Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:58
Tomino schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:08:
Mooie tips en linkjes..! Inspirerend om eens over vierkante pannen na te denken.
Mijn vermoeden is dat braadsledes dunne onderkanten hebben. Mijn voorgevoel zegt; dunne bodem = slechtere geleiding. Is dat onterechte vrees?
Waarop baseer je die vermoedens?
Je kunt een BK fortalit geemailleerd plaatstalen slee van een paar tientjes bekijken die gelijkwaardig presteert als hun sudderpannen.
Die van Ikea is een stuk groter en is inderdaad wat dunner. Die laatste gebruik ik als beater.

De mooiere sledes hebben een dikkere bodem dan de meeste pannen. :p
Een flinke lap plaatstaal, gietijzer of RVS is gewoon mogelijk. Zoals de slee die @franssie liet zien of een 6mm dikke meerlaagse scanpan.
defusion schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:57:
Een (zware) braadslede is nog niet zo'n gek idee. Moet ik ook eens overwegen.
Maar nog een outside the box/kookplaat idee: een losse (elektrische) bakplaat, inductieplaatje, of (wok)brander ernaast?
Meer out of the box: de hoogte in! :9
Ik stapel geregeld RVS serveerschalen en/of lage gastronormbakken op de pannen als ik geen directe hitte nodig heb (en de oven in gebruik is). En die mik ik ook wel eens direct op het gas.

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond P op 12-11-2024 09:37 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37
Bedankt allemaal voor de tips, braadslee is inderdaad het woord waar ik naar zoek :) Dan krijg ik veel meer spul te zien dan "vierkante pan" oid :)

Ik ga de linkjes eens bekijken!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 21:59
Niet helemaal het juiste topic, maar misschien dat hier iemand dit weet:

Wij hebben ooit gekozen voor Villeroy en Boch Artresano servies aangevuld met wat spullen van Villeroy en Boch New Wave. Die twee series hebben exact dezelfde kleur. Sommige andere series hebben een andere kleur/tint (gebroken) wit. Nu zien we wat spullen van de Royal serie.

Is Villeroy en Boch Royal dezelfde kleur als Artesano?

De specificaties op verschillende websites zijn net niet duidelijk of consistent genoeg. Er zit helaas geen enkele winkel met dit servies meer in onze regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03:13
Iemand ervaring met garantie claims bij Demeyere zonder aankoopbon?

Drie pannen, binnendeel komt los met vlijmscherpe randen tot gevolg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SEqBTHMQrV7T-t9wwOMQHghgPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mIws2JAV5KmhnL9J1Eayn5y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTzBXAKMfgyv3Z07m24r160602o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiyJ72yuufsQnYWaLMRZwRwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
sly___ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:02:
Iemand ervaring met garantie claims bij Demeyere zonder aankoopbon?

Drie pannen, binnendeel komt los met vlijmscherpe randen tot gevolg.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk model heb je? De Multiline en Proline 7 zijn 100% vaatwasserbestendig omdat ze ingekapseld zijn (evenals de Ecoline 5 en Atlantis serie) maar de andere modellen zijn dat niet. Ik weet niet hoe ver je komt zonder bon/factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
Geen idee welk model t exact is ..jaren geleden gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-msfxWWBPQFnwsyZHaMorVcHcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgQyE5EN5ExNcSHFWEXeIY6x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Lijkt op een Athena op het eerste gezicht, maar dan nog, in principe mogen ze bijna allemaal in de vaatwasser bij mijn weten.
Om je vraag te beantwoorden, nee ik heb geen ervaring met garantieaanvragen. Nooit nodig gehad gelukkig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
Dank...ga er eens een mailtje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:14
sly___ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:44:
Dank...ga er eens een mailtje aan wagen.
Normaal is een aankoopbewijs noodzakelijk, maar wie niet waagt niet wint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik ben een beetje aan het zoeken naar andere pannen. We gebruiken voornamelijk een koekenpan en een wok, maar die we nu hebben zijn allemaal met zo'n anti aanbak laagje en die begint te slijten. Los van dat we dus lekker plastic aan het eten zijn is het ook niet fijn koken want als dat laagje eenmaal z'n effectiviteit kwijt is plakt het meer dan zonder laagje.

Nou ben ik me aan het oriënteren op wat ik dan wel zoek. Volledig RVS lijkt me ideaal, mijn vrouw heeft er een handje van om alles in de vaatwasser te doen dus daar past RVS mooi bij. Maar als ik zoek op RVS zie ik er vooral heel veel die alsnog zwart zijn vanbinnen, is dat dan RVS waar alsnog zo'n laatje overheen zit?

En zijn er verder dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik wil degelijke pannen die tegen een stootje kunnen en zeker 5-10 jaar meegaan, als ik 75 euro per pan kwijt ben is dat prima maar een paarhonderd euro uitgeven aan pannen verwacht ik pas in mijn volgende levensfase te doen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en iedereen lijkt z'n eigen mening te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Oon Als de pan niet de kleur van staal (grijs) heeft dan zit er vrijwel zeker een coating op. Veel meer variatie dan mat, glans of iets ertussen in hoort er niet te zijn.

Ikea verkoopt de Sensuell, heel veel pan voor weinig geld. Met een klein beetje zorg zal je daar makkelijk 10 jaar plezier van kunnen hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Raymond P schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:36:
@Oon Als de pan niet de kleur van staal (grijs) heeft dan zit er vrijwel zeker een coating op. Veel meer variatie dan mat, glans of iets ertussen in hoort er niet te zijn.

Ikea verkoopt de Sensuell, heel veel pan voor weinig geld. Met een klein beetje zorg zal je daar makkelijk 10 jaar plezier van kunnen hebben.
Die pan ziet er zeker uit als wat ik terugvind in de 'kies de ideale pan' video's op YouTube.
Helaas hebben ze zo te zien geen wok zonder antiaanbaklaag, anders waren we snel klaar :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Oon Tjah, dat is ook wel echt een dingetje. Wat ben je van plan met de wok te doen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Raymond P schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 02:24:
@Oon Tjah, dat is ook wel echt een dingetje. Wat ben je van plan met de wok te doen?
Ik denk dat als ik vertel wat we er allemaal mee doen ik ruzie ga krijgen hier, maar we koken echt puur omdat we eten nodig hebben en niks speciaals. Het gaat er vooral om dat we genoeg volume nodig hebben, dus dat is meestal de koekenpan voor vlees, de wokpan voor rijst/aardappelen en dan zo'n klein kookpannetje voor groenten. Als we een keer iets eten waar meer bij moet dan komt daar nog een steelpannetje bij.
Gelukkig zijn al onze kookpannen al metaal, die hebben we al zeker 10 jaar en zien er nog als nieuw uit, alleen de wokpan en koekenpan zijn versleten.

We hebben ook nog een paar andere koekenpannen en een grilpan, maar die andere koekenpannen zijn weer net een maatje te klein en de grilpan gebruiken we eigenlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Oon Hier is men meestal vrij beschaafd. Wat jij met je pan uitspookt moet je zelf weten.

Maar gezien je er dus niet in gaat wokken: zou een hapjespan en/of sauteerpan geen betere match zijn?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56

Garyu

WW

Raymond P schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:11:
@Oon Hier is men meestal vrij beschaafd. Wat jij met je pan uitspookt moet je zelf weten.

Maar gezien je er dus niet in gaat wokken: zou een hapjespan en/of sauteerpan geen betere match zijn?
Lijkt me ook logischer idd. Ik gebruik graag zoiets:

https://www.amazon.nl/BUY...jzer-staal/dp/B00UN1BN84/
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51vds9ItmRL._AC_UF894,1000_QL80_FMwebp_.jpg

Een plaatstalen hogere pan. Beetje inbranden en je hebt een pan voor het leven zegmaar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Raymond P schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:11:

Garyu schreef op zondag 17 november 2024 @ 02:20:
[...]

Lijkt me ook logischer idd. Ik gebruik graag zoiets:

https://www.amazon.nl/BUY...jzer-staal/dp/B00UN1BN84/
[Afbeelding]

Een plaatstalen hogere pan. Beetje inbranden en je hebt een pan voor het leven zegmaar.
Als die foto inderdaad ook gewoon een hapjespan is dan lijkt mij dat zeker een goede optie. Ik had iets rechters voor ogen en dat was niet wat ik zocht, maar dit lijkt gewoon op wat we nu hebben maar dan zonder steel eraan. Die steel zit nu toch alleen maar in de weg dus die missen we niet.

Morgen eens aan mijn wederhelft voorleggen en uitzoeken wat we verder nog aan pannen hebben, volgens mij hebben we aan zo'n IKEA koekenpan + deze pan (en onze huidige kookpannen) genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56

Garyu

WW

Oon schreef op zondag 17 november 2024 @ 03:47:
[...]

[...]

Als die foto inderdaad ook gewoon een hapjespan is dan lijkt mij dat zeker een goede optie. Ik had iets rechters voor ogen en dat was niet wat ik zocht, maar dit lijkt gewoon op wat we nu hebben maar dan zonder steel eraan. Die steel zit nu toch alleen maar in de weg dus die missen we niet.

Morgen eens aan mijn wederhelft voorleggen en uitzoeken wat we verder nog aan pannen hebben, volgens mij hebben we aan zo'n IKEA koekenpan + deze pan (en onze huidige kookpannen) genoeg.
Wel iets om rekening mee te houden: De Ikea-pan is van RVS gemaakt en blijft glanzend, de De Buyer pan is van plaatstaal en wordt bruin/zwart met de tijd.
Ze zijn dus wel qua behandeling en gebruik verschillend.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Garyu schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:27:
[...]

Wel iets om rekening mee te houden: De Ikea-pan is van RVS gemaakt en blijft glanzend, de De Buyer pan is van plaatstaal en wordt bruin/zwart met de tijd.
En de vaatwasser kun je vergeten met die pan. Vaatwasser? Koop RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Garyu schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:27:
[...]

zacht schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:00:
[...]

En de vaatwasser kun je vergeten met die pan. Vaatwasser? Koop RVS.
Dat is wel vervelend. Een beetje verkleuren vind ik niet erg, maar ik zoek juist iets dat wél in de vaatwasser kan.

En zoiets als deze dan?

Ik had er een aantal op een lijstje gezet maar nu ik er nog eens doorheen loop zijn er veel inderdaad niet 'dishwasher safe' volgens Amazon, moet dus echt zoeken op RVS/Stainless Steel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Oon schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:28:
[...]

[...]

Dat is wel vervelend. Een beetje verkleuren vind ik niet erg, maar ik zoek juist iets dat wél in de vaatwasser kan.

En zoiets als deze dan?

Ik had er een aantal op een lijstje gezet maar nu ik er nog eens doorheen loop zijn er veel inderdaad niet 'dishwasher safe' volgens Amazon, moet dus echt zoeken op RVS/Stainless Steel
Ik begrijp dat het je vooral om de ruimte in de pan gaat, dan zou ik zoals hierboven mensen al zeggen eerder voor een hapjespan gaan. De IKEA 365+ hapjespan is dan de eerste die in me opkomt, maar ik ben niet objectief, want zuinig en IKEA-fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:49
zacht schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:39:
[...]

Ik begrijp dat het je vooral om de ruimte in de pan gaat, dan zou ik zoals hierboven mensen al zeggen eerder voor een hapjespan gaan. De IKEA 365+ hapjespan is dan de eerste die in me opkomt, maar ik ben niet objectief, want zuinig en IKEA-fan.
@Oon
Thuis hebben we een Demeyere RVS 24cm lage kookpan die we als hapjespan gebruiken voor de aardappeltjes, kip etc .. (dus waar jij nu de wok voor gebruikt. En idd .. voordat we deze hadden gebruikte we daarvoor een tafel wokpan met antiaanbaklaag)
Ik ben nu al een tijdje op vakantie in Australië met een camper en gebruik nu die Ikea 365+ 24cm hapjespan (met steel) .. maar dat is bijna net zo goed. Dus als je een stapje wil doen in de RVS richting, en rustig er mee willen beginnen .. dan is dat zeker een optie, zodat je voor 23 euro eens kan kijken wat je van RVS vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

zacht schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:39:
[...]

duvekot schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:23:
[...]

@Oon
Thuis hebben we een Demeyere RVS 24cm lage kookpan die we als hapjespan gebruiken voor de aardappeltjes, kip etc .. (dus waar jij nu de wok voor gebruikt. En idd .. voordat we deze hadden gebruikte we daarvoor een tafel wokpan met antiaanbaklaag)
Ik ben nu al een tijdje op vakantie in Australië met een camper en gebruik nu die Ikea 365+ 24cm hapjespan (met steel) .. maar dat is bijna net zo goed. Dus als je een stapje wil doen in de RVS richting, en rustig er mee willen beginnen .. dan is dat zeker een optie, zodat je voor 23 euro eens kan kijken wat je van RVS vind.
Het nadeel van die IKEA hapjespan is de vorm, ik vind het heel fijn dat de wokpan die we nu hebben afgerond is want dat maakt het makkelijk om te roeren, of je nou grote stukken, kleine stukken of saus hebt.
Dus als ik net wat meer geld kwijt ben voor een fatsoenlijke pan met dezelfde vorm (met of zonder steel) dan vind ik dat niet erg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Oon schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:35:
[...]

[...]

Het nadeel van die IKEA hapjespan is de vorm, ik vind het heel fijn dat de wokpan die we nu hebben afgerond is want dat maakt het makkelijk om te roeren, of je nou grote stukken, kleine stukken of saus hebt.
Dus als ik net wat meer geld kwijt ben voor een fatsoenlijke pan met dezelfde vorm (met of zonder steel) dan vind ik dat niet erg :)
Ik vind nog steeds deze ideaal. Een stuk duurder dan plaatstaal of ikea, maar perfect voor ons. Wij zijn met z:n 2en en hebben ruim voldoende aan de 24cm, maar er is ook een 28cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxBn3Cy5WaGxiJdxaWh_76hUiB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG6nAv3tpwV85I2sK8vaqxKz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Oon schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:35:
[...]

[...]

Ik weet niet voor hoeveel personen je kookt, dat scheelt ook. Ik heb deze net uit de kast gevist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/temWUmUHHXCGISM0vaawM41Hzzw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w0u9V9Dbf6FtE4jQz1pyf0PR.jpg?f=user_large

32 cm, het platte stuk bodem is 15 cm. Met deksel, maar die lag te ver achter in de kast om hem te pakken. Marktplaatskoopje, maar die heb ik letterlijk maar één keer gebruikt, en is daarna de kast niet meer uitgeweest. Ik kook voor twee personen, en dan is een IKEA hapjespan wat mij betreft een stuk makkelijker, ook qua roeren, en qua bodemoppervlakte. Maar ik snap dat mijn mening niet per se de mening van een ander is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Mijn huidige pannenset is intussen verkocht en ben aan het vervangen door Demeyere.
In mijn huidige set had ik een 24cm sauteuse met vlakke bodem.
Deze is voor 90% van de tijd groot genoeg voor ons.

Maar ik twijfel tussen de sauteuse met vlakke bodem of de sudderpot met afgeschuinde bodem.
In de Atlantis reeks hebben beiden hetzelfde volume, het gaat dus vooral over de bodem.

Zonder ervaring met de sudderpot met conische bodem, maar wel met conische sauspannen lijkt mij de pan veelzijdiger, wat een voordeel is. Als nadeel is de bodem minder groot ookal warmen de zijkanten goed mee op zoals bij de conische sauspan, daarom zou ik voor de 28cm variant gaan wat dit nadeel grotendeels wegstreept tegenover mijn huidige met vlakke bodem.

Iemand die ervaring heeft met beide pannen en nog enkele voor- en nadelen kan geven?
Ik ga er van uit dat de kwaliteit en dikte van de bodem bij beide pannen gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Raymond P schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:56:
@Treveo Dat ligt aan je intentie.
Als je van plan bent om gebruik te maken van het Leidenfrost effect waardoor je product gaat zweven op waterdamp dan dien je zeker ervoor te zorgen dat de temperatuur hoog genoeg blijft om dat in stand te houden.

Als je olie toevoegt zal je op een filmpje vetstof gaan bakken ipv een damplaag.
Leidenfrost gebeurt rond de 210 graden, tegen of over het rookpunt van veel gebruikte olien. Dat rookpunt blijf je liever onder, zowel voor de smaak als je gezondheid.
Een laagje waterdamp op een flimpje vetstof laten dansen gaat 'm ook niet echt worden.

Als je toch vet gaat gebruiken dan kan je de pan ook gewoon tussen de 130 en 180 graden stoken en zijn dansende druppels overbodig.
Enkel als je het product in een droge pan wilt aanzetten kan je op Leidenfrost leunen.
Je kunt het natuurlijk ook gebruiken als thermometer. Een uniform verwarmde pan terugkoelen naar de gewenste temperatuur vind ik wel iets makkelijker dan opstoken, je gebruikt dan zoals @ratzz redelijk reproduceerbaar X koud vet en Y tijd om op de gewenste temperatuur te komen. Maar dat doet dan niets meer tegen het plakken. :)

@Lampjuh Oppervlakkig roest kan je wegboenen met staalwol en/of een azijn flush geven. Als het dieper gepenetreerd is dan zal je moeten schuren (of liever elektrolyse badje).
Als je (veel) diepe putjes hebt dan is een plaatstalen pan m.i. afgeschreven, niet onbruikbaar maar voor mij niet de moeite waard om energie in te steken.
Hoe werkt een azijn flush precies?

Ik kreeg wat kleine roestplekjes weg maar hield in het midden wel een verkleuring over. Ik geloof dat het doekje daar iets te lang op lag, zou dat kunnen?

Van azijn gaat het ook roesten denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Megalomania Yep azijn is en blijft een zuur goedje.
Met flushen bedoel ik (kort) spoelen, van (langer) weken krijg je andere bijkomstigheden zoals het vormen van ijzeracetaten.
Dat kan ook bruin kleuren maar is dus geen roest.

Mocht dat gebeuren dan kan je dat, na afspoelen, wegkoken met water tot een ijzeroxide. In het meest gunstige geval houd je dan een gepassiveerd laagje magnetiet op de pan over.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
Raymond P schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:13:
@Megalomania Yep azijn is en blijft een zuur goedje.
Met flushen bedoel ik (kort) spoelen, van (langer) weken krijg je andere bijkomstigheden zoals het vormen van ijzeracetaten.
Dat kan ook bruin kleuren maar is dus geen roest.

Mocht dat gebeuren dan kan je dat, na afspoelen, wegkoken met water tot een ijzeroxide. In het meest gunstige geval houd je dan een gepassiveerd laagje magnetiet op de pan over.
Eerste ronde inbranden ging erg goed maar ben bang dat ik de laatste ronde toch iets verveel olie heb laten zitten. Wel grondig met keukenpapier afgenomen maar het oppervlak ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KN9y_OqBoTNE5_cL4Rl7u2BkAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ek14LaiqGtRrYPT6t8ckgGO.jpg?f=fotoalbum_large

Na de eerste ronde zo;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhvYK2hq3IV5c6IOJPxKTj5X8Kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eCq7GQqjmQ32n6B4ULtCyWR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem ruim de tijd elke keer;

Pan blauwen op de grootste pit
Lijnzaad olie in de koude pan
Pan in de koude oven, temp op 130
(Check met vlees thermometer en ir meter)
2 uur in de oven
Daarna laten afkoelen met de oven dicht tot kamer temp.

Wat zal ik nu doen met deze pan ? Is het ok zo? Er zitten 2 lagen op de ene en 3 op de andere.

Die pan met 2 nog een laag geven of moet deze laag er weer af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Megalomania Dat is prima zolang het niet plakt en/of zacht aanvoelt onder de nagels. Idealiter had je een mooie dekking, mja...
1 laag is immers ook (al) prima.

Volgende keer boven/onder warmte en geen convectie, gok ik. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Megalomania schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:27:
[...]

Eerste ronde inbranden ging erg goed maar ben bang dat ik de laatste ronde toch iets verveel olie heb laten zitten. Wel grondig met keukenpapier afgenomen maar het oppervlak ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]

Na de eerste ronde zo;
[Afbeelding]

Ik neem ruim de tijd elke keer;

Pan blauwen op de grootste pit
Lijnzaad olie in de koude pan
Pan in de koude oven, temp op 130
(Check met vlees thermometer en ir meter)
2 uur in de oven
Daarna laten afkoelen met de oven dicht tot kamer temp.

Wat zal ik nu doen met deze pan ? Is het ok zo? Er zitten 2 lagen op de ene en 3 op de andere.

Die pan met 2 nog een laag geven of moet deze laag er weer af?
Lekker mee gaan bakken, dit trekt wel bij.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Raymond P schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:33:
@Megalomania Dat is prima zolang het niet plakt en/of zacht aanvoelt onder de nagels. Idealiter had je een mooie dekking, mja...
1 laag is immers ook (al) prima.

Volgende keer boven/onder warmte en geen convectie, gok ik. :)
Aha ja dat zou het kunnen zijn! Nou ik heb nog een pan te gaan dus die wordt perfect :)

Hm het plakt wel een beetje. Het zit er te dik op vrees ik, iig in het midden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsaLSSf9BMJ1xdn2usEIl1y_EPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRgu8W5ZPP38y3X34Tdcl9wq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als het plakt dan is de olie nog niet droog.
Je kunt er wel mee gaan bakken, maar een eitje of soortgelijk zou ik dan zeker nog even mee wachten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdert
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-01 10:20
Beste,

Ik heb via marktplaats een Demeyere Apollo 7 Conische sudderpan 28 cm aangeschaft. Ik vind dit een super fijne pan. Maar heb toch een paar vragen:
- Als ik de bovenzijde meet kom ik op ca. 28,5 cm maar als ik de onderkant meet kom ik maar echt max. 20 cm, op de website van Demeyere staat dat dit 22 cm zou zijn? klopt dit?

Verder zou ik nog een soortgelijke pan, als de conische sudderpan willen, met een grotere inhoud willen. Ik heb al een Demeyere wok 36 cm maar vind deze niet fijn omdat de bodem diameter maar 13 cm is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:41
@basdert er is een 24 en 28cm versie. De 24cm versie heeft een bodem van 18cm, dus je hebt iig de goeie pan gekregen :)

Ik denk dat demeyre gewoon net iets anders meet dan jij en zo op 22cm komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdert
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-01 10:20
basdert schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:27:
Beste,

Ik heb via marktplaats een Demeyere Apollo 7 Conische sudderpan 28 cm aangeschaft. Ik vind dit een super fijne pan. Maar heb toch een paar vragen:
- Als ik de bovenzijde meet kom ik op ca. 28,5 cm maar als ik de onderkant meet kom ik maar echt max. 20 cm, op de website van Demeyere staat dat dit 22 cm zou zijn? klopt dit?

Verder zou ik nog een soortgelijke pan, als de conische sudderpan willen, met een grotere inhoud willen. Ik heb al een Demeyere wok 36 cm maar vind deze niet fijn omdat de bodem diameter maar 13 cm is...
Heeft er nog iemand advies voor een soortgelijke pan maar dan groter?

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:59
Raymond schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:59:
@basdert er is een 24 en 28cm versie. De 24cm versie heeft een bodem van 18cm, dus je hebt iig de goeie pan gekregen :)

Ik denk dat demeyre gewoon net iets anders meet dan jij en zo op 22cm komt.
Demeyere meet voor de diameter de binnenkant van de randen. Andere merken meten soms de buitenkant van de randen. Omdat de randen geen hoek van 90 graden met de bodem maken, is de bodem altijd een stukje kleiner.

• Megalomania
Raymond P schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:13:
Als het plakt dan is de olie nog niet droog.
Je kunt er wel mee gaan bakken, maar een eitje of soortgelijk zou ik dan zeker nog even mee wachten.
Heb ik kippendijen in gebakken maar toch niet helemaal lekker gegaan. Toch de laag eraf gegaan helaas.

What to do?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohIzaPLm2pcF343sAkr6xUh8-8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DmMaeOsNjzNBMdPGYGYKsBh.jpg?f=fotoalbum_large

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 08:20
Ik zou hem een keertje goed schoonmaken en weer een paar keer inbranden.

• Raymond P
@Megalomania Je hebt geen vestof gebruikt tijdens het bakken? Volgende keer mag het vuur denk ik ooknwel iets lager.

Staalspons erover (met afwasmiddel) totdat 'ie glad is en 1 laagje erop zetten.

- knip -

• Megalomania
Ik had ghee gebruikt. Ik had heel erg op de temperatuur gelet en zat rond de 150 graden voordat ik de boter erin deed. Zou toch goed moeten zijn?

• Raymond P
Yep. Toch zie ik zwart aanbaksel in je pan, daar is iets niet helemaal lekker gegaan.

- knip -

• Megalomania
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnA9KrBcDVvgAuzm3JohFkBvqho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5lhtvQkfeg9BwVb3vgRoLKL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRRbEtbEnS82uiTokGdmMpResEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7HJs8kbGMPb0A5H2H9z7Qhk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANf0dJYpuRCnzye-CWD6izkvFKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvAcYsbXhJaLIxanKoa30B39.jpg?f=fotoalbum_tile

Nummer 1, 2 of 3 of is het allemaal goed ?

• Megalomania

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ik gebruik 3 altijd, werkt prima voor dit soort klusjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
#1 Bevat meestal een bijtende zeep die je laag opeet, die vermijd je (voorlopig) liever.
#2 Is waarschijnlijk te soft voor de staat van je pan.
#3 Zou ik hiervoor pakken.

- knip -

• jhr27
  • Niet online
Die zeepsponzen met zeep zijn wel eens gaan roesten bij ons (als het afgesloten in een zakje zat). Een rvs pannenspons (#3) en staalwolspons zijn hetzelfde toch?

• Raymond P
@jhr27 Nee, regulier staalwol is niet roestvast. De #1 is een staalwolspons met zeep.
Er zijn ook rvs staalwolsponzen, de #3 is er bijvoorbeeld een.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
@Raymond P Ah oké, de staalwolspons is nog niet bij ons gaan roesten dus het zal wel een rvs variant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 00:37
Is kookadvies op basis van mijn pan hier ook on topic?

Het lukt mij niet goed om in mijn stalen De Buyer pan een biefstuk te bakken. Wat ik ook probeer, ik krijg altijd harde enigszins aangebrande randen, terwijl de rest maar matig verkleurt. Mogelijk omdat de biefstuk in het midden wat naar binnen trekt, maar dat heeft iedereen zou je zeggen.

De pan heb ik (lang geleden) goed ingebrand en ziet geen vaatwasser of ontvetters. Ik kan hier met wat olijfolie prima een eitje in bakken. Vlees bak ik in roomboter. De biefstuk eerst op kamertemp laten komen en daarna wat zout en peper erop. Ik kook op inductie, dit was stand 5 van 9. Als ik hem nog kouder zet dan gaart hij te ver door. Nog warmer en ik krijg nog meer harde randen.

Doe ik iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvzoYEViHAKA_ohFuNrMGPCoCLE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A9PBFSrQtS4lBSsP6EFDx2Gd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yL_KgC_MrGnwFkwyHgNGgiTYtVs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WUKywl7wcIUA4KZiJP9PGg8O.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Separator schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:47:

Het lukt mij niet goed om in mijn stalen De Buyer pan een biefstuk te bakken. Wat ik ook probeer, ik krijg altijd harde enigszins aangebrande randen, terwijl de rest maar matig verkleurt. Mogelijk omdat de biefstuk in het midden wat naar binnen trekt, maar dat heeft iedereen zou je zeggen.

De pan heb ik (lang geleden) goed ingebrand en ziet geen vaatwasser of ontvetters. Ik kan hier met wat olijfolie prima een eitje in bakken. Vlees bak ik in roomboter. De biefstuk eerst op kamertemp laten komen en daarna wat zout en peper erop. Ik kook op inductie, dit was stand 5 van 9. Als ik hem nog kouder zet dan gaart hij te ver door. Nog warmer en ik krijg nog meer harde randen.

Doe ik iets verkeerd?

[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe ik het meestal doe: beetje olie op het vlees, niks in de pan. Pan (flink) heet laten worden, vlees erin en dichtschroeien. Ondertussen ook wat olie aan de andere kant, vlees omdraaien, herhalen. Vuur omlaag, boter erbij, onder regelmatig draaien garen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Probeer je vlees ook eens naar beneden te drukken? Dat het gehele oppervlakte contact maakt met de pan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 00:37
@defusion @Dennis1812 dank voor de tips. Insmeren met olie zal ik eens proberen. Net als naar beneden drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Separator schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:36:
@defusion @Dennis1812 dank voor de tips. Insmeren met olie zal ik eens proberen. Net als naar beneden drukken.
Niet te hard drukken anders druk je alle vocht er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Separator wordt de hele pan goed heet? Sommige inductieplaten concentreren de warmte erg in het midden van de pit, wat met stalen pannen (relatief slechte warmtegeleiding) een ongelijkmatige warmteverdeling geeft.

Mijn tip als dit aan de hand is, is (behalve een andere inductieplaat kopen) de pan goed lang voor te verwarmen en een beetje verplaatsen over de pit. Of toch RVS gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Separator schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:47:

Doe ik iets verkeerd?

[Afbeelding][Afbeelding]
Duwen idd zoals hier reeds gezegd is.
Je kan eventueel een steak press gebruiken voor een goed contact met pan, grill, ...
Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/hksqkdlah/image/upload/ar_1:1,c_fill,dpr_2.0,f_auto,fl_lossy.progressive.strip_profile,g_faces:auto,q_auto:low,w_344/v1/TnT/2020/10_CIMA_Grill%20Presses/SPS_GrillPresses_HowTo_3635

Ik kan verkeerd zijn, maar het lijkt alsof je boter verbrand is.
Wat ik doe is in een hete pan mooi dicht schroeien in arachide olie op een hoge stand van je kookplaat.
Zodra je de stand lager zet, zodra je vlees goed gekorst is, om verder te laten garen, kan er pas boter in.
Door koude boter toe te voegen verlaag je ook sneller de temperatuur in de pan.
Dan verder garen door constant bedruipen met de boter (arroseren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Papieren stickers die kleefresten achterlaten moeten verboden worden. En in de handleiding vrolijk vermelden dat je die met aceton wel weg krijgt. Plak dan iets anders, als je echt moet, prutsers!

Maar ook ik heb, mede dankzij een hoop positieve reacties in dit topic, na Black Friday een sudderpot :) Ik was het stoven met tomatenbasis en het maken van pastasauzen en curries in een te kleine pan echt beu.

Je realiseert je wel ineens dat je echt burgerlijk bent als je beste black friday aankoop een pan is... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:32
Heeft iemand een tip om een simpele RVS steelpan schoon te krijgen?
We gebruikten deze even om spenen uit te koken. Helaas vergeten dat hij aan stond en pas toen ik doorhad dat hij nog aan stond was het te laat. In de pan zitten allemaal gesmolten plasticresten. Een deel kon ik er zo uitbreken en daaronder is de pan ook gewoon netjes. Een ander deel zit echt goed vastgebakken.

Pan heb ik al even in de vriezer gehad en proberen het los te breken, daarna weer op kamertemperatuur maar helaas komt er geen beweging in.
Laatste optie is iets van een staalborstel (op boormachine) om hem schoon te krijgen maar ik ben bang voor permanente schade, als dat nu niet al het geval is.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Headshot_NL Als het siliconen deel aan de pan zit wordt het een prettige wedstrijd als je niet met zware chemicaliën aan de slag wilt gaan.
Als het enkel om het plastic deel gaat kan je het broos koken met zuiveringszout (of reguliere natriumcarbonaat) + water. Dat zal het, denk ik, wel een stuk makkelijker maken om te verwijderen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:32
Raymond P schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:32:
@Headshot_NL Als het siliconen deel aan de pan zit wordt het een prettige wedstrijd als je niet met zware chemicaliën aan de slag wilt gaan.
Als het enkel om het plastic deel gaat kan je het broos koken met zuiveringszout (of reguliere natriumcarbonaat) + water. Dat zal het, denk ik, wel een stuk makkelijker maken om te verwijderen.
Thanks, dat ga ik proberen. Anders toch een nieuw pannetje maar deze is helaas niet meer nieuw te koop en juist zo fijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Wellicht ook weken met azijn en daarna met een staalwolspons erin gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:33
Wij hebben nieuw rvs pannen en ben nog beetje zoekende met gebruik.

Middel vuur op temp laten komen. Water test, druppel glijdt lekker rond. Beetje olie erin en dan het ei.
Op de filmpjes laat het ei dan lekker los zonder resten.

Bij mij echter niet. Doe ik iets verkeerd of moet ik meer geduld hebben met het ei pakken/keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:10:

Middel vuur op temp laten komen. Water test, druppel glijdt lekker rond. Beetje olie erin en dan het ei.

Bij mij echter niet. Doe ik iets verkeerd of moet ik meer geduld hebben met het ei pakken/keren.
Waarschijnlijk toch te heet. Ik doe ei eerst langzaam laten stollen en dan pas aan het einde gas erop (ok inductie) om het krokant en los te bakken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:33
NeutraleTeun schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:10:

Misschien temp ietsje terug draaien zodra heet? en niet te snel bewegen. Moet zeggen dat ik een ei er doorgaans iets eerder in doe dan wat de watertest aangeeft dat de pan heet genoeg is. En dan niet te hard laten gaan, werkt vooralsnog prima. Gebruik meestal standje in het midden op inductie.

[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 04-12-2024 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zullen we de instructies voor ei in RVS anders gewoon in de topic waarschuwing zetten? Het komt toch al zo'n beetje op elke pagina voor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:58:
Zullen we de instructies voor ei in RVS anders gewoon in de topic waarschuwing zetten? Het komt toch al zo'n beetje op elke pagina voor. :P
mwah, nu is het RVS seizoen, dan is het weer plaatstaal seizoen ... dan weer PFAS.

Ik denk oprecht dat dit topic een goede topic start heeft en mensen die eens moeten lezen, al moet ik er wellicht wat extra regels aan wijden hoe met de pannen om te gaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Probleem met een goede TS is dat mensen het niet lezen en simpelweg steeds dezelfde vraag droppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:28
Headshot_NL schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:36:
[...]

Thanks, dat ga ik proberen. Anders toch een nieuw pannetje maar deze is helaas niet meer nieuw te koop en juist zo fijn.
Als je zo ver bent ene nieuwe te kopen zou ik het er gewoon uit schuren. De glans wordt miss iets anders maar fijn genoeg geschuurd kookt of bakt ie er echt niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:40
Momenteel heb ik een Le Creuset gietijzeren koekenpan, maar die is me aan de kleine kant en ik heb daardoor steeds de neiging om mijn Demeyere hapjespan of De Buyer pannenkoekenpan te pakken. Beide zijn echter niet altijd handig en ik wil daarom graag een De Buyer stalen koekenpan erbij halen.

Weet iemand echter welke maat ik zou moeten hebben om optimaal gebruik te kunnen maken van mijn grootste inductiezone van 26cm doorsnede? Volgens mij gebruikt De Buyer namelijk de bovenkant van de pan als maatvoering en dan heb ik alsnog een kleine bodem.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:28
Aziraphale schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:12:
Momenteel heb ik een Le Creuset gietijzeren koekenpan, maar die is me aan de kleine kant en ik heb daardoor steeds de neiging om mijn Demeyere hapjespan of De Buyer pannenkoekenpan te pakken. Beide zijn echter niet altijd handig en ik wil daarom graag een De Buyer stalen koekenpan erbij halen.

Weet iemand echter welke maat ik zou moeten hebben om optimaal gebruik te kunnen maken van mijn grootste inductiezone van 26cm doorsnede? Volgens mij gebruikt De Buyer namelijk de bovenkant van de pan als maatvoering en dan heb ik alsnog een kleine bodem.
Klopt. Mijn 28 debuyer heeft een bodem van ca 20.5cm

Welke je moet hebben geen idee, maar je zult vast richting de 32 gaan?? Groot, zwaar en 2 handvaten ipv steel dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:40
HBSVDK schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:13:
[...]

Klopt. Mijn 28 debuyer heeft een bodem van ca 20.5cm

Welke je moet hebben geen idee, maar je zult vast richting de 32 gaan?? Groot, zwaar en 2 handvaten ipv steel dacht ik.
Wel twee handvatten, maar een daarvan is nog wel een steel. De 28 is dan qua bodem wel wat te klein, want die is dan vergelijkbaar met mijn Le Creuset en ik wil toch wel wat groters. In die Le Creuset kan ik, bijvoorbeeld, geen familiepak mini krieltjes bakken en dat wil ik toch wel graag kunnen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
In een 32cm (dekselmaat) debuyer kan ik redelijk comfortabel 400 gram gehalveerde kriel bakken op de bodem van 24cm.
Geen idee hoe zich dat verhoudt tot mini krieltjes en familie verpakkingen.

Als het meer wordt dan gaat het hier in een tweede pan of de braadslede in.

Fwiw: je inductiespoel is waarschijnlijk geen 26cm, plaatstalen pannen met een flinke diameter kan een uitdaging geven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43
Kan iemand me een goede non-stick pan aanraden?
Ik was al aan het kijken naar de Demeyere Duraslide of Ceraforce pan, of een Greenpan Mayflower of Padova.
Een goeie grote Demeyere RVS pan heb ik al, alsook een Greenpan wokpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Pana schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:49:
Ik was al aan het kijken naar de Demeyere Duraslide of Ceraforce pan, of een Greenpan Mayflower of Padova.
https://combekk.com/produ...m-non-stick-fry-pan-28cm/

Ik heb deze en die houdt het al een paar jaar vol (anders dan de greenpan die ik ervoor had).
Gebruik 'm denk ik eens per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Ik heb momenteel een 28cm pan met keramische laag van Beka die het zeer goed doet en volhoudt sinds enkele maanden intensief gebruik. Na ook slechte ervaringen met Greenpan.
Ik kan vanavond eens kijken welk model het juist is, ik heb 36 euro betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:30

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb al een jaar of 8 de (voorloper van de) Rösle Elegance. De keramische laag heeft inmiddels aan de randen een paar hele kleine pitjes, maar op het kookoppervlak is deze nog 100% in orde. De pannen worden elke dag gebruikt en ik maak ze ook elke dag schoon met een schuursponsje of staalwolspons. De duurzaamheid heeft me wel verrast, ik denk dat die pannen nog vele jaren mee kunnen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 14:25
Wij hebben een tijd pannen uit de Padova-set gebruikt, maar die hebben het niet langer dan een jaar volgehouden voordat de antiaanbakkwaliteiten verdwenen waren. Sindsdien geen non-sticks, maar de Buyer plaatstaal, Lodge gietijzer en Demeyere RVS-pannen in gebruik naar volle tevredenheid.

[ Voor 4% gewijzigd door RetroTycoon op 11-12-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
Hi allemaal,

Sinds vandaag ben ik dit topic tegengekomen nadat ik "Hexclad" in de zoekbalk had getypt. :) Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe set pannen. We hebben door de jaren heen van alles geprobeerd: de spaaractie-pannen van Albert Heijn, pannen van Tefal en ook van de Lidl :+. Helaas bleek het allemaal net niet wat we zochten.

Nu vinden we het geen probleem om zo nu rond de kerst wat meer te investeren in goede pannen (hapjes- en koekenpannen), en zo kwam ik uit bij Hexclad. Ik zie wisselende reviews voorbij komen, al scoren ze op Trustpilot een 4,2 van de 5.

Ik ga vanavond nog eens rustig door dit topic bladeren, maar mocht iemand direct zeggen: "Ik steek mijn hand in het vuur voor deze pannen!" dan hoor ik het heel graag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou ze vooral overslaan. En lees de startpost eerst eens.

Eindconclusie, geen gedoe, neem RVS. Wil je inbranden, neem plaatstaal of gietijzer.

Sla de rest van de marketing meuk over.
Ikea RVS voldoet. Je kan ook duurdere merken pakken natuurlijk. Die worden elke pagina wel benoemd.

• duvekot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNNWAeAMnnP-cF17_IoHD7eJOVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9k0vDtv3BQtRYDZZ74SisM4x.jpg?f=fotoalbum_large
Onze huis oppas kon niet goed omgaan met de gietijzeren pan (links) en onze RVS pan (rechts). Suggesties?
De gietijzeren pan past helaas waarschijnlijk net niet/net wel in onze oven om hem daarin weer van een schoon laagje te voorzien. En die oven haalt maar 225 graden (als die op 250 staat) dus ik weet niet of dat voldoende is.
Die RVS pan zou waarschijnlijk wel door een behandeling met Kruidvat reiniger heen moeten.

Dus zijn er nog suggesties en handige tips om alles weer terug te brengen naar een staat waarin het weer bruikbaar is.

• Raymond P
Je kunt het gietijzer ook prima sprayen.
Gezien de mate van verontreiniging zou ik lekker een bak met natronloog maken om beide pannen te weken ipv een spuitbus (of meerdere) te gebruiken.
Lees je wel even in.

Verder alles goed met de oppas? :+

- knip -

• Raymond
Die rvs pan zou ik te lijf gaan met zo'n ruwe staalbol

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gietijzeren pan lijkt emaille te zijn? Gewoon een keertje in de vaatwasser of uitkoken, rvs ook uitkoken. Maar inderdaad, hoe gaat het met de oppas? Wel een gevalletje "hoe dan"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
@Raymond / @Ray / @franssie

Het gaat volgens ons wel goed met de oppas ... Maar het was wel ff schrikken om die pannen zo te zien. Er was ook nog een tefal pan ...die gaat sowieso weg, de bodem daarvan heeft meer heuvels dan een BMX crossbaan. Dat was toch de laatste die er nog was ...

Die gietijzeren pan is een lodge.. dus geen emaille .. maar het wordt dus wel ff kijken waar en wanneer ik aan de slag ga met strippen van beiden. Dan kom ik daarna wel weer in de lucht over hoe ik die lodge weer goed kan inbranden.

• Sjamo
  • Nu online
duvekot schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:31:
@Raymond / @Ray / @franssie

Het gaat volgens ons wel goed met de oppas ... Maar het was wel ff schrikken om die pannen zo te zien. Er was ook nog een tefal pan ...die gaat sowieso weg, de bodem daarvan heeft meer heuvels dan een BMX crossbaan. Dat was toch de laatste die er nog was ...

Die gietijzeren pan is een lodge.. dus geen emaille .. maar het wordt dus wel ff kijken waar en wanneer ik aan de slag ga met strippen van beiden. Dan kom ik daarna wel weer in de lucht over hoe ik die lodge weer goed kan inbranden.
Bij een lodge zou ik zelf de prijs van een nieuwe checken. Lodge pannen hebben een bijzonder goede sterke seasoning van zichzelf welke nauwelijks onderhoud vergt. Misschien dat het nieuwe inbranden etc bijna nog meer gaat kosten aan warmte etc dan een nieuwe kost.

• jhr27
  • Niet online
Zonder context dacht ik twee gietijzeren pannen te zien. Toen ik rechts RVS las schrok ik wel hoor. Zou het brandalarm niet zijn afgegaan? Het zou maar je duurste RVS pan zijn die gesneuveld is. Goed om te horen dat de oppas ongedeerd is. De gietijzeren pan lijkt nog wel herstelbaar denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
jhr27 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:19:
Zonder context dacht ik twee gietijzeren pannen te zien. Toen ik rechts RVS las schrok ik wel hoor. Zou het brandalarm niet zijn afgegaan? Het zou maar je duurste RVS pan zijn die gesneuveld is. Goed om te horen dat de oppas ongedeerd is. De gietijzeren pan lijkt nog wel herstelbaar denk ik.
Ik denk dat beiden wel te herstellen zijn, en dit is niet ontstaan in 1 dag .. maar over 3 maanden tijd.

@Sjamo deze Lodge kost hier in de stad 30 Euro .. dus misschien doe ik dat wel, en kijk ik later even hoe ik deze dan verder herstel. De RVS pan had ik gekregen van mijn moeder, dus daar ga ik zelf wel snel mee aan de knutsel.

• Raymond
duvekot schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:40:
[...]

Ik denk dat beiden wel te herstellen zijn, en dit is niet ontstaan in 1 dag .. maar over 3 maanden tijd.
Dat laatste moet je me ff uitleggen. Ik kreeg uit je eerste bericht hierover het idee dat de oppas van de week een keertje had "gekookt" en in 1x je pannen flink had laten aanbranden. Maar als het over 3 maanden is gebeurd, hoe kan het dan dat je het niet eerder hebt gezien? Waren de pannen uitgeleend oid?

Nogmaals: Die RVS pan kan je met zo'n grove pannenspons (met huishoudhandschoenen aan, anders gaat de huid op je vingers eraan) in 10-20 minuten helemaal schoon krijgen.

https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Raymond Het betrof een huis oppas. Zo'n persoon dat op je huis past (en je pannen vernaggelt) als je een langere tijd van huis bent. :)

- knip -

• duvekot
Raymond schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:15:
[...]

Dat laatste moet je me ff uitleggen. Ik kreeg uit je eerste bericht hierover het idee dat de oppas van de week een keertje had "gekookt" en in 1x je pannen flink had laten aanbranden. Maar als het over 3 maanden is gebeurd, hoe kan het dan dat je het niet eerder hebt gezien? Waren de pannen uitgeleend oid?

Nogmaals: Die RVS pan kan je met zo'n grove pannenspons (met huishoudhandschoenen aan, anders gaat de huid op je vingers eraan) in 10-20 minuten helemaal schoon krijgen.

https://www.ah.nl/product...annenspons-roestvrijstaal
Ik zal morgen eens de AH in wandelen. En idd wat @Raymond P ook al zei ...we waren 3 maanden naar het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Gebruik nu al een tijdje een deBuyer Mineral B naar volle tevredenheid. Vlees heeft maar een drupje olie nodig en glijdt door de pan.

Bak af en toe een eitje. Vaak in wat roomboter. Kleeft totaal niet en zo klaar. Valt me wel op de op de onderkant van het ei (keer het ei niet) zwarte/bruine spikkeltje zitten. Dacht altijd peper maar dit sla ik ook wel eens over.

Komt dit dan toch van de pan zelf? Kan het me niet voorstellen want hij voelt glad en laat nauwelijks af als je er met een keukenpapiertje overheen wrijft

Foto is van de onderkant van het spiegelei

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k90rgO2AF4vrIgqLTNb6C8tgRC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRTehnkXpaAtMyBJGJyGJKdx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kan ook verbrande delen van de boter zijn, doe je hem niet te heet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat ziet er niet uit als verbrande deeltjes melkeiwit.

Was je je pannen wel gewoon met warm water, zeep en grove borstel?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Deruxian schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:33:
Foto is van de onderkant van het spiegelei
[Afbeelding]
Deel eens een foto van de pan zelf ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

duvekot schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:57:
[...]

Deel eens een foto van de pan zelf ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EceS9W-AC6eZoAFnn4fOb0zt5iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQ2tD08frlp4Ij2ezF4IdNBO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz_n_-ShftK8u6v8_vegxTKM4I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5Jh0EemLxGbQ5LULausRTQ2.jpg?f=fotoalbum_large

@Raymond P ja met warm water en even wrijven met normale afwasborstel altijd. Soms sopje

[ Voor 5% gewijzigd door Deruxian op 14-12-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb het ook gehad, en dat kwam toen toch echt van de pan. Laag eraf gefikt (pyrolyse), nieuwe laag erop, problem solved.
Of dat het bij jou ook gaat zijn, geen idee.

Zit er überhaupt een laag op, ziet eruit als kaal staal met wat "vervuiling"

[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 14-12-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je bakt een laagje polymeer erop zodat er minder aan je pan plakt. Als je wat er toch aan geplakt is niet eraf haalt dan zal dat tijdens de volgende kookbeurt los (kunnen) laten.
Altijd sop dus, en bij twijfel kan je ook boenen met een spons. Wat eraf komt hoort er niet op te zitten. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Dat is waarvoor ik soms grof zout gebruikt om te poetsen met (blauw) keukenpapier. Verbazingwekkend wat je er dan nog afhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Deruxian schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:31:
@Raymond P ja met warm water en even wrijven met normale afwasborstel altijd. Soms sopje
Mijn mening is harder schrobben want ik zie zwarte stukjes die er uitzien als verbrande resten.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik veel te voorzichtig ben geweest met De Buyer pannen. Het is geen krasgevoelig teflon maar ijzer. Het is geen kunstwerk maar gereedschap, het kan een stootje hebben, Als het ding "maar" 30 jaar meegaat dan is dat goed genoeg en koop ik wel een nieuwe.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Foxhill schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:06:
Met jullie hulp wat aangeschaft. Ik ga er vanuit dat jullie danook meedelen in de kosten?
  • DeBuyer Carbon Plus 24cm
  • Demereye Industry 5 wok 30cm
  • Demereye Essential 5 20cm
  • Demereye Essential 5 24cm
Het is de bedoeling dat er een of twee DeBuyer pannen bijkomen. Maar eerst deze maar even uitproberen.

Toch een dure wok omdat mijn vrouw graag een hoge sautepan/hapjespan wil en de conische pannen toch wel erg duur waren. Zo hebben we een handige grote pan met deksel, en direct ook een grote wok. Als het wokken in RVS slecht bevalt kunnen we altijd nog een goedkope plaatstalen bijkopen.

Trouwens het lijkt er op dat er een oplichter actief is op het verwarrende URL demeyerenl[dot]com. Heeft een van jullie ervaring met deze website?
Hoe bevalt de wok ?
Pagina: 1 ... 78 ... 86 Laatste