* zwahiel heeft pas een Cooper en Hunter airco'tje gekocht voor op het kantoor hier.
Die C&H staat op 't dak, aan de andere kant van 't dak staat een MHI die we vorig jaar hebben laten plaatsen in ons woonhuis.
MHI was 1900 euro inclusief installatie destijds, die C&H kostte me met alle materialen nog geen 500 euro en heb ik zelf geïnstalleerd en in bedrijfgesteld [sub](ja moord brand, illegaal, mag niet, nou en, zelf ja)[sub]. Die C&H kan tot 60m3, dus dat is niet heel veel, maar voldoende voor hier.
Waar het prijsverschil vandaan komt tussen de A merken en de B merken, nou ik merk het wel. Bijvoorbeeld. die MHI zet je aan en binnen een minuut of zo komt er koude lucht uit. Dat is bij de C&H echt anders, dat duurt wel een minuut of 5, de lucht is ook veel minder koel die eruit komt dan bij de MHI. Niet alleen bij de mijne maar ook bij anderen die hem hadden hangen merkte ik dat al.
Als hij het huis aan het koelen is op de laagste stand verbruikt hij zo'n 450 watt, het schommelt een beetje, maar dat is gemiddeld. Sinds september heeft hij nog geen 20kw totaal verbruikt. Beide inverters staan op het dak, de MHI op kunstofbalken en de C&H op rubbere poten waaronder nog dempingsmatten liggen. De MHI hoor ik beneden in mijn kantoor wel gaan. Qua toeren gaat hij even hoog en daarna heel erg laag. Je voelt aan het dak wel dat hij draait, maar het is niet vervelend.
Die C&H daarintegen voel je goed en hoor je ook goed. Niet zo zeer buiten, daar zijn ze praktisch even stil, de C&H hoor je iets meer maar dat is echt een fractie. Maar binnen onder het dak merk je enorm verschil. Waar je de MHI ver op de achtergrond hoort brommen, nauwelijks aanwezig en hoorbaar, is dat bij de C&H toch wel even anders. Van die weet je dat je dus een inverter op je dak hebt staan en dat die aanstaat.
Ook qua verbruik merk je het verschil tussen budget en premium, waar die MHI dus 450 watt verbruikt met koelen doet die C&H met ongeveer dezelfde stand in een veel kleinere ruimte praktisch het dubbele qua verbruik. Hij zit bij idle alleen al zonder koelen op zo'n 200 watt. Die C&H zit nu in een dag al op 1.34wkh., de MHI zit deze hele week op 6kwh en de MHI staat een stuk vaker aan dan dat kleine ding! Ook qua functies merk je een enorm verschil. De C&H kun je niet programmeren op weekdagen en hij heeft ook een veel minder accurate thermostaat dan die MHI.
Dat geeft niet, want daarom is het een budget modelletje. De MHI heeft R32 gas en de C&H zit nog op R401A. Wifi heeft die laatste ook niet.
Hoe het met de kwaliteit zit weet ik nog niet, ik weet wel dat vrienden van me hetzelfde merk hebben en daar dik tevreden over zijn, ook van een mede Tweaker kreeg ik positieve reacties. Ik ga het meemaken, tot nu toe doet ie het perfect en is hij vrij stil. Nee uiteraard niet zo stil als de MHI in sleepmode, want dat ding hoor je gewoon praktisch dan niét. Heerlijk!
Maar voor zo'n gigantisch prijsverschil wilde ik de gok wel wagen. Het hoeft dus niet aan de kwaliteit te liggen, je koopt gewoon echt een ander apparaat voor dat geld. Ik denk dat het met de kwaliteit best wel mee valt. Dit C&H is gewoon een omgekatte Gree om maar iets te noemen.
Het installeren ging me trouwens relatief goed af en na n lekkage die ik meteen verhielp (leuk aanhaalmomenten in de boekjes, die kun je meteen vergeten!) draait ie prima. Gisteren heb ik dezelfde unit bij mijn moeeder geïnstalleerd. Die was er hardstikke blij mee.
:strip_exif()/f/image/4EQYEnuKjjIVutbmxYHPn6Sn.jpg?f=fotoalbum_large)
(ja die regenpijp heb ik nog wel even recht gehangen en de afvoerleiding loopt keurig door de goot heen buiten)
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020