olafmol schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:00:
[...]
Tnx! Deze topic heeft 330 pagina’s, waar kan ik de relevante wiki linkjes vinden?
Als ik het dus goed snap zeg jij dat voor niet-drogende olie je ca 20c boven het rook punt moet gaan zitten, maar dat je bij drogende olie mogelijk wel lager kunt gaan zitten, maar dan wel echt tijd en hele dunne laagjes en vaker moet herhalen? (Wat op zich bij niet drogende olie ook een goed idee is)
Er zijn wat posts gepind, wellicht dat er daar wat tussen staat. Met de zoekfunctie zou er ook eea naar boeven moeten komen.
Één laagje lijnzaad. En dan gaan koken.

En zo'n laagje kan/mag best een jaar of langer mee gaan afhankelijk van wat je allemaal kookt.
Als je er heel erg blij van wordt of als het niet lukt in een keer een uniform laagje aan te brengen kan je natuurlijk prima meerdere laagjes erop bakken.
fwiw: zonnebloemolie komt in heel veel soorten en kwaliteiten. Ik heb er nu bijvoorbeeld al 3 in huis.
In principe doe je er goed aan een olie te gebruiken met een hoog linolzuur gehalte en zou je een "gezonde" high oleic zonnebloemolie moeten vermijden voor een beter resultaat.
Een koud geperste zonnebloemolie zou een semi-drogende olie moeten zijn. Mja, waar koop je dat...
Een laagje gemaakt met lijnzaad wordt inderdaad knetterhard en heeft zo'n beetje de grootste ketting die je veilig thuis kunt maken (lees: meest non-stick). En als je je plaatstalen pan niet voorbereid valt dat er inderdaad uit.
Je kunt je pan blauwen, dat zorgt voor een poreuze structuur op de pan waar de lijnzaad polymeer aan vast kan klampen. Geeft een bijzonder robuust resultaat.
Mijn gietijzeren pan is praktisch bulletproof erdoor, daar maak ik geregeld shakshuka in zonder problemen.
Als ik met een lastig product ga werken en m'n RVS koekenpan is bezet of als ik gewoon meer oppervlakte nodig heb dan brand ik wel eens snel een sacrificial laagje zonnebloemolie bovenop het lijnzaad in de plaatstalen pannen.
Voorzetje wiki's:
Drogende olie:
Wikipedia
Joodadditiegetal:
Wikipedia
Blauwen:
Wikipedia
Als je daar wat sleutelwoorden uit pikt kom je vast snel genoeg waar je wilt zijn.