Dan weet ik in ieder geval dat lijnzaadolie niet per definitie ongeschikt is.Mad Wally schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:30:
[...]
Ik heb een tijdje terug een gietijzeren skillet opnieuw onder handen genomen omdat de oorspronkelijke laag begon te bladeren.
Zoals eerder aangehaald in dit topic heb ik de bodem geschuurd (niet helemaal glad, maar de hoogste oneffenheden er af) en daarna een aantal keren met lijnzaadolie in de oven geseasoned. Ik merkte wel dat het lage rookpunt wat hier vaak wordt genoemd niet overeenkwam met mijn ervaring. Bij ik meen 150 graden gebeurde er weinig dus uiteindelijk gewoon naar 250 graden gegaan.
Van de week een paar eitjes gebakken in deze pan en dat ging prima. Met de IR thermometer naar 180 graden, een klontje ghee er in en even later twee prachtige gebakken eitjes
Ik weet het niet. Er zitten 3 lagen uit de oven overheen waarvan de eerste wat dikker. Die kwam er overigens mooi egaal uit zonder plakken. Daarna nog tweemaal op het vuur gedaan. Hele dunne laagjes. Pan voelt nog steeds mooi glad aan. Ik weet niet, en dat was dus mijn vraag, of ik meer laagjes aan moet brengen of voor een ander inbakmedium moet gaan.Raymond P schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:50:
Dat was dan geen ongeraffineerde lijnzaadolie.
@woutur Is je laagje wel volledig droog gebakken? Gietijzer heeft een poreuzer oppervlak, dat moet ook helemaal 'vol' zitten.
Edit:
Nu eens een eitje gebakken met de ir thermometer erbij. Pan op 180 graden, half half rijstolie en roomboter. Nu ging het perfect. Misschien toch kookkunsten ipv seasoning. Andere pan is blijkbaar meer vergevingsgezind.
[ Voor 6% gewijzigd door woutur op 05-05-2024 15:40 ]
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.