Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het ergste is nog wanneer je het moet schoonmaken. Mijn afwasborstel ziet weleens zwart en zelfs de vaatwasser krijgt dat niet schoon.Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:04:
Paddestoelen geven soms ook wel meuk zeg.
[Afbeelding]
Uitkoken wil soms helpen. Mengsel water en azijn en simpelweg uitkoken voor paar minuten. En daarna de vaatwas in.jhr27 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:55:
[...]
Het ergste is nog wanneer je het moet schoonmaken. Mijn afwasborstel ziet weleens zwart en zelfs de vaatwasser krijgt dat niet schoon.
Of een nieuwe borstel a 1 euro mee bestellen bij de boodschappen
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Welnee joh, dat is zo weg. Wellicht even weken en dan met een sponsje ben je zo klaar.jhr27 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:55:
[...]
Het ergste is nog wanneer je het moet schoonmaken. Mijn afwasborstel ziet weleens zwart en zelfs de vaatwasser krijgt dat niet schoon.
Een bakpan in de vaatwasser gaat in mijn huishouden niet gebeuren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Drupje dreft, laagje water, ff paar tellen op de inductieplaat of warm water uit de kraan en een schuurspons. Bij voorker zo snel mogelijk en met warme pan beginnen. Mijn borstel krijgt het niet schoon maar de schuurspons wel. Voordeel van rvs, je kan helemaal los gaan.jhr27 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:55:
[...]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het is rvs, dat gaat prima voor een paar keer. Ik heb een 45cm wassertje dus gaat ie er vooral vanwege capaciteit niet in.Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:32:
[...]
Welnee joh, dat is zo weg. Wellicht even weken en dan met een sponsje ben je zo klaar.
Een bakpan in de vaatwasser gaat in mijn huishouden niet gebeuren.
Maar nu ik goed kijk, je kookt op gas. En het lijkt dat je olie of vet gepolymiseerd is op je pan. Da's inderdaad een lastige. Mijn advies: koop een inductieplaat
Mijn demeyere (en dit is er ook een te zien aan het ontbreken van klinknagels?) is ook eens op gas geweest. Gaat ongemerkt veel te warm. Gotta love inductie, je zet hem op stand 6 en het gaat precies goed. Paddo's zijn ook lastig, je moet eerst het vocht eruit bakken en daarna krimpen ze pas en worden ze echt lekker. Dus het pruttelt en daarna gaan ze bakken.
[ Voor 39% gewijzigd door Nox op 13-03-2024 07:15 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Lekker late to the game, maar hier mijn advies:noud schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 00:38:
Hoi,
Ik heb twee koekenpannen op het oog.
GreenPan Copenhagen Braadpan 28cm
Demeyere Alu Industry 3 koekenpan - Ceraforce - 28 cm
In principe wilde ik morgen de GreenPan bestellen omdat hij op een of andere blog goed wordt aangeschreven op het gebied van 'gezonde pan'.
Nu dacht ik. Laat ik eens een Demeyere erbij nemen,met de gedachte dat deze pannen veel te duur waren. Nu blijkt dat deze koekenpan goedkoper is dan de GreenPan. Die 10 Euro verschil maakt niet de doorslag als GreenPan beter is.
Ik meende van horen en zeggen dat Demeyere hele goede pannen zijn. Wat ik niet weet of deze lijn goede pannen heeft geproduceerd.
Iemand een idee waar ik nog meer moet naar kijken?
Demeyere is wel zwaarder dan Greenpan. Wat een nadeel is.
NB:
Hmm op Amazon lees ik allerlei slechte recensies over antiaanpak laag die verloop van tijd minder wordt.
Haal een demeyere zonder baklaag. Zoals hierboven staat kan het echt alles hebben. De silvinox is overigens wel fijner, dus kies niet de allergoedkoopste pan. (Ik heb een 24cm budgetpannetje en de proline 7 28cm jetser).
De proline is geweldig, beetje duur en wat zwaar. Haal de 5 laags met silvinox laag zou ik zeggen. Ik schud weinig met de pan, daar heb ik de goedkopere pan voor. Overigens kan het wel.
Die pan heeft gelaste handvaten dus geen klinknagels in je pan en gaat vele malen langer mee dan welke antibaklaag. Je hebt wel wat vetstof nodig en je moet er mee leren omgaan. Een paar gram vet of ptfe naar binnen schuiven, ik zou het wel weten... Als ik eieren bak in het weekend is het ding echt niet te onderscheiden van een gloednieuwe antibakpan.
Je moet hem alleen opwarmen, dan een vetstof (ik heb een tube zonder palmolie, die van de reclame). Ik heb ook rijstolie maar dat is als ik ga bakken op hogere temperatuur (200 graden, dus leidenfrost). Eitjes bak ik daar net ff onder en die tube is net iets beter in.
En als er iets aanbakt is het zo schoon. Mijn proline heb ik meermaals mishandeld maar ziet er nog prima uit, bijna als nieuw...
Deglaceren als ie (nog) warm is, dekseltje erop, vocht bij de rest: Omnomnom!
- knip -
Uiteraard gaat het prima, mijn kookpannen zijn ook RVS en gaan er wel in. Van mij mag je je bakpannen prima in de vaatwasser doen, maar ik doe het niet.Nox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:08:
Het is rvs, dat gaat prima voor een paar keer. Ik heb een 45cm wassertje dus gaat ie er vooral vanwege capaciteit niet in.
Om eerlijk te zijn vind ik dat je bijzonder veel aannames doet en meteen conclusies trekt. Er is niets gepolymeriseerd, het is gewoon aanslag van de kastanjechampignons. En zoals ik al aangaf is het zo weg dus weinig lastig aan.Maar nu ik goed kijk, je kookt op gas. En het lijkt dat je olie of vet gepolymiseerd is op je pan. Da's inderdaad een lastige. Mijn advies: koop een inductieplaat
Mijn demeyere (en dit is er ook een te zien aan het ontbreken van klinknagels?) is ook eens op gas geweest. Gaat ongemerkt veel te warm. Gotta love inductie, je zet hem op stand 6 en het gaat precies goed. Paddo's zijn ook lastig, je moet eerst het vocht eruit bakken en daarna krimpen ze pas en worden ze echt lekker. Dus het pruttelt en daarna gaan ze bakken.
Daarnaast weet ik heel prima de temperatuur op gas te managen. Ook een gaspit heeft gewoon standjes die voor een bepaald vermogen zorgen en als je weet welke goed werkt kan je zoiets onthouden en herhalen. Dat is niets anders dan inductie.
We hebben het hier wel vaker over inductie gehad en hoewel het bepaalde voordelen kan hebben ben ik nog niet overtuigd of ik daar onder de streep blijer van zou worden. Dit soort pannen werken op gas gewoon heel fijn.
Lekker paddenstoelenbouilonnetje kweken?Raymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:06:
@Gonadan Je hebt wel een goede reden om al die smaak in je pan te laten zitten?
Deglaceren als ie (nog) warm is, dekseltje erop, vocht bij de rest: Omnomnom!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is geen aanname, ik heb het zelf ook gehad. En op basis van je foto lijkt het er op... Maar ook dat kan eraf uiteraard. Binnenkort zal ik de proef op de som nemen, ik heb op mijn inductieplaat nog geen champignons gebakken en ben het van plan binnenkort eens te proberen.Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:12:
[...]
Uiteraard gaat het prima, mijn kookpannen zijn ook RVS en gaan er wel in. Van mij mag je je bakpannen prima in de vaatwasser doen, maar ik doe het niet.
[...]
Om eerlijk te zijn vind ik dat je bijzonder veel aannames doet en meteen conclusies trekt. Er is niets gepolymeriseerd, het is gewoon aanslag van de kastanjechampignons. En zoals ik al aangaf is het zo weg dus weinig lastig aan.
Je kan het zelf misschien fijn vinden, maar gas heeft geen standjes meestal. Dat is een draaiknop en je moet op het oog kijken hoe groot de vlam is of naar het wijzertje een beetje kijken of je ongeveer goed zit. Bij inductie heb je vooraf gedefinieerde standenDaarnaast weet ik heel prima de temperatuur op gas te managen. Ook een gaspit heeft gewoon standjes die voor een bepaald vermogen zorgen en als je weet welke goed werkt kan je zoiets onthouden en herhalen. Dat is niets anders dan inductie.
En op inductie werken ze nóg fijner. Wat vind jij dan tegenvallen aan inductie? Qua koken is het heerlijk, voorverwarmen op een vaste stand, nooit per ongeluk te veel vermogen, je hebt ook veel meer vermogen, veel minder schoonmaakwerk en bovenal hoeft mijn afzuigkap niet meer aan voor wat kleine gerechtjes waar je bij gas altijd je afzuigkap aan moet hebben. En ik heb recirculatie, wat in veel huizen vrijwel de norm is nu, dus geen enorme berg vocht meer. Maargoed, dat is mijn mening, ben benieuwd waarom je gas nog fijner vindt. Ik heb met de nieuwe keuken een inductieplaat erin laten zetten.We hebben het hier wel vaker over inductie gehad en hoewel het bepaalde voordelen kan hebben ben ik nog niet overtuigd of ik daar onder de streep blijer van zou worden. Dit soort pannen werken op gas gewoon heel fijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 13-03-2024 11:35 ]
M'n paddenstoelen gaar ik meestal in (een beetje) water, dat vocht (bouillon) gebruik ik om die meuk uit de pan te vissen.
Niet zeiknat maken dus, anders ben je weer ff bezig met reduceren.
@Nox Volgens mij zijn dat gewoon aminozuren die verkleefd zijn met het staal.
Niet anders dan kip:
![]() | ![]() |
[ Voor 66% gewijzigd door Raymond P op 13-03-2024 12:11 ]
- knip -
Aanbaksels tot jus verheffen is mij niet vreemd inderdaad, maar met champignons heb ik dat nooit gedaan. Geen toepassing voor gehad waarbij ik dat direct kan gebruiken.Raymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:47:
@Gonadan Een jus de rôti (panjus?), een afzetting van allerlei lekkerheden die door maillard gevormd zijn afgeblust met water (of wijn, bouillon).
M'n paddenstoelen gaar ik meestal in (een beetje) water, dat vocht (bouillon) gebruik ik om die meuk uit de pan te vissen.
In dit geval moest het zwikkie bij de orzo en andere meuk in de braadpan om af te maken, heb daar geen jus of iets dergelijks bij nodig.
"op basis van de foto lijkt het er op", ofwel aanname. Je zat mis, het is simpelweg geen gepolymeriseerde laag.Nox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:33:
Het is geen aanname, ik heb het zelf ook gehad. En op basis van je foto lijkt het er op... Maar ook dat kan eraf uiteraard. Binnenkort zal ik de proef op de som nemen, ik heb op mijn inductieplaat nog geen champignons gebakken en ben het van plan binnenkort eens te proberen.
Dit is feitelijk onjuist.Je kan het zelf misschien fijn vinden, maar gas heeft geen standjes meestal. Dat is een draaiknop en je moet op het oog kijken hoe groot de vlam is of naar het wijzertje een beetje kijken of je ongeveer goed zit. Bij inductie heb je vooraf gedefinieerde standen
Zoek de discussies maar terug zou ik zeggen, inductie is vaak genoeg besproken. Ik heb niet zo de behoefte om mijn fornuis nu ineens te moeten verdedigen tegenover een inductiefan, ik heb het gewoon over pannen.En op inductie werken ze nóg fijner. Wat vind jij dan tegenvallen aan inductie? Qua koken is het heerlijk, voorverwarmen op een vaste stand, nooit per ongeluk te veel vermogen, je hebt ook veel meer vermogen, veel minder schoonmaakwerk en bovenal hoeft mijn afzuigkap niet meer aan voor wat kleine gerechtjes waar je bij gas altijd je afzuigkap aan moet hebben. En ik heb recirculatie, wat in veel huizen vrijwel de norm is nu, dus geen enorme berg vocht meer. Maargoed, dat is mijn mening, ben benieuwd waarom je gas nog fijner vindt. Ik heb met de nieuwe keuken een inductieplaat erin laten zetten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een keer mijn rvs pan op gas gehad, dat leek toen op een mooi laagje zoals je met een stalen pan inbrandde en voelde/zag er identiek uit. https://reviewed.usatoday...stainless-steel-all-wrongRaymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:47:
@Gonadan Een jus de rôti (panjus?), een afzetting van allerlei lekkerheden die door maillard gevormd zijn afgeblust met water (of wijn, bouillon).
@Nox Volgens mij zijn dat gewoon aminozuren die verkleefd zijn met het staal.
Niet anders dan kip:
[Afbeelding] [Afbeelding]
'the results' laat op de 2e foto zien wat ik ongeveer had. Maar dat was de eerste keer met die pan op gas
Ben ik toch benieuwd of je dat kan onderbouwen. Van mijn zijde: ik heb nummertjes/stapjes op de inductieplaat. Heb jij die op je gasfornuis ook? Klikjes in je draaiknop?Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:11:
"op basis van de foto lijkt het er op", ofwel aanname. Je zat mis, het is simpelweg geen gepolymeriseerde laag.
[...]
Dit is feitelijk onjuist.
Toch een essentieel onderdeel in de combinatie denk ik[...]
Zoek de discussies maar terug zou ik zeggen, inductie is vaak genoeg besproken. Ik heb niet zo de behoefte om mijn fornuis nu ineens te moeten verdedigen tegenover een inductiefan, ik heb het gewoon over pannen.
Moet ik echt elke keer dat ik die pan gebruik lopen kloten met waterdruppeltjes en dan nog m'n gerecht zien mislukken? Waar staan de perfecte instructies?
Ja, mijn knoppen hebben vaste klikjes waar je optioneel tussen kan staan als je dat wilt. Heel gebruikelijk binnen de gasfornuiswereld. (waarbij zonder klikjes overigens ook gebruikelijk is dus ik snap waarom je dacht dat alles zo was)Nox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:15:
Ben ik toch benieuwd of je dat kan onderbouwen. Van mijn zijde: ik heb nummertjes/stapjes op de inductieplaat. Heb jij die op je gasfornuis ook? Klikjes in je draaiknop?
Absoluut. En daar wil ik ook best over praten maar zoals het nu gelanceerd wordt voelt het direct als een religieuze gas vs. inductie discussie en daar pas ik voor.Toch een essentieel onderdeel in de combinatie denk ik
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toen we hier nog op gas kookten leek inductie me een verschrikking en dat is me meegevallen.
Ik vind gas wat meer intuitief. Kan ook komen doordat ik het meer gewend was maar dat denk ik niet. Vreemd genoeg was het zonder kijken eenvoudig de pit op de juiste stand te draaien. Een beetje zoals je de waterkraan in de douche opendraait op de goede stand zonder er bij na te denken.
Pannen leken iets makkelijker op te warmen, niet sneller, makkelijker.
Inductie is makkelijker vind ik in de zin dat het preciezer is qua standen op een manier die ik met gas nooit bewust miste. Maar die standen moet je ook onthouden. Gisteren een tosti gemaakt op een grillplaat (staub 23cm) op de inductie, perfect. 5min voor verwarmd op stand 3,5, daarna beide kanten 5 minuten gebakken, mooie grillstreep, knapperig, kaas perfect gesmolten, zalig. Maar als het 4 maanden duurt voor ik het weer maak en ik weet de stand niet meer en zet het op 4,5 dan kan het resultaat heel anders zijn.
Als je de standen goed hebt en onthoudt kan je de wekker zetten en wat anders gaan doen met goed resultaat. Doe je dat niet dan blijf je zoeken, ik tenminste.
Ik sta er ook wel voor open hoor, ik heb echt vele fornuizen gebruikt in de loop der jaren en nu een paar maanden inductie en ik ben om. Was echt niet bedoeld als een religieuze discussie. Sterker nog, tot een jaar terug was ik nog team gas. Juist omdat ik heel vaak moest kijken naar de vlamgrootte/ongeveer-stand van het fornuis en een fornuis met klikjes heb ik nooit gezien, dus ja vandaar dat ik er vanuit ging.Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:26:
@El Caballero in dit topic, al honderden keren. Je gaat te heet. Zoek maar eens door het topic.
[...]
Ja, mijn knoppen hebben vaste klikjes waar je optioneel tussen kan staan als je dat wilt. Heel gebruikelijk binnen de gasfornuiswereld. (waarbij zonder klikjes overigens ook gebruikelijk is dus ik snap waarom je dacht dat alles zo was)
[...]
Absoluut. En daar wil ik ook best over praten maar zoals het nu gelanceerd wordt voelt het direct als een religieuze gas vs. inductie discussie en daar pas ik voor.
Overigens, als ik het goed lees, is de inductieplaat die aan jouw eisen voldoet 5k en wacht je er daarom mee? Ik heb echt een hele simpele aeg plaat, 60cm en als ik mijn proline netjes op het circeltje zet merk ik niet dat er ongelijke warmtespreiding is. Mijn campagnard moet wel echt een tijdje voorverwarmen, maar de rvs pan geleid beter. Ik merk het als ik een eitje bak dat het best goed werkt en hij aan de onderzijde gelijkmatig gaart en aan de bovenzijde gelijkmatig opdroogt. Als ik hem een paar centimeter uit het midden haal dan merk je het wel overigens, maar dat zal je met gas ook wel ervaren.
Ik heb echt alleen een 4 nieuwe kabels getrokken (2x 16A) en een zekering bijgeplaatst in de groepenkast. Loze leiding zat er al (met flex, dat was wel ff k*t om te trekken) Ik zit op 1x40A aansluiting, mijn grootste pit doet 3500W maar dan heb je binnen no time paddenstoelcroutons. Ik denk dat je een heel eind komt ook zonder verzwaring van je aansluiting
Als ik naar inductie zou gaan is dat voor mij primair vanwege het feit dat stroom groener te krijgen is dan gas, bijkomend voordeel zou makkelijker schoonmaken zijn maar verder heb ik geen eisen die de overstap naar inductie vereisen. In die zin is het dus al vrij snel een 'dure' grap en die stap zet ik dan niet zomaar.
Zeker aangezien gas wel erg fijn werkt met die grote dikke pannen van en de randen makkelijker verwarmt dan inductie dat kan (zeker op mijn serieuze wokbrander). Ook ben ik wel van het lomp met kilogrammen zware pannen op het fornuis schuiven of rammelen, dan is een gietijzeren drager een stuk slijtvaster dan een mooie glasplaat.
@Sjamo dat geldt feitelijk voor al je spullen inderdaad. Zo heb ik ook richtlijnen in mijn hoofd die ik gewoon onthoud. Pit 2 stand 7 is perfect voor pannenkoeken in de Demeyere 28 cm, pit 1 op stand 2 (binnenring wokbrander) is met sudderplaatje perfect voor zachtjes koken in m'n Staub cocotte, standje 1 voor stoven. Ui fruiten en vlees bakken weer op stand 8, etc. Eieren koken op stand 0. Afzuigkap op turbo wanneer de grillpan blauw begint te roken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De generieke meuk lukt allemaal wel, maar bij verfijnde dingetjes gaat het gewoon te vaak mis. De stappen tussen vermogen zijn te groot of aan/uit control gooit roet in het eten.
Als je altijd dezelfde hoeveelheden kookt dan kan je natuurlijk wel je portionering aanpassen naar de standen van je inductieplaat zodat het allemaal wat beter uit komt.
Ik had niet lang geleden een stand-alone plaatje gevonden die 100-staps control had over het gehele bereik maar de fabrikant wilt mij niet vertellen of het ook volledig PWM is of een andere mechaniek wordt gebruikt.
Zo heb ik ook een horeca unit gehad die wel traploos (en PWM bestuurd) was maar die begon pas op 400W.
Op gas kan ik een pan een stuk van de pit trekken en heb ik finetuning zonder knopgeneuzel en zorgen over de verdeling van warmte.
Als ik vermogen nodig heb is inductie een beest, de rest valt of staat met de besturing.
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Leidenfrost voor een eitje?El Caballero schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:24:
Ik begin echt een beetje gefrustreerd te raken met m'n nieuwe RVS pannen. Toen ik ze net had, ging alles perfect. De eerste twee eitjes, omelet en pannenkoeken zonder problemen, maar hoe meer ervaring ik krijg hoe slechter ik erin lijk te worden. Zojuist weer een eitje proberen te bakken. Pan op inductie standje 7, wachten op Leidenfrosteffect, olie in de pan, inductie op standje 5, eitjes in de pan en rustig wachten, maar ze werden bruin van onder en kwamen niet los..
Moet ik echt elke keer dat ik die pan gebruik lopen kloten met waterdruppeltjes en dan nog m'n gerecht zien mislukken? Waar staan de perfecte instructies?
Dat is toch veel te heet?
Technisch gezien heb je dan het punt bereikt dat verder verhitten niets meer doet.Raymond schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:01:
[...]
Leidenfrost voor een eitje?
Dat is toch veel te heet?
Zolang je geen vetstof toevoegt natuurlijk, maar dat doet men dan weer wel en dat snap ik niet als het om een eitje gaat.
- knip -
Ik zal je zeggen dat ik toch heel blij wordt van het schoonmaken van de plaat t.o.v. het gasfornuis. Neemt niet weg dat ik het "vuurtje" af en toe niet mis, heeft toch iets moois/nostalgiesGonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:12:
[...]
We hebben het hier wel vaker over inductie gehad en hoewel het bepaalde voordelen kan hebben ben ik nog niet overtuigd of ik daar onder de streep blijer van zou worden. Dit soort pannen werken op gas gewoon heel fijn.
Blij ga ik er sowieso niet van worden hoor, maak je geen illusies. Schoonmaken blijft een noodzakelijk kwaad.ratzz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:01:
[...]
Ik zal je zeggen dat ik toch heel blij wordt van het schoonmaken van de plaat t.o.v. het gasfornuis. Neemt niet weg dat ik het "vuurtje" af en toe niet mis, heeft toch iets moois/nostalgies
We moeten ook niet doen alsof een fornuis schoonmaken zo'n enorme ramp is. Ja je moet de pannendragers even wegpakken en eventueel afspoelen, en om de pitten heen vegen, maar verder doe je feitelijk hetzelfde.
Heb je er zo'n bende van gemaakt dat het tot onder je pitten en knoppen aangekoekt zit dan wordt het wel anders uiteraard, maar dat gebeurt in principe niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- knip -
Een douchewisser wordt wel wat lastig met de gaspitten, maar als het gaat om gewoon met een doekje en wat schoonmaakmiddel vegen zie ik niet echt verschil. Buiten dan dat je om de pitten moeten sturen, dat is natuurlijk wel een extra motorische handeling.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Uhh dan heb ik ergens iets verkeerd begrepen, want ik ging er blijkbaar onterecht vanuit dat dat nodig is om ervoor te zorgen dat bepaalde producten als vlees/ei niet vast blijven plakken aan de pan..
Bij heftige sessies trek ik wel twee banen alu-folie over het fornuis, maar ik ben een echte knoeier.
@El Caballero Nee, voor het eitje is dat niet nodig (en eigenlijk totale overkill). Het is wel handig om te weten dat je pan uniform warm is, maar idealiter gebruik je dar voldoende vetstof om je pan goed terug te koelen of zorg je ervoor dat dat op een andere manier kan gebeuren.
Op 120 graden kan je ook een eitje bakken zonder dat het plakt.
- knip -
Een gaskookplaat schoonmaken vond ik echt een ramp, vooral als iets een keer overkookte. Dan nog het na verloop van tijd aankoeken van vet rond de pitten wat weer moeizaam verwijderd moest worden zonder het geborstelde rvs te beschadigen. Dan een inductieplaat, net als het aanrecht even met het vaatdoekje er over en eens in de maand even met kookplaatreiniger.Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:12:
[...]
Blij ga ik er sowieso niet van worden hoor, maak je geen illusies. Schoonmaken blijft een noodzakelijk kwaad.
We moeten ook niet doen alsof een fornuis schoonmaken zo'n enorme ramp is. Ja je moet de pannendragers even wegpakken en eventueel afspoelen, en om de pitten heen vegen, maar verder doe je feitelijk hetzelfde.
Heb je er zo'n bende van gemaakt dat het tot onder je pitten en knoppen aangekoekt zit dan wordt het wel anders uiteraard, maar dat gebeurt in principe niet.
Dat ligt niet aan de kookplaat maar aan onkunde en achterstallig onderhoud. Waarom zou je zou laten liggen om aan te koeken?Mad Wally schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:57:
Een gaskookplaat schoonmaken vond ik echt een ramp, vooral als iets een keer overkookte. Dan nog het na verloop van tijd aankoeken van vet rond de pitten wat weer moeizaam verwijderd moest worden zonder het geborstelde rvs te beschadigen.
De pitten zijn verhoogd dus daar komt niets onder, verder gewoon bijhouden net als je met je aanrecht doet en er gaat ook niets vast zitten.
Zo doe ik het ook met mijn kookplaat.Dan een inductieplaat, net als het aanrecht even met het vaatdoekje er over en eens in de maand even met kookplaatreiniger.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ga het eens proberen, ben wel benieuwd, heb het gevoel dat het gewoon kan. Niet dat ik het dan overigens onbeheerd achter zou laten.Raymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:47:
@Gonadan Op gas gaat het papiertje enkel op het spatdeksel. Die dwarrelende vlokjes zijn geen succes.
Bij heftige sessies trek ik wel twee banen alu-folie over het fornuis, maar ik ben een echte knoeier.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En bedanktGonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:44:
[...]
Dat ligt niet aan de kookplaat maar aan onkunde
Haha ja hoe wil je het dan noemen als je het laat over koken en je fornuis bewust zo lang vies laat dat vet er amper meer af te krijgen is. Dat doe je toch helemaal zelf?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij hoge temperatuur polymeriseren oliën, dat veeg je er niet zomaar met een doekje af. Het alternatief is dat je dagelijks dit laagje er af zit te boenen, schrapen of schuren. Bij geborsteld rvs is dit heel erg oppassen omdat het snel lelijk wordt. Bijzonder arbeidsintensief en niet bevorderlijk voor de kookplaat.Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:49:
[...]
Haha ja hoe wil je het dan noemen als je het laat over koken en je fornuis bewust zo lang vies laat dat vet er amper meer af te krijgen is. Dat doe je toch helemaal zelf?
Als je zelf geen inductieplaat hebt kun je niet meepraten over het enorme gemak qua schoonmaken. Door de lage temperatuur geen aanbakken of inbranden simpel doekje er over net als je aanrecht, valt absoluut niet te vergelijken.
Als ik wel die taak had zou er geen spetter de pan verlaten.
- knip -
Nu ben ik ze weer aan het herontdekken. Inbranden op inductie was de 1e keer geen succes, nu op goed geluk een pan in de oven gedaan 240C voor een uurtje met olijfolie (niks anders in huis).
:strip_exif()/f/image/sd2Hkb5QgnTZ3YyzxgBjXKGE.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel beter dan de 1e keer op inductie. Nu zit mijn 24cm pan er in, morgen ochtend lekker testen met een eitje.
Toch vraag ik me dan af waar steeds dat waanidee vandaan komt dat het oppervlak van een gaskookplaat zo heet wordt, dat is gewoon niet zo. Vet stolt zelfs en polymeriseert totaal niet, zelfs niet als ik het meerdere dagen laat zitten. Hooguit een beetje Dreft op een vaatdoek en het is zo schoon.Mad Wally schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:29:
Bij hoge temperatuur polymeriseren oliën, dat veeg je er niet zomaar met een doekje af. Het alternatief is dat je dagelijks dit laagje er af zit te boenen, schrapen of schuren. Bij geborsteld rvs is dit heel erg oppassen omdat het snel lelijk wordt. Bijzonder arbeidsintensief en niet bevorderlijk voor de kookplaat.
Mogelijk heb je zelf slechte ervaringen met een vreselijke kookplaat maar verder klopt je verhaal gewoon totaal niet met de praktijk die ik ervaar.
Die is makkelijk te kaatsen, zolang jij mijn kookplaat niet hebt mag je ook niet oordelen. Zo valt natuurlijk geen enkele discussie te voeren.Als je zelf geen inductieplaat hebt kun je niet meepraten over het enorme gemak qua schoonmaken. Door de lage temperatuur geen aanbakken of inbranden simpel doekje er over net als je aanrecht, valt absoluut niet te vergelijken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Glimt lekker. Gewoon veel gaan gebruiken dan wordt hij steeds beter.Xanthorax schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:33:
Een tijd geleden had ik twee de buyer acier carbone plus gekocht, een paar weken gebruikt en toen eigenlijk weer vergeten.
Nu ben ik ze weer aan het herontdekken. Inbranden op inductie was de 1e keer geen succes, nu op goed geluk een pan in de oven gedaan 240C voor een uurtje met olijfolie (niks anders in huis).
[Afbeelding]
Veel beter dan de 1e keer op inductie. Nu zit mijn 24cm pan er in, morgen ochtend lekker testen met een eitje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat betreft RVS ben ik wel benieuwd hoe je dat 'nieuw' houdt. Ik merk toch wel snel dat de bodem lelijk wordt. Zowel met handwas als in de vaatwasser. Ik heb overigens geen 7-ply RVS pannen maar simpele sandwichbodem RVS pannen van Matfer en Inoxibar.
Ik zie overigens niet het nut in van het seasonen van een RVS pan, dan kun je ook voor plaatstaal gaan lijkt mij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vlekken en verkleuring. Een soort grijze waas door de pan op bepaalde plekken.Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:31:
@jhr27 wat bedoel je met lelijk? Vlekken, verkleuring of slijtage?
Witte vlekken kan eventueel met azijn, tenzij het echt aangetast is maar ik zou denken van niet.
Ik gebruik mijn rvs pannen al jaren maar ze zien er uit als nieuw.
Edit:
Hier met mijn experiment voor @Raymond P
:strip_exif()/f/image/n5I6AKcp1LUjErM7dmBFU61X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H8fEtW8nOb9IsHoPOQB0Npi6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door Gonadan op 13-03-2024 22:14 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:strip_exif()/f/image/aJeIvuWp61rcstz3IA6ZGn6r.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- knip -
Ik heb dan ook wel flink hoge dragers en pitten, bewust want dat is makkelijker.
[ Voor 32% gewijzigd door Gonadan op 13-03-2024 22:52 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou alu folie gebruiken (deed ik vroeger toen ik nog op gas kookte met een 5 pits) maar het ging dacht ik over overkoken? Dan werkt niets.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee er lopen wat dingen door elkaar onderhand. @Raymond P had het erover dat je geen doekjes onder een pan op het gas kon leggen en op inductie wel, dus dat wilde ik wel eens proberen.franssie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:54:
hulde voor het dan ook echt doen @Gonadan
Ik zou alu folie gebruiken (deed ik vroeger toen ik nog op gas kookte met een 5 pits) maar het ging dacht ik over overkoken? Dan werkt niets.
@Mad Wally had het over overkoken en aanbranden van vet. Dat laatste gebeurt gewoon niet en dat is goed te bewijzen doordat bij mijn experiment voor @Raymond P de papiertjes niet eens verkleuren.
Overkoken geeft inderdaad sowieso zooi maar omdat mijn pitten op een 'terp' staan hebben die er geen last van. Dat is dus niet meer dan met een doekje opvegen uit het lager gelegen deel van de plaat, allemaal niet echt een uitdaging.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
<knip> Valse bescheidenheid is een discussie-techniek die heel onaardig is. In het kader van 'netjes en vriendelijk reageren, heb ik dat dus verwijderd.Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:59:
[...]
Nee er lopen wat dingen door elkaar onderhand. @Raymond P had het erover dat je geen doekjes onder een pan op het gas kon leggen en op inductie wel, dus dat wilde ik wel eens proberen.
@Mad Wally had het over overkoken en aanbranden van vet. Dat laatste gebeurt gewoon niet en dat is goed te bewijzen doordat bij mijn experiment voor @Raymond P de papiertjes niet eens verkleuren.
Maar zou het kunnen dat er verschillen zijn in kookplaten en dat een rvs pan maar heel weinig straalt vanwege de lage emissiecoefficient en dat wanneer je een grote gietijzeren koekenpan pakt die wellicht allemaal al wat anders kan worden?
[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 15-03-2024 08:17 ]
Maar nu zit er dus een verkleuring op die je het best op de foto ziet aan de rand. De helft van de rand is zwart, zoals het hoort, en de onderste helft is zilverachtig.
Wat is hier de reden van en hoe los ik dit op? Helemaal kaal schuren en opnieuw inbranden?
Ik heb er wel panpizza's in gebakken maar dat doe ik ook in m'n kleinere pan en die heeft de verkleuring niet. Verder alleen spekjes en vlees in gebraden ¯\_(ツ)_/¯
:strip_exif()/f/image/FzW8rTsYmhJCSSDJBpT1Vfgh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gFlfIzys19CRC6FtdbR6TIki.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Boompje op 14-03-2024 18:44 ]
Wanneer je het hebt over de praktijk die in ervaar in mijn eigen keuken met mijn eigen spullen dat weet ik het zeker beter inderdaad. Ook met gietijzer heb ik geen last van wat jij beweert.Mad Wally schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:14:
<knip>
Maar zou het kunnen dat er verschillen zijn in kookplaten en dat een rvs pan maar heel weinig straalt vanwege de lage emissiecoefficient en dat wanneer je een grote gietijzeren koekenpan pakt die wellicht allemaal al wat anders kan worden?
Zoals gezegd geloof ik best dat jij een plaat had die wel heet werd en hij last had als je hem niet schoon hield, maar dat is alles behalve een universele waarheid. Ik heb met heel veel verschillende platen gewerkt maar polymerisatie had ik alleen op die ouderwetse elektrische fornuizen.
Als je het dan zo stellig gaat brengen als universeel nadeel van gas om je eigen inductie keuze de hemel in te prijzen dan krijg je tegengas. Helemaal niet nodig om daar zo gepikeerd over te doen. Nu maar weer gewoon over pannen hebben?
[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 15-03-2024 08:18 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zie eigenlijk niets vreemds. Ik zou ze gewoon blijven gebruiken, word vanzelf wel wat donkerder, of niet. Varkensvlees is wat zuur dus dat zou wat opgelost kunnen hebben, maar soit. Prima pannen en gewoon lekker blijven gebruiken, ook op vuur.Boompje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:37:
Hallo, geen idee wat er met mijn gietijzeren pan gebeurd is, misschien te warm geweest? Heb 'm wel buiten boven kooltjes gebruikt. Ik vermoed dat dat het probleem niet is, want de buitenkant is nog egaal zwart.
Maar nu zit er dus een verkleuring op die je het best op de foto ziet aan de rand. De helft van de rand is zwart, zoals het hoort, en de onderste helft is zilverachtig.
Wat is hier de reden van en hoe los ik dit op? Helemaal kaal schuren en opnieuw inbranden?
Ik heb er wel panpizza's in gebakken maar dat doe ik ook in m'n kleinere pan en die heeft de verkleuring niet. Verder alleen spekjes en vlees in gebraden ¯\_(ツ)_/¯
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Spekjes.Boompje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:37:
Hallo, geen idee wat er met mijn gietijzeren pan gebeurd is, misschien te warm geweest? Heb 'm wel buiten boven kooltjes gebruikt. Ik vermoed dat dat het probleem niet is, want de buitenkant is nog egaal zwart.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals hierboven al aangegeven, gewoon doorgaan met gebruiken. Je kunt eventueel de kale plekken behandelen zoals gebruikelijk wanneer een ijzeren pan wordt ingebrand.
Dus jij denkt dat het door het uitbakken v.d. spekjes komt, begrijp ik dat goed?guapper schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:20:
[...]
Spekjes.
Zoals hierboven al aangegeven, gewoon doorgaan met gebruiken. Je kunt eventueel de kale plekken behandelen zoals gebruikelijk wanneer een ijzeren pan wordt ingebrand.
Ik was juist in de veronderstelling dat ik de pan daarmee juist van een extra laag voorzag, vanwege het vet.
Weet je ook waardoor dat dan komt? Is het het zout?
Nee, ik heb er geen verdere wetenschappelijke onderbouwing bij, maar ik gebruik mijn carbon pannen niet voor spekjes en ui.Boompje schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:34:
[...]
Dus jij denkt dat het door het uitbakken v.d. spekjes komt, begrijp ik dat goed?
Ik was juist in de veronderstelling dat ik de pan daarmee juist van een extra laag voorzag, vanwege het vet.
Weet je ook waardoor dat dan komt? Is het het zout?
Proefondervindelijk ervaren dat dat een 'beter-van-niet' label verdient.
Een voorbeeld van AH spekblokjes:
kaliumlactaat [E326]
kaliumacetaat [E261]
natriumnitriet [E250]
natriumascorbaat [E301]
vermoed dat minstens één van die wel een effect heeft op de ingebrande laag.
Tijdje terug kreeg ik DeBuyer aangeraden (mineral geloof ik?) en met een prijs van 50~60 euro vond ik dat nog wel te betalen. Ik weet niet of een pan dan het 3/4voudige het waard is voor mij. Heb geen ervaring met RVS/staal maar ik wil het wel een poging geven (na goed inbranden).
Is dat tegenwoordig nog een goede keuze of is er een betere optie? Waarschijnlijk dat ik voor een "grote" (formaat 3~4 personen) en een "kleine" (formaat 1 of 2 geb eitjes) ga maar eea is ook afhankelijk van de prijs en of er een set is bijvoorbeeld.
Deze ruimte is te huur!
Die heeft geen bijenwas laagje ter bescherming, maar die moet je er toch afwassen. En in mijn ervaring komen ze niet verroest binnen, dus is er ook geen noodzaak voor.
Verder is het handvat (van de carbone) iets bestendiger tegen hogere temperaturen.
En doorgaans een stukje goedkoper.
Of, als je toch een kleine upgrade wil;
neem er een met RVS handvat. Nog meer hufterproof/bestendig tegen hoge temperaturen. bijv: https://www.debuyer.com/en/1-1385.html (vast ergens goedkoper dan adviesprijs te vinden)
Ik dacht dat het aan mij lag, maar wij hebben ook altijd problemen met de seasoning na het bakken van deze spekblokjes. Ik dacht dat het te maken kon hebben met het afblussen voor de jus, maar als jij dit ook hebt dan geeft dat te denken. Volgende keer maar de rvs pan pakken.defusion schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:28:
Ik vermoed in het geval van bewerkt vlees een van de vele e-nummers.
kaliumlactaat [E326]
kaliumacetaat [E261]
natriumnitriet [E250]
natriumascorbaat [E301]
Deze gebruik ik ook al een tijdje. Aanradertje, zeker als hij goed ingebrand is. Met een beetje boter erbij blijft er niets aan plakken.defusion schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:36:
@Mattie112 Of, als je toch een kleine upgrade wil;
neem er een met RVS handvat. Nog meer hufterproof/bestendig tegen hoge temperaturen. bijv: https://www.debuyer.com/en/1-1385.html (vast ergens goedkoper dan adviesprijs te vinden)
Dat ligt dus absoluut niet aan jou (of je seasoning skills).
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Idem voor supermarktgehakt. Na het rullen van supermarktgehakt zag mijn gietijzeren pan er ook zo uit.defusion schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:28:
Ik vermoed in het geval van bewerkt vlees een van de vele e-nummers.
kaliumlactaat [E326]
kaliumacetaat [E261]
natriumnitriet [E250]
natriumascorbaat [E301]
Dat is vreemd, ik zou verwachten dat gehakt puur vlees zou zijn zonder toevoegingen.noo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:48:
[...]
Idem voor supermarktgehakt. Na het rullen van supermarktgehakt zag mijn gietijzeren pan er ook zo uit.
Is er in de supermarkt uberhaubt iets zonder toevoegingen te vinden?Mad Wally schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:22:
[...]
Dat is vreemd, ik zou verwachten dat gehakt puur vlees zou zijn zonder toevoegingen.
Jawel hoor, maar dan moet je denken aan iets als runderlappen of biefstuk, echt onbewerkt vlees.Dennis1812 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:33:
[...]
Is er in de supermarkt uberhaubt iets zonder toevoegingen te vinden?
Gehakt is geen vlees maar een vleesproduct, en dat krijgt vaak toevoegingen. Niet alleen bij de supermarkt overigens.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij zo'n melkkoe lapje is het toch ook weer mogelijk dat het geplakt is...
- knip -
Nox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:32:
[...] Bedankt voor je bericht. Het is mij nog niet gelukt een kookwinkel weer te bezoeken. Hoe zit het met gerechten die je moet opwarmen? Bij mijn kleine keramieken koekenpan draai ik het vuur op de laagste stand met de deksel erop. Vroeger bleef er dan niets aankoeken.
Heb je dat wel bij een RVS pan omdat deze heter wordt?
Bij rvs is dit hetzelfde, die wordt niet heter vanwege het materiaal. Dat ligt echt aan je stand op je fornuis. Ik heb siliconen spatels en dan blijft er ook niks achter. Ik warm regelmatig wel eens wat op.
In mijn geval waren het gerookte spekblokjes van de slager. Had daar geen e-nummers verwacht, maar blijkbaar is het dus een bekend probleem. Ik pak voortaan ook maar de rvs panRaymond P schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:41:
@Mad Wally Bewerkte spek, en dan met name de goedkope meuk, is zo'n beetje het enige waarvan ik zeker kan zijn dat het mijn laag uitvreet tijdens bakken.
Dat ligt dus absoluut niet aan jou (of je seasoning skills).
Bedankt voor alle antwoorden. Mysterie opgelost
Specifiek E250 lijkt mij bij een product als spek of worst ook wel handig, al kán het natuurlijk ook zonder.
Edit: voor de duidelijkheid E250 of natriumnitriet wordt/werd ook gebruikt in metaalbewerking om oxidatielagen en vet te verwijderen.
Klinkt voor mij als een plausibele oorzaak van falende polymeerlaagjes in pannen.
[ Voor 36% gewijzigd door Raymond P op 16-03-2024 10:19 ]
- knip -
Het ene is gewenste oxidatie/polymerisatie, het ander ongewenste oxidatie. Het gaat beide tegen.
E301/natriumascorbaat (vitamine c) is ook een veelgebruikte antioxidant. Zou me niks verbazen als dat hetzelfde doet.
[ Voor 21% gewijzigd door defusion op 16-03-2024 11:35 ]
Neemt niet weg dat het inderdaad wel invloed kan hebben op een laag in de pan. Maar ja, het is dan ook een gebruiksvoorwerp. Gewoon blijven gebruiken en eventueel wat nieuwe olie erin en door.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
edit:@Gonadan Persoonlijk heb ik nul moeite met E-nummers (lees: toegevoegde stoffen), al wil ik wel graag begrijpen waarom ze gebruikt worden. Zo puur mogelijke producten kan ik wel waarderen.
[ Voor 55% gewijzigd door Raymond P op 16-03-2024 11:29 ]
- knip -
Precies dat. Toevoegingen zijn prima als het een doel heeft wat ik ook wel op prijs stel, dat kan ik zeker waarderen. Middels een hoop hulpstoffen iets inferieurs acceptabel maken of gewoon de kosten drukken heb ik meer moeite mee, dan liever gewoon een goed product.Raymond P schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:27:
edit:@Gonadan Persoonlijk heb ik nul moeite met E-nummers (lees: toegevoegde stoffen), al wil ik wel graag begrijpen waarom ze gebruikt worden. Zo puur mogelijke producten kan ik wel waarderen.
Maar de aversie tegen stoffen met een nummer op zich kan ik ook niet zoveel mee. Bijvoorbeeld E-948 kan ik echt wel waarderen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn gevallen bekend waarbij mensen juist teveel of te weinig E-948 binnen kregen .. en dat was niet fijn.Gonadan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:53:
Maar de aversie tegen stoffen met een nummer op zich kan ik ook niet zoveel mee. Bijvoorbeeld E-948 kan ik echt wel waarderen.
En ik zou ook liever gebruiken als ik op inductie kook .. dan op gas .. schijnt nog al brandbaar te zijn nml.
En voor de pan .. de meeste pannen kunnen wel tegen wat E-948.
Wel cruciaal voor een gasfornuis, inductie kan ook wel zonder.
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- knip -
De meeste wel al kunnen sommige typen wat bruin uitslaan somsduvekot schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:07:
[...]
<>
En voor de pan .. de meeste pannen kunnen wel tegen wat E-948.
Moet je voor de lol E-948 eens goed mengen met E-949 .. en een beetje opwarmen.Raymond P schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:47:
Hehe. Nee, niet brandbaar.
Wel cruciaal voor een gasfornuis, inductie kan ook wel zonder.
En dan krijg je daardoor ook nog eens een hoeveelheid DHMO door .. en daar is ook al veel vervelends over te melden:
https://www.dhmo.org/dihydrogen-monoxide/
- knip -
Wel hardgekookt dan hè?Raymond P schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:54:
Challenge accepted? Eitje moet wel lukken denk ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zelfs een gepocheerd ei ga je moeite mee krijgen.Raymond P schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:54:
Challenge accepted? Eitje moet wel lukken denk ik.
Maar dat lukt nog wel. Tenzij je moet beginnen met koud water.
Dan ga je het echt niet halen.
Zonder zuurstof betekent dus ook enkel wat dode ruimte ventilatie aanwezig.
Dus eerst volledig 10s uitademen dat het meeste er wel uit is.
En dan pas beginnen.
Niet eerst ineens heel veel zuurstof tot je nemen. Dat is valsspelen.
Ik sta geregeld met beperkte ademhaling boven de pannen...
[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 17-03-2024 00:25 ]
- knip -
Ja maar je wilde de uitdaging zonder zuurstof.Raymond P schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:17:
Met een beetje lucht in m'n longen kan ik gemakkelijk 2 minuutjes semi-ctief zijn, voldoende tijd om een ei te bakken. Volledig uitademen triggert een spasme en zou een rauw eitje betekenen.
Ik sta geregeld met beperkte ademhaling boven de pannen...
Dan dus ook zonder en eerst alle zuurstof inleveren
off-topic maar ik moet weer eens kijken wat de keuring datum van mijn persluchtflessen is - dank allen voor de herinnering
Natriumnitriet wordt ook veelal toegevoegd aan vleeswaren als 'cured meats' en met name varkensvlees om het een 'prachtige' roze kleur te doen geven. Van nature heeft varkensvlees een grijsachtige kleur en door deze bewerking zien de meeste hamlappen er prachtig roze uit. Daarnaast wordt dit zout toegevoegd als concerveringsmiddel om bacteriegroei tegen te gaan.Raymond P schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:07:
@Boompje Zelfs m'n uit Italie getrokken guanciale en pancetta bevatten e-nummers.
Specifiek E250 lijkt mij bij een product als spek of worst ook wel handig, al kán het natuurlijk ook zonder.
Edit: voor de duidelijkheid E250 of natriumnitriet wordt/werd ook gebruikt in metaalbewerking om oxidatielagen en vet te verwijderen.
Klinkt voor mij als een plausibele oorzaak van falende polymeerlaagjes in pannen.
Een chorizo of lekkere guanciale krijgt de kleur van andere toevoegingen.
:strip_exif()/f/image/DOef06Ta4N8poM7V1OLCXNYh.jpg?f=fotoalbum_large)
- knip -
Vraagje: mag het weer over pannen gaan?
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Ok top ga ik er daar eentje van bestellen.defusion schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:36:
@Mattie112 enige advies is niet 'Mineral B', maar de carbone versie te nemen.
Die heeft geen bijenwas laagje ter bescherming, maar die moet je er toch afwassen. En in mijn ervaring komen ze niet verroest binnen, dus is er ook geen noodzaak voor.
Verder is het handvat (van de carbone) iets bestendiger tegen hogere temperaturen.
En doorgaans een stukje goedkoper.
Of, als je toch een kleine upgrade wil;
Maar: als ik er op zoek zie ik alleen pannen met een "plat" handvat. Is dat een oud model oid? Ik heb het idee dat een rond handvat iets prettiger is?
Deze ruimte is te huur!
Waar zoek je op? De Buyer heeft nml verschillende varianten ... Dus kijk even goed naar het type nummer. Die met de RVS ronde handvat heeft als referentie nummer: 5130.24 (voor de 24cm variant, die laatste twee kan je dus vervangen voor andere diameters)Mattie112 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:43:
[...]
Ok top ga ik er daar eentje van bestellen.
Maar: als ik er op zoek zie ik alleen pannen met een "plat" handvat. Is dat een oud model oid? Ik heb het idee dat een rond handvat iets prettiger is?
Bij De Buyer zelf is deze variant uitverkocht... 🤔
https://www.amazon.nl/-/e...er-5130-28/dp/B000TSZPW6/
Die met RVS (tevens rond) handvat is idd wat minder bekend
[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 17-03-2024 19:56 ]
Beide 26cm.
Vanavond eerste keer gebakken met de Lodge en ik zie verschil. De Lodge nam meer tijd om op temperatuur te komen. Ik heb 5+3 minuten gebruikt maar ga een volgende keer naar 2x 5 minuten.
Bij het bakken merk ik dat de olie minder heet wordt, niet rookt/dampt, en dat de pannenkoeken beter garen en gelijkmatiger bruinen. Alles liet perfect los van de eerste tot de laatste, naturel en 1 met kaas. Ook de kaas bakte perfect en liet goed los.
Blij met onze nieuwe aanschaf en de buyer gaat de marktplaats op
Ik vind gietijzer niet beter dan plaatstaal, maar het is anders, vergevender wat mij betreft.
[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 17-03-2024 20:44 ]
Wat kun je zeggen over het gewicht en handelbaarheid van deze twee pannen? (Een belangrijke W.A.F.)
[ Voor 4% gewijzigd door Barleone op 17-03-2024 21:53 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Ik heb het voor je opgezocht omdat ik het nu niet zelf kan wegen.Barleone schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:53:
@Sjamo
Wat kun je zeggen over het gewicht en handelbaarheid van deze twee pannen? (Een belangrijke W.A.F.)
De de buyer is net onder de 1,5kg, de Lodge net onder de 2kg.
Ik heb kleine handen en ben niet erg sterk, maar ik kan deze Lodge pan makkelijk gebruiken, inclusief het rond draaien om het beslag goed te verspreiden. Er zijn gietijzeren pannen waarmee ik dat lastiger vind. Ik denk dat de erg ondiepe rand veel scheelt in gewicht. Maar wat mij betreft goed handelbaar dus.
Ik gebruik trouwens de eerste keren meer olie in een gietijzeren pan. Hoe meer je hem gebruikt hoe makkelijker hij wordt in gebruik.
Ik heb de pan niet "geseasoned" voor gebruik. Hij is goed geseasoned vanuit de leverancier. Papier plus plakker eruit, afgewassen met heet water, opgezet (droog, 5 minuten lage temperatuur (hier inductie 3/9), daarna mijn advies nog 5 minuten midden temperatuur (hier 5/9).
Olie ongeveer halve minuut na toevoegen minescule rimpeling, pan klaar voor eerste pannenkoek.
Maar om tot de kern te komen: dit is natuurlijk wel de ideale gelegenheid met een stukje WAF, om een grotere pan weer te kopen: ik twijfel alleen erg over een Staub of weer een creuset (goed om te melden, ik heb nu het lichte deksel en wil sowieso dan naar een zwaar deksel over). Is er toevallig iemand die al een keer een goed vergelijk heeft gemaakt? (Staub heeft condenspuntjes, lijkt me een plus, maar zwarte email aan de binnenzijde, schijnt een min te zijn....)