Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
De RVS WMF Multiply wok die ik gekocht heb is van goede kwlitiet. Maar het lukt ons nog niet om er goed mee te koken. Vooral het schoonmaken is soms een hele klus.

Ik heb gelezen dat het belangrjik is om de juiste temperatuur te vinden. Waterdruppels meoten net als kwik balletjes dansen. Dat is mij nog niet gelukt. Als ik een waterdruppeltje in de lege wok sprenkel dan is het tssss en verdampt het druppeltje heel snel. Is de wok dan te heet of nog niet op de jiuste temperature?

In de handliding van de wok staat dat de wok niet leeg op het vuur mag. Is dat echt belangrijk? Hoe kan ik dan temperatuur testen met de waterdruppels? En moet de olie in de koude pan of in een warme pan?

Ik heb de wok ook al ernstig verviuld met aardappels bakken. Ik heb ruim zonnenbleomolie in de wok gedaan en toen de aardappels. De aardappels zaten gelijk op de bodem vast geslurpt. Later bij het schoonmaken zat er glazige doorzichtige plakkende aanslag op de wanden van de wok. Zou het residu van de zonnenbloem olie zijn? Ik krijg dat plakkerige er niet af met ruim dreft en heet waker.

Allemaal beginnersfouten. Ik hoop dat de wok nog te redden is. Mij vriendin vind het een miskoop omdat ze hem te zwaar vind en het schoonmaken zoveel tijd kost.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Apollyon eventueel schoonmaken met vaatwasmiddel, agressiever dan Dreft. Half blokje koken.
Dan, werkt bij mij, de pan opwarmen,met pinda olie insmeren en laten afkoelen, weer opwarmen (hoeft niet heet) weer binnenkant insmeren en afkoelen. Ook RVS is minimaal poreus en kan toch wat fijne olie opnemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 23:15
"Tsss" is nog niet warm genoeg. De aanbeveling om de wok leeg niet super heet te laten worden snap ik ergens wel. Een wok is meestal lekker dun. Dat is wat je wilt met een wok, maar dat betekent ook dat hij relatief makkelijk krom trekt. Mijn gok is daarom de aanbeveling. Maar als je hem gewoon langzaam heet laat worden, zou er niks moeten gebeuren.

@Apollyon

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Apollyon

Leeg op het vuur betekent dat je heeeeeel makkelijk veeeel te heet wordt. Daarnaast heb je de eeuwige tegenstelling dat fabrikanten willen dat je voorzichtig met hun spullen om gaat, en dat driekwart van het internet maar hardnekkig blijft denken dat je alles altijd met Leidenfrost moet bereiden.

Eerst verdampt de druppel bijna instant, bij iets je heter gaat hij dansen (dan zit je op Leidenfrost), bij nog iets heter valt hij uit elkaar en dansen er kleine druppeltjes en dan ben je al te heet. Dus zet je gas op tijd lager anders ben je alsnog de pineut.
Als je de druppeltest wilt doen moet je wachten met de olie, want hete olie en water samen geeft geen leuke effecten.

Echter, wanneer je op Leidenfrost temperaturen zit zullen veel vetstoffen vrij snel verbranden en vastkoeken. Dan is schoonmaken een hel. Het idee van Leidenfrost is dan ook dat het product zelf (bijv. een lap vlees) zélf los komt en je er geen vetstof voor nodig hebt.

Onderhand heb ik een verzameling van meerdere RVS pannen en ik werk er al jaren mee, die problemen die jij beschrijft heb ik zelf ook ondervonden. Het is zelfs met afstand de meest gestelde vraag in dit topic: waarom lukt het me niet met RVS?
En het antwoord is in bijna alle gevallen: de pan is te heet.

Piepers bakken kan goed in een mengsel van olie of boter en niet te heet laten worden. Wanneer je boter gebruikt wil je de pan toch al niet te heet want dan is de boter zo zwart. De bodem zal dan alsnog wel aangekoekt kruim verzamelen, maar dat week je zo los met wat water. De randen hebben dan niet meer de aangekoekte olie. Ik merk zelf ook dat koolzaadolie vrij schoon is wat dat betreft, en ook minder snel residu achter laat dan bijvoorbeeld olijfolie.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 12:09
franssie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:40:
@Apollyon eventueel schoonmaken met vaatwasmiddel, agressiever dan Dreft. Half blokje koken.
Dan, werkt bij mij, de pan opwarmen,met pinda olie insmeren en laten afkoelen, weer opwarmen (hoeft niet heet) weer binnenkant insmeren en afkoelen. Ook RVS is minimaal poreus en kan toch wat fijne olie opnemen.
Met "Mij vriendin vind het een miskoop omdat ze hem te zwaar vind en het schoonmaken zoveel tijd kost." weet ik niet of dit heel bevorderlijk is voor de relatie ;).

Ik zou zeggen optie 1 is de afwasmachine als dat "mag" van de fabrikant. RVS kan er meestal prima tegen om dat af en toe te doen. Optie B zou een beetje azijn zijn, dat helpt bij mij in 95% van de gevallen met gekke vlekken in RVS pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Voor RVS schoonmaken de bekende Kruidvat ovenreiniger spuitbus. Even spuiten en de boel verzeept vanzelf. Werkt het beste als oven of pan nog een graad of 50 is.
Zou wel ramen en deuren open zetten in dat geval. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:29
@Apollyon Aanvullend op @Gonadan: tussen te donkere roomboter en leidenfrost zit bijna 100 graden Celsius.
Slechts om een idee te geven hoe bizar heet dat punt is waarop waterdruppels gaan zweven op hun eigen damp.

Als je de wok heet genoeg stookt kan je inderdaad zelfs een eitje laten zweven zolang er geen vetstof gebruikt wordt. Mja, dat is imho niet te eten.

Zodra je wel vetstof gebruikt verdwijnt de optie om een laagje waterdamp in de pan te hebben, die twee kooktechnieken kan je dus niet mengen en een goed resultaat verwachten.
Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Nou dat is wel heel rigoreus, dikke kans dat die vriendin nog wel met die pan om leert te gaan. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
franssie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:40:
Snap ik je goed dat jij een RVS pan inbrandt met pindaolei? Ik dacht dat inbranden uitsluitend voor ijzer en staal was. Of heeft de pindaolei een ander doel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Apollyon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Snap ik je goed dat jij een RVS pan inbrandt met pindaolei? Ik dacht dat inbranden uitsluitend voor ijzer en staal was. Of heeft de pindaolei een ander doel?
Niet inbranden! ik noem het inzweten. Het staal schijnt een minimale hoeveelheid olie op te kunnen nemen. Er komt dus geen laag op te liggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:00:
Leeg op het vuur betekent dat je heeeeeel makkelijk veeeel te heet wordt. Daarnaast heb je de eeuwige tegenstelling dat fabrikanten willen dat je voorzichtig met hun spullen om gaat, en dat driekwart van het internet maar hardnekkig blijft denken dat je alles altijd met Leidenfrost moet bereiden.
Dat moet dus neit? Ik lees overal dat Leidenfrost moet om aanbakken te voorkomen.
Eerst verdampt de druppel bijna instant, bij iets je heter gaat hij dansen (dan zit je op Leidenfrost), bij nog iets heter valt hij uit elkaar en dansen er kleine druppeltjes en dan ben je al te heet. Dus zet je gas op tijd lager anders ben je alsnog de pineut.
Dank je voor de uitleg. Ik hoop dat het volgende keer wel lukt.
Als je de druppeltest wilt doen moet je wachten met de olie, want hete olie en water samen geeft geen leuke effecten.
Ik ben een kook kneus maar gelukkig snap ik wel dat olei en water niet samen gaan.
Echter, wanneer je op Leidenfrost temperaturen zit zullen veel vetstoffen vrij snel verbranden en vastkoeken. Dan is schoonmaken een hel. Het idee van Leidenfrost is dan ook dat het product zelf (bijv. een lap vlees) zélf los komt en je er geen vetstof voor nodig hebt.
Ik gebruik zonnebloemolei. Moet ik helemaal geen vetstof gebruiken bij Leidenfrost?
Onderhand heb ik een verzameling van meerdere RVS pannen en ik werk er al jaren mee, die problemen die jij beschrijft heb ik zelf ook ondervonden. Het is zelfs met afstand de meest gestelde vraag in dit topic: waarom lukt het me niet met RVS?
En het antwoord is in bijna alle gevallen: de pan is te heet.
Het vastplakken is neit mijn probleem. Ik heb alleen een geel / glazige aanslag op de wanden op de wok. Ik denk dat het aangekeokte olie is maar krijg het er niet af.
Piepers bakken kan goed in een mengsel van olie of boter en niet te heet laten worden.
Wat voor mengsel is dat in jouw geval? Veel of wienig olei? Bedoel je échte boter, van zuivel of plantaardig?
Wanneer je boter gebruikt wil je de pan toch al niet te heet want dan is de boter zo zwart. De bodem zal dan alsnog wel aangekoekt kruim verzamelen, maar dat week je zo los met wat water. De randen hebben dan niet meer de aangekoekte olie. Ik merk zelf ook dat koolzaadolie vrij schoon is wat dat betreft, en ook minder snel residu achter laat dan bijvoorbeeld olijfolie.
Is koolzaadolie beter dan zonnenbloemolei? Ik heb ook avocadoolei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Inviscid schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:05:
Ik zou zeggen optie 1 is de afwasmachine als dat "mag" van de fabrikant. RVS kan er meestal prima tegen om dat af en toe te doen. Optie B zou een beetje azijn zijn, dat helpt bij mij in 95% van de gevallen met gekke vlekken in RVS pannen.
In de handlieding staat dat het in de vaatwasser mag maar wordt afgeraden. Er mag geen sterk vaatwasmiddel gebriukt worden. Dat heeft vast met de zouten te maken of zo?
Er mogen ook geen zure schoonmaakmiddelen in de wok. Azijn is een zuur dus dat mag dan ook niet denk ik?

Ik heb ook gelezen dan soda of baking soda wordt gebruikt maar is dat veilig voor Cromargan RVS en alluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:10:
Voor RVS schoonmaken de bekende Kruidvat ovenreiniger spuitbus. Even spuiten en de boel verzeept vanzelf. Werkt het beste als oven of pan nog een graad of 50 is.
Een vluhtig agressief gevaarlijk goedje! Mag dat gebruikt worden op oppervlakken waar eten op wordt bereid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Apollyon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:39:
[...]

Een vluhtig agressief gevaarlijk goedje! Mag dat gebruikt worden op oppervlakken waar eten op wordt bereid?
Hetzelfde goedje zit vrijwel altijd in je vaatwasmiddel. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:21:
@Apollyon
Zodra je wel vetstof gebruikt verdwijnt de optie om een laagje waterdamp in de pan te hebben, die twee kooktechnieken kan je dus niet mengen en een goed resultaat verwachten.
Snap ik hieruit dat je écht geen olie gebruik bij Leidenfrost effect? Maar betekend dat dan dat ik in de praktijk zelden Leidenfrost kan gebruiken? Voor bijna alle gerechten gebruik ik olei. Ik weet neit beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
franssie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:20:
Niet inbranden! ik noem het inzweten. Het staal schijnt een minimale hoeveelheid olie op te kunnen nemen. Er komt dus geen laag op te liggen.
Oh, ik snap het. Net zoiets als een bakblik invetten voor in de oven gaat dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Apollyon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:48:
[...]

Snap ik hieruit dat je écht geen olie gebruik bij Leidenfrost effect? Maar betekend dat dan dat ik in de praktijk zelden Leidenfrost kan gebruiken? Voor bijna alle gerechten gebruik ik olei. Ik weet neit beter.
Dat klopt. En ja, dat klopt. En ja, ik ook. :)
Apollyon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Ik gebriuk dreft en was met de hand.
Begrijpelijk. Het was slechts bedoeld ter ondersteuning van het argument.
Natriumhydroxide in combinatie met water en een vet maakt een zeep. En als dat nog niet voldoende overtuiging is: een pretzel dompel je in natronloog (Natriumhydroxide opgelost in water) voordat je ze bakt.

Het spuitbusje van de kruidvat is specifiek bedoeld voor contactoppervlakken (want: grill) en zal na afspoelen niets achterlaten.

[ Voor 42% gewijzigd door Raymond P op 30-06-2025 09:59 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:45:
Hetzelfde goedje zit vrijwel altijd in je vaatwasmiddel. ;)
Ik gebriuk dreft en was met de hand. De handleiding zegt dat agressieve vaatwasmiddelen niet mogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Apollyon op 30-06-2025 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Apollyon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:27:
Dat moet dus neit? Ik lees overal dat Leidenfrost moet om aanbakken te voorkomen.
Waar het vandaan komt weet ik niet, maar het is niet uit te roeien. Misschien ook omdat mensen het een toffe manier vinden of zo?
En het helpt ook niet dat fabrikanten onzin verkondigen. Zo zag ik dat Demeyere aangaf dat je de druppeltest kunt doen om te zien of de pan heet genoeg is, of je kunt kijken naar wanneer boter begint te schuimen.
Maar ik zou ze dan willen uitdagen om bij de druppeltesttemperatuur te kijken wat hun boter doet, die is dan namelijk binnen drie seconden zwart. Ze hebben het hier dus over twee totaal verschillende temperaturen, ééntje zonder vetstof en eentje met, alleen leggen ze verder niets uit.
Ik gebruik zonnebloemolei. Moet ik helemaal geen vetstof gebruiken bij Leidenfrost?
Het idee van Leidenfrost is dat producten gaan zweven op hun eigen damp, waarom zou je dan nog vetstof willen gebruiken? Het is een recept voor verbrande of aangekoekte vetstof als je dat gaat doen.
Het vastplakken is neit mijn probleem. Ik heb alleen een geel / glazige aanslag op de wanden op de wok. Ik denk dat het aangekeokte olie is maar krijg het er niet af.
Klopt, dat is de olie die op de te hete rand vastgekoekt is. Met een schuurspons krijg je dat er wel af, maar het is veel gedoe. Voor mij was dat voldoende motivatie om andere keuzes te maken bij het bakken. :P
Wat voor mengsel is dat in jouw geval? Veel of wienig olei? Bedoel je échte boter, van zuivel of plantaardig?
Boter is boter, er bestaat alleen maar echte boter. De rest mag niet zo genoemd worden en komt bij mij de pan niet in. :P

Als ik meng is het meestal 50/50, op gevoel.
Is koolzaadolie beter dan zonnenbloemolei? Ik heb ook avocadoolei.
Niet per se beter, maar ik merk dat ik daarmee geen last heb van aankoeken aan de rand wat ik met sommige andere oliën wel had.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Raymond P schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:50:
Begrijpelijk. Het was slechts bedoeld ter ondersteuning van het argument.
Natriumhydroxide in combinatie met water en een vet maakt een zeep. En als dat nog niet voldoende overtuiging is: een pretzel dompel je in natronloog (Natriumhydroxide opgelost in water) voordat je ze bakt.
Ik ben scheikundig niet goed onderlecht maar dik herinner mij van scheikunde vooral dat natroonloog een naar goedje is waar je voorzichtig mee moet zijn. Daarom klinkt het eng.
Ik geloof wel dat de chemische reactie werkt. Ik snap alleen te weinig om in te schatten of het kwaad kan voor mens en het materiaal (Cromargan RVS en alluminium) van de pan.
Ik heb ooit de badkamer schoongemaakt met een reiniger en dat vond de verchroomde mengkraan niet leuk.
Het spuitbusje van de kruidvat is specifiek bedoeld voor contactoppervlakken (want: grill) en zal na afspoelen niets achterlaten.
De waarschuwing op het flesje vind ik nogal intimiderend. Goed naspoelen met water dus. Mag dat gewoon door de afvoer van de gootsteen? Dat is dan ook weer slecht als er zeepresten ontstaan of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:52
Apollyon schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:51:
De RVS WMF Multiply wok die ik gekocht heb is van goede kwlitiet. Maar het lukt ons nog niet om er goed mee te koken. Vooral het schoonmaken is soms een hele klus.

Ik heb gelezen dat het belangrjik is om de juiste temperatuur te vinden. Waterdruppels meoten net als kwik balletjes dansen. Dat is mij nog niet gelukt. Als ik een waterdruppeltje in de lege wok sprenkel dan is het tssss en verdampt het druppeltje heel snel. Is de wok dan te heet of nog niet op de jiuste temperature?

In de handliding van de wok staat dat de wok niet leeg op het vuur mag. Is dat echt belangrijk? Hoe kan ik dan temperatuur testen met de waterdruppels? En moet de olie in de koude pan of in een warme pan?

Ik heb de wok ook al ernstig verviuld met aardappels bakken. Ik heb ruim zonnenbleomolie in de wok gedaan en toen de aardappels. De aardappels zaten gelijk op de bodem vast geslurpt. Later bij het schoonmaken zat er glazige doorzichtige plakkende aanslag op de wanden van de wok. Zou het residu van de zonnenbloem olie zijn? Ik krijg dat plakkerige er niet af met ruim dreft en heet waker.

Allemaal beginnersfouten. Ik hoop dat de wok nog te redden is. Mij vriendin vind het een miskoop omdat ze hem te zwaar vind en het schoonmaken zoveel tijd kost.
We hebben hier zelden nog die bruinige aanslag omdat we meestal niet meer heet genoeg bakken daarvoor. Maar wanneer we het hebben dan gebruik ik om het weg te krijgen op gietijzer en plaatstaal grof zout wat ik met een forse dot keukenpapier/ blauw papier gebruik om de randen/ bodem te schuren. Onverwacht effectief hier.

Voor rvs gebruik ik meestal wat vloeibaar schuurmiddel (gele fles, vroeger jif) met de groene kant van een oud schuursponsje. Hier vliegt de aanslag er dan af. Misschien als het van jaren opgespaard is dat je wat meer tijd nodig hebt. Daarna wassen we de pan af met de hand. Geen afwasmachine hier.

Misschien kan je er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Apollyon Als je het zelf gaat mengen vanaf pure natriumhydroxide dan kan zowel de reactie met water als de concentratie best issues geven.
Mja, die issues heb je niet als je een kant en klare spuitbus aanschaft.

Aluminium reageert met praktisch alles in de keuken, en heftiger met sterke base (natronloog) of zuren (ontkalker).
Chroomhoudende legeringen kunnen inderdaad wat vreemd verkleuren als het met extreme zuren in contact komt maar is goed bestand tegen base.
Bij de betere pannen zal je geen bloot aluminium vinden, en als de fabrikant vaatwasserbestendig claimt dan kan je zeker gewoon lekker spuiten.

Met schuurmiddelen zou ik wel oppassen op gepolijste oppervlaktes, een extra shiny pan wordt daar imho absoluut niet mooier van.
Mocht het toch gebeuren en/of je krassen door regulier gebruik weg willen werken dan heb je polijstmiddelen voor RVS, onder andere (merk specifieke) middeltjes zoals Purargan van WMF die veilig zijn voor gebruik op oppervlaktes waar voedsel op bereid wordt.
Zelf hecht ik weinig waarde aan de cosmetische eigenschappen van een pan, maar een glad gepolijst oppervlak heeft zeker z'n voordelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10

Dido

heforshe

Apollyon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:19:
Ik geloof wel dat de chemische reactie werkt. Ik snap alleen te weinig om in te schatten of het kwaad kan voor mens en het materiaal (Cromargan RVS en alluminium) van de pan.
RVS kan het wel hebben, aluminium niet.
Maar als jij een RVS pan hebt met aluminium, dan zit er een laag aluminium tussen lagen RVS geperst, dus tenzij je je pan doorboort komt er niets bij je aluminium.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Toch heb ik ook wel gelezen over pannen waar het aluminium niet volledig dichtgelegd zijn. Ik heb zelf nooit geverifieerd of dat klopt en welke dat dan zouden zijn, maar dat is nog iets waar je op zou kunnen letten. Bij Demeyere lijkt daar wel verschil in te zitten.

Demeyere raadt de vaatwasser in een handleiding ook af omdat vaatwasproducten steeds agressiever worden, maar voor zover ik kan herinneren mochten die van mij weer wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Het gros van de koekenpannen komt met een geklonken handvat (af fabriek doorboord), dat is sowieso een puntje waar (uiteindelijk) vaatwaswater door zal sijpelen.
Waar je wel op kunt letten is dat de rand niet gevouwen (lees: geperst) is maar gelast. Helaas lijkt een volledig gelaste rand wel erg veel op een geslepen en gepolijste sandwich.

Degradatie van je sandwichlaag gaat erg langzaam, daardoor is het vaak bijna niet te merken dat een meerlaagse pan minder goed warmte verdeelt dan nieuw omdat je eraan went.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Raymond P dat verklaart waarom ik bij sommige series als pluspunt zie staan dat ze dicht gelaste grepen hebben om in de vaatwasser te kunnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Yep, dat helpt zeker.
Bij mijn oude sensuell met geklonken handvat die ik jarenlang gemarteld heb is het handvat ietwat los geraakt. Ik zet 'm altijd met de binnenkant naar rechts in de vaatwasser en de rechterkant van de pan wordt ook beduidend minder warm.
Nu maak ik daar gretig creatief gebruik van, maar het kan zeker vervelend zijn.

Echter met dichtlassen bedoelde ik niet het handvat maar de rand van de pan.
Voorbeeld van de gevouwen rand:
Demeyere Resto 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0hH1pdxjn6BI2k3wo35_b2KgdI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Yg8zchcy5mZmxM8vKK9kDf3f.png?f=fotoalbum_tile

Dat gaat met de tijd dus ook niet volledig waterdicht zijn.

Soms lijkt het alsof de rand volledig dicht is, zoals bij bijvoorbeeld een Demeyere Industry 5 en de Ikea Sensuell.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILBxkIPIXtvGhTr0_CpewR6ptgo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4osO15szE3SRuwB42qXCX6ik.png?f=fotoalbum_tile

Maar dat is dus niet het geval, zeker als de pan een keer onverhoopt ietwat te warm wordt kan je rekenen op delamineren (al dan niet zichtbaar).
Voorbeeld (van internet):
Demeyere Industry
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_acBn3ZjWa1ImdlRa2eTV-wqQbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz5tJibcoHSkGuASuezrBVZ6.jpg?f=fotoalbum_tile

Vervolgens is het wachten totdat je binnenste lagen merkbaar weg gecorrodeerd zijn door de vaatwasser.

Nu gebeurt dat echt niet binnen 5 jaar als je netjes met je spullen om gaat, maar meerlaags RVS gaat enkel een leven lang mee als dat randje dus ook volledig waterdicht blijft.

Bijvoorbeeld de Demeyere Proline 7 en Atlantis 7 zijn wel gemaakt om waterdicht te blijven en zullen een leven lang plus meer mee gaan en hetzelfde blijven presteren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 21:43
Raymond P schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:58:

Bijvoorbeeld de Demeyere Proline 7 en Atlantis 7 zijn wel gemaakt om waterdicht te blijven en zullen een leven lang plus meer mee gaan en hetzelfde blijven presteren.
Uit interesse: hoe hebben ze dat hier opgelost? Ik lees iets over 7 lagen, maar hoe "seal" je dat dan compleet tegen water/vocht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@olafmol Ik gok dat ze gewoon de binnenste en buitenste RVS lagen aan elkaar gelast hebben. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 01-07-2025 09:33 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:18
Raymond P schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:58:
Maar dat is dus niet het geval, zeker als de pan een keer onverhoopt ietwat te warm wordt kan je rekenen op delamineren (al dan niet zichtbaar).
Voorbeeld (van internet):
Demeyere Industry
[Afbeelding]
Bij ons staat die gelukkig nog niet open .. maar zie je dus wel de aluminium laag zichtbaar .. maar ik had volgens mij ook ergens gelezen dat ze voor de Industry 5 serie een aanpassing gedaan hadden en de rand nu omvouwen en dicht maken (kan alleen even niet vinden waar dat stond)
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@duvekot Ah ja dat zou goed kunnen. Mijn info dateert ook vanuit het tijdperk dat ik veelvuldig stenen winkels bezocht. En sindsdien is er in Amerika nogal wat commotie geweest om zulke dingetjes, dus verandering ligt voor de hand.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Over die Industry 5 serie las ik het ook van de handgrepen, dus dat past wel in het plaatje.
Het verhaal over de randen heb ik onderhand op meerdere websites zien staan, dus ik denk dat het gewoon nog actueel is.

Een kern iets minder ver door laten lopen en dan netjes dicht leggen en waterdicht maken is natuurlijk wel een wat complexer procedé dan gewoon alle lagen door laten lopen, vormen en afsnijden. Dus ik kan mij best voorstellen dat de ene serie het wel heeft en de ander niet.

Ik ben in ieder geval nog steeds erg blij met mijn prolines, heerlijke onverwoestbare pannen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Het lijkt mij dat als je de binnenlaag omvouwt over de rest je een prima mogelijkheid hebt om een simpele las te zetten.
En bijvoorbeeld zo'n resto 3 na stansen doorgeven aan de lasrobot zal een 24 cm pan van 55 euro geen 200 euro laten kosten.

Mja, planned obsolescence enzo. Men verkoopt nu eenmaal graag pannen.

- knip -

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:42

KnOeFz

no comment...

Update : Mijn carbon stalen de Buyer die ik in februari kocht bevalt uitstekend! Bak er alles in, vlees, vega, groenten, aardappels, eieren. Gaat perfect zonder aanbakken. Wil niet meer terug naar teflon of keramische laagjes.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOexTrmGvJ6yp49UXFiBQW7O800LnmTMaKq187MmFhyOQ0HjiqiVXSgilwNEPHo_Rsrw2tqjHJ9VVxGssD1xA6bqZ8eWY1aPlnzcnTzDgCugYksZE0P=w900
Zo ziet hij er nu uit :)

[ Voor 29% gewijzigd door KnOeFz op 02-07-2025 22:24 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Hier m'n gietijzeren koekepan zo uit de oven :9
lekkerder wordt het niet.
Kleintje er naast heb ik net nieuw, vandaag 'ge-seasoned'.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOzJUw-_6wBhJFCoxHQjG6DpgAy_QNP1PMzsHU76ml2MuSebv-PChzhW9L5nYOR3sG35lqzNK96K0uBnwn4hFLyKKNfPqc9tosTuuPobXkhINHeuyal=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMkaJadP82Oj91b1ty-KgDmtK_GL3apxPVKO2Yczoq9u01_lvwIYsufW_Rv1PWS5BB-0CxaVV8eI8_fsCALiNoS88hz_Rrzrvf75pJvYVZfcZ-bbp3w=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMHgL5pqAnfZzlh_1kHzLto7OYZU99275wllFEbri6KFv1EKi1lj0kaznrKWgcAD7LldybZ2wILnUAIlu4tLZE4uDi0eSEBgX-UNbdcscpSHy2WBh_X=w2400

[ Voor 3% gewijzigd door KnOeFz op 10-07-2025 08:19 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aangezien bij ons ook de duurste telfon pannen maximaal een jaar meegaan, toch maar opzoek naar een stalen pan. Het zal flink wennen worden, de manier van 'seasonnen' en het schoonmaken. Daarom wil ik het proberen met een kleine koekenpan. Nu de vraag: wat is de meest geschikte voor mij? Ik heb enkel een kookplaat (geen inductie). Het seasonen schijnt hierop lastig te gaan. Als alternatief wordt aangeraden een over op 240 graden te gebruiken. Hiervoor moet de pan dan wel geschikt zijn. Mijn shortlist:
1. de Buyer 5110.24. € 35 https://www.amazon.nl/dp/B000FCSQQS Deze heeft een handvat dat volgens de reviews niet zo geschikt is om in de over te stoppen.
2. de Buyer 5130.24 € 45. https://www.amazon.nl/513...p-diameter/dp/B000TSSVA4/ Deze schijnt wel geschikte te zijn voor ovengebruik. Wel in algemene zin lagere reviews.
3. Tramontina Grano 62155200. € 34 https://www.amazon.nl/Tra...skookplaten/dp/B088MG1NL5 Geschikt voor de oven. Goede reviews. Relatief voordelig, maar wel slechts 20 cm.
4. Tefal Cook Smart E3110455. € 28 https://www.amazon.nl/Tef...n-E3110655/dp/B0CZHWW22L/ Meest voordelig. Slechts twee klinknagels om handvat te bevestigen.

Welke zouden jullie aanraden voor een volledig vlakke kookplaat? Bedankt voor het meedenken.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
wcduck schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:31:
Aangezien bij ons ook de duurste telfon pannen maximaal een jaar meegaan, toch maar opzoek naar een stalen pan. Het zal flink wennen worden, de manier van 'seasonnen' en het schoonmaken. Daarom wil ik het proberen met een kleine koekenpan. Nu de vraag: wat is de meest geschikte voor mij? Ik heb enkel een kookplaat (geen inductie). Het seasonen schijnt hierop lastig te gaan. Als alternatief wordt aangeraden een over op 240 graden te gebruiken. Hiervoor moet de pan dan wel geschikt zijn. Mijn shortlist:
1. de Buyer 5110.24. € 35 https://www.amazon.nl/dp/B000FCSQQS Deze heeft een handvat dat volgens de reviews niet zo geschikt is om in de over te stoppen.
2. de Buyer 5130.24 € 45. https://www.amazon.nl/513...p-diameter/dp/B000TSSVA4/ Deze schijnt wel geschikte te zijn voor ovengebruik. Wel in algemene zin lagere reviews.
3. Tramontina Grano 62155200. € 34 https://www.amazon.nl/Tra...skookplaten/dp/B088MG1NL5 Geschikt voor de oven. Goede reviews. Relatief voordelig, maar wel slechts 20 cm.
4. Tefal Cook Smart E3110455. € 28 https://www.amazon.nl/Tef...n-E3110655/dp/B0CZHWW22L/ Meest voordelig. Slechts twee klinknagels om handvat te bevestigen.

Welke zouden jullie aanraden voor een volledig vlakke kookplaat? Bedankt voor het meedenken.
Bekende overweging. Mijn tip: overdenk het niet teveel. Deed ik ook, uiteindelijk moet je gewoon met dat ding koken en wijst het zichzelf.

Ik heb een 28cm De Buyer Carbone plus gekocht, ingevet met lijnzaadolie en in de oven gezet, 3x een uurtje. Ging goed met het handvat. En toen gewoon lekker in bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46

woutur

Klauwtjes uit!

KnOeFz schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is awesomeness. Mijn panpizza's zijn echt zo ontzettend lekker met een goede knapperige korst en zacht van binnen. Daar dan ongoddelijke hoeveelheden verschillende kaas en salami overheen :9~ :P :9

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
woutur schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Dat is awesomeness. Mijn panpizza's zijn echt zo ontzettend lekker met een goede knapperige korst en zacht van binnen. Daar dan ongoddelijke hoeveelheden verschillende kaas en salami overheen :9~ :P :9
linkje naar een recept aub? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Vandaag voor het eerst brood gemaakt icm de dutch oven en briketten

7 briketten onderop
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOqLmFvkst8p3GnkT5pbwaEXZEgZdCu1GHb23zbQc2aA8v96ldCbc8Aumvcmir5-ry6xFn7t2wjKl7FkYQkxiei7iZvaO7UmmtKPkaFpgYxbJ6RYNMs=w900

Deegje gisterenvond al voorbereid ;)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczN3vxXK13_KyZcAnNfUbzXLXpt2_UA71lxLtRf7tM-snaWBpiazcp5uo8fY0DwttX86L27lnIK-yc6ySVPvOw3vi-HKNeEBe49QcxQ5h4COI3_wxOta=w900

11 briketten op de deksel
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPJlDdteqA6IpHvEob8ce_fL89BeISa3n55re5-Cqx6IKyo0C9O6Svq5U1lAmtgrOuXu4GVVHjRiFntZEOE4DyguLZYil61vthY-2p2wstbjVYw9A5P=w900

Bijna klaar
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOpk_fEYISzh57GrCKlCgO7arsPuEXBWQKr0l3osBtjFjyNwk6xwE6_hhGahcz5d7hb0_J5k-yZL7szPEqxJZge6E3zN7TFDdYY5xLYDanwjMEkwUVc=w900

Klaar na een uurtje bakken
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMBs4mCz23w7OaYebOiiH-Nxk29eDRBusutp7qNhKMODSCsjMa91pfqXEJVsGNynZcEC5pgSehI1juMFgRhdjRJBBrmcmwYahUP7zg9hptt6K3xRSm5=w900

Crunchiest korst ever :D
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM2lMbmsjyb-fT2iOVdgmRalpeGVzlNIDaY3_PPovB8gq91j3JQybhyyDL40KGbhJ7JJY_o0SijLQSpfYlq3FmcDxZeb-MBX8OktVY2N2M0fi-NUvP6=w900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 14:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
@KnOeFz Dit zijn eigenlijk meer posts voor de zelf pizza of broodbak topics!

Aangezien je de juiste pannen voor je gerechten al lang gekozen hebt .... _/-\o_ Mooi hoor!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Ah ok, kende die topics niet :)
Ik ga ze eens doorspitten.

Toch kan het helpen in keuze van de pan, te zien hoe anderen ze gebruiken. Zelf zie ik in elk geval altijd graag iets in gebruik bij anderen voordat ik het aanschaf

[ Voor 53% gewijzigd door KnOeFz op 11-07-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:05
KnOeFz schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben nog op de markt voor een Giet ijzeren skillet met handvat, in eerste instantie voor op de bbq maar krijg spontaan zin in panpizza... welke pan is dit een lodge classic? én recept? :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46

woutur

Klauwtjes uit!

olafmol schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:09:
[...]

linkje naar een recept aub? ;)
Recept: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78842866

Resultaat: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79553990
De extra stap die ik heb toegevoegd, het opwarmen en lichtjes bakken op het gas is echt top. Daar staat 4 minuten, mag ook ongeveer 6 minuten zijn :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
woutur schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Recept: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78842866

Resultaat: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79553990
De extra stap die ik heb toegevoegd, het opwarmen en lichtjes bakken op het gas is echt top. Daar staat 4 minuten, mag ook ongeveer 6 minuten zijn :)
Top, ziet er goed uit. Ik zie hier nog wel een enorme uitdaging, na de vakantie eens kijken of dit ook lukt in een RVS-pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

KnOeFz schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:58:
Vandaag voor het eerst brood gemaakt icm de dutch oven en briketten
Ziet er goed uit! d:)b

Ik heb vaak het probleem dat de onderkant toch te heet is geworden en naar verhouding te donker is geworden.
Vind ik altijd lastig dat de warmte wat onregelmatiger verdeeld is dan in een reguliere oven.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53424860511_5e6ebaf52f_c.jpg
DutchOven04 by Erik Haak, on Flickr

Want een keurige gereguleerde conventionele oven levert dan dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51252635106_2519a6661b_c.jpg
WildYeastBread04 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 41% gewijzigd door ehtweak op 11-07-2025 11:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:43
Aangezien bij ons ook de duurste telfon pannen maximaal een jaar meegaan, toch maar opzoek naar een stalen pan. Het zal flink wennen worden, de manier van 'seasonnen' en het schoonmaken. Daarom wil ik het proberen met een kleine koekenpan.
Ik twijfelde ook enorm, maar na het inbranden in de oven kon ik er al prima mee bakken. Nu door gebruik is het nog beter anti-aanbak dan een anti-aanbak-pan. Na het bakken even schoonvegen. Ik was het gewoon af met een sopje en droog de binnenkant even af met een handdoek. De rest droogt aan de lucht op het aanrecht.

Je hebt er geen omkijken naar en bakt erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Bekende overweging. Mijn tip: overdenk het niet teveel. Deed ik ook, uiteindelijk moet je gewoon met dat ding koken en wijst het zichzelf.

Ik heb een 28cm De Buyer Carbone plus gekocht, ingevet met lijnzaadolie en in de oven gezet, 3x een uurtje. Ging goed met het handvat. En toen gewoon lekker in bakken.
Bedankt voor de feedback. Ik heb er een aangeschaft. Hij is staat nu in de oven met een dun laagje zonnebloemolie. Ik lees verschillende verhalen over de temperatuur. Hier staat 190 graden Celsius: https://www.debuyer-usa.c...%20you%20cook%20with%20it.
Echter, in het topic kom ik vaak lagere temperaturen tegen, ongeveer 120-130 graden. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:18:
[...]

Ik twijfelde ook enorm, maar na het inbranden in de oven kon ik er al prima mee bakken. Nu door gebruik is het nog beter anti-aanbak dan een anti-aanbak-pan. Na het bakken even schoonvegen. Ik was het gewoon af met een sopje en droog de binnenkant even af met een handdoek. De rest droogt aan de lucht op het aanrecht.

Je hebt er geen omkijken naar en bakt erg fijn.
Bedankt voor de terugkoppeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
wcduck schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:39:

Bedankt voor de feedback. Ik heb er een aangeschaft. Hij is staat nu in de oven met een dun laagje zonnebloemolie. Ik lees verschillende verhalen over de temperatuur. Hier staat 190 graden Celsius: https://www.debuyer-usa.c...%20you%20cook%20with%20it.
Echter, in het topic kom ik vaak lagere temperaturen tegen, ongeveer 120-130 graden. Wat is wijsheid?
Dit is wat ik gedaan heb: LA-384 in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Er is ook nog een sticky in dit topic van een andere gebruiker.

Hoge temperatuur is hier het credo, je wilt de rooktemperatuur van de olie bereiken. Ik zat op 275 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Lupadi schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Ben nog op de markt voor een Giet ijzeren skillet met handvat, in eerste instantie voor op de bbq maar krijg spontaan zin in panpizza... welke pan is dit een lodge classic? én recept? :9~
Mijn pan is niet van Lodge maar van Arebos, 30cm diameter. Fijn ding. Zat samen met wat meer gietijzer in een set

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOV2wfq_B36zqq2-QmEpwNQ0aFXi4ISILpcJ3AjjmAbSEUdlXefvzqG_aLGnki6qLajBRzq60R_wh7jx-QJxe6RfcIMsX8AKyhFZTvQqAu9gXMWbZ4N=w900
ehtweak schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Ziet er goed uit! d:)b

Ik heb vaak het probleem dat de onderkant toch te heet is geworden en naar verhouding te donker is geworden.
Vind ik altijd lastig dat de warmte wat onregelmatiger verdeeld is dan in een reguliere oven.
[Afbeelding]
DutchOven04 by Erik Haak, on Flickr

Want een keurige gereguleerde conventionele oven levert dan dit resultaat:
[Afbeelding]
WildYeastBread04 by Erik Haak, on Flickr
Ziet er lekker uit hoor!
Formule die ik heb aangehouden voor het aantal briketten: pan diameter in inches maal 2 is het aantal briketten, een derde deel onder de Dutch oven 2/3 deel er bovenop. Kan me voorstellen als je in een omsloten barbecue zet zoals op jouw foto dat hij warmer wordt dan zoals op mijn foto's in de openlucht.

[ Voor 21% gewijzigd door KnOeFz op 13-07-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:30

Dat advies van wel/niet oven klopt deels. Deze, de Carbon plus heeft het 'goedkopere' handvat wat geëmailleerd is. Die kan prima in de oven. Er zit ook nog een model tussen welke iets duurder is met beeswax coating op de pan die je er eerst af moet wassen en die heeft een iets andere coating op de steel, welke zacht wordt en kan gaan smelten als ie te heet is of als je hem boven een gasvlam gaat houden.
De minder luxe variant van de non-rvs handvaten vind ik dus beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik heb een discussievraag over het gebruik van olijfolie in een RVS koekenpan. Ik lees daar wat tegenstrijdige berichten over. De Belgische fabrikant van zulke koekenpannen Demeyere raadt het gebruik van olijfolie vrijwel categorisch af om in te bakken:

De keuze van vetstof speelt een grote rol in zowel het bakresultaat als de levensduur van je pan. Vermijd het gebruik van olijfolie of zonnebloemolie, en kies voor stabiele vetstoffen zoals: boter, arachideolie of rijstolie.

Maar echte extra vergine olijfolie is een stuk gezonder dan boter, arachide- of rijstolie, omdat het veel enkelvoudig onverzadigde vetten en antioxidanten bevat. Ik denk dat Demeyere olijfolie afraadt omdat de kans bestaat dat mensen de temperatuur in de pan tot boven de 180 graden laten oplopen, zodat sommige typen olijfolie (met een relatief laag brandpunt) dan in de pan gaan verbranden. Maar dat geldt niet per se voor alle typen olijfolie.

De winkelketen Oil & Vinegar schrijft daar bijv. dit over:

Een extra vierge olijfolie van goede kwaliteit kun je met gemak verhitten tot 180°C. Heeft deze extra vierge ook nog eens een lage zuurtegraad? Dan kun je hem zelfs verwarmen tot hoge temperaturen van 200°C. Bij Oil & Vinegar vind je alleen extra vierge olijfolies van de eerste persing met een lagere zuurtegraad dan 0,8%.

Een geraffineerde olijfolie heeft een wat hoger rookpunt (rond de 240°C). Dit is alleen lang niet zo gezond als een extra vierge. Bij het raffineren van olijfolie verdwijnen namelijk alle onverzadigde vetzuren, antioxidanten en ontstekingsremmers. Dit zijn nu net de eigenschappen die een extra vierge olijfolie zo gezond maken! [...] We raden het gebruik van geraffineerde olijfolie af om in te bakken. Deze olijfolies hebben geen gezonde eigenschappen meer. Daarnaast zul je proeven dat ze ook een stuk smaaklozer zijn dan extra vierge olijfolie.

Volgens mij refereren ze met de term "geraffineerde olijfolie" hier naar vrijwel alle zogenaamde "milde" of "classico" olijfolies die je in de Nederlandse supermarkten aantreft (waaronder niet alleen de huismerken, maar ook A-merken als Bertolli, Monini, Carapelli, etc). Zie daarvoor overigens de interessante en ontluisterende aflevering van de Keuringsdienst van Waarde van afgelopen februari hierover:

Oil & Vinegar vervolgt:

Extra vierge olijfolie is veelzijdig en kun je gebruiken voor iedere bereiding. Het verschilt wel per soort olijfolie hoe je gerecht uiteindelijk smaakt.

Een rijke, extra vierge is heerlijk in lichte baksels. Kies dan bijvoorbeeld voor onze Bonsecco olijfolie. Hiermee kun je prima gerechten verwarmen tot 190°C.

Wil je iets met hogere temperaturen aanpakken? Dan raden wij de Bak- en Braadolijfolie aan. Deze olijfolie is neutraal van smaak: de perfecte basis voor elk gerecht. Je kunt bakken, braden, wokken en zelfs frituren tot 210°C met deze olijfolie.

Dus daarom verwacht ik dat je met zo'n bak-en braad-olijfolie prima en gezond kunt bakken, ook in een Demeyere pan. Of zie ik toch iets over het hoofd?

De vraag is ook een beetje hoe heet bijv. zo'n Demeyere koekenpan wordt wanneer je er bijv. aardappeltjes of een biefstuk in bakt. Haal je inderdaad snel een temperatuur van 180 tot 190 graden of zelfs nog hoger? Daar heb ik eigenlijk geen idee van.

Mijn eigen Demeyere RVS pan is overigens een 18/10 7ply Triplinduc waarmee ik uitsluitend op gas kook. Eerlijk gezegd hebben de gerechten daarin bij mij nogal eens de gewoonte om aan te bakken, omdat er zich vaak gaandeweg een laag van bijv. (marinade)-kruiden of zetmeel van de aardappeltjes vormt die het bakproces niet ten goede komt. Maar dat is weer een ander vraagstuk en is daarom maar even in het klein afgedrukt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Hoe heet je pan wordt heeft voornamelijk te maken met de oppervlakte van de pan, de vulgraad, temperatuur van wat je erin legt en uiteraard hoeveel energie je er precies in pompt.

Als je pan niet zo vol zit dan kan de temperatuur op plekken best makkelijk over de 200 graden komen, zeker als je niet oplet of een statische baktechniek hanteert.
Bij het bakken van een eenzaam biefstukje in een flinke koekenpan is de kans iig goed aanwezig dat je vetstof ergens te warm wordt of ergens te koud is.

Je kunt dat snel en semi-nauwkeurig meten met een IR gun of roomboter gebruiken wat visuele feedback geeft.

Fwiw: je kunt met een goede evoo prima bakken en frituren in een rvs pan.
Als je kookt op gas (of vitrokeramisch) dan kan je een grotere pan deels van de warmtebron afhalen om zo meer te spelen met temperatuurzones.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@choogen mijn ervaring: olijfolie is inderdaad bovengemiddeld veel kans op plakellende, met name op de rand die dan snel te heet wordt. Koolzaadolie of boter en ik heb daar weinig last van.

Het gezondheidsaspect van verschillende verstoffen voelt voor mij als micro optimalisatie. Zolang je geen jus of saus maakt blijft het meeste achter in de pan. Jus is alleen lekker met roomboter en bij saus/curry/whatever gewoon niet teveel olie gebruiken.

Ga je het echt als ingrediënt gebruiken dan zou ik wel bewuster voor goede evoo kiezen bijvoorbeeld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Dank aan Raymond P en Gonadan voor jullie reacties. Toen ik zojuist binnen dit topic wat aan het zoeken was geslagen viel me op dat Apollyon zo'n zes weken geleden met een soortgelijke vraag op de proppen kwam over de combinatie van RVS-pannen en olijfolie. Ook de antwoorden die daarbij aan hem werden gegeven vond ik erg waardevol.

Bakken in een RVS pan is geen sinecure. Kennelijk ben ik daar geen uitzondering in, zoals Gonadan schreef in zijn bijdrage van zo'n maand geleden. Er valt nog veel te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gonadan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:56:
Het gezondheidsaspect van verschillende verstoffen voelt voor mij als micro optimalisatie. Zolang je geen jus of saus maakt blijft het meeste achter in de pan. Jus is alleen lekker met roomboter en bij saus/curry/whatever gewoon niet teveel olie gebruiken.

Ga je het echt als ingrediënt gebruiken dan zou ik wel bewuster voor goede evoo kiezen bijvoorbeeld.
Wellicht dat bij gepaneerd vlees en bijvoorbeeld aardappelen, het iets meer een rol kan spelen? Volgens mij trekt daar altijd wel wat vetstof in, althans als ik rösti bak in een anti-aanbak-pan, komt deze meer dan eens droog tevoorschijn wanneer de rösti klaar is.
Hoewel dat mogelijk ook komt door verdamping van water (bevroren rösti), geen idee hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Wellicht dat bij gepaneerd vlees en bijvoorbeeld aardappelen, het iets meer een rol kan spelen? Volgens mij trekt daar altijd wel wat vetstof in, althans als ik rösti bak in een anti-aanbak-pan, komt deze meer dan eens droog tevoorschijn wanneer de rösti klaar is.
Hoewel dat mogelijk ook komt door verdamping van water (bevroren rösti), geen idee hoe dat werkt.
Dat klopt, bepaalde producten nemen wat meer op en dan krijg je ook meer binnen. Bewerkte aardappel zoals rösti doe ik vaak in de oven, dat zit van zichzelf al veel vet in.

Gepaneerde spullen moeten in het vet drijven om lekker te worden, en die nemen en hoop op. Beperkt eten dus.
Als je die bakt zoals men dat voor een anti aanbakpan adverteert (dus bijna zonder olie) dan is het niet te vreten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 16:10

Dido

heforshe

Gonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:52:
Gepaneerde spullen moeten in het vet drijven om lekker te worden, en die nemen en hoop op. Beperkt eten dus.
Als je die bakt zoals men dat voor een anti aanbakpan adverteert (dus bijna zonder olie) dan is het niet te vreten. :P
Daarom gaan gepaneerde dingen hier ook gewoon in de pisbakkenstalen frituurpan. Dat bakt nooit aan 8)

offtopic:
* Dido is geen fan van gepaneerde dingen in een pan. Schnitzels, meh. Vissticks? We halen wel kibbeling. Is nog gezond ook, want vette vis :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 20:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Welke is het nog geworden en wat is je afweging waarom?
Zelfde probleem/dilemma hier, die koolstofstalen pannen lijken mij iets minder duurzaam ivm roest op de langere termijn. Die Jamie Olivier leken mij ook wel wat, zou toch RVS moet zijn al was Franssie daar niet zo heel tevreden over :>
franssie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:01:
Dei Amazon aanbieding van de Jamie Oliver pan ... Grappig dat deze zij sommigen wel werkt maar ik ben er klaar mee. Echt alles bakt aan (en mijn referentie materiaal is RVS notabene) - Die gaat morgen de staalbak in van de gemeentewerf.
Na een eerdere rant had ik 'm toch maar een tweede kans gegeven maar voor mij werkt het gewoon niet - een omelet bakken op lage temperatuur moet toch in elke pan kunnen?
Voor de prijs het wel een koopje
32eurie hier https://www.amazon.nl/Tef...10655/dp/B0CZHWW22L/?th=1
19eurie hier https://www.tefal.be/nl/p...24-cm-inductie/2100132502

RVS is toch RVS of is die kwaliteit zoveel anders dan duurdere pannen? Waar zit dat dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Woohooo De oliver pan ik kwestie was er een met emaille coating.
Hier overigens nog steeds in gebruik, voornamelijk voor het roosteren van specerijen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Woohooo schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Welke is het nog geworden en wat is je afweging waarom?
Zelfde probleem/dilemma hier, die koolstofstalen pannen lijken mij iets minder duurzaam ivm roest op de langere termijn. Die Jamie Olivier leken mij ook wel wat, zou toch RVS moet zijn al was Franssie daar niet zo heel tevreden over :>

[...]
Bij mij is het de Buyer Carbone Plus 24 cm stalen pan geworden. De overweging om deze te nemen is dat hij ook in de oven kan zonder dat het handvat smelt.

Het inbranden heb ik met de oven gedaan. Eerst een paar keer op 160 graden. Dit leverde een lichter verkleuring op naar een soort brons. Vervolgens de laatste keer (naar aanleiding van een tip hier) op 220-240 graden. Het resultaat: een donkere pan.

Hoe bevalt het: het bakt inderdaad heerlijk. Het handvat wordt wel heter dan bij andere pannen, dat is een nadeel. Ik heb alles echter nog niet onder de knie. Een paar zaken:
- het schoonmaken gaat af en toe eenvoudig, maar af en toe ook niet. De eerste paar keer brandde niets aan en gleed alles over het oppervlak. Daarna onstonden er af en toe aankoekingen die lastig waarneembaar waren. Met een normale borstel of spons was dit niet weg te krijgen (uiteraard zonder zeep). Dan maar de schuurspons => snel alles gereinigd, maar helaas zag ik daarna het plaatstaal weer. Ik weet niet of de anti-aanbaklaag daarmee ook is beschadigd. Ik had gedacht dat een schuurspons wel mogelijk zou zijn, gezien een standaard manier van schoonmaken met een emailleketting is. Nu gebruik ik een magic spons (die witte). Dat werkt ook goed. Het blijft wel wennen om ineens direct na het gebruik een pan schoon te maken.
- het opwarmen van restjes gaat niet zo lekker. Quinoa blijft direct plakken en zorgde voor een aangebrande laag. Tot mijn verbazing was deze harde laag wel eenvoudig te verwijderen.
- vlees bleef direct plakken aan de pan (stand 8/11). Erg lastig om los te krijgen. Echter, vrijwel geen residu in de pan. Heel apart. Een tweede poging op lagere temperatuur (6/11) resulteerde in niet-plakkend vlees. Nog vreemder: waar het vlees in de pan had gelegen, leek de anti-aanbaklaag weg te zijn. Heel vreemd, nu vlekken plaatstaal in de pan.
- ideaal dat de pan in de oven kan. Zo handig met vlees.
- hij is erg zwaar. Een grotere pan zou ik een pannenkoek niet in kunnen flippen, zo zwaar.

Samengevat: kookt af en toe heerlijk, opwarmen eten is meerdere keren niet zo goed gegaan. Ik heb het nog niet helemaal onder de knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@wcduck vlees wat vast zit laten liggen, komt vanzelf los. Maar als je laag staan gaat dan klinkt het niet als vlees maar een vleesproduct, wat had je er precies in gegooid?

En quinoa is gewoon bende. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:33
Heel bericht, maar ik heb jullie expertise nodig!

Vorige week onze oude anti-aanbak pannen vervangen. Vrouwlief wou (dacht ik althans) geen non-anti aanbak pannen.

Dus, bij de Ikea 3 anti-aanbakpannen gekocht uit de 365+ serie:
- wok 32cm
- koekenpan 32cm
- koekenpan 24cm

De 24cm heb ik al om moeten ruilen omdat er onder de verpakking al een kras in de anti-aanbaklaag zat.

Enkele keren met de wok gekookt, maar ik kreeg al snel een hele bruine plek die zich lastig liet verwijderen en ook in deze wok zie ik nu al een diepe kras.
Gebruik alleen olijfhout en kunststof gerei.

Na een intermezzo met vrouw, blijkt dat het haar gaat om "lichtgewicht" pannen. Niet zozeer de anti-aanbaklaag. Dus niet zoals mijn 20cm deBuyer staal.

Ik wil dus de Ikea pannen toch vervangen voor iets anders. Nu zag ik dat de 365+ rvs serie( zonder anti-aanbak) redelijk hetzelfde gewicht hebben als de huidige. Maar, daar is geen 32cm pan van, en geen wok. Wel 24cm en 28 cm.

Naast de huidige pannen hebben we het volgende:
- plaatstalen wok van de toko
- deBuyer 24cm stalen koekenpan (alleen door mij gebruikt ivm gewicht)
- 32cm alu pan ("mantecare")
- oma's gietijzeren emaille stoofpan(oude deksel ontbreekt, gebruik nu glazen deksel)

Wat is nu handig qua samenstelling?

Wat koken we:
"Echte wokgerechten", daarvoor gebruik ik altijd de plaatstaal wok
Pastasauzen als Bolognese in de gietijzeren stoofpan
Lichtere pastasaus zonder vlees (carbonara, vegetarische pasta, aglio e olio, etc. in de alu pan.
Groente worden vaak gewokt of gaan in de stoomoven.
Vooral voor het volgende zoek ik dus geschikte pannen

Vooral formaat en materiaal vind ik nu even belangrijk, kom er zelf niet echt uit.
Schnitzels, biefstuk etc. ? Hiervoor zoek ik eigenlijk een geschikte pan
Aardappeltjes
Gebakken ei(spiegel en omelet)

Mijn dank is groot!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:15:
@wcduck vlees wat vast zit laten liggen, komt vanzelf los. Maar als je laag staan gaat dan klinkt het niet als vlees maar een vleesproduct, wat had je er precies in gegooid?

En quinoa is gewoon bende. :P
Het kwam inderdaad na enige tijd los. Maar het nam dan wel een deel van de anti-aanbaklaag mee bij het loskomen. Het was rood vlees, wild. Puurder dan dat kan niet.

Zojuist zalm klaargemaakt. Na afloop: een geheel blank stalen pan (behalve de randen). Huh? Ik had toch geen zuren zoals tomaten gebruikt? Enkel een marinade van sojasaus, ketjap, chilisaus en limoen......doh! LIMOEN!
Weer wat geleerd: je kan met een zuur in 1x de gehele pan weer blank krijgen. Hoef je geen moeite voor te doen. Ik ga weer inbranden.

[ Voor 26% gewijzigd door wcduck op 01-08-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:14

Nox

Noxiuz

Deathchant schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:39:
[...]

Ik ben nu ook al een tijdje bezig met die sensuel, en mij lukt het ook niet altijd. Ik doe altijd een vetstof erin
Ik had een groenteburgertje van de Lidl willen aanpakken, in de hoop dat het niet zou plakken enzo. Dus:
- keramische plaat op 9 (max) en pan erop.
- na 1,5 minuut watertest gedaan, maar ik kwam maar niet op een punt van het leidenfrost effect, hoe lang ik de pan ook liet staan.
- olie/boter erin (ja ja, geen avocado-olie of échte boter, maar blueband margarine) en over de bodem verdeeld terwijl de plaat terug op 5 stond
- daarna de groenteburger erin en vanaf gebleven. Na enkele minuten dacht ik, laat ik em eens omdraaien want hij zal nu wel losgelaten zijn....nope :N
[Afbeelding]

Dus ik kon allemaal stukjes van de pan af schrapen.

Vreemd genoeg lukt het met 2 eieren wél de eerste keer (ook zonder dat leidenfrost testje).
Beetje oude reactie, maar ik denk dat je hem eens wat langer moet laten staan. Zelf gebruik ik voor dit soort dingen vloeibare bakbraadflesjes. Nu heb ik die van zonder palmolie in de koeling staan. Verschil is dat je snel wat meer vetstof in je pan hebt. Ook voor eitjes doe ik dit, voor een vleesje dichtschroeien of losse groentes weer olie.

Pannen opwarmen duurt inderdaad even, als je pan geen 180 graden heet kan worden zou je fornuis wel de zwakke schakel kunnen zijn. En ja, dat dingen aanbakken in rvs voorkom je niet altijd en in zijn geheel. Hiervoor heb ik een vrij dunne flexibele spatel, daarmee kan je een beetje bikken en steken als iets niet helemaal lekker is gegaan en wat moeite heeft.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:14

Nox

Noxiuz

choogen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:08:
Ik heb een discussievraag over het gebruik van olijfolie in een RVS koekenpan. Ik lees daar wat tegenstrijdige berichten over. De Belgische fabrikant van zulke koekenpannen Demeyere raadt het gebruik van olijfolie vrijwel categorisch af om in te bakken:

De keuze van vetstof speelt een grote rol in zowel het bakresultaat als de levensduur van je pan. Vermijd het gebruik van olijfolie of zonnebloemolie, en kies voor stabiele vetstoffen zoals: boter, arachideolie of rijstolie.

Maar echte extra vergine olijfolie is een stuk gezonder dan boter, arachide- of rijstolie, omdat het veel enkelvoudig onverzadigde vetten en antioxidanten bevat. Ik denk dat Demeyere olijfolie afraadt omdat de kans bestaat dat mensen de temperatuur in de pan tot boven de 180 graden laten oplopen, zodat sommige typen olijfolie (met een relatief laag brandpunt) dan in de pan gaan verbranden. Maar dat geldt niet per se voor alle typen olijfolie.

De winkelketen Oil & Vinegar schrijft daar bijv. dit over:

Een extra vierge olijfolie van goede kwaliteit kun je met gemak verhitten tot 180°C. Heeft deze extra vierge ook nog eens een lage zuurtegraad? Dan kun je hem zelfs verwarmen tot hoge temperaturen van 200°C. Bij Oil & Vinegar vind je alleen extra vierge olijfolies van de eerste persing met een lagere zuurtegraad dan 0,8%.

Een geraffineerde olijfolie heeft een wat hoger rookpunt (rond de 240°C). Dit is alleen lang niet zo gezond als een extra vierge. Bij het raffineren van olijfolie verdwijnen namelijk alle onverzadigde vetzuren, antioxidanten en ontstekingsremmers. Dit zijn nu net de eigenschappen die een extra vierge olijfolie zo gezond maken! [...] We raden het gebruik van geraffineerde olijfolie af om in te bakken. Deze olijfolies hebben geen gezonde eigenschappen meer. Daarnaast zul je proeven dat ze ook een stuk smaaklozer zijn dan extra vierge olijfolie.

Volgens mij refereren ze met de term "geraffineerde olijfolie" hier naar vrijwel alle zogenaamde "milde" of "classico" olijfolies die je in de Nederlandse supermarkten aantreft (waaronder niet alleen de huismerken, maar ook A-merken als Bertolli, Monini, Carapelli, etc). Zie daarvoor overigens de interessante en ontluisterende aflevering van de Keuringsdienst van Waarde van afgelopen februari hierover:

Oil & Vinegar vervolgt:

Extra vierge olijfolie is veelzijdig en kun je gebruiken voor iedere bereiding. Het verschilt wel per soort olijfolie hoe je gerecht uiteindelijk smaakt.

Een rijke, extra vierge is heerlijk in lichte baksels. Kies dan bijvoorbeeld voor onze Bonsecco olijfolie. Hiermee kun je prima gerechten verwarmen tot 190°C.

Wil je iets met hogere temperaturen aanpakken? Dan raden wij de Bak- en Braadolijfolie aan. Deze olijfolie is neutraal van smaak: de perfecte basis voor elk gerecht. Je kunt bakken, braden, wokken en zelfs frituren tot 210°C met deze olijfolie.

Dus daarom verwacht ik dat je met zo'n bak-en braad-olijfolie prima en gezond kunt bakken, ook in een Demeyere pan. Of zie ik toch iets over het hoofd?

De vraag is ook een beetje hoe heet bijv. zo'n Demeyere koekenpan wordt wanneer je er bijv. aardappeltjes of een biefstuk in bakt. Haal je inderdaad snel een temperatuur van 180 tot 190 graden of zelfs nog hoger? Daar heb ik eigenlijk geen idee van.

Mijn eigen Demeyere RVS pan is overigens een 18/10 7ply Triplinduc waarmee ik uitsluitend op gas kook. Eerlijk gezegd hebben de gerechten daarin bij mij nogal eens de gewoonte om aan te bakken, omdat er zich vaak gaandeweg een laag van bijv. (marinade)-kruiden of zetmeel van de aardappeltjes vormt die het bakproces niet ten goede komt. Maar dat is weer een ander vraagstuk en is daarom maar even in het klein afgedrukt :).
Op reddit was er iemand die hier werkzaam in was. Moraal van het verhaal: ja olijfolie verbrand sneller, maar de enorme berg anti-oxidanten die erin zitten compenseren weer. Je kan het veilig 'heet stoken' voorbij rookpunt. Maar ik gebruik het enkel koud, rijstolie is toch veel goedkoper. :+

Die olijfolie in de supermarkt is toch veelal geraffineerd en dan ligt het rookpunt wat hoger.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
Een olie voorbij rookpunt stoken is nooit veilig, iig niet voor je gezondheid.
Dit geldt ook gewoon voor evoo.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampjuh
Lampjuh schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:22:
Heel bericht, maar ik heb jullie expertise nodig!

Vorige week onze oude anti-aanbak pannen vervangen. Vrouwlief wou (dacht ik althans) geen non-anti aanbak pannen.

Dus, bij de Ikea 3 anti-aanbakpannen gekocht uit de 365+ serie:
- wok 32cm
- koekenpan 32cm
- koekenpan 24cm

De 24cm heb ik al om moeten ruilen omdat er onder de verpakking al een kras in de anti-aanbaklaag zat.

Enkele keren met de wok gekookt, maar ik kreeg al snel een hele bruine plek die zich lastig liet verwijderen en ook in deze wok zie ik nu al een diepe kras.
Gebruik alleen olijfhout en kunststof gerei.

Na een intermezzo met vrouw, blijkt dat het haar gaat om "lichtgewicht" pannen. Niet zozeer de anti-aanbaklaag. Dus niet zoals mijn 20cm deBuyer staal.

Ik wil dus de Ikea pannen toch vervangen voor iets anders. Nu zag ik dat de 365+ rvs serie( zonder anti-aanbak) redelijk hetzelfde gewicht hebben als de huidige. Maar, daar is geen 32cm pan van, en geen wok. Wel 24cm en 28 cm.

.................

Gebakken ei(spiegel en omelet)

Mijn dank is groot!!
V.d week een rvs hapjespan gekocht, andere pannen geretourneerd.

Bevalt tot nu toe prima! Bakt mooi, plakte niet, en minder gevoelig dan de anti-aanbak.

Alleen passen er maar 3 schnitzels op een 28cm dakoppervlak.... Dus misschien toch kijken naar 32cm, maar das ook wel weer erg groot en dan wordt t ineens erg krap op de kookplaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@Lampjuh Daar moet je ff goed over nadenken want schnitzels schalen mee met de maat van de pan.

In mijn 32cm past er maar 1, en eigenlijk zou ik ze liever nog wat groter maken. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Lampjuh wat @Raymond P schijft, een goede schnitzel is al snel tegen de 30cm, maar die zijn in NL niet echt te kopen.
Voor kant en klaar spul >>> oven om te garen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:39

Dennis1812

Amateur prutser

Snitzel frituur ik altijd mijn inziens toch het mooiste resultaat

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Dennis1812 echt? wat voor schnitzels zijn dat dan dat ze in je frituur passen? Doe je dat met je schol ook?

Ik bak Schnitzel en platvis in half boter, half olie en dan een best dikke laag zodat het wel wat op frituren lijkt, maar niet helemaal verzuipt.
Supermarktspul zou ik in de airfryer stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:03:
@Dennis1812 echt? wat voor schnitzels zijn dat dan dat ze in je frituur passen? Doe je dat met je schol ook?

Ik bak Schnitzel en platvis in half boter, half olie en dan een best dikke laag zodat het wel wat op frituren lijkt, maar niet helemaal verzuipt.
Supermarktspul zou ik in de airfryer stoppen.
Wel zelf gepaneerd. Meestal kalf, soms ook kip
2 tegelijk frituren. Even uitlekken op een bordje keukenpapier en hij is overal gelijkmatig bruin en krokant.
Or in frituurpan or een flinke laag olie in de pan dat de ook onder staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Frituren kan ook, en zeker met kip doe ik dat ook wel eens (want dat past nog wel). Maar kalf in een mengsel van ossenwit en roomboter vind ik toch wel veel lekkerder, vooral omdat de korst dan mooi van het vlees komt. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb een oude plaatstalen bakplaat (GN 1/1 formaat) getransformeerd tot grillplaat voor op het fornuis, plaats ik op 2 pitten tegelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl4H-vzcjqdlejohijNXbG59ohw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0vZdHPT4KAbCi990AvjeUYwF.png?f=fotoalbum_large

Daar kun je natuurlijk niet zo heel veel vetstof in kwijt vanwege de lage rand, maar is in ieder geval groot genoeg voor 2 schnitzels ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk Nice! Dat ziet er wel uit alsof je die niet moet laten stuiteren...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk een soort tepan yaki schitsel dan? ik kom wel eens proeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tonkatsu!

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:17:
@bvk Nice! Dat ziet er wel uit alsof je die niet moet laten stuiteren...
Inderdaad, weegt 2350 gram dus als die op een punt terecht komt op de keukenvloer zit daar een mooie pit in....

Is tijdens het inbranden helaas wel wat krom getrokken, eens kijken of en hoe ik dat kan fixen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Schnitzel frituren in een pan kan toch in meerdere etappes? 3 tegelijk en dan hup de volgende lading :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
jhr27 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:56:
Schnitzel frituren in een pan kan toch in meerdere etappes? 3 tegelijk en dan hup de volgende lading :)
Daar neig ik nu toch t meeste naar.

Overigens NL formaat schnitzel, meestal olie/boter gecombineerd, smaakt me goed!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 17:15
Lampjuh schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

V.d week een rvs hapjespan gekocht, andere pannen geretourneerd.

Bevalt tot nu toe prima! Bakt mooi, plakte niet, en minder gevoelig dan de anti-aanbak.

Alleen passen er maar 3 schnitzels op een 28cm dakoppervlak.... Dus misschien toch kijken naar 32cm, maar das ook wel weer erg groot en dan wordt t ineens erg krap op de kookplaat.
Ik heb een 24 en 28cm rvs koekenpan, en zat eerst ook te loeren naar een 32cm. Inmiddels zou ik toch eerder een éxtra 24 of 28cm koekenpan erbij nemen. Effectief nog meer ruimte, past beter op het fornuis en in de kast, en vaker in te zetten (meer van hetzelfde verdeeld over twee pannen, of juist een extra pan voor een ander gerecht dat je tegelijkertijd wilt maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Laatst online: 25-08 21:49
Ik heb een Demeyere Atlantis 7 28cm gekocht. Ik was alleen even vergeten dan mijn grootste inductiezone maar 21cm is. Werkt dit wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@cingero Heel kort door de bocht is het verre van ideaal, er zijn alleen niet zo veel inuctieplaten met grotere spoelen.
Maar het zal werken.

- knip -

• cingero
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn wokpan. Deze gebruik ik voornamelijk voor eenpansgerechten. Ik wil het liefst een RVS-pan. Omdat ik niet echt wok, maar de pan voor eenpansgerechten gebruik zat ik aan een hapjespan te denken. Deze zijn echter over het algemeen groter dan 24cm en mijn grootste inductiezone is maar 21cm. Nu zou ik weer een wokpan kunnen nemen, maar vaak zijn de bodems ook niet zo groot. Ik kook vaak voor 3-4 personen, dus de inhoud moet wel minimal 3 liter zijn denk ik. Nu zat ik hier aan te denken, al is dit wel een sudderpan. Ik weet niet zo goed of dit wat uit maakt? Of misschien zijn er betere opties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
cingero schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:26:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn wokpan. Deze gebruik ik voornamelijk voor eenpansgerechten. Ik wil het liefst een RVS-pan. Omdat ik niet echt wok, maar de pan voor eenpansgerechten gebruik zat ik aan een hapjespan te denken. Deze zijn echter over het algemeen groter dan 24cm en mijn grootste inductiezone is maar 21cm. Nu zou ik weer een wokpan kunnen nemen, maar vaak zijn de bodems ook niet zo groot. Ik kook vaak voor 3-4 personen, dus de inhoud moet wel minimal 3 liter zijn denk ik. Nu zat ik hier aan te denken, al is dit wel een sudderpan. Ik weet niet zo goed of dit wat uit maakt? Of misschien zijn er betere opties?
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/

3.1 Liter inhoud als ik snel bereken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En de prijs is.. veel aantrekkelijker. Voor waarschijnlijk hetzelfde resultaat.

Echt, wandel de Ikea eens binnen. Er staat genoeg moois.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Is dit misschien dezelfde pan met een betere prijs of zijn er verschillen?

https://www.kookexpert.nl...phxppJfj83jhoCbb4QAvD_BwE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
Sjamo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:24:
Is dit misschien dezelfde pan met een betere prijs of zijn er verschillen?

https://www.kookexpert.nl...phxppJfj83jhoCbb4QAvD_BwE
Als ik snel de EAN (5412191253243) en de "Demeyere referentie" (25324) vergelijk dan is het precies de zelfde pan.
Maar Zwilling staat er om bekend dat ze op hun eigen website eigenlijk altijd de advies prijs hanteren zodat ze niet concurreren met hun eigen retail klanten.
Dus altijd even zoeken op de specs voor de goedkoopste aanbieder.

• cingero
Bedankt. 24cm pan op een 21cm inductiezone is geen probleem? Vind het niet erg om meer geld uit te geven eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
cingero schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:58:
[...]
Bedankt. 24cm pan op een 21cm inductiezone is geen probleem? Vind het niet erg om meer geld uit te geven eventueel.
Dat is geen probleem ... Maar voor het geld kan je het ook een "experiment" noemen >:)

Het is geen dikke pan, dus waarschijnlijk kan je met wat water in pan wel zien waar die als eerste heet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Die Ikea is inderdaad niet heel dik, maar dik genoeg. Geen idee hoe groot mijn spoelen zijn maar wordt goed warm. Op vakantie mag ie ook mee, een op een klein gaspitje wordt ie ook voldoende gelijkmatig warm.
Ik heb het in dit topic al vaker geschreven, als ik naar één pan mocht hebben was het deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:43:
Die Ikea is inderdaad niet heel dik, maar die genoeg. Geen idee hoe groot mijn spoelen zijn maar wordt goed warm. Op vakantie mag ie ook mee, een op een klein gaspitje wordt ie ook voldoende gelijkmatig warm.
Ik heb het in dit topic al vaker geschreven, als ik naar één pan mocht hebben was het deze.
Ik heb de Sensuell-versie van deze pan (geen idee of er verschillen zijn met de 365+), en ook voor mij is dit veruit mijn favoriete pan vanwege zijn veelzijdigheid.
Mijn inductie-spoelen zijn ook kleiner, de pan werkt prima.

[ Voor 4% gewijzigd door zacht op 14-08-2025 15:51 ]

• olafmol
zacht schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

Ik heb de Sensuell-versie van deze pan (geen idee of er verschillen zijn met de 365+), en ook voor mij is dit veruit mijn favoriete pan vanwege zijn veelzijdigheid.
Mijn inductie-spoelen zijn ook kleiner, de pan werkt prima.
365 is volgens mij entry level serie. Sensuel is meer high grade.

• Sjamo
@cingero
Voor wat het waard is. De pan die ik noemde hebben we zelf ook, en deze leeft tegenwoordig zo'n beetje op onze kookplaat. Hij is erg veelzijdig. We gebruiken hem voor soep, macaroni, nasi, slaatje, stoofpotten, bakken van aardappelen en vlees etc.

Betrekkelijk licht van gewicht en eenvoudig schoon te houden.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
365+ en sensuell is wel een wereld van verschil.
Als hapjespan met veel vocht is de 365 prima, maar als multifunctionele (koeken)pan toch zeker de sensuell nemen. 2x zo duur maar ook zeker 2x zoveel pan.
De stap daarna naar een demeyere ofzo is een heel stuk kleiner.

• cingero
Ik heb nu ongeveer 3,5 liter zie ik en dat is vaak krap. Dan denk ik dat de Ikea pan net wat te klein is. Zou dan de pan die ik noemde ook geschikt zijn voor mijn doel?

[ Voor 29% gewijzigd door cingero op 14-08-2025 23:43 ]

• duvekot
cingero schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:41:
Ik heb nu ongeveer 3,5 liter zie ik en dat is vaak krap. Dan denk ik dat de Ikea pan net wat te klein is. Zou dan de pan die ik noemde ook geschikt zijn voor mijn doel?
Geschikt is die wel (zie ook hierboven) .. maar volgens jou definitie is die te klein
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPubg1EZcEOfL3tGbvmZfztk9fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pez8A9dHsz5TbOBTqyFOEDSN.png?f=fotoalbum_large

3.25L staat er

Wat heb je nu dan precies als pan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
duvekot schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:58:
[...]

Geschikt is die wel (zie ook hierboven) .. maar volgens jou definitie is die te klein
[Afbeelding]

3.25L staat er

Wat heb je nu dan precies als pan?
Ik heb nu deze. 3,25 liter zou misschien wel kunnen, is toch wat meer dan 3,1 liter (schatting van de Ikea pan), maar misschien is dat gerommel in de marge.

[ Voor 50% gewijzigd door cingero op 15-08-2025 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Lijkt mij gerommel in de marge. Ik zou de Ikea eerst kopen, sowieso prima pan. Die wmf heeft een hogere wang (het dat zo bij een pan?) dus dat is wellicht makkelijker bij soep etc. Maar ook dat heeft Ikea leuke pannen van in rvs.

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste