Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
Charlot887 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:30:
[...]
Ik bedoel inderdaad eigenlijk een hapjes pan.
Het is me duidelijk dat rvs dan de beste optie hiervoor is
De IKEA 365 RVS hapjespan is een mooie instap pan om te starten met RVS. Ik zelf vind hem wel wat dun maar daardoor ook wel lekker licht.. maar als deze bevalt kan je altijd nog kijken naar een meer luxere pan in de toekomst.

Het is met RVS wel even wennen met koken. Met Tefal pannen ben je gewend om het gas meteen op standje 100 te zetten, olie/boter er in, vlees er in en direct doorroeren ... Dat gaat bij RVS geheid voor frustratie zorgen .. daar moet je de pan even rustig opwarmen op een lagere stand .. vlees er in en even laten liggen ..het komt vanzelf los .. en als er wat aanbakt .. meestal komt het wel los van de pan als er groenten bij komen .. of wat vocht.. dus ook niet al te bang voor zijn. Ga lekker ontdekken wat wel en niet werkt .. en voor je het weet ...wil je niets anders meer.

Succes op de ontdekkingstocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:46
Mijn ouders hebben dezelfde pan als wij hebben (Cristel Castel'Pro Multiply hoge koekenpan met deksel ø 28 cm rvs). Ze klagen erover dat hij niet egaal heet wordt op hun inductieplaat. Ze denken dat er in de pan iets verkeerd zit, alhoewel ik daar twijfels over heb.

Dat ga ik binnenkort testen op onze inductiekookplaat. Maar bestaat er niet een trucje om dat snel te testen? Ik meen ooit gelezen te hebben dat je meel erin kan doen en dat je dan snel ziet waar wel of niet verkleuring optreedt. Weet iemand hier iets over of heeft er ook een tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Veel inductieplaten hebben redelijk klein oppervlakte waar de pan wordt opgewarmd (kleiner dan de cirkel op het blad). Het is dus redelijk gebruikelijk dat het midden goed warm wordt, maar de randen een stuk koeler omdat die afhankelijk zijn van warmte geleiding door de pan.

Ik heb dit ooit getest door een laagje (kokend) water in een (koude) pan te doen, en dan kijken waar de belletjes ontstaan als je de plaat aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:03
@Tomino De makkelijkste manier om dat duidelijk inzichtelijk te maken is door de bodem te bedekken met wat sneetjes brood. Zie Helen Rennie.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29
Charlot887 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Ik bedoel inderdaad eigenlijk een hapjes pan.
Het is me duidelijk dat rvs dan de beste optie hiervoor is
Dat is idd ook mijn setup:

- Plaatstalen koekepan
- Plaatstalen wok
- RVS (tri-ply) hapjespan
- Geëmailleerd gietijzeren stoofpan

Daar kan je denk ik alles in klaarmaken wat je wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlot887
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 22:54
Gisteren is mijn De Buyer Carbone plus pan binnengekomen. Ik heb deze daarna een uur laten inbranden in de oven en weer laten afkoelen. Vandaag een biefstuk erin gebakken. Was nog een beetje uitvogelen hoe lang het opwarmen is en welke stand met inductie. Heb de watertest gedaan en daaruit kon ik wel opmaken dat de pan heet genoeg is.

Het eindresultaat was wel verrassend lekker krokant biefstukje.

Dit was voor het inbrandenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncJXfK1AkDdGk3finZ5EZypTojA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNloDtr2rLaPM0aPm5pZjZks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGLyQSxDAgAL_cNWBMApdWoXBEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEwsdkyXXqf7RBeMJDNbObzY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Charlot887 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:48:
Gisteren is mijn De Buyer Carbone plus pan binnengekomen. Ik heb deze daarna een uur laten inbranden in de oven en weer laten afkoelen. Vandaag een biefstuk erin gebakken. Was nog een beetje uitvogelen hoe lang het opwarmen is en welke stand met inductie. Heb de watertest gedaan en daaruit kon ik wel opmaken dat de pan heet genoeg is.

Het eindresultaat was wel verrassend lekker krokant biefstukje.

Dit was voor het inbranden[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan 👍...veel plezier met deze pan .. ga je jaren plezier van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlot887
Schweino schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:30:
[...]

Dat is idd ook mijn setup:

- Plaatstalen koekepan
- Plaatstalen wok
- RVS (tri-ply) hapjespan
- Geëmailleerd gietijzeren stoofpan

Daar kan je denk ik alles in klaarmaken wat je wil
Ga ik ook voor. En wellicht nog een pannekoekenpan erbij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlot887
Hoe lang en op welke stand raden jullie voorverwarmen op inductie aan ? Heb een Siemens kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Charlot887 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:02:
Hoe lang en op welke stand raden jullie voorverwarmen op inductie aan ? Heb een Siemens kookplaat.
Ik adviseer het aanschaffen van een IR thermometer, en daarmee te bepalen of een pan voldoende en egaal warm is. Vaak als je te snel wilt gaan zit er veel verschil in midden en randen. Verder is er niet veel nuttigs over te zeggen. Ligt aan meerdere factoren.

Leidenfrost effect kun je ook nog leren, maar dat is slechts nuttig voor één specifieke temperatuur. Wel nuttig voor dichtschroeien van vlees zonder dat het blijft plakken bijv. Maar daarna wil je doorgaans een stuk lager gaan zitten om door te garen.

Ok, toch een beetje eigen ervaring: Stand 5-6 voor een paar min is een goed beginpunt met de meeste pannen op mijn siemens kookplaat. 7 en hoger krijg je soms toch wat te oneven warmteverdeling, en lager dan 5 heb ik het geduld niet voor. YMMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Charlot887 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:02:
Ik ben een pragmatist. Ik zet eerst mn pannen op mn Atag inductieplaat. Die stel ik in op stand 5 of 6 (van 9) , ik kan helaas niet terug vinden hoeveel vermogen dat is. Dan ga ik snijden enzo. En wanneer dat klaar is, begin ik met bakken. Tegen die die tijd is de pan wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raymond schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Ik ben een pragmatist. Ik zet eerst mn pannen op mn Atag inductieplaat. Die stel ik in op stand 5 of 6 (van 9) , ik kan helaas niet terug vinden hoeveel vermogen dat is. Dan ga ik snijden enzo. En wanneer dat klaar is, begin ik met bakken. Tegen die die tijd is de pan wel warm.
Dat is natuurlijk totaal anders dat "men" gewend is .. met Tafal pannen is dat juist iets wat je nooit moet doen .. omdat die pannen dan te heet wordt en begint met het rond strooien van giftige dampen.

Dus als je overstapt dan is dat wel weer een psychische drempel die je over moet.

Misschien ook wel goed om hierover wat op te nemen in de start post? (Ik had het zo snel ff niet gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlot887
defusion schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:33:
[...]

Ik adviseer het aanschaffen van een IR thermometer, en daarmee te bepalen of een pan voldoende en egaal warm is. Vaak als je te snel wilt gaan zit er veel verschil in midden en randen. Verder is er niet veel nuttigs over te zeggen. Ligt aan meerdere factoren.

Leidenfrost effect kun je ook nog leren, maar dat is slechts nuttig voor één specifieke temperatuur. Wel nuttig voor dichtschroeien van vlees zonder dat het blijft plakken bijv. Maar daarna wil je doorgaans een stuk lager gaan zitten om door te garen.

Ok, toch een beetje eigen ervaring: Stand 5-6 voor een paar min is een goed beginpunt met de meeste pannen op mijn siemens kookplaat. 7 en hoger krijg je soms toch wat te oneven warmteverdeling, en lager dan 5 heb ik het geduld niet voor. YMMV
En welke stand gebruik je dan voor het bakken? In een keramische pan zit ik met mijn Siemens meestal op 7 als ik start met groente of aardappels bakken en wat lager om door te garen Is dat dan hetzelfde of wordt de pan dan veel te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Vermogen van de pit, maat van de pan, maat van de spoel, vulgraad, vochtpercentage?
Zo veel variabelen die meespelen bij het kiezen van het juiste standje.

Idealiter gebruik je roomboter als vetstof totdat je wat meer bekend bent met je pan en/of hittebron, dan heb je wat visuele feedback.
Boter te bruin = pan te heet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:46
Ik ga verhuizen naar een mooi huis, waar helaas een gasfornuis in zit. Kook al jaren op inductie met veel plezier, heb de afgelopen jaren een paar mooie RVS pannen aangeschaft die nog nooit op gas zijn gebruikt.

Nu gaat het gasfornuis er zeker uit dit jaar en vervangen worden voor inductie indien mogelijk (de rest van de keuken is puntgaaf dus hopelijk is het een standaard maat en lukt het qua elektra aanleggen ook redelijk makkelijk), maar waarschijnlijk gaat dat niet meteen lukken. Is het slecht voor de pannen om na 1-2-3 jaar gebruikt te zijn op inductie, een aantal maanden op gas te worden gebruikt en daarna (zodra de ombouw naar inductie rond is) dan weer op inductie?

Of kan ik beter de oude (anti-aanbak) pannen uit de opslag halen voor de overbrug periode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
@Yakumos Vroeger was er vanuit een lampenfabrikant een dringend advies om een lamp achter je tv te plaatsen, dat zou beter zijn voor je ogen.

Pannenfabrikanten raden aan toch vooral nieuwe pannen te kopen als je wisselt van kookplaat.

Het kan idd zijn dat kromme pannen niet lekker op je nieuwe inductieplaat staan. Maar als jij je nieuwe mooie RvS pannen gewoon normaal gebruikt op gas, dan trekken die echt niet krom. Dat kromtrekken kan net zo makkelijk op inductie gebeuren, daarmee kan je ook flink wat vermogen in je pannen jagen.

Ik heb m'n RvS pannen die ik 8jr op gas heb gebruikt, nu op inductie in gebruik genomen. Geen centje pijn.

Ik lees ook weleens claims dat ze dan kunnen krassen. Naar mijn mening maakt de vorm van de bodem daar echt niet zoveel voor uit. Een platte pan zou dan net zo makkelijk kunnen krassen.
Krassen gebeurt alleen als er iets tussen de pan en de kookplaat ligt, dat harder is dan glas (zand bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Raymond schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:00:
@Yakumos Vroeger was er vanuit een lampenfabrikant een dringend advies om een lamp achter je tv te plaatsen, dat zou beter zijn voor je ogen.

Pannenfabrikanten raden aan toch vooral nieuwe pannen te kopen als je wisselt van kookplaat.

Het kan idd zijn dat kromme pannen niet lekker op je nieuwe inductieplaat staan. Maar als jij je nieuwe mooie RvS pannen gewoon normaal gebruikt op gas, dan trekken die echt niet krom. Dat kromtrekken kan net zo makkelijk op inductie gebeuren, daarmee kan je ook flink wat vermogen in je pannen jagen.

Ik heb m'n RvS pannen die ik 8jr op gas heb gebruikt, nu op inductie in gebruik genomen. Geen centje pijn.

Ik lees ook weleens claims dat ze dan kunnen krassen. Naar mijn mening maakt de vorm van de bodem daar echt niet zoveel voor uit. Een platte pan zou dan net zo makkelijk kunnen krassen.
Krassen gebeurt alleen als er iets tussen de pan en de kookplaat ligt, dat harder is dan glas (zand bijvoorbeeld).
Helemaal met je eens maar mijn ervaring is ook dat als je (koeke)pannen vaak op een gasfornuis hebt gebruikt en de pannen regelmatig over de metalen dragers heen ragt er ook krassen in het metaal aan de onderkant van de pan kunnen komen. Dit zou theoretisch je inductie kookplaat kunnen beschadigen, want je pan heeft geen gladde onderkant meer.

Maar dat is wellicht met het betere schuur/polijstwerk ook weer op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Hoe doe je dat dan? Ik ben niet zachtzinnig met mijn pannen maar dat dragers daar krassen in maken heb ik nog nooit meegemaakt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Gonadan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:01:
Hoe doe je dat dan? Ik ben niet zachtzinnig met mijn pannen maar dat dragers daar krassen in maken heb ik nog nooit meegemaakt.
Franse omelet maken, veel bewegen met de pan over de dragers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Schweino schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:31:
[...]

Franse omelet maken, veel bewegen met de pan over de dragers
Dan houd je de pan toch schuin? Of doe ik het verkeerd bij dat gerecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ik heb rvs en niet de indruk dat ik daar zomaar krassen in kan maken, misschien gaat dat met staal makkelijker?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Gietijzeren dragers hier, en hoewel ik best wel eens een krasje veroorzaak (rvs en staal) is dat niet van het niveau wat een glasplaat zou beschadigen. Eerder licht cosmetische verkleuring.

Ik kan mij wel voorstellen dat daar net voldoende een korreltje zand in kan blijven hangen om een jaap te trekken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf-puf
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-06 21:57
Het was een beste zit, maar ik heb alle bladzijdes van dit forum doorgenomen, nu denk ik dat ik weet wat ik wil, maar zou graag wat feedback willen als jullie zo vriendelijk willen zijn om dit te geven.

Na een lange tijd in het buitenland te hebben gewoond, verhuizen we binnenkort terug naar Nederland. We hebben een huis gekocht met inductie en een groot deel van de pannen die we hebben zijn aan vervanging toe.

We zijn een gezin met 3 jonge kids, maar hebben wel geregeld eters in wisselende hoeveelheden. We willen dus voor 5, maar ook voor 10 kunnen koken.

We houden van koken en de keuken speelt een belangrijk doel in ons leven. We hebben onder andere een Big Green Egg waarin voornamelijk met gietijzer gekookt wordt. Ik heb mijn hele leven op vuur gekookt, maar ons nieuwe huis heeft inductie. Ik heb hier nog niet veel ervaring mee.

De volgende pannen hebben we in ons bezit die we zullen houden. De rest krijgt een enkeltje prullenbak:

Gietijzeren pannen:
Braadpan 26 cm
Koekenpan 28 cm + glazen deksel
Grillpan 24 cm
Poffertjes pan

Tefal:
3 tefal pannenkoeken pannen 24 cm (eerst zien of plaatstaat bevalt voor we ook die overstap maken)

RVS:
Mega Soeppan die ik ook voor Souse vide (stick) gebruik

Waar ik aan zit te denken qua aanschaf naar aanleiding van dit forum:

RVS
Ikea 365 van 5 pannen https://www.ikea.com/nl/nl/p/-20484332
Ikea Asperge pan met inzet

Proline 7 koekenpan of Apollo 7 Hapjespan 28 cm

Plaatstaal:
De Buyer Carbone Plus - Pannenset 28 cm

Gietijzer:
Le Creuset Braadpan met deksel ovaal geëmailleerd gietijzer, 35 cm

Nu ben ik mij er van bewust dat je voor Le Creuset vooral betaald voor het merk, maar sinds ik een jaar of 10 geleden ooit eens met zo'n enorme pan van le Creuset gekookt heb, heeft dit altijd een softspot voor mij gehad. Ik heb alleen twijfels of zo'n enorme ovale pan wel zo goed werkt op inductie. Het betreft een Bora kookplaat met geïntrigeerd afzuigsysteem, maar het type/serie weet ik niet precies.

In principe is geld niet echt een probleem, een hobby mag wat kosten, als de resultaten er maar naar zijn.

Iedereen alvast hartelijk bedankt voor het advies. Ik sta voor alles open als het onderbouwd kan worden. Andere maten, dingen die ik gemist heb, wat dan ook. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Puf-puf op 25-03-2025 20:58 . Reden: Proline 7 koekenpan of Apollo 7 Hapjespan 28 cm ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Puf-puf schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:04:
Het was een beste zit, maar ik heb alle bladzijdes van dit forum doorgenomen, nu denk ik dat ik weet wat ik wil, maar zou graag wat feedback willen als jullie zo vriendelijk willen zijn om dit te geven.

Na een lange tijd in het buitenland te hebben gewoond, verhuizen we binnenkort terug naar Nederland. We hebben een huis gekocht met inductie en een groot deel van de pannen die we hebben zijn aan vervanging toe.

We zijn een gezin met 3 jonge kids, maar hebben wel geregeld eters in wisselende hoeveelheden. We willen dus voor 5, maar ook voor 10 kunnen koken.

We houden van koken en de keuken speelt een belangrijk doel in ons leven. We hebben onder andere een Big Green Egg waarin voornamelijk met gietijzer gekookt wordt. Ik heb mijn hele leven op vuur gekookt, maar ons nieuwe huis heeft inductie. Ik heb hier nog niet veel ervaring mee.

De volgende pannen hebben we in ons bezit die we zullen houden. De rest krijgt een enkeltje prullenbak:

Gietijzeren pannen:
Braadpan 26 cm
Koekenpan 28 cm + glazen deksel
Grillpan 24 cm
Poffertjes pan

Tefal:
3 tefal pannenkoeken pannen 24 cm (eerst zien of plaatstaat bevalt voor we ook die overstap maken)

RVS:
Mega Soeppan die ik ook voor Souse vide (stick) gebruik

Waar ik aan zit te denken qua aanschaf naar aanleiding van dit forum:

RVS
Ikea 365 van 5 pannen https://www.ikea.com/nl/nl/p/-20484332
Ikea Asperge pan met inzet

Demeyere Proline 7 in 28 cm

Plaatstaal:
De Buyer Carbone Plus - Pannenset 28 cm

Gietijzer:
Le Creuset Braadpan met deksel ovaal geëmailleerd gietijzer, 35 cm

Nu ben ik mij er van bewust dat je voor Le Creuset vooral betaald voor het merk, maar sinds ik een jaar of 10 geleden ooit eens met zo'n enorme pan van le Creuset gekookt heb, heeft dit altijd een softspot voor mij gehad. Ik heb alleen twijfels of zo'n enorme ovale pan wel zo goed werkt op inductie. Het betreft een Bora kookplaat met geïntrigeerd afzuigsysteem, maar het type/serie weet ik niet precies.

In principe is geld niet echt een probleem, een hobby mag wat kosten, als de resultaten er maar naar zijn.

Iedereen alvast hartelijk bedankt voor het advies. Ik sta voor alles open als het onderbouwd kan worden. Andere maten, dingen die ik gemist heb, wat dan ook. _/-\o_
Voor wat het waard is, hier (inductie) erg veel plezier van de 26cm Lodge pannenkoekenpan. We hadden eerder een de buyer pannenkoeken pan, ook 26cm. Die was niet slecht, maar gietijzer veel stabieler en gelijkmatiger wat ons betreft. De eerste tot de laatste komt er perfect uit zonder aan de temperatuur knop te hoeven draaien.

De plaatstaal pan was gevoeliger voor temperatuurwisselingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:30
Hier dezelfde positieve ervaring met de Lodge pannenkoekenpannen. Komen er mooi egaal gebruind uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Stillekracht schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:53:
Hier dezelfde positieve ervaring met de Lodge pannenkoekenpannen. Komen er mooi egaal gebruind uit.
We gebruiken sinds 1 a 2 jaar ook de lodge pizza plaat. Werkt hier ook beter dan een "normale" stenen plaat of een stalen plaat in de oven.
En erg eenvoudig schoon te maken beide vind ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:23
Ik wil een nieuwe pan en mijn vriendin vroeg zich af waarom het per se Le Creuset moest worden, want die zijn toch wel iets duurder dan een imitatie. Ik dacht, misschien vinden jullie het ook wel leuk om het verschil te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhboJlY2aHs1AfAgJNvrjMaM39g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H3usrgUaIQAknvIZyqcwhQ6e.jpg?f=user_large

Dit zijn mijn meestgebruikte geëmailleerde pannen. Rechts verreweg de meest intensief gebruikte, een Le Creuset sauspan. Op de kras die ik natuurlijk zelf heb gemaakt na is die nog helemaal als nieuw.
Links een imitatie die ik graag gebruik, maar zoals je ziet gaat die echt niet eeuwig mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTi1s5-r8vVYFT-oeNRez1yANUM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fWcyLqerpQ0noyYsM47Obpc9.jpg?f=user_large

Le Creuset, jarenlang meerdere keren per week goed gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCvm4Ezb1BcOB1kNH9vVHWUwYlw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0MMyLA8ys4G6WBQmLHmf78bc.jpg?f=user_large

Imitatie, ongeveer even oud, maar zeker veel minder gebruikt dan de pan er boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sdJYlK2hGeHzmy94-rj4sa84v4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WX45DTtO4kc4qsDkME86xpUV.jpg?f=user_large

Of hier grotere pannen. Rechts Le Creuset, gaat ook gewoon de oven in, is nog helemaal als nieuw.
Links imitatie. Bodem is nog prima i.t.t. zijn kleinere broertje, maar zoals je ziet brandt olie er in de oven gewoon in en krijg je dat gewoon niet meer helemaal schoon terwijl bij de Le Creuset de zachte kant van een sponsje al prima werkt.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Leuk om te zien inderdaad :) Maar ook de "imitatipannen" (tussen haakjes, want het zijn gewoon echte pannen :) ) lijken me nog steeds uitstekend bruikbaar.

Dit helpt mensen wel om een keuze te maken. Ikzelf bijvoorbeeld heb in een aanbieding iets van 5 lidl gietijzeren pannen (in allerlei soorten en maten) gekocht, voor hetzelfde geld als wat mijn le creuset grillplaat heeft gekost. Dan heb ik er persoonlijk geen bezwaar tegen als er over 5 jaar wat verkleuring in die pannen te zien zijn, ze werken verder prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Er is imitatie en er zijn gewoon andere merken die kwaliteit leveren.

Le Creuset begon ergens na de eerste wereldoorlog en is dus niet de eerste die dat soort pannen produceert (of geproduceerd heeft) en is daarmee dus ook gewoon goedkope imitatie. :+

Je linkerpan lijkt wel significant dunner geëmailleerd te zijn. Welk merk is het exact en wat mocht die kosten? Dat vind ik best relevant als er vergeleken wordt. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Laatst online: 15:23
Raymond schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:13:
Leuk om te zien inderdaad :) Maar ook de "imitatipannen" (tussen haakjes, want het zijn gewoon echte pannen :) ) lijken me nog steeds uitstekend bruikbaar.

Dit helpt mensen wel om een keuze te maken. Ikzelf bijvoorbeeld heb in een aanbieding iets van 5 lidl gietijzeren pannen (in allerlei soorten en maten) gekocht, voor hetzelfde geld als wat mijn le creuset grillplaat heeft gekost. Dan heb ik er persoonlijk geen bezwaar tegen als er over 5 jaar wat verkleuring in die pannen te zien zijn, ze werken verder prima.
Haha, touché :P
En zeker, ze staan op dit moment ook gewoon op het fornuis en gaan ook zeker niet weg. Ik kan me alleen wel voorstellen dat met nog een paar jaar alle emaille zal zijn verdwenen terwijl de Le Creusets dan nog steeds als nieuw zullen zijn.

En ik heb ook gewoon pannen van IKEA, hoor! En daar ben ik om eerlijk te zijn net zo blij mee als de pannen van de foto’s. Want daar doe ik heel andere dingen mee en ga ik heel anders mee om. En die kunnen in de vaatwasser :P
En mijn gietijzeren grillpannen komen van de Sligro. Kostten “niks” en die samen zullen inderdaad de helft of nog minder hebben gekost dan 1 Le Creuset grillpan zou hebben gekost. Gaat allemaal ook geweldig goed.
Raymond P schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:02:
Er is imitatie en er zijn gewoon andere merken die kwaliteit leveren.

Le Creuset begon ergens na de eerste wereldoorlog en is dus niet de eerste die dat soort pannen produceert (of geproduceerd heeft) en is daarmee dus ook gewoon goedkope imitatie. :+

Je linkerpan lijkt wel significant dunner geëmailleerd te zijn. Welk merk is het exact en wat mocht die kosten? Dat vind ik best relevant als er vergeleken wordt. ;)
Het merk is Sabor en wat ze hebben gekost weet ik niet meer. Alleen dat ze 50% korting hadden bij de introductie #hollander :+
Maar ze hebben zeker veel minder gekost. Laten we zeggen dat zo’n pan 1/3e kost. Maar na 5-10 jaar, afhankelijk van je gebruik, moet je ze vervangen terwijl de Le Creusets na je dood nog iemand blij gaan maken.

Ben er ook niet ontevreden over, hoor. En op moment van aanschaffen had ik gewoon ook het geld niet voor Le Creuset, dan is het makkelijk kiezen. Was meer om het verschil te laten zien. Uiteindelijk is de beste pan de pan die je daadwerkelijk op je fornuis zet.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:08
Zijn er nog andere conische sauspannen van 16 cm dan de Demeyere Apollo 7?

Ik heb de 20 cm conische sauspan van Scanpan en die werkt erg prettig. Die is wel een beetje groot als je wat bearnaise of soortgelijks gaat maken, dus ik ben op zoek naar een kleinere variant.

Vereisten zijn:
  • RVS
  • Meerlaags door bodem en wanden vanwege de betere warmteverdeling (dit lijkt de moeilijkste eis te zijn)
  • Conische wanden, geen rechte wanden
  • Maximaal 16 cm
Ik kom genoeg conische rvs-sauspannen van 16 tegen, zoals deze en deze, maar alleen de bodem is in meerdere lagen en niet de wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:51
teot schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:29:
Zijn er nog andere conische sauspannen van 16 cm dan de Demeyere Apollo 7?

Ik heb de 20 cm conische sauspan van Scanpan en die werkt erg prettig. Die is wel een beetje groot als je wat bearnaise of soortgelijks gaat maken, dus ik ben op zoek naar een kleinere variant.

Vereisten zijn:
  • RVS
  • Meerlaags door bodem en wanden vanwege de betere warmteverdeling (dit lijkt de moeilijkste eis te zijn)
  • Conische wanden, geen rechte wanden
  • Maximaal 16 cm
Ik kom genoeg conische rvs-sauspannen van 16 tegen, zoals deze en deze, maar alleen de bodem is in meerdere lagen en niet de wanden.
Wat is er dan mis met de Apollo dat je die niet wilt? Voldoet toch aan al je eisen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
dribbel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:40:
[...]

Wat is er dan mis met de Apollo dat je die niet wilt? Voldoet toch aan al je eisen zo te zien.
Oja, wel een belangrijk deel vergeten |:( Ik vind de Apollo wel een beetje aan de prijs als je die vergelijkt met de Fusion 5.
Zijn er alternatieven die goedkoper zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ample Energy schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:04:
Ik wil een nieuwe pan en mijn vriendin vroeg zich af waarom het per se Le Creuset moest worden, want die zijn toch wel iets duurder dan een imitatie. Ik dacht, misschien vinden jullie het ook wel leuk om het verschil te zien.

[Afbeelding]

Dit zijn mijn meestgebruikte geëmailleerde pannen. Rechts verreweg de meest intensief gebruikte, een Le Creuset sauspan. Op de kras die ik natuurlijk zelf heb gemaakt na is die nog helemaal als nieuw.
Links een imitatie die ik graag gebruik, maar zoals je ziet gaat die echt niet eeuwig mee.

[Afbeelding]

Le Creuset, jarenlang meerdere keren per week goed gebruikt.

[Afbeelding]

Imitatie, ongeveer even oud, maar zeker veel minder gebruikt dan de pan er boven.

[Afbeelding]

Of hier grotere pannen. Rechts Le Creuset, gaat ook gewoon de oven in, is nog helemaal als nieuw.
Links imitatie. Bodem is nog prima i.t.t. zijn kleinere broertje, maar zoals je ziet brandt olie er in de oven gewoon in en krijg je dat gewoon niet meer helemaal schoon terwijl bij de Le Creuset de zachte kant van een sponsje al prima werkt.
Gewoon meegaan en zeggen dat het niet perse Creuset hoeft te zijn, een Staub is ook goed :+

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Laatst online: 08:02

aerofreak

Steve Jobs

teot schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:44:
[...]

Oja, wel een belangrijk deel vergeten |:( Ik vind de Apollo wel een beetje aan de prijs als je die vergelijkt met de Fusion 5.
Zijn er alternatieven die goedkoper zijn?
Je vergelijkt een 7 laags pan met een 5 laags? Maar een grotere is goedkoper :z
Bij Oldenhof wel goedkoper

[ Voor 16% gewijzigd door aerofreak op 02-04-2025 08:37 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
aerofreak schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:33:
[...]

Je vergelijkt een 7 laags pan met een 5 laags? Maar een grotere is goedkoper :z
Bij Oldenhof wel goedkoper
Het gaat me niet zozeer om het aantal lagen, wat dat betreft zijn 5 lagen genoeg. Maar die zijn er blijkbaar niet in 16 cm en dan lijkt de apollo 7 de enige te zijn die aan de eisen voldoet. Mijn vraag is of er nog soortgelijke pannen zijn die goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@teot Volgens mij niet in die maat. Het wordt dan ook wel een specialty tool en meestal doet men dan ook wel de portemonnee trekken.
Houd in je achterhoofd dat Demeyere wel entry level is in die klasse, wellicht verzacht dat de pijn bij aanschaf een beetje.

Je kunt altijd nog naar een koperen Ruffoni, Duparquet of een zilveren Soy gluren. Om het eea wat perspectief te geven.

Wellicht dat Vogue een 3-ply model heeft dat in de buurt komt, maar dan zal het handvat waarschijnlijk niet gelast maar geklonken zijn. Imho geen optie bij zo'n toepassing.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
@Raymond P altijd baas boven baas. Poeh hé, wat een prijzen :/

Dan maar even de prijzen van de Apollo 7 in de gaten houden, hopelijk een mooie aanbieding scoren en dan maar even door de zure appel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Mag de Apollo lijn wel in de vaatwasser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
jhr27 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 01:13:
Mag de Apollo lijn wel in de vaatwasser?
Ik meende dat dit een paar jaar geleden niet mocht, toen ik de conische sudderpan van die serie had gekocht.
Maar er staat nu op de site:
"Kan probleemloos in de vaatwasser"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Fwiw: Als een pan een omgevouwen rand, geklonken handvat of een andere mogelijke kier/groef heeft waarbij vaatwaswater naar de binnenste laag kan sijpelen dan doe je die idealiter niet in de vaatwasser.
Onder perfecte omstandigheden zal het ongetwijfeld jaren goed gaan. In een iets minder gunstige setting worden die laagjes steeds (meer) een beetje afgebroken.

Een pan zoals die Apollo 7 heeft een volledig ingekapselde binnenkant en gelast handvat. Daar kan m.i. weinig mee gebeuren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:09:
[...]

beetje haat-liefde :+

Ze zijn mooi, superdegelijk, en goede warmtegeleiding.
Het is even wennen, want de kookplaat staat doorgaans een standje lager met deze pannen.

Eiwit-rijk voedsel bakte in het begin wat aan, maar het is intussen (voor mij) eigenlijk geen issue meer. Mw paQ klaagt soms nog wel over aanbakken, maar standje lager dus, en kip / ei / aardappeltjes niet onaangeroerd laten bakken, dan gaat het idd op den duur kleven. Het is nou eenmaal geen tefal pan met teflon laag.

Er is 100 dagen niet goed geld terug garantie en in de eerste 2 weken af en toe getwijfeld om ze te retourneren, maar ik wil ze toch houden O+

En ja, ze gaan gewoon in de oven en ook in de vaatwasser.
En nu 1,5 jaar verder, nog nieuwe ervaringen met de ONYX pan(nen) ?
Kwam ze toevallig tegen en ben op zoek naar nieuwe pannen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ZeRoC00L schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:58:
[...]

En nu 1,5 jaar verder, nog nieuwe ervaringen met de ONYX pan(nen) ?
Kwam ze toevallig tegen en ben op zoek naar nieuwe pannen.
Ze worden relatief weinig gebruikt. Vooral voor pannenkoeken.
Mw paQ is helemaal op de kooktotem pannenset.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
paQ schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:16:
[...]

Ze worden relatief weinig gebruikt. Vooral voor pannenkoeken.
Mw paQ is helemaal op de kooktotem pannenset.
Bedankt voor je reactie, bedoel je www.cookingtotem.com ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ZeRoC00L schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:16:
[...]

Bedankt voor je reactie, bedoel je www.cookingtotem.com ?
yep!

Is ook wel oprecht hele fijne set.
Alleen het komt nogal nauw op onze inductieplaat met het kleinste pannetje. Die meot EXACT goed staan, anders doet ie het niet. (4 gelijke grotere zones)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 06-04-2025 20:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

Hebben er hier mensen ervaring met Cook & Pan pannen?

Ik zoek pannen met anti-aanbaklaag (PFAS-vrij), geschikt voor inductie die ook in de oven kunnen (250 graden). Afwassen doe ik sowieso met de hand.

Deze pannenset viel meteen bij mij in de smaak: https://cookandpan.com/pr...e-koekenpannenset-3-delig / https://cookandpan.com/collections/zwart-pannen-signature
De (onafhankelijke) reviews lijken positief, maar het klinkt allemaal wel heel erg positief.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:46

Dennis1812

Amateur prutser

Wat een enorm vreselijke site is dat.
Maar het is gewoon een anti aanbaklaag die je er vanzelf af krast/bakt.

Dit gaat weinig verschillen met een standaard Tefal pan
Waarom wil je met antiaanbaklaag en geen RVS bijvoorbeeld?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dennis1812 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:28:
Wat een enorm vreselijke site is dat.
Maar het is gewoon een anti aanbaklaag die je er vanzelf af krast/bakt.

Dit gaat weinig verschillen met een standaard Tefal pan
Waarom wil je met antiaanbaklaag en geen RVS bijvoorbeeld?
Omdat ik vaak, zeker in mijn hapjespan, zure gerechten lange tijd kook/stoof. Denk hierbij aan pastasauzen, curries etc.

Ik wil ook prima een Tefal pan kopen, maar vond deze er esthetisch ook een stukje beter uitzien dan die grijze keramische pannen van Tefal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zure gerechten kunnen prima in een RVS hapjespan.

Die hoef je niet in te branden o.i.d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Koop een Ikea rvs hapjespan om te proberen en je bent om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:54

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Matis Voor in de stoven en in oven zou ik deze adviseren, hoewel je er natuurlijk ook gewoon in kan bakken.
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-40488126/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb een Ikea Sensuell koekenpan, maar gebruik hem eigenlijk nooit.
Misschien toch maar weer eens uit de kast halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij moeten onze koekenpannen / braadpannen vervangen.

Budget: ongeveer 150 euro voor 3 pannen.

Simpelweg ikea pakken, toch Tefal of zijn er betere keuzes?

Voorwaarden: moet in vaatwasser kunnen worden en kermaische kookplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wippie1234 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:57:
Wij moeten onze koekenpannen / braadpannen vervangen.

Budget: ongeveer 150 euro voor 3 pannen.

Simpelweg ikea pakken, toch Tefal of zijn er betere keuzes?

Voorwaarden: moet in vaatwasser kunnen worden en kermaische kookplaat
Ik zou beginnen met Ikea als je RVS zoekt.
Met antiaanbak heb ik goede ervaring met combekk ceramisch.
Tefal gebruik ik al jaren niet meer.

Overigens een ongevraagde tip, als je later wat meer budget hebt, onderzoek wat de inbouwmaat van je keramische kookplaat is en overweeg om over te stappen naar inductie, daar werkt elke pan sowieso veel beter op (heb ik een paar jaar geleden ook vervangen, Siemens kookplaat was EUR 500 en aansluiten door de bezorgers van CoolBlue dacht ik 100, geen seconde spijt van gehad, wat bakt keramisch slecht)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:05:
[...]

Ik zou beginnen met Ikea als je RVS zoekt.
Met antiaanbak heb ik goede ervaring met combekk ceramisch.
Tefal gebruik ik al jaren niet meer.

Overigens een ongevraagde tip, als je later wat meer budget hebt, onderzoek wat de inbouwmaat van je keramische kookplaat is en overweeg om over te stappen naar inductie, daar werkt elke pan sowieso veel beter op (heb ik een paar jaar geleden ook vervangen, Siemens kookplaat was EUR 500 en aansluiten door de bezorgers van CoolBlue dacht ik 100, geen seconde spijt van gehad, wat bakt keramisch slecht)
Wat bedoel je exact met "inductie bakt beter dan keramisch" en "wat bakt keramisch slecht"?

Het budget is laag omdat we koken niet als hobby zien maar als 'noodzakelijk kwaad'. Indien met een hoger budget ook een groter gemak komt, dan is dat het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voor je gezondheid zou ik bij Ikea RVS blijven.
Antiaanbak slingert vrijwel altijd ongezonde stoffen je eten in. Zeker als ze ook de vaat ingaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wippie1234 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:36:
[...]

Wat bedoel je exact met "inductie bakt beter dan keramisch" en "wat bakt keramisch slecht"?

Het budget is laag omdat we koken niet als hobby zien maar als 'noodzakelijk kwaad'. Indien met een hoger budget ook een groter gemak komt, dan is dat het overwegen waard.
Het reageert veel sneller, sneller heet, koelt ook sneller af, bijna zoals gas. Dus is het makkelijker bijregelen tijdens het koken, ik vind dat fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:02:
[...]

Het reageert veel sneller, sneller heet, koelt ook sneller af, bijna zoals gas. Dus is het makkelijker bijregelen tijdens het koken, ik vind dat fijner.
Het langzame afkoelen is inderdaad een nadeel, zeker met kinderen. Het overige is voor ons geen probleem, zeker niet icm een quooker kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Wippie1234 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:36:
[...]

Inductie is ook nog eens efficenter in gebruik dan keramisch .. omdat de warmte opgewekt wordt IN de pan .. ipv onder de pan. Volgens milieu centraal verbruikt een keramische kookplaat 30% meer electriciteit dan een inductie kookplaat.
Dus als het past in je budget ..vervang je keramische kookplaat door inductie en zorg dat je RVS pannen hebt (bijvoorbeeld die van Ikea) ipv Tefal of welke andere "laagjes" pannen .. en je hebt iets wat veiliger is en veel langer mee gaat.

Als je budget niet groot genoeg is .. investeer dan zeker in de RVS pannen .. daar zal je veel meer jaren profijt van hebben dan tefal (die meestal na 2 jaar al vervangen moeten worden, eerder als ze in de afwasmachine gaan)

en raak niet gefrustreert als je voor het eerst met RVS aan de slag gaat .. het is even een leercurve en in het begin gaat er van alles aanbakken en zullen je pannen na wat koken soms helemaal bruin/zwart zijn .. omdat je nu gewend bent dat je je vermogen heel hoog moet zetten .. wat bij RVS niet direct meer nodig is .. maar just langer langzamer opwarmen echt helpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:43:
[...]

Als je budget niet groot genoeg is .. investeer dan zeker in de RVS pannen .. daar zal je veel meer jaren profijt van hebben dan tefal (die meestal na 2 jaar al vervangen moeten worden, eerder als ze in de afwasmachine gaan)

en raak niet gefrustreert als je voor het eerst met RVS aan de slag gaat .. het is even een leercurve en in het begin gaat er van alles aanbakken en zullen je pannen na wat koken soms helemaal bruin/zwart zijn .. omdat je nu gewend bent dat je je vermogen heel hoog moet zetten .. wat bij RVS niet direct meer nodig is .. maar just langer langzamer opwarmen echt helpt
Makes sense!

Dan wordt het eerst de pannen vervangen, vervolgens, ergens in de nabije toekomst, de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Wippie1234 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:34:
[...]

Het langzame afkoelen is inderdaad een nadeel, zeker met kinderen. Het overige is voor ons geen probleem, zeker niet icm een quooker kraan.
Maar het is ook wel handig als je sneller klaar bent, aangezien het geen hobby van jullie is, toch? ;)
Het is zeker veel veiliger voor kinderen, want de inductieplaat wordt nooit heter dan de pan, in tegenstelling tot een klassieke keramische plaat.

En ook veilig: je kunt hem gewoon aanzetten met je hand erop, wordt niet heet. Tenzij je een magnetische hand hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
dextertje schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:44:
En ook veilig: je kunt hem gewoon aanzetten met je hand erop, wordt niet heet. Tenzij je een magnetische hand hebt. :+
Als je een ring om hebt zou ik dat waarschijnlijk ook niet graag willen doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
duvekot schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:04:
[...]

Als je een ring om hebt zou ik dat waarschijnlijk ook niet graag willen doen ...
Hangt van het materiaal af. Zilver en goud zijn niet magnetisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Weet je gelijk of de juwelier je heeft opgelicht. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Woohoo. Ik heb ooit, wel 15-20jr geleden een bijna complete set BK gastronomic triply pannen gekocht. Nog in de fabriekswinkel in Kampen.
Wat nog ontbrak, was de grote soeppan. 2x per jaar maken we een grote pan soep en elke keer als we dat doen, denk ik weer "had ik maar die soeppan", simpelweg uit een soort van verzamelwoede.
Ik heb zeker al 5jr een zoekopdracht op mp staan voor gastronomic. 3jr geleden al een klein kookpannetje gekocht, toen was dat compleet.
En gisteren eindelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTgn8J46stEVwAzYzIu3mJlI0H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9QRo739J5oHKWA6ww8gZtTo.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee waar ik hem moet laten, maar dat zijn luxeproblemen :)

* Raymond 's OCD klier is weer gekieteld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Raymond schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:28:
Vaker soep gaan koken dus ..kan die gewoon op de kookplaat blijven staan >:)

Veel plezier er mee .. ziet er nog mooi uit voor een tweedehands pan .. blijkbaar ook veel in een kastje gestaan om er maar 2x per jaar uit te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Heeft er iemand ervaring met het regelmatig in de vaatwasser wassen van geëmailleerde pannen van Le Creuset of Staub?
Volgens de fabrikant moet het kunnen, maar kan het email wat doffer worden.
Ik was ze eigenlijk altijd met de hand, maar laatst toch een keer een braadpannetje van Le Creuset in de vaatwasser gedaan. Was wel mooi schoon geworden, zag er niks bijzonders aan, verder.

Toch gaat het een beetje tegen mijn intuïtie in, dus vandaar dat ik me afvroeg of er hier meer ervaringen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Raymond schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:28:
Woohoo. Ik heb ooit, wel 15-20jr geleden een bijna complete set BK gastronomic triply pannen gekocht. Nog in de fabriekswinkel in Kampen.
Wat nog ontbrak, was de grote soeppan. 2x per jaar maken we een grote pan soep en elke keer als we dat doen, denk ik weer "had ik maar die soeppan", simpelweg uit een soort van verzamelwoede.
Ik heb zeker al 5jr een zoekopdracht op mp staan voor gastronomic. 3jr geleden al een klein kookpannetje gekocht, toen was dat compleet.
En gisteren eindelijk:

[Afbeelding]

* Raymond 's OCD klier is weer gekieteld :+
Hoeveel liter is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
7 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
duvekot schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:24:
[...]

Vaker soep gaan koken dus ..kan die gewoon op de kookplaat blijven staan >:)

Veel plezier er mee .. ziet er nog mooi uit voor een tweedehands pan .. blijkbaar ook veel in een kastje gestaan om er maar 2x per jaar uit te komen :+
Volgens de verkoper stond'ie al 10jr ongebruikt op zolder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

7 liter is een mooie starter.
Over een jaar upgrade je naar 15L en heb je daar te kort aan..

* Dennis1812 aait zijn 15 en 20L soeppannen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:04:
7 liter is een mooie starter.
Over een jaar upgrade je naar 15L en heb je daar te kort aan..

* Dennis1812 aait zijn 15 en 20L soeppannen..
We maken nu elke keer 5L en daar houden we aan over. En een 15L soeppan kan ik lenen van m'n moeder, die ga ik niet kopen :)
M'n vrouw ziet me aankomen. Die vindt de pannencollectie nu al belachelijk. En dan weet ze nog niet eens dat er een dutch oven verstopt staat in de kelder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik gebruik ze niet alleen voor soep, dat scheelt al.

En na het bereiden Weck ik de soep of net wat ik gemaakt heb. De weckketel is 30L. Die gaat niet aan voor 4 1L potjes uitgaande dat je ook een litertje eet.
Ik heb enkele honderden gevulde potten staan. Nu denk ik 380 gevulde potten. Van voorgerecht als hoofdgerecht en toetje natuurlijk.
Die grote kookpannen zijn voor soep, stoofperen, chili con carne, pastasaus, passata of pizza saus maken.

Inmaken is weer wel trendy tegenwoordig. Wecken is wat ingewikkelder. Maar je merkt gestaag wel groei bij de grootste Facebookgroepen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Thanks. Hier al een 6 liter in gebruik en wil ook iets groter, maar eens kijken naar een 10 liter of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Ik ben op zoek naar wat advies om een keuze te kunnen maken. Er wordt gekookt op een BORA inductie PUXU downdraft kookplaat met recirculatie. Wij "koken" daarnaast relatief veel in onze 2 ovens, 1 combi en 1 stoomoven. Wanneer een pan in de oven kan/mag, zou voor mij wel een "pre" zijn (geen must). Verder ben ik op zoek naar een goede prijs kwaliteit verhouding. Voor de rest kijk ik naar redelijkerwijs weinig onderhoud en incidenteel in de vaatwasser.

Ik zie veel naar Ikea wijzen, wat vast te onderbouwen is, maar ik wordt simpelweg niet blij van Ikea. De kwaliteit valt mij altijd tegen. Simpel voorbeeld, LED lampen, Ikea na 5 jaar gemiddeld kapot. Ik heb hier nog philips LED lampen van >10 jaar oud.

Wat ik nu in de lade heb liggen en wat blijft:
  • 2x steelpan RVS Masterchef (Jumbo actie)
  • 2x kookpan RVS Masterchef (Jumbo actie)
  • 1x de buyer koekenpan carbon plaatstaal 28cm (2x gebruikt, onlangs gekregen)
Een plekje in de kelder voor incidenteel gebruik:
  • 1x soeppan RVS
  • 1x kookpan RVS Masterchef
Wat ik wil vervangen ivm pfas of andere laag die inmiddels los laat:
  • 1x Tefal hapjespan met deksel 26cm
  • 1x Tefal koekenpan 28cm
  • 1x Tefal pannenkoek pan 26cm
  • 1x wok 30cm Masterchef
Wat ik zelf al heb gevonden:

Hapjespan
Demeyere Sauteerpan 'Apollo 7' 28cm (7 laags RVS) €149
Kela Flavoria Hapjespan 28cm (RVS) €55

Wok
Demeyere Wokpan 'Apollo 7' (7 laags RVS) €160
KOQI Downdraft Wokpan 28 cm met glazen deksel Mira (3-ply +Ceramisch) €130
Kela Kerros Wokpan Zwart 32cm 4L (Aluminium 5mm + Ceramisch) €79

Koekenpan
Demeyere Koekenpan 'Multiline 7 28cm (7 laags RVS) €153
Demeyere Alu Pro 5 Ceraforce 28cm 5mm (ALU+Ceramisch) €85
KOQI Uma 3-ply 28 cm (3-ply +Ceramisch) €99
Kela Flavoria 28 cm RVS €49,95

Verder zoek ik nog een goede pannenkoekenpan:
Demeyere Alu Pro 5 Ceraforce 28cm 5mm (ALU+Ceramisch) €85
Kela Kerros Zwart 28cm Alu+Ceramisch €45
De Buyer Mineral B 26cm plaatstaal €45

Mijn grote twijfels...
  1. Ga ik voor grootendeels RVS only?
  2. Is een goede alu pan+keramische coating een goede opvolger voor mijn Tefal PFAS pannen die betaalbaarder is dan RVS
  3. Kela sprak mij ook aan, maar is goedkoop toch duurkoop?
  4. Mis ik nog andere interesante opties?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
@Appie Heijn

Die "Masterchef" pannen zijn inderdaad prima net zoals DeBuyer plaatstaal natuurlijk, dus groot gelijk dat die gewoon blijven. Maar als plaatstaal bevalt zou je er nog gewoon een DeBuyer (in een ander formaat) bij kunnen nemen, ook voor je pannenkoeken.

Ook voor een wok heeft plaatstaal voor mij de voorkeur, die dingen heb je al voor 2 tientjes bij een toko.

Met Demeyere is natuurlijk ook niets mis, ik gebruik ook met groot plezier een Apollo 7 28cm maar dan als stoofpan voor de meer zure gerechten. Of als multifunctionele pan voor bijvoorbeeld een spaghetti Carbonara. Eerst de spaghetti er in koken, afgieten en dan meteen de guanciale/pancetta in dezelfde pan bakken terwijl die nog lekker warm is. Ei/kaas mengsel erbij, spaghetti weer toevoegen en klaar ;)
Mijn grote twijfels...
Ga ik voor grootendeels RVS only?
Is een goede alu pan+keramische coating een goede opvolger voor mijn Tefal PFAS pannen die betaalbaarder is dan RVS
Kela sprak mij ook aan, maar is goedkoop toch duurkoop?
Mis ik nog andere interesante opties?
RVS, plaatstaal en gietijzer zijn de duurzame opties, onverwoestbaar en gaan je leven lang mee. Aluminium met een "laagje" daarentegen.....

Kela ken ik niet, geen ervaringen mee.

Maar mis je geen goede gietijzeren (al dan niet geëmailleerde) braadpan voor het betere stoofwerk?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
bvk schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:53:
@Appie Heijn

Die "Masterchef" pannen zijn inderdaad prima net zoals DeBuyer plaatstaal natuurlijk, dus groot gelijk dat die gewoon blijven. Maar als plaatstaal bevalt zou je er nog gewoon een DeBuyer (in een ander formaat) bij kunnen nemen, ook voor je pannenkoeken.

Ook voor een wok heeft plaatstaal voor mij de voorkeur, die dingen heb je al voor 2 tientjes bij een toko.

Met Demeyere is natuurlijk ook niets mis, ik gebruik ook met groot plezier een Apollo 7 28cm maar dan als stoofpan voor de meer zure gerechten. Of als multifunctionele pan voor bijvoorbeeld een spaghetti Carbonara. Eerst de spaghetti er in koken, afgieten en dan meteen de guanciale/pancetta in dezelfde pan bakken terwijl die nog lekker warm is. Ei/kaas mengsel erbij, spaghetti weer toevoegen en klaar ;)

[...]

RVS, plaatstaal en gietijzer zijn de duurzame opties, onverwoestbaar en gaan je leven lang mee. Aluminium met een "laagje" daarentegen.....

Kela ken ik niet, geen ervaringen mee.

Maar mis je geen goede gietijzeren (al dan niet geëmailleerde) braadpan voor het betere stoofwerk?
Ik ben heel benieuwd of de plaatstaal mij blijft bevallen, wat gehaktballetjes klaar gemaakt en een gebakken ei als test. Beide wel geslaagd.
Zelf onderhoud plegen is niet helemaal mijn/ons ding, de robotstofzuiger en robotmaaier worden af en te lichtelijk verwaarloosd >:)
Ik gebruik nu onze hapjespan zoals jij de Apollo 7 gebruikt, vlees aanbraden, groenten erbij, en de los gekookte pasta erbij in. Dat laatste niet eens altijd, omdat de kids nog niet zo vergevingsgezind zijn, die willen soms meer/minder saus/groente.

Vergeten te melden, ik heb een dutch oven voor op de bastard, gebruik hem alleen wat te weinig op dit moment. Wellicht dat er op den duur nog eens een geëmailleerde stoof/braadpan komt. Maar voor nu eerst maar die pfas pannen eruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Appie Heijn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:08:
[...]

Ik ben heel benieuwd of de plaatstaal mij blijft bevallen, wat gehaktballetjes klaar gemaakt en een gebakken ei als test. Beide wel geslaagd.
Zelf onderhoud plegen is niet helemaal mijn/ons ding, de robotstofzuiger en robotmaaier worden af en te lichtelijk verwaarloosd >:)
Als in: "eigenlijk moet alles in de vatwasser mogen?" Even met de hand afwassen kost je een paar minuten, maar je hoeft nooit meer een andere koekenpan/wok te kopen... ;)
Ik gebruik nu onze hapjespan zoals jij de Apollo 7 gebruikt, vlees aanbraden, groenten erbij, en de los gekookte pasta erbij in. Dat laatste niet eens altijd, omdat de kids nog niet zo vergevingsgezind zijn, die willen soms meer/minder saus/groente.
Ik heb het over deze pan, prima geschikt voor wat jij nu beschrijft!

Edit: Vergeet wat ik zei over een plaatstalen wok, want dat gaat niet werken op inductie. Het inbranden alleen al.... Maar in deze Apollo kun je dus ook prima roerbakken, waar veel mensen speciaal een "wok" voor kopen.
Vergeten te melden, ik heb een dutch oven voor op de bastard, gebruik hem alleen wat te weinig op dit moment. Wellicht dat er op den duur nog eens een geëmailleerde stoof/braadpan komt. Maar voor nu eerst maar die pfas pannen eruit :)
Als je nooit stoofgerechten maakt heeft dat inderdaad geen haast. PFAS eruit gooien uiteraard wel :)

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 23-04-2025 21:59 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Hoi hoi,

Nu we ook een https://www.bosch-home.nl...uctiekookplaat/HLN39A050U hebben aangeschaft welke volgende week word geleverd ben ik op zoek naar inductie geschikte pannen. Onze huidige pannen zijn bij elkaar geraapt en een deel niet geschikt.

Ik zag in het topic als je een wat kleiner budget hebt dat de Ikea pannen werden aangeraden? , zijn er nog andere merken die rond of iets boven de Ikea prijsklasse zit?Of ga je dan puur kwa kwaliteit er niet echt op vooruit? Dit vond ik ook niet terug in de TS of ik heb er over heen gelezen?

Om in te bakken hebben pannen met een keramische coating en pfas vrij onze voorkeur, de kook pannen rvs.

- Wok pan
- Hapjes pan
- 2x koekenpan
- 3 a 4 kook pannen
- 1 braadpan

Edit;
Mocht iemand ons de goede richting in kunnen wijzen kwa een stapje boven ikea graag 😊. We kochten vroeger altijd Tefal maar in hoeverre deze anno 2025 nog steeds interessant zijn geen idee.

[ Voor 12% gewijzigd door pino85 op 23-04-2025 22:25 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
pino85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:50:

Mocht iemand ons de goede richting in kunnen wijzen graag 😊.
* Boudewijn wijst in de richting van de topicstart

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
bvk schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:29:

Edit: Vergeet wat ik zei over een plaatstalen wok, want dat gaat niet werken op inductie. Het inbranden alleen al.... Maar in deze Apollo kun je dus ook prima roerbakken, waar veel mensen speciaal een "wok" voor
Ik heb hem besteld de 28cm sudderpan, nogal in de aanbieding voor €149 bij art en craft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 14:11
RVS is natuurlijk heel simpel te onderhouden. Na het koken (als de pan koud is) vul ik ze altijd met water, half uurtje laten staan en je hemt nog amper een afwasborstel nodig om ze schoon te maken. Ze mogen ook wel in de vaatwasser maar dat doe ik nooit.
Toch bak ik persoonlijk liever met plaatstaal ondanks dat je daar iets voorzichtiger mee moet zijn. Zo heb ik 1 pan wel eens vol water gezet om schoon te weken. Ben toen naar bed gegaan, pan vergeten, volgende ochtend zat hij vol roest. Maar dat krijg je er ook zo weer uit, even schoonmaken, laagje opnieuw inbranden en klaar.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

Garyu

WW

bvk schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:29:
[...]

Als in: "eigenlijk moet alles in de vatwasser mogen?" Even met de hand afwassen kost je een paar minuten, maar je hoeft nooit meer een andere koekenpan/wok te kopen... ;)

[...]

Edit: Vergeet wat ik zei over een plaatstalen wok, want dat gaat niet werken op inductie. Het inbranden alleen al.... Maar in deze Apollo kun je dus ook prima roerbakken, waar veel mensen speciaal een "wok" voor kopen.

[...]

Als je nooit stoofgerechten maakt heeft dat inderdaad geen haast. PFAS eruit gooien uiteraard wel :)
Inbranden kan ook in de oven natuurlijk, dat is op inductie inderdaad niet zo handig (kan wel, maar meestal geen effen resultaten te behalen).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Garyu schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:25:
[...]

Inbranden kan ook in de oven natuurlijk, dat is op inductie inderdaad niet zo handig (kan wel, maar meestal geen effen resultaten te behalen).
Dan moet die wok wel in de oven passen, zou bij mij niet het geval zijn... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
bvk schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:45:
[...]

Dan moet die wok wel in de oven passen, zou bij mij niet het geval zijn... ;)
Thanks voor de tip, ik kreeg hem op inductie niet echt lekker egaal ingebrand. Bakt voor de rest wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 11:57
Malfoi schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:32:
M'n vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe pannenset. Hebben best een lijstje aan eisen en aangezien we in Duitsland wonen hebben we de hier alom bekende en veel verkrijgbare merken al doorgestpit:

- WMF, heeft niet echt wat we zoeken
- Zwilling, niet echt wat we zoeken
- Fissler, boven budget
- Rösle, ook niet echt een lijn die ons bevalt

Nu zijn we met kerst weer eens in Nederland en dacht, misschien kunnen we dan voor wat pannen van in NL verkrijgbare merken shoppen want had al wat sets van Sola en BK gezien die dus niet in DE te koop zijn (althans niet in een fysieke winkel).

Maar heb geen idee of dat wat is qua kwaliteit. Herinner me die merken nog wel van toen ik nog in Nederland woonde maar heb me er destijds niet mee bezig gehouden.

Is dat wat qua kwaliteit? Andere pannenmerken die ik nog zou kunnen overwegen?

Lijstje met eisen:
- Geen glazen deksels
- Geborsteld uiterlijk
- Maataanduiding aan binnenkant (dat dit niet standaard is bij pannen snap ik niet).
- (subjectief/gevoel) niet de dikke grepen, niet te veel poespas
- Inductie nu geen must maar misschien wel voor de toekomst.
- Budget max. 300 euro (WMF/Zwilling sets vaak in de sale voor rond de 200)
Zo, vier maanden na deze post en ongeveer 2 jaar na het begin van de pannenset-zoektoch vorige week toch een geschikte set gevonden, waarbij we nu toch water bij de wijn hebben gedaan en een set met glazen deksels hebben genomen.

Voornaamste reden tegen glazen deksels was dat het handvat bovenop altijd geschroefd zit en aan de onder kant vuil en vocht rond/onder de bevestiging komt. Althans, die ervaring had ik vroeger met glazen deksels (en zie het ook bij mijn moeder's pannen).

Nu een set gevonden waar eigenlijk alle bovengenoemde vinkjes zijn afgehaakt, behalve de glazen deksels dus.

Afbeeldingslocatie: https://www.zwilling.com/on/demandware.static/-/Sites-zwilling-master-catalog/default/dw25ee9eda/images/large/66460-000-0_1.jpg

https://www.zwilling.com/...ypYoBaZofhwoCUFOn6WLQLnBr

Fijne pannen, vrij licht en handvatten die lekker beetpakken. Mooi uiterlijk vind ik ook.

Alleen ontgaat me nog steeds het nut van glazen deksels. "Ja dan kan je zien wat er in de pan gebeurt".
Helemaal niet... Door damp beslaan die deksels en zie je alsnog niks. :')

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Malfoi schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:33:
[...]

Zo, vier maanden na deze post en ongeveer 2 jaar na het begin van de pannenset-zoektoch vorige week toch een geschikte set gevonden, waarbij we nu toch water bij de wijn hebben gedaan en een set met glazen deksels hebben genomen.

Voornaamste reden tegen glazen deksels was dat het handvat bovenop altijd geschroefd zit en aan de onder kant vuil en vocht rond/onder de bevestiging komt. Althans, die ervaring had ik vroeger met glazen deksels (en zie het ook bij mijn moeder's pannen).

Nu een set gevonden waar eigenlijk alle bovengenoemde vinkjes zijn afgehaakt, behalve de glazen deksels dus.

[Afbeelding]

https://www.zwilling.com/...ypYoBaZofhwoCUFOn6WLQLnBr

Fijne pannen, vrij licht en handvatten die lekker beetpakken. Mooi uiterlijk vind ik ook.

Alleen ontgaat me nog steeds het nut van glazen deksels. "Ja dan kan je zien wat er in de pan gebeurt".
Helemaal niet... Door damp beslaan die deksels en zie je alsnog niks. :')
Zelf hebben wij een oude Fissler kookpannen set met glazen deksels. De handgrepen zijn aan het uiteinden van de deksels gelast op de een of andere manier dus gaat er geen vuil onder zitten. Ze hebben echter geen stoomventiel dus de deksels gaan al snel rammelen. Maar het nut van een glazen deksel is er zeker wel. Als je iets kookt ga ik er vanuit dat je zoveel mogelijk energie wil besparen. Met een deksel op je pan kook je sneller. Maar met een glazen deksel kun je nog een beetje zien of de boel niet overkookt. Zelfs als de deksel beslaat kun je nog wel zien als het water compleet gaat schuimen. Of je moet het op gehoor doen en de afzuigkap uitzetten (tenzij je die niet hebt). Zelf heb ik ook een hapjespan met rvs deksel en dat gaat ook prima, maar daar kook ik op een andere manier mee. Daar sudder ik bijvoorbeeld sauzen in, kookpotten gebruik ik meestal alleen om bijvoorbeeld, rijst, groente, aardappelen of pasta in te koken.

[ Voor 40% gewijzigd door jhr27 op 24-04-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 11:57
jhr27 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:44:
[...]

Zelf hebben wij een oude Fissler kookpannen set met glazen deksels. De handgrepen zijn aan het uiteinden van de deksels gelast op de een of andere manier dus gaat er geen vuil onder zitten. Ze hebben echter geen stoomventiel dus de deksels gaan al snel rammelen. Maar het nut van een glazen deksel is er zeker wel. Als je iets kookt ga ik er vanuit dat je zoveel mogelijk energie wil besparen. Met een deksel op je pan kook je sneller. Maar met een glazen deksel kun je nog een beetje zien of de boel niet overkookt. Zelfs als de deksel beslaat kun je nog wel zien als het water compleet gaat schuimen. Of je moet het op gehoor doen en de afzuigkap uitzetten (tenzij je die niet hebt). Zelf heb ik ook een hapjespan met rvs deksel en dat gaat ook prima, maar daar kook ik op een andere manier mee. Daar sudder ik bijvoorbeeld sauzen in, kookpotten gebruik ik meestal alleen om bijvoorbeeld, rijst, groente, aardappelen of pasta in te koken.
Ik snap het idee van glas wel, is ook logisch dat je dan zou kunnen zien wat er gebeurt. Misschien ligt het ook aan specifiek deze pannenset, maar o.a. door het ontbreken van een stoomgaatje beslaat het glas zo erg dat je gewoon niet ziet wat er in de pan gebeurt. Ik kan eens een foto maken, maar ik overdrijf niet. Het had net zo goed een ondoorzichtig (metalen) deksel kunnen zijn. Dan had ik net zo veel gezien als nu.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Zo'n gaatje helpt daarin niets hoor, dat is puur voor de overdruk zodat je de deksel niet wat scheef hoeft te leggen. Glazen deksels is ook meer een stijlkeuze dan dat het enig praktisch nut heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik krijg volgende week de sleutel van mijn huis, en ik moet een complete inboedel gaan kopen, waaronder ook pannen.

Ik heb altijd anti aanpakpannen gehad (ja ja, shame on me), maar ik wil het nu gewoon goed doen. Ik ga keramisch koken (heb ik altijd al gedaan), want dat zat nou eenmaal in de keuken.

Ik ben niet zo'n vreselijk culinair wonder dat ik speciale, ingebrande wokpannen e.d. nodig heb ofzo.
Kep het volgende nodig:
- een kookpan voor rijst/pasta/aardappelen in te koken
- een 2e kookpan (liefst met stoom vergiet erin zodat ik ook kan stomen) voor verse groenten te stomen
- een koekepan/hapjespan om wat vlees in te braden of een zalm room schotel (waarbij de pan wat hoger gevuld is)
- een klein pannetje om wat eieren in te bakken
- een klein pannetje om wat eieren in te koken

Ik had voorheen zo'n blauwe BK pan om vlees in te braden. Geemailleerd gietijzer was dat. Goeie pan!
Om rendang of ajam pedis te maken, gebruikte ik een Sola gietijzeren pan. Werkte echt perfect. Maar ja, het liet wel allemaal vlekken achter in de pan, dat sudderen...
Die kon je wel ook in de oven zetten.

Voor de rest gebruikte ik die "marble-stone" pannen van de Action met die soort van keramische laag erin (wat stiekem ook gewoon een anti-aanbaklaag is).

Ik heb absoluut in de oren geknoopt dat anti aanbak/teflon een no-go is.

Dus ik kom al snel uit bij RVS. Ik begrijp dus dat het anders werkt dan met een anti aanbaklaag, dus dat ik de pannen zelf eerst heet genoeg moet krijgen (waterdruppels die rollen in de pan) voordat ik er iets in kan doen toch? Ik kan alles gewoon in de oven en in de vaatwasser mikken toch? En ik hoef niks in te branden?

Ik bak met gewone extra virgin olijfolie of ouderwets met blueband margarine.

Voor de 5 pannen die ik nodig heb (zie lijstje hierboven), bij welke kan ik het beste een pan uitzoeken met meerlaags RVS bodem? Alleen de koekepan? Of kan ik misschien beter toch gewoon opnieuw zo'n BK-pan kopen?

Ik hoef echt niet het goedkoopste, ik ben best bereid om een euro of 80-100 voor een écht goeie koekepan/hapjespan uit te geven. Ik denk dat de rest (kookpannen) niet zo duur hoeven te zijn. Ik hou in ieder geval rekening met zo'n 50 euro per pan, met 1 zeer goeie pan die wat meer mag kosten. Geen idee of dat realistisch is of niet...

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 25-04-2025 17:05 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:03:
Ik krijg volgende week de sleutel van mijn huis, en ik moet een complete inboedel gaan kopen, waaronder ook pannen.

Ik heb altijd anti aanpakpannen gehad (ja ja, shame on me), maar ik wil het nu gewoon goed doen. Ik ga keramisch koken (heb ik altijd al gedaan), want dat zat nou eenmaal in de keuken.

Ik ben niet zo'n vreselijk culinair wonder dat ik speciale, ingebrande wokpannen e.d. nodig heb ofzo.
Kep het volgende nodig:
- een kookpan voor rijst/pasta/aardappelen in te koken
- een 2e kookpan (liefst met stoom vergiet erin zodat ik ook kan stomen) voor verse groenten te stomen
- een koekepan/hapjespan om wat vlees in te braden of een zalm room schotel (waarbij de pan wat hoger gevuld is)
- een klein pannetje om wat eieren in te bakken
- een klein pannetje om wat eieren in te koken

Ik had voorheen zo'n blauwe BK pan om vlees in te braden. Geemailleerd gietijzer was dat. Goeie pan!
Om rendang of ajam pedis te maken, gebruikte ik een Sola gietijzeren pan. Werkte echt perfect. Maar ja, het liet wel allemaal vlekken achter in de pan, dat sudderen...
Die kon je wel ook in de oven zetten.

Voor de rest gebruikte ik die "marble-stone" pannen van de Action met die soort van keramische laag erin (wat stiekem ook gewoon een anti-aanbaklaag is).

Ik heb absoluut in de oren geknoopt dat anti aanbak/teflon een no-go is.

Dus ik kom al snel uit bij RVS. Ik begrijp dus dat het anders werkt dan met een anti aanbaklaag, dus dat ik de pannen zelf eerst heet genoeg moet krijgen (waterdruppels die rollen in de pan) voordat ik er iets in kan doen toch? Ik kan alles gewoon in de oven en in de vaatwasser mikken toch? En ik hoef niks in te branden?

Ik bak met gewone extra virgin olijfolie of ouderwets met blueband margarine.

Voor de 5 pannen die ik nodig heb (zie lijstje hierboven), bij welke kan ik het beste een pan uitzoeken met meerlaags RVS bodem? Alleen de koekepan? Of kan ik misschien beter toch gewoon opnieuw zo'n BK-pan kopen?

Ik hoef echt niet het goedkoopste, ik ben best bereid om een euro of 80-100 voor een écht goeie koekepan/hapjespan uit te geven. Ik denk dat de rest (kookpannen) niet zo duur hoeven te zijn. Ik hou in ieder geval rekening met zo'n 50 euro per pan, met 1 zeer goeie pan die wat meer mag kosten. Geen idee of dat realistisch is of niet...
Stap de IKEA binnen (ga je vast toch al heen >:) ) en kijk naar hun RVS pannen .. en kies wat bij je budget past. Dan heb je een goede set om te starten met RVS voor niet heel veel geld ..
En als je er wat aan gewend bent .. kan je rustig kijken wat je mist of welke pan je juist heel veel gebruikt en misschien wel een andere voor wil hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

duvekot schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:31:
[...]

Stap de IKEA binnen (ga je vast toch al heen >:) ) en kijk naar hun RVS pannen .. en kies wat bij je budget past. Dan heb je een goede set om te starten met RVS voor niet heel veel geld ..
En als je er wat aan gewend bent .. kan je rustig kijken wat je mist of welke pan je juist heel veel gebruikt en misschien wel een andere voor wil hebben ...
Ik had natuurlijk kunnen weten dat dat het eerste advies zou zijn...

Ok, nog enig advies over hoé ik dan met RVS aan de slag moet, of is het zoals ik omschreef? (dus pan heet laten worden totdat waterdruppels erin rollen, en dan het vlees/eieren erin gooien en effe laten zitten voordat ik ermee ga schuiven?)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:39:
[...]

Ok, nog enig advies over hoé ik dan met RVS aan de slag moet, of is het zoals ik omschreef? (dus pan heet laten worden totdat waterdruppels erin rollen, en dan het vlees/eieren erin gooien en effe laten zitten voordat ik ermee ga schuiven?)
Waterdruppels kan je idd gebruiken. Ik heb een klein injectie spuitje geritseld bij mijn partner die verpleegkundige is. Daarmee kan ik makkelijk wat druppels er in doen ..
Maar die druppels techniek is er om je een gevoel te geven hoe lang het duurt met je specifieke pan .. en na een tijdje begin je het zelf aan te voelen .. en gebruik je het niet meer/minder.
En je moet wennen aan het zachter zetten van je kookplaat dan wat je gewend was met je oude pannen. Maar omdat je ook van huis wisselt en dus van kookplaat is dat sowieso iets waar je mee moet gaan wennen.
Dus succes met de zoektocht naar het juiste gebruik en pfas-vrij koken .. en wees niet bang om fouten te maken .. er zal zeker wat helemaal zwart aanbranden .. maar met RVS kan je dat weer goed afwassen en schoon krijgen. Grootste bron van aanbakken is een pan die niet goed schoon is is mijn ervaring. Maar ook dat is op te lossen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:39:
[...]

Wat @duvekot zegt.
Die druppeltest is handig bij het begin, maar ik ben er na een paar weken al mee gestopt, op een gegeven moment heb je het wel door.
Pan op wat lagere temperatuur dan je zou vermoeden een paar minuten laten opwarmen werkt goed. En niet meteen proberen iets los te halen van de bodem als het vast zit, meestal (!) komt het vanzelf weer los. Het eten eerst op kamertemperatuur laten komen helpt ook overigens. En er zal inderdaad ongetwijfeld ooit eens een keer iets niet goed gaan, maar RVS-pannen zijn relatief onverwoestbaar, die krijg je zo schoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Deathchant de druppeltest is een flinke valkuil, vaak ga je te heet. De meeste klachten in dit topic over koken met rvs komen er op neer dat de pan te heet is omdat ze gelezen hebben dat het water eruit moet dansen.

EVOO zou ik niet mee bakken. Zonde van je geld en plakt als de ziekte, maar in principe kan je met wat 'boter' of olie prima bakken in rvs. Het is alleen inderdaad geen anti aanbak, dus het bakt wel aan. Dat is lekkerder (vind ik) maar moet het misschien wel even aan wennen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:50:
@Deathchant de druppeltest is een flinke valkuil, vaak ga je te heet. De meeste klachten in dit topic over koken met rvs komen er op neer dat de pan te heet is omdat ze gelezen hebben dat het water eruit moet dansen.

EVOO zou ik niet mee bakken. Zonde van je geld en plakt als de ziekte, maar in principe kan je met wat 'boter' of olie prima bakken in rvs. Het is alleen inderdaad geen anti aanbak, dus het bakt wel aan. Dat is lekkerder (vind ik) maar moet het misschien wel even aan wennen.
Ook een kwestie van gevoel en aandacht.

Ik kan prima een eitje of vlees bakken in de rvs koekenpan en die gebruik ik ook het liefste.
Mijn vrouw daarintegen...
Die is het halve ei kwijt want dat zit aan de bodem van de pan.
Met vlees lukt het soms wel maar soms zit daar ook een deel van aan de pan vast.

Maar dan is het wel een geluk dat die rvs pan altijd weer schoon wordt.
Bij mij is het een scheutje sop en onder de hete kraan.
Ik heb na de bakkunsten van mijn vrouw wel eens de pan mee naar de schuur gehad...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ronald.42 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:59:
Ook een kwestie van gevoel en aandacht.
Dat sowieso. Koken doe je met aandacht en niet meer je telefoon in de hand tot je wat geks hoort of ruikt. Zo loopt hier iemand in huis die de boel bij water koken nog kan laten aanbranden.

Maar het is wel goed om je te realiseren dat rvs dus wel minder 'fire & forget' is dan tefalletjes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:04:
[...]

Dat sowieso. Koken doe je met aandacht en niet meer je telefoon in de hand tot je wat geks hoort of ruikt. Zo loopt hier iemand in huis die de boel bij water koken nog kan laten aanbranden.

Maar het is wel goed om je te realiseren dat rvs dus wel minder 'fire & forget' is dan tefalletjes.
Dat dus, die eeuwige telefoon als ze eten koken.

En idd de tekst jij bent zelfs in staat om water aan te laten branden is hier ook wel eens gebezigd.

En idd dan is de anti aanbak wel een uitkomst, alleen weten ze die ook binnen enkele maanden te verstieren met scherp spul als vorken en messen.

Nou jah ik zeg er ook maar niet al te veel over bestel op zijn tijd wel zo nu en dan een nieuwe tefal als de vorige weer krassen heeft.

Want ja ik wil ook niet altijd eten koken :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Haha nou ja, bij ons is het simpel. Ik vind het leuk, zij niet, dus ik maak er mijn hobby van en bereid praktisch alle maaltijden, en zijn geniet gewoon en pakt andere dingen op waar ik weer niets meer heb. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

OK dank voor de tips. Nou ja, ik ben ook echt "allergisch" voor aanbrand-lucht. Dus ik zal het maar met de IKEA RVS pannen gaan proberen dan. Ik zie overigens dat ze allemaal ook ijzeren handvaten hebben...Kep eigenlijk liever niet dat ik continu met handschoenen moet werken, maar goed.

Dat wat @Ronald.42 zegt is ook iets waar ik echt geen zin in heb; ik wil gewoon zonder gedoe en gestress een eitje kunnen bakken. Dus vandaar ook de vraag hoe moet ik de pannen opwarmen, op standje 9 (als 9 de max is) en dan dan met water testen of ie heet genoeg is, en dan boter/olie in de pan en dan ei erin?
Of idd juist op standje 5 en dan wat langer wachten tot op temperatuur?

Pagina: 1 ... 81 ... 86 Laatste