Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:42
olafmol schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:55:
[...]

Mijn tip: vaak werken je huidige gas pannen nog prima op inductie. Het is een fabeltje dat je dan direct nieuwe pannen nodig hebt.
Dankje voor de tip. Het gaat alleen niet om dat ik van gas na inductie ga, inductieplaat hebben we al 5 jaar. We hebben nu setje tefal kookpannen en op een paar pannen is roest gekomen dus wou nu een degelijke nieuwe set kopen. Heb vanmiddag de fissler set gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Raymond P schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:43:
@Apollyon Ik heb een (enkellaags) sauteerpannetje uit de prim'appety lijn van De Buyer, AISI 304 of 18/8 (dus zonder molybdenum) zoals binnenlaag van de wok die je aanhaalt.

Werkt absoluut prima, maar in praktijk is er hier na 2 jaar gebruik weldegelijk wat putcorrosie te zien.
Het (meerlaags) AISI 316 of 18/10 sauteerpannetje dat ik zo'n 15 jaar langer in bezit heb en op exact dezelfde manier gebruikt is heeft ziet er een stukje beter uit.
Dank je voor de iutleg van de verschillen tussen 18/8 en 18/10 RVS. Een 18/10 pan is duurzamer snap ik nu.
Ik snap alleen je eerste opmerking alleen niet. Bedoel je dat De Buyer Alchimy wok beter is vanwege gebruik van 18/10 of zeg je dat die De Buyer Alhimy die ik linkte ook géén 18/10 met molybedinum heeft?
Verder is geborsteld RVS ietwat minder makkelijk "als nieuw" te maken dan shiny RVS. IMHO bakt glimmend glad RVS anders dan RVS met een textuurtje, het is dus niet enkel cosmetisch.
Glad RVS bakt beter dan gebortseld RVS bakt? Waarom borstelt De Buyer een professionele wok dan? Doen ze dat voor de looks?
Edit: veel te groot plaatje zegt meer dan woorden. :P
Bank je. Ik snap door de foto beter wat je zei. Is het geen productiefout dat het binnen 2 jaar gebeurd?
Kleine sidenote: Ik zie BK niet melden dat er 18/10 gebruikt is.
Sommige verkopers claimen dat de BK van chroomnikkelstaal 18/10 is gemaakt, zoals Bol bijvoorbeeld:
BK superior triply 18/10

Ik kwam er al eerder achter dat sommige websites verkeerde specificateis tonen.

Ik heb nog een RVS (triply 18/10 - alu - 18/0) wok gevonden van een Nederlandse fabrikant:
https://www.habonne.nl/series/triply/

Op de foto lijkt de buitenkant glimmend. Hebben ze dan 18/10 RVS aan de buitenkant gebriukt? Je wilt de glimmende 18/10 aan de binnenkant toch?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:03
@Apollyon Die Alchimy wok van De Buyer heeft dus ook een 18/8 binnenlaagje.
Vandaar het linkje naar de officiële site ipv die "rare" die jij linkte.

Wat betreft mijn pan: nee zeker geen productiefout, er gebeurt gewoon een hoop hier. ;)
Ik heb meer 18/8 materiaal in de keuken en dat vertoont met de tijd allemaal wat putcorrosie. Ik had (bewust) nog geen 18/8 pan en was wel benieuwd hoeveel dat nu echt uit zou maken in mijn keukentje.

Glad vs geborsteld is mijn persoonlijke mening, een geborsteld (of gedraaid) oppervlakte heeft meer relief wat soms sneller tot plakken leidt.
Een glad gepolijste rvs pan is imho meer geschikt om te gebruiken icm zeer weinig vetstof.
Daaraan kan je toevoegen dat je niet alle corrosie met het oog kunt zien en een pan met beschadigd oppervlakte meer problemen zal geven, vooral als men niet om kan gaan met RVS.

Helaas is het soms ontzettend lastig om te achterhalen waar meuk van is gemaakt en vooral hoe dat dan exact gedaan is.
(Bij het profi spul staat het vaak gewoon erin gestanst.)
Foutieve info vindt vaak de oorsprong bij gebrekkige kennis.

N.b. je kunt 18/10, 18/8 en 18/0 allemaal polijsten natuurlijk. (Met 18/10 gaat dat wel makkelijker door de fijnere structuur. En hier blijft 18/10 ook zeker langer glimmen.) Meestal is 18/8 iig niet tot een spiegelglans gebuft, maar je kunt prima 18/10 borstelen en 18/8 poetsen.

Afhankelijk van wat jij doet in je keuken hoeft materiaalkeuze natuurlijk niet zo complex te zijn. Misschien gaat minder corrosiebestendig staal wel heel erg lang mee bij jou...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:37:
@Apollyon Die Alchimy wok van De Buyer heeft dus ook een 18/8 binnenlaagje.
Vandaar het linkje naar de officiële site ipv die "rare" die jij linkte.
Dank je voor de waarschuwing. Ik was er bijna ingetrapt. Ik dacht dat het een officiële webshop van de DeBuyer fabriek was.
Helaas is het soms ontzettend lastig om te achterhalen waar meuk van is gemaakt en vooral hoe dat dan exact gedaan is.
(Bij het profi spul staat het vaak gewoon erin gestanst.)
Foutieve info vindt vaak de oorsprong bij gebrekkige kennis.
Ik weet dat mijn kennis gebrekkig is. Door dit topic heb ik al veel geleerd in korte tijd. Hoe meer ik lees hoe moeilijker het wordt om te kiezen.
Afhankelijk van wat jij doet in je keuken hoeft materiaalkeuze natuurlijk niet zo complex te zijn. Misschien gaat minder corrosiebestendig staal wel heel erg lang mee bij jou...
Ik ben een kneus in de keuken en maak fouten. Mijn vriendin kan lekker koken maar zal ook met RVS meoten leren omgaan.

Ik wil voor onze gezondhied een goede wok / wadjan om een wok met verleten Teflon antiaanbaklaag te vervangen. De wok is onze belangrijkste pan die dagelijks wordt gebriukt. Een RVS wok / wadjan leek een slimme keuze.

Ik vind het nu veel complexer dan ik dacht. Vanwege de gezondheid en duurzaamheid was bereid om €100,- tot €200,- uit te geven. Een pan die dagegelijks gebruikt wordt en 10 jaar mee gaat is duurzaam. Als een RVS pan na 2 jaar al beschadigd en gaat aanbakken dan is €200,- erg veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Apollyon Met het stukje gebrek aan kennis wijs ik vooral naar kookwinkel medewerkers en bijvoorbeeld personen die de webshops vullen.
Een gebruiker zou idealiter nauwelijks kennis nodig hebben, maar tegenwoordig heb je een flinke kans op miskopen als je je niet op zijn minst een beetje verdiept in de materie.

Persoonlijk zou ik ook zeker niet die De Buyer wok kopen, voor minder geld kan je vrijwel zeker een betere kwaliteit krijgen.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:40
Apollyon schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:53:
Een pan die dagegelijks gebruikt wordt en 10 jaar mee gaat is duurzaam. Als een RVS pan na 2 jaar al beschadigd en gaat aanbakken dan is €200,- erg veel geld.
Mijn Demeyere Industry 5 pan is ondertussen meer dan 2 jaar oud, wordt ook bijna elke dag gebruikt en is nog steeds niet beschadigt en bakt niet aan bij normaal gebruik. En als het aanbakt dan komt het snel los als er vocht in de pan komt van bijvoorbeeld groenten. En je pan helemaal goed schoonmaken helpt ook erg goed tegen aanbakken.

Dus kijk rustig rond, leer van dit topic en de ervaringen en adviezen die er in gedeeld worden.
Dat heb ik ook gedaan .. en anders was ik nu weer toe aan de volgende Tafal antiaanbaklaag pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@duvekot Je pan heeft dan ook een binnenkantje van 18/10 RVS die op het oppervlakte verder gepurificeerd is waardoor daar voornamelijk het (redelijk) zelf-herstellende chroom te vinden is.

Silvinox, Cromargan protect en deriviaten is best fijn spul, zeker als je zelf niet al te veel wilt poetsen. :)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:20:
@Apollyon Met het stukje gebrek aan kennis wijs ik vooral naar kookwinkel medewerkers en bijvoorbeeld personen die de webshops vullen.
Ik snap je bedoelt. Ik ken mijn eigen tekortkomingen ook. Ik vind het stom dat het zoveel moeite kost om een nieuwe wok te kopen. Als ik meer over chemie en materiaalkunde wist was het misschien eenvoudiger om de fouten op de websites te herkennen.
Ik wordt blij van tweakers zoals jij die construtief reageren. Ik leer daar van.
Raymond P schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:20:
Een gebruiker zou idealiter nauwelijks kennis nodig hebben, maar tegenwoordig heb je een flinke kans op miskopen als je je niet op zijn minst een beetje verdiept in de materie.
Ik ben het met je eens. Eigenklijk wil ik helemaal niet zoveel weten om een simele wok te kopen. Maar ik wil wel een goede keuze maken. Gelukkig bestaat dit topic op tweakers.
Persoonlijk zou ik ook zeker niet die De Buyer wok kopen, voor minder geld kan je vrijwel zeker een betere kwaliteit krijgen.
Dank je. De Buyer wordt het zeker niet.

Demeyer vind ik de mooiste omdat het met 18/10 RVS en Silvinox is gemaakt. De gelaste steel is ook een voordeel. De 32 cm wok heeft alleen te weinig inhoud en de 36 cm wok is te groot voor ons fornuis.

De BK Superior Tri-Ply wok is nu de meest voor de hand liggende keuze. Ik heb de klantenservice van BK (EMEA The Cookware Company) gevraagt en ze heeft bevestigd dat de wok van 18/10 roestvrij staal is.

Ik heb ook de Fissler Original Profi 32 cm ontdekt. Die lijkt bijna perfect. 18/10 RVS, gelaste steel en bijna 6 liter inhoud. Heel mooi. Jammer van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
duvekot schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:27:
Mijn Demeyere Industry 5 pan is ondertussen meer dan 2 jaar oud, wordt ook bijna elke dag gebruikt en is nog steeds niet beschadigt en bakt niet aan bij normaal gebruik. En als het aanbakt dan komt het snel los als er vocht in de pan komt van bijvoorbeeld groenten. En je pan helemaal goed schoonmaken helpt ook erg goed tegen aanbakken.
Ik ben overtiugd van de Demeyre kwalitiet. :)
duvekot schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:27:
Dus kijk rustig rond, leer van dit topic en de ervaringen en adviezen die er in gedeeld worden.
Dat heb ik ook gedaan .. en anders was ik nu weer toe aan de volgende Tafal antiaanbaklaag pan.
Een Tefal of andere antiaanbaklaag komt er bij mij niet meer in. Hooguit een emaile pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
Ik heb nog een mooie 18/10 RVS wok ontdekt van WMF:
https://www.wmf.com/de/en...steel-lid-3201001440.html

De wok heeft 18/10 RVS en Cromargan. Ze geven maar 2 jaar garantie maar met Cromargan is het vast een betere keuze dan de BK Superior Tri-Ply 18/10 RVS met 25 jaar garantie zonder extra behandeling.

[ Voor 0% gewijzigd door Apollyon op 06-06-2025 16:05 . Reden: garantie 25 jaar aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Apollyon Nuancering: als er enkel Cromargan staat dan gaat het voornamelijk om de samenstelling van de legering die gebruikt is. Enkel als er "protect" achter staat is een extra handeling verricht.
Cromargan kan je zien als een zekerheidslabeltje voor fatsoenlijk 18/10 RVS.

Verder maakt BK imho ook ontzettend degelijk spul. Mijn kookpannen zijn van BK en ik heb helaas na pakweg 20 jaar nog steeds geen valide reden gevonden om ze te vervangen.
En die zijn ontiegelijk misbruikt, nog net geen schroeven mee vastgespijkerd zeg maar.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:59:
@Apollyon Nuancering: als er enkel Cromargan staat dan gaat het voornamelijk om de samenstelling van de legering die gebruikt is. Enkel als er "protect" achter staat is een extra handeling verricht.
Dank je. Dan zijn de BK en WMF aan elkaar gewaagd. De WMF is iets groter en heeft een deksel met stoom opening.
Verder maakt BK imho ook ontzettend degelijk spul. Mijn kookpannen zijn van BK en ik heb helaas na pakweg 20 jaar nog steeds geen valide reden gevonden om ze te vervangen.
En die zijn ontiegelijk misbruikt, nog net geen schroeven mee vastgespijkerd zeg maar.
BK heeft lange garantie. Ze zjin zeker van hun kwalitiet. WMF geeft maar 2 jaar garantie.

Moeilijk hoor maar ik ga dit weekend beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:59:

Is de kwaliteit van BK denk je nog steeds zo goed als voor de overname?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
jhr27 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Is de kwaliteit van BK denk je nog steeds zo goed als voor de overname?
Een recente Fortalit kookt, oogt en voelt imho hetzelfde als een 20 jaar oude unit. En de meeste kookpannen zien er ook nog steeds degelijk uit. De hier goed ontvangen wokarang is ook een nieuwere pan.

Ik gok dat daar niet al te veel aan veranderd is. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
De RVS heb ik vanochtend besteld. Ik heb de WMF Multiply wok gekocht, omdat deze groter is dan de BK.

Ik kook thuis met AH Classico olfijolie:
https://www.ah.be/producten/product/wi48896

Mij is altijd verteld dat vloeibare olie beter is dan boter. Van de vloeibare olie wordt gezegd dat olijflei het de gezondste olie is om mee te koken.

Ik lees dat ik geen olijfolie moet gebruiken in een RVS wok. Ik heb dit topic en vele websites gelezen en nu ben ik in de war. De adviezen spreken elkaar tegen.

Het voedingcentrum geeft wetenschapelijk onderbouwde adviezen maar de onderbuowing is summier:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/olien.aspx
https://www.voedingscentr...-frituren-of-bakken-.aspx
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/olijfolie.aspx
https://www.voedingscentr...-vet-altijd-gezonder.aspx

Ik snap dat het rookpunt van olijfolei lager is. Rokende olie betekend giftige stoffen in het eten. Zonnebloem olie of raapzaadolie heeft een hoger rookpunt. Maar toch lees ik dat olijfolie gezonder is door enkelvoudig onverzadigde vetten en antioxidanten. Ik lees ook dat zonnebloemolie een slechte verhouding omega-6 vet heeft en je niet te veel maag gebriuken. Sommige websites beweren dat zonnebloemolie zelfs onstekingen kan geven in je hart en bloedvaten.

Ik snap niet goed wat nu écht belangijk is. Moet ik op roopunt letten of op de enkelvoudige of meervoudioge verzadigde verzuren letten of op de verhouding omega-3 / omega-6 vertzuren of de antioxidanten?

Welke olie is het beste om te gebruiken in de RVS wok? Is er 1 veilige gezonde olie of moet ik de olie wisselen. (varieren door rouleren net als ander voedsel uit de schijf van vijf)

[ Voor 16% gewijzigd door Apollyon op 07-06-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Apollyon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:49:
De RVS heb ik vanochtend besteld. Ik heb de WMF Multiply wok gekocht, omdat deze groter is dan de BK.

Mij is altijd verteld dat vloeibare olie beter is dan boter. Van de vloeibare olie wordt gezegd dat olijflei het de gezondste olie is om mee te koken.

Ik lees dat ik geen olijfolie moet gebruiken in een RVS wok. Ik heb dit topic en vele websites gelezen en nu ben ik in de war. De adviezen spreken elkaar tegen.

Het voedingcentrum geeft wetenschapelijk onderbouwde adviezen maar de onderbuowing is summier:

Ik snap dat het rookpunt van olijfolei lager is. Rokende olie betekend giftige stoffen in het eten. Zonnebloem olie of raapzaadolie heeft een hoger rookpunt. Maar toch lees ik dat olijfolie gezonder is door enkelvoudig onverzadigde vetten en antioxidanten. Ik lees ook dat zonnebloemolie een slechte verhouding omega-6 vet heeft en je niet te veel maag gebriuken. Sommige websites beweren dat zonnebloemolie zelfs onstekingen kan geven in je hart en bloedvaten.

Ik snap niet goed wat nu écht belangijk is. Moet ik op roopunt letten of op de enkelvoudige of meervoudioge verzadigde verzuren letten of op de verhouding omega-3 / omega-6 vertzuren of de antioxidanten?

Welke olie is het beste om te gebruiken in de RVS wok? Is er 1 veilige gezonde olie of moet ik de olie wisselen. (varieren door rouleren net als ander voedsel uit de schijf van vijf)
Ik vind dit ook een zeer ingewikkeld onderwerp. Op het moment gebruik ik Brassica koolzaadolie voor bak en braad. Er is een aantal experts in dit topic die alles weten over baktemperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:05
jhr27 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:12:
[...]

Ik vind dit ook een zeer ingewikkeld onderwerp. Op het moment gebruik ik Brassica koolzaadolie voor bak en braad. Er is een aantal experts in dit topic die alles weten over baktemperaturen.
Gewoon bakken joh! Tuurlijk moet je je vetstof niet laten verbranden, das nooit goed. Ook niet lekker. Of je nou olijfolie of zonnebloemolie of roomboter erin flikkert, gewoon niet laten roken of aanbranden.

Ik kook ofwel met ongezouten roomboter of met zonnebloemolie. Soms ook wel eens met olijfolie. Ligt er ook aan wat voor smaak ik zin in heb.

Don’t overthink things!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Uiteraard moet je de olie niet laten verbranden maar ik zou zeker niet altijd voor verzadigde vetten kiezen als dit niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:00

Ik gebruik zelf graag avocado olie om te bakken.
Het heeft wat mij betreft veel voordelen. Ook redelijk bestand tegen hogere temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:26
Sjamo schreef op zondag 8 juni 2025 @ 06:04:
Het heeft wat mij betreft veel voordelen. Ook redelijk bestand tegen hogere temperaturen.
Redelijk bestand? Het rookpunt ligt op 270 graden, er zijn bijna geen vetten met een hoger rookpunt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P

Ongeacht welke vet of olie je gebruikt: let altijd op het rookpunt en blijf daaronder tijdens het koken.

Een geraffineerde olie is altijd slechter voor je dan de minder bewerkte variant.
De olie die je nu gebruikt is een mix met vooral geraffineerde olie, je zou er waarschijnlijk beter aan doen over te stappen op een echte EVOO.

Wat ik belangrijk vind is het resultaat. Olie en vetten zijn immers smaakdragers... Friet gebakken in ossenwit smaakt immers anders dan meuk uit frituurolie.
Welke je kiest heeft ook effect op het mondgevoel, een rijstolie kan makkelijk(er) een knapperig resultaat geven dan olijfolie. Soms is dat wenselijk, soms niet.

Wat wetenschappelijk gezien mbt de gezondheid de beste keuze is is heel simpel: helemaal niet bakken in vet.

Je lichaam heeft uiteindelijk wel linolzuur (met name omega 6) nodig, als je 1 olie moet kiezen zou ik gaan voor high oleic zonnebloemolie.

n.b. dit is denk ik hier wel erg offtopic

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
jhr27 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:12:
Het voedingcentum zegt dat koolzaadolie geschikt is. Het heeft een hoog rookpunt, bevat onverzadigde vetten en omega-3. Toch zijn er ook veel bronnen die zeggen dat het een slechte olie is om mee te koken vanwege oxidatie bij warm worden:
https://www.gezondheidsne...oe-gezond-is-koolzaadolie
https://healthwatch.eu/de...gebruik-van-koolzaadolie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
olafmol schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:55:
Gewoon bakken joh! Tuurlijk moet je je vetstof niet laten verbranden, das nooit goed. Ook niet lekker. Of je nou olijfolie of zonnebloemolie of roomboter erin flikkert, gewoon niet laten roken of aanbranden.

Ik kook ofwel met ongezouten roomboter of met zonnebloemolie. Soms ook wel eens met olijfolie. Ligt er ook aan wat voor smaak ik zin in heb.

Don’t overthink things!
Ik las in dit topic dat olijfolie vermeden moet worden in RVS wok. Toen ik een alternatief zocht werd ik gek van alle tegenstrijdige cliams. Misschien sla ik door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Sjamo schreef op zondag 8 juni 2025 @ 06:04:
Gebruik je dan gerafineerde avocado olei of extra vierge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:16:
Ongeacht welke vet of olie je gebruikt: let altijd op het rookpunt en blijf daaronder tijdens het koken.

Een geraffineerde olie is altijd slechter voor je dan de minder bewerkte variant.
Ik heb je adviezen gevolgd en geloof je. Het is wel moeilijk om te snappen wat je zou moeten doen. Hier wordt bijvoorbeeld een epxert gequote die juist adviseert om gerafineerde olie te kiezen:
https://www.quest.nl/mens...7928/koolzaadolie-gezond/
De olie die je nu gebruikt is een mix met vooral geraffineerde olie, je zou er waarschijnlijk beter aan doen over te stappen op een echte EVOO.
De EVOO olijfpunt heeft een laag rookpunt. Dat is dan niet goed toch?
Wat wetenschappelijk gezien mbt de gezondheid de beste keuze is is heel simpel: helemaal niet bakken in vet.
Eigenlijk is alles wat we doen slecht. De lucht is die wij inademen is ook slecht. Ik wil graag het minst slechte kiezen.
Je lichaam heeft uiteindelijk wel linolzuur (met name omega 6) nodig, als je 1 olie moet kiezen zou ik gaan voor high oleic zonnebloemolie.
Dank je. Zonnebloemolie is dus ook beter dan avocado olei?
n.b. dit is denk ik hier wel erg offtopic
Sorry. Ik ging lezen over olie omdat ik mijn nieuwe RVS wok niet wilde verpesten met slechte olie. Toen viel ik in een moeras van gezondheids beweringen waar ik zelfstandig neit uitkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Apollyon schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Gebruik je dan gerafineerde avocado olei of extra vierge?
Ik gebruik voor bakken (en ik dacht dat daar je vraag over ging), geraffineerde avocado olie. Die heeft een hoger rookpunt. Voor koude bereiding gebruik ik lijnzaadolie.

Ik gebruik geen olijfolie omdat ik niet van die smaak hou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Apollyon schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:23:
[...]

Ik las in dit topic dat olijfolie vermeden moet worden in RVS wok. Toen ik een alternatief zocht werd ik gek van alle tegenstrijdige cliams. Misschien sla ik door.
Ik gebruik bijna niets anders dan extra vierge olijfolie in mijn RVS pan .. boter voor de aardappeltjes .. en gewoon conimex wol olie voor de Aziatische gerechten (pinda olie dus)

Gewoon gaan koken .. je pan is een gereedschap .. en stevig genoeg om weer schoon gemaakt te worden als het helemaal uit de hand loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Apollyon schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Ik heb je adviezen gevolgd en geloof je. Het is wel moeilijk om te snappen wat je zou moeten doen. Hier wordt bijvoorbeeld een epxert gequote die juist adviseert om gerafineerde olie te kiezen:
https://www.quest.nl/mens...7928/koolzaadolie-gezond/
Specifiek als je gaat bakken. In de basis is dat m.i. een prima generiek advies.
Maar ik ben geen expert. En zeker geen gezondheidsexpert.
De EVOO olijfpunt heeft een laag rookpunt. Dat is dan niet goed toch?
EVOO heeft een rookpunt >180C.
Het rookpunt bepaalt niet of een olie goed of slecht is. Het geeft enkel aan bij welke temperatuur je absoluut niet erboven moet gaan hangen, verbindingen aan gaat met andere meuk en je het (eigenlijk) dus ook niet moet eten als het die temperatuur bereikt heeft.

Maar... Je hoeft helemaal niet op een temperatuur hoger dan 170C te bakken. Meestal is ergens tussen de 135 en 170 ideaal.
Enkel als je Aziatisch gaat roerbakken en je ingredienten snel moeten karameliseren zonder dat de structuur veel verandert kom je boven de 200.
Edge cases buiten beschouwing natuurlijk, een reverse sear stukje vlees kort in een gloeiende pan leggen bijvoorbeeld.

Als je echt gaat wokken dan gaat geen enkele olie je redden. Sterker nog, de reactie van de vluchtige dampen van de rokende olie in combinatie met de aromaten en hitte geeft de "Wok Hei".
Eigenlijk is alles wat we doen slecht. De lucht is die wij inademen is ook slecht. Ik wil graag het minst slechte kiezen.
Ja, dan eet je dus morgen gekookte gehaktballen. :P
Dank je. Zonnebloemolie is dus ook beter dan avocado olei?
Geen idee.
De high oleic (en dat is belangrijk) zonnebloemolie is smaakneutraal, rijk aan linolzuur (wat je lichaam zelf niet aanmaakt), heeft een prima rookpunt en is redelijk goedkoop en makkelijk aan te schaffen.
Je kunt er dus eigenlijk alles wel mee doen, van saladedressing tot frituren.

Met olie wordt ook ontiegelijk veel gerommeld, als je een relatief dure geraffineerde olie koopt is het moeilijk om te bepalen of je ook daadwerkelijk krijgt waar je voor betaald hebt. Doordat olie voornamelijk met hexaan ontsmaakt en ontgeurd wordt proef je immers geen avocado of koolzaad meer.
Sorry. Ik ging lezen over olie omdat ik mijn nieuwe RVS wok niet wilde verpesten met slechte olie. Toen viel ik in een moeras van gezondheids beweringen waar ik zelfstandig neit uitkom.
Het is al eerder geschreven, je wok gaat niet kapot van olie. :9

Zelf gebruik ik vanalles, zowel dierlijk als plantaardig en vaak een mengsel. Uiteraard probeer ik rekening met de gezondheid te houden, maar hier staat smaak en textuur bovenaan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ben steeds meer aan het mealpreppen en wil echt graag een wat hogere pan waar ik alles in kan doen, liefst 28 cm met rechte randen.

Kan iemand mij adviseren? Liefst anti aanbak, maar geen giftige zooi. Prijs maakt me niet zoveel uit, kwaliteit mag wat kosten. RVS wil ik misschien ook wel proberen maar zijn die er ook met de eisen hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Anti aanbak is giftige zooi. Of je moet plaatstaal pakken en inbranden.
Of RVS nemen en je kookstijl wat aanpassen.

Wat heb je al gevonden zelf? In welk budget?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:31:
Anti aanbak is giftige zooi. Of je moet plaatstaal pakken en inbranden.
Of RVS nemen en je kookstijl wat aanpassen.

Wat heb je al gevonden zelf? In welk budget?
Is dit wat?

https://www.lecreuset.nl/...var_CI0259_size=28cm-l3-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Die soort was ik inderdaad vergeten. Geëmailleerde gietijzer is ook erg fijn. En werkt prima.
Is wel zwaar en erg prijzig.

Voor grofweg 200 euro minder heb je een RVS pan waarvoor je ook niet naar de sportschool hoeft om hem op te tillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:02

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Jackson6 Zoek je dan niet gewoon een braadpan? Van Ikea, Hema of Le Creaset, het werkt allemaal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:55:
@Jackson6 Zoek je dan niet gewoon een braadpan? Van Ikea, Hema of Le Creaset, het werkt allemaal.
Braadpan kan ook, alleen ik heb niet zo'n mega gaspit, dus ik weet niet of dat wel kan. Anyway, rond de 28 cm aanraders?

Zou dit iets kunnen zijn: https://www.bol.com/nl/nl...5Dig.6_21.24.ProductTitle

[ Voor 31% gewijzigd door Jackson6 op 10-06-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 17:08

Dido

heforshe

Jackson6 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:57:
Braadpan kan ook, alleen ik heb niet zo'n mega gaspit, dus ik weet niet of dat wel kan. Anyway, rond de 28 cm aanraders?
Voor zo'n gietijzeren gevaarte heb je helemaal geen "mega" gaspit nodig, hoor :)

Op een normale gaspit krijg je zo'n blok ijzer prima heetgestookt, en als je eenmaal zo'n ding hebt wordt het vanzelkf interessant om dingen als goulash of stoofvlees (!!!!) te gaan maken in zo'n pan - die je dan, als alles erin zit, naar de oven verhuist voor een paar uur.

Ik had er twee (kadootjes van mijn moeder) waarvan er eentje naar mijn broer is verhuisd, maar de achterblijver wordt, vooral in koudere periodes, erg op prijs gesteld hier in huis. Had ik stoofvlees al genoemd?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Jackson6 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:25:
Ik ben steeds meer aan het mealpreppen en wil echt graag een wat hogere pan waar ik alles in kan doen, liefst 28 cm met rechte randen.

Kan iemand mij adviseren? Liefst anti aanbak, maar geen giftige zooi. Prijs maakt me niet zoveel uit, kwaliteit mag wat kosten. RVS wil ik misschien ook wel proberen maar zijn die er ook met de eisen hierboven?
Ik zou dan voor een 28cm hoge RVS hapjes/sauteerpan gaan. Dat gaat allemaal wat sneller dan zo'n gietijzeren unit en is ook (veel) minder zwaar. Ik heb beiden en die gietijzeren pan gebruik ik eigenlijk alleen voor suddergerechten die lekker lang en op laag vuur pruttelen. De RVS hapjespan kun je ongeveer voor alles gebruiken, mits je ervoor zorgt dat je producten op kamertemp zijn en niet vochtig, en je genoeg vetstof in de pan hebt en op de juiste temp.

Ik ben trouwens niet zo'n "anti aanbak is vergif" type, volgens mij valt het allemaal best mee als je er normaal mee omgaat. Alleen beschadigen zowel de teflon als de keramische anti-aanbak lagen altijd sneller dan je denkt, en dan kan je er niet meer in koken, want dan wordt het wel ongezond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Even wat anders dan pannen (als ik dit beter in een ander kan topic kan vragen dan hoor ik het graag), maar wat raden jullie aan qua snijplanken en spatels? Ik heb nu 50/50 houten snijplanken en plastic. Hetzelfde geldt voor spatels. Ik heb wat platte houten spatels en wat plastic lapels die ik gebruik in pannen op de inductie kookplaat.

Volgens mij is het allemaal niet ideaal. Plastic is kut vanwege de microplastics etc. en hout is volgens mij ook niet top in verband met sappen etc. die in het hout trekken. Wat kan ik het beste gebruiken?

Mijn pannen zijn nu RVS + wat antiaanbak pannen, maar ik wil eigenlijk vrijwel volledig over naar RVS.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
miicker schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:20:
Even wat anders dan pannen (als ik dit beter in een ander kan topic kan vragen dan hoor ik het graag), maar wat raden jullie aan qua snijplanken en spatels? Ik heb nu 50/50 houten snijplanken en plastic. Hetzelfde geldt voor spatels. Ik heb wat platte houten spatels en wat plastic lapels die ik gebruik in pannen op de inductie kookplaat.

Volgens mij is het allemaal niet ideaal. Plastic is kut vanwege de microplastics etc. en hout is volgens mij ook niet top in verband met sappen etc. die in het hout trekken. Wat kan ik het beste gebruiken?

Mijn pannen zijn nu RVS + wat antiaanbak pannen, maar ik wil eigenlijk vrijwel volledig over naar RVS.
Dan is dit een beter topic
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter

In rvs pannen gebruik ik een rvs spatel, in email gebruik ik kunststof. Pollepels zijn hout, wat er in trekt boeit me niet, die gaan ook in de vaatwasser. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjoep
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo

Ik gebruik een houten snijplank van Larch wood Canada. Voor vlees gebruik ik een TPU (kunststof) snijplank van Wusthoff. Beide zijn prijzig maar bevallen erg goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• duvekot
Mooi artikel in The Guardian:

Toxic truth? The cookware craze redefining ‘ceramic’ and ‘nontoxic’
The cookware industry has entered a golden age, largely driven by the wild success of a new generation of “nontoxic” and “nonstick” designer ceramic pans backed by stars including Selena Gomez, Stanley Tucci and Oprah Winfrey.
In fact, no legal definition for “nontoxic” or “ceramic” exists, and the marketing has drawn greenwashing accusations exacerbated by the companies concealing their pans’ ingredients.
And the blockbuster sellers like Our Place’s Always Pan, Caraway and GreenPan are typically made with a material that thinly coats an aluminum substrate and is characterized in one study as “quasi-ceramic”. Meanwhile, independent testing and research suggests quasi-ceramics may contain toxins like titanium dioxide, siloxanes, lead and mercury.
Het is een vrij lang artikel met naar mijn mening een goede inhoud.

En ... Ik blijf bij mijn RVS pannen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:11
duvekot schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:34:
Mooi artikel in The Guardian:

Toxic truth? The cookware craze redefining ‘ceramic’ and ‘nontoxic’

[...]

[...]

[...]

Het is een vrij lang artikel met naar mijn mening een goede inhoud.

En ... Ik blijf bij mijn RVS pannen ..
Interessant, dank voor het delen. Ik gebruik zelf zoveel mogelijk plaatstaal (deBuyer) Maar als ik iets met zuren (tomaat bijv) kan dat niet. RVS lijkt me interessant. maar volgens mij moet je dan weer veel meer olie/vetstof gebruiken om aanbakken te voorkomen. Of valt dat mee?

Daarom had ik voor ei en vis een dure Creuset met anti-aanbak laag gekocht. Maar die gaat ook gewoon stuk na een jaar. Misschien dan maar een goedkope PFAS koekenpan kopen en die elk jaar vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Aeon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Interessant, dank voor het delen. Ik gebruik zelf zoveel mogelijk plaatstaal (deBuyer) Maar als ik iets met zuren (tomaat bijv) kan dat niet. RVS lijkt me interessant. maar volgens mij moet je dan weer veel meer olie/vetstof gebruiken om aanbakken te voorkomen. Of valt dat mee?

Daarom had ik voor ei en vis een dure Creuset met anti-aanbak laag gekocht. Maar die gaat ook gewoon stuk na een jaar. Misschien dan maar een goedkope PFAS koekenpan kopen en die elk jaar vervangen.
Elke pan heeft zijn eigen manier van gebruik en gewenning .. maar ik denk altijd .. 200 jaar geleden hadden ze geen PFAS ..en konden ze ook eitjes bakken en kipfilet klaar maken .. ( op gietijzer waarschijnlijk)

En YouTube staat vol van filmpjes hoe je een eitje kan bakken op RVS .. en dat is ook prima aan te leren. Zal vast niet altijd goed gaan .. dus ga eens een zondagochtend een doos eitjes bakken .. 1 voor 1 om te zien hoe dat gaat. En kijk wat de temperatuur van het ei, temperatuur van de pan en meer/minder boter/olie/wat dan ook voor effect heeft.

En over je antiaanbaklaag pan .. over een jaartje ben jij er misschien wel vanaf .. maar die PFAS (of andere laagjes) blijven er nog wel opzitten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Aeon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Grappig genoeg kun je in rvs vaak juist met minder olie overweg. Ga voor de grap eens wegen in gram hoeveel olie je in de pan giet. Je krijgt in een PFAS pan vaak kleine plasjes olie die niet echt een functie hebben. Doordat je bij een RVS pan altijd begint met voorverwarmen verspreidt de olie zich goed en heb je vaak helemaal niet zo veel nodig. Dit hangt helemaal af van wat je klaarmaakt. Soms gebruik ik het minimum (5-7g koolzaadolie voor een 28cm Demeyere koekenpan) en soms 12g of ik voeg tussendoor olie toe als ik in batches bak en de pan te droog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:01
In mijn nieuwe woning moet ik op inductie koken en ben sindsdien ook overgestapt op een RVS koekenpan en dat gaat bijzonder goed.

Je hoeft inderdaad niet superveel olie te gebruiken. Al successvol een ei en biefstuk in die pan gebakken. Pannekoeken nog niet geprobeerd maar dat moet ook prima mogelijk zijn schijnbaar.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat veel van het aanbakken komt doordat producten te koud en/of vochtig in een (te) hete pan worden gemikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-07 08:49
jhr27 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Grappig genoeg kun je in rvs vaak juist met minder olie overweg. Ga voor de grap eens wegen in gram hoeveel olie je in de pan giet. Je krijgt in een PFAS pan vaak kleine plasjes olie die niet echt een functie hebben. Doordat je bij een RVS pan altijd begint met voorverwarmen verspreidt de olie zich goed en heb je vaak helemaal niet zo veel nodig. Dit hangt helemaal af van wat je klaarmaakt. Soms gebruik ik het minimum (5-7g koolzaadolie voor een 28cm Demeyere koekenpan) en soms 12g of ik voeg tussendoor olie toe als ik in batches bak en de pan te droog wordt.
Hier met koekenpannen nu al een paar maanden enkel nog RVS. Je moet ermee leren omgaan, mijn vriendin vervloekte ze in het begin soms, maar inmiddels is ook zij er heel blij mee. Ook zonder veel olie.

Ik zie het een beetje als leren fietsen zonder zijwieltjes. RVS dwingt je om veel bewuster te bakken, door temperatuur en (type) ingrediënt op elkaar af te moeten stemmen. In het begin is dit vooral uitproberen, maar na een paar weken gaat dit zonder erbij na te denken. En is je kook/baktechniek ongemerkt veel verbeterd, waarna je ook gaat profiteren van de eigenschappen van een goede RVS pan (gelijkmatige verwarming zonder hotspots, maillardreactie gebruiken voor meer smaak aan je eten, pansausen maken, vrijwel geen onderhoud, gaat een leven lang mee)

Je moet voor RVS imo dan ook wel een (minimale) interesse hebben in het aanleren van dit soort skills. Anders wordt het geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:41

Dit 3 dagen gelden is uitgebreid aan bod gekomen in de Rich Roll podcast met de gast MD Matthew Nagra.
Ze gaan hier uitgebreid in op de wetenschap.
vanaf 09:30
https://www.richroll.com/podcast/matthew-nagra-915/

Dit is eigenlijk meer voor Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
Hier is ook de aflevering van KDVW uitgebreid besproken
https://npo.nl/start/seri...de/seizoen-24/olijfolie_1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jhr27 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Een anti-aanbakpan kan je in principe zonder olie gebruiken, dat is bij RVS bij de meeste bereidingen een slecht idee. In die zin heeft RVS altijd meer vetstof nodig dan anti-aanbak.
Zeker wanneer je bijvoorbeeld een eitje in een te grote pan gooit, dan heb je wel een beetje boter nodig.

Overigens ben ik niet zo'n mieper om de hoeveelheid vetstof die ik gebruik bij het bakken. Zolang je de pan niet uitlikt maakt het echt niet uit of je een eitje bakt met een heel klein beetje olie of een heel blok roomboter, de voedingswaarde zal amper verschillen.
Bak je eerst je kip op in een pan en gaat er dan van alles bij mikken om een saus/curry/whatever te maken dan maakt het natuurlijk wel uit hoeveel vetstof je gebruikt. Daarom zie je vaak in recepten ook dat je vlees bijvoorbeeld eerst aanbraadt en dan apart legt om vervolgens met een schone lei de saus te gaan maken. En soms is het juist lekker om wél alles te gebruiken dus net wat hierboven al gezegd wordt, kooktechniek is belangrijk om te ontwikkelen maar ook bewust bezig zijn met waarom je iets wel of niet gebruikt is van belang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Gonadan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:28:
Zolang je de pan niet uitlikt maakt het echt niet uit of je een eitje bakt met een heel klein beetje olie of een heel blok roomboter, de voedingswaarde zal amper verschillen.
offtopic:
Ik pocheer dat eitje dan meestal, helemaal zonder vet. Maar ja, er gaat wel een pakje roomboter in de Hollandaisesaus die er dan overheen gaat :X :X :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
* Raymond P likt altijd de boter uit de pan met een paar sneetjes wit brood na het bakken van rood vlees. :+

Een soort jus de rôti, maar dan zonder dat de wijn de pan raakt...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is zo populair bij Loetje toch? Een matige biefstuk in een bord ramvol met verdunde jus gooien en dat dan een eetlepel oelek overheen. En dan sneetjes brood erbij om het bord leeg te werken. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gonadan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:04:
Dat is zo populair bij Loetje toch? Een matige biefstuk in een bord ramvol met verdunde jus gooien en dat dan een eetlepel oelek overheen. En dan sneetjes brood erbij om het bord leeg te werken. :D
Bijna goed, echter Loetje werkt met margarine ipv boter, en voor mij smaakt naar dat gif, zoals anderen koriander niet weg krijgen. Eenmaal gegeten, nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
franssie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Bijna goed, echter Loetje werkt met margarine ipv boter, en voor mij smaakt naar dat gif, zoals anderen koriander niet weg krijgen. Eenmaal gegeten, nooit weer.
Ze liepen altijd te bazelen over “croma” en “dichtschroeien”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Daarom schreef ik ook bewust jus in plaats van roomboter want ik vertrouwde het al niet. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:04:
Vroegah kon je in een brasserie gewoon een biestukje/brood/boter krijgen voor een klein prijsje. Dan zat er hooguit wat peterselie bij.
Tegenwoordig zijn het inderdaad voornamelijk verlepte pogingen tot fusion cooking.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:38
Ik was op zoek naar een gietijzeren bakplaat van ongeveer 30 cm, maar na wat onderzoek ontdekte ik dat de meeste betaalbare exemplaren in China worden gemaakt, wat betekent dat er een risico bestaat dat ze schadelijke metalen bevatten.
Het lijkt erop dat alle in de EU gemaakte gietijzeren pannen ongeveer € 130 of meer kosten.

Heb je een suggestie voor een in de EU gemaakte gietijzeren bakplaat? Of vinden mensen in Nederland het niet erg om in China gemaakte gietijzeren pannen te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
In EU gemaakt of door de EU goedgekeurd? Het belangrijkste is dat het voedselveilig. Een gebrek aan keuring daarop betekent niet per se dat het schadelijk is, maar dat je het moeilijke kunt uitsluiten.
Waar het gemaakt wordt maakt mij niet zoveel uit, als het maar een goedgekeurd en veilig product is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
carefree7 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:54:
Ik was op zoek naar een gietijzeren bakplaat van ongeveer 30 cm, maar na wat onderzoek ontdekte ik dat de meeste betaalbare exemplaren in China worden gemaakt, wat betekent dat er een risico bestaat dat ze schadelijke metalen bevatten.
Het lijkt erop dat alle in de EU gemaakte gietijzeren pannen ongeveer € 130 of meer kosten.

Heb je een suggestie voor een in de EU gemaakte gietijzeren bakplaat? Of vinden mensen in Nederland het niet erg om in China gemaakte gietijzeren pannen te gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki5TZhie-UFpLVxEnHXsfMHzI44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeeFYWoIvB5Ttxm9k91bdrmG.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit wat misschien?

Ik dacht dat alle Lodge gietijzer in de US gemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Sjamo Enkel het kaal gietijzer van Lodge wordt allemaal in de VS gemaakt.

@carefree7

In China wordt zo'n beetje alles gefabriceerd naar de wensen van de klant. Zolang je bij gangbare merken met Q.C. eisen blijft zit je zeker veilig.

Bij aluminium pannen zou ik mij wel wat meer zorgen maken over de puurheid. Mja, die gebruikt men hier in NL vrijwel uitsluitend met coating dus ook dat zal wel meevallen.
De alu pannen die hier in de EU van gerecycled materiaal gemaakt zijn dragen hetzelfde risico.

Het mangaan dat je in "niet zo puur" gietijzer aantreft is overigens standaard aanwezig in de aluminium legering die we voor keukenmateriaal gebruiken.
Bij gebruik van oudere geemailleerde pannen zullen er wel zware metalen in de coating aanwezig zijn.
Als het gaat om recycled ijzer dan kan er wat chroom, nikkel of zink in de legering zitten, maar dat zou om zeer kleine hoeveelheden gaan.

Het is niet alsof ze in China aan de lopende band kernreactormantels omsmelten naar pannen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Raymond P schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:48:
@Sjamo Enkel het kaal gietijzer van Lodge wordt allemaal in de VS gemaakt.

@carefree7

In China wordt zo'n beetje alles gefabriceerd naar de wensen van de klant. Zolang je bij gangbare merken met Q.C. eisen blijft zit je zeker veilig.

Bij aluminium pannen zou ik mij wel wat meer zorgen maken over de puurheid. Mja, die gebruikt men hier in NL vrijwel uitsluitend met coating dus ook dat zal wel meevallen.
De alu pannen die hier in de EU va gerecycled materiaal gemaakt zijn dragen hetzelfde risico.

Het mangaan dat je in "niet zo puur" gietijzer aantreft is overigens standaard aanwezig in de aluminium legering die we voor keukenmateriaal gebruiken.
Bij gebruik vaan oudere geemailleerde pannen zullen er wel zware metalen in de coating aanwezig zijn.
Als het gaat om recycled ijzer dan kan er wat chroom, nikkel of zink in de legering zitten, maar dat zou om zeer kleine hoeveelheden gaan.

Het is niet alsof ze in China aan de lopende band kernreactormantels omsmelten naar pannen.
Je hebt gelijk, dat was het. Hun geëmailleerde gietijzer komt uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Knoop doorgehakt, we gaan RVS eens uitproberen. Om het eens te proberen de Ikea Sensuell gekocht. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Ik lees wel meteen tegenstrijdige zaken in de handleiding in vergelijking met wat ik op internet vond. Op internet zie ik geleidelijk verhitten, dan boter/olie en in de pan en dan temperatuur omlaag voordat je hetgeen dat je wilt bakken in de pan doet. In de handleiding van Ikea staat juist dat je op hoge temperatuur moet verhitten.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-07 22:56
miicker schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:27:
Knoop doorgehakt, we gaan RVS eens uitproberen. Om het eens te proberen de Ikea Sensuell gekocht. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Ik lees wel meteen tegenstrijdige zaken in de handleiding in vergelijking met wat ik op internet vond. Op internet zie ik geleidelijk verhitten, dan boter/olie en in de pan en dan temperatuur omlaag voordat je hetgeen dat je wilt bakken in de pan doet. In de handleiding van Ikea staat juist dat je op hoge temperatuur moet verhitten.
Wat ik doe: Pan op kookplaat, pitje aan en dan alles gaan snijden. Tegen de tijd dat ik wil gaan bakken, is die pan wel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07 21:26
Ik doe weer, pan op hoge stand. Dan even een watertestje (ik ben nog geen pro).
Als dat goed is, olie erin en paar standjes lager zetten.
Vlees erin en niet aankomen, na een paar minuten omdraaien en ook niet meer aankomen.
Dat is met biefstuk (ribey/entrcote)
Merk bij gehakt dat dit niet zo kieskeurig hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik ga toch ook maar eens een RVS pan halen. Al is het maar omdat een RVS pan gewoon genoeg verhit kan worden om een biefstuk of ossenhaas in seconden in plaats van minuten bruin te krijgen.

(En hoewel ik zelfs graag een bleu stukje vlees heb, komt het vlees normaliter op 53 graden uit de sous-vide. Daarna wil je het echt geen minuten meer in een pan gooien.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Dido daar gebruik ik dan weer liever gietijzer voor, maar is wellicht persoonlijk. RVS kan het ook niet oneindig opstoken omdat er aluminium in zit, nu zal je dat niet smelten ( indien ja wil ik ook jouw fornuis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

franssie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:02:
@Dido daar gebruik ik dan weer liever gietijzer voor, maar is wellicht persoonlijk. RVS kan het ook niet oneindig opstoken omdat er aluminium in zit, nu zal je dat niet smelten ( indien ja wil ik ook jouw fornuis)
Ik heb 1 gietijzeren pan, maar dat ding weegt spierpijnveroorzakend veel :P

En nee, ik maak niet vaak genoeg ossenhaas om er getrainde armspieren aan over te houden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-07 18:59
olafmol schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:00:
[...]

Ze liepen altijd te bazelen over “croma” en “dichtschroeien”.
Blue band en sinds 2018 hun eigen margarine in samenwerking met remia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 09:08
Adam1980 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:38:
[...]
Ikea 365+ lijkt een opvolger te worden, of rvs van een ander geromeerd merk.
Daar ben ik weer. Het was destijds de ikea 365+ 28cm koekepan geworden. En een demeyere 28 cm conische sauspan, ter vervanging van de hapjespan. Beide een fantastische aankoop. Waarbij zeker die laatste ongeëvenaard is.
De 365+ anti-aanbakkoekenpan is al weer aan vervanging toe. Die pan verving een 28cm le creuset pan die krom was geworden en waarvan de anti-aanbaklaag slijtage begon te vertonen, die heeft het zo'n 2 jaar volgehouden, schat ik. Die 365+ is nog volledig vlak, maar het anti-aanbak gedeelte is echt flink aan het slijten, deze moest gisteren eigenlijk al weg.

Nu begrijp ik dat anti-aanbak niet tegen zuur en vaatwassers kan. Dan gaat ons volgende leerproces worden (de vorige was niet te heet meer bakken, dat is gelukt).
Toch wil ik anti-aanbak blijven gebruiken, voor het gemak. Is de 365+ nog steeds aan te raden? Of zijn er alternatieven die beter aan te bevelen zijn? Geld maakt voor de 28cm koekepan niet heel veel uit, deze pan gaan we zo vaak gebruiken dat het te rechtvaardigen is (het grappige van die 365+ pan is dat die 2 jaar geleden 19 euro kostte, toen ik voor het eerst keek. Toen ik m kocht was ie 17,5 euro. Nu is die 14,95 euro)

Om toch iets beters te hebben dat meer hufterproof is, wil een tweede pan aanschaffen: een rvs alternatief om in te bakken met zuren en in de vaatwasser kunnen zetten. De kookpannen die we hebben zijn allen rvs. Iets met een lage wand, beetje conisch, een steel, 26-28cm en niet te zwaar zoek ik er bij. Is de ikea sensuel 28cm dan aan te raden?

[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 16-06-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Adam1980 een rvs pan heeft geen anti aanbaklaag. Wel is het niet helemaal dicht waardoor eiwitten zich toch kunnen hechten aan RVS. uitkoken, vaatwasser, even inzetten met dunne olie als arachide en weer vijf jaar door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@franssie ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest. ik pas mijn post even aan. Ik bedoel namelijk deze. Die hadden we gekocht en moet nu al weer vervangen worden. Is die nog steeds aan te raden, als we beter letten op geen zuren en geen vaatwassers? Of zijn er betere alternatieven, qua anti-aanbaklaag.
En een 2e pan zal een rvs koekenpan worden, of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door Adam1980 op 16-06-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Voor anti aanbak inderdaad gewoon een simpele goedkope kopen.

Verslijten doen ze allemaal. En ze zijn allemaal een aanslag op je gezondheid en het milieu.

Probeer te wennen aan RVS en je hebt geen anti aanbak meer nodig. Maar Ikea voldoet prima. Net als action of Tefal of duurdere Creusets. In de basis is het allemaal hetzelfde idee.

Edit:
Zuren moeten ze in principe gewoon kunnen hebben. Vaatwasser niet, alleen RVS kan dat echt goed hebben.
Verder geen metalen spatels of lepels erin en niet droog bakken.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis1812 op 16-06-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Hmm... ik meen te hebben begrepen dat anti-aanbak en zuur niet goed samengaat. Maar dat is incorrect?
Dan hebben we 'm verpruts met de vaatwasser. Wel heel snel vind, wat ik heb 'm ook vaak met hand af gewassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Adam1980 Pannen met SiO2 coating kunnen in principe prima tegen een zuurtje (en vaatwasser).
Een jaartje of iets langer lijkt gewoon de levensduur van die coatings te zijn, de meeste slijtage gebeurt door frictie (schrapen / schoonmaken) en verhitten.

De coatings die (thuis) op plaatstaal gebakken worden dmv warmte en een olie kunnen slechter tegen zuren en al helemaal niet tegen vaatwassers (lees: tabletten en poeders).

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 16-06-2025 21:06 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Adam1980 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:58:
Hmm... ik meen te hebben begrepen dat anti-aanbak en zuur niet goed samengaat. Maar dat is incorrect?
Dan hebben we 'm verpruts met de vaatwasser. Wel heel snel vind, wat ik heb 'm ook vaak met hand af gewassen.
2 jaar voor een simpele anti aanbak pan is prima. Langer ga je ze niet vinden. Of je 15 euro uitgeeft of 80.

Of je moet ze niet gebruiken.

Wellicht nog een bruikbare tip: in je keukenkastje een pannen beschermer ertussen. Of een theedoek. Zodat de pannen niet over elkaars bodem schrapen. Vergelijkbaar met metalen spatels als dat wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
1-2 Jaar voor een koekenpan met anti-aanbaklaag... dat vind ik toch wel kort. Als elk huishouden elk 1,5 jaar een koekepan weggooit (de meeste zullen anti-aanbak hebben), levert dat aardig wat afval op.

Tsja... maar het gebruiksgemak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@Dennis1812 die beschermer heeft er sinds aanschaf tussen gezeten, daar heeft het niet aan gelegen. Metaal uiteraard ook niet gebruikt.
Kennelijk de tijd en de vaatwasser.

Niet gebruiken; daar is mijn partner voorlopig niet, ikzelf denk ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Adam1980 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:11:
1-2 Jaar voor een koekenpan met anti-aanbaklaag... dat vind ik toch wel kort. Als elk huishouden elk 1,5 jaar een koekepan weggooit (de meeste zullen anti-aanbak hebben), levert dat aardig wat afval op.

Tsja... maar het gebruiksgemak...
Dat is 1 van de redenen dat overstappen naar een duurzamer materiaal loont.

En vergeet niet dat Jumbo en AH gemiddeld 1x per jaar een spaaractie doen voor pannen. Dat doen ze niet omdat die pannen 5 jaar meegaan. En dan komen de aanbiedingen van action en Bol en alle andere grootgrutters nog bij.
Alleen is het niet echt een veelbesproken onderwerp bij de koffieautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ok, dan wordt het langzaam uitfaseren die anti-aanbakpan. Dan koop nu nog een keer zo'n ikea ding. En ondertussen ook een rvs koekenpan, om de antibak uiteindelijk te vervangen.

Voor die rvs, is de ikea 28cm sensuel 3 lagen een prima pan? Ik heb ook een intense (of essential) 5-laags demeyere rvs sauteerpan. Dat kookt ontzettend fijn.
Zal ik verschil merken tussen de 3 laags ikea pan en de 5 laags demeyere pan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ik vind de warmtedistributie van de platte meerlaags Demeyere pannen niet fantstisch, het verschil met de Sensuell is erg klein.
De pannen van Demeyere hebben meestal wel wat meer massa, dat verschil zou je kunnen merken als je een groter stuk vlees wilt braden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
nou, ik heb nog nooit een flink stuk vlees gebraden en zal dat ook nooit gaan doen. Een enkele keer vis. Vooral groente bakken. Een ei bak ik ook.
Ik neig naar de ikea sensuel (maar zal ook nog even naar andere merken kijken).

Ik heb trouwens nog een rvs bakpan van demeyere realiseer ik me, de tepanyaki pan (heel erg plat). Ook 5 laags. Die heeft zeker meer massa, iets te veel wat mij betreft om makkelijk te gebruiken. De warmte distributie heb ik niet echt problemen mee ervaren, eerder de inductieplaat die niet gelijkmatig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De meerdere laagjes zouden het probleem met een mismatch tussen de maat/vorm van een inductiespoel en de pan op moeten vangen.

Naar mijn ervaring werkt het verspreiden beter bij zo'n issue als er een flinke puck onder de pan zit.

De Sensuell is ook prima inzetbaar bij de delicatere dingen, maar het is niet echt een pan die je propvol moet stoppen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dido schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:07:
[...]

Ik heb 1 gietijzeren pan, maar dat ding weegt spierpijnveroorzakend veel :P

En nee, ik maak niet vaak genoeg ossenhaas om er getrainde armspieren aan over te houden :+
Ik weet niet of mijn RVS pannen wel zo veel lichter zijn dan mijn gietijzeren pannen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Gonadan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:20:
Ik weet niet of mijn RVS pannen wel zo veel lichter zijn dan mijn gietijzeren pannen. :D
Wat uit gaat maken is dta ik aan een 24 cm RVS pan wel genoeg heb, terwijl ik om onduidelijke redenen een 30 cm blok gietijzer heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
[...]

Een anti-aanbakpan kan je in principe zonder olie gebruiken, dat is bij RVS bij de meeste bereidingen een slecht idee. In die zin heeft RVS altijd meer vetstof nodig dan anti-aanbak.
Zeker wanneer je bijvoorbeeld een eitje in een te grote pan gooit, dan heb je wel een beetje boter nodig.

Overigens ben ik niet zo'n mieper om de hoeveelheid vetstof die ik gebruik bij het bakken. Zolang je de pan niet uitlikt maakt het echt niet uit of je een eitje bakt met een heel klein beetje olie of een heel blok roomboter, de voedingswaarde zal amper verschillen.
Het hangt er vooral van af of je het vet meeserveert in het gerecht. Als je bijvoorbeeld hamburgers bakt kun je ze droogdeppen voor het serveren of je kunt ze juist met een flinke plas dierlijk vet serveren. Je hebt producten die de olie absorberen en producten die de olie of boter minder absorberen.
[...]
Bak je eerst je kip op in een pan en gaat er dan van alles bij mikken om een saus/curry/whatever te maken dan maakt het natuurlijk wel uit hoeveel vetstof je gebruikt. Daarom zie je vaak in recepten ook dat je vlees bijvoorbeeld eerst aanbraadt en dan apart legt om vervolgens met een schone lei de saus te gaan maken. En soms is het juist lekker om wél alles te gebruiken dus net wat hierboven al gezegd wordt, kooktechniek is belangrijk om te ontwikkelen maar ook bewust bezig zijn met waarom je iets wel of niet gebruikt is van belang.
.
Ik had laatst een gerecht dat eigenlijk makkelijker te bereiden is in een antikleefpan maar ik stond erop om het weer in rvs te proberen. Echter was de bodem te klein en moest ik de in maizena gepaneerde kip in drie batches bakken. De eerste batch was het beste, de kip kreeg een prachtige kleur en de maillardreactie was dus erg goed om het zo te zeggen. Voordat ik de tweede batch in de pan deed voegde ik wat olie toe in de pan omdat de kip toch wat olie had geabsorbeerd. De tweede batch lag als het ware te shallow fryen in een flinke laag olie maar de maillardreactie was minder. De derde batch werd weer een tikje beter. Mijn conclusie is dat je per gerecht en per product moet experimenteren met de hoeveelheid olie. Een visje in te weinig olie bakken kan betekenen dat hij gewoon niet verder bakt. Sowieso vergt vis bakken in rvs een hoop oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jhr27 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:09:

Ik had laatst een gerecht dat eigenlijk makkelijker te bereiden is in een antikleefpan maar ik stond erop om het weer in rvs te proberen. Echter was de bodem te klein en moest ik de in maizena gepaneerde kip in drie batches bakken. De eerste batch was het beste, de kip kreeg een prachtige kleur en de maillardreactie was dus erg goed om het zo te zeggen. Voordat ik de tweede batch in de pan deed voegde ik wat olie toe in de pan omdat de kip toch wat olie had geabsorbeerd. De tweede batch lag als het ware te shallow fryen in een flinke laag olie maar de maillardreactie was minder. De derde batch werd weer een tikje beter. Mijn conclusie is dat je per gerecht en per product moet experimenteren met de hoeveelheid olie. Een visje in te weinig olie bakken kan betekenen dat hij gewoon niet verder bakt. Sowieso vergt vis bakken in rvs een hoop oefening.
Absoluut, goed koken vereist kennis en kunde. De antiaanbak pan is uitgevonden om nergens over na te hoeven denken en alles erin te kunnen mieteren, maar dat is primair gericht op gemak, en niet op de beste resultaten.

Wanneer jij voldoende olie hebt, die op de juiste temperatuur is (belangrijk) dan krijg je de bruining en krokantheid die je fijn vindt, zonder dat de boel vast zit of verbrandt.
En het voordeel van een RVS pan is dat je dan ook een RVS spatel kunt gebruiken, en die zijn heel veel dunner dan kunsstof en daarmee veel beter in iets los steken zonder dat je product uit elkaar valt.

En terugkomend op mijn opmerking die je citeert. Wanneer je de kip in de olie legt en daarna even laat uitlekken dan maakt het qua vet wat je binnen krijgt niet uit hoeveel er in de pan zat. De maizena zal zich verzadigd hebben en de rest lek je naar je keukenpapiertje. Dus voor de lijn maak het niet uit.
Al zie ik wel eens mensen gepaneerde producten in een antiaanbak maken met zo weinig vetstof dat je paneer droog blijft, maar dat is gewoon niet te kanen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:04

Deathchant

Don't intend. Do!

Marc3l schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:33:
Ik doe weer, pan op hoge stand. Dan even een watertestje (ik ben nog geen pro).
Als dat goed is, olie erin en paar standjes lager zetten.
Vlees erin en niet aankomen, na een paar minuten omdraaien en ook niet meer aankomen.
Dat is met biefstuk (ribey/entrcote)
Merk bij gehakt dat dit niet zo kieskeurig hoeft.
Ik ben nu ook al een tijdje bezig met die sensuel, en mij lukt het ook niet altijd. Ik doe altijd een vetstof erin
Ik had een groenteburgertje van de Lidl willen aanpakken, in de hoop dat het niet zou plakken enzo. Dus:
- keramische plaat op 9 (max) en pan erop.
- na 1,5 minuut watertest gedaan, maar ik kwam maar niet op een punt van het leidenfrost effect, hoe lang ik de pan ook liet staan.
- olie/boter erin (ja ja, geen avocado-olie of échte boter, maar blueband margarine) en over de bodem verdeeld terwijl de plaat terug op 5 stond
- daarna de groenteburger erin en vanaf gebleven. Na enkele minuten dacht ik, laat ik em eens omdraaien want hij zal nu wel losgelaten zijn....nope :N
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MTuYhKqL4qHbSV-FMUju0DfkJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0H9vnW16R8PTkJZU4ZmQaMv.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik kon allemaal stukjes van de pan af schrapen.

Vreemd genoeg lukt het met 2 eieren wél de eerste keer (ook zonder dat leidenfrost testje).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Deathchant Groenteburgers en dat soort meuk doe ik altijd in de airfryer, te vaak meegemaakt (ook in antiaanbakpannen) dat het eerst prima gaat en het een minuut later totaal oneetbaar verbrand is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dus je bakt chemische meuk in chemische meuk en verwacht dat het zich keurig gedraagt? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07 21:26
@Deathchant misschien hebben groentes andere eiwitten waardoor hij niet loskomt(?)
En de water test, je pan werd niet heter of was deze al te heet wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:39:
[...]

En het voordeel van een RVS pan is dat je dan ook een RVS spatel kunt gebruiken, en die zijn heel veel dunner dan kunsstof en daarmee veel beter in iets los steken zonder dat je product uit elkaar valt.
Mee eens. Ik vind het heerlijk om RVS gereedschap te gebruiken. Het is veel steviger en bevat geen plastic (alleen de steel soms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:39:
[...]

Ik ben nu ook al een tijdje bezig met die sensuel, en mij lukt het ook niet altijd. Ik doe altijd een vetstof erin
Ik had een groenteburgertje van de Lidl willen aanpakken, in de hoop dat het niet zou plakken enzo. Dus:
- keramische plaat op 9 (max) en pan erop.
- na 1,5 minuut watertest gedaan, maar ik kwam maar niet op een punt van het leidenfrost effect, hoe lang ik de pan ook liet staan.
- olie/boter erin (ja ja, geen avocado-olie of échte boter, maar blueband margarine) en over de bodem verdeeld terwijl de plaat terug op 5 stond
- daarna de groenteburger erin en vanaf gebleven. Na enkele minuten dacht ik, laat ik em eens omdraaien want hij zal nu wel losgelaten zijn....nope :N
[Afbeelding]

Dus ik kon allemaal stukjes van de pan af schrapen.

Vreemd genoeg lukt het met 2 eieren wél de eerste keer (ook zonder dat leidenfrost testje).
Helaas heb ik dit ook vaak genoeg meegemaakt. Sommige vega(n) in elkaar geknutselde producten gaan prima en sommige zijn hopeloos en gaan gewoon kapot. Probeer voor elk product te onthouden of het wel of niet in een rvs pan kan, dan gebruik je daarvoor een antiaanbakpan, plaatstalen pan of oven/airfryer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Hier elke dag blijer met mijn De Buyer Carbone plus van 28cm. Een genot om te gebruiken. Na wat kleine dingetjes bij het seasonen is ie nu echt lekker ingebakken, en glijdt alles door de pan. Valt me op hoe strak je em op temperatuur kunt “vastzetten” en hoe snel ie ook weer reageert als je omhoog of omlaag wilt. Ik gebruik em trouwens op een inductie fornuis en dat gaat ook heel goed. Voor het geld (35 euro) een nobrainer wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:45
Iemand advies voor een goeie pannenset onder de 100 euro.

Onze Tefel serie houd er een beetje mee op op dit moment

We koken Inductie op een Bora Pure

Graag iets meer informatie geven, wat bij je past is van veel meer afhankelijk dan enkel budget en warmtebron.

[ Voor 28% gewijzigd door Ardana op 25-06-2025 13:07 ]

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

sten123 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:36:
Iemand advies voor een goeie pannenset onder de 100 euro.

Onze Tefel serie houd er een beetje mee op op dit moment

We koken Inductie op een Bora Pure
Wat versta je onder een pannenset? Wat voor soort en hoeveel pannen heb je nodig?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:45
Koekenpan
Hapjespan/wokpan

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je de TS al gelezen?
Je geeft oprecht erg weinig informatie.
Deze vraag komt elke pagina ongeveer wel terug.

Welke modellen twijfel je tussen? En waarom? Wat zoek je in een goede pan en welke afmetingen wil je?
Kun je een beetje koken en afwassen? Of wil je een simpele action anti aanbak pan en vervang je die elk jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
En waar zat je zelf aan te denken na het doorlezen van bijvoorbeeld de afgelopen 2 maanden in dit topic?

En wat voor een kokers zijn jullie?
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste