Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39
Flinke prestatie @dreameater ! Gefeliciteerd met het resultaat.

Nog minder dan 24 uur en dan sta ik samen met @Johlo aan de start van Ironman Kalmar.
Zelf ben ik zondag al aangekomen en zit ik ongeveer 10km bij de stad vandaan. Heb daardoor in alle rust kunnen voorbereiden. Waar er maandag in de stad nog amper iets te zien was, was dat woensdag middag toen de registratie open ging wel anders. Je voelt de sfeer en energie levels stijgen. Zo m’n fiets inchecken en vanmiddag gaan m’n dochters nog meedoen met de kidsrun. Dochters gaan daarna lekker met opa en oma mee naar de camping zodat ik in alle rust op zoek kan naar wat slaap. Ben benieuwd of dat nog gaat lukken 😊

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:54
Chapeau @dreameater, prachtig resultaat om trots op te zijn!

@denyos Succes morgen!

Ik ben zelf gister aangekomen in Kopenhagen voor de Ironman zondag.
Net de tas opgehaald met de stickers en straks even het fietsparcours met de auto verkennen en daarna het marathonparcours lopen.
Het leeft al aardig hier in de stad!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:47
Zo, vandaag mijn eerste triatlon gedaan en het was echt een hele leuke ervaring!

Het was de sprint afstand in Oudekerk aan de Amstel, ik heb verder geen referentekader maar vond alles goed geregeld met het registreren, de transitiezone en het parcours en dergelijke.

Dan natuurlijk het belangrijkste, de triatlon zelf:
Het zwemmen viel me uiteindelijk nog best tegen. Ik ben totaal niet goed in borstcrawl en heb het grootste gedeelte van de 750 meter schoolslag gezwommen. Kon een redelijk meekomen maar uiteindelijk als 145e van de 288 het water uitgekomen met 17:25.

Fietsen doe ik al een tijdje dus dat ging erg goed en zoals gepland. Van tevoren wist ik welk vermogen ik willde aanhouden om een beetje een mooi tempo te kunnen rijden en waarvan ik weet dat ik het vol kan houden. Er was alleen op het parcours een stuk van een paar honderd meter waar je niet in mocht halen, dat was wel vervelend met vier rondjes en dan steeds mensen voor je. In 33:19 voltooid en als 70e voor de totale tijd.

Hardlopen is voor de eerste 500 meter even raar als je net van de fiets afkomt maar ook dat ging daarna netjes volgens planning. Nog een paar mensen ingehaald en uiteindelijk als 59e de finish bereikt met een loop tijd van 24:21.

In totaal was mijn tijd 1:19:59 en daar ben ik super tevreden mee voor een eerste keer. Ik had met trainen gepland voor een tijd onder de 1,5 uur en dat is gelukt :D

Ik ga het zeker vaker doen, maar dan wel eerst nog even op zwemcursus om dat gedeelte te verbeteren en comfortabeler in het water te zijn!

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• denyos
Dennis, du är en ironman!

Zaterdag was het eindelijk zo ver, Ironman Kalmar. Mijn sportieve hoofddoel voor dit jaar. Na jaren fantaseren/nadenken over deze uitdaging vorig jaar besloten om dit jaar de Ironman van Zweden in Kalmar te gaan doen.
Na 43 weken getraind te hebben met een 'statisch' schema van Team MyProCoach ging om zaterdag ochtend 19 augustus het kanon af en mocht ik los.

Eerst maar eens 3,8KM zwemmen door het haventje waarbij je dicht in de buurt van het publiek bleef. Dat was voor het publiek maar goed ook want het was enorm mistig.

Na iets minder dan 5 kwartier stond ik weer op de kant en mocht ik door naar m'n fiets. Even uitgebreid de tijd genomen om de voeten goed droog te maken en sokken aan te trekken en hup weer door voor een fietstocht van 180KM!

Wat volgde was een rondevan ongeveer 110 km over het eiland Öland waarvoor we bij hoge uitzondering met de fiets de Olandsbron over mochten fietsen. Deze auto brug is de enige vaste verbinding met Öland en normaal niet toegankelijk voor fietsers.

Het waaide stevig en eenmaal op Öland kreeg ik de wind in de rug. Vliegen dus! Helaas was dat feest na een km of 40 weer over en moest ik terug tegen de wind in. Goed op de vermogens en hartslag meter blijven letten en mezelf niet gek maken omdat het tempo nu aardig omlaag ging.

Na 110km op Öland de brug terug over, en toen nog een ronde van 60km over het vaste land om aan 180KM te komen.

Alles ging nog altijd volgens plan en waar ik hoopte het fietsen in 5,5 uur af te leggen hield ik zelfs een paar minuutjes over.

Wisselen en door naar de marathon. In de transitie area nog even contact met m'n vrouw, kinderen en m'n ouders en dan door het loopparcours op. Tijd voor een marathon waarvoor ik zo waar een keer voldoende warming-up had gedaan.

Eerste kilometers gingen vol door het centrum waarbij je na ongeveer 2km voor het eerst langs de finish liep. Nog 3 rondjes, dan zou ik het rode tapijt opmogen! Nu stond dat nog met hekken afgesloten want er was nog niemand in de laatste ronde bezig.

Na 5km kwam eigenlijk de eerste en enige echte tegenslag van de dag: Slapende voeten, 2 stuks! Nog klein stukje geprobeerd door te lopen, maar dit zou hem niet worden. Stoppen dus en m'n veters anders doen. Minder strak voorin, iets strakker in het midden, wat ruimer bovenaan. In 2 kilometer tijd geloof ik wel 3 of 4 keer gestopt opzoek naar de juiste afstelling.

M'n absolute droom goal was om onder de 11 uur te finishen, als alles samen zou komen moest dat mogelijk zijn. Die zag ik hier wel een beetje door het putje heen gaan, maar het hoofddoel was finishen dus niet miepen en door! M'n 2e doel was onder de 12 uur en dat was nog zeer goed mogelijk tenslotte!

En zo kwam het dat ik na km 8 vlak na een bocht de wind in de rug kreeg en ingehaald werd door iemand waar ik bij aan kon sluiten. Dat liep zo gek nog niet en langzaam begon ik er zelfs weer een beetje plezier in te krijgen. En toen ik iets later ook nog zag dat ik ondertussen alweer 11km per uur aan het lopen was kwam langzaam het geloof in de sub 11 uur ook weer terug. Alles was nog mogelijk! Niet te veel nadenken en loop de kilometer waar je in zit in plaats van alleen maar bezig te zijn met wat nog moet komen.

Na de eerste ronde van 14km kwam je weer door het centrum heen waar m'n support crew zich op verschillende plekken had opgesteld. Eerst m'n vrouw en kinderen, en even verderop m'n ouders die een tactische plek hadden zodat (nadat ze zichzelf kapot gerend hadden) ik ze op meerdere plekken in de stad kon zien. Blijft toch wel geweldig dat je dierbare zoveel moeite nemen om je aan te moedigen!

En toen was daar in eens al het 21,1 km punt, en was ik op de helft van de marathon in 1 uur en 57 minuten. Onder schema van een marathon in 4 uur, dus ook weer onder het schema 11 uur! Zie je wel! Gewoon je ding blijven doen, goed blijven drinken bij de verzorgingsposten en iedere 5km een gel nuttigen. Dan komt het helemaal goed!

Vanaf dit punt iets meer tijd genomen bij de verzorgingsposten want ik merkte dat ik te weinig vocht binnen kreeg als ik met bekertjes ging rennen.

Na 28km zat de 2e ronde er weer op en kwam ik weer bij de support aan. M'n linker kuit was een kilometer daarvoor beetje begonnen te klapperen, dus bij m'n vrouw en kinderen even kort gestops om te strekken en ze een grote knuffel te geven. Daarna snel weer door het centrum in waar m'n ouders weer op meerdere plekken stonden en voor de laatste keer langs de finish. De volgende keer zou ik het tapijt op mogen!

Nog 1x het parkje, nog 1x support plek neptune (de plek waar ik de eerste ronde langs sjokte en stopte voor m'n veters), nog 1x langs de grote boog met powerups van Super Mario waarbij ik op de knop voor het 'sterretje' drukte en het bekende deuntje begon te spelen, nog 1x langs de kinderen met een mario paddenstoel bord voor extra kracht en hub nog de liveband. En toen op 40km voor het laatst de atletiek baan op voor m'n bandje van de 3e ronde.

Ik had 3 verschillende kleuren bandjes verzameld en mocht nu het rode tapijt op! Nog 1x langs m'n ouders die mij de laatste 1,5km in schreeuwde (vrouw en kinderen waren richting finish gegaan) en nog 1x over de houten brug onder de stadstoren door en de finish straat in. En toen kwam daar het moment. Het rode tapijt met aan het begin de bel voor de 'First Timers'. Zo goed als nog ging aan die bel gesjord waarop de speaker de voor mij legendarische woorden uitsprak: Dennis, du är en ironman!

Na 10 uur, 47 minuten en 47 seconden kwam dit avontuur ten einde, ik ben een Ironman!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2CsNGQYJkWi9aMtdZ4kpyvQQmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbFtPpcsUrQtgZTXrseh6NLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFdzj2pV0tJDae1ZzmMCIbxybrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyRf5TJlrLAuHgCw6HOqyoV1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0XBXKnNxCA4PmUzb9iDct6Jslk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwYmXrRxDHPuUiVdtbnW9ClD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door denyos op 21-08-2023 15:58 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@denyos woah machtig! Prachtige prestatie en super dat je zo gesteund werd door je familie.
Lekker na genieten nu! Qua tegenslagen mag je volgens mij niet klagen als het idd alleen blijft bij wat knellende schoenen én een stram kuitje op het laatst.

Ooit een reguliere marathon gelopen, wat was je tijd daar?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• denyos
Dankjewel! Ik had zeker weinig te klagen. Ik heb ooit 1x een marathon gelopen. De Corona editie van Rotterdam die toen in oktober 2021 werd gehouden. Had daarvoor 2x getraind voor marathons die gecanceld waren, maar precies voor deze was ik toen geblesseerd en ziek geweest. PR was toen 4:03:37 dus ik heb ook een nieuw marathon PR van 4:00:22 nu 😅

Februari dit jaar liep ik een PR van 1:33:45 op de halve marathon. Dus er zit nog flink wat rek in het marathon PR als ik daar een goed blok voor zou draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door denyos op 21-08-2023 17:36 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 09:26
Dennis, wat een heerlijk verhaal en wat een toptijd.. Gefeliciteerd..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

denyos schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:33:
Dankjewel! Ik had zeker weinig te klagen. Ik heb ooit 1x een marathon gelopen. De Corona editie van Rotterdam die toen in oktober 2021 werd gehouden.
Nice, herkenbare omstandigheden. Ik zat toen in het zelfde schuitje.. Overigens een heerlijke editie was dat. Het publiek langs de kant toen was zó enthousiast. Maar inderdaad in jouw tijd zit nog wel wat rek. Wel knap dat je na een warming up van zwemmen en 180k fietsen een PR loopt op de marathon.

Ik ben stiekem een beetje aan het kijken en oriënteren naar een FD maar dan zal ik zeker geen PR gaan lopen :'(

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Ook ik zal even verslag doen van de IM Copenhagen afgelopen zondag :)

Na 3 jaar geleden de 70.3 van Gdynia (Polen) te hebben gedaan was het dit jaar tijd voor een hele en wel die van Kopenhagen.
Waarom Kopenhagen?

* Het is met eigen auto goed te bereizen zodat ik zelf de volledige controle heb over het vervoeren van de fiets (ik ben een beetje huiverig voor het gooien met bagage op Schiphol)
* Niet al te veel hoogtemeters (1150 om precies te zijn, vind af en toe een weekendje Zuid-Limburg wel leuk, maar ben geen echte klimmer. Dus de hilly bike courses vallen voor mij af)
* Marathon door het centrum van Kopenhagen = veel publiek langs de kant, ook van gewone locals. Heb het vooroordeel dat Ironmans in wat ruralere gebieden een stuk rustiger zijn, dus dat maakt de marathon zwaarder heb ik het idee

Eerst maar eens zwemmen dus. Door trainingen wist ik dat ik een zwemtijd zou moeten kunnen halen van 01:10 ongeveer, dus ik had me ingeschreven voor de groep met roze badmutsen (verwachte zwemtijd 01:09 - 01:13). Start ging lekker, maar bij de eerste boei merkte ik dat ik het veel te druk om me heen vond. Ik voelde bij iedere armslag wel de voeten van mijn voorganger en mijn voeten werden voortdurend geraakt door degene achter mij. Reden genoeg dus om iets meer uit de drukte te gaan zwemmen en dus iets ruimer de bochten te nemen. Dat was een goede keuze, want ik kon weer heerlijk mijn eigen tempo zwemmen en slagen maken zonder anderen te voelen. Uiteindelijk 01:13 gedaan over het zwemmen, maar het is wel ruim 4000 meter geworden door de ruimere bochten. Tevreden met het resultaat, liever een paar minuutjes langzamer maar lekkerder gezwommen dan 01:09 zwemmen in een continue wasmachine.

Door naar T1 die erg soepel verliep in net iets meer dan 5 minuten, nog even snel op de tast wat zonnebrand op m'n gezicht en nek gesmeerd terwijl het aan het miezeren was, maar de zon zou gaan schijnen als het goed was :P

Toen dus op de fiets. Op voorhand moet ik al zeggen dat ik denk ik de goedkoopste fiets van iedereen had, destijds in 2018 een model van het vorige seizoen en dus afgeprijsd van 1000 voor 800 euro (Sensa Milano Tiagra).Toen ik destijds die fiets kocht wist ik nog niet of het echt een grote hobby zou gaan worden, dus toen voor een basic model gegaan en eigenlijk nooit echt de behoefte gehad om duizenden euro's uit te geven aan een upgrade omdat het gewoon prima fietste. Gaat uiteindelijk om de benen nietwaar? ;)
Maar goed, voor mijn gevoel had 95% van de andere deelnemers een tijdritfiets van 10K+ :P
Desalniettemin knalde ik zonder problemen met 40 door de straten van Kopenhagen, de adrenaline deed goed z'n werk zullen we maar zeggen.
Eenmaal de stad uit iets rustiger gaan doen, maar alsnog voelde 31-33 heel comfortabel terwijl ik thuis tijdens trainingen nauwelijks boven de 29 uitkwam. Ik was daarom ook uitgegaan van een fietstijd van 6:30, zeker ook omdat er nog wel wat heuvels bedwongen moesten worden.
Goed gegeten en gedronken onderweg, elk uur 2 Maurten gels en 1 fles sportdrank, dus 85g koolhydraten per uur. Ook 2x gestopt om te plassen, dus met de hydratatie zat het wel goed.
Ik had dus verwacht ergens wel een zwaar moment te gaan krijgen op de fiets, maar die kwam maar niet. Steeds rond de 25 heuveltje op en dan weer met 45 naar beneden en hele stukken gewoon 33 aan kunnen houden.
Uiteindelijk kwam ik met 31,4 gemiddeld na 05:43 weer aan in T2.

T2 ging ook supersnel in net iets meer dan 3 minuten, meteen schoenen aan en beginnen aan de marathon!

Hier begon het dan toch voor het eerst zwaar te worden. De vooraf voorspelde zon (vandaar het insmeren in T1) was inderdaad flink gaan schijnen en het was denk ik zo'n 26 graden inmiddels. Ook kreeg ik al na ene paar kilometer last van een brandend gevoel in mijn hiel.
Ik had van te voren niet echt een marathontijd in gedachten omdat het zo zou afhangen van de staat waarin ik van de fiets af kwam. Maar iets in de richting van 04:00 en 04:30 dacht ik. Had afgelopen april 03:33 gelopen in Rotterdam, maar die 2 wedstrijden kun je natuurlijk niet met elkaar vergelijken.
Tijdens het 2e rondje van de 4 kwam ik er wat lekkerder in. Bij elke verzorgingspost om de 2,5 km even flink afgekoeld met sponsjes en brandslang en wat Gatorade en water gedronken. Ook elk half uur een gelletje, maar op den duur zat ik zo vol van dat spul dat dat er gewoon niet meer in ging.
Dus toen maar helemaal overgegaan op Gatorade en water. Wel te weinig koolhydraten per uur dus, maar liever dat dan de hele tijd misselijk of erger.
Uieindelijk 04:15 gedaan over de marathon en toen...

Na 11:23 de rode loper op gedraaid en de magische woorden "You are an Ironman!" gehoord! Zo blij want was altijd heel conservatief uit gegaan van een tijd rond de 13 uur. Meer dan 1,5 uur sneller had ik dus nooit verwacht!

Nu nog wat stijfjes en 2 blaren Kopenhagen aan het verkennen en maar eens nadenken over de volgende volgend jaar... Vitoria-Gasteiz of Cascais wellicht? Of buiten Europa (en dan ter plekke een fiets huren)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Super goed gedaan @ArmyOfQueens Gefeliciteerd!
Moest nog even aan je denken toen ik zondag door Denemarken terug naar huis reed. Was zondag een stuk warmer dan zaterdag.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 10:02
Hoi allemaal,
Vraag/advies nodig, ben nog een absolute beginner in triatlon land. 58 jaar en een aantal jaren loop ervaring. Waar ik tegen aan loop is het volgende. Elk onderdeel lukt me wel aardig, veel oefenen met zwemmen is noodzakelijk.
Nu train ik met mijn Garmin 945 en hierbij krijg ik zeer onwerkbare rusttijden voorgeschoteld. Hoe gaan jullie om met trainings belasting in zijn geheel? Heb al best wat lopen zoek, kom er helaas nog niet uit wat te doen.

Thanks Marcel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denyos
Ik negeer de rusttijden van m'n garmin. Zolang ik mij goed voel, train ik lekker. Daarbij wel vaak een ritme hanterend van 3 weken opbouwen, 1 week rustweek. In de rustweek verlaag ik dan de hoeveelheid trainingsduur naar ongeveer de helft van de 3e week. Het volgende blok van 4 weken begin ik dan op niveau van week 3 van het vorige blok. Eens per 2 blokken doe ik in die relatieve rust week vaak een FTP test en een run test om te kijken waar ik sta. Dan kan ik het volgende blok weer in met de juiste intensiteit en zie ik ook of de training aanslaat.

Ik gebruik verder Trainingpeaks als platform om al m'n data in te verzamelen. Deze geeft aan iedere training een zogenaamde TSS waarde gebasseerd op intensiteit en lengte van de training. Ik stuur dan vervolgens op de hoeveelheid TSS per week.
Daarnaast berekend Trainingpeaks ook nog een CTL (cumulatieve trainings load) waarbij je een gemiddelde TSS over de afgelopen 42 dagen te zien krijgt. Zolang die grafiek stijgt betekent het dat ik meer/harder aan het trainen ben en ik mijn belastbaarheid dus vergroot.

Ondanks dat ik best veel data analyseer is mijn gevoel echter sturend. Als ik echt het gevoel heb dat ik rust nodig heb, dan neem ik de rust ook gewoon. De training komt dan ook echt te vervallen en haal ik niet op een later moment in.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 10:02
@denyos

Dank voor je uitgebreide informatie. Ga me hier ook maar eens in verdiepen. Je hebt wel een goed punt te pakken, gevoel is leidend.

Groet,
Marcel

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Nou, afgelopen zaterdag was mijn triathlon debuut: De Gelreman stond op de planning! Begin november een racefiets gekocht, deze had ik nog niet en geen ervaring met wielrennen. Best een uitdaging om de drie sporten efficient in te plannen, qua trainingen, opbouw en belasting. Dus daar heb ik sinds eind november hulp bijgehad van een triathloncoach.

De komende maanden vlogen voorbij. Ups (nieuwe mijlpalen en een stijgende VO2 max) en downs (klein blessureleed) wisselde zich af. Maar achteraf was het allemaal leerzaam.

In de week voor de Gelreman kon ik in bed al bijna nergens anders meer aan denken. Een paklijst en alles opschrijven hielp wel om de spanning weg te nemen en gelukkig was de nachtrust na de pasta party (die zit bij je ticket, de avond voor de start) goed en was de spanning al een heel stuk minder.

4:45 uur, de wekker gaat en gelijk klaarwakker. Vandaag gaat het gebeuren, mijn debuut op de triathlon! Ik heb er zin in en voel me sterk. Laatste ritueeltjes en een goed ontbijt voor ik om 5:40 uur met de tas op de rug op m’n fiets spring richting de Rijkerswoerdse plassen. Daar staat al een dame klaar om de bike en helm check te doen voordat ik de transitiebak kan vullen met alle spullen die ik op dat eerder gemaakte lijstje had gezet. Voor de start zie m’n vrouw en coach nog even, laatste woorden en op naar het water. Daar merk ik gelukkig net op tijd dat de timing chip nog niet om m’n enkel zit, die zit nog in m’n tas die al bij de post race locatie staat :D Snel op en neer, tas omgooien, chip om de linker enkel en weer terug naar het water.

In het water kom ik een oude vriend die ik 22 jaar niet gezien heb tegen. Wat gepraat over triathlon en we gaan met z’n alle richting de virtuele startlijn voor de massastart.

Ik hoor het aftellen en het startsignaal: we gaan! Door de spanning lijk ik niet in m’n ritme te komen en ik merk dat m’n hartslag veel hoger is dan normaal. Geaccepteerd en rustig verder gezwommen. Na 1:03:09 zit het zwemmen er al op, de tijd vloog voorbij! Achteraf was m'n hartslag 172bpm gemiddeld, normaal zwem ik dan ~1:25 per 100m.

Op naar de fiets. Ik merk dat ik ervan aan het genieten ben en na de eerste kilometers voel ik me ontspannen (ik kwam als 11de uit het water en werd daarna door een hoop mooie fietsen ingehaald :D). De eerste twee rondjes gaan voor mijn doen hard en vliegen voorbij. Af en toe de nek wat bewogen en de rug gestrekt, alles bleef soepel en sterk aanvoelen. Helaas begint m’n maag na 140km op te spelen en lijkt het in de komende 10km alleen maar erger te worden. Ik hou op een gegeven moment ook de met water verdunde gelletjes niet meer binnen. Deze ervaring had ik één keer eerder gehad tijdens een langere duurrit. Wat destijds als een tegenslag voelde bleek nu een wijze les te zijn: Besloten om een tikje rustiger aan te fietsen en alleen nog water te drinken. Dat ging al een stuk beter, maar de maagproblemen bleven. Na 5:40:47 zit het fietsen erop en stap ik met een lach en wat lichte zorgen van de fiets.

T2 op m’n gemak doorgekomen en water gepakt bij de voedingspost naast de finish. Dat werd niet geaccepteerd door m’n maag en de inhoud lag 100 meter verderop tussen de struiken. Cola, schoot er door m’n hoofd. Dat is wat iedereen bij de vereniging altijd zei: als je maag niks meer wil is cola mogelijk de oplossing. 1,5 km later het eerste bekertje aangepakt en het bleek te kloppen! Na wat ontluchting van het darmstelsel leek het daar een stuk rustiger te worden. Maar kan dit wel op alleen cola? Genieten en we gaan het zien dacht ik. Gedurende het lopen bij iedere post een bekertje cola gepakt en ik kon zowaar blijven lopen! Niet het vooraf bedachte tempo (5:10-5:20), maar met een gemiddelde van 5:38 per kilometer nog best tevreden.

Na 10:45:39 kwam ik met een grote glimlach over de finish. Wat een evenement en wat was het lekker om genieten en afzien te kunnen combineren!

En de vrijwilligers: wat maken die een verschil zeg. Met een lach kreeg je je rondebandje om je pols en met evenveel plezier kreeg ik bij iedere post weer een spons en m’n geliefde bekertje cola. De vele aanmoedigingen van clubgenoten, kennissen, vrienden en andere mensen die langs de kant stonden hebben het voor mij een supermooie ervaring gemaakt.

Ook de Gelreman-organisatie verdient echt een dikke pluim! Alles was erg goed geregeld en de sfeer was super!

Echt een hele toffe ervaring en er echt van genoten! Nu in overleg met thuis eens kijken of de volgende ingepland kan gaan worden :)

Afbeeldingslocatie: https://uploads.metsander.nl/finish-gelreman-2023.jpg

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Wow dat is echt een mega debuut in deze mooie sport @CrashOne !
Zwemtijd is ook echt bizar goed, ik neem aan dat je een verleden hebt in de zwemsport? Zo niet, dan wil ik jouw trainer/coach graag leren kennnen!
Cola blijft een wondermiddel tijdens zo een event. Wat het is weet ik ook niet, maar ik ga altijd goed op een bekertje cola tijdens het lopen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

denyos schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:31:
Wow dat is echt een mega debuut in deze mooie sport @CrashOne !
Zwemtijd is ook echt bizar goed, ik neem aan dat je een verleden hebt in de zwemsport? Zo niet, dan wil ik jouw trainer/coach graag leren kennnen!
Cola blijft een wondermiddel tijdens zo een event. Wat het is weet ik ook niet, maar ik ga altijd goed op een bekertje cola tijdens het lopen.
Ja, ben een oud wedstrijdzwemmer, maar ik baalde juist van het zwemmen :D Maar ach, die paar minuten had het verschil ook niet gemaakt.

Wil me komende jaar gaan richten op sneller fietsen en lopen en volgend jaar eens gaan kijken of het richting de 10 uur kan. En ik denk erover na om ergens iets van een voedingstest te laten doen om zo tot een beter voedingsplan te komen. Wellicht dat er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben? Gaat mij vooral om het verdragen van bepaalde voeding.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:37
Ik ben al langere tijd lezer van dit en het hardloop forum, eerste keer poster, ik vond het nu wel eens tijd worden want ik had vandaag mijn triatlon debuut!

Eigenlijk was ik nooit echt een fanatieke sporter, af en toe een uurtje zwemmen met collega’s totdat we verplicht moesten thuis werken door de Coronapandemie. Hier hardlopen, en in mindere maten wielrennen, als hobby opgepakt.

Eind 2022 tijdens opbouwen richting een 50km trail liep ik mezelf een lopers knie aan, tijdens slepende herstel wou ik toch wel een doel hebben zonder te veel belasting op mijn knie, ik schreef me dus in voor de sprint triatlon in Alphen aan den rijn.

Het zwemmen is mijn zwakste onderdeel aangezien ik de borstcrawl aan de hand van filmpjes, en tips van de eerdergenoemde collega’s, aangeleerd heb. In de laatste maand kwam ik toevallig in mijn omgeving het bedrijf sport-lab tegen, ik heb hierdoor uiteindelijk met Thijmen (welke zelf eerste was tijdens deze sprint) 3 zwem sessie gedaan in hun endless pool en ook nog een volledige triatlon wissel training geoefend.

Ik voelde me vanmorgen dus goed voorbereid! Als debutant lag mij streven in uitlopen van de triatlon maar ik had stiekem toch ook een streeftijd van 1:30:00 in gedachte.

Na een licht ontbijt maar die kant op want de wisselzone ging om 08:15 al open! Alles liep eigenlijk soepel, op koude voeten van de ochtenddauw na. Om 09:15 was de start van het zwemonderdeel, gelukkig was het in het water warmer dan op het land.

Mijn horloge had wat vertraging in het GPS signaal oppakken maar ik had de 750m zwemmen in 16:07 overbrugd, ik kwam als 53e van de 194 overal het water uit.

Door naar T1, meeste van de benodigde 01:57 gingen op aan het gevecht met de wetsuit. Nu snel met de helm op, fiets in de hand de wisselzone uit.

Over naar fietsen, het parcours heeft een aan/uitloop van 1.85km waarna er 3 rondjes van 6.4km volgde. Er stond redelijk wat tegen wind op een open stuk terug maar dat moest het plezier niet drukken, nog aardig wat mensen in kunnen halen. Inclusief aan/uitloop is de afstand 22.9km geworden wat ik in 42:27 heb afgerond, ik kwam als 46ste van 192 overal van de fiets af.

Met de tips om de fietsschoenen los te maken in de uitloop ging T2 eigenlijk soepel, wel wat moeite sokken waardoor T2 uiteindelijk 01:48 duurde, en door!

Hardlopen, als favorieten onderdeel had ik hier al zin in toen ik nog met mijn laatste fiets rondje bezig was. Na de eerste 500m waren voor het eerst deze ochtend mijn voeten opgewarmd. Het was een mooi rondje om de plas van exact 5km, ook hier nog aardig wat mensen in gehaald. Het hardlopen heeft me 22:31 gekost, op dit onderdeel was ik 29ste van de 192 overal.

Uiteindelijk heb ik mijn eerste sprint triatlon in 01:24:52 afgerond, dus zowel het hoofddoel als de streeftijd behaald. Overal ben ik als 33ste geëindigd (toevallig hetzelfde als mijn start nummer), deze ervaring was voor herhaling vatbaar maar nu eerst maar eens met de beentjes omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuMKverlUezcmZXSBgmSSUuEw3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wD0bcqxPvktNAhcLMPmRBfpw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Gefeliciteerd! Mooi resultaat voor je eerste triatlon. Voor het lopen op deze kortere afstand zou je een volgende keer de sokken achterwege kunnen laten. Het is “maar” 5km en het scheelt toch best veel tijd tijdens de transitie. Maar nu eerst lekker genieten van je prestatie. 🍻

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00
Kawa schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:41:
Ik heb hier al wat meegelezen maar mag nu ook van me laten horen want ik heb me ingeschreven voor mijn eerste triathlon en dat is die van Alphen op 24 september. Ik ben helemaal nieuw in de wereld van trisuits, wetsuits (afgezien van duiken en windsurfen wat ik 30 jaar geleden heb gedaan :p)
Zelf denk ik eerst alleen een trisuit te kopen en nog even te wachten met een wetsuit. Dan is de keus voor één met of zonder mouwen en neig ik naar zonder.
Mocht Alphen bevallen dat zit ik voor 2024 aan de Ironman 70.3 van West Friesland te denken dus plannen genoeg :)
Ik heb gisteren dus mijn eerste triatlon gedaan en dat was de 1/4 van Alphen :) tri-suit en wetsuit had ik ondertussen aangeschaft en ben zeker blij dat ik niet met het wetsuit gewacht heb. Dat zwemt toch een stuk beter/makkelijker (hier kom ik straks kort op terug) dan zonder.
10 weken geleden ongeveer heb ik voor het eerst geprobeerd een stuk te gaan zwemmen om te zien hoe dat gaat en heb dat volledig onderschat. Na een meter of 30 in ademnood en meer schoolslag dan borstcrawl kunnen doen zonder enige snelheid te hebben :+
Ik heb daarna direct een afspraak gemaakt voor een personal training en in de weken daarop wekelijks in het zwembad geoefend. Een maand geleden een openwater clinic gedaan en heb een aantal keer in open water getraind om het geleerde in praktijk te brengen.

Fast-forward naar gisteren, 24 september D-date. Ondanks een aflopende verkoudheid en me niet 100% top fit te voelen had ik er erg veel zin in. Uiteraard helpt het klein beetje spanning voor het onbekende ook wel mee. Aangekomen rond half 10, startbewijs opgehaald en fiets in het rek gezet. Om half 11 was blijkbaar de briefing die ik totaal gemist heb omdat ik nog bezig was met wetsuit aantrekken, gelletjes klaarleggen, etc konden we rond 11 uur van start.

Het water in, zwemmen!
De grond en het gras was nog best koud, maar het water was heerlijk op temperatuur. Ik ben lekker in het water gaan zitten om te wachten en bij het startsignaal ben rustig van start gegaan. Ik kreeg snel m'n (borstcrawl) slag te pakken tot ongeveer 1/3 van de afstand, na de eerste boei, waar het enorm druk werd en ik uit m'n ritme viel. Borstcrawl lukte even niet i.v.m. m'n ademhaling dus dan maar een stukje schoolslag in de 'wasmachine'. Echter kwam ik er achter dat schoolslag in een|mijn wetsuit enorm zwaar is waardoor m'n hartslag nog meer omhoog ging. Shit dit gaat verkeerd.. wat nu! Ik ben toen maar naast het parcours gaan zwemmen om even op adem te komen en heb rustig geprobeerd m'n slag terug te krijgen wat gelukkig lukte. Uiteindelijk heb ik zo de laatste helft op een voor mij prima tempo kunnen uitzwemmen. Yes het zwemmen was gelukkig gelukt en achter de rug!!

Met lichte benen naar de fiets.
Dat de transitie fiets->lopen even wennen is wist ik al, maar nieuw voor me was dat dit ook zo voelde na het zwemmen. Naja het was maar een stukje lopen naar de fiets. Wetsuit uit, 2 gelletjes erin, schoenen aan, helm en bril op en Go!!! We moesten 3 ronden van ongeveer 13 km. De eerste ronde voelde perfect en kon een lekker constant tempo rijden. bij ronde 2 en 3 leek het meer te gaan waaien en waren er flinke stukken met tegenwind wat goed merkbaar was en waarbij ik merkte dat de verkoudheid nog niet uit m'n lijf was. Hier had ik helaas wat verval in m'n rondetijd. Uiteindelijk waren de 40km's achter de rug en kon ik aan het lopen beginnen.

Laatste loodjes.. run!
Het lopen ging me erg goed af. De eerste km's waren voor m'n gevoel of ik met 2 gipsen poten liep, maar kon m'n juiste ritme vervolgens snel oppakken. Ik kon tijdens het lopen weer wat tijd 'goedmaken' t.o.v. het fietsen en heb meer mensen gepasseerd dan dat ik zelf ingehaald werd. In ronde 2 begonnen m'n benen wel wat te protesteren, althans een paar spieren maar kon ik zelfs nog iets versnellen om uiteindelijk over de finish te komen en mezelf een triatleet te noemen :)

Ik ben uiteindelijk over de finish gekomen in 2:45:36
Zwemtijd: 0:25
Fietsen: 1:23
Lopen: 0:50

Fotootje erbij :+ Is het focus of is het 'loop en zak niet door m'n hoeven' :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4AglkCVLPfzu3kubS2YIh-xmQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGc8noGP8zWvGZAZQFqyWdD3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Kawa op 25-09-2023 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
Ik heb me ook maar gelijk ingeschreven voor de Ironman 70.3 van West Friesland voor volgend jaar :)

Om het feestje compleet te maken ook voor de marathon van Rotterdam. Beide inschrijvingen gingen vandaag open!

Heb ik weer een mooi doel om naar toe te werken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Kawa op 27-09-2023 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:25

ken-dj

Life is short break the rules

Kawa schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:01:
Ik heb me ook maar gelijk ingeschreven voor de Ironman 70.3 van West Friesland voor volgend jaar :)

Om het feestje compleet te maken ook voor de marathon van Rotterdam. Beide inschrijvingen gingen vandaag open!

Heb ik weer een mooi doel om naar toe te werken :)
Idem dito oOo :)F

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Mooie doelen! Helaas heb ik de zaterdag voor West-Friesland een bruiloft aan de andere kant van het land waardoor ik hem in 2024 moet overslaan. Rotterdam staat nog even met potlood opgeschreven, momenteel beetje aan het kwakkelen met de gezondheid. Ben een week na Kalmar weer vol gaan trainen omdat ik nog zo vol met motivatie zat. Maar nu trekt m'n lichaam toch aan de bel. Vermoed dat ik iets te weinig rust heb genomen.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:25
denyos schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:44:
Mooie doelen! Helaas heb ik de zaterdag voor West-Friesland een bruiloft aan de andere kant van het land waardoor ik hem in 2024 moet overslaan. Rotterdam staat nog even met potlood opgeschreven, momenteel beetje aan het kwakkelen met de gezondheid. Ben een week na Kalmar weer vol gaan trainen omdat ik nog zo vol met motivatie zat. Maar nu trekt m'n lichaam toch aan de bel. Vermoed dat ik iets te weinig rust heb genomen.
Je bent natuurlijk ook welkom als vrijwilliger. Dat kan best met een houten kop van een goed bruiloftsfeest. Ben je toch een beetje onderdeel van het evenement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 22:03

Toppertje

www.davideografie.nl

Leuk om verschillende ervaringen te lezen! Knap gedaan allen.
Ik heb dit jaar helaas geen triathlon gedaan, maar de planning is om dat volgend jaar wel weer te gaan doen, na veel achtste en kwart afstanden wil ik wil een halve en misschien een hele in 2024 gaan doen.

De triathlons die ik eerder heb gedaan fietste ik altijd met mijn gewone helm die ik op de racefiets en mtb ook altijd op heb. Maar voor komend seizoen ben ik toch opzoek naar een andere helm, het liefst natuurlijk met aerodynamisch voordeel.

Ik zie tijdrit helmen waarbij ik mij afvraag hoe de ventilatie is (bijv. de Giro Aerohead MIPS) , en ik zie redelijk gewone racefiets helmen waarbij ik mij afvraag hoe "aero" ze zijn (bijv. De Abus Gamechanger).

Ik twijfel eigenlijk tussen deze twee helmen, eerstgenoemde is echt alleen voor triathlons, en misschien minder fijn bij warm weer?
Laatstgenoemde kan ik altijd op (ook op de racefiets) en wellicht fijner bij warm weer?

Benieuwd naar jullie mening en wat voor helm jullie hebben en waarom! 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Ik heb twee helmen:
  • tijdrit helm, Rudy project The Wing. Deze heeft als voordeel tov een hoop andere helmen dat er een optie is om ventilatie open te doen (magnetisch frontje dat je weg haalt)
  • BBB Tithon, is meer een normale helm met stuk minder ventilatie gaten. Deze gebruik ik op de normale race fiets
Mocht ik ooit besluiten om de bergen of wat zuidelijker te gaan fietsen, dan zou een helm met meer ventilatie wel nuttig zijn.

Bedenk bij een Aero helm ook hoe die bij jou zit en of je de benodigde houding lang genoeg kan volhouden. Een punt naar achteren werkt alleen als die punt netjes tussen de schouders valt. Als je die houding niet kan volhouden, dan werkt het eerder tegen je dan dat je er voordeel van hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door denyos op 29-09-2023 19:01 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kawa
De inschrijving is open voor de Go Triathlon Brouwersdam.
Ik heb me net maar direct ingeschreven voor de Brouwersdam90 *O*

https://gotriathlon.bbtiming.com/event/258

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:52

Galois

1811 - 1832

En hoe gaat het met de 2024 triathlonplannen?

Ik ga mijn eerste 1/2 triathlon doen! Amsterdam, op 9 juni.

Al meerdere 1/4 (en olympische en 1/8ste) gedaan en in 2020 ook al eens ingeschreven voor een 1/2. Helaas werd deze toen (corona) afgelast. Dus nu is het moment daar!

Ik moet mijzelf er wel weer toe zetten om te gaan zwemmen. Fietsen en hardlopen blijf ik doen (samen zo'n 5x per week), maar sinds de 1/4 triatlhon die ik in september gedaan heb, heb ik niet meer gezwommen |:(

Ik ben van plan om va. kerst het zwemmen weer op te pakken eens per week en dan in het voorjaar 2x per week te zwemmen.

Ik ben niet de snelste zwemmer, maar 40 minuten over 1,9 km moet haalbaar zijn. Mijn doel wordt wel om onder de 5 uur te finishen! (en ik weet van mijzelf: ik leg mijn doelen altijd erg ambitieus en faal dus vaak ;)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 11:26
Hoi, wil in juni 2024 een olympische triatlon doen. Doel is uitlopen maar ook weer niet de laatste tijd klokken. Heb redelijk ervaring in wielrennen (dat heb ik de afgelopen 5 jaar immers veel gedaan en 40km fietsen is dan ook geen probleem).

Ben al een paar maanden aan het trainen met hardlopen (zit nu op 5km). Heb dit vroeger meer dan 15 jaar geleden gedaan en deed toen training voor de marathon, helaas niet gehaald ivm knie problemen echter 10km ging vaak probleemloos.

Zwemmen nog geen ervaring in maar kan wel een half uur borstcrawl. Ben sowieso van plan om lessen te nemen in 2024.

Nu ben ik dus op zoek naar een trainingsschema voor de kwart / olympische triatlon. Maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Het ene schema geeft aan 4x per week http://fitasticlife.nl/wp...chema-kwart-triathlon.pdf
En andere schemas gaan weer uit van min 5 tot 6 keer per week sporten.
Persoonlijk vind ik 4x per week prima maar 5 of 6 wordt voor komend jaar een beetje teveel nog. Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door aaaido op 31-12-2023 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
Op zich kan je wel uit de voeten met 4x per week trainen maar je traint dan 3 verschillende sporten dan allemaal slechts 1x per week, verwacht dus geen wonderen. Maar met consistentie ga je een heel eind komen en ga je de finish zeker wel halen! Het scheelt al enorm dat je 30 minuten de borstcrawl kan zwemmen. Menig starter in de triatlon heeft problemen met het zwemmen.

6 trainingen ga je best vaak terug zien in schema’s. Dan kan je iedere sport 2x per week trainen, want zoals het bij veel sporten is: 1 is geen. Goed om de basis bij te houden maar vaak te weinig om echt progressie te maken.
Is het nodig voor je eerste kennismaking met de sport? Absoluut niet! Voor mijn eerste triatlon kwam ik ook maximaal op 4 trainingen per week uit, en daarbij eindigde ik keurig in de middenmoot.

Ik zat even naar het gelinkte schema te kijken en wat mij daarbij opvalt is dat de koppeltrainingen in ieder geval in de eerste paar weken “verkeerd om” zijn. Eerst hardlopen en daarna fietsen. Dat zou ik dus direct omdraaien: in de basis altijd eerst fietsen en daarna hardlopen. Juist die overgang van fietsen naar lopen is vreemd in het begin en goed te trainen voor de triatlon.

[ Voor 21% gewijzigd door denyos op 31-12-2023 16:02 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27
denyos schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:59:
Op zich kan je wel uit de voeten met 4x per week trainen maar je traint dan 3 verschillende sporten dan allemaal slechts 1x per week, verwacht dus geen wonderen. Maar met consistentie ga je een heel eind komen en ga je de finish zeker wel halen! Het scheelt al enorm dat je 30 minuten de borstcrawl kan zwemmen. Menig starter in de triatlon heeft problemen met het zwemmen.

6 trainingen ga je best vaak terug zien in schema’s. Dan kan je iedere sport 2x per week trainen, want zoals het bij veel sporten is: 1 is geen. Goed om de basis bij te houden maar vaak te weinig om echt progressie te maken.
Is het nodig voor je eerste kennismaking met de sport? Absoluut niet! Voor mijn eerste triatlon kwam ik ook maximaal op 4 trainingen per week uit, en daarbij eindigde ik keurig in de middenmoot.

Ik zat even naar het gelinkte schema te kijken en wat mij daarbij opvalt is dat de koppeltrainingen in ieder geval in de eerste paar weken “verkeerd om” zijn. Eerst hardlopen en daarna fietsen. Dat zou ik dus direct omdraaien: in de basis altijd eerst fietsen en daarna hardlopen. Juist die overgang van fietsen naar lopen is vreemd in het begin en goed te trainen voor de triatlon.
Ik zou ze niet omdraaien. Waarschijnlijk is het bedoeld om de impact van het lopen in de eerste weken niet enorm hoog te maken, maar wel omvang uit te breiden.

Ik ben zelf ook niet zo belastbaar op lopen en doe dit soort trainingen vaak om wel de omvang naar halve marathon te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J74Url_YDDHlK5nzPVY1uNghjuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Qla7q9ZMtxakgyKXSeNqc39.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, eerste inschrijving voor 2024 is een feit! Moet verder even kijken wat ik aan triatlon en duatlons wil doen. Heb 2023 afgesloten met de cross duathlon de Peel. Ik was duidelijk niet goed voorbereid, dit jaar ook maar eens anders aanpakken!

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:52

Galois

1811 - 1832

@aaaido ik snap heel goed wat je zegt dat 4x per week trainen wel haalbaar is, maar 5 of 6x niet.

Waar ik wel vaker over na heb gedacht, maar niet echt een goede onderbouwing voor heb (behalve gezond verstand :)).

Stel je gaat een training doen van 50 km fietsen, dan kan je misschien beter deze training wijzigen in 35 km fietsen en 7 km hardlopen. Qua tijd zal het je ongeveer evenveel kosten, maar ik denk dat het een betere training is voor een triatlon.

(maar misschien dat andere ervaren triatlonsporters hier een mening over hebben?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Niet ervaren want heb pas 1 keer een 1/4 afstand gedaan maar ik train iets alternatief tov de meesten denk ik.

Afgelopen september heb ik op basis van wekelijks 4x trainen met 2x Crossfit (1uur), 1x hardlopen (variërend tussen de 8 en 21km per keer) of 1x fietsen (variërend tussen 50 en 100km per keer) en 1x per zwemmen (1 tot 2km per keer) de 1/4 afstand gedaan in 2:45uur en was daarmee geloof ergens 190e van 300. Conditioneel ging het prima maar de pijntjes (incl. spierpijn de dagen erna) waren erger dan ik verwachtte. Dus eigenlijk was mijn training niet voldoende.

Momenteel werk ik naar de Rotterdam marathon toe waardoor ik meer focus op het hardlopen (voor mij de eerste hele). Daarnaast die ik dus 2x Crossfit per week wat voor mij de interval en deels bricktraining redelijk afdekt.
Vorig jaar moest ik het zwemmen van 0 ervaring oppakken (gestart in juni en de 1/4e was in september) dus dat kan ik doorpakken voor dit jaar.

Mijn trainingsplan voor dit jaar is om wel meer te fietsen en te zwemmen. Van 1x lopen OF 1x fietsen per week wil ik beide wekelijks gaan doen en wil ik 1x per week zwemmen.

Tot de marathon is dat:
2x lopen
2x crossfit
1x fietsen (nu op de trainer)
Af en toe, maar niet wekelijks zwemmen

Na de marathon:
1 x lopen
2 x crossfit
2 x fietsen
1 x zwemmen

Ik hoop hiermee begin mei klaar te zijn voor de Brouwersdam90 en eind juli voor de 70.3 van Westfriesland.

Sowieso is de Brouwersdam90 een mooie benchmark voor me om te bepalen wat ik nog extra of anders moet doen voor Westfriesland

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M@cer
aaaido schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:19:
Hoi, wil in juni 2024 een olympische triatlon doen. Doel is uitlopen maar ook weer niet de laatste tijd klokken. Heb redelijk ervaring in wielrennen (dat heb ik de afgelopen 5 jaar immers veel gedaan en 40km fietsen is dan ook geen probleem).

Ben al een paar maanden aan het trainen met hardlopen (zit nu op 5km). Heb dit vroeger meer dan 15 jaar geleden gedaan en deed toen training voor de marathon, helaas niet gehaald ivm knie problemen echter 10km ging vaak probleemloos.

Zwemmen nog geen ervaring in maar kan wel een half uur borstcrawl. Ben sowieso van plan om lessen te nemen in 2024.

Nu ben ik dus op zoek naar een trainingsschema voor de kwart / olympische triatlon. Maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Het ene schema geeft aan 4x per week http://fitasticlife.nl/wp...chema-kwart-triathlon.pdf
En andere schemas gaan weer uit van min 5 tot 6 keer per week sporten.
Persoonlijk vind ik 4x per week prima maar 5 of 6 wordt voor komend jaar een beetje teveel nog. Iemand tips?
Maak je ook niet te druk om een olymische afstand, daar hoef je echt geen topsportleven voor te leven, zeker niet als je niet de snelste tijd wil neerzetten en al redelijk sportief bent..

Als je zorgt dat je alles een beetje bijhoudt en rustig uitbreid de komende maanden komt het echt wel goed. Steek ook niet teveel moeite in het zwemmen, want dat is maar een klein onderdeel van het hele gebeuren en als je rustig aan doet (er zijn ook heel veel mensen die schoolslag zwemmen) kom je er ook wel. Als je al een half uur achter elkaar borstcrawl kan zwemmen ben je al een heel eind. Je kan veel meer tijd winnen met het verbeteren van fietsen en lopen. Ga ook eens een stukje lopen nadat je gefietst hebt, dat is voor veel mensen de lastigste omschakeling.

Ga vooral genieten en beleef plezier aan het sporten.. Dan ga je vanzelf vaker wat progressie oplevert. Als je je elke training naar je fiets of schoenen moet slepen wordt het een stuk lastiger. Wanneer je wil en er plezier uithaalt is zelfs een hele IRONMAN te doen. Ga een keer kijken bij een hele afstand en zie hoeveel voldoening de mensen eruit halen die er 12 of 13 uur (of langer) over doen, dat is veel leuker dan de toppers.

Op weg naar mijn IRONMAN (zonder schema) ging ik 1 a 2 keer per week 2km zwemmen en kwam netjes achterin de middenmoot binnen en heb vervolgens heel veel tijd gewonnen met fietsen waar ik heel veel tijd in had gestoken. Nou vind ik sporten wel heel leuk en belangrijk en probeer eigenlijk wel elke dag iets op Strava te zetten >:)

[ Voor 12% gewijzigd door M@cer op 03-01-2024 17:10 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Zo, mijn wedstrijdschema voor dit jaar begint ook langzaam vorm te krijgen. Paar wedstrijdjes in 2e divisie met de club, halve van nieuwkoop en laatste vraagteken is welke afstand ik in Almere ga doen. Veilig een halve of, na het succes van Kalmar afgelopen jaar, toch wederom een hele.
Zelf zou ik graag nogmaals een hele doen, maar ik ga van het gezin niet dezelfde hoeveelheid tijd krijgen om te trainen als afgelopen jaar.

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• M@cer
We gaan het toch nog een keer doen.. Gisteren, samen met mijn vrouw, ingeschreven voor IRONMAN Barcelona..

In 2021 heeft mijn vrouw al meegedaan en was toen goed bevallen.. Nu alleen de FD (70.3 is geschrapt) en een makkelijker fietsparcours, dus dat is een voordeel.

We gaan de boel weer oppakken na een triathlonloos jaar. Als voorbereiding wil ik de Halve van Nieuwkoop doen en nog wat kleinere wedstrijden. Halve IRONMAN in Hoorn had ook leuk geweest, maar het geld wat we uitsparen door met Nieuwkoop mee te doen kunnen we 1 startbewijs in Barcelona voor kopen, dus die keuze was snel gemaakt.

Maar eerst het zwemmen maar weer eens oppakken, want die 2 km over heel 2023 zet weinig zoden aan de dijk.. Fietsen en hardlopen heb ik wel gewoon onderhouden en ben ik niet zo bang voor (lopen is altijd de hel >:) )

[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 29-01-2024 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21
Ik ga ook weer meedoen..... dit keer in Hoorn.... maar dan als TeamLeader...;-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 10:35
Ik moest even zoeken naar een triatlontopic, maar het verbaast me niet dat die er is.

Ik ga ook meedoen met de halve triatlon in Hoorn (ik woon 500m bij de start-/wisselplek in de haven vandaan, dus vandaag dat ik bewust voor deze kies :)). Dit wordt de eerste keer voor mij! Hardlopen heb ik ervaring in maar nog nooit langer gelopen dan een damloop. Wielrennen doe ik graag en veel. Goed zwemmen moet ik nog leren.

Het wordt een enorme uitdaging, maar heb er heel veel zin in. Ik hoef echt niet de snelste te zijn, als ik hem maar op een voor mij mooi tempo kan doen. Ik ga mee doen met een triatlontraject van een lokale crossfitclub die dat eerder begeleid hebben en het nu weer met een groep doen.

Vind het nog wel érg spannend en moet in m'n hoofd de knop nog een beetje om zetten. :) Maar als ik het niet doe, heb ik als ik daar sta te kijken ook enorme spijt, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Als je al veel fietst en een basis hebt voor hardlopen gaat het goed komen. Zeker met zo’n traject.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kawa
Gisteren mezelf ook weer ingeschreven voor de kwart Triathlon van Alphen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-06 20:49
Giel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:43:
Ik moest even zoeken naar een triatlontopic, maar het verbaast me niet dat die er is.

Ik ga ook meedoen met de halve triatlon in Hoorn (ik woon 500m bij de start-/wisselplek in de haven vandaan, dus vandaag dat ik bewust voor deze kies :)). Dit wordt de eerste keer voor mij! Hardlopen heb ik ervaring in maar nog nooit langer gelopen dan een damloop. Wielrennen doe ik graag en veel. Goed zwemmen moet ik nog leren.

Het wordt een enorme uitdaging, maar heb er heel veel zin in. Ik hoef echt niet de snelste te zijn, als ik hem maar op een voor mij mooi tempo kan doen. Ik ga mee doen met een triatlontraject van een lokale crossfitclub die dat eerder begeleid hebben en het nu weer met een groep doen.

Vind het nog wel érg spannend en moet in m'n hoofd de knop nog een beetje om zetten. :) Maar als ik het niet doe, heb ik als ik daar sta te kijken ook enorme spijt, haha.
Heb je helemaal geen zwemervaring? Want wellicht is het dan ook raadzaam om echt specifieke zwemtraining te gaan doen (eerst techniek en dan afstand opbouwen).

Ik zwem bv 1x per week met een trainer. Eerst deed ik dat 1-op-1 en nu met een groepje van 6. Gewoon een uur lang op techniek focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
sanger1981 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Heb je helemaal geen zwemervaring? Want wellicht is het dan ook raadzaam om echt specifieke zwemtraining te gaan doen (eerst techniek en dan afstand opbouwen).

Ik zwem bv 1x per week met een trainer. Eerst deed ik dat 1-op-1 en nu met een groepje van 6. Gewoon een uur lang op techniek focussen.
Dank voor je tip. Ik heb gisteren een presentatie gehad van het traject dat ik ga volgen. Dat is inclusief een zwemtrainer - wel in groepsverband - waarbij we eerst op techniek gaan focussen. Het wordt sowieso wel een ding, dat zwemmen. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Werd ons ook verteld om een buoy-plank te kopen voor tussen de benen, en plankje voor onder de armen om tijdens de lessen te gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Giel schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:03:
[...]

Dank voor je tip. Ik heb gisteren een presentatie gehad van het traject dat ik ga volgen. Dat is inclusief een zwemtrainer - wel in groepsverband - waarbij we eerst op techniek gaan focussen. Het wordt sowieso wel een ding, dat zwemmen. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Werd ons ook verteld om een buoy-plank te kopen voor tussen de benen, en plankje voor onder de armen om tijdens de lessen te gebruiken. :)
Als je dan toch dingen gaat kopen... Besteed voldoende tijd aan een goede zwembril. En ik kan niet zonder mijn front snorkel, dat is misschien wel mijn beste zwemgerelateerde investering geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Market
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32
Hee leuk, een triathon-topic.

Ik ben vorig jaar ingestapt in de sport. Redelijk vanaf nul gestart, en zowel de 5150 in Westfriesland als een kwart in Abbekerk (net) binnen de 3 uur weten te finishen.

Als kind heb ik wel op wedstrijdzwemmen gezeten, maar nooit in de prijzen gevallen. Fietsen ging vanaf 0, nog nooit eerder op een wielrenfiets gezeten. Hardlopen ook wel eerder gedaan, maar nooit echt verder dan 10km.

Ik heb een vrij eenvoudig schema aangehouden, wat in november 2022 begon met wekelijks vanaf 15km fietsen en rondjes van 5km lopen. Over de maanden heen langzaam uitgebouwd naar 60km fietsen en 15km hardlopen. Niet dat mijn conditie zo slecht was, maar ik wilde vooral het rustig opbouwen zodat het ook leuk en haalbaar bleef. Vanaf eind april ben ik in het buitenbad gaan zwemmen. De ademhaling en borstcrawl was ik niet verleerd, maar de snelheid zat er net als vroeger niet in.

Sportief ‘dieptepunt’ vorig jaar was dan ook dat ik als laatste van mijn serie uit het zwembad kwam tijdens de triathlon Abbekerk. Of eigenlijk dat het publiek al denkt dat je een baantje eerder al klaar bent. En dan dus al applaudisseert. En dat je dan nog 50 meter moet. -O-

Goed, dat moet dus veranderen, want met zwemtijden van 2:15/2:20(/100m) kan ik dit jaar niet aankomen. Ik ga dit jaar namelijk in ieder geval de 111 triathlon in Bilzen (BE) doen, 1km zwemmen, 100km fietsen en 10km hardlopen. Waarschijnlijk 5 weken daarna de 70.3 in Westfriesland.

Vrijdag eerste les van een borstcrawl cursus voor gevorderden. *O*

[ Voor 0% gewijzigd door Market op 07-02-2024 12:11 . Reden: zwemtempo verduidelijkt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:46
miel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:57:
Ik ga ook weer meedoen..... dit keer in Hoorn.... maar dan als TeamLeader...;-)
TeamLeader van vrijwilligers? Heb vorige week toevallig een mail gestuurd naar IM om aan te geven dat ik vrijwilliger wilde worden maar niets teruggehoord ;)

Als jij contacten heb mag je me evt ook DM-en :)

Overigens voor komend seizoen me ingeschreven voor de Halve van Nieuwkoop en eindelijk mijn 1e hele, Almere (thuiswedstrijd :o ), de ene keer heb ik er enorm zin in, en de andere keer vind ik het toch wel heel spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
frankyboy707 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:44:
[...]

TeamLeader van vrijwilligers? Heb vorige week toevallig een mail gestuurd naar IM om aan te geven dat ik vrijwilliger wilde worden maar niets teruggehoord ;)

Als jij contacten heb mag je me evt ook DM-en :)

Overigens voor komend seizoen me ingeschreven voor de Halve van Nieuwkoop en eindelijk mijn 1e hele, Almere (thuiswedstrijd :o ), de ene keer heb ik er enorm zin in, en de andere keer vind ik het toch wel heel spannend...
Ik ben zelf teamleader voor de swim.... dat is mijn "expertise"......

ik zal eens polsen bij de race director.... komt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Ik wil me ook wel aanmelden als vrijwilliger voor 23 juni, kan nog nergens een officieel aanmeldformulier vinden, dus dan maar bij deze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:25
ArmyOfQueens schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:54:
Ik wil me ook wel aanmelden als vrijwilliger voor 23 juni, kan nog nergens een officieel aanmeldformulier vinden, dus dan maar bij deze ;)
Staat wel enigszins verstopt op de site maar het kan al wel.

Without volunteers there wouldn’t be an IRONMAN event. Volunteers are the people who make sure athletes, spectators and representatives of the media have a unforgettable experience.

We’re looking for volunteers all IRONMAN The Netherlands events. Do you want to help us build the finish area? Are you the one who hands out medals to the athletes? Or do you want to help us with registrations?

Sign up to be a volunteer today and make sure you don’t miss this!*

*Registrations for volunteers will follow soon. If you want to sign up already, please send an e-mail to westfriesland70.3@ironman.com

Ikzelf ben vorig jaar ook vrijwilliger geweest bij de drankpost voor de schouwburg. Ga zoiets dit jaar weer doen. Hopelijk dit jaar iets minder stappen maken met water op mijn rug. Afgelopen jaar was het 30 km lopen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Niconing schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Ikzelf ben vorig jaar ook vrijwilliger geweest bij de drankpost voor de schouwburg. Ga zoiets dit jaar weer doen. Hopelijk dit jaar iets minder stappen maken met water op mijn rug. Afgelopen jaar was het 30 km lopen met water.
Dan hebben we vorig jaar samen daar gestaan.. Bizar, te weinig water en te warm.. Water bij inwoners vragen en met grote emmers de dijk op. Het had ook wel weer wat >:)

Zie trouwens dat je, volgens mij, geen tas krijgt bij de 5150 dit jaar.. In mijn ogen een verkeerde bezuining.

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 08-02-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market
M@cer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Zie trouwens dat je, volgens mij, geen tas krijgt bij de 5150 dit jaar.. In mijn ogen een verkeerde bezuining.
Ach, de hele website van Ironman zitten wel meer eigenaardigheden in, je gaat naar een verschillende pagina's als je de registreer-knop of het register-item in het menu gebruikt. De een is een voor-inschrijving en de ander de daadwerkelijke inschrijfpagina. Daarnaast er zit een schamele €20,- verschil in de prijs op de website van Ironman en Active. 8)7

Het zou me niks verbazen als de 5150 deelnemers alsnog een tas krijgen. Hoe moet je anders van je 'bragging rights' gebruik maken? :P

[ Voor 24% gewijzigd door Market op 12-02-2024 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giel
Jammer dat het topic niet zo levend is.

Mijn trainingstraject is inmiddels begonnen voor de Ironman 70.3 in het mooie Hoorn. Vanavond voor de tweede keer zwemles gehad en ging lekker. Loop nog wel te klooien met het wrikken, coordinatie benen/armen en vooral tussendoor ook nog beetje knap ademhalen. Wel te snel te veel. Komt allemaal wel goed hoor ik de trainer zeggen :). We hebben nog een week of 16 of zo.

Verder ook meer intervaltraining met fietsen aan het doen binnen op de trainer. Vind ik wel prettig aan zo'n traject in groepsverband. Zelf heb ik altijd de neiging om gewoon lekker een stuk te fietsen of te hardlopen, zonder interval. Met zo'n programma word ik een beetje gedwongen mee te doen en hier in mee te groeien. Is wel prettig.

Nu staat morgenochtend - buiten het traject om - hardlopen op m'n eigen programma. Kilometer of 15 wil ik wel lekker gaan doen.

Nog even een vraagje; bij ons in het trainingsgroepje wordt door een paar geroepen dat de gemeten afstand van een sporthorloge (ik heb een garmin forerunner 255s) niet heel accuraat is in het zwembad ivm dat de gps wat moeite heeft met onder water of boven water. Wat is jullie ervaring hier mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
Giel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:18:

Mijn trainingstraject is inmiddels begonnen voor de Ironman 70.3 in het mooie Hoorn. Vanavond voor de tweede keer zwemles gehad en ging lekker. Loop nog wel te klooien met het wrikken, coordinatie benen/armen en vooral tussendoor ook nog beetje knap ademhalen. Wel te snel te veel. Komt allemaal wel goed hoor ik de trainer zeggen :). We hebben nog een week of 16 of zo.

Verder ook meer intervaltraining met fietsen aan het doen binnen op de trainer. Vind ik wel prettig aan zo'n traject in groepsverband. Zelf heb ik altijd de neiging om gewoon lekker een stuk te fietsen of te hardlopen, zonder interval. Met zo'n programma word ik een beetje gedwongen mee te doen en hier in mee te groeien. Is wel prettig.

Nu staat morgenochtend - buiten het traject om - hardlopen op m'n eigen programma. Kilometer of 15 wil ik wel lekker gaan doen.

Nog even een vraagje; bij ons in het trainingsgroepje wordt door een paar geroepen dat de gemeten afstand van een sporthorloge (ik heb een garmin forerunner 255s) niet heel accuraat is in het zwembad ivm dat de gps wat moeite heeft met onder water of boven water. Wat is jullie ervaring hier mee?
toon volledige bericht
GPS werkt binnen niet zo lekker. Op mijn horloge kan ik aangeven dat het om baantjes gaat. Ik stel dan in dat het bijv. een 25 meter bad is en dat werkt prima (ik gebruik nu een apple watch ultra).

Op de FR 255s kan dat ook https://www8.garmin.com/m...04-4A36-973D-2DD20A88CC3E

[ Voor 6% gewijzigd door Kawa op 01-03-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Inderdaad zwemmen gewoon voor binnen zwemmen kiezen en het juiste formaat van het bad kiezen.. Dan gaat het goed.. Wel goed afzetten bij de muur, want daar herkent je horloge de baan aan (is mijn ervaring).

Ik ga maar weer even stoppen met het zwemmen. Elke keer als ik in een binnenbad gezwommen heb ben ik 3 dagen ziek en verkouden. Maar even wachten tot de buitenbaden weer open zijn, daar gaat het meestal een stuk beter.

[ Voor 35% gewijzigd door M@cer op 01-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Thanks! Even gekeken en stond al goed op 25m. Ik zal het van de week even in de gaten houden. Heb het idee dat het bij mezelf wel vrij accuraat is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miel
Giel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:18:

toon volledige bericht
Doe mij (en mijn Reddingsbrigade collegas) een lol en ga niet op je rug liggen zwaaien naar bekenden/familie die je ziet...... dat zorgt bij ons voor nogal wat stress en zorgt er voor dat er binnen de korste keren iemand naast je ligt om je te helpen...;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Doe mij (en mijn Reddingsbrigade collegas) een lol en ga niet op je rug liggen zwaaien naar bekenden/familie die je ziet...... dat zorgt bij ons voor nogal wat stress en zorgt er voor dat er binnen de korste keren iemand naast je ligt om je te helpen...;-)
Haha. Dat was ik ook niet van plan. Maar ik zie het al helemaal voor me ja…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Giel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:12:
[...]

Haha. Dat was ik ook niet van plan. Maar ik zie het al helemaal voor me ja…
In Maastricht zwommen mensen onder bruggen door waar dus veel fans stonden.... dus dat hebben we wel geleerd en toegevoegd aan de briefing....... In Hoorn gaan we het zien, ben er zelf nog niet geweest, maar heb gisteren kennis gemaakt met de andere teamleaders en we hebben er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market
Market schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:16:

Waarschijnlijk 5 weken daarna de 70.3 in Westfriesland.
Herstel, ik ga niet de 70.3 in Westfriesland doen. Ik hoor net dat 'ie vol is. Helemaal uitverkocht.

Ik wilde wachten tot er meer informatie zou zijn mbt het parcours en de finishlocatie. Vorig jaar was dat weinig inspirerend. Maar nu hoef ik me daar dus niet meer druk over te maken. Dan doe ik 'm daags van tevoren wel zelf, ik ben toch in de buurt O-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
Vanmorgen voor de 5e keer gezwommen in het 25m bad. Echt iets wat ik nog onder de knie moet krijgen, maar het gaat al wat makkelijker dan in het begin. Toch even 1500m gezwommen met een tempo van 2:20/100m.

Nog een lange weg te gaan voordat ik tevreden ben, maar het begin is er. Vooral zwemmen en ademen tegelijk vind ik toch wel erg moeilijk om dan in het ritme te blijven. Én om vooral rustig te blijven ademen, voor m'n gevoel ga ik toch wel vrij snel onnatuurlijk ademen. Al zie ik wel dat mijn hoogste hartslag vanmorgen 143 was, gemiddeld 117 dat lijkt me dan wel relatief laag al weet ik niet wat normaal is met zwemmen.

Leuk om de vooruitgang te zien, maar nog een lange weg te gaan. :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Giel op 15-03-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryDonker
@Giel ik zag dat je zwemles volgt voor je triathlon, specifiek voor de borstcrawl? Dit is voor mij ook het zwakste aspect en ik merk wel dat het puur techniek is en dat uithoudingsvermogen amper effect heeft.

Ik ben de verbeter cursus via https://mijnzwemcoach.nl/ begonnen en bevalt me eigenlijk prima maar hier zijn diverse aanbieders van door het land.

Alternatief maar dat is denk ik wel echt de volgende stap, zou je ook naar een triathlon/zwem coach met een infinity pool kunnen gaan want hier kunnen ze elk verbeterpunt uitlichten en heb je vaak ook camera/spiegels om jezelf te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
JerryDonker schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 05:23:
@Giel ik zag dat je zwemles volgt voor je triathlon, specifiek voor de borstcrawl? Dit is voor mij ook het zwakste aspect en ik merk wel dat het puur techniek is en dat uithoudingsvermogen amper effect heeft.

Ik ben de verbeter cursus via https://mijnzwemcoach.nl/ begonnen en bevalt me eigenlijk prima maar hier zijn diverse aanbieders van door het land.

Alternatief maar dat is denk ik wel echt de volgende stap, zou je ook naar een triathlon/zwem coach met een infinity pool kunnen gaan want hier kunnen ze elk verbeterpunt uitlichten en heb je vaak ook camera/spiegels om jezelf te controleren.
Ja ik volg zwemles specifiek voor de borstcrawl. Echter wel in groepsverband, dus geen priveleraar of zo :)

Er wordt inderdaad ook vooral op techniek gehamerd, de rest schijnt later wel te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mountain91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-02 08:52
Leuk om te lezen dat er meer bezig zijn met triathlon.

Ik kan mij voorstellen dat als je net nieuw bent in de sport, je een hoop vragen hebt. Dus stel ze gerust. Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik wat ervaring heb. Ik heb meerdere sprint, kwart en OD triathlons gedaan.

In augustus '23 heb ik mijn eerste halve triathlon gedaan (Ironman 70.3 Duisburg). Dit ging boven verwachting (5.17 uur) en beviel zo goed, dat ik direct door ben gaan trainen voor de hele Ironman Hamburg '24. Ik zit nu in de wedstrijd specifieke voorbereiding. Dit houdt in dat ik trainingsweken van 15+ uur heb, naast een fulltime baan. Af en toe best pittig om alles te combineren, maar we gaan lekker door!

Alvast een tip is om inderdaad een zwem/borstcrawlcursus te gaan volgen. Dit heeft mij in ieder geval gebracht dat ik rustig en niet al te vermoeid na 1.9km het water uitkwam.

Succes met alle trainingen! En oja, vergeet niet je voeding te trainen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market
Giel schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:56:
Vanmorgen voor de 5e keer gezwommen in het 25m bad. Echt iets wat ik nog onder de knie moet krijgen, maar het gaat al wat makkelijker dan in het begin. Toch even 1500m gezwommen met een tempo van 2:20/100m.

Nog een lange weg te gaan voordat ik tevreden ben, maar het begin is er. Vooral zwemmen en ademen tegelijk vind ik toch wel erg moeilijk om dan in het ritme te blijven. Én om vooral rustig te blijven ademen, voor m'n gevoel ga ik toch wel vrij snel onnatuurlijk ademen. Al zie ik wel dat mijn hoogste hartslag vanmorgen 143 was, gemiddeld 117 dat lijkt me dan wel relatief laag al weet ik niet wat normaal is met zwemmen.

Leuk om de vooruitgang te zien, maar nog een lange weg te gaan. :-)
Ik doe de gevorderden-borstcrawlcursus van de KNZB op dit moment, ik krijg (bijna) elke week een pdf met stills uit een filmpje met persoonlijke tips, dat is wel fijn. Ondanks dat, valt het me bijna 'tegen' hoe snel je vooruitgang boekt. Gewoon je uurtjes in het water maken, dan komt de vooruitgang 'vanzelf'.

Hartslag in het water vind ik lastig om wat over te zeggen, naar mijn mening meet een horloge alleen al niet heel secuur, laat staan in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryDonker
Hebben jullie al weer triathlons in de planning staan voor dit jaar?

Ik ben vorig jaar begonnen met een sprint triathlon in Alphen, beviel goed en kwam als 33ste over de streep dus smaakte wel naar meer.

Ik hou het nog een beetje in mijn eigen regio, heb voor dit jaar op de planning staan:
- midzomer triathlon (sprint afstand)
- triathlon Alphen (kwart afstand)

Hardnekkige lopers knie welke na 12+ km optreed is de reden waarom er nog geen 70.3 inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
Market schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:07:
[...]

Ik doe de gevorderden-borstcrawlcursus van de KNZB op dit moment, ik krijg (bijna) elke week een pdf met stills uit een filmpje met persoonlijke tips, dat is wel fijn. Ondanks dat, valt het me bijna 'tegen' hoe snel je vooruitgang boekt. Gewoon je uurtjes in het water maken, dan komt de vooruitgang 'vanzelf'.

Hartslag in het water vind ik lastig om wat over te zeggen, naar mijn mening meet een horloge alleen al niet heel secuur, laat staan in het water.
Ik heb ook die KNZB cursus gedaan en moet zeggen dat ik met mijn huidige trainer veel meer progressie maak. Ik krijg nu veel meer individuele tips, en kan dan meteen in de praktijk toepassen. Dat miste in bij de KNZB cursus heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market
sanger1981 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Ik heb ook die KNZB cursus gedaan en moet zeggen dat ik met mijn huidige trainer veel meer progressie maak. Ik krijg nu veel meer individuele tips, en kan dan meteen in de praktijk toepassen. Dat miste in bij de KNZB cursus heel erg.
Ik ben dan erg gezegend met mijn KNZB-trainer als ik jou zo hoor. Wekelijks een filmpje, soms direct 'klassikaal' terugkijken om te zien waar het fout gaat en om te zien hoe het bij de anderen gaat. Tijdens de les regelmatig aandachtspunten waar er technieken weer wegzakken (nu doe je je hoofd weer goed naar beneden, maar ga je met je arm lopen zwaaien).

En dus na elke les een PDF met stills met aandachtspunten van en voor iedereen. Ook net de mazzel dat we met 6 man in 3 banen zwemmen, dat helpt natuurlijk ook wel voor het overzicht van de trainer.

Kan trouwens niet wachten tot de buitenbaden weer opengaan. Dinsdagochtend met 10 man in een baan gezwommen, dat is echt niet te doen. En dan daarna hopelijk ook snel het buitenwater in, dan heb je helemaal van niemand meer last O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59
Mountain91 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:44:
In augustus '23 heb ik mijn eerste halve triathlon gedaan (Ironman 70.3 Duisburg). Dit ging boven verwachting (5.17 uur) en beviel zo goed, dat ik direct door ben gaan trainen voor de hele Ironman Hamburg '24. Ik zit nu in de wedstrijd specifieke voorbereiding. Dit houdt in dat ik trainingsweken van 15+ uur heb, naast een fulltime baan. Af en toe best pittig om alles te combineren, maar we gaan lekker door!
Hoe is het parkoers van Duisburg? ik zag dat fietsen glooiend was, en lopen vlak. Hoe heb jij dat ervaren?
Mijn zoon gaat daar zijn eerste halve doen, dus spannend allemaal.

Hamburg is trouwens ook een vlakke, lekker voor ons Hollanders. De sfeer is goed, fietsen is wat saai, maar volgens mijn vrouw (2022 finisher) was de tunnel gaaf.

Succes met de zware weken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Iemand hier goede ervaringen met een zwembril die beter geschikt is in openwater mbt 'sighting' en ook nog iets van getint glas heeft? Helemaal transparant zie ik ze wel voorbij komen maar dat lijkt me niet verstandig met de kans om dan totaal verblind te kunnen worden op de cruciale momenten dat je kijkt waar je naartoe moet .

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giel
Gisteren voor het eerst een stukje gefietst met een ligstuur op mijn racefiets en onderweg gegaan met een imbusje om de boel af te stellen onderweg. Is wel even wennen. Stuk smaller, dus instabieler. Windvlaag en je vliegt een meter naar links/rechts. En het was even afstellen om te voorkomen dat ik met mijn knieen tegen m'n ellebogen aankom. En als je uit het zadel gaat stoot je er vrij snel tegen aan, al kan het stuur niet veel meer naar voren afgesteld worden en zitten mijn boven en onderarm in ongeveer 90 graden.

Het voelt iig wel een stuk "sneller" en ziet er vet uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B099ntGNug2NHHTLIR8IYVbdCus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cffIBQSo16AdDx56oQRL3pou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-08-2024
Giel schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:12:
Gisteren voor het eerst een stukje gefietst met een ligstuur op mijn racefiets en onderweg gegaan met een imbusje om de boel af te stellen onderweg. Is wel even wennen. Stuk smaller, dus instabieler. Windvlaag en je vliegt een meter naar links/rechts. En het was even afstellen om te voorkomen dat ik met mijn knieen tegen m'n ellebogen aankom. En als je uit het zadel gaat stoot je er vrij snel tegen aan, al kan het stuur niet veel meer naar voren afgesteld worden en zitten mijn boven en onderarm in ongeveer 90 graden.

Het voelt iig wel een stuk "sneller" en ziet er vet uit :)

[Afbeelding]
Welk stuurtje heb je gekocht? Ik ben ook nog op zoek naar een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
SkinnyD! schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:52:
[...]

Welk stuurtje heb je gekocht? Ik ben ook nog op zoek naar een goede.
Ik kon hem via een kennis krijgen die er 1 had besteld en 3 had gekregen... Zo gaat dat af en toe bij de Decathlon schijnbaar ;)

https://www.decathlon.nl/...3JgQ8rEAQYASABEgJcEfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Als je eenmaal aan het ligstuur gewend bent kan je behoorlijk wat tijdwinst boeken.. Bij mij scheelt het gemiddeld tussen de 3 en 4 km/u..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06 10:07
dreameater schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:15:
Iemand hier goede ervaringen met een zwembril die beter geschikt is in openwater mbt 'sighting' en ook nog iets van getint glas heeft? Helemaal transparant zie ik ze wel voorbij komen maar dat lijkt me niet verstandig met de kans om dan totaal verblind te kunnen worden op de cruciale momenten dat je kijkt waar je naartoe moet .
Ik heb voor buitenzwemmen juist een bril met gespiegeld glas ivm schittering van zon in het water. Ik heb een HUUB met verwisselbare glazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:30
Beste triatleten (ga ik voor het gemak even vanuit ;)),

ik heb het in de kop gekregen om een (1/4 of 1/8) triathlon te gaan doen, en wel die in Zwolle op 21 september a.s.

Ik doe al aan hardlopen en racefietsen en wil me eigenlijk niet focussen op 1 van beide sporten: een marathon lijkt me wel een keer vet, maar als je daarvoor traint dan lukt fietsen erbij niet meer. Dus ik dacht: waarom niet beide sporten combineren in de triathlon 🤷‍♀️ Nu het zwemmen nog erbij, waar ik binnenkort een cursus borstcrawl voor start in het lokale zwembad.

Wat zijn nou dé gouden tips (los van dit topic doorlezen) richting september om te gaan leren om een leuke en succesvolle ervaring te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 11:46
Runner15 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:01:

ik heb het in de kop gekregen om een (1/4 of 1/8) triathlon te gaan doen, en wel die in Zwolle op 21 september a.s.

Ik doe al aan hardlopen en racefietsen en wil me eigenlijk niet focussen op 1 van beide sporten: een marathon lijkt me wel een keer vet, maar als je daarvoor traint dan lukt fietsen erbij niet meer. Dus ik dacht: waarom niet beide sporten combineren in de triathlon 🤷‍♀️ Nu het zwemmen nog erbij, waar ik binnenkort een cursus borstcrawl voor start in het lokale zwembad.

Wat zijn nou dé gouden tips (los van dit topic doorlezen) richting september om te gaan leren om een leuke en succesvolle ervaring te hebben.
De belangrijkste les die ik heb geleerd de afgelopen jaren is het primair trainen op lage intensiteit, ik ging vroeger altijd all-out, iedere training weer. Los van blesures en veel spierpijn leverde het weinig progressie op.

Triathlon specifiek:

1. Ga richting je wedstrijd brick trainingen doen, bv 10km fietsen en aansluitend 3 km rennen (Herhaal dat 2x of vaker).

2. Zodra je je vertrouwd voelt met de borstcrawl eens een keer het open water opzoeken, zwemmen in de Milliger kan toch net even iets anders aanvoelen dan de baantjes in het zwembad.

3. Oefen het wisselen zwemmen -> fietsen en fietsen -> lopen.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Market
Runner15 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:01:

Tijdens de race vooral genieten en niet te veel druk maken over je tijd. Daar kan je op dat moment toch niet zo veel meer aan doen, dan had je beter moeten trainen :+. Zoals @BrammeS aangeeft, vooral volume draaien en niet te hard en te snel willen. Dat komt. Je kan beter met regelmaat minder km's maken dan eens in de zoveel tijd veel kilometers. Vorm komt te voet en gaat te paard.

Hou je aan een schema, hoe simpel het schema ook is opgezet. Dat is de ene dag een rem om niet te veel te doen en op andere dagen een stok achter de deur om toch te gaan als je minder gemotiveerd bent. Die dagen/weken ga je ook krijgen.

Ik heb vorig jaar voor het eerst een kwart gedaan, super leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
BrammeS schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:33:
[...]

De belangrijkste les die ik heb geleerd de afgelopen jaren is het primair trainen op lage intensiteit, ik ging vroeger altijd all-out, iedere training weer. Los van blesures en veel spierpijn leverde het weinig progressie op.

Triathlon specifiek:

1. Ga richting je wedstrijd brick trainingen doen, bv 10km fietsen en aansluitend 3 km rennen (Herhaal dat 2x of vaker).

2. Zodra je je vertrouwd voelt met de borstcrawl eens een keer het open water opzoeken, zwemmen in de Milliger kan toch net even iets anders aanvoelen dan de baantjes in het zwembad.

3. Oefen het wisselen zwemmen -> fietsen en fietsen -> lopen.
Ja, goeie, van die lage intensiteit. Laatste tijd getraind richting een halve marathon en dan train je toch best hard ja. Zal wel even wennen worden dan :)

Trainen met triathlon specifieke zaken ga ik doen ja. Heb al afgesproken met een vriendin (die wel eens open water zwemmen heeft gedaan) om dat te gaan oefenen.

Kun je het wisselen droog oefenen of is het het beste het gewoon onderdeel te maken van een training?
Market schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:54:
[...]

Tijdens de race vooral genieten en niet te veel druk maken over je tijd. Daar kan je op dat moment toch niet zo veel meer aan doen, dan had je beter moeten trainen :+. Zoals @BrammeS aangeeft, vooral volume draaien en niet te hard en te snel willen. Dat komt. Je kan beter met regelmaat minder km's maken dan eens in de zoveel tijd veel kilometers. Vorm komt te voet en gaat te paard.

Hou je aan een schema, hoe simpel het schema ook is opgezet. Dat is de ene dag een rem om niet te veel te doen en op andere dagen een stok achter de deur om toch te gaan als je minder gemotiveerd bent. Die dagen/weken ga je ook krijgen.

Ik heb vorig jaar voor het eerst een kwart gedaan, super leuk om te doen.
Klinkt goed! Beetje een tijd neer kunnen zetten? Of vooral gewoon finishen en lol hebben?

Hoe ben je aan je schema gekomen? Vind het (ook met hardlopen) zo lastig om een schema te kiezen. Zou hem het liefst zelf maken maar dat is me echt nog te vaag, ten aanzien van hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market
Ik had ruim de tijd om me voor te bereiden, dus ik heb zelf voor hardlopen een heel langzaam opbouwend schema gemaakt. In verband met een eerdere blessure door te snel + te ver willen, gekozen voor een schema van 4 weken, en elke eerste week is weer een klein stapje terug ini afstand. Dit is voor een kwart triathlon, dus voor 10km lopen. Ik wilde ook zeker (ver) voorbij de 10km lopen, vandaar dat ik tot 15km ben gegaan.

Mocht je nog 28 weken hebben, dit was mijn opbouw voor het lopen, voor fietsen kan je het ongeveer x4 doen.
4-5-5-6
4-5-6-7
6-7-8-9
7-8-9-10
8-9-10-11
9-10-11-12
10-11-13-15

Kon ik sneller opbouwen? Vast wel. Heb ik me aan het schema kunnen houden? Zeker. Omdat het zoals ik eerder aangaf mijn eerste was wilde ik het ook langzaam opbouwen qua intensiteit, niet gelijk 6 keer per week trainen. Zo kon ik ook langzaam in het trainen groeien en het vooral vol blijven houden.

Met een goede conditie en gezond portie doorzettingsvermogen is een kwart triathlon prima te doen. Mijn finishtijd was 2:59:29, dus ruim O-) binnen de 3 uur die ik vooraf had gehoopt/bedacht (je weet natuurlijk nooit wat je tegenkomt onderweg, en het voornaamste doel was finishen).

Met fietsen werd ik op een moment ingehaald door iemand die net iets harder ging, maar ook net een mooi tempo had. Daar ben ik –op gepaste afstand– een tijdje bij in de buurt gebleven, dat ging echt superlekker (thanks Max, ik ben je nog niet vergeten 8) )

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat anderen van deze opbouw vinden voor het lopen van een eerste 1/4 triathlon. Is dit te voorzichtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 11:46
Runner15 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:23:
[...]

Ja, goeie, van die lage intensiteit. Laatste tijd getraind richting een halve marathon en dan train je toch best hard ja. Zal wel even wennen worden dan :)

Trainen met triathlon specifieke zaken ga ik doen ja. Heb al afgesproken met een vriendin (die wel eens open water zwemmen heeft gedaan) om dat te gaan oefenen.

Kun je het wisselen droog oefenen of is het het beste het gewoon onderdeel te maken van een training?

[...]

Klinkt goed! Beetje een tijd neer kunnen zetten? Of vooral gewoon finishen en lol hebben?

Hoe ben je aan je schema gekomen? Vind het (ook met hardlopen) zo lastig om een schema te kiezen. Zou hem het liefst zelf maken maar dat is me echt nog te vaag, ten aanzien van hoe dat moet.
toon volledige bericht
Ik heb een tijdje met een triathlon trainer gewerkt die schema's voor mij maakte.

Sindsdien gebruik ik ook trainingspeaks, destijds zette hij de trainingen er voor mij in, tegenwoordig heb ik zelf een betaald account en doe ik de trainingen voor mezelf inplannen. het voordeel van trainingspeaks voor mezelf is dat ik zelf een goed overzicht van mijn conditie en de opbouw naar de wedstrijden overzichtelijk kan plannen.

Trainingspeaks biedt ook de mogelijkheid om kant en klare trainingsplannen te kopen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik durf ook niet te zeggen of het echt loont voor kortere afstanden, ik gebruik het zelf primair voor de langere afstanden.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34

Roozzz

Plus ultra

Market schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:27:
Ik had ruim de tijd om me voor te bereiden, dus ik heb zelf voor hardlopen een heel langzaam opbouwend schema gemaakt. In verband met een eerdere blessure door te snel + te ver willen, gekozen voor een schema van 4 weken, en elke eerste week is weer een klein stapje terug ini afstand. Dit is voor een kwart triathlon, dus voor 10km lopen. Ik wilde ook zeker (ver) voorbij de 10km lopen, vandaar dat ik tot 15km ben gegaan.

Mocht je nog 28 weken hebben, dit was mijn opbouw voor het lopen, voor fietsen kan je het ongeveer x4 doen.
4-5-5-6
4-5-6-7
6-7-8-9
7-8-9-10
8-9-10-11
9-10-11-12
10-11-13-15
[...]

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat anderen van deze opbouw vinden voor het lopen van een eerste 1/4 triathlon. Is dit te voorzichtig?
toon volledige bericht
Geen idee, waar kwam je vandaan? Ik vermoed vanaf nul als ik het zo zie en begrijp ik goed dat je één keer in de week liep? Of kijk ik naar de langste afstand?

Voor de volgende keer, doe jezelf alsjeblieft een lol en ga vaak een kort stukje lopen. Een frequente trainingsprikkel levert veel meer op.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
BrammeS schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb een tijdje met een triathlon trainer gewerkt die schema's voor mij maakte.

Sindsdien gebruik ik ook trainingspeaks, destijds zette hij de trainingen er voor mij in, tegenwoordig heb ik zelf een betaald account en doe ik de trainingen voor mezelf inplannen. het voordeel van trainingspeaks voor mezelf is dat ik zelf een goed overzicht van mijn conditie en de opbouw naar de wedstrijden overzichtelijk kan plannen.

Trainingspeaks biedt ook de mogelijkheid om kant en klare trainingsplannen te kopen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik durf ook niet te zeggen of het echt loont voor kortere afstanden, ik gebruik het zelf primair voor de langere afstanden.
Top. Dank voor de info! Ik denk dat ik het voor nu gewoon even houd bij simpelweg meters maken, de cursus die ik ga volgen en het oefenen in het switchen tussen de sporten. Van de week na een fietsritje al even een blokje om de wijk gelopen en ik snap wel wat er overal in dit topic gezegd wordt over spaghettibenen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Heeft iemand ervaringen met een drink systeem tussen de aero bars? In September doe ik mee aan de hele triathlon in Almere en zo'n systeem leek me handig om op mijn fiets te hebben.

Ik overweeg één van de volgende types;
- Profile Design FC35; 1liter capaciteit
- Controltech Time Zone Hydration System 800ml

Als iemand van jullie ervaringen met een van de bovenstaande heeft of een ander type hoor ik graag ervaringen en voors en tegens. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Gisteren druk in de weer geweest met voorbereidingen voor de Ironman 70.3 eind juni. Heb gisteren de 90km route gefietst en direct daarna 12km hardgelopen. Het fietsen ging top (30.4km/u gemiddeld in m'n eentje op racefiets met ligbeugels erop gemonteerd), hardlopen kreeg ik het erg zwaar na 8km. Ik vermoed zelf dat het wellicht door tekort aan eten/drinken kwam (ik heb nooit op mijn voeding gelet en het heeft me ook nooit echt geinteresseerd, kan altijd alles eten en moet nu voor het eerst letten op koolhydraten, eiwitten noem maar op dus loop daar mee te puzzelen). Ik zal even vermelden hoe het zat met m'n voeding:

12:00
Halve bak magere kwark incl halve appel halve banaan
1 pannenkoek

12:30 vertrek met 2 500ml bidons met Isospul erin, 1 snelle jelle en 2 gelletjes
30km 1 gel
45km 1 snelle jelle en eerste bidon ongeveer leeg
65km 1 gel
90km tweede bidon leeg

Thuis aangekomen, fiets in de schuur gezet en hardloopschoenen aan.
1 banaan
1 gelletje
1 halve bidon water gedronken (het was niet heel warm, maar de zon scheen wel goed. Ik denk dat ik veel te weinig heb gedronken)

Hardlopen ging prima, tot aan een km of 8, toen kakte ik in en werden de benen behoorlijk zwaar. Fysiek kon ik wel, maar was gewoon leeg/voelde zwaar aan.

De tips die ik voor mezelf denk te hebben:
- Langzamer beginnen met hardlopen na het fietsen. Ik vermoed dat ik te snel begonnen ben. Pace 4:55 (dit is de pace die ik loop wanneer ik niet 90km ervoor heb gefietst...)
- Gelletje meenemen voor onderweg met hardlopen en tijdens hardlopen meer drinken (ik ben gestopt bij een drinkwaterpunt, maar stelde weinig voor wat ik daar dronk)

Toen ik na het hardlopen in de tuin zat; twee bidons water gedronken, gegeten en eiwitshake. Toen knapte ik eigenlijk fysiek wel heel snel op.

Hebben jullie op bovenstaande nog tips met wat ik beter zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Tijdens het fietsen zou je eigenlijk ieder half uur wat calorieen tot je moeten nemen.
Dus een keer een gel (met water), sportdrank, ontbijtkoek
Drinken is afhandelijk van temperatuur, maar je drinkt eerder te weinig dan te veel.

Fietsen: niet te hard fietsen
Fiets je op wattages? Vuistregel is volgens mij 80% van je FTP op een halve triathlon.
Je hebt al snel de neiging om te hard te fietsen, maar je moet nog 21KM hardlopen.

Vaak trainen de overgang van fietsen naar lopen.
Na iedere fietstraining altijd even paar kilometer lopen, gewoon voor de gewenning en om het gevoel voor loopsnelheid te krijgen. Door het enorme snelheidsverschil en snelheidservaring ga je met lopen vaak te snel van start.

Tussen fietsen en lopen niet je meteen vol proppen, je lichaam kan dat niet aan.
In de laatste 5km van fietsen een gel en daarna bij het lopen iedere 5km een gel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Giel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:42:
Gisteren druk in de weer geweest met voorbereidingen voor de Ironman 70.3 eind juni. Heb gisteren de 90km route gefietst en direct daarna 12km hardgelopen. Het fietsen ging top (30.4km/u gemiddeld in m'n eentje op racefiets met ligbeugels erop gemonteerd), hardlopen kreeg ik het erg zwaar na 8km. Ik vermoed zelf dat het wellicht door tekort aan eten/drinken kwam (ik heb nooit op mijn voeding gelet en het heeft me ook nooit echt geinteresseerd, kan altijd alles eten en moet nu voor het eerst letten op koolhydraten, eiwitten noem maar op dus loop daar mee te puzzelen). Ik zal even vermelden hoe het zat met m'n voeding:

12:00
Halve bak magere kwark incl halve appel halve banaan
1 pannenkoek

12:30 vertrek met 2 500ml bidons met Isospul erin, 1 snelle jelle en 2 gelletjes
30km 1 gel
45km 1 snelle jelle en eerste bidon ongeveer leeg
65km 1 gel
90km tweede bidon leeg

Thuis aangekomen, fiets in de schuur gezet en hardloopschoenen aan.
1 banaan
1 gelletje
1 halve bidon water gedronken (het was niet heel warm, maar de zon scheen wel goed. Ik denk dat ik veel te weinig heb gedronken)

Hardlopen ging prima, tot aan een km of 8, toen kakte ik in en werden de benen behoorlijk zwaar. Fysiek kon ik wel, maar was gewoon leeg/voelde zwaar aan.

De tips die ik voor mezelf denk te hebben:
- Langzamer beginnen met hardlopen na het fietsen. Ik vermoed dat ik te snel begonnen ben. Pace 4:55 (dit is de pace die ik loop wanneer ik niet 90km ervoor heb gefietst...)
- Gelletje meenemen voor onderweg met hardlopen en tijdens hardlopen meer drinken (ik ben gestopt bij een drinkwaterpunt, maar stelde weinig voor wat ik daar dronk)

Toen ik na het hardlopen in de tuin zat; twee bidons water gedronken, gegeten en eiwitshake. Toen knapte ik eigenlijk fysiek wel heel snel op.

Hebben jullie op bovenstaande nog tips met wat ik beter zou kunnen doen?
toon volledige bericht
Het inkakken bij 8 km klinkt mij toch als "de man met de hamer" oftewel glycogeentekort door te weinig koolhydraatinname.
Hoe lang / zwaar ben je ongeveer?
Ga uit van ongeveer 60-90 gram koolhydraatinname per uur om continu te blijven presteren.

Jij zegt dat je 90 km hebt gefietst met ongeveer 30 gemiddeld, dus je hebt 3 uur gefietst, dus tussen de (3*60) = 180 en (3*90) = 270 gram koolydraten nodig tijdens de rit.

2 gels = 50
1 Snelle Jelle = 45
2 bidons met Isostar? = 70
Totaal = 165 gram.

Dus je koolhydraatinname tijdens het fietsen was aan de lage kant.
Ook schrijf je dat je magere kwark als ontbijt hebt gegeten, dat is voornamelijk eiwitten en geen koolhydraten, dus je begon al met een tekort denk ik.

Ik zou de volgende keer onbijten met 2 boterhammen met jam oid en iets meer eten op de fiets, denk dat dat een stuk beter gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
ArnoutV schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:54:
Tijdens het fietsen zou je eigenlijk ieder half uur wat calorieen tot je moeten nemen.
Dus een keer een gel (met water), sportdrank, ontbijtkoek
Drinken is afhandelijk van temperatuur, maar je drinkt eerder te weinig dan te veel.

Fietsen: niet te hard fietsen
Fiets je op wattages? Vuistregel is volgens mij 80% van je FTP op een halve triathlon.
Je hebt al snel de neiging om te hard te fietsen, maar je moet nog 21KM hardlopen.

Vaak trainen de overgang van fietsen naar lopen.
Na iedere fietstraining altijd even paar kilometer lopen, gewoon voor de gewenning en om het gevoel voor loopsnelheid te krijgen. Door het enorme snelheidsverschil en snelheidservaring ga je met lopen vaak te snel van start.

Tussen fietsen en lopen niet je meteen vol proppen, je lichaam kan dat niet aan.
In de laatste 5km van fietsen een gel en daarna bij het lopen iedere 5km een gel.
Dank voor je reactie. Ik heb op mijn fiets geen vermogensmeter. Indoor training (bij sportschool waar ik trainingstraject volg) wel, maar goed daar heb ik tijdens fietsen niet veel aan. 80% van FTP vind ik nog behoorlijk moet ik zeggen, heb het gevoel dat ik daar net onder zat maar is nergens op gebaseerd.

Meer koolhydraten dus. Iedere 5km van lopen gelletje? Dat is wel serieus veel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
ArmyOfQueens schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Het inkakken bij 8 km klinkt mij toch als "de man met de hamer" oftewel glycogeentekort door te weinig koolhydraatinname.
Hoe lang / zwaar ben je ongeveer?
Ga uit van ongeveer 60-90 gram koolhydraatinname per uur om continu te blijven presteren.

Jij zegt dat je 90 km hebt gefietst met ongeveer 30 gemiddeld, dus je hebt 3 uur gefietst, dus tussen de (3*60) = 180 en (3*90) = 270 gram koolydraten nodig tijdens de rit.

2 gels = 50
1 Snelle Jelle = 45
2 bidons met Isostar? = 70
Totaal = 165 gram.

Dus je koolhydraatinname tijdens het fietsen was aan de lage kant.
Ook schrijf je dat je magere kwark als ontbijt hebt gegeten, dat is voornamelijk eiwitten en geen koolhydraten, dus je begon al met een tekort denk ik.

Ik zou de volgende keer onbijten met 2 boterhammen met jam oid en iets meer eten op de fiets, denk dat dat een stuk beter gaat!
toon volledige bericht
Ik ben 1.84m en 74kg.

Dank. Als ik het zo zie idd te weinig gegeten. Meer koolhydraten alvorens te gaan fietsen én tijdens fietsen.

Helaas heb ik pas over 2 weken weer tijd om dit te doen, maar zal het zeker even anders aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Nu online
Train je nu op hartslag zones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
ArnoutV schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:49:
Train je nu op hartslag zones?
Als ik hardloop wel. Op fiets trainen we vooral gezamenlijk op een bikeerg waarbij we op wattage trainen. Ik moet eerlijk zijn dat als ik zelf fiets op m’n racefiets, dit een beetje los laat.

Gemiddelde hartslag tijdens fietstocht 90km was 125. Hardlopen 143. Mijn hartslag op de fiets is altijd eigenlijk lager dan met hardlopen. Tijdens hardlopen was ie relatief laag, is normaal rond de 150/155.

Deze hoort bij de loop gisteren;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_-dYm_8KVKyjCMEqZstIbfpg-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjkQ0T6nGHCcMXNtp7sYDWby.jpg?f=fotoalbum_large

Pas geleden halve marathon gelopen (zonder fietsen van te voren). Als volgt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmCUOHEoAA3gdzn9eFpItACwf_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDYoitEUlyT7lxjsOpiGiPp4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Giel op 06-05-2024 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Nu online
Wat ook, voor mij helpt, is langere duurritten maken, dus 4-5 uur. Hoe beter de conditie op de fiets is hoe makkelijker het lopen kan gaan.
Net als zwemmen is fietsen ook het onderdeel waarbij je trainingen langer kunnen zijn dan de wedstrijd afstand.
Je wilt zo fit mogelijk beginnen aan het lopen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kawa
GO Triathlon Brouwersdam 90

Afgelopen zaterdag ben ik in alle vroegte in de auto gestapt voor de Brouwersdam90 triathlon. Dit is een ¼ distance met een langer fietsdeel van 80 km (in totaal dus 90 km). Vrijdag hadden we een mail van de organisatie ontvangen dat het zwemonderdeel werd ingekort in verband met de temperatuur. Buiten zou het zaterdagochtend < 13 graden zijn en het water zelf ook rond de 13 (Grevelingenmeer) dus werd door de organistatie besloten de afstand te halveren naar 500 meter.

Eenmaal aangekomen was het redelijk rustig dus ik had alle tijd m’n spullen voor te bereiden en van de ochtendzon te genieten terwijl het parc fermé vol begon te lopen.
Een beetje gespannen was ik toch wel aangezien ik niet zoveel zwem en fiets training had gedaan en voornamelijk had getraind voor de R’dam marathon 3 weken eerder. Ergens beruste ik me in de looptraining en dat dit voor het fietsen toch ook wel een goede basis was.

Rond half 10 startte ik in de 3e wave en persoonlijk vind ik de kou van het water wel meevallen. Toch een beetje rekening houdend met techniek en ademhaling kwam ik bijna als laatste uit het water, maar koste me dat ook weer niet heel veel tijd omdat de afstand was ingekort. (Uiteindelijk was de daadwerkelijke afstand iets van 650 meter).

Door op de fiets en na een 500 meter verloor ik gelijk 2 bidons bij een drempel in de weg. Snel stoppen, omkeren, oppakken en door. In het gras naast de weg stonden er nog een stuk of 15 dus het was niet alleen bij mij gebeurt. Het parcours bestond uit 4 ronden over de Brouwersdam en was mooi om te rijden. Er was weinig wind dus ik kon een goed consistent tempo rijden. In de laatste ronden begon ik m’n benen toch wel wat te voelen en kreeg ik wat meer pijntjes in m’n lijf. Dat was de tol die ik dus moest betalen voor de karige training. Ik had tussen januari en nu 3 keer indoor gefietst, 1 afstand van 90km, 1 van 45km en nog een 30km dus het was niet echt een verassing.
Na de 4 ronden kwam het laatste onderdeel, 10km lopen. Ondanks dat m’n benen toch wel wat gingen opspelen kon ik gelukkig weer een consistent tempo aanhouden en liep ik de 3 ronden van 3,3km zonder echt verval. Uiteindelijk kwam ik in 3 uur en 57 minuten over het laatste meetpunt met de grote tekst “Finish” erboven.

Voor mij was dit een mooie triathlon om te kijken waar ik mezelf nog moet verbeteren om goed klaar te zijn voor de IM70.3 in Juni. Met nog ruim 6 weken te gaan gaat m’n focus nu uit naar wel km’s maken op de fiets en zwemmen. Het lopen blijf ik uiteraard bijhouden.

Eén ding is zeker, volgend jaar ben ik er weer bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 11:26
Giel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:09:
[...]

Ik ben 1.84m en 74kg.

Dank. Als ik het zo zie idd te weinig gegeten. Meer koolhydraten alvorens te gaan fietsen én tijdens fietsen.

Helaas heb ik pas over 2 weken weer tijd om dit te doen, maar zal het zeker even anders aanpakken.
Klopt, fietsen is eigenlijk het moment om makkelijk voeding en drinken tot je te nemen. Simpelweg ci 60 gr per uur aan koolhydraten is het advies. Ook niet belangrijk: was dit je eerste keer deze combi/afstand? Speelt ook allemaal mee net als 100 andere factoren. Dus testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
aaaido schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Klopt, fietsen is eigenlijk het moment om makkelijk voeding en drinken tot je te nemen. Simpelweg ci 60 gr per uur aan koolhydraten is het advies. Ook niet belangrijk: was dit je eerste keer deze combi/afstand? Speelt ook allemaal mee net als 100 andere factoren. Dus testen.
Bedankt, ja ik neem het mee. Ik heb de combi's vaker gedaan, maar dit was wel eerste keer de 90km en en daarna hardlopen. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• denyos
Zo, m’n seizoen is begonnen. Gisteren met de club meegedaan aan de 2e divisie wedstrijd regio noord die gehouden werd als onderdeel van Tri Almere.
Dit was een wedstrijd over de sprint afstand waarbij je als team een time trial deed. Je start met een team van 4 en de eindtijd van het team is de tijd van de 3e deelnemer.

Vooraf wisten we al dat we zeer waarschijnlijk laatste zouden gaan worden. Vorig jaar kwamen we nog uit in de 3e divisie en zouden we degraderen. Door een hernieuwde divisie indeling bestaat er tegenwoordig een divisie minder (4e divisie is weg, team uit die divisie vormen nu de 3e divisie) en zijn we alsnog ingedeeld in de 2e divisie.

Op alle 3 de onderdelen ben ik de sterkste van het team dat gisteren opgesteld stond, dus ik wist dat het met zwemmen en lopen relatief makkelijk zou worden en ik met fietsen veel kopwerk zou doen.

Het zwemmen werd echter een redelijke blamage. We wisten dat 1 teamgenoot een slechte zwemmer is, maar die kreeg ook nog last van hoest buien in het water. Ik heb letterlijk stukken liggen wachten, hem aangeduwd in het zwemmen (waarbij hij ondanks eerder oefenen nu in paniek raakte, dus dat maar snel gestopt). Uiteindelijk zo een 17 minuten gedaan over 750 meter (ter vergelijking, ik zwem zelf sub 16 op de kilometer).

Vervolgens de wissel, die ging voor mijn doen prima en zat met een teamgenoot snel op de fiets. Om toen nog 1,5 minuut zeer langzaam te fietsen om de andere 2 teamgenoten op te wachten. Daarna lekker gefietst. Hoop kopwerk kunnen doen en tijdens mijn beurten het tempo mooi rond de 40km/h weten te houden. Tijdens training vorige week was dat het tempo dat iedereen dacht te kunnen rijden, maar daar bleek nogal wat grootspraak/opportunisme bij te zitten. Als ik van kop af ging zakte het tempo snel terug naar 36-37km/h.

Wissel naar het lopen ging bij mij en teamgenoot prima. Echter verloren we hier weer dezelfde 2 teamgenoten als met T1. Toch maar rustig begonnen met joggen en na ongeveer 600 meter zagen we 1 teamgenoot aan komen in een lekker tempo. Ik heb me toen laten afzakken om hem terug te brengen. Loopt best zwaar om met 1 hand iemand op te duwen, maar zo kregen we zijn tempo wel omhoog. Op 1200 meter waren we met zijn 3en bij elkaar. 4e teamgenoot lag ver achter (die bleek in de wissel rustig sokken aangetrokken te hebben en we wisten vooraf al dat hij de langzaamste loper zou zijn en waarschijnlijk overboord zou vliegen). Eenmaal bij elkaar heb ik tempo door de 2 andere teamgenoten laten bepalen wat uiteindelijk rond de 4:50 per km bleek te liggen.
Onderweg nog een paar keer even moeten duwen om te voorkomen dat we weer iemand verloren en uiteindelijk in 1:19:09 gefinisht op meer dan 6 minuten achterstand op de positie voor ons.

Leuke dag gehad met het team, en nu door naar de volgende op 9 juni waarbij we weer individueel racen. De tijden van de teamgenoten worden daarna bij elkaar geteld. Zal voor de competitie waarschijnlijk weer geen goede uitslag worden, maar dan kan ik in ieder geval wel m’n eigen tempo racen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
Toppertje schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:58:
Heeft iemand ervaringen met een drink systeem tussen de aero bars? In September doe ik mee aan de hele triathlon in Almere en zo'n systeem leek me handig om op mijn fiets te hebben.

Ik overweeg één van de volgende types;
- Profile Design FC35; 1liter capaciteit
- Controltech Time Zone Hydration System 800ml

Als iemand van jullie ervaringen met een van de bovenstaande heeft of een ander type hoor ik graag ervaringen en voors en tegens. Dank!
Ik heb die controltech en ik vind het vooral heel erg handig :) Het rubberen deksel gaat wat lastig terug erop, maar bij wisselzones/drinkposten vul je hem door de vulopening dus dat is verder niet zo een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

sanger1981 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:47:
[...]
Ik heb die controltech en ik vind het vooral heel erg handig :) Het rubberen deksel gaat wat lastig terug erop, maar bij wisselzones/drinkposten vul je hem door de vulopening dus dat is verder niet zo een probleem.
Dank voor je antwoord, uiteindelijke heb ik voor de Profile FC35 gekozen vanwege het hogere volume wat erin past, ik heb er nu een paar keer mee gefietst en ben er erg content mee.
Enige puntje waar ik wel eens mee zit is dat ik tijdens het fietsen het rietje lastig uit en in de houder krijg, met een magneetje was wellicht handiger geweest dan de houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Toppertje schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:45:
[...]

Dank voor je antwoord, uiteindelijke heb ik voor de Profile FC35 gekozen vanwege het hogere volume wat erin past, ik heb er nu een paar keer mee gefietst en ben er erg content mee.
Enige puntje waar ik wel eens mee zit is dat ik tijdens het fietsen het rietje lastig uit en in de houder krijg, met een magneetje was wellicht handiger geweest dan de houder.
Heb je dan ook echt een tijdritfiets of plak je zo'n ding op een normale racefiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
Giel schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Heb je dan ook echt een tijdritfiets of plak je zo'n ding op een normale racefiets?
Hij moet tussen de bars. Op een normaal racefiets stuur past het niet. Het kan dus ook op een stuur van een normale racefiets waarop je bars gemonteerd hebt zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Kawa op 24-05-2024 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Giel schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Ik heb een tijdritfiets inderdaad, maar zoals hierboven ook gezegd als je op een racefiets een ligstuur monteert zou die daar ook wel tussen kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPPtqciARbwwtCyzvDcVtRY8UrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4H9rWMwztMtx1DHAjiqlXR7b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
denyos schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:26:
Zo, m’n seizoen is begonnen. Gisteren met de club meegedaan aan de 2e divisie wedstrijd regio noord die gehouden werd als onderdeel van Tri Almere.
Dit was een wedstrijd over de sprint afstand waarbij je als team een time trial deed. Je start met een team van 4 en de eindtijd van het team is de tijd van de 3e deelnemer.

Vooraf wisten we al dat we zeer waarschijnlijk laatste zouden gaan worden. Vorig jaar kwamen we nog uit in de 3e divisie en zouden we degraderen. Door een hernieuwde divisie indeling bestaat er tegenwoordig een divisie minder (4e divisie is weg, team uit die divisie vormen nu de 3e divisie) en zijn we alsnog ingedeeld in de 2e divisie.

Op alle 3 de onderdelen ben ik de sterkste van het team dat gisteren opgesteld stond, dus ik wist dat het met zwemmen en lopen relatief makkelijk zou worden en ik met fietsen veel kopwerk zou doen.

Het zwemmen werd echter een redelijke blamage. We wisten dat 1 teamgenoot een slechte zwemmer is, maar die kreeg ook nog last van hoest buien in het water. Ik heb letterlijk stukken liggen wachten, hem aangeduwd in het zwemmen (waarbij hij ondanks eerder oefenen nu in paniek raakte, dus dat maar snel gestopt). Uiteindelijk zo een 17 minuten gedaan over 750 meter (ter vergelijking, ik zwem zelf sub 16 op de kilometer).

Vervolgens de wissel, die ging voor mijn doen prima en zat met een teamgenoot snel op de fiets. Om toen nog 1,5 minuut zeer langzaam te fietsen om de andere 2 teamgenoten op te wachten. Daarna lekker gefietst. Hoop kopwerk kunnen doen en tijdens mijn beurten het tempo mooi rond de 40km/h weten te houden. Tijdens training vorige week was dat het tempo dat iedereen dacht te kunnen rijden, maar daar bleek nogal wat grootspraak/opportunisme bij te zitten. Als ik van kop af ging zakte het tempo snel terug naar 36-37km/h.

Wissel naar het lopen ging bij mij en teamgenoot prima. Echter verloren we hier weer dezelfde 2 teamgenoten als met T1. Toch maar rustig begonnen met joggen en na ongeveer 600 meter zagen we 1 teamgenoot aan komen in een lekker tempo. Ik heb me toen laten afzakken om hem terug te brengen. Loopt best zwaar om met 1 hand iemand op te duwen, maar zo kregen we zijn tempo wel omhoog. Op 1200 meter waren we met zijn 3en bij elkaar. 4e teamgenoot lag ver achter (die bleek in de wissel rustig sokken aangetrokken te hebben en we wisten vooraf al dat hij de langzaamste loper zou zijn en waarschijnlijk overboord zou vliegen). Eenmaal bij elkaar heb ik tempo door de 2 andere teamgenoten laten bepalen wat uiteindelijk rond de 4:50 per km bleek te liggen.
Onderweg nog een paar keer even moeten duwen om te voorkomen dat we weer iemand verloren en uiteindelijk in 1:19:09 gefinisht op meer dan 6 minuten achterstand op de positie voor ons.

Leuke dag gehad met het team, en nu door naar de volgende op 9 juni waarbij we weer individueel racen. De tijden van de teamgenoten worden daarna bij elkaar geteld. Zal voor de competitie waarschijnlijk weer geen goede uitslag worden, maar dan kan ik in ieder geval wel m’n eigen tempo racen.
toon volledige bericht
Een leuk team, mooie dag maken en gezelligheid gaat voorop, maar er klinkt toch best frustratie omdat je 2 ''goede'' heb en 2 minderen. Misschien toch voor 2 nieuwe gelijk gestemde zoeken :)?
Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste