Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Dat waar jullie je prettig bij voelen. Je kan het ook in stapjes doen ....
een RVS hapjespan en Mineral B koekenpan voor ei/pannenkoek/puur vlees?
Dat is een goede oplossing.
alles RVS?
Dat kan ook ...
Of helemaal iets anders?
Je zou voor vlees bakken kunnen kiezen voor gietijzer.
Bedankt!
Graag gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 16:28
DoubleYouPee schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:10:

Wat is nu handig? een RVS hapjespan en Mineral B koekenpan voor ei/pannenkoek/puur vlees?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yboihs_z8Sm6BZwlCHvz3-EYIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/AdCKX8LsxAnecS7lcPkS55tQ.gif?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Schweino op 25-08-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 05:58
Heb lang met de Ikea Sensuell rvs pannen gebakken, inmiddels overgestapt naar Demeyere Multiline 7. Voor een ei bakken schaf ik toch weer een Ikea rvs-koekenpan aan. Die zijn gladder, waardoor het ei beter loskomt. Heb nog naar een instructievideo’tje gekeken, waarin het ei volledig wordt verkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 15:43
Mad Wally schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Dit is mijn absolute favoriet als hapjespan:

[Afbeelding]

https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware

Verkrijgbaar in 24 en 28 cm. Wij zijn met z'n tweeën en hebben de 24 cm versie (Silver 7, maar technisch gelijkwaardig alleen andere grepen) en gebruiken deze pan bijna dagelijks, beste koop ooit ondanks de prijs. Pan is heel veelzijdig inzetbaar, bakken, braden, stoven, roerbakken, bereiden van pastasaus en dan de pasta er door husselen. De conische vorm maakt hem heel geschikt voor kleine en grote hoeveelheden en door de afgeronde vorm kijk je makkelijk in de pan en heb je geen hoekjes waar je niet zo goed bij kan. Verder is hij enorm efficiënt, door rvs weinig stralingsverlies en een dubbelwandige deksel, hierdoor gaat het sudderen op een hele lage stand (inductie).
Die heb ik ook, in 28 cm :P, en inderdaad een hele fijne pan!
Ik gebruik 'm vooral als stoof- en hapjes pan, of als RVS-alternatief voor een braadpan. Ik vraag me eigenlijk af wat nu het voordeel is van mijn LeCreuset 24 cm braadpan (zie dextertje in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2") t.o.v. deze. Ik vind de Creuset wel leuk, maar heb vooral het gevoel dat ik 'm gebruik voor het nostalgische gevoel en omdat ik in al hun marketing ben getrapt. :D
Warmteverdeling op inductie van de Demeyere is in elk geval een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03
Tommy The Cat schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:23:
Heb lang met de Ikea Sensuell rvs pannen gebakken, inmiddels overgestapt naar Demeyere Multiline 7. Voor een ei bakken schaf ik toch weer een Ikea rvs-koekenpan aan. Die zijn gladder, waardoor het ei beter loskomt. Heb nog naar een instructievideo’tje gekeken, waarin het ei volledig wordt verkracht.
Je kunt voor dat zelfde geld als de IKEA pan ook een mooie debuyer pan kopen, persoonlijk heb ik nog nooit zo lekker eitjes gebakken als met een debuyer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Lupadi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:40:
[...]

Je kunt voor dat zelfde geld als de IKEA pan ook een mooie debuyer pan kopen, persoonlijk heb ik nog nooit zo lekker eitjes gebakken als met een debuyer
Of je koopt een Ikea Plaatstalen pan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
duvekot schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Of je koopt een Ikea Plaatstalen pan ..
Die kan ik niet aanbevelen. Erg dun, handvat wordt loeiheet en de pan is niet van "kaal" plaatstaal maar heeft een coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Schweino schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:58:
Die kan ik niet aanbevelen. Erg dun, handvat wordt loeiheet en de pan is niet van "kaal" plaatstaal maar heeft een coating.
Deze is, zo ver ik kan nagaan, echt zonder coating .. maar is al voorzien van een eerste seasoning laag. Je moet er zelf nog 3 extra op aan brengen volgens de handleiding.
https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-40438018/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 10:20
Ik heb een de buyer mineral B black gekocht alleen twijfel ik nu of dit nu wel of niet de black variant is (en of hij dus zonder problemen in de oven kan of niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rpkT2vYPJzi2qwiDB1NPQvNT9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTrV1J3AQ2zid7LKDQ4pXa2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C645LocCbpSbYxfcuBl82R58D_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7odIIjvxjQX66DqanHEbHrm9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Dracula schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:17:
Ik heb een de buyer mineral B black gekocht alleen twijfel ik nu of dit nu wel of niet de black variant is (en of hij dus zonder problemen in de oven kan of niet).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een gewone mineral B. Het handvat heeft een epoxy coating en de black heeft geen siliconen dopje in het handvat.

Waar heb je em gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 19-06 10:20
Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Dit is een gewone mineral B. Het handvat heeft een epoxy coating en de black heeft geen siliconen dopje in het handvat.

Waar heb je em gekocht?
Ja dat vermoede had ik ook al gezien mijn vorige pan er ook zo uitzag.

Gekocht bij Amazon.

Nou ja dan gaan we inbranden maar proberen op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
duvekot schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Deze is, zo ver ik kan nagaan, echt zonder coating .. maar is al voorzien van een eerste seasoning laag. Je moet er zelf nog 3 extra op aan brengen volgens de handleiding.
https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-40438018/
Voor zover ik weet hebben de pannen een nitride behandeling ondergaan (net als BK black steel pannen). Dit is geen inbranden maar een ander chemisch proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:29
Yep, een chemische methode om te blauwen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raymond P schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:17:
Yep, een chemische methode om te blauwen.
En is dat erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@duvekot Nee hoor, prima basis. Mits goed gedaan beter dan (zelf) blauwen. Niet toxisch ofzo stikstof+zuurstof=nitraat en daar wordt het vervolgens in gedompeld, vergast of geplasmadingest.

Het zou ook prima kunnen dat die pannetjes wel gewoon (chemisch) geblauwd zijn door te dompelen in kokend zout (natriumnitraat). Eea heeft een overlap, goed genitreerd staal haal ik niet zomaar de coating vanaf en dat lijkt bij de pannen (ikea/bk) wel mogelijk te zijn.

Maar daar kan je dus eigenlijk niet direct op gaan bakken. Als je het uiterste eruit wilt halen dien je een laagje olie erop te polymeriseren.

- knip -

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:53
Op zoek naar een wok voor inductie:
veel gelezen op dit forum, maar de bekende bomen!
Ik maak wekelijks Nasi Goreng, ook veel andere wok gerechten, voornamelijk Aziatische gerechten.
Op dit moment gebruik ik de Le Creuset Les Forgees wok 26cm, deze begint nu erg veel aan te bakken en vertoont aan de binnenkant veel krasjes, terwijl ik alleen houten keukengerei in deze pan gebruik. En is het niet dat deze niet geheel PFAS vrij is?
Gisteren een GreenChef Wok Stones gekocht, helaas werkt deze niet op de grootste pit van de inductie, wel op de kleinere, gaat retour, een wok moet op de grootste pit kunnen.
deBuyer Mineral B Black Wok een optie?, alhoewel aardig zwaar en wisselende reviews.
Wat is een goed alternatief voor plaatstaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
surfing john schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:53:
Op zoek naar een wok voor inductie:
veel gelezen op dit forum, maar de bekende bomen!
Ik maak wekelijks Nasi Goreng, ook veel andere wok gerechten, voornamelijk Aziatische gerechten.
Op dit moment gebruik ik de Le Creuset Les Forgees wok 26cm, deze begint nu erg veel aan te bakken en vertoont aan de binnenkant veel krasjes, terwijl ik alleen houten keukengerei in deze pan gebruik. En is het niet dat deze niet geheel PFAS vrij is?
Gisteren een GreenChef Wok Stones gekocht, helaas werkt deze niet op de grootste pit van de inductie, wel op de kleinere, gaat retour, een wok moet op de grootste pit kunnen.
deBuyer Mineral B Black Wok een optie?, alhoewel aardig zwaar en wisselende reviews.
Wat is een goed alternatief voor plaatstaal?
De BK black steel wokarang werkt goed op inductie: https://bk.nl/products/bl...Id7Uulns4SgZVuPq88OUXA274

Als je iets dikker materiaal (2,5mm) wil kan ik je deze pan aanraden van Lacor (plaatstaal ook):

https://www.amazon.nl/LAC...D-28-Zilver/dp/B074KHZTMP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@surfing john Aanvullend: Je Les Forgees heeft een non-stick coating. Afhankelijk van wanneer/welke aangeschaft is betreft het gewoon een PTFE of een geheimzinnige 4x sterkere (PTFE of keramisch) coating.

Afhankelijk van welke Aziatische keuken je het mees thuis in voelt zou een gietijzeren wadjan (Indonesisch - Indiaas | zoet - stoof) of een RVS wok (Kantonees - Thais | zuurtjes - snel) ook een prima optie zijn.
Vooral voor een Indonesische nasi goreng en stoofgerechten heb ik (ook op inductie) een sterke voorkeur voor de gietijzeren wadjan.

- knip -

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:53
Raymond P schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:19:
@surfing john Aanvullend: Je Les Forgees heeft een non-stick coating. Afhankelijk van wanneer/welke aangeschaft is betreft het gewoon een PTFE of een geheimzinnige 4x sterkere (PTFE of keramisch).
Is aangeschaft in 2016, ben dus inderdaad bang dat het een soort PTFE heeft.

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06 20:24
Raymond P schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:19:
@surfing john Aanvullend: Je Les Forgees heeft een non-stick coating. Afhankelijk van wanneer/welke aangeschaft is betreft het gewoon een PTFE of een geheimzinnige 4x sterkere (PTFE of keramisch).

Afhankelijk van welke Aziatische keuken je het mees thuis in voelt zou een gietijzeren wadjan (Indonesisch - Indiaas | zoet - stoof) of een RVS wok (Kantonees - Thais | zuurtjes - snel) ook een prima optie zijn.
Vooral voor een Indonesische nasi goreng en stoofgerechten heb ik (ook op inductie) een sterke voorkeur voor de gietijzeren wadjan.
Wellicht ligt het aan mijn techniek, maar rijst bakken in rvs lukt me niet zonder zoveel olie te gebruiken dat ik de rijst een het frituren ben. Eitje en vlees in rvs lukt me prima.

• Raymond P
@Mad Wally Ik heb hetzelfde probleem, snel een laagje olie zetten om op te offeren op RVS gaat minder makkelijk dan op plaatstaal. Daarom ook de voorkeur voor de gietijzeren wadjan voor zulke gerechten.

Een snelle éénpersoons chow fan lukt dan weer wel in rvs (of plaatstalen) wok op gas. Maar op inductie is dat imo totaal niet te doen.
Bami/noedels is helemaal hopeloos tenzij je 'm gaat koken ipv bakken. :+

Fwiw: gerechten from scratch. Een wereldgerechten pakje opwarmen zal ongetwijfeld prima gaan in een 7 lagen wok van zilver op een fornuis van 10k.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Heb een mooie skottsberg pan gekocht. Nu probeer ik goed eieren te bakken die niet aanbranden maar dat lukt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Celbhb13LLMPQWZaJ5dfFtHi0qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0y06rk2AbMWKsap4v2QpMWt.jpg?f=fotoalbum_large

Van te voren is de pan goed heet geworden, water druppels dansen in de pan. Vervolgens olijfolie en eieren erin. Toch blijft alles plakken. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
Wackmack schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:03:
Heb een mooie skottsberg pan gekocht. Nu probeer ik goed eieren te bakken die niet aanbranden maar dat lukt niet.

[Afbeelding]

Van te voren is de pan goed heet geworden, water druppels dansen in de pan. Vervolgens olijfolie en eieren erin. Toch blijft alles plakken. Iemand een tip?
Heb je al andere olie/boter geprobeerd? Olijfolie heeft een relatief laag “brand” punt t.o.v. andere oliën

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23:02

[Afbeelding]

Waterdruppels die dansen? Is dat niet erg heet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 13:46

[Afbeelding]

Ik zet altijd het vuur hoog tot inderdaad de waterdruppels niet verdampen maar rond glijden in de pan. Maar dan doe ik de olie erin en zet ik het vuur een stuk zachter. 1/3 van het vermogen ongeveer. De pan is vaak heet genoeg en de massa koelt door een eitje ook niet erg af. Dat werkt beter dan het vuur hoger laten staan.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Headshot_NL schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Ik zet altijd het vuur hoog tot inderdaad de waterdruppels niet verdampen maar rond glijden in de pan. Maar dan doe ik de olie erin en zet ik het vuur een stuk zachter. 1/3 van het vermogen ongeveer. De pan is vaak heet genoeg en de massa koelt door een eitje ook niet erg af. Dat werkt beter dan het vuur hoger laten staan.
Goede tip, zal het iets lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Lupadi schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Heb je al andere olie/boter geprobeerd? Olijfolie heeft een relatief laag “brand” punt t.o.v. andere oliën
Slim, volgend keer even proberen met roomboter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Raymond schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Waterdruppels die dansen? Is dat niet erg heet?
Nee, dit hoort qua test bij zo'n maar zal het daarna iets terug schroeven qua warmte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Wackmack schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

Nee, dit hoort qua test bij zo'n maar zal het daarna iets terug schroeven qua warmte.
Zoek maar even terug in het topic, dit is met afstand de meest gestelde vraag. Die test is discutabel en problemen met eieren in RVS is negen van de tien keer te heet.

Tips: pan minder heet, boter gebruiken, ei op kamertemperatuur, ei er voorzichtig in glijden in plaats van gewoon plonzen, pan minder heet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Gonadan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:00:
[...]

Zoek maar even terug in het topic, dit is met afstand de meest gestelde vraag. Die test is discutabel en problemen met eieren in RVS is negen van de tien keer te heet.

Tips: pan minder heet, boter gebruiken, ei op kamertemperatuur, ei er voorzichtig in glijden in plaats van gewoon plonzen, pan minder heet.
Thnx! Geleerd dat te heet inderdaad niet werkt. Zag in een filmpje als je pan heet genoeg is, het ei niet kan blijven plakken. Dat werkte dus niet.

Morgen opnieuw proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Wackmack Dat kan wel, maar dan moet je pan dus ook heet genoeg blijven als je je ei erin mikt.
En dien je geen verontreinigingen op het oppervlak te hebben, geen vetstof dus. (zoiets)

imo niet de de beste methode. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdert
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-01 10:20
Hoi,

Op dit moment ben ik aan het overschakelen op RVS en plaatstalen pannen. Ik heb nu van iemand een RVS wok 32 cm en 36 van Demeyere over genomen en heb het koken met RVS inmiddels onder de knie.

Ik vind het koken in een wok fijn vanwege de veelzijdigheid en open vorm, echter vind ik de bodem maat van 13 cm veel te weinig. (voor echte wok gerechten of bami, nasi enz. gebruik ik liever plaatstaal)

Ik wil dus een andere RVS pan die ik voor heel veel verschillende gerechten en hoeveelheden kan gebruiken. zelf denk ik om mijn Demeyere wok te vervangen voor een Demeyere Conische sudderpan (braadpan) 24 cm of misschien wel 28 cm. Ik zoek een pan waar ik voor 2 personen in kan koken maar ook grote hoeveelheid in kan maken.

Is de pan van 28 cm (bodem 22 cm) geschikt voor het maken van 2 personen saus (bijv. bolognese) en ook voor een grote hoeveelheid saus voor 8 personen?

Wat is nu het verschil tussen de Conische sudderpan/ braadpan Atlantis 7 en de Apollo 7? (behalve de grepen en het deksel)

[ Voor 5% gewijzigd door basdert op 02-09-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@basdert Het verschil zit 'm in de samenstelling van laagjes. Koper met zilver eromheen of enkel een aluminium kern.

Het beste kun je even in een winkel gaan kijken.Dagelijk kleine hoeveelheden in grote pannen vind ik niet lekker werken, maar wellicht vind jij dat juist fijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
basdert schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:08:
Hoi,

Op dit moment ben ik aan het overschakelen op RVS en plaatstalen pannen. Ik heb nu van iemand een RVS wok 32 cm en 36 van Demeyere over genomen en heb het koken met RVS inmiddels onder de knie.

Ik vind het koken in een wok fijn vanwege de veelzijdigheid en open vorm, echter vind ik de bodem maat van 13 cm veel te weinig. (voor echte wok gerechten of bami, nasi enz. gebruik ik liever plaatstaal)

Ik wil dus een andere RVS pan die ik voor heel veel verschillende gerechten en hoeveelheden kan gebruiken. zelf denk ik om mijn Demeyere wok te vervangen voor een Demeyere Conische sudderpan (braadpan) 24 cm of misschien wel 28 cm. Ik zoek een pan waar ik voor 2 personen in kan koken maar ook grote hoeveelheid in kan maken.

Edit: in deze pannen zit geen koper, dat is alleen in de kookpannen.

Is de pan van 28 cm (bodem 22 cm) geschikt voor het maken van 2 personen saus (bijv. bolognese) en ook voor een grote hoeveelheid saus voor 8 personen?

Wat is nu het verschil tussen de Conische sudderpan/ braadpan Atlantis 7 en de Apollo 7? (behalve de grepen en het deksel)
Ik denk dat de 28 cm wat aan de grote kant is voor 2 personen, ik gebruik de 24 en dat gaat perfect. Ook saus voor 8 personen zal in de 24 cm met een inhoud van 3,25 liter nog wel lukken denk ik.

Het verschil in de pan zelf zit hem volgens mij in de rand. De Atlantis (en Silver 7) hebben een dichte rvs rand waardoor deze geschikt is voor de vaatwasser. De Apollo heeft rand waarbij de aluminium tussenlaag niet is afgedekt, hierdoor zal bij herhaald schoonmaken in de vaatwasser het aluminium gaan corroderen waardoor de rand lelijk en scherp kan worden. Advies van Demeyere is dan ook om deze niet in de vaatwasser te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 19-06 15:43
basdert schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:08:
(..)

Ik heb de Atlantis 7 in het formaat 28cm en de Apollo 7 in 24 cm. Ik vind de Atlantis echt veel fijner qua ergonomie: de grepen worden een stuk minder warm dan bij de Apollo (op inductie). En inderdaad mag de Atlantis in de vaatwasser, al doe ik dat zelf liever niet.
Het dubbelwandige deksel is ook wel fijn, alleen je kunt er niet doorheen kijken, zoals bij het deksel van de Apollo.
28 cm is behoorlijk groot bij Demeyere. Ik denk dat je er best voor 8 personen saus in kunt maken, de inhoud is 4,8l, dus 4l saus is prima te doen. Maar het hangt natuurlijk ook van de eters af. :9~

[ Voor 15% gewijzigd door dextertje op 03-09-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 14:21
De Atlantis sauspan van 28 staat ook hoog op m'n verlanglijstje. 'k Hoop eigenlijk op een mooie black friday-aanbieding eind november ;)

Sinds kort hebben we, i.p.v. de braadpan van Sysas (pfas- en ptfe-vrij enz.), die ondanks zorgvuldig gebruik toch binnen een jaar kapot is gegaan, een geëmailleerde gietijzeren pan. Die bevalt tot nu toe prima. Een goede RVS-pan lijkt me echter nog langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
Sinds kort heb ik een Demeyer koekenpan waar ik drie keer uit heb gekookt. Met de eerste keer kookbeurt kregen de randen van de pan een bruine aanslag. Vrij gek want ik heb alleen een hamburger erin gebakken zonder de randen te gebruiken.
Ik had de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen. En las een zacht sponsje te gebruiken ipv zacht schuursponsje. Ik hoop nu niet dat er beschadigingen zijn. Ik zie wel krassen maar kan niet bepalen of dat krassen zijn of het hoort.

Die bruine aanslag krijg ik er niet uit. Op het internet lees ik dat ik baking soda voor kan gebruiken.
Klopt dit?

En hoe zit het met het sponsje. Kan het wel of geen kwaad?
Bij A.H supermarkt kun je bv een zacht en harde schuurspons kopen. Zou een zachte schuurspons bij hardnekkig vuil wel kunnen?
Ik heb geen afwasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
dextertje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

Die heb ik ook, in 28 cm :P, en inderdaad een hele fijne pan!
Ik gebruik 'm vooral als stoof- en hapjes pan, of als RVS-alternatief voor een braadpan. Ik vraag me eigenlijk af wat nu het voordeel is van mijn LeCreuset 24 cm braadpan (zie dextertje in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2") t.o.v. deze. Ik vind de Creuset wel leuk, maar heb vooral het gevoel dat ik 'm gebruik voor het nostalgische gevoel en omdat ik in al hun marketing ben getrapt. :D
Warmteverdeling op inductie van de Demeyere is in elk geval een stuk beter.
Ik had een stuk of 4 Le Creuset pannen, waarvan ik 3 weer de deur uitgedaan heb na de aanschaf van een RVS hapjes pan. Voordeel; de LC pannen zagen er na een jaar gebruik nog als nieuw uit, maar RVS werkt gewoon sneller/beter als je eenmaal gewend bent en zijn véél makkelijker schoon te maken.

Heb alleen nog de Everyday Pan van Le Creuset en die gebruik ik dan ook elke dag voor o.a. soepen, sauzen en als rijstkoker. De zwarte emaillelaag hoef je ook wat minder zuinig mee om te springen dan de witte.

Voor bakken gewoon De Buyer pannen. Daarvan snap ik niet dat ik het niet veel eerder gedaan had. Super makkelijk schoon te maken/houden, en het bakt ook nog fijner dan anti-aanbak pannen. De plaatstaal pannen zijn goed in bakken waar RVS minder goed in is (eitjes, vlees, en aardappeltjes) en vice versa, dus vullen elkaar goed aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.lecreuset.nl/on/demandware.static/-/Library-Sites-lc-sharedLibrary/default/dw9e5c3e4f/images/2023/H2/Evergreen/Cocotte%20Every/2023_H2_CocotteEvery_1920x1080_01.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 04-09-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:25
noud schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:52:
Sinds kort heb ik een Demeyer koekenpan waar ik drie keer uit heb gekookt. Met de eerste keer kookbeurt kregen de randen van de pan een bruine aanslag. Vrij gek want ik heb alleen een hamburger erin gebakken zonder de randen te gebruiken.
Ik had de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen. En las een zacht sponsje te gebruiken ipv zacht schuursponsje. Ik hoop nu niet dat er beschadigingen zijn. Ik zie wel krassen maar kan niet bepalen of dat krassen zijn of het hoort.

Die bruine aanslag krijg ik er niet uit. Op het internet lees ik dat ik baking soda voor kan gebruiken.
Klopt dit?

Bij A.H supermarkt kun je bv een zacht en harde schuurspons kopen. Zou een zachte schuurspons bij hardnekkig vuil wel kunnen?
Welke heb je precies?
https://www.kookwinkel.nl/blog/producten/koekenpanmaterialen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-06 11:32
Als ik kook dan gaat het meestal zo:
  1. Pasta / rijst koken in een kookpan
  2. Gehakt rullen in een wok met Teflon-antiaanbaklaag
  3. Groente meewokken in de wok
  4. Een saus opwarmen in de wok
  5. Pasta / rijst afgieten
  6. Aan tafel, opscheppen, eten!
Ik wil de wok met Teflon-antiaanbaklaag weggooien. Ik weet dat een met olie ingebrande plaatstaal wok of gietijzeren wadjan ongeschikt is om (zure) pastasaus in op te warmen.

Ik vind het gemakkelijk om alles in één wok (en een kookpannetje voor de rijst / pasta) op te warmen.

Kan ik de Teflon-antiaanbaklaag wok vervangen door 1 enkele pan of heb ik er meerdere nodig met mijn 1-wok-gerechten?

Wat voor pan(en) heb ik nodig?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:28
Mad Wally schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Dit is mijn absolute favoriet als hapjespan:

[Afbeelding]

https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware

Verkrijgbaar in 24 en 28 cm. Wij zijn met z'n tweeën en hebben de 24 cm versie (Silver 7, maar technisch gelijkwaardig alleen andere grepen) en gebruiken deze pan bijna dagelijks, beste koop ooit ondanks de prijs. Pan is heel veelzijdig inzetbaar, bakken, braden, stoven, roerbakken, bereiden van pastasaus en dan de pasta er door husselen. De conische vorm maakt hem heel geschikt voor kleine en grote hoeveelheden en door de afgeronde vorm kijk je makkelijk in de pan en heb je geen hoekjes waar je niet zo goed bij kan. Verder is hij enorm efficiënt, door rvs weinig stralingsverlies en een dubbelwandige deksel, hierdoor gaat het sudderen op een hele lage stand (inductie).
Bedankt voor de tip. Eigenlijk precies wat hier zou passen. Ik heb een aantal gietijzeren pannen (geëmailleerd), en waar die voor sommige toepassingen ideaal zijn vind ik voor de meeste gerechten een pan als deze ideaal.
Ik heb iets soortgelijks gehad, maar 28cm, glazen deksel en geen gietrand. Die was te groot voor ons, maar was ook erg makkelijk. Die heb ik verkocht.

Ik heb de stap genomen deze pan die je linkt te bestellen. Past hier beter qua formaat. Ik zag hem voor 219 euro staan (Kookpunt) en vond het een mooie prijs.

Ik ben benieuwd of het hier net zo goed bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Apollyon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:29:
Als ik kook dan gaat het meestal zo:
  1. Pasta / rijst koken in een kookpan
  2. Gehakt rullen in een wok met Teflon-antiaanbaklaag
  3. Groente meewokken in de wok
  4. Een saus opwarmen in de wok
  5. Pasta / rijst afgieten
  6. Aan tafel, opscheppen, eten!
Ik wil de wok met Teflon-antiaanbaklaag weggooien. Ik weet dat een met olie ingebrande plaatstaal wok of gietijzeren wadjan ongeschikt is om (zure) pastasaus in op te warmen.

Ik vind het gemakkelijk om alles in één wok (en een kookpannetje voor de rijst / pasta) op te warmen.

Kan ik de Teflon-antiaanbaklaag wok vervangen door 1 enkele pan of heb ik er meerdere nodig met mijn 1-wok-gerechten?

Wat voor pan(en) heb ik nodig?
Ik zou gaan voor een RVS pan .. heeft ff wat leer tijd nodig .. maar de belangrijkste les onderdelen zijn:
  • gas stukken minder ver open zetten
  • de pan eerst rustig opwarmen voordat je gaat koken
  • de ingrediënten ook op kamertemperatuur laten komen voordat je aan de slag gaat
Welke RVS pan dan geschikt is ... Is een persoonlijke keuze .. je kan bijvoorbeeld vast ook wel de pan die hierboven staat gebruiken.

Wil je echt "wokken" .. dan idd een ijzeren pan kopen .. en die goed inbranden ... Maar wat je beschrijft is meer "Nederlandse Aziatische pakjes" koken (waar niets mis mee is ... dat doe ik ook .. in RVS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ypuh schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:50:
[...]

Ik had een stuk of 4 Le Creuset pannen, waarvan ik 3 weer de deur uitgedaan heb na de aanschaf van een RVS hapjes pan. Voordeel; de LC pannen zagen er na een jaar gebruik nog als nieuw uit, maar RVS werkt gewoon sneller/beter als je eenmaal gewend bent en zijn véél makkelijker schoon te maken.

Heb alleen nog de Everyday Pan van Le Creuset en die gebruik ik dan ook elke dag voor o.a. soepen, sauzen en als rijstkoker. De zwarte emaillelaag hoef je ook wat minder zuinig mee om te springen dan de witte.

Voor bakken gewoon De Buyer pannen. Daarvan snap ik niet dat ik het niet veel eerder gedaan had. Super makkelijk schoon te maken/houden, en het bakt ook nog fijner dan anti-aanbak pannen. De plaatstaal pannen zijn goed in bakken waar RVS minder goed in is (eitjes, vlees, en aardappeltjes) en vice versa, dus vullen elkaar goed aan.

[Afbeelding]
Waar liep je met de LC tegenaan dan met schoonmaken dat het zoveel meer werk was?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tomino
  • Laatst online: 19:25
Duidelijk.

Ik heb een vergelijkbare pan en ik heb ook vergelijkbaar bruin gehad en ook krassen. Beide geen probleem. Bruin zal op den duur weer verdwijnen. Bak het niet te heet allemaal en laat de pan eerst goed opwaremen.

Over schuursponsjes heb ik geen mening. Ik mijd die dingen als de pest en wat er niet schoon wordt met een normale spons heeft ook geen baat bij een schuurspons ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
noud schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:52:

Klopt dit?

Een eigenschap van Demeyere koekenpannen is dat deze de warmte heel erg goed geleiden. Dit is prettig, maar soms ook een nadeel. De temperatuur van de rand is daardoor zo hoog dat vet spetters kunnen polymeriseren, vergelijkbaar met het inbranden van een stalen koekenpan. Dit is niet schadelijk en ook niet slecht voor de pan maar het ziet er wel lelijk uit.

Er zijn verschillenden manieren om dit te verwijderen, een zure (tomaten) saus koken in de pan, verhitten met azijn of anders Barkeepers Friend of ovenreiniger. Een zacht schuursponsje kan ook niet zoveel kwaad en als je meebeweegt met de borstelrichting zul je het ook niet zo snel zien maar wel op eigen risico.

• Sjamo
Voor mijn idee, wat bedoelen jullie met een harde of zachte spons? Is de grens de gele / groene kant van een standaard keukensponsje, of valt voor jullie heel het keukensponsje onder zacht en is hard een staalsponsje?

Op gietijzer gebruik ik tegenwoordig grof zout. Werkt hier bijzonder goed om de pan tot aan de seasoning weer "schoon" te krijgen.

Op rvs gebruik ik 2 kanten van een keukensponsje. Ik bak niet met hoge temperaturen, de pan goed voorverwarmen werkt hier beter voor een goede bruining.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/dam/product/AHI_43545239363336373135?revLabel=1&rendition=400x400_JPG_Q85&fileType=binary

Afhankelijk van wat je gaat doen kan het wel prettig zijn om een RVS pan brandschoon te hebben voor gebruik. De bruine plekken hebben andere eigenschappen dan kaal staal.

Zolang je geen brillo of soortgelijke schuurspons neemt voor de binnenkant zal het wel loslopen. Al kan je met fijn staalwol wel polijsten natuurlijk.

Alles wat kan krassen/schuren/polijsten gebruik je (liever) niet op emaille, keramisch, ptfe, tin, koper, aluminium of andere coatings / zachte oppervlakken.

Een krasvrije keukenspons kan je met beide kanten op praktisch alles gebruiken. De hele goedkope zijn niet altijd volledig krasvrij op zacht materiaal.

Azijn, soda, Kruidvat ovenreiniger maken licht werk.
Let bij gebruik wel op met multi-ply pannen waarbij de rand niet omgevouwen is, blootliggend aluminium kan/zal corroderen en zal met de tijd voor problemen zorgen.

- knip -

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik maak al een paar maanden gebruik van een buyer plaatstalen pan. Gekocht voor de pannenkoeken maar gebruik hem ook voor de eieren en soms wat vlees.
Hij bakt prima. Maar merk bij de eieren dat er toch wat zwart zooi van de pan afkomt. Is dat de seasoning die eraf komt?

• Raymond P
@Xavier Nee, dat is vuil. Een fatsoenlijke polymeer trek je niet van de pan met een eitje.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Xavier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:10:
Ik maak al een paar maanden gebruik van een buyer plaatstalen pan. Gekocht voor de pannenkoeken maar gebruik hem ook voor de eieren en soms wat vlees.
Hij bakt prima. Maar merk bij de eieren dat er toch wat zwart zooi van de pan afkomt. Is dat de seasoning die eraf komt?
Ik denk dat dat aanbaksels zijn. Ik verwijder die wanneer zichtbaar op eten met grof zout. Pan "schoon" borstelen met heet water, drogen op warme kookplaat/laag vuur, dan 1 a 2 el grof zout in de pan en met dot blauw papier of eventueel keukenpapier rondwrijven. Tot het metaal weer glad/egaal voelt, en het keukenpapier niet meer of minder bruin wordt.
Bij veel verontreiniging zout en vooral papier af en toe vervangen.

Maar veel mensen hebben succes met hun eigen methode.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:30:
@Xavier Nee, dat is vuil. Een fatsoenlijke polymeer trek je niet van de pan met een eitje.
Dat vind ik dan toch knap als ik de pan met heet water en pannenspons schoonmaak...

• Raymond P
@Xavier Als het geen integraal deel van je polymeerlaag is dan is het vuil. Koolstof afzetting kent vele vormen/verbindingen.
Soms zal je best hard moeten boenen om alles te verwijderen. Doe je dat niet dan krijg je uiteindelijk een ophoping van meuk dat liever aan ei hecht dan aan je polymeer.

- knip -

• basdert
Ik heb nog een aanvullende vraag: De Demeyere RVS sudderpan(braadpan) 24 cm / (3,25 L) heeft een bodem van 18 cm. Is een conisch pan beter om pasta sauzen (2 tot 4 pers) in te maken dan een rechte pan, met gewoon een bodem van 24 cm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
basdert schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:00:
Ik heb nog een aanvullende vraag: De Demeyere RVS sudderpan(braadpan) 24 cm / (3,25 L) heeft een bodem van 18 cm. Is een conisch pan beter om pasta sauzen (2 tot 4 pers) in te maken dan een rechte pan, met gewoon een bodem van 24 cm?
Ja. Bij een conische pan neemt het oppervlak en dus de verdamping toe naarmate je meer saus in je pan hebt, hierdoor kook je niet zo snel droog bij bereiding van kleinere hoeveelheden. Bij een pan met rechte wanden heb je bij weinig saus te veel oppervlak om te verdampen waardoor je te veel vocht kwijtraakt. Ook heb je veel rondere en flauwere hoeken waardoor je deze beter doorroert en je kijkt makkelijker in de pan. Werkt echt 10x fijner/beter.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wij hebben thuis altijd van die regenboogpakken met goedkope sponsjes. Zijn volgens mij officieel niet voor gevoelige oppervlakken maar als mijn pannen daar last van hebben hadden ze maar geen pan moeten worden. :P

Heb in het verleden ook wel van die rvs dingen gehad maar die vind ik ook wel snel slijten en vies worden terwijl ze niet echt lekkerder werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:55
Wij zijn recent overgestapt van standaard anti aanbaklaag koekenpan naar RVS: Demeyere Proline 7 28cm. Wat een fijne pan is dat zeg!

We hebben nu ook de Atlantis 7 sauteerpan 28cm erbij gekocht als hapjespan (vrouwlief wilde perse rechte randen), en 2x een specialties 5 pannenkoekenpan besteld. Die proline is toch wat zwaar voor pannenkoeken waarbij je de hele tijd de pan heen en weer draait, flipt en de pannenkoek op het bord laat glijden.

Dit had ik 20 jaar eerder moeten doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:46:
Wij hebben thuis altijd van die regenboogpakken met goedkope sponsjes. Zijn volgens mij officieel niet voor gevoelige oppervlakken maar als mijn pannen daar last van hebben hadden ze maar geen pan moeten worden. :P

Heb in het verleden ook wel van die rvs dingen gehad maar die vind ik ook wel snel slijten en vies worden terwijl ze niet echt lekkerder werken.
Losweken heb ik niet altijd zin in en een in schmaltz rustig gebakken sappig stukje kip geeft altijd zo'n plakkerige zooi dat die meuk uit een grote pak direct vol loopt en onbruikbaar is.
De grovere RVS sponzen gaan ook niet ontiegelijk lang mee maar zijn wel uitspoelbaar. En ze zijn grof genoeg om oppervlakte verontreinigingen mee te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iE-p3ZAvoQqKR20qUF9xUh2Bqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1nMxuQruG2GgqzthzzYK6uV.jpg?f=fotoalbum_large

Het maken van karamel kan ook zo'n vervelende aanslag geven.

- knip -

• basdert
Is het enige verschil tussen de Demeyere Atlantis 7 conische sudderpan 24 cm en de Demeyere Silver 7 conische sudderpan 24 cm het deksel en de handvatten, of zijn er nog meer verschillen? Hebben ze allebei een koperen laag?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@basdert volgens de specs iig wel een significant verschil in gewicht. Zwaarder is meestal beter in gebruik.

https://www.zwilling.com/...2F-325-l/40850-934-0.html

https://www.zwilling.com/...2F-325-l/40851-244-0.html

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 11-09-2024 09:58 ]

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:12
@basdert volgens mij hebben van de Atlantis serie alleen de kookpotten en sauteuses een koperen plaat. De saus- en sudderpannen niet.

• Lupadi
In de Links die je post zijn ze bij mij beiden 1,75 kilo ;)

NVM 2x de zelfde link geopend

[ Voor 3% gewijzigd door Lupadi op 11-09-2024 18:39 ]

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:14

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

basdert schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:52:
Is het enige verschil tussen de Demeyere Atlantis 7 conische sudderpan 24 cm en de Demeyere Silver 7 conische sudderpan 24 cm het deksel en de handvatten, of zijn er nog meer verschillen? Hebben ze allebei een koperen laag?
Zelf heb ik pannen van de silver 7 serie van Demyere. En ik kan je melden dat de handvaten koel blijven als je aan het koken bent (ik heb inductie) en de deksel is dubbelwandig. Voorbeeld met de deksel: als ik pasta kook breng ik het water aan de kook en kan daarna met de deksel erop op stand 4 i.p.v. 6-7 (mijn inductie heeft max 12 standen) de pasta koken, dus ook energie zuinig werkt.

En de silver serie heeft een extra coating die zorgt ervoor dat de pannen hun kleur behouden (voor zover dat mogelijk is mer rvs)

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Slayer Het is geen coating. Oppervlakte van het RVS wordt extra gepassiveerd waardoor er meer chroom bloot ligt en het zelfherstellend vermogen toeneemt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:36:
@Slayer Het is geen coating. Oppervlakte van het RVS wordt extra gepassiveerd waardoor er meer chroom bloot ligt en het zelfherstellend vermogen toeneemt.
Da's gewoon reclame (maar wel waar). :P

Grappig dat hij hem zo makkelijk vindt schoonmaken, maar je ziet daar precies die bruingele drek op de rand zitten waar mensen vaak over klagen als ze olie op die rand te heet maken. Dat is vaak toch wel even schrobben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan De extra naam die ze eraan plakken is inderdaad propaganda. Mja. :+

Het randje had ik ook gespot, ik vond het wel een realistische weergave eigenlijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:23:
@Gonadan De extra naam die ze eraan plakken is inderdaad propaganda. Mja. :+

Het randje had ik ook gespot, ik vond het wel een realistische weergave eigenlijk.
Yup. Ik had alleen gehoopt dat hij ook nog een simpel trucje had voor die rand, maar toen was het filmpje al af. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:39:
[...]

Yup. Ik had alleen gehoopt dat hij ook nog een simpel trucje had voor die rand, maar toen was het filmpje al af. :+
Dat is dus typisch iets voor een RVS-spons. Die kunnen ook in de vaatwasser trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Spons in de vaatwasser? Daar wordt hij niet beter van zou ik denken. ;)
Maar inderdaad, een schuurspons, en dan is het alsnog flink boenen. Dus op de bekende ovenreiniger na heb ik nog geen makkelijk trucje gezien.
Hooguit voorkomen dat je het krijgt, en dat is een kwestie van normaal doen qua hitte en olijfolie ontlopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:59

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:15:
Maar inderdaad, een schuurspons, en dan is het alsnog flink boenen. Dus op de bekende ovenreiniger na heb ik nog geen makkelijk trucje gezien.
Hooguit voorkomen dat je het krijgt, en dat is een kwestie van normaal doen qua hitte en olijfolie ontlopen.
Vast ook niet slechter?
Afwasborstel gaat hier ook vaak in de vaatwasser mee.
Is hij weer lekker fris en schoon.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Alles wordt slechter van een vaatwasser, hooguit merk je het niet heel snel als het er goed tegen bestand is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb daar slechte ervaringen mee, RVS bolletjes die vol zitten met extra drab enzo.
Maar ik gebruik poeder en doseer naar vervuilingsgraad, wellicht dat het prima werkt als je een blokje op de lange stand gebruikt.

De borstel en afwasspons gebruik ik eerst, wat er daarna nog op zit vervuilt een RVS pannenspons ook niet heel erg.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:15:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfxzUG0Rzb5dGAl10xbOhVK6ZUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EaEoOnU3Zl4P9uQ6dcVtCDFz.png?f=user_large

Deze worden goed schoon in de vaatwasser. Ik ben overigens niet bang voor krassen in mijn pan, al helemaal niet hoog aan de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja ik weet wat een RVS spons is. ;)

@Raymond P ik gebruik gewoon nog steeds van die simpele wegwerp schuursponsjes, daar gaat ook weinig echt 'in' zitten als je ze goed uitspoelt. En inderdaad het ergste eerst uit de pan schrobben.

[ Voor 74% gewijzigd door Gonadan op 13-09-2024 12:09 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 22:30
Ik heb het topic al flink doorgespit maar ik blijf twijfelen om deze pan te kopen:
https://www.bol.com/nl/nl...FOog.2_13.17.ProductTitle

De ervaringen zijn gemiddeld. Ik lees dat bij sommigen deze pan na 4 jaar toch wel op is.
Ik wil graag wat goeds kopen(nu nog een hapjespan die ooit bij een spaaractie hebben gekocht) maar als je dan een smak geld uitgeeft graag toch iets goeds!

Iemand nog aanvullende adviezen of tips! ;)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:59

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb die specifieke pan in de kast. En had hoge verwachtingen. Maar ik twijfel of hij de 5 jaar haalt inderdaad. Het blijft anti aanbak.

Wellicht RVS of plaatstaal of gietijzer overwegen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Sjamo
JayRune schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:53:
Ik heb het topic al flink doorgespit maar ik blijf twijfelen om deze pan te kopen:

De ervaringen zijn gemiddeld. Ik lees dat bij sommigen deze pan na 4 jaar toch wel op is.
Ik wil graag wat goeds kopen(nu nog een hapjespan die ooit bij een spaaractie hebben gekocht) maar als je dan een smak geld uitgeeft graag toch iets goeds!

Ik heb onlangs deze besteld bij kookpunt en die bevalt heel erg goed, de maat, de vorm en het gebruik.

https://www.kookpunt.nl/d...erpan-met-rvs-deksel-24cm

Ik had deze pan eerder in dit topic aangeraden zien worden en hier bevalt deze even goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:14

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Wat al is vermeld, evt kijken naar RVS?
Zelf heb ik deze: https://www.zwilling.com/...2F-325-l/40851-244-0.html

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stelsol
  • Laatst online: 19-06 08:07
Voor een wat beperkter budget is dit ook een mooie optie:
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-40488126/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Deze versie kende ik nog niet, ik heb er een paar met de steel, deze is veel handiger op vakantie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:36
Sjamo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ik heb onlangs deze besteld bij kookpunt en die bevalt heel erg goed, de maat, de vorm en het gebruik.

https://www.kookpunt.nl/d...erpan-met-rvs-deksel-24cm

Ik had deze pan eerder in dit topic aangeraden zien worden en hier bevalt deze even goed.
Ik heb de niet conische variant hiervan nu ongeveer een maandje en bevalt erg goed. Ik wilde graag van nonstick af en het koken gaat ons tot zover goed af, alleen wat langer voorverwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-06 08:40

Het is mij niet duidelijk of deze pan een leven lang mee zou moeten kunnen gaan. Er zit wel een anti-aanbaklaag op. Maar wat dit precies is, is niet duidelijk. Het is in ieder geval niet 100% PFAS vrij, anders zou dat er wel staan, lijkt me, toch? (Ik heb ook nog op andere sites waaronder de eigen site van Le Creuset gekeken trouwens).

De meesten hier gaan voor een combinatie van RVS, plaatstaal en gietijzer. Die pannen gaan een leven lang mee.

[ Voor 4% gewijzigd door radeoxx op 19-09-2024 11:59 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
radeoxx schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:47:
[...]

Het is mij niet duidelijk of deze pan een leven lang mee zou moeten kunnen gaan. Er zit wel een anti-aanbaklaag op. Maar wat dit precies is, is niet duidelijk. Het is in ieder geval niet 100% PFAS vrij, anders zou dat er wel staan, lijkt me, toch? (Ik heb ook nog op andere sites waaronder de eigen site van Le Creuset gekeken trouwens).

De meesten hier gaan voor een combinatie van RVS, plaatstaal en gietijzer. Die pannen gaan een leven lang mee.
Vergeet het maar. Een anti-aanbaklaag gaan sowieso niet een leven lang mee. Er is op zich niks mis met zo'n pan, maar je moet gewoon realistische verwachtingen hebben van zo'n ding.

Zelf koop ik dan ook nooit een héle dure anti-aanbakpan. Beter koop je elke 3-5 jaar een nieuwe. Ik heb dan ook enkel een normale koekenpan. Qua hapjespan heb ik enkel RVS.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• JayRune
  • Laatst online: 18-06 22:30
Ik heb 1 RVS koekenpan. Mijn vrouw wil absoluut geen RVS pannen meer.
Ze vindt het een verschrikking om ze schoon te maken.

Dank voor jullie reacties in ieder geval. Als de desbetreffende pan ook maar max 5 jaar meegaat dan vind ik dat het geld niet waard. Ik nog even opzoek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
JayRune schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:21:
[...]

Dank voor jullie reacties in ieder geval. Als de desbetreffende pan ook maar max 5 jaar meegaat dan vind ik dat het geld niet waard. Ik nog even opzoek!
Ze heeft zeker hetzelfde probleem met geëmailleerd gietijzer? RVS heeft wel een simpel handleidinkje, maar als je dat volgt dan is er geen hond die er naar kraait. Het heeft vooral te maken met de pan op temperatuur laten komen. Je kunt er inderdaad niet even een eitje in kwakken en dan het fornuis aanzetten.

Maar goed, als dat geen optie is dan lijkt anti-aanbak toch het beste. Of eigenlijk, het enige wat resteert. Wat je nog hebt is plaatstaal en kaal gietijzer, maar die lijken me gezien het type gerecht wat je typisch in zo'n pan maakt, niet echt een fijn alternatief. Met water en sauzen en zuren enzo.

Het kan geen kwaad om voor een Le Creuset te gaan, maar hij zal never nooit een leven lang meegaan. 5 jaar als je er heel zuinig op bent. De belangrijkste eigenschap van zo'n pan is de anti-aanbaklaag (en misschien het handvat), want dat zijn de bottlenecks.

Maar het is niet echt zo dat een dure pan ook een bétere laag heeft. Vaak betekent dit louter dat de laag langer goed blijft en/of wat beter tegen "verkeerd" gebruik kan zoals de vaatwasser, hoge temperaturen en metalen objecten enzo.

Dus met dat criteria in het achterhoofd, is het sommetje makkelijk. Een hapjespan van laten we zeggen Tefal of BK ofzo, is 50% goedkoper, maar die Le Creuset gaan niet dubbel zo lang mee. Dus dan kun je beter twee keer een Tefal of vergelijkbaar kopen die samen 2*4=8 jaar meegaan, ipv een Le Creuset die in z'n eentje misschien 5 jaar meegaat.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Schweino
JayRune schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:21:
[...]

Het mooie van RVS is juist dat je het gewoon de vaatwasser in kan gooien.

Tenzij je een multi-ply pan hebt waarvan de randen niet netjes zijn afgewerkt en de aluminium laag in contact kan komen met het spoelwater van de vaatwasser. Dan is het niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Schweino schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:48:
[...]

Het mooie van RVS is juist dat je het gewoon de vaatwasser in kan gooien.

Tenzij je een multi-ply pan hebt waarvan de randen niet netjes zijn afgewerkt en de aluminium laag in contact kan komen met het spoelwater van de vaatwasser. Dan is het niet aan te raden.
Ik denk dat het probleem is dat alles aanbakt (omdat ze niet weet hoe om te gaan met RVS), en dan krigt de vaatwasser ook niet alles schoon. Heeft toch even wat meer mechanische kracht nodig, zeker als je bijvoorbeeld rijst op de bodem hebt plakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Een paar minuten weken doet ook wonderen.
Zeker bij aangebakken zetmeelrijke producten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 19-06 11:08

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Raymond P schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:14:
Als ik zie dat er wat is aangebakken, dan zet ik even de waterkoker aan en giet wat kokend water in de pan. Even op het stel laten staan en dan is het tot nu toe altijd makkelijk te verwijderen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:14:
Aanbakken vind ik niet erg, dat is juist het idee van bakken. Dat opwarmen in een antibakpan is toch heel anders.
Meestal zet ik dan inderdaad gewoon de pan in de gootsteen, quooker aan en de pan vullen, eventueel drupje sop en lekker laten staan. Veeg je even later alles er zo uit met een schuursponsje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

Ik heb zelf de Les Forgées hapjespan en kan je op het hart drukken deze niet te kopen. Je gooit €150 zo de vuilnisbak in. Ik heb hem in aug 2022 gekocht en in een jaar tijd af en toe gebruiken zit hij vol gebruikssporen en lekt er mogelijk PTFE in mijn eten. De 4x sterkere antiaanbaklaag is marketing en klopt niks van. Ga als je echt een antiaanbak wil voor de goedkoopste pan die je kunt vinden.
Maak je iets dat echt lastig is? Ga voor een ouderwetse antiaanbaklaag
Maak je iets waar je eigenlijk geen antiaanbaklaag voor nodig hebt maar je gewoon geen rvs wil door het vele schrobben? Ga dan voor een keramische antiaanbaklaag.
En dan heb je ook nog de pannen met een disc bodem. Voordeel is dat deze minder snel krom trekken, maar dat heb je ook niet als je de pan eerst zachtjes voorverwarmt.

Mijn punt is dat ik sinds vorig jaar langzaamaan ben overgestapt op RVS en het schrobben voor lief neem omdat het veel gezonder is en het geen weggegooid geld is. Maar ik begrijp de nadelen en heb er begrip voor dat niet iedereen RVS kan handelen. Uiteraard zijn er ook nog andere goede alternatieven zoals gietijzer en plaatstaal.

Mocht de RVS pan na het weken met afwasmiddel nog steeds niet goed schoon worden, probeer hem dan eens te weken in schoonmaakazijn, het zuur doet wonderen :)

[ Voor 4% gewijzigd door jhr27 op 22-09-2024 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
jhr27 schreef op zondag 22 september 2024 @ 00:51:
[...]
Maak je iets waar je eigenlijk geen antiaanbaklaag voor nodig hebt maar je gewoon geen rvs wil door het vele schrobben? Ga dan voor een keramische antiaanbaklaag.
[...]
Mijn punt is dat ik sinds vorig jaar langzaamaan ben overgestapt op RVS en het schrobben voor lief neem omdat het veel gezonder is en het geen weggegooid geld is. Maar ik begrijp de nadelen en heb er begrip voor dat niet iedereen RVS kan handelen. Uiteraard zijn er ook nog andere goede alternatieven zoals gietijzer en plaatstaal.

Mocht de RVS pan na het weken met afwasmiddel nog steeds niet goed schoon worden, probeer hem dan eens te weken in schoonmaakazijn, het zuur doet wonderen :)
Wat doe je allemaal met de RVS pan dat je zo hard moet schrobben om hem weer schoon te krijgen?
Wij hebben thuis een RVS pan .. en na het koken even wat heet water met een beetje Dreft en de boel is weer schoon. Na gebakken aardappeltjes, na Italiaanse pasta sauzen, na curries, na nasi etc ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
In mijn ervaring is alleen olijfolie op een te hete rand een probleem, de rest poets je er inderdaad zo uit.

En dan nog, ze kunnen in principe ook gewoon in de vaatwasser. (Niet dat ik dat doe, maar het kan)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat ligt er echt aan hoe en wat je allemaal bakt. :)
Ook als je temperatuur laag ligt kunnen eiwitten behoorlijk gaan hechten en niet "normaal" meer loskomen op rvs.

En fwiw: dat is niet noodzakelijk verkeerd gebruik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Heb je voorbeelden dan want ik heb toch behoorlijk diverse dingen in rvs bereid. Ei kan bijvoorbeeld flink aankoeken maar ook dat is er met een schuursponsje vrij snel uit.

Ik bedacht mij nog een voorbeeld, gesuikerde supermarktvleeswaren kunnen ook vervelend doen. Maar dat is met wat schrobben ook zo weg.

Zit een klacht als deze niet meer in het verschil in perceptie wat moeite betreft? Wellicht is wat wij 'even schrobben' noemen voor een ander onoverkomelijk veel gedoe. Dan kunnen we vergelijken wat we willen maar kijken we er gewoon anders maar.
Anti aanbak heb je met één rondje borstel schoon, dus dat is altijd minder werk dan rvs.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Alle dierlijke eiwitten die gedeeltelijk gedenatureerd/afgebroken zijn doen dit snel.
Gisteren had ik (zelf vers gesneden van fatsoenlijke bouten) kippendij stukjes gemarineerd in zout/peper/citroensap in een rvs koekenpan en vet op lagere temperatuur (120 graden) wat een plakbende gaf.
Waarschijnlijk omdat ik de pan ff van vuur had getrokken wegens ruimtegebrek en daarna nog een minuut of 20 doorgebakken heb. Deglaceren deed (doet) weinig en direct schrobben is voor mij geen prettige wedstrijd.

Ik ben wel onzettend lui wat dat betreft, pak liever chemie erbij dan dat ik een paar minuten ga boenen, zeker als het om een rvs pan gaat. :+
Langer weken maakt schrobben wel plausibel.

Ik kook/marineer vlees vaak met producten zoals ananas/kiwi/sinaasappel/tamarinde/yoghurt/azijn etc. Enkel peper/zout geeft veel minder snel gedoe.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:12
@Raymond P gewoon water met een druppeltje afwasmiddel en weer op het fornuis. Zie je het allemaal loskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:06:

Zit een klacht als deze niet meer in het verschil in perceptie wat moeite betreft? Wellicht is wat wij 'even schrobben' noemen voor een ander onoverkomelijk veel gedoe. Dan kunnen we vergelijken wat we willen maar kijken we er gewoon anders maar.
Anti aanbak heb je met één rondje borstel schoon, dus dat is altijd minder werk dan rvs.
Ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Antiaanbak is makkelijker schoon maar mag je alleen met zachte producten in. Een afwasborstel is open en daardoor ben ik veel langer bezig als ik die pan met de hand zou schoonmaken. RVS is meer moeite maar je mag er letterlijk met alles in. Schuursponsjes, staalsponsjes, ovenreiniger. Je moet wel je best doen om het stuk te krijgen.
Zo'n schuursponsje met een zachte kant en schuurkant gebruik ik uitsluitend om te soppen (zachte gedeelte) en dingen die er echt niet af gaan met een ander soort spons (bv scrub daddy) behandel ik eventueel met de schuurkant. Als ik de zachte kant voor een antiaanbakpan zou gebruiken ben ik snel klaar maar wordt die spons ontzettend goor. Dus mijn werkwijze: scrub daddy/afwasborstel voor het verwijderen
van vuil -> schuursponsje voor het schoon soppen -> alles goed afspoelen -> afdrogen met een theedoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Gonadan schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:35:
[...]

En dan nog, ze kunnen in principe ook gewoon in de vaatwasser. (Niet dat ik dat doe, maar het kan)
Ik zie het probleem niet met de vaatwasser. Iedereen doet al jaren kookpotten en bestek van RVS in de vaatwasser en daar hoor je nooit wat over.

Een beetje RVS-pan is gewoon van 18/8 of 18/10 of 304 dus dat is een stuk roestvaster dan goedkoop spul, of zinklegering met een verchroomde laag. Ik heb in ieder geval nog nooit een probleem gehad met RVS en mijn vaatwasser. Maar goed, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:52:
Ik zie het probleem niet met de vaatwasser. Iedereen doet al jaren kookpotten en bestek van RVS in de vaatwasser en daar hoor je nooit wat over.

Een beetje RVS-pan is gewoon van 18/8 of 18/10 of 304 dus dat is een stuk roestvaster dan goedkoop spul, of zinklegering met een verchroomde laag. Ik heb in ieder geval nog nooit een probleem gehad met RVS en mijn vaatwasser. Maar goed, wie weet.
Wie zegt dat er een probleem is met de vaatwasser dan? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 75 ... 84 Laatste