Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Somethingsin Vaak is de spoel niet groter dan 14cm.
Een inductieadapter of soortgelijk zal maar beperkt helpen als de pan zelf dik genoeg is en voldoende vermogen op kan nemen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:36
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

De kookplaat heeft 2 maten pit, en ik gebruik uiteraard de grote. 28 cm is toch niet een extreem grote koekenpan.... De aluminium/stalen combi cresuet-anti-aanbak-koekenpan doet het wel een stuk beter, maar ook bij die merk je dat de binnenkant heter is dan de zijkanten.

Had toch beter verwacht van zo'n high-end kookplaat. Zou een alu/staal-ply plaatje ertussen kunnen helpen om de warmte beter te verdelen?

Dat m'n 32cm dun-stalen antiaanbakpan (ook ikea) niet zo heet wordt aan de randjes, soit. daar gaat toch vooral risotto enzo in, spul dat je veel roert.
Welke plaat is het exact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 22:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Raymond P schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:54:
@Somethingsin Vaak is de spoel niet groter dan 14cm.
Een inductieadapter of soortgelijk zal maar beperkt helpen als de pan zelf dik genoeg is en voldoende vermogen op kan nemen.
Da's wel klein ja. Lijkt wel ongeveer te kloppen met het ringetje in de pan dat echt goed heet wordt. Zoals gezegt, had wel meer verwacht van de kookplaat

Edit: volgens de specsheet zouden de voorste zones 21 cm en de achterste 17.5 moeten zijn
Bora Pure recirculatie (PURU/PURA, ben even het precieze typenummer kwijt)

[ Voor 6% gewijzigd door Somethingsin op 22-10-2024 15:15 ]

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:10:

Bora Pure recirculatie (PURU/PURA, ben even het precieze typenummer kwijt)
Als ik de afmetingen bekijk van de 76cm plaat, dan past een 28cm pan niet of heel nipt op het grootste kookvlak, als ik goed reken is er in totaal maar 29,3cm over naast de afzuiging.
Zo op de tekening afgaand lijkt het zelfs te nipt om 28cm mooi in het midden van het kookvlak te kunnen zetten. De spoelen zullen navenant zijn.

Het is ook onmogelijk om zone's samen te nemen zoals vaak kan.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 22-10-2024 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Het is dan ook een afzuigplaat waar ook op gekookt kan worden. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWyK8fHuCr8I18SHhAPdS0B1tMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC27SNZSd8EIObZCWNn4JmAg.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenrand van de pan komt inderdaad ongeveer tot op de rand van de kookplaat. De bodem is echter ongeveer dezelfde maat als de markering van de kookzone. Alleen: zelfs de bodem wordt niet overal echt heet. (Zou het alsnog niet aanraken, maar waterdruppels koken niet direct en eten wordt niet bruin.)

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Raymond P schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:37:
Het is dan ook een afzuigplaat waar ook op gekookt kan worden. :+
Hehe. Zelfs dat doet ie niet goed. Afgelopen week al twee keer de kamer blauw / rookmelder overstuur gehad (voornoemde pannenkoeken en gebakken aarappels)

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:24
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:40:
[Afbeelding]

De bovenrand van de pan komt inderdaad ongeveer tot op de rand van de kookplaat. De bodem is echter ongeveer dezelfde maat als de markering van de kookzone. Alleen: zelfs de bodem wordt niet overal echt heet. (Zou het alsnog niet aanraken, maar waterdruppels koken niet direct en eten wordt niet bruin.)
Met inductie is voor mij het geheim om de pan goed warm te krijgen een dikke bodem (rvs maar liever nog gietijzer), en dan de pan rustig leeg voorverwarmen. Temperatuur hoeft dan niet hoog. Ik verwarm meestal 5 minuten voor op 3/9, daarna nog 1 tot 5 minuten op 4/9 tot 6/9, afhankelijk van wat ik wil maken.
Door de dikke bodem koelt de pan nauwelijks af wanneer je je eten in de pan legt. Daardoor hoef je het ook minder heet te maken voor de tijd.

Pannenkoeken gaan hier prima op 5 tot 6 van 9, mits voldoende voorverwarmd. Het rookt/walmt hier nauwelijks. Is ook niet nodig en ook echt gezond niet erg gezond lijkt mij. Trouwens ons alarm in de keuken gaat niet af door koken omdat we een warmte-melder hebben daar, geen rookmelder :)

Vooral met het automatische reinigingsprogramma van de over erg handig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 22-10-2024 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De brandmelder in de keuken gaat hier ook nooit af. Ondanks dat ik soms naar de woonkamer moet om het pokkeding (rookmelder) daar te silencen. :+

Bij grotere pannen op een inductiepitje kan je ook een beetje schuiven met het middelpunt om creatief om te gaan met je energiebron. Nadeel is dat dat ruimte kost.

Opwarmen met een (klein) laagje water erin en deksel erop kan ook ontzettend helpen om de wanden sneller op temperatuur te krijgen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Sjamo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Met inductie is voor mij het geheim om de pan goed warm te krijgen een dikke bodem (rvs maar liever nog gietijzer), en dan de pan rustig leeg voorverwarmen. Temperatuur hoeft dan niet hoog. Ik verwarm meestal 5 minuten voor op 3/9, daarna nog 1 tot 5 minuten op 4/9 tot 6/9, afhankelijk van wat ik wil maken.
Door de dikke bodem koelt de pan nauwelijks af wanneer je je eten in de pan legt. Daardoor hoef je het ook minder heet te maken voor de tijd.

Pannenkoeken gaan hier prima op 5 tot 6 van 9, mits voldoende voorverwarmd. Het rookt/walmt hier nauwelijks. Is ook niet nodig en ook echt gezond niet erg gezond lijkt mij. Trouwens ons alarm in de keuken gaat niet af door koken omdat we een warmte-melder hebben daar, geen rookmelder :)

Vooral met het automatische reinigingsprogramma van de over erg handig :)
Ik heb hem dus een goede 10-15 minuten leeg op 5/6 staan voordat ik er een pannenkoek ingooi. Bakken zelf deed ik op 7, en dan nog werden de randjes niet bruin.
Met de andere/betere pan vond ik het op standje 7 ook al best lang duren voordat het mooi bruin werd, terwijl het toch behoorlijk walmde

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Raymond P schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:06:
De brandmelder in de keuken gaat hier ook nooit af. Ondanks dat ik soms naar de woonkamer moet om het pokkeding (rookmelder) daar te silencen. :+

Bij grotere pannen op een inductiepitje kan je ook een beetje schuiven met het middelpunt om creatief om te gaan met je energiebron. Nadeel is dat dat ruimte kost.

Opwarmen met een (klein) laagje water erin en deksel erop kan ook ontzettend helpen om de wanden sneller op temperatuur te krijgen.
Bij mij is het ook de rookmelder in het trapgat die afgaat en de woonkamer die blauw staat. In de keuken heb ik er geen. Wel gek, omdat de luchtstroom van de ventilatie toch van de woonkamer naar de keuken gaat.

Dat met het water ga ik eens proberen, hoewel eerdere ervaring zonder deksel aangeven dat het dan eigenlijk ook alleen in het midden echt borrelt, ook bij langere periodes

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Bij mij is het ook de rookmelder in het trapgat die afgaat en de woonkamer die blauw staat. In de keuken heb ik er geen. Wel gek, omdat de luchtstroom van de ventilatie toch van de woonkamer naar de keuken gaat.

Dat met het water ga ik eens proberen, hoewel eerdere ervaring zonder deksel aangeven dat het dan eigenlijk ook alleen in het midden echt borrelt, ook bij langere periodes
Afgedekt kan de waterdamp niet/moeilijker ontsnappen en zal er meer warmtetransfer naar de wanden plaatsvinden. De gehele pan zal dan eerder uniform 100 graden zijn, de delta tussen pannenkoekenbaktemperatuur zal dan niet al te groot zijn.
Het oppervlakte van de pan dat in bereik is van de inductiespoel zal alsnog warmer worden dan de rest van de pan. Daar kom je niet omheen zonder technische laagjes en/of schuiven, en zelfs dan vind ik het resultaat matig.

Idealiter eet je dus gewoon meer kleinere pannenkoeken. En koop je meer pannen. *O* Meer is beter toch?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Sjamo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Hoe lang bakt een pannenkoek bij jou dan? Ik heb altijd geleerd dat ene pannekoek omgedraaid mag worden als de bovenkant droog is, maar als ik dat probeer na een minuutje ofzo is de onderkant nog lijkbleek, dus naar mijn gevoel is zelfs standje 7 nog te laag (en bij 8 gaat de boter wel heel erg zwart worden, hoewel het resultaat er niet minder om smaakt)

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Raymond P schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Afgedekt kan de waterdamp niet/moeilijker ontsnappen en zal er meer warmtetransfer naar de wanden plaatsvinden. De gehele pan zal dan eerder uniform 100 graden zijn, de delta tussen pannenkoekenbaktemperatuur zal dan niet al te groot zijn.
Het oppervlakte van de pan dat in bereik is van de inductiespoel zal alsnog warmer worden dan de rest van de pan. Daar kom je niet omheen zonder technische laagjes en/of schuiven, en zelfs dan vind ik het resultaat matig.

Idealiter eet je dus gewoon meer kleinere pannenkoeken. En koop je meer pannen. *O* Meer is beter toch?
Ik vind de 24-25 cm die ik nu bak eigenlijk al wel klein zat...
Maar goed, kleinere pannen en geen gietijzer maar multi-ply (en dan niet die dunne/goedkope. Blijkbaar is de 32cm-pan die ik eerder noemde ook al multiply, maar die wordt ook echt niet warm aan de randen. Maar ja, 32cm met relatief rechte wanden waardoor de bodem ook echt bijna zo groot is, dus da's ok.)

Blijf het bijzonder vinden dat ze zo'n dure kookplaat dan met zulke kleine spoelen uitrusten als daar niet echt een goede oplossing voor is. Wie bedenkt dat?

-'sin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackShadow
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:40:
[Afbeelding]

Ik heb dezelfde pan uit Ikea maar dan de variant met 2 handvaten. Die is inderdaad niet echt dik, maar ik ben daar wel tevreden over, als ik die goed laat opwarmen (ik gebruik echt wel een hogere stand en schakel dan terug) en vol leg met bvb rauwe kip, dan kan die het goed bijhouden zonder dat de kip ligt te koken. Ik heb echter wel een kookplaat met in het midden 1 groot vlak, een zogenaamde combizone die pannen/potten herkent van 21, 26 en 32cm en daarbij horende vermogens.

Het glas van deze plaat is ooit gebroken geweest en zonder glas ziet zo een plaat er zo uit.
Zie je meteen waarom dat niet in zo een Bora plaat past.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jG8Ys9P.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VJ2cPia.jpeg
Raymond P schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:06:

Ik heb rook/brandmelders die stijging van temperatuur en rook in de gaten houden, die kan je dan instellen in alle combinaties. In de keuken is dat hitte EN rook = alarm en in de woonkamer staat hij op hitte OF rook = alarm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:18
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

De kookplaat heeft 2 maten pit, en ik gebruik uiteraard de grote. 28 cm is toch niet een extreem grote koekenpan.... De aluminium/stalen combi cresuet-anti-aanbak-koekenpan doet het wel een stuk beter, maar ook bij die merk je dat de binnenkant heter is dan de zijkanten.

Had toch beter verwacht van zo'n high-end kookplaat. Zou een alu/staal-ply plaatje ertussen kunnen helpen om de warmte beter te verdelen?

Dat m'n 32cm dun-stalen antiaanbakpan (ook ikea) niet zo heet wordt aan de randjes, soit. daar gaat toch vooral risotto enzo in, spul dat je veel roert.
Ik ben me hier toevallig in aan het verdiepen. Ook ivm het grote nieuwe keukentopic. Valt me op dat de meeste merken echt geen brede spoelen hebben.

Een snelle scan van de specs:

- Ikea: 21 x 21 cm op de grootste pit (zit in huidige keuken)
- Neff: 19 x 21
- Bora: 23 x 23
- Miele: 23 x 23
- Novy: 24 x 21
- ATAG: 19 x22
- Etna: 21 x 19

En dan hebben de betere merken / duurdere uitvoeringen opties om spoelen te combineren. Dan krijg je dus een dubbele lengte, maar nooit of te nimmer meer breedte. E.g 46 x 23 cm.

Ik denk er nu aan onze plannen wederom te wijzigen, en te gaan voor een Bora. Of gas terug installeren met een wokbrander :+ nee hoor, te veel ge-verbouw.

Iemand nog relevante inzichten aangaande het "de hele onderkant van je pan warm krijgen"?

King of Cod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Het prijskaartje van een unit zegt helaas weinig over wat je in huis haalt.
Bij zulk spul betaal je vooral voor naam/design en wordt er rekening gehouden met de doorsnee huis/tuin/keuken gebruiker. En die gebruikt geen grote pannen.
Je bloemkool zal immers prima koken in een laagje water, en die damp zal ongetwijfeld wel afgevoerd worden.

Een serieus inductiefornuis bemachtigen blijkt knap lastig als je er geen Gaggenau centen (lees: 3x Bora) tegenaan wilt smijten. Helemaal als je traploze bediening (en full-surface/zoneloze oppervlakte) wilt.

@TafkaP Jazeker! Kijk naar een horecaunit, dan kan je grotere pannen gaan kopen. :+
Of dus de consumenten zoneless meuk als dat binnen budget valt.

edit: de maatjes die je list lijken ook de "ideale panmaat" te zijn en niet daadwerkelijke spoelmaten. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 22-10-2024 16:54 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

BlackShadow schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Het glas van deze plaat is ooit gebroken geweest en zonder glas ziet zo een plaat er zo uit.
Zie je meteen waarom dat niet in zo een Bora plaat past.
Zo, da's wel een beest van een set spoelen ja. Inderdaad niets mis met de pan zelf, maar de warmteverdeling is toch niet helemaal opgewassen tegen de kleine spoel van de bora. Waarom dat nou nergens in de reviews staat...
Wat is dat er voor één?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Raymond P schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:50:
Het prijskaartje van een unit zegt helaas weinig over wat je in huis haalt.
dat blijkt...
Bij zulk spul betaal je vooral voor naam/design en wordt er rekening gehouden met de doorsnee huis/tuin/keuken gebruiker. En die gebruikt geen grote pannen.
Je bloemkool zal immers prima koken in een laagje water, en die damp zal ongetwijfeld wel afgevoerd worden.

Een serieus inductiefornuis bemachtigen blijkt knap lastig als je er geen Gaggenau centen (lees: 3x Bora) tegenaan wilt smijten. Helemaal als je traploze bediening (en full-surface/zoneloze oppervlakte) wilt.
28 cm (24 cm bodem) is toch niet groot? past net voor 4 personen gebakken aardappels in

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Zo, da's wel een beest van een set spoelen ja. Inderdaad niets mis met de pan zelf, maar de warmteverdeling is toch niet helemaal opgewassen tegen de kleine spoel van de bora. Waarom dat nou nergens in de reviews staat...
Wat is dat er voor één?
Dat is deze plaat: https://www.siemens-home....uctiekookplaat/EX975LVV1E

Eerlijk gezegd twijfel ik ook aan de efficientie van het afzuigen, als ik zie hoeveel vet er in mijn in het plafond ingebouwde afzuigkap hangt, dan kan ik me niet voorstellen dat dat allemaal netjes naar het midden gezogen wordt, zeker niet bij het wokken :+ .
Dan is mijn afzuigkap nog niets vergeleken met horeca materiaal, het zal sommigen hier misschien verbazen, maar ik heb nog in een Chinees restaurant gewerkt en daar schuif je na een shift over de vloer van het vet dat echt overal hangt terwijl je je haar voelt bewegen onder de afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

BlackShadow schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Dat is deze plaat: https://www.siemens-home....uctiekookplaat/EX975LVV1E

Eerlijk gezegd twijfel ik ook aan de efficientie van het afzuigen, als ik zie hoeveel vet er in mijn in het plafond ingebouwde afzuigkap hangt, dan kan ik me niet voorstellen dat dat allemaal netjes naar het midden gezogen wordt, zeker niet bij het wokken :+ .
Dan is mijn afzuigkap nog niets vergeleken met horeca materiaal, het zal sommigen hier misschien verbazen, maar ik heb nog in een Chinees restaurant gewerkt en daar schuif je na een shift over de vloer van het vet dat echt overal hangt terwijl je je haar voelt bewegen onder de afzuiging.
Ziet er goed uit, ook met temperatuurcontrole in plaats van 'plat' vermogen zo te zien. Word nu wel jaloers.

De afzuiging werkt op zich goed voor die microscopische vetdruppeltjes als de pan plat op het fornuis staat. Gebruik hem nu een jaar, en de houten plank boven het fornuis wordt niet vies ofzo. De grotere spetters liggen nog wel over het aanrecht en de kookplaat. Alleen bij echt hoge temperaturen gaat de rook nog niet altijd lekker weg als je de pan optilt / draait/schudt

[ Voor 4% gewijzigd door Somethingsin op 22-10-2024 17:20 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:58:
[...]
dat blijkt...

[...]

28 cm (24 cm bodem) is toch niet groot? past net voor 4 personen gebakken aardappels in
Bij het opbakken van aardappelen zal je er dan ook minder last van hebben dan het maken van een pannenkoek die statisch in het pannetje ligt.
Een goed deel van de Nederlandse bevolking lijkt het ook gewoon geen ruk te interesseren wat er uit de pan komt zolang het maar warm is.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Hoe lang bakt een pannenkoek bij jou dan? Ik heb altijd geleerd dat ene pannekoek omgedraaid mag worden als de bovenkant droog is, maar als ik dat probeer na een minuutje ofzo is de onderkant nog lijkbleek, dus naar mijn gevoel is zelfs standje 7 nog te laag (en bij 8 gaat de boter wel heel erg zwart worden, hoewel het resultaat er niet minder om smaakt)
Ik bak pannekoeken op een lodge gietijzeren pannekoekenpan (26cm). Werkt hier snel en goed. Wanneer de bovenkant droog is is de onderkant mooi bruin. Niet zwart of donkerbruin maar zeker niet bleek. En ook de randen zijn hier goed.

Wij bakken de pannekoeken in olie, geen boter. Dat kan in elk geval verklaren waarom het hier veel minder rookt :)

Ik gaf aan 5-6/9, daarmee bedoel ik dat 9 onze maximale stand is op de inductieplaat. Als die van jou hoger gaat praten we ook over verschillende dingen natuurlijk :)

Hier voor gebruikten we een debuyer pannenkoekenpan, maar waar dat niet slecht was, vind ik deze (lodge) beter. Betere mooiere bruining, en we hoeven niet te spelen met de temperatuur wanneer we een nieuwe pannenkoek in de pan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 22-10-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Sjamo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Wij bakken de pannekoeken in olie, geen boter. Dat kan in elk geval verklaren waarom het hier veel minder rookt :)

Ik gaf aan 5-6/9, daarmee bedoel ik dat 9 onze maximale stand is op de inductieplaat. Als die van jou hoger gaat praten we ook over verschillende dingen natuurlijk :)
Ik heb ook nog een kleine debuyer, voor biefstuk. Eens kijken of die een pannenkoek wil doen.

Ja, de bora’s gaan ook tot 9 (waarbij de stappen 6/7/8 nuttig zijn voor bakken, had ook wel wat fijnmaziger gekund )

[ Voor 8% gewijzigd door Somethingsin op 22-10-2024 17:59 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26
Omdat de antiaanbaklaag van mijn friteuse ging loslaten door het schuren van het mandje ben ik op zoek gegaan naar iets anders.
Vanwege het omslachtige schoonmaken wilde ik geen friteuse met een stekker meer en ik wil ook absoluut geen airfryer.
Toen bedacht ik dat vroeger thuis altijd patat werd gebakken in een braadpan op het fornuis.
En zo kwam ik in eerste instantie terecht bij deze frituurpan van BK:
https://bk.nl/products/fortalit-frituurpan-24-cm

Maar die vond ik toch nog wat groot en daardoor veel olie nodig. Dus nu heb ik het kleinste braadpannetje dia. 20 cm van BK gekocht. 1 liter olie is meer dan voldoende om 1 a 2 porties friet te bakken.
Er zit geen korfje bij maar met een gaatjeslepel kan ik de frietjes er ook uit vissen.
Voor eens per maand is dat prima te doen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@JukeboxBill Frituren in een braadpan kan prima als je het deksel en een branddeken in de buurt houdt. Op inductie is de kans op vlam in de pan natuurlijk al een stuk kleiner dan op gas, maar als het gebeurd moet je wel voorbereid zijn.
In mijn elektrische RVS frituurpan gebruik ik overigens ook vaak het mandje niet maar gewoon een RVS schuimspaan, werkt prima of zelfs beter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@JukeboxBill Pcies. Let wel op met die fortalits op inductie, ze hebben de neiging ietwat bol te slaan bij hoog vermogen wat een aardige ver(r)assing kan zijn als je aan het frituren bent.

Een frituurlepel en panthermometer zijn wel handige dingen om te hebben. Zelf prik ik een inkbird sensor erbij met alarm op oververhitting.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26
@franssie @Raymond P
Ik heb een keramische kookplaat, dus vlam in de pan is nagenoeg uitgesloten.

Oliebollen bak ik ook altijd in een grote braadpan, dus die frietjes zal ook wel lukken.
Ik gebruik daar een elektronische thermometer bij om de temperatuur in de gaten te houden. Die is niet speciaal voor bakken, maar gaat tot 200 graden en er zit een RVS voeler aan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Somethingsin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Ik vind de 24-25 cm die ik nu bak eigenlijk al wel klein zat...
Maar goed, kleinere pannen en geen gietijzer maar multi-ply (en dan niet die dunne/goedkope. Blijkbaar is de 32cm-pan die ik eerder noemde ook al multiply, maar die wordt ook echt niet warm aan de randen. Maar ja, 32cm met relatief rechte wanden waardoor de bodem ook echt bijna zo groot is, dus da's ok.)

Blijf het bijzonder vinden dat ze zo'n dure kookplaat dan met zulke kleine spoelen uitrusten als daar niet echt een goede oplossing voor is. Wie bedenkt dat?
Om hier nog even op terug te komen. Welke pannen zijn dan het minst erg voor 'te kleine' inductiespoelen. Ik vermoed multi-ply met zo dik mogelijke bodem, en voor anti-aanbak zo'n geanodyseerd alumninium-geval (duuuuur)? Of kan je dan eigenlijk beter voor een disc-base gaan zodat hij in elk geval niet ook nog de randen gaat proberen warm te krijgen (gelijk goedkoper)

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Somethingsin imho: geen.
Je kunt (te dure) multiply pannen aan gaan schaffen en nog steeds een matig resulaat bereiken.
Dikke bodem of pucks helpen bij bepaalde gerechten, maar lang niet zo effectief bij alle.

Idealiter gebruik je gewoon meer kleinere pannen. 2x20cm geeft ook meer oppervlakte dan 1x28cm.

Als ik uiteindelijk overstap op een inductiefornuis heb ik mij al voorgenomen een losse "camping" gasbrandertje aan te schaffen voor de delicate dingen zolang de Control Freak zo prijzig blijft.

Wat ook meeweegt is hoe serieus je bezig bent met koken en hoe hoog de ergernis kan oplopen bij panperikelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Raymond P schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:33:
Je kunt (te dure) multiply pannen aan gaan schaffen en nog steeds een matig resulaat bereiken.
Dikke bodem of pucks helpen bij bepaalde gerechten, maar lang niet zo effectief bij alle.

Idealiter gebruik je gewoon meer kleinere pannen. 2x20cm geeft ook meer oppervlakte dan 1x28cm.

Als ik uiteindelijk overstap op een inductiefornuis heb ik mij al voorgenomen een losse "camping" gasbrandertje aan te schaffen voor de delicate dingen zolang de Control Freak zo prijzig blijft.

Wat ook meeweegt is hoe serieus je bezig bent met koken en hoe hoog de ergernis kan oplopen bij panperikelen.
Over welke delicate bereidingen spreek je dan? Ik denk dan vooral aan bereidingen zoals bvb met eieren die een specifieke temperatuur vragen, dan lijkt een Thermomix een veelzijdigere toevoeging aan een keuken in dezelfde prijsklasse.

Wat mij het meeste stoort aan inductie tegenover gas is de reactiesnelheid van inductie, het duurt toch altijd even eer je pan gedetecteert wordt en vervolgens vermogen levert. Bij gas is dit sneller en behoud je beter de temperatuur bij het even wegnemen van je pan (bvb bij opschudden) van je pan.

Daarom heb ik gekozen voor een gasbekken naast mijn kookplaat, verschillende merken bieden een 30cm brede kookplaat aan in verschillende combinaties die mooi op elkaar aansluiten, kost veel minder dan een Control Freak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Raymond P schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:33:

Fair. Ik ga zelf echt niet in 2 pannetjes tegelijk lopen roeren. Dan maar iets minder resultaat, zolang het redelijk blijft.
een gasbrander zou mooi zijn (ook voor wok) maar niet heeel handig met downdraft.

Nieuwe duurdere inductieplaat en losse afzuigkap ga ik voorlopig niet verkocht krijgen thuis, deze is net nieuw (en ook al aan de dure kant bevonden). Pan-upgrade is toch een stuk goedkoper.

Dus, wat geeft nog een redelijk resultaat? Voor roestvrij zal het wel gewoon een demeyere worden (multi of pro, 28 cm).
Antiaanbak twijfel ik. De huidige creuset werk redelijk (niet meer dan dat). Demeyere is redelijk duur, maar vast prima. Ik zie online ook aardig uitziende pannen van schulte-ufer (duits, kapselbodem) en valira (spaans, giet aluminium) die qua prijst-specs goed klinken.
Iemand ervaring met die control induc tech tegen oververhitting? Misschien niet overbodig als je ‘te groot’ bent en dus het centrum redelijk heet moet krijgen om de randen ok te hebben.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@BlackShadow Denk aan een sabayon, omurice of een ander gerecht of saus waarbij je binding faalt als je temperatuurmanagement niet onder controle hebt en/of niet uniform is in de pan.
Op gas zijn zulke dingen niet echt een issue voor mij, op non-profi inductieplaten voor mij een drama. Helemaal als ik maar voor 2 kook.
Maar ook iets simpels als een Franse crêpe met gekarameliseerde randjes en fluffy midden kan ik bijvoorbeeld helemaal gek van worden als de inductiering tot praktisch het midden van de pan gaat.

N.B. het ligt uiteraard allemaal aan mij, dat snap ik. :+
Het gros van wat ik doe in de keuken kan ik wel (en soms beter) op inductieplaten.

Mijn SJV gas ligt lager dan 400m3, dat kost ook centen. Ik heb geen ruimte voor een grote(re) gastank. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Laatst online: 19:19
Geen idee of ze ze nog hebben, want weekaanbieding 20 euro voor setje 24/28 RVS 3 laags inductie geschikt. Maar de ervaring over braadpan ging over aluminium 'pot' met anti-aanbaklaag en ik wil dus absoluut geen anti-aanbaklaag. Die gaat namelijk altijd snel stuk. Ceramisch koekt aan/vervuilt en bakt dan ook aan.

RVS tegen een gunstig prijsje. Mooie vraag voor de Tweakers lijkt me. Want enige Redstone review uberhaubt in google resultaten, is die van Dick hier vorig jaar.

https://www.action.com/nl...tvrijstalen-koekenpannen/

[ Voor 3% gewijzigd door donaldk op 25-10-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Demeyere heeft nieuwe pannen aangekondigd met zogenaamde NanoTouch technologie.
Het is een RVS pan met relief met anti-kleef eigenschappen.
NanoTouch - uniek oppervlaktestructuur voor eenvoudig bakken in roestvrij staal - Dit parelstraalproces creëert een microscopisch reliëf in het bakoppervlak, dat niet alleen heerlijk krokant bakt maar ook zeer krasbestendig is.
https://www.zwilling.com/...zine_technology_nanotouch

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s3mxhlL.jpeg

Vaatwasserbestendig, robuust, anti-kleef en 30 jaar garantie.
Iemand ervaring met een gelijkaardige technologie van een andere fabrikant?

[ Voor 27% gewijzigd door BlackShadow op 25-10-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Raymond P schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:50:
@BlackShadow Denk aan een sabayon, omurice of een ander gerecht of saus waarbij je binding faalt als je temperatuurmanagement niet onder controle hebt en/of niet uniform is in de pan.
Op gas zijn zulke dingen niet echt een issue voor mij, op non-profi inductieplaten voor mij een drama. Helemaal als ik maar voor 2 kook.
Maar ook iets simpels als een Franse crêpe met gekarameliseerde randjes en fluffy midden kan ik bijvoorbeeld helemaal gek van worden als de inductiering tot praktisch het midden van de pan gaat.

N.B. het ligt uiteraard allemaal aan mij, dat snap ik. :+
Het gros van wat ik doe in de keuken kan ik wel (en soms beter) op inductieplaten.

Mijn SJV gas ligt lager dan 400m3, dat kost ook centen. Ik heb geen ruimte voor een grote(re) gastank. ;)
Gewoon een Hendi of alternatief van Maxima of vergelijkbaar, 3500W met temperatuurinstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@donaldk Nope, enkel de modellen waarbij de sensor door de plaat steekt zijn redelijk betrouwbaar.
En dan heb je nog het probleem dat die platen een aan/uit bediening hebben over de lage 50% van het vermogen én vaak pas beginnen bij 500W.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
@Raymond P sensor door het glas in plaats van een waterdichte, ononderbroken afscherming door de glasplaat.

En een PT probe met PID controller frot je er ook niet zomaar tussen;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@donaldk Ja, door het glas. Er zijn een paar plaatjes die dat hebben.
Een PT in de pan is imho een prima optie, maar de controller knutselen is inderdaad ietwat lastiger. Ligt dan meer voor de hand om een vitrokeramisch plaatje als basis te gebruiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
@Raymond P welke plaatjes hebben dat dan? Hendi is prijzig geworden dus moet financieel ruimte voor zijn;-). Caterchef nog iets duurder. Maxima heeft 3500W plaatjes voor oude Hendiprijzen 150 of iets minder. Dus of die brede inductie ring heeft. Een XL model is misschien een work around daarvoor. Maar hoe het zit met sensor en temperatuurcontrole.

Iemand die weet of die Redstone RVS bakpannetjes van de weekaanbieding bagger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@donaldk Als het wat goedkoper moet heeft Tokit (Xiaomi) een redelijk aantrekkelijk model met exposed sensor en heel veel stapjes controle.
De eerder genoemde Control Freak gaat nog wat verder.

Maar al die units hebben relatief kleine spoelen en zijn meer bedoeld om meer grip te krijgen op "minder".

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Verdomme Maxima heeft de goedkopere 3500W-ers uit assortiment gehaald zo te zien, nu is de 24cm van 180 euro goedkoopste. Maar al dat lichtere spul zie ik niet meer.

Ze hadden ook lichtere modellen, meer a la Hendi table top in het zicht lijn, maar toch 3500W. In de 5Kg+ klasse vind ik nu een HCB rond de €150, deze is echter enkel voor kleine pannetjes tot 24cm, dus echt hele brede spoelen verwacht je dan niet? https://www.horecacentrum...kplaat-35-kw-230v-horeca/

[ Voor 51% gewijzigd door donaldk op 26-10-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een oude Primo tweezitter, geweldig ding, de nieuwere versie geeft het wattage of de temperatuur aan per put, al kun je je afvragen hoe nauwkeurig de temperatuur is.

https://www.bol.com/nl/nl...000005532763&gad_source=1

Overigens is mijn tweepitter een stuk subtieler dan de meer dan 10 keer zo dure AEG-plaat van mijn partner. Wat een onding is dat, te hard, te zacht, te hard, weer te zacht, niet reagerende knoppen, weinig subtiele tussenstappen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Heeft iemand ervaring met een teppanyaki plaat op inductie qua verschuiven?
De Demeyere 53x32 cm teppan weegt 3,12 kg.
Ik heb een grote grillplaat van Siemens, maar die is reeds krom (onderaan bol) getrokken en blijft daardoor dus niet liggen en is onbruikbaar geworden op een vlakke glasplaat.
Wat is de kans dat een teppanyaki van deze kwaliteit krom trekt?

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 26-10-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
BlackShadow schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:44:
Heeft iemand ervaring met een teppanyaki plaat op inductie qua verschuiven?
De Demeyere 53x32 cm teppan weegt 3,12 kg.
Ik heb een grote grillplaat van Siemens, maar die is reeds krom (onderaan bol) getrokken en blijft daardoor dus niet liggen en is onbruikbaar geworden op een vlakke glasplaat.
Wat is de kans dat een teppanyaki van deze kwaliteit krom trekt?
Van welk materiaal is die Demeyere plaat? Gezien het gewicht lijkt me dit plaatstaal, want de 60x40 bakplaten die ik dagelijks op werk gebruik wegen ook net iets meer dan 3 kilo en zijn dus iets groter dan het GN formaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FneeLwmxQ9oORQSvaw_lBBCmEe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBVYU3jgNsPPczkjTz1CRZFP.jpg?f=fotoalbum_large

Eenmaal goed ingebrand lijken mij deze prima te gebruiken als grillplaat en waarschijnlijk wel iets goedkoper dan een Demeyere versie. Op kromtrekken is weinig kans denk ik...

Ook verkrijgbaar in GN (53x32) formaat, wellicht een optie?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
bvk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:46:
[...]

Van welk materiaal is die Demeyere plaat? Gezien het gewicht lijkt me dit plaatstaal, want de 60x40 bakplaten die ik dagelijks op werk gebruik wegen ook net iets meer dan 3 kilo en zijn dus iets groter dan het GN formaat.

[Afbeelding]

Eenmaal goed ingebrand lijken mij deze prima te gebruiken als grillplaat en waarschijnlijk wel iets goedkoper dan een Demeyere versie. Op kromtrekken is weinig kans denk ik...

Ook verkrijgbaar in GN (53x32) formaat, wellicht een optie?
Net als de pannen van roestvrij staal en 7ply.
Laagste prijs 255 euro.

Ik kan op mijn kookplaat 2 zones samen nemen, daarom bekijk ik deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
BlackShadow schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Net als de pannen van roestvrij staal en 7ply.
Laagste prijs 255 euro.

Ik kan op mijn kookplaat 2 zones samen nemen, daarom bekijk ik deze optie.
Dan zou ik het voor 1/10e van die prijs eerst eens met een stalen bakplaat proberen. trekt dat ding krom, kun je alsnog voor die Demeyere gaan ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
bvk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Dan zou ik het voor 1/10e van die prijs eerst eens met een stalen bakplaat proberen. trekt dat ding krom, kun je alsnog voor die Demeyere gaan ;)
Waar vind je zo een plaat met opstaande rand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Klopt inderdaad, maar zie geen enkele die dik genoeg is om niet krom te trekken vrees ik. Het zijn eerder bakplaten voor in de oven.

Die de buyer sprak me aan door goede ervaring met hun pannen maar lijkt veel dunner dan hun pannen.

Ik heb deze destijds bij mijn kookplaat gekregen. Zware kwaliteit en is krom. De minste bolle vorm naar onder zorgt ervoor dat de plaat rond draait op een vlakke ondergrond.

Een optie zou kunnen zijn om er van die eerder in dit topic voorgestelde silicone matjes onder te leggen.

Edit: Ik zal de vraag aan Demeyere stellen of garantie ook kromtrekken dekt.

[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 26-10-2024 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
BlackShadow schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Klopt inderdaad, maar zie geen enkele die dik genoeg is om niet krom te trekken vrees ik. Het zijn eerder bakplaten voor in de oven.

Die de buyer sprak me aan door goede ervaring met hun pannen maar lijkt veel dunner dan hun pannen.

Ik heb deze destijds bij mijn kookplaat gekregen. Zware kwaliteit en is krom. De minste bolle vorm naar onder zorgt ervoor dat de plaat rond draait op een vlakke ondergrond.

Een optie zou kunnen zijn om er van die eerder in dit topic voorgestelde silicone matjes onder te leggen.
Het zijn inderdaad oven bakplaten, maar waarschijnlijk wat dunner dan wat ik bedoel. De ruim 3 kilo zware platen waar ik zelf dagelijks mee werk kan ik zo gauw even niet vinden....

Want dat zijn platen die ook met hoge onder warmte temperatuur niet kromtrekken en dat voor vele jaren.

Maar voor die 3 tientjes zou je het gewoon kunnen proberen natuurlijk ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
bvk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Het zijn inderdaad oven bakplaten, maar waarschijnlijk wat dunner dan wat ik bedoel. De ruim 3 kilo zware platen waar ik zelf dagelijks mee werk kan ik zo gauw even niet vinden....

Want dat zijn platen die ook met hoge onder warmte temperatuur niet kromtrekken en dat voor vele jaren.

Maar voor die 3 tientjes zou je het gewoon kunnen proberen natuurlijk ;)
Idd. Zal nog eens rond kijken, voor BBQ en pizza vind je dikkere platen, maar die hebben dan geen rand.

Beetje krom trekken valt nog op te lossen met die silicone matjes die tegen hoge temperaturen kunnen, zal die al eens testen met die grillplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@BlackShadow Voor zover nog niet duidelijk: het kromtrekken gebeurt voornamelijk door het niet evenredig verhitten van een plaat/pan.
Ook heel dik staal (lees: treinwiel) krijg je krom als je voldoende vermogen erin pompt, en dat gaat zo makkelijk met inductie.

@bvk Op 1gn zal dat dan krapaan 2mm dik zijn, is die 3kg niet eerder >5kg? :p

@donaldk Je linkje betreft een vitrokeramisch plaatje. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 26-10-2024 22:04 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ffs

[ Voor 103% gewijzigd door Raymond P op 26-10-2024 21:53 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:50:
@BlackShadow Voor zover nog niet duidelijk: het kromtrekken gebeurt voornamelijk door het niet evenredig verhitten van een plaat/pan.
Ook heel dik staal (lees: treinwiel) krijg je krom als je voldoende vermogen erin pompt, en dat gaat zo makkelijk met inductie.

@bvk Op 1gn zal dat dan krapaan 2mm dik zijn, is die 3kg niet eerder >5kg? :p
Is het soortelijk gewicht van 7 ply RVS hoger dan plaatstaal? Want die 60x40 platen waar ik mee werk wegen net iets meer dan 3 kilo, geen idee of dat 2 of 3 mm dik staal is. Ze zijn in ieder geval praktisch onverwoestbaar en trekken niet krom, hoe mishandeld ze ook worden.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@BlackShadow ik heb de iets kleinere teppenyaki van demeyere (39x27 zie ik), en die trekt echt niet zomaar krom. Dan moet je 'm flink misbruiken. Hij is wel vrij licht/schuift makkelijk, wat wel een beetje irritant is. Maar is natuurlijk wel het maatje kleiner, dus misschien dat de grotere dat niet heeft.

Maar eerlijk gezegd zou ik momenteel liever voor volledig losstaande bakplaat gaan als je toch al een formaatje groter wil. Hoe meer oppervlakte, hoe beter.

Geen idee of deze wat is, maar dit idee zeg maar: https://maxima.com/nl/grillplaat-glad-73-cm-chroom-400v.html (deze is toevallig wel 3-fase, dus moet je misschien wel iets moeite voor doen om aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
bvk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Is het soortelijk gewicht van 7 ply RVS hoger dan plaatstaal? Want die 60x40 platen waar ik mee werk wegen net iets meer dan 3 kilo, geen idee of dat 2 of 3 mm dik staal is. Ze zijn in ieder geval praktisch onverwoestbaar en trekken niet krom, hoe mishandeld ze ook worden.
Ah je gebruikt meerlaagse platen. Dat is uiteraard lichter, aluminium weegt een stuk minder.

Ik wil er best een op een hoog vermogen inductiepit leggen om er een hoepel van te maken. })
RVS flapt meestal ook wel weer terug naar de oorspronkelijke vorm, dat scheelt een bak.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Dat klopt, maar is ook een beetje het doel, je kan makkelijk 2 zone's creeren met verschillende temperatuur.
Een opstaande rand maakt de platen ook sterker, de grillplaat waarover ik spreek trekt bol omdat de grill lijnen maar in 1 richting lopen, had er een rand rondom geweest, had die veel sterker geweest.

Ik heb de vraag gesteld aan Demeyere in hoeverre ze hier garantie op geven, ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk

@donaldk Je linkje betreft een vitrokeramisch plaatje. ;)
Je bedoelt die HCB Inductie?
Merk: HCB

Inductie kookplaat
Glaskeramische kookplaat van 4 mm dik
Inductiebrander met pandetectie
Dus is geen inductie, maar een in het glas gelegde weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Mijn grote 3,5mm dikke Franse plaatstalen pan van Duikelman trok al gelijk de eerste keer krom op Atag gasstel. Enige goede wat maakten, brandertjes van 3-3,5KW. vet verbrand dus onder de warme kraan ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Oh ja ik heb de https://www.action.com/nl...tvrijstalen-koekenpannen/ meegenomen, want er stonden er maar drie op het gewone schap. Kan ze altijd nog terugbrengen mochten jullie zeggen het is bagger...

Even naar de aluminium braadpannetjes van zelfde merk gekeken, buitenkant was inderdaad glad en ze zijn heel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
donaldk schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 02:52:
[...]

Je bedoelt die HCB Inductie?

[...]

Dus is geen inductie, maar een in het glas gelegde weerstand?
Mea culpa, dat is wel het inductiemodel.
Te snel gekeken.

N.b. die units beginnen bij 500W, je pan moet behoorlijk gevuld zijn om niet te heet te worden.
Als je temperatuur gestuurd gaat werken krijg je pulsen van 500W, dat werkt echt niet voor thuishoeveelheden en delicatere dingen.

[ Voor 31% gewijzigd door Raymond P op 27-10-2024 05:02 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackShadow
BlackShadow schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Dat klopt, maar is ook een beetje het doel, je kan makkelijk 2 zone's creeren met verschillende temperatuur.
Een opstaande rand maakt de platen ook sterker, de grillplaat waarover ik spreek trekt bol omdat de grill lijnen maar in 1 richting lopen, had er een rand rondom geweest, had die veel sterker geweest.

Ik heb de vraag gesteld aan Demeyere in hoeverre ze hier garantie op geven, ik hou jullie op de hoogte.
Antwoord van Demeyere:
Beste,

Bedankt voor uw reactie.
Kromtrekken wijst over het algemeen op gebruikersschade en niet op een materiaal- of productiefout.
Dit zal dus normaal nooit onder garantie vallen.

Met vriendelijke groeten,
Demeyere Customer Service Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:40
donaldk schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 03:11:
Oh ja ik heb de https://www.action.com/nl...tvrijstalen-koekenpannen/ meegenomen, want er stonden er maar drie op het gewone schap. Kan ze altijd nog terugbrengen mochten jullie zeggen het is bagger...

Even naar de aluminium braadpannetjes van zelfde merk gekeken, buitenkant was inderdaad glad en ze zijn heel licht.
Benieuwd hoe die koekenpannen van Action bevallen. Zelf ook online nog even naar gekken maar niet in handen gehad en eigenlijk wel voldoende pannen nu maar wel nieuwsgierig. Op de foto lijkt de bodem er niet los aan gemaakt te zijn, is dat ook echt zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
onlime schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Benieuwd hoe die koekenpannen van Action bevallen. Zelf ook online nog even naar gekken maar niet in handen gehad en eigenlijk wel voldoende pannen nu maar wel nieuwsgierig. Op de foto lijkt de bodem er niet los aan gemaakt te zijn, is dat ook echt zo?
onlime schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Ik heb het karton er nog omheen zitten, want twijfel erg. Volgens de verpakking is het een buitenste laag rvs een geleidende laag en dan weer een rvs laagje. Three -ply. het lijkt erop of de twee rvs laagje pas in de rand samenkomen. Die 90 graden omgevouwen rand is niet heel dik denk nog net geen twee milimeter.

Ik moet sowieso nog iets anders terugbrengen, dus hoopte op andere berichten hier. Ik ga zo even in de nieuwe weekaanbieding kijken of ik vandaag ga of later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:34
Na vele pagina’s en een aantal zoekopdrachten meld ik me hier ook. Mijn vrouw houdt erg van koken, en ik ook wel een beetje. We koken bewust op gas (Stoves S1100DF). We zijn erg tevreden met Demereye kookpannen, RVS grillpan, gietijzeren gril op de Stoves, gietijzeren skillet en emaille braadpannen. We zijn niet tevreden over onze koekenpannen.

Tot voor kort hadden we altijd koekenpannen met PFAS (PFOA,…?) anti-aanbaklaag. Altijd uit eender welke aanbieding of spaaractie. Meestal gingen ze iets meer dan een jaartje mee. We konden daar altijd prima mee koken, maar wilden kwa duurzaamheid en gezondheid een keer iets anders.

De laatste keer vervingen we daarom de braadpannen met de Jumbo spaaractie. Kuhn Rikon, ik geloof voorjaar 2024, en als ik het goed herinner keramisch zonder PFAS. We hebben nooit zulke slechte pannen gehad. De anti-aanbaklaag werkt niet. En een laagje opbouwen gaat natuurlijk niet. Ik zie nu op Trustpilot dat veel mensen die ervaring delen.

Ik wil een wok kopen zonder aanbaklaag (zelf opbouwen). Als ik hier zo lees kan ik daar weinig mis doen. Tips zijn welkom, maar mijn vraag gaat vooral over de ‘gewone’ koekenpannen.

Als er niets beters is gaan we de verschillende RVS en gietijzeren pannen meer gebruiken, en voor eitjes, aardappelen en even snel weer terug naar PFAS.

Klopt het dat die Jumbo pannen keramisch waren?

Zijn alle keramische pannen zo slecht, of heeft het nog zin om een andere keramische pan te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Foxhill schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:44:
Na vele pagina’s en een aantal zoekopdrachten meld ik me hier ook. Mijn vrouw houdt erg van koken, en ik ook wel een beetje. We koken bewust op gas (Stoves S1100DF). We zijn erg tevreden met Demereye kookpannen, RVS grillpan, gietijzeren gril op de Stoves, gietijzeren skillet en emaille braadpannen. We zijn niet tevreden over onze koekenpannen.
Dan heb je ook vast wel gelezen over koekenpannen van DeBuyer. IMHO de beste bakpannen die er bestaan... ;)
De laatste keer vervingen we daarom de braadpannen met de Jumbo spaaractie. Kuhn Rikon, ik geloof voorjaar 2024, en als ik het goed herinner keramisch zonder PFAS. We hebben nooit zulke slechte pannen gehad. De anti-aanbaklaag werkt niet. En een laagje opbouwen gaat natuurlijk niet. Ik zie nu op Trustpilot dat veel mensen die ervaring delen.
Die braadpannen waren inderdaad niet iets wat ik zelf wilde hebben, in tegenstelling tot de overige producten van die actie want het is best wel een prima merk. Gelukkig waren die Kuhn Rikon pannen op een gegeven moment niet leverbaar en kwamen er geëmailleerde braadpannen van Ballarini voor in de plaats. En die wilde ik wél graag hebben.
Ik wil een wok kopen zonder aanbaklaag (zelf opbouwen). Als ik hier zo lees kan ik daar weinig mis doen. Tips zijn welkom, maar mijn vraag gaat vooral over de ‘gewone’ koekenpannen.
Een plaatstalen wok koop je gewoon bij een toko, al dan niet een Amazing Oriental voor 2 tientjes.
Als er niets beters is gaan we de verschillende RVS en gietijzeren pannen meer gebruiken, en voor eitjes, aardappelen en even snel weer terug naar PFAS.

Zijn alle keramische pannen zo slecht, of heeft het nog zin om een andere keramische pan te gebruiken?
Ik heb verder niet echt keramische pannen in gebruik, dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28

Tot voor kort hadden we altijd koekenpannen met PFAS (PFOA,…?) anti-aanbaklaag. Altijd uit eender welke aanbieding of spaaractie. Meestal gingen ze iets meer dan een jaartje mee. We konden daar altijd prima mee koken, maar wilden kwa duurzaamheid en gezondheid een keer iets anders.

Koop een Debuyer zoals hier al aangehaald wordt, mijn eitjes zijn nog nooit zo lekker geweest! Ik vermoed dat je die aardappelen er ook wel in kunt bakken

Verder zelf ook geen fan van keramische pannen, mijn ervaring tot dusver is dat ze aan het begin super fijn werken maar zodra er ook maar een krasje in zit het snel bergafwaarts gaat… mijn vrouw vind ze overigens wel fijn maar dat heeft meer met het gewicht te maken dan met de bakervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
Na vele pagina’s en een aantal zoekopdrachten meld ik me hier ook.
Welkom d:)b
Voor mijn aardappeltje gebruik ik tegenwoordig altijd de RVS "hapjespan" (een 24cm lage kookpan van Demeyer). Dus "snel terug naar PFAS" hoeft helemaal niet.

En er zijn zat mensen in dit topic die hun pannekoeken op gietijzer bakken, en niets anders meer willen. Maar die zijn dan wel een stuk zwaarder dan een "Tafal pan" dus je moet volgens mij niet met de pan willen zwaaien om ze al gooiend in de lucht om te willen draaien.

Succes met de keuzes ... Maar zo te horen ben je al voor 90% op de goede weg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
duvekot schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:15:
[...]

[...]

Voor mijn aardappeltje gebruik ik tegenwoordig altijd de RVS "hapjespan" (een 24cm lage kookpan van Demeyer). Dus "snel terug naar PFAS" hoeft helemaal niet.

En er zijn zat mensen in dit topic die hun pannekoeken op gietijzer bakken, en niets anders meer willen. Maar die zijn dan wel een stuk zwaarder dan een "Tafal pan" dus je moet volgens mij niet met de pan willen zwaaien om ze al gooiend in de lucht om te willen draaien.

Succes met de keuzes ... Maar zo te horen ben je al voor 90% op de goede weg >:)
Thanks ook @bvk en @Lupadi.

Gaat het laagjes opbouwen in zo’n RVS pan wel? Mijn RVS grilpan maak ik elke keer schoon. Misschien moet ik dat niet doen. Maar een laagje komt er niet in.

Als ik het zo hoor komt er een DeBuyer en een simpele grote wok. Dan gaan we het uitproberen en daarna kiezen wat we erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 10:18
Heeft iemand ervaring met de Skottsberg RVS wokpan?

We maken al een aantal jaren gebruik van de Buyer voor het wokken, maar ook vaak dingen pasta achtige zaken (eenpansgerechten). Dat is geen goede relatie met de patina, dus zodoende op zoek naar een RVS.

Daarvoor zag ik de Skottsberg, heeft iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
duvekot schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:15:
[...]

[...]

Ik ben 1 van die mensen die voor pannenkoeken niet anders meer wil dan gietijzer :) Maar een groot voordeel van de pan die ik daarvoor gebruik is dat hij, in verhouding tot koekenpannen van gietijzer, betrekkelijk licht is qua gewicht. Misschien omdat de randen missen (groot gedeelte ervan).

Voor het bakken van aardappels (en veel andere dingen) gebruiken we tegenwoordig de 24cm rvs conische hapjespan/stoofpan/wokpan van Demeyere. Ideaal vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
Foxhill schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:24:
[...]

Gaat het laagjes opbouwen in zo’n RVS pan wel? Mijn RVS grilpan maak ik elke keer schoon. Misschien moet ik dat niet doen. Maar een laagje komt er niet in.
RVS heeft geen laagjes nodig ... Gewoon mooi glimmend RVS werkt prima voor aardappeltjes bijvoorbeeld. Het is wel ff wennen, en het gas minder vol aanzetten dan met een aluminium tefal pan, maar het is prima te doen.
Maar ik maak er ook alle "knorr pakjes" in klaar, curries, pasta sauzen, shakshuka etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Foxhill schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:24:
[...]

Als ik het zo hoor komt er een DeBuyer en een simpele grote wok. Dan gaan we het uitproberen en daarna kiezen wat we erbij kopen.
RVS moet je altijd gewoon schoon houden. Ik gooi hem altijd gewoon in de vaatwasser. Als je hem gaat inbranden dan "degradeer" je je enorm veelzijdige RVS-pan naar een veel te dure plaatstalen pan.

Begrijp me niet verkeerd, mijn DeBuyer is één van mijn favoriete pannen, maar met RVS kun je gewoon meer. (Pan)sauzen, tomaten, azijn en (andere) zuren, e.d. wil je niet al te veel in een ingebrande pan gebruiken. Als je de eigenschappen van een plaatstalen pan wilt, koop dan gewoon een plaatstalen pan :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:54
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:25:
[...]

RVS moet je altijd gewoon schoon houden. Ik gooi hem altijd gewoon in de vaatwasser. Als je hem gaat inbranden dan "degradeer" je je enorm veelzijdige RVS-pan naar een veel te dure plaatstalen pan.

Begrijp me niet verkeerd, mijn DeBuyer is één van mijn favoriete pannen, maar met RVS kun je gewoon meer. (Pan)sauzen, tomaten, azijn en (andere) zuren, e.d. wil je niet al te veel in een ingebrande pan gebruiken. Als je de eigenschappen van een plaatstalen pan wilt, koop dan gewoon een plaatstalen pan :)
wordt het niet altijd afgeraden een rvs pan in de vaatwasser te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:28
Mjelnir schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:43:
[...]

Nee hoor: google maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:17

Dennis1812

Amateur prutser

Mjelnir schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:43:
[...]

Je normale kookpannen zijn ook RVS, die doe je toch ook in de vaatwas?
Net als RVS bestek?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ahja, de pan nog wel ff naspoelen met koolzuurhoudend bronwater. Dat doet toch iedereen... :+

Voor elk keukengereedschap geldt hetzelfde: beter om met de hand af te wassen.
Het niet direct uitruimen van de vaatwasser kan/zal, zeker met de tijd, z'n tol kunnen eisen op RVS. Los van eventuele andere reacties tussen wasmiddel en laagjes.

Mijn (RVS) bestek heeft ook vaak/snel last van putcorrosie, en de tafelmessen worden niet scherper van de rondjes vaatwasser.
Gelukkig ziet de vrouw dat als semi-decoratie en mag ik het bijzonder vaak vervangen voor nieuw spul.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Kijk mijn koksmessen gaan nooit de vaatwasser in, maar RVS-pannen, altijd. Tenzij er weinig ruimte is, want zo'n hapjespan neemt al snel een derde van de ruimte van één "verdieping" in beslag.

Ik heb nooit problemen. Soms komt de pan er met wat regenboogaanslag uit op een gegeven moment (hard water), maar dat is even wat azijn erin en klaar is Kees.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:29:
Kijk mijn koksmessen gaan nooit de vaatwasser in, maar RVS-pannen, altijd. Tenzij er weinig ruimte is, want zo'n hapjespan neemt al snel een derde van de ruimte van één "verdieping" in beslag.

Ik heb nooit problemen. Soms komt de pan er met wat regenboogaanslag uit op een gegeven moment (hard water), maar dat is even wat azijn erin en klaar is Kees.
Ik vind grote pannen juist erg fijn in de vaatwasser, ondanks dat er weinig ruimte overblijft. Ze passen namelijk niet de spoelbak :)

En wat jij zegt klopt. Azijn lost regenboogvlekken op. Als ik een pan heb gebruikt met een zure of licht zure saus gaat hij rechtstreeks met aanslag en al de vaatwasser in, als ik een stuk vlees heb gebakken dan gaat er eerst een laagje azijn in want hij komt anders weer vies uit de vaatwasser helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 10:18
Thomox schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:24:
Heeft iemand ervaring met de Skottsberg RVS wokpan?

We maken al een aantal jaren gebruik van de Buyer voor het wokken, maar ook vaak dingen pasta achtige zaken (eenpansgerechten). Dat is geen goede relatie met de patina, dus zodoende op zoek naar een RVS.

Daarvoor zag ik de Skottsberg, heeft iemand ervaring?
Even een kickje.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Okay, Ik wil de Action Redstone RVS koekepannen uit gaan proberen, tot hoe heet verwarm ik hem voor en op welke temperatuur gaat vet (geklaarde boter) erin en begin ik met bakken?

De aangeraden 600a ir thermometer is vandaag binnen gekomen van Aliexpress' choice week, samen met twee andere items. De a versie heeft wel adjustable emmisivity, naar ik begrijp.

Pannen zijn wel erg reflectief, dus...

YouTube: Finally! A Cheap and Accurate Infrared Thermometer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Met jullie hulp wat aangeschaft. Ik ga er vanuit dat jullie danook meedelen in de kosten?
  • DeBuyer Carbon Plus 24cm
  • Demereye Industry 5 wok 30cm
  • Demereye Essential 5 20cm
  • Demereye Essential 5 24cm
Het is de bedoeling dat er een of twee DeBuyer pannen bijkomen. Maar eerst deze maar even uitproberen.

Toch een dure wok omdat mijn vrouw graag een hoge sautepan/hapjespan wil en de conische pannen toch wel erg duur waren. Zo hebben we een handige grote pan met deksel, en direct ook een grote wok. Als het wokken in RVS slecht bevalt kunnen we altijd nog een goedkope plaatstalen bijkopen.

Trouwens het lijkt er op dat er een oplichter actief is op het verwarrende URL demeyerenl[dot]com. Heeft een van jullie ervaring met deze website?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackShadow
Foxhill schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:06:

Trouwens het lijkt er op dat er een oplichter actief is op het verwarrende URL demeyerenl[dot]com. Heeft een van jullie ervaring met deze website?
Duidelijke scam site fysiek adres "1998 Prinses Amaliastraat, Schoonrewoerd , Nederland" bestaat niet.
En de prijzen zijn zeer ongeloofwaardig, een 32cm Proline pan voor 95,99 euro. Zelfs enkele euro's goedkoper dan de 20cm variant aan 97,99 euro :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
BlackShadow schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:52:
[...]

Duidelijke scam site fysiek adres "1998 Prinses Amaliastraat, Schoonrewoerd , Nederland" bestaat niet.
En de prijzen zijn zeer ongeloofwaardig, een 32cm Proline pan voor 95,99 euro. Zelfs enkele euro's goedkoper dan de 20cm variant aan 97,99 euro :)
Abuse report ingediend bij Dynadot en Zwilling op de hoogte gesteld. Hopelijk snel offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
Tijdje terug bekeek ik onze Tefal koekenpan en hapjespan eens goed en schrok ik even, de staat van de anti-aanbaklaag kon niet meer goed voor ons zijn. Nu een RVS Demeyere Athena 5 32cm gekocht. Denk dat dit kwalitatief gezien ruim voldoende is voor ons gebruik en hoewel vrij groot, vervangt het dan wel gelijk beide vorige pannen. Heul benieuwd hoe dit gaat bevallen. Heb al gekeken hoe je zo'n pan het beste gebruikt, maar kan me herinneren dat ik bij mijn ouders altijd al eieren in een RVS-pan heb gebakken vroeger dus moet denk ik wel goed komen.

*Edit: eerste gebruik ging goed. Denk dat we toch nog een kleiner formaat er bij gaan nemen voor een eitje bijv. Alleen al fijn idee dat er geen anti aanbaklaag meer in zit.

[ Voor 34% gewijzigd door Southern Sun op 10-11-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 17:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Iemand die op basis van eigen ervaring iets kan zeggen over de keuze tussen een koekenpan met keramische coating en een geëmailleerde gietijzeren koekenpan? Ik neig naar het laatste, maar ben benieuwd naar ervaringen met beide soorten. Mijn vriendin laat vlees bakken altijd aan mij over, maar ze knutselt zelf ook wel eens iets voor haar lunch in elkaar. De laatste keer dat ik toevallig de keuken in liep zag ik een walm van een verdampende anti-aanbaklaag. Nu wil ik sowieso van die PFAS-houdende meuk af en iets fatsoenlijks. Die zal ik alleen zelf voor goed vlees e.d. gebruiken. De andere overgebleven teflon-pan mag zij verder verkrachten :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Exirion schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:19:
Iemand die op basis van eigen ervaring iets kan zeggen over de keuze tussen een koekenpan met keramische coating en een geëmailleerde gietijzeren koekenpan? Ik neig naar het laatste, maar ben benieuwd naar ervaringen met beide soorten. Mijn vriendin laat vlees bakken altijd aan mij over, maar ze knutselt zelf ook wel eens iets voor haar lunch in elkaar. De laatste keer dat ik toevallig de keuken in liep zag ik een walm van een verdampende anti-aanbaklaag. Nu wil ik sowieso van die PFAS-houdende meuk af en iets fatsoenlijks. Die zal ik alleen zelf voor goed vlees e.d. gebruiken. De andere overgebleven teflon-pan mag zij verder verkrachten :+
Mijn ervaring is alleen die van mezelf :)
Voor het bakken van vlees zou ik voor rvs gaan. Keramisch vond ik, lang geleden maar toch, vooral een marketing-verhaal. Altijd de belofte van onverwoestbaar, kan alle gereedschap gebruiken en net zulke goede anti-aanbakeigenschappen als tefal. Maar dat verhaal klopte bij mij nooit. Het bakken was nooit fantastisch en al snel kreeg je de eerste krassen, ondanks voorzichtig doen.

Geemailleerd gietijzer heeft voordelen, maar ook nadelen wat mij betreft. Ik probeer hard te bedenken wat objectief de voordelen zijn tov een goede rvs-pan, maar ik kan het me oprecht nu niet bedenken.

Pannen als debuyer ( carbonstaal), hebben wat mij betreft betere bak-eigenschappen dan geemailleerd gietijzer. Maar dat is weer lastiger qua inbranden en bovendien zit je altijd met dat er snel na het bakken een wisselwerking met de bodemlaag kan optreden die invloed kan hebben op de smaak van het product.

Ongeëmailleerd gietijzer heeft wat mij betreft nog betere eigenschappen qua bakken dan carbonstaal, maar is zwaarder en heeft hetzelfde probleem wat betreft onderhoud en , vooral bij toevoeging vocht aan het product, als carbonstaal, de mogelijke invloed van de bodem op de smaak. Kokend vocht en vooral met zurige producten als bijvoorbeeld wijn en tomatenpuree kunnen de beschermlaag van zo'n bodem aantasten. Wat mij betreft erg geschikt voor bereidingen waarbij je eten bakt, zonder dat het daarna gaat stoven bijvoorbeeld.

Rvs heeft daar allemaal geen last, is voor veel producten makkelijk in gebruik, een goede rvs-pan laat zich makkelijk gebruiken voor bakken en stoven, en is eenvoudig qua onderhoud.

Ik gebruik nu zelf ongeëmailleerd gietijzer voor het bakken van eieren, pannenkoeken, pizza's, brood en soms vlees en andere dingen. Maar voor het overige vlees, gebakken uien, gerechten als macaroni en nasi, soep en andere eenpansgerecht en gebruik ik tegenwoordig deze pan van demeyere. Ideaal wat mij betreft. Mijn geëmailleerde gietijzeren pannen gaan zodra er tijd voor is naar de marktplaats, op 1 na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxBn3Cy5WaGxiJdxaWh_76hUiB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG6nAv3tpwV85I2sK8vaqxKz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sjamo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:53:
Keramisch vond ik, lang geleden maar toch, vooral een marketing-verhaal. Altijd de belofte van onverwoestbaar, kan alle gereedschap gebruiken en net zulke goede anti-aanbakeigenschappen als tefal. Maar dat verhaal klopte bij mij nooit. Het bakken was nooit fantastisch en al snel kreeg je de eerste krassen, ondanks voorzichtig doen.

Geemailleerd gietijzer heeft voordelen, maar ook nadelen wat mij betreft. Ik probeer hard te bedenken wat objectief de voordelen zijn tov een goede rvs-pan, maar ik kan het me oprecht nu niet bedenken.
Bedankt voor je uitgebreide reactie; daar heb ik wat aan :) Ik heb ooit 2 RVS koekenpannen gehad, maar mijn toenmalige vriendin kon daar niks mee. Die wilde gewoon lekker Tefal :P Keramisch heb ik ook gehad, maar die waren op den duur niet geweldig, maar daar was de prijs ook wel een beetje naar. Ze zagen er prima uit, maar gingen toch plakken. Ondanks voorzichtige behandeling en met de hand wassen met vooral heet water. Mijn vader kookte bij vlagen redelijk fanatiek en had van die zware Le Creuset pannen. Pa is al een tijd dood en ma vond ze veel te zwaar, dus die zijn weg gegaan. Ik overweeg Le Creuset koekenpannen en een wok, beide gietijzer met emaillelaag. Maar beroepskoks zweren inderdaad bij RVS pannen die je moet inbranden. Wij hadden thuis altijd stalen wokpannen die pa stond in te branden met olie. Gingen jaren mee. Ik denk er nog even over na ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Exirion schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:42:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie; daar heb ik wat aan :) Ik heb ooit 2 RVS koekenpannen gehad, maar mijn toenmalige vriendin kon daar niks mee. Die wilde gewoon lekker Tefal :P Keramisch heb ik ook gehad, maar die waren op den duur niet geweldig, maar daar was de prijs ook wel een beetje naar. Ze zagen er prima uit, maar gingen toch plakken. Ondanks voorzichtige behandeling en met de hand wassen met vooral heet water. Mijn vader kookte bij vlagen redelijk fanatiek en had van die zware Le Creuset pannen. Pa is al een tijd dood en ma vond ze veel te zwaar, dus die zijn weg gegaan. Ik overweeg Le Creuset koekenpannen en een wok, beide gietijzer met emaillelaag. Maar beroepskoks zweren inderdaad bij RVS pannen die je moet inbranden. Wij hadden thuis altijd stalen wokpannen die pa stond in te branden met olie. Gingen jaren mee. Ik denk er nog even over na ;)
Ik begrijp het wel. Als je gewend bent aan tefal is rvs wennen, zelfs wanneer je er (rvs) mee bent opgegroeid.

Ik kreeg een hekel aan de verspilling van tefal pannen, en nu er meer bekend is over pfas probeer ik het uit ons huis te houden. Niet omdat ik denk dat tefal pannen direct enorm schadelijk zijn voor de gezondheid, maar wel omdat ik hoop dat op heel pfas een verbod komt. Ook als bekleding van papieren rietjes en bekers, als laag op pizza-dozen en regulier bakpapier, en als goedkope spray om regenkleding en schoenen waterdicht te maken. Maar dat is mijn zorg en die hoeft niet iedereen te delen :)

Inmiddels weer geleerd te bakken en braden zonder tefal. Het behoeft wat aanpassingen (juiste temperatuur, vaak minder heet, soms wat boter gebruiken ipv of bij de olie, pan rustig op temperatuur laten komen, producten in de pan laten glijden ipv er in gooien etc), maar dan gaat het prima en kan je ineens weer je leven lang verder met 1 pan ipv dat je jaarlijks een nieuwe moet kopen.

Rvs hoef je niet in te branden, dat werkt vaak zelfs minder goed. Carbonstaal moet een seasoninglaag krijgen welke ook "onderhouden" moet worden.

Succes met je keuze. Neem je je partner mee in je zoektocht en keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sjamo schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:24:
Ik kreeg een hekel aan de verspilling van tefal pannen, en nu er meer bekend is over pfas probeer ik het uit ons huis te houden. Niet omdat ik denk dat tefal pannen direct enorm schadelijk zijn voor de gezondheid, maar wel omdat ik hoop dat op heel pfas een verbod komt. Ook als bekleding van papieren rietjes en bekers, als laag op pizza-dozen en regulier bakpapier, en als goedkope spray om regenkleding en schoenen waterdicht te maken. Maar dat is mijn zorg en die hoeft niet iedereen te delen :)
Zo sta ik er ook wel in hoor. Wij hebben ook alle kunststof bewaarbakjes weggedaan en zijn op glas overgestapt. Het is al langer bekend dat teflon en teflon-vervangers niet best voor de luchtkwaliteit in huis zijn.
Inmiddels weer geleerd te bakken en braden zonder tefal. Het behoeft wat aanpassingen (juiste temperatuur, vaak minder heet, soms wat boter gebruiken ipv of bij de olie, pan rustig op temperatuur laten komen, producten in de pan laten glijden ipv er in gooien etc), maar dan gaat het prima en kan je ineens weer je leven lang verder met 1 pan ipv dat je jaarlijks een nieuwe moet kopen.
De laatste jaren heb ik een vaste aanpak om een goed stuk vlees te bakken: kort redelijk hoog bakken in olie om dicht te schroeien, na een tijdje de temperatuur omlaag en boter erbij. Even nagaren soms in folie in een doek, en als de oven toevallig op lage temperatuur aan staat even de oven in. En voordat ik begin te bakken wentel ik het vlees een paar keer om in de olie.
Succes met je keuze. Neem je je partner mee in je zoektocht en keuze?
Die laat vlees bakken aan mij over. Sowieso kook ik vaker dan zij. Zij doet dan weer het huishouden grotendeels, dus prima deal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wololo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:41
Afgelopen week mijn eerste RVS koekenpan in gebruik genomen, een Ikea SENSUELL koekenpan. Vrijdag kip stukjes gebakken en is een saus af gemaakt.
Vandaag snitzels gebakken.
En dat lukte zonder aanbakken of plakken. 😀De paneerlaag bleef mooi zitten aan het vlees en werd mooi krokant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:52
Heeft er hier iemand ervaring mee voor een "rechthoekige" koekenpan? Ik wil nog wel eens én wat groente wokken in een grote wokpan en een lading aardappels bakken. Zelfs al heb ik 5 pitten op een 80cm plaat de wok en koekenpan staan elkaar snel in de weg óf op een (te) kleine zone.

Nou heb ik wel eens van die rechthoekige platen gezien (heb daar stukje flex, 24x30cm) maar dat zijn vrijwel altijd alleen "platen". Ik wil wel met een wat hogere rand zodat je er een aardappel in kan bakken.

Of in pan vorm zoals https://www.amazon.nl/ZWI...tie-zilver/dp/B013VO32V0/ (maar 2,5cm hoog is wel erg laag vind ik.

Iemand ervaring / een suggestie?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Mattie112 Een fatsoenlijke braadslede. Of een onfatsoenlijke goedkopere. :)
Heerlijk multifunctioneel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Mattie112 Braadslee is ook het eerste wat bij mij opkomt.
Vraag is ook eerder voorbij gekomen dacht ik. Ik gebruik bijvoorbeeld deze heel dure versie die ook op inductie werkt https://www.kookexpert.nl/braadslede-wmf-vitalis.html
Maar ook een IKEA Braadslee voor op de bbq en in de oven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Een (zware) braadslede is nog niet zo'n gek idee. Moet ik ook eens overwegen.
Maar nog een outside the box/kookplaat idee: een losse (elektrische) bakplaat, inductieplaatje, of (wok)brander ernaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
@Mattie112 ik gebruik deze voor vlees:
https://www.zwilling.com/...0qUndLSBmAssKyqsqqPTo4P4-

Deze is niet hoog genoeg voor aardappels. Tenzij het een heel klein portie is. Ik zie een merk Malvi die een vierkante gietijzeren pan heeft. Ietsje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
Mooie tips en linkjes..! Inspirerend om eens over vierkante pannen na te denken.
Mijn vermoeden is dat braadsledes dunne onderkanten hebben. Mijn voorgevoel zegt; dunne bodem = slechtere geleiding. Is dat onterechte vrees?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Tomino schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:08:
Mooie tips en linkjes..! Inspirerend om eens over vierkante pannen na te denken.
Mijn vermoeden is dat braadsledes dunne onderkanten hebben. Mijn voorgevoel zegt; dunne bodem = slechtere geleiding. Is dat onterechte vrees?
Dat ligt aan de braadslede ;)

https://www.zwilling.com/...-x-26-cm/40851-199-0.html

https://www.zwilling.com/...on_baking-dishes-roasters
Pagina: 1 ... 77 ... 87 Laatste