na een redelijk actief lurk-lid toch een bericht van mijn kant:
Mijn naam is Ashwin en ben sinds aantal weken lid van de triathlon vereniging hier in de buurt. Afgelopen weekend de clubkampioenschappen meegedaan aan een swim-run-swim-run. Poeh wat viel dit tegen....

Ik ben in de combinatie van de sporten en in zwemmen een absolute beginner, mijn tijd in het zwembad kon ik helaas niet meer goedmaken met het hardlopen. Wel onwijs veel plezier gehad en afgezien.
Op naar het seizoen 2023 waar ik hopelijk aan een aantal sprintjes kan deelnemen.
Dan nu het volgende, ik zou graag eens een winkel bezoeken om daar een westuit, trisuit en zwembril te passen -en eventueel direct aan te schaffen. Heeft iemand een tip waar ik heen kan gaan? Vooralsnog denk ik er aan om naar de thriathlon winkel in Uden te gaan.
Strava Garmin 265
We hebben hier in Maastricht een wetsuit dag, dan komt van der Sanden geloof ik naar het zwembad en dan kan je de pakken testen in het water. Ik zou dit bij een wetsuit zeker aanraden.Tim_W schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:54:
Ik heb me, enigszins spontaan, ingeschreven voor 1/8 triathlon. Daarom inmiddels lekker dit topic aan het doorlezen en informatie aan het inwinnen. Een borstcrawl cursus staat ook al op de planning.
Dan nu het volgende, ik zou graag eens een winkel bezoeken om daar een westuit, trisuit en zwembril te passen -en eventueel direct aan te schaffen. Heeft iemand een tip waar ik heen kan gaan? Vooralsnog denk ik er aan om naar de thriathlon winkel in Uden te gaan.
Leuk! Veel plezier. Ik zou je adviseren om in je eerste seizoen nog geen wetsuit aan te schaffen. Ze zijn prijzig en het moet nog blijken of het iets is dat je blijft doen. Daarnaast; een wetsuit aantrekken als je borstcrawl (nog) niet beheerst is redelijk zinloos. Schoolslag in een wetsuit zwemt echt niet lekker... Het is uiteraard warmer, maar als je eerste triathlon in de zomer is, dan is dat ook niet nodig...Tim_W schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:54:
Ik heb me, enigszins spontaan, ingeschreven voor 1/8 triathlon. Daarom inmiddels lekker dit topic aan het doorlezen en informatie aan het inwinnen. Een borstcrawl cursus staat ook al op de planning.
Een zwembril is een must-have, trisuit is ook wel fijn en niet al te duur (Decathlon bijv)
https://www.strava.com/athletes/10490675
Bedankt @estorino! Naar wat ik tot nu toe heb begrepen gaat die wetsuit in mijn geval verplicht zijn, de 1/8 die ik ga doen is namelijk in de Biesbosch met hemelvaart.
Ik overweeg zeker de decathlon voor wat een instap wetsuit en trisuit, maar ietsje meer is op zich ook niet zo'n issue. Mocht het een eenmalig iets worden, wat ik niet verwacht, dan lijkt me dat 2e hands verkoop ook nog wel te doen is.
Strava Garmin 265
De wetsuit van DHB ziet er op zich wel interessant uit als een instapper @Arie-, bedankt voor de tip. Ik ben zelf 1,94 lang en 79-80 kilo. Normaal gesproken zou ik dan "L-tall" kiezen, maar die staat er niet tussen. "M tall" zal waarschijnlijk wat te klein voor me zijn, zeker aangezien ik in de reviews voorbij zie komen dat sommige 'm als veel te klein hebben ervaren.
Aangezien ik ook een zwembril erg graag wil passen ipv op de gok online koop, denk ik toch liever in een fysieke shop te gaan kijken en eventueel ook nog naar zo'n wetsuit testdag.
Strava Garmin 265
Ben er erg goed geholpen, gegeven de verschillend pasvormen is uitproberen zwaar aan te raden.
https://openwaterswimming...-collectie-2023-wetsuits/
Overigens is het helemaal goed gegaan. Al mijn maten netjes opgemeten, besteld en zat al gegoten (zonder te vergelijken of een ander nog gegotener gezeten zou hebben natuurlijk
Voor komend seizoen ingeschreven voor de OD van Utrecht en de week ervoor een generale lokale 1/8ste.
Ik zocht eigenlijk een 1/4, vanwege het maar 1000 m zwemmen ipv 1500 m. Ik vind zwemmen niet zo leuk namelijk
Ik zwem wel alles borstcrawl en heb 4 cursussen gevolgd (12 lessen). Dus een beetje en de basis beheers ik wel, maar ja, zoals bij alles wat je op latere leeftijd leert...
Ik hoop die 1500 m in 30-32 minuten te doen (momenteel redt ik 1500 m niet denk ik... hihihi).
Voor corona had ik een halve gepland, die niet doorging. Ik zat er toen goed in en kon 2000 m in iets meer dan 40 minuten zwemmen. Dat lukt mij helaas nu niet meer. Hopelijk met 1-2x per week zwemtraining dat ik weer op dat niveau kan komen.
Ik twijfel erover om een 3-maand-abonnement te nemen bij het zwembad. Die haal ik eruit qua kosten als ik 2x per week ga zwemmen. Nu vind ik dat ik altijd een uur moet zwemmen (incl. rust), maar als het toch 'niets extra's kost', kan ik er ook voor kiezen om 'even' 500 m te zwemmen. Dat doe ik nu niet, vanwege de kosten per zwembadbezoek. Ik denk dat ik dan wel eerder zou gaan: even een half uurtje bv. Dat ik dan 3x per week zou gaan (voor of na het hardlopen bijvoorbeeld).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik ben van plan deze week een keer 's avonds het plaatselijke wedstrijdbad op te zoeken en een paar baantjes te doen. Ben erg benieuwd hoe ver ik kom, ben bang dat het binnen enkele al klaar is.

Strava Garmin 265

Bij mijn lokale zwembad kan ik voor 4,10 terecht en voor 3,87 als ik een 10 baden kaart neem, dus dat valt allemaal nog wel mee.
Strava Garmin 265
Vergeet niet dat er bij het lidmaatschap ook vaak een trainer zit die je kan helpen met technische tips en dat je met anderen zwemt waar je je aan op kan trekken. Ik heb in het verleden veel progressie gemaakt door achter net iets snellere zwemmers aan te gaan. Misschien iets wat je nog kan overwegen.Tim_W schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:36:
Bedankt voor de tip @Tranze, maar ik heb geen lokale triathlon club. En om met de huidige benzine prijzen ergens heen te moeten rijden dat ben ik die eventuele besparing alweer dubbel en dwars kwijt.![]()
Bij mijn lokale zwembad kan ik voor 4,10 terecht en voor 3,87 als ik een 10 baden kaart neem, dus dat valt allemaal nog wel mee.
Grappig hoe ik als zwemmer zou zeggen; doe dit nooit! ik zou het zelfs als zeer slecht advies beschouwen.Niconing schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:52:
[...]
Ik heb in het verleden veel progressie gemaakt door achter net iets snellere zwemmers aan te gaan. Misschien iets wat je nog kan overwegen.
Eerder precies het tegenovergestelde, zoek de ruimte en ga werken aan je techniek.
Zwemmen is de meest technische sport van de drie. Als je eenmaal technisch kan zwemmen hoef je daar geen energie aan te verspillen.
Ik zie het helaas ook bij onze triatlon vereniging. Iedereen zwemt graag dicht op de voeten van iemand. Waardoor er geen ruimte en aandacht is voor techniek.
Er is maar 1 trainer op een 40 zwemmers. Eén trainer kan niet iedereen een uur aan het zwemmen houden, en iedereen tips en advies geven.
Ik kom uit het wedstrijdzwemmen. daar heb je 1 trainer op 8 tot 12 man (twee banen). En er wordt dan constant aan je verteld wat je anders moet doen. en dat moest zeer vaak herhaald worden
Het wedstrijdzwemmen was in mijn jeugd. Dat was uiteraard andere koek dan nu als volwassen bezig zijn met triatlons.
Maar ik zou zoeken naar een goede masters(18+) afdeling van een zwemvereniging met trainers aan het bad die je willen helpen met techniek.
Ook zou ik kijken naar mogelijkheden om jezelf te filmen als je een gopro of iets dergelijks. en bekijk en vergelijk je slag met betere zwemmers. (vanaf je insteek naar de catch - pull - push en uithaal).
Daar zit de winst met zwemmen
en wordt niet depressief van het feit dat dit een meer jarig plan is met minstens 3 keer zwemmen per week

We begonnen om 9:00 met een bakkie en een intake praatje. Vervolgens omkleden, het (duo) bad in en eerst begonnen met een simpele schoolslag. Dan denk je dat dat appeltje eitje is, maar al meteen blijkt dat dat beter kan, want mijn benen hangen erg laag in het water, dusdanig laag dat ik zelfs af en toe de bodem voelde. Daarna mijn zwembril opgezet en de schoolslag nogmaals gedaan, maar dan op het moment dat je de slag inzet met je hoofd onderwater, iets wat ik als kind eigenlijk altijd deed. Dit gaat een stuk beter en daarmee blijf je veel mooier vlakker aan de oppervlakte van het water. Het zwembad heeft een spiegel op de bodem en de instructeur filmde regelmatig met een GoPro wat je vervolgens meteen terug kon zien op een iPad. Dat was erg mooi en nuttig om te zien.
Voornamelijk vanaf het moment dat ik een stokje kreeg om deze voor me te houden en te gaan overpakken tussen mijn linker -en rechterhand kwam er langzaam maar zeker wat meer gevoel en techniek in. Dit hielp ook om het ademen beter te timen. Dit zag je terug in de beelden en daarmee erg leuk om zo binnen een uurtje toch al wat progressie te zien.
We hebben bij het afronden besloten dat ik de komende 2,5 week probeer minimaal 1 -en bij voorkeur 2 keer per week zelf ga oefenen en dan weer terug kom. Hopelijk is de techniek er dan een beetje meer ingeslepen en kunnen we een volgend stapje maken. Ben benieuwd hoe moeilijk/makkelijk deze komende 2,5 week gaat zijn, hoop dat het meevalt.
Strava Garmin 265
Zelf ben ik bezig met een 6 weekse techniek training bij de triathlonvereniging. Weinig nieuws maar wel goed om echt weer gericht feedback te krijgen en aan specifieke punten te werken. Voor mijzelf is dat toch nog steeds het goed insteken in het verlengde van m'n schouder. Ondanks dat ik daar veel op focus is op video's toch goed te zien dat ik regelmatig toch nog bijna midden voor m'n hoofd insteek (gelukkig niet over de helft heen).
Mocht de intake me nou zijn tegengevallen had ik voor de andere optie gekozen, maar ik moet zeggen dat ik het wel prettig vond. Nu even de komende weken aankijken hoe dat voor mezelf oefenen gaat en daarmee dus ook of ik dan met een 2e les echt al wat progressie heb kunnen maken, maar ik denk dat ik het traject met Tri2One wel gewoon ga afmaken.
Gelukkig train ik "maar" voor 1/8e, die 500 meter is sowieso ook redelijk te overbruggen met een combi van borstcrawl en schoolslag, maar ik hoop namelijk de gehele afstand met borstcrawl te kunnen halen. Te meer omdat als ik het leuk ga vinden ik in het najaar als een kwart met potlood in de agenda heb staan.
Strava Garmin 265
Ik was van plan om naar Uden te gaan, maar zie dat er nog een grote winkel dichtbij zit, in Volkel. Heeft iemand wellicht ervaring met beide en advies naar welke ik het beste zou kunnen gaan voor wet -en trisuits? Of is het wellicht verstandig om beide te bezoeken?
Strava Garmin 265
Voor het wetsuit is het wel fijn als je deze echt kan proberen in een bad. Of dat nou een zwembad of een endless pool is maakt niet uit. Als je maar kan voelen of er water naar binnen lekt en je genoeg vrijheid bij je schouders hebt om je slag goed te maken.
Vooraf had ik voor de zekerheid een winkelafspraak gemaakt en dit bleek geen overbodige luxe. Achteraf hadden we eigenlijk beter een wetsuit afspraak kunnen maken, maar we zijn evenwel super geholpen door de eigenaar. We kregen uitgebreide uitleg betreffende verschillende tri -en wetsuits en we kregen ook alle gelegenheid om deze te passen. De wetsuits mochten we ook uitproberen in de endless pool welke ze in de winkel hebben.
Ik ben er wat gevoelig voor, dus zoals gebruikelijk weer wat meer uitgegeven dan ik aanvankelijk van plan was, maar ik ben er vooralsnog erg blij mee. Tris -en wetsuit zitten beide als gegoten, kan niet wachten om met name de laatste eens te gaan proberen.
PS: de trisuit is de Huub race long course geworden en de wetsuit de Huub Varman.
[ Voor 4% gewijzigd door Tim_W op 11-04-2023 07:51 ]
Strava Garmin 265
[ Voor 36% gewijzigd door M@cer op 11-04-2023 08:51 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Derde keer dat ik me inschrijf voor een halve triatlon, de eerdere 2x heb ik me af moeten melden door (zaalvoetbal)blessures. Ook nu niet topfit, weer een zaalvoetbal blessure maar ik ben sinds afgelopen weekend weer aan het trainen.
In het ergste geval verkoop ik 'm na mijn 1/8 en neem ik mijn verlies, dat is inderdaad een risico.
[ Voor 6% gewijzigd door Tim_W op 12-04-2023 12:31 ]
Strava Garmin 265
Ik raad je aan om de wetsuit ook te gebruiken om in open water te trainen. Dan heb je er in ieder geval profijt van. Voor de triathlon die je gaat doen bestaat er tenslotte het risico dat het water te warm is en je niet eens een wetsuit mag dragen.[b]Tim_W in "Het Triatlontopic - Deel 2"
PS: de trisuit is de Huub race long course geworden en de wetsuit de Huub Varman.
Tot 18 Mei heb ik nog een een aantal borstcrawllessen in een buitenzwembad waar ik mijn wetsuit aan zal hebben om daar in te trainen.
Ik heb eigenlijk geen idee, maar 22+ wordt het buitenwater in Nederland niet zomaar vermoed ik?
Strava Garmin 265
Als het een paar dagen warm weer is, is de temperatuur van het water vaak 21,9 graden.Tim_W schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:08:
Tot 18 Mei heb ik nog een een aantal borstcrawllessen in een buitenzwembad waar ik mijn wetsuit aan zal hebben om daar in te trainen.
Ik heb eigenlijk geen idee, maar 22+ wordt het buitenwater in Nederland niet zomaar vermoed ik?
Maar ga zeker voor je wedstrijd (als deze tenminste in open water is) ook een keer in open water zwemmen. Vooral het navigeren zonder een zwarte streep op de bodem is in het begin lastig en het is fijn als je daar niet achter komt tijdens een wedstrijd.
[ Voor 0% gewijzigd door Appesteijn op 13-04-2023 07:55 . Reden: typo ]
Maak je vooral niet te druk over het zwemmen, het is maar 500/750 meter en is voorbij voordat je het door hebt. Een 1/8ste triathlon is perfecte kennismaking met de sport en is voor iedereen zonder al te veel training en techniek te volbrengen.
[ Voor 21% gewijzigd door M@cer op 13-04-2023 13:47 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Maar dat is meestal niet het doel als je je eerste triathlon gaat doen.Pretouska schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:47:
@M@cer tot dat je binnen het uur wilt finishen
Zo snel mogelijk is toch altijd het doelM@cer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:37:
[...]
Maar dat is meestal niet het doel als je je eerste triathlon gaat doen.
Ik heb al in heel veel wisselzone gestaan als vrijwilliger en kan je vertellen dat het grootste deel van de deelnemers die het voor het eerst doen totaal niet bezig zijn met zo snel mogelijk, maar gewoon willen finishen met hun Decathlon pakje en oude racefiets.sanger1981 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:10:
[...]
Zo snel mogelijk is toch altijd het doel![]()
Dat pakje en de fiets zijn herkenbaar, alleen probeerde ik toch echt zo snel mogelijk te finishenM@cer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:31:
[...]
Ik heb al in heel veel wisselzone gestaan als vrijwilliger en kan je vertellen dat het grootste deel van de deelnemers die het voor het eerst doen totaal niet bezig zijn met zo snel mogelijk, maar gewoon willen finishen met hun Decathlon pakje en oude racefiets.
Vorig jaar moest ik toch echt zonder wetsuit zwemmen bij de Triathlon van Utrecht omdat het water 22+ was.Tim_W schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:08:
22+ wordt het buitenwater in Nederland niet zomaar vermoed ik?
Zelf denk ik eerst alleen een trisuit te kopen en nog even te wachten met een wetsuit. Dan is de keus voor één met of zonder mouwen en neig ik naar zonder.
Mocht Alphen bevallen dat zit ik voor 2024 aan de Ironman 70.3 van West Friesland te denken dus plannen genoeg
Gisteren de marathon van Rotterdam volbracht, dus dus eerst een paar dagen rust en dan kan de voorbereiding beginnen voor de Ironman in Kopenhagen op 20 augustus!
Heb de laatste maanden natuurlijk voornamelijk getraind op hardlopen, maar ook regelmatig een lang stuk gefietst.
Vooral het zwemmen zal weer een uitdaging gaan worden
Iemand de Ironman in Kopenhagen al eens gedaan?
Gaaf, heel erg vergelijkbaar met mijn situatie danArmyOfQueens schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:47:
Ik meld me ook eens in dit topic!
Gisteren de marathon van Rotterdam volbracht, dus dus eerst een paar dagen rust en dan kan de voorbereiding beginnen voor de Ironman in Kopenhagen op 20 augustus!
Heb de laatste maanden natuurlijk voornamelijk getraind op hardlopen, maar ook regelmatig een lang stuk gefietst.
Vooral het zwemmen zal weer een uitdaging gaan worden
Iemand de Ironman in Kopenhagen al eens gedaan?
Ik heb vorig jaar eenzelfde aanpak gevolgd door in april mijn eerste halve marathon te lopen gevolgd door de IM70.3 in Maastricht in augustus, nu dus ook al het zelfvertrouwen dat ik de marathon aankan in de pocket. Hoef ik er alleen nog maar 180km voor te fietsen vooraf
Enige probleem is een hardnekkige `frozen shoulder´ links, waardoor zwemmen waarschijnlijk nog trager zal gaan dan in Frankfurt (1,5 uur). Ook de triatlon houding op de tijdritfiets is nog niet mogelijk. Noodscenario is omzetten naar de halve, maar als het wel lukt (vooral houding op fiets) is het doel sub 11 (1,5 uur zwemmen, 5,5 uur fietsen en sub 4 marathon globaal). Maar goed, eerst maar eens in de loop van mei starten met de eerste zwemuurtjes.
[ Voor 4% gewijzigd door Magpie op 21-04-2023 14:03 ]
Tof! Die doe ik ook.Johlo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:06:
[...]
Gaaf, heel erg vergelijkbaar met mijn situatie danook afgelopen zondag de marathon volbracht in Rotterdam en ik ga me nu richten op Ironman Kalmar op 19 augustus!
Voorbereiding gaat op zich wel goed. PR op halve marathon gelopen in februari en fietsen begint langzaam ook ergens op te lijken.
Zwemmen maak ik mij eigenlijk niet zo zorgen over. In november bij een testje van de vereniging 1km in 16,5 minuut gezwommen met het gevoel dat ik nog wel door kon. Scheelt dat ik iedere zaterdag tussen de 3,5 en de 4km zwem tijdens training en ik op dinsdag ook vaak richting de 3km kom.
Volgende evenementen op weg naar Kalmar worden NK halve triatlon op 4 juni in Nieuwkoop, waarschijnlijk 25 juni een halve marathon ergens mee pikken, 12 juli zwemevenement van de vereniging waarbij we de lokale plas (6km) overzwemmen.
Het besef dat ik echter een volledige marathon moet gaan lopen na 180km fietsen begint langzaam wel in te dalen. Dat wordt nog wel een dingetje. Laatste 3x compleet gevoelloze voeten na de lange ritten. Hopelijk wordt dat wat minder als de temperatuur eindelijk eens normaal wordt.
Voor de trainingen heb ik altijd een camelbag met 2 liter water + 2 bidons. In de (kortere) wedstrijd liet ik de camelbag zitten, maar dan kom ik wel ernstig vocht te kort bij de 90km fietsen. Hoe doen jullie dat?
uit de athlete guide van vorig jaar:abbeyrules schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:37:
Over 2 maanden doe ik mee aan de 70.3 in Hoorn. Dit is mijn eerste keer deze afstand (kortere wel vaker gedaan), trainen gaat goed, de grootste uitdaging zit in het eten en drinken over de lange duur. Met name het fietsdeel neemt bij mij forse tijd in beslag en zal er voldoende gedronken moeten worden.
Voor de trainingen heb ik altijd een camelbag met 2 liter water + 2 bidons. In de (kortere) wedstrijd liet ik de camelbag zitten, maar dan kom ik wel ernstig vocht te kort bij de 90km fietsen. Hoe doen jullie dat?
Tijdens het fietsonderdeel zijn drie verzorgingsposten ingericht; op ongeveer kilometer 30, 51 en 70 op
het parcours. Let erop dat je je afval in de “trash zone” weggooit. Buiten deze zone kun je een tijdstraf
krijgen van de jury.
https://ironman.kleecks-c...256-2040794926.1650972961
Ow en voor mij: Ik lees hier nog wel mee, maar na het nieuws dat IRONMAN de vergunning ingetrokken heeft voor Maastricht en Extra Leisure failliet gegaan is, houdt het voor ons als teamleader helaas ook op....
Zonde! Maar niks aan te doen... er zijn nog wel 2 lokale events (043 triathlon en Stein) waar we gewoon aanwezig zijn!
[ Voor 13% gewijzigd door miel op 25-04-2023 09:36 ]
Met hardlopen staat er meestal om de 2 a 3 kilometer een post.. Het is dus vrij onzinnig om een hele camelbag mee te gaan slepen.
Ik heb een drinksysteem op de fiets, tussen mijn aerobars. Kan ik vanuit de lighouding drinken door een rietje.abbeyrules schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:37:
Over 2 maanden doe ik mee aan de 70.3 in Hoorn. Dit is mijn eerste keer deze afstand (kortere wel vaker gedaan), trainen gaat goed, de grootste uitdaging zit in het eten en drinken over de lange duur. Met name het fietsdeel neemt bij mij forse tijd in beslag en zal er voldoende gedronken moeten worden.
Nou, inmiddels zeven maanden verder, waarvan ik er 5 serieus aan het trainen ben. Eerste twee maanden zonder coach, maar sinds eind november een coach in handen genomen. Kwam er qua opbouw niet uit en wist niet hoe ik de belasting tussen de drie onderdelen goed op moest bouwen. Dat gaat sinds ik met een coach werk erg goed! Trainingsbelasting ligt nu rond de 11 uur en zal nog wel opbouwen als de duur elementen in het weekend wat langer worden.CrashOne schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:24:
Ik wil volgend jaar waarschijnlijk deel gaan nemen aan een volledige triatlon. Heb al meerdere keren een marathonafstand gelopen en zwemmen is voor mij geen probleem (heb een wedstrijdzwem verleden en ook al openwater gezwommen tot 7 km).
Alleen fietsen heb ik nooit meer dan 25 km gedaan. Daar komt nog bij dat ik door alle fietsen (triatlonfiets, tijdritfiets, normale racefiets met opzetstuur, aluminium of carbon).
Binnenkort start ik met trainen bij een triathlonvereniging, daar zal ik ook nog genoeg info krijgen. Maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met betrekking tot de keuze van een fiets.
Sinds november een racefiets en een fietstrainer (eerst één die met een band op rolletje staat, sinds vorige week een direct drive smart trainer). Aan het trainen op cadans, kracht en duur. Maak goede vooruitgang: 90km aan tikken is met gemiddeld net iets meer dan 30km/u gaat al prima.
Hardlopen gaat ook lekker en zwemmen is geen probleem (tik meestal rond de 3000-3200 meter per uur aan, waar de effectieve zwemtijd rond de 48 minuten ligt). Eén keer in 1:12 uur twee korte pauzes gezwommen, met een totale afstand van 4400 meter.
Tot nu toe ook erg leuk om zo te trainen
Vergeten toe te voegen: Ingeschreven voor de Gelreman van 26 augustus
in 2015/2016 deed ik OD wedstrijden voor 35-40 euro in Huizen, Zeewolde en Leiderdorp.
Dat is nu respectievelijk:
- Huizen wordt niet georganiseerd dit jaar maar is een Tri-Hard event geworden en die kosten voor een OD Tussen de €79 en €129 (afhankelijk van early bird korting en welke wedstrijd je doet)!
- Zeewolde Endurance - €55 euro (€40 met early bird korting) + Verwerkingskosten SQMTime.com en eventuele daglicentie
- Leiderdorp €59,- + 4,00 chip huur + eventuele daglicentie als je geen wedstrijd licentie bij de bond hebt
De wedstrijden zijn er dus nog wel, maar het aanbod van relatief goedkopere wedstrijden is wel wat afgenomen in de jaren.
Heb er nu zelf 3 ingepland en daarvoor ook ingeschreven.
13-5: Triathlon Staphorst. 1/8e. Dacht iets van 20 euro zo uit het hoofd.
11-6: Feanster 40: aparte afstand 1km zwemmen, 30km fietsen en 9km rennen (totaal 40): € 17,50
23-7: Triathlon Leeuwarden: OD: € 39,50. Sprint is € 34,50
Deze 3 zijn relatief dicht bij Groningen.Feanster 40 is een traditie geworden. Wordt mijn 7e deelname in successie.
aka pluim003
Hele afstand:
- Gelreman: €275.00
- Ironman Kalmar (Zweden, deze ga ik doen dus heb ik de prijs van paraat) : 6727 SEK ==> €600 euro + 9.25 % processing fee (Active fee)
- Challenge Almere: € 509 - € 549 afhankelijk van moment van inschrijven + eventuele daglicentie.
M'n vrouw heeft ondertussen een andere betekenis aan het woord DUURsport gegeven
Maarja, de sport is zo leuk dat ik het toch maar blijf betalen, al race ik tegenwoordig wel minder wedstrijden per seizoen...
[ Voor 13% gewijzigd door denyos op 05-05-2023 11:31 ]
Ik deed altijd graag de Tri-Hard wedstrijden (ook als vrijwilliger), maar ze zijn mij te duur geworden..
Gelukkig is er nog de halve triathlon van Nieuwkoop op 15 km van m'n huis die (voor een halve) een zeer nette prijs heeft.
Woerden was ik te laat met inschrijven (kwart afstand, maar ook al ruim €50 euro). Hoofddorp,Ouderkerk en Bosbaan zijn onderdeel van DTS series en daarmee ook gelijk €80,- voor OD.
Weesp is nog wel zeer netjes geprijst (€31,- voor een kwart) maar zit voor mij helaas te dicht op Kalmar.
Twijfel nu alleen nog over Alphen om het seizoen mee af te sluiten (€41,- voor een kwart).
You iz one special kid!
Leeuwarden: leuk. Vorig jaar daar de OD gedaan. Dit jaar weer. Succes met de voorbereidingen voor de Run. Ook een leuke. Mijn eerste en tot dusverre enige, en wellicht ook laatste, ultra gelopen (50k). :-)Nogges schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:47:
Ook maar eens melden welke wedstrijden ik mee ga doen. Eind deze maand organiseert mijn werkgever een 1/4e. Altijd leuk en gezellig om mee te doen. In juni dan de 70.3 in Hoorn. Mijn vrouw kom uit Hoorn en mijn schoonouders wonen er nog steeds. Dus leek me wel leuk om eens mee te doen. Ik heb nog nooit een 70.3 gedaan. Wel inmiddels 4x een full distance en talloze 1/8 en 1/4's. Verder in het jaar dan nog een 1/8e in Leeuwarden en een 1/8e in Amersfoort. Mijn hoofddoel dit jaar is echter geen triathlon, maar ik wil de Run in Winschoten doen (100k).
aka pluim003
Leuk dat je de run van Winschoten gaat doen! Wat is je doel?Nogges schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:47:
Ook maar eens melden welke wedstrijden ik mee ga doen. Eind deze maand organiseert mijn werkgever een 1/4e. Altijd leuk en gezellig om mee te doen. In juni dan de 70.3 in Hoorn. Mijn vrouw kom uit Hoorn en mijn schoonouders wonen er nog steeds. Dus leek me wel leuk om eens mee te doen. Ik heb nog nooit een 70.3 gedaan. Wel inmiddels 4x een full distance en talloze 1/8 en 1/4's. Verder in het jaar dan nog een 1/8e in Leeuwarden en een 1/8e in Amersfoort. Mijn hoofddoel dit jaar is echter geen triathlon, maar ik wil de Run in Winschoten doen (100k).
Doe zelf ook mee
Vond 70.3 eigenlijk altijd leuke races, prima behapbaar, niet zo zwaar als de full distance, echter kun je wel lekker een aantal uurtjes je dingetje doen.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Ik begon op 1 januari met 115kg, max 60km op de fiets, al 20 jaar niet gezwommen en nog geen kilometer kunnen hardlopen.
Tot nu toe vooral getraind op hardlopen en in april de mijlpaal van 10km in 1x hardlopen aangetikt (je moet toch wat speling hebben). Fietsen gewoon een beetje volgehouden wat ik al deed (iedere week een rondje van 40km + vaak nog 1 of 2x een wat kleiner rondje) en sinds deze week begonnen met zwemmen.
Voor zwemmen een cursus borstcrawl en eentje voor zwemmen in open water. Vooralsnog lijkt dat goed te gaan komen.
Inmiddels ook al meer dan 10kg kwijt, scheelt dat we die niet meer mee hoeven te zeulen
Met het zwemmen zou het mooi zijn als de borstcrawl lukt, maar het is zeker geen schande als je ook stukjes schoolslag zwemt. Tip hierbij is wel om een beetje achteraan te gaan staan/liggen bij de start. Die kan de eerste keer aardig indruk maken.
Doel van deze eerste triatlon is hem finishen, in eventuele volgende races gaan we wel kijken naar tijden
Thx voor de tip mbt starten, ga ik zeker in gedachte houden (en dus uiteraard toepassen).
Nog tips voor triatlons waar ik kan kijken, om eens te zien hoe het er in het echt aan toe gaat? Welke er echt als leuke tussenuit springen dus?
[ Voor 12% gewijzigd door ElPaco op 08-05-2023 22:13 ]
In de hardloop en fiets topics zitten ook mensen die minder hard gaan. Maar die posten vaak minder.ElPaco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:56: Het is best moeilijk om als zwaarder/trager persoon in dit soort fora te posten,
Het is waarschijnlijk stoerder om te zeggen dat je 5 km in 20 minuten loopt dan in 40.
Maar alles is relatief en ook waar je vandaan komt.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik ga eerst een 1/4 Triatlon doen in Maart om te kijken hoe het gaat en daarna in Mei wil ik de 70.3 Ironman doen in Malaga om te kijken hoe het gaat en daarna dus doortrainen voor de Ironman. In deze tijd wil ik me inschrijven bij een triatlon club in de buurt om met ze te trainen en te kijken hoe ze alles doen voor de voorbereiding.
Wat ik vooral wil leren is het efficient zwemmen in open water, ik zal dus vooral daaraan werken, aangezien ik op dit moment een PR heb op de Marathon van 3h19m denk ik dat het wel goed zit kwa fietsen en hardlopen.
En @ElPaco je mag best trots zijn op je tijd hoor van 6:30m/km voor iedereen is de inspanning anders, ik herriner me nog toen ik begon met lopen dat ik meer dan 7min deed over een km. Je moet ergens beginnen en zolang je door blijft gaan, dan komt het wel goed en zul je ook aan tijden komen die je versteld doen staan. Ik had 2 jaar geleden bijvoorbeeld nooit verwacht dat ik voor een sub 3h5m Marathon zou gaan.
PSN: Alvanosa
Ik ben ook wat zwaarder/trager/ouder. Zat op Facebook in heel veel hardloopgroepen, waar ook vaak dezelfde mensen zaten en je 4x hetzelfde verhaal las. Overvoerd werd ik. Overal uitgestapt op de 50+-groep na. Ben daar ook niet echt een hele actieve poster, ook omdat ik niet met telefoon loop en leuke plaatjes schiet onderweg. Doe ik op de racefiets wel en plaats wel eens een bericht in 'Ik fiets hard', wat uiteraard ook weer relatief is.ElPaco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:56:
Dank je voor je aardige woorden @denyosHet is best moeilijk om als zwaarder/trager persoon in dit soort fora te posten, net als bijvoorbeeld bij het hardlopen lijkt het alsof je niet mee doet als je niet de 5KM in 20 minuten doet of niet minimaal een halve marathon kan lopen. (niet dat de sfeer hier of in het wielren/hardloop topic slecht is, soms is trots zijn op 6:30min/km lastig als je 2 posts verder leest dat men ontevreden is met 4:20 min/km)
Doel van deze eerste triatlon is hem finishen, in eventuele volgende races gaan we wel kijken naar tijden
Thx voor de tip mbt starten, ga ik zeker in gedachte houden (en dus uiteraard toepassen).
Nog tips voor triatlons waar ik kan kijken, om eens te zien hoe het er in het echt aan toe gaat? Welke er echt als leuke tussenuit springen dus?
Idd moet je voor 1e triathlon als doel hebben finishen. Je zet een tijd en dan heb je een volgende keer iets om op te richten.
Ik weet niet waar je woont, maar zelf ga ik aanstaande zaterdag naar Staphorst. Niet één die ik eerder heb gedaan. Een leuke vind ik zelf altijd de Feanster 40 in Surhuisterveen. Is ook niet in de categorie 1/8e, sprint, whatever, vanwege de afwijkende afstanden. Loopparcours gaat deels door het centrum en bestaat uit meerdere rondjes. Dan is het wel gezellig met de aanmoedigingen.
Mocht je ergens in de buurt wonen: kijken kan altijd.
aka pluim003
Ik heb borstcrawlcursus gehad maar het lukt me nog steeds niet langdurig die slag te doen. Zwem dan ook grotendeels schoolslag en als ik als enige in de baan over ben stap ik over op rugcrawl. :-)denyos schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:44:
Goed bezig @ElPaco! Ook een mooi en realistisch doel om mee te beginnen. Vanuit 115kg wel echt iets waar je hard voor moet werken, maar ook haalbaar als je consistent traint.
Met het zwemmen zou het mooi zijn als de borstcrawl lukt, maar het is zeker geen schande als je ook stukjes schoolslag zwemt. Tip hierbij is wel om een beetje achteraan te gaan staan/liggen bij de start. Die kan de eerste keer aardig indruk maken.
aka pluim003
Mijn streven is 9:30 uur, en daarmee kwalificatie voor de 120 van Texel. Leuk dat er ook een mede-tweakert van plan is mee te doen! Heb jij ook een doel?Darkasantion schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:59:
[...]
Leuk dat je de run van Winschoten gaat doen! Wat is je doel?
Doe zelf ook mee![]()
Vond 70.3 eigenlijk altijd leuke races, prima behapbaar, niet zo zwaar als de full distance, echter kun je wel lekker een aantal uurtjes je dingetje doen.
Ik ben ook wat zwaarder dan de gemiddelde triatleet of hardloper. Maar daar verkijken de meesten zich wel op. Ik ben 1,94m en mijn gewicht fluctueert tussen 88 en 110 kg. Nu ben ik aan de onderkant daarvan. In 2019 was ik ruim 100 kg en kon ik gewoon een full distance in 11:30 uur doen, en een losse 10 km ging onder de 40 minuten. Tijden zijn voor mij echter geen factor van succes. Het succes voor mij zit in de lol van het sporten! Staar je niet blind op die weegschaal. Maar kijk naar meer factoren, alles bij elkaar bepaalt of je "fit" bent. Succes!ElPaco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:56:
Dank je voor je aardige woorden @denyosHet is best moeilijk om als zwaarder/trager persoon in dit soort fora te posten, net als bijvoorbeeld bij het hardlopen lijkt het alsof je niet mee doet als je niet de 5KM in 20 minuten doet of niet minimaal een halve marathon kan lopen. (niet dat de sfeer hier of in het wielren/hardloop topic slecht is, soms is trots zijn op 6:30min/km lastig als je 2 posts verder leest dat men ontevreden is met 4:20 min/km)
[ Voor 59% gewijzigd door Nogges op 09-05-2023 08:15 ]
You iz one special kid!
Juist de leden die wat minder snel zijn, of korter lid krijgen bij ons veel aandacht en aanmoedigingen.
Ja het is heel knap als de lokale "bijna professional " held onder de 9 uur een ironman finisht,
Het is veel knapper dat de iets te zware moeder van twee kids samen met partner een halve of hele afrond in 12+ uur
Daar gaat ook vaak meer aandacht naar op de socials en app groepen.
Ik vind het persoonlijk ook veel knapper als je zolang qua tijd bezig kan zijn tegen over veel sneller zijn.
lichamelijk en mentaal is dat veel moeilijker.
[ Voor 14% gewijzigd door Pretouska op 09-05-2023 08:25 ]
Nog niet echt concreet, nummer 2 is op komst dus die zal de trainingen wat belemmeren en afremmen, dus hou ik dat in mijn achterhoofd.Nogges schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:06:
[...]
Mijn streven is 9:30 uur, en daarmee kwalificatie voor de 120 van Texel. Leuk dat er ook een mede-tweakert van plan is mee te doen! Heb jij ook een doel?
Doel 1 is om de 100km te finishen en te kijken hoe het mij afgaat. Dit met het oog op Sittard 2024, waar ik opnieuw wil proberen 100mijl in 24 uur te lopen.
Doel 2 zou zijn om binnen 10 uur te finishen, zou mooi zijn, echter wil ik aan de andere kant finishen met het gevoel dat ik nog wel 60Km erbij zou kunnen doen
Mocht het helemaal niks worden gaat Sittard in de ijskast en ga ik toch eens vrouwlief aankijken of we mogelijk in 2024 weekendje Rotterdam kunnen doen
Betreffende gewicht, ook ik merk dat ik sneller ben dan eerder, terwijl het gewicht ook hoger is dan aantal jaar geleden. Sub 3 uur marathon gelopen, terwijl ik toen een gewicht van 84KG had en BMI van 24.5
Bijna overgewicht volgens sommigen, echter liep ik toen makkelijk en soepel sub 3
[ Voor 14% gewijzigd door Darkasantion op 09-05-2023 09:12 ]
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
@Alvanosa ik was al super blij dat ik überhaupt de 5km op een gegeven moment voor elkaar kreeg. Vooral een kwestie gebleken van blijven trainen.
@DikkieDick dank voor de suggesties, woon in Eindhoven, dus beiden zijn nogal een eind weg. Ik ga sowieso in de gaten houden welke wat meer in de buurt zijn.
@Nogges het gaat me ook zeker om de fun. Fietsen doe ik altijd samen met een groepje, zwemmen samen met mijn vrouw. Enkel het hardlopen solo, maar daar zit nog zo veel progressie in dat ik op die manier wel gemotiveerd blijf
Ik ken de wedstrijden in het zuiden van het land eigenlijk niet echt goed (woon zelf op de kruising tussen provincie utrecht, noord holland en zuid holland) dus durf niet direct te zeggen welke leuk zijn om te kijken.ElPaco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:56:
Wel weet ik dat er in de triathlon wereld ook een team competitie is met wedstrijden door het land. Hierbij strijden de teams van verschillende verenigingen voor een klassement over meerdere wedstrijden.
Afhankelijk van de divisie en wedstrijd zijn er soms wat verschillende varianten (team time trial, team-relay, of gewoon een normale triathlon).
4e divisie: https://teamcompetities.n...iathlon/wedstrijden-zuid/
Hier lijkt Waalwijk (4 juni, sprint afstand) redelijk in de buurt voor je
3e en 2e divisie: https://teamcompetities.n...iathlon/wedstrijden-zuid/
17 juni Oss (achtste afstand) lijkt in de buurt.
Eerste divisie en eredivisie hebben geen wedstrijden in de buurt.
Zelf denk ik dat het voor jou ook leuker is om te kijken bij de iets minder snelle atleten omdat dit een beter beeld geeft van wat je zelf gaat meemaken. Vette gear en mega snelle atleten zijn tof om te zien maar vaak niet representief voor het merendeel van de deelnemers bij een wedstrijd buiten de team competities om.
Ik denk dat die in Weert het dichtstbijzijnde isElPaco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:56:
https://stadstriathlonweert.nl/
Lijkt mij ook leuker om het lagere niveau te zien, dat is wat ik uiteindelijk zelf ook zal doen

Eerste echte tri bike. Op deze ga ik de 70.3 van Knokke doen in september. Misschien hooguit nog een andere/hogere/disc wielset
Ah, kijk eens aan! Dat is het betere werk! Ik fiets op een 'gewone' racefiets (Canyon Ultimate). En naast deze heb ik ook nog een gravelfiets en een MTB... maar wil wel heel graag een tijdritfiets. Maar ja... een beetje fiets begint toch wel va. 3000 euro... wel duur allemaal.sanger1981 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:43:
Nieuw speelgoed!
[Afbeelding]
Eerste echte tri bike. Op deze ga ik de 70.3 van Knokke doen in september. Misschien hooguit nog een andere/hogere/disc wielset
Net zoals inderdaad de inschrijftarieven. Een kleine 100 euro voor een lokale halve is heel gewoon aan het worden. Vind ik echt wel aan de prijs hoor...
Voor dit seizoen heb ik een sprint, een kwart en een OD op het programma staan. Wilde wel graag een halve doen, maar ben nog een beetje onzeker over 2000 m zwemmen
De OD met 1500 m is al een uitdaging genoeg. Van de week 3 blokken van 500 m gedaan in 11 minuten per blok (excl in- en uitzwemmen in blokken van 100-200 m). Ben daar op zich niet ontevreden over, maar zwemmen is wel echt mijn minste onderdeel.
Het 10 km hardlopen bij een kwart doe ik ergens tussen de 38 en 39 minuten en is dan ook mijn beste onderdeel. Fietsen gaat op zich ook wel goed (rond 35 km/h gemiddeld), maar het zwemmen is echt wel een dingetje.
Ik weet dat ik dan ook vaker moet zwemmen. Ik doe dat ongeveer 1x per week, maar sinds deze week mij voorgenomen om 2x per week te gaan. Ik vind zwemmen eigenlijk ook niet zo heel leuk om te doen...
Binnenkort ook maar weer in open water zwemmen.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Zelf een aantal jaar terug een Canyon Speedmax gekocht.. Echt zo'n fijne fiets tijdens triathlons. Je gaat sneller en het kost ook nog eens minder energie. Hoop geld, maar nog steeds heel blij mee.
Over dik 2 weken is daar de triathlon van Theta, daar kan je altijd gaan kijkenElPaco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:25:
woon in Eindhoven
Dan 2 weken voor Oirschot is Rosmalen (vaderdag), daar is denk ik als toeschouwer meer te zien, ik doe daar zelf ook mee
Voor mij begint het seizoen dan echt over 3 weken, 4 juni in Maastricht de PTO100 afstand. Ben benieuwd en heb er wel zin in, goed hersteld van de marathon en nu net een weekend Mallorca overleefd, morgen nieuwe bikefit op de triathlonfiets en dan nog lekker wat uren maken!
Vorige week heb ik me laten ompraten om in 2025 een Iron Man te doen.
Klinkt heel gek aangezien ik niet echt het gestel heb van een endurance atleet maar bon, ik wil me er voor inzetten en we hebben toch nog een beetje tijd.
Om die tijd zo nuttig als mogelijk te besteden en me zo goed als mogelijk voor te bereiden ben ik op zoek naar een coach die me kan begeleiden.
Liefst iemand waarmee ik ook fysiek eens kan afspreken dus graag in de buurt van West-Vlaanderen/Oost-Vlaanderen (België).
Heeft er iemand goeie ervaringen met een coach, laat gerust zijn/haar gegevens na.
Alvast bedankt!
Sportieve groet,
Swoosj
Ga met sportmaat. Qua zwemmen en fietsen ontlopen we elkaar niet veel. Regelmatig ben ik met fietsen wat sneller, maar met lopen snelt ie me weer voorbij, want hij kon 10km in 36 of 37 minuten lopen. Voor vandaag doel: minder dan 5 minuten later finishen dan hij. :-)
Straks op weg naar het pittoreske Staphorst.
aka pluim003
Ben zelf geen triathlonner, puur hardloper, maar het begon laatst toch opeens te kriebelen. Al vaker eens gedacht aan het kopen van een racefiets, maar nog niet echt verder dan een gedachte af en toe allemaal.
Stel dat ik wat wil gaan doen, is het dan heel achterlijk om meteen te denken aan een halve? Qua hardlopen heb ik er een aantal marathons en een ultra (tegen de 9u gelopen toen, veel hoogtemeters, en binnenkort de 2e, 55km) opzitten.
Mocht ik sowieso een racefiets gaan kopen is een kwart ook prima om mee te beginnen, maar anders voelt dat een beetje zonde (?) om eea aan te gaan schaffen. En sowieso hou ik wel van uitdagende doelen.
Hoor graag jullie input en sowieso is dit vooral een post om hier wat vaker mee te gluren en inspiratie+ motivatie op te doen
Verder is het inderdaad wel aan te raden om een aantal kortere afstanden te doen voordat je de halve doet. Dat geeft je de kans om wat dingen in een wedstrijd setting uit te proberen.l zodat het allemaal wat minder spannend/nieuw is op de “grote dag”.
Vanuit je endurance achtergrond zeker geen gekke gedachte! Vergis je alleen niet in de trainingload en de druk die het op je prive leven legt.m0ridin schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:05:
Ach, leuk... Een triathlon topic
Ben zelf geen triathlonner, puur hardloper, maar het begon laatst toch opeens te kriebelen. Al vaker eens gedacht aan het kopen van een racefiets, maar nog niet echt verder dan een gedachte af en toe allemaal.
Stel dat ik wat wil gaan doen, is het dan heel achterlijk om meteen te denken aan een halve? Qua hardlopen heb ik er een aantal marathons en een ultra (tegen de 9u gelopen toen, veel hoogtemeters, en binnenkort de 2e, 55km) opzitten.
Mocht ik sowieso een racefiets gaan kopen is een kwart ook prima om mee te beginnen, maar anders voelt dat een beetje zonde (?) om eea aan te gaan schaffen. En sowieso hou ik wel van uitdagende doelen.
Hoor graag jullie input en sowieso is dit vooral een post om hier wat vaker mee te gluren en inspiratie+ motivatie op te doen
Mijn allereerste triatlon deed ik op een 2e hands goedkope fiets waar ik via via aan kon komen. Gewoon om te kijken of het wat voor me was. Na die triatlon heb ik pas een knappe fiets gekocht.
Ik zou in aanloop naar die halve een sprint en een OD doen als trainingswedstrijden. Wisselzone tactiek etc is onder wedstrijddruk toch anders dan thuis voor de deur bv.
[ Voor 6% gewijzigd door sanger1981 op 13-05-2023 09:56 ]
Trainingsarbeid is wel een ding, heb geen gezin dus in die zin meer tijd maar het blijft een serieuze investering.
@sanger1981 ja, zo zie ik het ook... Een goedkopere fiets in eerste instantie om te zien of ik het leuk vind en blijf vinden. Mocht het echt wat voor me zijn kan ik altijd verder kijken...
En beiden, goed punt om sowieso met de kortere events te beginnen ivm de ervaring überhaupt van zoiets...
Hoe dan ook, zoals ik zei... Vooral een hersenspinsel en een mooie reden om dit topic in de gaten te blijven houden
Thanks!
De combi is leuk. Ik was ook hardloper en zo nu en dan ritjes op de racefiets. Maar mijn hardlooptoptijden haal ik niet meer, hoewel toptijden een relatief begrip is. Zou het misschien wel kunnen met wat meer trainen, maar haal tegenwoordig meer plezier uit het fietsen. Mijn 1e triathlon was er 1 bij toeval: won een startbewjis voor een achtste. Zelf niet verder gekomen dan de kwart. Heb tegenwoordig geen zin meer in lange afstanden lopen, dus een halve tri wordt al een dingetje. Maar wie weet.... Vind de korte wel leuk.m0ridin schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:05:
Ach, leuk... Een triathlon topic
Zelf ook aantal (7) marathons en 1 ultra gelopen in het verleden.
Een halve is voor jou misschien wel leuk, maar zou dat niet als 1e doel doen denk ik. Begin eerst met een korte of een kwart. En je hoeft niet het duurste van het duurste aan materiaal te hebben.
aka pluim003
Zwemmen: gelukkig een baan met maar 4 mensen totaal. Was aanvankelijk 6, maar 2 hadden zich afgemeld. Niet eens als laatste van het groepje uit het water en dat is op zich al opmerkelijk. Na 13 minuut 19 had ik de 500 meter afgelegd. Uit het water klimmen kostte me wat moeite (hoge rand). Fietsmaat was ruim een minuut eerder uit het water en vertrok daardoor ook zo’n pakweg 1 minuut 20 voor mij op de fiets. 3 rondjes en er stond een stevige wind, echter was die niet ongunstig. Eigenlijk van het rondje van 6,4km was ie misschien 1km tegen. Eerste rondje klokte ik 11’42 en de 2e ook (zag ik pas naderhand). In het 3e rondje ontwaarde ik mijn fietsmaat voor me en dat was een stimulans om extra aan te zetten en haalde hem ongeveer 300 meter voor de finish in. De blik van hem was goud waard. Die baalde ff. 3e rondje in 11’09 en totale gemiddelde over 19,2km was 33,3km/uur. Na de wissel gelijk met maat weg voor het hardloopgedeelte. Maar hij is aanzienlijk sneller en zag hem uiteraard langzaamaan uitlopen. En dan blijft het spannend of ik binnen de 5 minuten achterstand blijf op hem. Met een eindsprintje wist ik de 5km af te leggen in iets minder dan 31 minuten en daar was ik best tevreden mee. En de totale tijd van 1:24:02 was een mooie verbetering van het PR, alhoewel je da lastig kan vergelijken. De andere 2 zwemmers in de baan haalden me vlak voor de finish ook nog in. Die had ik tijdens het fietsen ingehaald en was een minuutje of 5 sneller dan deze 2 heren, maar die pakten de winst weer terug bij het loopgedeelte, vroeger mijn beste onderdeel, maar nu niet meer. En de fietsmaat had 1:19:07 geklokt, dus was ik in mijn opzet geslaagd minder dan 5 minuten na hem te finishen, iets dat ik uiteraard nog niet kon weten toen ik moest finishen. Een hele mooie opsteker. En een mooie en goed georganiseerde triathlon als seizoensopener. Het loopgedeelte was wel wat lastig met een lus over semi-verhard terrein en ook nog een stuk over een onontgonnen bouwterrein. Daar hadden ze qua route wel iets mooiers van kunnen maken. Misschien wat meer door het dorp zodat er ook nog wat publiek langs de kant staat, maar ja dat vraagt uiteraard ook weer om wat extra vrijwilligers etc.
Op naar eerst de fietselfstedentocht en dan de Feanster 40 op 12 juni.
aka pluim003
Ons team uitmocht in de 2e divisie starten, dit is een van de weinige wedstrijden waar je een sprint afstand doet in een treintje. De tijd van nummer 3 van je team geld voor de uitslag, waardoor je als team bij elkaar blijft.
Voor mij was dit een eerste TTT wedstrijd, en ik mocht mee met de kanonnen van onze vereniging. Ik als zwemmer zou de 475m zwemmen leiden, een paar kopbeurten tijdens het fietsen doen, en dan de drie heren laten gaan met het lopen.
Het zwemmen ging goed, met split tijden van 1:16/1:17 de 100m kon er al een amper volgen, na 200 meter rustiger gaan zwemmen rond de 1:19 zodat we als team het water uit konden naar de fiets.
Met een redelijke wissel snel door naar de fiets
Het fietsen begon boven verwachting goed. We konden goed door draaien, en had nog wat in de tank om in de laatste ronde en flinke kopbeurt te geven, Helaas begon daar onze misser.
In het heetst van de strijd zijn we ronde 5 gestart. waardoor we een stuk extra gefietst hebben...
Waardoor we een stuk parcour extra hebben gedaan. moesten we illegaal uit het parcour stappen, en "binnendoor" terug naar de wissel zone... dit koste ons 2.5 minuut extra aan tijd. (nog steeds 40+ gemiddeld op te teller inclusief slecht afdrukken pas tijdens het lopen)
In de wisselzone wist ik dat mijn werk gedaan was. Tenzij iemand uit zou vallen met kramp had ik geen "rol meer" dan uitlopen.
Wel eerst nog even ruzie met de fietsen van andere... links en recht van mijn fiets, viel de fiets er af (het was heel krap) rustig netjes alles terug gehangen. schoentjes weer aan en gaan.
Het lopen ging moeizamer dan gehoopt, maar dat mocht ook wel. Waar ik normaal rond de 4:00 loop, kon ik er nu maar een 4:20 de km uitpersen. maar dat was gelukkig voor het team niet meer relevant. (die liepen 3:35)
zonder het stukje teveel fietsen, hadden we dik als eerste gefinisht, maar nu helaas 5e.
Persoonlijk had ik stiekem gehoopt om binnen het uur te finishen (met hulp van het team) . maar helaas 1:00:47.
[ Voor 7% gewijzigd door Kawa op 15-05-2023 09:50 ]
En op 17 juni aanstaande in Warffum ook één: 1/8e voor € 12,50. Zie ook hier geen andere afstanden. Leuk voor een debuut (en natuurlijk als je ff lekker voluit wil gassen en niet een halve tot hele dag onderweg bent).
Beide triathlons ingeschreven en wat nog leuker is, bij die in Warffum gaat mijn zoon die die dag 19 wordt zijn debuut maken. Is nu in training voor de Berenloop en maakt vele woon-werkfietskilometers. Heeft nog geen racefiets en ik voorzie dat ie gewoon op zijn woonwerkfiets gaat rijden (overigens een sportieve soort van trekking bike. Qua zwemmen weet ie nog niet hoe het zal gaan. Daar ie met lopen een minuutje of 5 sneller zal zijn dan ik zal ik de winst bij het fietsen moeten zien te pakken.
Of misschien wil ie nog naar een racefiets gaan kijken. Of misschien op die van mij (is net zo lang) mocht ik nog een nieuwe weten te scoren. Wil komende vrijdag bij Rose Bikes in Bocholt kijken als we op weg zijn naar Dortmund voor een concert.
aka pluim003
Ook erg leuk dat je samen met je zoon kan gaan. Mijn oudste dochter ( 8 jaar ) begint nu ook al dat ze “net als pappa” op triathlon wil. De jongste leden bij de vereniging zijn echter allemaal 14+, dus dat is nog een stukje te vroeg. Daarom afgesproken dat ze eerst op zwemmen gaat en we daarnaast regelmatig gaan lopen. Volgend jaar dan maar eens voorzichtig voor een fiets kijken…
Mss een noob vraag maar hoe houden jullie bij wat je moet doen in de training? Vb: 20min LSD, 5x(10min ED-10minLSD)... Of voor zwemmen zoveel meter crawl, dan eens schoolslag met en zonder paddles...
Mij lijkt het onmogelijk om dit allemaal te memoriseren tijdens een inspanning.
Alvast bedankt voor de tips!
Gr
Hardloop en fietstrainingen zet ik gewoon in garmin en dan voer ik ze uit via m'n horloge of fietscomputer. Zwemtrainingen schrijf ik in het kort op een A4tje en dan doe ik hem in zo'n plastic insteekhoesje. Je kunt hem dan tegen de kant plakken omdat hij nat is. En als je hem op z'n kop hangt komt er ook geen water van boven in.Swoosj schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:48:
Hi!
Mss een noob vraag maar hoe houden jullie bij wat je moet doen in de training? Vb: 20min LSD, 5x(10min ED-10minLSD)... Of voor zwemmen zoveel meter crawl, dan eens schoolslag met en zonder paddles...
Gr
En hoe is je 1e triathlon gegaan? Mijne eerste is over een paar weken dus ben heel benieuwd naar je ervaringen!Tim_W schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:24:
Klinkt interessant, maar Maastricht is wel erg ver weg voor me @Allervieste
Bedankt @estorino! Naar wat ik tot nu toe heb begrepen gaat die wetsuit in mijn geval verplicht zijn, de 1/8 die ik ga doen is namelijk in de Biesbosch met hemelvaart.![]()
Ik overweeg zeker de decathlon voor wat een instap wetsuit en trisuit, maar ietsje meer is op zich ook niet zo'n issue. Mocht het een eenmalig iets worden, wat ik niet verwacht, dan lijkt me dat 2e hands verkoop ook nog wel te doen is.
Alles in het horloge en door van te voren even de training goed door te nemen heb ik dan vaak aan een half woord genoeg.Swoosj schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:48:
Hi!
Gr
Verder zwem ik bij een triatlonvereniging waar de trainer de opdrachten geeft met specifieke aanwijzingen waar op gelet dient te worden.
Als de zwemtrainer er een keer onverhoopt niet is levert hij de opdrachten van te voren aan en gebruiken we de techniek zoals @stokmeister ook noemt: papiertje in een plastic hoesje en door die nat te maken kan je die tegen de bad wand plakken en na afloop ook weer probleemloos meenemen. Wij hebben van die houdbaarzakken met een schuifsluiting waar een A4 goed in past, dus die kunnen we vaker hergebruiken zonder bang te zijn voor water op het papier.
Zag dat zoot leuke aanbiedingen had, iemand ervaring mee?
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Er waren best wat dingetjes die beter konden, maar al met al tevreden hoe het is gegaan en vond het nog best wel leuk dus er komt vast nog een herhaling!ElPaco schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:05:
[...]
En hoe is je 1e triathlon gegaan? Mijne eerste is over een paar weken dus ben heel benieuwd naar je ervaringen!
Afgelopen Donderdagochtend samen met mijn broer (die deed ook mee) om 8:00 in de auto gestapt richting startlocatie, bij de kop van het land opgevangen door de organisatie die ons met elektrische step heeft begeleid naar een parkeerplaats in de berm langs het fietspad. Prima geregeld, vandaar was het zo ongeveer 1,5 km wat op de fiets gedaan kon worden.
Aangekomen bij de wisselzone startnummers en chip opgehaald en spullen in de wisselzone gebracht. Alles stond redelijk duidelijk aangegeven, alleen de looproute was wat onoverzichtelijk met meerdere keerpunten, achteraf bleek dit reuze mee te vallen.
De start van de 1e serie was om 10:00 en de 2e serie om 12:00, ik zat in de 1e dus kwart voor 10 mijn wetsuit aangetrokken. Om 10 voor was er een korte briefing en om 5 voor 10 gingen we te water voor een water start. De bezinkplas waar we zwommen was ondiep, dus je kon gewoon op de bodem in afwachting op het startsignaal. Ik had mezelf al wat achterin en aan de zijkant gepositioneerd om buiten de grootste drukte te blijven, maar toch vlogen er na de start nog een aantal links/rechtsover/onder/door me door.
In de wisselzone helaas wat pech, de rist van mijn wetsuit zat vast en had uiteindelijk hulp van een toeschouwer nog om deze lost te krijgen. Eenmaal los ging het uitrekken verder wel soepel en zo ook het aantrekken van mijn fietsschoenen en het verlaten van de wisselzone, door het gedoe met mijn wetsuit duurde dit wel 2:39.
Dat het fietsen, dit waren 2 rondjes van 9,5km, dus 19km totaal. Het 1e stuk van het rondje ging wind mee, dus dat was wel even lekker, maar het laatste stuk volle bak tegen. Daar mis ik als hoofdzakelijk hardloper wat kracht voor en viel me dus wel zwaar, met name de 2e rond, ik moet mijn best doen om de 30 nog te halen. Mijn broer is juist wel een best goede fietser en hij haalde me rond zo km 8 in. Mijn gemiddelde was uiteindelijk 34,88, dik tevreden mee, want ik had 33,xx verwacht.
Bij terugkomst in de wisselzone was het snel schoenen omwisselen, althans, dat was de bedoeling. Ik had elastische veters in mijn schoenen gedaan en met het testen thuis ging dat prima. Met vochtige voeten ging dat minder makkelijk en moest er zelfs even bij gaan zitten om het voor elkaar te krijgen. Deze wissel ging in 2:30 dus ook hier nog best veel te winnen.
Dan het lopen, vooraf verwacht dat ik met relatief gemak wel onder de 20 minuten zou gaan, maar dat bleek er toch niet in te zitten. Officiele eindtijd werd 20:58. vooral het begin ging moeizaam, had last van mijn rug, waarschijnlijk door de houding tijdens het fietsen, ook hielpen de totaal 9 keerpunten van 180 graden niet mee. Tijdens de keerpunten wel mijn broer al 2 keer tegengekomen alvorens ik hem ergen rond km 2 kon inhalen, dus dat was dan wel weer leuk.
Alles bij elkaar was mijn eindtijd 1:11:39, goed voor de 17e tijd van de 58.
Leuke 1e ervaring zo, voor nu een lokale 1/8 op 10 Juni op de radar staan om het nog een keer te gaan proberen. Het zwemmen zal dan in een 50 meter buitenbad zijn, dat zou dan dus wat makkelijk zijn.
Strava Garmin 265
In beide schoen sets, talk poeder doen, dat absorbeert veel water.Tim_W schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:24:
[...]
In de wisselzone helaas wat pech, de rist van mijn wetsuit zat vast en had uiteindelijk hulp van een toeschouwer nog om deze lost te krijgen. Eenmaal los ging het uitrekken verder wel soepel en zo ook het aantrekken van mijn fietsschoenen en het verlaten van de wisselzone, door het gedoe met mijn wetsuit duurde dit wel 2:39.
Bij terugkomst in de wisselzone was het snel schoenen omwisselen, althans, dat was de bedoeling. Ik had elastische veters in mijn schoenen gedaan en met het testen thuis ging dat prima. Met vochtige voeten ging dat minder makkelijk en moest er zelfs even bij gaan zitten om het voor elkaar te krijgen. Deze wissel ging in 2:30 dus ook hier nog best veel te winnen.
fijn dat de eerste triatlon bevallen is!
Ik heb nog nooit eerder een triathlon gedaan. de losse onderdelen zijn geen probleem, ook niet de dubbele afstand... Maar alles achter elkaar: ik ga het merken
Ben de afgelopen weken wat begonnen met trainen van 2/meer activiteiten achter elkaar, zoals 5k hardlopen naar het meer, 1.5k zwemmen en weer terug naar huis rennen. Of een rondje op de atb en daarna 5k hardlopen.. gewoon om er wat aan te wennen...
zin in..
Vraag aan de Garmin horloge gebruikers. Ik ervaar bij het openwater zwemmen zeer grote variable in mijn zwemafstand. Ik gebruik een 945LTE en zwem met een vriend die heeft een Fenix6.
Mijn afstand is vaak ruim 2x zijn afstand en altijd meer dan wat het zou moeten zijn, ( rondje Henschotermeer) zo’n 1200 meter.
Heb al veel gezocht in instellingen ook YT. Niet veel beter.
Zijn er betere apps te vinden? Welke?
Lees graag jullie ervaringen en eventueel advies.
Sportive groet, Marcel
Die variatie ervaar ik zelf ook (F6 pro), maar zeker niet 2x hoor. Dat is wel veel.innergetix schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:20:
Goede morgen,
Vraag aan de Garmin horloge gebruikers. Ik ervaar bij het openwater zwemmen zeer grote variable in mijn zwemafstand. Ik gebruik een 945LTE en zwem met een vriend die heeft een Fenix6.
Mijn afstand is vaak ruim 2x zijn afstand en altijd meer dan wat het zou moeten zijn, ( rondje Henschotermeer) zo’n 1200 meter.
Heb al veel gezocht in instellingen ook YT. Niet veel beter.
Zijn er betere apps te vinden? Welke?
Lees graag jullie ervaringen en eventueel advies.
Sportive groet, Marcel
Je weet zeker dat je 'm op 'open water' hebt staan?
Wat ik overigens ook ervaar met mijn F6 pro is dat hij een stuk minder nauwkeurig is dan die van mijn loopmaatje (die heeft de Forerunner 235). We lopen regelmatig samen een rondje langs het water en bij bochten gaat mijn 'lijntje' door het water en die van hem blijft heel netjes op het voetpad. Blijkbaar is zijn GPS beter? We hebben 'm beide op GPS+GLONASS staan.
Ik twijfel dus wel een beetje of er niet iets mis is met mijn GPS chip. Qua gelopen afstand is die van mij ook vaak minder (maar binnen marges: 100-200 m per 10 km).