Dat laatste ... Geduld hebben ...Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:03:
OK dank voor de tips. Nou ja, ik ben ook echt "allergisch" voor aanbrand-lucht. Dus ik zal het maar met de IKEA RVS pannen gaan proberen dan. Ik zie overigens dat ze allemaal ook ijzeren handvaten hebben...Kep eigenlijk liever niet dat ik continu met handschoenen moet werken, maar goed.
Dat wat @Ronald.42 zegt is ook iets waar ik echt geen zin in heb; ik wil gewoon zonder gedoe en gestress een eitje kunnen bakken. Dus vandaar ook de vraag hoe moet ik de pannen opwarmen, op standje 9 (als 9 de max is) en dan dan met water testen of ie heet genoeg is, en dan boter/olie in de pan en dan ei erin?
Of idd juist op standje 5 en dan wat langer wachten tot op temperatuur?
Eitje bak ik met roomboter.Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:03:
OK dank voor de tips. Nou ja, ik ben ook echt "allergisch" voor aanbrand-lucht. Dus ik zal het maar met de IKEA RVS pannen gaan proberen dan. Ik zie overigens dat ze allemaal ook ijzeren handvaten hebben...Kep eigenlijk liever niet dat ik continu met handschoenen moet werken, maar goed.
Dat wat @Ronald.42 zegt is ook iets waar ik echt geen zin in heb; ik wil gewoon zonder gedoe en gestress een eitje kunnen bakken. Dus vandaar ook de vraag hoe moet ik de pannen opwarmen, op standje 9 (als 9 de max is) en dan dan met water testen of ie heet genoeg is, en dan boter/olie in de pan en dan ei erin?
Of idd juist op standje 5 en dan wat langer wachten tot op temperatuur?
Klodder boter in de pan en dan staat ie eerst op een lage stand.
Rustig de hele pan met boter op temperatuur laten komen.
En dan hangt het er van af of ik 1 of 4 eieren in de pan mik hoe hoog hij tijdens het bakken staat.
Stand 9 of zelfs met extra power gebruik ik alleen om een pan water snel aan de kook te krijgen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hopelijk heb je wel deze prijs betaald in plaats van die 199,-
https://www.coolblue.nl/p...d7c561cfa6ec45806cc8d6fb4
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Ik ben ook op zoek naar rvs koekenpannen. Ik zie dat ikea aangeraden wordt. Er zijn wel een aantal verschillende typen. Zijn er nog aanraders binnen deze categorie?
https://www.ikea.com/nl/nl/cat/koekenpannen-20630/
Let goed op .. want als je een filter op RVS doet krijg je ook pannen te zijn die in basis van RVS zijn maar OOK een antiaanbaklaag hebben. Je wilt de pannen die alleen maar van RVS zijn. HEMKOMST heb je bijvoorbeeld met en zonder antiaanbaklaag , en ook Ikea 365+ heeft dat. Goed opletten.Atomius schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:58:
Ik ben ook op zoek naar rvs koekenpannen. Ik zie dat ikea aangeraden wordt. Er zijn wel een aantal verschillende typen. Zijn er nog aanraders binnen deze categorie?
Daarbinnen heb je verschillende prijsklassen ... Dus pak wat past binnen je budget en ervaring met RVS.
En loop er langs en pak ze in je handen om te kijken hoe dat aan voelt .. ook het gewicht en verdeling etc.
Vraagje aan de kenners. Ik heb sinds 4,5 jaar zoiets twee Demeyere Alu Pro pannen in gebruik. Een gebruik ik eigenlijk alleen voor aardappel producten en de ander vooral voor vlees (sinds 1,5 jaar is die rol vaker voor de Debuyer weggelegd, maar delicatere producten wil ik nog wel met de Demeyere doen). Ik merk al een tijd dat er bij de vleespan toch vaker wat aan de bodem blijft plakken of dat het op zn minst niet meer zo soepel glijdt. Die pan werd dan ook veel vaker gebruikt.
Kijk ik echter naar de binnenlaag, zie ik wel duidelijk een optisch verschil, maar vind ik het er nog steeds netjes uitzien.
Links de vleespan, rechts de aardappelpan.
Hebben jullie een verklaring?
Kijk ik echter naar de binnenlaag, zie ik wel duidelijk een optisch verschil, maar vind ik het er nog steeds netjes uitzien.
![]() | ![]() |
Links de vleespan, rechts de aardappelpan.
Hebben jullie een verklaring?
@LA-384 Op de foto's zie ik duidelijk het verschil, echter is het lastig inschatten of het opbouw van eiwitten is, of slijtage aan de laag.
Als je er met met een wit servet oid over wrijft met wat azijn of water, komt er dan iets af? Dan zou het eiwit kunnen zijn.
Als je er met met een wit servet oid over wrijft met wat azijn of water, komt er dan iets af? Dan zou het eiwit kunnen zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor vlees gebruik ik tegenwoordig heel vaak de Debuyer plaatstalen pan of een kleine Lidl gietijzeren pan met coating.
De Debuyer bakt ook wel eens aan, maar is prima schoon te maken. Ik kan er ook zonder enkel probleem een omelet in bakken, dat glijdt vanaf de start prima door de pan heen.
Toch zien de randen er alles behalve fijn uit, je voelt ook duidelijk relief. Is er een manier om dat weer glad te krijgen, zonder anti kleef eigenschappen van de bodem aan te tasten?
De Debuyer bakt ook wel eens aan, maar is prima schoon te maken. Ik kan er ook zonder enkel probleem een omelet in bakken, dat glijdt vanaf de start prima door de pan heen.
Toch zien de randen er alles behalve fijn uit, je voelt ook duidelijk relief. Is er een manier om dat weer glad te krijgen, zonder anti kleef eigenschappen van de bodem aan te tasten?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/coZTkrdT2Wv0ns0Mol6yV5HB.jpg?f=user_large)
Keukenpapier met azijn? Dan kan je enkel de randen poetsen zonder de bodem aan te raken
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zou ik gewoon zo laten. Als je hier met zuur gaat werken is de kans te groot dat je de bodem ook ontvet en je opnieuw kan gaan inbranden.LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:32:
<> Is er een manier om dat weer glad te krijgen, zonder anti kleef eigenschappen van de bodem aan te tasten?
[Afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Er komt zo niets vanaf. Ik heb even wat detailfoto's gemaakt.franssie schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:31:
@LA-384 Op de foto's zie ik duidelijk het verschil, echter is het lastig inschatten of het opbouw van eiwitten is, of slijtage aan de laag.
Het is alsof het middelste stuk helemaal glad is, terwijl er normaal een structuur in zit.
![]() | ![]() |
Vergeleken met de goede pan
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FXQK9Bn67IPDF6Y8LTuqfLyI.jpg?f=user_large)
Wanneer een pan (gietijzer) niet schoon oogt of voelt gebruik ik hier tegenwoordig grof zout wat ik met een prop blauw papier (of keukenpapier) door de pan wrijf. Je ziet snel of het zout bruin/zwart wordt, of dat je papier vies wordt.LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:59:
[...]
Er komt zo niets vanaf. Ik heb even wat detailfoto's gemaakt.
Het is alsof het middelste stuk helemaal glad is, terwijl er normaal een structuur in zit.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier tast dit de laag seasoning niet aan.
@Sjamo die Demeyere is geen gietijzer. Het is de Alu Pro Duraglide, wat volgens mij aluminium met ptfe anti-aanbaklaag is.
Ah excuus, verkeerd gelezen/begrepen.LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:26:
@Sjamo die Demeyere is geen gietijzer. Het is de Alu Pro Duraglide, wat volgens mij aluminium met ptfe anti-aanbaklaag is.
Ik dacht dat ik reageerde op een post over een plaatstalen pan.
[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 27-04-2025 15:32 ]
Ik lees in de startpost dat De Buyer een goede koop is. Is dit dan een goede set? Er wordt gesproken over 99% ijzer.
https://www.ibood.com/nl/...annenset-24-28-cm/1289176
Die set heeft een bodem van 2mm en lijkt speciaal hiervoor gemaakt te zijn 'kostenbesparing'.Atomius schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:39:
Ik lees in de startpost dat De Buyer een goede koop is. Is dit dan een goede set? Er wordt gesproken over 99% ijzer.
De "echte" DeBuyers hebben 3mm, zie bijvoorbeeld de specs bij https://www.knivesandtool...oekenpan-28cm-5110-28.htm
Je hebt ook nog de 5130 lijn, die heeft een ronde rvs steel. Ligt lekker in de hand en wordt niet heet.
Jazeker, zelfs minder nog (149 euro).enigmafan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:42:
[...]
Hopelijk heb je wel deze prijs betaald in plaats van die 199,-
https://www.coolblue.nl/p...d7c561cfa6ec45806cc8d6fb4
Link diente lauter ter "officiele" informatie.
Ik ga het toch effe vragen: is er een reden waarom ik voor de Demeyere industry 5 koekenpan 24cm moet kiezen (139 euro) ipv de multiline 7 (116,95 bij bol)?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Kan het zo niet bedenken, ik ken niet per se alle series uit mijn hoofd. De proline is wat lichter, en mogelijk wat minder dikke bodem daarmee. Al zie ik dat weer niet bij de specificaties staan.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kunnen jullie hier nog iets zinnigs over zeggen?LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:59:
[...]
Er komt zo niets vanaf. Ik heb even wat detailfoto's gemaakt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijken geen eiwitresten te zijn. Is het dan toch een beschadiging van de anti-aanbaklaag? Ik let altijd wel op het vermogen wat ik in de pan stop, ik las bij Demeyere ergens dat ze adviseren om de pan rustig op te warmen op 70-80% van het maximum vermogen van je kookplaat, maar daar zit ik verre van. Ik geloof dat ik meestal op 800-1200w bak (stand 8-10) en de helft ervan zoiets voor voorverwarmen. Mn kookplaat heeft een max vermogen van ik dacht 3500w per pit op de power stand en 2400w zoiets op de maximale stand (14). 11+ gebruik ik alleen voor opwarmen vloeistof.
Is die De Buyer pan in jouw link een goede koop? 45 euro, geschikt voor inductie, 28cm. Ik wil ook een 24cm aanschaffen.Dartlink schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:44:
[...]
Die set heeft een bodem van 2mm en lijkt speciaal hiervoor gemaakt te zijn 'kostenbesparing'.
De "echte" DeBuyers hebben 3mm, zie bijvoorbeeld de specs bij https://www.knivesandtool...oekenpan-28cm-5110-28.htm
Of zal ik deze set doen: https://www.coolblue.nl/p...enpannenset-24-28-cm.html
Die vind ik er wel wat mooier uitzien.
Hoe zit het met die handvatten trouwens? Ik lees in de reviews van de demeyere dat die loeiend heet worden? Bij die van debuyer kan ik het niet goed terugvinden.
[ Voor 24% gewijzigd door Atomius op 29-04-2025 07:29 ]
600W om een lege aluminium pan voor te verwarmen is imho ook al knetterhoog. Een kleine 200W zal (uiteindelijk) voldoende zijn om een laagje water erin aan de kook te brengen.LA-384 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:19:
[...]
Kunnen jullie hier nog iets zinnigs over zeggen?
Het lijken geen eiwitresten te zijn. Is het dan toch een beschadiging van de anti-aanbaklaag? Ik let altijd wel op het vermogen wat ik in de pan stop, ik las bij Demeyere ergens dat ze adviseren om de pan rustig op te warmen op 70-80% van het maximum vermogen van je kookplaat, maar daar zit ik verre van. Ik geloof dat ik meestal op 800-1200w bak (stand 8-10) en de helft ervan zoiets voor voorverwarmen. Mn kookplaat heeft een max vermogen van ik dacht 3500w per pit op de power stand en 2400w zoiets op de maximale stand (14). 11+ gebruik ik alleen voor opwarmen vloeistof.
Maareh, ook als je alles perfect doet: coatings slijten.
En deze lijkt zeker versleten, de missende delen kan je in je longen/bloedbaan of de natuur zoeken.
- knip -
@Atomius Er zit een verschil tussen (plaat)staal en roestvast staal. Om een keuze te maken zou je er goed aan doen je eerst te verdiepen in de verschillende materialen.
Het zijn allemaal goede pannen. Op gas worden alle handvaten (uiteindelijk) te heet, op inductie is dat veel minder snel een probleem.
Er is ook geen schaamte bij het gebruik van een pannenlap.
Het zijn allemaal goede pannen. Op gas worden alle handvaten (uiteindelijk) te heet, op inductie is dat veel minder snel een probleem.
Er is ook geen schaamte bij het gebruik van een pannenlap.
- knip -
De multiline 7 is normaal gesproken duurder dan de industry 5 (7 ipv 5 laags). De 7 heeft een iets dikkere bodem. Die zal dan ook iets zwaarder zijn; dus als gewicht belangrijk is kun je de 5 overwegen. Anders zou ik gewoon de 7 halen.Deathchant schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:41:
Ik ga het toch effe vragen: is er een reden waarom ik voor de Demeyere industry 5 koekenpan 24cm moet kiezen (139 euro) ipv de multiline 7 (116,95 bij bol)?
Haha, ja als ik de hele dag de tijd had, kon ik dat idd op die manier doen. Ik gebruik altijd stand 4 of 5 voor voorverwarmen, maar mijn kookplaat is niet lineair wat vermogen betreft. Ik heb het eens proberen te testen, maar dat bleek erg lastig. Het is een tweefase kookplaat, dus kan er niet eenvoudig zo'n energiemeter aanhangen. Ik meen me te herinneren dat 5 a 6 standen dicht bij elkaar zitten qua vermogen.Raymond P schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:42:
600W om een lege aluminium pan voor te verwarmen is imho ook al knetterhoog. Een kleine 200W zal (uiteindelijk) voldoende zijn om een laagje water erin aan de kook te brengen.
Maareh, ook als je alles perfect doet: coatings slijten.
En deze lijkt zeker versleten, de missende delen kan je in je longen/bloedbaan of de natuur zoeken.
Op stand 4 of 5 duurt het een paar minuten tot de pan +)-150 graden is.
@LA-384 Mijn boodschap is dat je pan vrijwel zeker te heet is geworden. 
Die +/-150 graden is wellicht een keertje of twee 250 geweest, zelfs op 200W red je dat wel binnen een paar minuten.
Je zou Demeyere een mailtje kunnen sturen, maar ik vrees dat je hetzelfde antwoord gaat krijgen.
Pannen met technische coatings niet leeg voorverwarmen rek je de levensduur mee op.
Die +/-150 graden is wellicht een keertje of twee 250 geweest, zelfs op 200W red je dat wel binnen een paar minuten.
Je zou Demeyere een mailtje kunnen sturen, maar ik vrees dat je hetzelfde antwoord gaat krijgen.
Pannen met technische coatings niet leeg voorverwarmen rek je de levensduur mee op.
- knip -
@Raymond P Ik doe er altijd snel boter en olie in en meet met een warmtebeeldcamera. Dus echt leeg opwarmen gebeurt nooit.
De vraag is wel hoe heet het kan worden met vlees er in.
De vraag is wel hoe heet het kan worden met vlees er in.
Dat kan je wel zien aan het vlees. Maar ik ga ervan uit dat je niet een krokant verkoold assig laagje erop bakt. 
Fwiw: als je weer een ptfe pannetje koopt neem dan een goedkopere die ietwat minder pijn doet bij (vroegtijdig) vervangen.
Fwiw: als je weer een ptfe pannetje koopt neem dan een goedkopere die ietwat minder pijn doet bij (vroegtijdig) vervangen.
- knip -
Nou, mijn eerste experimentje met een RVS pan. Missie: gewoon een zak groenten met wat boter opwarmen/bakken.
Eerst pan opgewarmd, met waterdruppeltjes getest totdat ze gingen ronddansen, het vuur op kleinst gezet, toen boter erin laten smelten (blueband, werd vrij snel bruin ook en die bijna-verbrande boterlucht), groenten erin en gaan met de banaan....dacht ik..... Smaakte gewoon goed verder, maar het resultaat in de pan:
:strip_exif()/f/image/y6ru1HTjlEZgiDQuhQHwQA6i.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan was dit een simpele Ernesto RVS pan, waarbij de handvaten loeiheet werden...
Geen idee wat ik dan nou fout heb gedaan, waarschijnlijk temperatuur te hoog?
Eerst pan opgewarmd, met waterdruppeltjes getest totdat ze gingen ronddansen, het vuur op kleinst gezet, toen boter erin laten smelten (blueband, werd vrij snel bruin ook en die bijna-verbrande boterlucht), groenten erin en gaan met de banaan....dacht ik..... Smaakte gewoon goed verder, maar het resultaat in de pan:
:strip_exif()/f/image/y6ru1HTjlEZgiDQuhQHwQA6i.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan was dit een simpele Ernesto RVS pan, waarbij de handvaten loeiheet werden...
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Veel te hoog. Druppel test is voor snel dichtschroeien van vlees nuttig, niet voor relatief langzaam bakken van groenten.
En blueband is geen boter. Maar echte boter was nog sneller verbrandt.
Een beetje wat ik eerder al schreef. Druppeltest is heilig op internet, maar werkt vaker tegen dan mee. Zeker wanneer je vetstoffen nodig hebt is dat over het algemeen gewoon te heet.
En verder zal een RVS pan er na gebruik altijd wel ranzig uit zien, dat is omdat hij wel aanbakt in tegenstelling tot een antiaanbakpan. Dus vastgekoekte of donkere resten zal je wel vaker krijgen, op zich niets mis mee. Even weken en je poetst het er zo uit met een sponsje.Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:50:
@Deathchant de druppeltest is een flinke valkuil, vaak ga je te heet. De meeste klachten in dit topic over koken met rvs komen er op neer dat de pan te heet is omdat ze gelezen hebben dat het water eruit moet dansen.
EVOO zou ik niet mee bakken. Zonde van je geld en plakt als de ziekte, maar in principe kan je met wat 'boter' of olie prima bakken in rvs. Het is alleen inderdaad geen anti aanbak, dus het bakt wel aan. Dat is lekkerder (vind ik) maar moet het misschien wel even aan wennen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan RVS hoeft niet aan te bakken. 
@Deathchant De dansende druppeltjes: het Leidenfrost effect.
Dat gebruik je dus enkel als je daar ook gebruik van wilt maken. Oftewel: het product zonder vetstof laten zweven in de pan op het eigen vocht.
En als je product niet vooral uit eiwitten bestaat leidt dat niet snel tot een mooi resultaat.
Idealiter warm je je pan voor met een beetje water, dan zal het niet snel warmer zal worden dan 120 graden.
Kiep het water, mik je vetstof erin en even later je product. Gebruik om gevoel te ontwikkelen roomboter (of croma) zodat je een visuele indicatie hebt van warmte, te bruin = te heet.
@Deathchant De dansende druppeltjes: het Leidenfrost effect.
Dat gebruik je dus enkel als je daar ook gebruik van wilt maken. Oftewel: het product zonder vetstof laten zweven in de pan op het eigen vocht.
En als je product niet vooral uit eiwitten bestaat leidt dat niet snel tot een mooi resultaat.
Idealiter warm je je pan voor met een beetje water, dan zal het niet snel warmer zal worden dan 120 graden.
Kiep het water, mik je vetstof erin en even later je product. Gebruik om gevoel te ontwikkelen roomboter (of croma) zodat je een visuele indicatie hebt van warmte, te bruin = te heet.
- knip -
@Raymond P hoeft niet inderdaad, maar je zal altijd meer restanten hebben dan je in een antiaanbakpan gewend bent. Ik zie vaak gebruikers verwachten dat hij brandschoon blijft, dat is niet heel realistisch.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Deathchant, inderdaad, en als de handvaten loeiheet waren, dan gok ik zo dat je een veel te grote vlam met dus veel te veel vermogen hebt gebruikt voor het formaat (en wellicht de dikte) van de pan. Het lijkt ook alsof je een kookpannetje hebt gebruikt. Ook al is het materiaal hetzelfde, qua eigenschappen zijn ze toch vaak substantieel anders. Vaak zijn de kleiner en dunner/minder zwaar, want die egale opwarming is toch niet belangrijk (want je gebruikt normaliter water in de pan welke de hitte wel goed verspreidt).defusion schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:45:
Veel te hoog. Druppel test is voor snel dichtschroeien van vlees nuttig, niet voor relatief langzaam bakken van groenten.
En boter of margarine is geen geschikte vetstof voor een hoge temperatuur. Gebruik daarvoor olie met een hoog rookpunt. Ik doe zelf arachide-olie.
[ Voor 19% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-04-2025 18:30 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Voor m'n gevoel bakte die demeyere wel langer goed en beter dan een tefal pan, maar dat kan natuurlijk een vertekende ervaring zijn door de aanschafprijs.Raymond P schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:16:
Dat kan je wel zien aan het vlees. Maar ik ga ervan uit dat je niet een krokant verkoold assig laagje erop bakt.
Ik gebruikte die pan vooral voor vis, hij leek minder gevoelig voor smaakretentie namelijk, tov de plaatstalen pan. Op zich kan ik ook een plaatstalen pan enkel voor vis gebruiken, hoewel je die waarschijnlijk beter met vlees kunt inbranden (versterken van de initiele laag uit de oven).
Wat is jullie ervaring met plaatstaal of gecoat gietijzer voor bijvoorbeeld een zalm op de huid?
Ik wil dan een knapperige huid krijgen.
@Deathchant heb je ook wel genoeg olie gebruikt? Ik heb een rvs wok en bak daar altijd roerbakgroenten in (dus al kleingesneden), dat gaat vrijwel altijd zonder aanbakken. Ik gebruik doorgaans avocado-olie of zonnebloemolie. Als je boter wil gebruiken, pak dan geklaarde boter. Dat is roomboter waar het water uitgehaald is (als ik het goed heb). Wordt nooit bruin en bakt lekker.
[ Voor 38% gewijzigd door LA-384 op 29-04-2025 18:35 ]
Ik heb dat al een paar keer gedaan, nacht laten staan, nog nooit roest van gekregen. Zou misschien kunnen op een plek die niet goed ingebrand isHeadshot_NL schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:58: Zo heb ik 1 pan wel eens vol water gezet om schoon te weken. Ben toen naar bed gegaan, pan vergeten, volgende ochtend zat hij vol roest.
Misschien niet dan. Was vooral in het begin. Tegenwoordig lijkt hij prima ingebrand te zijn en is het mijn favoriete pan.Piemol schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:22:
[...]
Ik heb dat al een paar keer gedaan, nacht laten staan, nog nooit roest van gekregen. Zou misschien kunnen op een plek die niet goed ingebrand is
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Een stukje zalm op de huid gaat prima op kaal gietijzer, rvs, plaatstaal. En elke andere pan fwiw, zonder plakken.LA-384 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:30:
[...]
Voor m'n gevoel bakte die demeyere wel langer goed en beter dan een tefal pan, maar dat kan natuurlijk een vertekende ervaring zijn door de aanschafprijs.
Ik gebruikte die pan vooral voor vis, hij leek minder gevoelig voor smaakretentie namelijk, tov de plaatstalen pan. Op zich kan ik ook een plaatstalen pan enkel voor vis gebruiken, hoewel je die waarschijnlijk beter met vlees kunt inbranden (versterken van de initiele laag uit de oven).
Wat is jullie ervaring met plaatstaal of gecoat gietijzer voor bijvoorbeeld een zalm op de huid?
Ik wil dan een knapperige huid krijgen.
Krokant is wel makkelijker op plaatstaal dan op ptfe.
Ik heb geen last van luchtjes die niet weg willen op mijn plaatstalen pannen en ben daar behoorlijk gevoelig voor.
Kaal gietijzer krijg je de makreel nooit meer uit, geemailleerd gietijzer kent dat probleem niet.
- knip -
@Raymond P Hm, OK. Dan ga ik even bekijken wat ik ga doen. Plaatstaal heb ik al, maar misschien nog maatje groter erbij. Gietijzer met emaille laag heb ik ook, maar die is minder geschikt denk je? Kaal gietijzer heb ik nog niet, maar is gevoeliger dan ingebrand plaatstaal denk ik? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat gietijzer lekkerder bakt (voor vis/zalm) vanwege de massa en vasthouden warmte.
@LA-384 Daar kan ik mij wel in vinden.
Echter, ik heb enkel gietijzeren skillets met een redelijk hoge wang en dat is niet ideaal voor delicate visjes.
De gladde/gepolijste gietijzeren skillet blijkt een robuust ding in praktijk.
Geëmailleerde pannen vind ik ietwat minder fijn om stukken vlees of vis in te bakken, maar ook dat kan.
Echter, ik heb enkel gietijzeren skillets met een redelijk hoge wang en dat is niet ideaal voor delicate visjes.
De gladde/gepolijste gietijzeren skillet blijkt een robuust ding in praktijk.
Geëmailleerde pannen vind ik ietwat minder fijn om stukken vlees of vis in te bakken, maar ook dat kan.
- knip -
Het was idd een kookpannetje van mijn moeder ja. Ik wilde gewoon effe proberenHarmoniousVibe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:27:
[...]
@Deathchant, inderdaad, en als de handvaten loeiheet waren, dan gok ik zo dat je een veel te grote vlam met dus veel te veel vermogen hebt gebruikt voor het formaat (en wellicht de dikte) van de pan. Het lijkt ook alsof je een kookpannetje hebt gebruikt. Ook al is het materiaal hetzelfde, qua eigenschappen zijn ze toch vaak substantieel anders. Vaak zijn de kleiner en dunner/minder zwaar, want die egale opwarming is toch niet belangrijk (want je gebruikt normaliter water in de pan welke de hitte wel goed verspreidt).
En boter of margarine is geen geschikte vetstof voor een hoge temperatuur. Gebruik daarvoor olie met een hoog rookpunt. Ik doe zelf arachide-olie.
Ik vind in Blueband gebakken groente/vlees lekker
Zonnebloemolie werd ook wel eens gezegd, maar heeft toch juist een laag rookpunt meen ik?
En in de supermarkt krijg je eigenlijk alleen geraffineerde oliën en geen ongeraffineerde.
Zonnebloemolie heeft als het goed is een rookpunt van 232 graden celsius, dan gaat het om de geraffineerde versie.Deathchant schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:45:
[...]
Het was idd een kookpannetje van mijn moeder ja. Ik wilde gewoon effe proberen![]()
Ik vind in Blueband gebakken groente/vlees lekker![]()
Zonnebloemolie werd ook wel eens gezegd, maar heeft toch juist een laag rookpunt meen ik?
En in de supermarkt krijg je eigenlijk alleen geraffineerde oliën en geen ongeraffineerde.
Geklaarde boter geeft ook die kenmerkende botersmaak, maar verbrandt dus niet. Ik heb een supermarkt die het verkoopt, maar niet elke supermarkt heeft het kant en klaar liggen volgens mij. Eventueel kun je het ook nog zelf maken.
Mijn moeder doet altijd een klontje boter over de worteltjes nadat ze gekookt zijn. Als het je puur om de smaak gaat, is dat misschien ook nog een optie.
Inderdaad! Ik kook veel Indiaas, maar ik bak vanwege de gezondheid gewoon in olie en doe er op het laatst wat ghee door.LA-384 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:10:
[...]
Zonnebloemolie heeft als het goed is een rookpunt van 232 graden celsius, dan gaat het om de geraffineerde versie.
Geklaarde boter geeft ook die kenmerkende botersmaak, maar verbrandt dus niet. Ik heb een supermarkt die het verkoopt, maar niet elke supermarkt heeft het kant en klaar liggen volgens mij. Eventueel kun je het ook nog zelf maken.
Mijn moeder doet altijd een klontje boter over de worteltjes nadat ze gekookt zijn. Als het je puur om de smaak gaat, is dat misschien ook nog een optie.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Vandaag in een opwelling een bak groenten gekocht om er soep van te maken, maar niet nagedacht over de bereiding.
Er staat dat ik de groenten eerst moet fruiten, dan water erbij en koken en tot slot met de staafmixer pureren.
Ik heb geen staafmixer, maar gelukkig wel een blender, dus op zich met wat geknoei moet dat lukken.
Ik weet alleen niet goed welke pan ik het beste kan gebruiken om de groenten te fruiten, de enige pannen die groot genoeg zijn, zijn een rvs wok met relatief smalle bodem en een normale kookpan.
Ik kan natuurlijk ook een koekenpan gebruiken (anti-aanbak) en daarna de hele zooi in een kookpan doen. Zou dat goed werken? Het is echt de eerste keer dat ik wat anders probeer dan avg of rijst uit de rijstkoker.
Er staat dat ik de groenten eerst moet fruiten, dan water erbij en koken en tot slot met de staafmixer pureren.
Ik heb geen staafmixer, maar gelukkig wel een blender, dus op zich met wat geknoei moet dat lukken.
Ik weet alleen niet goed welke pan ik het beste kan gebruiken om de groenten te fruiten, de enige pannen die groot genoeg zijn, zijn een rvs wok met relatief smalle bodem en een normale kookpan.
Ik kan natuurlijk ook een koekenpan gebruiken (anti-aanbak) en daarna de hele zooi in een kookpan doen. Zou dat goed werken? Het is echt de eerste keer dat ik wat anders probeer dan avg of rijst uit de rijstkoker.
Misschien meer voor Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 .. maar de pan waarin je de soep gaat Koken heeft vast wel een dikke bodem ..dus kan je ook prima in aanfruiten .. en blijven alle smaken iig in 1 pan (is mijn redenering iig). Je kan het in delen doen en er weer uit schepen om later alles bij elkaar te doen.LA-384 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:38:
Vandaag in een opwelling een bak groenten gekocht om er soep van te maken, maar niet nagedacht over de bereiding.
En ik zou gewoon een simpele staafmixer halen ergens .. wel zo handig. Ik heb een set van Braun die ik 25+ jaar geleden bij mijn Siemens magnetron kreeg ...en nog steeds niet stuk te krijgen (maar wordt ook niet veel gebruikt)
@duvekot Kan het iig proberen idd.
Ps. Dit is toch het "Koken: de juiste pan kiezen" topic?
Als je de titel zo interpreteert dan zit je in het juiste topic ...LA-384 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:00:
@duvekot Kan het iig proberen idd.
Als ik dit zie vergaat mij eerlijk gezegd de zin een beetje om RVS te kopen. Ik ben echt geen keukenprins en heb ook niet heel veel geduld met koken. Klinkt alsof je dat wel nodig hebt voor RVS. Zijn er geen gezonde non-PFAS pannen met gezonde antiaanbaklaag die je meteen op hoog vuur kan zetten?Deathchant schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:41:
Nou, mijn eerste experimentje met een RVS pan. Missie: gewoon een zak groenten met wat boter opwarmen/bakken.
[Afbeelding]
Laat je niet afschrikken .. RVS gaat prima werken. De enige reden waarom je meteen dat hoog vuur wil hebben is omdat je dat jezelf aangeleerd hebt bij de antiaanbaklaag pannen. Op de zelfde manier kan je jezelf ook aanleren hoe om te gaan met RVS.Atomius schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:08:
[...]
Als ik dit zie vergaat mij eerlijk gezegd de zin een beetje om RVS te kopen. Ik ben echt geen keukenprins en heb ook niet heel veel geduld met koken. Klinkt alsof je dat wel nodig hebt voor RVS. Zijn er geen gezonde non-PFAS pannen met gezonde antiaanbaklaag die je meteen op hoog vuur kan zetten?
Een pan zonder PFAS die je op hoog vuur kan zetten is een gietijzeren pan, maar daar mee ben je er niet omdat je ook daar mee moet leren koken.
Dus gun jezelf wat leer tijd en raak gewend aan de andere pannen. Dan heeft je portemonnee er ook meer plezier van (minder geld uitgeven aan elke 2 jaar nieuwe pannen, en ook nog eens minder energie verbruiken door minder hard het gas open te zetten)
Ik zou denken dat je een gietijzeren pan juist niet direct op hoog vuur moet zetten ivm mogelijke scheuren in het gietijzer door warmteverschil. Het gaat ook in tegen alles waarvoor je gietijzer hebt doorgaans.duvekot schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:16:
[...]
Laat je niet afschrikken .. RVS gaat prima werken. De enige reden waarom je meteen dat hoog vuur wil hebben is omdat je dat jezelf aangeleerd hebt bij de antiaanbaklaag pannen. Op de zelfde manier kan je jezelf ook aanleren hoe om te gaan met RVS.
Een pan zonder PFAS die je op hoog vuur kan zetten is een gietijzeren pan, maar daar mee ben je er niet omdat je ook daar mee moet leren koken.
Dus gun jezelf wat leer tijd en raak gewend aan de andere pannen. Dan heeft je portemonnee er ook meer plezier van (minder geld uitgeven aan elke 2 jaar nieuwe pannen, en ook nog eens minder energie verbruiken door minder hard het gas open te zetten)
Ik warm gietijzer hier eerst 5min voor op 3/9, daarna zonodig nog even een paar minuten op 4/9 - 6/9. Hoger hebben we niet nodig. Op deze temperatuur kunnen we een heerlijke steak bakken en ook pannenkoeken etc. Voor het bakken van groenten hoeft de pan hier niet hoger dan hooguit 5/9.
Maar misschien werkt het voor jullie heel anders.
Het kan ook direct op hoog vuur .. het werd ook vroeger rechtstreeks op een houtvuur gezet ....Sjamo schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:50:
[...]
Ik zou denken dat je een gietijzeren pan juist niet direct op hoog vuur moet zetten ivm mogelijke scheuren in het gietijzer door warmteverschil. Het gaat ook in tegen alles waarvoor je gietijzer hebt doorgaans.
Ik warm gietijzer hier eerst 5min voor op 3/9, daarna zonodig nog even een paar minuten op 4/9 - 6/9. Hoger hebben we niet nodig. Op deze temperatuur kunnen we een heerlijke steak bakken en ook pannenkoeken etc. Voor het bakken van groenten hoeft de pan hier niet hoger dan hooguit 5/9.
Maar misschien werkt het voor jullie heel anders.
Je moet je door deze foto niet laten afschrikken. Hier is de verkeerde techniek gebruikt bij de gekozen ingredienten. (Fijn)gesneden groenten moet je niet dichtschroeien met een loeihete pan, dat moet gewoon met gematigd vuur. Daar komt de maker van de foto ook vanzelf achter door schade en schande. Online heeft iedereen het over die leidenfrost test, maar online bakt ook iedereen een ‘interessant’ groot stuk vlees of visAtomius schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:08:
[...]
Als ik dit zie vergaat mij eerlijk gezegd de zin een beetje om RVS te kopen. Ik ben echt geen keukenprins en heb ook niet heel veel geduld met koken. Klinkt alsof je dat wel nodig hebt voor RVS. Zijn er geen gezonde non-PFAS pannen met gezonde antiaanbaklaag die je meteen op hoog vuur kan zetten?
RVS hoeft niet altijd bloedheet te zijn. In de soeppan bakt alles ook niet meteen aan voordat de vloeistoffen erbij gaan
Degenen die dat deden kochten vast ook vaak een nieuwe.duvekot schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:06:
[...]
Het kan ook direct op hoog vuur .. het werd ook vroeger rechtstreeks op een houtvuur gezet ....
Veel te heet ook voor het gros van wat er gekookt werd.
De pot werd (ruim) boven het vuur gehangen of op smeulende kolen geplaatst.
Direct een koude gietijzeren pan vlak boven het open vuur is vragen om een scheur.
(Smeedijzeren pannen kan je wel direct erop mikken.)
- knip -
Het probleem met bijv. inductie is dat het lokaal verwarmt itt vuur. Hierdoor zet de pan ongelijkmatig(er) uit wat bij te hoog vermogen tot schade kan leiden.duvekot schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:06:
[...]
Het kan ook direct op hoog vuur .. het werd ook vroeger rechtstreeks op een houtvuur gezet ....
En gietijzer geleidt warmte slecht. Dat betekent dat het beter is rustig op te warmen, het heeft even nodig. Dan krijg je zelfs op inductie een pan die gelijkmatig verwarmd is (min of meer), en die die warmte ook redelijk vasthoudt wanneer je je spullen in de pan legt.- J.W. - schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:00:
[...]
Het probleem met bijv. inductie is dat het lokaal verwarmt itt vuur. Hierdoor zet de pan ongelijkmatig(er) uit wat bij te hoog vermogen tot schade kan leiden.
Oke maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer met koekenpannen. Er zijn er zo ontiegelijk veel..
Ik wil gewoon een goed setje van een 24 en 28 cm pan voor om en nabij de 100 euro.
Is dit dan een goede koop?
https://www.coolblue.nl/p...to-3-koekenpan-24-cm.html
Ik wil gewoon een goed setje van een 24 en 28 cm pan voor om en nabij de 100 euro.
Is dit dan een goede koop?
https://www.coolblue.nl/p...to-3-koekenpan-24-cm.html
@Atomius Tjah, waar het op neer komt is dat het vooral te maken heeft met de persoon die ermee gaat werken én wat er exact mee gaat gebeuren.
Zo'n pan die je linkt heeft een "dikke" puck onderop, dat kan als vervelend ervaren worden of goed presteren.
Als je geen affiniteit hebt met koken / niet graag in de keuken staat, het ook niet wilt leren en vooral weinig tijd eraan kwijt wilt zijn dan doe je er imho goed aan om een pan met keramische coating (greenpan, greenchef, tefal etc) te kopen en die te vervangen wanneer nodig.
Er is niet 1 goede koop, maar als je een RVS koekenpan wilt dan is de Sensuell van Ikea er een waar je een ontiegelijk goede pan voor je geld krijgt.
En omdat de juiste pan vinden best wel een dingetje is blijkt het dan ook enorm lastig om een heel setje daarvan te vinden.
Zo'n pan die je linkt heeft een "dikke" puck onderop, dat kan als vervelend ervaren worden of goed presteren.
Als je geen affiniteit hebt met koken / niet graag in de keuken staat, het ook niet wilt leren en vooral weinig tijd eraan kwijt wilt zijn dan doe je er imho goed aan om een pan met keramische coating (greenpan, greenchef, tefal etc) te kopen en die te vervangen wanneer nodig.
Er is niet 1 goede koop, maar als je een RVS koekenpan wilt dan is de Sensuell van Ikea er een waar je een ontiegelijk goede pan voor je geld krijgt.
En omdat de juiste pan vinden best wel een dingetje is blijkt het dan ook enorm lastig om een heel setje daarvan te vinden.
- knip -
Volgens mij is de grootste reden dat je je vermogen/vlam niet meteen vol open moet zetten om kromtrekken van de pan te voorkomen. Gaat volgens mij makkelijker met een multiply pan dan eentje met een dikke bodem. Je hebt ook PFAS pannen met een dikke bodem, zelfde verhaal. Je gaat alleen wel giftige lucht inademen als je die op vol vermogen openzet zonder iets van vloeistof in de pan te doen.
Ik heb al >25 jaar dezelfde rvs-pannen van BK en die gaan langer mee dan de inductieplaten waarop ik ze hebt gebruikt. Je hebt bij inductie niet hetzelfde hoge vuur nodig als bij gas. Dat heeft niks met je kookkwaliteiten te maken, maar alles met het even aanleren van een andere manier van verwarmen. Ik gebruik zelden de hoogte twee standen op de inductieplaat, vaak starten met bijv 6, dan door naar 7 en daarna terug naar 6 of 5. Wen je zo aan.Atomius schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:08:
[...]
En rvs is heel makkelijk schoon te maken bij inductiegebruik, omdat het niet echt aanbakt zoals bij gas of keramisch.
Oke, maar je moet wel een X aantal keren een bodem inbranden en daar oog voor blijven houden.Toke_gt schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:35:
[...]
Ik heb al >25 jaar dezelfde rvs-pannen van BK en die gaan langer mee dan de inductieplaten waarop ik ze hebt gebruikt. Je hebt bij inductie niet hetzelfde hoge vuur nodig als bij gas. Dat heeft niks met je kookkwaliteiten te maken, maar alles met het even aanleren van een andere manier van verwarmen. Ik gebruik zelden de hoogte twee standen op de inductieplaat, vaak starten met bijv 6, dan door naar 7 en daarna terug naar 6 of 5. Wen je zo aan.
En rvs is heel makkelijk schoon te maken bij inductiegebruik, omdat het niet echt aanbakt zoals bij gas of keramisch.
https://www.bol.com/nl/nl...cm-28cm/9300000020697272/
Deze pan(nenset) is van Demeyere en heeft toch een antiaanbaklaag en is de beste pan volgens de consumentenbond. Klinkt als de winnaar?
RVS pannen inbranden is volgens mij niet nodig (en in elk geval erg ongebruikelijk, voor zover ik kan beoordelen).Atomius schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:03:
[...]
Oke, maar je moet wel een X aantal keren een bodem inbranden en daar oog voor blijven houden.
https://www.bol.com/nl/nl...cm-28cm/9300000020697272/
Deze pan(nenset) is van Demeyere en heeft toch een antiaanbaklaag en is de beste pan volgens de consumentenbond. Klinkt als de winnaar?
Zoals @Raymond P al zei, als je geen tijd/zin hebt om te leren bakken op RVS, dan doe je er waarschijnlijk wel goed aan om een pan met keramische coating te nemen.
Maar hoe duur ook, de ervaring is dat die ook slijten. Je krijgt niet voor niets op die pannen geen 10 of 30, maar "slechts" 5 jaar garantie van Demeyere..
Het kan zijn dat je goedkoper en beter uit bent met een setje die 4x zo weinig kost (Easy Chef van de AH), die je wat vaker moet vervangen. Maar dat is natuurlijk ook niet zo duurzaam, dus als ik zelf echt anti-aanbak zou willen, dan zou ik dus ook geneigd zijn met je keuze mee te gaan.
Heb een tijdje geleden een Demeyere ControlInduc X 28 cm gekocht. Heb die pas wat later na aanschaf kunnen gebruiken want nieuwe keuken was vertraagd. Fijne pan alleen wat ik ook doe 1 kant van de pan is veel heter dan de andere. Daar verbrand het terwijl de andere kant eigenlijk nog niet warm genoeg is om non stick te zijn.
Ik kook op inductie (ook alleen op inductie gebruikt) en maakt ook niet uit hoe de pan op de pit staat.
Heb geprobeerd om een idee te krijgen van het temperatuur verschil, mijn IR thermometer gaat maar tot 100C helaas.
Als ik de ene kant op 80graden heb is de andere kant >100C, gemeten met een thermapen met een klein beetje olie op de tip en die geeft dan 82C en 125C aan de andere kant van de pan. En dat is met vrij slecht thermisch contact.
Voor sommige dingen geen probleem zodra je een saus maakt oid weekt het wel los natuurlijk maar als je een steak bakt is het verschil gigantisch en vis bakken is denk ik onmogelijk.
Ik kook op inductie (ook alleen op inductie gebruikt) en maakt ook niet uit hoe de pan op de pit staat.
Heb geprobeerd om een idee te krijgen van het temperatuur verschil, mijn IR thermometer gaat maar tot 100C helaas.
Als ik de ene kant op 80graden heb is de andere kant >100C, gemeten met een thermapen met een klein beetje olie op de tip en die geeft dan 82C en 125C aan de andere kant van de pan. En dat is met vrij slecht thermisch contact.
Voor sommige dingen geen probleem zodra je een saus maakt oid weekt het wel los natuurlijk maar als je een steak bakt is het verschil gigantisch en vis bakken is denk ik onmogelijk.
Wat zijn de specificaties van je inductie kookplaat? En heb je dit alleen maar op 1 van de inductie plekken? Of maakt dat ook niet uit? En als je het op een andere inductie kookplaat probeert (buren? Kennissen? Vrienden? Of familie?)Samoht93 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:27:
Heb een tijdje geleden een Demeyere ControlInduc X 28 cm gekocht. Heb die pas wat later na aanschaf kunnen gebruiken want nieuwe keuken was vertraagd. Fijne pan alleen wat ik ook doe 1 kant van de pan is veel heter dan de andere. Daar verbrand het terwijl de andere kant eigenlijk nog niet warm genoeg is om non stick te zijn.
RVS moet je NOOIT inbranden ..dat heeft totaal geen zin .. RVS moet juist zo schoon en kaal mogelijk blijven.Atomius schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:03:
[...]
Oke, maar je moet wel een X aantal keren een bodem inbranden en daar oog voor blijven houden.
Ik denk dat je in de war bent met plaatstaal (wat een heel ander materiaal is)
Oeps. Ik was niet zo goed op de hoogte dan. Oke dus RVS is gewoon een kwestie van voldoende boter en olie en dan brandt er in principe niets aan?
Vuur niet te hoog .. en wat geduld (dus niet proberen je kip na een paar tellen willen om husselen) .. en dan gaat er natuurlijk wel iets aanbranden maar dat is prima te regelen .. en als je bijvoorbeeld de groente of water bij doet komt de oppervlakkige aangebrande delen prima weer los van de bodem.Atomius schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:39:
Oeps. Ik was niet zo goed op de hoogte dan. Oke dus RVS is gewoon een kwestie van voldoende boter en olie en dan brandt er in principe niets aan?
En nogmaals .. vuur niet te hoog .. en geduld.
En gewoon gaan proberen en snappen en aanvoelen hoe je pan zich gedraagt op je kookplaat. Je moet uiteindelijk "jaren" aan koken op antiaanbaklaag pannen "ontleren"
Succes met de uitdaging .. maar je gaat er veel meer plezier van hebben.
Met voldoende boter en olie moet het zelfs in een teracotta potje lukken.
- knip -
Kookplaat is de KIF590ZT, gebruik de pan vrijwel alleen op de centerpit gezien die 280mm is, maar zelfde effect op de kleinere pitten. Heb nog niet geprobeerd op een andere kookplaat bij iemand anders.duvekot schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:34:
[...]
Wat zijn de specificaties van je inductie kookplaat? En heb je dit alleen maar op 1 van de inductie plekken? Of maakt dat ook niet uit? En als je het op een andere inductie kookplaat probeert (buren? Kennissen? Vrienden? Of familie?)
Kan eventueel kijken of ik volgende week thermische camera van werk mee kan nemen en zien hoe de opwarming van een non stick koekenpan is qua warmte verdeling. RVS kan ik ook wel testen maar dan zit je met reflectie van het oppervlak en je zelf te meten denk ik.
@Samoht93 Als je de pan 180 graden draait, draait de koude kant dan mee met de pan?
Ja: pan retour. Nee: inductieplaat retour.
Ja: pan retour. Nee: inductieplaat retour.
- knip -
Jah als ik pan gedraaid gebruik dan draait die plek mee, is altijd dezelfde "hoek" van de pan ongeacht de orientatie op de plaat.
Slim van @Raymond P 👍 .. je pan is dus stuk ..Samoht93 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:33:
Jah als ik pan gedraaid gebruik dan draait die plek mee, is altijd dezelfde "hoek" van de pan ongeacht de orientatie op de plaat.
Wordt een leuke discussie met de winkel
Sensuel heeft een dikkere bodem, die uit meerdere (3) lagen bestaat. Deze zal de warmte beter verdelen en vasthouden. Op inductie is deze zeker aan te raden boven de Hemkomst.Atomius schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:06:
[Afbeelding]
Weet iemand of er veel verschil zit tussen deze twee IKEA pannen? De bovenste heeft een mooier rond handvat zo op het oog, maar verder lijkt het allebei RVS.
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
Toevallig hebben we hier een nieuwe pan nodig. Gebruiken altijd Tefal pannen, maar dat hele pfas met anti-aanbak houdt mij toch wel tegen.Spidey schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:03:
[...]
Sensuel heeft een dikkere bodem, die uit meerdere (3) lagen bestaat. Deze zal de warmte beter verdelen en vasthouden. Op inductie is deze zeker aan te raden boven de Hemkomst.
Nu moet ik wel toegeven dat het mijn vrouw is die kookt. De pan is vooral bedoeld voor het bakken van een eitje of hamburger. Heel af en toe ook iets van een saus.
Nu hebben we ook zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...el-blauw/9300000223647240
Pfas vrij! Maar wel anti-aanbak laag.
Is zo een Ikea pan toch een betere keuze qua stoffen en veiligheid? En is er makkelijk mee te koken op inductie?
@President RVS is redelijk non-reactief, dat gaat pas een gevaar worden als je het op je teen laat vallen.
De pan die je linkt heeft een keramische (siliciumdioxide) coating, ook erg non-reactief maar die laagjes hebben de neiging erg snel te slijten. Zo'n pan gaat dan erger plakken dan RVS.
Een hamburger bakken zou geen issues moeten geven, en m'n Sensuell is de pan die ik graag pak als ik tamagoyaki ga maken.
Het is allemaal prima te doen als je (vrouw) het ook echt wilt.
De pan die je linkt heeft een keramische (siliciumdioxide) coating, ook erg non-reactief maar die laagjes hebben de neiging erg snel te slijten. Zo'n pan gaat dan erger plakken dan RVS.
Een hamburger bakken zou geen issues moeten geven, en m'n Sensuell is de pan die ik graag pak als ik tamagoyaki ga maken.
Het is allemaal prima te doen als je (vrouw) het ook echt wilt.
- knip -
Die twee Ikea pannen zijn van RVS gemaakt en zonder andere "laagjes" op de buitenkant van de pan.President schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:35:
[...]
Toevallig hebben we hier een nieuwe pan nodig. Gebruiken altijd Tefal pannen, maar dat hele pfas met anti-aanbak houdt mij toch wel tegen.
Nu moet ik wel toegeven dat het mijn vrouw is die kookt. De pan is vooral bedoeld voor het bakken van een eitje of hamburger. Heel af en toe ook iets van een saus.
Is zo een Ikea pan toch een betere keuze qua stoffen en veiligheid? En is er makkelijk mee te koken op inductie?
Koken op RVS is altijd even wennen .. omdat het net wat anders werkt dan met een "tefal pan". In de afgelopen posts staan daar over verschillende berichten.
Die BK pannen met keramische coating werken ook wel een tijdje .. maar ook die slijten snel .. vandaar dat ze maar 2 jaar garantie geven.
Als het redenen van jou zijn om een ander type pan te kiezen, maar je vrouw moet er mee koken dan wordt het geheid heibel als de wensen in de praktijk niet op elkaar aansluiten.President schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:35:
[...]
Toevallig hebben we hier een nieuwe pan nodig. Gebruiken altijd Tefal pannen, maar dat hele pfas met anti-aanbak houdt mij toch wel tegen.
Wat zijn de eisen van de kok aan anti-aanbak en onderhoud? Dat is essentieel voor je keuze.
Je hebt:
• echte anti-aanbak met weinig onderhoud, beperkte levensduur: keramische en dergelijken zoals je al gevonden had.
• aangebrachte anti-aanbak, vergt onderhoud van de laag (zuur is opnieuw opbouwen), gaat bij goed gebruik een leven mee: plaatstaal met seasoning (of kaal gietijzer met seasoning)
• geen anti-aanbak, geen onderhoud, onverwoestbaar, maar moet dus meer vet in om aanbakken te verminderen, vereist meer techniek: RVS, geëmailleerd gietijzer.
Voor de regulars hier is dit wellicht te kort door de bocht, maar in grote lijnen is dat wel wat je aan keuzes hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toch ga ik de vraag hier stellen in de hoop op een gouden tip. Het lukt mij niet, zelfs na meerdere keren proberen en ook het filmpje gekeken te hebben van Demeyre hoe pannenkoeken bakken in RVS pan, om goed pannenkoeken te bakken in de IKEA Sensuell RVS pan. Eitjes, vlees etc geen probleem maar pannenkoeken wil gewoon niet lukken. De eerste pannenkoek gaat goed, maar de 2e (zelfs na toevoegen extra boter in de pan) plakt gewoon compleet vast. De hele pan is dan vol aangebakte rommel dat ik het dan opgeef en maar verder ga met alleen de plaatstalen pan die het perfect doet (met zonnenbloemolie).
Iemand een gouden tip? Pan te warm? Ik warm de pan op, doe er boter in, draai gas stukje terug, eerste pannenkoek lukt goed, weer boter erbij en 2e pannenkoek plakt compleet vast.
Iemand een gouden tip? Pan te warm? Ik warm de pan op, doe er boter in, draai gas stukje terug, eerste pannenkoek lukt goed, weer boter erbij en 2e pannenkoek plakt compleet vast.
@_jero_813 Gebruik je daadwerkelijk boter (en dus geen margarine) en gaat het beslag er pas in als de boter begint te verkleuren?
Je pan is waarschijnlijk te koud, maar te warm kan ook.
Je pan is waarschijnlijk te koud, maar te warm kan ook.
- knip -
Om eerlijk te zijn heb ik daar met pannenkoeken nooit last van. Wel echte boter en beslag zonder gekke toevoegingen. Het enige waar ik ruzie mee heb is spek of salami in de pan voordat het beslag komt. Dat deed ik vroeger wel altijd maar lukt nu gewoon niet meer in RVS, te veel suiker in het vlees en de boel koekt gewoon vast. Maar pannenkoeken zelf gaan best goed op standje 7 van 9 (zegt je niets, maar een indicatie).
Gebruik je wel gewoon beslag zonder gekke dingen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe doe je dat nu met salami en spek dan? In een andere pan apart bakken? Of helemaal niet meer bij pannenkoeken?Gonadan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:12:
Om eerlijk te zijn heb ik daar met pannenkoeken nooit last van. Wel echte boter en beslag zonder gekke toevoegingen. Het enige waar ik ruzie mee heb is spek of salami in de pan voordat het beslag komt. Dat deed ik vroeger wel altijd maar lukt nu gewoon niet meer in RVS, te veel suiker in het vlees en de boel koekt gewoon vast. Maar pannenkoeken zelf gaan best goed op standje 7 van 9 (zegt je niets, maar een indicatie).
Ik koop gewoon betere salami en spek.
- knip -
@Gonadan @Raymond P
Ja, ongezouten roomboter gebruik ik. Beslag bestaat alleen uit ei, meel en melk. Geen zakje vanillesuiker er door wat ik soms wel eens doe maar met RVS had ik al gelezen dat suiker vast kan plakken.
Pan te heet zou misschien kunnen, maar dan snap ik niet dat de eerste pannenkoek perfect lukt en vanaf de 2e hij compleet vast plakt terwijl ik voor de eerste pannenkoek het gas al terug draai.
Ja, ongezouten roomboter gebruik ik. Beslag bestaat alleen uit ei, meel en melk. Geen zakje vanillesuiker er door wat ik soms wel eens doe maar met RVS had ik al gelezen dat suiker vast kan plakken.
Pan te heet zou misschien kunnen, maar dan snap ik niet dat de eerste pannenkoek perfect lukt en vanaf de 2e hij compleet vast plakt terwijl ik voor de eerste pannenkoek het gas al terug draai.
@_jero_813 Het voordeel van boter is dat het verkleurt naarmate het warmer wordt, je hebt dus een visuele indicator in je pan.
Als de boter sissend door je pan stuitert en direct donker kleurt na je eerste pannenkoek dan is je pan dus te heet.
Als de boter niet snel smelt en goudbruin kleurt is je pan te koud.
edit: een pan kan ook op een heel klein vlammetje te heet worden.
Als de boter sissend door je pan stuitert en direct donker kleurt na je eerste pannenkoek dan is je pan dus te heet.
Als de boter niet snel smelt en goudbruin kleurt is je pan te koud.
edit: een pan kan ook op een heel klein vlammetje te heet worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 13-05-2025 09:37 ]
- knip -
Heb het nog wel eens apart gebakken, of het gaat gewoon in de pannenkoek bij dubbelvouwen tussen de kaas.Stelsol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:21:
Hoe doe je dat nu met salami en spek dan? In een andere pan apart bakken? Of helemaal niet meer bij pannenkoeken?
Heb ik geprobeerd, werkt niet. Het blijft best flink aankoeken. Het laat ook residu achter waar vervolgens de pannenkoeken aan blijven hangen en dan krijg je ellende. Al helpt een RVS spatel wel weer een hoop, dat steekt goed los.
Ik overweeg ook nog wel eens een plaatstalen plan voor dat soort doeleinden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Iets met bomen en bos.... 
Ik wil een nieuwe "roerbak pan" voor op inductie, de huidige met keramische coating van Demeyere is versleten, en uberhaupt kon ik die niet goed op temp krijgen.
Ik gooi er altijd alles in, van proteine (vlees, tofu), groenten, zure sausen, en eiwitten (noodles, rijst). Niet echt turbo-wokken (want geen gasbrander) maar meer 1pans koken haha.
Anyway, ik was een beetje op een RVS wok of wadjan uitgekomen, maar ik lees her en der dat RVS niet lekker samen gaat met rijst of noodles bakken? Wat is nu wijsheid? Het hoeft niet perse een "wok" te zijn, als bv een conische RVS sauteer pan beter werkt ben ik zo om...
Belangrijk is dat het snel en heet kan, en blijft...
Ik wil een nieuwe "roerbak pan" voor op inductie, de huidige met keramische coating van Demeyere is versleten, en uberhaupt kon ik die niet goed op temp krijgen.
Ik gooi er altijd alles in, van proteine (vlees, tofu), groenten, zure sausen, en eiwitten (noodles, rijst). Niet echt turbo-wokken (want geen gasbrander) maar meer 1pans koken haha.
Anyway, ik was een beetje op een RVS wok of wadjan uitgekomen, maar ik lees her en der dat RVS niet lekker samen gaat met rijst of noodles bakken? Wat is nu wijsheid? Het hoeft niet perse een "wok" te zijn, als bv een conische RVS sauteer pan beter werkt ben ik zo om...
[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 13-05-2025 18:05 ]
Ik heb hiervoor gekozen ..olafmol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:03:
https://www.kookpunt.nl/d...kpan-met-deksel-24cm-laag
Daar gaan de aardappeltjes in, de knorr wereld gerechten, de curries, de pasta sauzen en straks de Conimex Nasi.
Nog geen noodles er in gehad volgens mij .. en ik kook op gas.
Die van mij was afgeprijsd en ik heb niet dat bedrag betaald er voor ... En ik zie hem ondertussen ook niet meer op de site van Demeyere/Zwilling staan.
Tnx! Ik heb van Zwilling een RVS “hapjes pan” die hier erg op lijkt. Maar daar moet ik echt veel olie of boter in mikken om de boel niet sticky te krijgen? Ik begrijp wel dat dat een issue is van RVS bak/braad/wok pannen?duvekot schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:32:
[...]
Ik heb hiervoor gekozen ..
https://www.kookpunt.nl/d...kpan-met-deksel-24cm-laag
Daar gaan de aardappeltjes in, de knorr wereld gerechten, de curries, de pasta sauzen en straks de Conimex Nasi.
Nog geen noodles er in gehad volgens mij .. en ik kook op gas.
Die van mij was afgeprijsd en ik heb niet dat bedrag betaald er voor ... En ik zie hem ondertussen ook niet meer op de site van Demeyere/Zwilling staan.
Of een niet geheel schone pan ... Probeer dit eens:olafmol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:12:
[...]
Tnx! Ik heb van Zwilling een RVS “hapjes pan” die hier erg op lijkt. Maar daar moet ik echt veel olie of boter in mikken om de boel niet sticky te krijgen? Ik begrijp wel dat dat een issue is van RVS bak/braad/wok pannen?
nadat je de pan hebt afgewassen en goed omgespoeld is etc .. doe dan eens een klein spuitje citroen sap uit zo'n plastic citroen 🍋 in de pan .. plus een beetje water en boen de bodem nog eens schoon ... Daarna weer afspoelen en direct heel goed afdrogen.
En geduld hebben met omhusselen van je vlees .. en als je eerst begint met vlees ..en daarna groenten .. dan zal het vocht uit de groente de bodem meestal wel weer "schoon" krijgen.
Mijn moeder maakt wel eens tamagoyaki maar ik wist niet dat dit in rvs kon. Dacht dat je er zo'n speciaal pannetje voor dient te gebruiken en die hebben altijd een vorm van een antiaanbaklaag.Raymond P schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:13:
@President m'n Sensuell is de pan die ik graag pak als ik tamagoyaki ga maken. Het is allemaal prima te doen als je (vrouw) het ook echt wilt.
Wat jij met spek of salami met een pannenkoek hebt heb ik precies hetzelfde met omeletten waar je groente in doet in een rvs koekenpan. Wordt vaak helemaal zwart. Iemand een tip daarvoor? Op YouTube is een filmpje te vinden maar dit is duidelijk een ranzig omelet.Gonadan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:12:
Ik ben opzoek naar nieuwe pannen. Ik heb tot nu toe vaak pannen met een normale (PFAS?) antiaanbaklaag. Nu wil ik hier eigenlijk helemaal vanaf en ik ben een beetje aan het kijken. Al het gedoe met inbranden/niet in de vaatwasser/langzaam warmen etc. heb ik eigenlijk weinig zin in.
Als het bij inbranden blijft en de pan is daarna jaren goed vind ik het prima, maar ik wil op zijn minst gewoon de pan in de vaatwassen kunnen doen en gewoon de inductiekookplaat in een keer op standje crematie kunnen zetten zonder dat ik me wil afvragen of de pan dat wel leuk vindt
Nu was ik van de week in een outlet center en vond daar een setje Le Creuset pannen die volgens de verkoper aan mijn eisen zouden voldoen. Nu heb ik geen idee of dat echt zo is. Ik heb even snel een foto gemaakt, helaas is het niet echt duidelijk welke Le Creuset pannen dit zijn, zelfs Google Lens kan ze niet vinden.
:strip_exif()/f/image/IxA41fqYIjorH21IF7DQ4Xjc.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is mijn vraag, zijn er pannen die aan mijn eisen voldoen? Of bestaat dat simpelweg niet?
Mijn telefoon heeft me blijkbaar ook het woord pan horen zeggen, dus ik krijg nu ook ineens allemaal reclame van HexClad, op internet lees ik vooral dat dat een gimmich is, klopt dat? Of is het echt zo goed als ze doen geloven?
Als het bij inbranden blijft en de pan is daarna jaren goed vind ik het prima, maar ik wil op zijn minst gewoon de pan in de vaatwassen kunnen doen en gewoon de inductiekookplaat in een keer op standje crematie kunnen zetten zonder dat ik me wil afvragen of de pan dat wel leuk vindt
Nu was ik van de week in een outlet center en vond daar een setje Le Creuset pannen die volgens de verkoper aan mijn eisen zouden voldoen. Nu heb ik geen idee of dat echt zo is. Ik heb even snel een foto gemaakt, helaas is het niet echt duidelijk welke Le Creuset pannen dit zijn, zelfs Google Lens kan ze niet vinden.
:strip_exif()/f/image/IxA41fqYIjorH21IF7DQ4Xjc.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is mijn vraag, zijn er pannen die aan mijn eisen voldoen? Of bestaat dat simpelweg niet?
Mijn telefoon heeft me blijkbaar ook het woord pan horen zeggen, dus ik krijg nu ook ineens allemaal reclame van HexClad, op internet lees ik vooral dat dat een gimmich is, klopt dat? Of is het echt zo goed als ze doen geloven?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
7 mei in de krant: Effium pannen: Chefs prijzen superpan / 50% besparing op gas
De site van de Nederlandse makers:
https://effium.com/products/effium-pan-1?abtr=true
De pan heeft een keramische coating van het bedrijf Ilag, bij beschadiging ervan kun je het laten recoaten.
Qua prijs lijkt het mij een heel aardige pan, alleen heb het zelf niet zo op 'coatings'.Ook al weet ik niet wat keramische coating precies inhoudt.
De pan heeft een keramische coating van het bedrijf Ilag, bij beschadiging ervan kun je het laten recoaten.
Qua prijs lijkt het mij een heel aardige pan, alleen heb het zelf niet zo op 'coatings'.Ook al weet ik niet wat keramische coating precies inhoudt.
Dat lijkt me een setje van deze pannen:miicker schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:51:
[Afbeelding]
Koekenpan Laag RVS Signature met Anti-Aanbaklaag
Dus die voldoen niet aan je eisen ...want er zit een anti aanbak laag op. Je ziet het ook in de gebruiksaanwijzing:
Sommige van je eisen zijn een beetje tegenstrijdig .. en ook al met je huidige pannen niet aan te raden.Om schade aan het oppervlak te beschermen en te voorkomen, alleen gebruiken op lage en middelhoge hitte. Gebruik dit product nooit op hoge temperaturen.
Maar lees dit topic over de afgelopen een/twee maanden even door en dan heb je wel een idee welke adviezen hier gegeven gaan worden op basis van een aantal van je eisen.
En heb je echt 4 verschillende maten koekenpan nodig?
Die Le Creuset pannen hebben een antiaanbaklaag (vermoedelijk PTFE maar kan ook keramisch zijn), zou dan sowieso nooit de kookplaat op crematie zetten maar dat geldt eigenlijk voor alle koekenpannen. Als je de pannen in de vaatwasser wil kunnen doen en er niet over moet willen nadenken zou ik voor RVS gaan. Is alleen zonder antiaanbaklaag maar je hoeft de pan niet in te branden en/of een laag te onderhouden.miicker schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:51:
Ik ben opzoek naar nieuwe pannen. Ik heb tot nu toe vaak pannen met een normale (PFAS?) antiaanbaklaag. Nu wil ik hier eigenlijk helemaal vanaf en ik ben een beetje aan het kijken. Al het gedoe met inbranden/niet in de vaatwasser/langzaam warmen etc. heb ik eigenlijk weinig zin in.
[Afbeelding]
Ik heb deze 3 laags RVS wok van Dille & Kamille sinds een aantal weken en vind hem echt super fijn.olafmol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:03:
Gebruik hem natuurlijk als wok maar ook als hapjes pan voor van alles. Heb er gisteren zelfs soep in gemaakt maar zoek nog wel een goede deksel, heb alleen grote anti spat deksels met allerlei gaten er in.
Wordt een leuk klusje om die onderkant te drogen als je met de hand afwast. Concept klinkt wel erg goed voor de nog bestaande gasaansluitingen, maar voor €110 een pan kopen die niet voor de inductieplaat geschikt is, is ook wel jammer. Je kunt namelijk ook niet een inductieadapter gebruiken.Piemol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:51:
7 mei in de krant: Effium pannen: Chefs prijzen superpan / 50% besparing op gas
Ja die kwam ik dus ook tegen, maar zie het handvat. Die op mijn afbeelding zijn andere pannen.duvekot schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:03:
[...]
Dat lijkt me een setje van deze pannen:
Koekenpan Laag RVS Signature met Anti-Aanbaklaag
Dus die voldoen niet aan je eisen ...want er zit een anti aanbak laag op. Je ziet het ook in de gebruiksaanwijzing:
[...]
Sommige van je eisen zijn een beetje tegenstrijdig .. en ook al met je huidige pannen niet aan te raden.
Maar lees dit topic over de afgelopen een/twee maanden even door en dan heb je wel een idee welke adviezen hier gegeven gaan worden op basis van een aantal van je eisen.
En heb je echt 4 verschillende maten koekenpan nodig?
Antiaanbaklaag vind ik niet zo'n probleem, zolang het maar geen PFAS is, volgens de verkoper was het dat niet en was dit "gezond".
Edit: dit was gewoon een foto van het schap, ik heb idd geen 4 maten koekenpannen nodig
[ Voor 4% gewijzigd door miicker op 13-05-2025 23:16 ]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.