Thanks. Hier kan ik wat mee.Raymond schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:02:
[...]
RvS hoef je niet in te branden. Veel mensen mikken die ook gewoon in de vaatwasser. (ikzelf doe ze ff met een borstel en wat afwasmiddel, anders zit m'n vaatwasser zo snel vol).
Het vergt iets meer aandacht dan een nieuwe anti-aanbak. Maar In vergelijking met een 2jr oude anti-aanbak zijn de verschillen minimaal en in het voordeel van de RvS pan
Ik zit te twijfelen tussen de Ikea Sensuell en deze Cookai of deze Scanpan van de lokale kookwinkel. De ikea heeft een deels siliconenhandvat. Kan een voor en en een nadeel zijn. Verder vraag ik me af of de Cookai nu ook beter is, of dat je gewoon voor het merk betaald.
[ Voor 13% gewijzigd door pascoa341 op 15-01-2025 10:12 . Reden: scanpan toegevoegd, is ook lokaal ]
Cookai? Nooit van gehoord, waarom zou je daarvoor meer moeten betalen?pascoa341 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:10:
Ik zit te twijfelen tussen de Ikea Sensuell en deze Cookai van de lokale kookwinkel. De ikea heeft een deels siliconenhandvat. Kan een voor en en een nadeel zijn. Verder vraag ik me af of de Cookai nu ook beter is, of dat je gewoon voor het merk betaald.
Ah, dus geen bekend merk. Ik zie nu dat de andere kookwinkel Scanpan heeft, is dat wel bekend en kwaliteit?olafmol schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Cookai? Nooit van gehoord, waarom zou je daarvoor meer moeten betalen?
Hoe snel ga je zo'n pan in een hele hete oven zetten? Want alleen dan zou dat siliconen deel van de handgreep een probleem zijn.pascoa341 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:10:
Ik zit te twijfelen tussen de Ikea Sensuell en deze Cookai of deze Scanpan van de lokale kookwinkel. De ikea heeft een deels siliconenhandvat. Kan een voor en en een nadeel zijn. Verder vraag ik me af of de Cookai nu ook beter is, of dat je gewoon voor het merk betaald.
Belangrijkere vraag is .. heb je al ervaring met RVS pannen? Want als het je eerste is zou ik gewoon beginnen met de Ikea ...
Die is nog duurder ....pascoa341 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Ah, dus geen bekend merk. Ik zie nu dat de andere kookwinkel Scanpan heeft, is dat wel bekend en kwaliteit?
Heb je ook echt behoefte aan een 28cm grote pan? Of zou je met een 24cm ook prima uit de voeten kunnen?
Kook je op gas of inductie? Als het inductie is, hoe groot zijn je inductie spoelen?
Fwiw Scanpan draait al even mee, ze zijn wat duurder omdat ze in Denemarken gemaakt worden. De Sensuell wordt in China gemaakt.
Als dat niet meeweegt in een beslissing zou ik de voorkeur hebben voor de Sensuell.
Als dat niet meeweegt in een beslissing zou ik de voorkeur hebben voor de Sensuell.
- knip -
Top, dank voor de antwoorden! We koken op gas. Het is de eerste pan, dus dan is de Sensuell waarschijnlijk beter (tegelijkertijd proberen we vaak lokaal te kopen). Qua grootte ga ik ze gewoon eens bekijken!
Ik heb een Demeyere proline 28cm. Ze zijn ruim, maar heb dat soms ook echt wel nodig. 4 porties gebakken aardappelen, 3 schnitzels (4 past niet), 4 spiegeleieren... Als ik alleen ben bak ik soms aardappelschijfjes ofzo en vlees samen in 1 28cm pan als het gelijke temperatuur vereist. Je koopt RVS pannen 1 keer voor een lange tijd, dus als je het kan betalen zou ik de beste mogelijk halen. Demeyere multiline is ook goed (iets dunner/lichter) en heeft geen contra greep in 28cm, dat is enige wat me stoort aan mijn pan nu.
Naast de 28cm heb ik een 20cm voor bv. 2 eitjes of kleinere porties. 24cm is mijn antikleefpan voor roerei en vis.
Naast de 28cm heb ik een 20cm voor bv. 2 eitjes of kleinere porties. 24cm is mijn antikleefpan voor roerei en vis.
Er worden hier goede punten genoemd. Aan de ene kant is het handig om eerst rvs te proberen om te kijken of het wat is. Dat kun je beter met een niet al te dure pan doen. Ik begon zelf met een goedkoop 24cm koekenpannetje zonder triply constructie, maar met een bodem eronder geplakt. Dat werkt alleen als je pan niet vol is, je kunt niet tegen de zijkanten dichtschroeien. Aan de andere kant zijn rvs pannen inderdaad voor het leven en je kunt je geld maar één keer uitgeven. Ik zou dus eerst een wat goedkopere pan proberen, en als die bevalt en je wilt meer pannen in rvs kopen, dan pas de portemonnee trekken. Ik heb daarna twee 28cm koekenpannen gekocht van Demeyere. Echter heb ik ook een goedkope 24cm hapjespan van IKEA erbij gekocht, voor bijvoorbeeld shakshuka.
Heeft iemand tips over hoe je vegetarische gekruide producten, bijvoorbeeld plantaardige gyros goed kunt bakken zonder anti-aanbaklaag?
Dus RVS, plaatstaal of eventueel gietijzer? In RVS lukt het me sowieso niet goed, in plaatstaal lukt het wel, met veel olie en veel geschraap over de bodem. Gietijzer kan ik nog proberen.
Maar ik vind dit wel de allermoeilijkste productsoort om te bakken, als je geen anti-aanbakpan wil gebruiken.
Dus RVS, plaatstaal of eventueel gietijzer? In RVS lukt het me sowieso niet goed, in plaatstaal lukt het wel, met veel olie en veel geschraap over de bodem. Gietijzer kan ik nog proberen.
Maar ik vind dit wel de allermoeilijkste productsoort om te bakken, als je geen anti-aanbakpan wil gebruiken.
Ik heb die ervaring ook, maar ook in een antiaanbakpan gaat het snel van rauw naar FUBAR met dat soort knutselproducten. Ik gooide ze uiteindelijk in de airfryer.dextertje schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:39:
Heeft iemand tips over hoe je vegetarische gekruide producten, bijvoorbeeld plantaardige gyros goed kunt bakken zonder anti-aanbaklaag?
Maar voor gyros uit een pan: neem oesterzwam, geheel natuurlijk. Snij in reepjes en kruid het (met jezelf gemaakte kruiden?) die blijven plakken omdat je wat olie gebruikt voordat je ze paneert in de kruiden, bak het en voeg aan het einde één of twee eetlepels bloem toe voor de crunch/bite en die bak je dus even op. Direct serveren (anders wordt het weer wat zompiger).
Mijn vriendin heeft een tijdje van die vervangers willen eten, was eigenlijk allemaal rotzooi om te bereiden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb de video van hun op youtube bekeken en kan met enige zekerheid stellen dat de bedoeling is het spul in een koude non-stick pan met voldoende olie te mikken en het vooral koud te houden. 
Het doel is, gok ik, om het naar 65 graden te krijgen en dus niet om een randje erop te bakken.
Als ik zoiets zou moeten doen dan zou ik het bestuiven met een beetje bloem of liever tapioca en stiekum bakken in voldoende schmaltz of ossewit.
Als vegan kan je dan natuurlijk een ander voornamelijk verzadigd vet gebruiken zoals kokosolie ofzo.
Het doel is, gok ik, om het naar 65 graden te krijgen en dus niet om een randje erop te bakken.
Als ik zoiets zou moeten doen dan zou ik het bestuiven met een beetje bloem of liever tapioca en stiekum bakken in voldoende schmaltz of ossewit.
Als vegan kan je dan natuurlijk een ander voornamelijk verzadigd vet gebruiken zoals kokosolie ofzo.
- knip -
Dank voor je suggestie. We gebruiken ook wel eens oesterzwammen, maar voor het gemak en de toegevoegde vitamine B12, is het soms toch handig om bewerkte vega-producten te gebruiken.franssie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Ik heb die ervaring ook, maar ook in een antiaanbakpan gaat het snel van rauw naar FUBAR met dat soort knutselproducten. Ik gooide ze uiteindelijk in de airfryer.
Maar voor gyros uit een pan: neem oesterzwam, geheel natuurlijk. Snij in reepjes en kruid het (met jezelf gemaakte kruiden?) die blijven plakken omdat je wat olie gebruikt voordat je ze paneert in de kruiden, bak het en voeg aan het einde één of twee eetlepels bloem toe voor de crunch/bite en die bak je dus even op. Direct serveren (anders wordt het weer wat zompiger).
Mijn vriendin heeft een tijdje van die vervangers willen eten, was eigenlijk allemaal rotzooi om te bereiden.
Alleen zijn die over het algemeen veel minder vet, waardoor het veel sneller aan de pan blijft plakken.
Als ik flink spekreepjes snijd van een redelijk vet stuk spek en die flink kruidt, blijft het ook erg plakken aan de pan, maar op een gegeven moment drijft alles in een laagje vloeibaar spekvet en gaat het veel makkelijker. Er is nog wel een gummie-achtig laagje dat op de pan achterblijft, maar da's niet zo boeiend.
Maar goed, ik kan natuurlijk eens kijken of ik alles op een laag weggooi-pfas (aka bakpapier) kan klaarmaken

Raymond P schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:39:
Ik heb de video van hun op youtube bekeken en kan met enige zekerheid stellen dat de bedoeling is het spul in een koude non-stick pan met voldoende olie te mikken en het vooral koud te houden.
Hier in huis willen we het juist een beetje krokant hebben. Heel lastig om dat precies goed te krijgen zonder dat het verbrandt. Maar wel goed idee om het eens te bestuiven met bloem.
Ik heb een gietijzeren wok gekocht. In de beschrijving lees ik dat je het voedsel eerst moet deppen voordat je gaat bakken? Iemand een idee waarom dat is? Want als ik mijn groentes in een vergiet omspoel dan krijg ik dat niet echt droog en zeker niet bij gesneden voedsel.
En moet ik nu bij elke kookbeurt de pan opnieuw inbranden wanneer ik met zure voedselproducten werk?
Aan welke producten naast citrusvruchten, spinazie, yoghurt, tomaten, rabarber, wijn, azijn kan ik meer aan denken? Producten die je in een wok gooi.
En moet ik nu bij elke kookbeurt de pan opnieuw inbranden wanneer ik met zure voedselproducten werk?
Aan welke producten naast citrusvruchten, spinazie, yoghurt, tomaten, rabarber, wijn, azijn kan ik meer aan denken? Producten die je in een wok gooi.
[ Voor 32% gewijzigd door noud op 17-01-2025 01:03 ]
@noud Zodat het niet plakt en mooi/snel karameliseert.
Het vooraf afspoelen van groenten doet wonderen. Vooraf snijden kan ook een echte gamechanger zijn bij bepaalde gerechten, niet enkel bij roerbakken.
Je zult echt niet opnieuw een laagje erop hoeven te zetten na een keer het randje opzoeken.
Tomatenpuree is een stuk zuurder dan simpelweg tomaten, tamarinde kan lekker inbijten.
En mijn persoonlijke vijand: suiker. Als dat aanbrand dan is je laag kaduuk.
Het vooraf afspoelen van groenten doet wonderen. Vooraf snijden kan ook een echte gamechanger zijn bij bepaalde gerechten, niet enkel bij roerbakken.
Je zult echt niet opnieuw een laagje erop hoeven te zetten na een keer het randje opzoeken.
Tomatenpuree is een stuk zuurder dan simpelweg tomaten, tamarinde kan lekker inbijten.
En mijn persoonlijke vijand: suiker. Als dat aanbrand dan is je laag kaduuk.
- knip -
Als je groenten op tijd wast, afschudt en weer in de koelkast knalt dan droogt het daar prima op.
Hetzelfde geldt voor eiwitrijke producten, onafgedekt in de koelkast zal je, mits ongemarineerd, geen tot weinig vocht meer aantreffen om af te deppen.
Als je groenten gaat frituren (of wokken) dan helpt het enorm om de avond ervoor al te snijden. Bijvoorbeeld een pasta alla nerano wordt dan ineens een heel stukje beter te doen.
Doe je dit niet dan moet het vocht er eerst uitgestookt worden en vooral bij gietijzer (zonder speklaag) gaat vanalles dan erg snel hechten aan de pan door temperatuur gerelateerde problematiek.
- knip -
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met het merk Tramontina?
Deze youtuber lijkt er positief over. Op Reddit zie ik daarentegen sommige reacties dat het 'vroeger wel een goed merk was, maar nu niet meer'.
Onlangs een cadeaubon gekregen voor op amazon.com.be en ben al een tijd aan het denken om over te stappen op RVS. Maar wilde mogelijks een tussenstap nemen in een budget brand met een algemene 28cm pan. Om het uit te proberen en te zien of ik er aan kan wennen. Daar leek dat merk mij dan wel iets hebben.
Wij koken alleen maar vegetarisch en variëren hier veel in. Dus veel groenten en soms vleesvervangers. (de bloem tip van hierboven ga ik al eens uitproberen).
Deze youtuber lijkt er positief over. Op Reddit zie ik daarentegen sommige reacties dat het 'vroeger wel een goed merk was, maar nu niet meer'.
Onlangs een cadeaubon gekregen voor op amazon.com.be en ben al een tijd aan het denken om over te stappen op RVS. Maar wilde mogelijks een tussenstap nemen in een budget brand met een algemene 28cm pan. Om het uit te proberen en te zien of ik er aan kan wennen. Daar leek dat merk mij dan wel iets hebben.
Wij koken alleen maar vegetarisch en variëren hier veel in. Dus veel groenten en soms vleesvervangers. (de bloem tip van hierboven ga ik al eens uitproberen).
[ Voor 4% gewijzigd door Margu op 21-01-2025 17:30 ]
@Margu YT zou ik nooit als review gebruiken tenzij het een zeer betrouwbaar kanaal is (en dat zijn er helaas weinig).
Dat gezegd hebbende, de reviews van Amazon geven verder wel een redelijk beeld naar mijn mening als je er wat in verdiept (beste, slechtste etc even doornemen).
edit: en als je de overstap wil maken naar 'the shiny side" - niets mis met IKEA om het uit te proberen.
Dat gezegd hebbende, de reviews van Amazon geven verder wel een redelijk beeld naar mijn mening als je er wat in verdiept (beste, slechtste etc even doornemen).
edit: en als je de overstap wil maken naar 'the shiny side" - niets mis met IKEA om het uit te proberen.
[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 21-01-2025 17:34 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik lees af en toe mee hier, toch eens reagerenMargu schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:28:
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met het merk Tramontina?
Heb zelf de Tramontina Grano 26 cm. Deze is iets kleiner dan de Ikea Sensuell 28 cm, die ik ook overwoog. Beiden zijn tri-ply RVS pannen (dus de pan bestaat uit 1 geheel, bodem+randen, bestaande uit 3 lagen), voor een vergelijkbare prijs.
Bevalt mij tot nu toe prima, maar ook nog geen hele bijzondere dingen mee gedaan...
De Amazon reviews van de Grano leken best ok, en verder zocht ik vooral dit formaat voor een niet al te hoge prijs, om te proberen. De Ikea Sensuell heeft deels een siliconen handvat, wat mij niet handig leek als die eventueel in de oven gaat.
Aangezien ik wil veranderen van PFAS pannen naar RVS pannen om zo gezonder te leven, ben ik mij gaan verdiepen in de wereld van RVS pannen.
Het lijkt mij verstandig om eerst te beginnen met één pan om het onder de knie te krijgen, in plaats van mijn hele huidige collectie aan pannen te vervangen met RVS pannen. Aangezien ik het nog wil uitzoeken, wil ik niet al te veel uitgeven. Ik las in dit topic dat 3 ply RVS pannen een goed begin is om aan te schaffen. Veel goedkope RVS pannen worden met een sandwich bodem aangeboden wat volgens de kenners "minder goed" is dan een 3 ply pan.
Ik kwam de volgende pan tegen van Skottsberg: https://braadbaas.nl/prod...19?variant=41968894247082
Dit is een 3 ply pan zoals ik kan zien en is prima geprijsd voor een 28cm pan, namelijk 69,99 euro.
Is dit een prima pan om mee te beginnen? Ik zag dat Demeyre en Debuyer ook pannen in deze prijsklasse hebben, maar dan worden er sandwich bodems of "capsulebodems" gebruikt. Ik weet dat Debuyer en Demeyre toonaangevend zijn in deze wereld en sta hier later zeker voor open om mee te beginnen als ik het RVS koken eenmaal onder de knie heb.
Het lijkt mij verstandig om eerst te beginnen met één pan om het onder de knie te krijgen, in plaats van mijn hele huidige collectie aan pannen te vervangen met RVS pannen. Aangezien ik het nog wil uitzoeken, wil ik niet al te veel uitgeven. Ik las in dit topic dat 3 ply RVS pannen een goed begin is om aan te schaffen. Veel goedkope RVS pannen worden met een sandwich bodem aangeboden wat volgens de kenners "minder goed" is dan een 3 ply pan.
Ik kwam de volgende pan tegen van Skottsberg: https://braadbaas.nl/prod...19?variant=41968894247082
Dit is een 3 ply pan zoals ik kan zien en is prima geprijsd voor een 28cm pan, namelijk 69,99 euro.
Is dit een prima pan om mee te beginnen? Ik zag dat Demeyre en Debuyer ook pannen in deze prijsklasse hebben, maar dan worden er sandwich bodems of "capsulebodems" gebruikt. Ik weet dat Debuyer en Demeyre toonaangevend zijn in deze wereld en sta hier later zeker voor open om mee te beginnen als ik het RVS koken eenmaal onder de knie heb.
[ Voor 4% gewijzigd door Jeanke117 op 21-01-2025 22:03 ]
Een skottsberg panneke!
Zijn volgens mij ook prima pannen maar als het puur gaat om RVS te ervaren of het wat voor je is kan je ook gewoon eentje van de Ikea proberen. Kan je je geen buil aan vallen en als dat goed bevalt dan kan je altijd nog besluiten hoe ver je wilt gaan qua eisen aan de specifieke constructie.
Voor het bepalen of je wel of niet aan RVS kunt wennen heb je in mijn optiek niet per se een topper nodig, met gewoon een degelijke pan kan je dat ook wel beoordelen.
Zijn volgens mij ook prima pannen maar als het puur gaat om RVS te ervaren of het wat voor je is kan je ook gewoon eentje van de Ikea proberen. Kan je je geen buil aan vallen en als dat goed bevalt dan kan je altijd nog besluiten hoe ver je wilt gaan qua eisen aan de specifieke constructie.
Voor het bepalen of je wel of niet aan RVS kunt wennen heb je in mijn optiek niet per se een topper nodig, met gewoon een degelijke pan kan je dat ook wel beoordelen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Probeer eens een stuk vlees oid te bakken in een RVS kookpan (die je vast al hebt). Dat deed ik mijn studententijd wel eens bij gebrek aan schone pannen en huisgenoten die naar de afwas staarden (net als de truc om een blik groente op te warmen: etiket er af, blik open, en het blik op de gaspit zetten).Jeanke117 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:00:
Aangezien ik wil veranderen van PFAS pannen naar RVS pannen om zo gezonder te leven, ben ik mij gaan verdiepen in de wereld van RVS pannen.
Het lijkt mij verstandig om eerst te beginnen met één pan om het onder de knie te krijgen, in plaats van mijn hele huidige collectie aan pannen te vervangen met RVS pannen.
De ideale manier om RVS te proberen zonder een cent uit te geven.
Kookpannen hebben behoorlijk vaak wat putcorrosie, zeker als ze wat ouder zijn.
Als het daarop lukt dan lukt het op een nieuwe RVS koekenpan zeker ook wel maar een écht representatieve ervaring is het niet (noodzakelijk).
Een Sensuell bij Ikea halen is ook geen weggegooid geld, als het bakken op RVS echt niet bevalt kan je er altijd nog schnitzels mee slaan.
En ook als je wat serieuzer bezig bent is dat imho gewoon een prima pan.
Als het daarop lukt dan lukt het op een nieuwe RVS koekenpan zeker ook wel maar een écht representatieve ervaring is het niet (noodzakelijk).
Een Sensuell bij Ikea halen is ook geen weggegooid geld, als het bakken op RVS echt niet bevalt kan je er altijd nog schnitzels mee slaan.
En ook als je wat serieuzer bezig bent is dat imho gewoon een prima pan.
[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 22-01-2025 08:25 ]
- knip -
Ja en vergeet niet dat de meeste kookpannen een hele dunne bodem hebben zonder massa. Stuk vlees erin en de bodem is weer "koud".
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Dan heb je gewoon heel matige (goedkope?) kookpannen, van een beetje serieuze RVS kookpan verwacht ik dat niet.
Die van mij hebben een veel dikkere bodem dan de gemiddelde Tefal schnitzelfikker en dat was echt geen bijzondere set. Gewoon BK zelfs gok ik uit mijn hoofd.
Voordeel van een kookpan met een dikke bodem is dat hij feitelijk een ingebouwde warmhoudplaat heeft. Pan op tafel en het koelt echt niet zomaar af.
Die van mij hebben een veel dikkere bodem dan de gemiddelde Tefal schnitzelfikker en dat was echt geen bijzondere set. Gewoon BK zelfs gok ik uit mijn hoofd.
Voordeel van een kookpan met een dikke bodem is dat hij feitelijk een ingebouwde warmhoudplaat heeft. Pan op tafel en het koelt echt niet zomaar af.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Amazon (en die Tramontina) kwam vooral naar boven aangezien ik een bon van daar heb gekregen. Maar inderdaad, vrij veel (900+) reviews en dan nog een 4.6 is meestal een goede indicatie.franssie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:32:
@Margu YT zou ik nooit als review gebruiken tenzij het een zeer betrouwbaar kanaal is (en dat zijn er helaas weinig).
Zat ook nog te twijfelen over Merten & Storck, maar lijkt dan iets mindere kwaliteit. Alhoewel veel reviews over de ontbrekende deksel slecht praten.
Spijtig genoeg hebben ze geen 28cm Tramontina Grano op amazon. Die wordt thuis toch het meeste gebruikt en heb ik ook een deksel voor (dat hopelijk universeel past-Eraser- schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:17:
[...]
Ik lees af en toe mee hier, toch eens reageren
Heb zelf de Tramontina Grano 26 cm. Deze is iets kleiner dan de Ikea Sensuell 28 cm, die ik ook overwoog. Beiden zijn tri-ply RVS pannen (dus de pan bestaat uit 1 geheel, bodem+randen, bestaande uit 3 lagen), voor een vergelijkbare prijs.
Bevalt mij tot nu toe prima, maar ook nog geen hele bijzondere dingen mee gedaan...als je de algemene tips hier volgt gaat het prima (eerst op laten warmen, temperatuur niet te hoog, vlees niet te snel om willen draaien zodat het vanzelf los komt etc.).
De Amazon reviews van de Grano leken best ok, en verder zocht ik vooral dit formaat voor een niet al te hoge prijs, om te proberen. De Ikea Sensuell heeft deels een siliconen handvat, wat mij niet handig leek als die eventueel in de oven gaat.
30cm lijkt mij juist te groot voor op een 60cm inductie kookplaat.
Zal dan moeten beginnen met de 26cm misschien. Hoe bevalt de grootte voor jou? Moet je toevallig ook altijd voor 2 personen koken?
Dat is inderdaad een goeie! RVS kookpannen heb ik hier inderdaad wel liggen. Thanks!zacht schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:02:
[...]
Probeer eens een stuk vlees oid te bakken in een RVS kookpan (die je vast al hebt). Dat deed ik mijn studententijd wel eens bij gebrek aan schone pannen en huisgenoten die naar de afwas staarden (net als de truc om een blik groente op te warmen: etiket er af, blik open, en het blik op de gaspit zetten).
De ideale manier om RVS te proberen zonder een cent uit te geven.
Ik zie dat je vegetarisch kookt, met dus veelal groente en vleesvervangers. Is het vooral voor de vleesvervangers? Dan lijkt het mij groot genoeg voor 2 personen.Margu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:25:
Zal dan moeten beginnen met de 26cm misschien. Hoe bevalt de grootte voor jou? Moet je toevallig ook altijd voor 2 personen koken?
Die Merten & Storck zien er overigens ook wel goed uit. Deze hebben bijv. niet de uitstekende klinknagels aan de binnenkant (bij het handvat), maar een glad oppervlak, wat makkelijker is om schoon te maken.
Je kan trouwens hier de afmetingen zien.
Per merk kan de grootte van het kookoppervlak (bodem) vs. de buitendiameter nog wel eens verschillen.
[ Voor 19% gewijzigd door -Eraser- op 22-01-2025 10:52 ]
Normaliter is de geadverteerde maat de dekselmaat.
- knip -
En bij een pan zonder deksel? 
Ik dacht dat het gewoon de ruimste maat was die ze kunnen vinden, want dat staat het mooist op de doos. Deksel of niet.
Ik dacht dat het gewoon de ruimste maat was die ze kunnen vinden, want dat staat het mooist op de doos. Deksel of niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Tjah, linksom of rechtsom zou er dan alsnog een deksel van die maat op passen.
Je ziet ook wel eens pannen met een buikje (vooral stoompannen) dan wordt er ook met het dekselmaat geadverteerd.
(Dat een groter nummertje betere marketing is zal er vast ook mee te maken hebben.
)
Je ziet ook wel eens pannen met een buikje (vooral stoompannen) dan wordt er ook met het dekselmaat geadverteerd.
(Dat een groter nummertje betere marketing is zal er vast ook mee te maken hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 22-01-2025 15:29 ]
- knip -
Ik heb een RVS wok van Pintinox, maar helaas zijn 2 van de 3 klinknagels losgeraakt (veiligheidsrisico!). Bovendien is de dubbel geplakte bodem van de wok niet meer volledig dicht, waardoor er tijdens het wokken stoom ontsnapt. Dit zorgt voor slecht contact en slechte warmtegeleiding. Dit type bodem lijkt hier gevoelig voor te zijn, want ik heb ook een kleine, goedkope RVS pan van een ander merk die hetzelfde probleem heeft.

Over het algemeen ben ik wel tevreden over RVS wokken, vooral omdat ze makkelijk in de vaatwasser kunnen.
Het is dus tijd voor een nieuwe wok. De Demeyere Industry 5 lijkt me interessant omdat er geen extra bodem tegen is geplakt, maar deze wok is wel aan de prijzige kant.
Vergelijkbare wokken zoals deze van Cookai of Skottsnerg zijn mogelijk ook interessant. Heeft iemand ervaring met een van deze merken of een vergelijkbare wok?

Over het algemeen ben ik wel tevreden over RVS wokken, vooral omdat ze makkelijk in de vaatwasser kunnen.
Het is dus tijd voor een nieuwe wok. De Demeyere Industry 5 lijkt me interessant omdat er geen extra bodem tegen is geplakt, maar deze wok is wel aan de prijzige kant.
Vergelijkbare wokken zoals deze van Cookai of Skottsnerg zijn mogelijk ook interessant. Heeft iemand ervaring met een van deze merken of een vergelijkbare wok?
Off-topic eigenlijk, sorry, maar ik hoop dat hier toch de kennis zit.
Wat zijn de beste keukenweegschalen? Ik zoek er 1 met een aan-/uit-knop en idealiter moet hij gevoelig genoeg zijn dat ik na het wegen van bijvoorbeeld een halve kilo bloem ook nog zout kan toevoegen. Mijn huidige gaat vanzelf uit en natuurlijk altijd wanneer je bezig bent en is niet gevoelig genoeg om na 500 gram bloem nog het verschil te kunnen meten tussen 1 of 10 gram zout.
Wat zijn de beste keukenweegschalen? Ik zoek er 1 met een aan-/uit-knop en idealiter moet hij gevoelig genoeg zijn dat ik na het wegen van bijvoorbeeld een halve kilo bloem ook nog zout kan toevoegen. Mijn huidige gaat vanzelf uit en natuurlijk altijd wanneer je bezig bent en is niet gevoelig genoeg om na 500 gram bloem nog het verschil te kunnen meten tussen 1 of 10 gram zout.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
@Ample Energy Een groot bereik én hoge resolutie over het gehele bereik zal je naar een profi weegschaal moeten kijken.
Zelf gebruik ik (tevreden) een unit van Tanita uit de cosumentenlijn. Die doet van 0-300gr 0.1gr en gaat daarna over op 0.5gr tot 1500gr. Gaat uiteindelijk wel vanzelf uit, maar dat duurt behoorlijk lang: 10 minuten hetzelfde gewicht en een tapje is voldoende om dat naar wens op te rekken.
Ik heb er ook nog een koffieweegschaaltje naast, maar die gebruik ik bijna nooit meer.
Zelf gebruik ik (tevreden) een unit van Tanita uit de cosumentenlijn. Die doet van 0-300gr 0.1gr en gaat daarna over op 0.5gr tot 1500gr. Gaat uiteindelijk wel vanzelf uit, maar dat duurt behoorlijk lang: 10 minuten hetzelfde gewicht en een tapje is voldoende om dat naar wens op te rekken.
Ik heb er ook nog een koffieweegschaaltje naast, maar die gebruik ik bijna nooit meer.
- knip -
@Ample Energy Ik weeg alles altijd apart af bij de mis en place (want dan kan je nog terug als je uitschiet).
Maar wellicht is dit een beter topic voor deze vraag?
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
Oh wauw, ik had niet verwacht dat ze zo accuraat konden zijn wanneer ze alsnog tot 1.5 kg kunnen.Raymond P schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:45:
@Ample Energy Een groot bereik én hoge resolutie over het gehele bereik zal je naar een profi weegschaal moeten kijken.
En ik kan met 10 minuten vast wel uit. Voor dit geld kan ik het sowieso proberen. Dankjewel.
Hoe zijn de knoppen? Is dit touch en kan je ze per ongeluk aanraken of moet je echt iets indrukken? Mijn huidige weegschaal met touch past namelijk de instellingen aan als ik hem uit de kast pak wat voor nogal wat ergernis zorgt. Gewoon twee indrukbare knoppen voor aan/uit en tare zou ik ook wel een best bedrag voor over hebben.
Het is voor mij vooral ruimte- en afwasbesparend werken als ik tijdens het koken en mengen en snijden en zo kan wegen. En ook tijdens mise en place zou het een voordeel zijn als dat ding niet steeds uitvalt tijdens het wegen en/of je hem niet altijd opnieuw aan moet doen terwijl je met je handen/snijplank vol staat.franssie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:49:
@Ample Energy Ik weeg alles altijd apart af bij de mis en place (want dan kan je nog terug als je uitschiet).
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
@Ample Energy
Ik gebruik zelf mijn timemore weegschaal voor koffie ook voor de keuken algemeen.
Lijkt op deze: https://www.timemore.com/...espresso-scale-with-timer
0.1g nauwkeurig tot 2kg. Gebruik het vaak om pizzadeeg te maken, en dan inderdaad bijv. 1kg bloem erin, en vervolgens zout en gist toevoegen (gist zo tussen de 1,5-3gr op een kilo bloem afhankelijk van temperaturen/rijstijden, dus moet je best nauwkeurig zijn).
Ik gebruik zelf mijn timemore weegschaal voor koffie ook voor de keuken algemeen.
0.1g nauwkeurig tot 2kg. Gebruik het vaak om pizzadeeg te maken, en dan inderdaad bijv. 1kg bloem erin, en vervolgens zout en gist toevoegen (gist zo tussen de 1,5-3gr op een kilo bloem afhankelijk van temperaturen/rijstijden, dus moet je best nauwkeurig zijn).
Heeft iemand hier ervaring met een gietijzeren + emaille binnenkant pannenkoekenpan van Staub of Le Creuset?
Prijzen zijn zo ongeveer hetzelfde - €100 - maar ik las her en der wat klachten over de robuustheid van Le Creuset. Verder heeft Staub een houten handvat die koud zou blijven. Dat is wel fijn.
Prijzen zijn zo ongeveer hetzelfde - €100 - maar ik las her en der wat klachten over de robuustheid van Le Creuset. Verder heeft Staub een houten handvat die koud zou blijven. Dat is wel fijn.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Als je toch al gietijzer wil, zou ik gaan voor de 26cm pannenkoekenpan van Lodge. Makkelijker pan voor oa pannenkoeken ben ik nooit tegen gekomen.Mars Warrior schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
Heeft iemand hier ervaring met een gietijzeren + emaille binnenkant pannenkoekenpan van Staub of Le Creuset?
Die is eigenlijk best sexy!defusion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:33:
@Ample Energy
En 0.1 tot 2kg kan volgens mij alles dat ik doe.
En klopt, heb altijd van die 11 gram instant zakjes en dan maak je pizza voor 2 en is 0.4 gram wel voldoende voor mij. Dat weeg ik voor de zekerheid nog wel af op de “drugsweegschaal”, maar zelfs met 2 bollen zit ik op 9 gram zout. Met mijn huidige weegschaal moet dat op gevoel of ik moet weer de extra weegschaal pakken en iets extras schoonmaken.
Bedankt voor de tip!
Ik heb een staub, en de binnenkant is nog heel, de buitenkant is wel gebarsten door thermische shock waarschijnlijk. Maar mijne is behoorlijk misbruikt, zoals stoken tot 350+ graden om een sous-vide gegaarde steak dicht te schroeien, en daarna (weliswaar heet/kokend) water erin om af te blussen. En wel eens in de oven op pyrolyse stand (volgens mij gaat dat wel richting de 500). Dus vindt het niet heel gek dat ik die stuk heb gekregen, eerder dat de binnenkant wel nog altijd goed is. De buitenkant wordt nu bij elkaar gehouden door effectief 'in te branden' / olie te polymeriseren, dus pan wordt nog steeds gewoon gebruikt.Mars Warrior schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
Edit: betreft wel een skillet/koekenpan, geen dedicated pannenkoekenpan. Daarvoor zou ik persoonlijk eerder voor plaatstaal gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 24-01-2025 07:25 ]
Geen pannekoekenpan hier maar de (vergelijkbaar met hierboven) zwaar mishandelde grillpan van Le Creuset is ook nog steeds in dienst.
Op de randen is wel zichtbare slijtage.
Schokken, niet enkel thermisch, is funest voor emaille. Ik kan mij voorstellen dat als je rigoreus pannekoeken gaat flippen op een gasstel alsof je Cantonees aan het wokken bent het redelijk hard zou kunnen gaan met de duurzaamheid.
Op de randen is wel zichtbare slijtage.
Schokken, niet enkel thermisch, is funest voor emaille. Ik kan mij voorstellen dat als je rigoreus pannekoeken gaat flippen op een gasstel alsof je Cantonees aan het wokken bent het redelijk hard zou kunnen gaan met de duurzaamheid.
- knip -
Mars Warrior schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
edit:
Lezen Xavier... Het gaat hier om een pannenkoekenpan die blijkbaar anders gemaakt is dan de braadpannen...
Lezen Xavier... Het gaat hier om een pannenkoekenpan die blijkbaar anders gemaakt is dan de braadpannen...
Ik heb een 26cm braadpan van Le Creuset. Specifiek van Le Creuset gekocht zodat de binnenkant wit/creme is en niet een zwart gat waar je inkijkt. Probeer maar eens aangebraden stukken vlees te bewonderen met een zwarte pan... Stuk lastiger dan een creme emaille binnenkant. Ik gebruik hem dagelijks en na enkele jaren zie je wel wat gebruikskenmerken. Maar ik heb al eens een pan teruggestuurd naar Le Creuset en werd zonder moeite vervangen.
Mijn knop van de deksel wordt niet heet trouwens. Natuurlijk wel als die in de oven heeft gestaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Xavier op 24-01-2025 08:38 ]
Waarom?defusion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:15:
[...]
Edit: betreft wel een skillet/koekenpan, geen dedicated pannenkoekenpan. Daarvoor zou ik persoonlijk eerder voor plaatstaal gaan.
Geen toegevoegde waarde voor emaille, gladdere oppervlakte / ingebrand plaatstaal heeft betere non-stick eigenschappen, en stuk goedkoper.
Een uitzondering zou misschien pannenkoek met appel of iets anders zuurs kunnen zijn, die gaat mogelijk je ingebrande laag aantasten.
Ik zie gietijzer met emaille meer als concurrent voor RVS, waar de non-reactieve eigenschappen daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. En dan heeft gietijzer de voorkeur boven RVS als hoge warmteoverdracht gewenst is.
Een uitzondering zou misschien pannenkoek met appel of iets anders zuurs kunnen zijn, die gaat mogelijk je ingebrande laag aantasten.
Ik zie gietijzer met emaille meer als concurrent voor RVS, waar de non-reactieve eigenschappen daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. En dan heeft gietijzer de voorkeur boven RVS als hoge warmteoverdracht gewenst is.
Ik heb momenteel de pannen van de Albert Heijn actie. Ik heb gehoord dat je nooit je pan moet verhitten en daarna pas boter in moet doen. Klopt dat? Ik doe dat al een tijdje namelijk, is dat schadelijk voor mijn pan?
Dank. Ik was benieuwd omdat we hier juist van plaatstaal naar gietijzer (niet geëmailleerd) zijn gegaan, en omdat we daar erg blij mee zijndefusion schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:28:
Geen toegevoegde waarde voor emaille, gladdere oppervlakte / ingebrand plaatstaal heeft betere non-stick eigenschappen, en stuk goedkoper.
Vooral omdat het gietijzer hier op inductie een veel beter en meer gelijkmatig resultaat geeft (qua warmte) dan plaatstaal.
Maar inderdaad, de oorspronkelijke vraag betrof geëmailleerd gietijzer.
Dat is vooral van toepassing bij pannen met een antiaanbaklaag.Merelhofstede schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:36:
Ik heb momenteel de pannen van de Albert Heijn actie. Ik heb gehoord dat je nooit je pan moet verhitten en daarna pas boter in moet doen. Klopt dat? Ik doe dat al een tijdje namelijk, is dat schadelijk voor mijn pan?
De kans dat zo'n pan oopgemerkt te warm wordt is enorm groot. Als dat gebeurt raakt in het meest gunstige geval de laag beschadigd, in een minder gunstig scenario sta je erover gebogen terwijl de ptfe laag afbreekt in het giftige fluorethuleen.
Boter of een andere vetstof zal gaan walmen voordat het zo ver komt.
- knip -
Wie kan en wil mij helpen?
Ik heb een aantal weken een RVS pan aangeschaft.
Tips gekeken, en pan op temperatuur laten komen, getest met water helemaal prima
Ei gebakken, ging ook prima.
Daarna een biefstukje geprobeerd, ook gelukt.
Alleen . na het schoonmaken zag ik dat bij het handvat een enorm zwarte plek zit. Ik denk toch iets te heet geworden.
Met water en spons krijg ik het niet weg. Vaatwassser heeft wel het grootste gedeelte weggekregen, maar niet alles.
Is deze pan te hard toegetakeld, of is die nog schoon te krijgen?
Tips gekeken, en pan op temperatuur laten komen, getest met water helemaal prima
Alleen . na het schoonmaken zag ik dat bij het handvat een enorm zwarte plek zit. Ik denk toch iets te heet geworden.
Met water en spons krijg ik het niet weg. Vaatwassser heeft wel het grootste gedeelte weggekregen, maar niet alles.
@lifeguard noem het "patina" en je probleem is vanzelf iets moois geworden
https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaallifeguard schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:44:
Raymond schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:25:
@lifeguard noem het "patina" en je probleem is vanzelf iets moois geworden
Ik zat hier serieus aan te denken, maar hier beschadig ik hem dus niet mee?
Ik ga het proberen. Thanks.
Kan je een foto delen?lifeguard schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:44:
Oja ... Wel fijn dat het koken/bakken/braden in RVS dus helemaal goed gaat 👍
[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 24-01-2025 11:44 . Reden: Extra toevoeging ]
@lifeguard Als de steel ook RVS is dan kan je (hooguit) wat oppervlakkige krassen verwachten op gepoetst glimmend staal.
Maareh zwart op de steel? Is dat plastic van een lepel of een bakje ofzo?
Maareh zwart op de steel? Is dat plastic van een lepel of een bakje ofzo?
- knip -
Excuses mijn omschrijving is niet helemaal je-van-het
Het is aan de binnenkant van de pan bij de steel. dus niet op de steel zelf
Lijkt alsof er verbrande resten op zitten, maar het is gewoon glad. Je voelt het nauwelijks zitten.
En inderdaad, het bakken ging echt prima. Zit er aan te denken alle anti-kleef uit te doen en te vervangen voor RVS.
:strip_exif()/f/image/3bpaFv0THFMm6hks8Dj4fwzl.jpg?f=fotoalbum_large)
nu moet ik zeggen dat het er op de foto wel heeeel dramatisch uitziet. in het echt zie je het vele male minder
Lijkt alsof er verbrande resten op zitten, maar het is gewoon glad. Je voelt het nauwelijks zitten.
En inderdaad, het bakken ging echt prima. Zit er aan te denken alle anti-kleef uit te doen en te vervangen voor RVS.
:strip_exif()/f/image/3bpaFv0THFMm6hks8Dj4fwzl.jpg?f=fotoalbum_large)
nu moet ik zeggen dat het er op de foto wel heeeel dramatisch uitziet. in het echt zie je het vele male minder
[ Voor 60% gewijzigd door lifeguard op 24-01-2025 12:01 ]
Ooooooh, dat is hooguit wat inzet van de spieren. Schrobben met die spons!lifeguard schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
Je moet eigenlijk elke pan verhiutten voordat je er vet in doet behalve als je een pan met plastic aan de binnenkant hebt (Teflon dus), want dan is de kans groot dat je je Teflon oververhit, en dat wil je niet.Merelhofstede schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:36:
Ik heb gehoord dat je nooit je pan moet verhitten en daarna pas boter in moet doen. Klopt dat? Ik doe dat al een tijdje namelijk, is dat schadelijk voor mijn pan?
Maar aangezien 90% van Nederland alleen maar van die fijne, makkelijke Tefal pannen heeft, is de regel "eerst vet, dan pas verhitten" een hele veilige regel voor de meeste thuiskokers (kok zijn de meesten niet te noemen
Nee. Ik heb een non-stick pannenkoekenpan (via Albert Hein denk ik) - voor pannenkoieken verhit ik de pan toch nooit enorm du sis dat niet zo'n probleem.Mars Warrior schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
Ik vind het vooral fijn dat dat pannetje zo lekker licht is, ik moet er niet aan denken om met een stuk ge-emailleerd gietijzer pannenkoeken te gaan staan flippen, eerlijk gezegd. Dan gaat een zeer overmatig gespierde rechterarm wel vreemde vragen oproepen, ben ik bang.
En weer bedankt allemaal, ik zit nu een 24 of 28 cm Demeyre Proline 7 te GGO-en
[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 24-01-2025 12:22 ]
Daar doe ik het mee, als het nodig is. Zoals hierboven, hooguit wat krasjes, maar dat doet niets af aan de functionaliteit.lifeguard schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:41:
[...]
![]()
[...]
Ik zat hier serieus aan te denken, maar hier beschadig ik hem dus niet mee?
Ik ga het proberen. Thanks.
Edit, nog een tip: het te bakken product op kamertemperatuur laten komen voor het de pan in gaat scheelt ook veel is mijn ervaring. Maar schrobben kan heen kwaad, RVS is behoorlijk hufterproof.
[ Voor 21% gewijzigd door zacht op 24-01-2025 12:23 ]
Nog een paar keer in de vaatwasser en het is schoon.lifeguard schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
Of met een pannenspons.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zoals andere ook al zeggen .. dat komt er met wat poetsen ook wel weer uit.lifeguard schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
Hier een voorbeeld van mij:
:strip_exif()/f/image/9k0vDtv3BQtRYDZZ74SisM4x.jpg?f=fotoalbum_large)
De rechter pan is RVS .. na een tijd "onkundig" gebruik.
:strip_exif()/f/image/dKzIJzWkGuzJWnJGjl3rNgAw.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is de zelfde pan na een tijdje flink boenen en poetsen.
Huisoppasser-gate, ik was het alweer bijna vergeten. Wel een mooi voorbeeld van de hufterproofheid van RVS.duvekot schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Zoals andere ook al zeggen .. dat komt er met wat poetsen ook wel weer uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die is bijna onherkenbaar!duvekot schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Zoals andere ook al zeggen .. dat komt er met wat poetsen ook wel weer uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Huisoppasgate was ik ook vergeten, misschien dat ik eens voor onderzoeksdoeleinden ga proberen hoe je een RVS pan zo kan vernachelen.
Tips zijn welkom
Schoon krijg ik 'm wel weer.
Tips zijn welkom
Gebruiken als brikettenstarter met een paar goedkope speklappen eronder?franssie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:40:
Huisoppasgate was ik ook vergeten, misschien dat ik eens voor onderzoeksdoeleinden ga proberen hoe je een RVS pan zo kan vernachelen.
Tips zijn welkom
Wel zonde van t varken. Maar voor onderzoeksdoeleinden dan maar?
Meeste credits moeten gaan naar @SunnySelRaymond P schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:42:
@franssie Die van @duvekot schijnt nog te leven, mogelijk kan je die charteren?
Zelf reproduceren wordt denk ik een smakeloos avontuur...
(Voor het weer laten glimmen dus ... )
[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 24-01-2025 23:28 ]
Nog een tipje voor het verwijderen van ingebrande vetvlekken van RVS pannen: paar eetlepels baksoda en een eetlepel water, daar een pasta van maken en even goed boenen (kan met een normaal sponsje). Heeft bij mij redelijk goed geholpen.
Wat voor mij vaak helpt is azijn laten weken en er daarna met een pannenspons overheen. Hoe dieper iets ingebrand is, des te harder je moet schrobben. Met verbrande resten in een glazen ovenschaal is het al helemaal een drama.
De truc met het rvs sponsje heeft gewerkt. Bedankt.
Wat zijn dit voor pannen? Ook rvs? Klinkt heel anders. Lichter lijkt wel.
https://www.instagram.com...qc/?igsh=aGwzbXhwaWY3em42
Ik denk kaal aluminium ... Je ziet dat vaker in de Italiaanse keuken viel me op ... Vooral om een mooie emulsie te krijgen voor pasta.. omdat het ruwer is dan RVS en ook lichter om goed te kunnen husselen.lifeguard schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:21:
De truc met het rvs sponsje heeft gewerkt. Bedankt.
Dat zou heel goed kunnen.duvekot schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:28:
[...]
Ik denk kaal aluminium ... Je ziet dat vaker in de Italiaanse keuken viel me op ... Vooral om een mooie emulsie te krijgen voor pasta.. omdat het ruwer is dan RVS en ook lichter om goed te kunnen husselen.
Ze zien en klinken echt heel erg licht.
Maar hoe zit dat met betreft de warmte geleiding ? Dat wordt bloedheet lijkt me? Maar ook kwetsbaar.
Sneller koken duslifeguard schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Dat zou heel goed kunnen.
Ze zien en klinken echt heel erg licht.
Maar hoe zit dat met betreft de warmte geleiding ? Dat wordt bloedheet lijkt me? Maar ook kwetsbaar.
De geleiding is prima. Hoe heet het wordt heb je zelf in de hand.
En als je de warmtebron verwijdert kan je dus redelijk makkelijk temperatuur houden voor een correcte emulsie zonder gevaar van overshoot.
En als je de warmtebron verwijdert kan je dus redelijk makkelijk temperatuur houden voor een correcte emulsie zonder gevaar van overshoot.
- knip -
Ok. Thanks voor de antwoorden.
Toevallig iemand hier ervaring met dit soort pannen?
Toevallig iemand hier ervaring met dit soort pannen?
Ik heb er verschillende gebruikt, van wok tot koekenpan.
Het geluid en gevoel is voor mij vergelijkbaar met nagels over een krijtbord, mja dat is niet een keuken-gerelateerd probleem.
Als het niet helemaal gaat zoals het zou moeten en er onverhoopt ingredienten gaan reageren met je pan krijg je ook kans op dat typische smaakje.
Persoonlijk zou ik er geen willen hebben, zelfs niet enkel voor mantecare.
Het geluid en gevoel is voor mij vergelijkbaar met nagels over een krijtbord, mja dat is niet een keuken-gerelateerd probleem.
Als het niet helemaal gaat zoals het zou moeten en er onverhoopt ingredienten gaan reageren met je pan krijg je ook kans op dat typische smaakje.
Persoonlijk zou ik er geen willen hebben, zelfs niet enkel voor mantecare.
- knip -
En dan heb je nog de onderzoeken die elkaar tegenspreken over aluminium die schadelijk is als het je lichaam binnenkomt. Ik weet dat RVS veilig is en gebruik dat het liefst i.p.v. een kale aluminium pan.
Ben benieuwd. Ik wilde al een tijdje naar RVS pannen overstappen.
Heb er 1 gewonnen bij de Postcodeloterij. Een 28cm.
Mooie test om uit te proberen en mijn vrouw te laten wennen.
(We doen nu bijna alles op gietijzer, maar het gewicht begint wel mee te tellen vanwege rugproblemen)
Hij komt morgen binnen.
Heb er 1 gewonnen bij de Postcodeloterij. Een 28cm.
Mooie test om uit te proberen en mijn vrouw te laten wennen.
(We doen nu bijna alles op gietijzer, maar het gewicht begint wel mee te tellen vanwege rugproblemen)
Hij komt morgen binnen.
Ik heb me niet verdiept in de onderzoeken, maar in principe zijn alle stoffen giftig, afhankelijk van de dosis. Normaal een beetje aluminium binnen krijgen is niet erg. Maar aluminium lost wel sneller op in zoute en zure omgevingen. Dus als je eerst gepekeld spek bakt en dan tomatensaus toevoegt in de aluminium pan, dan krijg je een hogere dosis aluminium binnen.jhr27 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:05:
En dan heb je nog de onderzoeken die elkaar tegenspreken over aluminium die schadelijk is als het je lichaam binnenkomt. Ik weet dat RVS veilig is en gebruik dat het liefst i.p.v. een kale aluminium pan.
Dat kan de smaak beïnvloeden en kan op den duur wel toxisch zijn.
bron
Maar hetgeen waar ik die filmpjes vaak zie worden deze juist gebruikt voor tomatensauzen e.d.dextertje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:49:
[...]
Ik heb me niet verdiept in de onderzoeken, maar in principe zijn alle stoffen giftig, afhankelijk van de dosis. Normaal een beetje aluminium binnen krijgen is niet erg. Maar aluminium lost wel sneller op in zoute en zure omgevingen. Dus als je eerst gepekeld spek bakt en dan tomatensaus toevoegt in de aluminium pan, dan krijg je een hogere dosis aluminium binnen.
Dat kan de smaak beïnvloeden en kan op den duur wel toxisch zijn.
bron
vaak zien die pannen er ook zwaar gehavend uit
YouTube: De Ultieme Pannen Handleiding! Welke pannen moet je in huis hebben!?...
Nick is ook pannenfan blijkbaar
Nick is ook pannenfan blijkbaar
Hey leuk, een pannen topic.... ben geen enorme keuken prins maar geniet wel van koken en bakken op verschillende manieren.
Sinds kort wat aan het experimenteren met nieuwe pannen.
Het wat gierijzer (Arebos) en carbon staal (de Buyer) aangeschaft en inmiddels een paar keer gebruikt.
Sinds kort wat aan het experimenteren met nieuwe pannen.
Het wat gierijzer (Arebos) en carbon staal (de Buyer) aangeschaft en inmiddels een paar keer gebruikt.
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Misschien leuk om te zien, de Buyer zoals hij nieuw was voor het inbakken en gebruik en de zelfde pan na een paar keer inbakken en een paar keer gebruiken (de pan is 5 dagen oud in de foto met de eieren (nog niet 100% aniti aanbak)
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Onlangs een gietijzeren wok van Ronneby Bruk aangeschaft. Inbranden was niet nodig en heb de pan na het koken elke keer netjes verzorgd volgens de instructies.
Echter zie ik nu na een keer of 7 koken toch wat kleurverschil ontstaan (op de foto is het duidelijker dan IRL). Is het bruinige in het midden vuil? Of is dat juist de 'natuurlijke antiaanbaklaag" die ontstaat, of juist precies daar weg is?
Iemand die me kan vertellen of en wat ik fout doe?
Echter zie ik nu na een keer of 7 koken toch wat kleurverschil ontstaan (op de foto is het duidelijker dan IRL). Is het bruinige in het midden vuil? Of is dat juist de 'natuurlijke antiaanbaklaag" die ontstaat, of juist precies daar weg is?
Iemand die me kan vertellen of en wat ik fout doe?
:strip_exif()/f/image/FNh3vQnuQCrxT4eMICdHjOD4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk niet dat de seasoning daar weg is, maar juist een extra laag.
Ik kwam toevallig trouwens dit filmpje tegen: YouTube: Simple rules for cast iron care. Inbranden van je pan in Jip en Janneke-scheikundeuitleg.
Ik kwam toevallig trouwens dit filmpje tegen: YouTube: Simple rules for cast iron care. Inbranden van je pan in Jip en Janneke-scheikundeuitleg.
Onze Tefal Excellence is niet zo excellent .. of dat zijn onze kookskills niet. Anyhow dat ding werkt ondanks met de hand wassen en volgens gebruiksaanwijzingen opwarmen na 22 maand niet meer zoals we willen. Best wel een teleurstellende ervaring. Nu willen we een simpele non-stick koekenpan ~24-28cm (we zijn met z'n tweeën) op inductie voor aardappels of stukken vlees, maar wat meer uitgeven is ook zo erg niet. Natuurlijk zoek ik ook in het topic en ik vind dan de Greenpan die even vaak werd aanbevolen als die tegenwoordig wordt afgekraakt. Of de Demeyere Ceraforce - iets meer uitgeven vinden we niet zo erg als we er ook kwaliteit voor terugkrijgen. Ook de COMBEKK Ceramic Fry Pans zijn wel eens aanbevolen hier.
Concreet vraag ik mij af, moet ik nog ergens opletten als ik voor zo iets ga, hebben jullie nog kritische vragen voordat ik een nieuwe pan aanschaf gezien het feit dat die Tefal naar de gallemiezen is?
Concreet vraag ik mij af, moet ik nog ergens opletten als ik voor zo iets ga, hebben jullie nog kritische vragen voordat ik een nieuwe pan aanschaf gezien het feit dat die Tefal naar de gallemiezen is?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Er is geen enkele nonstick pan die lang meegaat. Uiteindelijk geven ze allemaal rotzooi af.
Beter kies je dan voor bijvoorbeeld RVS en doe je even de moeite om erin te leren bakken.
Dat gaat wel lang mee. Je leven lang.
Beter kies je dan voor bijvoorbeeld RVS en doe je even de moeite om erin te leren bakken.
Om eerlijk te zijn .. er zijn geen pannen met een kunstmatige anti aanbak laag die een levensduur hebben van langer dan 2 jaar. Dus het is niet vreemd dat je pan niet meer zo werkt als hiervoor.True schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:29:
Onze Tefal Excellence is niet zo excellent .. of dat zijn onze kookskills niet. Anyhow dat ding werkt ondanks met de hand wassen en volgens gebruiksaanwijzingen opwarmen na 22 maand niet meer zoals we willen. Best wel een teleurstellende ervaring. Nu willen we een simpele non-stick koekenpan ~24-28cm (we zijn met z'n tweeën) op inductie voor aardappels of stukken vlees, maar wat meer uitgeven is ook zo erg niet. Natuurlijk zoek ik ook in het topic en ik vind dan de Greenpan die even vaak werd aanbevolen als die tegenwoordig wordt afgekraakt. Of de Demeyere Ceraforce - iets meer uitgeven vinden we niet zo erg als we er ook kwaliteit voor terugkrijgen. Ook de COMBEKK Ceramic Fry Pans zijn wel eens aanbevolen hier.
Alle pannen met een laagje zal je het zelfde mee gaan krijgen.
Als je geen zin hebt om minimaal elke 2 jaar een nieuwe pan te kopen dan zijn er een paar andere mogelijkheden voor aardappeltjes en vlees:
Gietijzeren pan
Plaatstaal/carbon pan
RVS pan
Alle 3 hebben hun eigen gebruiksaanwijzing ...maar alle 3 kunnen ze prima aardappelen en vlees bakken.
Ik zelf vind RVS zeer prettig .. maar dat is een persoonlijke smaak. Er zijn hier mensen die zweren bij een van de andere pannen.
Wat ik wel weet is dat alle 3 se soorten pannen zijn waar je jaren en jaren genot van kan hebben.
Bij IKEA kan je tegenwoordig prima RVS pannen krijgen zonder welke kunstmatige laagjes dan ook. Ze hebben ook gietijzeren pannen tegenwoordig .. en volgens mij ook plaatstaal
Ga experimenteren met wat jij prettig vindt ... Of koop elke 2 jaar een nieuwe Tefal.
En voor 2 personen is 24Cm meer dan voldoende.
(Mooi in lijn met wat @Dennis1812 zegt 👍)
[ Voor 1% gewijzigd door duvekot op 23-02-2025 18:48 . Reden: Dennis 1812 toegevoegd ]
Ik heb (wat @duvekot ook aangeeft) ook zo'n RVS pannetje van de Ikea, prima ding en ik kan er echt wel goed een ei in bakken. Maar daar maak je ons niet blij mee na een werkdag om daar nog aardappels of een stuk vlees in klaar te maken.Dennis1812 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:45:
Er is geen enkele nonstick pan die lang meegaat. Uiteindelijk geven ze allemaal rotzooi af.
Maar 'keramische' pannen zijn dus ook pannen met een laagje die ondanks de hogere prijs ook rond die 2 jaar zullen zitten?duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:47:
[...]
Om eerlijk te zijn .. er zijn geen pannen met een kunstmatige anti aanbak laag die een levensduur hebben van langer dan 2 jaar. Dus het is niet vreemd dat je pan niet meer zo werkt als hiervoor.
Alle pannen met een laagje zal je het zelfde mee gaan krijgen.
Als je geen zin hebt om minimaal elke 2 jaar een nieuwe pan te kopen dan zijn er een paar andere mogelijkheden voor aardappeltjes en vlees:
Gietijzeren pan
Plaatstaal/carbon pan
RVS pan
Alle 3 hebben hun eigen gebruiksaanwijzing ...maar alle 3 kunnen ze prima aardappelen en vlees bakken.
Ik zelf vind RVS zeer prettig .. maar dat is een persoonlijke smaak. Er zijn hier mensen die zweren bij een van de andere pannen.
Wat ik wel weet is dat alle 3 se soorten pannen zijn waar je jaren en jaren genot van kan hebben.
Bij IKEA kan je tegenwoordig prima RVS pannen krijgen zonder welke kunstmatige laagjes dan ook. Ze hebben ook gietijzeren pannen tegenwoordig .. en volgens mij ook plaatstaal
Ga experimenteren met wat jij prettig vindt ... Of koop elke 2 jaar een nieuwe Tefal.
En voor 2 personen is 24Cm meer dan voldoende.
(Mooi in lijn met wat @Dennis1812 zegt 👍)
Ik vind minder dan twee jaar bij (ik gok) gemiddeld 3,5x per week gebruiken gewoon niet echt heel lang en al helemaal niet duurzaam.
edit:
Ah ja, "keramische antikleeflaag" het is dus ook bij die duurdere Ceraforce ook enkel een laagje.
Ah ja, "keramische antikleeflaag" het is dus ook bij die duurdere Ceraforce ook enkel een laagje.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hoezo niet? Ik gebruik een Demeyere RVS pan van 24cm waar ik prima voor 2 personen aardappeltjes in kan bakken ... En een andere RVS pan waarin de kipfilets prima in gaan.True schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:54:
[...]
Ik heb (wat @duvekot ook aangeeft) ook zo'n RVS pannetje van de Ikea, prima ding en ik kan er echt wel goed een ei in bakken. Maar daar maak je ons niet blij mee na een werkdag om daar nog aardappels of een stuk vlees in klaar te maken.
Helaas is dat wel het geval. Beetje bij beetje gaat die laag slijten en komen er kleine krasjes op .. waar vanalles aan vast blijft plakken.[...]
Maar 'keramische' pannen zijn dus ook pannen met een laagje die ondanks de hogere prijs ook rond die 2 jaar zullen zitten?
Ja .. antiaanbaklaag pannen zijn idd niet duurzaam ... duurzame pannen hebben geen kunstmatige laagjes .. en een beetje geduld en handigheid nodig.Ik vind minder dan twee jaar bij (ik gok) gemiddeld 3,5x per week gebruiken gewoon niet echt heel lang en al helemaal niet duurzaam.
edit:
Er is ook niets duurzaams aan nonstick pannen.True schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:54:
[...]
Ik heb (wat @duvekot ook aangeeft) ook zo'n RVS pannetje van de Ikea, prima ding en ik kan er echt wel goed een ei in bakken. Maar daar maak je ons niet blij mee na een werkdag om daar nog aardappels of een stuk vlees in klaar te maken.
[...]
Maar 'keramische' pannen zijn dus ook pannen met een laagje die ondanks de hogere prijs ook rond die 2 jaar zullen zitten?
Ik vind minder dan twee jaar bij (ik gok) gemiddeld 3,5x per week gebruiken gewoon niet echt heel lang en al helemaal niet duurzaam.
edit:
Rvs of plaatstaal zijn je beste keuzes. Waarbij RVS minder onderhoud vraagt.
Inderdaad, het is gewoon triest dat al die pannen op de vuilnisbelt terecht komen, wat een aantallen moeten dat ondertussen zijn. Ik wissel gewoon af met Demeyere RVS en gietijzeren skillets en pak wat me, afhankelijk van het product, daar uit ervaring het meest gemakkelijk werkt.duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:00:
Hoezo niet? Ik gebruik een Demeyere RVS pan van 24cm waar ik prima voor 2 personen aardappeltjes in kan bakken ... En een andere RVS pan waarin de kipfilets prima in gaan.
Ja .. antiaanbaklaag pannen zijn idd niet duurzaam ... duurzame pannen hebben geen kunstmatige laagjes .. en een beetje geduld en handigheid nodig.
Een in redelijke staat zijnde pan met anti aanbak gaat vanwege het gewicht wel mee naar vakantie huizen, wat je daar af en toe aantreft; gruwel.
Na jarenlang elke 1 a 2 jaar pannen vervangen ben ik het helemaal zat en ga ik over op carbonstaal. Heb een pan besteld van De Buyer maar aangezien ik ook nog een wokpan wil ook nog aan het rondkijken voor iets wat wel tegen de zuren van tomatenpuree kan? Moet ik dan voor het wok een RVS pan nemen of gietijzer?
@Charlot887 'kaal' gietijzer kan ook niet tegen zuren, maar geëmailleerd gietijzer is wel een optie.
Is óók een laagje dat stuk kan. Het is in feite gewoon hard glas; heel duurzaam, kan een leven lang meegaan, aardig bestendig tegen krassen, maar het kan ook eens goed fout gaan en barsten, en dan kun je 'm weggooien.
RVS kan in theorie ook stuk (delamineren) als je 'm hard genoeg misbruikt, maar kan in de regel meer hebben dan geëmailleerd gietijzer.
Kaal gietijzer of plaatstaal kan in feite niet onopzettelijk stuk, hooguit wegroesten als je 't lang genoeg de tijd geeft.
Nog een verschil tussen RVS en geëmailleerd gietijzer is warmteoverdracht. RVS draagt minder snel warmte over dan de andere opties. Als je de temperatuur erop afstemt kun je met beide prima werken, maar als je ze naast elkaar zet, met dezelfde stand op het fornuis, ga je andere resultaten krijgt.
Is óók een laagje dat stuk kan. Het is in feite gewoon hard glas; heel duurzaam, kan een leven lang meegaan, aardig bestendig tegen krassen, maar het kan ook eens goed fout gaan en barsten, en dan kun je 'm weggooien.
RVS kan in theorie ook stuk (delamineren) als je 'm hard genoeg misbruikt, maar kan in de regel meer hebben dan geëmailleerd gietijzer.
Kaal gietijzer of plaatstaal kan in feite niet onopzettelijk stuk, hooguit wegroesten als je 't lang genoeg de tijd geeft.
Nog een verschil tussen RVS en geëmailleerd gietijzer is warmteoverdracht. RVS draagt minder snel warmte over dan de andere opties. Als je de temperatuur erop afstemt kun je met beide prima werken, maar als je ze naast elkaar zet, met dezelfde stand op het fornuis, ga je andere resultaten krijgt.
[ Voor 20% gewijzigd door defusion op 03-03-2025 22:13 ]
Wil je een echte Wok? Of zoek je een "hapjespan" waarin je pasta en andere gerechten gaat klaarmaken?Charlot887 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:03:
Na jarenlang elke 1 a 2 jaar pannen vervangen ben ik het helemaal zat en ga ik over op carbonstaal. Heb een pan besteld van De Buyer maar aangezien ik ook nog een wokpan wil ook nog aan het rondkijken voor iets wat wel tegen de zuren van tomatenpuree kan? Moet ik dan voor het wok een RVS pan nemen of gietijzer?
Een echte Wok is van dun plaatstaal en kook je mee op hoge temperaturen. Dus ook inbranden en daarna gewoon mee gaan koken. Zo nu en dan eventjes iets zuurs is niet zo'n ramp ... Langdurige waarschijnlijk ook niet maar wel eventjes opletten.
Voor "hapjespan" waar lekker een gerecht een tijdje staat te pruttelen ... Zou ik persoonlijk RVS nemen.. dat kan je bijna niet kapot krijgen .. maar is wel even wennen hoe je moet koken.
Gietijzeren wok is zwaar en niet echt makkelijk te hanteren.. en wil je ook niet lang zure gerechten in laten pruttelen.
Dus vandaar mijn vraag ... Wat ga je er in klaar maken?
Ik bedoel inderdaad eigenlijk een hapjes pan.duvekot schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 06:24:
[...]
Wil je een echte Wok? Of zoek je een "hapjespan" waarin je pasta en andere gerechten gaat klaarmaken?
Een echte Wok is van dun plaatstaal en kook je mee op hoge temperaturen. Dus ook inbranden en daarna gewoon mee gaan koken. Zo nu en dan eventjes iets zuurs is niet zo'n ramp ... Langdurige waarschijnlijk ook niet maar wel eventjes opletten.
Voor "hapjespan" waar lekker een gerecht een tijdje staat te pruttelen ... Zou ik persoonlijk RVS nemen.. dat kan je bijna niet kapot krijgen .. maar is wel even wennen hoe je moet koken.
Gietijzeren wok is zwaar en niet echt makkelijk te hanteren.. en wil je ook niet lang zure gerechten in laten pruttelen.
Dus vandaar mijn vraag ... Wat ga je er in klaar maken?
Het is me duidelijk dat rvs dan de beste optie hiervoor is
In feite kan alles kapot. Al dan niet geëmailleerd gietijzer, RVS, staal, alles kan je kapot krijgen als je er niet normaal mee om gaat. Maar bij die drie materialen van een goed merk moet je toch wel aardig je best doen is mijn ervaring. Als dat stuk gaat is het óf een grove productiefout geweest, of je mishandelt de boel gewoon.defusion schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:10:
@Charlot887 'kaal' gietijzer kan ook niet tegen zuren, maar geëmailleerd gietijzer is wel een optie.
Daar zit in feite bij elke pan verschil tussen, ook van hetzelfde materiaal met andere formaten. Ergens hoop ik dat als men met de serieusheid van dit topic naar pannen kijkt dat je daar automatisch wel wat gevoel bij hebt. Toch?Nog een verschil tussen RVS en geëmailleerd gietijzer is warmteoverdracht. RVS draagt minder snel warmte over dan de andere opties. Als je de temperatuur erop afstemt kun je met beide prima werken, maar als je ze naast elkaar zet, met dezelfde stand op het fornuis, ga je andere resultaten krijgt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8