Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gonadan schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:19:
Als je RVS moet 'seasonen' voor een eitje dan ligt het aan de kok inderdaad. :P
Haha ja, maar in dit geval betreft het inderdaad een 'Frankenstein' pan. Buitenkant RVS, binnen Alu en dan Carbonstaal aan de binnenkant.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06 20:24
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over de overwegend negatieve reacties. Is dat toch een beetje van “wat de boer niet kent…”?

Technisch gezien is er geen wezenlijk verschil tussen triply met rvs/rvs of met rvs/staal terwijl triply pannen over het algemeen erg geliefd zijn evenals stalen pannen. Best of both worlds wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bij mij roept deze pan de vraag op, waarom?
Ik kan me voorstellen dat iemand kiest voor de glimmende buitenkant van het RVS. Het ALU zou voor een lager gewicht kunnen zorgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
franssie schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:22:
Haha ja, maar in dit geval betreft het inderdaad een 'Frankenstein' pan. Buitenkant RVS, binnen Alu en dan Carbonstaal aan de binnenkant.
Oh ik snap hem, wat jij binnenkant noemt noem ik buitenkant. :D

De buitenkant aan de bodem is RVS, aan het bakgedeelte staal. Ja dat bakt wel anders dan een gewone RVS en heeft wel iets nodig inderdaad.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:53
Mad Wally schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:22:
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over de overwegend negatieve reacties. Is dat toch een beetje van “wat de boer niet kent…”?

Technisch gezien is er geen wezenlijk verschil tussen triply met rvs/rvs of met rvs/staal terwijl triply pannen over het algemeen erg geliefd zijn evenals stalen pannen. Best of both worlds wat mij betreft.
Natuurlijk zijn er wel technische verschillen. Er zit een flink verschil in thermische geleidbaarheid met gelijke soortelijke warmte. Als de rvs laag niet dik genoeg is om voldoende energie te bufferen en de aluminium laag niet enorm dik is om over een groot oppervlak energie te transporteren naar een klein stukje plaatstaal dan faalt het geheel.

Dichtheid rvs en plaatstaal is ook vergelijkbaar en de pan zou licht moeten zijn, dat betekent dat een gevulde pan niet (of nauwelijks) warm te houden zal zijn.
Wellicht leuk voor een eitje maar een stuk vlees omkeren of natte groenten omroeren zal geen fantastisch resultaat geven.

Ben wel benieuwd naar je bevindingen mocht je 'm aanschaffen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
franssie schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:36:
Bij mij roept deze pan de vraag op, waarom?
Ik kan me voorstellen dat iemand kiest voor de glimmende buitenkant van het RVS. Het ALU zou voor een lager gewicht kunnen zorgen.
Omdat warmtegeleiding.

Dat kan op sommige inductieplaten best een ding zijn.

Ik zie er zelf eigenlijk ook wel wat in. Alleen wel wat duur. Een deel van de aantrekkingskracht van plaatstaal is toch wel de eenvoud van het product, terwijl dit weer compleet over-engineered is.

edit: @Raymond P Ik weet niet waar je dat op baseert maar hij is niet lichter dan een andere RVS pan. Kun je daar ook geen natte groenten of vlees in bereiden?

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 24-02-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mcDavid De website: 1kg op +/- 26cm (<3mm dik), m'n sensuell weegt al 30% meer.
Of heb ik verkeerd omgerekend?

(En ja, een volle rvs koekenpan bakt voor geen meter)

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 24-02-2024 21:26 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vol als in tot de rand gevuld? Dat bakt voor geen meter inderdaad, maar dat heeft niet zoveel met RVS te maken. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Iets minder, bijvoorbeeld de bodem bedekt, vind ik ook al niet fantastisch.
Vooral op inductie als de pan groter is dan de spoel krijg ik de buitenranden dan lastig weer op temperatuur. (En vermoed dat dat met een toplaagje plaatstaal nog erger zal zijn)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 13:14

Garyu

WW

Raymond P schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:18:
Iets minder, bijvoorbeeld de bodem bedekt, vind ik ook al niet fantastisch.
Vooral op inductie als de pan groter is dan de spoel krijg ik de buitenranden dan lastig weer op temperatuur. (En vermoed dat dat met een toplaagje plaatstaal nog erger zal zijn)
Dat zal dan bij deze pan toch juist beter gaan - aluminium verspreidt de energie sneller naar de randen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Garyu schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:40:
[...]

Dat zal dan bij deze pan toch juist beter gaan - aluminium verspreidt de energie sneller naar de randen.
Dat concept is ook van toepassing op een reguliere rvs/alu/rvs pan en werkt in de praktijk ook niet fantastisch.
M'n punt is dat het plaatstaal die energie sneller transfert naar je voedsel dan rvs naar het aluminium af kan geven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op zondag 25 februari 2024 @ 05:48:
[...]

Dat concept is ook van toepassing op een reguliere rvs/alu/rvs pan en werkt in de praktijk ook niet fantastisch.
M'n punt is dat het plaatstaal die energie sneller transfert naar je voedsel dan rvs naar het aluminium af kan geven.
Dat is niet correct. De metalen zitten moleculair verbonden, er is dus geen extra overgangsweerstand tussen de verschillende metalen. De totale warmteweerstand is dus de som van de individuele warmteweerstanden. Aangezien aluminium een veel betere geleider is is de som dus ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Ja, als je de constructie als een geheel bekijkt en dus ervan uit gaat dat de pan geheel gevuld is.

Idealiter is zo'n rvs/alu/rvs (of meer lagen) pan evenredig warm, maar in praktijk is daar geen sprake van tenzij de delta laag is (soep/saus).
Daar gaat dan m.i. toch iets scheef met transport tussen lagen en zie niet hoe een toplaag plaatstaal dat op zou moeten lossen.

Multi-ply koekenpannen vind ik op inductie daarom enkel goed bakken als er een puck onder zit die voldoende thermische buffer levert of de diameter spoel minimaal gelijk is aan de pan.
Op gas speelt dat allemaal niet maar is het nut van multi-ply ook discutabel als het om een koekenpan gaat.

In praktijk kan ik mij gruwelijk snel verbranden aan de buitenkant van m'n koper/rvs pan terwijl de binnenkant nog volledig safe is om aan te raken. Verwarm ik de pan andersom dan kan ik lekker m'n hand opwarmen op het koper.
De thermische geleidbaarheid van materialen speelt ook mee, het is geen muur waar je de totale isolatiewaarde van berekent. :)

Eea kan je zelf ook makkelijk bekijken door een pan bedekt met brood te toasten of k-type thermokoppels te plakken als je ze hebt liggen.
Met een koude(re) steak en veel keren om de delta hoog en het bakken efficient te houden zie je nog beter de verschillen tussen materialen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De enige reden om een pan goed vol te hebben is toch juist met soep of saus? Als ik echt ga bakken wil ik een pan sowieso niet te vol stouwen, dat werkt gewoon niet lekker (vind ik).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Yep, ik wens hetzelfde.
Maar iets simpels als gehakt rullen kan ik hier als onprettig ervaren.
Nadeel van inductiespoelen en oppervlakte matchen is dat je/ik al heel snel (te) weinig oppervlakte hebt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat hangt bij mij nogal van het gehakt af, als dat van een super komt is het al snel koken in plaats van bakken. :+

Je maakt overigens niet echt reclame voor het over stappen op inductie, terwijl ik toch best vaak mensen daar heel lyrisch over hoor/zie doen. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Gonadan op 26-02-2024 15:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:34
Ik wil een le Creuset gietijzeren braadpan aanschaffen, maar ik twijfel een beetje over de maat (26 of 28cm).

90 procent van de tijd zal ik deze gebruiken om te koken voor ongeveer 4 personen en de overige 10% voor 6-8 personen.

Ik vind ze wat te duur (en heb ook niet zoveel opbergruimte) om er 2 aan te schaffen.

Voor welke maat zouden jullie gaan? Ik neig zelf naar de 26cm versie, maar ben bang dat ie voor 8 personen wellicht te krap is. Echter de rest vd tijd in een veel te grote pan stoofschotels voor 4 personen te maken lijkt me ook niets.

Hebben jullie ervaring met deze aantallen en welke maat zouden jullie pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 13-06 15:49
Raymond P schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:25:
@mcDavid De website: 1kg op +/- 26cm (<3mm dik), m'n sensuell weegt al 30% meer.
Of heb ik verkeerd omgerekend?
Dat is best licht, ja! Ik zie potentie om mijn vrouw en dochters van de non-stick af te krijgen, want gewicht is voor hen beslist een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:12:
Dat hangt bij mij nogal van het gehakt af, als dat van een super komt is het al snel koken in plaats van bakken. :+

Je maakt overigens niet echt reclame voor het over stappen op inductie, terwijl ik toch best vaak mensen daar heel lyrisch over hoor/zie doen. ;)
Gehakt gaat bij op een standje hoger dan ander vlees/groente. Anders wordt het inderdaad een soort koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:25
HansieGansie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:12:
Ik wil een le Creuset gietijzeren braadpan aanschaffen, maar ik twijfel een beetje over de maat (26 of 28cm).

90 procent van de tijd zal ik deze gebruiken om te koken voor ongeveer 4 personen en de overige 10% voor 6-8 personen.

Ik vind ze wat te duur (en heb ook niet zoveel opbergruimte) om er 2 aan te schaffen.

Voor welke maat zouden jullie gaan? Ik neig zelf naar de 26cm versie, maar ben bang dat ie voor 8 personen wellicht te krap is. Echter de rest vd tijd in een veel te grote pan stoofschotels voor 4 personen te maken lijkt me ook niets.

Hebben jullie ervaring met deze aantallen en welke maat zouden jullie pakken?
Altijd een lastige keuze, zeker bij gebruik voor sterk wisselende hoeveelheden.

Ik zelf kijk voor stoofpotten, soep en dingen als macaroni, nasi en bruine bonenschotel meestal naar de inhoud. Ik ga er vanuit dat ik een pan voor zulke gerechten voor ongeveer 2/3e effectief kan gebruiken.
Ook reken ik gemiddeld met ongeveer 500ml per persoon, 600ml bij grote eters.

Een le creuset braadpan van 26cm is 5,3ltr inhoud. Dan hou je volgens mijn regel ongeveer 3,5ltr effectief over om te koken. Dat zou dus ongeveer voor 5 tot 7 eters zijn.

Wij gebruiken hier een 24cm van 4,2ltr inhoud, ongeveer 3ltr effectief, voor 2 personen, meestal voor 2 dagen. Dat is voor ons riant voldoende, voor ons werkt deze regel. Het is maar een indicatie natuurlijk.

Volgens mij geeft le creuset bij hun braadpannen aan, 24cm= 4-6 personen, 26cm 6 personen, 28cm 6-8 personen.

Het aanbraden van bijvoorbeeld vlees is altijd lastig natuurlijk. 8 worstjes passen wel in de 24cm. 2 snitzels zullen soms lastig in de 28 gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@HansieGansie Ik kan comfortabel 1.5-2kg rundvlees stoven in een pot met 24cm diameter (11.5 hoog).
Imho is dat wel voldoende inhoud voor 4-6 personen, afhankelijk van wat je maakt natuurlijk. Hier red ik nét 5 volwassen personen als ik een jambalaya (of ander koolhydraat rijk eenpansgerecht) maak in dezelfde pan.

Voor een hele kip, grotere groepen en/of massa productie / soepen heb ik een 32cm (15 hoog) pot.
Ik vind de le Creuset braadpannen ook (te) duur, dus die heb ik niet. Opslagruimte kom ik ook tekort dus die grote staat niet in de keuken.

Die 1cm extra straal tussen 26 en 28 dia merk je vast ook niet veel van :)
dextertje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Dat is best licht, ja! Ik zie potentie om mijn vrouw en dochters van de non-stick af te krijgen, want gewicht is voor hen beslist een issue.
Ja, hier ook. Totdat je 'm op een reep chocolade parkeert. Motivatie doet een hoop. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond P op 26-02-2024 16:07 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Straal noemen om het te downplayen, goeie. :D

Het is wel anderhalve liter verschil, dus dat is best wel significant te noemen. ;)

Persoonlijk zou ik altijd mijn pannen uitzoeken op het gebruik wat je het meeste hebt, zeker wanneer de frequentie van scenario's zo ver uit elkaar ligt. Voor die enkele keer dat het niet gaat passen verzin ik dan wel een andere oplossing.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Snel gerekend zit er ook maar 1cm verschil in hoogte. :+

Als ik maar 1 pan zou mogen hebben zou het ook de 24cm zijn. Dan eten m'n vriendin en ik maar wat minder als er gasten zijn.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:34
Heb die van 26 cm besteld. Afgaande op jullie ervaringen zal dat zelfs voor 6-8 personen vaak ook wel passen, en anders maar in meerdere batches.

Bedankt allen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor stoofgerechten gebruik ik eigenlijk altijd de grootste die we hebben (we hebben 20 en 28cm, merkloos), en maak ik dus grotere porties en vries dat in.
Kunt minstens 8 volwassen porties maken. 10-12 lukt ook wel, als je 'm tot de nok vult.

Ideaal om op een doordeweekse avond in een paar minuten op tafel te zetten.

Ik denk er juist over om een nog grotere te nemen. Maar dan denk ik dat er ook een grotere diepvries bij moet. Ter aanvulling/vervanging van een van de 3* die al in gebruik zijn.
* 2x koel-vries combinatie+1 kleine vriezer met lades

Is er een echt nadeel (in eindresultaat) van een grotere pan gebruiken voor kleinere porties? Extremen daargelaten / uitgaande dat je wel minimaal zeg 1/4e van het volume gebruikt, en dat het voor stoofgerechten is.

@HansieGansie Ik denk trouwens dat je met die 26cm wel uit komt voor 8 eters, maar dan moet je mogelijk de pan wat hoger vullen dan optimaal is om goed te kunnen roeren, en overmatig spetteren/overkoken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Enkel een groter oppervlak om vocht te laten verdampen. Maar daar kan je redelijk rekening mee houden als je zonder deksel kookt.
Hele grote pannen gaan ook lastig(er) een oven in en/of worden te zwaar om (veilig) op een roostertje te schuiven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kost meer energie om ze initieel op te warmen en pakt meer ruimte op het fornuis. Houdt wel weer meer warmte vast maar verder is eigenlijk het enige voordeel dat er meer in kan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:13:
[...]

"It's a seasoning issue" :P Wat een hoop gedoe met die Frankenstein-pan. Eitje bakken in RVS gaat hier zonder aanbakken prima, ook zonder hem te verzuipen in boter/olie.
Ik merk wel als je in een RVS pan een spiegelei wilt bakken je wel echt zeker moet zijn dat je pan goed voorverwarmd is. Helaas plakte bij mij laatst toch de boel in de pan, ook na lang wachten kwam het ei niet vanzelf los. Kwam omdat ik de pan denk ik niet genoeg had voorverwarmd.

[ Voor 5% gewijzigd door jhr27 op 27-02-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Te heet en te weinig vetstof waarschijnlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:23:
Te heet en te weinig vetstof waarschijnlijk.
Te heet lijkt me sterk, er gebeurde juist weinig totdat ik het pitje iets hoger zette. Olie was voor zover ik weet ook voldoende. In het verleden ging ik met mijn spatel langs de randen en dat had ik nu niet gedaan omdat ik dacht dat het ei vanzelf los kwam.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jhr27 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:13:
Te heet lijkt me sterk, er gebeurde juist weinig totdat ik het pitje iets hoger zette. Olie was voor zover ik weet ook voldoende. In het verleden ging ik met mijn spatel langs de randen en dat had ik nu niet gedaan omdat ik dacht dat het ei vanzelf los kwam.
Ei moet je vaak nog wel iets helpen, er zit altijd wel een klein stukje vast. Soms lukt dat al met schudden, in andere gevallen gebruik ik een hele platte RVS bakspaan.
Als hij niet te heet was dan kan het nog zijn dat het ei te koud was, op kamertemperatuur laten komen helpt altijd. Boter werkt beter dan olie. Zachtjes erin gieten werkt beter dan ferm, anders heb je de kans dat de vetstof opzij geduwd wordt. Liefst pan rustig egaal verwarmen in plaats van een klein pitje. En inderdaad zorgen dat hij even los komt te liggen als het begint te stollen zodat je hem wat in beweging kan houden af en toe.
Al is koken ook gewoon niet feilloos hoor, soms gaat het ook gewoon een keer mis. Ook ik sta wel eens te vloeken als ik iets uit mijn rvs pan moet bikken. Een tijdje terug nog een keer, al verdenk ik daar mijn eega ervan dat de pan gewoon niet goed schoon gemaakt was want als er nog voelbare resten in zitten dan is dat een goed aanhechtingspunt voor kwetsbare producten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jhr27
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Ei moet je vaak nog wel iets helpen, er zit altijd wel een klein stukje vast. Soms lukt dat al met schudden, in andere gevallen gebruik ik een hele platte RVS bakspaan.
Als hij niet te heet was dan kan het nog zijn dat het ei te koud was, op kamertemperatuur laten komen helpt altijd. Boter werkt beter dan olie. Zachtjes erin gieten werkt beter dan ferm, anders heb je de kans dat de vetstof opzij geduwd wordt. Liefst pan rustig egaal verwarmen in plaats van een klein pitje. En inderdaad zorgen dat hij even los komt te liggen als het begint te stollen zodat je hem wat in beweging kan houden af en toe.
Al is koken ook gewoon niet feilloos hoor, soms gaat het ook gewoon een keer mis. Ook ik sta wel eens te vloeken als ik iets uit mijn rvs pan moet bikken. Een tijdje terug nog een keer, al verdenk ik daar mijn eega ervan dat de pan gewoon niet goed schoon gemaakt was want als er nog voelbare resten in zitten dan is dat een goed aanhechtingspunt voor kwetsbare producten.
Zo'n platte bakspaan ga ik nog kopen. Ik gebruik ook wel eens een mesje. Wat maakt boter zoveel beter om ei in te bakken dan olie? Betere coating in de pan? Ik had laatst nog twee verschillende vegetarische producten van Garden Gourmet gebakken. De ene plakte niet, de andere zoog zich in de pan vast. Kwam puur omdat de ene wel een paneerlaagje had. Toch blijf ik er van overtuigd dat 80% van de dingen in een RVS pan geen probleem zijn.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Boter is wat dikker en vetter, ik vermoed dat het daardoor minder snel weggedrukt wordt en daardoor beter voorkomt dat het aanbakt. Een echte wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet, ik vind het gewoon beter werken. En lekkerder, maar dat is weer subjectief. :9

Gepaneerde producten zijn wel eens lastig inderdaad. Iets meer hitte kan zorgen dat het wat sneller krokant wordt en dus niet te veel als spons gaat fungeren, maar meestal ontkom ik er toch niet aan om wat meer vetstof te gebruiken dan ik normaal zou doen. Voor mij ook een reden om terughoudend te zijn met gepaneerde producten, in feite heb je een koolhydratenlaag er omheen wat dan ook nog eens als vetspons gaat fungeren. Niet zo goed voor m'n lijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:30
Ik ben zeer tevreden met mijn Demeyere Atlantis 7 conische sauteuse (sauspan) van 20cm. Nu zou ik de 24cm variant er wel bij willen hebben, maar nu twijfel ik toch weer met de Atlantis 7 sauteerpan (hapjespan), want zo'n type pan heb ik nog niet.

Is er iemand die beide type pannen heeft en mij kan overtuigen? Als deze zware sauteerpan goed bevalt voor curry, risotto en dergelijke, en daarnaast ook om gewoon vlees in te bakken als ware het een koekenpan (want daar heb ik er nog maar 1 goede van), dan zou ik wel overtuigd zijn om hiervoor te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Demeyere doet wel aardig z'n best om die termen nog verwarrender te maken zeg. :D

Waar kook je op? Inductie of gas? Zo'n conische kan wellicht minder fijn zijn op inductie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• El Caballero
Ik kook op inductie, maar vind die sauspan heerlijk voor bijvoorbeeld kleine (1-persoons)gerechten zoals een curry of risotto. Waarom zou jij die op inductie minder fijn vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De 24cm is ook op inductie fijn.
De sauteerpan heeft een hogere wang dan een koekenpan, dat kan issues geven bij het keren van delicate dingen maar verder is zo'n pan zeker wel op die manier te gebruiken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
El Caballero schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:10:
Ik kook op inductie, maar vind die sauspan heerlijk voor bijvoorbeeld kleine (1-persoons)gerechten zoals een curry of risotto. Waarom zou jij die op inductie minder fijn vinden?
Omdat een conische variant in verhouding minder bodemoppervlak heeft kan je ook minder vermogen pakken op inductie. Ik reken dus even met het principe dat je wel dezelfde inhoud zou willen en dan zou een variant met rechte(re) wanden een groter contactoppervlak met je inductieplaat hebben. Dat kan een verschil maken.

Overigens zeg ik niet zo snel dat iets niet kan, met een beetje kennis en ervaring kom je er altijd wel uit. Alleen heeft vorm soms wel wat invloed op je ervaring. Hangt er ook een beetje vanaf wat je er in klaar wilt maken.

Zelf begin ik ook weer naar een nieuwe pan te neigen, maar dan wellicht eerder weer gewoon iets wok-achtigs. Mis dat soms toch wel en die oude tefal wok die nog ergens in de hoek ligt mag die naam niet dragen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
@Gonadan Verreweg de meeste inductiespoelen zijn 15cm of kleiner. De bodem van de 24cm Apollo7 is 18cm, 4cm meer dan de 20cm.
Het is ook geen pannetje (of maatje) waar je een grotere spoel bij wilt en/of 4kWh doorheen wilt jagen.

Die staat nog steeds hoog op mijn verlanglijst.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Raymond P dan heb je het over platen waarbij je één spoel hebt per pan neem ik aan? Je zal best gelijk hebben dat dat de meeste zijn maar in mijn hoofd wil je zo'n plaat überhaupt niet. Wat heb je eraan als hij niet eens je hele pan kan verwarmen? 15 cm lijkt mij overigens wat aan de kleine kant, bij mijn weten zijn ze er ook wel groter.

Hoe kom jij trouwens ineens op de Apollo? Hij had het over de Atlantis. Al heeft die Apollo wel leuke wokachtigen, maar de Atlantis meer de greep die ik zoek. Mijn lijn lijkt überhaupt niet meer te bestaan. :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jhr27
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:46:
Boter is wat dikker en vetter, ik vermoed dat het daardoor minder snel weggedrukt wordt en daardoor beter voorkomt dat het aanbakt. Een echte wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet, ik vind het gewoon beter werken. En lekkerder, maar dat is weer subjectief. :9

Gepaneerde producten zijn wel eens lastig inderdaad. Iets meer hitte kan zorgen dat het wat sneller krokant wordt en dus niet te veel als spons gaat fungeren, maar meestal ontkom ik er toch niet aan om wat meer vetstof te gebruiken dan ik normaal zou doen. Voor mij ook een reden om terughoudend te zijn met gepaneerde producten, in feite heb je een koolhydratenlaag er omheen wat dan ook nog eens als vetspons gaat fungeren. Niet zo goed voor m'n lijn. :P
Oh nee je begrijpt me verkeerd. Het product met een paneermeellaagje eromheen plakte niet in de pan en kreeg een mooi bruin korstje. Het product zonder paneermeellaag (een of andere kimchi burger ofzo) plakte zich vast aan de pan. Zelfde geldt voor de sensational hamburgers van het merk. Die zul je waarschijnlijk niet goed kunnen bakken in een rvs pan.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Oh zo, nee dat is inderdaad wat anders. Maar dergelijke producten zijn ook niet echt geschikt om lekker te bakken is mijn ervaring. Zelfs op een goed geoliede grillpan moet je bikken, ik kies dan liever wat anders. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
Gonadan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:14:
@Raymond P dan heb je het over platen waarbij je één spoel hebt per pan neem ik aan? Je zal best gelijk hebben dat dat de meeste zijn maar in mijn hoofd wil je zo'n plaat überhaupt niet. Wat heb je eraan als hij niet eens je hele pan kan verwarmen? 15 cm lijkt mij overigens wat aan de kleine kant, bij mijn weten zijn ze er ook wel groter.
Dat is gangbaar ja. De flex inductie meuk waarbij meerdere spoelen (gedeeltelijk) gecombineerd kunnen worden zijn absoluut geen gemeengoed, meerdere spoelen per pit ook niet.
Ik ben al een behoorlijke poos bezig met overstappen en kom vooral kleine(re) spoelen tegen bij parts lists
en datasheets, wil je grote spoelen (en niet enkel een groter rondje op de glasplaat) icm fatsoenlijke controllers wordt het heel snel heel prijzig.

Voor een ster patroon per pit (90cm-5pits) ga je al heel snel over de 5000 euro. Dat is wat ik wil, maar dan goedkoper en met fijne besturing. :P
Hoe kom jij trouwens ineens op de Apollo? Hij had het over de Atlantis. Al heeft die Apollo wel leuke wokachtigen, maar de Atlantis meer de greep die ik zoek. Mijn lijn lijkt überhaupt niet meer te bestaan. :'(
Oh simpel: verkeerd lezen. :+ Constructie van de twee is wel gelijk afaik, eentje mist er enkel een schenkrandje. Het handvat maakt voor mij geen verschil, daar let ik dan ook niet op.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:42:
Dat is gangbaar ja. De flex inductie meuk waarbij meerdere spoelen (gedeeltelijk) gecombineerd kunnen worden zijn absoluut geen gemeengoed, meerdere spoelen per pit ook niet.
Ik ben al een behoorlijke poos bezig met overstappen en kom vooral kleine(re) spoelen tegen bij parts lists
en datasheets, wil je grote spoelen (en niet enkel een groter rondje op de glasplaat) icm fatsoenlijke controllers wordt het heel snel heel prijzig.

Voor een ster patroon per pit (90cm-5pits) ga je al heel snel over de 5000 euro. Dat is wat ik wil, maar dan goedkoper en met fijne besturing. :P
Zie daar de redenen dat mijn pogingen tot het vinden van een plaat die mij daadwerkelijk aantrekt vooralsnog vrij vruchteloos zijn gebleken. Ik moet al elektra aan laten passen en waarschijnlijk ook de netbeheerder laten komen wil ik thuis over stappen naar inductie. En dan moet ik ook nog eens een plaat vinden met die eisen die in een nis van 90 past. Dan ga ik failliet. :D
Oh simpel: verkeerd lezen. :+ Constructie van de twee is wel gelijk afaik, eentje mist er enkel een schenkrandje. Het handvat maakt voor mij geen verschil, daar let ik dan ook niet op.
Ja het is puur de vorm wat verschilt inderdaad. Ik heb proline. Dat ik ook 7 maar bestaat niet meer geloof ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• El Caballero
Proline bestaat nog hoor, dat zijn puur de koekenpannen. Voor kookpannen hebben ze andere namen (o.a. Atlantis, die heeft een vergelijkbaar ontwerp van de steel/handgrepen).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Op hun site kwam ik ze niet meer tegen, maar misschien niet goed gekeken dan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gonadan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:13:
[...]

Zie daar de redenen dat mijn pogingen tot het vinden van een plaat die mij daadwerkelijk aantrekt vooralsnog vrij vruchteloos zijn gebleken. Ik moet al elektra aan laten passen en waarschijnlijk ook de netbeheerder laten komen wil ik thuis over stappen naar inductie. En dan moet ik ook nog eens een plaat vinden met die eisen die in een nis van 90 past. Dan ga ik failliet. :D
Hoezo netbeheerder? Hoeveel ampere is je hoofdzekering dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@El Caballero ah, dan zat ik blijkbaar al in één of andere subcategorie denk ik want hij stond niet tussen de series die ik kon kiezen.
Mad Wally schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:51:
Hoezo netbeheerder? Hoeveel ampere is je hoofdzekering dan?
Om meerdere fasen te krijgen, ik heb er nu maar één en de grotere platen vragen een grotere aansluiting.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gonadan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:38:
@El Caballero ah, dan zat ik blijkbaar al in één of andere subcategorie denk ik want hij stond niet tussen de series die ik kon kiezen.

[...]

Om meerdere fasen te krijgen, ik heb er nu maar één en de grotere platen vragen een grotere aansluiting.
Nee, zo werkt dat niet. Je hebt geen 3 fase nodig voor een kookplaat maar een kookgroep die 2x16 ampere gebruikt van één enkele fase.
https://installo.nl/fornuisgroep-aardlekautomaat-aansluiten/

[ Voor 6% gewijzigd door Mad Wally op 01-03-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mad Wally schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Nee, zo werkt dat niet. Je hebt geen 3 fase nodig voor een kookplaat maar een kookgroep die 2x16 ampere gebruikt van één enkele fase.
Dat verschilt per kookplaat. De meeste kun je inderdaad op 2x16A aansluiten, maar geven dan niet altijd het max vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat staat ook prima omschreven in z'n link. :)

---

Klaarblijkelijk is een natte gietijzeren pan op een plaatstalen pan stapelen voldoende om in een nachtje door m'n seasoning én laagje blauw te roesten.
Ffs...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Raymond P schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:44:
Dat staat ook prima omschreven in z'n link. :)
<>
Die Ninja edit had ik gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ah duidelijk.
Idealiter heb je een 3-fase aansluiting. Een wijziging is hier ook nodig en kost bijna 900 extra (plus de kosten voor het gebruik van een elektricien :p).

Leuk een 2x16A kookgroep, maar als je al alerts moet programmeren om op gas je 35A niet eruit te laten klappen is dat geen optie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mad Wally schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Ja zo werkt dat wel. Leuk dat er platen zijn die met minder af kunnen of gemankeerd kunnen werken als je de volledige aansluiting niet hebt, maar de platen van formaat (en ik zou dus 90 moeten hebben) zitten al vrij snel aan de 3-fasen eis of draaien met de handrem erop.

Als ik zou overstappen zou het zonder concessies moeten zijn, en dan wordt het dus duur. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gonadan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Ja zo werkt dat wel. Leuk dat er platen zijn die met minder af kunnen of gemankeerd kunnen werken als je de volledige aansluiting niet hebt, maar de platen van formaat (en ik zou dus 90 moeten hebben) zitten al vrij snel aan de 3-fasen eis of draaien met de handrem erop.

Als ik zou overstappen zou het zonder concessies moeten zijn, en dan wordt het dus duur. :)
Er zijn kookplaten die werken op één enkele 16A fase/groep, dan ben je inderdaad beperkt. Een kookplaat die 2x16 krijgt maakt het niet uit of het krachtstroom is of één fase. Het vermogen van de plaat verandert daardoor niet. De plaat werkt niet op draaistroom, elke fase is bestemd voor specifieke zones en één van de twee fases voedt daarnaast de besturing.

De stekker is weliswaar een perilex stekker die ook voor draaistroom wordt gebruikt, maar zo wordt de stekker/kookplaat niet bedraad.

Wel kan het zijn dat je weinig over houdt voor andere stroomvreters zoals een oven waardoor je de hoofdzekering zou kunnen overbelasten maar dat is mij nog niet gelukt. (40A hoofdzekering).

Van platen die meer dan 2x16 hebben heb ik nog nooit gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Dan open je een webshop en selecteer je op een wat hoger vermogen, 3-fase fornuizen komen er dan gewoon uitrollen. Een kookgroep is een compromis.

Ik zou ook niet moeten denken dat ik "maar" 7kW moet delen over 5 pitten en een oven (of liever twee), mja wellicht ben ik wat meer veeleisend. :)

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:12
Volgens mij zijn jullie de draad kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:11:
@Mad Wally Dan open je een webshop en selecteer je op een wat hoger vermogen, 3-fase fornuizen komen er dan gewoon uitrollen. Een kookgroep is een compromis.

Ik zou ook niet moeten denken dat ik "maar" 7kW moet delen over 5 pitten en een oven (of liever twee), mja wellicht ben ik wat meer veeleisend. :)
Ik heb nooit “breder” gekeken dan 80cm en daar is alles wat ik tegenkom 2 fase. Bij 6 pitten kan ik het nog een beetje begrijpen, maar ik heb aan 4 pitten en een warmhoudlade altijd genoeg gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Mad Wally we kunnen hier nog heel lang, off-topic, over door gaan maar dat jij iets niet hebt gezien of ergens niet naar gekeken hebt betekent niet dat het niet bestaat. En daarnaast zijn jouw wensen niet universeel toepasbaar.
Qua delen van groepen kan je in de praktijk vast wel om zo'n compromis heen werken, maar ik wil het ook gewoon in de theorie goed geregeld hebben. En dan zijn er simpelweg aanpassingen nodig, verder laat ik het hierbij. :)

@Raymond P welke pan gebruik jij om rijst te (roer)bakken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Wat voor rijst?
Voor een chow fan gebruik ik de plaatstalen wok van Tim van 33cm.
Daarmee heb ik op mijn gaspit krap voldoende power om voor 2 personen (max 200 gram rijst) uit te toveren.
Dikker staal krijg ik niet echt heter en de charme van 2 keer een behoorlijke kabaal maken waardeer ik ook wel.

De plan plan Indonesische nasi gaat in m'n (kaal) gietijzeren wadjan, die kan ik tot de nok toe vullen en lekker morsen. Surinaamse nasi doe ik ook daarin, die is ook niet zo snel.
Jambalaya gaat het liefst in m'n braadpan, mja dat is ook maar eventjes bakken. Biryani dan weer liever in de wadjan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 16:28
Raymond P schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:10:
@Gonadan Wat voor rijst?
Daarmee heb ik op mijn gaspit krap voldoende power om voor 2 personen (max 200 gram rijst) uit te toveren.
Dikker staal krijg ik niet echt heter en de charme van 2 keer een behoorlijke kabaal maken waardeer ik ook wel.

De plan plan Indonesische nasi gaat in m'n (kaal) gietijzeren wadjan, die kan ik tot de nok toe vullen en lekker morsen. Surinaamse nasi doe ik ook daarin, die is ook niet zo snel.
Jambalaya gaat het liefst in m'n braadpan, mja dat is ook maar eventjes bakken. Biryani dan weer liever in de wadjan.
Jambalaya :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Ik hoor het alleen nog maar in Newman's stem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:10:
@Gonadan Wat voor rijst?

Echt bakken, bij de Indonesische en zeker jambalaya bak je voornamelijk de andere ingrediënten wat maar de rijst niet echt meer (bij mij iig). Is meer een beetje droog scheppen zeg maar. :P
Maar in feite gewoon in kaal ijzer dus. In principe zou je de 'rustig aan' nasi e.d. ook prima in de wok kunnen maken, dus waarom nog de wadjan erbij? Oké ik kan hem wel invullen: het is toch fijner en meer pannen is leuk, maar het kost je wel een bak ruimte. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De wadjan houdt meer warmte vast, een wok krijg je niet meer (op tijd) warm als je 'm vol plempt.
Het kan, maar resultaat is wel écht minder.

En als je wel een sloot vermogen erin kunt stoppen dan is er niets chills meer aan die Indonesische nasi, flink door scheppen dan. Gietijzer is een stukje stabieler.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
Hoi,

Ik heb twee koekenpannen op het oog.

GreenPan Copenhagen Braadpan 28cm
Demeyere Alu Industry 3 koekenpan - Ceraforce - 28 cm

In principe wilde ik morgen de GreenPan bestellen omdat hij op een of andere blog goed wordt aangeschreven op het gebied van 'gezonde pan'.
Nu dacht ik. Laat ik eens een Demeyere erbij nemen,met de gedachte dat deze pannen veel te duur waren. Nu blijkt dat deze koekenpan goedkoper is dan de GreenPan. Die 10 Euro verschil maakt niet de doorslag als GreenPan beter is.

Ik meende van horen en zeggen dat Demeyere hele goede pannen zijn. Wat ik niet weet of deze lijn goede pannen heeft geproduceerd.

Iemand een idee waar ik nog meer moet naar kijken?
Demeyere is wel zwaarder dan Greenpan. Wat een nadeel is.

NB:
Hmm op Amazon lees ik allerlei slechte recensies over antiaanpak laag die verloop van tijd minder wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door noud op 05-03-2024 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
noud schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 00:38:

NB:
Hmm op Amazon lees ik allerlei slechte recensies over antiaanpak laag die verloop van tijd minder wordt.
Correct, vroeg of laat kan je de pan weggooien... Dus dan zou ik voor Demeyere kiezen, die geven 5 jaar garantie tegen 2 jaar voor Greenpan. En die garantie ga je ongetwijfeld willen claimen.

Ter vergelijking, op mijn RVS Demeyere Apollo 7 zit 30 jaar garantie.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:56
Het is hier niet de HK

[ Voor 92% gewijzigd door Outerspace op 05-03-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
Hoi,

In principe wilde ik morgen de GreenPan bestellen omdat hij op een of andere blog goed wordt aangeschreven op het gebied van 'gezonde pan'.
Nu dacht ik. Laat ik eens een Demeyere erbij nemen,met de gedachte dat deze pannen veel te duur waren. Nu blijkt dat deze koekenpan goedkoper is dan de GreenPan. Die 10 Euro verschil maakt niet de doorslag als GreenPan beter is.

Ik meende van horen en zeggen dat Demeyere hele goede pannen zijn. Wat ik niet weet of deze lijn goede pannen heeft geproduceerd.

NB:
Ik zou eens een goeie koekenpan proberen zonder anti-aanbaklaag. Je zult er achter komen dat je die helemaal niet nodig hebt.

Zelf hebben we ook altijd (koeken)pannen met anti aanbaklaag gehad, waarvan als laatste een dure serie LeCreuset pannen waar 6 jaar na aanschaf ook onze hele serie (meerdere koekenpannen, steelpannetje, hapjespan) de anti-aanbaklaag begint los te laten/bobbelen.

We hebben nu sinds kort twee stuks Demeyere Proline 7 (RVS) koekenpannen en het is echt fantastisch. Ik zou zweren dat het eten zelfs beter smaakt, dat het mooier gaart, aardappeltjes krokanter etc. En het bakt niet eens aan, blijkt dat we die anti-aanbaklaag helemaal niet nodig hebben.

En wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
@bvk @Glenfiddich
Ik las in twee comments dat GreenPan niet makkelijk met het geven van garantie is. Zij legden de schuld bij deze twee gebruikers.
Terwijl, volgens de gebruikers aan alle pansvoorschriften hebben gehouden.

Tussen andere comments lees ik meer positieve verhalen.

Die RVS pannen ik weet niet of ik daar mee kan werken. Ik zie dat jouw Proline 7 iets van 2,3 kg weegt. Ik had ooit eens een zware koekenpan (niet gemeten) ik vond dat een onding. Bovendien ben ik iets van 2 pitten kwijt. Mijn pitten en de aangrenzende muur zit dicht op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
noud schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:07:
@bvk @Glenfiddich
Ik las in twee comments dat GreenPan niet makkelijk met het geven van garantie is. Zij legden de schuld bij deze twee gebruikers.
Terwijl, volgens de gebruikers aan alle pansvoorschriften hebben gehouden.

Tussen andere comments lees ik meer positieve verhalen.

Die RVS pannen ik weet niet of ik daar mee kan werken. Ik zie dat jouw Proline 7 iets van 2,3 kg weegt. Ik had ooit eens een zware koekenpan (niet gemeten) ik vond dat een onding. Bovendien ben ik iets van 2 pitten kwijt. Mijn pitten en de aangrenzende muur zit dicht op elkaar.
LeCreuset geeft ook zogenaamd levenslang garantie, maar met een kapotte anti-aanbaklaag krijg je daar ook geen voet aan de grond. Met hetzelfde verhaal: te heet geworden c.q. niet alle panvoorschriften gevolgd (die zo zijn opgesteld dat niemand die in de praktijk volgt).

Dan liever die RVS pannen waar sowieso al weinig aan te vernaggelen valt :)

De ProLine 7 heeft inderdaad een dikke bodem, ik zelf vind het erg fijn werken, maar Demeyere heeft ook dunnere series RVS. En de pannen zijn er in verschillende formaten. Wij hebben nu de 28 en de 24 cm. Er is ook nog een 20 cm maar dat is wel erg klein, en er is ook nog 32, maar die zou voor ons ook te groot zijn.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Glenfiddich schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:13:
[...]

LeCreuset geeft ook zogenaamd levenslang garantie, maar met een kapotte anti-aanbaklaag krijg je daar ook geen voet aan de grond. Met hetzelfde verhaal: te heet geworden c.q. niet alle panvoorschriften gevolgd (die zo zijn opgesteld dat niemand die in de praktijk volgt).
Ik heb zelf een Le Creuset hapjespan die al licht gekrasd is, gebruik hem nu niet veel meer omdat ik een wat grotere conische RVS hapjespan heb. In de handleiding staat dat de pan in de vaatwasser mag en dat je er met metaal in mag. Beide dingen doe ik niet. Hoe zit het dan met de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die garantie geldt enkel als je de pan niet uit de verpakking haalt. :+
De meeste schade is ook wel user error, zeker krasjes. Bij de verkoper non conformiteit claimen kan ook altijd nog.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 13:01

Willybubba

Nut up or shut up.

Tips gevraagd :)

Komende vrijdag komt mijn nieuwe keuken, ga van gas naar inductie. Dat betekent ook nieuwe pannen, en ik heb nu of De Buyer (Carbone Plus) of Demeyere op het oog.

Welke van de 2 kan ik het beste aanschaffen voor inductie? En is die pan dan ook geschikt voor een beginner/net-overstapper-van-greenpan?

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:16
@Willybubba staat genoeg geschreven in het topic. Lees dat eens goed door, want beide materialen hebben hun eigen sterke en mindere punten en werken allebei goed op inductie. Je moet voor jezelf nagaan wat jouw voorkeur heeft.
RVS - goede allround pan makkelijk te onderhouden.
Plaatstaal - zelf anti aanbak creëren dmv seasoning, maar kan niet tegen zuren.

Het zal wel even wennen zijn op inductie en beide pannen maar zelf zou ik niet anders meer willen. Dus mijn advies schaf beide aan, of eerst bijv. Ikea rvs pan om te kijken of dat bevalt. Dan kan je daarna nog uitbereiden met demeyere.

[ Voor 19% gewijzigd door El-Vder op 06-03-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:55
Zelf heb ik in al m'n enthousiasme wat De Buyer pannen gekocht. Enkele malen proberen te seasonen maar dit liep toch niet erg lekker. Bij het bakken greep ik dan weer vaak terug naar de Teflon pannen.

Sinds ik een RVS pan heb (IKEA) gebruik ik enkel nog Teflon om te "wokken".
Dus, voor mij persoonlijk zonder twijfel RVS. Ik hoop in de toekomst m'n collectie nog te kunnen uitbreiden met Demeyere pannen.
(inductie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is toch logisch? Geen enkele fabrikant geeft garantie op slijtageonderdelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Dat is toch logisch? Geen enkele fabrikant geeft garantie op slijtageonderdelen.
Tot op zekere hoogte ben ik dat met je eens, maar ik vind adverteren met levenslange garantie wel misleidend. Bij een pan met anti aanbaklaag is die anti-aanbaklaag nu nét dat wat de pan maakt tot wat hij is, zonder die laag is hij gewoonweg onbruikbaar.

Garantie afwijzen op krassen in die laag o.i.d. lijkt me goed verdedigbaar, dat doe je zelf, dan had je maar houten lepels moeten gebruiken.

Echter in mijn geval laat bij alle pannen uit de Les Forgees set al na 6 jaar de laag gewoon los. Niet door krassen, want we gebruiken altijd houten lepels, maar het laat gewoon los. Het begint te bobbelen en dat wordt steeds erger. En dan is de pan niet meer veilig te gebruiken want je wil niet die rommel in je eten krijgen.

Als dat bij alle pannen gebeurt (bij de één erger dan de ander, maar allemaal krijgen ze bobbeltjes) dan is zo'n pan blijkbaar gewoon niet geschikt om "levenslang" te gebruiken en dan moet je die levenslange garantie ook gewoon niet aanbieden als je die garantie niet waar wil maken. Dan moet je gewoon zeggen "we bieden 5 jaar garantie".

De vraag is dan natuurlijk wat levenslang is, maar 6 jaar vind ik kort. Ik heb een goedkope IKEA wok die ik al zeker 15 jaar heb en ook vaak gebruik, en daarvan is de anti-aanbaklaag nog helemaal intact.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Glenfiddich schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:18:
[...]

Tot op zekere hoogte ben ik dat met je eens, maar ik vind adverteren met levenslange garantie wel misleidend. Bij een pan met anti aanbaklaag is die anti-aanbaklaag nu nét dat wat de pan maakt tot wat hij is, zonder die laag is hij gewoonweg onbruikbaar.

Garantie afwijzen op krassen in die laag o.i.d. lijkt me goed verdedigbaar, dat doe je zelf, dan had je maar houten lepels moeten gebruiken.

Echter in mijn geval laat bij alle pannen uit de Les Forgees set al na 6 jaar de laag gewoon los. Niet door krassen, want we gebruiken altijd houten lepels, maar het laat gewoon los. Het begint te bobbelen en dat wordt steeds erger. En dan is de pan niet meer veilig te gebruiken want je wil niet die rommel in je eten krijgen.

Als dat bij alle pannen gebeurt (bij de één erger dan de ander, maar allemaal krijgen ze bobbeltjes) dan is zo'n pan blijkbaar gewoon niet geschikt om "levenslang" te gebruiken en dan moet je die levenslange garantie ook gewoon niet aanbieden als je die garantie niet waar wil maken. Dan moet je gewoon zeggen "we bieden 5 jaar garantie".

De vraag is dan natuurlijk wat levenslang is, maar 6 jaar vind ik kort. Ik heb een goedkope IKEA wok die ik al zeker 15 jaar heb en ook vaak gebruik, en daarvan is de anti-aanbaklaag nog helemaal intact.
Als je graag vast wil houden aan principes kan je altijd een zaak aanspannen.

Ik ben zelf erg blij dat ik al heel lang geen anti-aanbaklaag meer gebruik. Nadat ik een paar keer zelf had meegemaakt dat het snel slecht werd ondanks andere beloftes van de leverancier wist ik genoeg.

Het is niet dat er geen goede alternatieven zijn.
Bovendien zou ik zelf niet blij zijn dat ik met het kopen van oa zulk spul blijf bijdragen aan het probleem van pfas, dat nu eindelijk in de openbaarheid begint te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Sjamo schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Als je graag vast wil houden aan principes kan je altijd een zaak aanspannen.

Ik ben zelf erg blij dat ik al heel lang geen anti-aanbaklaag meer gebruik. Nadat ik een paar keer zelf had meegemaakt dat het snel slecht werd ondanks andere beloftes van de leverancier wist ik genoeg.

Het is niet dat er geen goede alternatieven zijn.
Bovendien zou ik zelf niet blij zijn dat ik met het kopen van oa zulk spul blijf bijdragen aan het probleem van pfas, dat nu eindelijk in de openbaarheid begint te komen.
Zo principieel ben ik daar niet in :)

We hebben ons verlies maar genomen en zoals ik eerder schreef hebben we inmiddels twee van die pannen vervangen door Demeyere Proline 7, en met groot genoegen tot nu toe.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Glenfiddich schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:18:
[...]

Als de laag echt gaat bobbelen en loslaten ben ik het wel met je eens dat het meer als productiefout dan slijtage voelt inderdaad. De interpretatie van levenslang is niet per se een mensenleven, want ook dat is variabel, maar in principe wel gewoon hele lang. Een paar jaar is niet 'heel lang' voor een pan.

Pak ik de website van Le Creuset er even bij dan hebben ze het echt ook over de antiaanbaklaag dat die zo sterk zou zijn en daarom ook levenslange garantie krijgt. Je zou het zelfs met metalen voorwerpen mogen mishandelen volgens de productbeschrijving. De enige uitzondering die ik zie is oneigenlijk gebruik en normale slijtage.
Dan mogen zij van mij wel uitleggen welke van die twee handelingen dan specifiek losbollende antiaanbaklaag veroorzaakt. (zit er oxidatie onder of zo?)

Was het de winkel of Le Creuset zelf die weigerde garantie te geven? Een beetje kookwinkel lost zoiets direct voor je op lijkt mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Oververhitting kan ook zorgen voor delaminatie. Het laagje PTFE zit ook maar met een polymeer vast aan het aluminium...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Dat is ook wat ze zeiden: dat gebeurt alleen maar bij oververhitting, dus dat moet wel zijn wat er gebeurd is -> onjuist gebruik.

Nou meen ik niet dat ik mijn pannen oververhit, maar bewijs dat maar eens.

Overigens is een grappig detail dat één van onze Le Creuset pannen wel degelijk een hele tijd terug een keer oververhit is geweest, ik kwam thuis, hele kamer stond blauw, partner zat lekker op de bank geconcentreerd op iets op zijn telefoon, had niks in de gaten terwijl een leeg pannetje stond te walmen op de kookplaat :P
Was even vergeten dat hij een pannetje aan het voorverwarmen was.

Maar juist díe pan is by far de netste van de hele set, de enige die we nog gebruiken, met amper bobbeltjes van loslatend anti-aanbaklaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 06-03-2024 16:19 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Glenfiddich schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:17:
Nou meen ik niet dat ik mijn pannen oververhit, maar bewijs dat maar eens.
99 van de 100 Tweakers die in een kooktopic last heeft met bakken blijkt uiteindelijk toch over te verhitten. De wild stuiterende druppels zijn erg populair. Dus ik snap ergens wel dat Le Creuset het als plausibel scenario ziet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
[...] De ProLine 7 heeft inderdaad een dikke bodem, ik zelf vind het erg fijn werken
Zal je zeggen wanneer je weinig vlees eet de Proline 7 alsnog de overweging waard is om te kopen? Ik zie veel filmpjes van gebakken eitjes. Mijn oude Teflan achtige koekenpan moet echt de deur uit.

Kun jij de Proline 7 met gemak een hand bedienen? Ik heb vandaag de Proline 7 in handen gehad. In deze kookwinkel was hij afgeprijsd, betaal je alsnog 40 Euro meer dan bij Bol. :S
Ik vond hem niet heel lekker in de hand liggen. Dit komt met name door het gewicht.

De Cristel Casstel Pro vond ik beter in de hand liggen. Die heeft meer een ronde handvat. Op Youtube wordt er gezegd dat een ronde handvat bijvoorbeeld met uit-overschenken eens uit je handen kan glippen.
Volgens de verkoper is dit ook een hele goede pan en doen zij niet veel aan reclame maken. ik kan er ook weinig tot niets over terugvinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tja dat is nogal persoonlijk denk ik. Ik heb de 20, 24 en 28 van proline en schud ook in de 28 rustig met één hand de inhoud op (beetje sauteren). Mijn vriendin vindt ze echter erg zwaar en zal dat nooit doen, maar ik vind ze heerlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-06 13:30
Vanwege het gewicht hebben wij hier de Multiline 7 28cm. Werkt voor ons ook erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 18:55
Hoi,

NB:
Waarom wordt dit een braadpan genoemd? Lijkt erop dat alleen Bol die term toevoegt. Heeft veel weg van koekenpan (wellicht iets aangepast).

Persoonlijk vind ik Greenpan te duur. Ik heb een aantal Greenchef met vergelijkbare producten voor minder (zelfde importeur).

Binnenkort een nieuw deel in assessment van de Thermolon antiaanbaklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Rukapul schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Waarom wordt dit een braadpan genoemd? Lijkt erop dat alleen Bol die term toevoegt. Heeft veel weg van koekenpan (wellicht iets aangepast).

Persoonlijk vind ik Greenpan te duur. Ik heb een aantal Greenchef met vergelijkbare producten voor minder (zelfde importeur).

Binnenkort een nieuw deel in assessment van de Thermolon antiaanbaklaag.
Zal denk ik een vertaal-dingetje zijn. Mijn ervaringen met Greenpan zijn ronduit slecht. Paar maanden oké, maar daarna gaat de anti aanbak kwaliteit snel achteruit. Of dit met andere merken keramische pannen ook zo is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bol doet nul komma nul moeite voor het correct zijn van beschrijvingen of gegevens, je mag al blij zijn als de reviews daadwerkelijk voor het betreffende product zijn. Ik zou dat lekker negeren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Dennis1812

Amateur prutser

Daarbij is de verkoper boer Staphorst.
Dat is een tuincentrum naar mijn weten.

Gok niet dat ze er heel veel verstand van zullen hebben.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Dennis1812 Een woonwinkel die naast pannen ook keukens en badkamers verkoopt.
Ze staan als eerste aanbieder omdat ze het goedkoopst zijn.

Ik gok dat productdata gewoon aan een EAN hangt bij Bol. Zou zomaar kunnen dat de éérste verkoper die mag invullen en het vervolgens ontiegelijk veel moeite kost om dat aangepast te krijgen.
De specifieke EAN is geregistreerd in Hongkong, dus een vertaalfout lijkt mij het meest plausibel. :)

Die handelsplatformen zijn zo ontzettend foggy, verschrikkelijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:51:
@Dennis1812 Een woonwinkel die naast pannen ook keukens en badkamers verkoopt.
Ze staan als eerste aanbieder omdat ze het goedkoopst zijn.

Ik gok dat productdata gewoon aan een EAN hangt bij Bol. Zou zomaar kunnen dat de éérste verkoper die mag invullen en het vervolgens ontiegelijk veel moeite kost om dat aangepast te krijgen.
De specifieke EAN is geregistreerd in Hongkong, dus een vertaalfout lijkt mij het meest plausibel. :)

Die handelsplatformen zijn zo ontzettend foggy, verschrikkelijk.
Ja echt zoon alles winkel.
Als je er binnenkomt presenteren ze zich met name als tuinwinkel. Maar je kan er alles halen. Autobanden zou mij nog niet eens verbazen..

Die product data is denk ik gekoppeld aan wat er ingevoerd wordt inderdaad bij de eerste verkoper. De rest heeft dat maar te volgen op het ean.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Vaak wordt het succesvol bakken van een ei gezien als teken van een goede pan, goede seasoning etc.

En mensen blijven soms tefalpannen kopen omdat het in rvs/gietijzer/carbon steel niet lukt een ei te bakken. Mooie pannen worden afgedankt omdat het ei niet wil lukken.

Ik post deze video daarom hier en niet in een kookgroep. Het gaat me niet om het ei maar om de tips die worden gegeven voor bakken met rvs/gietijzer en carbon steel.

In de video wordt boter gebruikt. Er wordt ook aangegeven dat dat op zich niet noodzakelijk is maar dat boter een paar eigenschappen heeft die je helpen de juiste temperatuur te vinden van de pan, en het juiste moment van toevoegen. Ik kan me voorstellen dat als je een paar keer boter gebruikt om te leren, het daarna met olie ook goed kan gaan.

Misschien dat iemand er iets aan heeft.

YouTube: The Butter and Egg Controversy DEBUNKED: The REAL Way to Cook Nonsti...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bedankt voor de link, ik zal hem later eens bekijken. In het algemeen heeft de vaste kliek hier juist geen problemen met eieren omdat men die tips wel kent, maar wellicht zit er nog wat nieuws in. :)

Ik ben sowieso fan van boter bij een ei omdat het gewoon lekker is, maar met olie gaat het ook prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 12-03-2024 10:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:24:
Bedankt voor de link, ik zal hem later eens bekijken. In het algemeen heeft de vaste kliek hier juist geen problemen met eieren omdat men die tips wel kent, maar wellicht zit er nog wat nieuws in. :)

Ik ben sowieso fan van boter bij een ei omdat het gewoon lekker is, maar met olie gaat het ook prima.
Ik bak ze zelf altijd in makkelijke pannen, vooral gietijzer, en in olie. Maar ik begin bij nieuwe pannen meestal wel met boter omdat het vergevender is dan olie, vind ik.

Ik zag bij de uitleg toch een paar dingen die hier de puntjes weer op de i zetten :)
Ik bak mijn eieren in een voldoende voorverwarmde maar te koude pan :)
Goed om weer eens op te letten.

De man in de link heeft een wat bijzondere presentatie, maar hij heeft mijns inszien ook vaak goede tips en laat het ook zien als het mis gaat. Vind ik prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Deze knakker bakt zo te zien ook alleen maar in makkelijke pannen, een goed ingevette stalen pan is uitermate geschikt voor eieren. ;)

Als ik het kwartier even plat sla haal ik er uit:
Eieren op kamertemperatuur, goede en schone pan, pan gelijkmatig verwarmen, gebruik boter op temperatuur maar zeker niet te heet, leg de eieren er rustig in zodat je niet de laag vetstof volledig wegdrukt.
Punt 2 is evident, punt 1 en 5 zijn de stokpaardjes van @Raymond P als het om eieren bakken gaat en punt 3 en 4 zijn mijn stokpaardjes. :P

Maar goed, de kennis in het filmpje klopt verder wel echt en dat is ook wel eens fijn om te zien. Ik zal wel eens wat meer van die knakker proberen, kijken of er nog interessante video's tussen staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:51:
Deze knakker bakt zo te zien ook alleen maar in makkelijke pannen, een goed ingevette stalen pan is uitermate geschikt voor eieren. ;)

Als ik het kwartier even plat sla haal ik er uit:
Eieren op kamertemperatuur, goede en schone pan, pan gelijkmatig verwarmen, gebruik boter op temperatuur maar zeker niet te heet, leg de eieren er rustig in zodat je niet de laag vetstof volledig wegdrukt.
Punt 2 is evident, punt 1 en 5 zijn de stokpaardjes van @Raymond P als het om eieren bakken gaat en punt 3 en 4 zijn mijn stokpaardjes. :P

Maar goed, de kennis in het filmpje klopt verder wel echt en dat is ook wel eens fijn om te zien. Ik zal wel eens wat meer van die knakker proberen, kijken of er nog interessante video's tussen staan.
Hij houdt vooral van mooie pannen :)

Wat ik voordeel vind van het kijken van dit filmpje ipv alleen geschreven tips lezen, is dat je ziet dat hij bij dezelfde pan een goed en een slecht resultaat haalt. Dat het niet alleen zit in een spiegelgladde pan.
En verder kan je makkelijk zeggen dat de boter op de goede temperatuur moet zijn, maar hij laat overduidelijk zien in zijn filmpje hoe het eruit ziet met boter als de pan te koud is, te warm is en vooral ook, hoe het eruit ziet als deze precies op de goede temperatuur is.

Wat betreft wat je zegt over de vaste kliek die de tips wel kennen...
Er kunnen mensen zijn voor wie een filmpje als dit maakt dat ze het toch nog eens proberen met de pan zonder anti-aanbaklaag. En stel dat het met het filmpje en boter lukt (dat klinkt vreemd), ik zou dat als grote winst zien. Ik denk dat er meer mensen in tefal blijven hangen dan je op het eerste gezicht denkt. Het is nieuw niet altijd zo eenvoudig als het lijkt wanneer je dit al jaren doet. En zelfs met jaren ervaring leer ik nog telkens weer.

Wanneer ik meer wil weten over het gebruik van carbon steel en gietijzer, en het seasonen er van, kijk ik meestal naar dit kanaal op youtube.

YouTube: How do you know that you have a good seasoning?

Dit is een filmpje over het schoonmaken van carbon steel pannen, pannen met een seasoning. Met duidelijke voorbeelden ook.

Uit dit filmpje heb ik voor mezelf gehaald dat ik vaak te zacht ben met schoonmaken waardoor er plekken kunnen achter blijven in de pan die er niet horen. Te makkelijk een keer de afwaskwast erdoor met heet water, en dan komt het wel goed. Ik heb zelf een pan onder handen genomen na dit filmpje (gekozen voor schrobben met zout en keukenpapier), en was verrast over het makkelijke en goede resultaat.

Hier heb ik ook het recept vandaan voor seasoning wax (erg makkelijk in gebruik), welke erg makkelijk zelf te maken is.

Naast dat ik er naar kijk (de filmpjes) scan ik ook vaak de commentaren er onder. Daar staan soms nog leuke, soms wetenschappelijk onderbouwde toevoegingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sjamo op 12-03-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Een uniform warme pan klopt mijn hart ook een stukje sneller van, maar die wil ik best delen met je. :p

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
Sjamo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Hij houdt vooral van mooie pannen :)

Wat ik voordeel vind van het kijken van dit filmpje ipv alleen geschreven tips lezen, is dat je ziet dat hij bij dezelfde pan een goed en een slecht resultaat haalt. Dat het niet alleen zit in een spiegelgladde pan.
En verder kan je makkelijk zeggen dat de boter op de goede temperatuur moet zijn, maar hij laat overduidelijk zien in zijn filmpje hoe het eruit ziet met boter als de pan te koud is, te warm is en vooral ook, hoe het eruit ziet als deze precies op de goede temperatuur is.

Wat betreft wat je zegt over de vaste kliek die de tips wel kennen...
Er kunnen mensen zijn voor wie een filmpje als dit maakt dat ze het toch nog eens proberen met de pan zonder anti-aanbaklaag. En stel dat het met het filmpje en boter lukt (dat klinkt vreemd), ik zou dat als grote winst zien. Ik denk dat er meer mensen in tefal blijven hangen dan je op het eerste gezicht denkt. Het is nieuw niet altijd zo eenvoudig als het lijkt wanneer je dit al jaren doet. En zelfs met jaren ervaring leer ik nog telkens weer.

Wanneer ik meer wil weten over het gebruik van carbon steel en gietijzer, en het seasonen er van, kijk ik meestal naar dit kanaal op youtube.

YouTube: How do you know that you have a good seasoning?

Dit is een filmpje over het schoonmaken van carbon steel pannen, pannen met een seasoning. Met duidelijke voorbeelden ook.

Uit dit filmpje heb ik voor mezelf gehaald dat ik vaak te zacht ben met schoonmaken waardoor er plekken kunnen achter blijven in de pan die er niet horen. Te makkelijk een keer de afwaskwast erdoor met heet water, en dan komt het wel goed. Ik heb zelf een pan onder handen genomen na dit filmpje (gekozen voor schrobben met zout en keukenpapier), en was verrast over het makkelijke en goede resultaat.

Hier heb ik ook het recept vandaan voor seasoning wax (erg makkelijk in gebruik), welke erg makkelijk zelf te maken is.

Naast dat ik er naar kijk (de filmpjes) scan ik ook vaak de commentaren er onder. Daar staan soms nog leuke, soms wetenschappelijk onderbouwde toevoegingen.
Ik heb bij Ali een chainmail scrubber gekocht. Werkt prima, aangekoekte restjes schrob je er zo af zonder de seasoning te beschadigen.
Pagina: 1 ... 69 ... 84 Laatste