Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:14
Helaas is het lastig om binnen de club de bezetting voor de competitie rond te krijgen. Dus het is op deze manier, of heel niet mee doen helaas. Laatste paar jaar is er redelijk wat uitstroom geweest waardoor ook het eredivisie team gestopt is. Wat we over hebben is of niet echt snel, of 60+. Waarbij de 60+-ers aangeven het wel gezien te hebben qua team competitie en de langzamere groep dus overblijft. En ondanks dat we een poule hebben met ongeveer 10 deelnemers is het keer op keer erg lastig om 4 mensen opgesteld te krijgen.

Nu gaat het mij bij de andere wedstrijden in de competitie meer om m’n eigen race en de gezelligheid en boeit de uitslag voor de competitie me wat minder.
Met zo een team time trial ben je echter flink afhankelijk van de teamgenoten waardoor je als sterkere van de 4 nooit echt lekker je ding kan doen. Dat neem ik dan maar voor lief.
Had alleen gehoopt dat het zwemmen en wisselen een stukkie beter zou gaan bij de anderen.

[ Voor 7% gewijzigd door denyos op 24-05-2024 18:00 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 13:35

Galois

1811 - 1832

Volgende week mijn eerste 1/2 triatlon! Tri Amsterdam.

Ik heb al meerdere keren 1/8, 1/4 en olympische gedaan, maar nu dus een stapje verder.

Ik ga echt voor een tijd (doel: top 10% en onder de 5 uur), maar weet dus niet goed hoe mijn lichaam gaat reageren op 5 uur intensief sporten.

5 uur achter elkaar sporten (en dan vooral fietsen) heb ik veel gedaan. Bij hardlopen tot maximaal een marathon (3-3,5 uur). In een triatlon dus nog nooit. Ik zal dus goed moeten eten van tevoren. De start is om 8.00, het zal dus wel 5.00 opstaan worden om goed te eten vooraf. De man met de hamer ben ik wel eens tegengekomen tijdens een marathon. Die wil ik niet zien!

Ik ben het volgende van plan (na veel gelezen te hebben).

- 2 dagen van tevoren meer eten dan normaal en vooral koolhydraatrijk.
- op de wedstrijddag om 5.00 opstaan en tot 6.00 een flink ontbijt nemen en hierbij veel drinken.
- va. 6.30 niets meer drinken en voor de start plassen.
- vlak voor de start nog een snickers eten en een 250 mL water
- tijdens het zwemmen (45 min) dus niets eten of drinken (afgezien per ongeluk Amstelwater dan...:)).
- tijdens T1 snel een (1/2) Snickers naar binnen werken.
- op de fiets (2:40) wil ik 6 gelletjes nemen (ong 25 g koolhydraten per gelletje)
- tijdens T2 zal er ook een (1/2) Snickers klaarliggen, maar ik denk dat ik tegen die tijd lastig zal gaan, dus sla ik vast over.
- tijdens het hardlopen (1:30) nog 3 gelletjes.

En twee bidons mee van 1,5 L die hopelijk leeg gaan en dan nog 2 bidons op het parcours aannemen (1 L). Richtlijn van 500 mL per uur aan vocht moet op deze wijze lukken. Tijdens het hardlopen neem ik bekertjes bij de waterposten aan (genoeg ervaring mee).

Ik heb het geluk dat mijn maag nooit protesteert (of beter gezegd heeft: nooit geprotesteerd heeft :)) en ik heb dan ook geen enkele moeite met de gelletjes. Wel is het op een gegeven moment zo dat ik 'vol' zit en het niet lukt om ze op te eten. Maar daarbij heb ik dan geen last.

Bovenstaande is redelijk 'standaard' als ik zo hier en daar lees, maar mochten jullie nog tips of ervaringen hebben: graag!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
Oef ik weet niet of ik het zo zou aanpakken. Vooral die snickers vind ik heftig. Bevatten vrij veel vet en proberen vast voedsel te nemen in T2 terwijl je gaat lopen lijkt mij onverstandig. Met lopen gaat er weinig bloed naar je maag waardoor vast voedsel lastiger opgenomen wordt. Weet je trouwens zeker dat er bidons worden uitgedeeld op het parcours? Zelf heb ik deze wedstrijd nooit gedaan, maar bij meerdere halve triatlons heb ik in Nederland geen voeding/drinken tijdens het fietsen gekregen.

Vanuit mijn coach heb ik ik het volgende schema gekregen voor mijn eerste halve triatlon (2016, dus nog zonder Maurten in de bidons):

Vooraf:
* 4 uur vooraf eten, weinig vetten, weinig eiwitten, koolhydraten 4gr per kg lichaamsgewicht.
* 2 uur vooraf 2gr koolhydraten per kg lichaamsgewicht, starten met drinken slokken sportdrank (6-8 gr koolhydraten per 100ml)
* laatste half uur ovor start slechts kleine hoeveelheden eten, vet vrij.
* 10 minuten voor start gelletje/halve reep met ruim water.

Fietsen:
Zorg op de fiets voor een plan met 80-90 gram koolhydraten per uur, ingenomen per 15-20 minuten. Ruim drinken, reken ook je sportdrank mee in die 80-90 gram.
* Eerste en laatste 10 minuten op de fiets niet eten, drinken kan, maar ook niet té veel. Geeft mogelijk probleem maag probleem met lopen.

Lopen:
* Lopen in eerste 10 minuten niet veel drinken en niet eten, zorg dat dit gedaan is 10 minuten voor afstappen fiets.
* Circa iedere kwartier weer vocht en voeding proberen aan te vullen

[ Voor 7% gewijzigd door denyos op 30-05-2024 15:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

denyos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:55:
Oef ik weet niet of ik het zo zou aanpakken. Vooral die snickers vind ik heftig. Bevatten vrij veel vet en proberen vast voedsel nemen in T2 terwijl je gaat lopen lijkt mij onverstandig. Met lopen gaat er weinig bloed naar je maag waardoor vast voedsel lastiger opgenomen wordt. Weet je trouwens zeker dat er bidons worden uitgedeeld op het parcours? Zelf heb ik deze wedstrijd nooit gedaan, maar bij een meerdere halve triatlons heb ik in Nederland geen voeding/drinken tijdens het fietsen gekregen.

Vanuit mijn coach heb ik ik het volgende schema gekregen voor mijn eerste halve triatlon (2016, dus nog zonder Maurten in de bidons):

Vooraf:
* 4 uur vooraf eten, weinig vetten, weinig eiwitten, koolhydraten 4gr per kg lichaamsgewicht.
* 2 uur vooraf 2gr koolhydraten per kg lichaamsgewicht, starten met drinken slokken sportdrank (6-8 gr koolhydraten per 100ml)

Fietsen:
Zorg op de fiets voor een plan met 80-90 gram koolhydraten per uur, ingenomen per 15-20 minuten. Ruim drinken, reken ook je sportdrank mee in die 80-90 gram.
* Eerste en laatste 10 minuten op de fiets niet eten, drinken kan, maar ook niet té veel. Geeft mogelijk probleem maag probleem met lopen.

Lopen:
* Lopen in eerste 10 minuten niet veel drinken en niet eten, zorg dat dit gedaan is 10 minuten voor afstappen fiets.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt en geen Snickers moet nemen in T2 en misschien ook niet in T1. Of misschien helemaal niet... :)

Ik las dat (op de vele informatiepagina's over triatlons) dat het verstandig is om naast de vele gelletjes ook een reep te nemen. Bv. een Snickers of Mars. Die neem ik vaak mee tijdens het fietsen (in de winter, in de zomer lukt dat niet :)) en bevalt mij goed. Vandaar dat ik dit in overweging heb genomen...

Maar inderdaad, ik ga dat overslaan. Wel vervangen voor een anderssoortige reep? En vooraf aan het zwemmen zou het wel kunnen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Een sportreep vooraf en op de fiets kan zeker, ik zou daarbij dus alleen goed kijken naar wat voor een reep je neemt. Koolhydraten zijn koning. Die voorraad trek je leeg tijdens de wedstrijd, dus die goed gevuld hebben voor de start en bijvullen tijdens de activiteit heeft voordeel. Qua vet verbranding heeft ieder lichaam meer dan genoeg reserve (1 kilo lichaamsvet is ongeveer gelijk aan 7700 kcal) dus die hoef je niet tijdens de activiteit bij te vullen. Daarnaast verbruik je daar relatief weinig van (lichaam zal als eerste voor koolhydraten opteren bij hogere inspanning).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 08:35
denyos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:55:
Oef ik weet niet of ik het zo zou aanpakken. Vooral die snickers vind ik heftig. Bevatten vrij veel vet en proberen vast voedsel te nemen in T2 terwijl je gaat lopen lijkt mij onverstandig. Met lopen gaat er weinig bloed naar je maag waardoor vast voedsel lastiger opgenomen wordt. Weet je trouwens zeker dat er bidons worden uitgedeeld op het parcours? Zelf heb ik deze wedstrijd nooit gedaan, maar bij meerdere halve triatlons heb ik in Nederland geen voeding/drinken tijdens het fietsen gekregen.

Vooraf:

Fietsen:

Lopen:
Bedankt voor deze adviezen. Ook ik zal zeker wat aan hebben met de Ironman 70.3 westfriesland over 3 weken. Echter start ik op 7:00. Dan ga ik niet om 3:00 eten toch? Bedoel, volgens mij is rust ook belangrijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:37
Het nut van goede voeding wordt volgens deze sportman compleet overschat :+

https://legacy.dumpert.nl/item/100093069_48308fbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Giel schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Bedankt voor deze adviezen. Ook ik zal zeker wat aan hebben met de Ironman 70.3 westfriesland over 3 weken. Echter start ik op 7:00. Dan ga ik niet om 3:00 eten toch? Bedoel, volgens mij is rust ook belangrijk. :+
Moet wel toch? Je kunt geen 5+ uur sporten zonder goed gegeten te hebben. Je zult dan m.i. echt wel om 4.00 een goed ontbijt moeten eten. Hoe doen de meer ervaren deelnemers dit bij deze starttijden?

Maar inderdaad: belachelijk dat zo vroeg gestart wordt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Laatste keer dat ik zo vroeg (07:00) moest starten ben ik om 04:00 uur opgestaan en direct begonnen met m’n ontbijt. Je weet die tijden van te voren dus daar heb ik de dagen van te voren ook rekening mee gehouden (niet te laat dineren, zodat ik op tijd naar bed kon).

Voor alles korter dan een halve triatlon doe ik eigenlijk maar wat, gewoon goed eten en rustiger aan doen in de dagen voor de wedstrijd voelt dan als meer dan voldoende.

Persoonlijk zou ik willen dat meer wedstrijden vroeg beginnen, maarja ik hou dan ook van lagere temperaturen…

[ Voor 11% gewijzigd door denyos op 02-06-2024 19:41 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wekker gaat hier om 4 uur op de 23e..... opstaan, snel wat eten, even naar de wc en dan snel naar de haven, boeien op zijn plek leggen naar de zwemstart voor de laatste checks, media crew aan boord laden en dan hopen dat alles gereed is... (ow en tussendoor water temperatuur doorgeven zodat iedereen weet dat het wetsuit aan mag (of we moeten nog boven de 22 graden komen maar dat verwacht ik niet)..... dan is het startschot en wordt het hopelijk stil in mijn oor..... maar goed, we hebben een mooie crew verzameld, dus we zijn er klaar voor, maar hopelijk voor ons een saaie race en geen werk....

(en eten doe ik meestal 45 minuten na de start, maar ik ben dan ook geen atleet..;-))

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ah kijk @miel, dan weet jij vast (maar anderen ook hier) beter dan ik hoe je onderstaande tabellen moet interpreteren.

As. zondag doe ik mee aan Tri Amsterdam. Zwemmen is in de Amstel waar de watertemperatuur nu rond de 18 graden is.

Het wordt koud zondagochtend. Er zijn zelfs weermodellen die om 8.00 's ochtends 5 graden verwachten!

- stel de luchttemperatuur is 5 graden en de watertemperatuur 18 graden, dan wordt het zwemonderdeel geannuleerd volgens onderstaande tabellen?
- en dus onder de 10 graden wordt het ingekort?

Of interpreteer ik de tabellen op blz 32 van de Triathlonbond verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXpSrcELPJXQjiQMqUVFH6RzDK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqLrWfQrRYlePlsvC9pq7QZO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
Galois schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:53:
Ah kijk @miel, dan weet jij vast (maar anderen ook hier) beter dan ik hoe je onderstaande tabellen moet interpreteren.

As. zondag doe ik mee aan Tri Amsterdam. Zwemmen is in de Amstel waar de watertemperatuur nu rond de 18 graden is.

Het wordt koud zondagochtend. Er zijn zelfs weermodellen die om 8.00 's ochtends 5 graden verwachten!

- stel de luchttemperatuur is 5 graden en de watertemperatuur 18 graden, dan wordt het zwemonderdeel geannuleerd volgens onderstaande tabellen?
- en dus onder de 10 graden wordt het ingekort?

Of interpreteer ik de tabellen op blz 32 van de Triathlonbond verkeerd?

[Afbeelding]
Dit zijn advieswaarden, de NTB kan daar zijn advies op baseren. Maar denk dat het dan vooral wetsuit mandatory gaat worden... dat dat het advies is. Maar: dat verschil per wedstrijd... persoonlijk advies: neem wat warme oude sokken mee die je afgeeft vlak voor je start of gooi ze in de prullenbak daar..... dan blijven je voeten iig warm...;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

miel schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:24:
[...]

Dit zijn advieswaarden, de NTB kan daar zijn advies op baseren. Maar denk dat het dan vooral wetsuit mandatory gaat worden... dat dat het advies is. Maar: dat verschil per wedstrijd... persoonlijk advies: neem wat warme oude sokken mee die je afgeeft vlak voor je start of gooi ze in de prullenbak daar..... dan blijven je voeten iig warm...;-)
Ah! Dat is een goede tip om sokken aan te doen tot vlak voor het water ingaan! Tnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
Galois schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Ah! Dat is een goede tip om sokken aan te doen tot vlak voor het water ingaan! Tnx!
Ja, maar zorg er wel voor dat ze netjes weggegooid worden aub.... het is altijd zo een zooi na een triathlon start... slippers, sokken, truien enz enz..... zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:41
Gisteren in Nieuwkoop gezwommen in 18 graden.. In het begin was het wat koud, maar eenmaal door was de watertemperatuur eigenlijk heerlijk. Er waren er zelfs een paar zonder wetsuite.

Zou me niet te druk maken over het zwemmen in Amsterdam.

[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 03-06-2024 11:48 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

M@cer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:45:
Gisteren in Nieuwkoop gezwommen in 18 graden.. In het begin was het wat koud, maar eenmaal door was de watertemperatuur eigenlijk heerlijk. Er waren er zelfs een paar zonder wetsuite.

Zou me niet te druk maken over het zwemmen in Amsterdam.
Zonder wetsuit... wow... Ik ben niet zo'n held in koud water... brrr...
Ik vind 18 graden MET wetsuit eigenlijk al koud! :D

Ik heb een trisuit zonder mouwtjes en ik twijfel zelfs een beetje of ik geen wielershirt aandoe bij T1 voor het fietsen. De verwachting is dat er ook een flinke wind zal staan (3-4) en zo'n 12 graden tijdens het fietsen (voor zover de voorspellingen nu al de waarheid zullen zijn). Wat denken jullie?

Voor het hardlopen niet, dan is het zeker niet te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik denk dat de temperaturen ongeveer gelijk zullen zijn als gisteren in Nieuwkoop en toen was het zeker niet koud op de fiets.. Maar je moet vooral doen waar je jezelf het beste bij voelt.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52

Toppertje

www.davideografie.nl

@Galois, persoonlijk zou ik snickers overslaan als ik voor een tijd zou gaan, kouwen op die dingen kost mij gevoelsmatig altijd heel veel tijd, bij een zware inspanning vind ik dat niet prettig ;)

Ik ben mij nu ook een beetje aan het verdiepen in voeding voor mijn halve triathlon eind juni en kwam het volgende tegen; Bij Precision hydration kun je een persoonlijk plan maken op basis van je inspanning/hoeveel je zweet/etc. je kunt hier ook het voorgestelde pakket gelijk bestellen, dat is wel makkelijk.
En bij Maurten hebben ze meer generieke plannen voor de meeste afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Wat een leuk topic! Volg een paar hybride sporten van UpFront die net beide de Ironman hebben gedaan in Hamburg. Podcast geluisterd en zij hadden 8 maanden als monniken geleefd. Wist niet dat er zoveel tijd in ging zitten.

Vind het lange hardlopen nu soms al uitdagend icm 3 kids en werken. Wel gaaf om in dit topic mijzelf in te lezen. Triathlon lijkt wel heel gaaf. Lopen gaat nu heerlijk. Misschien nu eens kijken naar een racefiets zodat je het kan combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Wackmack schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:28:
Wat een leuk topic! Volg een paar hybride sporten van UpFront die net beide de Ironman hebben gedaan in Hamburg. Podcast geluisterd en zij hadden 8 maanden als monniken geleefd. Wist niet dat er zoveel tijd in ging zitten.

Vind het lange hardlopen nu soms al uitdagend icm 3 kids en werken. Wel gaaf om in dit topic mijzelf in te lezen. Triathlon lijkt wel heel gaaf. Lopen gaat nu heerlijk. Misschien nu eens kijken naar een racefiets zodat je het kan combineren.
Als ik zie hoeveel voorbereidingstijd in een 70.3 gaat zitten (en dan heb ik geen kinderen)… dat is al best wel wennen hoe je dingen moet gaan plannen en je sociale leven verandert. Ik snap dat als je een “normale” baan hebt en dan ook nog 3 kinderen hebt waar je zorg voor moet dragen en andere bezigheden, het bijna niet te doen is.

Het lijkt mij supervet om volgend jaar een hele Ironman te doen. Het enige wat mij er nu van weerhoudt ís de gigantische voorbereiding en het laten van andere bezigheden. De weekenden kun je als je start met de duurtrainingen wel afschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Wackmack schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:28:

Gelukkig hoef je niet gelijk met een IRONMAN te beginnen. Het voordeel van triathlon is dat er heel veel verschillende afstanden zijn.. Ik ben ervan overtuigd dat een sprint voor iedereen te doen is zonder al te veel training, dat is 1,5 tot 2 uur lekker sporten en de perfecte kennismaking met de sport. Afgelopen woensdag in Heerhugowaard was het een bonte verzameling van verschillende deelnemers..

Het probleem is dat je grote kans hebt dat je gepakt wordt door de sport en je steeds verder wil.. In eerste instantie was een halve echt wel mijn max, maar toen ik in Almere zag dat andere deelnemers de hele aan het doen waren, was het, als zij het kunnen waarom ik dan niet??

En zo stond ik in 2021 aan de start van Hamburg en komende oktober in Barcelona..

Mijn oudste dochter is inmiddels het huis uit en mijn zoon is 17, dus die zit echt niet op zijn ouders te wachten.. Er gaat veel tijd in zitten, maar het is ook maar hoe (soms overdreven) serieus je het neemt. Ik train echt wel veel (12 tot 16 uur in de week), maar vooral omdat ik het leuk vind en niet als verplichting.

[ Voor 4% gewijzigd door M@cer op 07-06-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Ja trainen voor een hele triatlon kost serieus wat tijd, maar zoals @M@cer ook terecht opmerkt: begin klein en geniet van de sport. Het is een groot verschil of je binnen 8 maanden vanuit niks naar een hele triatlon wil toewerken, of dat je al een paar jaar mee draait op kortere afstanden en vanuit daar besluit door te bouwen. Een goede basis (ook met zwemmen!) maakt het trainen voor een hele triatlon een stuk behapbaarder.

Zelf heb ik voor Kalmar vorig jaar gemiddeld ongeveer 8 a 9 uur per week getraind over een periode van 40 weken. Hier zaten weken tussen van 5 uur maar op het eind ook paar weken van 14 uur. Qua uren is dat niet veel als je bedenkt dat je toch snel 6 dagen per week bezig bent (iedere sport minimaal 2x per week). De laatste 2,5 maand werden de lange trainingen wel echt lang waardoor zeker de fietstraining wel een groot deel van de dag kostte. Goede afspraken thuis helpt dan een hoop. Of ik vertrok vroeg waardoor ik rond 14:00 uur altijd wel weer terug was, of ik vertrok juist later zodat ik sochtends de kinderen verzorgde zodat mijn vrouw iets langer in bed kon blijven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Ja nu zitten jullie mij ook lekker te maken voor een hele. Klinkt steeds meer do-able zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
Haha, als je het graag wil is het zeker te doen. Maar zoals ik net ook schreef: M@cer en ikzelf lopen al wat jaartjes mee in de triatlon wereld.
Ik ben eind 2014 begonnen met triatlon en heb dus 9 jaar later pas mijn eerste volle afstand gedaan. Hierdoor was mijn lichaam voldoende belastbaar om de trainingsomvang uit te bouwen en wist ik wel redelijk wat me te wachten stond.
9 jaar is dan wel weer heel voorzichtig (en het had qua trainingsbelastbaarheid ook zeker wat jaren eerder gekund), maar het geeft ook aan dat er ook zat moois is in deze sport buiten de volle afstand om.

Juist die korte afstanden geven mij meer angst dan een halve triathlon. Vijf kwartier vol op/over je grens, hogere snelheden en snel wisselen wordt veel belangrijker. Terwijl voor mij bij een halve en een hele vooral het racen volgens plan belangrijk is. Niet met je krachten smijten, voldoende voeding binnen krijgen en zo fris mogelijk aan het lopen beginnen.

Dus ja, zeker do-able als je lichaam de belasting aan kan, maar andere afstanden zijn ook prachtig!
Al begrijpen niet sporters vaak niet dat bijvoorbeeld een 10km in 35 minuten hardlopen vele malen knapper is dan een volle marathon onder de 4 uur. Lange afstanden hebben toch iets magisch.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:54
Zondag wordt voor mij de 1e keer een sprintafstand bij de Speedman in Groningen!
Vorig jaar een hele Ironman gedaan en 2 jaar geleden een halve Ironman, maar een sprintafstand wordt nieuw voor mij.
Ben erg benieuwd en vind het best een beetje spannend.
Zoals @denyos al zegt draait het nu veel meer om alles te optimaliseren, het is echt +/- 1:15 uur volle bak.
Iemand nog specifieke tips om zondag zo goed mogelijk door te komen?
Ga denk ik sowieso met wetsuit, ook al is het maar 750m zwemmen.
Denk dat ik met wetsuit meer seconden win dan ik verlies met het uittrekken van m'n wetsuit.
Neem nog een gelletje voor het zwemmen en daarna niets meer eten, alleen wat sportdrank op de fiets.
Hoe zijn hier de ervaringen met triathlonveters / snelveters?
Onmisbaar of "leuk extraatje"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
Leuk! Ik doe zondag ook mee met de Speedman, maar dan als onderdeel van de 2e divisie.
Als je geen zwem achtergrond hebt, dan is een wetsuit bij alles langer dan 300 meter sneller (heeft clubgenoot ooit uitgerekend op basis van heel wat data).

Ik neem inderdaad een gelletje voor het zwemmen en heb voor het fietsen 1 bidon mee. Vind het soms toch wel lekker om even een slokje te kunnen nemen, maar meer voor het vocht dan voor de energie.
Met lopen pak ik wel water aan, maar ook daar geen sportdrank.

Snelveters vind ik wel echt een verschil maken. Ik trap m'n schoenen aan (goed openzetten) en een seconde later heb ik ze dicht. Voor die 5km draag ik ook geen sokken. Die combinatie scheelt bij mij echt aanzienlijk tijd qua wisselen vergeleken met de langere afstanden.
Met wissels kan je ook echt verschil maken. Ter vergelijking: zowel mijn T1 als T2 deed ik vorige wedstrijd onder de 2 minuten en bij beide pakte ik minimaal 30 seconden op m'n clubgenoten, terwijl ik ook 30 seconden per wissel verloor op de winnaars.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Het water is ook nog best fris, dus een wetsuite is nog wel aan te raden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Gisteren dus voor het eerst een sprintafstand gedaan bij de Speedman in Groningen.
Heb al weleens een halve en hele Ironman gedaan en ging toen niet per se voor de allersnelste tijd, dus deed toen de wissels vooral rustig en gestructureerd en ook het tempo tijdens de race was meer een duurtempo i.p.v. continu knallen.
Maar een sprint is natuurlijk meer 1 - 1,5 uur voluit en daar had ik dus nog geen ervaring mee :P

Zwemmen: 750 meter in een recreatieplas, was in het begin best koud en stond een flinke wind. Vond het erg chaotisch, kreeg aan alle kanten klappen en trappen en werd aan m'n enkel getrokken etc. Van techniek was nog maar weinig sprake, was voornamelijk maaien naar de finish. Ging voor m'n gevoel dus helemaal niet lekker, maar volgens de uitslag toch een pace van 01:39/500m gezwommen, dat heb ik dus nog nooit gehaald! Gek hoe gevoel en daadwerkelijk resultaat uit elkaar kunnen liggen.

T1: Kwam met aardig verzuurde armen het water uit, dus wetsuit los krijgen was lastig en was ook een beetje gedesorienteerd. Liep eerst de rij met mijn fiets voorbij en pakte eerst m'n fiets voordat ik m'n schoenen had aangetrokken, dus daar ligt zeker wat ruimte voor verbetering.

Fietsen: Drijfnat met een flinke wind tegen de eerste 8 km vertrokken we. Had nog een flink hoge hartslag van het zwemmen dus volle bak wind tegen vond ik erg pittig. Zelfs in mijn ligstuur was het lastig boven de 30 te blijven fietsen. Toen onder het viaduct bij de A7 door en vanaf daar een heel stuk wind mee over het industrieterrein. Dit ging erg lekker en eindelijk daalde mijn hartslag iets en kon ik een beetje genieten. Dit rondje dan nog een keer en bij het keerpunt bijna in botsing gekomen met iemand die het na duidelijke instructies vooraf en bordjes bij het keerpunt zelf het voor elkaar kreeg om het keerpunt spookrijdend te doen. En dan vervolgens nog gaan schelden ook op de verkeersregelaar die daar stond en volgens mij ook nog op mij die wel goed reed. Jammer! Uiteindelijk gefietst met 34 km/h gemiddeld. Moet ook zeker meer oefenen met het ligstuur. Merkte dat ik bochtjes toch niet voluit durfde te nemen, dus steeds iets inhouden om zonder brokken door de bocht te komen.

T2: Weinig bijzonders, schoenen aan en go. Voelde wel dat m'n linkerschoen iets te los zat, maar wilde niet meer stoppen.

Lopen: 2 rondjes door de woonwijk, niet heel bijzonder parcours. Losse 5K's loop ik rond de 19:00, maar kreeg het tempo nu niet onder de 4:00. Wel heel constant gelopen zie ik, iedere kilometer tussen de 4:14 en 4:16. Had verwacht dat dat nog wel ok zou zijn, maar zie in de uitslagen dat verreweg de meeste deelnemers de 5K onder de 20 minuten hadden gelopen, dus dan viel mijn resultaat toch een beetje tegen.

Uiteindelijk gefinisht in 01:19:xx wat denk ik niet slecht is voor een eerste sprint. Mijn volgende wedstrijd wordt weer een sprint op 14 juli in Voorst, maar dan voor de 3e divisie. Wellicht dat het niveau daar iets lager ligt zodat ik wat hoger ga eindigen.
Gaan het zien :)

@denyos Hoe ging het bij jou?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06 10:07
In tegenstelling tot de Noorderlingen heb ik in het Zuiden een sprintafstand afgelegd in Weert. Hier was de stadstriathlon georganiseerd met perfecte omstandigheden voor het zwemmen en lopen. De wind speelde toch wel parten bij het fietsen.
Zwemwater was frisjes dus blij met een wetsuit, na een chaotische start ( ik kan er niet aan wennen) het zwemonderdeel afgemaakt in 13.24 op 750 m (voor mij prima ;) )
Weer even duizelig uit het water en de wissel rustig aan gedaan om even bij zinnen te komen, eerste wissel kan dan ook sneller 2.21. Hier heb ik wel een halve minuut tot een minuut verloren op sommige deelnemers.

Het fietsparcour was een brede 80 km weg met op de heen weg wind tegen en op de terugweg wind mee. De snelheden lagen dan ook ver uit elkaar, heen was het stoempen om rond de 30 te komen, terug met groot verzet de 40 aantikken en weer herstellen. De 18,5 km afgelegd in 33.33 minuten

T2 ging redelijk soepel in 1.22 maar merkte wel dat ik door het fietsen eigenlijk niet fris genoeg aan de 5 km kon beginnen. Doel was om rond de 21 minuten uit te komen maar helaas is het 22.12 geworden.

Zo kwam ik als 31e over de finish in een tijd van 1.12.55. voor een 2e wedstrijd in de triathlonsport ben ik zeer tevreden. Genoeg om nog te trainen en te verbeteren, 30 juni staat de 1000/60/10 in Stein op het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderable
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:02
ArmyOfQueens schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:37:
Hoe zijn hier de ervaringen met triathlonveters / snelveters?
Onmisbaar of "leuk extraatje"?
Zeker op een korte wedstrijd scheelt dit mij altijd een hoop! Vooral in een sprint wanneer je met een hoge hartslag van de fiets komt is snel bukken en je veters losmaken, voeten er goed in wringen, en veters weer strak genoeg dichtmaken een tijdrovend klusje. Plus de kosten zijn nihil, en als je de juiste koopt kan je ze meerdere schoenen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Leanderable op 10-06-2024 15:48 ]

Het is ik, Leander, altijd in staat dingen helder en duidelijk te krijgen (ook als dit enigszings bot overkomt)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• denyos
Ik ben uiteindelijk 60ste geworden van de 90 deelnemers. Niet goed niet slecht dus.
Zwemmen begon goed, maar het was echt oorlog bij de eerste boei. Werd volledig onderwater geduwd waarna ik even nodig had om mijn slag weer te vinden, maar alsnog na 11 minuten het water uit. Volgens mylapse 1:29/100 meter gezwommen over 750 meter, maar mijn horloge had slechts 638 meter en daarmee 1:42/100 meter. Had gehoopt onder de 1:40/100 te zwemmen, dus net niet gelukt. Ik kwam als 29ste uit het water dus qua postie was dat prima.

Vervolgens T1... daar kan ik kort over zijn, die verliep waardeloos. Ik heb een HUUB wetsuit met een break-out rits. Het idee is dat je bovenaan een ruk kan geven, en dat dan de hele rits open breekt. Al tientallen keren gedaan, nooit een probleem, maar nu kreeg ik hem niet open. Stond al bij m'n fiets toen die rits nog steeds dicht zat. Na de wissel lag ik 50ste (dus 21 plekken verloren in T1!).

Fietsen: Eerste kilometer waardeloos, door gestress in T1 sprong ik te haastig op de fiets, stootte daarbij m'n schoen scheef (die zat al met elastiekjes op de fiets) waardoor ik moest stoppen, weg over moest naar de stoep, schoenen rustig aantrekken, en toen weer zien in te voegen. Binnen de volgende 3 km was ik vervolgens getuige van 2 stevige valpartijen waardoor de schrik er een beetje in schoot. Daarna wel redelijk goed gefietst maar ook wel last van de wind. Uiteindelijk inclusief het gedoe met de schoenen op 34,9km/h uitgekomen over 24km.
Niet slecht, maar ik hoopte vooraf toch wel 37km/h gemiddeld te rijden. Na het fietsen lag ik 63ste.

T2 was degelijk, niet geweldig, niet slecht. Nog 1 plekje verloren, 64ste.

Lopen ging boven gemiddeld goed. Hoopte 4:15/km te kunnen lopen en heb uiteindelijk 4:10/km gemiddeld gelopen en daarbij dus nog 4 plekjes in de ranking weten te stijgen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Wat is jullie ervaring met de gps afstanden met zwemmen op je sporthorloge? Bij mij klopt er, plat gezegd, geen reet van. Ik heb een Forerunner 255s, en gps instellingen op "meest nauwkeurig". In het zwembad rekent ie vaak 150m als ik bijv. 1 50m baan heb getrokken. Open water geeft ie af en toe aan dat ik 2500m gezwommen heb waarbij het dichter in de buurt van 1500 zou moeten zitten. Het verschilt enorm. Bij mij in de trainingsgroep hebben we na hetzelfde gezwommen te hebben, bijna allemaal totaal verschillende afstanden. Ik ben dus zeker niet de enige. Het is echter wel zo dat ik soms borstcrawl combineer met schoolslag. Misschien vindt ie het moeilijk goed te meten bij één van de twee of zo.

Hoe is jullie ervaring hier in? Paar jongens uit de groep die de duurdere Fenix of Forerunners hebben, zijn volgens mij wel veel accurater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22
Giel schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:15:
Wat is jullie ervaring met de gps afstanden met zwemmen op je sporthorloge? Bij mij klopt er, plat gezegd, geen reet van. Ik heb een Forerunner 255s, en gps instellingen op "meest nauwkeurig". In het zwembad rekent ie vaak 150m als ik bijv. 1 50m baan heb getrokken. Open water geeft ie af en toe aan dat ik 2500m gezwommen heb waarbij het dichter in de buurt van 1500 zou moeten zitten. Het verschilt enorm. Bij mij in de trainingsgroep hebben we na hetzelfde gezwommen te hebben, bijna allemaal totaal verschillende afstanden. Ik ben dus zeker niet de enige. Het is echter wel zo dat ik soms borstcrawl combineer met schoolslag. Misschien vindt ie het moeilijk goed te meten bij één van de twee of zo.

Hoe is jullie ervaring hier in? Paar jongens uit de groep die de duurdere Fenix of Forerunners hebben, zijn volgens mij wel veel accurater.
Binnen werkt het voor geen meter, dan vind ie elke wijziging van slag of rustmoment het einde van een baan en telt ie er weer 50m bij. Buiten heb ik er echter nooit problemen mee en komt het goed overeen met de daadwerkelijke afstanden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Giel schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:15:

uitgebreide vergelijking watches voor open water
https://www.dcrainmaker.c...im-gps-test-accuracy.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06 16:02
Binnen zwemmen daar heb je een speciale activiteit voor. die telt banen voor je.
halverwege een baan wisselen van slag registreerd het horloge vaak als "keerpunt"

Buiten zwemmen is inderdaad met gps.

GPS in een buitenbad werkt vaak ook niet goed, dan kan je beter toch banenzwemmen gebruiken

[ Voor 18% gewijzigd door Pretouska op 14-06-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:19
Ook ik meld me hier maar even.
Na de afgelopen jaren alleen te fietsen met sporadisch een loopje speelde ik al een tijdje met het idee een IM hamburg als doel te stellen voor volgend jaar.
Dit jaar Trois ballons als hoofddoel gehad en het trekt me toch ontzettend om triatlons te gaan doen ipv alleen een fietsdoel.

Ik twijfel een beetje over de weg er naar toe:

Ik heb een 48 weeks schema via my pro coach van Phil Mosley, echter is dit natuurlijk heel statisch en wordt trainingpeaks gewoon vol gegooid tot aan 1 juni volgend jaar maar is er weinig feedback/aanpassing etc mogelijk.
Daarnaast heb ik vanochtend een "intake" gesprek gehad met triathloncoach.nl wat ook erg beviel. Met een ''echte'' coach op de achtergrond heb je natuurlijk veel meer mogelijkheid vragen te stellen, te sparren hoe je er voor staat, aanpassingen te doen etc.

Zijn er met beide ervaringen hier, en zo ja, hoe zijn die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leanderable
Er zijn in mijn ervaring een aantal factoren die het juist tracken van zwemactiviteiten beïnvloeden. Meestal gaat het bij mij echter allemaal redelijk goed; uiteraard wel wat afwijkingen buiten, maar mijn gebrek aan rechtdoorzwemvaardigheden zijn waarschijnlijk een grotere factor. Binnenbad is bijna altijd spot-on.

Buitenwater:
  • Bewolking (dicht grijs wolkendek) lijkt een grote factor
  • Update rate lijkt een minder grote factor (smart tracking/1Hz)
Zwembad:
  • Stopt/Start je horloge automatisch wanneer je na een set even langs de kant staat? Dit is uit te zetten in de instellingen.
  • Staat de baanlengte juist ingesteld.
  • Ik start nog wel eens per ongeluk een intervalsessie tijdens een pauze tussen sessies, waarna hij geen afstanden meer lijkt te meten. Dit kan via een submenu'tje als de activiteit op pauze/rest staat.
  • Techniekoefeningen tellen niet altijd goed mee (maar met alleen-beenoefeningen is dat natuurlijk logisch)
Ik gebruik een forerunner 955.

[ Voor 4% gewijzigd door Leanderable op 14-06-2024 14:51 . Reden: aanvulling ]

Het is ik, Leander, altijd in staat dingen helder en duidelijk te krijgen (ook als dit enigszings bot overkomt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
jasperz89 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:05:
Ook ik meld me hier maar even.
Na de afgelopen jaren alleen te fietsen met sporadisch een loopje speelde ik al een tijdje met het idee een IM hamburg als doel te stellen voor volgend jaar.
Dit jaar Trois ballons als hoofddoel gehad en het trekt me toch ontzettend om triatlons te gaan doen ipv alleen een fietsdoel.

Ik twijfel een beetje over de weg er naar toe:

Ik heb een 48 weeks schema via my pro coach van Phil Mosley, echter is dit natuurlijk heel statisch en wordt trainingpeaks gewoon vol gegooid tot aan 1 juni volgend jaar maar is er weinig feedback/aanpassing etc mogelijk.
Daarnaast heb ik vanochtend een "intake" gesprek gehad met triathloncoach.nl wat ook erg beviel. Met een ''echte'' coach op de achtergrond heb je natuurlijk veel meer mogelijkheid vragen te stellen, te sparren hoe je er voor staat, aanpassingen te doen etc.

Zijn er met beide ervaringen hier, en zo ja, hoe zijn die?
Ik heb met beide ervaring. In 2015-2016 ben ik gecoached door Tri2one coaching. Vorig jaar heb ik met een 36 weken schema van Phil Mosley getraind voor Ironman Kalmar (Phil's intermediate Full Distance Triathlon 36 weeks). Daar tussen in heb ik zelf maar wat gedaan (in die tussentijd wel gezwommen bij een vereniging).
Ik ben in 2014 begonnen met triatlon, gewoon online wat schemas gezocht en de triatlon training bible erbij. Daarmee kan je prima een kwart/OD finishen maar ik merkte wel dat ik het lastig vond om de juiste balans te vinden. Daarom in 2015 een "echte" coach genomen.
Het maken van een jaarplan met daarin een indeling en opbouw naar specifieke doelen is toch wel iets anders dan gewoon 3 sporten 2x per week in de week stoppen.
In die periode een hoop geleerd, maar ondanks de wat persoonlijkere benadering merkte ik hierbij ook wel op dat het toch wel een vast stramien had. Schema's kreeg ik per 4 weken, wilde ik meer gepersonaliseerde schemas dan ging het (nog) meer kosten (per 2 weken, of zelfs per week).

In 2017 en 2018 heb ik een avondstudie gedaan waardoor ik niet gericht kon trainen. Daarom gestopt bij Tri2one. Toen ik eind 2018 weer begon heb ik in trainingpeaks oude trainingen opgezocht en daarmee een eigen programma gemaakt. Dat beviel eigenlijk best goed en in juni 2019 haalde ik bijna een half uur van mijn PR op de halve triatlon. Ik had blijkbaar niet echt een coach nodig.

Toen ik in de 2e helft van 2022 besloot om een hele triatlon te gaan doen heb ik wel getwijfeld om weer een coach te nemen. Toen ik de prijzen zag schrok ik daar echter wel flink van. Waar ik in 2015 nog 50 euro per 4 weken betaalde was dat ondertussen verdubbeld naar 100 per 4 weken. Dit vond ik toch wel erg veel geld waardoor ik ben gaan kijken naar een kant en klaar schema. Met de wetenschap dat het in 2019 ook erg goed was gegaan met eigen inzicht geloofde ik wel dat ik mijn lichaam voldoende kende om ook met een statisch schema goed uit de voeten te kunnen. Zodoende bij Phil Mosley uitgekomen en daar eigenlijk geen moment spijt van gehad. Voor lopen en fietsen hier gebruik van gemaakt, en voor het zwemmen de schema's van de club blijven volgen (dinsdag 5 kwartier, zaterdag 1,5 uur zwemmen).

Ik vond het schema van Phil wel wat monotoon, ieder blok zag er hetzelfde uit, waarbij de afstand/duur net iedere keer even 5 minuten langer werden. Zelf ga ik daar goed op, maar als je van veel afwisseling houd dan zou ik voor een ander schema gaan. Het ligt daarbij ook aan je doel of dit de juiste prikkel is.
Ik wilde de afstand goed kunnen finishen en moest dus omvang gaan uitbreiden. Daarvoor werkte dit schema prima. Als je de afstand al aan kunt en je met name je tijd wil verbeteren, dan is dit niet het juiste schema.

edit: Nog een kleine aanvulling. Ik weet niet of het voor mij gewerkt had als ik nooit onder een coach getraind zou hebben. De kennis rondom voeding, wedstrijd voorbereiding en indeling die ik bij Tri2one geleerd heb pas ik nog altijd toe. Dat zit wat minder verwerkt in de online schema's.
Nu heb je wel de optie om het team van Phil te mailen als je vragen hebt, maar daar heb ik zelf nooit gebruik van gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door denyos op 14-06-2024 15:48 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
denyos schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Ik heb met beide ervaring. In 2015-2016 ben ik gecoached door Tri2one coaching. Vorig jaar heb ik met een 36 weken schema van Phil Mosley getraind voor Ironman Kalmar (Phil's intermediate Full Distance Triathlon 36 weeks). Daar tussen in heb ik zelf maar wat gedaan (in die tussentijd wel gezwommen bij een vereniging).
Ik ben in 2014 begonnen met triatlon, gewoon online wat schemas gezocht en de triatlon training bible erbij. Daarmee kan je prima een kwart/OD finishen maar ik merkte wel dat ik het lastig vond om de juiste balans te vinden. Daarom in 2015 een "echte" coach genomen.
Het maken van een jaarplan met daarin een indeling en opbouw naar specifieke doelen is toch wel iets anders dan gewoon 3 sporten 2x per week in de week stoppen.
In die periode een hoop geleerd, maar ondanks de wat persoonlijkere benadering merkte ik hierbij ook wel op dat het toch wel een vast stramien had. Schema's kreeg ik per 4 weken, wilde ik meer gepersonaliseerde schemas dan ging het (nog) meer kosten (per 2 weken, of zelfs per week).

In 2017 en 2018 heb ik een avondstudie gedaan waardoor ik niet gericht kon trainen. Daarom gestopt bij Tri2one. Toen ik eind 2018 weer begon heb ik in trainingpeaks oude trainingen opgezocht en daarmee een eigen programma gemaakt. Dat beviel eigenlijk best goed en in juni 2019 haalde ik bijna een half uur van mijn PR op de halve triatlon. Ik had blijkbaar niet echt een coach nodig.

Toen ik in de 2e helft van 2022 besloot om een hele triatlon te gaan doen heb ik wel getwijfeld om weer een coach te nemen. Toen ik de prijzen zag schrok ik daar echter wel flink van. Waar ik in 2015 nog 50 euro per 4 weken betaalde was dat ondertussen verdubbeld naar 100 per 4 weken. Dit vond ik toch wel erg veel geld waardoor ik ben gaan kijken naar een kant en klaar schema. Met de wetenschap dat het in 2019 ook erg goed was gegaan met eigen inzicht geloofde ik wel dat ik mijn lichaam voldoende kende om ook met een statisch schema goed uit de voeten te kunnen. Zodoende bij Phil Mosley uitgekomen en daar eigenlijk geen moment spijt van gehad. Voor lopen en fietsen hier gebruik van gemaakt, en voor het zwemmen de schema's van de club blijven volgen (dinsdag 5 kwartier, zaterdag 1,5 uur zwemmen).

Ik vond het schema van Phil wel wat monotoon, ieder blok zag er hetzelfde uit, waarbij de afstand/duur net iedere keer even 5 minuten langer werden. Zelf ga ik daar goed op, maar als je van veel afwisseling houd dan zou ik voor een ander schema gaan. Het ligt daarbij ook aan je doel of dit de juiste prikkel is.
Ik wilde de afstand goed kunnen finishen en moest dus omvang gaan uitbreiden. Daarvoor werkte dit schema prima. Als je de afstand al aan kunt en je met name je tijd wil verbeteren, dan is dit niet het juiste schema.

edit: Nog een kleine aanvulling. Ik weet niet of het voor mij gewerkt had als ik nooit onder een coach getraind zou hebben. De kennis rondom voeding, wedstrijd voorbereiding en indeling die ik bij Tri2one geleerd heb pas ik nog altijd toe. Dat zit wat minder verwerkt in de online schema's.
Nu heb je wel de optie om het team van Phil te mailen als je vragen hebt, maar daar heb ik zelf nooit gebruik van gemaakt.
Thanks voor je uitgebreide reactie! Denk dat sowieso direct contact (via app of bellen) me sowieso wel gaat helpen de komende tijd aangezien ik nog wel wat vragen zal hebben. Triathloncoach.nl heeft nu de eerste weken training klaargezet voor me en merk nu al dat ik het prettig vind daarin een beetje te kunnen schuiven en overleggen, iets wat bij Phil natuurlijk een stuk lastiger is. Richting de eerste maar met een echte coach dus, ik kan daarna altijd nog doortrainen met een gekocht schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
redwing schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:17:
[...]

Binnen werkt het voor geen meter, dan vind ie elke wijziging van slag of rustmoment het einde van een baan en telt ie er weer 50m bij. Buiten heb ik er echter nooit problemen mee en komt het goed overeen met de daadwerkelijke afstanden.
Vanmorgen dus even buiten gezwommen, volgens Google maps ongeveer 1000m. Mijn horloge geeft het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsf2XF5f-oQgh76-P-z6WzGVlng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeKt41Yn8WcM2ZKLEjQ7VmDp.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard instellingen op open water staan. Ik had borstcrawl en schoolslag afgewisseld, maar lijkt me dat dat voor open water niet uit zou moeten maken, want gps. Dat ie er 50m naast kan zitten, ok. Maar dit vind ik heel extreem. Ook de lijnen wijken best wel af! Die hoek linksonder zou bij “Marina” moeten komen, en die rechter hoek zou stuk verder doorgetrokken moeten worden. De weergegeven afstand komt iig bij lange na niet overeen met de oranje lijnen

Met fietsen en hardlopen geen probleem, is ie wel accuraat.

[ Voor 9% gewijzigd door Giel op 15-06-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-06 15:00
Giel schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Vanmorgen dus even buiten gezwommen, volgens Google maps ongeveer 1000m. Mijn horloge geeft het volgende aan:

[Afbeelding]

Uiteraard instellingen op open water staan. Ik had borstcrawl en schoolslag afgewisseld, maar lijkt me dat dat voor open water niet uit zou moeten maken, want gps. Dat ie er 50m naast kan zitten, ok. Maar dit vind ik heel extreem. Ook de lijnen wijken best wel af! Die hoek linksonder zou bij “Marina” moeten komen, en die rechter hoek zou stuk verder doorgetrokken moeten worden. De weergegeven afstand komt iig bij lange na niet overeen met de oranje lijnen

Met fietsen en hardlopen geen probleem, is ie wel accuraat.
Ik had hier al eens naar gezocht, heb zelf een Garmin maar aangezien het over gps gaat lijkt deze info me daar ook van toepassing. Dit zou dus verklaren waarom de GPS meting tijdens schoolslag niet werkte.

https://www.polar.com/blo...loge-tijdens-het-zwemmen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbPuGTVNRTstsM_SpGwXpudDEbA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O6r2pWDl6jeytzPEfXdXk2tT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderable
Uiteraard instellingen op open water staan. Ik had borstcrawl en schoolslag afgewisseld, maar lijkt me dat dat voor open water niet uit zou moeten maken, want gps.
Radiogolven (GPS) hebben het nogal moeilijk als ze door water heen moeten komen. Dat is tevens ook de reden dat radiotelescopen hoog op de berg staan, liefst in een droog gebied (bijvoorbeeld in de Atamaca-woestijn). Ik zou durven stellen dat wanneer je enkel schoolslag zwemt, je horloge misschien nauwelijks boven water uitkomt en daarom geen datapunten kan verzamelen. Met een borstcrawl heb je in ieder geval elke slag nog een mogelijkheid tot een meetmoment. Geen idee of dit een verklaring is hoor, maar het lijkt me heel ver gezocht. Ik had alleen het borstcrawl-deel van je activiteit wel data verwacht.

Kan je de sample rate voor openwateractiviteiten nog aanpassen? Ik weet even niet uit mijn hoofd of die instelling in het algemeen of per activiteitstype geldt.

Dat de lijnen niet overeenkomen met de afstanden is denk ik een weergavedingetje. De gps-metingen worden niet lukraak op de kaart gegooid, maar daar gaat waarschijnlijk een filtertje overheen. Anders zou je door de meetruis op de data wanneer je mooi rechtdoor fietst bijvoorbeeld ook van de ene in de andere berm geprojecteerd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Leanderable op 15-06-2024 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Horloge in/aan je boei vastmaken helpt ook. Mis je wel je hartslag, maar kan je (mits compatibel) achteraf invoegen vanuit je hartslagsensor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Giel
Misschien moet ik dan maar gewoon meer borstcrawl zwemmen, dan zal ie vast wat accurater worden. :)

Komende week in ieder geval taperweek. Dinsdag stukje fietsen, donderdag nog even in het zwembad liggen en dan zijn we er klaar voor zondag voor de IM Westfriesland 70.3. De spanning is inmiddels al gekomen :) Echt heel veel zin in, wordt de eerste keer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderable
Gaaf! Dat wordt sowieso een hele vette dag! Ik kan me mijn eerste grote (IM70.3/Challenge formaatje) wedstrijd nog wel herinneren, heb me nog nooit zo 'een atleet gevoeld' als op die dag. Binnen no-time is het voorbij!

Zwemmen hielp bij mij altijd wel goed om de spanning onder controle te houden. Weinig belasting en toch nog een beetje wat kunnen doen.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Op mijn TT bike zit een enkelzijdige powermeter (4iiii) die ik nu vlak voor elke training netjes kalibreer (met mijn Garmin) om de juiste data te verkrijgen, maar dit kun je in een wedstrijd natuurlijk niet even doen.
Tijdens mijn aankomende wedstrijd gebruik ik mijn Garmin horloge om alles op te nemen en de Garmin op het stuur om tijdens het fietsen de route en mijn wattage etc. te kunnen zien.

Nu mijn vraag; is het voldoende om voor het zwemmen mijn powermeter met de Garmin op het stuur te kalibreren en de Garmin aan te laten staan? of moet de kalibratie echt vlak voor het fietsen gebeuren?
Ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Ik doe de kalibratie alleen maar als mijn fietscomputer er om vraagt en dat is misschien eens per maand.. Ik zou me daar in ieder geval niet te veel druk om maken tijdens je wedstrijd, dat kost je meer dan als je gewoon lekker gaat fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 21-06-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

M@cer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:24:
Ik doe de kalibratie alleen maar als mijn fietscomputer er om vraagt en dat is misschien eens per maand.. Ik zou me daar in ieder geval niet te veel druk om maken tijdens je wedstrijd, dat kost je meer dan als je gewoon lekker gaat fietsen.
Ik snap je punt, maar ik ga niet "gewoon lekker fietsen", ik heb voor mezelf een doel gesteld en ben al een aantal maanden specifiek aan het trainen hiervoor, dus ik ga ervoor om het onderste uit de kan te halen. :) vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leanderable
De calibratie heeft vooral te maken met het afstellen van de strain gauges die in je crank/pedaal zitten. Bij andere omstandigheden kunnen deze een andere rusttoestand en reactie op kracht hebben. Wanneer je calibratie dus gedaan is in gelijke omstandigheden (voor de wedstrijd, thuis, de week ervoor) heeft opnieuw calibreren voor zover ik zie geen toegevoegde waarde. Denk zo snel dat vooral temperatuur hierop van invloed is.

Voor de zenuwen gewoon voor het plaatsen van de fiets in het parc fermé even doen, dan zit wel goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Toppertje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:32:
[...]

Ik snap je punt, maar ik ga niet "gewoon lekker fietsen", ik heb voor mezelf een doel gesteld en ben al een aantal maanden specifiek aan het trainen hiervoor, dus ik ga ervoor om het onderste uit de kan te halen. :) vandaar mijn vraag.
Zo bedoelde ik lekker fietsen ook niet.. Ik wil ook altijd het onderste uit de kan halen met fietsen (afgelopen woensdag in Langedijk nog 38 km/u gemiddeld), maar ik haal laatste beetje onderuit de kan juist als ik zonder zorgen kan fietsen en me kan concentreren op het fietsen en niet bezig ben met andere zaken..

Maar dat is natuurlijk persoonlijk.. Maar als je de powermeter voor je T1 verlaat naar de start even kalibreert gaat het vast wel goed komen.. De toppers gaan ook niet eerst even hun powermeter kalibreren tijdens de eerste wissel.

Als je een enkelzijdige powermeter hebt is het toch al een beetje half/half wat betreft gegevens.. (en ja ik heb ook maar een powermeter aan 1 kant ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

M@cer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Zo bedoelde ik lekker fietsen ook niet.. Ik wil ook altijd het onderste uit de kan halen met fietsen (afgelopen woensdag in Langedijk nog 38 km/u gemiddeld), maar ik haal laatste beetje onderuit de kan juist als ik zonder zorgen kan fietsen en me kan concentreren op het fietsen en niet bezig ben met andere zaken..

Maar dat is natuurlijk persoonlijk.. Maar als je de powermeter voor je T1 verlaat naar de start even kalibreert gaat het vast wel goed komen.. De toppers gaan ook niet eerst even hun powermeter kalibreren tijdens de eerste wissel.

Als je een enkelzijdige powermeter hebt is het toch al een beetje half/half wat betreft gegevens.. (en ja ik heb ook maar een powermeter aan 1 kant ;) )
Ah ja oke, duidelijk.
Hier zitten wel wat hoogtemeters in het parcours, dus waar ik hier op het vlakke ook wel naar gemiddelde kijk wordt dat iets lastiger, vandaar dat ik graag mijn vermogen goed heb staan.

Nee ik snap dat de toppers dat ook niet in T1 doen, maar was dus even benieuwd naar ervaringen wanneer dan wel ;).

En helemaal mee eens dat enkelzijdig ook niet waterdicht is, maar ik heb er altijd mee getraind, vergelijk dat ook alleen met mezelf, dus dat is dan betrouwbaar genoeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giel
De spanning is toch wel om te snijden hoor. Vandaag geregistreerd en nummers e.d. ontvangen. Mooi om te zien hoe de boel georganiseerd is bij de Ironman. Ziet er allemaal goed en professioneel uit, ik snap wel een beetje waar m'n geld heen gaat. Mooie merchandise tent waar je je salaris kunt uitgeven aan overpriced spullen; leuk hoor, ga er zelf ook nog heen om nog eea aan te schaffen. Zo'n eerste 70.3 is toch wel speciaal! :*)

Fiets is klaargemaakt. Tassen nog even inpakken met spullen en dan morgen daar afgeven. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:47
Niet zo episch als de meesten hier, maar ik heb gisteren weer de Het Groene Woud Triathlon van Oirschot gedaan. 1/8e afstand, en dat was voor mij meer dan genoeg. Door allerlei redenen amper kunnen trainen en inmiddels weer ruim boven de 100kg, dus het lichaam moet ook niet stuk gaan.

Ten opzichte van vorig jaar sneller in de transities. Het zwemmen en fietsen gelijk maar flink langzamer bij het lopen. Lopen is sowieso mijn minste onderdeel, dus niet heel verrassend dat ik zonder training daarin flink trager ben geworden.

Dit was dus mijn 2e triatlon, na de editie van vorig jaar. Keek er wat tegenop omdat ik niet had getraind, maar achteraf toch weer blij dat ik het heb gedaan. Voor volgend jaar toch maar proberen weer meer te trainen en misschien wel voor de 1/4e gaan.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
Hoe is het iedereen vergaan?

Ik ben nog altijd moe maar kijk terug op een mooi evenement!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34
Voor mij m’n eerste 70.3 maar heb alweer het hotel geboekt voor volgend jaar!

De Brouwersdam90 op 4 mei was zwaarder dan ik had gedacht dus heb in de tussenliggende 6 weken veel aandacht gegeven aan mn zwakke punten. Zwemmen en fietshouding.

Zaterdag begin van de middag aangekomen en het was al erg druk bij de locatie voor de inschrijving. Veel mensen parkeerden langs de toegangsweg wat voor opstoppingen zorgde maar gelukkig konden we ons hotel nog goed bereiken.

Direct op de fiets gesprongen en geregistreerd om vervolgens alles in de tassen te doen en naar de transitie zone te rijden. Uiteindelijk had ik alles rond 15:30 ingechecked, dus ruim op tijd :)

Zondag om 5:00 de wekker en op mn gemak, met de nodige spanning en effectief 5 uur slaap, opgestaan. Met chocokadebroodjes en een redbull als ontbijt de bidons gevuld en aangekleed om tegen 6:00 naar de transitie zone te wandelen. Daar was het al behoorlijk druk. Zelf hoefde ik eigenlijk weinig meer de doen dus kon ik op mn gemak wachten tot het 7:00 werd. Aangezien ik geen idee had hoe snel ik het zwemmen zou gaan doen heb ik me opgesteld in de rij 45-50 minuten. Uiteindelijk mengde deze rij zich met de snellere dus dat maakte ook niet veel uit.

Met een flinke duik het water in voor gratis meters van start. Het voelde goed en ik zat snel in een goed ritme. Bij de eerste grote boei buiten de haven was het druk maar ook daar kwam ik goed doorheen. De 2e grote boei lag tegen de zon in dus kon ik bijna niet zien. Hierdoor iets van koers geraakt maar gelukkig op tijd hersteld. Terug richting haven kreeg ik met nog 100 meter te gaan door de drukte en last van kramp door een ontwijkende beweging. Volgehouden en rustig uit het water gekomen en T1 in gegaan. De kramp ging weg naar koste me wel wat tijd.

Fietsen ging super. Gestart met wind in de rug en mn benen bleven fris over het hele traject. Ik kon harder pushen maar omdat het warmer werd en ik uiteraard nog een halve marathon moest lopen wat reserve gehouden.

T2 ging vlot en gestart met lopen en last van m’n ingewanden. Ik had wat Markermeer water binnen gekregen dus misschien zat dat niet lekker. Na een km of 5 voelde ik me iets beter maar de gels en sportdrank vielen niet lekker. Bij elk waterpunt ben ik even gestopt om goed water te drinken en een beker water in mn nek te gooien voor verkoeling. Ergens wil ik nooit gaan wandelen dus dat heb ik niet gedaan en ben blijven hardlopen.

Uiteindelijk kwam na de 3e ronde op de warme dijk de finishlijn in zicht en wat een goed gevoel gaf het om voor de laatste meters het tapijt op te kunnen lopen!!!

Terugkijkend ben ik erg tevreden met het resultaat. De HM had ik liever binnen de 2uur gelopen maar door omstandigheden was dit niet het moment. Het zwemmen en fietsen ging veel beter dan bij de Brouwersdam90 dus daar ben ik zeer tevreden over. Tot volgend jaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGiKyfYbckDtW6Xm_VUPXZLGI6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xo88O8QfR9PPF5KIn9HOb74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ACh78gyJsvn7GaJk9UGUIK5fls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEzAwYUzqIei6XD0bHoQB1iw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kawa op 25-06-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
Kawa schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:22:
Voor mij m’n eerste 70.3 maar heb alweer het hotel geboekt voor volgend jaar!

De Brouwersdam90 op 4 mei was zwaarder dan ik had gedacht dus heb in de tussenliggende 6 weken veel aandacht gegeven aan mn zwakke punten. Zwemmen en fietshouding.

Zaterdag begin van de middag aangekomen en het was al erg druk bij de locatie voor de inschrijving. Veel mensen parkeerden langs de toegangsweg wat voor opstoppingen zorgde maar gelukkig konden we ons hotel nog goed bereiken.

Direct op de fiets gesprongen en geregistreerd om vervolgens alles in de tassen te doen en naar de transitie zone te rijden. Uiteindelijk had ik alles rond 15:30 ingechecked, dus ruim op tijd :)

Zondag om 5:00 de wekker en op mn gemak, met de nodige spanning en effectief 5 uur slaap, opgestaan. Met chocokadebroodjes en een redbull als ontbijt de bidons gevuld en aangekleed om tegen 6:00 naar de transitie zone te wandelen. Daar was het al behoorlijk druk. Zelf hoefde ik eigenlijk weinig meer de doen dus kon ik op mn gemak wachten tot het 7:00 werd. Aangezien ik geen idee had hoe snel ik het zwemmen zou gaan doen heb ik me opgesteld in de rij 45-50 minuten. Uiteindelijk mengde deze rij zich met de snellere dus dat maakte ook niet veel uit.

Met een flinke duik het water in voor gratis meters van start. Het voelde goed en ik zat snel in een goed ritme. Bij de eerste grote boei buiten de haven was het druk maar ook daar kwam ik goed doorheen. De 2e grote boei lag tegen de zon in dus kon ik bijna niet zien. Hierdoor iets van koers geraakt maar gelukkig op tijd hersteld. Terug richting haven kreeg ik met nog 100 meter te gaan door de drukte en last van kramp door een ontwijkende beweging. Volgehouden en rustig uit het water gekomen en T1 in gegaan. De kramp ging weg naar koste me wel wat tijd.

Fietsen ging super. Gestart met wind in de rug en mn benen bleven fris over het hele traject. Ik kon harder pushen maar omdat het warmer werd en ik uiteraard nog een halve marathon moest lopen wat reserve gehouden.

T2 ging vlot en gestart met lopen en last van m’n ingewanden. Ik had wat Markermeer water binnen gekregen dus misschien zat dat niet lekker. Na een km of 5 voelde ik me iets beter maar de gels en sportdrank vielen niet lekker. Bij elk waterpunt ben ik even gestopt om goed water te drinken en een beker water in mn nek te gooien voor verkoeling. Ergens wil ik nooit gaan wandelen dus dat heb ik niet gedaan en ben blijven hardlopen.

Uiteindelijk kwam na de 3e ronde op de warme dijk de finishlijn in zicht en wat een goed gevoel gaf het om voor de laatste meters het tapijt op te kunnen lopen!!!

Terugkijkend ben ik erg tevreden met het resultaat. De HM had ik liever binnen de 2uur gelopen maar door omstandigheden was dit niet het moment. Het zwemmen en fietsen ging veel beter dan bij de Brouwersdam90 dus daar ben ik zeer tevreden over. Tot volgend jaar!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja de boeien lagen heerlijk tegen de zon in.... leerpuntje voor de volgende keer...... heb je toevallig een gps file van hoe je gezwommen bent en wil je die delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Ja de boeien lagen heerlijk tegen de zon in.... leerpuntje voor de volgende keer...... heb je toevallig een gps file van hoe je gezwommen bent en wil je die delen?
Die heb

ikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHCP0BqAPtwTSBP5oofn6YkFuRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GeQiXhRkGHpYWAtOX1EOOWAt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:12:
[...]

hoe zat je qua afstand?
Volgens mijn watch op 1650 meter.

Ik heb trouwens een apple watch ultra en mijn ervaring is dat de afstanden die deze aangeeft in buitenwater zwemmen niet zo accuraat zijn als bij bijvoorbeeld een Garmin watch.

[ Voor 34% gewijzigd door Kawa op 25-06-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Super gedaan @Kawa !
Zelf was ik vrijwilliger bij de zwemstart en ‘s middags bij de verzorgingspost na de finish.
Er was in het begin een beetje onduidelijkheid over wat de beste manier van starten zou zijn, de organisatie wilde steeds 3 tegelijk per kant, dus 6 in totaal elke 4 seconden laten starten, maar dit bleek toch te druk.
Toen per 4 laten starten en dit ging al beter en op den duur maar gewoon de stroom losgelaten en alleen zorgen dat men niet op elkaar zou springen.
De Ironmans waar ik zelf aan mee heb gedaan (Gdynia en Kopenhagen) waren wat dat betreft beter geregeld, hier had je 6 poortjes op een rij en elke 5 seconden ging er een piep en het poortje open.
Uiteindelijk is alles prima gegaan hoor, maar het voelde wat rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:14:
Super gedaan @Kawa !
Zelf was ik vrijwilliger bij de zwemstart en ‘s middags bij de verzorgingspost na de finish.
Er was in het begin een beetje onduidelijkheid over wat de beste manier van starten zou zijn, de organisatie wilde steeds 3 tegelijk per kant, dus 6 in totaal elke 4 seconden laten starten, maar dit bleek toch te druk.
Toen per 4 laten starten en dit ging al beter en op den duur maar gewoon de stroom losgelaten en alleen zorgen dat men niet op elkaar zou springen.
De Ironmans waar ik zelf aan mee heb gedaan (Gdynia en Kopenhagen) waren wat dat betreft beter geregeld, hier had je 6 poortjes op een rij en elke 5 seconden ging er een piep en het poortje open.
Uiteindelijk is alles prima gegaan hoor, maar het voelde wat rommelig.
hoe laat kwam je aan bij de start? Want dan heb je mij ook gezien in oranje broek, geel shirt en 2 portos in mijn beide oren......
was ook een van mijn puntjes dat die start anders moet en anders opgebouwd moet worden wat mij betreft... maar dat zijn leerpuntjes.... (net als de plaatsing van de boeien buiten de haven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:17:
[...]

hoe laat kwam je aan bij de start? Want dan heb je mij ook gezien in oranje broek, geel shirt en 2 portos in mijn beide oren......
was ook een van mijn puntjes dat die start anders moet en anders opgebouwd moet worden wat mij betreft... maar dat zijn leerpuntjes.... (net als de plaatsing van de boeien buiten de haven)
Ah was jij dat, dan heb ik je inderdaad gezien.
Ik kwam volgens mij als 3e aan rond 05:45.
Ander puntje ter verbetering is de informatie over het inleveren van de witte tassen, hier heb ik denk ik wel 100 vragen over gekregen.
Volgens mij stond dit niet duidelijk in de athlete guide en bij de zwemstart ook geen bordje o.i.d. dat men naar het rode busje op de brug moest.
En volgende keer veel meer afvalbakken bij de start, er stonden er maar 2 helemaal aan het begin bij de toiletten, maar verder niets. Na de start was het een behoorlijke puinhoop met gelletjes, slippers en flesje :P

Hoe heb jij de dag verder ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Ander puntje ter verbetering is de informatie over het inleveren van de witte tassen, hier heb ik denk ik wel 100 vragen over gekregen.
Volgens mij stond dit niet duidelijk in de athlete guide en bij de zwemstart ook geen bordje o.i.d. dat men naar het rode busje op de brug moest.
En volgende keer veel meer afvalbakken bij de start, er stonden er maar 2 helemaal aan het begin bij de toiletten, maar verder niets. Na de start was het een behoorlijke puinhoop met gelletjes, slippers en flesje :P

1 van de 100 vragen was van mij. Ook heb ik zelfs helemaal geen vuilnisbak kunnen vinden dus dat is zeker een punt van verbetering!

De zwemstart vond ik zelf wel weer prima en vond het eigenlijk wel goed verlopen. Idd met 2 om 2 starten geeft/gaf wat ruimte in het water. Met 3 om 3 zou he bij je voorganger in z’n nek duiken dus prima beslissing!!

Al met al vond ik alles prima georganiseerd en geregeld dus dank hiervoor!! Ook aan @miel uiteraard!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Giel
Wat een ervaring. :*)

Het zwemmen ging perfect. Weersomstandigheden waren hiervoor ook perfect natuurlijk, amper wind wat zeldzaam is. Ik ben niet zo'n goede zwemmer en volg sinds februari zwemcursus borstcrawl wat ik vrij lastig vind. Ik zwom dan ook 50/50 schoolslag en borstcrawl. De tweede helft vond ik dat ik voldoende ruimte had om rustig op m'n eigen snelheid borstcrawl te doen. Ging top en was met 46 minuten klaar.

Snel naar het fietsen toe. Ook hier was het weer perfect voor en voor mij fietste ik een prima tempo. Reed 32 gemiddeld en veel mensen hier in kunnen halen. Voor mijn gevoel niet te veel gegeven hier. Ze hadden wel last minute te route aangepast, maar dat was verder prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV0MKuNBA8drPDmesUQO_ckgNCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8tKm1eOLzu692JqQMifpaQsp.png?f=user_large

Vervolgens het lopen. Ik had tijdens het fietsen 3 bidons leeggedronken (2x isotone 1x electrolyten) een fruitreepje en 3 gelletjes. Het lopen begon goed, maar mijn maag begon te borrelen en ik te boeren. Ik voelde als ik nog een gelletje zou nemen ik waarschijnlijk over m'n nek zou gaan. Had er ook totaal geen trek in. Het hardlopen heb ik gedaan op veel water, isotone drank, cola en banaan (4 halve bananen gedurende de loop). Na 12km kakte ik behoorlijk in, ontzettend zware en vermoeide benen en kreeg last van de warmte. Gezien de late mooie dagen heb ik niet in deze temperaturen kunnen trainen (zoals bijna iedereen), maar ik kreeg er wel last van. Helaas stukken moeten lopen maar wel hardlopend de finish over gekomen (laat me niet kennen waar publiek staat! ;-) ).
Met hardlopen absoluut niet de tijd kunnen lopen die ik wilde, 2:16 waar ik zeker onder de 2uur had willen lopen. Met fietsen ervoor lukt het me om 21km in 1:46 te lopen, daar was ik nu heeel ver van verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFEXPL8IFayaj07L8aRIR8eJE0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s29GcOS5S3qYJkXzLFQKOpSD.png?f=user_large

Conclusie: ik vind het heel vet dat ik mijn eerste triathlon, meteen een halve, gehaald heb en redelijk goed. Als ik kritisch ben; het lopen is totaal niet gegaan zoals ik wilde en daar baal ik van. Volgende keer beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8AkeD1-XBa2NErS117vesTbWGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DqQTx1iVE5CWo6cdfstkM6ya.png?f=user_large

Hier brak ik en kwamen de emoties los. Vooral nadat ik dan even doorvoor mijn neefje en nichtje en familie/vrienden langs de kant zie staan en een handje geef tijdens het lopen. Geweldige momenten. Je werkt er toch 4,5maand naar toe en zet dit neer. Was de eerste, maar niet de laatste keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:43:
Hoe is het iedereen vergaan?

Ik ben nog altijd moe maar kijk terug op een mooi evenement!
Gisteren; mentaal vooral moe, niet scherp. Spierpijn viel nog mee.

Vandaag; mentaal weer scherp, behoorlijk spierpijn in de bovenbenen.

Verder top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
Giel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Gisteren; mentaal vooral moe, niet scherp. Spierpijn viel nog mee.

Vandaag; mentaal weer scherp, behoorlijk spierpijn in de bovenbenen.

Verder top :)
Hoeveel had jij gezwommen volgens je horloge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
[...]

Dan kwam je samen met mij aan..... jij trok je shirt aan toen ik kwam en toen moesten jullie iets met hekken gaan doen toch?
Ik was formeel niet verantwoordelijk voor de swim start, maar dat ga ik volgend jaar wel doen... ook gewoon goed regelen en idd meer afvalbakken....
De mooie bakken met water nog gezien voor de brilletjes? Met een mooi logo van de Maastrichtse Reddingsbrigade er op? ;-)
Heb idd wel fotos gezien van mega veel afval aan het einde.... volgend jaar 2 afvalbakken in die punt zetten dat scheelt veel opruimen..... White bags ook duidelijker maken, boeien anders leggen (ik had totaal geen enkele rekening met de zon gehouden... dom!) maar overall heel erg tevreden! (voor een 1e keer als team Maastricht in Hoorn..;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Hoeveel had jij gezwommen volgens je horloge?
2757m 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
dan was dat niet te weinig..... zo een gekke route gezwommen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:55:
[...]

dan was dat niet te weinig..... zo een gekke route gezwommen dan?
Vond die 1900 wat weinig dus ik dacht plak er nog wat aan vast.. nee geen idee waar het door komt. Strava/garmin zegt onderstaande. Heb wel ongeveer helft schoolslag gedaan en helft borstcrawl. Maar ik denk gewoon dat m'n gps kuren heeft of zo..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlvZHqqJTcy9Q26H-HI3n5vANcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzLyOCLC6TAJGCm2fDDyCztF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Giel op 25-06-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Dan kwam je samen met mij aan..... jij trok je shirt aan toen ik kwam en toen moesten jullie iets met hekken gaan doen toch?
Ik was formeel niet verantwoordelijk voor de swim start, maar dat ga ik volgend jaar wel doen... ook gewoon goed regelen en idd meer afvalbakken....
De mooie bakken met water nog gezien voor de brilletjes? Met een mooi logo van de Maastrichtse Reddingsbrigade er op? ;-)
Heb idd wel fotos gezien van mega veel afval aan het einde.... volgend jaar 2 afvalbakken in die punt zetten dat scheelt veel opruimen..... White bags ook duidelijker maken, boeien anders leggen (ik had totaal geen enkele rekening met de zon gehouden... dom!) maar overall heel erg tevreden! (voor een 1e keer als team Maastricht in Hoorn..;-))
Ja klopt dat was ik inderdaad ;)
En die bakken heb ik inderdaad gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
Giel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:03:
[...]

Vond die 1900 wat weinig dus ik dacht plak er nog wat aan vast.. nee geen idee waar het door komt. Strava/garmin zegt onderstaande. Heb wel ongeveer helft schoolslag gedaan en helft borstcrawl. Maar ik denk gewoon dat m'n gps kuren heeft of zo..

[Afbeelding]
je route klopt aardig.... maar die afstand dus echt niet.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnl0VqoHeJDJGK2Woy_SbQbuPUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGW2vHZY7oT4xuEudk5oWsFI.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was mijn route zaterdag.... maar dan met een boot...... 1 keer buiten de haven een mooie golf gepakt en daardoor "van koers" en 1 keer manouvreren tussen bootjes die er toen nog lagen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
[...]

Enige kritiek wat ik heb/had:

- In the athlete guide stond voor de 5150 dat de transitie dicht ging om 6:45. Een versie later 7:45. Hier was veel onduidelijkheid over.
- Ik vind het bijzonder dat er voor was gekozen om 2300 man ongeveer tegelijkertijd over het kleine bruggetje te laten lopen om de witte tassen in te leveren. Toen ik er stond werd het een beetje chaos bij de big bags en gingen de deelnemers zelf de tassen in de bigbags stoppen. En het bruggetje is daar veel te smal voor. Het bruggetje is iig wel sterk genoeg gebleken!

Verder niets op aan te merken en echt top georganiseerd. De begeleiding onderweg, reddingsbrigade tijdens het zwemmen, de drink/eetposten. Echt top. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Giel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Toen ik er stond werd het een beetje chaos bij de big bags en gingen de deelnemers zelf de tassen in de bigbags stoppen.
Was dat niet de bedoeling dan? Dat heb ik ook gedaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
ben even aan het denken waar je anders de white bags zou kunnen doen....... want vanaf Hollandia was alles dicht ivm parcours.... maar goede feedback! Gaan we doorgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
miel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:21:
ben even aan het denken waar je anders de white bags zou kunnen doen....... want vanaf Hollandia was alles dicht ivm parcours.... maar goede feedback! Gaan we doorgeven!
Klopt, dat is idd een punt. Bijvoorbeeld in de straat Het Oude Sluisje. Maar dan moet het vrachtwagentje nog wel weg kunnen rijden over het ABC waar het dan vrij druk is. Maar goed, dat is zo even makkelijk gezegd..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Allervieste
Afgelopen zondag de lange afstand in Stein volbracht. (lees:1km swim, 60 k bike en 11 lopen)

Triathlon Stein, na jarenlang als toeschouwer te hebben gekeken nu zelf aan de start van de lange afstand. Wat een dag! Zwemonderdeel erg tevreden over de 1000 m, iets brutaler in het water kan me nog een aantal plekken opleveren.
Fietsonderdeel steady de 60 km doorgetrappeld, maar niet hard genoeg om mijn plek te kunnen behouden, conditie is in orde maar vermogen moet nog omhoog.
Hardlooponderdeel geprobeerd om 4.50/km te lopen, helaas bleek dat niet haalbaar meer en heb me moeten aanpassen aan het parcours. Uiteindelijk gemiddeld 5.10/km op 11.65 km.

🏊 0.18.24
🚴 1.49.25
🏃‍♂️ 0.59.01

3.13.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:30
Vraagje mbt wetsuits. Voor de alpe d’Huez triathlon heb ik vrijwel zeker een wetsuit nodig.
Ik heb er nu een gekocht van de Decathlon (goedkoopste lange zwem wetsuit). Echter zit de maat die volgens de tabel moet passen bij mijn hals/nek zo ontiegelijk strak.

Zo straks dat een ader in mijn hals als t ware opzwelt. Tov normale situatie steekt het echt uit en valt het op. Nu weet ik dat het strak moet zitten, maar zo strak?
Iemand die een richtlijn kan geven hoe strak t daar moet zitten, of wordt in het water losser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Distoration schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:22:
Vraagje mbt wetsuits. Voor de alpe d’Huez triathlon heb ik vrijwel zeker een wetsuit nodig.
Ik heb er nu een gekocht van de Decathlon (goedkoopste lange zwem wetsuit). Echter zit de maat die volgens de tabel moet passen bij mijn hals/nek zo ontiegelijk strak.

Zo straks dat een ader in mijn hals als t ware opzwelt. Tov normale situatie steekt het echt uit en valt het op. Nu weet ik dat het strak moet zitten, maar zo strak?
Iemand die een richtlijn kan geven hoe strak t daar moet zitten, of wordt in het water losser?
Ik zou zeggen dat een wetsuit nauw moet aansluiten, maar niet moet knellen.
Je moet ongehinderd een arm- en beenslag kunnen maken, dus niet te strak zodat je beperkt wordt in je beweging.
Maar ook weer niet te losjes zodat er luchtbellen in je wetsuit ontstaan.
Welke heb je precies? Die van Van Rysel of Nabaji?
Vergelijk anders eens met de foto's op de site hoe ze vallen bij de modellen.
En anders even een maatje groter proberen, dan weet je het zeker.
Mijn ervaring is dat Decathlon niet moeilijk doet over omruilen, ook niet als het kaartje er al af is.
Zolang het maar niet gebruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:30
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:32:
[...]

Ik zou zeggen dat een wetsuit nauw moet aansluiten, maar niet moet knellen.
Je moet ongehinderd een arm- en beenslag kunnen maken, dus niet te strak zodat je beperkt wordt in je beweging.
Maar ook weer niet te losjes zodat er luchtbellen in je wetsuit ontstaan.
Welke heb je precies? Die van Van Rysel of Nabaji?
Vergelijk anders eens met de foto's op de site hoe ze vallen bij de modellen.
En anders even een maatje groter proberen, dan weet je het zeker.
Mijn ervaring is dat Decathlon niet moeilijk doet over omruilen, ook niet als het kaartje er al af is.
Zolang het maar niet gebruikt is.
Verder zit de wetsuit wel goed en is hij niet te groot dat er luchtbellen ontstaan. Het betreft die van Nabaiji.
Grotere maat zou zeker een optie zijn, als die op voorraad zou zijn..
Heb nu de een tandje duurder model gekocht in de grotere maat, even kijken hoe die zit. Anders kost het maar wat meer, maar wil wel graag ademend het water uit komen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Allervieste
Triathlon Eupen '24

De Sprintafstand in Eupen stond vandaag op het programma. Na een relax ritje naar de Belgisch/Duitse grens een uur voor aankomst gearriveerd. Last minute, aldus de vrijwilligers bij de registratie. Wisselzone inrichten en met een watertemperatuur van 21 graden de wetsuit uit het vet gehaald.
🏊 500m 09:56 Heerlijk kunnen zwemmen, iets brutaler mijn plaats behouden en uiteindelijk in voor mij goede tijd uit het water.
🚴 24.5 km 49:52 Bekend waren de hoogtemeters van het parcours. Helaas niet gezien dat 350 hm in de eerste 10 km van het parcours zitten. Helaas te weinig van de omgeving kunnen genieten door het afzien. Gemiddelde wat bij kunnen trekken in de brede weg terug richting de dam. Laatste steile klimmetje na de wisselzone deed wel pijn.
🏃‍♂️5 km 23:44 Het hardloopparcours begon met een klimmetje naar een vals plat stuk van ongeveer 2 km. Hier naar beneden duiken en 2 km terug naar de dam lopen om het begin klimmetje nog een keer te bedwingen naar de finish.

Samenvattend:
Niet geheel tevreden over het looponderdeel maar overall een prima resultaat met een 51e plaats van de 170 inschrijvingen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Giel
Na lang twijfelen de knoop doorgehakt. Kaartje gekocht voor de hele Ironman in Hamburg, juni 2025.

Op de korte termijnplanning staat:
- Dynamische bikefit icm ligstuur op racefiets
- Lid worden van de lokale triathlonvereniging en kijken of ze daar bijv. kunnen helpen met een trainingsschema.
- Zo niet hulp vragen van bijv. proschema.nl of tri2one coaching.

Verder ben ik vanaf de 70.3 afgelopen juni door gaan trainen. Zwem 2x per week waarvan 1x les en dat gaat heel goed. 1 September doe ik ook mee met de zwemtocht van Marken naar Monnickendam (3.5km). En met het fietsen en lopen gaat het prima, dat moet ik langzaam weer uitbouwen.

Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
Hier aanraders voor een ligatuur voor op m’n racer om vast wat te wennen aan de houding etc tot er een tt bike is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
jasperz89 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:55:
Hier aanraders voor een ligatuur voor op m’n racer om vast wat te wennen aan de houding etc tot er een tt bike is?
Hoeveel tijd moet je overbruggen?

Ik heb vorige keer een 70.3 gefietst met een ligstuur van de decathlon van 40 euro. Dat gaat prima voor een korte periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

jasperz89 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:55:
De houding op een TT bike is echt anders. Je zit verder naar voren (recht boven je trapas). Je zou wat kunnen wennen aan het voorover liggen, maar het is wel echt anders. Dat is ook de reden waarom je niet even een dagje een TT bike moet lenen voor de langere afstanden; je lijf moet ook even wennen.

Voor mij aanstaande zaterdag de Gelreman op het programma. Vorig jaar best zenuwachtig, nu valt het allemaal wel mee. Heb ook minder getraind, maar voel me fit. Hoop dat de wind op de dijk mee zal vallen, dan kan er wellicht nog een mooie tijd inzitten :) Daarnaast hopen dat de voeding beter gaat en ik kan blijven eten tot het einde.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
CrashOne schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

De houding op een TT bike is echt anders. Je zit verder naar voren (recht boven je trapas). Je zou wat kunnen wennen aan het voorover liggen, maar het is wel echt anders. Dat is ook de reden waarom je niet even een dagje een TT bike moet lenen voor de langere afstanden; je lijf moet ook even wennen.

Voor mij aanstaande zaterdag de Gelreman op het programma. Vorig jaar best zenuwachtig, nu valt het allemaal wel mee. Heb ook minder getraind, maar voel me fit. Hoop dat de wind op de dijk mee zal vallen, dan kan er wellicht nog een mooie tijd inzitten :) Daarnaast hopen dat de voeding beter gaat en ik kan blijven eten tot het einde.
Ja snap dat de geometrie echt anders is hoor, maar denk dat de TT bike ergens rond februari komt en ga op 1 juni IM Hamburg doen. Dacht dat ik met het ligstuur de houding enigszins kon trainen/wennen tot die tijd.

Succes zaterdag!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M@cer
Het is volgens mij best een goed idee om alvast een ligstuur op je fiets te plaatsen.. Dan kan je in ieder geval je schouders alvast laten wennen.

Voor mij zitten er een paar drukke weken aan te komen.

- 24-08 / Kwart Anna Pauwlona
- 01-09 / Zwemtocht Marken - Monnickendam
- 08-09 / 5 dagen trainen op Mallorca
- 14-09 / Halve Challenge Almere
- 06-10 / IRONMAN Barcelona

Eens kijken hoe het allemaal gaat de komende tijd.

[ Voor 49% gewijzigd door M@cer op 21-08-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
M@cer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:36:
Het is volgens mij best een goed idee om alvast een ligstuur op je fiets te plaatsen.. Dan kan je in ieder geval je schouders alvast laten wennen.

Voor mij zitten er een paar drukke weken aan te komen.

- 24-08 / Kwart Anna Pauwlona
- 01-09 / Zwemtocht Marken - Monnickendam
- 08-09 / 5 dagen trainen op Mallorca
- 14-09 / Halve Challenge Almere
- 06-10 / IRONMAN Barcelona

Eens kijken hoe het allemaal gaat de komende tijd.
Mooie planning. Ik heb me ook ingeschreven voor de zwemtocht. Ben benieuwd! Ben alleen nog in afwachting van wat meer informatie, wat tot nu toe erg sumier is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
mooie plannen, ben benieuwd naar het verslag after. Succes met de voorbereidingen in ieder geval....

Ik merk vooral door 2 ligsturen afgelopen maand te hebben getest dat de houding heel anders is bij verschillende posities maar dat de onderrug geen verschil voelt tussen de posities. Die moest vooral erg wennen aan het diep zitten.

Ik heb zelf geen ervaring met een tt bike

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• M@cer
Gisteren mijn eerste wat langere rit op mijn nieuwe TT bike.. Wat een verschil met mijn oude Canyon Speedmax. Dat was ook een heerlijke fiets voor snelheid, maar dit is toch wel een stap vooruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAD5xGjsWYY7OOQnqMbLcjM4Qpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3nsvQsvbsn0DmY6rYbMSJIw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is bijna valsspelen, zo makkelijk als je de kilometers wegfietst. Wind mee, wind tegen, allemaal geen probleem om goed op snelheid te blijven.

• denyos
Prachtig monster @M@cer ! Is dit die nieuwe speedmax CF SLX (ik ga er maar even vanuit dat het niet de CFR is)?
Hier ga je in ieder geval weer een hoop plezier mee hebben, ben benieuwd wat je er mee kan in Barcelona.

Edit: hmmm qua box op de buis zou het de "gewone" Speedmax CF moeten zijn, maar qua kleurstelling de SLX...

[ Voor 23% gewijzigd door denyos op 22-08-2024 13:26 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Het is geen CFR, dit is een CF 8 die ik van iemand in Duitsland heb overgenomen.. 2 jaar oud, met Ultegra 8150 DI2. Eigenlijk is DI2 niet nodig, misschien zelfs wel een beetje onhandig op een TT, maar je hebt bijna geen keuze meer voor mechanisch schakelen.

Wilde eigenlijk een nieuwe kopen, maar de prijs is zo enorm omhoog gegaan de afgelopen jaren, dat is echt niet leuk meer. Waar ik mijn eerste Speedmax met Ultegra 5 jaar terug nog voor 2800 euro kocht, begint het nu bij 5.000 voor Shimano 105. En dan is Canyon wat betreft prijs/kwaliteit nog gunstig, 8)7

Heb nu 2 nieuwe zo goed als nieuwe Canyons (Speedmax en Aeroad), maar als de prijzen zo blijven stijgen ga ik wel een aantal jaar mee doen.

[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 22-08-2024 13:29 ]

• denyos
Zat zelf ook voorzichtig naar een nieuwe te kijken. Ik rij nu nog op een Felt B16 die ik begin 2016 heb gekocht (2015 model) maar schrok ook wel flink van de prijzen. Heb daar echter nog altijd de stock wielen in zitten en zou die wel willen upgraden, maar dat is nog velgremmen. Dus 1) die vind je bijna niet meer, 2) die upgrade voelt beetje als geld weggooien.

Di2 is op een vlak parcour inderdaad beetje overbodig op een triatlon fiets, maar voor triatlons met wat meer beklimmingen lijkt het me best fijn dat je ook kan schakelen als je niet in je stuur ligt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Mooi ding hoor! Ik heb een afspraak gepland staan bij Tripro voor een bikefit incl. samenstellen/aanschaffen nieuwe TT. Gelukkig kan ik dit doen via het fietsleaseplan vanuit mijn werk waardoor het ineens betaalbaar wordt. TT waar ik naar zit te kijken is ook 6000 euro dus dan gaat de lol er anders ook snel vanaf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kawa
Voor mij was het een paar weken geleden ook ‘new bike day’. Lang voor 2ehands gezocht maar niks kunnen vinden wat geschikt was voor mijn lengte en nog enigszins recent was kwa techniek. Dus diep in de buidel en de ‘goedkoopste’ Canyon Speedmax besteld. Omdat deze zonder powermeter komt ook maar gelijk een setje Garmins erbij genomen want moest sowieso trappers hebben.
Wat al gezegd is hierboven is de houding echt anders dan die op een racefiets met ligstuur. Mijn eerste rit was ongeveer 30km om te kijken hoe alles aanvoelt en werkt (voornamelijk de Di2) en geen last erna. Mijn 2e rit was een weekje later van 80km. Ik heb 90-95% in de aero houding gereden en had 5 dagen vreselijk spierpijn, beginnende in mijn hamstrings tot in half achter in m’n rug. Dit ondanks dat ik wel gewend was in het rijden met ligstuur op m’n racefiets. Iets op verkeken dus (zal ook wel de leeftijd zijn :X ), maar gelukkig zijn de ritjes nu al minder pijnlijk. Daarmee zeggende.. de houding is echt anders. Wel merk ik dat het makkelijker snel gaat tot zelfs comfortabel waar ik met de racefiets voor een zelfde snelheid flink moest aanpoten.

Di2 schakelen vind ik juist super. Je kan aanzetten en opschakelen in de normale houding en dan in aero gaan zitten en verder opschakelen. Ook als je opeens uit aero moet kun je alsnog terugschakelen. n=1 maar ik vind het echt een uitkomst.

To be honest had ik liever een andere kleur maar de CF is er nu alleen in komogrijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bpVIy81DfNxGWG-UWMjkhNLtig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2UZVGStarloPkBhhNMa212i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Nice Bike.. Inderdaad jammer dat er wat betreft kleur weinig boeiends is op dit moment..

De reden waarom ik DI2 enigszins onhandig vind is omdat je vrij makkelijk per ongeluk het knopje op je aerostuur indrukt waardoor je schakelt. Maar dat kan iets persoonlijks zijn. Met mechanisch schakelen had ik hier toch minder last van. De knopjes bij het stuur zijn wel erg makkelijk

Nu ben ik ook iemand die echt zoveel mogelijk in Aerohouding fietst.. Vaak zie je tijdens wedstrijden mensen met de duurste fietsen die dan amper gebruik maken van hun aerostuur en dan juist op de momenten dat je er het meeste profijt van hebt (met wind tegen).

Uit ervaring denk ik dat je ongeveer 4 a 5 kilometer gemiddeld sneller fietst op een TT bike met dezelfde inspanning. Met een triathlonstuur op je normale fiets is dat ongeveer gemiddeld 2 km.

[ Voor 6% gewijzigd door M@cer op 23-08-2024 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:23
M@cer schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:25:
Het is geen CFR, dit is een CF 8 die ik van iemand in Duitsland heb overgenomen.. 2 jaar oud, met Ultegra 8150 DI2. Eigenlijk is DI2 niet nodig, misschien zelfs wel een beetje onhandig op een TT, maar je hebt bijna geen keuze meer voor mechanisch schakelen.

Wilde eigenlijk een nieuwe kopen, maar de prijs is zo enorm omhoog gegaan de afgelopen jaren, dat is echt niet leuk meer. Waar ik mijn eerste Speedmax met Ultegra 5 jaar terug nog voor 2800 euro kocht, begint het nu bij 5.000 voor Shimano 105. En dan is Canyon wat betreft prijs/kwaliteit nog gunstig, 8)7

Heb nu 2 nieuwe zo goed als nieuwe Canyons (Speedmax en Aeroad), maar als de prijzen zo blijven stijgen ga ik wel een aantal jaar mee doen.
Ik heb dezelfde fiets in mintgroen, blijft een heerlijk ding waar je ook nog fris afstapt als je 180km in de benen hebt.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:03

Secsytime

Automagisch

M@cer schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:25:

Hoe kwam je zo in Duitsland terecht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Te weinig aanbod nieuw bij Canyon, dus dan op zoek naar een nieuw gebruikte. En ik wilde perse een Canyon.

Eerst Marktplaats, maar daar was erg weinig aanbod. Toen Buycycle, maar die waren eigenlijk allemaal te ver weg en een tweedehands fiets kopen op de gok vond ik geen goed idee.

Toen via Kleinanziege (Duitse Marktplaats) gezocht. Daar stond al flink wat meer op en vond ik deze fiets. Kon alleen geen account aanmaken als Nederlander, maar gelukkig kon ik de verkoper via Google en zijn triathlonvereniging vinden.

Vervolgens tijdens mijn vakantie langs gereden (moest 200km omrijden, maar dat had ik ervoor over) en de fiets geprobeerd en meegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door M@cer op 23-08-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
M@cer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:58:
Te weinig aanbod nieuw bij Canyon, dus dan op zoek naar een nieuw gebruikte. En ik wilde perse een Canyon.

Eerst Marktplaats, maar daar was erg weinig aanbod. Toen Buycycle, maar die waren eigenlijk allemaal te ver weg en een tweedehands fiets kopen op de gok vond ik geen goed idee.

Toen via Kleinanziege (Duitse Marktplaats) gezocht. Daar stond al flink wat meer op en vond ik deze fiets. Kon alleen geen account aanmaken als Nederlander, maar gelukkig kon ik de verkoper via Google en zijn triathlonvereniging vinden.

Vervolgens tijdens mijn vakantie langs gereden (moest 200km omrijden, maar dat had ik ervoor over) en de fiets geprobeerd en meegenomen.
Waarom wilde je per se een Canyon? :)
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste