Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
miicker schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:15:
[...]

Ja die kwam ik dus ook tegen, maar zie het handvat. Die op mijn afbeelding zijn andere pannen.
Antiaanbaklaag vind ik niet zo'n probleem, zolang het maar geen PFAS is, volgens de verkoper was het dat niet en was dit "gezond".

Edit: dit was gewoon een foto van het schap, ik heb idd geen 4 maten koekenpannen nodig :P
Laat je niet trucen door andere anti aanbak lagen die ook PFOA het milieu in gooien. Er is maar een fabrieksaf semi-milieuvriendelijke anti aanbak laag: keramisch.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
PFOA en PFOS zijn twee typen PFAS die al een jaar of 10 verboden zijn. Maar het is inderdaad nog steeds zeer slecht voor milieu (en vermoedelijk ook de gezondheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
jhr27 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:43:
[...]

Mijn moeder maakt wel eens tamagoyaki maar ik wist niet dat dit in rvs kon. Dacht dat je er zo'n speciaal pannetje voor dient te gebruiken en die hebben altijd een vorm van een antiaanbaklaag.
Ik heb geen rechthoekig pannetje en heb dus uiteindelijk wat meer snijverlies. Maar dat geeft niet, want ik heb nog een hoop te leren en moet dus proeven.

Anti-aanbak is overrated, dat kan écht prima zonder. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
jhr27 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:46:
[...]

Wat jij met spek of salami met een pannenkoek hebt heb ik precies hetzelfde met omeletten waar je groente in doet in een rvs koekenpan. Wordt vaak helemaal zwart. Iemand een tip daarvoor? Op YouTube is een filmpje te vinden maar dit is duidelijk een ranzig omelet.
De vulling heet sauteren in een sauteerpan voordat je het toevoegt aan de 40% gare omelet en shapen door op de rand te bollen naar een halve maan.

Als de groenten niet gegaard zijn en/of ze nog veel vocht bevatten als ze bij het ei gaan dan lukt het mij zelfs niet in een splinternieuwe ptfe pan.
Maar groenten zijn zo sowieso zo groen, dat kan je prima vervangen door spek. Of salami. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
jhr27 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:46:
[...]

Wat jij met spek of salami met een pannenkoek hebt heb ik precies hetzelfde met omeletten waar je groente in doet in een rvs koekenpan. Wordt vaak helemaal zwart. Iemand een tip daarvoor? Op YouTube is een filmpje te vinden maar dit is duidelijk een ranzig omelet.
Als groente zwart wordt dan houdt het gewoon te lang contact met de pan c.q. wordt te heet. Nu is dat logisch als het blijft plakken, maar dan zou ik het ook niet zo snel meer los bikken om op te eten. Bij een omelet is dat dan lastiger, want dan houd je een halve over.
Mijn ervaring met ei in RVS is dat het in feite moet kunnen drijven op het vet. Dat betekent niet dat je er een half pakje boter in moet gooien, maar wel dat je niet weg komt met dat eetlepeltje olie wat vaak als maximum gezien wordt bij bakken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:01
jhr27 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:14:
[...]
Wordt een leuk klusje om die onderkant te drogen als je met de hand afwast. Concept klinkt wel erg goed voor de nog bestaande gasaansluitingen, maar voor €110 een pan kopen die niet voor de inductieplaat geschikt is, is ook wel jammer. Je kunt namelijk ook niet een inductieadapter gebruiken.
Volgens het krantenartikel kookt nog minstens 85% van de wereldbevolking op gas of open vuur. En in NL 'meer dan de helft'. Evenals de uitvinder zelf. Met name dat laatste heeft gezorgd voor deze uitvinding.
Bij inductie zal de 'winst' ook veel minder zijn denk ik, maar goed dat is gewoon een aanname van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
rvrrr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:09:
[...]

Ik heb deze 3 laags RVS wok van Dille & Kamille sinds een aantal weken en vind hem echt super fijn.
Gebruik hem natuurlijk als wok maar ook als hapjes pan voor van alles. Heb er gisteren zelfs soep in gemaakt maar zoek nog wel een goede deksel, heb alleen grote anti spat deksels met allerlei gaten er in.
Tnx! Kan je er ook makkelijk rijst en noodles in bakken voor bv nasi goreng of pad Thai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Piemol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:51:
7 mei in de krant: Effium pannen: Chefs prijzen superpan / 50% besparing op gas
De site van de Nederlandse makers:
https://effium.com/products/effium-pan-1?abtr=true
De pan heeft een keramische coating van het bedrijf Ilag, bij beschadiging ervan kun je het laten recoaten.
Qua prijs lijkt het mij een heel aardige pan, alleen heb het zelf niet zo op 'coatings'.Ook al weet ik niet wat keramische coating precies inhoudt.
Ben wel benieuwd hoe lang die keramische coating het uithoudt, want vaak is keramiek nog gevoeliger dan klassieke PFAS based anti aanbak coatings. Zeker als je de temp zo snel en zo hoog kunt krijgen in deze pan lijkt me dat oppassen geblazen om te voorkomen dat de coating “desintegreert”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
jhr27 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Wordt een leuk klusje om die onderkant te drogen als je met de hand afwast. Concept klinkt wel erg goed voor de nog bestaande gasaansluitingen, maar voor €110 een pan kopen die niet voor de inductieplaat geschikt is, is ook wel jammer. Je kunt namelijk ook niet een inductieadapter gebruiken.
Qua drogen is het toch exact hetzelfde als de vaatwasser? Gewoon niets doen en wachten tot hij droog is? Ik laat pannen met regelmaat aan de lucht drogen, tenzij ik ze snel in de lade wil hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Zeer interessante video over PFAS en de andere varianten en de gevaren er van. Ik heb de volle 54 minuten gekeken en vond het erg verhelderend. Kort samengevat de punten die ik er uit heb gehaald:
- PFAS in pannen is zo erg niet, aangezien je lichaam dit niet kan opnemen en het je lichaam weer verlaat. Ook wanneer de antiaanbaklaag los komt. Het grootste gevaar zit hem in te heet stoken van de pan;
- PFAS is met name gevaarlijk in kant-en-klaar maaltijden en magnetron popcorn;
- PFAS is met name aanwezig in drinkwater in gebieden rondom fabrieken waar met PFAS gewerkt wordt, luchthavens en militaire gebieden;
- Als je je PFAS niveau wil verlagen kun je bloed doneren :+

Ook een zeer handige kaart om te zien waar PFAS hotspots zich bevinden, deze is specifiek voor Europa:
https://foreverpollution.eu/map/

Gelukkig kleurt Nederland niet volledig rood.... :|

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@miicker Je eerste dash bedoel je PTFE ipv PFAS. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:06
Video ook gekeken. Vond vooral de informatie over de hoeveelheden interessant. Wanneer het gevaarlijk wordt geacht in zowel drinkwater als het bloed.
miicker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:46:
- PFAS in pannen is zo erg niet, aangezien je lichaam dit niet kan opnemen en het je lichaam weer verlaat. Ook wanneer de antiaanbaklaag los komt. Het grootste gevaar zit hem in te heet stoken van de pan;
Ik vind dat laatste zelf toch vrij risicovol. Wat is te warm precies? Ja, 350 graden Celsius. Maar je hebt geen temperatuursensor in je pan.
Het kan je zomaar gebeuren dat je vergeet dat je een pan op het vuur hebt.

Ik zou toch willen zien dat de EU PFAS in pannen in de ban doet. Met roestvrij staal, keramiek, gietijzer en carbon staal zijn er genoeg alternatieven.

[ Voor 6% gewijzigd door Fleximex op 15-05-2025 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
miicker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:46:
[YouTube: The Biggest Chemical Cover-up in History]

Zeer interessante video over PFAS en de andere varianten en de gevaren er van. Ik heb de volle 54 minuten gekeken en vond het erg verhelderend. Kort samengevat de punten die ik er uit heb gehaald:
- PFAS is met name gevaarlijk in kant-en-klaar maaltijden en magnetron popcorn;
- PFAS is met name aanwezig in drinkwater in gebieden rondom fabrieken waar met PFAS gewerkt wordt, luchthavens en militaire gebieden;
- Als je je PFAS niveau wil verlagen kun je bloed doneren :+

Ook een zeer handige kaart om te zien waar PFAS hotspots zich bevinden, deze is specifiek voor Europa:
https://foreverpollution.eu/map/

Gelukkig kleurt Nederland niet volledig rood.... :|
Off topic maar toch, uitgaande van je samenvatting is pfas een veel groter gevaar dan dat. Ik laat in het midden of ik denk dat dat is omdat de kennis er nog niet is door onvoldoende meten of dat de kennis niet naar buiten wordt gebracht omdat dat onprettig is.

Het nieuws gemist dat sterk afgeraden wordt eieren van hobby-kippen te eten, omdat je met 1 ei per week al over de grens gaat? De uitkomsten van extreem hoog niveau pfas in Franse wijn? Pfas is bijna overal aanwezig en het blijft, aard van het beest.
Je ademt het in met een inhaler voor asthma. Die vorm volgens de kenners betrekkelijk onschuldig in het lijf maar daarbuiten verandert het naar een minder onschuldige vorm. Je maakt je schoenen er waterdicht mee, en kleding, en tassen etc. Het wordt gebruikt om meubelstoffen water- en vet-afstotend te maken. Het wordt gebruikt in smeermiddelen. In make-up (watervast?). Pizzadozen. De milieupositieve papieren bekers en rietjes. Bakpapier. En ja, drinkwater en tefalpannen.

Vaak wordt het gevaar ingeschat per product, maar omdat het overal is, is dat een twijfelachtige methode.

De industrie verdient z'n geld er mee, mensen genieten van de voordelen en de, zich opstapelende problemen, laten we liever zoveel mogelijk onbelicht?

Ik probeer het te mijden waar ik kan. Niet dat ik de illusie heb dat dat voor mij persoonlijk veel helpt (2 ltr kraanwater per dag drinken helpt ook niet). Maar ik hoop dat er langzaam meer bewustwording komt van de omvang van het probleem.

Juist om die reden reageer ik op je post. Ik proefde bijna iets van mwah, het valt misschien nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Aangezien ik een inductieplaat heb, en de spoelen een pan niet helemaal gelijkmatig verwarmen, denk ik dat ik mijn nieuwe De Buyer Carbone Plus pan toch maar in de oven ga seasonen. Ik gebruik daarvoor gewone huis tuin en keuken zonnebloemolie.

Paar check vraagjes:

- ik begrijp dat ik de pan ondersteboven in de oven moet zetten, om het "poolen" van olie te voorkomen?
- aangezien het rookpunt van zonnebloemolie 232C is, denk ik dat ik met een oven stand van 250C wel goed moet zitten?
- door de steel en mijn formaat oven kan ik de pan niet mooi in het midden plaatsen, maar schuin van het midden aan de zijkant, is dat een probleem? Warmteopbouw in de oven is wel verschillend op verschillende plekken nl
- maakt het nog uit of ik de hetelucht stand van de oven wel of niet gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaverok
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-08 15:49
Wij hebben de overstap gemaakt van gas koken naar inductie en ik merk dat mijn oude pannen op zijn (krassen erin + krom getrokken waardoor ze niet gelijkmatig meer warm worden).
Ik ben dus bezig met kijken naar een nieuwe set koekenpannen, maar vind het toch lastig om een keuze te maken.
De nieuwe pannen moeten relatief makkelijk in onderhoud zijn, niet na elk gebruik in de vaatwasser is geen probleem. Goed warmte geleiden op inductie en tevens ook mooi egaal warm worden.
Verschillende gerechten erin kunnen bereiden, van vlees, groenten tot complete 1-pans gerechten inclusief saus.
Verder moeten de pannen handelbaar blijven en dus niet té zwaar zijn.

Ik zoek een setje (hoeft niet van 1 merk te zijn) van een 20-24-26cm koekenpan + hapjespan. Op internet kom ik wat tegenstrijdige dingen tegen:

Onyx cookware https://onyxcookware.nl/: Deze pannen komen uit verschillende tests er goed uit, maar op fora lees ik weer tegenstrijdige verhalen erover.
PrimeCook pannen https://www.primecook.nl/...oekenpan-24-cm-pfas-vrij: Deze komen ook op verschillende sites goed uit de tests. Maar ik kan op fora helemaal niks hierover vinden, vraag me dus af of die goede reviews niet allemaal gesponsord zijn.

Ik lees ook veel over de usual suspects zoals BK, Demeyere, Greenpan en Le Crueset. Ik vraag me af wat hierin het verschil is en waarop te letten.

Verder twijfel ik of RVS goed bij ons past qua kookstijl, ik kan me denk ik prima aanpassen aan de kookstijl van RVS maar ik vraag me af of mijn vrouw dit ook kan. Ze is meer van het vol gas en zo snel mogelijk alles klaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:25
Raaverok schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:08:
Wij hebben de overstap gemaakt van gas koken naar inductie en ik merk dat mijn oude pannen op zijn (krassen erin + krom getrokken waardoor ze niet gelijkmatig meer warm worden).
Ik ben dus bezig met kijken naar een nieuwe set koekenpannen, maar vind het toch lastig om een keuze te maken.
De nieuwe pannen moeten relatief makkelijk in onderhoud zijn, niet na elk gebruik in de vaatwasser is geen probleem. Goed warmte geleiden op inductie en tevens ook mooi egaal warm worden.
Verschillende gerechten erin kunnen bereiden, van vlees, groenten tot complete 1-pans gerechten inclusief saus.

Ik zoek een setje (hoeft niet van 1 merk te zijn) van een 20-24-26cm koekenpan + hapjespan. Op internet kom ik wat tegenstrijdige dingen tegen:

Onyx cookware https://onyxcookware.nl/: Deze pannen komen uit verschillende tests er goed uit, maar op fora lees ik weer tegenstrijdige verhalen erover.
PrimeCook pannen https://www.primecook.nl/...oekenpan-24-cm-pfas-vrij: Deze komen ook op verschillende sites goed uit de tests. Maar ik kan op fora helemaal niks hierover vinden, vraag me dus af of die goede reviews niet allemaal gesponsord zijn.

Ik lees ook veel over de usual suspects zoals BK, Demeyere, Greenpan en Le Crueset. Ik vraag me af wat hierin het verschil is en waarop te letten.

Verder twijfel ik of RVS goed bij ons past qua kookstijl, ik kan me denk ik prima aanpassen aan de kookstijl van RVS maar ik vraag me af of mijn vrouw dit ook kan. Ze is meer van het vol gas en zo snel mogelijk alles klaar hebben.
Op basis van je laatste opmerking .. koop die Ikea Sensuell koekenpan om te proberen .. om zo een gevoel te krijgen wat jij, maar voornamelijk je vrouw, van RVS vind. Mijn vrouw vind gewicht belangrijk en hoe makkelijk de pan te hanteren is ...en die vind al snel een pan te zwaar. Dus die wil dus nog wel de tefal aluminium antiaanbaklaag pan .. voornamelijk vanwege het gewicht.

En als je na een paar maandjes denkt ..dit wordt het wel ..ga dan pas kijken naar andere pannen. En een set van 24, 26, 28 klinkt leuk ... Maar wij zouden bijvoorbeeld prima uit de voeten kunnen met slechts eentje van 24cm en een kleinere van bijvoorbeeld 20cm voor twee kleine biefstukjes of zo. En je kan natuurlijk ook variëren in soort ...dus een RVS voor gemak en een plaatstaal voor alleen vlees bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Ik gebruik steeds vaker onze kleine grill pan van Staub. Die werkt erg goed en vlees blijft er wat mijn partner en mij betreft echt lekkerder in, minder droog. De pan is klein, 23x23cm, maar voor 2 personen zeker voldoende. Wat we er zoal op grillen is tosti's, kipfilet, hamburgers, tartaartjes, ossehaas, varkenshaas etc. Altijd lekker. Misschien een idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGRrpr66Iyykbse1u-7fuYDfRno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRga2qwkIgW36zpqMEZXeUp9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Raaverok schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:08:

Bij inductie maakt het eigenlijk niet uit dat pannen wat krom of bol zijn. Als de pannen niet goed opwarmen is het vaak het resultaat van ofwel de aansturing en/of positie van de inductie spoelen, of het materiaal van de pan. Hoe meer ijzer deeltjes erin zitten, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
olafmol schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:46:
Aangezien ik een inductieplaat heb, en de spoelen een pan niet helemaal gelijkmatig verwarmen, denk ik dat ik mijn nieuwe De Buyer Carbone Plus pan toch maar in de oven ga seasonen. Ik gebruik daarvoor gewone huis tuin en keuken zonnebloemolie.

Paar check vraagjes:

- ik begrijp dat ik de pan ondersteboven in de oven moet zetten, om het "poolen" van olie te voorkomen?
- aangezien het rookpunt van zonnebloemolie 232C is, denk ik dat ik met een oven stand van 250C wel goed moet zitten?
- door de steel en mijn formaat oven kan ik de pan niet mooi in het midden plaatsen, maar schuin van het midden aan de zijkant, is dat een probleem? Warmteopbouw in de oven is wel verschillend op verschillende plekken nl
- maakt het nog uit of ik de hetelucht stand van de oven wel of niet gebruik?
Na wat ge-google zie ik ook wat claims dat de chemische reactie die de coating
hecht aan het materiaal, ook op lagere temperaturen dan het rookpunt plaatsvindt. Wel interessant. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
olafmol schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Na wat ge-google zie ik ook wat claims dat de chemische reactie die de coating
hecht aan het materiaal, ook op lagere temperaturen dan het rookpunt plaatsvindt. Wel interessant. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Ja. Zolang je een drogende olie gebruikt werkt dat prima.
Geraffineerde zonnebloemolie wordt een gum/gelei, dat zal niet werken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dus @olafmol lijnzaadolie gebruiken. Dat is zo'n drogende olie.
In dit topic vaker besproken, dus genoeg over te vinden.

Deze heb ik de laatste keren gebruikt: https://www.ah.nl/product.../teutoburger-lijnzaadolie

Rookpunt van 110 oid, dus oven rond de 130 moet genoeg zijn. Als het daarna nog niet uitgepolymeriseerd is gaat de reactie nog wel verder. Koud kan, maar gaat erg lang duren.

De laag die je hiermee krijgt is ook een stuk harder/duurzamer dan met de olie die je gebruikt met koken (zoals zonnebloem, arachide, etc). Nadeel is dat lijnzaadolie beperkt houdbaar is. In de koelkast is het wel wat te rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
defusion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:14:
Dus @olafmol lijnzaadolie gebruiken. Dat is zo'n drogende olie.
In dit topic vaker besproken, dus genoeg over te vinden.

Deze heb ik de laatste keren gebruikt: https://www.ah.nl/product.../teutoburger-lijnzaadolie

Rookpunt van 110 oid, dus oven rond de 130 moet genoeg zijn. Als het daarna nog niet uitgepolymeriseerd is gaat de reactie nog wel verder. Koud kan, maar gaat erg lang duren.

De laag die je hiermee krijgt is ook een stuk harder/duurzamer dan met de olie die je gebruikt met koken (zoals zonnebloem, arachide, etc). Nadeel is dat lijnzaadolie beperkt houdbaar is. In de koelkast is het wel wat te rekken.
Het punt dat de persoon in kwestie maakt is dat je juist *onder* het rook punt van de gebruikte olie kunt blijven, en dus ook gewoon bv met zonnebloemolie op een veel lagere temp kunt season en.
Als ik de wetenschap goed snep gaat het meer om de tijd icm zuurstof icm hele dunne laagjes, en niet om het “inbranden”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@olafmol Volgens mij alleen met een drogende olie, dus geen zonnebloem of arachide.
Die niet-drogende olieën hebben echt de (constante) temperatuur nodig om te polymeriseren. @Raymond P als amateur scheikundige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Wellicht te voor de hand liggend, maar een niet-drogende olie droogt dus niet (zomaar).
Het oxideert uiteraard wel, maar langzamer. Het wordt ook geen mooie lange polymeer als je het niet kataliseert (boven rookpunt).

Nu zal je onder het rookpunt vast ook wat hydrocarbons los kunnen breken om een laagje in je pan te krijgen, maar zelfs in het beste scenario krijg je met een niet-drogende olie geen harde (duurzame) non-stick laag in je pan.

@olafmol Als je meer info wilt dan de wiki linkjes die hier al eens zijn geplaatst kan je naar de wonderlijke wereld van verf kijken. Of de meubelmakerij raadplegen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Misschien geeft deze video meer informatie.
Het gaat specifiek over polymerisatie en smokepoint.

YouTube: NO SMOKE NEEDED. The ultimate guide to oven and stove top seasoning ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Sjamo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:42:
Misschien geeft deze video meer informatie.
Het gaat specifiek over polymerisatie en smokepoint.

YouTube: NO SMOKE NEEDED. The ultimate guide to oven and stove top seasoning ...
Deze video is idd hoe ik erbij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:34:
[...]

Deze video is idd hoe ik erbij kwam.
In deze video wordt lijnzaad ook afgeraden omdat het "te" goed zou zijn, laag gaat schilferen daardoor volgens de video. Zelf geen ervaring mee.

Wel met seasonen onder rookpunt en dat gaat hier uitstekend. Je moet alleen goed kijken wat je doet. Maar mij bevalt het uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Sjamo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:49:
[...]

In deze video wordt lijnzaad ook afgeraden omdat het "te" goed zou zijn, laag gaat schilferen daardoor volgens de video. Zelf geen ervaring mee.

Wel met seasonen onder rookpunt en dat gaat hier uitstekend. Je moet alleen goed kijken wat je doet. Maar mij bevalt het uitstekend.
En wat doe jij dan wel en niet? Alle tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Raymond P schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:42:
Wellicht te voor de hand liggend, maar een niet-drogende olie droogt dus niet (zomaar).
Het oxideert uiteraard wel, maar langzamer. Het wordt ook geen mooie lange polymeer als je het niet kataliseert (boven rookpunt).

Nu zal je onder het rookpunt vast ook wat hydrocarbons los kunnen breken om een laagje in je pan te krijgen, maar zelfs in het beste scenario krijg je met een niet-drogende olie geen harde (duurzame) non-stick laag in je pan.

@olafmol Als je meer info wilt dan de wiki linkjes die hier al eens zijn geplaatst kan je naar de wonderlijke wereld van verf kijken. Of de meubelmakerij raadplegen.
Tnx! Deze topic heeft 330 pagina’s, waar kan ik de relevante wiki linkjes vinden? :)

Als ik het dus goed snap zeg jij dat voor niet-drogende olie je ca 20c boven het rook punt moet gaan zitten, maar dat je bij drogende olie mogelijk wel lager kunt gaan zitten, maar dan wel echt tijd en hele dunne laagjes en vaker moet herhalen? (Wat op zich bij niet drogende olie ook een goed idee is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Tnx! Deze topic heeft 330 pagina’s, waar kan ik de relevante wiki linkjes vinden? :)
Als je bovenaan deze pagina Wikipedia invult in het zoekveld blijven er daar maar twee van over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:57:
[...]

En wat doe jij dan wel en niet? Alle tips zijn welkom :)
Ik doe het tegenwoordig zoals die man in z'n videos aangeeft. Meestal gebruik ik het recept zoals hij aangeeft in z'n video's omdat het erg makkelijk werkt. Maar soms gebruik ik ook gewoon zonnebloemolie of druivepit-olie.

Ik gebruik de inductie-plaat. Geen geplak en een laag die zich goed houdt ondanks gebruik van metalen scrub en zout. Dat is goed genoeg voor mij.

Wanneer ik laks ben met de pannen (te lang contact met water), dan maak ik de pan goed schoon en doe het opnieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
olafmol schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Als ik het dus goed snap zeg jij dat voor niet-drogende olie je ca 20c boven het rook punt moet gaan zitten, maar dat je bij drogende olie mogelijk wel lager kunt gaan zitten, maar dan wel echt tijd en hele dunne laagjes en vaker moet herhalen? (Wat op zich bij niet drogende olie ook een goed idee is)
Er zijn wat posts gepind, wellicht dat er daar wat tussen staat. Met de zoekfunctie zou er ook eea naar boeven moeten komen.

Één laagje lijnzaad. En dan gaan koken. :)
En zo'n laagje kan/mag best een jaar of langer mee gaan afhankelijk van wat je allemaal kookt.
Als je er heel erg blij van wordt of als het niet lukt in een keer een uniform laagje aan te brengen kan je natuurlijk prima meerdere laagjes erop bakken.

fwiw: zonnebloemolie komt in heel veel soorten en kwaliteiten. Ik heb er nu bijvoorbeeld al 3 in huis.
In principe doe je er goed aan een olie te gebruiken met een hoog linolzuur gehalte en zou je een "gezonde" high oleic zonnebloemolie moeten vermijden voor een beter resultaat.
Een koud geperste zonnebloemolie zou een semi-drogende olie moeten zijn. Mja, waar koop je dat...

Een laagje gemaakt met lijnzaad wordt inderdaad knetterhard en heeft zo'n beetje de grootste ketting die je veilig thuis kunt maken (lees: meest non-stick). En als je je plaatstalen pan niet voorbereid valt dat er inderdaad uit.
Je kunt je pan blauwen, dat zorgt voor een poreuze structuur op de pan waar de lijnzaad polymeer aan vast kan klampen. Geeft een bijzonder robuust resultaat.
Mijn gietijzeren pan is praktisch bulletproof erdoor, daar maak ik geregeld shakshuka in zonder problemen.

Als ik met een lastig product ga werken en m'n RVS koekenpan is bezet of als ik gewoon meer oppervlakte nodig heb dan brand ik wel eens snel een sacrificial laagje zonnebloemolie bovenop het lijnzaad in de plaatstalen pannen.

Voorzetje wiki's:
Drogende olie: Wikipedia
Joodadditiegetal: Wikipedia
Blauwen: Wikipedia

Als je daar wat sleutelwoorden uit pikt kom je vast snel genoeg waar je wilt zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Raymond P schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:39:
[...]

Er zijn wat posts gepind, wellicht dat er daar wat tussen staat. Met de zoekfunctie zou er ook eea naar boeven moeten komen.

Één laagje lijnzaad. En dan gaan koken. :)
En zo'n laagje kan/mag best een jaar of langer mee gaan afhankelijk van wat je allemaal kookt.
Als je er heel erg blij van wordt of als het niet lukt in een keer een uniform laagje aan te brengen kan je natuurlijk prima meerdere laagjes erop bakken.

fwiw: zonnebloemolie komt in heel veel soorten en kwaliteiten. Ik heb er nu bijvoorbeeld al 3 in huis.
In principe doe je er goed aan een olie te gebruiken met een hoog linolzuur gehalte en zou je een "gezonde" high oleic zonnebloemolie moeten vermijden voor een beter resultaat.
Een koud geperste zonnebloemolie zou een semi-drogende olie moeten zijn. Mja, waar koop je dat...

Een laagje gemaakt met lijnzaad wordt inderdaad knetterhard en heeft zo'n beetje de grootste ketting die je veilig thuis kunt maken (lees: meest non-stick). En als je je plaatstalen pan niet voorbereid valt dat er inderdaad uit.
Je kunt je pan blauwen, dat zorgt voor een poreuze structuur op de pan waar de lijnzaad polymeer aan vast kan klampen. Geeft een bijzonder robuust resultaat.
Mijn gietijzeren pan is praktisch bulletproof erdoor, daar maak ik geregeld shakshuka in zonder problemen.

Als ik met een lastig product ga werken en m'n RVS koekenpan is bezet of als ik gewoon meer oppervlakte nodig heb dan brand ik wel eens snel een sacrificial laagje zonnebloemolie bovenop het lijnzaad in de plaatstalen pannen.

Voorzetje wiki's:
Drogende olie: Wikipedia
Joodadditiegetal: Wikipedia
Blauwen: Wikipedia

Als je daar wat sleutelwoorden uit pikt kom je vast snel genoeg waar je wilt zijn.
Super, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:41
olafmol schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Tnx! Kan je er ook makkelijk rijst en noodles in bakken voor bv nasi goreng of pad Thai?
Nog niet gedaan om eerlijk te zijn, maar toch even gaan zoeken en kwam deze video tegen met wat mooi beeld materiaal van verschillend eten wat prima bakt in een rvs wok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
Ik las deze discussie een beetje en zag dat 'toko' werd aanbevolen, dus kocht ik een wokpan van toko4all. Ik vraag me af of ik een fout heb gemaakt en 'toko' niet echt verwijst naar deze specifieke winkel?

Hoe dan ook, de pan is aangekomen maar het handvat wiebelt een beetje en er zijn geen schroeven dus ik kan hem niet vastdraaien. Zou je zeggen dat het acceptabel is dat het handvat een beetje wiebelt, of kan ik misschien een hamer gebruiken om dit vast te draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDlrM4_AunkZ0bUHpWw73QgFtAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/3afFEFXav5jlaparR2WF4QaK.gif?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

Met toko wordt meestal een winkel bedoeld gespecialiseerd in oosters/Indonesisch eten of in ieder geval buitenlands. Vaak kleine winkeltjes ook met verse maaltijden en gerund door een oude onverstaanbare oma.

Al is amazing oriental een goed voorbeeld van een toko die fors groter is en met tig vestigingen.
Als je Googles op je woonplaats (of iets grotere woonplaats in de buurt voor kleine dorpjes) + toko, dan vind je er vast en zeker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

Hoe je iets vast "draait" met een hamer mag je mij wel uitleggen.

Tip: WKOA en retourneren

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@carefree7 toko is inderdaad een algemene term. Maar je hebt dus al een pan.
Hoe ziet de onderkant van de bevestiging er uit?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Een beetje wiebelen is acceptabel. Vastdraaien met een hamer niet.

Wat je wel kunt doen met die hamer is een paar liefkozend corrigerende meppen erop geven.
Let wel: het moet liefkozend blijven anders kan je in de toekomst het bevestigen van een nieuw handvat vergeten.

Edit: op de steel richting de pan dus, zodat 'ie er verder in schuift.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 19-05-2025 14:08 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
Bedankt iedereen! Ik had het blijkbaar mis en het wiebelen komt door de manier waarop het hout aan het handvat vastzit. Ik heb de kleine schroef verwijderd en in plaats daarvan een langere schroef toegevoegd en deze goed aangedraaid, maar nog steeds een beetje wiebelig. Hoe dan ook, het is geen groot probleem en voelt anders als een mooie pan voor ~20 Eur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GigUoFnjMFMsD8gRamz_8ClCzZY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/FqysZhe4Nxm1Du8anMR8fXLI.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
Je kunt alsnog een tik geven op het deel waar het hout in het metaal gaat. Misschien zit het dan nog iets vaster.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Heerlijk dit topic. Voor alle info in het leven is er op Tweakers wel een topic beschikbaar _/-\o_ .

We zijn op zoek naar een nieuwe hapjespan. Huidige is een Le Crueset Les Forgëes 28cm. De eerdere koekenpannen van dit merk zijn al eerder overleden en hebben we vervangen voor RVS koekenpannen van WMF en Demeyre (bevallen eigenlijk even goed :? ). We bakken hier tegenwoordig bijna alles in, tot aan eieren en pannenkoeken aan toe. Perfect. Zelfs al bakt er iets aan, het is makkelijk schoon te krijgen met wat Pink Stuff.
Sommige dingen zijn echter lastig, gemarineerde kip bijvoorbeeld, het uitbakken van spekjes of vissticks. Hiervoor houden we één koekenpan met anti-aanbaklaag aan.

Een hapjespan/sauteerpan moet weer 28cm worden, rechte randen hebben en mijn voorkeur zou uitgaan naar RVS. Antiaanbaklaag hebben we liever niet meer. Keramisch al helemaal niet. Vrouwlief kijkt ook naar een gietijzeren braadpan (bijv. Staub) ter vervanging maar lang stoven doen we eigenlijk niet.
Doel is eenpansgerechten zoals nasi, roerbakmie, het maken van pastasaus etc. Meestal begin je dan met aanbakken van vlees. Zijn de braadpannen hiervoor geschikt of toch beter RVS? Het soms gemarineerde vlees of gehakt rul bakken is wel gevoelig voor aanbakken. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en ons kunnen helpen de keuze te maken? Nog aanraders? Koken doen we op inductie.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:15

ST10©DE

Dus.............

g-j-t schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:45:
Heerlijk dit topic. Voor alle info in het leven is er op Tweakers wel een topic beschikbaar _/-\o_ .

We zijn op zoek naar een nieuwe hapjespan. Huidige is een Le Crueset Les Forgëes 28cm. De eerdere koekenpannen van dit merk zijn al eerder overleden en hebben we vervangen voor RVS koekenpannen van WMF en Demeyre (bevallen eigenlijk even goed :? ). We bakken hier tegenwoordig bijna alles in, tot aan eieren en pannenkoeken aan toe. Perfect. Zelfs al bakt er iets aan, het is makkelijk schoon te krijgen met wat Pink Stuff.
Sommige dingen zijn echter lastig, gemarineerde kip bijvoorbeeld, het uitbakken van spekjes of vissticks. Hiervoor houden we één koekenpan met anti-aanbaklaag aan.

Een hapjespan/sauteerpan moet weer 28cm worden, rechte randen hebben en mijn voorkeur zou uitgaan naar RVS. Antiaanbaklaag hebben we liever niet meer. Keramisch al helemaal niet. Vrouwlief kijkt ook naar een gietijzeren braadpan (bijv. Staub) ter vervanging maar lang stoven doen we eigenlijk niet.
Doel is eenpansgerechten zoals nasi, roerbakmie, het maken van pastasaus etc. Meestal begin je dan met aanbakken van vlees. Zijn de braadpannen hiervoor geschikt of toch beter RVS? Het soms gemarineerde vlees of gehakt rul bakken is wel gevoelig voor aanbakken. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en ons kunnen helpen de keuze te maken? Nog aanraders? Koken doen we op inductie.
Ik heb een Sigg RVS hapjespan, dikke bodem wordt mooi gelijkmnatig heet. De juiste hoeveelheid olie/boter en een goede temperatuurcontrole zijn volgens mij key.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol

Omdat mijn “wok” met keramische anti aanbak versleten is, heb ik laatst eens roerbak-noodles in mijn RVS hapjespan van Zwilling gemaakt. Dat ging verrassend goed. Idd eerst vlees, toen groenten, en als laatste de gekookte en afgekoelde noodles. Ook met nasi op deze manier geen problemen. Zonnebloem olie gebruikt, niet te zuinig en flink op temperatuur laten komen. Ik werk met inductie btw.
Enige wat ik wat onhandig vond is dat de rand relatief laag is dus bij het rond scheppen en roeren was dat soms wat rommelig. Daarom denk ik dat ik eerder een conische RVS sauteer pan met hoge randen, of een RVS wok achtige pan, zou kiezen.

Ik denk trouwens dat direct rijst of noodles wokken zonder dat er al iets in is gegaan wel wat lastiger zou zijn. Maar dat heb ik niet geprobeerd, is meer gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Hier gebruiken we deze voor gerechten als nasi, macaroni etc. Ook soms voor vlees. Ook geschikt voor aardappeltjes en groenten wat mij betreft. Is er dacht ik ook in 28cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxBn3Cy5WaGxiJdxaWh_76hUiB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG6nAv3tpwV85I2sK8vaqxKz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Hier nog een keertje onze hapjespan .. officiëel is het een lage kookpan .. maar hij werkt perfect als hapjes pan met rechte wanden. Ik doe er het zelfde mee als @Sjamo .. maar met dus meer "grond oppervlakte" (beide zijn 24cm aan de bovenkant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE0hplN-Rm_9oP6chWituFvx9NM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zYMMMlDkqAquYIQUFpY9gxPC.png?f=fotoalbum_large
Link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
Dank voor de tips en ervaringen met de RVS hapjespannen. Net een Demeyere Apollo 28 cm sauteerpan besteld. We gaat het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Iemand ervaring met dit soort pannen van de Action?"
https://www.action.com/nl...2/blue-diamond-koekenpan/

Zijn nu in de aanbieding voor €9,95 en zou (quote) een "diamantgeïnfuseerde anti-aanbaklaag" hebben. Volgens de verpakking is hij PFAS vrij.
Afbeeldingslocatie: https://action.com/hostedassets/CMSArticleImages/39/08/3208912_4894871055285-111_01_20241022080312.png

Is zoiets dan veilig, of zitten hier dan weer andere stoffen in die ik beter kan vermijden?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:15

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
g-j-t schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:40:
Dank voor de tips en ervaringen met de RVS hapjespannen. Net een Demeyere Apollo 28 cm sauteerpan besteld. We gaat het zien.
Uitstekende keuze! Ik gebruik deze pan ondertussen al jaren met groot plezier voor veel uiteenlopende gerechten.

Tenminste, ik heb het over deze pan: https://www.zwilling.com/...%2F-48-l/40850-767-0.html

Of bedoel je deze? https://www.zwilling.com/...=energy-conscious-cooking

@miicker Niet doen, is rotzooi. Ga je geen lang plezier van hebben en zal niet lekker bakken.
Type coating: RVS anti-aanbaklaag
8)7 _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door bvk op 21-05-2025 00:56 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
miicker schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 00:32:

Zijn nu in de aanbieding voor €9,95 en zou (quote) een "diamantgeïnfuseerde anti-aanbaklaag" hebben. Volgens de verpakking is hij PFAS vrij.
[Afbeelding]

Is zoiets dan veilig, of zitten hier dan weer andere stoffen in die ik beter kan vermijden?
Zoiets is veilig.
Aanvullend op hierboven: voor incidentieel gebruik zou ik het niet erg vinden om in huis te hebben.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
bvk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 00:51:
[...]

Uitstekende keuze! Ik gebruik deze pan ondertussen al jaren met groot plezier voor veel uiteenlopende gerechten.

Tenminste, ik heb het over deze pan: https://www.zwilling.com/...%2F-48-l/40850-767-0.html

Of bedoel je deze? https://www.zwilling.com/...=energy-conscious-cooking

[...]
De laatste hebben we besteld. We wilden weer rechte randen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
teot schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:29:
Zijn er nog andere conische sauspannen van 16 cm dan de Demeyere Apollo 7?

Ik heb de 20 cm conische sauspan van Scanpan en die werkt erg prettig. Die is wel een beetje groot als je wat bearnaise of soortgelijks gaat maken, dus ik ben op zoek naar een kleinere variant.

Vereisten zijn:
  • RVS
  • Meerlaags door bodem en wanden vanwege de betere warmteverdeling (dit lijkt de moeilijkste eis te zijn)
  • Conische wanden, geen rechte wanden
  • Maximaal 16 cm
Ik kom genoeg conische rvs-sauspannen van 16 tegen, zoals deze en deze, maar alleen de bodem is in meerdere lagen en niet de wanden.
Terugkomend hierop, ik heb uiteindelijk de Apollo 7 kunnen kopen voor €115. Erg blij mee, de bearnaisesauzen gaan heel soepel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
miicker schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 00:32:

[Afbeelding]

Dit is een pan met een keramische anti-aanbak coating. Daar zit geen PFAS in, maar is (in mijn ervaring) mss nog wel wat gevoeliger voor slijtage dan een PFAS-based non-stick. En als ie gaat slijten dan kunnen er nog steeds stukjes coating loskomen. Dus wel ff opletten op hoe je de pan gebruikt qua temperatuur, vetstof en metalen voorwerpen. Verder natuurlijk prima prijsje. Dat van die diamanten zou ik voor kennisgeving aannemen verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Vraagje over RVS woks: DeMeyere heeft 7-laags RVS woks in hun assortiment, Habonne heeft 3-laags RVS woks. Ik neem aan dat de 7-laags warmte langer vasthoudt, door de dikte/massa, en daardoor langer nodig heeft om op temp te komen, maar ook langer warm blijft, meer als een gietijzeren pan?

Voor de eigenaren van 7-laags RVS "wokkers": is dat juist handig, of minder prettig? Ik kan me voorstellen dat sneller opwarmen, maar ook sneller afkoelen, wat meer controle geeft over het proces?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@olafmol Die laagjes voegen niet noodzakelijk massa toe, ze zijn bedoeld voor efficient transport van hitte wat leidt tot (idealiter) een uniforme verdeling.
1 laag RVS van 2mm zal meer wegen dan eenzelfde 7 laags pan met aluminium laagjes, want soortelijke massa. De eerste zal meer warmte vast kunnen houden en daardoor makkelijker temperatuur stabiel blijven.

Een 7 laags pan zal wel sneller afkoelen c.q. warmte overdragen. Wat wenselijk is is afhankelijk van wat je gaat doen met de pan.

Persoonlijk heb ik liever knetterhete wangen en een koude bodem in de wok. Als het vocht op de bodem aan de kook is dan hoeft daar voor mij geen energie meer naartoe, dat heb ik liever beschikbaar op de wang om te karamelliseren.

Disclaimer: ik heb geen 7 laags wok. Ooit een 5 laags gehad en blij dat ik daarvan af ben, roerstoven van wereldgerechten past niet in mijn repertoire. :P

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 12:29
olafmol schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:23:
Vraagje over RVS woks: DeMeyere heeft 7-laags RVS woks in hun assortiment, Habonne heeft 3-laags RVS woks. Ik neem aan dat de 7-laags warmte langer vasthoudt, door de dikte/massa, en daardoor langer nodig heeft om op temp te komen, maar ook langer warm blijft, meer als een gietijzeren pan?

Voor de eigenaren van 7-laags RVS "wokkers": is dat juist handig, of minder prettig? Ik kan me voorstellen dat sneller opwarmen, maar ook sneller afkoelen, wat meer controle geeft over het proces?
Ik heb een 5 laags sauteer pan van Demeyere. Fantastisch ding! Gekocht als vervanging van wok/hapjespan.
Warmt snel op vooral.
Flinke aanschaf voor een pan, maar we zijn er enorm blij mee. (daar tegenover staat dat de dure koekenpan die te snel stuk ging werd vervangen door een ikea 365 pan voor 17,5 euro :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Cliffie

Trompetslet

Zoals zoveel mensen de laatste tijd, ben ik op zoek naar een mooie betaalbare RVS koekenpan. Nu weet ik wel dat de voorkeur is om een zogenaamde 3-ply pan te nemen.

Ik heb 2 modellen op het oog, zeker omdat daar keuze in diameter in is:

BK Bright RVS
Tefal Virtuoso RVS

Van de BK weet ik dat deze 3-ply is, maar van de Tefal kan ik dat niet vinden.

Mensen ervaringen of voorkeur voor 1 van deze 2, of eventueel een ander alternatief, waarbij ik de keuze heb uit 24 en 28 cm diameter?

Dank!

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
Cliffie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:58:
Zoals zoveel mensen de laatste tijd, ben ik op zoek naar een mooie betaalbare RVS koekenpan. Nu weet ik wel dat de voorkeur is om een zogenaamde 3-ply pan te nemen.

BK Bright RVS
Tefal Virtuoso RVS

Mensen ervaringen of voorkeur voor 1 van deze 2, of eventueel een ander alternatief, waarbij ik de keuze heb uit 24 en 28 cm diameter?

Dank!
Wij hebben goede ervaringen met de WMF Profi RVS. Zeer fijne pan die wat ons betreft niet onderdoet voor een duurdere Demeyere die we ook hebben. Zelfs de kids kunnen er tegenwoordig een ei in bakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Cliffie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:58:

BK Bright RVS
Tefal Virtuoso RVS

Dank!
Ik lees goede verhalen over de Ikea Sensuell, 50 euro voor 28cm, 3ply: https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-60324544/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Laatst online: 15-09 10:54
olafmol schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Ik lees goede verhalen over de Ikea Sensuell, 50 euro voor 28cm, 3ply: https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-60324544/
Die heb ik ook en is een prima pan die ik met plezier gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Zojuist de Carbone plus (24 cm) binnen gekregen van de Buyer. Deze heeft een RVS handvat, wat minder snel heet wordt. Met een kind in huis dat ook af en toe wat bakt, wel zo prettig.
Dit topic heeft de doorslag gegeven om een de Buyer aan te schaffen, in de zoektocht naar pfas-vrij bakken. En ik houd van spullen die een leven lang mee gaan.

Tot nu toe ben ik gewend om op een goedkoop teflon koekenpan te baken (2 weken geleden weg gegooid) en gietijzer (zowel wel als niet geëmailleerd). Plaatstaal is nieuw voor me.
Hij is zwaarder (1,4 kg) dan ik dacht voor pan van 24 cm. Blij dat ik niet de 28 cm heb besteld 😬. Bovendien heb ik al een gietijzeren koekenpan in dat formaat. Voelt echt heel solide aan, top!

Behalve het inbakken, nog specifieke tips voor de eerste keer bakken om niet grandioos de mist in te gaan?
Ik zal ook nog eens goed dit topic doornemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SpWjOAQO_KdGgHNsSN21ELVJFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDcIW0o5VVxWegncIdXkjVc7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Cliffie

Trompetslet

olafmol schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Ik ook, maar ik wil ook een 24 cm, eigenlijk zoek ik een mooie set van 2, daarom de eerdergenoemde BK en Tefal.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Hmmm interessant patroon na 1,5 uur blauwen op 300C in de oven met boven/onder warmte. Ziet er wel cool uit maar vraag me af of dit aan de oven of aan het materiaal ligt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtcS06JzJk7O5YN_kxe2UowescA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYmOaWVmLVJwtnhbSYyZEKXO.jpg?f=fotoalbum_large

ChatGPT suggereert dat het mss aan het niet goed schoonmaken gelegen kan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 22-05-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@olafmol 300 graden is niet genoeg om te blauwen, daarvoor ga je richting de 400.
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@olafmol Dat patroon zit in het staal en heeft afaik te maken met het walsen. Ik heb er een met 60/40 print. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Raymond P schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:33:
@olafmol Dat patroon zit in het staal en heeft afaik te maken met het walsen. Ik heb er een met 60/40 print. :)
De pan nu 3x met lijnzaadolie op 140C in de oven geseasoned. Ziet er wel netjes uit, alleen de eerste keer had ie wat plakkerige circels op een bepaald gebied, maar die heb ik er gewoon af kunnen wassen en poetsen met warm water. De 2 seasoning sessies daarna kwam de pan er lekker glad uit.

Overigens had ik meer rookontwikkeling verwacht bij deze temperatuur, maar ik kon niet echt rook eraf zien komen, al rook het wel naar lijnzaadolie. Misschien kon ik het niet goed zien door de ovendeur, of is het in de oven gewoon minder?

Net een eerste eitje erin gebakken, dat ging zo-zo, bleef wel enigszins vastplakken in de pan, maar kon deze wel met een (plastic) spatel loskrijgen met beperkte schade. Ik verrmoed dat het kwam omdat het eitje net uit de koelkast kwam en nog koud was. Of het kan natuurlijk ook zijn dat de pan nog wat meer "patina" moet krijgen..

We gaan het meemaken, in ieder geval leuk proces :)

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 23-05-2025 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Kleine update, vandaag pannenkoeken erin gebakken, met zoutloze boter. Eerste pannenkoek was ff aftasten qua juiste warmtestand inductie, maar daarna ging het als een tierelier. Zie de bodem nu ook egaler en wat donkerder worden, en de lichtere vlekken die ik kreeg na het bakken van wat hamburgers zijn nu ook weggetrokken. Ik was ff bang dat de seasoning/coating daar was verdwenen, en dat ik overnieuw kon beginnen, maar het lijkt nu na de pannenkoeken met flink veel boter weer een stuk stabieler te worden. Valt me vooral op dat ik de temperatuur mooi "strak" kan houden en wat preciezer kan werken met deze pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29

Hier gebruiken we RVS pannen van Fissler. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Wij hebben zowel met als zonder antiaanbaklaag van Fissler en zijn over beiden tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 20:22
Ik zie dat Bol een actie heeft met Debuyer, maar dan specifiek de Mineral B Black editie. Die was ik nog niet eerder tegengekomen, maar ik vroeg me af wat nu precies het verschil is? Hij heeft een extra bewerking gekregen lees ik op internet, maar moet je deze zelf ook gewoon inbranden zoals normaliter? Of is dat nu juist al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:54
rwr_ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:50:
Ik zie dat Bol een actie heeft met Debuyer, maar dan specifiek de Mineral B Black editie. Die was ik nog niet eerder tegengekomen, maar ik vroeg me af wat nu precies het verschil is? Hij heeft een extra bewerking gekregen lees ik op internet, maar moet je deze zelf ook gewoon inbranden zoals normaliter? Of is dat nu juist al gedaan?
Mineral B-lijn wordt geleverd met een bijenwascoating om de pan te beschermen tegen roest. Echter geef je aan dat het hier om de "black editie" gaat. In de beschrijving van bol.com staat dit: de koekenpan is voorzien van een natuurlijke antiaanbakbescherming. Inbranden lijkt me dan niet nodig?

Just do it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Die hoef je niet meer te blauwen. De rest moet nog gebeuren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Ik maak veel gebriuk van een wok. Bijna elke dag voor het avondeten en soms ook voor lunch een omelet. De wok met antiaanbaklaag is versleten. Ik wil de wok daarom vervangen.

Als ik kook dan gaat het meestal zo:
  1. Pasta / rijst koken in een kookpan
  2. Gehakt rullen in een wok met Teflon-antiaanbaklaag
  3. Groente meewokken in de wok
  4. Een saus opwarmen in de wok
  5. Pasta / rijst afgieten
  6. Aan tafel, opscheppen, eten!
De wok wordt ook vaak gebruikt voor:
  • Knapperige aardappel blokjes bakker in olie (ruim olie voor krokante bite)
  • Omelet (ui, champignon, ham, kaas, kruiden) met deksel op wok
Ik wil de wok met Teflon-antiaanbaklaag weggooien. Ik weet dat een met olie ingebrande plaatstaal wok of gietijzeren wadjan ongeschikt is om (zure) pastasaus in op te warmen.

Mijn kapotte teflon wok heeft een diameter van 32 cm en inhoud van 5 liter. Dat heb ik gemeten door er water in te gieten tot de rand.

Ik dacht een RVS wok van vergelijkbare proporteis te kopen maar ik twijfel.

De productspecificatie van deze RVS wok van Demeyre varieert de inhoud per aanbieder:

Bij BOL zeggen ze 5 liter:
https://www.bol.com/nl/nl...VGuw.4_72.75.ProductTitle

Demeyre zelf zegt 3,5 liter:
https://www.zwilling.com/...50-207-0/40850-207-0.html

Kleiner dan 5 liter wil ik niet. Vanwege een klein fornius is groter dan 32 cm diameter ook niet geschikt.

Weet iemand wat de échte inhoud van de Demeyre Apollo 7 ⌀32 cm RVS wok is?
Is de genoemde Demeyre RVS wok wel een goede vervanger voor mijn kook routine?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Apollyon Bij kookpunt is ie ook 3,5 liter dus dat al het wel zijn. https://www.kookpunt.nl/demeyere-wok-32cm

Dat gezegd hebbende, wellicht bedoelen ze bruikbaar volume, niemand wokt tot de rand :P

Heb je geen kookwinkel in de buurt? Leuk om te vragen of ze willen meewerken aan dit experiment.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
@franssie Misschien bedoelen ze bruikbaar volume, maar hoe bepaal je het bruikbaar volume? Door de verschillende vormen is het moeilijk vergelijken tussen merken.

Er zijn hier geen kookwinkels in de buurt die de Demeyre 32 cm wok hebben. Online zijn ze ook al moeilijk leverbaar. Misschien zijn er leveringsproblemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Apollyon als je de hoogte van je eigen wok meet, en die vergelijkt met de hoogte van de nieuwe heb je denk ik een goede inschatting van in hoeverre ze overgenomen in inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Apollyon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:45:
Ik maak veel gebriuk van een wok. Bijna elke dag voor het avondeten en soms ook voor lunch een omelet. De wok met antiaanbaklaag is versleten. Ik wil de wok daarom vervangen.

Als ik kook dan gaat het meestal zo:
  1. Pasta / rijst koken in een kookpan
  2. Gehakt rullen in een wok met Teflon-antiaanbaklaag
  3. Groente meewokken in de wok
  4. Een saus opwarmen in de wok
  5. Pasta / rijst afgieten
  6. Aan tafel, opscheppen, eten!
De wok wordt ook vaak gebruikt voor:
  • Knapperige aardappel blokjes bakker in olie (ruim olie voor krokante bite)
  • Omelet (ui, champignon, ham, kaas, kruiden) met deksel op wok
Ik wil de wok met Teflon-antiaanbaklaag weggooien. Ik weet dat een met olie ingebrande plaatstaal wok of gietijzeren wadjan ongeschikt is om (zure) pastasaus in op te warmen.

Mijn kapotte teflon wok heeft een diameter van 32 cm en inhoud van 5 liter. Dat heb ik gemeten door er water in te gieten tot de rand.

Ik dacht een RVS wok van vergelijkbare proporteis te kopen maar ik twijfel.

De productspecificatie van deze RVS wok van Demeyre varieert de inhoud per aanbieder:

Bij BOL zeggen ze 5 liter:
https://www.bol.com/nl/nl...VGuw.4_72.75.ProductTitle

Demeyre zelf zegt 3,5 liter:
https://www.zwilling.com/...50-207-0/40850-207-0.html

Kleiner dan 5 liter wil ik niet. Vanwege een klein fornius is groter dan 32 cm diameter ook niet geschikt.

Weet iemand wat de échte inhoud van de Demeyre Apollo 7 ⌀32 cm RVS wok is?
Is de genoemde Demeyre RVS wok wel een goede vervanger voor mijn kook routine?
Had je een echte wok vorm (dus helemaal bol/rond lopend op de bodem).. of een Tefal wok met een grote platte bodem in het midden (meer wadjan vorm)? Die hadden wij en gebruikte we ook op de door jou beschreven manier .. maar ik ben dus overgestapt op een RVS pan met rechte wanden (dus geen Wok vorm) waarmee ik nu het zelfde doe. (Zie mijn andere posts hier in dit topic over de pan die we hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
franssie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:10:
@Apollyon als je de hoogte van je eigen wok meet, en die vergelijkt met de hoogte van de nieuwe heb je denk ik een goede inschatting van in hoeverre ze overgenomen in inhoud.
Dat dacht ik ook. De diameter aan de bovenkant is gelijk. De diameter aan de onderkant van Demeyre is 2 centimeter kleiner. De vorm / ronding van de zijkant wanden op de Demeyre wok lijkt ronder op de plaatjes. Dat zou 1,5 liter verschil in inhoud kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Apollyon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:04:
@franssie Misschien bedoelen ze bruikbaar volume, maar hoe bepaal je het bruikbaar volume? Door de verschillende vormen is het moeilijk vergelijken tussen merken.

Er zijn hier geen kookwinkels in de buurt die de Demeyre 32 cm wok hebben. Online zijn ze ook al moeilijk leverbaar. Misschien zijn er leveringsproblemen?
Heel simpel, je vult de wok tot de rand met magere yoghurt en doet dan een pan flip. Alles wat in de pan blijft zitten is bruikbaar volume. :9

Om een volume van 5 liter te krijgen op een diameter van 32cm moet de pan praktsich een perfecte halve bol zijn.
Dat is 'ie niet en de bodem is plat. Die 3.5 die Zwilling meldt lijkt mij dus plausibel.

Edit: ik gok dat Bol (de maten en) het volume van de omdoos vermeldt.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 28-05-2025 15:03 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
duvekot schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:38:
Had je een echte wok vorm (dus helemaal bol/rond lopend op de bodem).. of een Tefal wok met een grote platte bodem in het midden (meer wadjan vorm)?
Het is een Ikea Identisk:
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/au/en/images/products/identisk-wok-with-lid-grey__0097038_PE237248_S4.JPG

Het is meer een wadjan vorm dan een wok. De Identisk is van aluminium en antiaanbaklaag dus niet gietijzer. Ik vind de stabiliteit van een vlakke bodem een voordeel. Mijn fornuis is klein met goedkope gammele pannendragers. Misschien heb ik helemaal geen RVS wok nodig?
duvekot schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:38:
Die hadden wij en gebruikte we ook op de door jou beschreven manier .. maar ik ben dus overgestapt op een RVS pan met rechte wanden (dus geen Wok vorm) waarmee ik nu het zelfde doe. (Zie mijn andere posts hier in dit topic over de pan die we hebben)
Weet je hoe lang geleden je die gekocht hebt? Ik heb teruggelezen tot 2022 maar jouw pan nog niet in een post kunnen vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Apollyon op 28-05-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Apollyon duvekot in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

je kan zoeken op user in een topic, dan haal je dit soort dingen vrij snel boven water,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Fwiw: die pan is zeker 1.5 keer zo hoog als de 9(?) cm van Demeyere.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:00:
Om een volume van 5 liter te krijgen op een diameter van 32cm moet de pan praktsich een perfecte halve bol zijn.
Dat is 'ie niet en de bodem is plat. Die 3.5 die Zwilling meldt lijkt mij dus plausibel.
Ja ik vind het ook wel plausibel. Ik snap alleen niet hoe ik 5 liter water in de oude wok krijg want die heeft toch ook een vlakke bodem. Ik had de perfecte cylindre berekent en die is ca. 8 liter. Ik wist niet hoe ik met de ronding en afvlakking rekening kon houden zonder de specificaties te weten.
Raymond P schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:00:
Edit: ik gok dat Bol (de maten en) het volume van de omdoos vermeldt.
Buitenmaten van de doos snap ik. De inhoud van een doos in liters lijkt me niet nuttig. Het lijkt ook niet te kloppen als ik de cylinder berekening toepas.

Bij nader inzien. Bol noemt de product afmeting en de verpakking afmeting apart dus dat is het niet. Het lijkt er op dat de product afmeting fout zijn. Ook de hoogte wijkt af van de Demeyre website.

[ Voor 8% gewijzigd door Apollyon op 28-05-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Dank je. Jouw 24 cm pan is 3,4 liter en ook nog iets te klien. Misschien heb ik geen 32 cm wok nodig als ik een ander type pan kan vinden met rechte of conische wanden? Het voordeel van de wok vorm is wel dat je ook aardeppelen makkelijk door de lucht kunt gooien. De vorm van de Ikea Identisk was helemaal zo gek nog neit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:17:
Fwiw: die pan is zeker 1.5 keer zo hoog als de 9(?) cm van Demeyere.
Met welke pan vergelijk je de Demeyere nu? De oude Ikea Identisk was 10 cm hoog. Ik dacht dat Demeyere 11 cm hoog was maar dat heeft Bol ook fout want op de Demeyre website staat dus 9 cm zoals jij schreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Apollyon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:45:
[...]

Met welke pan vergelijk je de Demeyere nu? De oude Ikea Identisk was 10 cm hoog. Ik dacht dat Demeyere 11 cm hoog was maar dat heeft Bol ook fout want op de Demeyre website staat dus 9 cm zoals jij schreef.
De IKEA pan. Die ziet er dus hoger uit. Maar het zal dus de breedte zijn waar je die 1.5L extra kwijt kunt.

Tijd om even naar de winkel te gaan dus. Als de wanden van die Demeyere zo veel minder steil zijn dan moet je dat m.i. echt even met eigen ogen zien.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-08 17:57
Ik wil een cakevorm kopen en twijfel tussen een emaillen van Riessof een gietijzeren cakevorm.
Ik bakte voorheen altijd in siliconen en ben daar nu van afgestapt. Vanwege de veiligheid en ik merkte de laatste keren dat mijn cake veel langer de tijd nodig had om gaar te worden.
Heeft iemand ervaring tussen deze twee materialen met het bakken (oven) ervan?

Ik vraag mij af hoe het is als je de cake oid met iets meer geweld uit de vorm krijgt. Met de siliconen ging dat eenvoudig. De emaillen is broos en breekbaarder.

[ Voor 42% gewijzigd door Kali Durge op 01-06-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Ik heb laatst ook gezocht voor een cakevorm. Na een flinke zoektocht (het is flink lastig dingen te vinden als je niet weet dat ze bestaan/hoe ze heten) had ik de volgende opties gevonden:
  • Emaille: (erg) duur, maar werkt out-of-the-box. Meest vergelijkbaar met de anti-aanbak opties.
  • Blauwstaal: goedkoper, vergelijkbaar met plaatstalen pannen. Moet ook ingebrand worden dus iets meer moeite voor nodig. Alle professionele bakkers zouden hier bij zweren.
  • Vertind blik: goedkoopst. Moet elke keer goed ingevet worden (met boter+bloem), en redelijk gevoelig voor oxidatie dus nodig om snel schoon te maken en afdrogen.
Omdat ik niet erg vaak cakes bak, ben ik uiteindelijk voor vertind blik gegaan en dat werkt helemaal prima. Als je vaak bakt zou je blauwstaal (wat meer moeite) of Emaille (wat meer geld) kunnen overwegen.

Gietijzer was ik niet tegengekomen, maar verwacht dat dat vergelijkbaar is met blauwstaal? Misschien dat iemand anders daar commentaar op kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:10
Ik ben op zoek naar een nieuw setje kookpannen 3 of 4 stuks liever wat hoger dan breder voor op de inductieplaat. Nu is mijn budget max 350 euro en zat ik te kijken naar demeyer of fissler.

Fissler: Fissler Original-Profi Collection Pannenset met Steelpan en RVS Deksels, 3-delig

Demeyer: Demeyere Classic Pro 3 Potten- en pannenset, 5-delig

Iemand toevallig ervaring met een van deze setjes?

Of andere tips eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Rickrebr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:09:
Ik ben op zoek naar een nieuw setje kookpannen 3 of 4 stuks liever wat hoger dan breder voor op de inductieplaat. Nu is mijn budget max 350 euro en zat ik te kijken naar demeyer of fissler.

Fissler: Fissler Original-Profi Collection Pannenset met Steelpan en RVS Deksels, 3-delig

Zoek de diameters op van je inductie plaat .. want dan kan je goed bepalen welke pan het beste op welke pit kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 14:56
We zijn aan het kijken om onze gas-op-glas kookplaat te vervangen voor inductie.

Ik las al over 3 fase platen, maar er zijn niet veel 3fase platen, meeste is 2 fase lijkt t.

Waar moet ik nu op letten bij aanschaf?
- Kan ik op de flex-zone ook een wokpan zetten?
- breedte is max. 80cm, geen ruimte voor afzuiging, hoeveel pits is aan te raden?

Voor beeldvorming:
We hebben nu een 75cm brede glasplaat, met 5 pitten, waarvan 1 een 4kw wokpit is, die veel gebruikt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Lampjuh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:09:
We zijn aan het kijken om onze gas-op-glas kookplaat te vervangen voor inductie.

Ik las al over 3 fase platen, maar er zijn niet veel 3fase platen, meeste is 2 fase lijkt t.

Waar moet ik nu op letten bij aanschaf?
- Kan ik op de flex-zone ook een wokpan zetten?
- breedte is max. 80cm, geen ruimte voor afzuiging, hoeveel pits is aan te raden?

Voor beeldvorming:
We hebben nu een 75cm brede glasplaat, met 5 pitten, waarvan 1 een 4kw wokpit is, die veel gebruikt wordt
Echt een ronde wok? Het werkt wel, althans bij ons, maar is niet erg handig.
Wij hebben zoiets: https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EX875LYV1E

Dat biedt enige flexibiliteit in hoe je de pannen neerzet, en welk formaat pannen je kwijt kunt.

Overigens zijn de meeste 3-fase kookplaten volgens mij niet echt 3-fase, maar intern gewoon verdeeld dat bijv. bij een 5-pits links op fase 1 zit, de 'wokpit' in het midden op fase 2, en rechts op fase 3. Of een vergelijkbare verdeling. Mogelijk dat de plaat zelfs deels werkt als maar 1 fase actief is. Dus stroomverbruik ook niet gelijk verdeeld over de fasen, maar afhankelijk van welke pit je gebruikt, en doorgaans niet meer dan 16A/230V per pit.
En zo'n plaat als die van ons is idd 2 fasen, en dan is het gewoon rechts op de ene, en links op de andere fase.

[ Voor 22% gewijzigd door defusion op 04-06-2025 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 14:56
Nou, dan zou ik wel een nieuwe wok kopen, maar waarschijnlijk wel een stalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Staal werkt sowieso, gietijzer ook. RVS en aluminium heeft een extra laagje nodig dat het geschikt maakt voor inductie, dan zou het erbij moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
Naast mijn gietijzeren, plaatstalen en rvs pannen heb ik altijd nog behoefte aan een pan met anti aanbak laag voor met name gemarineerd vlees (suikers). Ik gebruik hiervoor nu een pan met ptfe.

Ik heb in het verleden ook Greenpan gebruikt. Ik ben bijzonder zuinig op mijn pannen, niet te heet, niet krassen, rustig opwarmen maar toch ging die binnen de kortste keren aanbakken. Ik wil graag van ptfe af en vraag me af of Demeyere Ceraforce duurzamer is dan Greenpan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik zou voor een pan met antiaanbaklaag gewoon niet veel geld uitgeven, ze gaan uiteindelijk allemaal stuk. Of ze keramisch zijn maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:58:
Tijd om even naar de winkel te gaan dus. Als de wanden van die Demeyere zo veel minder steil zijn dan moet je dat m.i. echt even met eigen ogen zien.
Ik heb geen winkel in de buurt kunnen vinden waar de Demeyre wok wordt verkocht. In de winkels heb ik wel RVS wokken van Silit (een wadjan) en WMF (ook een wadjan) gezien. De WMF en Silit leken erg veel op elkaar. Ik vond de handgrepen nogal dun. Het wekte een goedkope indruk.

Online zoeken vond ik deze twee woks van andere merken:

BK Superior Triply Wok 30 cm - 4.7l

de Buyer - Stainless Steel Wok 32 cm 4.7l

De inhoud komt in de buurt van de wok die ik moet vervangen en ze passen nog op mijn fornuis. De BK is €100,- goedkoper.

Is de BK een goede keuze of is deBuyer beter? Zijn er technische vershillen om de één of de andere te willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
Onzin geschreven, verwijderd.

[ Voor 97% gewijzigd door Mad Wally op 04-06-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
@Mad Wally Je hebt je reactie al aangepast zie ik maar de BK en De Buyer zjin alle twee RVS en 3-ply. Bij DeBuyer staat dat er 18/10 RVS is gebruikt. Bij de BK wordt dat niet genoemd, maar sommige verkopers zeggen dat de BK ook 18/10 is.
Biede wokken hebben een geklonken steel op het plaatje. BK zegt dat hun steel minder snel opwarmt en De Buyer zegt dat hun steel waterdicht is en koel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Apollyon Ik heb een (enkellaags) sauteerpannetje uit de prim'appety lijn van De Buyer, AISI 304 of 18/8 (dus zonder molybdenum) zoals binnenlaag van de wok die je aanhaalt.

Werkt absoluut prima, maar in praktijk is er hier na 2 jaar gebruik weldegelijk wat putcorrosie te zien.
Het (meerlaags) AISI 316 of 18/10 sauteerpannetje dat ik zo'n 15 jaar langer in bezit heb en op exact dezelfde manier gebruikt is heeft ziet er een stukje beter uit.

Verder is geborsteld RVS ietwat minder makkelijk "als nieuw" te maken dan shiny RVS. IMHO bakt glimmend glad RVS anders dan RVS met een textuurtje, het is dus niet enkel cosmetisch.

De twee pannen die je linkt heb ik geen persoonlijke ervaring mee dus daar kan ik mij niet specifiek over uitlaten.

Edit: veel te groot plaatje zegt meer dan woorden. :P

2 jaar oude 304
>15 jaar oude 316
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvly81vJlm8jagwm-cp-wmxzYRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esJREpyDYgZOcc0ek0NUX56U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcsJlIyWB8HPjiTx2FA-3SOSjtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjnmqI33UaFKx1l1J2pbyCO8.jpg?f=fotoalbum_tile

Kleine sidenote: Ik zie BK niet melden dat er 18/10 gebruikt is.

[ Voor 37% gewijzigd door Raymond P op 04-06-2025 20:58 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Rickrebr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:09:

Mijn tip: vaak werken je huidige gas pannen nog prima op inductie. Het is een fabeltje dat je dan direct nieuwe pannen nodig hebt.
Pagina: 1 ... 83 ... 86 Laatste