Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06 20:24
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:41:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Weet dat je schrijft dat BK niks is? Maar dit tikt alle boxen af?

Is er een specifieke reden dat je geen BK wenst?
Na 10 jaar zien ze er bij mij nog als volledig nieuw uit. Ondanks dagelijks vaatwasser en intensief gebruik. (Dagelijks dus)
Ik heb een iets andere BK set. Maar vergelijkbaar wel.
Ja die had ik gezien, net als deze https://www.blokker.nl/bk...BEgJKsPD_BwE&gclsrc=aw.ds maar beide niet mijn smaak.

Nu wel iets besteld, set kookpannen (geen koekenpannen) van Kuhn Rikon https://www.meesterslijpe...earch=Kuhn%20%20rvs%20pan

En een Silver 7 sauspan van Demeyere https://www.meesterslijpe...%20demeyere%20silver%2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mad Wally schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:35:
Dat is gewoon niet waar. In een tefal pan kun je gewoon zonder vetstof in een koude pan je eitje breken, daarna verhitten en hij glijdt gewoon rond. In een plaatstalen pan moet je pan goed geseasoned zijn, de temperatuur moet goed zijn, voldoende vetstof en de juiste techniek (geduld tot hij loskomt). Best wat voorwaarden en voor de meesten veel te veel gevraagd. Ik denk dat er in mijn (overwegend hoogopgeleide en gezondheidsbewuste) familie en kennissenkring niemand is die daar die daar die moeite voor wil doen.

Edit: jij ervaart, dat is subjectief. Verder klopt mijn verhaal.
En dan heb je nog smaak. Een eitje wat zo fijn op een Tefal pan glijdt vind ik eigenlijk niet echt lekker. Het wordt hard, taai en saai. Dan liever in een 'moeilijkere' pan met boter o.i.d.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 15:43

woutur

Klauwtjes uit!

Vanavond voor de derde keer een pan pizza gemaakt in mijn Koningsdag find (gietijzer 25cm) van 1.5 euro. Man man wat een genot. Ik vind het extra leuk omdat er voorbereiding van het deeg aan vast zit (paar dagen vantevoren maken en laten rijzen) en het resultaat zo lekker is.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
woutur schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:18:
Vanavond voor de derde keer een pan pizza gemaakt in mijn Koningsdag find (gietijzer 25cm) van 1.5 euro. Man man wat een genot. Ik vind het extra leuk omdat er voorbereiding van het deeg aan vast zit (paar dagen vantevoren maken en laten rijzen) en het resultaat zo lekker is.
Schuif je de koude pan met deeg zo de oven in of eerst opwarmen op het fornuis? Als ik de pan niet opwarm dan kleurt de bodem helemaal niet.
De eerste keer heb ik na het bakken in de oven de bodem nog gebakken op de kookplaat.
Het lijkt niet mogelijk om in die korte baktijd voldoende hitte in het gietijzer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 01:44
Mad Wally schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Schuif je de koude pan met deeg zo de oven in of eerst opwarmen op het fornuis? Als ik de pan niet opwarm dan kleurt de bodem helemaal niet.
De eerste keer heb ik na het bakken in de oven de bodem nog gebakken op de kookplaat.
Het lijkt niet mogelijk om in die korte baktijd voldoende hitte in het gietijzer te krijgen.
Waarom verwarm je de lege pan niet in de oven tijdens het voorverwarmen van de oven? Scheelt weer energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
Schweino schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:54:
[...]

Waarom verwarm je de lege pan niet in de oven tijdens het voorverwarmen van de oven? Scheelt weer energie.
Het staat er niet bij, maar toevallig weet ik dat dit een recept betreft waarbij je het deeg overnacht in de pan laat rijzen. Als je gaat klooien met het deeg zakt het in.

Edit: Deze https://www.kingarthurbak...y-cheesy-pan-pizza-recipe

[ Voor 9% gewijzigd door Mad Wally op 09-06-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Schweino schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:54:
Dat scheelt weinig, de energie die in de pan gaat zitten kan niet in de oven zelf zitten dus het voorverwarmen van de combinatie duurt dan langer.
Tenzij je toch langer verwarmt dan nodig is dan is de pan erin wel makkelijker en sneller, maar dan gaat het niet om energiebesparing. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:27
[...]

Wat vind jij het voordeel van het maken van een pizza in een pan, als je het niet eerst bakt op de kookplaat? Kan je dan niet beter een voorverwarmde metalen (gietijzer of plaatstaal) of stenen pizza plaat gebruiken in de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:56

ViezeVis

Sample Text

Wellicht kan iemand mij eens adviseren over het volgende. Wij hebben een aantal verschillende soorten pannen die we nu ongeveer 1,5 jr op gas hebben gebruikt. De bodem is volledig vlak en nog magnetisch dus we zouden deze in principe gewoon weer op inductie kunnen gebruiken. Ik las online dat dit veelal gewoon kan (dus van gas > inductie). Kan iemand hier ook die ervaring bevestigen? Wij hebben een Masterchef wokpan en kleine koekenpan en een Tefal Healthy Chef koekenpan.

Sowieso overwegen we om onze koekenpannen/wokpan te vervangen omdat de anti aanbaklaag aan de randen bovenop al losspringt. Ik vind die lagen sowieso al geen fijn idee en heb dan liever keramisch of rvs. Alleen; koken met een rvs-pan lijkt mij bijzonder ingewikkeld omdat je daar de pan m.i. toch flink voor in de olie moet zetten om maar te voorkomen dat het niet aanbakt. Enige voordeel wat ik nu zie t.o.v. keramische pannen is dat je geen laag hebt wat kapot kan gaan en het in de vaatwasser kan. Maar het handvat wordt ook heet bij een rvs-pan. En de aanschaf is een stuk duurder (m.u.v. een pan an de IKEA vb, maar daar zie ik alleen een 28cm koekenpan).

Ik kwam zelf 2 sets tegen:
1 van GreenPan
En 1 van Tefal Renew

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
ViezeVis schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:02:
Wellicht kan iemand mij eens adviseren over het volgende. Wij hebben een aantal verschillende soorten pannen die we nu ongeveer 1,5 jr op gas hebben gebruikt. De bodem is volledig vlak en nog magnetisch dus we zouden deze in principe gewoon weer op inductie kunnen gebruiken. Ik las online dat dit veelal gewoon kan (dus van gas > inductie). Kan iemand hier ook die ervaring bevestigen? Wij hebben een Masterchef wokpan en kleine koekenpan en een Tefal Healthy Chef koekenpan.

Sowieso overwegen we om onze koekenpannen/wokpan te vervangen omdat de anti aanbaklaag aan de randen bovenop al losspringt. Ik vind die lagen sowieso al geen fijn idee en heb dan liever keramisch of rvs. Alleen; koken met een rvs-pan lijkt mij bijzonder ingewikkeld omdat je daar de pan m.i. toch flink voor in de olie moet zetten om maar te voorkomen dat het niet aanbakt. Enige voordeel wat ik nu zie t.o.v. keramische pannen is dat je geen laag hebt wat kapot kan gaan en het in de vaatwasser kan. Maar het handvat wordt ook heet bij een rvs-pan. En de aanschaf is een stuk duurder (m.u.v. een pan an de IKEA vb, maar daar zie ik alleen een 28cm koekenpan).

Ik kwam zelf 2 sets tegen:
1 van GreenPan
En 1 van Tefal Renew
Pannen kun je na gebruik op gas nog prima gebruiken op inductie (mits magnetisch uiteraard). Als de bodem heel erg is vervormd zijn ze wellicht niet niet heel handig in gebruik, maar gewoon eerst proberen.
Ik heb zelf slechte ervaringen met pannen met keramische anti-aanbaklaag, deze gaan vrij snel alsnog aanbakken. Ook de duurdere pannen zoals Greenpan.
Ik gebruik nu voor de koekenpannen een mix van rvs, gietijzer, plaatstaal en één Tefal anti-aanbak voor de lastige dingen zoals gemarineerd vlees.
Welke pan waarvoor is een kwestie van ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 20:51
ViezeVis schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:02:
. Alleen; koken met een rvs-pan lijkt mij bijzonder ingewikkeld omdat je daar de pan m.i. toch flink voor in de olie moet zetten om maar te voorkomen dat het niet aanbakt. Enige voordeel wat ik nu zie t.o.v. keramische pannen is dat je geen laag hebt wat kapot kan gaan en het in de vaatwasser kan. Maar het handvat wordt ook heet bij een rvs-pan. En de aanschaf is een stuk duurder (m.u.v. een pan an de IKEA vb, maar daar zie ik alleen een 28cm koekenpan)
Haal je nu niet rvs, plaatstaal en gietijzer door elkaar?
Een steel aan een rvs pan wordt niet sneller heet dan aan andere pannen.
Een rvs pan bakt ook niet snel aan. Het vergt maar minimaal meer kunde dan een nieuwe anti-aanbak pan. En is makkelijker in gebruik dan een jaar oude "anti-aanbak"-pan.
Het enige nadeel van rvs is dat ze minder warmte geleiden en opslaan dan gietijzer.
Maar verder werken ze hardstikke goed en zijn ze veel fijner dan antiaanbak pannen, vind ik.

Je kan ze idd van 200 euro vinden (demeyre), maar dat is niet nodig. Er zijn genoeg betaalbare en goede rvs pannen te vinden. Die zijn niet of nauwelijks duurder dan een greenpan.

Als eerste introductie in de wereld van echte pannen is rvs ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Nou dat ben ik niet helemaal met je eens @Raymond , ondanks dat ik zelf groot fan ben en een heel rijtje Demeyere heb. RVS bakt van nature wel sneller aan (wat op zich ook de bedoeling is bij bakken) dan goed ingewerkt plaatstaal of anti aanbak. Daarom heb je vaak iets meer vetstof nodig maar als je het eenmaal onder de knie hebt zijn het heel fijne pannen.

Daarnaast blijft het handvat gewoon koel, zeker bij een goede pan. Juist omdat het wat minder geleidt en dan goed geconstrueerd is.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 09-06-2024 17:32 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012

ViezeVis

Sample Text

Raymond schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:26:
[...]

Haal je nu niet rvs, plaatstaal en gietijzer door elkaar?
Een steel aan een rvs pan wordt niet sneller heet dan aan andere pannen.
Een rvs pan bakt ook niet snel aan. Het vergt maar minimaal meer kunde dan een nieuwe anti-aanbak pan. En is makkelijker in gebruik dan een jaar oude "anti-aanbak"-pan.
Het enige nadeel van rvs is dat ze minder warmte geleiden en opslaan dan gietijzer.
Maar verder werken ze hardstikke goed en zijn ze veel fijner dan antiaanbak pannen, vind ik.

Je kan ze idd van 200 euro vinden (demeyre), maar dat is niet nodig. Er zijn genoeg betaalbare en goede rvs pannen te vinden. Die zijn niet of nauwelijks duurder dan een greenpan.

Als eerste introductie in de wereld van echte pannen is rvs ideaal.
Met goed in de olie zetten bedoelde ik dat je meer boter of olie nodig hebt voor het bakken van een gerecht. Ik vind het zelf makkelijk om zoveel mogelijk dezelfde soort pannen te hebben maar misschien is dat een onmogelijke gedachte.

Heeft iemand tips voor een rvs koekenpannenset? Die bestaat uit iig een wokpan? Was even aan 't kijken bij de IKEA maar daar zie ik dus helaas maar één soort staan. Wellicht is die pan wel een mooie eerste 'proef' pan die niet te duur is.

Ik zie pannen van vb. BK Superior Triply. Wel aardig aan de prijs. Zit je zo al op een goeie 250 euro voor 3 pannen (28, 24 en een wok).

Of een Tefal Virtuoso vb.

[ Voor 12% gewijzigd door ViezeVis op 09-06-2024 17:46 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
ViezeVis schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Met goed in de olie zetten bedoelde ik dat je meer boter of olie nodig hebt voor het bakken van een gerecht. Ik vind het zelf makkelijk om zoveel mogelijk dezelfde soort pannen te hebben maar misschien is dat een onmogelijke gedachte.

Heeft iemand tips voor een rvs koekenpannenset? Die bestaat uit iig een wokpan? Was even aan 't kijken bij de IKEA maar daar zie ik dus helaas maar één soort staan. Wellicht is die pan wel een mooie eerste 'proef' pan die niet te duur is.

Ik zie pannen van vb. BK Superior Triply. Wel aardig aan de prijs. Zit je zo al op een goeie 250 euro voor 3 pannen (28, 24 en een wok).

Of een Tefal Virtuoso vb.
Voor een wok vind ik rvs niet handig, marinades en rijst bakken snel aan. Kies dan beter voor staal zoals DeBuyer, zoiets https://www.knivesandtool...2x4QEoEAQYAiABEgI7y_D_BwE

Of dit voor de grote 32cm https://www.kookexpert.nl...0LVSFsEAQYAiABEgK8CfD_BwE

Ik vind deze uitvoeringen met grote platte bodem beter op inductie dan de klassieke met een hele kleine platte bodem. Met inductie is het lastig om daar voldoende hitte in te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mad Wally op 09-06-2024 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

[...]

Heee, herkenbaar! Daar heb je wel een punt dat ik de volgende keer wil aanpakken. Ik krijg de bodem wel knapperig krokant maar er zit niet heel veel kleur op. Ik wil twee dingen proberen: de korst eerst 10 minuten voorbakken in de oven bijvoorbeeld tijdens het voorverwarmen en dan de kaas, saus en ingrediënten erop doen of de pan eerst een paar minuten op het vuur zetten, zeg een minuut of 4 of 5 want dan is de pan zo rond de 200 graden opgewarmd. Vervolgens gaat de pan dan in de oven. Zo heeft de korst van onderaf een head-start.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:31
woutur schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Heee, herkenbaar! Daar heb je wel een punt dat ik de volgende keer wil aanpakken. Ik krijg de bodem wel knapperig krokant maar er zit niet heel veel kleur op. Ik wil twee dingen proberen: de korst eerst 10 minuten voorbakken in de oven bijvoorbeeld tijdens het voorverwarmen en dan de kaas, saus en ingrediënten erop doen of de pan eerst een paar minuten op het vuur zetten, zeg een minuut of 4 of 5 want dan is de pan zo rond de 200 graden opgewarmd. Vervolgens gaat de pan dan in de oven. Zo heeft de korst van onderaf een head-start.
Je zou de oven ook nog op onder warmte kunnen zetten en een koude pizza steen onderleggen (Als je die hebt)
Ik maak regelmatig focaccia op de Big Green Egg en dat is mijn aanpak daar dat werkt in de oven vast ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Na jaar of zeven Zijn we in de markt voor nieuwe pannen Om (in iedergeval de bakpannen van) onze Scanpan CTX set te vervangen

Mijn vriendin is heel erg gecharmeerd door Green pan maar ik lees heel wisselende verhalen, zowel hier als op de rest van internet. Over de duurzaamheid van die pannen (relatief snel slijten en of lelijk worden) persoonlijk heb ik nog nooit goede ervaring gehad met keramische pannen En ben ik wel gecharmeerd van het idee van RVS, gietijzer of plaatstaal
Gietijzer valt af door het gewicht we hebben een aantal pannen die ik heel fijn vind maar mijn partner vindt ze (veel) te zwaar
RVS en plaatstaal heb ik geen ervaring mee

Voor ik een hele set Demeyer pannen aan ga schaffen, Wat is nou goede pan voor een beetje OK prijs om RVS of Plaatstaal een keer te proberen? Ik zie voor RVS veel IKEA langskomen hier Maar na wat zoeken op de website zie ik zelfs daar door de bomen het bos niet meer. Voor plaatstaal weet ik niet eens waar ik moet beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Lupadi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:31:
Na jaar of zeven Zijn we in de markt voor nieuwe pannen Om (in iedergeval de bakpannen van) onze Scanpan CTX set te vervangen

Mijn vriendin is heel erg gecharmeerd door Green pan maar ik lees heel wisselende verhalen, zowel hier als op de rest van internet. Over de duurzaamheid van die pannen (relatief snel slijten en of lelijk worden) persoonlijk heb ik nog nooit goede ervaring gehad met keramische pannen En ben ik wel gecharmeerd van het idee van RVS, gietijzer of plaatstaal
Gietijzer valt af door het gewicht we hebben een aantal pannen die ik heel fijn vind maar mijn partner vindt ze (veel) te zwaar
RVS en plaatstaal heb ik geen ervaring mee

Voor ik een hele set Demeyer pannen aan ga schaffen, Wat is nou goede pan voor een beetje OK prijs om RVS of Plaatstaal een keer te proberen? Ik zie voor RVS veel IKEA langskomen hier Maar na wat zoeken op de website zie ik zelfs daar door de bomen het bos niet meer. Voor plaatstaal weet ik niet eens waar ik moet beginnen
Gewoon eerst uitproberen.
Een plaatsstalen De Buyer van marktplaats kost weinig.
Demeyere rvs pannen komen daar ook regelmatig voorbij. Kies dan vanwege het gewicht niet voor een proline koekenpan die zijn veel dikker en zwaarder. Check bij Demeyere ook of die wel geschikt is voor inductie want de hele oude waren dat niet.
Voor beide pannen geldt dat als ze niet te bol staan en niet wiebelen dat er verder weinig mis mee kan zijn en als ze niet bevallen dat je ze even makkelijk weer verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:52
@Lupadi anders gewoon beginnen bij de IKEA sensuell. https://www.ikea.com/nl/nl/cat/sensuell-serie-25110/

Zelf gebruik ik nu vooral die Ikea pan en af en toe 2 debuyer pannen van ca. 15jr oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik zie in dit topic meerdere mensen over Mr Muscle Cerafix. Dat vinden wij ook een fijn product, je merkt toch dat er bij veel mensen een kleine waas op de kookplaat zit op de plek waar de pan staat.
Cerafix verwijdert dat netjes, we gebruiken het 1x per week oid.

Nu is dit product niet meer in de handel, weet iemand een goed alternatief? Het fijne aan cerafix is dat je kookplaat gewoon direct schoon is, geen inweektijd, geen rommel.

Afwasmiddel werkt niet goed genoeg, dasty en dergelijke ook niet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Boudewijn hoewel ik geen fan ben van het merk, gebruiken wij HG kookplaatreiniger en dat werkt.

Eiwitten afbreken kan ook met tot 70% verlaagd alcohol. (spiritus zit meestal rond de 80 dacht ik).

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 15-06-2024 19:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:11

Matis

Rubber Rocket

franssie schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:12:
@Boudewijn hoewel ik geen fan ben van het merk, gebruiken wij HG kookplaatreiniger en dat werkt.

Eiwitten afbreken kan ook met tot 70% verlaagd alcohol. (spiritus zit meestal rond de 80 dacht ik).
Hier ook groot fan van HG kookplaatreiniger d:)b

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:20
@Boudewijn Als de genoemde HG het niet eraf kan vreten dan kan je peek polish of een ander fijn (metaal) polijstmiddel gebruiken, dat werkt vergelijkbaar met cerafix.

Oxaalzuur houdende meuk zoals barkeepers friend en pink stuff zal ook wel werken. Zelf geen fan van.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Wij zijn aan het kijken naar een pannenkoeken pan. We willen er 2 hebben maar beginnen met 1. We bakken ze nu op koekenpannen van Tegfal maar dat gaat niet echt lekker.
Kortom: een andere.

Ik heb al eea gelezen hier en twijfel over DeBuyer Mineral B Element crêpepan (26 cm). Voordat ik hem koop een paar vragen:
* ik kook op inductie. Is inbranden nodig? Zo ja, in de oven denk ik?
* in hoeverre blijft spek/kaas plakken in deze pannen? We bakken geregeld met deze ingrediënten en wil wel dat ze na X keren ook goed kunnen omgaan met meer plakkerige ingrediënten :)
* voor mij is anti-aanbak nieuw. Goede keuze deze pan of toch een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Plaatstaal en gietijzer zal je een laagje op moeten zetten voor een optimaal resultaat en/of bescherming tegen roest.
Supermarkt-spek kan/zal blijven plakken en/of je laagje aantasten, kaas geeft geen problemen.
Prima pannen imho.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@ID-College wat gaat er nu niet lekker dan? Antiaanbak is zo'n beetje het makkelijkste qua gebruik (wel met vetstof anders zijn de pannenkoeken gewoon vies) dus wat verwacht je dan van een andere pan qua voordeel?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:53:
@ID-College wat gaat er nu niet lekker dan? Antiaanbak is zo'n beetje het makkelijkste qua gebruik (wel met vetstof anders zijn de pannenkoeken gewoon vies) dus wat verwacht je dan van een andere pan qua voordeel?
Wat we nu hebben werkt uiteraard ook, maar zijn koekenpannen (1 grote en 1 kleine). Los van de hoge rand, is 1tje sowieso te klein en ga niet staan bakken met 1 pan (duurt een eeuwigheid :P). Ik wil er sowieso 1 bij gaan halen, zodat ik iig 2 grote pannen heb. Liever 2 dezelfde natuurlijk ipv 1 koekenpan en 1 pannenkoekenpan.

Overigens zijn die pannen sowieso allang op maargoed. Als proefje begin ik met de pannenkoekpan om te oefenen. Eigenlijk kan het niet veel slechter dan wat ik nu heb maargoed, wil niet zomaar lukraak pannen gaan kopen..
Raymond P schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:35:
Plaatstaal en gietijzer zal je een laagje op moeten zetten voor een optimaal resultaat en/of bescherming tegen roest.
Supermarkt-spek kan/zal blijven plakken en/of je laagje aantasten, kaas geeft geen problemen.
Prima pannen imho.
Yes, maar dat geeft niet, dat wist ik :)

[ Voor 26% gewijzigd door ID-College op 05-07-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ID-College Wellicht snap ik je vragen dan niet goed?

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
ID-College schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Wat we nu hebben werkt uiteraard ook, maar zijn koekenpannen (1 grote en 1 kleine). Los van de hoge rand, is 1tje sowieso te klein en ga niet staan bakken met 1 pan (duurt een eeuwigheid :P). Ik wil er sowieso 1 bij gaan halen, zodat ik iig 2 grote pannen heb. Liever 2 dezelfde natuurlijk ipv 1 koekenpan en 1 pannenkoekenpan.

Overigens zijn die pannen sowieso allang op maargoed. Als proefje begin ik met de pannenkoekpan om te oefenen. Eigenlijk kan het niet veel slechter dan wat ik nu heb maargoed, wil niet zomaar lukraak pannen gaan kopen..

[...]

Yes, maar dat geeft niet, dat wist ik :)
Ik heb zowel de de buyer als de lodge (gietijzer) pannenkoeken pan.

Wat mij betreft beide goed.

De debuyer is licht van gewicht maar vraagt meer qua seasoning (ook vooraf, voor eerste gebruik) etc. Is sneller op temperatuur maar heeft lang nodig om goed gelijkmatig warm te worden op inductie.

De Lodge is zwaar (tov de debuyer) maar is vanuit de fabriek goed geseasoned en kan direct gebruikt worden (wel olie goed verspreiden). Zal met juiste onderhoud ook goed blijven. Heeft lang nodig om op temperatuur te komen en blijft ook stabiel op temperatuur van de ene naar de andere pannenkoek. Kan bij ons daardoor in totaal op iets lagere temperatuur blijven.

Mijn advies bij beiden is voor schoonmaken even onder lauwwarm water, resten losborstelen. Droogvegen. Even nadrogen op kookplaat (geen hoge temperatuur) en dun laagje olie of wax aan binnenkant. Net voldoende om niet meer dof te zijn, meer niet.

Opwarmen gietijzer hier op inductie is ongeveer 5 minuten op 3 van 9, daarna 3 tot 5 minuten verder opwarmen op 5 van 9. Dat werkt hier goed. Dan gaat alles direct met de eerste pannenkoek al goed.

Wij bakken altijd eerst de normale pannenkoeken, aan het einde de ham/kaas pannenkoeken, en dat plakt hier niet. We bakken de kaas licht goudkleur en laat zonder problemen los.

We gebruiken de pan ook voor snitzels en alle grote dingen die niet in heel veel vet gebakken hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:51:
@ID-College Wellicht snap ik je vragen dan niet goed?
Ik was op zoek naar wat ervaringen pro/cons, eigenlijk wat hierboven staat :)

@Sjamo : Dank voor je uitgebreide antwoord! Kortom: de Lodge Logic skillet (doel jij op neem ik aan?) is wat meer foolproof (b.v. voor mijn vriendin die vaak gewoon makkelijk wil bakken) en DeBuyer vereist wat meer zorgvuldigheid m.b.t inbranden. Vind ik niet erg, maar kan mij voorstellen dat dat niet voor iedereen weggelegd is. Nog even over nadenken wat we fijn vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ID-College schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Ik was op zoek naar wat ervaringen pro/cons, eigenlijk wat hierboven staat :)

@Sjamo : Dank voor je uitgebreide antwoord! Kortom: de Lodge Logic skillet (doel jij op neem ik aan?) is wat meer foolproof (b.v. voor mijn vriendin die vaak gewoon makkelijk wil bakken) en DeBuyer vereist wat meer zorgvuldigheid m.b.t inbranden. Vind ik niet erg, maar kan mij voorstellen dat dat niet voor iedereen weggelegd is. Nog even over nadenken wat we fijn vinden :)
Inderdaad, die lodge bedoelde ik :)
De lodge hoeft niet ingebrand te worden, is gewoon goed startklaar. En zal met genoemde onderhoud (beetje olie na drogen na wassen) vanzelf steeds beter in vorm komen.
Maar hij is beslist ook zwaarder dan de debuyer. Minder zwaar dan andere gietijzeren skillets trouwens, misschien door het missen van de rand.

Wij koken op inductie, en hebben sinds we de lodge hebben de debuyer voor spek en bonen in de kast liggen. Die gaat binnenkort waarschijnlijk op de markplaats :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
Sjamo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:01:
[...]

Wij koken op inductie, en hebben sinds we de lodge hebben de debuyer voor spek en bonen in de kast liggen. ...
Ik dacht heel even: alleen spek en bonen? Waarom zou dat niet in die lodge kunnen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Stelsol schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Ik dacht heel even: alleen spek en bonen? Waarom zou dat niet in die lodge kunnen? :+
Omdat de rand niet hoog genoeg is natuurlijk, duhhhh :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 22:09
Sjamo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:01:
[...]

Inderdaad, die lodge bedoelde ik :)
De lodge hoeft niet ingebrand te worden, is gewoon goed startklaar. En zal met genoemde onderhoud (beetje olie na drogen na wassen) vanzelf steeds beter in vorm komen.
Maar hij is beslist ook zwaarder dan de debuyer. Minder zwaar dan andere gietijzeren skillets trouwens, misschien door het missen van de rand.

Wij koken op inductie, en hebben sinds we de lodge hebben de debuyer voor spek en bonen in de kast liggen. Die gaat binnenkort waarschijnlijk op de markplaats :)
Ik vind inbranden nou niet echt een heel boeiend iets ofzo. Als je mij een nieuwe DeBuyer geeft heb ik deze binnen 5 minuten schoon gemaakt, ingebrand en heb ik er een ei in rondglijden. Dat een Lodge of andere gietijzeren pan al ingebrand is, is handig om roesten te voorkomen. Maar verder vind ik het persoonlijk niet spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ArawnofAnnwn schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Ik vind inbranden nou niet echt een heel boeiend iets ofzo. Als je mij een nieuwe DeBuyer geeft heb ik deze binnen 5 minuten schoon gemaakt, ingebrand en heb ik er een ei in rondglijden. Dat een Lodge of andere gietijzeren pan al ingebrand is, is handig om roesten te voorkomen. Maar verder vind ik het persoonlijk niet spannend.
Veel mensen hier houden er van een debuyer een soort rituele ontvangst te geven. Bij lodge is dat sowieso niet nodig, vandaar dat het het noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 22:09
Sjamo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Veel mensen hier houden er van een debuyer een soort rituele ontvangst te geven. Bij lodge is dat sowieso niet nodig, vandaar dat het het noemde.
Oh dat wist ik niet. Ik kook al 20 jaar op plaatstaal (DeBuyer) en heb ook een gietijzeren pan (Stargazer). Ik heb geen tefal pannen. Kook pannen zijn van RVS (DeBuyer), heb een normale gietijzeren dutch oven en twee emaille (Le Creuset en Cousances). Daarnaast nog een emaille plaatstaal sauspan (Ikea).

Het "rituele ontvangst" ken ik zelf niet. Gebruik de pannen denk ik te lang om mij dat te herinneren.

[ Voor 8% gewijzigd door ArawnofAnnwn op 05-07-2024 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boompje
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-01 19:58
ID-College schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Kortom: de Lodge Logic skillet (doel jij op neem ik aan?)...... l
Ik begreep uit je eerder post dat je de hoge randen van een koekenpan vervelend vindt voor pannenkoeken? Dan zou je ook nog naar deze kunnen kijken

https://www.kookpunt.nl/l...annenkoekenpan-l9og3-27cm

Zelf heb ik die ook en bevalt prima. Even googlen voor beste prijs loont wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Boompje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:11:
[...]

Ik begreep uit je eerder post dat je de hoge randen van een koekenpan vervelend vindt voor pannenkoeken? Dan zou je ook nog naar deze kunnen kijken

https://www.kookpunt.nl/l...annenkoekenpan-l9og3-27cm

Zelf heb ik die ook en bevalt prima. Even googlen voor beste prijs loont wel.
Ik zit even te kijken maar het is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen deze Lodge Round en de Logic skillet crepepan.. De foto's lijken zelfs hetzelfde maar dat is altijd beetje lastig inschatten.

Zit er uberhaupt verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boompje
Ten eerste dacht ik dat je naar een Lodge Logic skillet had gekeken (met hoge rand dus) ipv naar de crêpepan.

Ten tweede, als ik de crêpepan Lodge Logic vergelijk met de crêpepan Lodge Round dan zie ik alleen verschil in prijs. Ook de artikelnummers en het type zijn (nagenoeg) gelijk. L90G3 vs L90G3INT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Boompje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:01:
Ten eerste dacht ik dat je naar een Lodge Logic skillet had gekeken (met hoge rand dus) ipv naar de crêpepan.

Ten tweede, als ik de crêpepan Lodge Logic vergelijk met de crêpepan Lodge Round dan zie ik alleen verschil in prijs. Ook de artikelnummers en het type zijn (nagenoeg) gelijk. L90G3 vs L90G3INT
Dat verschil was mij ook opgevallen, van de typenummers. Werkelijk geen idee wat het verschil nu is, wellicht kan je de INT versie ook in het buitenland gebruiken :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boompje
franssie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Dat verschil was mij ook opgevallen, van de typenummers. Werkelijk geen idee wat het verschil nu is, wellicht kan je de INT versie ook in het buitenland gebruiken :+
Of mag je er internationale gerechten mee maken :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mad Wally
Naar aanleiding van de vele discussies over wat de beste pan is qua geleiden en vasthouden van warmte heb ik even een overzicht gemaakt met de meest gangbare materialen en diktes (excl anti-aanbak pannen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2N52CauG5F0eMSGfu_7lZa1I2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSLohONHTavC4FUb21wBeX1l.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij betreft is de Demeyere Proline in alle opzichten de winnaar, betere warmtegeleiding en warmtecapaciteit dan alle andere materialen bij een relatief bescheiden gewicht. Enige nadeel van de hoge warmtecapaciteit is dat je niet kunt spelen met de temperatuur, maar ik vind het juist prettig wanneer de temperatuur stabiel is.

In de praktijk is het gewicht van een Demeyere echter wel wat hoger door de geflarede rand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

woutur schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Vandaag was het weer pan pizza tijd. Dit keer heb ik de pan voordat deze de oven inging, zo'n 4 minuten op het gas gezet. Op gegeven moment hoorde ik de bodem een beetje bakken en pruttelen en dat leek me een uitstekende cue om de pan in de oven te zetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDE9edWgs9VYnuaHzWDE9bqLoJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dv0WUXXm0jfVaivjmpx2JpEu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SojbEWuD7UGIpkqp43aJtH7v6xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wuc3jtfLT3ttk6cVLLwlHlS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was het resultaat. Prachtig goudbruin en heel knapperig. Ik voeg de stap aan mijn recept toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gisteren heb ik paella gemaakt, niet zozeer met de ingrediënten volgens dit https://paellas.nl/dit-is-het-authentieke-paella-recept/ recept, maar wel op die manier. Ik heb geen paella pan dus heb ik mijn grootste gietijzeren pan gebruikt. Omdat gietijzer en olijfolie geen vrienden zijn heb ik voor het bakken zonnebloemolie gebruikt en op het bord nog een scheutje extra vierge olijfolie er overheen.

Allereerst smaakte het echt heerlijk, garing top en knapperig laagje gebakken rijst, maar helaas de seasoning helemaal naar z'n grootje ;w . Zo raar is dat natuurlijk ook niet, eerst bak je tomaat, dat blus je af en laat je sudderen, daarna doorpruttelen met de rijst tot die uiteindelijk droogkookt/bakt.

Nu is geseasoned koolstofstaal de gouden standaard voor een paellapan. Hoe krijgen ze dit voor elkaar zonder iedere keer de seasoning te verpesten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:19
Wij hebben een jaar of twee geleden een set gekocht van Ducq (koper, geen downdraft, inductie). Na twee jaar blijkt bij een van de kookpannen de bodem iets te wijken, maar dat valt gelukkig onder de garantie. Voor de twee koekenpannen met anti-aanbak is dat helaas niet het geval, die zouden te heet zijn geworden (eerlijk is eerlijk, dat zou kunnen kloppen). Advies voor garantie is 70% van max vermogen. Totaal niet genoeg om een biefstukje snel in bruin te bakken dus. Uit coulance wel 25% korting, maar we gaan nu maar op zoek naar een andere wokpan al dan niet zonder anti-aanbaklaag.

Kan iemand iets nuttigs zeggen over temperaturen vs max vermogen? Wij hebben een kookplaat van Bosch (PVQ F2, inductie met downdraft). Max vermogen regulier is 2200W per pit of 3700W met boost (bizar verschil overigens, dat verklaart vast de schade aan de pan haha). De specificaties gevan vaak iets aan van 200-240C, maar ik heb weinig trek om dat met een thermometer bij te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
SimonBR39 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:13:
Wij hebben een jaar of twee geleden een set gekocht van Ducq (koper, geen downdraft, inductie). Na twee jaar blijkt bij een van de kookpannen de bodem iets te wijken, maar dat valt gelukkig onder de garantie. Voor de twee koekenpannen met anti-aanbak is dat helaas niet het geval, die zouden te heet zijn geworden (eerlijk is eerlijk, dat zou kunnen kloppen). Advies voor garantie is 70% van max vermogen. Totaal niet genoeg om een biefstukje snel in bruin te bakken dus. Uit coulance wel 25% korting, maar we gaan nu maar op zoek naar een andere wokpan al dan niet zonder anti-aanbaklaag.

Kan iemand iets nuttigs zeggen over temperaturen vs max vermogen? Wij hebben een kookplaat van Bosch (PVQ F2, inductie met downdraft). Max vermogen regulier is 2200W per pit of 3700W met boost (bizar verschil overigens, dat verklaart vast de schade aan de pan haha). De specificaties gevan vaak iets aan van 200-240C, maar ik heb weinig trek om dat met een thermometer bij te houden...
Boost is funest voor koekenpannen en eigenlijk alleen bedoeld om kookpannen met water snel aan de kook te brengen.

Over geschikte pannen om biefstuk mooi snel te bakken is veel geschreven op dit forum en pannen met anti-aanbak laag zijn per definitie ongeschikt. Geschikte pannen zijn plaatstaal, gietijzer en rvs. Geef de pan rustig de tijd om goed op te warmen, dan pas olie of vet er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 20:32
Hoi iedereen,

Vandaag is onze nieuwe keuken gemonteerd en we zijn op zoek naar nieuwe pannen voor onze Bora kookplaat.

Ik kwam dit tegen:

https://greenpan.nl/products/venice-pro-noir-14-delige-set

Wie heeft ervaring met deze pannen? Of welke serie van Greenspan raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28

Dennis1812

Amateur prutser

socrates013 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:08:
Hoi iedereen,

Vandaag is onze nieuwe keuken gemonteerd en we zijn op zoek naar nieuwe pannen voor onze Bora kookplaat.

Ik kwam dit tegen:

Wie heeft ervaring met deze pannen? Of welke serie van Greenspan raden jullie aan?
Dit topic zoeken op "Greenpan" levert mij 7 paginas resultaten op.
Waarvan weinig positief.

Is er een reden dat je specifiek green pan wil?
Wat verwacht je van een pannenset? Wat is je budget?
Is een pan die daadwerkelijk goed voor het milieu is een optie? (Dus niet non stick, immers gooi je die elke 2 jaar weg)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Hoi iedereen,

Ik kwam dit tegen:

Geen enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
Dennis1812 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Dit topic zoeken op "Greenpan" levert mij 7 paginas resultaten op.
Waarvan weinig positief.

Is er een reden dat je specifiek green pan wil?
Wat verwacht je van een pannenset? Wat is je budget?
Is een pan die daadwerkelijk goed voor het milieu is een optie? (Dus niet non stick, immers gooi je die elke 2 jaar weg)
Klopt, maar dit specifiek model zag ik geen reacties op.
Dus daarom mijn bericht. Elk merk heeft wel goede en mindere lijnen.

Nee we hoeven niet specifiek greenpan hoor. Zag het vaak voorbij komen in bepaalde Facebook groepen en kwam toen toevallig deze aanbieding tegen.

Mijn voorkeur gaat uit naar:
https://www.ducq.com/eu/n...teel-15pcs-non-stick.html

Maar weet ook niet of dit ook weer een goede/kwalitatieve/duurzame lijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maar wat is je budget, wat voor pannen wil je minimaal? Is een ander materiaal dan PFAS ook een optie? Of wil je echt non stick?

Kookpannen maakt elkaar allemaal niet zo heel veel uit. Elke BK set oi.d zal voldoen. Dikke bodem is fijn bij inductie. Ik zou wegblijven van de lijn van de action

Verder zal t wel voldoen. Even kijken of je RVS deksel wil of glas. En eventueel fancy afgiet opties e.d

Je koekenpannen/braadpan/stoofpan kan je wel het verschil in maken.
Denk aan RVS of plaatstaal of gietijzer.

Net hoeveel moeite je wil doen voor koken ook en of het je uberhaubt iets uitmaakt wat voor resultaat eruit komt.
Dat zijn vragen die enkel jijzelf met je partner kan beantwoorden.
Heb je de TS al doorgenomen? Daar staan de diverse materialen best goed uitgelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Hoi iedereen,

Ik kwam dit tegen:

Je weet dat je gebruikte pannen, mits geschikt voor inductie, gewoon kunt gebruiken op de nieuwe kookplaat?

Veel mensen vervangen hun pannenset omdat ze hebben gehoord dat pannen die ooit op het vuur hebben gestaan niet bruikbaar zijn voor inductie... Dat is dus een fabeltje, non-the-less een goede smoes als je toch al nieuwe pannen wou hebben. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
socrates013 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:38:
[...]
Mijn voorkeur gaat uit naar:
https://www.ducq.com/eu/n...teel-15pcs-non-stick.html

Maar weet ook niet of dit ook weer een goede/kwalitatieve/duurzame lijn is.
Speciale downdraft-pannen voor kookplaatafzuiging, is dat nu echt een ding of is dat slimme marketing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
zacht schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Speciale downdraft-pannen voor kookplaatafzuiging, is dat nu echt een ding of is dat slimme marketing?
Volgens mij is het idee dat je pan+deksel de kookdamp in één richting horizontaal blazen waardoor deze makkelijker kunnen worden afgezogen. Je “richt” de deksel zo dat deze richting de afzuig blazen.
Dit werkt natuurlijk alleen voor kookpannen en niet voor koekenpannen zonder deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 20:51
Leest als een welkom handigheidje, maar niet iets dat extra geld hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Nu online
[...]

@Gonadan @HarmoniousVibe
Kwalificeert die opmerking om opgenomen te worden in de startpost?

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 15-07-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
guapper schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:05:
[...]

@Gonadan @HarmoniousVibe
Kwalificeert die opmerking om opgenomen te worden in de startpost?
Voor nu wel gepinned. Zal er eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
[...]

Pure marketing. Stoom kunnen richten met een deksel is alles behalve nieuw en af kunnen gieten ook. Iets bestaands als nieuwe vinding aan de man brengen is gewoon marketing. Het idee is op zich niet slecht maar ik mag hopen dat niemand er extra geld voor uitgeeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• socrates013
Dennis1812 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:42:
Maar wat is je budget, wat voor pannen wil je minimaal? Is een ander materiaal dan PFAS ook een optie? Of wil je echt non stick?

Kookpannen maakt elkaar allemaal niet zo heel veel uit. Elke BK set oi.d zal voldoen. Dikke bodem is fijn bij inductie. Ik zou wegblijven van de lijn van de action

Verder zal t wel voldoen. Even kijken of je RVS deksel wil of glas. En eventueel fancy afgiet opties e.d

Je koekenpannen/braadpan/stoofpan kan je wel het verschil in maken.
Denk aan RVS of plaatstaal of gietijzer.

Net hoeveel moeite je wil doen voor koken ook en of het je uberhaubt iets uitmaakt wat voor resultaat eruit komt.
Dat zijn vragen die enkel jijzelf met je partner kan beantwoorden.
Heb je de TS al doorgenomen? Daar staan de diverse materialen best goed uitgelegd.
iedereen bedankt voor jullie reacties.

Nee eerlijk gezegd zijn wij leken in dit, ik had de TS al doorgenomen maar het was voor mij als leek iets te ingewikkeld. Wij gingen ervanuit dat een bepaalde merk/lijn voldoende is voor een goede set pannen maar nader inzien is dat echt onzin. Ook dachten wij dat we speciale downdraft pannen moeten hebben voor de Bora. Je vragen hebben mij aan het denken gezet.

De 365+ RVS of de HEMKOMST pannen van de IKEA worden positief beschreven en denk dat ik dit gewoon ga aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

socrates013 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:36:
[...]

iedereen bedankt voor jullie reacties.

Nee eerlijk gezegd zijn wij leken in dit, ik had de TS al doorgenomen maar het was voor mij als leek iets te ingewikkeld. Wij gingen ervanuit dat een bepaalde merk/lijn voldoende is voor een goede set pannen maar nader inzien is dat echt onzin. Ook dachten wij dat we speciale downdraft pannen moeten hebben voor de Bora. Je vragen hebben mij aan het denken gezet.

De 365+ RVS of de HEMKOMST pannen van de IKEA worden positief beschreven en denk dat ik dit gewoon ga aanschaffen.
Van die 2 zou ik je de RVS set van harte aanbevelen. Mooie keus en scheelt je bakken met geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:36
Ik ben een vervend en verwend debuyer discipel, en nu zag ik hier in een Franse kookwinkel supermooie variant met houten handvat: zeker bij de pannenkoek/ crêpe pan is dan ding na een kwartier niet meer aan te raken heeft er toevallig iemand interesse in 2 crepepannen maat 24cm? (Ze zijn ingebrand) Dan kan ik mijn vrouw overtuigen de bois variant weer te kopen: https://www.debuyer-brand...-Cookware/MINERAL-B-BOIS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Sammy_tukker schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:15:
Ik ben een vervend en verwend debuyer discipel, en nu zag ik hier in een Franse kookwinkel supermooie variant met houten handvat: zeker bij de pannenkoek/ crêpe pan is dan ding na een kwartier niet meer aan te raken heeft er toevallig iemand interesse in 2 crepepannen maat 24cm? (Ze zijn ingebrand) Dan kan ik mijn vrouw overtuigen de bois variant weer te kopen: https://www.debuyer-brand...-Cookware/MINERAL-B-BOIS/
Dit is goedkoper en dan kunnen ze ook nog gewoon de oven in/op de BBQ: Schweino in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Maar ik begrijp dat een mooi vakantiesouvenir ook heel wat waard is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 11:12
Vraagje voor de knners van De buyer pannen. Heb mezelf net een De Buyer mineral B koekenpan aangeschaft en ingebrand. Als ik de onderkant van de pan kijk, dan is de pan niet helemaal vlak. Hij kromt een klein beetje naar binnen. Niet veel, een mm of zo? Is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ja dat is normaal.
Niet normaal is als je een bodempje water erin schenkt een droog eiland hebt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Mezelf schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:20:
Vraagje voor de knners van De buyer pannen. Heb mezelf net een De Buyer mineral B koekenpan aangeschaft en ingebrand. Als ik de onderkant van de pan kijk, dan is de pan niet helemaal vlak. Hij kromt een klein beetje naar binnen. Niet veel, een mm of zo? Is dat normaal?
Dat is om te zorgen dat als hij te snel/niet egaal warm wordt hij naar binnen trekt in het midden (ik heb een goedkope andere pan die dit niet heeft en die word praktisch onbruikbaar omdat hij niet meer blijft staan )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Mezelf schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:20:
Hier ook het antwoord van De Buyer zelf:

https://www.debuyer.com/en/content/24-iron-cookware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jks-jeA6PliMgZAEUi81IwfzVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c62uKmsRlCnQPl5vYTCkZL0Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 11:12
Dank voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hallo, ik wil mijn vrouw een koekenpan kado doen. We willen graag plaatstaal. Volgens de startpost kom je dan snel op de Buyer. Maar daar zijn er best veel van, en via Amazon beschrijvingen word ik er niet veel wijzer van. We willen een grote pan, we hebben ook nog eens drie jongens, dus 32 cm moet het minstens zijn. (Gietijzeren braadpan en goede/mooie rvs hapjespan hebben we al). Het mag wat kosten, want we zij bv ook erg blij met die hapjespan (demeyere appolo)

Graag advies: welk type plaatstaal de Buyer raden jullie aan en/of waar zon pan te kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Lankman op 10-08-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Om even aan te vullen, nog een beetje info gevonden op de de Buyer website, maar veel info staat daar ook niet. Ik zie nergens meer mineral b pro. Dan hou je volgens mij over de volgende lijnen over voor de Buyer in (plaat)staal:

Mineral B. (Stuk zwaarder dan La Lyonaise. Met bijenwas (maar die moet eraf voor inbranden). Max 32 cm doorsnee.

Carbone plus (net zo zwaar als mineral b. Holle handle (minder warm neem ik aan, prettiger in hand lijkt me). Maar is dit plaatstaal of gietijzer?

La Lyonaise. Stukken goedkoper, maar ook beduidend lichter (meer als de helft!). Heeft groot voordeel dat er ook 36 en 40 cm is.

Zou de de mineral b/carbone plus echt van dikker staal zijn, en zo ja, ben ik daar beter mee af. We gaan de pan voornamelijk gebruiken voor vlees en eieren bakken, rest gaat in de hapjespan of braadpan.

[ Voor 12% gewijzigd door Lankman op 10-08-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Laatst online: 30-05 23:41
Hola, ik heb een Demeyer koekenpan 24 gekocht en hem geprobeerd de koekenpan in te branden.
Maar ik zie er geen witte rook van afkomen. Het ruikt wel naar olie.

- schoonmaken sop/warm water
- goed droogmaken
- pan beetje heet laten worden.
- aragyde olie erin... ik lees toch verschillende verhalen. Misschien heb ik teveel olie erin gedaan. De bodem was meer dan bedekt.
- Vuur hoger... +- 4 min.. Niet op zij allerhoogst.. Medium hoog
- Olie eruit
- Pan afkoelen
- Keukenpapier overige olie schoonwipen
-- Herhaling schoonmaken pan.

Ik heb niet de tijd gemeten,.,, misschien heb ik wat langer het vuur open gezet.

Herhaling... maar dan wel met schoonmaken.sop warm water.. Later las ik dat dit niet moest of nodig was.
Nu had ik iets minder olie gebruikt dan de eerste keer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Klinkt als veel te veel olie.
Heb je fotos van je pan. Bij voorkeur vooraf en nadien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Lankman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:23:
Om even aan te vullen, nog wen beetje info gevonden op debuyer site, maar veel staat saar ook niet. Ik zie nergens meer mineral b pro. Dan hou je volgens mij over:

Mineral b. (Stuk zwaarder dan lyonais. Met bijenwas maar die moet eraf). Max 32

Carbon plus (net zo zwaar als mineral b. Holle handle (minder warm neem ik aan, prettiger in hand lijkt me). .aar is dit plaatstaal of Gietijzeren?

Lyonaise. Stukken goedkoper, maat ook beduidend lichter (meer als de helft!). Heeft groot voordeel dat er ook 36 en 40 cm is.

Zou de de mineral b/carbon plus echt ducker zijn, en zo ja, en ik daar beter mee af. Voornamelijk vrees balken, en vieren, rest gaat in de hapjespan of braadpan.
Controleer je spelling ajb even, er is geen touw aan je verhaal vast te knopen.... Ik heb geen idee wat je vraag nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Schweino schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:20:
[...]

Controleer je spelling ajb even, er is geen touw aan je verhaal vast te knopen.... Ik heb geen idee wat je vraag nu is.
OK, dat zal er inderdaad nogal chaotisch uit. Heb de text aangepast.

De vragen zijn:
-Welke lijn van de Buyer plaatstalen koekenpan raden jullie voor mij aan?
-Is die La Lyonnaise pan een stuk dunner dan de Mineral B lijn, en zo ja is meer dikte beter?
-Waar zit het verschil met de Carbone plus lijn? Ander materiaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
Lankman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

OK, dat zal er inderdaad nogal chaotisch uit. Heb de text aangepast.

De vragen zijn:
-Welke lijn van de Buyer plaatstalen koekenpan raden jullie voor mij aan?
-Is die La Lyonnaise pan een stuk dunner dan de Mineral B lijn, en zo ja is meer dikte beter?
-Waar zit het verschil met de Carbone plus lijn? Ander materiaal?
Waar kook je op? Gas/inductie/iets anders?

In principe is dikker beter. Als je op inductie kookt gaat die regel helemaal op want dunne pannen kunnen snel krom trekken.

Ik heb persoonlijk de beste ervaringen met de Carbon plus lijn met het holle RVS handvat. Het handvat van deze lijn blijft merkbaar koeler dan van de standaard carbon plus of mineral B lijn met het platte plaatstalen handvat.

La lyonnaise is idd dunner. Vergelijkbaar met de de Buyer pannen die iBood regelmatig verkoopt. Deze zijn niet geschikt voor inductie.

Mineral B en Carbon plus zijn even dik. Het verschil is met name marketing en een dun laagje bijenwas wat je er meteen vanaf wast voor het eerste gebruik. Daarnaast heeft de mineral B lijn een handvat wat met epoxy is gecoat en daarom niet lang in de oven kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik ga op zoek naar een 32 cm Carbone plus. We koken op gas, maar inductie zou zeer best kunnen dat dat er in de toekomst nog komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Lankman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 05:27:
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik ga op zoek naar een 32 cm Carbone plus. We koken op gas, maar inductie zou zeer best kunnen dat dat er in de toekomst nog komt.
Wanneer je plannen hebt in de toekomst naar inductie te gaan, kan het handig zijn er vast over na te denken hoe je zo'n grote pan dan wil gaan gebruiken. Juist bij inductie is het gelijkmatig opwarmen, en soms ook warm houden van grote pannen (soms) een probleem, omdat de spoel die verwarmt bij veel inductieplaten betrekkelijk klein is.

Ik heb begrepen dat er platen zijn waarbij dat minder een probleem is, of misschien helemaal niet. Ik ben er zelf niet bekend mee.

Juist op inductie werkt voor mij gietijzer (geëmailleerd en niet geëmailleerd) beter, omdat het door de dikke bodem de warmte beter vast houdt. Voorverwarmen voor 26cm pannenkoekenpan duurt hier zo'n 10 minuten, maar dan gaan ook alle pannenkoeken en andere dingen makkelijk :)

Wel erg zwaar voor 32cm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Tsja, dat gewicht is best een dingetje. Ook voor het opbergen (carrouselkast, ben je toch ook wat beperkt). Of en wanneer er inductie komt weet ik niet. Zal waarschijnlijk meer gedreven worden door waar de maatschappij naar toe gaat, wij zijn best tevreden met gas. Hoor an sich wel meer goede verhalen over inductie tegenwoordig. We hadden net een huis gehuurd in de vakantie met een inductie plaat, en ik was wel erg onder de indruk van hoe snel die een pan water aan de kook brengt.

Maar een stuk vlees aanbraden wil ook wel goed met gietijzer? kan dat gewoon in zon Crueset achtige braadpan zonder deksel (om eens te proberen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Lankman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 06:27:
Tsja, dat gewicht is best een dingetje. Ook voor het opbergen (carrouselkast, ben je toch ook wat beperkt). Of en wanneer er inductie komt weet ik niet. Zal waarschijnlijk meer gedreven worden door waar de maatschappij naar toe gaat, wij zijn best tevreden met gas. Hoor an sich wel meer goede verhalen over inductie tegenwoordig. We hadden net een huis gehuurd in de vakantie met een inductie plaat, en ik was wel erg onder de indruk van hoe snel die een pan water aan de kook brengt.

Maar een stuk vlees aanbraden wil ook wel goed met gietijzer? kan dat gewoon in zon Crueset achtige braadpan zonder deksel (om eens te proberen)?
Ik was zo gehecht aan koken op gas dat ik een jaar voor we naar inductie gingen wegens all electric, nog een nieuwe gasplaat had gekocht :)

Inductie valt me mee. Wat mij betreft heeft het voor- en nadelen tov gas, maar ik mis koken op gas beslist niet, wat ik wel had verwacht.

Ik had zelf een debuyer pan van 32cm toen ik nog op gas kookte. Perfect voor bakken van champignons, aardappels en snitzels vond ik.

Na veel omzwervingen ben ik voor het bakken van de meeste dingen nu toch bij gietijzer uit gekomen. Werkt hier het beste en vooral het makkelijkste. Het meeste is hier ongeëmailleerd. Zelfs voor het bakken van pizza's in de oven werkt voor ons een gietijzeren plaat beter dan een pizzasteen. Het is zwaar en je moet het een beetje onderhouden.

Vlees braden op gietijzer gaat hier erg goed, maar lang genoeg voorverwarmen is essentieel voor een goed resultaat hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
Sjamo schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 06:52:
[...]

Ik was zo gehecht aan koken op gas dat ik een jaar voor we naar inductie gingen wegens all electric, nog een nieuwe gasplaat had gekocht :)

Inductie valt me mee. Wat mij betreft heeft het voor- en nadelen tov gas, maar ik mis koken op gas beslist niet, wat ik wel had verwacht.
Ik heb thuis inductie maar op vakantie op gas gekookt, man wat viel dat tegen. Heel veel vocht en veel warmteverlies langs de pan en heel moeilijk om de warmte in de pannen te krijgen.

Nooit meer iets anders dan inductie!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

noud schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:01:
Hola, ik heb een Demeyer koekenpan 24 gekocht en hem geprobeerd de koekenpan in te branden.
Voor zover ik weet maakt Demeyere alleen koekenpannen van aluminium en rvs. Waarom zou je die inbranden?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Laatst online: 30-05 23:41
8088 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Voor zover ik weet maakt Demeyere alleen koekenpannen van aluminium en rvs. Waarom zou je die inbranden?
O sh*t ik dacht het van wel.... Ik hoop nu alleen niet mijn pan gesloopt te hebben :S.. Antwoord staat hier ook.
Is het kwaad geschied?

Edit
Ik heb geen afwasmachien... Zal het nu goed met de hand afwassen..

[ Voor 31% gewijzigd door noud op 11-08-2024 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gewoon goed afwassen.
Indien RVS gewoon in de vaatwasser zetten en dan is hij weer brandschoon. Bij voorkeur heet programma
RVS verpest je niet zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-06 11:39
noud schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

O sh*t ik dacht het van wel.... Ik hoop nu alleen niet mijn pan gesloopt te hebben :S.. Antwoord staat hier ook.
Is het kwaad geschied?

Edit
Ik heb geen afwasmachien... Zal het nu goed met de hand afwassen..
RVS inbranden kan. Het kan geen kwaad. Maar wat bereik je ermee? Het voordeel van een patinalaag is dat hij redelijk non-stick wordt. Het nadeel is dat hij niet zomaar gebruikt kan worden met zuren. Dus een pansaus met wijn of een tomatensaus? Aub nooit in een pan met patinalaag. Heel even kan wel, maar niet lekker een tijdje laten sudderen en dan zo ook nog even de oven inschuiven.

Maar als je die eigenschappen wil, koop dan een plaatstalen pan. Veel goedkoper.

Je laag je verwijderen is niet zo moeilijk. Doet wat je normaalgesproken niet moet doen met zo'n pan. Open een fles azijn of als je niet van die geur houdt, een goedkoop blik tomaten en laat het een tijdje sudderen. Zuren eten die patinalaag op, wat je in dit geval in je voordeel kunt gebruiken. RVS zelf is gewoon helemaal bestand tegen zuren, dus dat is wat er achter zal blijven. Tada. Eet de tomaten uiteraard niet op.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 20:11
Wij hebben een prima pannenset van BK (Q-linair Classic). Het probleem is alleen dat de grepen na 10 jaar stuk gaan, en BK levert deze inmiddels niet meer helaas (terwijl ze nog wel de pannen zelf verkopen overigens...)

Het gaat om deze grepen: https://bk.nl/products/q-linair-classic-greep-16-24-cm

Ze zijn gewoon nergens meer te vinden. Ik wil de set niet vanwege een paar van die grepen weggooien... Iemand een idee?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Nu online
Helaas, niet goed gezien
-O-

[ Voor 170% gewijzigd door guapper op 14-08-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
SysRq schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:42:
Wij hebben een prima pannenset van BK (Q-linair Classic). Het probleem is alleen dat de grepen na 10 jaar stuk gaan, en BK levert deze inmiddels niet meer helaas (terwijl ze nog wel de pannen zelf verkopen overigens...)

Het gaat om deze grepen: https://bk.nl/products/q-linair-classic-greep-16-24-cm

Ze zijn gewoon nergens meer te vinden. Ik wil de set niet vanwege een paar van die grepen weggooien... Iemand een idee?
Misschien per email vragen, niet alles staat in de webwinkel.
Anders ze gewoon shamen op de socials vanwege niet duurzaam. Lijkt me niet een onderdeel dat je makkelijk kan 3d printen vanwege de hitte van de pan.
En nu weet je wat een "A" merk als BK waard is en koop je ook gewoon bij IKEA, goh ,,, waarom vallen zoveel merken om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Vorige week een nieuwe pan bij Oldenhof besteld en al mogen ontvangen en gebruiken.
Het is een 24 cm Demeyere Silver koekenpan geworden, erg blij mee.
En zo is de "Silver" familie weer wat groter geworden ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVwQhddUDh-g3H22aOq0jpr-E50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nsdu3bbisohIqtSM5HVSENlE.png?f=user_large

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fmelotte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 23:50
Een heel ander vraagje. Wij woonden vroeger in Arnhem en kochten toen onze Fissler-pannen in Duitsland omdat het daar echt veel goedkoper was dan in Nederland. Is dat nog het geval en heeft het daarom zin om voor een nieuwe set (we gaan van gas naar inductie) naar Duitsland te gaan?
We denken nu over óf weer Fissler of Demeyere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Geen idee. Maar in heel veel gevallen kan je gewoon je oude pannen gebruiken op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Wij hebben onlangs een Debuyer koekenpan gekocht ik ben er echt heel blij mee (partner vindt hem een beetje te zwaar) wordt het nu tijd om ook de hapjespan te vervangen. omdat we regelmatig pastasaus maken wordt het sowieso RVS. Ik had mijn oog op een Demeyer (Atlantis).
Echter zag ik net op de website dat ze (tegenwoordig?) ook de "Controlinduc X" serie hebben, en het ziet er wel interessant uit omdat hij niet kan oververhitten (lekker idioot proof) iemand hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Fmelotte schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:20:
Een heel ander vraagje. Wij woonden vroeger in Arnhem en kochten toen onze Fissler-pannen in Duitsland omdat het daar echt veel goedkoper was dan in Nederland. Is dat nog het geval en heeft het daarom zin om voor een nieuwe set (we gaan van gas naar inductie) naar Duitsland te gaan?
Zoals @Dennis1812 al opmerkte, er is geen reden om nieuwe pannen te kopen als je van gas naar inductie gaat tenzij ze zeer zwaar mishandeld zijn (knap als je een RVS pan krom krijgt overigens).
Verder zal Google je meer kunnen vertellen over de prijsverschillen, zoek wat winkels of vergelijk amazon NL met de DE versie.

Winkelen in DE is sowieso leuk (weer eens wat anders) - wij kopen er curry wurst saus, kan je ook primma zelf maken maar leuk om op voorraad te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickertNL
  • Laatst online: 20:56
Fmelotte schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:20:
Ik hou een beetje die Fissler original profi serie in de gaten en zie wel vaak dat ie bij amazon.de stukje goedkoper is dan bij de kookwinkels in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fmelotte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 23:50
Dennis1812 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:00:
Geen idee. Maar in heel veel gevallen kan je gewoon je oude pannen gebruiken op inductie.
Helaas zijn onze oude pannen niet magnetisch, dus zullen we wel nieuwe moeten kopen. Is ook niet heel erg; ze zijn meer dan 30 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Fmelotte schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Helaas zijn onze oude pannen niet magnetisch, dus zullen we wel nieuwe moeten kopen. Is ook niet heel erg; ze zijn meer dan 30 jaar oud.
Zijn ze van aluminiu dan? De meeste oude pannen gaan namelijk als een trein op inductie omdat ze destijd nog mooie dikke pannen maakten.

• Boompje
Ik heb een ongelukje gehad met m'n gietijzeren pan toen ik 'm na het schoonmaken even goed droog wilde laten worden op de laagste stand v.d. inductieplaat. Deze is toen naar een hogere stand versprongen (dat doet dat rotding soms als ik 'm niet op slot zet 😡)

Nu ziet ie er zo uit. Opnieuw inbranden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNk0bb30qCduJG57AqQG6mHM8Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcCk49xY9VQoAJG4zCCD8JxR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-06 09:10
Als het niet gaat roesten, en je hebt er met koken geen last van, zou ik deze lekker zo laten.
Mocht je er toch last van hebben, dan kan een extra laagje er overheen altijd nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad Wally
Lupadi schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:02:
Wij hebben onlangs een Debuyer koekenpan gekocht ik ben er echt heel blij mee (partner vindt hem een beetje te zwaar) wordt het nu tijd om ook de hapjespan te vervangen. omdat we regelmatig pastasaus maken wordt het sowieso RVS. Ik had mijn oog op een Demeyer (Atlantis).
Echter zag ik net op de website dat ze (tegenwoordig?) ook de "Controlinduc X" serie hebben, en het ziet er wel interessant uit omdat hij niet kan oververhitten (lekker idioot proof) iemand hier toevallig ervaring mee?
Dit is mijn absolute favoriet als hapjespan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1gjl5l6HIyFimkPKEcZTgA5glo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N4czY7uKcbWzOTVpZIQtdDoL.webp?f=user_large

https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware

Verkrijgbaar in 24 en 28 cm. Wij zijn met z'n tweeën en hebben de 24 cm versie (Silver 7, maar technisch gelijkwaardig alleen andere grepen) en gebruiken deze pan bijna dagelijks, beste koop ooit ondanks de prijs. Pan is heel veelzijdig inzetbaar, bakken, braden, stoven, roerbakken, bereiden van pastasaus en dan de pasta er door husselen. De conische vorm maakt hem heel geschikt voor kleine en grote hoeveelheden en door de afgeronde vorm kijk je makkelijk in de pan en heb je geen hoekjes waar je niet zo goed bij kan. Verder is hij enorm efficiënt, door rvs weinig stralingsverlies en een dubbelwandige deksel, hierdoor gaat het sudderen op een hele lage stand (inductie).

[ Voor 3% gewijzigd door Mad Wally op 23-08-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Er staat nu toevallig een 28 cm op marktplaats voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:28
Mad Wally schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:02:
Er staat nu toevallig een 28 cm op marktplaats voor 100 euro.
Mss offtopic, maar ik kan 'm niet vinden. Zou 'm nl. ook erg graag willen hebben.
Gevonden!

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 23-08-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Laatst online: 26-05 11:01
Hallo,
Onze standaard telfon hapjespan en koekenpan zijn ook aan vervanging toe en we zoeken nu wat betere kwaliteit. O.a. via dit topic kwamen we in eerste intantie bij de Debuyer Mineral B serie (plaat staal?).

Echter lees ik hier ook dat je voor zuurdere gerechten beter een RVS pan kan kopen?
Het gebeurt vaak genoeg dat sausje o.i.d door het vlees/groente gaan. Ik heb eigenlijk geen zin om dit steeds te controleren/apart te doen etc.

Wat is nu handig? een RVS hapjespan en Mineral B koekenpan voor ei/pannenkoek/puur vlees?
alles RVS?
Of helemaal iets anders?

Bedankt!
Pagina: 1 ... 74 ... 84 Laatste