Madshark schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:03:
[...]
Het is vrij normaal dat een airco jaarlijks tussen de 6 tot 12% van zijn koudmiddel verliest. 12 jaar operationeel geweest zijn zonder tussentijdse vullingen of onderhoud is eigenlijk zelfs best netjes.
Aldus 2 aircoboeren waar ik had geïnformeerd.
Gezien dat het koelvermogen van mijn airco relatief langzaam is teruggelopen geloof ik ook niet dat hij ergens lek zal zijn.
[...]
Yep, heb het uiteindelijk maar geslikt, en vandaag een STEK monteur laten komen.
[...]
Yep, dat ben ik

Wan98, 99 en NULL, waren leuke tijden. Toen WAN stopte heb ik nog samen met de oud voorzitter een soort van vervolg gestart.
[...]
Ja, leuk op papier blijkbaar.
Vandaag een STEK monteur laten komen, gewoon een (echt) bedrijf.
Monteur sluit een slang aan de airco, draait een kraan open, en laat vervolgens dat ding gewoon in de buitenlucht leeglopen
Mooie verantwoordelijke manier van afvoer inderdaad
Zijn verklaring, "Zulke airco's hebben nog maar dusdanig weinig koudemiddel, dat het de moeite niet is om het op te vangen"..
Ohhh mkay.... (dat had ik zelf ook nog wel kunnen doen)
Vervolgens sluit ie een compressortje aan de buitenunit, die doet er wat perslucht in, zet de compressor uit, en gaat vervolgens 5 minuten naar een meter turen om te zien of hij niet lek is. En inderdaad, druk bleef hetzelfde, dus niet lek.
Pakt vervolgens een andere pomp, maakt de boel vacuum, en sluit hierna een gasfles
(op een weegschaaltje) aan het systeem om hem te vullen. Er is 1100 gram 407c ingegaan.
En dat kost dan dus €250,-
Ik heb duidelijk het verkeerde vak gekozen als je met een thuiscursus van 5 dagen zo'n uurtarief kunt vangen.
Afin, uiteindelijk heeft het allemaal niet geholpen. Airco is opnieuw gevuld, maar de compressor wil niet aanslaan. Je hoort wel het relais, en een kleine brom in de buiten unit, maar er gebeurd niets.
Compressor stuk aldus de monteur, die nog wel even nadien de druk opnieuw had gecontroleerd.
Buitenunit vervangen was het advies.
Ik ga wel kijken voor een nieuwe.