ID-College schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:07:
[...]
Wat we nu hebben werkt uiteraard ook, maar zijn koekenpannen (1 grote en 1 kleine). Los van de hoge rand, is 1tje sowieso te klein en ga niet staan bakken met 1 pan (duurt een eeuwigheid

). Ik wil er sowieso 1 bij gaan halen, zodat ik iig 2 grote pannen heb. Liever 2 dezelfde natuurlijk ipv 1 koekenpan en 1 pannenkoekenpan.
Overigens zijn die pannen sowieso allang op maargoed. Als proefje begin ik met de pannenkoekpan om te oefenen. Eigenlijk kan het niet veel slechter dan wat ik nu heb maargoed, wil niet zomaar lukraak pannen gaan kopen..
[...]
Yes, maar dat geeft niet, dat wist ik

Ik heb zowel de de buyer als de lodge (gietijzer) pannenkoeken pan.
Wat mij betreft beide goed.
De debuyer is licht van gewicht maar vraagt meer qua seasoning (ook vooraf, voor eerste gebruik) etc. Is sneller op temperatuur maar heeft lang nodig om goed gelijkmatig warm te worden op inductie.
De Lodge is zwaar (tov de debuyer) maar is vanuit de fabriek goed geseasoned en kan direct gebruikt worden (wel olie goed verspreiden). Zal met juiste onderhoud ook goed blijven. Heeft lang nodig om op temperatuur te komen en blijft ook stabiel op temperatuur van de ene naar de andere pannenkoek. Kan bij ons daardoor in totaal op iets lagere temperatuur blijven.
Mijn advies bij beiden is voor schoonmaken even onder lauwwarm water, resten losborstelen. Droogvegen. Even nadrogen op kookplaat (geen hoge temperatuur) en dun laagje olie of wax aan binnenkant. Net voldoende om niet meer dof te zijn, meer niet.
Opwarmen gietijzer hier op inductie is ongeveer 5 minuten op 3 van 9, daarna 3 tot 5 minuten verder opwarmen op 5 van 9. Dat werkt hier goed. Dan gaat alles direct met de eerste pannenkoek al goed.
Wij bakken altijd eerst de normale pannenkoeken, aan het einde de ham/kaas pannenkoeken, en dat plakt hier niet. We bakken de kaas licht goudkleur en laat zonder problemen los.
We gebruiken de pan ook voor snitzels en alle grote dingen die niet in heel veel vet gebakken hoeven te worden.