maken" komt daarna..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M@cer
Was helaas te laat met inschrijven voor zaterdag in Zeewolde..

Daar heb ik overigens wel vaker last van.. Je moet al zo ver van te voren je wedstrijden inplannen, terwijl ik liever een paar dagen van te voren of de dag zelf bedenk of ik mee wil doen.

• Arie-
  • Niet online
*O* Ik kan meedoen aan de OD in Holten, van de wachtlijst naar de deelnemerslijst verplaatst. *O*

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
OD - Zeewolde Endurance
Zo, redelijk tevreden over afgelopen zaterdag: <28, <1:16 (31.eneenbeetje km/h) en <44 (4:20/km) maakt samen 2:30 uur en een beetje. Op elk onderdeel had er wel wat afgekund. Zwemmen ging niet zo goed, iedereen zwom elkaar in de weg in 't begin, maar dat hoort er bij. Na zo'n 300 meter de 'rustig' achter anderen aangezwommen. 100 meter borstcrawl, 25meter schoolslag was ongeveer 't ritme.
Mezelf iets afgedroogd en een jasje met mouwen aangetrokken voor het fietsen: 't waaide hard. Geen sokken aan gedaan, maar dat leverde wel erg koude voeten op, daar verder gelukkig geen last van gehad. Eerste rondje ging prima, tijdens de tweede ronde had ik 't idee dat ik iets teveel gas had gegeven en wat leeg begon te lopen, uiteindelijk denk ik dat ik me wat aanstelde.
Van de fiets even sokken aangetrokken en daaropvolgend de hardloopschoenen. Ik kwam veel te fit van de fiets: het hardlopen ging prima en had nog wel wat harder gekund denk ik. Laatste ronde ging wel met iets meer moeite, maar dat hoort er bij.

En nu?
Veeeeeel fietsen, het fietsen moet veel harder, dan kom ik nog fitter van m'n fiets en ik win d'r veel tijd mee. Er zijn genoeg mensen die 34+km/h fietsen, waarom zou ik dat niet kunnen O-) . Zaterdag herkansing, OD in Holten, een veel zwaarder fietsparcours, maar wel extra veel zin in.

Zwemmen (en een beetje fietsen)
Fietsen
Rennen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dkrijgsman
Afgelopen zaterdag dus de OD in Zeewolde gedaan. Ging voor mij naar omstandigheden best redelijk en dan ook in een "mooie" 02:25:14 gefinisht.

Voorbereiding:
Verre van optimaal, ten eerste wist ik van Almere dat het fietsen nog niet goed zit/zat. Hier dus extra op getraind (mss wel te fanatiek), maar het voelde nog steeds niet echt lekker. Daarnaast donderdag voor de triathlon een beetje slecht te pas, niets ernstig (beetje buikpijn, hoofdpijn, etc) maar het maakt de voorbereiding er allemaal niet beter op.

Zwemmen:
Zwemmen ging fantastisch, ja het water was koud en ja het water was smerig (i.i.g. in vergelijking met mijn normale buiten zwem stek). Maar ik kwam vlug in mijn slag en kon na de worsteling van de eerste meters mooi de voeten volgen van iemand met een mooi tempo naar een eindtijd van 22:40.

Fietsen:
Eerlijk gezegd ging het eerste gedeelte van fietsen nog wel redelijk. Het was niet zo koud als ik voor de wedstrijd gevreesd had. Ook stond er wel een behoorlijke wind, maar daar had iedereen last van. Echter kon ik niet de hele 40km een mooi tempo houden en zakte het richting het einde veel in, resulterend in een fietstijd van 01:12:52.

Lopen:
Bij het fietsen had ik al veel gegeven en dus ging het lopen ook niet echt soepel meer. Met een lichte negatieve split wel met een goede (en vooral voldaan) gevoel door gelopen na de finish met een looptijd van 0:46:52.

Conclusie
Meer tijd in fietsen steken (en eerder in seizoen beginnen)

Vraag
Ik zit al een tijdje met de vraag of ik tijdens het fietsen niet te veel geef en daardoor mij het lopen te veel tijd verlies. Deze wedstrijd liep ik b.v. 10 km in 46:52 terwijl mijn (recente) p.r. op de 10 km 43:53. Is dit een normaal verschil bij een triathlon of is dit (te) groot?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Gisteren meegedaan met de 3e Triathlon van Cuijk op de kwart afstand nadat ik Nieuwkoop gemist heb door diefstal van de fiets.

Doel was onder de 2:10 komen en eens vol uit te lopen vanaf de eerste km en kijken waar het schip strand.

Zwemmen:
Helaas wat vaseline op de binnenkant van de zwembril gesmeerd tijdens het voorbereiden waardoor ik vazig beeld had en de bril lekker zat. Mezelf hierom even vervloekt, bril om de nek gehangen en gaan zwemmen. Eerste 250m was het wat druk doordat ik flink wat mensen inhaalde, erna was het rustiger en kon ik ook wat meer erin komen, was even wennen om zonder de bril te zwemmen. 2e ronde lekker kunnen zwemmen en na ~20min stond ik op de kant.

Fietsen:
Dit was spannend, doordat ik helaas geen wedstrijdfiets meer heb en dus op de "trainingsfiets" de 40km moest afleggen. Daarop geen aero-stuur, dure wielen of wat dan ook, dus gewoon hard trappen, zo aero zo mogelijk zitten en kijken waar het schip strand.
Hartslag tussen de 150/160 gehouden en voor het eerst dit jaar lekker kunnen fietsen tijdens een wedstrijd. Had wel het gevoel dat ik bijna stil stond, hoewel ik maar door een paar man ben ingehaald. Uiteindelijk klaar in 1:11, net geen 34Km/h gemiddeld dus wel tevreden.

Lopen:
Meteen vanaf het begin geprobeerd zo hard mogelijk te lopen en beetje de zijsteken e.d. negeren, vaak hou ik wat in om te laten zakken, maar vandaag moest ik het negeren en gewoon doorlopen.
Hartslag eigenlijk tijdens de gehele loop boven de 165 kunnen houden en in de 2e ronde kon ik zelfs nog versnellen. Uiteindelijk 41min erover gedaan en gefinisht in 2:14:30.

Conclusie
Tevreden met de uitslag, gemiddelde hartslag tijdens de gehele OD was 159 dus veel harder had ik niet gekund en als ik wel op de wedstrijdfiets had gezeten was ik wel onder de 1:10(en 2:10 totaal) gedoken. Nu weer weekje stevig trainen en erna staat de halve van Didam p de planning, met de dag erna een cross triathlon in Gieten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Gisteren OD in Holten gedaan, 0:31, 1:16 en 0:50 voor een totaal van 2:40 en een beetje. Best wel tevreden mee: het was redelijk warm, een pittig fietsparcours en het fiets- en looponderdeel waren iets te lang.
De watertemperatuur was 22+: geen wetsuit en 'iedereen' zuchten bij de start. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal en vond 't wel prima: iedereen moet 't in dezelfde omstandigheden doen.Voor m'n gevoel ging het zwemmen wat beter dan vorige week, maar toen was ik wel een paar minuten sneller: mogelijk maakt zo'n wetsuit dan toch verschil.
Besloten om iets meer energie in het fietsen te stoppen om iets meer te profiteren van rijwind ivm afkoelen met de warmte, het lopen zou sowieso slopend worden. Twee bidons op de fiets, 1 om te drinken 1 met water om voor wat verkoeling te zorgen, dit is me goed bevallen. M'n ketting viel helaas nog naast m'n buitenblad, dat heeft me wel een half minuutje gekost misschien.
Tijdens het hardlopen had ik wel wat last van verkrampte maag/darmen/steek/ingewanden, toen ik van de fiets kwam had ik niet direct veel vertrouwen in een goede afloop. Pijnlijke ingewanden samen met de hitte maakte het hardlopen wel zwaar, maar dat hoort er bij :D. Bij elke waterpost zoveel mogelijk bekertjes water en sponzen over mezelf heen gegooid en uitgeknepen.
Nu even een paar weken geen wedstrijden, maar meer 'cruisend' sporten.

Zwemmen (en een beetje fietsen)
Fietsen
Rennen

Acties:
  • +10Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gisteren de halve afstand bij de TRI Amsterdam 2018.

Plan vooraf
- Zwemmen: 2:00/100m - ik heb maar één tempo. :+
- Fietsen: iets boven IM-pace (doel daar wordt 230W NP, doel nu 240W NP)
- Hardlopen: zo hard als nog gaat, idee vooraf was 4:00/km

Zwemmen - 44:32 - 2300m ipv 1900m - pace: 1:56/100m Strava
Rollende start werkte goed: voldoende ruimte en niet zo'n chaos. Parcours was (veel) te lang, ik gok op 2300m ipv 1900m (op basis van Strava uploads van meerdere mensen). Mijn eigen meting was 2450m maar die track is erg slecht.
Hoe dan ook: 1:56/100m is voor mij vrij goed, dus daar ben ik tevreden mee! Dit keer de laatste 100m/200m expres heel actief gezwommen met mijn benen: stuk minder dizzy het water uit dus dat lijkt te werken!

T1 - 3:06
Hier verlies ik nog steeds 1 á 2 minuten op de mensen die boven mij eindigen. Redenen: sokken & schoenen aan en wetsuit uit gaat toch ook nog niet super snel.

Fietsen - 2:35:19 (2:30:19) - 35,7km/h (36,5km/h) Strava
Voor mij een heel mooi gemiddelde. Mijn houding flink verbeterd sinds de vorige triathlon, ik lig veel lager en rij nu met minder power (W) harder (km/h) bij een lagere hartslag: meetbaar beter dus! Het was een mooi parcours wat er met een afzettingen/verkeersregelaars perfect bij lag. Enige probleem: teveel mensen toen ook de Olympische op het parcours kwam.

Lang het Amsterdam Rijnkanaal reden we in twee richtingen op één baan, met slechts pionnen ertussen. Ik vond dit persoonlijk wel gaan, maar wel mensen over gehoord die dit (te) gevaarlijk vonden. Ander probleem was dat je er slecht door kon inhalen: veel groepsvorming/stayeren gezien. Extra frustratie: na 80km zelf een blauwe kaart gehad (5min tijdstraf). In mijn ogen onredelijk, want had in moeten houden achter 2 mensen omdat het te smal was om veilig in te halen, heeft hooguit 1min geduurt en heb ik alleen maar nadeel van gehad want ik ging ze daarna direct voorbij en heb ze niet meer teruggezien. Ach ja, plekje geven en doorgaan.

Voor het eerst gereden met een "Power Course" uit Best Bike Split. Eigenlijk alsnog veel op gevoel gedaan en daardoor iets hoger uitgekomen dan plan (249W NP ipv 239W NP). Denk ook dat dit (meer) waarde heeft op een heuvelachtiger parcours waarbij pacing lastiger kan zijn.

T2 - 1:21
Vlotte wissel - niks op aan te merken voor mezelf. Enige voordeel van die penalty: je hebt 5min stilgestaan vlak voor T2. :)

Hardlopen - 1:21:07 - 20,5km - 3:58/km Strava
Mijn onderdeel - en ik vloog er meteen lekker in vanaf de eerste kilometer. Nagenoeg alle km's onder de 4:00/km kunnen houden, waar ik een paar weken terug nog 4:07/km liep op een OD. Inmiddels stond ook mijn vrouw, zusje, ouders en wat vrienden langs de kant - super motiverend elke rond als je langs start/finish zone kwam. Onderweg gingen mensen ook steeds meer opmerken dat ik nog een mooi tempo had - veel aanmoedigingen gehad ("lekker tempo met je roze sokken!" :+) en dat helpt toch wel erg moet ik zeggen.

Volgens mij de 2e looptijd van de dag!

Overall: 4:45:22 - 15e van de 206 mannen
Heel blij mee. Met de juiste lengte zwemparcours, zonder de penalty en met iets langer lopen (was wat kort) zou dit een 4:35-er zijn geweest! Achteraf zeker kapot - maar absoluut niet zodanig dat ik helemaal niks meer kon.

Vanmiddag even 'uitzwemmen' en daarna een sportmassage. Nog 3 weken tot de Ironman in Zürich en met deze HD als laatste meetpunt kan ik niet anders dan met veel vertrouwen daar naar uitkijken!

Twitter | Strava

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Darkasantion
  • Nu online

Darkasantion

Afgelopen weekend dubbel actie weekend voor mij, zaterdag eerst de halve van Didam en dan zondag de XL-Crosstriatlon van Gieten.

Plan vooraf:
Rustig aan doen in Didam, wedstrijd op "IM-tempo" doen om zo wat krachten te sparen voor zondag. Daar vorig jaar op 2 minuten 3e plek gemist, dus dit jaar opnieuw poging om het podium te halen.

Didam
Zwemmen:
Het zwemmen in Didam ging redelijk, moest er even inkomen, maar na 500m toch lekker in het ritme en rustiger water gekomen en kon ik ontspannend verder zwemmen. Klaar in ~34m dus zeker tevreden, net zo snel als vorig jaar en rustiger gezwommen.

Fietsen:
Hier was ik van te voren bang voor, helaas is mijn wedstrijdfiets paar weken geleden gestolen dus moest ik het op de trainingsfiets met simpele trainingswielen doen. Gelukkig snel mijn "ritme" op de fiets gevonden en dat eigenlijk tijdens de 80Km ook vast kunnen houden. Had daarbij duidelijk nog genoeg kracht over, kon als nodig genoeg versnellen, maar werd wel aan alle kanten door iedereen ingehaald :( . Kwam als 80ste uit het water, maar op de fiets had ik de 162e tijd. Uiteindelijk fietsen voltooid in 2:20.

Lopen:
Gelukkig kwam nu mijn favoriete onderdeel, het lopen. Ben hier het laatste jaar steeds beter in geworden waardoor ik hier steeds meer op kan vertrouwen. En dat bleek ook in Didam terecht te zijn, gewoon ontspannen gelopen en de 20Km in 1:39 gelopen. Sneller dan vorig jaar en minder moeite voor hoeven te doen :D .

Totaal:
Uiteindelijk 30 sec sneller dan vorig jaar, totaal tijd van 4:50 en dat ondanks langzamere fietsen en "inhouden" tijdens de wedstrjd :+ . Zeker tevreden mee.

Gieten
Plan vooraf:
Zo hard mogelijk de 1km zwemmen, schade op de MTB beperken tijdens de 30Km en dan met het lopen de verloren plekken inhalen en dan hopelijk podium na 12Km trail run.

Zwemmen:
Moest er even inkomen, maar eigenlijk vrij snel tempo en ritme kunnen vinden en gewoon volle bak gezwommen. Tijdje kunnen "hangen" achter een relay zwemmen die iets sneller was maar waar ik mee kon lfiten. Uiteindelijk klaar in 20:32(inclusief landgang bij in/uitgaan water) en als 9e als water.

Fietsen:
Wist van te voren dat dit het zwarste onderdeel zou worden, zit nooit op de MTB en de MTB die ik gelend had was ook wat te klein, maar hoopte dat ik de schade beperkt kon houden. Helaas niet helemaal gelukt, na 8km in de 1e rond kwam er vanuit het achterwiel een knal en liep er iets tikkend aan. Vermoede eerst een spaakbreuk, bleek niet zo te zijn en kon verder niks vinden dus op goed geluk verder gefietst. Geluid bleef wel aanwezig en erna nog 2 keer gestopt om te kijken of alles goed ging, maar niks kunnen vinden(bleek later stukje metaal van remblok te zijn die om was gebogen en tegen de schijf aanliep). Daar wat tijd mee verlopen en verder kon ik in de benen ook al "Didam" voelen. Verder ligt het vele optrekken en draaien en keren mij niet zo :P dus veel verlopen op dit onderdeel. Klaar in 1:20 en kwam als 26 of zo weer binnen.

Lopen:
Al op de fiets uitgekeken naar dit onderdeel, zeker toen het fietsen tegenviel, omdat ik hier vorig jaar zo veel tijd terug had gepakt. Wist na het fietsen al dat podium er niet meer inzat, maar alsnog er vol voor gegaan. Eerste 2 Km nog beetje ingehouden om mezelf niet meteen op te blazen en ik door Didam in de benen bang was dat ik anders ineens "op" zou zijn. Erna steeds sneller kunnen lopen, flink wat mensen in kunnen halen en zeker de laatste 5Km gewoon zo hard als ik kon gelopen. Binnen gekommen als 11e met de 3e looptijd in 1:03. Totaal er 2:50 over gedaan.

Totaal:
Helaas geen podium omdat het fietsen tegenviel, maar alsnog sneller dan vorig jaar ondanks Didam "in het lijf". Met zwemmen en lopen ook sneller dan vorig jaar dus zeer tevreden. Zeker toen verschillende deelnemers opmerkten dat ik niet kon fietsen, maar wel verdomd hard kon lopen :+ 8) . Volgend jaar weer een poging, dan geen andere wedstrijd ervoor, meer oefenen op de MTB en MTB "op maat" regelen.

Overall ook zeer tevreden(en moe), 2 wedstrijden in een weekend gedaan, beide sneller dan vorig jaar, goed de krachten kunnen verdelen en gewoon veel plezier gehad. Dus wat wil je nog meer?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcel85
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07-05 14:47
quote:
FreeShooter schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:03:
Zwemmen kan wel en ben dus ben al enige tijd vrijwel dagelijks buiten aan het zwemmen. :) Zwemmen jullie trouwens buiten met een boei?
Ja, buiten zwemmen met een boei. Vooral omdat ik op 50m van thuis het water in duik en daardoor (tegen alle adviezen in) vaak alleen buiten zwem.

www.marcellagerwerf.com

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arcanis
Afgelopen zondag stond de halve van Klazienaveen op het programma.
Dit was mijn eerste halve triathlon en de A-race van het jaar.

Voorbereiding:
De laatste twee weken voor de wedstrijd bijna niks kunnen doen aangezien ik met het werk in het midden oosten zat. Afgelopen vrijdag terug gereisd en bijna 17 uur onderweg geweest. De voorbereiding was dus ver van ideaal.

Zwemmen 35:17
Net zoals elke andere triatleet is het zwemmen mijn slechtste onderdeel. Het doel was om vooral om niet te veel energie te verspillen en ergens rond de 40 minuten weer aan de kant te staan. Ik was dan ook redelijk verbaast om een tijd van net iets onder de 35 minuten te zien. (ik heb geen idee of het parcours aan de korte kant is)

T1 4:03
Aangekomen bij mijn fiets kreeg ik last van een flinke steek in mijn buik en misselijkheid. Daarom ben ik een minuutje op de grond blijven zitten tot dit gevoel weer weg getrokken was.

Fietsen 3:04:10
Het doel was om net rond de 200 watt gemiddeld te fietsen, dit had ik in training al meerder malen zonder problemen gedaan. Na 10km fietsen begon de steek in mijn buik en de misselijkheid al weer wat op te komen. Deze werd elke kilometer erger tot het rond km 60 zo erg was dat ik alleen nog rechtop kon zitten en anders gelijk over mij nek zou gaan. Uiteindelijk in de laatste 30Km ruim 14 minuten verloren op het schema waar ik op fietste. In dit laatste stuk heb ik ook geen slok water meer binnen kunnen krijgen.

T2
Toen ik T2 binnen kwam wist ik eigenlijk al dat het gekkenwerk was om nog aan het lopen te gaan beginnen. Toch heb ik nog een aantal minuten staan twijfelen om aan het loopgedeelte te beginnen. Uiteindelijk toch maar verstandig geweest en even bij de EHBO tent langs gegaan. :'( :'(

Conclusie
Ik heb eigenlijk geen idee wat nu de hoofdrede was waarom ik me zo slecht voelde of dat het een combinatie van verschillende dingen was. Ik weet wel dat ik mij vandaag nog steeds goed beroerd voel.
Volgend jaar ga ik zeker voor de herkansingen want het evenement is echt top georganiseerd.
Zwemmen begint steeds meer mijn minst slechte onderdeel te lijken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Afgelopen zondag de laatste flinke training gedraaid.

1. 16km hardlopen, duurlooptempo (Strava)
2. 93km fietsen, duurtempo (Strava)
3. 16km hardlopen, IM-pace (Strava)
4. 60km fietsen, IM-pace (half in een groep, half solo) (Strava)

Totaal 150km gefietst en 32km hardgelopen.

Had helaas geen tijd om het andersom te doen (fietsen, lopen, fietsen, lopen) en om de tweede keer de 90km fietsen vol te maken. Echter wel een mooie laatste grote sessie voor de Ironman over 2 weken - en mijn langste training ooit. Met de warmte van afgelopen zondag ook een goeie sauna-sessie gehad. Moest gisteren (maandag) echt even een rustdag inlassen.

Plan voor de laatste 2 (taper)weken:
Week 1: aantal training gelijk houden, 80% van regulieren afstand/tijd, hoofdzakelijk duur met wat extensieve intervallen;
Week 2: minder trainingen, 50% afstand/tijd van normaal, duur inkorten en wat korte extensieve en intensieve intervallen.

Elke training ook vooral op gevoel trouwens: vaak bepaal ik na 10/15min in de training pas wat ik die dag ga doen - zo heb ik het de laatste 8 maanden ook gedaan.

Twitter | Strava

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
quote:
Arie- schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:08:
Heel veel succes gewenst alvast. Je zult vast gaan voor 'goed finishen', maar heb je daarbij stiekem een tijd in je achterhoofd?
Ja, onder de 10uur - maar dat is echt een subdoel. Heelhuids, goed finishen en genieten van de ervaring staan ver bovenaan. :)

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Shit...! In je eigen straat ook echt, heel klote.
Sterkte - klinkt heftig. :(

Twitter | Strava

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreeShooter
Success @MrAcid ! We verwachten wel een verslag vanavond 😉

Acties:
  • +4Henk 'm!

• denyos
Je kan al even zijn Strava bekijken (zie zijn sig). Gefinished met een bere sterke marathon!
Ben heel benieuwd naar je verhaal @MrAcid en in ieder geval gefeliciteerd met dit geweldige resultaat.

Strava

• arcanis
Hebben er nog tweakers meegedaan in Maastricht?

• wezep
Ik heb vorige week meegedaan aan de Alpe d'Huez triathlon, de lange afstand. 2,5km zwemmen, 120km fietsen (3200hm) en 20km hardlopen. Op triathlonforum het volgende stukje tekst hierover geschreven:

Ik vond het ontzettend zwaar, maar een prachtige triathlon.
Zwemmen ging heerlijk, water was goed 18graden. Fris, maar niet koud.
Continue rechts gezwommen en weinig last gehad van anderen.

Fietsen geprobeerd te doseren, maar naarmate het steeds warmer werd, werd het fietsen ook zwaarder.
Tijdens de klim van de Alpe d'Huez gaf mn Garmin 39graden aan!
Veel gedronken, maar het energie niveau werd wel steeds minder.

En toen moest er nog gelopen worden...
Gelukkig kende ik het loopparcours niet, wat een parcours.
Klimmen (7%, gisteren met de fiets het loopparcours nog een keer bekeken), afdalen (9%), verhard, onverhard, warm.
Niet normaal.
Gelukkig heb ik (op 50m na) alles kunnen hardlopen, maar pffff, wat een triathlon.

Uiteindelijk net binnen de 8uur gefinisht (7:59:40), 143e geworden.

Kijk met een goed gevoel terug op deze triathlon, maar zal deze niet snel nog een keer doen ;-)

• Ezio
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 26-09-2018
quote:
arcanis schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:54:
Hebben er nog tweakers meegedaan in Maastricht?
Ja, ik heb in Maastricht mijn eerste hele triathlon volbracht :) . Ik was het afgelopen jaar eigenlijk alleen maar bezig met trainen dus ben hier niet meer actief geweest. De voorbereiding ging eigenlijk helemaal goed. In het voorjaar heb ik tussendoor nog twee marathons gelopen (Rotterdam 03:12:03 en Kopenhagen 03:11:10). En in de voorbereiding heb ik twee halve triathlons gedaan (Nieuwkoop 05:17:06 en TRIAMSTERDAM 05:11:59).

Het zwemmen is helaas nog steeds een zorgenkindje. Het was voor mij dus zwaar nadelig dat er niet met wetsuit gezwommen mocht worden. Ik kreeg tijdens het zwemmen veel water binnen en kon er eigenlijk geen moment lekker inkomen. Het zwemonderdeel ging uiteindelijk in 01:55:25 waar ik met wetsuit tijdens trainingen rond de 1 uur en 30 minuten zat :'( .

Ik had besloten rustig te blijven en dit gat niet tijdens het fietsen te dichten. Ik had de fietslus in de laatste 4 weken voor Maastricht twee keer helemaal gefietst en vond 6 uur wel realistisch. Het zwemwater begon helaas dwars te liggen met maagkramp als gevolg. Ik kreeg nauwelijks nog voedsel en vocht binnen.
Het is uiteindelijk toch nog redelijk goed gekomen door steeds kleine hoeveelheden te nemen en regelmatig te "ontluchten". Ik stapte na 06:01:51 helaas toch nog met een halfvolle tank van de fiets om aan de marathon te beginnen.

Het streven was om onder de 4 uur te lopen, maar ik wist al na twee rondjes dat dit er niet inzat. De rekening moest betaald worden voor alles wat eerder die dag niet lekker was gegaan. De omstandigheden waren ook erg zwaar. Ik heb toen maar besloten om de laatste 20 kilometer gewoon rustig uit te lopen en zoveel mogelijk te genieten. Het was echt geweldig in Maastricht ondanks dat ik helemaal gekookt werd. De laatste ronde voelde ook als een overwinningsronde. Ik ben niet snel emotioneel maar toen ik dat laatste bandje om kreeg en richting de finishstraat mocht, kreeg ik wel even kippenvel.

Ik kwam uiteindelijk helemaal gesloopt na 12:48:43 over de finish (marathon in 04:37:30). Dat was ruim 48 minuten langzamer dan gehoopt, maar nog steeds een mooi resultaat voor een eerste hele triathlon.

De afgelopen week heb ik rust genomen en ben ik stiekem al aan het nadenken over een volgende hele triathlon (mogelijk weer Maastricht). Ik wil wel eerst beter leren zwemmen, want dat heeft toch wel voor een hoop frustratie gezorgd.

Strava

• MrAcid
  • Niet online
Desalnietemin gefeliciteerd met je Ironman prestatie @Ezio! Volgens mij moet je bij de eerste niet teveel naar de tijd kijken - en heb je gewoon een super mooie prestatie geleverd!

---

Verslag van mijn eigen Ironman (ook mijn 1e) van 2 weken terug in Zürich.

IRONMAN ZURICH - 29 JULI 2018

Plan vooraf
- Zwemmen: 2:00/100m (1u20 - met wat speling) - ik heb maar één tempo. :+
- Fietsen: 230W NP - zou 5u05 moeten opleveren volgens Best Bike Split
- Hardlopen: zo hard als nog gaat, idee vooraf was 4:25/km (3u10)
- Tijdsdoel: <10uur

Zwemmen - 1:32:05 - 4200m ipv 3800m - pace: 2:23/100m (2:12/100m) Strava
No wetsuit - auw (24,6 graden - het mag tot 24,5). Direct losgelaten, geen invloed op. Vol goeie moed gestart maar het was chaotisch en moeizaam. Veel water binnengekregen, veel te ver gezwommen om uit de drukte te blijven. Wel redelijk goed mijn ritme gevonden na ongeveer 1km en voor 98% borstcrawl gezwommen. Niet écht kunnen genieten van de omgeving, behalve aan de start als je uitkijkt over het meer. Wat is het daar prachtig!

T1: 4:47 - Best nog wel een stukje lopen en ik was super duizelig. Desalniettemin ging het redelijk soepel.

Fietsen - 5:09:07 - 35km/h Strava
Wat was dit vet! Prachtig parcours, uitdagende maar niet té zware beklimmingen en heerlijk gereden. Laatste 30/40km werd het wel wat zwaarder maar ik kon de gang er goed inhouden. Heel blij met 35km/h gemiddeld op dit parcours en gezien het feit dat ik op een vrij basis aluminium racefiets met opzetstuur rij (ipv een 'echte' TT-bike).

T2 - 3:51 - Prima wissel, niks op aan te merken.

Hardlopen - 3:18:52 - 4:42/km Strava
Niet nadenken, gewoon gaan lopen. Op mijn horloge bij de start van het lopen gezien dat ik een 3:10 marathon moest lopen om nog onder de 10uur te kunnen. Daar op weggegaan, maar langzaam het tempo wat zien wegzakken. Na 20km de 10uur 'losgelaten' en hier direct volledig vrede mee in mijn hoofd. Onwijs afgezien maar toch ook genoten. Het was 31 graden (pffft!) maar de vele douches, sponzen en het ijs onderweg maakte het dragelijk. Ik heb non-stop mensen ingehaald en dat werkt ook wel onwijs motiverend - wat dat betreft is een triathlon in de perfecte volgorde qua mijn 'talent': ik begin altijd op achterstand en ga steeds sneller mensen inhalen.

Overall: 10:08:42 - 32e Division - 127e Gender - 139 Overall
WAT_EEN_ERVARING. Kippenvel en tranen in mijn ogen bij de finish. Super veel support gehad onderweg, voornamelijk van een groep van 15 vrienden - maar er stonden ook echt véél meer mensen langs de kant dan ik op voorhand verwacht had. 8 maanden heb ik me helemaal de tyfus getraind en ik ben onwijs trots dat dit het resultaat is.

Tuurlijk: áls wetsuit, áls een andere fiets, áls minder heet... Maar áls telt niet - en het doet er niet toe:
I AM AN IRONMAN!

Uitslag: http://eu.ironman.com/tri...erland&bidid=867&detail=1

Twitter | Strava

• monkel
Op dit moment is trouwens een decatriathlon bezig in Zwitserland. 5x of 10x de normale afstand in één stuk of 5x of 10x een hele per dag:
https://www.swissultra.ch/english-1/results/

Je moet er maar zin in hebben (en tijd voor hebben :P)

monkel wijzigde deze reactie 16-08-2018 11:04 (7%)

Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True