Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ik heb hem besteld, ben benieuwddefusion schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:56:
Amazon lijkt iig de 28cm op voorraad te hebben
https://www.amazon.nl/-/e...er-5130-28/dp/B000TSZPW6/
Die met RVS (tevens rond) handvat is idd wat minder bekend
Heb al een flesje lijnzaadolie liggen om hem in te branden.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Schijnt minder goed in zichtbaar te zijn of de boel al gaar is (maar biefstuk bak ik toch niet in deze panGonadan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:40:
Wat zou de min zijn van zwart email dan?
Ik vond het witte er altijd kwetsbaarder uit zien, maar dat is ook totaal niet op feiten gebaseerd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kwetsbaarder niet lijkt me, zou ik nog eens moeten nalezen. Maar ik heb begrepen dat in elk geval bij le creuset de zwarte binnenkant geschikt is voor iets hogere temperaturen dan de lichte binnenkant.Gonadan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:55:
Wat heeft de kleur bodem te maken met of je voedsel gaar is? Vanwege het contrast of zo?
Ik vond het witte er altijd kwetsbaarder uit zien, maar dat is ook totaal niet op feiten gebaseerd.
De theorie van beter zien in de lichte binnenkant ben ik al erg veel tegen gekomen bij le creuset-gebruikers. Ik herken mezelf daar niet in.
Ander dingetje, zei iemand laatst iets over spekblokjes?
:strip_exif()/f/image/RxAO4u7ZaLgzzlQkIrBW5uNX.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe dan? RVS pan zo te zien?Gonadan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:12:
Ja van Creuset gebruikers snap ik die redenatie, wc-eend en zo.
Ander dingetje, zei iemand laatst iets over spekblokjes?
[Afbeelding]
Was het standje 'kernspltsing' zoals mijn vriendin kookte toen ze bij me in trok?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Geblokt rustig verwarmen en spontaan 'poef' donkere meuk, ik weet zeker dat de pan niet heter dan 150 graden is geworden.
Van het weekend ook een licht plakkende afzetting op m'n pan van pancetta, bekend verhaal maar die verkleurt niet zo.
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Edit:
De gyros reepjes waren schoner.
:strip_exif()/f/image/HH9RadB326cECXig0L6AKbRO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door Gonadan op 20-03-2024 20:23 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8

De pan heeft 2 nachten (kon door omstandigheden niet na 1 nacht) in azijn geweekt en daarna geprobeert de zwarte aanslag eraf te krijgen, maar ik kom dus niet verder dan dit.
Iemand nog suggesties? Tot nu toe gedaan/geprobeerd;
- Geweekt in azijn
- Staal sponsje/schuursponsje
- Gekookt in azijn
:strip_exif()/f/image/eaVulOiCmKAsukvmxwDHXjPT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een nachtje natronloogbadje of elektrolyse. Of beiden.
Ingespoten met kruidvat ovenreiniger in een plastic zak op vakantie sturen.
Staal/ijzer langdurig (>30 minuten) in azijn weken is geen goed idee. Dat lost het ijzer op, en meestal niet superegaal netjes maar met putcorrosie.
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 20-03-2024 21:22 ]
- knip -
Kak!Raymond P schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:21:
@Kraz Een poosje op die mooie pit laten staan, maar dan met de vlam eronder aan. (Richting 400 graden op die randjes).
Staal/ijzer langdurig (>30 minuten) in azijn weken is geen goed idee. Dat lost het ijzer op, en meestal niet superegaal netjes maar met putcorrosie.
We gaan richting kruidvat morgen en dan maar eens proberen.
Stomme vraag, maar wat bedoel je precies met "op vakantie sturen"
Als je het heel luxe wilt doen kan je een DHL sticker erop plakken en verzenden naar jezelf, met een beetje geluk heb je 'm dan voor kerst terug.
Iig eventjes niet gebruiken, de spuitbus bevat geen hele hoge concentratie natronloog en zal ff nodig hebben.
Als je de korrels gootsteenontstopper pakt ipv de spuitbus kan het aanzienlijk sneller. Wel toevoegen aan voldoende koud water en draag bescherming.
[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 20-03-2024 21:38 ]
- knip -
Dat zorgt wel voor betere hechting van je seasoning.Raymond P schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:21:
@Kraz Een poosje op die mooie pit laten staan, maar dan met de vlam eronder aan. (Richting 400 graden op die randjes).
Mijn pan waarbij dat gebeurt is laat de polymeer altijd snel los rond de putjes.Mad Wally schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:01:
[...]
Dat zorgt wel voor betere hechting van je seasoning.
Motivatie heb ik daar niet voor, wellicht dat het staal daar wat sneller te warm wordt.
Het zijn ook best diepe gaten geworden (mogelijk al aanwezige imperfecties die bloot komen te liggen, who knows).
Ik had ook niet direct na het weken in azijn putten, die kwamen pas later na seasonen en ingebruikname tevoorschijn.
Kort etsen maakt de pan wel wat ruwer maareh ik blauw ze wel gewoon.
- knip -
Zwarte email schijnt zowel een min als een plus te zijn. Ik zit ook te twijfelen en heb er al een avondje browsen en YouTube op zitten om te beslissen tussen Staub en Creuset.Sammy_tukker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:34:
(..)
Maar om tot de kern te komen: dit is natuurlijk wel de ideale gelegenheid met een stukje WAF, om een grotere pan weer te kopen: ik twijfel alleen erg over een Staub of weer een creuset (goed om te melden, ik heb nu het lichte deksel en wil sowieso dan naar een zwaar deksel over). Is er toevallig iemand die al een keer een goed vergelijk heeft gemaakt? (Staub heeft condenspuntjes, lijkt me een plus, maar zwarte email aan de binnenzijde, schijnt een min te zijn....)
Plus aan Staub: condenspuntjes, betere afsluiting van deksel, zwart email schijnt beter te bakken en minder aan te bakken, zwart email verkleurt niet, iets goedkoper.
Plus aan Le Creuset: grotere handvatten, grotere knop op deksel, wit email: dan kan ik beter zien of er iets op aanbakt, glad email... ik weet niet waarom, maar ik wil liefst glad email, voelt prettiger bij schoonmaken, denk ik.
Nou zie ik dat bij jou na 10,5 jaar een stukje email is afgebroken. Ik ben benieuwd hoe de garantie afgehandeld wordt. Als je geen vervangende pan krijgt, dan is dat wel een minpunt voor Le Creuset.
Welk merk?franssie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:02:
Ik heb zwart (ruw) en wit (glad). Wit vind ik erg lelijk, mijn vriendin pakt juist altijd die witte.
En vind je nog meer nadelen aan het wit email, behalve dat je het lelijk vindt? Wat zijn de voordelen van het witte? Als jij die voordelen ziet, wat ziet je vriendin er dan in?
Ik vind dat de zwarte ruwe bodem beter aanzet als ik vlees aanbraad. Zij vindt de ander gewoon mooier.
Licht is glad en eenvoudig schoon te maken. Zwart is bedoeld om een patina te krijgen, dus niet te veel schrobben en poetsen.
https://www.lecreuset.nl/...-zwart-email/cap0101.html
- knip -
Toevallig is bij Staub de zwarte email ook mat, maar die hebben geen verhaal over patina.
Als ik jou was zou ik me er niet te druk over maken. Het allebei geëmailleerd gietijzer dus kies er gewoon een die je handig lijkt en mooi is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik maak me er helemaal niet druk omGonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:21:
@Sjamo dat klinkt dan meer als email vs kaal gietijzer dan puur de kleur email. Bij Creuset is het echter beide email maar is de zwarte variant gewoon ruwer. Daar patina op laten ontstaan voelt voor mij wat onzinnig aangezien je al email hebt, het is geen kaal gietijzer. Daarnaast adviseert Creuset voor beide varianten dezelfde manier van schoonmaken, dus ik kan hun verhaal niet zo goed plaatsen als ik eerlijk ben.
Toevallig is bij Staub de zwarte email ook mat, maar die hebben geen verhaal over patina.
Als ik jou was zou ik me er niet te druk over maken. Het allebei geëmailleerd gietijzer dus kies er gewoon een die je handig lijkt en mooi is.
Maar ik lees hier mee en denk bij sommige dingen, wat zegt de fabrikant er zelf eigenlijk over... Bij deze.
Het verhaal sluit wel aan bij mijn bevindingen dat de ruwe variant mooier bakt. Voor natte sauzen werkt het ook prima, want email.
Als ik maar één braadpan mocht kopen en ik had er nog geen, dan zou ik voor de ruwere variant gaan.
Als ik het zelf vrij vertaal:franssie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:10:
Dat patina verhaal snap ik ook niet, in het 'zandkleurige' stuk staat juist dat email inert is, en dat is de zwarte dus ook.
Het verhaal sluit wel aan bij mijn bevindingen dat de ruwe variant mooier bakt. Voor natte sauzen werkt het ook prima, want email.
Als ik maar één braadpan mocht kopen en ik had er nog geen, dan zou ik voor de ruwere variant gaan.
Mensen met de lichte binnenkant klagen over de bruine aanslag die je op termijn kan krijgen in de pan. Daar worden hele series over uitgebracht op youtube over hoe je dat schoon kan krijgen.
Met zwart zie je het veel minder en verkopen ze volgens mij exact diezelfde aanslag als patina-laag die positief zou werken. Bij licht ziet het er uit als vuil.
Ah excuus, ik verwarde jou met degene die een pan wil kopen.Sjamo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:46:
[...]
Ik maak me er helemaal niet druk om
Maar ik lees hier mee en denk bij sommige dingen, wat zegt de fabrikant er zelf eigenlijk over... Bij deze.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb je een link?vlam12 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:20:
Kreeg een mailtje binnen met dat falk culinair een paasactie houdt waarbij alle pannen en accessoires 25% korting hebben. Hun inductie range koperen pannen werkt voortreffelijk op inductie, kan het zelf beamen .:)
Hoewel ik koperen pannen echt waanzinnige dingen vind, heb ik er geen omdat dat tin me toch wat tegen staat dus hou ik het voor die toepassingen bij RVS.
Maar de ekster in me zou ze graag aan de muur hangen.
Klassiek massief koper, vertind, is er ook nog wel maar dat werkt niet op inductie.
https://www.falkcoppercookware.com/
Voor aan de muur is er ook marktplaats.
- knip -
Ah - de site van de fabrikant zelf deed niet winkelen.Raymond P schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:48:
@franssie Het gros heeft tegenwoordig een laagje rvs aan de binnenkant. Zilver als je te veel centen hebt.
Klassiek massief koper, vertind, is er ook nog wel maar dat werkt niet op inductie.
https://www.falkcoppercookware.com/
Voor aan de muur is er ook marktplaats.
Wel veel geld nog steeds. Maar toch ... mooi. en inderdaad RVS
https://www.falkcoppercoo...pper-frying-pan/2504S1810
EUR 195 - nee toch maar niet (ik kan het missen maar pan ligt 99,12% van de tijd in een lade)
[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 21-03-2024 22:55 ]
Een sauspannetje is dan wel weer erg tof als je nog niet overcompleet bent. Een kleine kan mee naar tafel zodat je door kunt eksteren...
- knip -
Voor saus wellicht leuk, maar ook al heb ik een woonkamerkeuken maak ik de borden op dus dan voegt het ook weinig toe.
Ik heb de hele lijn met het RVS handvat en zou geen ander model meer willen.Mattie112 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:54:
[...]
Nou ik heb hem besteld, ben benieuwdAls het wat is zal ik nog wel 1 of 2 varianten gaan halen denk ik.
Heb al een flesje lijnzaadolie liggen om hem in te branden.
Ik zou zeggen, koopt u allen le Creuset: zonder bon, leverancier failliet, en wellicht de pan te snel heet gemaakt (op gas, dus pas op met inductie) krijg ik toch een nieuwe pan opgestuurd: ik vind het netjes, na 10,5 jaar!Sammy_tukker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:34:
heel verhaal over een schilfer en mogelijk een nieuwe pan
Helaas is de WAF voor een iets groter model wel gedaald, maar ze is van het weekend jarig, wellicht geef ik hem gewoon voor haar verjaardag

Ook ik maak me er niet druk omGonadan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:21:
@Sjamo dat klinkt dan meer als email vs kaal gietijzer dan puur de kleur email. Bij Creuset is het echter beide email maar is de zwarte variant gewoon ruwer. Daar patina op laten ontstaan voelt voor mij wat onzinnig aangezien je al email hebt, het is geen kaal gietijzer. Daarnaast adviseert Creuset voor beide varianten dezelfde manier van schoonmaken, dus ik kan hun verhaal niet zo goed plaatsen als ik eerlijk ben.
Misschien is de reden puur esthetisch, omdat als een pan voornamelijk gebruikt wordt om op hoge temperaturen te bakken, deze met wit email bruin zou worden.
Emaille is redelijk inert.
- knip -
Ik kan het of op de inductieplaat of in de oven doen. Wat is handig? Was van plan lijnzaadolie te gebruiken daar heb ik al een flesje van staan. Kan natuurlijk altijd nog een ander flesje halen (was de lijnzaad hier ergens tegengekomen)
Het inbranden van een plaatstalen pan is hier in dit topic al vele malen besproken. Kijk eens naar de gepinde posts, daar staan meerdere instructies beschreven over het hoe en wat.Mattie112 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:38:
Wat is nou handig voor het inbranden? Ik heb die DeBuyer pan zaterdag binnengekregen (te laat voor het eten haha). Op de instructies daar staat "klein beetje olie er in gieten, verwarmen tot het rookt dan schoon vegen evt herhalen" (kan het exacte nog wel even posten vanavond. Vreemd genoeg staat er niet in dat je hem in moet smeren voor het verwarmen?
Ik kan het of op de inductieplaat of in de oven doen. Wat is handig? Was van plan lijnzaadolie te gebruiken daar heb ik al een flesje van staan. Kan natuurlijk altijd nog een ander flesje halen (was de lijnzaad hier ergens tegengekomen)
Fout kan het bijna niet gaan, je kunt altijd weer overnieuw beginnen. Succes!
Het is gewoon een stijlkeuze, meer niet. Ergens ook iets herkenbaars aangezien jij het al een 'klassieke' kleur noemt.dextertje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:40:
Ook ik maak me er niet druk om, maar ben denk wel dat ze bij Le Creuset er over nagedacht hebben waarom ze op zwart, ruwer email op hun grill- en koekenpannen gebruiken en het klassieke zandkleurige email voor hun braadpannen (op een paar uitzonderingen na).
Misschien is de reden puur esthetisch, omdat als een pan voornamelijk gebruikt wordt om op hoge temperaturen te bakken, deze met wit email bruin zou worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een stijlkeuze? Wat bedoel je daarmee?Gonadan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:11:
[...]
Het is gewoon een stijlkeuze, meer niet. Ergens ook iets herkenbaars aangezien jij het al een 'klassieke' kleur noemt.
Tegenwoordig heet dat 'instagrammable'
Het oog wil ook wat.
edit: nu antwoord ik voor iemand anders maar ik schat dat dat de lading van het bericht was.
[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 25-03-2024 19:26 ]
Ik vroeg me af of hier de suggestie werd gewekt dat zwart/licht emaille niets anders zou zijn dan een verschillende kleurfranssie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:26:
[...]
Tegenwoordig heet dat 'instagrammable'
Het oog wil ook wat.
edit: nu antwoord ik voor iemand anders maar ik schat dat dat de lading van het bericht was.
Een keuze qua stijl.Sjamo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:20:
Een stijlkeuze? Wat bedoel je daarmee?
Email heb je in allerlei kleuren tot en met het beroemde gewolkte wat concurrenten nooit echt na hebben kunnen maken. Dat Creuset ervoor kiest om het in hun braadpannen een gebroken wit te maken in plaats van zwart of iets anders is gewoon stijlkeuze.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Email is gewoon glas. Dus de kleurt zegt niets over de afwerking eronder. Dat een fabrikant die twee koppelt (zwart ruw, wit glad) is een keuze van de fabrikant.Sjamo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Ik vroeg me af of hier de suggestie werd gewekt dat zwart/licht emaille niets anders zou zijn dan een verschillende kleur
Zo ben ik een groot fan van emaille mokken op vakantie, omdat het glas is kan je er prima bier uit drinken (slaat niet dood) en verder ook alles. (en die heb ik dus ook in het geel, rood, blauw etc)
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 25-03-2024 19:44 ]
Kleur zegt niets, dus in die zin is licht of donker niet meer dan kleur inderdaad.Sjamo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:32:
Ik vroeg me af of hier de suggestie werd gewekt dat zwart/licht emaille niets anders zou zijn dan een verschillende kleur
Dat je naast het standaard gladde email ook vaak een laagje ruwer email tegen komt aan de binnenkant van bijvoorbeeld braadpannen is zeker waar. En daar zitten wel verschillen qua bakeigenschappen, maar dat staat los van de kleur.
Het lijkt erop dat Creuset met kleur probeert aan te geven of je glad of ruw hebt, maar dat hadden ze net zo goed met groen kunnen doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- knip -
Het email zelf zal niet snel reageren, nee. Maar ik kan me voorstellen dat op een ruw emaillen wit oppervlak wel sneller gekleurde restjes achterblijven tussen de kieren/poriën, waardoor je sneller vlekken krijgt die je er niet makkelijk uit krijgt.Raymond P schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:30:
Een wit geëmailleerde pan blijft gewoon wit. Tenzij je 'm niet schoon maakt en/of beschadigt.
Emaille is redelijk inert.
Ik doelde met klassiek eigenlijk: zoals hun klassieke braadpannen al decennia zijn van binnen (ze hebben ook braadpannen met zwarte binnenkant). Net als blauw de klassieke kleur is voor een BK Fortalit.Gonadan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:11:
[...]
Het is gewoon een stijlkeuze, meer niet. Ergens ook iets herkenbaars aangezien jij het al een 'klassieke' kleur noemt.
Maar inderdaad ook qua stijl heeft het ook wel iets klassieks.
Desondanks zou het me niet verbazen als er ook een praktische kant zit aan de keuze voor zwart bij hun ruw emaillen producten: omdat het minder glad is, is het gevoeliger voor verkleuring.
Andere kleur, is per definitie een andere eigenschap...Sjamo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Uiteraard het voor de hand liggende: je ziet sneller vlekken in een lichte kleur dan in zwart (behalve als de vlekken zelf wit zijn).
Maar ook dat de IR-emissie van wit lager is dan van zwart. Of dit verschil ook enige praktische betekenis heeft bij het koken, dat weet ik niet. Zwarte radiatoren zouden ook net iets efficiënter zijn dan witte radiatoren, maar het verschil is dusdanig klein dat de meeste radiatoren gewoon beige zijn.
Voor emaillen pannen wil ik best geloven dat het praktisch gezien niks uitmaakt of het email nu wit of zwart is, en alleen voor het oog is.
Maar theoretisch kunnen er ook andere verschillen zijn.

Als je laag kieren en porien heeft dan kan je de pan beter terug sturen.dextertje schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 02:58:
[...]
Het email zelf zal niet snel reageren, nee. Maar ik kan me voorstellen dat op een ruw emaillen wit oppervlak wel sneller gekleurde restjes achterblijven tussen de kieren/poriën, waardoor je sneller vlekken krijgt die je er niet makkelijk uit krijgt.
[...]
Er gaat niets in, hooguit komt er iets op. Geen vlekken dus, maar aanbaksels.
Er is imho nauwelijks verschil in de moeite die het kost om ruwer of glad emaille schoon te krijgen.
Fwiw: mijn Lava braadpannen/casseroles hebben een grover oppervlakte dan m'n le Creuset grillpan.
De Lava is meestal wel schoon na een minuutje weken en afwassen, de Creuset moet ik vaker wat meer tijd in steken.
Dat heeft weinig met het emaille te maken en ligt vooral aan de toepassingen waar ik de pannen voor gebruik.
Met de tijd en de nodige dosis verkeerd gebruik zal je best wat kieren/scheuren krijgen. (De bodem van mijn bejaarde Fortalit is bijvoorbeeld dof)
Dat daardoor eigenschappen veranderen is logisch, maareh dat kan je dus voorkomen door de pannen te gebruiken zoals het zou moeten.
- knip -
Hoe kom je daarbij?dextertje schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 02:58:
Desondanks zou het me niet verbazen als er ook een praktische kant zit aan de keuze voor zwart bij hun ruw emaillen producten: omdat het minder glad is, is het gevoeliger voor verkleuring.
Wil je nu geloven dat de kleur echt alleen de kleur is, of wil je stiekem toch blijven geloven dat er meer achter zit? Ik heb het gevoel dat het een beetje in een cirkeltje begint te draaien.Voor emaillen pannen wil ik best geloven dat het praktisch gezien niks uitmaakt of het email nu wit of zwart is, en alleen voor het oog is.
Maar theoretisch kunnen er ook andere verschillen zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zal iig geen (zachter) lood in je nieuwe le Creuset braadpan met licht gekleurd laagje zitten.
Vlak na verbod waren die nieuwe lichte laagjes ook niet bepaald duurzaam als ik het mij goed herinner, inmiddels is dat anders.
- knip -
Omdat stoffen zich in het algemeen beter hechten aan een ruw oppervlak dan aan een glad oppervlak. Als ik met stift op glad glas schrijf, dan veeg je het er veel makkelijker af dan van ruw (mat) glas.
Uiteraard zijn er meer factoren die een rol spelen bij hechting.
Ik neig te geloven dat er meer achter zit, maar het is maar een heel zwak geloof dat zo omvalt. Ik wil best geloven, maar nog liever echt weten.[...]
Wil je nu geloven dat de kleur echt alleen de kleur is, of wil je stiekem toch blijven geloven dat er meer achter zit? Ik heb het gevoel dat het een beetje in een cirkeltje begint te draaien.
En met weten bedoel ik, dat ik wil weten wat reden achter de beslissing geweest voor Le Creuset om zwart email te gebruiken. En of dat een gevoelskwestie was, of een doordacht wetenschappelijk onderzochte beslissing.
Tot die tijd draai mijn geloof in dezen in niet perfect cirkelvormige rondjes tussen "kleur is alleen stijl" en "er zit meer achter dan alleen de visuele aantrekkelijkheid".
Anyway, ik heb me maar een Le Creuset aangeschaft van 24 cm. Doorslaggevend was niet de kleur (wel een belangrijke factor), maar het feit dat de inhoud van de 24 cm Le Creuset 4,2 liter is i.p.v. 3,7 bij de 24 cm Staub, volgens de fabrieksopgave.
In de kookwinkel nagemeten: de Staub is ongeveer 1 cm lager, dus dat kan wel kloppen.
Nu nog even nadenken hoe ik de WAF positief kan beïnvloeden.

Ik betwijfelde al of ik het wel kieren en poriën moest noemen.Raymond P schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:55:
[...]
Als je laag kieren en porien heeft dan kan je de pan beter terug sturen.
Er gaat niets in, hooguit komt er iets op. Geen vlekken dus, maar aanbaksels.
Er is imho nauwelijks verschil in de moeite die het kost om ruwer of glad emaille schoon te krijgen.
Maar wat ik bedoelde is dat er meer hechtingsoppervlak voor kleugevende moleculen (zoals koolstof als het geen diamantstructuur heeft) is op ruwer oppervlak dan op glad oppervlak.
Met een vinger of een doekje wel, maar met een borstel of een sponsje maak ik mij daar weinig zorgen over. Dat verschil zal voornamelijk theoretisch zijn. Waarbij stoffen soms op een glad oppervlak ook juist weer heel nasty kunnen hechten. Ik geloof het wel, schoonmaken moet ik toch.dextertje schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:11:
Omdat stoffen zich in het algemeen beter hechten aan een ruw oppervlak dan aan een glad oppervlak. Als ik met stift op glad glas schrijf, dan veeg je het er veel makkelijker af dan van ruw (mat) glas.
Uiteraard zijn er meer factoren die een rol spelen bij hechting.
Je zou Creuset eens kunnen vragen naar hun wetenschappelijke onderbouwing.Ik neig te geloven dat er meer achter zit, maar het is maar een heel zwak geloof dat zo omvalt. Ik wil best geloven, maar nog liever echt weten.![]()
En met weten bedoel ik, dat ik wil weten wat reden achter de beslissing geweest voor Le Creuset om zwart email te gebruiken. En of dat een gevoelskwestie was, of een doordacht wetenschappelijk onderzochte beslissing.
Tot die tijd draai mijn geloof in dezen in niet perfect cirkelvormige rondjes tussen "kleur is alleen stijl" en "er zit meer achter dan alleen de visuele aantrekkelijkheid".![]()
Anyway, ik heb me maar een Le Creuset aangeschaft van 24 cm. Doorslaggevend was niet de kleur (wel een belangrijke factor), maar het feit dat de inhoud van de 24 cm Le Creuset 4,2 liter is i.p.v. 3,7 bij de 24 cm Staub, volgens de fabrieksopgave.
In de kookwinkel nagemeten: de Staub is ongeveer 1 cm lager, dus dat kan wel kloppen.
Nu nog even nadenken hoe ik de WAF positief kan beïnvloeden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Net zoals met mat/gesatineerd glas veegt zo'n vlek moeilijker weg omdat het object waarmee je veegt geen of onvoldoende direct contact maakt met de verontreiniging. Daarom gebruiken we ook schoonmaakmiddelen.
Als het eenmaal echt gaat hechten dan maakt het ook weinig uit. Ik heb een glimmend glad rood geëmailleerde wadjan met wat zwarte vlekken op de buitenkant die niet bepaald makkelijk te verwijderen zijn.
fwiw: De keuze voor ruw vs glad draagt natuurlijk wel bij in het kookproces.
De kleur is m.i. gewoon iets historisch.
- knip -
Haha, ja. Ik krijg er al "Keuringsdienst van Waarde"-achtige vibes van.Gonadan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:10:
[...]
Je zou Creuset eens kunnen vragen naar hun wetenschappelijke onderbouwing.
Herkenbaar, zo'n wadjan heb ik ook (ooit gekocht bij de AH, van het merk Hackman, meen ik me te herinneren). Met een donkere emaillen binnenkant, die ik nooit echt helemaal goed schoon kreeg, maar dat was op zich ook niet erg, want daardoor brandde het minder aan (toen had ik nog nooit van inbranden/seasoning gehoord, trouwens). Als dat wit was geweest... dan had ik vast meer (vergeefseRaymond P schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:13:
@dextertje Meer oppervlakte klopt. Maar dat verandert verder weinig aan hoe makkelijk iets hecht gezien het alsnog een non-poreus oppervlak is, de ruwheid is een andere eigenschap. Wel is de uiteindelijke hechting beter bestand tegen allerlei mechanische krachten bij een ruw oppervlak.
Net zoals met mat/gesatineerd glas veegt zo'n vlek moeilijker weg omdat het object waarmee je veegt geen of onvoldoende direct contact maakt met de verontreiniging. Daarom gebruiken we ook schoonmaakmiddelen.
Als het eenmaal echt gaat hechten dan maakt het ook weinig uit. Ik heb een glimmend glad rood geëmailleerde wadjan met wat zwarte vlekken op de buitenkant die niet bepaald makkelijk te verwijderen zijn.

Wadjan gebruik ik trouwens zelden meer, omdat je er niet echt op kunt wokken met inductie. Ik heb daarvoor een wokbrander (voor buiten) + plaatstalen wok gekocht. Veel plezier van, maar wat gaat er veel hitte verloren langs de zijkant (het groene dextertje in mij vindt dat heel erg zonde van de energie).
Terug naar mijn aankoop van Le Creuset en de wife acceptance factor: heeft iemand goede suggesties voor gerechten die je beter in een klassieke gietijzeren stoofpan kunt maken, dan in een conische sudderpan van Demeyere? We hebben namelijk al een 28 cm Atlantis (vind ik superfijne pan) en een 24 cm Apollo (niet zo fijn als de Atlantis, maar wel oké) sudderpan.
Ik had eigenlijk geen goede reden om een klassieke braadpan te kopen

Vooral bij rundvlees snel merkbaar.
- knip -
Ik vind overigens de pannen van Demeyere ook prima om in te stoven.
Maar goed, wellicht voldoet het argument voor mijn eega. Misschien ook niet, dus iemand nog meer suggesties?
- knip -
Dank voor de tip! Ik heb na jaren verlangen naar een koperen pan, een 18 cm classic saucier 'Internet special' met 50% korting gekocht ter (volledig onnodige) vervanginging van een 18 cm IKEA RVS steelpannetje.vlam12 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:20:
Kreeg een mailtje binnen met dat falk culinair een paasactie houdt waarbij alle pannen en accessoires 25% korting hebben. Hun inductie range koperen pannen werkt voortreffelijk op inductie, kan het zelf beamen .:)
https://www.falkcoppercoo...per-saucier-pan/INO2566SF
Als dit maar geen gateway drug is...
Daar bij een koperen pan vaak alleen maar de buitenkant van koper is en de binnenkant ook gewoon RVS is het vooral esthetisch naar mijn idee.jhr27 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:11:
Heeft een koperen sauspan zoveel meer te bieden dan een multiply steelpan/sauspan van RVS?
Voor wat betreft dat zwarte ruw emaille, ik zie en merk geen enkel verschil met een pan die gewoon uit puur gietijzer bestaat en met een ruwe emaille laag. Een chili con carne .en dergelijke gaan net zo hard aan de bodem vastkoeken als je niet regelmatig roert.
Het enige verschil is roest, een puur gietijzeren pan zal je na gebruik echt met olie in moeten smeren....
Ik heb een Cuisinova pan (puur gietijzer) en een pan van Kempen & Begeer (zwart ruw email) maar die heb ik niet meer gebruikt sinds ik die wit geëmailleerde pannen van Ballarini (Jumbo actie) gekocht heb. Daar kan je stoof ook wel in aankoeken, maar minder snel. En ik vind ze mooier
Vooral handig als je heel veel controle over de temperatuur wilt hebben, erg fijn bij het maken van sauzen.
Je saus moet dan niet uit een pakje komen natuurlijk...
- knip -
Niet wereldschokkend veel meer maar zoals verderop gezegd, betere controle over de temperatuur wat handig kan zijn voor sauzen en in mijn geval custards voor ijs. En de lust-factor speelt ook mee.jhr27 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:11:
Heeft een koperen sauspan zoveel meer te bieden dan een multiply steelpan/sauspan van RVS?
Hetprobleem van koper is dat het makkelijk reageert met zuren. Daar zijn koperen pannen aan debinnenkant bedekt meteen laagje tin of tegenwoordig veelal rvs. Indien er geen beschermingslaag wordt toegepastkan kan er koper vergiftiging optreden.bvk schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 00:06:
[...]
Daar bij een koperen pan vaak alleen maar de buitenkant van koper is en de binnenkant ook gewoon RVS is het vooral esthetisch naar mijn idee.
Er is dus meer dan alleen estetisch.
We zijn wel gemaks-mensen, en ik kan de vrouw niet opzadelen met pannen die een gebruiksaanwijzing hebben.
Een aantal soorten materiaal vallen dus af.
Een makkelijke pan, die gewoon in de vaatwasser kan, wordt dan een RVS versie?
Zag hier ook iets voorbij komen over de Ikea pannen. Maar zie dat die geen 4 stuks in dezelfde serie hebben.
Wat zijn nog meer goede ervaringen/aanbevelingen.
Vg
Probeer een sudderplaatje, dat scheelt aardig. Maar inderdaad, iets met veel zetmeel kan snel aankoeken als je er te weinig op let.bvk schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 00:06:
[...]
Daar bij een koperen pan vaak alleen maar de buitenkant van koper is en de binnenkant ook gewoon RVS is het vooral esthetisch naar mijn idee.
Voor wat betreft dat zwarte ruw emaille, ik zie en merk geen enkel verschil met een pan die gewoon uit puur gietijzer bestaat en met een ruwe emaille laag. Een chili con carne .en dergelijke gaan net zo hard aan de bodem vastkoeken als je niet regelmatig roert.
En mogelijk meer kans op opnemen van geur en smaak. Email is net iets makkelijker wat dat betreft.Het enige verschil is roest, een puur gietijzeren pan zal je na gebruik echt met olie in moeten smeren....
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waarom moet je 4 koekenpannen dan? Gebruik je ze ook alle 4?NeutraleTeun schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:33:
1 van onze BK Infinity 4-set begint lichtelijk te "vervellen". Ik wil ze dus allemaal wegdoen en iets zonder Teflon-laag kopen.
We zijn wel gemaks-mensen, en ik kan de vrouw niet opzadelen met pannen die een gebruiksaanwijzing hebben.
Een aantal soorten materiaal vallen dus af.
Een makkelijke pan, die gewoon in de vaatwasser kan, wordt dan een RVS versie?
Zag hier ook iets voorbij komen over de Ikea pannen. Maar zie dat die geen 4 stuks in dezelfde serie hebben.
Wat zijn nog meer goede ervaringen/aanbevelingen.
RVS is dan wel een prima keuze ja. Ikea heeft die goede staan. Andere merken als Demeyere zijn ook goed uiteraard. In t topic hier komt deze vraag denk ik elke 2 paginas wel voorbij. Dus zijn heel veel voorbeelden makkelijk te vinden.
Zeker als je "Ikea" als zoekterm pakt bijvoorbeeld
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
:strip_exif()/f/image/tfwcqNYyuN7hRkZ0dyCrszGN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RAagcehnYp7N0P7CAbVTiKGF.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand wat het doel is van deze bodem? Doet me erg denken aan de bodem van de Fissler Crispy Steelux pan. In principe is het voordeel van een RVS pan toch al dat het vet zich mooi over de bodem verdeelt (i.t.t. een antiaanbaklaag)? Wat biedt zo'n bodem voor meerwaarde?
Bobbels. Zie dat het bij Fissler bijvoorbeeld deukjes zijn (en dat ze het ook bij andere koekenpannen hebben).franssie schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 01:12:
@jhr27 zijn het nu bobbels of deukjes? (is op foto's vaak niet goed te zien)
Ik heb 30 jaar gelden ooit een pan gehad met deukjes, daar bleef dan wat meer vet in liggen enzo. Geen idee of dat bet bobbels ook zo werkt, op zich zou je denken dat het vergelijkbaar is maar ik heb er geen ervaring mee. Ben wel benieuwd nu, misschien dat ik een pan haal.jhr27 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 01:15:
[...]
Bobbels. Zie dat het bij Fissler bijvoorbeeld deukjes zijn (en dat ze het ook bij andere koekenpannen hebben).
Kleine koekenpanDennis1812 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:59:
[...]
Waarom moet je 4 koekenpannen dan? Gebruik je ze ook alle 4?
RVS is dan wel een prima keuze ja. Ikea heeft die goede staan. Andere merken als Demeyere zijn ook goed uiteraard. In t topic hier komt deze vraag denk ik elke 2 paginas wel voorbij. Dus zijn heel veel voorbeelden makkelijk te vinden.
Grote koekenpan
Wok
Hapjespan
(en dan hebben we nog een pannekoeken-pan en grote ovale vis-pan)
Maar helaas allen met een Teflon-iets-laag.
Het concept van setjes loslaten is wel enorm bevrijdend.
- knip -
Ik heb me ook bijna laten verleiden, totdat ik me bedacht dat koper en inductie niet samengaan. Hoe zit dat met deze saucier? Is er een laagje metaal toegevoegd om het te laten werken? Of moet je daarvoor echt hun copper core lijn hebben?noo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:31:
[...]
Dank voor de tip! Ik heb na jaren verlangen naar een koperen pan, een 18 cm classic saucier 'Internet special' met 50% korting gekocht ter (volledig onnodige) vervanginging van een 18 cm IKEA RVS steelpannetje.
https://www.falkcoppercoo...per-saucier-pan/INO2566SF
Als dit maar geen gateway drug is...
Deze doet het niet op inductie volgens de specificatie (gas and electric zeggen ze). Ik kook op gas.Stellar schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:12:
[...]
Ik heb me ook bijna laten verleiden, totdat ik me bedacht dat koper en inductie niet samengaan. Hoe zit dat met deze saucier? Is er een laagje metaal toegevoegd om het te laten werken? Of moet je daarvoor echt hun copper core lijn hebben?
(wel vreemd op de verpakking staat, max 200gr max 10 minuten. Je zou zeggen daar moet zo'n pan toch wel tegenkomen, is een RVS handvat dus tja?
Naja zal hem normaal gesproken nooit in de oven gebruiken daar heb ik wel een ovenschaal voor
Ik heb die van Ikea (SENSUELL) hier laatst weggedaan, ik werd helemaal kriegel van die 'rubberen' grip aan de onderkant van het handvat. Die schoof de hele tijd net een beetje naar achteren. Uiteindelijk in de aanbieding RVS pannen van KitchenAid gesteld. Die zijn wel wat lichter overigens maar qua handvat bevalt dat een stuk beter. Ook zonder geklonken handvat, dat kookt stiekem wel fijner. Aldus mijn ervaring/meningDennis1812 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:59:
[...]
Je moet de copper core pannen hebben om te koken op inductie. De buitenste laag van de copercore reeks is gemaakt van staal zodat ze compatibel worden met inductie. Inductie werkt namelijk niet met koper samen. elk andere warmtebron is compatibel met de normale koperen pannenStellar schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:12:
[...]
Ik heb me ook bijna laten verleiden, totdat ik me bedacht dat koper en inductie niet samengaan. Hoe zit dat met deze saucier? Is er een laagje metaal toegevoegd om het te laten werken? Of moet je daarvoor echt hun copper core lijn hebben?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 29-03-2024 07:51 ]
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je van plan bent een hele collectie koperen potten aan te schaffen is het natuurlijk onzinnig. Maar voor sporadisch gebruik of semi-permanent op de kleinste pit een prima oplossing.
Ik ga iig geen koper weggooien als ik volledig over moet naar inductie.
- knip -
Hier oa een koekenpannetje van 12cm welke geregeld gebruikt wordtDennis1812 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:59:
[...]
We hebben hier een bonte verzameling waarvan de meeste in elk geval af en toe gebruikt worden.
Ik denk niet dat dat samengaat.Russel88 schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:17:
Heeft iemand een goede tip voor lichte Carbon steel pannen? Ik heb zelf 2 pannen van debuyer. Maar m’n vrouw vindt ze veel te zwaar.
Lichter=dunner=trekt sneller krom/minder goede warmteverdeling/meer hotspots
Minder (thermische) massa betekent ook dat de pan sneller afkoelt zodra je er wat in doet, wat vaak ook ongewenst is.
Een lichte meerlaags RVS pan met (ook) wat aluminium in de kern kan een oplossing zijn voor dat eerste probleem. Dat tweede is m.i. onvermijdelijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Echter na 1x bakken met gewoon een biefstukje / groenten zie je de kale laag al ontstaan.
Of anders toch bij de buren proberen die wel gas hebben ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Oven is makkelijker. Heb je die niet, of past de pan niet?Possible schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:19:
Heeft iemand nog een tip voor het inbranden op inductie? Helaas lukt het mij maar niet om een goede seasoning laag te creëren. Al meerdere malen opnieuw moeten inbranden omdat de laag na 1x al eraf is gegaan. Daarnaast is het zo dat vooral het midden snel blauw wordt en eromheen bruin.
Echter na 1x bakken met gewoon een biefstukje / groenten zie je de kale laag al ontstaan.
Of anders toch bij de buren proberen die wel gas hebben ?
Jawel, maar heb de buyer met zo’n rubberen handvat. Weet niet of dat kan/mag?defusion schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:33:
[...]
Oven is makkelijker. Heb je die niet, of past de pan niet?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Heb ik ook. Zolang je de pan in de oven laat afkoelen, zou dat geen probleem moeten zijn.Possible schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:24:
[...]
Jawel, maar heb de buyer met zo’n rubberen handvat. Weet niet of dat kan/mag?
Nu een tweetal keer in de oven gedaan, niks te zien aan het handvat.
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
Rubberen handvat? Zijn er Debuyers die een rubberen handvat hebben?Possible schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:24:
[...]
Jawel, maar heb de buyer met zo’n rubberen handvat. Weet niet of dat kan/mag?
Mijn aanname was dat het gaat om een handvat met coating.dextertje schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:51:
[...]
Rubberen handvat? Zijn er Debuyers die een rubberen handvat hebben?
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
Ja bedoel inderdaad de coating.Spidey schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:03:
[...]
Mijn aanname was dat het gaat om een handvat met coating.
Op hoeveel graden zet je hem in de oven bijvoorbeeld? 160 lees ik over het algemeen.
Voor (onbewerkte/voedselveilige) lijnzaadolie wil je ergens boven de 115-120 zitten. Als die eenmaal reageert blijft de reactie ook gaan, dus laag wordt vanzelf hard, ook als je 'm te vroeg uit de oven hebt gehaald. Ik laat 'm 2 uur in de oven (vaker 1 uur gehoord/gelezen, maar in mijn ervaring is dat onvoldoende), dan liefst dan nog laten zitten tot alles afgekoeld is/dat het zo lang mogelijk warm blijft.
Voor de meeste geraffineerde soorten (zonnebloem, arachide, etc) ruim 220-230, en als je die er te vroeg uit haalt is de reactie niet voltooid/blijft het plakkerig/laat het eerder los. Laat ik er ook ruim 2 uur in zitten.
Lijnzaadolie heeft wat mij betreft de voorkeur, laag wordt harder, en je hebt minder stank/rookoverlast. Maar flesje blijft wel maar paar maanden goed in de koelkast.
Voor beide geldt dat je beter iets te hoog in temperatuur kunt zitten dan te laag, om er zeker van te zijn dat de temperatuur bereikt wordt. Het gaat ook iets sneller.
De relatief lage temperatuur die benodigd is voor lijnzaadolie geeft ook minder risico voor het gecoate handvat.
[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 12-04-2024 09:01 ]