Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.721 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Dolbyadt schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:38:
@Felicia Wanneer je een A merk hebt wilt niet zeggen dat je dan geen problemen kunt krijgen natuurlijk.
Natuurlijk, de kans is alleen kleiner en omdat je betaalt voor 5 jaar garantie geeft het wel aan dat de leverancier meer achter zijn product staat. Anders moet je op basis van non-conformiteit gaan eisen en veel airco-boeren zijn daar niet van onder de indruk want zo'n airco moet wel 10 jaar mee gaan maar alleen als zij 'm zelf onderhouden met in maanlicht gesmeden tools natuurlijk.

@Wootism, hierboven.
Ik ben dan echter wel weer veel actief in het warmtepomp topic (wat ook gewoon een airco is, feitelijk) en daar zie je dat de goedkopere Elga toch erg vaak problemen geeft terwijl het overgrote deel van de Panasonic gebruikers dat niet heeft.
Midea ken ik overigens niet maar een airco van 800 euro die ik heb gezien of een airco van 1400 euro die ik heb met beide hetzelfde vermogen maar waarbij mijn binnenunit die een slag groter is en de buitenunit fluisterstil, die 600 euro moet ergens vandaan komen...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Wootism schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Vrijwel altijd? Lijkt me een beetje overdreven.
Hier staan op bedrijfspanden vooral Samsung, Mitsubishi en Midea. Bij particulieren veel Samsung en Midea.
Waarschijnlijk ook maar net wat de merkvoorkeur is van de lokale aircoboer.

Vergelijken met ‘de mercedes’ onder de airco’s vind ik ook vrij overdreven.
Als er genoeg koude lucht uit komt met een laag decibel is iedere eigenaar al tevreden. Spannender is het niet.
Het zal wel per gebied verschillen dan en dus puur toeval zijn hier, ik kijk over een winkelcentrum op mijn werk en is allemaal Daikin, ook in onze woonwijk is het vrijwel allemaal Daikin, zelfs onze bedrijfspand is Daikin, vandaar de reactie, mischien valt het me meer op omdat ik zelf ook 1 heb.

Carrier is de enige wat ik hier af en toe nog tegenkom, verder niks, mischien door de zelfde installateur geinstalleerd, zou wel toeval zijn, het maakt niet uit hoor er zijn wel meer goede merken.

Die van mij is zo gekozen omdat Daikin 1 van de weinige was met toen de tijd R32 koelgas, dat leek me meer toekomstbestendig en hoger redement, andere merken zaten nog op het oude koelgas type.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 08:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:36:
Hallo,

onze mobiele airco, al enige jaren oud, geeft nu om de 4 uur signaal aan dat de opvangbak vol is en geleegd dient te worden.
Voorheen hoefde we deze amper te legen.

weet iemand of je de opvangbak er af kan halen om deze een keer goed schoon te maken bijv. of andere optie waar ik naar kan kijken?

Nieuwe kopen zou ik nu zonde vinden omdat we in de toekomst een vaste airco nog een keer willen laten installeren.

Dank u wel.
Geen idee of dat kan, we hebben namelijk geen flauw idee welke airco je hebt ;)

Al dat merken gedoe, ik geloof best dat Tristar de bodem is bijvoorbeeld, maar vaak worden hier merken al neergezet als budget omdat we ze hier gewoon niet zo kennen?
NL is nou niet echt een airco land, ga je kijken in de landen waar echt praktisch overal een airco hangt, dan hangt er echt niet alleen Daikin aan de muren. Daar heb je vaak veel meer merken te koop en is de range veel groter. Maar omdat een merk hier niet veel voorkomt wilt niet zeggen dat het gelijk b/c-merk is natuurlijk :)

edit: en nee ik heb nog geen airco, maar waarschijnlijk volgend jaar wel en dat wordt waarschijnlijk iets uit de "midden" range.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 26-06-2020 08:47 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
@Verwijderd Ik weet niet om welk type en merk airco het gaat. Maar vaak heb je ook de mogelijkheid om een condensafvoer slang er op aan te sluiten is dat misschien een nood oplossing.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:36:
Hallo,

onze mobiele airco, al enige jaren oud, geeft nu om de 4 uur signaal aan dat de opvangbak vol is en geleegd dient te worden.
Voorheen hoefde we deze amper te legen.

weet iemand of je de opvangbak er af kan halen om deze een keer goed schoon te maken bijv. of andere optie waar ik naar kan kijken?

Nieuwe kopen zou ik nu zonde vinden omdat we in de toekomst een vaste airco nog een keer willen laten installeren.

Dank u wel.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:45:
[...]

Geen idee of dat kan, we hebben namelijk geen flauw idee welke airco je hebt ;)

Al dat merken gedoe, ik geloof best dat Tristar de bodem is bijvoorbeeld, maar vaak worden hier merken al neergezet als budget omdat we ze hier gewoon niet zo kennen?
NL is nou niet echt een airco land, ga je kijken in de landen waar echt praktisch overal een airco hangt, dan hangt er echt niet alleen Daikin aan de muren. Daar heb je vaak veel meer merken te koop en is de range veel groter. Maar omdat een merk hier niet veel voorkomt wilt niet zeggen dat het gelijk b/c-merk is natuurlijk :)

edit: en nee ik heb nog geen airco, maar waarschijnlijk volgend jaar wel en dat wordt waarschijnlijk iets uit de "midden" range.
Dank voor uw bericht, het is idd wel slim om dat te vermelden :)

het is een Everglades, model No. EV-9006

Ik heb helaas geen handleiding omdat ik deze 2e hands destijds heb gekocht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dolbyadt schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:49:
@Verwijderd Ik weet niet om welk type en merk airco het gaat. Maar vaak heb je ook de mogelijkheid om een condensafvoer slang er op aan te sluiten is dat misschien een nood oplossing.

[...]
Dank voor uw bericht, het is een Everglades, model No. EV-9006.

Ik heb helaas geen handleiding omdat ik deze destijds 2e hands heb overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:59:
[...]

Dank voor uw bericht, het is idd wel slim om dat te vermelden :)

het is een Everglades, model No. EV-9006

Ik heb helaas geen handleiding omdat ik deze 2e hands destijds heb gekocht,
Hier zie je wel wat handleidingen staan van andere types, misschien heb je er wat aan ook al is het wellicht niet helemaal hetzelfde model:
https://www.gebruikershan...handleiding-4-133824.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:04:
[...]

Hier zie je wel wat handleidingen staan van andere types, misschien heb je er wat aan ook al is het wellicht niet helemaal hetzelfde model:
https://www.gebruikershan...handleiding-4-133824.html
Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Dolbyadt schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:25:
@Notna Het valt me gewoon op. Dat de mensen die natuurlijk hier komen kijken en inlezen waar het forum ook natuurlijk goed voor is. _/-\o_ Bijna altijd binnen komen met wat vinden jullie van deze keus Daikin type 1,2,3 met daarbij de kosten. Het valt me gewoon op dat er dan positief word op gereageerd. Wanneer iemand met dezelfde advies vraag komt van een ander merk word vaak helemaal niet op gereageerd of minder positief. Dat vind ik gewoon erg jammer. Dat geeft mij het gevoel niet semi neutraal te zijn.

Naar mijn beleving word vaak alles behalve Daikin & Mitsubishi beschreven als zijnde B of zelfs C merken. Wat gewoon jammer en zeker niet correct is.

[...]
Dan valt jou andere dingen op dan die mij opvallen. Misschien ook omdat ik niet vanuit een bepaald merk kijk. Ik heb ervaring met Daikin, maar ik schrijf andere merken nergens af. Wederom; het is een spel van factoren die tot een goede keuze leiden.

Maar dat is hetzelfde als in het (elektrische) gereedschapstopic en zo zullen er vast nog veel meer onderwerpen te vinden waar je bepaalde merken de bovenhand ziet voeren.

Enfin, het is verder offtopic. Overigens gaan de vragen in dit topic dermate snel dat ik, persoonlijk, ook niet op alles antwoord kan geven. Zowel omdat ik de kennis mis als dat ik het gewoon niet zie als ik het topic doorneem :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dolbyadt schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:49:

[...]
Zo'n condensafvoer kan/mag niet omhoog lopen neem ik aan, om die in een emmer bijv te hangen?
moet op horizontaal blijven? dan heb je niet erg veel groots waar je de condens in op kunt vangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Felicia schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Natuurlijk, de kans is alleen kleiner en omdat je betaalt voor 5 jaar garantie geeft het wel aan dat de leverancier meer achter zijn product staat. Anders moet je op basis van non-conformiteit gaan eisen en veel airco-boeren zijn daar niet van onder de indruk want zo'n airco moet wel 10 jaar mee gaan maar alleen als zij 'm zelf onderhouden met in maanlicht gesmeden tools natuurlijk.

@Wootism, hierboven.
Ik ben dan echter wel weer veel actief in het warmtepomp topic (wat ook gewoon een airco is, feitelijk) en daar zie je dat de goedkopere Elga toch erg vaak problemen geeft terwijl het overgrote deel van de Panasonic gebruikers dat niet heeft.
Midea ken ik overigens niet maar een airco van 800 euro die ik heb gezien of een airco van 1400 euro die ik heb met beide hetzelfde vermogen maar waarbij mijn binnenunit die een slag groter is en de buitenunit fluisterstil, die 600 euro moet ergens vandaan komen...
Het is daarbij wel de vraag of de problemen komen door de Elga of door de Toshiba buitenunit?

Toshiba is niet een van de goedkopere merken namelijk.

Dit is tweakers en ik kom daarom graag met een autovergelijking: als je bijv. Audi vergelijkt met Ford dan weet ik het wel, dat geld verdwijnt in de zakken van de aandeelhouders ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Verwijderd KLopt de condensafvoer moet altijd omlaag lopen anders loopt het niet goed weg. Met alle gevolgen van dien. Ik heb dit altijd opgelost door de mobile airco te verhogen zodat ik een emmer ernaast kon zetten. Heeft bij mij altijd goed gewerkt. Alleen moet je even iets verzinnnen om iets te hebben waarop de airco kan staan zodat de emmer voor de condensafvoer lager is dan de airco unit zelf. ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:18:
[...]

Zo'n condensafvoer kan/mag niet omhoog lopen neem ik aan, om die in een emmer bijv te hangen?
moet op horizontaal blijven? dan heb je niet erg veel groots waar je de condens in op kunt vangen?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dolbyadt schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:38:
@Verwijderd KLopt de condensafvoer moet altijd omlaag lopen anders loopt het niet goed weg. Met alle gevolgen van dien. Ik heb dit altijd opgelost door de mobile airco te verhogen zodat ik een emmer ernaast kon zetten. Heeft bij mij altijd goed gewerkt. Alleen moet je even iets verzinnnen om iets te hebben waarop de airco kan staan zodat de emmer voor de condensafvoer lager is dan de airco unit zelf. ;)

[...]
Een tafeltje of iets moet dus werken... waar kan ik zo'n slangen halen om er aan te koppelen? in een emmer kan meer vocht dan dat opvangbakje onder de airco dan hoef ik hem wellicht maar 1x per dag te legen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Verwijderd Ik heb er zelf ook een klein tafeltje voor gebruikt. Voor de afvoerslang had ik een aquarium slang gebruikt die de zelfde diameter had van mijn airco unit. Moet je gewoon even kijken. De meeste airco hebben de zelfde aansluitingen van condensafvoer slangen. Een tuinslang met de juiste diameter kan ook heel goed.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Een tafeltje of iets moet dus werken... waar kan ik zo'n slangen halen om er aan te koppelen? in een emmer kan meer vocht dan dat opvangbakje onder de airco dan hoef ik hem wellicht maar 1x per dag te legen....

[ Voor 4% gewijzigd door Dolbyadt op 26-06-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dolbyadt schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:07:
@Verwijderd Ik heb er zelf ook een klein tafeltje voor gebruikt. Voor de afvoerslang had ik een aquarium slang gebruikt die de zelfde diameter had van mijn airco unit. Moet je gewoon even kijken. De meeste airco hebben de zelfde aansluitingen van condensafvoer slangen. Een tuinslang met de juiste diameter kan ook heel goed.

[...]
ik heb nu alleen die dop en rubber dop en geen slangetje dat er bij hoort. dus zal even op zoek moeten hoe ik dat daar aan vast krijg dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Bij mij paste er gewoon een stukje tuinslang van de action op.
het zal wel een standaard maat zijn

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basvn schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Bij mij paste er gewoon een stukje tuinslang van de action op.
het zal wel een standaard maat zijn
En jij had ook de airco hoger gezet en een emmer er onder waar de slang naar toe liep?

Das wellicht nu de makkelijkste oplossing omdat we in de toekomst naar een vaste airco willen en dan is nu een nieuwe mobiele airco aanschaffen zonde van het geld eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:24:
[...]

En jij had ook de airco hoger gezet en een emmer er onder waar de slang naar toe liep?

Das wellicht nu de makkelijkste oplossing omdat we in de toekomst naar een vaste airco willen en dan is nu een nieuwe mobiele airco aanschaffen zonde van het geld eigenlijk.
en de uitgang van de airco valt dan binnen de slang aan die zijde dan als ik goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Ja, had hem ook op een tafeltje gezet, en emmer er onder

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Verwijderd Klopt de uitgang van de airco komt dan inderdaad binnen de slang te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu nog een tafeltje vinden dat ong. 25 kilo kan dragen (volgens mij weegt dat ong. een mobiele airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 14:05
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:00:
nu nog een tafeltje vinden dat ong. 25 kilo kan dragen (volgens mij weegt dat ong. een mobiele airco?
ik heb een everglades staan (ev9045) die weegt 22 kilo. Maar had onlangs nog een andere in mijn handen, die zat rond de 40 a 50 kg...

[ Voor 16% gewijzigd door Speedfightserv op 26-06-2020 11:04 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Glashelder schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:18:
[...]

Het is daarbij wel de vraag of de problemen komen door de Elga of door de Toshiba buitenunit?

Toshiba is niet een van de goedkopere merken namelijk.

Dit is tweakers en ik kom daarom graag met een autovergelijking: als je bijv. Audi vergelijkt met Ford dan weet ik het wel, dat geld verdwijnt in de zakken van de aandeelhouders ;)
Een van de ergste probleemgevallen had zowel een Carrier als later een Toshiba buitenunit ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Verwijderd dan ligt het voor de hand om te concluderen dat het probleem in de Elga zelf zit toch :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfightserv schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:03:
[...]

ik heb een everglades staan (ev9045) die weegt 22 kilo. Maar had onlangs nog een andere in mijn handen, die zat rond de 40 a 50 kg...
De mijne is de EV9006 maar die kan ik nog wel omhoog tillen dus gok eerder dan rond die 25 kilo als 40/50 kilo dan....toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

* zwahiel heeft pas een Cooper en Hunter airco'tje gekocht voor op het kantoor hier.

Die C&H staat op 't dak, aan de andere kant van 't dak staat een MHI die we vorig jaar hebben laten plaatsen in ons woonhuis.

MHI was 1900 euro inclusief installatie destijds, die C&H kostte me met alle materialen nog geen 500 euro en heb ik zelf geïnstalleerd en in bedrijfgesteld [sub](ja moord brand, illegaal, mag niet, nou en, zelf ja)[sub]. Die C&H kan tot 60m3, dus dat is niet heel veel, maar voldoende voor hier.

Waar het prijsverschil vandaan komt tussen de A merken en de B merken, nou ik merk het wel. Bijvoorbeeld. die MHI zet je aan en binnen een minuut of zo komt er koude lucht uit. Dat is bij de C&H echt anders, dat duurt wel een minuut of 5, de lucht is ook veel minder koel die eruit komt dan bij de MHI. Niet alleen bij de mijne maar ook bij anderen die hem hadden hangen merkte ik dat al.
Als hij het huis aan het koelen is op de laagste stand verbruikt hij zo'n 450 watt, het schommelt een beetje, maar dat is gemiddeld. Sinds september heeft hij nog geen 20kw totaal verbruikt. Beide inverters staan op het dak, de MHI op kunstofbalken en de C&H op rubbere poten waaronder nog dempingsmatten liggen. De MHI hoor ik beneden in mijn kantoor wel gaan. Qua toeren gaat hij even hoog en daarna heel erg laag. Je voelt aan het dak wel dat hij draait, maar het is niet vervelend.
Die C&H daarintegen voel je goed en hoor je ook goed. Niet zo zeer buiten, daar zijn ze praktisch even stil, de C&H hoor je iets meer maar dat is echt een fractie. Maar binnen onder het dak merk je enorm verschil. Waar je de MHI ver op de achtergrond hoort brommen, nauwelijks aanwezig en hoorbaar, is dat bij de C&H toch wel even anders. Van die weet je dat je dus een inverter op je dak hebt staan en dat die aanstaat.

Ook qua verbruik merk je het verschil tussen budget en premium, waar die MHI dus 450 watt verbruikt met koelen doet die C&H met ongeveer dezelfde stand in een veel kleinere ruimte praktisch het dubbele qua verbruik. Hij zit bij idle alleen al zonder koelen op zo'n 200 watt. Die C&H zit nu in een dag al op 1.34wkh., de MHI zit deze hele week op 6kwh en de MHI staat een stuk vaker aan dan dat kleine ding! Ook qua functies merk je een enorm verschil. De C&H kun je niet programmeren op weekdagen en hij heeft ook een veel minder accurate thermostaat dan die MHI.

Dat geeft niet, want daarom is het een budget modelletje. De MHI heeft R32 gas en de C&H zit nog op R401A. Wifi heeft die laatste ook niet.

Hoe het met de kwaliteit zit weet ik nog niet, ik weet wel dat vrienden van me hetzelfde merk hebben en daar dik tevreden over zijn, ook van een mede Tweaker kreeg ik positieve reacties. Ik ga het meemaken, tot nu toe doet ie het perfect en is hij vrij stil. Nee uiteraard niet zo stil als de MHI in sleepmode, want dat ding hoor je gewoon praktisch dan niét. Heerlijk!

Maar voor zo'n gigantisch prijsverschil wilde ik de gok wel wagen. Het hoeft dus niet aan de kwaliteit te liggen, je koopt gewoon echt een ander apparaat voor dat geld. Ik denk dat het met de kwaliteit best wel mee valt. Dit C&H is gewoon een omgekatte Gree om maar iets te noemen.

Het installeren ging me trouwens relatief goed af en na n lekkage die ik meteen verhielp (leuk aanhaalmomenten in de boekjes, die kun je meteen vergeten!) draait ie prima. Gisteren heb ik dezelfde unit bij mijn moeeder geïnstalleerd. Die was er hardstikke blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qvi38oeTt-vINS89QBv0e09Nsc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EQYEnuKjjIVutbmxYHPn6Sn.jpg?f=fotoalbum_large
(ja die regenpijp heb ik nog wel even recht gehangen en de afvoerleiding loopt keurig door de goot heen buiten)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:12:
[...]

De mijne is de EV9006 maar die kan ik nog wel omhoog tillen dus gok eerder dan rond die 25 kilo als 40/50 kilo dan....toch?
Dat denk ik ook, ik doelde op een ander merk en type met meer capaciteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@zwahiel Dat zelf installeren is niks mis mee, de ellende begint pas mocht toch lekkage optreden en dat ding loopt leeg, vrijwel geen enkele monteur gaat je dan helpen daarmee om hem weer te vullen, dan zul je een beunhaas moeten vinden.

En niet vergeten de garantiegezeur mocht de unit kapot lopen.
Dus als alles goed gaat zoals bij jouw dan heb je een mooi goedkope airco, maar als er ook iets mis gaat kan die goedkope airco opeens heel duur worden.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:00:
@zwahiel Dat zelf installeren is niks mis mee, de ellende begint pas mocht toch lekkage optreden en dat ding loopt leeg, vrijwel geen enkele monteur gaat je dan helpen daarmee om hem weer te vullen, dan zul je een beunhaas moeten vinden.

En niet vergeten de garantiegezeur mocht de unit kapot lopen.
Dus als alles goed gaat zoals bij jouw dan heb je een mooi goedkope airco, maar als er ook iets mis gaat kan die goedkope airco opeens heel duur worden.
True, dat klopt. Ik ken gelukkig wel wat koeltechnische monteurs die me daarbij kunnen helpen. Daarnaast kun je bij die club waar ik m van hem ook een serviceverzoek in plannen, dat kost idd wel wat centen, maar dan lossen ze het met je samen op. Vond ik de gok wel waard.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:46
Heeft iemand ervaring met het merk Haier Flexis? Kan er vrij weinig reviews van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 17:28
@dannybeuker wat @Zerobase een lichte 2.0KW binnenunit gaat pendelen als een malle op een zware 4 poorts buitenunit. Een 2.0 kan voor een kleine ruimte ook al snel overkill zijn, dan gaat hij vaak aan/uit wat op zich niet erg is maar heb je dan nog 2-3 lichte units die hetzelfde veroorzaken op 1 buitenunit dan wordt dat niet echt een goede combi. Hier gaan we ook voor 2x2
2 kinderkamers op 1 unit
En bgg en eigen slaapkamer op de andere.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Even een vraag over dat pendelen. Heb je daar ook last van als je 2 exact dezelfde binnenunits op een multi buitenunit aansluit? Dus niet bijv. een 3,5kW en een 2kW, maar 2x een 2kW? Die niet altijd op hetzelfde vermogen zullen draaien.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:54:
Even een vraag over dat pendelen. Heb je daar ook last van als je 2 exact dezelfde binnenunits op een multi buitenunit aansluit? Dus niet bijv. een 3,5kW en een 2kW, maar 2x een 2kW? Die niet altijd op hetzelfde vermogen zullen draaien.
Minimaal vermogen van buitenunit is bepalend, hoe groter de unit des te hoger het minimaal vermogen in algemeen, als je binnenunits minder vermogen vragen dan je minimaal vermogen van buitenunit gaat die dus "pendelen", dat los je op door meer binnenunits aan te zetten of de binnenunit meer vermogen laten vragen.

Doorgaans een slaapkamer ben je maar heel weinig vermogen nodig, zelfs een 1.5 unit is al heel veel.
In algemeen zorg je ervoor dat de binnenunits meer vermogen hebben dan de buitenunit omdat in praktijk nooit alle units tegelijkertijd op vol vermogen staan te stampen.

En het speelt dus mee, ga je de ruimtes rustig opwarmen/koelen of moet en meteen bats boem en na 1 uurtje bats boem weer uit zeg maar, daarom hoor je bij koelen ook niet vaak pendelende units hier op Tweakers omdat men ruimte,s vaak bats boem gaat koelen en de massa (muren etc) nog warm zijn.

Zelf doe ik dat ook met koelen "bats boem", bij verwarmen echter niet omdat het oncomfortabel is dat je nog een tijd met koude muren zit.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 21:54
Heb nu een offerte gehad voor dit (Toshiba):
- Buitendeel: RAS-2M18U2AVG (5,2kW)
- Binnendeel: 1x RAS-B07J2KVSG (Kazumi 2,0kW) / slaapkamer en bovenverdieping 70m3
- Binnendeel: 1x RAS-M13PKVPG (Daisekai 3,5kW) / beneden 130 m3
Totaal inclusief btw, plaatsen en extra groep is 4500 euro, klinkt vrij redelijk?

Zit te denken over nog een binnenunit voor een andere slaapkamer (hobbyhok in weekend gebruikt).
Dat zou dan op een 3-voudige buiten unit komen (8kW).
Verwarmen zou ik vooral beneden willen, dat is dan beter met een duo een losse split?
Of is 3 op 1 buiten unit wel te doen (ivm pendelen)?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:18
Is het met een Daikin binnenunit mogelijk om de airco na een bepaalde tijd vanzelf uit te laten gaan? Ik bedoel dus niet een tijdsschema instellen, maar bv de airco 1 uur laten koelen nadat de kids in bed liggen. Dus kids in bed, tijd instellen op 1 uur en de airco gaat uit na 1 uur. Ik zie die optie niet in de handleiding staan en dat verbaast mij.

Mijn setup is:
Daikin 3MXM68N buitenunit 6,8KW
Daikin FTXM25 hangende binnenunit 2x
Daikin FVXM25 vloermodel binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:14:
[...]

Minimaal vermogen van buitenunit is bepalend, hoe groter de unit des te hoger het minimaal vermogen in algemeen, als je binnenunits minder vermogen vragen dan je minimaal vermogen van buitenunit gaat die dus "pendelen", dat los je op door meer binnenunits aan te zetten of de binnenunit meer vermogen laten vragen.

Doorgaans een slaapkamer ben je maar heel weinig vermogen nodig, zelfs een 1.5 unit is al heel veel.
In algemeen zorg je ervoor dat de binnenunits meer vermogen hebben dan de buitenunit omdat in praktijk nooit alle units tegelijkertijd op vol vermogen staan te stampen.

En het speelt dus mee, ga je de ruimtes rustig opwarmen/koelen of moet en meteen bats boem en na 1 uurtje bats boem weer uit zeg maar, daarom hoor je bij koelen ook niet vaak pendelende units hier op Tweakers omdat men ruimte,s vaak bats boem gaat koelen en de massa (muren etc) nog warm zijn.

Zelf doe ik dat ook met koelen "bats boem", bij verwarmen echter niet omdat het oncomfortabel is dat je nog een tijd met koude muren zit.
Duidelijk, dank! Koelen zal inderdaad juist heel rustig zijn, vooral beneden denk ik dat hij straks 24u per dag rustig koelt in warme perioden. Met verwarmen is dat anders. Maar daar komt een single split, dus dat moet geen probleem vormen.

Slaapkamers ga ik nog even over nadenken dan, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
matthijst schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:18:
Heb nu een offerte gehad voor dit (Toshiba):
- Buitendeel: RAS-2M18U2AVG (5,2kW)
- Binnendeel: 1x RAS-B07J2KVSG (Kazumi 2,0kW) / slaapkamer en bovenverdieping 70m3
- Binnendeel: 1x RAS-M13PKVPG (Daisekai 3,5kW) / beneden 130 m3
Totaal inclusief btw, plaatsen en extra groep is 4500 euro, klinkt vrij redelijk?

Zit te denken over nog een binnenunit voor een andere slaapkamer (hobbyhok in weekend gebruikt).
Dat zou dan op een 3-voudige buiten unit komen (8kW).
Verwarmen zou ik vooral beneden willen, dat is dan beter met een duo een losse split?
Of is 3 op 1 buiten unit wel te doen (ivm pendelen)?
Ik ben niet bekend met Toshiba prijzen, maar het klinkt best prima. Tikkeltje hoog wellicht (Toshiba is vaak goedkoper) maar dat is misschien ook debet aan de tijd dat deze offerte gemaakt wordt.
L.N. schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:22:
Is het met een Daikin binnenunit mogelijk om de airco na een bepaalde tijd vanzelf uit te laten gaan? Ik bedoel dus niet een tijdsschema instellen, maar bv de airco 1 uur laten koelen nadat de kids in bed liggen. Dus kids in bed, tijd instellen op 1 uur en de airco gaat uit na 1 uur. Ik zie die optie niet in de handleiding staan en dat verbaast mij.

Mijn setup is:
Afaik zit er geen timer functie op deze modellen... niet op de manier zoals jij wilt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Mijn setup is:
INTELLIGENT OOG inschakelen ?
Hij gaat dan niet uit maar naar energiebesparing en verhoogt de temp met +2c(de oog even afplakken zodat geen mensen detecteert).

Anders timer heleaas want het kan niet anders, de unit heeft een "stopwatch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:33
Bijzonder dat op de `Premium` Daikin niet eens een simpele sleeptimer zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
  • Laatst online: 10-08 19:33
Heeft hier iemand ervaring met een Qlima split met snelkoppelingen (specifiek een SC5225)? Ik vroeg mij af hoe deze unit het doet qua geluid en efficiëntie. Op de website van Qlima staat dat de buitenunit 55.5 produceerd en 710W stroom verbruikt, maar er staat niks bij over minimaal en maximaal verbuik/geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:20
Vanochtend zou mijn Innova 2.0 12HP dan eindelijk geinstalleerd worden. Echter bleek al binnen een kwartier dat het hem niet ging worden. Onze ideale lokatie is ipv een radiator onder het grote slaapkamer raam, maar dit muurtje bleek aan de buitenkant dusdanig laag dat de benodigde gaten het loodslab kapot zouden boren.

Een alternatief zou de verticale Innova kunnen zijn in de hoek van de slaapkamer, maar die is behoorlijk duurder plus wel echt een bakbeest. De andere optie is toch een split unit van Daikin Nexura welke dus op de originele locatie gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
@Naafkap Volgens de handleiding van de FTXM N zit er wel degelijk een timer op. Starten en stoppen in stappen van 10 minuten.

[ Voor 4% gewijzigd door fmrama op 26-06-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
fmrama schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:11:
Volgens de handleiding van de FTXM N zit er wel degelijk een timer op. Starten en stoppen in stappen van 10 minuten.
Welke pagina staat dat? Want dan heb ik er daarstraks overheen gelezen namelijk in het timer gedeelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
Pagina 46. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Effe slordig een foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXpsJNIo19IKMe23AvWlfu1iT4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnI1gm9WRmObeyfWMYp5VZsg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door fmrama op 26-06-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:02:
[...]

Op het werk Carrier gehad en dat spul is volgens mij onverwoestbaar :X Bedrijf waar ik werkte had Carriers die er 20 jaar hingen 8)7.

In de serverruimte een mix tussen Carrier en Panasonic. Panasonic is in de 5 jaar dat ik werkte 2 keer vervangen door een andere Panasonic terwijl de oude Carrier lekker door bleef draaien :+

Willis Carrier is ook de originele uitvinder van de airco dus zij waren de eerste :p
De oude aan/uit airco's hebben ook een stuk minder elektronica wat kapot kan gaan dus het is wel logisch dat die dingen altijd blijven draaien.

Carrier is qua consumenten airco's redelijk achter gebleven, dat is gewoon een feit. Het is ook niet voor niks het B merk van Coolmark

Als je een Chiller van 100Kw wil kan je prima bij Carrier terecht :P

[ Voor 4% gewijzigd door rupsen op 26-06-2020 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Zo wie zegt dat een mobiele airco niet prima kan koelen, even de unit opnieuw gemod gezien de oude plakband los liet voor de aanzuiging.

Het is een 1200BTU unit (3,5kwh).

Gewoon 5c eraf kwa koelen in 30 minuten "pats boem", welliswaar 12m3 ruimte maar koelt zeer goed hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh8flkQgrN06O-l6rIVxSf0Va7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSVlk2yBfqW6lzu1n8UbZb1d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eErLldUEj0AcAQ2Ek9L0wh7-_xQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwcKK6ZuaZk3KuplpWmde3K0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b0rQIZ9Eg9A9EGweoffUUjEILI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPP0kN7upD2TZQc1zRq7CcI0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BATWbA1m-Zq-Z0WaSv-UZRrcvuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxuguPq2AsAwvlIQ0A1XTYzl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
12m3? Het is de bezemkast waar hij staat te koelen?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:40
Malt1982 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:25:
Heeft iemand ervaring met het merk Haier Flexis? Kan er vrij weinig reviews van vinden.
heb hem net 3 dagen hangen. kan er nog niet veel over zeggen. zal dit weekend foto`s posten als alles afgewerkt is.

tot nu toe is die koud en stil en werkt de wifi alleen via Belgie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:21
nadat ik hier 'overal' las dat een mobiele airco niet goed is heb ik wat offertes opgevraagd en me de spreekwoordelijke pleuris gesprokken; wat een bedragen.

Situatie: zolder vangeveer 35M2 met een minimale hoogte van 2,5 meter en maximaal 3,6
een kamer van 18m2 en 2,6 hoogte;

offertes variëren van 3,5 t 5k. Klinkt enorm duur. In hoeverre gaat deze honeywell de zolder kunnen koelen?
https://www.praxis.nl/bad...rco-mn12ces-3-5kw/5688487

Het zal best dat dit minder werkt het kost ook een fractie.Opzolder heb ik 2 dakramen en 1 gewoon raam waar de afvoer heen zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:16
Het nadeel van zulke units is naast het geluid ook dat ze de warme lucht naar buiten blazen. Je krijgt dan onderdruk in je huis, en die lucht zal ergens vandaan moeten komen... Of dat kieren in je (oudere) huis zijn of via je ventilatie, het is een beetje dweilen met de kraan open.

Overigens nu natuurlijk hoogseizoen qua aankoop. Misschien kun je het deze zomer nog af met een (tweedehands?) mobiele variant, en aan het einde van dit jaar opnieuw offertes opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Naafkap schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:34:
Bijzonder dat op de `Premium` Daikin niet eens een simpele sleeptimer zit...
Ja, dat vind ik ook bijzonder.

@Notna jammer, dat dacht ik al

@mr_evil08 Dan gaat de airco nog steeds niet uit, maar op een hogere temperatuur zodat deze minder koelt. Het bespaart dus wel energie, maar niet genoeg.
fmrama schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:15:
Pagina 46. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Effe slordig een foto [Afbeelding]
Die blz is wat misleidend. Het lijkt een (terugtel)timer, maar deze gebruikt een klok. Instellen op 00:10 betekent niet dat de airco over 10 minuten uit gaat, maar dat deze op 10 minuten over 12 uur 's nachts uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:25:
12m3? Het is de bezemkast waar hij staat te koelen?
Laag plafond / schuine kanten zolder, slaapkamer gaat ook rap op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:42

Mijn setup is:
Zit er wel op, gebruik het zelf ook op die manier. Off knop indrukken op de afstandbediening, de tijd op de AB gaat knipperen zodat je hem kan aanpassen naar een tijd wanneer hij uit moet gaan en vervolgens druk je nog een keer op Off. Gaat inderdaad niet in uren, maar gewoon een tijd aangeven wanneer die uit moet.

Dat bedoel je toch?

[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 26-06-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Len020 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:30:
nadat ik hier 'overal' las dat een mobiele airco niet goed is heb ik wat offertes opgevraagd en me de spreekwoordelijke pleuris gesprokken; wat een bedragen.

Situatie: zolder vangeveer 35M2 met een minimale hoogte van 2,5 meter en maximaal 3,6

offertes variëren van 3,5 t 5k. Klinkt enorm duur. In hoeverre gaat deze honeywell de zolder kunnen koelen?

Het zal best dat dit minder werkt het kost ook een fractie.Opzolder heb ik 2 dakramen en 1 gewoon raam waar de afvoer heen zou kunnen.
3,5 - 5K voor 1 / 2 split units? :?
Lijkt mj nogal overdreven :) of je hebt echt verkeerde partijen gevraagd of de situatie is niet zo simpel als je doet overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
vinom schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Zit er wel op, gebruik het zelf ook op die manier. Off knop indrukken op de afstandbediening, de tijd op de AB gaat knipperen zodat je hem kan aanpassen naar een tijd wanneer hij uit moet gaan en vervolgens druk je nog een keer op Off. Gaat inderdaad niet in uren, maar gewoon een tijd aangeven wanneer die uit moet.

Dat bedoel je toch?
Nee, niet helemaal. Je stelt dan de tijd in dat deze uit moet gaat. Stel dat de kinds om 20.00 in bed liggen en de airco moet om 21.00 uit gaan. Dan moet je bij de Daikin "21.00" instellen als tijd. Wat ik bedoel is dat je dan 1 uur instelt en dat deze dan terugtelt en uit gaat bij 0. Het verschil is dat je de timer maar 1 keer of in te stellen en dat de kids deze zelf kunnen activeren. Bij de eerste optie (instellen op 21.00) is een stuk omslachtiger en dat kunnen de kids niet zelf. Door hun wisselende bedtijden is een vast moment uitschakelen niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
L.N. schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:42:
[...]
@mr_evil08 Dan gaat de airco nog steeds niet uit, maar op een hogere temperatuur zodat deze minder koelt. Het bespaart dus wel energie, maar niet genoeg.
[...]
Een splitje laat je toch juist doordraaien bij aanwezigheid, daar is dat hele ding ook voor bedoelt, als ik hier de A/C uitzet wordt het zo weer warm en om overdag bij afwezigheid slaapkamer op temperatuur te houden is veel onefficienter lijkt mij.

Ik weet natuurlijk niet de gedachte erachter en hoe je ermee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Malt1982 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:25:
Ik heb er hier een hangen sinds januari. Bij mijn schoonouders hangen er nog twee.

Bevalt hier prima, afgezien van een probleem met de condensafvoer vandaag 8)7. Die loopt niet helemaal af overal en nu liep de lekbak over. Mijn eigen schuld :+ Druppelt nu in een emmer totdat ik een oplossing bedacht heb. Nu het wat warmer is merk ik wel dat de buitenunit iets luidruchtiger is dan een A merk denk ik. Mijn Fujitsu is wat stiller, maar dat kan ook komen omdat de Haier in de woonkamer hangt en dus meer te doen heeft (veel grotere ruimte).

Mijn schoonvader is er minder tevreden over. De unit in de woonkamer is naar zijn idee wat onder bemeten want het wordt geen 16 graden. Ook valt de unit af en toe van de wifi, maar hij heeft 3 wifi netwerken met dezelfde naam die niet op hetzelfde netwerk zitten... 8)7

Bij mij thuis is ie nog niet van de wifi gevallen. App moet wel af en toe opnieuw geïnstalleerd worden omdat ie ineens blijft hangen tijdens het inloggen.
rupsen schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:20:
[...]

De oude aan/uit airco's hebben ook een stuk minder elektronica wat kapot kan gaan dus het is wel logisch dat die dingen altijd blijven draaien.

Carrier is qua consumenten airco's redelijk achter gebleven, dat is gewoon een feit. Het is ook niet voor niks het B merk van Coolmark

Als je een Chiller van 100Kw wil kan je prima bij Carrier terecht :P
Dat is goed om te weten, wist ik niet :p

Fijn dat er hier pro’s rondhangen die dat wel weten :) d:)b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Martinusz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:47:
[...]

3,5 - 5K voor 1 / 2 split units? :?
Lijkt mj nogal overdreven :) of je hebt echt verkeerde partijen gevraagd of de situatie is niet zo simpel als je doet overkomen.
Tsja; wat is simpel/niet simpel.

Het betreft een zolder en 1 slaapkamer op de 1e verdieping. De buitenunit kan op de uitbouw van de woonkamer en beide betreft de achterkant.
De ruimtes zijn zoals beschreven en de 1e offerte is een samsung (3,5k) en de 2e is Daikin (5k).

Als ik google kom ik aan materiaal op ongeveer 2,5K. (moet ik 1x Multi split op 2x single split ?)
3,5k zou dan betekenen ongeveer 1k aan arbeid; geen idee hoelang je bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
Kwam deze gast toevallig tegen op Facebook. Gezien de vele vragen voor een installateur terwijl je zelf de unit heb: https://www.facebook.com/marketplace/item/1555032164656845/

Disclaimer:
Ik ken deze persoon niet en heb er ook geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Een splitje laat je toch juist doordraaien bij aanwezigheid, daar is dat hele ding ook voor bedoelt, als ik hier de A/C uitzet wordt het zo weer warm en om overdag bij afwezigheid slaapkamer op temperatuur te houden is veel onefficienter lijkt mij.

Ik weet natuurlijk niet de gedachte erachter en hoe je ermee omgaan.
Je hebt gelijk dat deze dingen bedoelt zijn om continu door te draaien. Maar de slaapkamers worden overdag niet of nauwelijks gebruikt en de koelte is vooral om in slaap te kunnen vallen. Het is niet erg als de temperatuur daarna wat stijgt. Daarnaast zijn de binnenunits zijn overbemeten voor de ruimte (2,5KW voor 36m3), waardoor die de hele dag te laten pendelen niet zuiniger is dan de airco 's avond 2 of 3 uurtjes te laten draaien. Ze draaien nu al op ongeveer de laagste stand en krijgen het dan nog snel koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Len020 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Tsja; wat is simpel/niet simpel.

Het betreft een zolder en 1 slaapkamer op de 1e verdieping. De buitenunit kan op de uitbouw van de woonkamer en beide betreft de achterkant.
De ruimtes zijn zoals beschreven en de 1e offerte is een samsung (3,5k) en de 2e is Daikin (5k).

Als ik google kom ik aan materiaal op ongeveer 2,5K. (moet ik 1x Multi split op 2x single split ?)
3,5k zou dan betekenen ongeveer 1k aan arbeid; geen idee hoelang je bezig bent.
Dus een 5kW en 3,5kW unit voor die 2 ruimtes?
Lijkt mij nogal zwaar overbemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Martinusz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Dus een 5kW en 3,5kW unit voor die 2 ruimtes?
Lijkt mij nogal zwaar overbemeten.
hehe nee; 3,5 KW voor d zolder en 2,5KW voor de slaapkamer.

de offertes zijn euro's; 50000EU voor de duurste (daikin) en 3500 voor de voordeligste (samsung)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
Len020 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:35:
[...]

hehe nee; 3,5 KW voor d zolder en 2,5KW voor de slaapkamer.

de offertes zijn euro's; 50000EU voor de duurste (daikin) en 3500 voor de voordeligste (samsung)
Hier hangt een Daikin voor woonkamer/serre/keuken. 3.5kW, model ftxm-35m. Gaat prima met dit weer. Met wifi module (aansturing dmv je mobiel) was ik €1600,- kwijt. All-in.

Tja.. offertes voor airco aanvragen in de zomer dan kun je verwachten dat je zulke prijzen krijgt als 5 ruggen voor 2 stuks.

;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:14
Om te voorkomen dat de lucht uit de kamer naar buiten wordt gepompt heb een inlaadbuis gemonteerd.
Ik wist alleen niet zeker of de ingebouwde ventilator genoeg zuigkracht had en heb daarom ook een ventilator in de inlaad gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdHxeoADAAkAOG-OuYotW_HB-BI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sImaxGTJKiLPl7eBEqkmbvy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RJVGSE79_BtJc0Ci3NXcVgbRHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxT0qH3K1CyAZ4ztUIpjILTb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e3FRyYvpYS6lFC7jXsiuFWt6pI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NicjsZIgp0uZ9pkBHEztN9n2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJ0dhgsiVu2ACKs3Osvx3wUiMw0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaUY4hS6J3KUPKBYm3jn24H6.jpg?f=fotoalbum_tile

De zilveren buis is de inlaat. De witte is de uitlaat.
Het gevolg is dat er geen onderdruk meer is in de kamer en de kamer ook op temperatuur kan worden gebracht. Iets wat eerst niet lukte.
De raamhouder van plaatje 3 is inmiddels vervangen door een degelijke houten constructie. Ik kan er even geen foto van maken omdat de airco het hier lekker koel houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Noord27 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Hier hangt een Daikin voor woonkamer/serre/keuken. 3.5kW, model ftxm-35m. Gaat prima met dit weer. Met wifi module (aansturing dmv je mobiel) was ik €1600,- kwijt. All-in.

Tja.. offertes voor airco aanvragen in de zomer dan kun je verwachten dat je zulke prijzen krijgt als 5 ruggen voor 2 stuks.

;w
Nou het is ook gewoon de laatste 1,5 jaar duurder geworden. Ik heb in januari de eerste offertes al opgevraagd en die waren niet veel voordeliger dan wat ze nu vragen. Maar mensen die nu de units zo'n 2 jaar geleden hebben laten installeren die waren voordeliger uit.

Die installatie van jou kost nu 1.500 euro in aanschaf en dan is er nog geen monteur meegerekend.

[ Voor 13% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 26-06-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Noord27 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:44:
[...]

;w
ik wil best aannemen dat het in de winter iets goedkoper is; maar 3600-5000 zal in de winter geen 2000 worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Len020 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:52:
[...]

ik wil best aannemen dat het in de winter iets goedkoper is; maar 3600-5000 zal in de winter geen 2000 worden...
Nee inderdaad.

Ik was voor mijn Daikin 3.5kW 1100 euro kwijt (gekocht in Italië dacht ik) en heb hem zelf geinstalleerd of het koelgas gedeelte na. Dan kun je voor 1400 euro wel klaar zijn. Ik gebruik hem ook voor verwarmen (ben nu van het gas af) dus voor mij was de business case nogal positief: mijn airco heeft zelfs een terugverdientijd. Voor alleen koelen zou ik persoonlijk nooit 5000 euro neer leggen, elke 10-15 jaar (telkens nieuwe kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
de Peer schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Nee inderdaad.

Ik was voor mijn Daikin 3.5kW 1100 euro kwijt (gekocht in Italië dacht ik) en heb hem zelf geinstalleerd of het koelgas gedeelte na. Dan kun je voor 1400 euro wel klaar zijn. Ik gebruik hem ook voor verwarmen (ben nu van het gas af) dus voor mij was de business case nogal positief: mijn airco heeft zelfs een terugverdientijd. Voor alleen koelen zou ik persoonlijk nooit 5000 euro neer leggen, elke 10-15 jaar (telkens nieuwe kopen).
verwarmen is mooi meegenomen aangezien we op zolder geen verwarming hebben maar het gaat met name om koelen. 5000 is ook simpel gezegt buiten budget. bij 3k houdt het wel op dus zal eens verder moeten gaan kijken danwel concessies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

35M2 dat is een beste zolder weet je niet zeker dat het 35M3 was?
Als het waar is dan ga je dat niet koelen met een mobiele airco, zeker niet als ze al aankomen zetten met een 3.5 of 5kw splitunit, mobiele airco,s gaan niet zover kwa capaciteit.

(Ja op papier maar niet in praktijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Nou het is ook gewoon de laatste 1,5 jaar duurder geworden. Ik heb in januari de eerste offertes al opgevraagd en die waren niet veel voordeliger dan wat ze nu vragen. Maar mensen die nu de units zo'n 2 jaar geleden hebben laten installeren die waren voordeliger uit.

Die installatie van jou kost nu 1.500 euro in aanschaf en dan is er nog geen monteur meegerekend.
Nee joh. Eerste paar hits op Google zitten dik onder de €1500,-.

€1150-1200,- is gangbaar voor dit model. 5 tientjes voor wifi module en 350 voor montage. Zit je op 1600.

https://www.airco-ropa.be...daikin-split/ftxm35m.html

https://www.condizionati....xm35m-rxm35m9-a-35kw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
avanhel schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:45:
Om te voorkomen dat de lucht uit de kamer naar buiten wordt gepompt heb een inlaadbuis gemonteerd.
Ik wist alleen niet zeker of de ingebouwde ventilator genoeg zuigkracht had en heb daarom ook een ventilator in de inlaad gezet.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

De zilveren buis is de inlaat. De witte is de uitlaat.
Het gevolg is dat er geen onderdruk meer is in de kamer en de kamer ook op temperatuur kan worden gebracht. Iets wat eerst niet lukte.
De raamhouder van plaatje 3 is inmiddels vervangen door een degelijke houten constructie. Ik kan er even geen foto van maken omdat de airco het hier lekker koel houdt.
In jouw situatie was ik eerder voor een raamairco gegaan dat was super geweest, kon je zo op de vensterbank zetten.

Overgens bij mij was de ventilator van de airco ruim sterk genoeg, ik gebruikte 150mm buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Noord27 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:08:
[...]

Nee joh. Eerste paar hits op Google zitten dik onder de €1500,-.

€1150-1200,- is gangbaar voor dit model. 5 tientjes voor wifi module en 350 voor montage. Zit je op 1600.

https://www.airco-ropa.be...daikin-split/ftxm35m.html

https://www.condizionati....xm35m-rxm35m9-a-35kw.html
Inderdaad, en als je hem zelf ophangt (zeer makkelijk), elektra kunt aansluiten (niet moeilijk) en een gat door de muur kunt boren (niet heel moeilijk) kan er nog eens 200 euro vanaf.

En dan kun je dus ook mooi verwarmen en gas besparen, als je nog op gas aangesloten zit.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 26-06-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:46
Slingertj3 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:30:
[...]

heb hem net 3 dagen hangen. kan er nog niet veel over zeggen. zal dit weekend foto`s posten als alles afgewerkt is.

tot nu toe is die koud en stil en werkt de wifi alleen via Belgie?
Bedankt voor je reactie. Wifi alleen via Belgie? Volgens mij is deze toch gewoon met een Wifi module te regelen via de telefoon.

Heb nu een prijs gekregen compleet met montage voor 2x binnendeel (2,5kw en 5kw) en 1x buitendeel voor € 4.300,- Is na mijn inziens aan de hoge kant en wil dan geen zooi kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Malt1982 op 26-06-2020 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Ik heb 1 split unit voor de woonkamer en 2 mobiele airco's in de slaapkamers en geloof me, koop een split unit. Mobiele airco's slurpen stroom, ze koelen niet echt goed en erbij slapen kun je vergeten. Daarnaast het probleem dat je die slang ergens naar buiten moet laten gaan, in mijn geval betekent dat een raam open richting de galerij (flat) en slapen met een raam wagenwijd open naar de galerij is niet zo'n goed idee :+
Ook zuigt de airco weer warme lucht naar binnen dus het is een beetje dweilen met de kraan open.

Als ik in dit huis blijf wonen (is nog even de vraag) dan vervang ik de airco's die er nu staan en hangen voor 1 multisplit unit. kost inderdaad wel een paar duizend euro maar het verschil is echt enorm.

Even voor het idee: De slaapkamers krijg ik amper koeler dan 25 graden op dit moment terwijl de airco units 2Kwh per stuk trekken terwijl de woonkamer goed af te koelen is naar 23 graden bij een verbruik van 800Wh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malortje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 10:31
Hallo allemaal,

Zit met een nieuwbouw huis waar mechanische ventilatie inzit. Die warmte is nu binnen en gaat er helaas niet meer uit.
Voor nu wil ik eigenlijk alleen me slaapkamer goed koel hebben. Ik denk aan een 2.5kw split unit? Doe ik hier goed aan of zouden jullie een 3.5 kw nemen voor gelijk de hele boven verdieping ?

En qua geluid ? Hij komt op de uitbouw te staan, hebben jullie nog merken die jullie aanraden qua prijs/kwaliteit verhouding ?

Misschien is dit al gevraagd, maar kon het niet zo snel vinden en heb liever dat ik van jullie ervaringen wat hoor dan dat ik al die verhalen op de websites van merken zelf moet geloven!

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:40
Malt1982 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wifi alleen via Belgie? Volgens mij is deze toch gewoon met een Wifi module te regelen via de telefoon.

Heb nu een prijs gekregen compleet met montage voor 2x binnendeel (2,5kw en 5kw) en 1x buitendeel voor € 4.300,- Is na mijn inziens aan de hoge kant en wil dan geen zooi kopen.
De app wilde niet op locatie nederland bij mij. Verder werkt het goed.
Merk is verder niks mis mee mijn inziens. Prijs durf ik niet te zeggen. Heb zelf bij wasco gehaald en geïnstalleerd. Je kan bruto prijzen door helft doen denk dan nog btw. En montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

ik zie hier iedereen splitunits, meerdere, aanleggen voor in huis.

Terwijl ik hier aantal mensen ken, wonen wel in rijtjeshuis, die boven 1 airco hangen en als je alle deuren open laat koelt die de gehele bovenverdieping en beneden ook nog mee.

Zo wou ik het straks ook gaan doen als ik over ga naar een vaste airco (nu mobiele airco nog waar wij prima door heenslapen en koeler in huis krijgen waardoor het erg aangenaam binnen is. Iedereen die langs komt (nu even niet met corona) zegt altijd dat her lekker koel is hier binnen, wel alle rolluiken verder dicht)

Heb overigens voor de mobiele airco het probleem dat ik nu elke 4 uur het water moet legen reactie van de fabrikant dat ik eens voorzichtig de achterkant moet losschroeven. wellicht is de sensor of elektrische waterniveau meter vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Malortje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:38:
Hallo allemaal,

Zit met een nieuwbouw huis waar mechanische ventilatie inzit. Die warmte is nu binnen en gaat er helaas niet meer uit.
Voor nu wil ik eigenlijk alleen me slaapkamer goed koel hebben. Ik denk aan een 2.5kw split unit? Doe ik hier goed aan of zouden jullie een 3.5 kw nemen voor gelijk de hele boven verdieping ?

En qua geluid ? Hij komt op de uitbouw te staan, hebben jullie nog merken die jullie aanraden qua prijs/kwaliteit verhouding ?

Misschien is dit al gevraagd, maar kon het niet zo snel vinden en heb liever dat ik van jullie ervaringen wat hoor dan dat ik al die verhalen op de websites van merken zelf moet geloven!

2.0 kW zou al meer dan voldoende zijn is mijn ervaring. Voor koelen heb je al snel te veel capaciteit. Ik heb mijn 2.5 kW nog nóóóit op volle toeren zien draaien. Eigenlijk alleen maar 200-300 Watt maximaal en dan ook nog eens kortdurend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:44:
Hoi,

Terwijl ik hier aantal mensen ken, wonen wel in rijtjeshuis, die boven 1 airco hangen en als je alle deuren open laat koelt die de gehele bovenverdieping en beneden ook nog mee.

Zo wou ik het straks ook gaan doen als ik over ga naar een vaste airco (nu mobiele airco nog waar wij prima door heenslapen en koeler in huis krijgen waardoor het erg aangenaam binnen is. Iedereen die langs komt (nu even niet met corona) zegt altijd dat her lekker koel is hier binnen, wel alle rolluiken verder dicht)

Heb overigens voor de mobiele airco het probleem dat ik nu elke 4 uur het water moet legen reactie van de fabrikant dat ik eens voorzichtig de achterkant moet losschroeven. wellicht is de sensor of elektrische waterniveau meter vuil.
Regeling en afstelling is gewoon veel lastiger (en langzamer) als je 1 unit voor het hele huis hebt. met 2 losse kun je het mooi per kamer of per verdieping afregelen, dat kan uiteindelijk efficienter en comfortabeler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Regeling en afstelling is gewoon veel lastiger (en langzamer) als je 1 unit voor het hele huist hebt. met 2 losse kun je het mooi per kamer of per verdieping afregelen, dat kan uiteindelijk efficienter en comfortabeler zijn.
ok goed om te weten, al denk ik dat ik tegen die tijd voor 1 boven kan die beneden mee kan koelen. En dan hou ik de nieuwste mobiele airco nog aan dan kan die beneden extra mee draaien indien nodig.

krijg nog steeds elk jaar geld terug op de afrekening van het energie dus zolang dat is vind ik het prima lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
Hier draait onze Daikin US 3,5 kW op 350 Watt en de Sensira 2,5 op 211 Watt buiten 30 graden.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:49:
[...]

krijg nog steeds elk jaar geld terug op de afrekening van het energie dus zolang dat is vind ik het prima lol
Ja als je voorschot maar hoog genoeg zet krijg je elk jaar inderdaad geld terug, maar dat is gewoon jezelf voor de gek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:49:
[...]

ok goed om te weten, al denk ik dat ik tegen die tijd voor 1 boven kan die beneden mee kan koelen. En dan hou ik de nieuwste mobiele airco nog aan dan kan die beneden extra mee draaien indien nodig.

houd er wel rekening mee dat dat averrechts kan werken. De mobiele airco zuigt warme lucht naar binnen, dat wil je niet.

Beter mss om dan alleen de split unit te gebruiken. Qua stroomverbruik verwaarloosbaar. 40 euro voor een hele zomer koelen is wel realistisch. Maar uiteraard niet als je de mobiele airco aan gaat zetten, want dat slurpt stroom.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 26-06-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Malortje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:38:
Hallo allemaal,

Daar heeft mechanische ventilatie weinig mee te maken, op gegeven moment komt het gewoon door de muren heen zetten, hoe goed je isolatie ook is, dat is een misvatting wat veel mensen maken.

Maar een splitunit kan makkelijk een verdieping koelen, bij mij hangt die beneden maar kou gaat niet of moeilijk naar boven ondanks de unit het aankan, als je 1 boven hebt zal het wel makkelijker gaan om beneden te koelen.

Trek ik hier de deur open dan wordt de gang, wc etc probleemloos mee gekoelt maar naar boven gaat het niet(nou ja ben nog een nieuwe test aan het doen in combi met mijn luchtverwarming).

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Ja als je voorschot maar hoog genoeg zet krijg je elk jaar inderdaad geld terug, maar dat is gewoon jezelf voor de gek houden.
Nee hoor, ga elk jaar omlaag met mijn voorschot. Krijg elk jaar geld terug en zetten ze voor het volgend jaar mijn voorschot weer omlaag. Vorig jaar groot deel van de zomer 2 mobiele aircos aangehad voor het eerst en krijg net zoveel terug als jaren er voor, en zetten weer voorschot omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:23:
Zo wie zegt dat een mobiele airco niet prima kan koelen, even de unit opnieuw gemod gezien de oude plakband los liet voor de aanzuiging.

Het is een 1200BTU unit (3,5kwh).

Gewoon 5c eraf kwa koelen in 30 minuten "pats boem", welliswaar 12m3 ruimte maar koelt zeer goed hoor.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit principe toe te passen op elke generieke mobiele A/C? Ik heb sinds een paar dagen de Fuave ACB09K01 van Coolblue, maar snap niet helemaal welk gat/gaten naar buiten zouden moeten worden geleid om de efficientie te verhogen. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2023

tailfox

Lees met korrel site

https://duux.com/en/product/blizzard-smart-10k-btu/
Iemand ervaring met deze? Wil een mobiele want wil 2kamers doen. 1van 4x3 en een van 3,5 x3 m2 ik heb ventilatorluikjes in beide kamers dus wil daar de buizen aan vast maken. Liefst zou ik het zo zien dat die mijn 2 kamers kan koelen.

Nu nog 33 graden hier ben het zat

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
D4NG3R schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Is dit principe toe te passen op elke generieke mobiele A/C? Ik heb sinds een paar dagen de Fuave ACB09K01 van Coolblue, maar snap niet helemaal welk gat/gaten naar buiten zouden moeten worden geleid om de efficientie te verhogen. :)
Dat is niet zo moeilijk.
In principe heb je 2 aanzuig en 2 blaas openingen.
Daar waar de slang op zit voor warmte afvoer zuigt aan via een rooster, als je tijdens het koelen om de beurt een aanzuig roosters met een stuk papier afdicht zal een van de uitblaas openingen stoppen met blazen. Stopt de koude kant dan moet je de andere hebben. Stopt de warme kant dan is dat rooster voor aanzuigen van buiten lucht en kan daar de 2de slang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

wizzopa schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:59:
[...]

Dat is niet zo moeilijk.
In principe heb je 2 aanzuig en 2 blaas openingen.
Daar waar de slang op zit voor warmte afvoer zuigt aan via een rooster, als je tijdens het koelen om de beurt een aanzuig roosters met een stuk papier afdicht zal een van de uitblaas openingen stoppen met blazen. Stopt de koude kant dan moet je de andere hebben. Stopt de warme kant dan is dat rooster voor aanzuigen van buiten lucht en kan daar de 2de slang aan.
Snap em, ik ga morgen even naar de bouwmarkt voor een 2e slang en aansluiting. :)

De performance is momenteel prima, maar als het voor een bijna letterlijk dubbeltje veel beter en efficienter kan is dat mooi meegenomen!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-09 16:48
Wij hebben sinds enkele dagen een mobiele airco. Alles juist geinstalleerd met afvoer etc.. nu - na een aantal dagen - blaast ie geen koude lucht meer. Ik maakte zojuist de roosters stofvrij en viel mij op dat bij de luchtinlaat er allemaal frost zit (bevroren). Iemand enig idee of dat klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
D4NG3R schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:26:
[...]

Snap em, ik ga morgen even naar de bouwmarkt voor een 2e slang en aansluiting. :)

De performance is momenteel prima, maar als het voor een bijna letterlijk dubbeltje veel beter en efficienter kan is dat mooi meegenomen!
Veelal de onderkant is van de condensor aan/afvoer en bovenkant kamer aan/afzuig.

De condensor moet je hebben dus, dat moet je zien als "buitenunit"

Ja in principe voor alle airco, s toepasbaar mits intern een scheidingswand zit,zoals hierboven al uitgelegd kun je het checken door 1 aanzuig opening af te dekken.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Resdogg schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:46:
Wij hebben sinds enkele dagen een mobiele airco. Alles juist geinstalleerd met afvoer etc.. nu - na een aantal dagen - blaast ie geen koude lucht meer. Ik maakte zojuist de roosters stofvrij en viel mij op dat bij de luchtinlaat er allemaal frost zit (bevroren). Iemand enig idee of dat klopt?
Dan heb je een lek en is zowat alle koelgas eruit, terug ermee voor reparatie, dat kan je niet zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:44:
Hoi,

Woon in een 2 onder 1 kap (bouwjaar 2018)van 750m3+ 185m2 beloopbaar exclusief garage. Op de overloop staat 1*3,5kw mitsubishi Heavy industri. Deze houd boven alles lekker rond de 21 graden (zoals in gesteld) en beneden op 23 graden. Heerlijk boven gewoon met deken slapen beneden comfortabel tv kijken zonder dat het overdreven koud is. Airco draaid van 8.00 tm 23/24.00 en dan is het gewoon nog lekker koel rond 4 uur in de morgen/nacht. Dan vertrek ik vaak naar mijn werk en dan lucht ik het beneden door raam voor open en schuifpui achter. Om 8 uur doet mijn vrouw het dicht en airco weer aan en vertrekt. Om 16.00 kom ik in een heerlijk koel huis terug!

Alles zelf gedaan (boehoe) was 1100 euro kwijt totaal. Geen moment spijt van. Beneden 1 bij plaatsen zou wel wat zuiniger kunnen zijn hij blaast nu echt wel door in verbruik (12kw per 24u) maar ik hoor mijn buiten unit niet ook niet in de garage waar deze net boven hangt.
Speedfightserv schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:58:
Kwam deze gast toevallig tegen op Facebook. Gezien de vele vragen voor een installateur terwijl je zelf de unit heb: https://www.facebook.com/marketplace/item/1555032164656845/

Disclaimer:
Ik ken deze persoon niet en heb er ook geen ervaring mee.
Boren in beton zit er al niet bij wordt 220 euro voor gevraagd normaal. Dan nog deel electra werk en je gaat weer richting de 600/800 euro wat gemiddeld gevraagd wordt voor een installatie van 1 split airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

Winkiller

De Mopperpot

Resdogg schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:46:
Kan maar dat zou de machine zelf moeten oplossen, if not => terug leverancier voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrassie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11-2022
Wie heeft er ervaring met de gerecyclede opstellingsbalken kunststof voor op een plat dak. Hoe bevestig je het buitendeel eAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAvV4yZx1wI48aYQRedrGQh__vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76UAjO09UcLvKg9lsYgxM6Ts.jpg?f=fotoalbum_largerop, gaatje boren en een bout erin?

An apple a day... keeps the doktor away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
Winkiller schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:08:
[...]

Kan maar dat zou de machine zelf moeten oplossen, if not => terug leverancier voor garantie.
Kunnen we de airco nu laten ontdooien zodat de machine weer wat lucht krijgt? We hebben m de afgelopen dagen bijna non-stop aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Resdogg schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:12:
[...]

Kunnen we de airco nu laten ontdooien zodat de machine weer wat lucht krijgt? We hebben m de afgelopen dagen bijna non-stop aan laten staan.
Is een lek, wat je ziet is koelgas, de unit zal nooit meer goed functioneren omdat de druk minder is geworden.
Oftewel garantie claimen...

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:58:
[...]

Is een lek, wat je ziet is koelgas, de unit zal nooit meer goed functioneren omdat de druk minder is geworden.
Oftewel garantie claimen...
Eerst maar eens ontdooien, koel gas wat je ziet?
Koelgas zie je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
Zie het somber in.. ding is nog maar twee maanden oud. We laten m nu ontdooien en anders gaan we inderdaad met de garantie aan de slag.
Pagina: 1 ... 64 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"