Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:23
Helaas ben ik momenteel geblesseerd, heb een spier in mijn kuit verrekt tijdens de UT team trail triathlon in Enschede 2 weken geleden. Gelukkig kan ik nog wel fietsen.
Heb nog steeds stille hoop dat ik op tijd fit ben voor de MD TriAmsterdam op 19 juni.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:59
Goed, ik ben dus mogelijke schema's aan het bekijken, maar daar word ik niet zo vrolijk van. De meeste beginnen op een niveau dat ik voor m'n gevoel allang voorbij ben en ik had verwacht dat er veel meer combi trainingen in zouden zitten om te wennen aan de overgangen tussen de verschillende disciplines.

Hoe doen jullie dat, volg je een schema of stel je naar eigen inzicht een programma vast?

Als voorbeeld, ik heb laast 50 km gefietst en 15 km gelopen, allebei op beoogd 70.3 tempo. Met mijn huidige conditie viel me dat niet tegen. Plat gezegd is dat toch nog wat uitbouwen en zwemmen integreren? (en uiteraard voeding uitproberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 08:07
Frenz64 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:23:
Goed, ik ben dus mogelijke schema's aan het bekijken, maar daar word ik niet zo vrolijk van. De meeste beginnen op een niveau dat ik voor m'n gevoel allang voorbij ben en ik had verwacht dat er veel meer combi trainingen in zouden zitten om te wennen aan de overgangen tussen de verschillende disciplines.

Hoe doen jullie dat, volg je een schema of stel je naar eigen inzicht een programma vast?

Als voorbeeld, ik heb laast 50 km gefietst en 15 km gelopen, allebei op beoogd 70.3 tempo. Met mijn huidige conditie viel me dat niet tegen. Plat gezegd is dat toch nog wat uitbouwen en zwemmen integreren? (en uiteraard voeding uitproberen).
Welke schema's heb je bekeken? Ik ben destijds op een "beginner" plan van 24 weken (Phil Mosley, Trainingpeaks) begonnen aangezien ik redelijk laag niveau had qua lopen en zwemmen. Maar intermediate of advanced waren ook opties? Als ik nu aan de slag zou gaan zou ik zelf wat bouwen of op week 8 ongeveer van mijn schema beginnen aangezien daarvoor allemaal opbouw is en de basis nu beter. Dus dat is evt. ook nog een optie "later" instromen aangezien de meeste schema's geleidelijk opbouwen om blessure leed te verkomen, als je basis al breed is kan je eerste aantal weken skippen?

De meeste schema's geven ook netjes aan wat de trainingload is p/week, startpunt aantal uur in de week en waar je naar uitbouwt? Dat afstemmen op je huidige belasting?

[ Voor 6% gewijzigd door Mvdbeld op 27-05-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Training zone / Peak Performance heb ik, van Doug Hall, intermediate & advanced

Maar afstemmen op de huidige belasting en 'later instromen' zijn goede tips idd. Komende maand heb ik iig tijd zat om te gaan exprimenteren met combi trainingen. Ik wil sowieso een keer een kwart proberen.

[ Voor 56% gewijzigd door Frenz64 op 28-05-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10
Over vier weken wordt de Triathlon van Utrecht gehouden. Helaas heb ik mijn achillespees geblesseerd, dus het is maar afwachten of die op tijd hersteld zal zijn.

Maar goed, laat ik eerst maar eens door het zwemmen heen komen. Sinds herfst 2019 heb ik een stuk of vijf cursussen gevolgd van de KNZB en die waren nodig ook. De afgelopen week heb ik met wetsuit aan door de Maarsseveense Plassen gezwommen en dat gaat steeds beter. Zo goed, dat ik er wel vertrouwen in heb dat ik met wetsuit die 1500 meter aan een stuk ga halen.
Maar wat als de watertemperatuur zo hoog is dat een wetsuit niet is toegestaan? Doe ik dan een neopreen zwembroek aan voor een betere ligging? Kan die over een triathlonpak heen? Of is er een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:35
Frenz64 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:23:

Ik heb zelf redelijk wat ervaring met het maken van schema's, maar heb vorig jaar wel een trainer mijn schema's laten maken. Dat was in voorbereiding op een hele. Dat is echt super goed bevallen en hoeft echt niet duur te zijn. Dan weet je vrijwel zeker dat het goed bij jouw niveau aansluit. Het maken en continu bijstellen van een schema kost veel tijd en die tijd kan je dan beter in een training stoppen.

Als ik weer voor een hele zou gaan trainen, zou ik weer een trainer m'n schema's laten maken. Voor een halve of minder vind ik dat voor mijzelf minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
M'n broer heeft vrij lang geleden ook een 70.3 gedaan en eigenlijk ook geen schema gevolgd. Het accent had hij gelegd op de overgang fietsen naar lopen Hij gaf wel als tip dat je vooral op je armen moet zwemmen en de benen sparen. Ik ga hier in Zweden maar gewoon wat aanklooien, vooral belasting testen en dat gaat best aardig. Zo lekker om elke dag ruim de tijd te hebben om te gaan sporten.

@nogeeninlog Volgens mij is het andersom, onder bepaalde (water)temperaturen moet je een pak hebben, ik weet niet of je verplicht wordt géén pak aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Boven bepaalde tempraturen mag je geen volledig pak aan, je krijgt het anders veel te warm. Precieze regels hangen af van afstand en categorie. https://assets.triathlonb...en-wedstrijdreglement.pdf kopje 4.2

Edit:
Ik heb zondag as. m'n eerste wedstrijd van 't seizoen. In Luttenberg doe ik mee aan de 1/8. Ik ga voornamelijk voor 't finishen, qua intensiteit heb ik geen idee waar ik sta na een maandje trainen. Sinds september/oktober vorig jaar bijzonder weinig getraind door fysiek ongemak met m'n longen. Ben voornamelijk bezig geweest hardloop belasting op te bouwen.

[ Voor 57% gewijzigd door Arie- op 08-06-2022 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Gisteren voor het eerst een soort van spontane kwart triatlon gedaan, wel op duurtempo en door heuvelachtig gebied (in Zweden dus). Dat maakte het wel iets zwaarder. Een zee vol met kwallen was echter minder optimaal :(

Toch een leuke ervaring, smaakt naar meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Dat viel niet tegen gisteren :D. 1:12:28 voor op m'n 1/8 triatlon. De afstanden bij de verschillende onderdelen klopten ook allemaal behoorlijk goed, dus daarmee ook niet gecheat. Zwem Fiets Ren

Had dit jaar twee keer 20 a 30 minuten gezwommen, dus 500meter zwemmen moest ik wel halen. Ik ging uit van zo'n 11 minuutjes. Door de adrenaline, gewoon knop om en zou wel zien waar 't schip strandt, rende ik na 10:10 over de mat zo'n 10 meter buiten het bad.
Fietsen ging ook prima, ben ruim een maand weer aan 't sporten dus was uit gegaan van zo'n 30km/h. Ook hier ging de knop weer om en heb ik uiteindelijk ruim 32 per uur gefietst.
Met betrekking tot 't hardlopen had ik afgelopen maand weer belasting opgebouwd tot zo'n 6km, dus 5km moest goed komen :). Opnieuw gewoon gegaan wel zou wel zien waar 't schip ging stranden. Uiteindelijk zo'n 4:30min/km gelopen.
Bij de wissels niet zo gek gedaan, moest zelfs m'n veters nog strikken, omdat ik daar niet aan had gedacht.

:D Erg blij mee :D Over een kleine maand de 1/8 in Holten, daar moest ik een verwachte eindtijd opgeven, dat kon ik eerder nog niet zo goed inschatten en na een overpeinzing toch sub 1:25 opgegeven. Dat ga ik makkelijk halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 08:07
Gisteren mee gedaan met DTS Zandvoort. Sprint afstand gezien ik in de ochtend andere plannen had uiteindelijk hier ook erg blij mee. Zee was behoorlijk wild en OD begon tegen de stroom in en Sprint hoefde alleen stroomafwaarts te zwemmen.

Zwemmen was overleven, aangezien ik niet getraind had, vervolgens het strand en de duin oprennen naar T1 was ook al pittig.

Het fietsen op het circuit was wel erg leuk, paar stukjes behoorlijk wind tegen maar was gelukkig nooit lang genoeg bochten.

Afgesloten met een hele krappe "5" KM op een onverhard grindpaadje langs het circuit wat ook nog eens continue op en af ging.

Grappig genoeg was mijn "run" het sterkst vergeleken met overige deelnemers, waar ik oorspronkelijk een fietser ben. Ik was op de fiets ook niet voluit gegaan en geen ligstuur gemonteerd, wellicht lastiger verschil maken? Daarnaast spaar ik met "rustig" fietsen mijn benen en heb ik meer over op het de run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-11-2024
Hi! Zijn er toevallig mede tweakers die meedoen aan de Iron Man van Maastricht komende augustus? Ben benieuwd naar hoe de voorbereidingen gaan bij andere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
twin93 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:08:
Hi! Zijn er toevallig mede tweakers die meedoen aan de Iron Man van Maastricht komende augustus? Ben benieuwd naar hoe de voorbereidingen gaan bij andere.
Niet meedoen, wel meewerken.... als Teamleader voor de Swim gedeelte...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
miel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Niet meedoen, wel meewerken.... als Teamleader voor de Swim gedeelte...
Nice! Ben benieuwd of het dit jaar wetsuit of niet is (en of het überhaupt doorgaat, vorig jaar geen zwemmen 🥲).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
twin93 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Nice! Ben benieuwd of het dit jaar wetsuit of niet is (en of het überhaupt doorgaat, vorig jaar geen zwemmen 🥲).
2015, 2016,2017,2019 was wetsuit… 2020 was covid en 2021 was onverantwoord wat er stroomde en in lag… 2018 was non wetsuit (24 uur later was het weer wetsuit temp).

Maar alle voorbereidingen liggen er… de natuur regelt de rest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
miel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:45:
[...]

2015, 2016,2017,2019 was wetsuit… 2020 was covid en 2021 was onverantwoord wat er stroomde en in lag… 2018 was non wetsuit (24 uur later was het weer wetsuit temp).

Maar alle voorbereidingen liggen er… de natuur regelt de rest!
Ja klopt! Wel jammer trouwens dat het fiets parcours veranderd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
twin93 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Ja klopt! Wel jammer trouwens dat het fiets parcours veranderd is.
Tja, ik ben van het denken in mogelijkheden… en als er te weinig verkeersregelaars zijn dan kun je of een onveilig lang parcours hebben of een korter veilig parcours… dan kies ik voor die laatste…

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:44
Gisteren triatlon Frankfurt volbracht. Totaal 11 uur en 50 minuten over gedaan. Het was erg warm met 28 graden.

Zwemmen in 1 uur 27 was boven verwachting. Fietsen ging stroef, parcours met 1.600 hm viel me vies tegen. Uiteindelijk met een sanitaire stop 6 uur over 182 km gedaan. Hier is nog een wereld te winnen. Wel slim in de tweede ronde wat gas teruggenomen, omdat ik wist dat er nog wat in de tank noest blijven voor het hardlopen. Het hardlopen ging eigenlijk prima. In 4 uur en 7 minuten de 42 km gedaan. Na 20 km gaan wandelen bij de drankposten, omdat ik trek kreeg en cola het enige was dat nog naar binnen ging. Dus daar steeds rustig 2 bekers water en beker cola naar binnen gewerkt. Dat gaat natuurlijk ten koste van de tijd, maar finishen had prioriteit.

En finishen met de woorden "you are an ironman" was onvergetelijk.

Eerste evaluatie: het is heel zwaar, maar met goed doseren wel te doen. Ik denk dat zeker de helft van de deelnemers te hard fietst, waardoor de tijdwinst met rente wordt ingeleverd bij het hardlopen. Neemt niet weg dat ik zelf te weinig heb gefietst in de voorbereiding. Een volgende keer ga ik meer fietsen en ga ik voor het hardlopen meer vertrouwen op mijn achtergrond en basis op dit onderdeel. Maar voor nu: eerst even nagenieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Klasse! Mega knap. Mijn eigen ervaring, al is mijn niveau lager dan dat van jou: uren maken op de fiets om je uithouding te vergroten en hardlopen om 't vermogen om je lichaam te kunnen belasten te trainen. Met 2 kortere loopjes en 1 iets langere sessie kom ik een heel qua belasting. En als ik door het fietsen m'n tank vergroot is dat een goede oplossing. Voor mij werkt dit goed omdat ik sowieso blessure gevoelig ben, 40km per week hardlopen is voor mij al aan de hoge kant mbt belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
Magpie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:21:
Gisteren triatlon Frankfurt volbracht. Totaal 11 uur en 50 minuten over gedaan. Het was erg warm met 28 graden.

Zwemmen in 1 uur 27 was boven verwachting. Fietsen ging stroef, parcours met 1.600 hm viel me vies tegen. Uiteindelijk met een sanitaire stop 6 uur over 182 km gedaan. Hier is nog een wereld te winnen. Wel slim in de tweede ronde wat gas teruggenomen, omdat ik wist dat er nog wat in de tank noest blijven voor het hardlopen. Het hardlopen ging eigenlijk prima. In 4 uur en 7 minuten de 42 km gedaan. Na 20 km gaan wandelen bij de drankposten, omdat ik trek kreeg en cola het enige was dat nog naar binnen ging. Dus daar steeds rustig 2 bekers water en beker cola naar binnen gewerkt. Dat gaat natuurlijk ten koste van de tijd, maar finishen had prioriteit.

Eerste evaluatie: het is heel zwaar, maar met goed doseren wel te doen. Ik denk dat zeker de helft van de deelnemers te hard fietst, waardoor de tijdwinst met rente wordt ingeleverd bij het hardlopen. Neemt niet weg dat ik zelf te weinig heb gefietst in de voorbereiding. Een volgende keer ga ik meer fietsen en ga ik voor het hardlopen meer vertrouwen op mijn achtergrond en basis op dit onderdeel. Maar voor nu: eerst even nagenieten!
28 graden al warm..... kan ik me goed voorstellen.... in 2015 was ik in Frankfurt, toen was het sochtends om 6.30 al 30+..... die dag liep het op tot 40 graden met de nodige uitvallers.....

Maar: gefeliciteerd!!!!!!! Hele knappe prestatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-06 21:45

Supercoole prestatie! Hoe zag je trainingsschema er uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Phoe, diepe buiging @Magpie ook nog die hoogtemeters bij een toch al 'pittige' uitdaging. Ik ben al blij als ik 6 uur op een (helemaal vlakke) 70.3 ga halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Frenz64 op 27-06-2022 11:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10
Gisteren werd de Triathlon van Utrecht gehouden.

Het was al een paar jaar mijn doel om een OD Triathlon te doen. In 2019 begon ik met borstcrawllessen en ik schreef me in voor de Triathlon van Utrecht 2020. Die werd afgelast en wat mij betreft was dat maar goed ook, want ik was nog lang niet in staat om die 1500 meter borstcrawl zwemmend te voltooien. In 2021 was ik dat nog steeds niet, dus ik was er niet rouwig om dat die triathlon ook werd afgelast.
Begin dit jaar rondde ik mijn vijfde cursus borstcrawl af. Na zo’n 60 lessen zou ik het moeten kunnen, toch? Maar eerlijk gezegd had ik er nog steeds geen vertrouwen in. In het zwembad lukte het me niet om meer dan een paar honderd meter achter elkaar te crawlen.

Een keer zwom ik achter iemand aan die net zo snel was als ik, of eigenlijk moet ik zeggen net zo langzaam. Bij de keerpunten dacht ik steeds: ‘die ander zwemt door, laat ik dat dan ook maar doen’. Voor ik het wist had ik honderden meters afgelegd zonder te stoppen, dat gaf goede moed.
Half mei ging ik in open water zwemmen, met wetsuit aan. De eerste twee keer zwom ik zo’n 1500, met meerdere stops. De derde keer zwom ik 750 meter heen en 750 terug. En op de terugweg kreeg ik het gevoel ‘ik ga dit hele stuk terug aan een stuk door zwemmen’.

Een volgende keer zwom ik 1600 meter met alleen een stop van hooguit 10 seconden. Ondertussen was het water warm genoeg geworden, dus zwom ik 1000 meter zonder wetsuit met alleen wat schoolslag bij het keerpunt. Daarna wilde ik een laatste test doen van 1500 meter, maar die heb ik beperkt tot 600, omdat mijn rechterschouder scheef was komen te staan.
Toch had ik er vertrouwen in gekregen dat ik die 1500 meter zonder wetsuit af zou kunnen leggen, alleen was ik niet zo snel, om precies te zijn, ik was best langzaam.

Nou, dat heb ik geweten! :|

Bij de start was ik al achteraan gaan staan. Die moeite had ik mijzelf kunnen besparen, want binnen de kortste keren had iedereen mij achter zich gelaten. Alleen de schoolslagzwemmers waren bij mij in de buurt. En zij hadden het voordeel dat ze goed zagen waar ze naartoe moesten. Ik ben ook niet goed in spotten en binnen de korste keren kwam er een kano bij me om me bij te sturen. En toen moest ik nog naar de eerste boei.
Het zwemmen was echt een lijdensweg, maar dat vooral mentaal, niet fysiek. Behalve in de eerste 500, waarin mijn hartslag hoog opliep, had ik het fysiek niet zo zwaar. Mijn hartslag daalde van 154 naar 124 aan het eind, maar het was wel deprimerend om steeds die bezemkano naast me te hebben. En door mijn slechte spotten maakte ik veel te veel meters . Uiteindelijk is een kano schuin voor me gaan varen, die heeft me naar de finish gegidsd. Dank!

Na die emotionele achtbaan was ik een beetje van slag, met als gevolg dat ik in de transfer een eiwitreep at i.p.v. de bedoelde energiereep, en mijn handschoenen vergat aan te trekken. 8)7
Maar goed, ik was op weg en het weer was goed. Na anderhalve ronde kwam ik op gang en lukte het me om bijna de snelheid te rijden die ik hoopte. Uiteindelijk reed ik mijn snelste 40 km ooit, dus daar mag ik tevreden over zijn.

En toen kwam het lopen, het enige onderdeel waar ik enigszins goed in ben. In februari liep ik een 10 onder de 40, van tevoren hoopte ik deze onder de 45 te lopen.
Maar iets meer dan een maand geleden was mijn kuitbeen verschoven, wat pijn in de achillespees veroorzaakte. Daar kon ik geen 10 km mee lopen. Vorige week een manueel therapeut bezocht, maar die zag geen probleem, de enkel was mobiel genoeg. Daarna een andere; die heeft wel mijn schouder rechtgezet, maar het rechtzetten van het kuitbeen was volgens mij niet helemaal gelukt.
De eerste kilometer ging prima, in 4:26, maar na anderhalve kilometer kwam de pijn in de achillespees op. Tweede kilometer ging in 4:34 en de pijn werd langzaamaan erger. Dus besloot ik om maar 1 ronde te lopen. Dus direct naar de finish en daar nog een eindsprintje eruit geperst.

Dus ik heb het niet helemaal afgemaakt. Daarom ben ik niet tevreden, maar teleurgesteld ben ik ook niet, want de kans hierop was heel groot.
Het zwemmen ging lanzaam, maar aan de andere kant was het voor het eerst dat ik zo’n afstand zwom. Sterker nog, de afstand van uiteindelijk 1850 :/ meter was al bijna lang genoeg voor een halve triathlon.
Ik heb een jaar om mijn borstcrawl te verbeteren en laten we hopen dat bij een volgende gelegenheid alles in mijn lichaaam op zijn plek staat.

TLDR: eerste (OD) triathlon, zwemmen traag, fietsen aardig, lopen afgebroken wegens blessure

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
Dank allen!

@CousinBoneless Ik heb vanaf januari ca. 6-8 uur getraind per week. 3x fietsen en 2-3 hardlopen. Bij fietsen 1x rustig, 1x interval en 1x (iets) langer. Bij lopen 1x langer, 1x interval en soms kort duurloopje nog. En 1x per week zaalvoetbal. De laatste 8 weken ging dit geleidelijk naar 12-13 uur, doordat de lange duurloop op zondag langer werd, maar vooral standaard elk weekend een lange fietsrit van 140-180 km. Verder 2x per week 40 minuten zwemmen, met als sluitstuk 2x 3,2 km. Die weken kon ik per week vooruitgang zien.

Achteraf had ik nog 8 weken eerder naar 12-13 uur per week moeten gaan. Dan is de basis voor vooral fietsen beter. En ik zou 4x per week fietsen en 2x per week hardlopen. Maar dit is wat erin zat nu. Mijn volgende is denk ik Almere 2023 waardoor ik een langere voorbereiding in de zomer kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Gisteren m'n eerste evenement waarin ik verder dan 500m heb gezwommen in open water.
Was de Cross triatlon van Run Forest Run, wat een topevenement zeg! (het weer hielp ook mee)

In januari begonnen met een 12 weekse BC cursus en nu 1000 meter open water gezommen in 28 minuten. Ik ben er tevreden mee, vooral omdat ik ook alles BC heb kunnen zwemmen en eigenlijk best fit weer aan land kwam. Fietsen kon ik eigenlijk best wel aardig gas geven in het begin, daardoor ook direct wat mensen in kunnen halen (al was dit lastig en soms gevaarlijk op de singletracks). Ik heb geen MTB maar een crosser dus het was op de technische stukken echt maximaal focussen en geen foutjes maken.

Loopparcours zaten wat extreem zware klimmetjes in; die deden wel pijn. Verder lekker steady pace kunnen lopen op de 10k.

In het verleden al heel vaak een 1/8e gedaan, maar dit met de 'offroad' elementen erin, wat gaaf! Dit ga ik zeker vaker doen? Mensen nog andere evenementen (behalve xterra) die je sowieso mee moet doen?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 16:03

Proficiat! Hele sterke prestatie!
Heb je je marathon wat constant kunnen lopen?
Lijkt me alvast een hele goede strategie om tijdens het fietsen wat te doseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 16:03
Na een kleine 3j out geweest te zijn, heb ik gisteren nog eens deelgenomen aan een triatlon, de CHAMP MAN in Epernay, Frankrijk.
Ik had helemaal geen verwachting qua prestaties, het enige doel was het fiets onderdeel rustig houden, zodat ik hopelijk niet ging crashen tijdens het lopen.
Het fietsonderdeel had ik op voorhand al eens geanalyseerd met BestBikeSplit, die analyse ook goed kunnen aanhouden. Enkel tijdens de 'lange' klimmen kon ik m'n geleverd vermogen niet beperken, anders kwam m'n cadans té laag.
Met een goed gevoel van de fiets kunnen stappen en een mooi constant tempo kunnen aanhouden, telkens m'n tijd genomen om te drinken en wat te eten... De mannen die doorliepen aan de bevoorradingszones haalde ik toch vaak na een half minuutje terug in.

Kunnen finishen met heerlijk gevoel, geen krampen, niet leeg gelopen... Super blij met mijn prestatie. Hoe minder je van een wedstrijd verwacht, hoe beter die verloopt precies :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmgraW8EG7j8fnsUh2YtQdTTBq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iSOMT4d8JUEe15CQX36ovqYZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgzpFWNNOGVhIdA6Bsax3lRTjr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xHQUy1FwIp5DlR4JCm5awlKP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Zo afgelopen weekend veel plezier gehad in Holten, 1/8 afstand. Ik had niet verwacht dat ik zo goed zou zijn na minder dan 3 maanden trainen en het halve jaar ervoor nauwelijks wat te hebben gedaan. 19e van de 245 gefinishte mannen, erg blij mee!
Zwemmen ging prima meer dan 9 en minder dan 10 minuten, wat ik ook verwacht had. Fietsen ging prima, bij een achtste triatlon moet ik het gevoel hebben dat ik te hard ga, maar dat is dan eigenlijk precies goed. Misschien moet dat zelfs nog wel harder, maar daarvoor moet ik wat meer ervaring opdoen op die afstand. Bij het hardlopen ook niets te klagen. Een mooie strijd tot de streep met een goede kennis die ik een halve ronde voor de finish bij haalde.
Uiteindelijk in iets minder dan 1:20 gefinisht. Het fietsparcours was 3km te lang en het hardloopparcours 600meter, helemaal blij met het resultaat :D. Na afloop nog lekker een paar biertjes gedaan: top dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
Brecht.A schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Proficiat! Hele sterke prestatie!
Heb je je marathon wat constant kunnen lopen?
Lijkt me alvast een hele goede strategie om tijdens het fietsen wat te doseren.
Marathon wel verval in tweede deel, maar vooral doordat ik de gelletjes niet meer kon verteren en goed wilde drinken. Dus vanaf 20 km meer gewandeld bij drankposten om water en verdunde cola naar binnen te werken. Uiteindelijk 4u07 over gedaan, ik schat in dat ik anders net binnen de 4u had kunnen blijven. Maar ik baal eigenlijk nog het meest van een noodzakelijke sanitaire stop van bijna 10 minuten bij het fietsen, omdat we wat te laat bij de startplek waren en ik daardoor niet meer vooraf naar toilet kon. Zoveel nog te leren haha.

Grootste leerpunten. Meer en gerichtere indoor training in de winter op de fiets, veel meer op tijd zijn bij start, veel minder doen de dag voor de triathlon, nog zes extra weken met lange(re) fietsritten in het weekend (dus 12 weken in plaats van nu maar 6). En verrassend: wellicht 1x per week minder lopen en vervangen door een fietsrit. Ik heb namelijk gemerkt dat het lopen met mijn achtergrond als marathonloper (relatief) altijd nog wel gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Magpie op 12-07-2022 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:35
Dit weekend heb ik voor het eerst een halve triathlon gedaan en het smaakt zeker naar meer! Hoewel het een zelf georganiseerde was (uit de hand gelopen ludiek idee i.c.m. evenement voor een goed doel) had ik er veel plezier in en ga ik in de toekomst zeker nog aan een officiele wedstrijd _/-\o_ . Qua voorbereiding waren die 3 maandjes ook wat beperkt wellicht.

Zwemmen was voor mij op voorhand al het spannendste omdat ik vroeger vooral leerde niet te verdrinken ipv goed en lang te zwemmen. Al met al niet ontevreden met ongeveer 48 min over 2k. Enkele zwemlessen vooraf bleken nuttig te zijn geweest.

Het fietsen ging mooi steady met iets meer dan 30 gemiddeld en het hardlopen met 5:20 per km viel me ook mee. Dat laatste zag ik dan ook het meeste zitten vanwege mijn ervaringen met (halve) marathons, toch hakte het fietsen er best wel in O-)

Uiteindelijk de finish gehaald in 5:51.46. Ruimte voor verbetering maar ik ben zeker tevreden :)

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Nice @PindaUnited, jij hebt precies gedaan wat ik in september hoop te doen, zelf een 70.3 doen binnen de 6 uur. Het zwemmen binnen het uur doen gaat een behoorlijke uitdaging wezen, ben ik achter. Zwemlesje hier en daar lijkt me wel zinvol. Fietsen en lopen gaat wel lukken binnen de gestelde doelen, maar die 6 uur is ook niet heilig bij mij (of stiekem toch weer wel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Afgelopen zaterdag naar Leeuwarden voor mijn eerste Olympische afstand-triathlon, dus dit zou sowieso een PR opleveren. De globale streeftijden 40 minuten voor het zwemmen zou zijn, 80-85 minuten voor het fietsen en 65-70 minuten voor het rennen. En 3:10-3:20 voor het totaal. We kunnen kort zijn: mbt het rennen en de eindtijd is dat gelukt.

Ondanks de borstcrawlcursus lukt het me niet om langdurig borstcrawl te zwemmen en tijdens de borstcrawl raakte ik ook de oriëntatie licht kwijt, dus als ik dan stukje borstcrawl had gedaan en weer overging op schoolslag zag ik dat ik weer enigszins uit koers was.
Al vrij vlot na de start had ik de bezemsurfplank in mijn nabijheid wat inhield dat ik, bijna traditiegetrouw, de laatste persoon in koers was. Eerste rondje in pakweg 22,5 minuten en dacht dan wordt het zeker geen 40 minuten, maar gaan we voor de 45 minuten. Ook dat haalde ik niet.
Alvorens ik een ronde had gezwommen was ik al door 2 deelnemers ingehaald.
Na 46 minuten en zo'n dikke 4 minuten nadat de 1nalaatste het water had verlaten keek ik tegen al een mooie achterstand aan. En ik drukte op de verkeerde knop van de Garmin, ontdekte ik een, ongeveer, kleine minuut later. In de wisselzone aangekomen was iedereen al lang en breed weg en kon ik beginnen aan mijn inhaalrace. Paar venijnige stukken tegen de wind in maar een groot deel wind op zij of in de rug. Ik verbaasde me dat ik met de wind schuin tegen snelheden van boven de 30 kilometer per uur haalde. De eerste ronde werd ik 2 of 3x ingehaald door deelnemers die aan het 2e rondje bezig waren. Lekker ontspannen door. Bij de start van de 2e ronde werd het drukker want ook de deelnemers van de sprintafstand kwamen er tussen. Ik kachelde gestaag door totdat ik de 1e inhaalde die ook de OD deed. Verderop ook nog nummer 2 en 3, waarbij 1 van beiden me ook nog even weer inhaalde maar na nog een keer inhalen door mij zag ik die niet eerder weer dan bij het rennen, waar ze me al vrij vlot in zou halen.
Na bijna 1:15 weer bij de wisselzone met een gemeten afstand van 38,6km. Een klein smetje op de OD. En na de finish vernam ik dat ik het fietsen 38 seconden sneller had gedaan dan mijn sportmaat, alwaar ik dan wel weer heel erg verheugd over was. Met het zwemmen was ie sneller geweest en met het lopen zou ie sowieso sneller zijn en het was de vraag wie van ons het snelste het fietsgedeelte zou hebben afgelegd. Nu waren zijn wissels ook wat sneller. 🙂
En door voor het looponderdeel. Waar dat vroeger mijn beste onderdeel was, is het dat nu niet meer. En met een tegensputterend linker bovenbeen maar op gevoel en gemak gehobbeld in kilometertijden van rond de 6'45-6'50/km. Na 3km merkte ik dat het startnummer nog maar met 1 speld vast zat. En nog geen kilometer verderop was ie helemaal weg.
Nadat ik 6km had gehad wilde ik gaan versnellen maar bleken de volgende kilometers te gaan in net boven de 7 minuten. Het mocht de pret niet drukken. Rekenend moesten er nog 2 achter me zijn, want was door 1 van de 3 die ik tijdens het fietsen had ingehaald al weer voorbij gerend. Met nog zo'n anderhalve kilometer te gaan zag ik achter mij een dame rennen met een fietser naast haar. Ah, de bezemfietser. Ik vroeg me wel af wat er met een andere deelnemer die ik voorbij was gegaan tijdens het fietsen was gebeurd. Misschien uitgevallen? Ondertussen ook rondkijkend of ik mijn startnummer nog zag liggen. Ik vond een half nummer waar de 1 duidelijk was en de 6 ook nog enigszins leesbaar. Verderop nog een half nummer maar niet de rest van de 6 en de 3.
En doordat ik op de hielen werd gezeten door deze dame probeerde ik wat te versnellen om even verderop een loopster voor mij te ontwaren alwaar ik toch redelijk rap op inliep. Deze voorbij, waarna ik even later werd voorbij gesneld door de dame die eerst met de bezemfietser bij haar had.
Na 3:18:48 kwam ik over de finish. Moe maar voldaan. Helemaal bezweet besloot ik nog even weer terug te wandelen naar het meertje voor een duik om het ergste zweet ff af te spoelen.
Vervolgens met de auto weer terug naar Groningen. Het was een zeer geslaagde dag.

Het was een goed georganiseerde wedstrijd met als enig minpuntje dan dat de fietsafstand te kort was.

Achteraf vermoed ik overigens dat een paar die ik inhaalde en waarvan ik dacht dat die ook de OD deden de sprint hebben gedaan (last minute omgezet wellicht, dus wel met 'hoog' startnummer welke bij de OD hoorde). In de uitslag stonden bij de OD ook een paar deelnemers die gezien de zwemtijd (bv. 1 uur en 16 minuten, en vervolgens fietsen in 40 minuten en rennen in 30) bij de sprint hadden moeten staan.

Op mijn Facebook opgeluisterd met een hele zooi foto's: https://www.facebook.com/...gYqdby1LnvasWJN1ZiEEDYCwl

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
Cool! Gefeliciteerd met je eerste OD-triathlon finish! Ik ben ook bezig met te trainen; qua afstanden v/d onderdelen moet een OD mij wel lukken denk ik zo; ik zwem >1.5km borstcrawl aan 1 stuk, fiets met gemak 100+ km en ren 20+km. Binnenkort maar is een 'koppeltraining' doen om de onderdelen aan elkaar te knopen. Wellicht einde zomer nog een triathlon doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijnC
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-01 10:06
@mods als het niet mag, laat me maar even weten waar dan wel, maar heb hier een tegoedbon voor triathlonwinkel.nl waar ik graag vanaf wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Gaat lekker, gisteren de gewenste pace op orde gekregen (ondanks de warmte toch met pak gezwommen). Ruim een maand voordat ik m'n poging ga vastpinnen op een datum heb ik alle tempo's op de drie disciplimes op orde. Next step: Een test triathlon met 6 uur trainen op "duurlooptempo" om gevoel te krijgen wat ik minimaal naar binnen moet stouwen tijdens de "echte" 70.3. Dan nog een maand om de zwemconditie verder op te bouwen en wat interval/snelhedstraining op de fiets te doen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• PRoeske
  • Laatst online: 09-05 14:47
Gisteren mijn eerste 140.6 Ironman gedaan (Maastricht). Stond al langer op minn verlanglijstje en in januari besloten me in te schrijven (al jaren bezig met triathlon, dus was niet het gevolg van een weddenschap).

Op voorhand was ik vooral bezorgd over het zwemmen. Altijd al mijn slechtste onderdeel - het helpt niet als je trainingsmaatje 20 minuten op 1500m zwemt, dan lijkt alles matig). Daar veel op gefocust dus ook.

Fast forward bleek er een nieuw probleem bovenop te momen. Bij/na marathon van rotterdam last gekregen van een knieblessure, waardoor vooral het aantal loop-kilometers vele malen lager is dan ik zou willen in de voorbereiding. Uiteindelijk sinds april nog max 18 per sessie gelopen.

Enfin, afgelopen vrijdag naar Maastricht met de family voor een mooi avontuur. Beetje bezorgd over het fietsen (bij inschrijven werd aangegeven dat het ca. 700hm zou zijn, door parcourswijzigingen maandje voor het evenement werden dat er 1450!), maar vooral heel veel zin in.

Na alle verplichte zaken op zaterdag gelukkig een goede nachtrust gehad en op zondag om 4.00 de wekker voor ontbij met pannenkoeken. Daarna richting transition en wachten op het verlossende woord voor wel/geen wetsuit.

Dit bleek wel het geval, dus wetsuit aan en richting start. Kwartiertje na het startschot het water in gedoken (het zou fijn zijn als mensen okk daadwerkelijk bij de vlaggen gaan staan met een tijd die ze gaan zwemmen) en na een hoop inhalen met 1u06m het water uit.

Vervolgens door naar T1 (lekker zanderig) en op naar het fietsen. Eerste ronde ging heel goed - ruim 33 gemiddeld, maar besefte dat het té hard ging en dus voor 2e en 3e ronde gas terug genomen om energie voor de marathon te hebben. Intussen was het een comfortabele 25 graden + zon geworden, dus was echt opletten om genoeg te blijven drinken. Fietsen in 6u05 klaar en op naar T2.

Gezien de warmte en de energie verspild tijdens het fietsen wist ik dat de marathon een uitdaging zou gaan worden. Zodoende in T2 even de tijd genomen om goed te drinken/eten/zonnebrand smeren etc.

Enfin, de marathon. Op basis van mijn eerdere marathons (PR 3u20) had ik gehoopt rond de 4u00-4u30 te kunnen lopen. Terugkijkend ben ik niet eens in de buurt geweest. In ieder geval wel een nieuwe ‘langzaamste tijd’ kunnen lopen op een marathon.

Al met al binnen in 12u40. 8 minuten langzamer dan mijn ‘verwachte langzaamste schema’, maar dat biedt in ieder geval ruimte voor verbetering bij een volgende!

Geweldige ervaring en vraagt zeker om meer.

@miel , als ook alle andere vrijwiligers/organisatie, onwijs bedankt voor deze geweldige dag. Zonder jullie zouden dit soort evenementen niet kunnen bestaan!

Ps. Inmiddels ingeschreven voor Frankfurt 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:14
Gaaf PRoeske! Nette tijd met zwemmen en fietsen, en dat het lopen dan niet gaat zoals je zou willen kan gebeuren. Ondanks het nieuwe fietsparcour, je knieproblemen en de relatief hoge temperatuur heb je toch mooi de finish gehaald!

Hopelijk kan je de knie problemen snel 'oplossen' en kan je in Frankfurt ook de marathon knallen.

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• twin93
Gaaf PRoeske! Gefeliciteerd! Ook voor mij was het gisteren in Maastricht de eerste triatlon; hiervoor nooit een marathon of triatlon gedaan (ook niet tijdens mijn voorbereidingen). Vorig jaar redelijk spontaan ingeschreven en vervolgens 8 maanden aan de hand van trainerroad getraind.

Zwemmen ging mij goed af; ik heb een verleden als waterpoloër dus hoefde daar ook niet veel op te trainen. Uiteindelijk kwam ik na 1u6 uit het water. Ik vond de Maas echt heerlijk. :)

Daarna het fietsen. Het parcours was best zwaar met veel bochten. Op ca 100km stopte mijn Garmin fietscomputer ook met werken dus ca 80km geen wattages/hartslag/snelheid kunnen zien. Achteraf heb ik nog redelijk goed op gevoel kunnen reden want ik zat qua normalized power op mijn doel. Uiteindelijk na 6u10 aangekomen in T2. In de transitiezone kreeg ik al wat last van kramp aan de zijkant van mijn voeten.

De marathon was echt killing. Ik begon nog goed met ongeveer mijn doeltempo van 5:50/km. In mijn hoofd begon ik te rekenen en realiseerde ik mij dat een sub12 erin zou zitten. Helaas kreeg ik in het tweede deel van de marathon ontzettend veel krampen waardoor ik nauwelijks meer kon rennen. Geen idee waardoor dat kwam; te weinig lange runs gedaan in mijn voorbereiding waarschijnlijk want tijdens de IM heb ik netjes al mijn voeding kunnen binnenhouden, genoeg gedronken, en zout pillen en magnesium shots genomen. Enfin, het tweede deel zakte ik dan ook ver weg. Uiteindelijk gefinisht in 12 uur en wat seconden. Goede tijd voor een eerste triatlon maar ik heb het gevoel dat er meer in had kunnen zitten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Laatst online: 09-05 14:47
twin93 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:32:
Gaaf PRoeske! Gefeliciteerd! Ook voor mij was het gisteren in Maastricht de eerste triatlon; hiervoor nooit een marathon of triatlon gedaan (ook niet tijdens mijn voorbereidingen). Vorig jaar redelijk spontaan ingeschreven en vervolgens 8 maanden aan de hand van trainerroad getraind.

Zwemmen ging mij goed af; ik heb een verleden als waterpoloër dus hoefde daar ook niet veel op te trainen. Uiteindelijk kwam ik na 1u6 uit het water. Ik vond de Maas echt heerlijk. :)

Daarna het fietsen. Het parcours was best zwaar met veel bochten. Op ca 100km stopte mijn Garmin fietscomputer ook met werken dus ca 80km geen wattages/hartslag/snelheid kunnen zien. Achteraf heb ik nog redelijk goed op gevoel kunnen reden want ik zat qua normalized power op mijn doel. Uiteindelijk na 6u10 aangekomen in T2. In de transitiezone kreeg ik al wat last van kramp aan de zijkant van mijn voeten.

De marathon was echt killing. Ik begon nog goed met ongeveer mijn doeltempo van 5:50/km. In mijn hoofd begon ik te rekenen en realiseerde ik mij dat een sub12 erin zou zitten. Helaas kreeg ik in het tweede deel van de marathon ontzettend veel krampen waardoor ik nauwelijks meer kon rennen. Geen idee waardoor dat kwam; te weinig lange runs gedaan in mijn voorbereiding waarschijnlijk want tijdens de IM heb ik netjes al mijn voeding kunnen binnenhouden, genoeg gedronken, en zout pillen en magnesium shots genomen. Enfin, het tweede deel zakte ik dan ook ver weg. Uiteindelijk gefinisht in 12 uur en wat seconden. Goede tijd voor een eerste triatlon maar ik heb het gevoel dat er meer in had kunnen zitten. :9
Congratz! Smaakt naar meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
Goede verhalen hoor en respect voor Proeske en twin93 om de 140.6 te finishen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
PRoeske schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:01:
Gisteren mijn eerste 140.6 Ironman gedaan (Maastricht). Stond al langer op minn verlanglijstje en in januari besloten me in te schrijven (al jaren bezig met triathlon, dus was niet het gevolg van een weddenschap).

Op voorhand was ik vooral bezorgd over het zwemmen. Altijd al mijn slechtste onderdeel - het helpt niet als je trainingsmaatje 20 minuten op 1500m zwemt, dan lijkt alles matig). Daar veel op gefocust dus ook.

Fast forward bleek er een nieuw probleem bovenop te momen. Bij/na marathon van rotterdam last gekregen van een knieblessure, waardoor vooral het aantal loop-kilometers vele malen lager is dan ik zou willen in de voorbereiding. Uiteindelijk sinds april nog max 18 per sessie gelopen.

Enfin, afgelopen vrijdag naar Maastricht met de family voor een mooi avontuur. Beetje bezorgd over het fietsen (bij inschrijven werd aangegeven dat het ca. 700hm zou zijn, door parcourswijzigingen maandje voor het evenement werden dat er 1450!), maar vooral heel veel zin in.

Na alle verplichte zaken op zaterdag gelukkig een goede nachtrust gehad en op zondag om 4.00 de wekker voor ontbij met pannenkoeken. Daarna richting transition en wachten op het verlossende woord voor wel/geen wetsuit.

Dit bleek wel het geval, dus wetsuit aan en richting start. Kwartiertje na het startschot het water in gedoken (het zou fijn zijn als mensen okk daadwerkelijk bij de vlaggen gaan staan met een tijd die ze gaan zwemmen) en na een hoop inhalen met 1u06m het water uit.

Vervolgens door naar T1 (lekker zanderig) en op naar het fietsen. Eerste ronde ging heel goed - ruim 33 gemiddeld, maar besefte dat het té hard ging en dus voor 2e en 3e ronde gas terug genomen om energie voor de marathon te hebben. Intussen was het een comfortabele 25 graden + zon geworden, dus was echt opletten om genoeg te blijven drinken. Fietsen in 6u05 klaar en op naar T2.

Gezien de warmte en de energie verspild tijdens het fietsen wist ik dat de marathon een uitdaging zou gaan worden. Zodoende in T2 even de tijd genomen om goed te drinken/eten/zonnebrand smeren etc.

Enfin, de marathon. Op basis van mijn eerdere marathons (PR 3u20) had ik gehoopt rond de 4u00-4u30 te kunnen lopen. Terugkijkend ben ik niet eens in de buurt geweest. In ieder geval wel een nieuwe ‘langzaamste tijd’ kunnen lopen op een marathon.

Al met al binnen in 12u40. 8 minuten langzamer dan mijn ‘verwachte langzaamste schema’, maar dat biedt in ieder geval ruimte voor verbetering bij een volgende!

Geweldige ervaring en vraagt zeker om meer.

@miel , als ook alle andere vrijwiligers/organisatie, onwijs bedankt voor deze geweldige dag. Zonder jullie zouden dit soort evenementen niet kunnen bestaan!

Ps. Inmiddels ingeschreven voor Frankfurt 2023.
Heel graag gedaan en “you are an IRONMAN!”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
PRoeske schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Congratz! Smaakt naar meer?
Thanks! Absoluut! 😃 Even rust pakken nu en dan kijken naar volgende doelen. Ik zou graag eens een wat sneller parcours willen doen. Misschien volgende jaar eerst een halve, en het jaar erop weer een hele. Het blijft toch wel echt een tijds investering..

• denyos
Door jullie verhalen begint het steeds meer te kriebelen om volgend jaar toch eens een hele triathlon te gaan doen. Heb meerdere keren een halve gedaan waarvan de laatste in 2019. Vanwege de corona jaren minder motivatie gehad en vanwege het werk van mijn vrouw (lab GGD, met afgelopen jaren dus een hoop corona testen boven op het normale werk) in combinatie met 2 jonge kinderen had ik ook aanzienlijk minder tijd om structureel te trainen. Nu die ellende ondertussen aardig gestabiliseerd is toch maar eens kijken welke wedstrijd het moet gaan worden in 2023.

Twijfel zelf nog beetje welke organisatie, al is mijn vrouw er vrij duidelijk over: Als je het gaat doen moet je het goed doen en een wedstrijd van Ironman doen. Challenge almere heb ik bijvoorbeeld al paar keer de halve gedaan, dus dat parcours en evenement heeft ze wel gezien.

Nu blijft alleen een beetje de vraag welke wedstrijd het dan moet gaan worden. Ik loop hierbij tegen twee uitdagingen aan:

- Of de wedstrijden vallen qua data ongunstig waardoor mijn vrouw niet met de kinderen kan komen kijken (zondag wedstrijd, dan ga je maandag de leerplicht wet niet redden met wedstrijd buiten Nederland).
- Of de wedstrijden hebben een flink hoogteprofiel waardoor het niet handig is om die op een triathlon fiets af te werken (mijn gewone racefiets is qua maatvoering niet goed en al > 10 jaar oud en heb geen budget over voor een andere fiets).

Daarnaast ga ik het liefst met de auto ipv het vliegtuig. Een buitenland wedstrijd brengt al genoeg geregel en kosten met zich mee.

Hamburg lijkt tot nu toe het beste te passen en anders Barcelona (al zie ik daarbij redelijk op tegen de ocean swim).
edit: zwitserland (thun) lijkt precies het eerste weekend van de zomervakantie te zijn. Dat zou ook nog een optie kunnen worden.

Hoe bepalen jullie welke wedstrijd jullie doen?

[ Voor 4% gewijzigd door denyos op 11-08-2022 11:57 ]

Strava

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
Mochten er nog mensen op zoek zijn naar een triatlon (kwart) op korte termijn, ik begrijp dat Triathlon Anna Paulowna op 20 augustus nog beschikbare plaatsen heeft.

https://triathlonannapaulowna.nl/

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:41
@denyos, ik heb ooit gekozen voor Kalmar als wedstrijd. Mooi parcours en op zaterdag, met de auto ook goed te doen. Helaas door Corona nooit in Kalmar beland, maar uiteindelijk is het Hamburg geworden..

Vorig jaar was ik zowel in Hamburg (zelf) als in Barcelona (mijn vrouw), maar het is wel een hele andere sfeer. Barcelona is een van de grootste evenementen die er zijn, terwijl Hamburg wat betreft sfeer wat minder is. Het zwemmen was daarin tegen in Hamburg wel heel veel beter dan in Barcelona (waar het heel erg ingekort werd).

Verslag van Hamburg kan je op mijn site (zie sig) lezen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Bedankt M@cer. Leuke verslagen ook om (nogmaals) te lezen. De shortlist is hier aardig veranderd na vakantie en werk schema’s overlegt te hebben… Het gaat nu tussen Thun (Zwitserland) en Maastricht.

Persoonlijk trekt Maastricht mij minder vanwege het matige fietsparcours, maar qua planning past die het beste. Thun lijkt daarentegen weer heel erg mooi maar is een stuk meer geregel omdat de kinderen pas vrijdag ochtend vakantie krijgen en de wedstrijd zondag is. Dan moet ik gelijk vrijdag middag naar Zwitserland rijden en zaterdag alle check-ins doen. Twijfels twijfels twijfels.

Voordeel is wel dat ik langzaam steeds meer support van m’n vrouw krijg voor dit avontuur wat natuurlijk belangrijk is als ik straks vaker weg ben voor langere trainingen.

Verder vanochtend weer flinke tempoloop gedaan omdat ik half oktober toch een dik PR op de halve marathon wil lopen. Komende weken dus nog vooral focus op het lopen met daarnaast langzaam het fietsen weer opbouwen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Ik denk niet dat er ooit nog een FD in Maastricht gaat komen na alle problemen die ze dit jaar gehad hebben..

Je kan ook zelf alvast een paar dagen eerder naar Thun afreizen zodat je vrouw en kinderen later komen, zo heb ik het ook gedaan met mijn vrouw. Het is gewoon lekker om 2 a 3 dagen te acclimatiseren voor zo'n groot avontuur. Het is niet niks zo'n IRONMAN (zeker niet je eerste), dus ik zou er alles aan doen om zo goed mogelijk aan de start te staan.

Je zou ook met school kunnen overleggen of er mogelijkheden zijn om 1 a 2 dagen vrij te nemen, met als uitleg dat je je droom wil realiseren. Dan maak je denk ik meer kans buiten de vakanties om als dat het vlak voor de vakantie is.

[ Voor 20% gewijzigd door M@cer op 12-08-2022 13:27 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Door de verhalen van @PRoeske en @twin93 dacht ik dat het opzich wel mee zou vallen. Maar ik lees net een artikel op 3athlon.nl waardoor ik inderdaad wel ga twijfelen.
De kans dat het Zwitserland wordt begint zo aardig toe te nemen.

Dat acclimatiseren is inderdaad wel een goede tip. Er komt genoeg op je af tijdens zo een wedstrijd.
Mocht het Zwitserland worden, dan wil ik er sowieso keer van te voren heen om het fietsparcours beetje te verkennen. Voor het klimmen ben ik niet zo bang, dat zal wat zwaar zijn maar boven kom ik wel. Snelle afdalingen vind ik daarentegen wel spannend, dus keertje van te voren verkennen geeft wel een hoop rust.

Edit: Ik zit even de hotel prijzen voor Thun te bekijken... maar vergeleken daarbij is de wedstrijd spotgoedkoop. €400,- tot €700 per nacht per persoon... oef. Eens kijken of ik iets in de buurt kan vinden, anders gaat deze alsnog afvallen helaas :'(

[ Voor 13% gewijzigd door denyos op 12-08-2022 17:35 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
@denyos
Je kan ook de Gelreman doen. Is een kleine organisatie maar wel goed geregeld. Scheelt een hele hoop gedoe en geld. Ik wilde eerst ook altijd een hele van ironman doen, maar door corona was reizen erg onzeker, vandaar vorig jaar voor de gelreman gekozen. Zeker geen spijt van gehad. Je vrouw en kinderen kunnen mooi komen kijken, aangezien de fiets ronden in de buurt van het zwemmen en lopen zijn. Op het recreatie strand heb je een prima tentje zitten voor een broodje en een bakkie, iedereen blij 😉. Pak je lekker het van der valk hotel in Nijmegen, zit je mooi dicht in de buurt en hoef je niet zo bizar vroeg je bed uit.

En uiteindelijk, een hele is hele, maakt niet uit waar je hem doet. 😃

[ Voor 5% gewijzigd door stokmeister op 12-08-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik zou toch Kalmar nog een keer overwegen, er waren ook genoeg Airbnb’s in de buurt van de start daar.

En als je goedkoop in een hotel wil zitten moet je in Barcelona zijn, in Calella stikt het van de hotels, die in Oktober niet zo duur zijn.

Ik snap je voorkeur voor IRONMAN wel. Ik had het ook, als ik het toch een keer ga doen wil ik ook het complete pakket en vooral die woorden bij de finish ‘hou are an IRONMAN’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
@stokmeister Ja dat was dus ook mijn eerste idee, Challenge Almere, Friesman of Gelreman. Maar mijn vrouw kent mij iets te goed en die weet dat ik ooit zoals @M@cer al aanhaalde de magische woorden "You're an Ironman" wil horen. Slaat eigenlijk nergens op, en toch heeft het een bijzondere aantrekkingskracht.

Komende dagen nog maar even wat verder uitzoeken, maar Hamburg staat nu toch wel weer bovenaan de shortlist. Goed te rijden, voor m'n vrouw goed te vliegen als we het inderdaad doen zoals M@cer ook gedaan heeft (supporters later aansluiten) en best betaalbare hotels. Verder ook een plus dat het zwemmen is in een meer ipv zee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
denyos schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:48:
@stokmeister Ja dat was dus ook mijn eerste idee, Challenge Almere, Friesman of Gelreman. Maar mijn vrouw kent mij iets te goed en die weet dat ik ooit zoals @M@cer al aanhaalde de magische woorden "You're an Ironman" wil horen. Slaat eigenlijk nergens op, en toch heeft het een bijzondere aantrekkingskracht.

Komende dagen nog maar even wat verder uitzoeken, maar Hamburg staat nu toch wel weer bovenaan de shortlist. Goed te rijden, voor m'n vrouw goed te vliegen als we het inderdaad doen zoals M@cer ook gedaan heeft (supporters later aansluiten) en best betaalbare hotels. Verder ook een plus dat het zwemmen is in een meer ipv zee.
Ja begrijp het helemaal hoor. Ironman had ook mijn voorkeur gehad. Wel snel zijn met inschrijven, zit vaak super snel vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
denyos schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:48:
@stokmeister Komende dagen nog maar even wat verder uitzoeken, maar Hamburg staat nu toch wel weer bovenaan de shortlist. Goed te rijden, voor m'n vrouw goed te vliegen als we het inderdaad doen zoals M@cer ook gedaan heeft (supporters later aansluiten)
Waarom zou je naar Hamburg vliegen? 5u vanaf Utrecht met de trein en zit je comfortabel in de trein; ik zou het wel weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Ow dat klinkt helemaal goed! Zelf ga ik sowieso met de auto ivm alle spullen die ik mee moet nemen. Dus het heeft meer met de timing te maken hoe het vervoer uit komt.

Ik had even naar vliegen gekeken vanwege de wedstrijd in Zweden. Maar dat is nog best een stuk (na vliegen nog 3,5 uur trein) en dus niet heel praktisch om later te komen voor de supporters. Toen keek ik ook even snel naar Hamburg en dat was super qua verbinding. Maar als het inderdaad Hamburg wordt, dan is de trein wel een perfecte oplossing (woon precies tussen Schiphol en Utrecht in, dus daar zit ook geen voor/nadeel om bij startpunt te komen).

Ondertussen vandaag weer een duurloop gedaan. Morgen ochtend even stuk fietsen en klein stukje aansluitend lopen. Rustig de TSS weer opbouwen en wennen aan de belasting van 6 dagen per week sporten.

Hoe gaan de trainingen en plannen bij jullie?
@M@cer ging jij Almere nou doen dit jaar?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik ga Almere doen, maar heb hem wel omgezet naar een Halve. Had niet echt de motivatie dit jaar voor een hele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Ik werk toe naar een 70.3 volgende zomer. Deze week, ondanks de hitte toch een aardig weekje gehad: 3x gezwommen, 3x gefietst en 2x hardgelopen. Eigenlijk gaan alle onderdelen best prima. Ik wil mij vooral richten op 1) langere duurritten op de fiets op hoge(re) snelheid; nu krijg ik vaak spierpijn bij langere afstand terwijl mijn hartslag laag/niet hoog is (130-140bpm). Ik wordt dus niet cardiovasculair geremd, maar door lokale spierpijn in de quads.. 2) sneller lopen; hier wordt ik wel cardiovasculair geremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Als je nog niet hebt, koop een ligstuur. Gratis snelheid en fietsen wordt er veel makkelijk door in een wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Ik lig op koers voor een 70.3 in september (eigen race, geen wedstrijd) net als @3dav0d3 werk ik aan meer snelheid op de fiets, cardio is ook bij mij het probleem niet.

Volgende test is een 6 uur effort in duurtempo, zodat ik een indicatie krijg wat ik naar binnen moet werken en hoe dat voelt, eerst moet de temperatuur naar beneden, dat sloopt je tijdens zo'n training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Maar als je een 70.3 doet, wat heeft het dan voor zin om 6 uur op de fiets te gaan zitten? Dan fiets je tussen de 180 en 200 kilometer. Je kan, naar mijn idee, beter zorgen dan je 100/120 kilometer in een goed tempo kan fietsen en eventueel gevolgd door een loop van 5 a 7 kilometer als je van de fiets afkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Nee, geen 6 uur op de fiets, beetje onduidelijk opgeschreven idd: uur zwemmen, 3 uur fetsen en 2 uur hardlopen, dat zijn m'n targettijden voor de 70.3. Op de training ga ik het alleen rustig aan doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
Maar ook dat is toch geen training?? Dat is gewoon de complete tijd die je aan de 70.3 wil besteden.
Dan kan je beter even doorzetten en gelijk de 70.3 doen in die tijd.. Je komt nu waarschijnlijk een paar kilometer te kort...

Als je hem in september wil doen, denk toch eens na over een wedstrijd als Challenge Almere (er is nog plaats volgens mij), zoveel leuker en intenser dan het op jezelf doen.. En je gaat zeker een betere tijd halen in een wedstrijd dan individueel.

[ Voor 41% gewijzigd door M@cer op 15-08-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Mja idd, de 'officiele' doe ik met hulp en begeleiding, dit wil ik gewoon alleen doen en de transities relaxed houden, maar je hebt een punt.

Ik heb weing ervaring met voeding over langere tijd, ik eet low carb en doe aan periodiek vasten. Langere fietstochten (>4 uur) doe ik makkelijk op een banaan en wat water. Mijn vetverbranding is prima, maar da ga ik de 70.3 niet op redden en een hongerklop op bijv. 10 km voor het einde van de HM zie ik niet zo zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Gisteren meegedaan aan de triathlon van Leiderdorp. Mijn eerste, een kwart triathlon. Die kan weer van de bucketlist.
Goede organisatie!!
Wat een ervaring..
1500m zwemmen 33:14
40km fietsen 1:18:40
10km lopen 48:26

Ik vond het nogal zwaar.. Vooral het fietsen met tegenwind en regen.
Veel tijd verloren met de wissels, ik heb fietskleding aangetrokken bij de eerste wissel en hardloopkleding bij de tweede wissel. Hierdoor zo'n 4 a 5 minuten verloren op de concurrentie en uiteindelijk had ik 7 a 8 plaatsen hoger kunnen eindigen.. Dat wist ik allemaal vantevoren en het is niet zo erg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:55
Ik heb toevallig ook meegedaan in Leiderdorp, de 1/3e als voorbereiding op mijn eerste halve op 10 september..

Ging voor mijn gevoel wel redelijk, nergens was ik echt ontevreden over maar wil altijd meer ;) vond het sowieso jammer dat het een non wetsuit swim was, maarja daar had iedereen last van :)

1300m zwemmen in 32:45
64km fietsen in 2:01:19
15km lopen in 1:22:34
Totaal net boven de 4 uur

Fietsen was inderdaad wel pittig maar was uiteindelijk blij met m'n gemiddelde van 31,7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• M@cer
@Bartjoo71 Je mag dit zelfs een OD noemen in plaats van een Kwart (1500m zwemmen ipv 1000m)

Ik heb afgelopen weekend meegedaan in Anna Paulowna, dat was wel een echte kwart met 1000m zwemmen. Lekker lokaal en echt een leuke wedstrijd. Normaal gesproken altijd op dag 1 al uitverkocht, maar dat wordt voor organisaties blijkbaar steeds moeilijker.

Ook hier non wetsuit, lekker beuken op de fiets door de polder en daarna nog 10 kilometer lopen met een enthousiast publiek langs de kant (dat is in lokale wedstrijden toch altijd net even meer).

00:22:48 - Zwemmen
01:03:03 - Fietsen
00:50:03 - Lopen
-------------------------------
02:19:16 - Totaal

Deden veel snelle jelles mee, dus uiteindelijk 50ste overall geworden en 11e in mijn leeftijd.
Volgend weekend Sprint in de Wormer en daarna richting Almere..

Van het weekend ook nog ingeschreven voor Challenge Mallorca in Oktober.. De 4e keer dat we daar naartoe gaan, zo'n enorm leuke wedstrijd (incl. enorm afzien) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Leuk, nieuwe 'gezichten' in het topic en gelijk met mooie resultaten! Allen knap gefietst, er stond stiekem een aardig windje in de polders gisteren.

@Bartjoo71 Na het zware fietsen toch nog een 48 lopen in je eerste triathlon is echt niet verkeerd! Heeft bij mij aardig wat tijd gekost voor me dat lukte.

@frankyboy707 Prima snelheden voor deze afstand, sub 6 lijkt absoluut mogelijk in Almere (zeker als je normaal ook nog voordeel haalt uit je wetsuit)!

@M@cer Heerlijk gebeukt op de fiets!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
denyos schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:31:
@frankyboy707 Prima snelheden voor deze afstand, sub 6 lijkt absoluut mogelijk in Almere (zeker als je normaal ook nog voordeel haalt uit je wetsuit)!
Die sub 6 is/ was ook mn doel :) Wordt nog wel behoorlijk krap want het parcours is aangepast en nu 98km...
Ben inderdaad wel iets sneller met zwemmen, fietsen kan ik redelijk volhouden maar het lopen wordt spannend, zal aan de vorm van de dag liggen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• denyos
Zo, de kogel is door de kerk:
"We are really excited to welcome you to the start of your IRONMAN Kalmar journey with us! Whether it’s your first IRONMAN or one of many, we’re here to support you with any questions, queries or offer information that you need along the way for a successful race!"

Na de aanbeveling van @M@cer bleek een oud trainingsgenoot hem dit jaar gedaan te hebben. Zijn ervaring is zo positief, plus dat het qua vakanties toch wel erg goed past, dat ik zojuist heb ingeschreven (inschrijving ging om 15:00 uur open).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik wil volgend jaar waarschijnlijk deel gaan nemen aan een volledige triatlon. Heb al meerdere keren een marathonafstand gelopen en zwemmen is voor mij geen probleem (heb een wedstrijdzwem verleden en ook al openwater gezwommen tot 7 km).

Alleen fietsen heb ik nooit meer dan 25 km gedaan. Daar komt nog bij dat ik door alle fietsen (triatlonfiets, tijdritfiets, normale racefiets met opzetstuur, aluminium of carbon).

Binnenkort start ik met trainen bij een triathlonvereniging, daar zal ik ook nog genoeg info krijgen. Maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met betrekking tot de keuze van een fiets.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• denyos
Zoals je zelf al terecht opmerkt zijn er een heleboel verschillende soorten fietsen te koop tegen uiteenlopende prijzen. Allen hebben voor en nadelen, dus ik ga proberen ze hieronder op te noemen:

Racefiets met opzetstuur: De meest gebruikte methode om kennis te maken met de triatlon sport.
-Voordeel: qua kosten kan je vaak voor een relatief leuk bedrag (goedkope fietsen bestaan helaas niet) een fiets kopen die je ook buiten triatlons lekker kan berijden.
- Nadeel: De geometrie van een gewone racefiets is niet bedacht voor een opzetstuur. Hierdoor is de afstand en hoek van zadel tot aan je stuur vaak een compromis. Daarnaast heb je bij een los opzet stuur je schakelsysteem op je normale stuur zitten. Schakelen terwijl je in je stuur ligt is daardoor niet mogelijk.

Tijdritfiets: De snelste fiets die UCI legaal is. We kennen ze allemaal vanuit de grote rondes zoals Tour de France, Vuelta en de Giro. Een mooie fiets waar snoei hard op wordt gereden.
- Voordeel: Heel erg veel sneller als je goed in de tijdrit houding kan blijven liggen. En met deze fiets kan je ook aan losse tijdrit wedstrijden mee doen.
- Nadeel: Deze fiets is UCI legaal. Dat wil zeggen dat hij voldoet aan de wedstrijd regelementen voor 'normale' fietswedstrijden. Binnen de triatlonsport zijn de regels rondom fietsen veel ruimer dan binnen het UCI regelement. Hierdoor kan je de echte tijdritfietsen niet bepaald comfortabel afstellen. Tijdritten zijn vaak ook niet langer dan een kilometer of 40, terwijl je bij een hele triatlon 180km moet fietsen en daarna ook nog eens een marathon moet gaan lopen.

Triatlonfiets:
Een fiets speciaal gebouwd voor de triatlon. Deze heeft veel overeenkomsten met de tijdritfiets maar is in veel gevallen (er zijn uitzonderingen) niet UCI toegestaan.
- Voordeel: Wel de voordelen van een tijdrit fiets. Daarnaast meer comfort dan op een tijdritfiets. Dit zit hem in de afstanden van zadel tot pedalen (andere hoek dan volgens UCI mag) waardoor je heupen een meer 'open' hoek krijgen. Dit ga je met name ervaren als je na het fietsen moet gaan lopen.
- Nadeel: Over het algemeen niet UCI legal waardoor je deze fiets niet bij wedstrijden onder de UCI vlag mag gebruiken.

Dan blijft uiteindelijk nog het vraagstuk carbon vs aluminium over: Carbon is over het algemeen lichter en stijver waardoor de fiets nog sneller is. Nadeel, bij valpartijen is het lastiger om te zien of er een scheurtje in je frame zit (scan laten doen) en carbon is vaak duurder.

Als je dacht, nu ben ik er? Helaas. Er is nog 1 ander onderwerp dat momenteel speelt bij de aanschaf van een fiets: velgremmen of schijfremmen. Schijfremmen remmen directer en maken zeker in de regen een groot verschil. Helaas zijn deze wel weer zwaarder. De laatste 5 jaar is de techniek echter dusdanig vooruit gegaan dat je dit op steeds meer nieuwe fietsen ziet. Mocht je andere wielen willen steken (bijvoorbeeld mooie hoge velgen voor tijdens de wedstrijd) dan moeten deze wielen geschikt zijn voor het remsysteem dat je fiets heeft.

My 2 cents: ga je voor 1x een triatlon doen? Pak dan de fiets die je hebt/kijk wat er in je budget verkrijgbaar is en baseer hier je keuze op. De enige foute fiets is een fiets die niet rijd. Verwacht je echter meerdere wedstrijden te doen of ben je bereid om meer te investeren: kijk naar een triathlon fiets. Er worden zo aan het eind van het seizoen regelmatig mooie fietsen te koop aangeboden (ook ivm de overstap naar schijfremmen).
En mocht je toch besluiten nieuw te gaan kopen: eerst een onafhankelijke bikefitting laten doen en kijken welke modellen en maten daar uit komen. Het verschilt bij mij per merk/model welke maat ik nodig heb en of ik er de optimale positie op kan behalen. Fit the bike to the body, not the body to the bike.

[ Voor 4% gewijzigd door denyos op 30-08-2022 21:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Thanks, heel nuttig :)

Ik wil in ieder geval 1 volledige triathlon gaan doen en als voorbereiding nog minimaal 1 kortere afstand. Als de sport mij bevalt dan kan het mijn hoofdsport worden, voor nu zie ik vooral een uitdaging in de training naar een triatlon toe en het evenement zelf.

Dan lijkt het mij goed om een normale racefiets te kopen en deze te voorzien van een de nodige accessoires.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Ga eerst wat korte afstanden en een halve doen voordat je aan een hele begint, 180 kilometer fietsen is echt een pleuriseind (van Amsterdam naar Groningen) als je nog niet verder bent gekomen dan 25 kilometer (Amsterdam naar Volendam)

[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 30-08-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ja, ik begrijp dat het echt heel ver is. Maar de uitdaging vind ik wel leuk :)

En die 25 km is op een transportfiets, dus los van die ene keer een paar 100 meter heb ik nog nooit serieus op een racefiets gefietst :,)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Een voordeel voor je is dat een marathon veel belastender is dan lange afstanden fietsen. Het enige dat ontbreekt is 'macht' om te trappen, cardio vermogen heb je genoeg. Ik ben van nature een loper die het fietsen erbij is gaan doen en fiets nu inderdaad op een gewone racefiets met een ligstuur (wel afgesteld op triathlon middels een bikefit). De stap naar tijdrithouding vs gewone houding levert je denk ik meer op dan de stap van tijdritghouding (op een racefiets met ligstuur) naar een triathlonfiets. Maar baarbijmoet ik wel zeggen dat ik geen TT fiets ervaring heb, dus da's een aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Ik denk wel dat je daar iets goeds zegt @Frenz64. Je hebt een bikefit laten doen om te zorgen dat je goed in je stuur kan liggen.
Wat veel mensen doen is een ligstuurtje monteren en dan lekker gaan rijden, terwijl je met een ligstuur verder naar voren op je stuur komt. Resultaat: afstand van zadel tot stuur wordt te groot met een slechte houding tot gevolg.
Door je zadel naar voren te zetten (eventueel door je zadel pen om te draaien om nog verder naar voren te komen) kan je een hoop oplossen, maar de hoek van je zadel tot pedalen wijzigt dan natuurlijk ook weer. Zo kan je zeker een heel eind komen maar het blijft zoals ik eerder schreef een compromis.

Wel ben ik het met je eens dat het absoluut een verstandige keuze is als je net met de sport begint. Triatlon is niet alleen een duur sport, maar ook een dure sport. Door een opzet stuur te monteren pak je absoluut al een heleboel winst voor een relatief lage prijs.

Strava

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:23
denyos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:28:

Door je zadel naar voren te zetten (eventueel door je zadel pen om te draaien om nog verder naar voren te komen) kan je een hoop oplossen, maar de hoek van je zadel tot pedalen wijzigt dan natuurlijk ook weer. Zo kan je zeker een heel eind komen maar het blijft zoals ik eerder schreef een compromis.
Ik ben geen expert op dit vlak, maar gevoelsmatig vind ik het risicovol om je zadel te ver naar voren te zetten, omdat je zwaartepunt ook verder naar voren gaat.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Trouwens nog een korte uitbreiding op het betoog over de verschillende fietsen:

Een gewone racefiets kan namelijk nog wel een heel belangrijk voordeel hebben boven de triatlon fiets.
Er bestaan namelijk ook “draft legal” wedstrijden. In deze wedstrijden hoef je geen afstand te houden tot je voorgangers en mag je zelfs in groepjes fietsen. Vanwege de veiligheid mag je bij dit soort wedstrijden echter geen ligstuur gebruiken. Dit jaar mogen korte tijdritstuurtjes die niet voorbij je rem hendels komen nog, maar vanaf komend jaar worden die ook verboden.
In Nederland ben ik dit soort wedstrijden nog niet heel vaak tegengekomen maar ik weet dat in de teamcompetities er altijd wel 1 of en meerdere van dit soort wedstrijden in het seizoen zitten.

Strava

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11

Roozzz

Plus ultra

Een alternatief verslagje. Mevrouw Roozzz stond afgelopen weekend aan de start bij de Gelreman. Een vrij kleinschalige (~100 starters) hele triathlon nabij Arnhem. Ik kreeg de schone taak toebedeeld om te supporteren en tijdig de sportvoeding aan te reiken :+

Aan het begin van het jaar had ze het plan opgevat om eens een hele te gaan doen. Na toch wel vier achtsten en twee kwarten in de afgelopen jaren is dat uiteraard een logisch vervolg. Een halve zag ze niet als uitdaging (en dus de moeite waard om voor te trainen). Dus een hele werd het. Fast forward een paar maanden.

Zaterdagochtend gaat de wekker veel te vroeg, gooien we de spullen in de auto en rijden naar de start. Daar aangekomen is het al een gezellige drukte en is iedereen druk bezig om de transitiezone in te richten. Na enige vertwijfeling "wat moet ik met al die stickers?", lag iedereen al snel in het water voor de start. Bijgelicht door het opkomende zonnetje ging men na enkele bemoedigende woorden van start met twee rondjes meer.

Het eerste onderdeel was voor mij het eenvoudigst. Hoewel het niet meevalt om zwemmende mensen te herkennen :P Eerst maar eens koffie halen en vervolgens op het gemak een rondje rond het meer gewandeld. Na een kleine vijf kwartier kwam ze weer het water uit gelopen. Snel de transitiezone in en vervolgens op het gemak even voeten afdrogen, hapje eten, en sokken en schoenen aandoen. Helm op het hoofd. Fiets pakken en wegwezen.

Vanwege een festival langs het parcours was de route iets veranderd. Het waren nu niet 4 rondes van 45km, maar 3 heen-en-weertjes van 60km. Aan mij de schone taak om na iedere lus weer twee nieuwe bidonnen met sportdrank aan te geven. Tijd zat dus om ook andere deelnemers aan te moedigen en rustig ergens een tweede ontbijt (of een eerste / vroege lunch) te gaan eten. Na de eerste 60km blijkt de vermogensmeter kuren te hebben. Hij zit er qua gevoel en resultaat (snelheid) een aardig stukje naast. Kalibreren in de koele ochtend voor de start en nu racen in de volle zon met >25 graden is kennelijk niet optimaal. Tips welkom voor een volgende keer :P Ze reed dus puur op gevoel en terugkijkend wat te relaxed. Uiteindelijk was ze net binnen de 6 uur weer terug.

Ze voelde zich nog heel erg fris en had zin in haar beste onderdeel: het lopen. Het plan vooraf was weggaan op iets van 5:30/km en op de helft te kijken of versnellen lukte / nut had. Maar vooral rustig van start. Ze loopt namelijk heel makkelijk heel hard direct na het fietsen. Een rustig half uurtje uitlopen na 150km op de fiets ging eerder al spontaan in sub 4:30/km. Dat is niet heel sustainable voor een marathon.
Daarnaast had ze door een pijntje aan de knie (hallo, te laag zadel) eigenlijk heel weinig loopkilometers gemaakt. Met name het langere duurwerk was beperkt. Maar goed, met 10 jaar loopervaring en wedstrijden ver voorbij de marathon maakten we ons niet heel veel zorgen over dit onderdeel O-)

Het loopparcours zijn rondes van 7km en maakt een soort achtje, met in het midden een verzorgingspost. Het plan was dat ik daar iedere halve ronde een softflask met sportdrank aan zou geven. Dan kon zij die mooi leegdrinken en vervolgens weer omwisselen. Zo gezegd, zo gedaan. Bij de wissel naar het lopen blijkt ze 5e/6e dame te zijn. Tijdens haar eerste ronde krijg ik al het gevoel dat ze nog een hoop mensen in zal gaan halen. Een aanzienlijk deel van de deelnemers loopt namelijk niet bepaald soepel. Deze ultraloper dacht een hoop gezien te hebben, maar hoe sommigen hier rondharkten. Het deed al zeer om ernaar te kijken :X

Ronde na ronde loopt ze de ene na de andere dame (en heer) voorbij. Twee rondes voor het eind loopt ze derde en realiseer ik me dat ze de winnares van afgelopen editie gewoon gaat inhalen als ze steady blijft doorlopen. Ze maakt namelijk meer dan 5min per ronde goed... In de laatste ronde is het dan zo ver. Bij het binnenkomen van de verzorgingspost zit er nog 10meter tussen. Erop en erover. De voormalige nummer 2 versnelt en probeert aan te haken. Dat was de cue om te versnellen en het gas erop te houden tot de streep.
Gelukkig was mijn route naar de finish wat korter en was ik mooi op tijd om haar de eerste hele te zien finishen met een mooie tweede plaats _/-\o_

Observaties van een niet triatleet:
- Gelreman was een topevenement en verdiend meer deelnemers. Het is strak georganiseerd en ze hebben een heel prettig sfeertje neergezet.
- Long distance triatleten kunnen niet hardlopen. Of ze fietsen veel te hard, of een combinatie van beide. Mevrouw Roozzz deed hier niets bijzonders qua looptempo over een marathon (3:50) en liep de 12e tijd overall. Dat zegt iets, maar vooral de wijze waarop een aanmerkelijk deel van de deelnemers zich rondsleepten. Dat is echt niet gezond en op deze wijze heb je nog dagen/weken last van blessures.
- Het gebrek aan training en loopinhoud is in mijn beleving extra typisch, want het looponderdeel is wel waar je het verschil kan maken. Ter illustratie de snelste vrouwelijke zwemster en fietsster begon met ruim 30 minuten voorsprong aan het lopen, maar verloor vervolgens een uur ten opzichte van de uiteindelijke 1 en 2 :/
- Haar geplande wedstrijdindeling was goed. Steady zwemmen, rustig fietsen en steady lopen. Waarschijnlijk te behoudend geracet, maar daardoor zat het qua energie en beleving wel continu goed.
- Sportvoeding SIS Beta is de bom. Pas na 10 uur onderweg begon het zoete tegen te staan. En dat terwijl je wel 80 gram koolhydraten per bidon binnenkrijgt.
- Dit gaat vast een vervolg krijgen. Ik hoorde al iets over Kopenhagen en Hamburg langskomen... Maar eens kijken wat er nog in het vat zit komend jaar. Deze introductie beviel prima.
- En nee, ik ben voorlopig nog niet van plan om zelf een triathlon te gaan doen. Dat zwemmen is een dingetje :P

TLDR: eerste hele triathlon, meteen een tweede plaats.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frenz64
M@cer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:48:
Maar ook dat is toch geen training?? Dat is gewoon de complete tijd die je aan de 70.3 wil besteden.
Dan kan je beter even doorzetten en gelijk de 70.3 doen in die tijd.. Je komt nu waarschijnlijk een paar kilometer te kort...
Vandaag die 'test' gedaan en de woorden van M@cer hebben toch wel effect gehad. Zeker omdat ik al vóór het uur de 1,9km zwemmen achter de rug had, ondanks het relaxte tempo (54 min. over 1,9km). Rustig begonnen met fietsen, maar dat bleek toch wel een tempo van bijna 30km/h na 60 km, dus toen besloten dat ik sowieso de 90 km vol ging maken en dta was uiteindelijk in 3:03. Ikwas bang dat de hitte z'n tol zou eisen tijdens het hardlopen en dat was ook wel zo. De eerste km's gingen nog wel redelijk, als het tezwaar/onverantwoord zou worden, had ik bedacht na 10 km te stoppen. Maar na 10km denk je: ja hoor 's, je gaat op dit moment, zo dichtbij een 70.3 niet afhaken. Dus ik heb 'm min of meer joggend uitgelopen. Eindtijd 6:25, maar toch wel tervreden dat ik uiteindelijk vrij makkelijk de hele halve afstand gedaan heb.

Maar of ik nou nog die'officiele' poging doe om de 6 uur grens te slechten weet ik nog niet. Eerst hier maar eens van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Roozzz schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:06:
Een alternatief verslagje. Mevrouw Roozzz stond afgelopen weekend aan de start bij de Gelreman. Een vrij kleinschalige (~100 starters) hele triathlon nabij Arnhem. Ik kreeg de schone taak toebedeeld om te supporteren en tijdig de sportvoeding aan te reiken :+

Gelukkig was mijn route naar de finish wat korter en was ik mooi op tijd om haar de eerste hele te zien finishen met een mooie tweede plaats _/-\o_

Observaties van een niet triatleet:
- Gelreman was een topevenement en verdiend meer deelnemers. Het is strak georganiseerd en ze hebben een heel prettig sfeertje neergezet.
- Long distance triatleten kunnen niet hardlopen. Of ze fietsen veel te hard, of een combinatie van beide. Mevrouw Roozzz deed hier niets bijzonders qua looptempo over een marathon (3:50) en liep de 12e tijd overall. Dat zegt iets, maar vooral de wijze waarop een aanmerkelijk deel van de deelnemers zich rondsleepten. Dat is echt niet gezond en op deze wijze heb je nog dagen/weken last van blessures.
- Het gebrek aan training en loopinhoud is in mijn beleving extra typisch, want het looponderdeel is wel waar je het verschil kan maken. Ter illustratie de snelste vrouwelijke zwemster en fietsster begon met ruim 30 minuten voorsprong aan het lopen, maar verloor vervolgens een uur ten opzichte van de uiteindelijke 1 en 2 :/
- Haar geplande wedstrijdindeling was goed. Steady zwemmen, rustig fietsen en steady lopen. Waarschijnlijk te behoudend geracet, maar daardoor zat het qua energie en beleving wel continu goed.
- Sportvoeding SIS Beta is de bom. Pas na 10 uur onderweg begon het zoete tegen te staan. En dat terwijl je wel 80 gram koolhydraten per bidon binnenkrijgt.
- Dit gaat vast een vervolg krijgen. Ik hoorde al iets over Kopenhagen en Hamburg langskomen... Maar eens kijken wat er nog in het vat zit komend jaar. Deze introductie beviel prima.
- En nee, ik ben voorlopig nog niet van plan om zelf een triathlon te gaan doen. Dat zwemmen is een dingetje :P

TLDR: eerste hele triathlon, meteen een tweede plaats.
Wat een prachtig mooi resultaat van mevrouw Roozz. Gefeliciteerd. En leuk dat je haar de gehele dag (of pakweg 10-11 uren) kon bijstaan.

Goede tip van die sportvoeding. Zelf moet ik ook (nog?) niet aan een hele denken. Liep tot voor een paar jaar wel marathons, maar voel niet meer de behoefte hier speciaal voor te trainen. Met het ouder worden (bijna 55) ben ik me ook meer gaan richten op het fietsen. Qua triathlons is een kwart/OD het verste dat ik heb gedaan. OD nog recenteljk. Afgelopen 2 weekenden een 1/8e gedaan, en vind dat persoonlijk wel het leukste om te doen. FF goed knallen en verbeterde ik en passant mijn PR op de 1/8e triathlon, wat op 1:28:50 stond tijdens mijn debuut in 2016. Klokte ik afgelopen zaterdag 1:28:48, maar we hadden geen chip en de tijd op de finishklok werd gerekend en dat was 1:28:09. Die hebben ze overduidelijk wat te laat aan gezet.
Overigens was het fietsen wel een kilometer korter, maar het rennen weer een kleine 300 meter langer, dus dat compenseert dan wel weer (met mijn snelheden).

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Frenz64 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:17:
[...]

Vandaag die 'test' gedaan en de woorden van M@cer hebben toch wel effect gehad. Zeker omdat ik al vóór het uur de 1,9km zwemmen achter de rug had, ondanks het relaxte tempo (54 min. over 1,9km). Rustig begonnen met fietsen, maar dat bleek toch wel een tempo van bijna 30km/h na 60 km, dus toen besloten dat ik sowieso de 90 km vol ging maken en dta was uiteindelijk in 3:03. Ikwas bang dat de hitte z'n tol zou eisen tijdens het hardlopen en dat was ook wel zo. De eerste km's gingen nog wel redelijk, als het tezwaar/onverantwoord zou worden, had ik bedacht na 10 km te stoppen. Maar na 10km denk je: ja hoor 's, je gaat op dit moment, zo dichtbij een 70.3 niet afhaken. Dus ik heb 'm min of meer joggend uitgelopen. Eindtijd 6:25, maar toch wel tervreden dat ik uiteindelijk vrij makkelijk de hele halve afstand gedaan heb.

Maar of ik nou nog die'officiele' poging doe om de 6 uur grens te slechten weet ik nog niet. Eerst hier maar eens van genieten.
Je zit nu in de Flow, dus nu doorpakken en meedoen aan een wedstrijd, dan ga je op zeker de grens van binnen 6 uur halen.. Je kan je volgens mij nog inschrijven voor Almere komend weekend O-)

Maar bovenal goed gedaan en fijn dat je nog even aan me gedacht hebt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Naah, Almere is mij te massaal, ik doe het voor mezelf. Maar ik ben erg goed hersteld, niet zo vreemd omdat ik me ingehouden heb tijdens het fietsen en joggend in de hitte gefinisht ben.

Er waren wat vrienden en bekenden die 'teleurgesteld' waren dat ze me niet konden aanmoedigen, dus die aanval op de 6 uur komt er nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Kom lekker in het voorjaar Nieuwkoop doen! Stuk kleinschaliger, beter geprijsd, voor jou redelijk in de buurt en bovenal geweldig goed georganiseerd. Heb hem zelf ook met potlood staan.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Da's een overweging waard, daar heb ik mijn PR op de HM gezet, zelfs twee keer gelopen daar.

Maar om weer wat te zeiken te hebben, in het voorjaar heb ik nog niet veel in het water gelegen ivm een zware zwembadallergie (puur mentaal dan hè). Ah, ik zie dat het 12 juni was dit jaar, zou moeten lukken * Frenz64 pakt potlood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
@M@cer en @frankyboy707 gefeliciteerd met het finishen van de halve van Almere!

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Magpie
Ik heb ook de halve van Almere gedaan. Na triatlon Frankfurt corona gehad en toen verre reis gemaakt, dus 7 weken niks gedaan. Wel weer vier stevige trainingsweken achter de rug. Complicatie was een slijmbeursontsteking in linkerschouder gewricht.

Zo alle excuses gehad... en 5 uur 28 viel me niks tegen! Na 48 minuten klaar met zwemmen, zwaar achterin deelnemersveld, maar de schouder hield het aardig. Fietsen ging zwaar boven verwachting in 2 uur 46 met 34,6 km/u gemiddeld. Kon de laatste 30 km niet meer goed in fietshouding blijven, waardoor ik wat tijd verloor. Ook hardlopen in 1 uur 42 best ok. Ik train nu 3x per week binnen op de fiets met trainingsprogramma, ik voelde echte macht in de benen op de dijk naar Lelystad met licht wind tegen. Eens zien of het daar aan ligt.

Was weer leuk evenement, volgend jaar ga ik de hele in Almere doen. Na de 11 uur 50 in Frankfurt is het doel maar direct sub 11, dus werk aan de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Mooi resultaat @Magpie.
Tijdens de live-stream werd verteld dat dinsdag een early-bird sale is voor volgend jaar. Deze duurt slechts 24 uur. Dus als je nu al weet dat je hem volgend jaar wil doen kan je waarschijnlijk een mooi bedrag besparen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 09:04

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
Afgelopen zaterdag stonden we met 4 man aan de start (ik, vrouw, dochter en schoonzoon) van de halve afstand. Helaas heeft mijn vrouw de finish niet gehaald door een lekke band.

Zelf gefinisht in 05:25..

Zwemmen ging zoals altijd, zorgen dat je stabiel de wisselzone haalt (39 minuten)..

Fietsen ging goed, mooi stabiel gefietst rond de 36,5 gemiddeld, weinig energie verbruikt. Ik vind de extra kilometers inmiddels wel een dingetje worden in Almere, zo moeilijk moet het toch niet zijn om in zo'n open gebied een rondje van 90km te maken? Vooral omdat de weg, waarvoor ik dacht dat we om moest rijden, alsnog afgesloten was.

Het lopen blijft een dingetje.. Eerste ronde ging goed, maar daarna stortte ik toch deels weer in. Vervolgens van waterpost naar waterpost geleefd. Moet toch leren meer voeding mee te nemen tijdens het lopen.

Mijn schoonzoon was (eindelijk) net voor mij geëindigd (05:20), maar daar zit nog zoveel meer in. Mijn dochter haalde de finish na 06:37, bijna een uur sneller dan vorig jaar in Mallorca (trots :-))

Wel erg slordig dat er geen startnummers aanwezig waren voor zo'n grote wedstrijd.. Zelfs de kleinste wedstrijden hebben een startnummer, dat hadden ze toch wel moeten en kunnen regelen vorige week?? Dan maar zonder naam erop.

Nu op naar het toetje van dit jaar, Challenge Mallorca volgende maand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frankyboy707
Hier dus ook de halve gedaan en het was voor mij best een teleurstelling. Het was mn 1e halve en iedereen zegt wel dat finishen knap zat is maar voor mij overheerst de teleurstelling.. Uiteindelijk gefinisht in 6:45

Zwemmen ging voor mn gevoel redelijk maar was toch een minuut of 3 te langzaam naar mijn mening, meteen een sanitaire stop in T1 moeten maken waardoor ook dat allemaal wat langer duurde. Fietsen ging voor mijn gevoel wel redelijk tot 70 a 75 km. Ik zat op een gemiddelde van 30.6, iets onder de gewenste 31 maar prima. Na de 70km ging het erg snel bergafwaarts en het laatste stuk over de dijk kwam ik niet meer boven de 26 dus het zat er gewoon helemaal niet meer in..

Vervolgens de 1e 2 km nog redelijk lekker kunnen lopen maar daarna was het gewoon op, dus over moeten gaan op overleefmodus van rennen, wandelen, rennen en uiteindelijk het lopen gedaan in 2:27..

Ik vermoed dat ik op het fietsen teveel heb moeten geven in het 1e stuk en het daarna heb moeten bekopen.. Zou ook deels aan het eten kunnen liggen maar ik krijg voor de start gewoon niet meer weg dan 3 broodjes, banaantje en wat kwark.. Tijdens het fietsen regelmatig een reep genomen en een gelletje maar wellicht is het toch allemaal te weinig geweest..

Ik ga in ieder geval volgend jaar de halve IM in west friesland doen en even kijken of ik weer Almere ga doen (toch een thuiswedstrijd).. Hoop in ieder geval dat bij volgende halves het allemaal wat soepeler loopt.. (1e kwart ging vorig jaar ook dramatisch en dit jaar lopen ze veel beter, dus die hoop heb ik voor volgend jaar ook bij de halves)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Te hard willen fetsen en te weinig brandstof zijn wel twee dealbreakers idd @frankyboy707 . Doordat ik met dat testidee van start ging heb ik me goed ingehouden met fietsen (en kon ik prima eten onderweg). Zo bezien is die 6:25 ook nog best een goede prestatie.

Inmiddels ben ik er wel uit dat ik in het weekend van 24/25 een poging ga doen die 6 uur te slechten, mits condites oké zijn (<bft3, temp < 22 gr). Gaat dat niet lukken dan is er volgend jaar Neuwkoop nog.

@M@cer reed je in een groep of deed je die 36,5 km/h solo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Frenz64 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:20:

@M@cer reed je in een groep of deed je die 36,5 km/h solo?
Groepen mag niet in een wedstrijd (al gebeurd het wel heel vaak, maar meestal bij de deelnemers die rond de 30km gemiddeld fietsen), dus dit was niet met stayeren.. Wel continue mensen aan het inhalen, dus je rijdt nooit alleen.

Fietsen is mijn sterke punt, dus in principe heb ik zaterdag nog rustig aan gedaan (in 2019 had ik 39,6 gemiddeld), maar de situatie in een wedstrijd is niet te vergelijken met normaal een rondje fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
ah oké, ik ben ook van de niet-stayer filosofie (het blijft een individueel dingetje, zo'n Ironman), maar ik dacht dat er meer toegestaan was in wedstrijdverband tegenwoordig.

chapeau btw, dat zijn gemiddeldes ver buiten mijn reach (ook als ik jonger zou zijn).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stokmeister
Mooi om iedereen zijn ervaringen te lezen!

Ik heb zaterdag ook de halve gedaan in Almere. Stiekeme doel was sub 5uur, maar toen ik zag dat het fietsparcours 96km was, heb ik dat doel maar laten varen...

Weinig gezwommen in de voorbereiding, maar kwam met 34min het water uit. Wel een beetje dizzy, dus we wissel duurde met 7min iets langer dan de bedoeling. Behoorlijk wat waterplanten in dat meer trouwens, ik zat er helemaal onder tegen het einde.

Fietsen ging lekker met 36.3 gemiddeld, gelukkig weinig wind. 1 keer gestopt vanwege een wesp in mijn helm. Laatste gedeelte va het fietsparcours iets rustiger aangedaan omdat ik vaak last heb van kramp met lopen.

De kramp kwam alsnog maar met 2 keer rekken lukte het toch nog om een redelijk tempo te lopen, 1.38.
Tijdens het lopen ging ik er vanuit dat mijn eindtijd ergens rond de 5:10 zou zitten, maar als ik nu eens wat vaker op mijn horloge had gekeken en was gaan rekenen, dan was een sub 5 misschien nog wel mogelijk geweest.

Eindtijd van 5:03:52....

Moet volgend jaar dus nog maar een keer een halve doen om onder de 5uur te eindigen.
Goed georganiseerd, jammer van die 6km extra, kost je toch een minuut of 10 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Die sub 5 blijft ook nog mijn doel, maar dat wordt met het fietsparcours in Almere voor mij aardig lastig. In Hoorn zou het wel moeten lukken wat betreft parcours, de wisselzone is daar ook wat gunstiger dan in Almere, maar het zat er daar dit jaar niet in.

Anders maar eens een andere wedstrijd zoeken met goede omstandigheden om die sub 5 te proberen te halen, maar dan moet ik eerst meer gaan focussen op het lopen. In 2019 deed ik Almere in 5:03, dat was uiteindelijk mijn kans, maar toen niet gepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
@stokmeister mooie tijd zeg, van harte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stokmeister
M@cer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:10:
Die sub 5 blijft ook nog mijn doel, maar dat wordt met het fietsparcours in Almere voor mij aardig lastig. In Hoorn zou het wel moeten lukken wat betreft parcours, de wisselzone is daar ook wat gunstiger dan in Almere, maar het zat er daar dit jaar niet in.

Anders maar eens een andere wedstrijd zoeken met goede omstandigheden om die sub 5 te proberen te halen, maar dan moet ik eerst meer gaan focussen op het lopen. In 2019 deed ik Almere in 5:03, dat was uiteindelijk mijn kans, maar toen niet gepakt.
Ik ga volgend jaar ook proberen of ik aan Hoorn mee kan doen. Lijkt mij ook een mooie kans op sub5. Uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, want een behoorlijke wind tegen kan ik er niet bij hebben.

Maar wat anders, het uitzoeken van de foto's op marathonphotos is toch niet te doen. En als je wat hebt gevonden is het ook nog eens van slechte kwaliteit. |:(
Thanks! Was een mooie race!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52

Toppertje

www.davideografie.nl

Bij mij kriebelt het al een tijdje om ook een halve triathlon te gaan doen, afgelopen jaren al meerdere 1/8e, kwart en OD triathlons (ook cross) gedaan, nu aan het trainen om mijn PR op de halve marathon te verbeteren. Qua conditie zou het gewoon moeten lukken. Nu staat er op de kalender van de Trathlonbond die ik altijd gebruik eigenlijk nog vrij weinig, weten jullie een halve triathlon in noord NL komend voorjaar? Woon zelf in Groningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Ben bang dat er ook niet zo heel veel halve triatlons zijn in Nederland, en al helemaal niet in de regio Groningen helaas.
De wedstrijden die ik ken:
  • Almere, Challenge Almere-Amsterdam
  • Amsterdam, TRI AMSTERDAM
  • Hoorn, Ironman 70.3 West-Friesland
  • Maastricht, Ironman Maastricht 70.3
  • Nieuwkoop, Vink + Veenman Triathlon Nieuwkoop
Edit: De volgende ook nog gevonden die dit jaar waren:
  • Ter Heijden
  • Bergen op Zoom, ZOOM(WO)MAN 2022
  • TRIATHLON KLAZIENAVEEN
Bron

[ Voor 50% gewijzigd door denyos op 15-09-2022 12:04 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Er is nog een halve in Klazienaveen, dat is nog redelijk dicht in de buurt van Groningen.

Voor Corona was er ook nog 1 in Emmeloord, maar de organisatie is helaas gestopt...

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste