JayRune schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:21:
[...]
Ik heb 1 RVS koekenpan. Mijn vrouw wil absoluut geen RVS pannen meer.
Ze vindt het een verschrikking om ze schoon te maken.
Dank voor jullie reacties in ieder geval. Als de desbetreffende pan ook maar max 5 jaar meegaat dan vind ik dat het geld niet waard. Ik nog even opzoek!
Ze heeft zeker hetzelfde probleem met geëmailleerd gietijzer? RVS heeft wel een simpel handleidinkje, maar als je dat volgt dan is er geen hond die er naar kraait. Het heeft vooral te maken met de pan op temperatuur laten komen. Je kunt er inderdaad niet even een eitje in kwakken en dan het fornuis aanzetten.
Maar goed, als dat geen optie is dan lijkt anti-aanbak toch het beste. Of eigenlijk, het enige wat resteert. Wat je nog hebt is plaatstaal en kaal gietijzer, maar die lijken me gezien het type gerecht wat je typisch in zo'n pan maakt, niet echt een fijn alternatief. Met water en sauzen en zuren enzo.
Het kan geen kwaad om voor een Le Creuset te gaan, maar hij zal never nooit een leven lang meegaan. 5 jaar als je er heel zuinig op bent. De belangrijkste eigenschap van zo'n pan is de anti-aanbaklaag (en misschien het handvat), want dat zijn de bottlenecks.
Maar het is niet echt zo dat een dure pan ook een bétere laag heeft. Vaak betekent dit louter dat de laag langer goed blijft en/of wat beter tegen "verkeerd" gebruik kan zoals de vaatwasser, hoge temperaturen en metalen objecten enzo.
Dus met dat criteria in het achterhoofd, is het sommetje makkelijk. Een hapjespan van laten we zeggen Tefal of BK ofzo, is 50% goedkoper, maar die Le Creuset gaan niet dubbel zo lang mee. Dus dan kun je beter twee keer een Tefal of vergelijkbaar kopen die samen 2*4=8 jaar meegaan, ipv een Le Creuset die in z'n eentje misschien 5 jaar meegaat.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW