Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.341.573 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Oxellaar schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Kan je geruststellen, het is een broodje aap.

Als dat waar zou zijn, dan zou een single splitje, met 800 gram koudemiddel, na 4 jaar ruim 50% vulling verliezen.
Dat is gelukkig niet zo, want dan doet hij bijzonder weinig meer.

Ik pomp regelmatig, nog werkende airco's, van 15 of 20 jaar oud leeg. En bijna altijd zit er nog steeds de juiste vulling in.
Nouja geruststellen... denk het niet :+ :
Madshark schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

Ja, leuk op papier blijkbaar.

Vandaag een STEK monteur laten komen, gewoon een (echt) bedrijf.
Monteur sluit een slang aan de airco, draait een kraan open, en laat vervolgens dat ding gewoon in de buitenlucht leeglopen :o 8)7
Mooie verantwoordelijke manier van afvoer inderdaad |:(

Zijn verklaring, "Zulke airco's hebben nog maar dusdanig weinig koudemiddel, dat het de moeite niet is om het op te vangen"..
Ohhh mkay.... (dat had ik zelf ook nog wel kunnen doen)

Vervolgens sluit ie een compressortje aan de buitenunit, die doet er wat perslucht in, zet de compressor uit, en gaat vervolgens 5 minuten naar een meter turen om te zien of hij niet lek is. En inderdaad, druk bleef hetzelfde, dus niet lek.

Pakt vervolgens een andere pomp, maakt de boel vacuum, en sluit hierna een gasfles (op een weegschaaltje) aan het systeem om hem te vullen. Er is 1100 gram 407c ingegaan.
En dat kost dan dus €250,-

Ik heb duidelijk het verkeerde vak gekozen als je met een thuiscursus van 5 dagen zo'n uurtarief kunt vangen.

Afin, uiteindelijk heeft het allemaal niet geholpen. Airco is opnieuw gevuld, maar de compressor wil niet aanslaan. Je hoort wel het relais, en een kleine brom in de buiten unit, maar er gebeurd niets.
Compressor stuk aldus de monteur, die nog wel even nadien de druk opnieuw had gecontroleerd.
Buitenunit vervangen was het advies.

Ik ga wel kijken voor een nieuwe.
:X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-04 17:51
Ik was opzoek naar een airco vergelijkingstest en kwam op deze site:

https://www.altroconsumo....i/results?sorter=&filter=

In hoeverre een objectieve vergelijking wordt gemaakt weet ik niet.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:07
Wat heerlijk die airco de afgelopen weken :9
Wij hebben nu de AC (1 x 3.5 FTXM op zolder en 1 x 2.5 FTXM op de slaapkamer) nu twee weken, wat kleine probleempjes bij de installaties maar deze zijn/worden opgelost.

In de nacht heb ik de AC op silence staan, eerst met de Swing op 3D maar dit maakt toch wel wat "lawaai". Je hoort duidelijk de mechaniek bewegen, wat is jullie ervaring met hiermee? Ik zet nu in de nacht de Swing volledig uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Nimoleda op 25-08-2020 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Nimoleda schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:08:
Wij hebben nu de AC (1 x 3.5 FTXM op zolder en 1 x 2.5 FTXM op de slaapkamer) nu twee weken, wat kleine probleempjes bij de installaties maar deze zijn/worden opgelost.

In de nacht heb ik de AC op silence staan, eerst met de Swing op 3D maar dit maakt toch wel wat "lawaai". Je hoort duidelijk de mechaniek bewegen, wat is jullie ervaring met hiermee? Ik zet nu in de nacht de Swing volledig uit.
Hier hangt de unit boven mijn hoofd, dus ik zet de lamellen gewoon op een vaste positie op fluisterstand. Werkt prima, zeker als het buiten langdurig warm is en je dus geen opgewarmde massa hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-04 16:02

Hoe bedoel je dat je de mechaniek hoort bewegen, is het vooral dat je een gezoem van de motoren hoort, of geknak dat steeds terugkomt? Dat laatste had ik hier met m'n Tristar splitje, ik had de unit een keer opengeschroefd en bleek dat de stappenmotor die de horizontale beweging regelt druk zette op de lekbak, een HDD demper loste dat gelukkig op :P

Inmiddels laat ik de lamellen alleen horizontaal bewegen 's nachts, als ik de verticale namelijk ook laat oscilleren hoor je steeds de toonhoogte van de luchtstroom veranderen wat erg irritant is om mee te slapen, zeker met de 40dBA die dit ding produceert op zijn laagst.

[ Voor 13% gewijzigd door VikeeVeekie op 25-08-2020 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 09:12
[...]

Monteur sluit een slang aan de airco, draait een kraan open, en laat vervolgens dat ding gewoon in de buitenlucht leeglopen :o 8)7

Zijn verklaring, "Zulke airco's hebben nog maar dusdanig weinig koudemiddel, dat het de moeite niet is om het op te vangen"..
Wat een beunhaas 8)7 lekker verantwoordelijk omgaan met onze planeet om broeikasgas zomaar te laten gaan ... en dat 407 gas is nog 4 x schadelijker dan R32 gas.

Hier afgelopen zaterdag samen met de (STEK) monteur alles opgehangen en aangesloten. Heeft alles gesoldeerd en hij zegt dat er 0 % verlies is als het goed is aangesloten. Hij gaf aan dat verlies meestal komt door de koppelingen, die elimineert hij dus. Alleen op de buitenunit zijn koppelingen vereist, die heeft hij met iets van lock*(nogwat... kom er even niet meer op) bevestigd zodat ze ook niet los konden trillen. Zeer kundig iemand die alles eerst op 40 bar bracht voor een half uur en daarna ging vacumeren en opnieuw controleerde met een mbar meter of alles daadwerkelijk op 0.0000 bar bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:07
VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Hoe bedoel je dat je de mechaniek hoort bewegen, is het vooral dat je een gezoem van de motoren hoort, of geknak dat steeds terugkomt? Dat laatste had ik hier met m'n Tristar splitje, ik had de unit een keer opengeschroefd en bleek dat de stappenmotor die de horizontale beweging regelt druk zette op de lekbak, een HDD demper loste dat gelukkig op :P
Het gezoem van de motoren, als het stil is in de slaapkamer klinkt dat toch behoorlijk hard :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Notna schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Nouja geruststellen... denk het niet :+ :

[...]

:X
Niet afpompen, afpersen met een compressor.... Maximaal 8 bar dus, dat is veel te laag. Nog nooit van gehoord dat men met een compressor afperst.
Wat een prutser... Maar die zijn er nogal wat blijkbaar.

Ik zou het gefilmd hebben... En opsturen naar STEK... Rekening sowieso niet betalen, als alleen het bedrag voor het koudemiddel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
_Piwi_ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Wat een beunhaas 8)7 lekker verantwoordelijk omgaan met onze planeet om broeikasgas zomaar te laten gaan ... en dat 407 gas is nog 4 x schadelijker dan R32 gas.

Hier afgelopen zaterdag samen met de (STEK) monteur alles opgehangen en aangesloten. Heeft alles gesoldeerd en hij zegt dat er 0 % verlies is als het goed is aangesloten. Hij gaf aan dat verlies meestal komt door de koppelingen, die elimineert hij dus. Alleen op de buitenunit zijn koppelingen vereist, die heeft hij met iets van lock*(nogwat... kom er even niet meer op) bevestigd zodat ze ook niet los konden trillen. Zeer kundig iemand die alles eerst op 40 bar bracht voor een half uur en daarna ging vacumeren en opnieuw controleerde met een mbar meter of alles daadwerkelijk op 0.0000 bar bleef.
Loctite ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Volgens mij is dat een milieudelict. R407A heeft een GWP van 2107. Dat houdt in 1 kilo R407A = 2107 kilo CO2.

Dat tikt wel aan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Oxellaar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Niet afpompen, afpersen met een compressor.... Maximaal 8 bar dus, dat is veel te laag. Nog nooit van gehoord dat men met een compressor afperst.
Wat een prutser... Maar die zijn er nogal wat blijkbaar.

Ik zou het gefilmd hebben... En opsturen naar STEK... Rekening sowieso niet betalen, als alleen het bedrag voor het koudemiddel.
Waar helemaal je broek van afzakt is hoe ze het in de VS doen, of misschien dat ik een te grote mierenneuker ben. Ik volg nu het kanaal van een HVAC/R monteur die bij restaurants onderhoud en reparaties pleegt, daar wordt nog zo ontzettend vaak R22 gebruikt en zelfs als de compressor kapot is of er is een lek, worden die oude krengen nog regelmatig zat gerepareerd. Bij sommige klussen vult hij zelfs weer R22 aan (hoe komen ze daar ook in godsnaam nog aan) en komt pas een paar dagen later terug om het lek daadwerkelijk op te lossen, zodat die klant intussen lekker in de airco zit. Bij een koelcel kan ik het nog wel snappen, maar wacht in godsnaam met het opvullen als het maar om de airco voor een eetzaal gaat.

Oh ja en laten we het maar niet hebben over hoe vaak hij totaal knullige bedrading van prutsers uit andere bedrijven tegenkomt. Die gast zijn video's zijn heel interessant en is over het algemeen verdomde professioneel met troubleshooten, is transparant naar de klanten maar je blijft schrikken wat voor een bij elkaar geraapte puinzooi de US eigenlijk is en dan opereert hij in California waar je wel strengere controles zou verwachten.
/rant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-04 18:47
Wat gebeurt er eigenlijk met de F gassen die opgevangen worden door de monteurs?
Wordt dat weer hergebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:30
VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

Waar helemaal je broek van afzakt is hoe ze het in de VS doen, of misschien dat ik een te grote mierenneuker ben. Ik volg nu het kanaal van een HVAC/R monteur die bij restaurants onderhoud en reparaties pleegt, daar wordt nog zo ontzettend vaak R22 gebruikt en zelfs als de compressor kapot is of er is een lek, worden die oude krengen nog regelmatig zat gerepareerd. Bij sommige klussen vult hij zelfs weer R22 aan (hoe komen ze daar ook in godsnaam nog aan) en komt pas een paar dagen later terug om het lek daadwerkelijk op te lossen, zodat die klant intussen lekker in de airco zit. Bij een koelcel kan ik het nog wel snappen, maar wacht in godsnaam met het opvullen als het maar om de airco voor een eetzaal gaat.

Oh ja en laten we het maar niet hebben over hoe vaak hij totaal knullige bedrading van prutsers uit andere bedrijven tegenkomt. Die gast zijn video's zijn heel interessant en is over het algemeen verdomde professioneel met troubleshooten, is transparant naar de klanten maar je blijft schrikken wat voor een bij elkaar geraapte puinzooi de US eigenlijk is en dan opereert hij in California waar je wel strengere controles zou verwachten.
/rant :)
Dan volg je waarschijnlijk "HVACR VIDEOS"
Big picture guys ;)
Zag ook een reactie onder een video staan van een Nederlander over R22, dat we dat hier in Nederland niet meer mogen gebruiken sinds 2015 blabla. Gelijk een Amerikaan die Nederland gaat af lopen kraken 8)7

Deze gast is ook wel leuk om te volgen, hij heeft net zijn baan opgezegd om als zelfstandige in de HVAC te stappen: "WW HVAC"

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-12-2024
[...]

Vervolgens sluit ie een compressortje aan de buitenunit, die doet er wat perslucht in, zet de compressor uit, en gaat vervolgens 5 minuten naar een meter turen om te zien of hij niet lek is. En inderdaad, druk bleef hetzelfde, dus niet lek.

Pakt vervolgens een andere pomp, maakt de boel vacuum, en sluit hierna een gasfles (op een weegschaaltje) aan het systeem om hem te vullen. Er is 1100 gram 407c ingegaan.

Ik heb duidelijk het verkeerde vak gekozen als je met een thuiscursus van 5 dagen zo'n uurtarief kunt vangen.

Afin, uiteindelijk heeft het allemaal niet geholpen. Airco is opnieuw gevuld, maar de compressor wil niet aanslaan. Je hoort wel het relais, en een kleine brom in de buiten unit, maar er gebeurd niets.
Compressor stuk aldus de monteur, die nog wel even nadien de druk opnieuw had gecontroleerd.

Dat er een beetje kan lekken heb ik eens gehoord. (ik denk dan aan een flare connectie want bij een hardgesoldeerde kan ik me dat moeilijk voorstellen) Maar wat hij daar zegt...

Thumbs up dat je toch "the right thing" hebt gedaan maar spijtig dat die STEK monteur dan doodleuk er zijn voeten aan veegt.
1 van de voordelen van het gebruik van R32 is dat het 7x% minder GWP heeft. Dus dat hij dat R407 gewoon laat vliegen vind ik zijn naam STEK monteur niet waardig. Hopelijk is dat geen standaard praktijk. Wrs meld hij dit dan gewoon als een installatie die reeds leeg was gelopen omdat hij anders extra administratie en werk heeft (als ik me niet vergis moeten ze een boekhouding bijhouden van koelmiddelverbruik).

Van mijn part nemen ze zijn certificaat of dat van het bedrijf gewoon af.

Wat betreft het koelmiddel denk ik wel niet dat dit goedkoop is.

Ik zou ook overschakelen op een nieuwe airco eigenlijk. Maar het is natuurlijk weer een investering. Spijtig dat je pas achteraf weet dat er toch nog iets anders niet goed zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci

Ja de swing staat bij mij alleen aan in de woonkamer. Dat maakt idd een beetje geluid. Het blazen is fluisterstil maar de swing is niet iets dat je aan wilt snachts.
Als ik eens tijd heb ga ik eens uitzoeken wat er u exact lawaai maakt en of ik dit kan fixen door mss wat silliconenspray of iets dergelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door neemerci op 25-08-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
mkleinman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Volgens mij is dat een milieudelict. R407A heeft een GWP van 2107. Dat houdt in 1 kilo R407A = 2107 kilo CO2.

Dat tikt wel aan.
En voor een milieu delict kunnen ze dacht ik hun certificatie kwijtspelen. Laten we hopen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
Ik heb het antwoord op mijn eigen vraag maar effe gegoogled. :)
http://area-eur.be/sites/...as%20%282018-07-NL%29.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 09:12
Vraag, niets te maken met airco maar wel met de unit die ik heb SCM80 van Mitsubishi. Zou je daar een Ecodan Hydrobox op kunnen zetten? In de winter doet dat ding namelijk niet veel, maar zou ik hem als L/W warmtepomp kunnen gebruiken lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Speedfightserv schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Dan volg je waarschijnlijk "HVACR VIDEOS"
Big picture guys ;)
Zag ook een reactie onder een video staan van een Nederlander over R22, dat we dat hier in Nederland niet meer mogen gebruiken sinds 2015 blabla. Gelijk een Amerikaan die Nederland gaat af lopen kraken 8)7

Deze gast is ook wel leuk om te volgen, hij heeft net zijn baan opgezegd om als zelfstandige in de HVAC te stappen: "WW HVAC"
Exact, hij dus!

Toen ik zijn videos voor de eerste keer ging kijken schrok ik eigenlijk hoe ver ze daar achterlopen op de techniek. Koel - en vriescellen gaat over het algemeen wel omdat daar niet veel verandert (hoewel inverters op dat gebied nog steeds uit den boze zijn), maar als het om airconditioning van de gebouwen en zones gaat lach je je echt kapot. In plaats van een casette unit gooien ze maar een gigantische package unit op het dak neer, met de verdamper en alles daarboven op het dak. En dan als klap op de vuurpijl, geen inverter maar 2 of 3 compressoren om het koelvermogen te "reguleren", ik heb hem maar een keer over een package unit horen praten waar hij niet aan hoefde werken die wel een compressor had met variabel toerental.

Toegegeven, het is ook echt appels met peren vergelijken. Daar is airconditioning al decennia standaard in openbare gebouwen en in Nederland begint het pas langzaam op gang te komen waardoor de plaatsing hier al slimmer wordt gerealiseerd, dus misschien ben ik gewoon te biased aan het denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:30
VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Exact, hij dus!

Toen ik zijn videos voor de eerste keer ging kijken schrok ik eigenlijk hoe ver ze daar achterlopen op de techniek. Koel - en vriescellen gaat over het algemeen wel omdat daar niet veel verandert (hoewel inverters op dat gebied nog steeds uit den boze zijn), maar als het om airconditioning van de gebouwen en zones gaat lach je je echt kapot. In plaats van een casette unit gooien ze maar een gigantische package unit op het dak neer, met de verdamper en alles daarboven op het dak. En dan als klap op de vuurpijl, geen inverter maar 2 of 3 compressoren om het koelvermogen te "reguleren", ik heb hem maar een keer over een package unit horen praten waar hij niet aan hoefde werken die wel een compressor had met variabel toerental.

Toegegeven, het is ook echt appels met peren vergelijken. Daar is airconditioning al decennia standaard in openbare gebouwen en in Nederland begint het pas langzaam op gang te komen waardoor de plaatsing hier al slimmer wordt gerealiseerd, dus misschien ben ik gewoon te biased aan het denken.
Lopen daar aardig achter idd, die van "WW HVAC" wist niet eens wat R32 was... :/

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
fmrama schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:15:
Wat gebeurt er eigenlijk met de F gassen die opgevangen worden door de monteurs?
Wordt dat weer hergebruikt?
Wij leveren twee soorten gassen terug.
Mix, dat is zwaar vervuild en bevat gassen die uitgefaseerd zijn. Zoals R11 en R22.
Dat wordt verbrand in een plasma oven.
Dit kost aardig wat per kg.

Herbruikbare gassen, die niet zwaar vervuild zijn en geschikt zijn voor hergebruik, die leveren we apart in. Die worden gezuiverd en gerecycled. Dit is niet zo heel gek duur, paar euro per kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Laatst online: 08-04 13:06

mwk

_Piwi_ schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Daikin 4MXM68N min/nom/max verwarmen: 2,47/8,6/10,81

De Mitsubishi kan wel helemaal terug moduleren naar 1,1 KW waarbij de Daikin stopt bij 2,5 KW. Daarbij heeft de Daikin wel een hogere max t.o.v. de Mitsubishi. Voor koelen zie je hetzelfde maar is het verschil minimaal.

Bronnen:
https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-012.pdf
https://www.stulz-benelux..._Prijsboek_2020-STULZ.pdf
Let wel dat de waarden die je noemt afhangen van de configuratie zoals daar genoemd. Dus bij 4 units van 2 Kw samen is het minimum vermogen 2,47.

Als je in detail het gedrag wilt zien kan je het beste in deze brochure kijken bij de combinatietabellen.

http://airco.wasco.nl/wp-...US-COMPLEET-2020-2021.pdf

Die beginnen op pagina 100 voor de 4MXM68.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Exact, hij dus!

Toen ik zijn videos voor de eerste keer ging kijken schrok ik eigenlijk hoe ver ze daar achterlopen op de techniek.
Vraag me niet waarom maar ik kijk de filmpjes van ANTI DIY HVACR. Mijn viel hetzelfde op. Veel airco units met een horizontale ventilator en een ronde radiator. Ook veel units met een centrale verdamper onder het huis en dan ventilatie via van die dikke buizen (ducted airco).
En bij de professionele inderdaad meerdere compressoren (stages) die 1 voor 1 bijschakelen.

Maar denk dat bij ons de grote koelinstallaties ook wel anders werken dan een split unit airco.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 10:40
mwk schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:07:
[...]

Let wel dat de waarden die je noemt afhangen van de configuratie zoals daar genoemd. Dus bij 4 units van 2 Kw samen is het minimum vermogen 2,47.

Als je in detail het gedrag wilt zien kan je het beste in deze brochure kijken bij de combinatietabellen.

http://airco.wasco.nl/wp-...US-COMPLEET-2020-2021.pdf

Die beginnen op pagina 100 voor de 4MXM68.
Idd wanneer je op pagina 108 kijkt zie je bvb dat hij met 1x2.0KW unit 1,28KW kan afgeven, dat komt redelijk in de buurt van de SCM71ZS-W met 1,1KW afgifte als minimum

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
mwk schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Vraag me niet waarom maar ik kijk de filmpjes van ANTI DIY HVACR. Mijn viel hetzelfde op. Veel airco units met een horizontale ventilator en een ronde radiator. Ook veel units met een centrale verdamper onder het huis en dan ventilatie via van die dikke buizen (ducted airco).
En bij de professionele inderdaad meerdere compressoren (stages) die 1 voor 1 bijschakelen.

Maar denk dat bij ons de grote koelinstallaties ook wel anders werken dan een split unit airco.
Ik moet toegeven, centrale HVAC werkt opzich best wel prima in de huizen, hoewel de thermostaten vaak echt gruwelijk domme dingen zijn. Een vriend van me woont in Utah, die heeft daar een klein appartement opgeleverd in 2016 waar de verdamper / ketel unit boven het plafond van de badkamer zit en de aanvoer en retour kanalen best simpel zijn getrokken naar de slaap - en woonkamer. Ik was daar begin November met temperaturen rond de 5-10 graden maximaal, dus de thermostaat stond op verwarmingmodus. Maar wat doet dat ding nou, als je de thermostaat lager zet gooit hij de airco aan in plaats van gewoon langere tijd niks te doen 7(8)7

Oh ja, en dat is dus een appartement van 4 jaar oud, en ook die unit kan zowel de verwarming als koeling totaal niet moduleren. Kan zijn dat die ook twee koeling en verwarming stages heeft, maar dat kan ik echt niet als moduleren zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kwondoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-04 19:55
Ondertussen hangt de multi-split hier nu bijna 2 maand. Wat een wooncomfort geven die dingen! Zeker in de slaapkamer waar we 1 kantelraam hebben en die je niet open wilt doen vanwege lichtinval. Maar ook in de computerkamer; lekker gamen terwijl het buiten 30+ graden is. Geen moment spijt gehad.
Installatie door Van Den Brink Koeltechniek uit Kampen laten doen (woon zelf regio Zwolle). Voor hen gekozen omdat ze aangesloten zijn bij brancheverneiging NVKL en kreeg het beeld dat ze dit zowel voor particulieren als bedrijven veel doen. Na het eerste contact is een verkoper langs geweest en die heeft een offerte opgesteld. Voor uiteindelijk €3950 hebben ze de buitenunit SCM40 ZS-S en 2x binnenunit SRK20 ZS-W geïnstalleerd. Geen slechte deal volgens mij, ben er ook tevreden over, maar zat ook nog wel wat ruimte om het goedkoper te krijgen denk ik. Uiteindelijk hebben ze binnen 4 weken na offerte de installatie gedaan op 03-07. Ondanks de drukke periode mooi vlot! Na installatie is de verkoper nog weer langs geweest om het geheel te controleren en wat laatste zaken te bespreken. Al met al erg tevreden over het hele traject.
Hieronder nog wat foto's in onverklaarbare volgorde.

Dank ook aan iedereen hier voor de info!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3mFx-irtTZKAH5Z76qs2BQwv5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKcUab9YMUOYr9xVKY0kJf84.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMZOGoQIW6u6VzT2nb2ZfdeDrtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oTVDyEj7oZuXhx1lD8oNaEu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG1kBDAjsjBzt3c6CbLg4r-qjYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg1MFxVpH7fQTU0i1dchIx01.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiUBcwNE688gPaQu1mgOqEVAW2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VTUvYAo8Qb6tqMLmXeLBJnp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM9BH9pJjSTeQVOrxiMRYR9N_4c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPDCXhvk4v2Cg4qq0yaE4Qq5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NzBLJPdUqgKFIYnXGAQHaGZU6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJs7fM0lryzQhAItb1bhNk9I.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-AKDOjMz_3AW98HOs0j_eQ8GVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9ud1z3SDdwp21uUe0njFAfL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPN19nGeOeYR9yl-jIWSVyH-5H0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3SEut1XWsCqpbT0A1M5Bp2g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU8qnetu7mZVntGkrdfKJWhhXk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1tBbjMAw6nFfHBLB0VbKzvG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

Waar zit die multiriem dan in mijn auto's? Ik kan hem niet vinden. :P
Jij hebt waarschijnlijk zo'n soort compressor, nog steeds niet hermetisch gesloten.
Afbeeldingslocatie: https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/app/uploads/2019/06/Elektrische-R744-Kompressor.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Aangezien ik de hitte van afgelopen weken toch wel behoorlijk beu ben. Besloten om een airco systeem aan te laten leggen in mijn nieuwe woning. Oplevering oktober as.
Het gaat om een woonkamer ca 50m2 en 2 slaapkamers van ca 12m2.
Het huis wordt verwarmd met een 7 kW warmtepomp.
De aangeboden topkoeling voor de warmte pomp leek mij niets.

Nu heb ik de volgende set in gedachten.
Een tripple split buitenunit van 5 kW.
Met voor de slaapkamers 2kW units. En de woonkamer een 3,5 kW unit.
Ik wil de airco’s op een constante 23 graden houden.
Constante temperatuur wordt ook geadviseerd voor de warmtepomp.

Ik heb diverse bedrijven aangeschreven voor een offerte. Met als voorkeur Daikin of Mitsubishi.
Eerste is al binnen. Met een 8 kW unit.
Een daikin systeem en een midea systeem.
Ik heb gevraagd om de offerte aan te passen. Naar een 5,2 kW of maximaal 6,8 kW

Hieronder de situatie tekeningen.
Wat zouden jullie adviseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPQSjxa8GvaWpaiBX3SCEOph7Vk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hxHmBRAtweGEzk8Ts3nlsNs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1B74VHh5bqlZtmnzXdqkFSgKli0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYqeUXcYRJKwlaZFrKIqisKF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8PK7_DW9M9RPr8k3qSXiG4ZLCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLybLopKxqzgc8V7vty1KwT3.jpg?f=fotoalbum_tile

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

biljoenblik schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:01:
Aangezien ik de hitte van afgelopen weken toch wel behoorlijk beu ben. Besloten om een airco systeem aan te laten leggen in mijn nieuwe woning. Oplevering oktober as.

Ik heb diverse bedrijven aangeschreven voor een offerte. Met als voorkeur Daikin of Mitsubishi.
Wat voor prijzen heb je gekregen? Ik wil bijna precies hetzelfde gaan doen. Triple/split 3.5kW beneden. 2.5kW op de slaapkamer en 2.5kW op mijn kantoor, eventueel op 6 tot 8kW buitenunit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
mkleinman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:06:
[...]

Wat voor prijzen heb je gekregen? Ik wil bijna precies hetzelfde gaan doen. Triple/split 3.5kW beneden. 2.5kW op de slaapkamer en 2.5kW op mijn kantoor, eventueel op 6 tot 8kW buitenunit.
Ik heb nog maar één offerte ontvangen. En deze was wel wat overpowered. Dus ik wacht de aanpassing even af.
Ik hoop deze week nog een paar offertes te ontvangen.
En dan zal ik ook wel wat prijzen laten weten.
Ik heb alleen 5 lokale bedrijven aangeschreven. Daar ligt ook mijn voorkeur.
Daarnaast heb ik één bedrijf uit de randstad aangeschreven, die online al een mooi pakket aanbied.
Ben benieuwd naar hun offerte.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 22:06

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als je gehele huis kan verwarmen met een warmtepomp van 7 kW (dus van -10C verwarmen naar 21C) en je wenst te koelen van 33C naar 23C dan heb je toch niet zoveel power nodig. Een moderne warmtepomp en een moderne CV hebben beide globaal dezelfde cop. Dus ik schat in dat je voor je gehele huis hooguit 5 kW nodig hebt. Maar ik zou de installateur van de warmtepomp (die je huis nu bouwt) maar eens vragen naar zijn energieberekening. Dan heb je zekerheid. (hoewel in de praktijk je toch vaak vast zit aan markt standaards).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Als je plafond ongeveer 2,5 is, dan is je woonkamer 125 kuub. Als die heel goed geïsoleerd is, dan is de factor 30 en zou je daar 3750 nodig hebben. Bij gemiddelde isolatie of veel ramen is de factor 40. Dan kom je op 5Kw.
Misschien is 3,5 aan de krappe kant.

Verder zou ik kijken naar gelijktijdigheid. Gaan al die units tegelijk 100 procent draaien? Zo nee, dan mag de buitenunit kleiner zijn dan het opgetelde vermogen van de binnenunits.

Bijvoorbeeld een 6,8Kw met daarop 2+2+5 kan dan makkelijk. Op een 5Kw kan je ook nog 2+2+5 kwijt.

Als je voor een 68 gaat dan zou ik de 4mxm68 doen met 3 binnenunits. Scheelt bijna niets in prijs en je kan eventueel later nog uitbreiden met een extra binnenunit. Bijvoorbeeld op zolder.

[ Voor 9% gewijzigd door mwk op 25-08-2020 20:12 ]

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Notna schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

* Notna summons @Oxellaar en @koevlaas2 voor een verdict :P
Wat je niet verliest hoef je ook niet bij te vullen :9

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:52
mkleinman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:06:
[...]

Ter informatie:

Ik heb afgelopen week het volgende laten installeren voor ~6K:

Daikin 4MXM68
Daikin FTXM20N
Daikin FTXM20N
Daikin FTXM42N

Weldra als de badkamer klaar is wel ik hier nog een FTXM20N bij.

Unit zolder heeft wat vertraging, betaal ik ~2K voor. Betreft een FTXM25N single set.

Prijs is hoog naar mijn inziens (heb ze in mijn vorige woning zelf gemonteerd voor een fractie hiervan), echter zijn wij na een totale renovatie van ~9 maanden blij dat we een keer iets kunnen uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-04 11:20
[...]

Het is vrij normaal dat een airco jaarlijks tussen de 6 tot 12% van zijn koudmiddel verliest. 12 jaar operationeel geweest zijn zonder tussentijdse vullingen of onderhoud is eigenlijk zelfs best netjes.
Aldus 2 aircoboeren waar ik had geïnformeerd.
Onzin, is natuurlijk wel mooi voor de handel, elk jaar een paar airco's vullen omdat het gewoon gebeurt

Wat een onnozele beredenering is dat zeg, dit soort bedrijven zouden een flinke boete moeten krijgen
Afpersen met perslucht, lekker goedkoop want het scheelt je stikstof, maar die stikstof is voor meer dingen dan alleen lektesten.
En ik snap wel dat er gezegd wordt dat airco's altijd leeglopen als je maar 5 minuten standtijd hanteert. Dan vind je een klein lek nooit en zal de airco inderdaad 6 tot 12% per jaar verliezen

Normaal gesproken is die prijs niet zo gek als je alles volgens de regels zou doen, er komt namelijk ook nog wel wat boekhouding bij kijken en dan nog keuringen en onderhoud van al je gecertificeerde gereedschap.

Maar dit bedrijf zou direct zijn certificering in moeten leveren als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:45

Ik hang hier binnen 5 plus 2 plus 2 plus 2 op een 6.8kw en durf nog wat verder te gaan (en dig mag trouwens ook) dan @mwk . Staat in de combinatietabel en aangezien de 2’s voor de slaapkamer zijn en de 5 voor de woonkamer draaien ze bijna nooit gelijktijdig...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
[...]

Het is vrij normaal dat een airco jaarlijks tussen de 6 tot 12% van zijn koudmiddel verliest. 12 jaar operationeel geweest zijn zonder tussentijdse vullingen of onderhoud is eigenlijk zelfs best netjes.
Aldus 2 aircoboeren waar ik had geïnformeerd.

Gezien dat het koelvermogen van mijn airco relatief langzaam is teruggelopen geloof ik ook niet dat hij ergens lek zal zijn.

[...]

Yep, heb het uiteindelijk maar geslikt, en vandaag een STEK monteur laten komen.

[...]

Yep, dat ben ik :) Wan98, 99 en NULL, waren leuke tijden. Toen WAN stopte heb ik nog samen met de oud voorzitter een soort van vervolg gestart.

[...]

Die kerel/bedrijf meteen melden bij de NVKL, je mag als stek monteur geen gram loslaten idealiter.
Edit: Die kerel heeft 1951kG co2 equivalent aan koudemiddel de lucht in geschoten en verdiend minimaal ontslag op staande voet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

HyperBart schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Ik hang hier binnen 5 plus 2 plus 2 plus 2 op een 6.8kw en durf nog wat verder te gaan (en dig mag trouwens ook) dan @mwk . Staat in de combinatietabel en aangezien de 2’s voor de slaapkamer zijn en de 5 voor de woonkamer draaien ze bijna nooit gelijktijdig...
Toevallig. Dat is precies wat er hier binnenkort wordt geplaatst. Daarnaast komt er nog een 3mxm40 met 2+2 aan de andere kant van het huis.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-02 20:17
Japie.G schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:08:
https://imgur.com/a/XBzpSYD

Bezig hier met mn airco. STEK monteur zegt dat een gesoldeerd gesloten systeem niks tot vrijwel niks moet verliezen. Overigens werd hier het oude gas netjes in een fles opgevangen en gewogen. Na 2 jaar was er overigens GEEN r410a gas verloren gegaan. Wellicht zijn er koppelingen ipv gesoldeerde leidingen gebruikt?
Een gesoldeerd gesloten systeem heb ik nog niet gezien. Er wordt soms bij de binnenunit gesoldeerd, maar de buitenunit wordt altijd met een koppeling aangesloten. Dus op die koppeling heb je altijd kans op lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mwk schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:46:
[...]

Toevallig. Dat is precies wat er hier binnenkort wordt geplaatst. Daarnaast komt er nog een 3mxm40 met 2+2 aan de andere kant van het huis.
Ha ben jij dat die met mijn set is gaan lopen bij KeroClima? 😁🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 18:35

Vorige week Daikin laten op installeren door 123klimaatshop.nl
Prima offerte en nette installatie. De offerte kan je via de site maken, foto’s toevoegen etc. Er werd snel gereageerd. Zeer tevreden, wel binnen 85km van Dordrecht.
Was in totaal 3857 kwijt voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fohjukc7zsVlw-8ZnrPaW9svtvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cl65jg8YCpXHyGakmyTvG1qb.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

HyperBart schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Ha ben jij dat die met mijn set is gaan lopen bij KeroClima? 😁🤷🏻‍♂️
Ik was het niet. :)
Heb het in Deventer besteld.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
t.oswald schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:07:
[...]

Vorige week Daikin laten op installeren door 123klimaatshop.nl
Prima offerte en nette installatie. De offerte kan je via de site maken, foto’s toevoegen etc. Er werd snel gereageerd. Zeer tevreden, wel binnen 85km van Dordrecht.
Was in totaal 3857 kwijt voor:
[Afbeelding]
Ik heb dit bedrijf ook om een offerte gevraagd. Ben benieuwd waar ze mee gaan komen.
Al houd ik het liever lokaal. Maar dan moet de prijs wel in verhouding zijn.

Maar goed. Heb nog steeds maar 1 offerte binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Ik krijg van 1 bedrijf te horen, dat het niet goed is om een grotere capaciteit binnen units aan te sluiten op een kleinere buiten unit.
Dit wordt ook aangegeven door Daikin. Aldus de instlalateur.
Dus bij dit bedrijf ben ik genoodzaakt om de 2 + 2 + 3,5 = 7,5 kW aan te sluiten op een MXM80N

Ik vind dit nogal beetje overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
biljoenblik schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:07:
Ik krijg van 1 bedrijf te horen, dat het niet goed is om een grotere capaciteit binnen units aan te sluiten op een kleinere buiten unit.
Dus bij dit bedrijf ben ik genoodzaakt om de 2 + 2 + 3,5 = 7,5 kW aan te sluiten op een MXM80N

Die installateurs zou ik gewoon gelijk afschrijven. Zijn gewoon aan het vekopen.

Evenals die die aangeven elke zoveel jaar te moeten bijvullen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
biljoenblik schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:07:

Weg blijven bij die types, dat zijn dezelfde idioten die zeggen "ja je mag niet meer Wp op een omvormer hangen dan het AC vermogen van die omvormer". Ga toch ...
8)7

https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-4MXM68N.pdf

--> 2.0+2.0+2.0+5.0

Da's trouwens mijn voorziene setup...

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 26-08-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Glashelder schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

Die installateurs zou ik gewoon gelijk afschrijven. Zijn gewoon aan het vekopen.

Evenals die die aangeven elke zoveel jaar te moeten bijvullen.
Vind het ook een vreemde reactie. Het is dat ik mij hier al aardig ingelezen heb.
En ik heb ook een combinatie tabel van daikin voorbij zien komen, waarbij de vermogens van de binnenunit
aangegeven worden bij gebruik van verschillende type buitenunits.
Als dit niet zou kunnen hadden ze toch "na" of "nvt" in de tabel gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
biljoenblik schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:54:
[...]

Ik heb dit bedrijf ook om een offerte gevraagd. Ben benieuwd waar ze mee gaan komen.
Al houd ik het liever lokaal. Maar dan moet de prijs wel in verhouding zijn.

Maar goed. Heb nog steeds maar 1 offerte binnen.
Niet zo moeilijk waarmee ze komen. Kan je exact zelf zien op de website. Alle prijzen liggen vast. Mijn huiskamer is zelfs volgens Daikin te groot voor de 50, maar was binnen een uur op temperatuur (23) Slaapkamer (22) in 30 minuten. Kan me ook niet voorstellen dat alle units tegelijkertijd op vol vermogen zouden moeten draaien. Heb eerst elders een offerte gehad. Bedrijf is komen kijken en durfde het zelfs wel met een 40 plus 3,5 en 2,5 aan. Prijs was overigens 1000 hoger...... Dus een 3MXM52N voor 1609 euro zou ik wel durven in jouw situatie.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
biljoenblik schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:18:
[...]

Vind het ook een vreemde reactie. Het is dat ik mij hier al aardig ingelezen heb.
En ik heb ook een combinatie tabel van daikin voorbij zien komen, waarbij de vermogens van de binnenunit
aangegeven worden bij gebruik van verschillende type buitenunits.
Als dit niet zou kunnen hadden ze toch "na" of "nvt" in de tabel gezet.
Ja precies dit is ook gewoon grote bullshit van die leverancier. Dat is dus ofwel een leverancier die gewoon echt niet weet wat ze aan het doen zijn ofwel proberen ze je met opzet een veel te zware en dure buitenunit aan te smeren. In beide gevallen genoeg reden om met een grote boog om deze leverancier heen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Vraag over de stroomvoorziening. Wie heeft een multi split van 4kw of meer? Hoe zijn deze aangesloten in de meterkast? Begrijp dat het verstandig is deze een eigen automaat te geven.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik heb een daikin 2mxm40. Deze zit op een eigen groep met 16 amp. Omdat die toevallig nog vrij was .
Omdat de meterkast zo'n 23 jaar oud was en de airco groep plus oa ook de vaatwasser geen aardlekschakelaar had, heb ik nu ook de meterkast laten vervangen. Helemaal up to date. En is nu ook van 1 fase op 3 fase verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
mwk schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:56:
Vraag over de stroomvoorziening. Wie heeft een multi split van 4kw of meer? Hoe zijn deze aangesloten in de meterkast? Begrijp dat het verstandig is deze een eigen automaat te geven.
Ik heb zelf al een aansluiting op 1 aparte groep aan de gevel laten leggen.
Volgens de befaamde installateur kon hierop ook de mxm80n aangesloten worden.
Dus de 5kW die ik wil, zal zeker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

fmrama schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:13:
Ik heb een daikin 2mxm40. Deze zit op een eigen groep met 16 amp. Omdat die toevallig nog vrij was .
Omdat de meterkast zo'n 23 jaar oud was en de airco groep plus oa ook de vaatwasser geen aardlekschakelaar had, heb ik nu ook de meterkast laten vervangen. Helemaal up to date. En is nu ook van 1 fase op 3 fase verdeeld.
Heb je die netbeheerder 3x25A aangevraagd? En wat kostte een nieuwe meterkast ongeveer?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Er was al 3 fase 3x25 aanwezig. Echter was maar 1 fase naar boven door getrokken.
De meterkast heeft me 1800 euro gekost. Incl een extra dubbel stopkontacct in de bijkeuken en de groepen herverdeeld. Ik ben me bewust dat dit veel is. Maar ik heb vertrouwen in deze installateur. Hij heeft ook de airco aangelegd. En nog meer klusjes hier, zoals nieuwe badkamer, buitenriolering ed,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Als je zelf een split unit installeert, en vervolgens een stek monteur laat komen voor de in gebruik name (zodat je garantie behoud op de unit), hoe lang is zo'n kerel nou bezig?
Stikstof afpersen en vervolgens vacumeren, dat is het toch wel zo'n beetje?

Wil zelf 2 gescheiden units gaan installeren en heb een aircoboer gevraagd wat een in gebruik name zou gaan kosten. Ze vragen gewoon €275,- per unit dus €550,- voor pak 'm beet 2 uurtjes werk?
Gekkenhuis dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hier een 4 +5 kW op een enkele 16A groep gedaan. Zou er met gemak nog een singesplit bij kunnen proppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

@fmrama Dank voor de info. Mijn meterkast is van 1995. Denk dat er ook maar eens een nieuwe in moet. Ik heb volgens mij ook 3 fasen waarvan er 1 is aangesloten.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
De 50 buitenunit trekt maximaal 1,25 kW. Dus als je niet gelijk gaat strijken op dezelfde groep is 16A met wat extra gebruik geen enkel probleem. Heeft trouwens ook nog een stand om piekbelasting te voorkomen indien gewenst (geen ervaring mee).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNr11T_ZtJgxITABOkuBBv790Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtIQ9CTglPC3Y4PrLidJ8R0C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04 18:42

Volgens mij prima, draai in een vergelijkbaar huis 3,5 + 2.5 + 2.5 (beneden, slaapkamer, zolder) op een 6,8KW buiten unit. Heeft het (tijdens de hittegolf) zonder problemen koel gehouden. Draait het gros van de dag op de zachtste stand.
Hier een 6,8KW op dezelfde groep gezet als de garage. In totaal een paar (led) lampen, een koelkast en nu de airco er ook bij op. Voorlopig geen plannen voor (nieuwe) zware verbruikers in de garage dus kon prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 14:20
Let erop dat die 5kW geen opgenomen vermogen is hè, dus het is niet zo dat je met een koelvermogen van 5kW zomaar over de 16A gaat.

Ik heb weliswaar 3*25A, maar mijn Daikin 3MXM52N is gewoon single phase. De 1-fase B16-automaat waarop hij is aangesloten is ook voor de hele benedenverdieping + tuin (exclusief oven en vaatwasser, die zitten ieder op een eigen groep). Heb zowel met koelen als met (bij)verwarmen geen issues gehad. Sowieso is koelen over het algemeen efficiënter dan verwarmen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 23-04 18:00

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Hadespuiter schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:21:
Als je zelf een split unit installeert, en vervolgens een stek monteur laat komen voor de in gebruik name (zodat je garantie behoud op de unit), hoe lang is zo'n kerel nou bezig?

Wil zelf 2 gescheiden units gaan installeren en heb een aircoboer gevraagd wat een in gebruik name zou gaan kosten. Ze vragen gewoon €275,- per unit dus €550,- voor pak 'm beet 2 uurtjes werk?
Gekkenhuis dit.
Er komt wat meer bij kijken. voorrijden, materieel wat ze nodig hebben is prijzig, opleiding en certificering en wat je nog meer nodig hebt voor bedrijfsvoering. als het incl btw is dan blijft er € 227 over.
haal er ca €75 bedrijfskosten af dan hou je € 150 over. is iets meer dan een uurtje werk, voorrijkosten kan je door 2 delen dus zeg €50 / 2 = € 25. € 125 euro voor ca 1,5 uur werk. > € 83,- per uur. Lijkt veel maar als t een zzpér is moet ie zijn pensioen ook van betalen. En de fiscus pakt min. 30-35%. Heeft ie mensen in dienst dan gaat het ook hard, En het is een specialist. weinig aanbod veel vraag. en het is veelal seizoenssarbeid. veel minder werk in de herfst en winter.

Ik ben geen installateur maar een bouwkostendeskundige. ik raam kosten en controleer ook ramingen. uurtarief van een installateur liggen gemiddeld rond de € 45-/ 55,- Ligt aan het type werk. E/W. Hoeveelheid werk is ook van invloed. installeer je er 1 of 10. En uurtarief van specialisten ligt ook wat hoger.

Al met al vindt ik het een net tarief. Zomer is nu voorbij. Laat ze even de achterstand wegwerken en vraag een paar prijzen in oktober november aan.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Hoe groot moet de dakdoorvoer zijn als je er 2 sets koelleiding doorheen wilt halen? (voor 2x buitenunit naar 2x binnenunit)

Red je dit met 110mm?

[ Voor 9% gewijzigd door Hadespuiter op 26-08-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hadespuiter schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:10:
Hoe groot moet de dakdoorvoer zijn als je er 2 sets koelleiding doorheen wilt halen? (voor 2x buitenunit naar 2x binnenunit)

Red je dit met 110mm?
Dat red je al met 80mm met gemak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-04 22:12
Ik heb een 4MXM68N aangesloten op een werkschakelaar naast de buiten unit, en die zit met een lange kabel via een kWh meter op een 16A aardlek automaat in de meterkast. (Al mijn groepen zijn aardlek automaten)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:01
PentaClover schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Ik heb een 4MXM68N aangesloten op een werkschakelaar naast de buiten unit, en die zit met een lange kabel via een kWh meter op een 16A aardlek automaat in de meterkast. (Al mijn groepen zijn aardlek automaten)
Als aparte groep dus?
Had je al loze leiding liggen daarvoor?
Of hoe doet men dat, bij ons zit de meterkast aan de andere kant van het huis, even een nieuwe groep en leiding leggen is geen optie lijkt mij. Enige wat Volgens mij kan is aansluiten op bestaande groep.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-04 22:12
Martinusz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:12:
[...]
Als aparte groep dus?
Of hoe doet men dat, bij ons zit de meterkast aan de andere kant van het huis, even een nieuwe groep en leiding leggen is geen optie lijkt mij. Enige wat Volgens mij kan is aansluiten op bestaande groep.
Ik heb in de meterkast schuin naar beneden door de binnen muur een gat geboord, en buiten onder het maaiveld een steen uit de buitenmuur gehaald, kabel door de spouw van buiten naar binnen en buiten om het huis ingegraven naar de plek waar ik de buitenunit wilde hebben. Er zit zo'n 20 meter YMVK-AS kabel tussen de werkschakelaar en de meterkast. Uiteraard heb ik wat pur gebruikt om de isolatie weer op orde te krijgen en een halve steen terug gemetseld.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Als aparte groep dus?
En dat is geen enkel probleem. Zie overzicht van afgenomen vermogens. Zelfs die 68 trekt niet meer dan maximaal 1,34 kW bij koelen en 1,72 kW bij verwarmen. SCOP ligt boven de 4, die 6,8 kW is het afgegeven vermogen, niet het opgenomen. 16A is goed voor 3,68 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Als aparte groep dus?
Meestal is er met wat creativiteit / handigheid wel iets mogelijk om een extra kabel naar de meterkast te krijgen maar goed ik ken jou situatie uiteraard niet.

Hier kon ik bijvoorbeeld via een stijg schacht en een holle ruimte op de plek komen waar de buitenunit moet komen.

Overigens kan aansluiten op een bestaande groep vaak ook als die groep verder niet al te zwaar belast is. Bijvoorbeeld een groep waar alleen een paar slaapkamers op zitten kan makkelijk de airco bij, zelfs een multisplit buitenunit in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ik222 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:27:
[...]

Meestal is er met wat creativiteit / handigheid wel iets mogelijk om een extra kabel naar de meterkast te krijgen maar goed ik ken jou situatie uiteraard niet.

Hier kon ik bijvoorbeeld via een stijg schacht en een holle ruimte op de plek komen waar de buitenunit moet komen.

Overigens kan aansluiten op een bestaande groep vaak ook als die groep verder niet al te zwaar belast is. Bijvoorbeeld een groep waar alleen een paar slaapkamers op zitten kan makkelijk de airco bij, zelfs een multisplit buitenunit in de meeste gevallen.
Wellicht zijn er wel opties die ik niet zie inderdaad. Kruipruimte bijvoorbeeld hebben wij niet, dat valt dus af, buitenom zou op zich kunnen denk ik.
Maar ik denk dat het of garagegroep wordt of inderdaad op 1 van de slaapkamers inprikken.

• fmrama
@Martinusz Als het evt toch de garage groep wordt, dan kun je ook de werkschakelaar in de garage zetten bij de aanvoerleiding. En vandaar naar de buitenunit. Wellicht komt dit beter uit. En hoef je in de meterkast niks te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

fmrama schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:34:
@Martinusz Als het evt toch de garage groep wordt, dan kun je ook de werkschakelaar in de garage zetten bij de aanvoerleiding. En vandaar naar de buitenunit. Wellicht komt dit beter uit. En hoef je in de meterkast niks te doen.
Ik zou de werkschakelaar bij de unit plaatsen. Dat is een stuk praktischer voor de mensen die er aan werken en stelt ze ook in staat om te werken zonder dat iemand thuis is.
Hier de 4MXM68N, deze staat op het dak van de uitbouw en wordt gevoed vanuit de meterkast via een leiding die voorheen voor de telefoonkabel was.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Martinusz
fmrama schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:34:
Heb nog een loze groep ontdekt in de bijkeuken :) daar zat een wasmachine groep, maar wij hebben de wasmachine op zolder staan. Indien nodig is dat dus ook nog een mogelijkheid!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

TTLCrazy

Listen to Frankie

Gekkenhuis dit.
Je kan het ook op werkspot plaatsen. Ik heb zo een heleboel klussen laten doen voor veel minder dan wat ik hier vaak voorbij zie komen. Je kunt zelf een keuze maken uit de aanbieders en hun recensies bekijken etc. Je kunt ze ook gerust negeren als je wilt, alles is vrijblijvend.

Maar wat anderen ook zeggen, even een paar maanden wachten wil ook eens helpen, we zitten nog steeds in het hoogseizoen voor airco bouwers en ze kunnen vragen wat ze willen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gekkenhuis dit.
Mijn monteur vroeg 200 euro per unit inclusief voorrijkosten. Omdat ik 2 units liet doen heb ik er 350 euro van kunnen maken voor beide units. 2 jaar geleden, vlak na de zomer.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
mwk schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:15:
[...]

Heb je die netbeheerder 3x25A aangevraagd? En wat kostte een nieuwe meterkast ongeveer?
Koste mij 750 euro incl montage. Excl kosten netbeheerder (ong 250).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:20

Seafarer

XXX

mkleinman schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Ventilator convectoren hebben ook een condensafvoer nodig. Die heb ik niet ter beschikking. En wil ik goed koelen zou ik dus ook eentje kwijt moeten in mijn woonkamer.

En met een airco kan ik ook verwarmen, ben ik meteen geholpen bij hele lage temperaturen en is dit deel voor gasloos gaan ook geregeld. :)
Een condens afvoer pompje en een 8 mm slangetje moet niet te moeilijk zijn.

Aha ik snap je gedachte gang. Dan inderdaad een airco.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 23-04 18:00

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Mijn monteur vroeg 200 euro per unit inclusief voorrijkosten. Omdat ik 2 units liet doen heb ik er 350 euro van kunnen maken voor beide units. 2 jaar geleden, vlak na de zomer.
2 jaar indexering komt daar bij. en de prijzen verschillen sterk per regio. randstad is duurder dan groningen, drente of limburg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaNF7Q-9issWUEHZtHHA7bnpEZc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/S6tR7qW8f4hGnUFlemgbl1nm.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqiDC6E36_3gK5CwqlMfLeJ3Nr4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2R4N7JmLKInvHCgaP5iSMGZX.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 43% gewijzigd door Zuluman op 27-08-2020 22:38 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
De airco's zijn geleverd bij de installateur :). Binnenkort komt hij ze installeren, hij kan wel het gat in het dak maken maar niet dicht maken. Nu woont er een dakdekker bij mij in de straat. Is het gewoon een kwestie van laten dicht branden? Of moet ik nog ergens anders opletten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

supercrazy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:14:
De airco's zijn geleverd bij de installateur :). Binnenkort komt hij ze installeren, hij kan wel het gat in het dak maken maar niet dicht maken. Nu woont er een dakdekker bij mij in de straat. Is het gewoon een kwestie van laten dicht branden? Of moet ik nog ergens anders opletten?
Misschien met koude mastiek of zo? Of heb je EPDM dak, dan wordt het knippen en plakken. Of branden kan weet ik niet. De net gelegde leidingen wil je niet te heet maken denk ik. Er ligt een stroomkabel door en isolatieschuim.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
mwk schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:22:
[...]

Misschien met koude mastiek of zo? Of heb je EPDM dak, dan wordt het knippen en plakken. Of branden kan weet ik niet. De net gelegde leidingen wil je niet te heet maken denk ik. Er ligt een stroomkabel door en isolatieschuim.
Het is inderdaad een EPDM dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
supercrazy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Het is inderdaad een EPDM dak.
Daar heb je volgens mij gewoon dakdoorvoer voor, met stuk EPDM eraan, dat plak je dan weer vast.

[ Voor 17% gewijzigd door Martinusz op 28-08-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Interessant artikel dat laat zien wat je allemaal moet weten als F-gassen gecertificeerde monteur en hoe het in werking stellen van een systeem gaat. In dit geval gaat het over airco voor in auto, maar het principe is natuurlijk hetzelfde: https://www.amt.nl/werkpl...met-aircoservice-10167272

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-04 23:07
Goedemiddag allemaal,

Lees al tijdje mee en wil jullie nu even om advies vragen of dit een redelijke offerte is in jullie ogen gezien ik veel reacties langs zie komen waarbij toch wel veel kennis in zit.

2x LG Inverter type PC12SQ.NJ 3.5Kw
2x LG Buitenunit Type PC12SQ UA3
1x installatie etc.

In totaal € 3.990,88

Als ik de LG's opzoek heb ik het gevoel dat het aan de hoge kant is, maar misschien dat dit meer een gevoel is. Ben nog van plan om om te vragen om de offerte te specificeren per onderdeel, maar dit heb ik nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
stomley schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:49:
Goedemiddag allemaal,

Lees al tijdje mee en wil jullie nu even om advies vragen of dit een redelijke offerte is in jullie ogen gezien ik veel reacties langs zie komen waarbij toch wel veel kennis in zit.

1x installatie etc.

In totaal € 3.990,88

Als ik de LG's opzoek heb ik het gevoel dat het aan de hoge kant is, maar misschien dat dit meer een gevoel is. Ben nog van plan om om te vragen om de offerte te specificeren per onderdeel, maar dit heb ik nu nog niet.
Hier zijn ze 750 per stuk... dat maakt 1500,- voor de airco's zelf.
Dan zou het dus ruim 2400 euro zijn voor de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Heb nu een 2e offerte,
Deze is een stuk duurder dan de 1e offerte.

Oorzaak is dat de 2e leverancier een
5MXM90N en de andere offerte was een 3MXM68N

Volgens mij is voor het onderstaande een 68 voldoende.
FTXM42N beneden
FTXM20N slaapkamer
FTXM35N overloop (moet 2 slaapkamers koelen)

Een andere vraag.
De FTXM35N hangt op het overloop en koelt 2 slaapkamers die tegenover de unit zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het verstandiger om ipv de FTXM35N op elke slaapkamer een FTXM20N te plaatsen Dit is wel weer 1200euro duurder, is dit het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Goedemiddag allemaal,

1x installatie etc.

In totaal € 3.990,88

Ik ben zelf nu iets onder de 3.000 euro kwijt voor 2x PC09 en 1x PC12 met buitenunit met 3 aansluitingen. Dit incl aansluiten etc. Hij wordt binnenkort geïnstalleerd, deze week binnen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

bosmas70 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:36:

Een andere vraag.
De FTXM35N hangt op het overloop en koelt 2 slaapkamers die tegenover de unit zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het verstandiger om ipv de FTXM35N op elke slaapkamer een FTXM20N te plaatsen Dit is wel weer 1200euro duurder, is dit het waard?
Als de trap naar beneden ook op die overloop uitkomt klinkt het niet handig. De koele lucht zakt immers en zal dan de hal beneden gaan koelen. Andersom werkt wel. 2x2 op de slaapkamer zal wel de gang meenemen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Goedemiddag allemaal,

1x installatie etc.

In totaal € 3.990,88

Voor dat bedrag kun je een Mitsubishi of Daikin verwachten. Geen LG.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Hoe maken jullie de buitenunit schoon? Ik zie op het net veel filmpjes. Variërend van de waterslang erop tot volledig ‘slopen’ van de kast. De ventilator eruit de ophanging ervan eruit en dan de verdamper cleanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Hier houd ik het meestal op alleen de condenser afspoelen van buitenaf met een tuinslang, hoewel het beter is om op zijn minst tegen de normale blaastrichting van de condenserventilator in te blazen, ofwel inderdaad de ventilator loshalen en vanuit binnenuit uitspoelen. Sommigen gebruiken ook speciale schoonmaakmiddelen voor de condenser die schuimen en het vuil eruit trekt, maar hou er wel rekening mee dat sommige van deze middelen geconcentreerd worden geleverd en je het juist wilt verdunnen. Met een nog te hoge concentratie kan je de boel aanvreten.

[ Voor 39% gewijzigd door VikeeVeekie op 28-08-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ook ik ben me aan het oriënteren op de installatie van airconditioning in huis. Natuurlijk om te koelen, maar ook om te verwarmen om zo het gasverbruik wat te verlagen. Verwarming is geregeld per kamer. Naast de huidige panelen die het verbruik makkelijk dekken, krijgen we binnenkort 4.2kWp aan extra panelen.
Huis uit 1979 en ligging op zuid-westen. Geheel is vanuit de bouw geïsoleerd met 4cm glaswol. Om welke ruimtes gaat het:
  • Slaapkamer (43m3) op zolder met dakkapel op zuid-west. Temperaturen liepen natuurlijk lekker op tijdens de afgelopen hitte.
  • Werkkamer (40m3) op eerste etage.
  • Woonkamer (136m3); aan het eind van de warme dagen opgelopen tot 28 graden binnen. Als we de zonwering uitdoen hebben we vrijwel geen directe binnenkomst van zonlicht.
  • Optioneel bios (42m3); blijft koeler dan rest huis.
Als ik reken met een factor 40 kom ik dus op 2kW, 2kW en 5kW (en optioneel nog 2kW). Voor de zolder zou ik denk ik voor m'n gevoel liever 2.5kW hebben.

Installateurs komen voor de drie kamers (zonder optionele) redelijk met hetzelfde, maar dan op een Daikin 4MXM80N (en een veel te hoge prijs, maar dat is een ander dingetje). Gezien de kamers vrijwel nooit tegelijk aan gaan staan dan wel maximale capaciteit gaan vragen; zou dit kunnen op een 6.8kW buitenunit? Zou de woonkamer nog kunnen met een 4.2kW of beter wat overcapaciteit?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 08:44
Goedendag allen.

Ik vroeg me af of je zelf kon bepalen waar de airco zn stroom vandaan krijgt. Van de binnenunit of de buitenunit.

Verschilt dat per fabrikant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anton-007 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:59:
Goedendag allen.

Ik vroeg me af of je zelf kon bepalen waar de airco zn stroom vandaan krijgt. Van de binnenunit of de buitenunit.

Verschilt dat per fabrikant?
Bij mijn weten krijgt standaard de buitenunit de stroom van het net. Maar beide units zitten aan elkaar met koelleidingen en een stuurstroomkabel dus een koud kunstje om daar de stroomaanvoer bij te leggen vanaf de binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 20:49
masaman schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:10:
[...]
Bij mijn weten krijgt standaard de buitenunit de stroom van het net.
Dat is ook in alle opzichten de meest logische keus:
  • De buitenunit verbruikt verreweg de meeste stroom, omdat daar de compressor in zit. In de binnenunits zit alleen een besturingsprint en een ventilator.
  • Op deze manier kun je bij een single- of een multisplit dezelfde binnenunits gebruiken, en deze altijd op dezelfde manier aansluiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

GermanPivo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:23:
Installateurs komen voor de drie kamers (zonder optionele) redelijk met hetzelfde, maar dan op een Daikin 4MXM80N (en een veel te hoge prijs, maar dat is een ander dingetje). Gezien de kamers vrijwel nooit tegelijk aan gaan staan dan wel maximale capaciteit gaan vragen; zou dit kunnen op een 6.8kW buitenunit? Zou de woonkamer nog kunnen met een 4.2kW of beter wat overcapaciteit?
Op een 4MXM68 kan maximaal 11Kw aan binnenunits worden aangesloten.
Dus 2-2-2-5 of 2-2-2,5-4,2

Het is vooral de gelijktijdigheid die bepaalt wat je nodig hebt. Overigens voegt de 80 maar marginaal iets toe. En vreemd genoeg de enige unit die niet in aanmerking voor energie investeringsaftrek. Hij heeft ook een iets lager rendement dan de 4mxm68.

Welke combinatie het best is is heel erg afhankelijk van hoe je huis er uitziet. Kan dus het best ter plaatse beoordeeld worden door een installateur.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
mwk schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Op een 4MXM68 kan maximaal 11Kw aan binnenunits worden aangesloten.
Dus 2-2-2-5 of 2-2-2,5-4,2

Het is vooral de gelijktijdigheid die bepaalt wat je nodig hebt. Overigens voegt de 80 maar marginaal iets toe. En vreemd genoeg de enige unit die niet in aanmerking voor energie investeringsaftrek. Hij heeft ook een iets lager rendement dan de 4mxm68.

Welke combinatie het best is is heel erg afhankelijk van hoe je huis er uitziet. Kan dus het best ter plaatse beoordeeld worden door een installateur.
Merci! Dan durf ik het nog wel aan met 2, 2, 2 en 5 op een 6.8 kW. Gelijktijdigheid zal hooguit twee ruimtes tegelijk zijn, en van die twee ruimtes zal nooit maximale vermogen tegelijk zijn, dus dan gaat het wel goed.

Ja eens wat betreft de installateurs, maar nu twee adviseurs over de vloer gehad die de ruimte opmeten, dat x 40 doen en niet verder vragen of kijken.... Maar goed, we hebben nu een idee qua systeem en van de winter als ze het wat minder druk hebben eens verder informeren bij andere installateurs :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

bosmas70 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:36:
Heb nu een 2e offerte,
Deze is een stuk duurder dan de 1e offerte.

Oorzaak is dat de 2e leverancier een
5MXM90N en de andere offerte was een 3MXM68N

Volgens mij is voor het onderstaande een 68 voldoende.
FTXM42N beneden
FTXM20N slaapkamer
FTXM35N overloop (moet 2 slaapkamers koelen)

Een andere vraag.

elke kamer een eigen unit heeft echt de voorkeur
het prijsverschil is wel idioot. de 3 0f 4 mxm68 is vrijwel even duur en een losse ftxm kost iets van 400 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wraeymae
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05-2023
Is er een beperking op de lengte koelleidingen van een buitenunit naar de binnenunits?
Ik zou aan een Daikin 5.2Kw buitenunit 3 binnenunits hangen (2 keer een 2kw op slaapkamers; en één 3.5kw in de living)
In totaal kom ik wel aan 80 meter leidingen. Vormt dit een probleem met een 5.2kw unit; of neem ik beter een grotere buitenunit?
(en neen: de buitenunit dichter plaatsen is geen optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:35
wraeymae schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:21:
Is er een beperking op de lengte koelleidingen van een buitenunit naar de binnenunits?
Ik zou aan een Daikin 5.2Kw buitenunit 3 binnenunits hangen (2 keer een 2kw op slaapkamers; en één 3.5kw in de living)
In totaal kom ik wel aan 80 meter leidingen. Vormt dit een probleem met een 5.2kw unit; of neem ik beter een grotere buitenunit?
(en neen: de buitenunit dichter plaatsen is geen optie)
Je kan hem bijvullen voor langere leidingen maar 80m? Deze Daikin zegt max. 30 meter bijvoorbeeld: https://www.airsain.nl/airco-buiten-unit-daikin-2mxs50h

Langere lengtes betekent waarschijnlijk ook meer lassen waardoor lekkans waarschijnlijk toe gaat nemen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wraeymae
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05-2023
Felicia schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Je kan hem bijvullen voor langere leidingen maar 80m? Deze Daikin zegt max. 30 meter bijvoorbeeld: https://www.airsain.nl/airco-buiten-unit-daikin-2mxs50h

Langere lengtes betekent waarschijnlijk ook meer lassen waardoor lekkans waarschijnlijk toe gaat nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcbESRtzPPevNfAQypcQFmyJL88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCaCvthC3OywEk9SctRs97zy.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb intussen gevonden dat Daikin spreekt van maximaal 25m per unit, en in totaal 50m... In realiteit liggen mijn 2kw units elk op circa 27a30 meter ; en en de 3.5kw op 18m.
Er staat echter ook op de lijn eronder dat bij 'meer dan 30m extra koelmiddel bijvoegen', dus die lengtes lijken wel te gaan? Het is enkel het totale dan waarbij ik erover zou gaan. De 3.5kw en de slaapkamerunits zouden nooit tegelijk draaien.

Iemand ervaring om die richtcijfers bij de voeten te treden, of best maar geen risico nemen? :?

[ Voor 15% gewijzigd door wraeymae op 29-08-2020 19:45 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"