Het Westerse sauteren (c.q. roerbakken) is afgeleid van het Kantonese "chao". Beetje hitte,
weinig vetstof.
Dat kan in een wok, wadjan, sauteuse, braadpan of als het echt moet een theekopje.
Uit China komt ook de "bao" techniek, dat gaat op temperaturen waarbij zo'n Demeyere gewoon gedeeltelijk smelt en daarna permanent beschadigd is.
Bij bao gooi je je meuk continue om in
veel vetstof waarbij de vlam/hitte de pan in wordt getrokken en o.a. olien verbrandt wat zorgt voor "wok hei". Door het gebrek aan een vlam kan dat dus niet op inductie (zonder tools). Je pan heet genoeg krijgen lukt vast wel, zolang je kookplaat niet ingrijpt.
Dit kan in een (enkellaags) RVS of plaatstalen wok, maar dus ook in gietijzer.
Het Indonesische roerbakken gebeurt op een veel rustiger tempo (immers alles plan-plan), lagere temperatuur vergelijkbaar met chao en met een vergelijkbare hoeveelheid vetstof als gebruikt wordt bij bao.
Veelal grotere porties (eenpans) gerechten waarbij een gietijzeren wadjan fijn is om te gebruiken.
De Demeyere Apollo 7
wok kan volgens Zwilling een maximum temperatuur aan van 350 graden. De Atlantis serie kent voor zover ik kan vinden geen pannen die geschikt zijn voor hogere temperatuur.
Meer dan een beetje (voorzichtig) roerbakken zou ik persoonlijk niet doen in zo'n prijzige sudderpan. Bij het Frans sauteren gebruik je vooral de wanden en zou de bodem mogelijk te heet kunnen worden, vooral op inductie.
Als je op temperaturen gaat bakken waarbij normale zonnebloemolie gaat walmen zou je, voor je eigen gezondheid en levensduur van het materiaal, nooit een pan met anti-aanbak laag moeten gebruiken.
Als je over de 300-ish graden gaat blijft ook een opgebrande laag polymeer niet zitten.
Op hogere temperatuur bao-style wokken in een gietijzeren wadjan is m.i. dus erg zonde, je stookt de gehele seasoning uit het gietijzer.
Fwiw: bao op gas met een plaatstalen wok (incl. wok-hei) lukt hier wel, zeker als ik de porties klein houd. Mijn afzuiger houdt dat echter niet bij en de wok-mist door het huis wordt niet gewaardeerd door de vriendin, fijnstofmeter en rookalarm.
Ik mag dat dus niet al te vaak doen (en heb geen tuin). Jammer, want wok-hei is lekker en vind je (ik) ook in restaurants niet al te vaak terug.
Afhankelijk van wat je doet in je keuken kan het behoorlijk uitmaken welk materiaal je gebruikt. Voor het gros zal het echter weinig verschil geven.
Daarbij wil ik toevoegen dat er weinig tot geen voordeel zit bij het oprekken van de temperatuur waarop normaal gesauteerd/geroerbakt wordt (+/-180 graden) zolang je niet ver over de 300 graden gaat.
De Maillard reactie vindt al bij een lagere temperatuur plaats en karamellisatie heb je ook al onder de 180.
@
BlackShadow Geen sudderpan, wel wok en een stukje zwaarder dan 3kg.

Zou mij met moeite en gedoe vast ook wel in een sudderpan lukken.
:strip_exif()/f/image/qoku4aed2WMEHoOiFtFcwP3m.jpg?f=fotoalbum_large)
(chao fan)
[
Voor 8% gewijzigd door
Raymond P op 22-10-2024 12:53
]