Exirion schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:19:
Iemand die op basis van eigen ervaring iets kan zeggen over de keuze tussen een koekenpan met keramische coating en een geëmailleerde gietijzeren koekenpan? Ik neig naar het laatste, maar ben benieuwd naar ervaringen met beide soorten. Mijn vriendin laat vlees bakken altijd aan mij over, maar ze knutselt zelf ook wel eens iets voor haar lunch in elkaar. De laatste keer dat ik toevallig de keuken in liep zag ik een walm van een verdampende anti-aanbaklaag. Nu wil ik sowieso van die PFAS-houdende meuk af en iets fatsoenlijks. Die zal ik alleen zelf voor goed vlees e.d. gebruiken. De andere overgebleven teflon-pan mag zij verder verkrachten

Mijn ervaring is alleen die van mezelf

Voor het bakken van vlees zou ik voor rvs gaan. Keramisch vond ik, lang geleden maar toch, vooral een marketing-verhaal. Altijd de belofte van onverwoestbaar, kan alle gereedschap gebruiken en net zulke goede anti-aanbakeigenschappen als tefal. Maar dat verhaal klopte bij mij nooit. Het bakken was nooit fantastisch en al snel kreeg je de eerste krassen, ondanks voorzichtig doen.
Geemailleerd gietijzer heeft voordelen, maar ook nadelen wat mij betreft. Ik probeer hard te bedenken wat objectief de voordelen zijn tov een goede rvs-pan, maar ik kan het me oprecht nu niet bedenken.
Pannen als debuyer ( carbonstaal), hebben wat mij betreft betere bak-eigenschappen dan geemailleerd gietijzer. Maar dat is weer lastiger qua inbranden en bovendien zit je altijd met dat er snel na het bakken een wisselwerking met de bodemlaag kan optreden die invloed kan hebben op de smaak van het product.
Ongeëmailleerd gietijzer heeft wat mij betreft nog betere eigenschappen qua bakken dan carbonstaal, maar is zwaarder en heeft hetzelfde probleem wat betreft onderhoud en , vooral bij toevoeging vocht aan het product, als carbonstaal, de mogelijke invloed van de bodem op de smaak. Kokend vocht en vooral met zurige producten als bijvoorbeeld wijn en tomatenpuree kunnen de beschermlaag van zo'n bodem aantasten. Wat mij betreft erg geschikt voor bereidingen waarbij je eten bakt, zonder dat het daarna gaat stoven bijvoorbeeld.
Rvs heeft daar allemaal geen last, is voor veel producten makkelijk in gebruik, een goede rvs-pan laat zich makkelijk gebruiken voor bakken en stoven, en is eenvoudig qua onderhoud.
Ik gebruik nu zelf ongeëmailleerd gietijzer voor het bakken van eieren, pannenkoeken, pizza's, brood en soms vlees en andere dingen. Maar voor het overige vlees, gebakken uien, gerechten als macaroni en nasi, soep en andere eenpansgerecht en gebruik ik tegenwoordig deze pan van demeyere. Ideaal wat mij betreft. Mijn geëmailleerde gietijzeren pannen gaan zodra er tijd voor is naar de marktplaats, op 1 na.