Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:49

woutur

Klauwtjes uit!

Mad Wally schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Ik heb een tijdje terug een gietijzeren skillet opnieuw onder handen genomen omdat de oorspronkelijke laag begon te bladeren.

Zoals eerder aangehaald in dit topic heb ik de bodem geschuurd (niet helemaal glad, maar de hoogste oneffenheden er af) en daarna een aantal keren met lijnzaadolie in de oven geseasoned. Ik merkte wel dat het lage rookpunt wat hier vaak wordt genoemd niet overeenkwam met mijn ervaring. Bij ik meen 150 graden gebeurde er weinig dus uiteindelijk gewoon naar 250 graden gegaan.

Van de week een paar eitjes gebakken in deze pan en dat ging prima. Met de IR thermometer naar 180 graden, een klontje ghee er in en even later twee prachtige gebakken eitjes *O*
Dan weet ik in ieder geval dat lijnzaadolie niet per definitie ongeschikt is.
Raymond P schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:50:
Dat was dan geen ongeraffineerde lijnzaadolie. :)

@woutur Is je laagje wel volledig droog gebakken? Gietijzer heeft een poreuzer oppervlak, dat moet ook helemaal 'vol' zitten.
Ik weet het niet. Er zitten 3 lagen uit de oven overheen waarvan de eerste wat dikker. Die kwam er overigens mooi egaal uit zonder plakken. Daarna nog tweemaal op het vuur gedaan. Hele dunne laagjes. Pan voelt nog steeds mooi glad aan. Ik weet niet, en dat was dus mijn vraag, of ik meer laagjes aan moet brengen of voor een ander inbakmedium moet gaan.

Edit:
Nu eens een eitje gebakken met de ir thermometer erbij. Pan op 180 graden, half half rijstolie en roomboter. Nu ging het perfect. Misschien toch kookkunsten ipv seasoning. Andere pan is blijkbaar meer vergevingsgezind.

[ Voor 6% gewijzigd door woutur op 05-05-2024 15:40 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06 20:24
woutur schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:26:

Edit:
Nu eens een eitje gebakken met de ir thermometer erbij. Pan op 180 graden, half half rijstolie en roomboter. Nu ging het perfect. Misschien toch kookkunsten ipv seasoning. Andere pan is blijkbaar meer vergevingsgezind.
Mooi dat het gelukt is. Zoals ik al aangaf, seasoning is een startpunt. Door gebruik wordt de pan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Eieren zijn een perfecte graadmeter van de kookkunsten. Ze mislukken heel vaak maar dat komt bijna nooit door de pan zelf. Je kunt er een bingokaart van maken in dit topic. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Alle tips voor eieren kunnen in:
Het grote 'hoe eet jij je eieren' topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:17

Gallus

Cheesy

Ik heb een de Buyer pan nu twee keer gebruikt. De eerste keer wat spekjes gebakken en de tweede keer zalm (zonder huid). De zalm plakte wel een beetje, maar niet heel erg schokkend. Nu valt het me op dat het bruine van de pan (na 3x inbranden) weer wat lijkt te verdwijnen. Je ziet weer een zilverkleur.

Wat kan ik nu het beste doen? Weer een laagje inbranden met arachideolie? Of moet ik eerst de hele laag verwijderen alvorens opnieuw te beginnen? Of gewoon zo laten en blijven gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESrW2_qMnyIWArmrXz3SyvMzW2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oxOA1sWfxHBAFLgesLCU18c.jpg?f=fotoalbum_large

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:31
@Gallus allereerst geen supermarkt spek in de pan doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
@Gallus als tweede .. gewoon doorgaan met gebruiken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:17

Gallus

Cheesy

Oké bedankt! Ik heb even teruggelezen in het topic en spekjes van de supermarkt zijn inderdaad wel onderwerp van discussie. Dat doen we dus niet meer...

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Onze RVS pannen zijn binnen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yDB8W6DS/PXL-20240510-143837482-MP.jpg

Enige tips, do's, dont's of pas ops?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-06 13:30
Gebruik meer vetstof dan je gewend bent, zeker als je van antiaanbakpannen afkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 14:43
NeutraleTeun schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:47:
Onze RVS pannen zijn binnen.
[Afbeelding]

Enige tips, do's, dont's of pas ops?
Zorg dat de pan heet genoeg is dmv de druppeltest
Doe olie, boter of margarine in de pan en verwarm op 80 tot 90% van de maximale capaciteit van uw warmtebron. Verminder de energiebron met 20 tot 30% voordat de boter bruin wordt of de olie begint te roken. Bakt u zonder vet in een roestvrijstalen pan, doe dan de druppeltest. Laat enkele druppels water vallen in de pan. Indien deze onmiddelijk rondspringende bolletjes vormen, dan is de juiste tempratuur bereikt. Let op! De tempratuur is nog te laag als de druppel meteen weg begint te sissen. Verminder de intensiteit van het fornuis met 20 tot 30%. Leg de ingrediënten na enkele seconden in de pan en duw ze aan. Wanneer de ingrediënten vanzelf loskomen (bij bakken zonder vetstof) of mooi aangekleurd zijn (bij bakken met vetstof), kunt u ze omdraaien.
Dit werkt ook als je wel vetstof gebruikt. Doe de druppeltest. Als hij op temperatuur is, doe de vetstof in de pan en dan de ingrediënten. Doe niet teveel in de pan.

Ga niet meteen kijken of je stukje vlees/vis/ei wel loskomt van de pan. Heb geduld. In het begin zuigen bepaalde (eitwitrijke) ingrediënten zich even een beetje vast aan de pan. Dat is niet erg. Ga niet meteen met een spatel aan de slag. Dan steek je je stukje vlees kapot en blijft er een verbrand laagje achter in de pan. Het komt vanzelf los als het voedsel lekker is aangebraden, dus het is meteen een goede indicatie van hoe gaat de buitenste laag is.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Doe niet de druppeltest want meestal wordt het allemaal veel te heet en komen hier weer klachten dat de RVS pan zoveel plakt. :D

Let inderdaad op voldoende vetstof, juiste temperatuur van producten (liefst niet direct uit de koelkast) en leg het er rustig in zodat je niet alle vetstof weg drukt. Verder gewoon lekker veel proberen en dan word je er vanzelf handig in, aan RVS kan je niet zoveel verprutsen.

Hooguit olijfolie te heet laten worden, dan mag je schrobben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gonadan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:24:
Doe niet de druppeltest want meestal wordt het allemaal veel te heet en komen hier weer klachten dat de RVS pan zoveel plakt. :D
Alles en iedereen op YT doet bij RVS de druppeltest, inclusief Demeyere zelf. Hebben zij het dan allemaal fout, en als je dat niet doet, hoe weet je dan wanneer de temperatuur goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:51
Mad Wally schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Alles en iedereen op YT doet bij RVS de druppeltest, inclusief Demeyere zelf. Hebben zij het dan allemaal fout, en als je dat niet doet, hoe weet je dan wanneer de temperatuur goed is?
Met de RVS pannen die ik heb doe ik het ook. Voor mij nog steeds een prima indicatie. Wellicht kan je ook meten met een IR temperatuur meter maar die heb ik niet in de keuken liggen.
Wat je denk ik niet moet vergeten is dat je best flink kan verwarmen totdat hij op temperatuur is. Zodra je de druppeltest hebt doorstaan het vuur verlagen en dan je vetstof erin en even op temperatuur laten komen.

Dus niet op volle bak laten staan. Hij kan, afhankelijk van je product, na het toevoegen weer wat hoger.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
[...]

Druppeltest werkte hier niet goed. Zelfs niet na het bestuderen van verschillende youtube films voor dummies. Altijd vastplakkend eten en een pan die een bruinige, lastig te verwijderen aanslag krijgt.

Ik gebruik nu een lagere temperatuur maar gebruik meer tijd om de pan voor te verwarmen (pannen met dikke bodem), en geen problemen meer. Ook geen bruine aanslag meer op de randen of aan de buitenkant van de pan.

Het zal aan mijn tactiek liggen, maar wat ik nu doe werkt goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
99 van de 100 keer wordt die druppeltest niet goed uitgevoerd en het verschil tussen de verschillende gradaties van de druppeltest niet uitgelegd. Wanneer je hem continu gebruikt en op tijd reageert als hij de test haalt dan kan het prima werken, ben je iets te laat dan zit je er al voorbij en springt de druppel uiteen in meerder en is de pan simpelweg te heet. Vervolgens komt men in het topic klagen dat RVS ruk is dus ik ben dat vast even voor. ;)

Daarnaast is alles en iedereen op youtube op zoek naar leidenfrost want dat is stoer maar als je met vetstof gaat werken heb je gewoon een andere aanpak. Gooi boter in een pan en je kunt prima zien of hij heet genoeg is. Gooi boter in een pan die tot leidenfrost gedruppeld is en je kunt zwarte drek afgieten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De temperatuur voor leidenfrost effect en polymerisatie van de meestgebruikte soorten olie ligt zeer dicht bij elkaar, waardoor je dus plakzooi krijgt als je iets te ver gaat bij verhitten.

Waar het m.i. wel goed voor werkt is vlees, zonder vet in de pan maar beetje op het vlees zelf, dichtschroeien aan beide kanten zonder plakken, dan vuur/vermogen omlaag en rustig garen.

Of als je olie in de pan doet, vuur meteen omlaag zodra leidenfrost effect is bereikt, anders ga je te ver en ga je over de polymerisatie temperatuur heen, en krijg je dus aangekoekt vet.

Voor de meeste andere bereidingen is 200°C en hoger doorgaans gewoon teveel.
Boter verbrandt meteen bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 15-05-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
RVS koekenpan hoge rand

Ik wil morgen eindelijk mijn Oldenhof (kookwinkel) cadeaubon gaan verzilveren. Deze winkel zit sowieso boven de gemiddelde verkoopsprijs.Ik krijg die bon maar niet uitbetaald. :)
Ik heb een kleine rvs koekenpan van 24 diameter nodig. Nu viel mijn oog op eentje met een hoge rand en eentje met een normale rand. (Cristel en Demeyer)
Zijn er nadelen met een hoge rand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@noud bedoel je hoge rand (meer inhoud) of stijle rand (minder makkelijk om schudden)?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
franssie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:25:
@noud bedoel je hoge rand (meer inhoud) of stijle rand (minder makkelijk om schudden)?
Waarschijnlijk wordt het deze tenzij het handvat van deze ook lekker in de hand ligt.
Edit: Laat maar ik zie dat de 20% korting bij Oldenh. de pannen nog steeds duurder zijn dan bij andere web/winkels.

EDIT 2

Ik lees nu op Coolblue het volgende over een Demeyere RVS pan als negatief puntje.
Door de rvs baklaag blijven ingrediënten snel kleven aan de pan. .....Ik dacht dat dit niet het geval was.

[ Voor 26% gewijzigd door noud op 17-05-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
noud schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:23:
[...]
Waarschijnlijk wordt het deze tenzij het handvat van deze ook lekker in de hand ligt.
Edit: Laat maar ik zie dat de 20% korting bij Oldenh. de pannen nog steeds duurder zijn dan bij andere web/winkels.

EDIT 2

Ik lees nu op Coolblue het volgende over een Demeyere RVS pan als negatief puntje.
Door de rvs baklaag blijven ingrediënten snel kleven aan de pan. .....Ik dacht dat dit niet het geval was.
Dat is een algemeen ding bij pannen zonder anti aanbaklaag. Plaatstaal en gietijzer hebben nog een seasoning die helpt tegen het aanbakken. RVS heeft dat niet en daarom is meer techniek vereist om een goed resultaat te krijgen en dat heeft een leercurve.
Op dit forum en op YouTube is veel te vinden over de techniek van het bereiden in een RVS pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 14:43
noud schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:23:
[...]

EDIT 2

RVS is de moeilijkste pan voor beginners om in te koken. Als je daar niet van op de hoogte bent dan zou ik aanraden nog maar een keer de virtuele boeken induiken om te kijken hoe goed dit bij je past en of je (en iedereen in het huishouden die kookt) dit kunt en wilt leren. Een anti-aanbakpan is veel vergevingsgezinder qua plakkerigheid (maar weer niet qua misbruik/oververhitting etc).

Je kunt om te testen eens proberen om iets te bakken in een RVS-kookpan. Zelfde materiaal, alleen de rand is hoger en waarschijnlijk niet erg warmtegeleidend/bufferend (want hij wordt normaliter met water of andere vloeistoffen gebruikt).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:47:
[...]

RVS is de moeilijkste pan voor beginners om in te koken. Als je daar niet van op de hoogte bent dan zou ik aanraden nog maar een keer de virtuele boeken induiken om te kijken hoe goed dit bij je past en of je (en iedereen in het huishouden die kookt) dit kunt en wilt leren. Een anti-aanbakpan is veel vergevingsgezinder qua plakkerigheid (maar weer niet qua misbruik/oververhitting etc).

Je kunt om te testen eens proberen om iets te bakken in een RVS-kookpan. Zelfde materiaal, alleen de rand is hoger en waarschijnlijk niet erg warmtegeleidend/bufferend (want hij wordt normaliter met water of andere vloeistoffen gebruikt).
Wat je zegt bleek hier, ondanks goede bedoelingen in de praktijk.
Rvs is hier perfect voor eenvoudige dingen die niet snel mis gaan, bami/nasi, macaroni, aardappelen bakken etc. En koken natuurlijk.

Voor zaken als het aanbakken van vlees, het bakken van eieren, pannenkoeken, dat soort dingen, ben ik heel veel beter af met gietijzer, niet geëmailleerd. Een pan als bijvoorbeeld Lodge, welke al zeer grondig geseasoned bij je komt en die je zo kan gaan gebruiken, daar kan hier nauwelijks iets mee mis gaan. Zelfs eenvoudiger dan geëmailleerd gietijzer.
Het enige waar ik op hoef te letten is voldoende voorverwarmen. Vaak zeker 5 minuten op laag-midden temperatuur, daarna nog enkele minuten op de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
RVS is inderdaad iets minder vergevingsgezind, al doe ik er bijna alles in inclusief eieren en zéker pannenkoeken.
Het enige wat me niet lukt is een pannenkoek met spek of salami waarbij ik de vleeswaren alvast in de pan bak. Dat koekt onherroepelijk vast maar dat heeft meer te maken met de hoeveelheid suiker die men tegenwoordig in de vleeswaren stopt dan de RVS. Je spul halen bij een goede slager helpt, maar het blijft behelpen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Gonadan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:05:
RVS is inderdaad iets minder vergevingsgezind, al doe ik er bijna alles in inclusief eieren en zéker pannenkoeken.
Het enige wat me niet lukt is een pannenkoek met spek of salami waarbij ik de vleeswaren alvast in de pan bak. Dat koekt onherroepelijk vast maar dat heeft meer te maken met de hoeveelheid suiker die men tegenwoordig in de vleeswaren stopt dan de RVS. Je spul halen bij een goede slager helpt, maar het blijft behelpen.
Dit herken ik. Wij doen alles in IKEA (Sensuell) RVS pan, gaat prima. Behalve pannenkoeken met spek: dit gaat op zich goed, pannenkoek is lekker, maar er bakt bij elke pannenkoek wat spek resten vast. Na een aantal pannenkoeken wordt het lastig om nog goed te bakken.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Voordeel van RVS is dat je ook gewoon een RVS spatel kunt gebruiken, en dat werkt voor dat soort dingen weer zevenentachtig keer lekkerder dan zo'n siliconen onding.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:06
Net Demeyere lage sauteuse (hapjespan) ontvangen in 24cm. Hier ook grote RVS fan.
We hebben nu 9 potten en pannen in verschillende maten van 12cm mini sauspotje tot de 28cm koekenpan en teppanyaki plaat (meer bepaald haverpannenkoeken plaat). Slechts 1 is geen RVS: koekenpan in 24cm voor omeletjes. Ook nog 1 Creuset in gietijzer voor slowcooken en stoof dingen.

Heb je nog tips voor RVS spatels? We hebben nu de siliconen van WMF die redelijk dun en stijf is, maar ik denk dat metaal inderdaad wel fijner zou zijn. Laatst bij Hanos aan het kijken nog naar opties, maar niks dat er echt uit sprong.

[ Voor 4% gewijzigd door cedrix5 op 23-05-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@cedrix5 Je zou eens bij Dille en Kamille kunnen kijken, die hebben goed RVS materiaal dat stevig is en betaalbaar, tenminste laatst daar een schuimspaan gekocht en die is top, dan geldt het voor hun spatels wellicht ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
cedrix5 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:46:.

Heb je nog tips voor RVS spatels? We hebben nu de siliconen van WMF die redelijk dun en stijf is, maar ik denk dat metaal inderdaad wel fijner zou zijn. Laatst bij Hanos aan het kijken nog naar opties, maar niks dat er echt uit sprong.
Hout is ook nog een optie. Ik heb volgens mij bij de Blokker (of Hema) een aantal el cheapo houten spatels gekocht, die waren makkelijk scherp te maken met schuurpapiertje (en het handvat juist minder scherp). Daarna in de olie gezet, en dat werkt ook als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 14:48
franssie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:15:
@cedrix5 Je zou eens bij Dille en Kamille kunnen kijken, die hebben goed RVS materiaal dat stevig is en betaalbaar, tenminste laatst daar een schuimspaan gekocht en die is top, dan geldt het voor hun spatels wellicht ook.
Dank voor de tip, ze hebben daar ook gebogen houten spatels. Die zie ik niet vaak. Ik ben ook niet zo'n fan van siliconen of nylon op staal (RVS, plaatstaal of gietijzer), maar ook metaal op metaal vind ik niet altijd even fijn en mijn vrouw vindt metaal op metaal verschrikkelijk.
Houten spatels met een knik had ik nog niet eerder gezien, maar moet ze misschien maar eens uitproberen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@dextertje Ze gaan niet eeuwig mee (ik zit aan #3) maar deze zijn fantastisch

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Dank voor de tip!
Ik hou wel van olijfhout, alleen nadeel is dat ze eigenlijk niet in de vaatwasser kunnen. Dat geldt natuurlijk in principe voor alle houten spatels, maar "gewone" doen we wel gewoon in de vaatwasser.
Ik was echter mijn olijfhouten pollepels met de hand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ahja, zolang je niet gevoelig bent voor de vaatwasser-smaak en geur dan kan dat natuurlijk. :P
Messen en spatels gewoon lekker met de hand doen joh...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Keukenmessen sowieso met de hand, inderdaad (ik snij het liefste met Japanse messen, dus dan weet je het wel...)
Koekenpannen en sauteuses doe ik meestal ook met de hand, plaatstaal en gietijzer natuurlijk altijd met de hand, maar RVS ook meestal.
Maar spatels/pollepels.. alleen de olijfhouten met de hand. De cheapo houten vervangen we t.z.t. wel en de metalen en siliconen/nylon spatels kunnen wel tegen de vaatwasser.

Ik weet niet precies wat je met vaatwasser-smaak en -geur bedoelt, dus ik zal wel niet zo gevoelig daarvoor zijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Hout is poreus, dat loopt lekker vol met whatever in de vaatwasser los komt. En helemaal eruit lukt nooit. ;)

Houd er wel rekening mee dat de spatels met boog meestal gelast zijn op de steel en dus niet uit één stuk gesneden zijn. Zo'n lijmpuntje is natuurlijk nog iets minder vaatwasserbestendig...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Ik heb soortgelijke van bamboe, gaan zeker al 10 jaar mee, maar olijvenhout vind ik altijd wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boompje
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-01 19:58
Ik heb net m'n nieuwe Lodge ontvangen en zie dat er een putje in zit. Gaat die vanzelf "vol lopen" door gebruik of kan ik 'm maar beter terug sturen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXpH6ZHxJyOxPXHWRHps6z_RhlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVBJoXvzwzsr2jjIr4VN6XVj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dat is imho een niet acceptabel defect/gietfout.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boompje
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-01 19:58
Raymond P schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:25:
Dat is imho een niet acceptabel defect/gietfout.
Ok, bedankt. Dan gaat 'ie terug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
cedrix5 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:46:
Net Demeyere lage sauteuse (hapjespan) ontvangen in 24cm. Hier ook grote RVS fan.
We hebben nu 9 potten en pannen in verschillende maten van 12cm mini sauspotje tot de 28cm koekenpan en teppanyaki plaat (meer bepaald haverpannenkoeken plaat). Slechts 1 is geen RVS: koekenpan in 24cm voor omeletjes. Ook nog 1 Creuset in gietijzer voor slowcooken en stoof dingen.

Brabantia. Ziet er netjes uit en werkt fijn. Heb er ook de nylon variant van in groot en klein.
Hout vind ik eerder een vervanger van nylon dan van rvs, rvs neem je juist omdat het zo dun en hard is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
https://www.fonq.nl/produ...gujtX4XgorjEaAmdoEALw_wcB

Deze mooie set heb ik 4 maanden geleden gekocht. Helaas is bij alle pannen de witte laag aan het loslaten. We doen alles met houten lepels maar helaas.

Ben nu opzoek naar een soort gelijke set maar met een betere kwaliteit. Heeft iemand een suggestie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 22:16
Wackmack schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:53:

Ben nu opzoek naar een soort gelijke set maar met een betere kwaliteit. Heeft iemand een suggestie?
Ik zou zeggen: eerst ff garantie claimen. 4mnd is wel heel kort voor pannen met deze prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Deze mooie set heb ik 4 maanden geleden gekocht. Helaas is bij alle pannen de witte laag aan het loslaten. We doen alles met houten lepels maar helaas.

Heb je geen factuur?
Zou ze terugsturen en aankoopbedrag terug eisen.

En dan een fatsoenlijke set (geen Greenpan) terug kopen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Raymond schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:57:
[...]

Ik zou zeggen: eerst ff garantie claimen. 4mnd is wel heel kort voor pannen met deze prijs.
Goeie! Ja zeker, gekocht via Fonq dus morgen direct even doen. Daarna opzoek naar een goede mooie set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Dennis1812 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Heb je geen factuur?
Zou ze terugsturen en aankoopbedrag terug eisen.

En dan een fatsoenlijke set (geen Greenpan) terug kopen.
Goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 16:28

Ik lees in de naam van deze set dat het een reserve pannenset betreft. Je mag deze dan ook alleen gebruiken als je primaire set even niet beschikbaar is. Wellicht te vaak gebruikt? :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Schweino schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:24:
[...]

Ik lees in de naam van deze set dat het een reserve pannenset betreft. Je mag deze dan ook alleen gebruiken als je primaire set even niet beschikbaar is. Wellicht te vaak gebruikt? :+ ;)
Scherp gelezen maar dit was 2e hands aangeboden, vandaaar. Alleen de doos was niet nieuw, alle pannen natuurlijk wel. Net alles ingediend, ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:21:
Hout is poreus, dat loopt lekker vol met whatever in de vaatwasser los komt. En helemaal eruit lukt nooit. ;)

Houd er wel rekening mee dat de spatels met boog meestal gelast zijn op de steel en dus niet uit één stuk gesneden zijn. Zo'n lijmpuntje is natuurlijk nog iets minder vaatwasserbestendig...
Ik gebruik zelf een mooi alternatief voor hout: houtpulp, van het merk Epicurean. Als snijplank te hard maar voor spatels wel prima. Kan ook in non-stick rommel worden gebruikt als je er niet te gekke dingen mee doet. Maar het grootste voordeel is dat het in de vaatwasser kan en dus niet poreus is. Hout vind ik onhygiënisch in dat opzicht, alhoewel RVS ook niet zo non poreus als glas is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jhr27 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:55:
[...]

Ik gebruik zelf een mooi alternatief voor hout: houtpulp, van het merk Epicurean. Als snijplank te hard maar voor spatels wel prima. Kan ook in non-stick rommel worden gebruikt als je er niet te gekke dingen mee doet. Maar het grootste voordeel is dat het in de vaatwasser kan en dus niet poreus is. Hout vind ik onhygiënisch in dat opzicht, alhoewel RVS ook niet zo non poreus als glas is.
Persoonlijk gooi ik mijn houten spatels al jaren in de vaatwas. Gaat altijd goed.
Zijn simpele van de appie/blokker. Na een jaar of 3 breken ze een keer. Soms na 5.
Dan koop je nieuwe a 2/3 euro.
Klaar..

Daar ga ik echt die moeite niet voor doen.
Messen en pannen afwassen vind ik wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
jhr27 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:55:
[...]

Dat is imho gewoon plastic. ;) Niets mis mee natuurlijk.

@Wackmack Succes, dikke kans dat er gesteld gaat worden dat het door verkeerd gebruik komt. Ik zou het wel interessant vinden om een foto te zien van de pan(nen).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dennis1812 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 00:02:
[...]

Persoonlijk gooi ik mijn houten spatels al jaren in de vaatwas. Gaat altijd goed.
Zijn simpele van de appie/blokker. Na een jaar of 3 breken ze een keer. Soms na 5.
Klaar..

Ik doe dat met pollepels, maar daar heb ik er een handje vol van en die gaan al tientallen jaren mee. Kan je ook weinig mee fout doen volgens mij. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier inmiddels ook volledig van de anti-aanbakpannen af.

Drie koekenpannen van Demeyere en een stel Le Creuset pannen (2x stoofpan, 1x hapjespan, 1x pannekoekenpan en 1x poffertjespan).

Nu heb ik het meeste aardig onder controle, maar nog twee uitdagingen.

- Los ei bakken gaat op zich helemaal prima. Echter; zodra ik een ei wil bakken met wat vlees en groenten erin gaat dit mis zodra ik het ei erbij doe. Dan bakt het meestal wel ineens aan. Meer olie lijkt niet direct te helpen.
- De pannekoeken en poffertjespan worden snel vet/plakkerig. Nu is dat voor de eerste wel te regelen door een uurtje in de oven, wat de meest gevonden oplossing is. De poffertjespan daarentegen heeft een houten handvat. Hoe krijgen we die plakkerige zooi er vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Welk materiaal? Wat doe je precies in die oven dan? Je kunt een pan toch gewoon wassen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:10:
Welk materiaal? Wat doe je precies in die oven dan? Je kunt een pan toch gewoon wassen?
Het ei met toevoegingen bak ik in RVS. Zoals gezegd; een los gebakken ei gaat prima. Bak ik eerst wat spek en/of champignons, gaat het mis.

De pannekoekenskillet in de oven om de plakkerige zooi eraf te krijgen. Dat was je er niet af.
Deze kan wel in de oven op 250, en dan plakt ie niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE3qjXQvwpWCGRnN-7z-3aCsCHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MLoquUNVDb1hmfg564IqZnXA.png?f=fotoalbum_large

MEt deze wordt het een ander verhaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Gstm97nzUU2c_6Lh3Bv8Igy3c4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HbR3IUccoJjpM1J8m0jSqc1C.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 28-05-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MikeyMan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:19:
[...]

Het ei met toevoegingen bak ik in RVS. Zoals gezegd; een los gebakken ei gaat prima. Bak ik eerst wat spek en/of champignons, gaat het mis.

De pannekoekenskillet in de oven om de plakkerige zooi eraf te krijgen. Dat was je er niet af.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat een Lodge pannenkoekenpan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjamo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Is dat een Lodge pannenkoekenpan?
Nee, le Creuset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Ah ok, daar heb ik geen ervaring mee. Kleverig wordt het hier eigenlijk alleen wanneer ik het vet te heet laat worden. Kan zoiets aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjamo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Ah ok, daar heb ik geen ervaring mee. Kleverig wordt het hier eigenlijk alleen wanneer ik het vet te heet laat worden. Kan zoiets aan de hand zijn?
Te heet/teveel olie... Grootste uitdaging is de zut er weer af te krijgen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Laat me raden, olijfolie op de te hete opstaande rand. Dat wordt boenen of die kruidvat ovenreiniger. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:19:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoezo was je dat er niet af? Heet water wast in principe alle vet er gewoon af, tenzij je bepaalde vetstoffen gebruikt die flink aankoeken.
Voor pannenkoeken of poffers gebruik je wat mij betreft gewoon boter. Is het lekkerst en schoonmaken zo gedaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 00:02:
[...]

Klaar..

Ik gebruik af en toe ook een houten pollepel en doe die dan ook in de vaatwasser. Maar wetende dat al het vieze vaatwater erin blijft geeft me geen goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:45:
[...]

@Wackmack Succes, dikke kans dat er gesteld gaat worden dat het door verkeerd gebruik komt. Ik zou het wel interessant vinden om een foto te zien van de pan(nen).
Waarom zie je houtpulp/papiervezel aan als plastic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
jhr27 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Waarom zie je houtpulp/papiervezel aan als plastic?
Vezel doordrenkt met een fenolhars onder hoge druk in vorm geperst. Zo'n hars is een polymeer, en als die kunstmatig is dan is het gewoon een plastic.
Dat er dan ook hout in zit maakt het natuurlijk ubergroen. :)

fwiw Bakeliet (fenolhars merknaam geperst met houtpulp of asbest) is zo'n beetje de allereerste kunststof/plastic die we hadden.
Epicurean wordt gemaakt van Richlite die een phenolic resin (fenolhars) gebruiken. Als er voor jouw lepel specifiek een natuurlijke hars wordt gebruikt dan is het ietwat twijfelachtig om het eindproduct een plastic te noemen, maar bweh :9.

Niet dat het mij verder dwars zit, als je het een fijn product vindt is dat natuurlijk prima.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jhr27 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:18:
Ik gebruik af en toe ook een houten pollepel en doe die dan ook in de vaatwasser. Maar wetende dat al het vieze vaatwater erin blijft geeft me geen goed gevoel.
Ik maak me daar niet zo'n zorgen over. Hij is al goeddeels verzadigd door gebruik en afspoelen en wordt ook nog eens vooraf nat gemaakt. Misschien als je er aan gaat zuigen dat je nog een gek smaakje zou kunnen proeven, maar ik geloof het allemaal wel. Met ongewassen handen je vaatwasser uitruimen is al minder hygiënisch. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Vezel doordrenkt met een fenolhars onder hoge druk in vorm geperst. Zo'n hars is een polymeer, en als die kunstmatig is dan is het gewoon een plastic.
Dat er dan ook hout in zit maakt het natuurlijk ubergroen. :)

fwiw Bakeliet (fenolhars merknaam geperst met houtpulp of asbest) is zo'n beetje de allereerste kunststof/plastic die we hadden.
Epicurean wordt gemaakt van Richlite die een phenolic resin (fenolhars) gebruiken. Als er voor jouw lepel specifiek een natuurlijke hars wordt gebruikt dan is het ietwat twijfelachtig om het eindproduct een plastic te noemen, maar bweh :9.

Niet dat het mij verder dwars zit, als je het een fijn product vindt is dat natuurlijk prima.
Interessant om te lezen dit. Er is ook eigenlijk geen perfect materiaal dan voor mij. Maar ik lees ook dit bij een andere site:
While Epicurean is generally non-toxic, ensure it is Greenguard-certified. These boards are made from a paper composite with formaldehyde resin. Richlite, a company behind Epicurean, follows a production process that destroys 99.9-100% of VOCs, with formaldehyde emissions well below EPA standards. They’re also NSF and FSC-certified for safety and sustainability. Other companies, however, may not be. So always check for Greenguard certifications to ensure safety.

Blijft sowieso verdacht dat ze niet op hun eigen site melden wat voor type hars ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
[...]

Zal morgen fotos maken maar wat je ziet. De buitenkant is mooi groen en de binnenkant was wit. Dat wordt nu langzaam ijzer/rvs. Iedere week is het erger. Staan veel negatieve reviews op de site die hetzelfde ervaren dus ben benieuwd.

Check!

[ Voor 14% gewijzigd door Wackmack op 29-05-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik heb nieuwe pannen nodig, na ja heb..
Gebruik nu 10 jaar oude Tefal pannen en ja die zijn best beschadigd over de jaren.

Nu bij de bol 1+1 gratis (oftewel gewoon 50% korting op beide), prima deal natuurlijk en er zitten DeMeyere pannen bij.
Specifiek deze leek me wel wat de Demeyere Alu Cosi 3, zit ook een RVS wok bij de selectie maar ik heb al een RVS wok en die is goed (duits merk WM-nogwat)
Heb gezocht op deze alu pannen van DeMeyere maar kon niets vinden, wel 2 vraagjes over een andere.
Gaat dus om https://www.bol.com/nl/nl...fe-vrij/9300000089240667/ en vroeg me af of ik hier vrolijk van word, van de prijs iig wel.

Heb niet specifiek budget voor de carbon of andere waar ik de volle mep voor betaal en tefal hoeft voor mij ook niet speciaal.

Koekenpan - Ceraforce - 30 cm - PTFE-vrij

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
[...]

Niet verwacht maar krijg direct het hele bedrag terug gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Bad Brains schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:40:
Ik heb nieuwe pannen nodig, na ja heb..
Gebruik nu 10 jaar oude Tefal pannen en ja die zijn best beschadigd over de jaren.

Nu bij de bol 1+1 gratis (oftewel gewoon 50% korting op beide), prima deal natuurlijk en er zitten DeMeyere pannen bij.
Specifiek deze leek me wel wat de Demeyere Alu Cosi 3, zit ook een RVS wok bij de selectie maar ik heb al een RVS wok en die is goed (duits merk WM-nogwat)
Heb gezocht op deze alu pannen van DeMeyere maar kon niets vinden, wel 2 vraagjes over een andere.
Gaat dus om https://www.bol.com/nl/nl...fe-vrij/9300000089240667/ en vroeg me af of ik hier vrolijk van word, van de prijs iig wel.

Heb niet specifiek budget voor de carbon of andere waar ik de volle mep voor betaal en tefal hoeft voor mij ook niet speciaal.

Demeyere staat bekend om haar fantastische RVS pannen. Deze pannen in de link zijn eigenlijk dezelfde pannen als van Tefal, met als verschil dat de antiaanbaklaag niet van Teflon/PTFE is maar keramisch. Die keramische antiaanbaklaag is weliswaar beter voor het milieu (afhankelijk ook van het materiaal), maar de laag slijt nog steeds hard, en uiteindelijk lekt er als het ware aluminium in je eten. Ook is de laag minder goed dan een Teflon laag, mocht je dat belangrijk vinden.
Als je zo'n pan af en toe gebruikt voor iets lastigs zoals een omelet of vis is het prima. Maar prijsgezien is het niet bijzonder. Bij een antikleefpan kun je het beste de goedkoopste halen, ze gaan toch niet lang mee.
Voor dagelijks gebruik zou ik wat anders zoeken zoals RVS, plaatstaal of gietijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Wackmack schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:08:
[...]

Niet verwacht maar krijg direct het hele bedrag terug gestort.
Da's mooi! Ben wel nog steeds benieuwd naar je fotootjes. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Bad Brains schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:40:

Het is weliswaar PTFE-vrij, maar deze anti-aanbaklagen slijten ook. Zie Wackmack in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
dextertje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:00:
[...]

Da's mooi! Ben wel nog steeds benieuwd naar je fotootjes. ;)
Zal morgen foto's maken en nu begint de zoektocht naar een nieuwe set. Denk twee goede hapjes pan, pan om pasta of groente te koken, sauspan en dan ben je er wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Hierbij de fotos, spreken voor zich.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hkgd3hkbTrSj06wIIxIWg2w1eY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJedxNUO9dBQpYFb4BCEuCPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO_0tuVLHey1Vsq3tJURfXd5qxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WC0lXltvmmukNhBhdmsiG9h7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnjnceI_iahrIE5kaR_rVRsZVcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTj1OE5kxg3mSByFNrd3HwPN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBPRsI_sBA9XHKaa33Gr2PYQb1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giv52bhdOyXpM3lpZsaF4yWg.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.fonq.nl/produ...annenset-6-delig/1146757/

Dit lijkt mij een mooi alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Je durft het nog steeds aan ...een keramische anti aanbak laag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvvSSEVGkSs15t-obV1hv_PPCas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mwcVlvW0nWdSvK1xdWl2z2bC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De kookpannen daarvan zijn prima.
Maar laat die koekenpannen staan en ga voor rvs of plaatstaal of gietijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik laat die Demeyere Alu pannen maar gaan, beste is om een goeie nu te halen en dan later een ander. (y)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
duvekot schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:05:
[...]

Je durft het nog steeds aan ...een keramische anti aanbak laag?

[Afbeelding]
Goede, inderdaad even kijken voor andere pannen, dankje.
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:06:
RVS moeten wij hebben ja, kijk wel even voor een losse set koekenpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wackmack schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:07:
[...]

Goede, inderdaad even kijken voor andere pannen, dankje.

[...]

RVS moeten wij hebben ja, kijk wel even voor een losse set koekenpannen.
Ikea is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:06:
Wat is het nu van een antiaanbaklaag in een kookpan? Om te voorkomen dat het water blijft plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jhr27 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:10:
[...]

Wat is het nu van een antiaanbaklaag in een kookpan? Om te voorkomen dat het water blijft plakken?
Die kookpannen van BK conical zijn gewoon puur RVS? Zit geen laag in.

Enkel een cool greepje wat zogenaamd koud blijft en een BK design.

Ik heb ook een BK set. Iets ander model maar zijn gewoon prima fijne pannen.

RVS is volgens mij ook het meest gebruikte materiaal voor kookpannen.
Koper zie je heel soms wel eens. Verder kan ik mij weinig indenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Die kookpannen van BK conical zijn gewoon puur RVS? Zit geen laag in.

Enkel een cool greepje wat zogenaamd koud blijft en een BK design.

Ik heb ook een BK set. Iets ander model maar zijn gewoon prima fijne pannen.

RVS is volgens mij ook het meest gebruikte materiaal voor kookpannen.
Koper zie je heel soms wel eens. Verder kan ik mij weinig indenken.
Oh sorry ik dacht dat die hele set keramisch was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Wow. Die pannen zijn goed f*cked.

Heb ooit zo'n witte laag gehad van Lidl ofzo en die was ook in notime gaar maar dit is gewoon kapot.

Enig idee of vaatwasser of tools een rol gespeeld kunnen hebben?
https://www.fonq.nl/produ...annenset-6-delig/1146757/

Dit lijkt mij een mooi alternatief.
BK is meestal prima.

Ik zou de kookpannen en koekenpannen niet per se in dezelfde set kopen.

Ik doe al een eeuwigheid met mijn BK kookpannen. De greenchef koekenpannen, hapjespannen en steelpannetje gaan ook al weer een tijd mee. Alleen de grote greenchef en greenpan koekenpan worden minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:27:
[...]

<>
Ik zou de kookpannen en koekenpannen niet per se in dezelfde set kopen.
<>
Dit dus, het zijn in gebruik echt verschillende pannen. Die complete sets lijken leuk maar dat is het dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
franssie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Dit dus, het zijn in gebruik echt verschillende pannen. Die complete sets lijken leuk maar dat is het dan ook.
Dat heb ik gemerkt en zelfs de pasta pan he, hoe krijg je zo snel zo'n bodem.
Ga inderdaad een aparte set kopen. Nu even kijken naar mooie RVS pannen om mee te bakken en wat pannen voor groente/pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Waarschijnlijk gebeurt door de inductiepit (of vlam) te hoog te zetten, dan krijg je soortgelijke schade.
De randjes doen vermoeden dat je je kookgerei doet aftikken op de rand, die herken ik namelijk wel :P.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1bal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik blijf pannen erg lastig vinden. Tot op heden geen pan kunnen vinden die daadwerkelijk anti aanbak blijft, welke prijs ook.

Ik heb best veel DeBuyer pannen, maar eitje bakken vind ik minder goed werken. Ook omdat je geen tomaten (saus) of andere zure dingen erin moet bakken. En mijn vrouw vindt ze te zwaar..

Kan je eieren bakken in een gietijzeren pan?
Of toch maar gewoon goedkope ikea pannen blijven kopen en elke paar maanden vervangen en nog meer pfas bij het afval gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tr1bal schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:51:
Ik blijf pannen erg lastig vinden. Tot op heden geen pan kunnen vinden die daadwerkelijk anti aanbak blijft, welke prijs ook.

Ik heb best veel DeBuyer pannen, maar eitje bakken vind ik minder goed werken. Ook omdat je geen tomaten (saus) of andere zure dingen erin moet bakken. En mijn vrouw vindt ze te zwaar..

Of toch maar gewoon goedkope ikea pannen blijven kopen en elke paar maanden vervangen en nog meer pfas bij het afval gooien?
Je kunt eieren bakken in elke pan natuurlijk, maar gietijzer is niet makkelijker dan plaatstaal.
Geëmailleerd gietijzer zou wel nog een optie zijn om er ook tomaat in te kunnen doen.

Maar zo glad als teflon ga je het niet krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally

Met een combi van plaatstaal, rvs en een anti-aanbak voor de "lastige" dingen zoals gemarineerd vlees en in jouw geval ook de eitjes kom je een heel eind. Alhoewel je eitjes met de juiste techniek ook in plaatstaal of rvs kunt bakken.

Maar dat jullie anti-aanbak pannen maar een paar maanden meegaan geeft aan dat jullie er heel verkeerd mee omgaan. Twee simpele regels, niet met metaal er in en niet oververhitten. De eerste is kwestie van discipline en als jullie de tweede lastig vinden koop dan een goedkope infrarood thermometer. Weglopen terwijl de pan leeg aan het opwarmen is kan echt niet. Als je goed voor een anti-aanbak pan zorgt gaat deze jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mad Wally schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:41:
[...]
Alhoewel je eitjes met de juiste techniek ook in plaatstaal of rvs kunt bakken.
Ik ervaar een goed ingebrande plaatstalen pan als net zo dummy-proof als anti-aanbak in geval van ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:51
CurlyMo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:49:
[...]

Ik ervaar een goed ingebrande plaatstalen pan als net zo dummy-proof als anti-aanbak in geval van ei.
Ik ook, goed inbranden en na gebruik niet overmatig afwassen (met afwasmiddel). Met 2 druppels olie bak ik nu een mooi eitje die je na 1-2 minuten gewoon kunt rondschuiven in de pan door de pan schuin te houden. Moet zeggen dat ze ook een veel mooier korstje krijgen dan in de oude Tefal anti-aanbak pannen die ik had.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

RVS.
Het is even wennen met RVS. Maar zelfs ondergetekende had het zo door. Pan een minuutje of 3 voorverwarmen op een niet al te hoge stand, dan pas de boter/olie er in en ik kan er prima een eitje in bakken. Vaatwasserproof, hufterproof, tomaten-proof, je kunt er met metaal in, hij kan in de oven, hij kan op gas, inductie, op alles.
En het hoeft tegenwoordig zeker om te proberen geen kapitalen meer te kosten. Zo heeft de IKEA tegenwoordig nieuwe 365+ koekenpannen, de 28cm versie zonder anti-aanbaklaag kost slechts €14,99. Weegt minder dan een kilo.

https://ingka.page.link/NCAbJvPjM89ZwPd38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
CurlyMo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:49:
[...]

Dat is gewoon niet waar. In een tefal pan kun je gewoon zonder vetstof in een koude pan je eitje breken, daarna verhitten en hij glijdt gewoon rond. In een plaatstalen pan moet je pan goed geseasoned zijn, de temperatuur moet goed zijn, voldoende vetstof en de juiste techniek (geduld tot hij loskomt). Best wat voorwaarden en voor de meesten veel te veel gevraagd. Ik denk dat er in mijn (overwegend hoogopgeleide en gezondheidsbewuste) familie en kennissenkring niemand is die daar die daar die moeite voor wil doen.

Edit: jij ervaart, dat is subjectief. Verder klopt mijn verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Mad Wally op 07-06-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mad Wally schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:35:
[...]
In een plaatstalen pan moet je pan goed geseasoned zijn, de temperatuur moet goed zijn, voldoende vetstof en de juiste techniek (geduld tot hij loskomt).
@Raymond P heeft eerder bewezen dat het echt niet zo nauw komt buiten het goed ingebrand zijn van de pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Idiot me kan overal wel een eitje in/op bakken. :+
Het ei (op kamertemperatuur) vanuit een schaaltje/kommetje rustig de pan in laten glijden is het halve werk, vooral als je zo min mogelijk vetstof wilt gebruiken.
Lukt het bakken van een ei niet dan is het imho een skill issue. Natuurlijk weegt de pan, vetstof, stand van de maan en de spatel mee maar als je het onder de knie hebt dat zijn dat maar hele kleine factoren.

Er gaan hier ook wel eens plakken of stukjes verse tomaat mee de plaatstalen pan in. Enkel geconcentreerde (en in mindere mate ingeblikte) tomaat ben ik voorzichtig mee.
Een scheut port/wijn/mirin is ook geen probleem. Zurig spul sudderen is wel een ding, dus geen shakshuka van bliktomaat of pasta amatriciana in de plaatstalen koelenpan.

Fwiw: op (kaal) gietijzer kan je dus ook prima eitjes bakken maar is imho niet minder moeilijk, en als het op RVS lukt dan moet een terracotta schaal ook lukken. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:50:
Idiot me kan overal wel een eitje in/op bakken. :+
Het ei (op kamertemperatuur) vanuit een schaaltje/kommetje rustig de pan in laten glijden is het halve werk, vooral als je zo min mogelijk vetstof wilt gebruiken.
Lukt het bakken van een ei niet dan is het imho een skill issue. Natuurlijk weegt de pan, vetstof, stand van de maan en de spatel mee maar als je het onder de knie hebt dat zijn dat maar hele kleine factoren.

Er gaan hier ook wel eens plakken of stukjes verse tomaat mee de plaatstalen pan in. Enkel geconcentreerde (en in mindere mate ingeblikte) tomaat ben ik voorzichtig mee.
Een scheut port/wijn/mirin is ook geen probleem. Zurig spul sudderen is wel een ding, dus geen shakshuka van bliktomaat of pasta amatriciana in de plaatstalen koelenpan.

Fwiw: op (kaal) gietijzer kan je dus ook prima eitjes bakken maar is imho niet minder moeilijk, en als het op RVS lukt dan moet een terracotta schaal ook lukken. :)
Kamertemperatuur, skills, daar heb je het al. 99% van de mensen pakt een eitje uit de koelkast en heeft geen zin/geduld om te investeren in skills.
Dat het kan wil niet zeggen dat het voor het gros van de mensen opweegt tegen het gemak van teflon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Mad Wally schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Kamertemperatuur, skills, daar heb je het al. 99% van de mensen pakt een eitje uit de koelkast en heeft geen zin/geduld om te investeren in skills.
Dat het kan wil niet zeggen dat het voor het gros van de mensen opweegt tegen het gemak van teflon.
Eens. Mja, de personen die hier posten zijn meestal al wel een stapje verder dan het gros van de mensen.
Zulke basis keukenvaardigheden die niet/nauwelijks opgedaan worden door het gebruik van teflon laagjes direct een gebrek aan skills noemen vind ik wel wat ver gaan, dat leer je immers iedereen wel aan in een uurtje of twee zolang de wil er maar is.
Een gebakken eitje is immers geen tamagoyaki of Franse omelet waar je een half leven aan kan spenderen om meester te worden.

Daarbovenop zijn (naar mijn mening) eitjes uit een teflon gecoate pan veel minder lekker, gemak is niet het eindstation. Ik sta vaak genoeg behoorlijke drempels te nemen in de keuken terwijl ik ook een diepvriespizza in de magnetron kan mikken. :P

fwiw een koelkast ei zonder schil door een kommetje laten walsen verlaagt de delta ook al behoorlijk, met kennis en gebrek aan skills kan je best een eind komen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Eens. Mja, de personen die hier posten zijn meestal al wel een stapje verder dan het gros van de mensen.
Zulke basis keukenvaardigheden die niet/nauwelijks opgedaan worden door het gebruik van teflon laagjes direct een gebrek aan skills noemen vind ik wel wat ver gaan, dat leer je immers iedereen wel aan in een uurtje of twee zolang de wil er maar is.
Een gebakken eitje is immers geen tamagoyaki of Franse omelet waar je een half leven aan kan spenderen om meester te worden.

Daarbovenop zijn (naar mijn mening) eitjes uit een teflon gecoate pan veel minder lekker, gemak is niet het eindstation. Ik sta vaak genoeg behoorlijke drempels te nemen in de keuken terwijl ik ook een diepvriespizza in de magnetron kan mikken. :P

fwiw een koelkast ei zonder schil door een kommetje laten walsen verlaagt de delta ook al behoorlijk, met kennis en gebrek aan skills kan je best een eind komen.
Helemaal mee eens, maar ik denk dat de mensen die de moeite nemen om op dit forum te kijken niet representatief zijn voor de gemiddelde voedselbereider thuis. Meer dan een simpele agv is dan vaak al een uitdaging.
En met gebrek aan skills een goed resultaat bereiken lukt alleen als er moeite voor wordt gedaan dan volgen de skills vanzelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Even iets meer on topic, ik zoek een vervanging voor onze huidige kookpannenset.

Eisen zijn:
- 4-5 delig (steelpan en kookpannen oplopend tot ca 22 cm)
- Goede capsulebodem
- Glazen deksels
- Metalen grepen
- Vaatwasserbestendig
- Strak design

Ik heb gekeken naar Demeyere, maar daar heeft alleen de Diverto 3 serie glazen deksels en van deze serie vind ik de bevestiging van de grepen aan de pan niet mooi https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware

Zwilling heeft veel meer keuze maar deze krijgen slechte reviews. Met name het ontstaan van roestvlekken is een veelgehoorde klacht. https://www.zwilling.com/...es&prefv1=Glazen%20deksel

Ikea vind ik niet mooi https://www.ikea.com/nl/nl/cat/pannensets-31774/

BK is het ook niet echt.

Iemand goede ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Aanvulling:

Geen knop op de deksel maar een hendel/oog/lus of hoe dat ook heet, in ieder geval moet je het met een vork van de pan kunnen tillen als je even geen pannenlap oid bij de hand hebt.

Geen triply (heb ik nu) want niet nodig bij kookpannen, is zwaarder en kookt eerder over.

Fissler en Berghoff vind ik niet mooi

Verder vind ik de Cristel Strate Fixed wel mooi. Voldoet aal alle eisen maar ik zie geen reviews en ik weet niet of de neerklapbare deksel greep in de praktijk handig is. Bergt wel heel compact op https://www.kookwinkel.nl...t/?q=cristel+strate+fixed

[ Voor 11% gewijzigd door Mad Wally op 07-06-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Weet dat je schrijft dat BK niks is? Maar dit tikt alle boxen af?

Is er een specifieke reden dat je geen BK wenst?
Na 10 jaar zien ze er bij mij nog als volledig nieuw uit. Ondanks dagelijks vaatwasser en intensief gebruik. (Dagelijks dus)
Ik heb een iets andere BK set. Maar vergelijkbaar wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 07-06-2024 20:41 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 84 Laatste