Thanks voor de adviezen allemaal. Pyrolyse klinkt leuk maar het is niet dat ik zo even een oven tevoorschijn tover die dat kan. Bovendien, en zeker bij hele hoge temperaturen, heb je met gietijzer kans dat het gaat scheuren. De tip waarvan ik wilde dat ik die voordat ik begonnen was had willen hebben: ovenreiniger en dan in een afgesloten vuilniszak een dag of meer laten weken. Dat schijnt altijd te werken.
Hier zijn wat plaatjes.
Azijn 50/50 mengsel (en een soort vooraf foto):
:strip_exif()/f/image/pEaqQi9DkxDeQkmP6LenPXUq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hier al wat over de bodem gepoetst. Maar het schoot niet echt op. Bovendien is azijn en gietijzer niet zo'n heel goed idee voor langere tijd. Het werkt corrosief (maar haalt wel de roest weg en die zat er ook op in deze pan)
Na 3 a 4 rondes ovenreiniger (kwartiertje laten inwerken) en schrobben met staalwol (met zeep):
en de onderkant:
Zoals je ziet, niet helemaal kaal gehaald. Maar wel behoorlijk. Ik had ook gewoon afwashandschoenen moeten kopen en aandoen. Mijn handen zijn nu wat droog en pijnlijk.
Daarna met lijnzaadolie ingesmeerd en 3 keer in de oven gedaan. Op reddit wordt lijnzaadolie afgeraden, het schijnt af te bladderen en het heeft een laag rookpunt. Ik ben echter behoorlijk positief over mijn plaatstalen pannen die ik met lijnzaadolie heb gedaan. Ze krijgen echter wel een bruine kleur in plaats van gitzwart.
Je ziet de originele vlekken/laag er nog doorheen maar dat boeit vooralsnog niet. Als ik merk dat de kookeigenschappen hierdoor beinvloed worden gaan de pan wel weer in een vuilniszak met ovenreiniger.
Al met al, leuk om te doen (ondanks mijn zere klauwen, les geleerd) en toch een koopje voor 1,5 euro. Vandaag maar eens een eitje bakken en ook het deeg voor een panpizza is al gemaakt om later deze week te proberen.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.