Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
Kent iemand deze 5 ply RVS wokpan? Ziet er interessant uit als het echt 5-ply is?
https://www.bol.com/nl/nl...m-cookai/9200000109492064

Na deze topic te lezen, heb ik de ikea sensuell gekocht. Bevalt prima. Merk dat de Bora pit misschien niet helemaal 28cm is: het water ‘danst’ in de pan, maar niet aan de zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36

Maximus

There is no substitute

Wij hebben nog twee steelpannen met PFAS die ik graag wil vervangen. Ik ben erg fan van mijn Le Creuset braadpannen - de gietijzer met emaille.

Kan ik deze pan ook gebruiken als vervanger voor een steelpan? Kan ik hier ook 'gewoon' pannekoeken mee bakken bijvoorbeeld?

https://www.lecreuset.nl/...ic&dwvar_CI0182_size=26cm

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
Ja. En als je naar de sportschool gaat kan je, uiteindelijk, de pannenkoeken ook "gewoon" om flippen. :)

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
offtopic:
@Raymond P Nooit geweten dat dat locatieafhankelijk was.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Ik wil een 16cm geëmailleerde gietijzeren koekenpan kopen, maar ik zie dat de keuze daarin wat beperkt lijkt.
Welke zouden jullie nemen? Le Crueset vind ik te duur voor wat het is.

Allereerst heb je de Ernesto van Lidl;
- 15cm
- 4mm bodem
- 900 gram
- met €13,- erg goedkoop
Ik lees echter negatieve beoordelingen over de kwaliteit van het emaille en de verflaag (geen idee of de zwarte versie ook voorzien is van een verflaag).

Daarnaast een pan van het merk Lava via amazon;
- 16cm
- 4mm bodem
- 870 gram
- geen reviews
- met €49,60 aan de dure kant
Ik ken het merk niet, maar het schijnt een Turkse fabrikant te zijn die volgens dit topic vooral bekend is in de horeca.

Tot slot een pan van het merk Silver via bol.com;
- 16cm
- geen reviews
- €33,-
Ik kan er verder helemaal niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36

Maximus

There is no substitute

Raymond P schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:45:
Ja. En als je naar de sportschool gaat kan je, uiteindelijk, de pannenkoeken ook "gewoon" om flippen. :)
Vanuit het sportschool idee zojuist een Le Creuset 26cm en 23cm skillet gekocht, beide in donker rood. Dank allen!

[ Voor 3% gewijzigd door Maximus op 21-04-2024 16:19 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:16
LA-384 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:16:
Ik wil een 16cm geëmailleerde gietijzeren koekenpan kopen, maar ik zie dat de keuze daarin wat beperkt lijkt.
Welke zouden jullie nemen? Le Crueset vind ik te duur voor wat het is.

Allereerst heb je de Ernesto van Lidl;
- 15cm
- 4mm bodem
- 900 gram
- met €13,- erg goedkoop
Ik lees echter negatieve beoordelingen over de kwaliteit van het emaille en de verflaag (geen idee of de zwarte versie ook voorzien is van een verflaag).

Daarnaast een pan van het merk Lava via amazon;
- 16cm
- 4mm bodem
- 870 gram
- geen reviews
- met €49,60 aan de dure kant
Ik ken het merk niet, maar het schijnt een Turkse fabrikant te zijn die volgens dit topic vooral bekend is in de horeca.

Tot slot een pan van het merk Silver via bol.com;
- 16cm
- geen reviews
- €33,-
Ik kan er verder helemaal niets over vinden.
Mag ik vragen waarom je een geëmailleerde wil? Ik gebruik een 16cm koekenpan van Lodge (bodem ongeveer 12cm) voor eitjes en andere kleine dingen, en dat werkt perfect hier. Na een paar keer met wat meer aandacht (temp en wat boter) bakt het eigenlijk niet meer aan en het is een stuk goedkoper.
Ik vind het ook een stuk makkelijker bakken dan le creuset. Kan goed aan mij liggen :)

Misschien een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Lava maakt imho prima (en robuuste) pannen.

Bij verkeerd gebruik legt elke pan snel het loodje, pannenreviews moet je écht met een pak zout nemen.
Wellicht heeft iemand hier met ietwat meer affiniteit ervaring met die specifieke Lidl pan, voor 13 euro (en die shop's service) lijkt het mij dat je redelijk veilig zit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een paar lidl gietijzeren pannen. Niet specifiek die koekenpan.

Ze zijn prima, zeker voor het geld. Ik heb nu pannen van de lidl (2 "merken"), the windmill, kempen en begeer en le creuset.

Met mijn skills ervaar ik geen verschil tussen die pannen. Gek genoeg was die le creuset de enige waarmee ik terug moest naar de winkel, die was namelijk krom :+

Voor op de inductieplaat vind ik de versies met keramiek wel het prettigst, die "kale" gietijzeren pannen vind ik wat ruw voor zo'n glasplaat.

Ik ben prima tevreden met mn lidl sudderpannen. Weinig behoefte aan een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sjamo schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:32:
[...]

Mag ik vragen waarom je een geëmailleerde wil? Ik gebruik een 16cm koekenpan van Lodge (bodem ongeveer 12cm) voor eitjes en andere kleine dingen, en dat werkt perfect hier. Na een paar keer met wat meer aandacht (temp en wat boter) bakt het eigenlijk niet meer aan en het is een stuk goedkoper.
Ik vind het ook een stuk makkelijker bakken dan le creuset. Kan goed aan mij liggen :)

Misschien een idee.
Ik wil er vlees in bakken, vaak heb ik gepaneerd vlees, of anderszins gekruid vlees.
Aangezien de seasoning van de debuyer pan bij elk gebruik slechter lijkt te worden, heb ik geen zin in hetzelfde gedoe met de gietijzeren pan. Ik heb er al een van 27cm en daar kan ik goed mee overweg, maar die is té groot voor enkel een stukje vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
LA-384 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:43:
[...]

Ik wil er vlees in bakken, vaak heb ik gepaneerd vlees, of anderszins gekruid vlees.
Aangezien de seasoning van de debuyer pan bij elk gebruik slechter lijkt te worden, heb ik geen zin in hetzelfde gedoe met de gietijzeren pan. Ik heb er al een van 27cm en daar kan ik goed mee overweg, maar die is té groot voor enkel een stukje vlees.
Ok :)
Ik gebruik mijn pannetje vooral voor eieren, en dat is veel makkelijker op de seasoning inderdaad. Nu is de seasoning van lodge erg goed, maar ik begrijp je voorzichtigheid.

Ik heb een pannetje van 23cm van le creuset gekocht maar ik doe hem weer weg omdat ik er niets mee kan. Zo is het overal weer anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:34:
@LA-384 Lava maakt imho prima (en robuuste) pannen.

Bij verkeerd gebruik legt elke pan snel het loodje, pannenreviews moet je écht met een pak zout nemen.
Wellicht heeft iemand hier met ietwat meer affiniteit ervaring met die specifieke Lidl pan, voor 13 euro (en die shop's service) lijkt het mij dat je redelijk veilig zit.
Degenen die klagen over een heet handvat en zware pan, hecht ik idd weinig waarde aan.
De slechtere kwaliteit verf en emaille-laag lijkt specifiek voor het kleine model te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Grote kans dat het bij een kleiner model dunner is, en daarmee kwetsbaarder.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een klein pannetje wordt veel sneller (veel te) warm. Mijn micro-gietijzer unit gaat (laag-vuur) op de sudderpit binnen no time over de 250 graden, zou die een emaille laag hebben dan had die vrijwel zeker al kaduuk geweest.

En 16 cm is dus best erg klein. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttxGfEVoJpzPxWKr3AHmQKL30W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfSmqcRMDZA07HBFahc7zrg9.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ-actie bij de Albert Heijn: deze gietijzeren koekenpan in 26cm gekocht voor slechts €17,99. Ik weet nog niet waarvoor ik hem ga gebruiken maar duur is hij niet. Ze hadden ook een 20cm variant voor €17,24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
jhr27 schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:51:
[Afbeelding]

BBQ-actie bij de Albert Heijn: deze gietijzeren koekenpan in 26cm gekocht voor slechts €17,99. Ik weet nog niet waarvoor ik hem ga gebruiken maar duur is hij niet. Ze hadden ook een 20cm variant voor €17,24.
Deze is fabriek af ingebrand neem ik aan? Aangezien hij al donker is

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 23:25
Gietijzer is altijd donker.
Als deze een andere kleur heeft is dat emaille.

Maar emaille kan ook deze kleur hebben, dus is op basis van deze foto lastig te zeggen of het emaille is of gewoon kaal gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Grill guru pannen zijn zonder emaille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
metieske schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:11:
Gietijzer is altijd donker.
Als deze een andere kleur heeft is dat emaille.

[...]
Behandeld gietijzer kan donker zijn, afhankelijk van de behandeling en finish kan het ook een typisch reflecterend metaal kleur hebben met een licht bruine gloed.
Chemische behandelingen zoals nitratie en kokende zoutbaden geven wel (sneller) een zeer donkere afwerking.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 23:15
M'n moeder maakt binnenkort de overstap van gas naar inductie en zal daar nieuwe pannen voor nodig hebben.
Ik ben benieuwd of iemand mij een pannenset kan aanraden / op een pannenset kan wijzen die voldoet aan de volgende eis:
- Een gebolde vorm.
M'n moeder gebruikt nog steeds de pannenset die ze 40 jaar geleden aangeschaft heeft en haar favoriete eigenschap aan deze is de ronde/gebolde vorm: de pannen hebben echt een soort gloeilamp-vorm. En dus geen (licht afgeronde) hoek bij de overgang van zijwand naar bodem.

De Alessi Mami pannen lijken een beetje in de buurt te komen, maar deze vinden we niet helemaal mooi qua handgrepen, en glazen deksels genieten ook de voorkeur. Een maatwijzer aan de binnenzijde zou ook nog een handige feature zijn.
Afbeeldingslocatie: https://allesvanalessi.nl/clients/alessi/themes/uploads/1580338727AlessiMamiset7panDesignDailys.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door henri86 op 22-04-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@henri86 waarom moet ze nieuwe pannen? Heb je dat al uitgezocht?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
franssie schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:34:
@henri86 waarom moet ze nieuwe pannen? Heb je dat al uitgezocht?
De pannen die 40 jaar op een gasfornuis hebben gestaan zijn niet geschikt voor de inductieplaat.
Sowieso hebben ze al jaren geen handvatten meer (de pannen en deksels) en daarom al aan vervanging toe. Met het ouder worden, wordt het hanteren van pannen zonder handvat ook langzaamaan moeilijker :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
henri86 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 00:20:
[...]

De pannen die 40 jaar op een gasfornuis hebben gestaan zijn niet geschikt voor de inductieplaat.
Sowieso hebben ze al jaren geen handvatten meer (de pannen en deksels) en daarom al aan vervanging toe. Met het ouder worden, wordt het hanteren van pannen zonder handvat ook langzaamaan moeilijker :p
Dat van de handvatten is een valide reden. De rest niet zonder onderbouwing, veel pannen trekken nauwelijks krom op gas en dat hoeft niet per sé slecht te zijn maar kan wel minder comfortabel zijn, maar is in dit topic al veel over geschreven.

Dat bolle model zie ik niet in de kookwinkels waar ik wel eens kom (is denk ik ook relatief duur om te produceren). Heb je nog ergens het merk van die pannen?

EDIT: als ik zoek op bolle kookpan dan kom ik bijvoorbeeld wel deze tegen https://www.amazon.nl/Dan...ng-Inductie/dp/B0849LWSTZ
https://www.amazon.nl/Dan...ductie/dp/B0849WD1R5?th=1

Met glazen deksels en al

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDTH_eK-1f8ekf9iT7zUbJaennU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFGSoNhlDefd3Pd0uOVChzbD.jpg?f=fotoalbum_large

lijkt wel in de richting te zitten?

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 23-04-2024 00:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:33:
[...]

Deze is fabriek af ingebrand neem ik aan? Aangezien hij al donker is
Heb hem alweer teruggebracht want hij kan niet op inductie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
jhr27 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:48:
[...]

Die moet je me ff uitleggen?
Het ging toch om een gietijzeren pan? Die zou gewoon op inductie moeten werken.

Of is de bodem te ruw, waardoor je plaat beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 14-09 23:22
jhr27 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:48:
[...]
Das apart. Gietijzer zou het altijd op inductie moeten doen.
Ik heb een Grill Guru gietijzeren koekenpannetje van 20cm en die doet het prima op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gietaluminium? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb ook een grillguru pannetje ("skillet"). En die is gewoon gietijzer. Doet het prima op inductie. Maar is wel ruw gietijzer, dus ik gebruik hem niet graag op de inductieplaat (ik leg er een keukenpapiertje tussen). Daarom ook mijn vraag naar het waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:52:
[...]

Die moet je me ff uitleggen?
Het ging toch om een gietijzeren pan? Die zou gewoon op inductie moeten werken.

Of is de bodem te ruw, waardoor je plaat beschadigd?
Er stond in het boekje dat hij alleen geschikt is voor gas en de bbq, niet voor inductie. Hoe dat kan weet ik ook niet, ik dacht dat gietijzer gewoon magnetisch was. Of dit is gewoon inferieure kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Oh ik zie nu dat anderen hem ook hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
jhr27 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:37:
[...]

Er stond in het boekje dat hij alleen geschikt is voor gas en de bbq, niet voor inductie.
Ah, dus klopt het dat je niet zelf heb geprobeerd of de pan werkt op inductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:28:
Ik heb ook een grillguru pannetje ("skillet"). En die is gewoon gietijzer. Doet het prima op inductie. Maar is wel ruw gietijzer, dus ik gebruik hem niet graag op de inductieplaat (ik leg er een keukenpapiertje tussen). Daarom ook mijn vraag naar het waarom :)
Waarom niet zo'n inductiematje? Is meteen antislip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
LA-384 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:12:
[...]

Ik heb hem 2x op inductie gebruikt. Niet aan toegekomen om er iets speciaals voor te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
Hallo,
Ik hebben een goedkope gietijzeren braadpan en daarvan is het witte emaille aan de binnenkant behoorlijk beschadigd. Het is helemaal ruw en craquelé. Ik schat dat de pan 10-15 jaar oud is en wekelijks wordt gebruikt.

Hoe erg is dit, komen er glasdeeltjes in ons eten en is dit schadelijk? Als poeder ben ik er niet bang voor, maar als er schilfers of naaldjes glas vrijkomen is het een ander verhaal, of natuurlijk als er giftige stoffen in zouden zitten.

Gebeurt dit uiteindelijk ook bij een Le Creuset of is de kwaliteit van het emaille zoveel beter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6ar9djh2gyIrkOU6XoE4v7JsMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36U8aOvIkIMllNHOoqcZK8FP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Mad Wally op 26-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Kan ook bij de betere merken gebeuren. Ongetwijfeld zijn ze van betere kwaliteit, maar niet onverwoestbaar. Genoeg foto's online van te vinden (zoekterm: spiderwebbing le creuset)
Komt in principe door snelle temperatuurwisselingen, bijv als je koude vloeistoffen in een hete pan gooit.

Ik zou 'm vervangen iig

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 26-04-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Naar aanleiding van het bovenstaande overweeg ik een andere pan. Mijn eerste gedachte was een soortgelijke pan van le Creuset, maar wellicht is het ook het overwegen waard om te kijken naar een Demeyere rvs braadpan.

We gebruiken deze pan voornamelijk voor het bereiden van dagelijkse gerechten gebaseerd op tomatensaus zoals pastasauzen en chili con carne. Aanbraden van gehakt en groente en daarna sudderen in tomatensaus gedurende 15-60 minuten, dus niet voor het langdurig sudderen van vlees. Hiervoor heb ik stoofpannen van Staub.

Zijn de 24 cm Atlantis of Apollo braadpannen van Demeyere een optie
Atlants: https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware
Apollo: https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware
en is de Atlantis de meerprijs waard ten opzichte van de Apollo?

edit: of wellicht de Silver 7 https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware

Bij de Silver 7 vermelden ze "Inductoseal" oftewel een laag koper in de bodem. Als ik kijk bij de conische sauteuses wat volgens mij in de basis dezelfde pannen zijn maar alleen met andere grepen dan vermelden ze Inductoseal bij zowel Atlantis als bij Silver. Is dit echt van meerwaarde?

[ Voor 18% gewijzigd door Mad Wally op 26-04-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Mad Wally schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:09:
[...]
Bij de Silver 7 vermelden ze "Inductoseal" oftewel een laag koper in de bodem. Als ik kijk bij de conische sauteuses wat volgens mij in de basis dezelfde pannen zijn maar alleen met andere grepen dan vermelden ze Inductoseal bij zowel Atlantis als bij Silver. Is dit echt van meerwaarde?
Als je al eens een carbon stalen koekenpan hebt ingebrand op je inductieplaat heb je het antwoord al gezien.

> Hell yeah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
guapper schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:32:
[...]

Als je al eens een carbon stalen koekenpan hebt ingebrand op je inductieplaat heb je het antwoord al gezien.

> Hell yeah!
Dat is denk ik toch iets te simpel geredeneerd, de goedkopere Apollo heeft een tussenlaag van aluminium, ook een hele goede warmtegeleider, maar hoe dik is die laag en wat zou het in de praktijk schelen?

[ Voor 7% gewijzigd door Mad Wally op 26-04-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:29
@Mad Wally Ik heb de Apollo pan die je linkt (28cm) en dat is echt een top pan vind ik. We koken/bakken er van alles in. Van pastasauzen tot nasi

Ik heb getwijfeld over de duurdere destijds en toen vroeg ik me af: ga ik dat nou echt merken, wetende dat ik 29 van de 30 dagen in de maand “gewoon” kook voor kinderen van 2 en 5 jaar..

[ Voor 39% gewijzigd door lolgast op 26-04-2024 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 16-09 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb net op de Koningsmarkt een 10 inch Camp Chef skillet gescoord voor 1,50 euro. Die kan wel wat liefde gebruiken maar ik ben er erg mee in mijn nopjes. Eerst maar eens een azijnbadje en dan de oven in met lijnzaadolie. Nu al zin an :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Mad Wally schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:09:
Naar aanleiding van het bovenstaande overweeg ik een andere pan. Mijn eerste gedachte was een soortgelijke pan van le Creuset, maar wellicht is het ook het overwegen waard om te kijken naar een Demeyere rvs braadpan.

We gebruiken deze pan voornamelijk voor het bereiden van dagelijkse gerechten gebaseerd op tomatensaus zoals pastasauzen en chili con carne. Aanbraden van gehakt en groente en daarna sudderen in tomatensaus gedurende 15-60 minuten, dus niet voor het langdurig sudderen van vlees. Hiervoor heb ik stoofpannen van Staub.

Zijn de 24 cm Atlantis of Apollo braadpannen van Demeyere een optie
Atlants: https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware
Apollo: https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware
en is de Atlantis de meerprijs waard ten opzichte van de Apollo?

edit: of wellicht de Silver 7 https://www.zwilling.com/...-brands_demeyere_cookware

Bedankt voor de reacties. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de Silver versie vanwege de kwaliteit en de looks (mooier dan Atlantis vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Dan nog iets anders, wij eten graag asperges maar onze huidige aspergepan is net te laag waardoor ik teveel van de asperges af moet halen en nog moeite moet doen om ze er in te krijgen. Dit is iets wat ik veel meer lees.

Ik zoek een aspergepan die een stuk hoger is dan de effectief ca 20cm die de meeste pannen zijn. Één heb er op het oog, de Hendi aspergepan XL die 28cm hoog is
https://www.hendi.be/contents/nl/p2983_Aspergepan-XL.html
Iemand ervaring met deze pan, of een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Heb je dan geen kookpannen met groot oppervlak? Desnoods een hapjespan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mad Wally schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:15:
Dan nog iets anders, wij eten graag asperges maar onze huidige aspergepan is net te laag waardoor ik teveel van de asperges af moet halen en nog moeite moet doen om ze er in te krijgen. Dit is iets wat ik veel meer lees.

Ik zoek een aspergepan die een stuk hoger is dan de effectief ca 20cm die de meeste pannen zijn. Één heb er op het oog, de Hendi aspergepan XL die 28cm hoog is
Dat zijn dan fors lange asperges, ben ik nog niet tegen gekomen.
Hoe dan ook, Hendi is een soort IKEA voor de prof keuken dus prima prijs kwaliteit verhouding over het algemeen. Ik zou die pan blind kopen als ik er nood aan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:12:
[...]

Ik zie staan dat die maar tot 200 graden kan en hij is bijna net zo duur als de pan zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
jhr27 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:53:
[...]

Ik zie staan dat die maar tot 200 graden kan en hij is bijna net zo duur als de pan zelf.
De mijne gaan tot 220 graden zie ik nu, maar die waarschuwing wordt specifiek gezet bij gebruik in een oven of magnetron. Geen idee hoe dat zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online

In een vaccuumzak in de sousvide. Ik maak asperges niet meer op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
franssie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:39:
[...]

Dat zijn dan fors lange asperges, ben ik nog niet tegen gekomen.
Hoe dan ook, Hendi is een soort IKEA voor de prof keuken dus prima prijs kwaliteit verhouding over het algemeen. Ik zou die pan blind kopen als ik er nood aan had.
Mijn huidige aspergepan is 21cm hoog (zonder deksel) en daar blijft met aftrek van bodem en mandje effectief 19cm van over en dan valt de deksel er ook nog eens in.

Ik weet niet of er veel variatie zit in de lengte van asperges? Soms kopen we ze bij AH, soms rechtstreeks bij de boer (veel asperges in de omgeving), maar altijd moet er een flink stuk vanaf. Als we met z’n tweeën zijn kan ik ze nog een beetje schuin nestelen maar als we met meer zijn en ze echt rechtop moeten staan moet er al snel 4-5cm vanaf.

Natuurlijk kun je daar wat mee zoals soep maken, maar ik ben niet echt een liefhebber van soep. Ik wil gewoon niet te veel weg hoeven gooien.

Verder heb ik wel pannen waar ze in kunnen liggen, maar ik vind een goede garing erg belangrijk en wanneer ze met de toppen omhoog staan kun je daar een beetje mee spelen door te variëren in de hoogte van het kookwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
defusion schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:06:
[...]

In een vaccuumzak in de sousvide. Ik maak asperges niet meer op een andere manier.
Hoe lang doe je ze dan en op welke temperatuur? En dan naturel, of gelijk met een klontje boter in de zak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Ik gebruik de Ikea aspergepan op inductie, die wordt hier nu minimaal 2x per week gebruikt :D Bevalt prima, ik snijd +- 3 cm van de onderkant af. Past precies zodat de kopjes gaar stomen.

Edit: dat is wel voor maar 2 personen, dus 1kg asperges.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 27-04-2024 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Mad Wally schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:15:
[...]

Hoe lang doe je ze dan en op welke temperatuur? En dan naturel, of gelijk met een klontje boter in de zak?
88 voor iets van 40min was vorige keer prima. Beetje boter in de zak erbij inderdaad.
En ze hebben wat hulp nodig om onder water te blijven, dus wat gewicht erbij of iets anders mcgyveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Hmm 50/50 azijn schiet niet zo op om mijn gietijzer kaal te halen. Nu maar even met Kruidvat ovenreiniger.

Edit:
Nu 3 of 4 maal met ovenreiniger gedaan. Het wordt kaler maar het is geen wonder middel. Ik heb het idee dat het meer komt van mijn boenen met staalwol dan van de ovenreiniger.

[ Voor 48% gewijzigd door woutur op 28-04-2024 11:56 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
franssie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 00:32:
[...]

Dat van de handvatten is een valide reden. De rest niet zonder onderbouwing, veel pannen trekken nauwelijks krom op gas en dat hoeft niet per sé slecht te zijn maar kan wel minder comfortabel zijn, maar is in dit topic al veel over geschreven.

Dat bolle model zie ik niet in de kookwinkels waar ik wel eens kom (is denk ik ook relatief duur om te produceren). Heb je nog ergens het merk van die pannen?

EDIT: als ik zoek op bolle kookpan dan kom ik bijvoorbeeld wel deze tegen https://www.amazon.nl/Dan...ng-Inductie/dp/B0849LWSTZ
https://www.amazon.nl/Dan...ductie/dp/B0849WD1R5?th=1

Met glazen deksels en al

[Afbeelding]

lijkt wel in de richting te zitten?
De huidige pannen staat enkel op SUS Inox 18/10.
Schulte-Ufer lijkt me dat te zijn?

Kan de pannen niet online vinden, maar ze zijn dan ook 40+ jaar oud.

[ Voor 5% gewijzigd door henri86 op 28-04-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
woutur schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:49:
Hmm 50/50 azijn schiet niet zo op om mijn gietijzer kaal te halen. Nu maar even met Kruidvat ovenreiniger.

Edit:
Nu 3 of 4 maal met ovenreiniger gedaan. Het wordt kaler maar het is geen wonder middel. Ik heb het idee dat het meer komt van mijn boenen met staalwol dan van de ovenreiniger.
Die ovenreiniger heeft niet de hoogste concentratie. Als het echt een dikke laag is heb je sterker spul en liefst wat meer tijd nodig. Loogbadje voor een paar dagen bijv.
Of een heel andere methode. Mechanisch (afschuren), pyrolyse (affikken) bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Wil een nieuwe gietijzeren grillpan kopen. Nu vraag ik mij af wat nou het verschil is in een dure pan of een goedkopere.

Gok dat de goedkopere uit China komen, maar zit er een verschil in samenstelling van het gietijzer bijvoorbeeld?

Iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@dr86 verschil in kwailteit zal 'm vooral zitten in de dikte (dus ook gewicht), dikker houdt warmte langer vast, wat je meestal wil bij een grillpan. Ook zal er verschil zitten in de email afwerklaag. En de marketing kosten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
woutur schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:49:

Edit:
Ik ben een fan van schuren. Dubbel voordeel, je krijgt de laag er makkelijker af en het gietijzer wordt gladder.

Het makkelijkste is als je er met een vlakschuurmachine in kan, anders schuurpapier met een kurken schuurblokje. Het stoft wel erg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@woutur als er email in je pan zit gaan zuren niet werken, dat is glas en dus inert.
edit - als dat het geval is kan je je ook afvragen of je het niet wil behouden.

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 28-04-2024 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
franssie schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:51:
@woutur als er email in je pan zit gaan zuren niet werken, dat is glas en dus inert.
edit - als dat het geval is kan je je ook afvragen of je het niet wil behouden.
Het gaat om een camp chef skillet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mad Wally schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:53:
[...]

Het gaat om een camp chef skillet.
In dat geval is een pyrolyse oven zoeken volgens hun de juiste weg ('self cleaning is pyrolyse en anders 450F is 230C maar je wil gewoon 350C+ voor het beste effect)
1. We'll start by baking off the old seasoning. First, heat up your cast iron piece in an oven on the self-cleaning setting. This process will help to strip the seasoning. If your oven doesn't have a self-clean setting, heat your cast iron to 450°F for 1-2 hours. Remember how we said cast iron holds heat well? Well, be sure to let the cast iron cool a bit before handling. We recommend still using heat guard gloves for precautionary reasons.
of anders elektrolyse, al heb ik daar goede ervaringen mee gehad maar de wadjan van @bvk gaf geen krimp ...

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 28-04-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
franssie schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:00:
[...]

In dat geval is een pyrolyse oven zoeken volgens hun de juiste weg ('self cleaning is pyrolyse en anders 450F is 230C maar je wil gewoon 350C+ voor het beste effect)

[...]

of anders elektrolyse, al heb ik daar goede ervaringen mee gehad maar de wadjan van @bvk gaf geen krimp ...
Die wadjan was inderdaad een geval apart. Na vele decennia van gebruik was de laag zo dik dat ook die elektrolyse niet hielp... En daarvoor was ik al een tijd met schuren bezig geweest zonder resultaat, dus het hangt er maar van af hoe de pan er aan toe is.

Pyrolyse zou kunnen werken, maar dan moet je dit wel langdurig kunnen toepassen. Op mijn wek gebruik ik een professionele MIWE Econo oven met uitgebreide schoonmaak functies waar ook pyrolyse wordt toegepast, maar dat is maar voor even om wat "aanbaksels" weg te krijgen. De oven is na het reguliere schoonmaakproces dan ook weer helemaal schoon.

Maar of dit genoeg is om ook een pan weer helemaal blank te krijgen? Denk het niet.... ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Thanks voor de adviezen allemaal. Pyrolyse klinkt leuk maar het is niet dat ik zo even een oven tevoorschijn tover die dat kan. Bovendien, en zeker bij hele hoge temperaturen, heb je met gietijzer kans dat het gaat scheuren. De tip waarvan ik wilde dat ik die voordat ik begonnen was had willen hebben: ovenreiniger en dan in een afgesloten vuilniszak een dag of meer laten weken. Dat schijnt altijd te werken.

Hier zijn wat plaatjes.
Azijn 50/50 mengsel (en een soort vooraf foto):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr0gBl0vSSwE_5n_T0i5JHwYZ8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEaqQi9DkxDeQkmP6LenPXUq.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb hier al wat over de bodem gepoetst. Maar het schoot niet echt op. Bovendien is azijn en gietijzer niet zo'n heel goed idee voor langere tijd. Het werkt corrosief (maar haalt wel de roest weg en die zat er ook op in deze pan)

Na 3 a 4 rondes ovenreiniger (kwartiertje laten inwerken) en schrobben met staalwol (met zeep):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuXzAeG9y8ld3gCh6pIeNP0IW-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBiv2cR8fFFVqo6NORuP6IwV.jpg?f=fotoalbum_large

en de onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCrHV6BAZy0iyWH14ZyZNBGZ-Yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fSx3d01UrdYtq17iJtCiA2M.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet, niet helemaal kaal gehaald. Maar wel behoorlijk. Ik had ook gewoon afwashandschoenen moeten kopen en aandoen. Mijn handen zijn nu wat droog en pijnlijk.

Daarna met lijnzaadolie ingesmeerd en 3 keer in de oven gedaan. Op reddit wordt lijnzaadolie afgeraden, het schijnt af te bladderen en het heeft een laag rookpunt. Ik ben echter behoorlijk positief over mijn plaatstalen pannen die ik met lijnzaadolie heb gedaan. Ze krijgen echter wel een bruine kleur in plaats van gitzwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2IKPWbnJBYtvxi0uh2xkT6meYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OJP7H0wDNGfHMpFJ351LMdV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7PVYnkjNj9IZuSK8uDP6jDqLJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI9gUPa8gdg19LI7dXX0Zvf6.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet de originele vlekken/laag er nog doorheen maar dat boeit vooralsnog niet. Als ik merk dat de kookeigenschappen hierdoor beinvloed worden gaan de pan wel weer in een vuilniszak met ovenreiniger.

Al met al, leuk om te doen (ondanks mijn zere klauwen, les geleerd) en toch een koopje voor 1,5 euro. Vandaag maar eens een eitje bakken en ook het deeg voor een panpizza is al gemaakt om later deze week te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
woutur schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:39:

Al met al, leuk om te doen (ondanks mijn zere klauwen, les geleerd) en toch een koopje voor 1,5 euro. Vandaag maar eens een eitje bakken en ook het deeg voor een panpizza is al gemaakt om later deze week te proberen.
Leuk! Dit is mijn favoriet https://www.kingarthurbak...y-cheesy-pan-pizza-recipe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Gast! Die kwam ik via Reddit tegen! Gisteren heb ik dat deeg lopen vouwen en het staat nu in de koelkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Even een paar vraagjes over inductiekookplaten.

Wat geeft de beste vermogensinput en warmteverdeling in een pan:
- Normale zones (ronde zones)
- Flexzones of combizones (ovale zones)

Hoe effectief is perfect fry plus (Bosch) of braadsensor plus (Siemens)?

[ Voor 5% gewijzigd door Mad Wally op 29-04-2024 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
woutur schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:39:
Pyrolyse klinkt leuk maar het is niet dat ik zo even een oven tevoorschijn tover die dat kan. Bovendien, en zeker bij hele hoge temperaturen, heb je met gietijzer kans dat het gaat scheuren.
m.i. valt dat laatste wel mee, en is het snelle temperatuurswijzigingen (koud op een 40kw wokbrander zetten bijv, of water in een loeihete pan gooien) die voor dergelijke stress kan zorgen.

(langzaam verhitten en langzaam afkoelen zorgt juist dat het staal zich 'relaxt', en later meer kan hebben. Google zoektermen: 'tempering'. Ook 'normalizing' steel/cast iron, maar daar heb je nog wat hogere temperaruren voor nodig, en is hopelijk af-fabriek al gedaan)

Maar ziet er al aardig kaal uit, en genoeg tips voor een eventuele volgende ronde mocht dit niet voldoende zijn geweest.

[ Voor 17% gewijzigd door defusion op 29-04-2024 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Mad Wally schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:54:
Even een paar vraagjes over inductiekookplaten.

Wat geeft de beste vermogensinput en warmteverdeling in een pan:
- Normale zones (ronde zones)
- Flexzones of combizones (ovale zones)

Hoe effectief is perfect fry plus (Bosch) of braadsensor plus (Siemens)?
Idealiter heeft de spoel dezelfde vorm en maat als de pan voor uniforme hitteopwekking.
Voor transfer van vermogen maakt het weinig uit.

Sensors die contact maken met de pan werken redelijk. Sensors onder de glasplaat werken ruk, vooral als het wat heter eraan toe gaat (spread van 10-40 graden >95c).

Als je inductie en toch echt controle wilt hebben zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Control Freak. Een probe in de pan is niet te overtreffen.

Wat imho belangrijker is zijn het aantal beschikbare stappen/standen zodat je zonodig kan compenseren.
En voor de ubergevoelige dingen gewoon een losse keramische hob pakken met een PID controllertje en K-type probe, want Tweakers.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Inmiddels kook ik al weer een jaartje of 1-2 met plaatstaal en dat bevalt prima, maar ik heb nog wat anti-aanbak pannen die binnenkort vervangen moeten worden en ik wil graag met RVS gaan spelen. Zeker voor wat zuurdere gerechten zou ik dat graag willen i.p.v. mogelijk de opgebouwde laag in mijn plaatstalen pannen aan te tasten.

Na wat rondneuzen kwam ik zelf uit bij deze pan, maar heeft iemand ervaring met de Cristel Castel'Pro Multiply serie? Online is er niet zo heel veel over te vinden.

In de winkel heb ik hem al even bekeken en vastgehouden en zag er uit als een degelijke pan en groot genoeg om als "hapjespan" te dienen.

Ik snap dat Demeyere de topklasse is, maar waar je ook een flinke premium voor betaald qua naam.

Heeft iemand dus ervaring met deze pan of goede aanraders voor een andere RVS pan met ongeveer zelfde afmeting en vorm? Ik kook op gas overigens, mocht dat nog uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Arachnan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:56:
Inmiddels kook ik al weer een jaartje of 1-2 met plaatstaal en dat bevalt prima, maar ik heb nog wat anti-aanbak pannen die binnenkort vervangen moeten worden en ik wil graag met RVS gaan spelen. Zeker voor wat zuurdere gerechten zou ik dat graag willen i.p.v. mogelijk de opgebouwde laag in mijn plaatstalen pannen aan te tasten.

Na wat rondneuzen kwam ik zelf uit bij deze pan, maar heeft iemand ervaring met de Cristel Castel'Pro Multiply serie? Online is er niet zo heel veel over te vinden.

In de winkel heb ik hem al even bekeken en vastgehouden en zag er uit als een degelijke pan en groot genoeg om als "hapjespan" te dienen.

Ik snap dat Demeyere de topklasse is, maar waar je ook een flinke premium voor betaald qua naam.

Heeft iemand dus ervaring met deze pan of goede aanraders voor een andere RVS pan met ongeveer zelfde afmeting en vorm? Ik kook op gas overigens, mocht dat nog uitmaken.
Voor dezelfde prijs heb je de Demeyere Industry 5

https://www.gloudemanskok...28-cm-met-glasdeksel.html

Dan is de hamvraag wat is beter, Demeyere 5 lagen of een minder bekend merk 7 lagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Op gas is de meerwaarde van die laagjes imho nauwelijks aanwezig. :)
Of het voor dat type pan uberhaubt een significante impact heeft kan je je ook afvragen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Mad Wally schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:03:
[...]

Voor dezelfde prijs heb je de Demeyere Industry 5

https://www.gloudemanskok...28-cm-met-glasdeksel.html

Dan is de hamvraag wat is beter, Demeyere 5 lagen of een minder bekend merk 7 lagen?
Dat scheelt inderdaad niet (zoveel).

De reden waarom ik bij die pan was uitgekomen is omdat die met 3,7l en 7cm hoge randen ook dienst kan doen als een hapjespan. Die Demeyere is wat lager geloof ik, maar ik betwijfel of ik die 1-1,5cm echt zou merken. Binnenkort maar eens langs die winkel om naar wat Demeyere te kijken in het echt, want dat zegt een stuk meer dan een productomschrijving.

Belangrijkste aanschafreden voor de pan is sowieso zure pasta en curry gerechten voor ongeveer 4 personen, dus iets met een hogere rand zonder tegengrip zou ik ideaal vinden. Echte koekepannen blijf ik wel voor bij mijn plaatstaal van DeBuyer.

Voor grotere groepen mensen pak ik mijn Staub erbij, dus het hoeft ook geen gigantische pan te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Arachnan op 30-04-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Arachnan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:38:
[...]

De reden waarom ik bij die pan was uitgekomen is omdat die met 3,7l en 7cm hoge randen ook dienst kan doen als een hapjespan. Die Demeyere is wat lager geloof ik, maar ik betwijfel of ik die 1-1,5cm echt zou merken. Binnenkort maar eens langs die winkel om naar wat Demeyere te kijken in het echt, want dat zegt een stuk meer dan een productomschrijving.

Belangrijkste aanschafreden voor de pan is sowieso zure pasta en curry gerechten voor ongeveer 4 personen, dus iets met een hogere rand zonder tegengrip zou ik ideaal vinden. Echte koekepannen blijf ik wel voor bij mijn plaatstaal van DeBuyer.

Voor grotere groepen mensen pak ik mijn Staub erbij, dus het hoeft ook geen gigantische pan te zijn.
Voor dat soort gerechten heb ik juist zo iets gekocht https://www.bestsale.be/a...0QgwNFEAQYAiABEgLX7_D_BwE

Zelf de duurdere serie gekocht maar dat is niet zo van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
Arachnan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:38:
[...]

Ik heb deze gekocht:

https://www.kookpunt.nl/d...kpan-met-deksel-24cm-laag

(Niet voor die prijs ...die is erg laag trouwens .. bij de Bijenkorf is het 265 euro)

Maar die bevalt ook heel goed voor vanalles van aardappeltje tot "kofta van knorr" uit een pakje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Voor al dat bereidingen voldoen mijn ikea hapjespannen nog steeds prima, RVS, onverwoestbaar en een fractie van de prijs. Dat geld kan je mijns inziens beter in leuke sous vide spullen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
franssie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:51:
Voor al dat bereidingen voldoen mijn ikea hapjespannen nog steeds prima, RVS, onverwoestbaar en een fractie van de prijs. Dat geld kan je mijns inziens beter in leuke sous vide spullen stoppen.
De ikea RVS pan is ook een prima keuze idd .. maar er werd ook gezegd dat Demeyere "duur" was .. maar deze is dus nu voor een prima prijs (voor een Demeyere) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Hoe zit het bij RVS hapjespannen eigenlijk met discbodem vs fully clad? Ik zie sommige dure Demeyere hapjespannen met een zeer dikke bodem eronder. Maar het idee van een hapjespan is dacht ik dat je meestal niet begint met een vloeistof maar met het bakken van enkele dingen en daarna pas het toevoegen van een vloeistof die de warmte geleidt, net zoals bij een kookpan. Zelf heb ik een RVS hapjespan maar dat is niet een hele goede dus de bovenkant kan ik vaak met m'n handen gewoon aanraken. Maar ik vind die van de IKEA te laag voor een hapjespan, anders had ik hem waarschijnlijk ook gewoon daar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
duvekot schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:23:
[...]

De ikea RVS pan is ook een prima keuze idd .. maar er werd ook gezegd dat Demeyere "duur" was .. maar deze is dus nu voor een prima prijs (voor een Demeyere) te krijgen.
Mwah, ik ben niet merkengeil tenzij het wat toevoegt.
Die van IKEA zijn resp 30 en 22 met deksel. Daar kan je er 5 van kopen voor die prijs, of investeren in keukenapparatuur die er wel toe doet - maar dat is mijn mening :P

edit; en om maar toe te voegen wat er wel toe doet, mandolines, keukenmachines etc van goede merken waar het echt duurder is om kwaliteit te kopen. Op mijn WMF braad/sttoom slee na heb ik nog geen RVS product gezien dat beter is dan IKEA.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 30-04-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
franssie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:15:

edit; en om maar toe te voegen wat er wel toe doet, mandolines, keukenmachines etc van goede merken waar het echt duurder is om kwaliteit te kopen. Op mijn WMF braad/sttoom slee na heb ik nog geen RVS product gezien dat beter is dan IKEA.
Dat is veel te simpel geredeneerd, bij een kookpan en een hapjespan maakt het inderdaad weinig uit maar bij een braadpan of sauspan en in mindere mate een koekenpan maakt het zeker op inductie veel uit of je een goede meerlaagse bodem én wand hebt. Warmteverdeling en warmtebuffering zijn dan erg belangrijk voor het resultaat en dan merk je het verschil met een dure Demeyere.

[ Voor 3% gewijzigd door Mad Wally op 01-05-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Maareh @Arachnan had al gemeld dat er op gas gekookt wordt.
In plaats van een dure multi-ply pan die dan echt niets toevoegt kan je beter een prijzige eiersnijder en ijslepel kopen. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Raymond P schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:30:
In plaats van een dure multi-ply pan die dan echt niets toevoegt kan je beter een prijzige eiersnijder en ijslepel kopen. :+
Één van de redenen waarom ik bij kookwinkel uitkwam is omdat ik nog een tegoedbon heb liggen :+

Maar die Ikea pan is zeker het bekijken waard. Dank voor de tips, totaal niet aan gedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:30:
Tenzij je kookt op een professionele wokbrander hebt voegt thermische massa ALTIJD wat toe en een dure Demeyere heeft dat veel meer. Het zorgt er voor dat eten wat je in je pan doet echt bakt in plaats van dat het gaat liggen stoven in vocht. Het maakt de temperatuurbeheersing ook veel makkelijker. IKEA pannen zijn in de basis prima pannen maar om ze te net zo goed te noemen als een Demeyere gaat me echt te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Een dure Demeyere heeft veel meer massa dan wat?

edit: fwiw ik snap wat je bedoelt, maar de multi-ply techniek maakt echt geen verschil als je twee kipfilets netjes op 140-150 graden bakt op gas in een 28cm sensuell. Volgens mij zijn die pannen ook redelijk gelijk in gewicht of het scheelt nauwelijks.

[ Voor 68% gewijzigd door Raymond P op 01-05-2024 15:07 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Daar waren toch juist van die mooie reclamefilmpjes voor? Dat door je laagjes je pannenkoek veel egaler bruin wordt? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
jhr27 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:43:
Hoe zit het bij RVS hapjespannen eigenlijk met discbodem vs fully clad?
(...)
Zelf heb ik een RVS hapjespan maar dat is niet een hele goede dus de bovenkant kan ik vaak met m'n handen gewoon aanraken. Maar ik vind die van de IKEA te laag voor een hapjespan, anders had ik hem waarschijnlijk ook gewoon daar gekocht.
Voor zover ik weet, hebben de normale (daar bedoel ik mee, niet-conische) hapjespannen van Demeyere een discbodem.
Ik heb ze zelf niet, ik heb alleen fully clad pannen (koekenpannen en conische pannen) van Demeyere. Ik vind het vooral bij de koekenpannen eigenlijk helemaal niet handig: ik merk niet heel veel voordelen, maar ik verbrand wel veel vaker mijn handen aan de rand van de koekenpan als ik die van Demeyere gebruik. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
dextertje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:19:
[...]

Voor zover ik weet, hebben de normale (daar bedoel ik mee, niet-conische) hapjespannen van Demeyere een discbodem.
Ik heb ze zelf niet, ik heb alleen fully clad pannen (koekenpannen en conische pannen) van Demeyere. Ik vind het vooral bij de koekenpannen eigenlijk helemaal niet handig: ik merk niet heel veel voordelen, maar ik verbrand wel veel vaker mijn handen aan de rand van de koekenpan als ik die van Demeyere gebruik. 8)7
Dat wisselt per serie. Heel apart, maar de goedkopere Intense 5 en Industry 5 zijn helemaal 5 laags, inclusief de wand en bij de 7 laagse series is alleen de bodem meerlaags uitgevoerd.

Het voordeel bij meerlaags koekenpannen is dat een groter stuk vlees wat tegen de rand ligt ook gebakken wordt en dat de rand ook warmte buffert wat tijdens het bakken kan helpen. Meer thermische massa dus.
Nadeel is dat de pan zwaarder is, langer duurt om op te warmen en dat de rand heet is, dus pas op met de vingertjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Mad Wally schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Dat wisselt per serie. Heel apart, maar de goedkopere Intense 5 en Industry 5 zijn helemaal 5 laags, inclusief de wand en bij de 7 laagse series is alleen de bodem meerlaags uitgevoerd.

Het voordeel bij meerlaags koekenpannen is dat een groter stuk vlees wat tegen de rand ligt ook gebakken wordt en dat de rand ook warmte buffert wat tijdens het bakken kan helpen. Meer thermische massa dus.
Nadeel is dat de pan zwaarder is, langer duurt om op te warmen en dat de rand heet is, dus pas op met de vingertjes :+
Inderdaad, weer wat geleerd: de goedkopere Industry 5 en Intense 5 zijn ook bij de kook- en hapjespannen helemaal tot de rand meerlaags.. Apart.

Ik heb van de week trouwens ook ontdekt dat vissticks bakken veel beter gaat in mijn Demeyere Atlantis 7 dan in een pan van DeBuyer. Die wordt (op onze inductieplaat) niet egaal warm, waardoor sommige vissticks al aan het verbranden waren terwijl andere nog een korstje moesten ontwikkelen.

Dat probleem had ik niet op de RVS koekenpan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Raymond P schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:42:
[...]
Fwiw ik ben er zeker ook over te spreken. Maar het is gewoon niet robuust genoeg voor mijn keuken.
Eerder schreef je dit als reactie op een enthousiaste Thermolon gebruiker. Ondanks dat dit niet het topic ervoor is, vroeg ik me toch wel af of dat bij een heteluchtfriteuse voor jou anders is. In het dedicated topic komt de term Thermolon niet voor. Ik kan me zo voorstellen dat als je verder niet veel doet met een heteluchtfriteuse dan het ding stationair laten frituren het niet zo snel slijt als in een pan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@CurlyMo Thermolon is een merknaam van een SiO2 (keramische) coating, er zijn een aantal fabrikanten/lijnen (sommigen versterkt met meuk).

Nu heb ik een unit waar ik inderdaad niet veel mee doe, volgens mij wel een PTFE coating en dus geen SiO2, maar die is ook niet helemaal perfect meer. :+
Veel verder dan kaiserbroodjes, paddenstoelen en veredelde warmhoudkast kom ik er niet mee, dus het zal aan het schoonmaken liggen.
Vet gaat er overigens (liever) niet in, ik meet dan een significante verhoging van fijnstof door het huis (>150 μg/m³ woonkamer), en direct onder de afzuigkap plaatsen lukt meestal niet want bezet.

De binnenpan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOKePMfz8GRRDO0oypMaaZ6G_f8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjepAJkXw8Slv8447e5dCCWz.jpg?f=fotoalbum_tile

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Raymond P schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:25:
@CurlyMo Thermolon is een merknaam van een SiO2 (keramische) coating, er zijn een aantal fabrikanten/lijnen (sommigen versterkt met meuk).
Het wel en wee van Thermolon ken ik ondertussen, mede door aan jouw informatieve reacties hier. Ik vraag me alleen af of dat een goed alternatief is voor PTFE of dat je toch beter echt keramiek kan nemen in deze toepassing.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als het werkt dan werkt het, maar het blijft wel een laagje dat slijt. Ook onder ideale omstandigheden.
Ik ben benieuwd naar je ervaring. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wij zijn erg tevreden over onze airfryer met keramieken schaal, van Tefal, ironisch genoeg.

Ik heb een hekel aan pfas. Niet eens zozeer dat ik direct bang ben voor gebruik, maar ik ben tegen elke (onnodige?) toepassing van pfas. Ik denk dat de gevolgen van productie en gebruik van pfas erg onderschat wordt, of onderdrukt wordt om ingewikkelde zaken te voorkomen.

Ik gebruik zelfs een rijstkoker met een aardewerken binnenpot, wat overigens onverwachts goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Tijd voor filosofie :) Ik heb mijn gietijzeren pan prachtig ingebrand. Voelt glad aan, ziet er mooi donkeerbruin tot zwart uit. En als iets er esthetisch aantrekkelijk uitziet, dan werkt het ook goed. Fout!

Waar ik met mijn plaatstaal na een paar laagjes prima een eitje kon bakken, is het bij mijn gietijzer na 5 lagen nog steeds pet. Eitjes bakken hard aan. De vraag: ga ik er nog een paar laagjes overheen gooien (met lijnzaadolie, wat bij plaatstaal echt prima voor me werkte) of doen we het over met een andere olie (avacado of druivenpitolie ofzo) ?

Wanneer besluit je dat het genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@woutur gietijzeren pan? Dat is wel ander materiaal dan plaatstaal. Wat voor pan heb je?
Edit, en waarom wil je er een ei in bakken?

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 04-05-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

franssie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:43:
@woutur gietijzeren pan? Dat is wel ander materiaal dan plaatstaal. Wat voor pan heb je?
Edit, en waarom wil je er een ei in bakken?
1. Een Camp Chef skillet
2. Omdat het een pan is en ik honger heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
woutur schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:04:
[...]

1. Een Camp Chef skillet
2. Omdat het een pan is en ik honger heb.
Was je pan goed op temperatuur, en hoe heb je dat bepaald? Heb je ervaring met gietijzer? Welke vetstof heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
woutur schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:39:
Tijd voor filosofie :) Ik heb mijn gietijzeren pan prachtig ingebrand. Voelt glad aan, ziet er mooi donkeerbruin tot zwart uit. En als iets er esthetisch aantrekkelijk uitziet, dan werkt het ook goed. Fout!

Waar ik met mijn plaatstaal na een paar laagjes prima een eitje kon bakken, is het bij mijn gietijzer na 5 lagen nog steeds pet. Eitjes bakken hard aan. De vraag: ga ik er nog een paar laagjes overheen gooien (met lijnzaadolie, wat bij plaatstaal echt prima voor me werkte) of doen we het over met een andere olie (avacado of druivenpitolie ofzo) ?

Wanneer besluit je dat het genoeg is?
In de omschrijving staat dat ze al volledig klaar voor gebruik zijn bij aankoop?

En gietijzer rustig en goed op temperatuur laten komen (minuut of 5 zeker), en de eerste keren wat boter gebruiken ipv olie kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Sjamo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:32:
[...]

In de omschrijving staat dat ze al volledig klaar voor gebruik zijn bij aankoop?

En gietijzer rustig en goed op temperatuur laten komen (minuut of 5 zeker), en de eerste keren wat boter gebruiken ipv olie kan helpen.
Mad Wally schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Was je pan goed op temperatuur, en hoe heb je dat bepaald? Heb je ervaring met gietijzer? Welke vetstof heb je gebruikt?
Dit gaat over een tweedehands gietijzeren pan.
Ik heb daarnaast een kleinere Camp Chef skillet met fabriekslaag. Daar maak ik vaker eieren mee op dezelfde manier. Dus dezelfde manier warm laten worden en met rijstolie. Ik heb er gisteren bij mijn tweedehandsje veel olie in geknikkerd. Het koekte echt aan.

Ter referentie: eerder in dit topic berichtte ik over een Koningsdagvondst die ik gestript heb en opnieuw ingebrand met lijnzaadolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
woutur schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:50:
Dit gaat over een tweedehands gietijzeren pan.
Ik heb daarnaast een kleinere Camp Chef skillet met fabriekslaag. Daar maak ik vaker eieren mee op dezelfde manier. Dus dezelfde manier warm laten worden en met rijstolie. Ik heb er gisteren bij mijn tweedehandsje veel olie in geknikkerd. Het koekte echt aan.

Ter referentie: eerder in dit topic berichtte ik over een Koningsdagvondst die ik gestript heb en opnieuw ingebrand met lijnzaadolie.
Ik heb een tijdje terug een gietijzeren skillet opnieuw onder handen genomen omdat de oorspronkelijke laag begon te bladeren.

Zoals eerder aangehaald in dit topic heb ik de bodem geschuurd (niet helemaal glad, maar de hoogste oneffenheden er af) en daarna een aantal keren met lijnzaadolie in de oven geseasoned. Ik merkte wel dat het lage rookpunt wat hier vaak wordt genoemd niet overeenkwam met mijn ervaring. Bij ik meen 150 graden gebeurde er weinig dus uiteindelijk gewoon naar 250 graden gegaan.

Van de week een paar eitjes gebakken in deze pan en dat ging prima. Met de IR thermometer naar 180 graden, een klontje ghee er in en even later twee prachtige gebakken eitjes *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat was dan geen ongeraffineerde lijnzaadolie. :)

@woutur Is je laagje wel volledig droog gebakken? Gietijzer heeft een poreuzer oppervlak, dat moet ook helemaal 'vol' zitten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:50:
Dat was dan geen ongeraffineerde lijnzaadolie. :)

@woutur Is je laagje wel volledig droog gebakken? Gietijzer heeft een poreuzer oppervlak, dat moet ook helemaal 'vol' zitten.
Koudgeperst volgens het flesje. Maar hoe dan ook, beter wat te hoog dat het zeker goed is dan niet hoog/lang genoeg.

Verder helpt het wanneer je ei op kamertemperatuur is. Een eitje zo uit de koelkast plakt meer in de pan.

En tenslotte, seasoning is een beginpunt, van daaruit bouw je de laag en de anti aanbak eigenschappen op door de pan te gebruiken.
Pagina: 1 ... 72 ... 86 Laatste