Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:02
Hier kan je alles delen rondom het bakken van eitjes.

Voor ideeën voor de start post .. laat maar weten via een DM.

Laat hier maar weten hoe je graag je eitje bakt. Geklutst, dubbel gebakken, spiegel, met boter, olie, kaas, ham etc .. alles is mogelijk met een eitje.

Daarnaast natuurlijk in gaaan op de techniek. Welke soort pan, welke warmte bron, met deksel of zonder?
Ontstaan
Voor de volledigheid .. dit topic was ontstaan als een reactie op een aantal posts in Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 over het bakken van eitjes in een klein pannetje. "Voor de lol" is toen dit topic aangemaakt om de discussie over het bakken van eitjes dan maar verder in een apart topic te voeren .. en zo ontstond dit topic.

Hier ontstond de discussie ....
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
en hier gingen we verder in dit Topic
duvekot in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

[ Voor 98% gewijzigd door duvekot op 17-10-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Reserveer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
KlasseM, NL 2 (scharrel)
Gewicht57.3 gram
VetstofBoter, ongezouten, 4 gram
Panplaatstaal, 20cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6jJ7dOZXu6_2kAsPZ6FpBroMes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8mJh89GZOyz68J61zwXCX3F.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:36
Ik bak ze meestal geklutst en kwam er laatst na 12 jaar huwelijk achter dat mijn vrouw liever niet heeft dat ik de eieren aan beide kanten bak :X |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In de topic titel staat 'Grote Eitjes'. Denkt de TS dan aan struisvogeleieren óf.....

:+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-04 15:48
Plakje ham, 1 hele dooier, 1 gebroken dooier en een beetje Parmezaanse kaas erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dirickteur schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:04:
Plakje ham, 1 hele dooier, 1 gebroken dooier en een beetje Parmezaanse kaas erop :)
(y)

Je moet er voor de gein ook nog eens wat tomaat en komkommer bij meebakken... Érg lekker, al zeg ik 't zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:51

dragonhaertt

@_'.'

Hier wordt er vanalles gedaan met de eitjes.
Sunny side up.
Aan beide kanten gebakken, soms met spek
Omelet
Boerenomelet
Gepocheerd, soms als eggs Benedict
Zacht gekookt
Hard gekookt, meestal voor gevulde eieren
Scramble
Spaans ei (scramble met groente en aardappel)
Scottish egg
Quiche? Telt dat ook?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Will_M schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:04:
In de topic titel staat 'Grote Eitjes'. Denkt de TS dan aan struisvogeleieren óf.....

:+
Ja .. die verwarring willen we absoluut voorkomen ...dus ik een verzoek ingediend om de topic naam aan te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben van het kamp "zonder krokant randje". Dus op laag vermogen bakken totdat het ei gestold is. Dooier mag stuk, anders wordt het zo'n troep op het bordje.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
dragonhaertt schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:07:
Hier wordt er vanalles gedaan met de eitjes.
Sunny side up.
Aan beide kanten gebakken, soms met spek
Omelet
Boerenomelet
Gepocheerd, soms als eggs Benedict
Zacht gekookt
Hard gekookt, meestal voor gevulde eieren
Scramble
Spaans ei (scramble met groente en aardappel)
Scottish egg
Quiche? Telt dat ook?
Dat telt natuurlijk ook ... Behalve het koken .. want het ging over bakken natuurlijk .. en een quiche ..dat is op het randje vind ik persoonlijk

Tenzij we vinden dat het koken van eitjes hier ook in besproken kan worden ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:51

dragonhaertt

@_'.'

Ei met bloem is heel populair hier (ook wel bekend als 'pasta')

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
dragonhaertt schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:09:
Ei met bloem is heel populair hier (ook wel bekend als 'pasta')
Dat valt onder de "tweede lijns bereidingen" .. dus niet rechtstreeks onder eitjes. Straks wil je eierkoeken ook nog hier bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

duvekot schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Dat telt natuurlijk ook ... Behalve het koken .. want het ging over bakken natuurlijk .. en een quiche ..dat is op het randje vind ik persoonlijk

Tenzij we vinden dat het koken van eitjes hier ook in besproken kan worden ...
Pocheren ... Ook een manier om eieren érg lekker klaar voor consumptie te maken (wel een aparte techniek welke je jezelf 'even' aan moet leren). 100% zeker dat je daarbij géén krokante randjes gaat krijgen, zoals @SeatRider net zoals velen niet belieft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
SeatRider schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:07:
Ik ben van het kamp "zonder krokant randje". Dus op laag vermogen bakken totdat het ei gestold is. Dooier mag stuk, anders wordt het zo'n troep op het bordje.
Och daar zit juist de ontwikkeling van smaak, jij barbaar!

De Indonesische sambal goreng telor is daar een mooi voorbeeld van.
Een gekookt eitje rondom bruin bakken (Maillardreactie) en daarna stoven in een boemboe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRPWOMCX868N7ghB0GK6sx5Bn8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMbYa6IQE1zy5LdvYGGt3UoK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSkhXGo1mgYILSQY5XXm4Lh7oMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpJKe7P1Q1OdERcgyW0D1Tmg.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond P op 16-10-2022 14:16 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:04

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zacht gekookt zodat je b.v. lekker kunt soppen met toast. :9~

Afbeeldingslocatie: https://previews.123rf.com/images/benjarattanapakee/benjarattanapakee1611/benjarattanapakee161100462/67009309-indochina-pan-fried-egg-with-pork-and-toppings-breakfast-food-in-thai-style.jpg

Maar hoe je ze kookt..... geen idee. Ik heb een vrouw :>

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:57
Toevallig net nog eitjes gebakken hier. Dochter van 1 heeft het liefst scrambled, met paprikapoeder eroverheen :+

Persoonlijk gruwel ik van ‘krokante’ eitjes dus ik pak ze, zeker voor haar, nét gaar. Maar ruim daarvoor is het vuur al uit en laat ik de resterende hitte het werk doen. Resultaat zou boterzachte stukjes ei moeten zijn.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:49
Ben ik toch even benieuwd wie er nog een eitje neemt bij de spinazie (in welke vorm dan ook)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:17:
Ben ik toch even benieuwd wie er nog een eitje neemt bij de spinazie (in welke vorm dan ook)
Hardgekookt en met de eiersnijder in blokjes gesneden. Klodder mayo erdoor roeren ook

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:25
Ik breek een ei wel in een koude pan die dan langzaam heet wordt. Dan krijg je niet zo’n krokante bodem met draadjes als je dat liever niet hebt maar een perfecte witte spiegelei.

Edit: Wat SeatRider zegt heeft ook mijn voorkeur.

[ Voor 12% gewijzigd door D. Ninjai op 16-10-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SeatRider schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:07:
Helemaal eens, ooit eens deze van Pepin gezien en sindsdien maak in in het weekend zo een gebakken ei. Voor gekookte eieren volg ik dan weer deze supersimpele methode van Kenji Lopez-Alt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:21
Die van de Chinees vind ik altijd lekker, maar dat zijn eendeneieren, min of meer gefrituurd in een wok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@FirePuma142 Die van Pepin is niet gebakken. Dat is letterlijk pocheren in boter. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:25:
@FirePuma142 Die van Pepin is niet gebakken. Dat is letterlijk pocheren in boter. :+
Sssssssssssssssssst. Er zit ook water bij :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Tussen 2015 en 2018 leefde ik op een serieuze hoeveelheid eieren (M; 30 - 45 / week). Meerdere personen vertelde mij dat ik knetter was, echter had een Belgisch onderzoek al uitgewezen dat het niet zo schadelijk is als men toen dacht.

Voor mij was het een mooie manier om EN stevig de dag (plus de koffie ofc) te beginnen en aan een prima eiwittenbasis te komen -- Naast de andere bekende vormen voor eiwit inname.

Vlak voor de zomer van 2018 dan ook doel bereikt: 12 kg lichter, 12% vetmassa
Daarna ging het mis.

Momenteel weer net zo "vet" als toen ik begon -- Immers, een goede IT-er schijnt erg lui te moeten zijn :+

[ Voor 9% gewijzigd door D_Jeff op 16-10-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:24
Ik maak iedere zaterdag en zondag de eieren. Sunny side up en scrambled maak ik het vaakst. Lekker met brood in de oven.

Laatst op Amazon een pan gekocht waar ik nu Eggs Benedict mee maak voor de vrouw.

Leuk topic. Ben vooral benieuwd naar de speciale dingen die jullie maken en ook de daarbij behorende foto's.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

D_Jeff schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:17:
Ik! Altijd hardgekookt uiteraard, bij voorkeur 8 a 9 minuten.

Verder bak ik regelmatig eitjes. Ik probeer dan altijd voor gewichtsklasse M/L te gaan, en te gaan voor vrije-uitloop eieren (stuk beter dan een scharrelkip). Liefst van een met mais gevoede kip (te herkennen aan de iets meer oranje kleur van de dooier), dat vind ik het lekkerste.

Hoe ik hem bak? Varieert, meestal Easy Over, dus aan beide kanten, met aan de tweede kant maar een halve minuut ofzo bakken. Maar soms wil ik ook wel eens een Sunny Side Up, vind ik ook erg lekker.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 17:34
Er zijn diverse varianten van gevuld broodje uit de oven:
Deze komt dichtbij mijn eigen variant, maar even geen puff om 't allemaal zelf uit te schrijven.
Afbeeldingslocatie: https://www.keukenliefde.nl/wp-content/uploads/2015/08/Broodbakjes-met-ei-en-spek-4841.jpg
https://www.keukenliefde....oodbakjes-met-ei-en-spek/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@wildhagen Vrije uitloop is het laatste jaar een beetje lastig, doordat er ontzettend lange periodes zijn waarin een ophokplicht geldt door uitbraken van vogelgriep mogen eieren soms nog wel een aantal weken als vrije uitloop verkocht worden terwijl ze dat niet zijn.

Begin juli is die gedeeltelijk ingetrokken, maar sinds 5 oktober is er wéér een ophokplicht.

Je kan nu dus al geen Nederlandse verse eieren meer kopen die écht vrije uitloop zijn, maar je mag daar nog wel (tot 16 weken lang) extra voor betalen.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 16-10-2022 14:41 . Reden: regio nuance ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:36:
@wildhagen Vrije uitloop is het laatste jaar een beetje lastig, doordat er ontzettend lange periodes zijn waarin een ophokplicht geldt door uitbraken van vogelgriep mogen eieren soms nog wel een aantal weken als vrije uitloop verkocht worden terwijl ze dat niet zijn.

Begin juli is die gedeeltelijk ingetrokken, maar sinds 5 oktober is er wéér een ophokplicht.

Je kan nu dus al geen verse eieren meer kopen die écht vrije uitloop zijn, maar je mag daar nog wel (tot 16 weken lang) extra voor betalen.
Klopt helaas, staat bij onze Jumbo ook een folder geplakt bij de ingang met dit verhaal. Gelukkig zijn de prijzen tijdelijk aangepast naar die van scharrel-eieren, dus ik heb van die onterecht hogere prijzen geen last :)

Ik zou liefst eigenlijk bio-eieren nemen, maar die vind ik wel érg duur helaas. Ik betaal dan voor een doosje met 6 biologische eieren net zoveel als voor een doos van 10 vrije-uitloop eieren. Ja, ik ben Gekke Henkie niet... |:(

Ik haal ze nu dus even (nou ja, sinds de ophokplicht idd) bij de Jumbo, omdat het niet meer direct bij de boer kan (hij heeft zijn erf ook gesloten voor kopers), maar normaal gesproken ga ik, als ik naar de boer ga voor aardappelen (die haal ik altijd direct bij de voer), haal ik bij de (kippen)boer ernaast ook meteen 2-3 van die grote dozen (25 eieren oid?) met vrije-uitloop eieren. Verser kan het niet :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@wildhagen Yep, praktisch hetzelfde verhaal hier.
Dat de prijzen aangepast waren was ik dan weer niet van op de hoogte. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:44:
@wildhagen Yep, praktisch hetzelfde verhaal hier.
Dat de prijzen aangepast waren was ik dan weer niet van op de hoogte. :)
Weet ook niet of het voor alle Jumbos zo is. Deze Jumbo is een klein filiaal van een franchisenemer, dus niet van Jumbo zelf en kan dus zijn eigen beleid bepalen.

Hij heeft wel meer produkten die je in andere vestigingen niet kunt krijgen. Zoals een héél lekkere Brabants worstenbroodje van een lokale bakker. Grappig btw dat dat broodje bij de Jumbo goedkoper is dan bij de bakker zelf (scheelt maar 10 cent, maar toch), maar dat is weer een andere discussie :)

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 16-10-2022 14:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
wildhagen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Klopt helaas, staat bij onze Jumbo ook een folder geplakt bij de ingang met dit verhaal. Gelukkig zijn de prijzen tijdelijk aangepast naar die van scharrel-eieren, dus ik heb van die onterecht hogere prijzen geen last :)

Ik zou liefst eigenlijk bio-eieren nemen, maar die vind ik wel érg duur helaas. Ik betaal dan voor een doosje met 6 biologische eieren net zoveel als voor een doos van 10 vrije-uitloop eieren. Ja, ik ben Gekke Henkie niet... |:(

Ik haal ze nu dus even (nou ja, sinds de ophokplicht idd) bij de Jumbo, omdat het niet meer direct bij de boer kan (hij heeft zijn erf ook gesloten voor kopers), maar normaal gesproken ga ik, als ik naar de boer ga voor aardappelen (die haal ik altijd direct bij de voer), haal ik bij de (kippen)boer ernaast ook meteen 2-3 van die grote dozen (25 eieren oid?) met vrije-uitloop eieren. Verser kan het niet :)
Ik wou net schrijven: Als je de boel zo graag beter wil hebben, ga de boer op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Nog twee uit m'n archief en dan stop ik ff met spammen van suggesties. :+

Pogingen tot een croque madame en tamagoyaki
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF3puc4w8_nW0TVdsuJdbiLXB90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNhknVYHU7f96kDfWee0A08h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkU1TVHV7p6sGZVHs2G4PKnVW-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20Z2QCHNHQ22CLBtQFLTHeJr.jpg?f=fotoalbum_tile

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

duvekot schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Dat valt onder de "tweede lijns bereidingen" .. dus niet rechtstreeks onder eitjes. Straks wil je eierkoeken ook nog hier bespreken?
Beetje melk erbij nog en het is een pannekoek. Maar dat heeft weinig met een ei bakken te maken inderdaad :)

Plakje kaas erop laten smelten geld wel nog toch? :p Dat is bij mij standaard op mijn ei, en een beetje peper (soms chillipeper).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:31
2-3 eieren tikken, daar bovenop pe/zo/kerrie, plakje ham/salami en belegen kaas. Perfect begin van de dag met een bakje koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 29-04 12:28

Sebazzz

3dp

Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

De Indonesische sambal goreng telor is daar een mooi voorbeeld van.
Een gekookt eitje rondom bruin bakken (Maillardreactie) en daarna stoven in een boemboe.
Een gekookt ei bakken, interessant :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@wildhagen Jij komt volgens mij ook nog uit de tijd (én omgeving) dat er 's-nachts ná het stappen in het weekend met de vriendengroep nog even wat eieren gebakken moesten gaan worden in de keuken van 'Ma' bij één van de vrienden?

Het was bij ons in de vriendengroep iedere weekend wel ergens de regel /gewoonte om dat te doen waarbij 'Ma' de volgende ochtend alsnog de keuken volledig mocht gaan schoonmaken, ook al dáchten we dat wij dat al goed gedaan hadden na het bakken van de eieren..... :+ :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Haha, wel uit de tijd en omgeving idd, maar dat heeft mijn groep nooit gedaan gelukkig :P

Heb toen ik nog thuiswoonde (dan heb je het over 20+ jaar terug) wel eens de keuken schoongemaakt nadat ik iets had gekookt. Nou ja, dat dácht ik dan, maar volgens mijn moeder was de keuken net zo smerig alsof ik daar net een of ander biologisch experiment had uitgevoerd. Ik had daar een andere mening over >:)

En mijn moeder mocht nooit mijn eieren bakken, want ik wil dus zoals gezegd bijna altijd Easy Over. Kennelijk had mijn moeder andere ideën over dan ik, wat Easy Over nu precies betekent. Ze bakte ze meestal net zolang door totdat het bijna moordwapens werden, en je er iemand knock-out mee kon slaan. Dus ik bakte mijn eieren toen altijd al zelf :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Laatst doosje dubbeldooiers gekocht op de markt.
Welgeteld 0 dubbeldooiers 😓
Ik heb de teleurstelling nog niet kunnen verwerken

[ Voor 24% gewijzigd door eL_Jay op 16-10-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:32
M'n gebakken eitjes zijn niet zo spannend, maar vaak vind ik het wel lekker. Heb 1 a 2x/maand gebakken eitje.

Ik bak meestal een omelet.
2 eieren, beetje melk, peper, zout en Provençaalse kruiden. Ff kloppen.

(Anti-aanbak)pan goed heet, beetje boter smelten. Eieren erin, als het begint te stollen, vuur laag. Bij volledig gestold, omdraaien, kaas erop en dubbelvouwen. Even laten staan en dan serveren op met curry besmeerd (bruin/volkoren) brood.

Als het goed is zou een hete pan voor een luchtige omelet moeten zorgen.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 16-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:54
Heerlijk tofu met kalanamak kruiden! Heerlijke eismaak zonder echt ei te hoeven eten om welke reden dan ook. Hoor er best veel mensen over de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:53:
Nog twee uit m'n archief en dan stop ik ff met spammen van suggesties. :+

Pogingen tot een croque madame en tamagoyaki
[Afbeelding][Afbeelding]
Na het zien van foto 1 krijg ik spontaan zin in het mishandelen van een eitje met suiker, melk en een bammetje in de koekenpan
:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@D_Jeff Ik zeg doen!

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Raymond P Blijft alleen de vraag van het uur over:
Met of zonder Kaneel? :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Alleen eigen eitjes! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0m39kg7SifL7JNWAfiQy5UAbRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TB0qax8QHbvkwHVISftNSk9u.jpg?f=fotoalbum_large

Uitsmijtertje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9ZPMF5OYwvy4C6FgvyTe8gEY-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Jhi3zL31IGa9MbAt0a864oM.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn fav, poblano bootjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZe5xDkk8es0OwUT1lwElI3UKNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SN0f3uiR6sOOLQ1IubCWmmrk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Nou ik hou echt niet van ei, gebakken of gekookt nee ik vind het niets.Maar mn fam wel
En toen kwam ik dit videootje tegen:

En als ik deze maakt, dan snij ik een stukje af voor mezelf want ondanks dat ik niet van eieren hou is dit onweerstaanbaar.
Ik bak het in onze oude gladde goed gebruikte gietijzeren pan, beetje boter, parm/pardano dun laagje, als het er even inzit eieren erop, deksel op pan vuur uit en paar minuten later klaar.
oh en ik doe zout peper en kruiden direct met ei kloppen, scheelt en is gelijkmatig verdeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Silent7 op 16-10-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Heel veel ontbijtspek, heel veel eieren en heel veel oude geraspte kaas op Turks brood. :9~ :9~ :9~

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
D_Jeff schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:18:
@Raymond P Blijft alleen de vraag van het uur over:
Met of zonder Kaneel? :+
ceylon kaneel natuurlijk! :P

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
dragon2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:24:
Alleen eigen eitjes! [Afbeelding]

Uitsmijtertje:
[Afbeelding]

Mijn fav, poblano bootjes:
[Afbeelding]
Woon je in de buurt van Noord-Brabant? @wildhagen wil anders je Ei-match wel zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:59

H-W

Hier eten we de eieren op allerlei manieren. De kids hebben liever een hardgekookt ei, dat ze uitlepelen met een beetje zout. Pa en ma liever gebakken, hete pan maar direct hierna op een laag vuurtje, dubbel gebakken met dooier kapot. Soms wat kruiden erop tijdens het bakken, en lekker op de boterham met een plakje kaas of wat vleeswaren.
Ei bij de spinazie, altijd! Soms ook een heerlijke goedgevulde omelet bij het avondeten, sla erbij en wat brood, lekker makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Woon je in de buurt van Noord-Brabant? @wildhagen wil anders je Ei-match wel zijn :P
Nijmegen genoeg in de buurt? Heb genoeg fam in Brabant, maar dat is nog best groot 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dragon2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:48:
[...]

Nijmegen genoeg in de buurt? Heb genoeg fam in Brabant, maar dat is nog best groot 😉
Da's gewoon bij Grave de brug onderdoor zwemmen, hé :9

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 16-10-2022 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

9 van de 10 keer op deze manier

En dan over chilaquilles

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ben ik de enige, die in eerste instantie dacht: dat dit topic een grote grap was, gezien de korte TS :+ Maar goed hier vliegen de eieren erdoor heen, aangezien mijn vrouw altijd gebakken ei klaar maakt voor de kleine meid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:14

NoTimeRemains

I know

Alvin Cailan heeft een ei restaurant, Eggslut. Paar mooie technieken en hele lekkere broodjes. Niet te veel van eten want anders heb je zijn postuur ;)

Natuurlijk mag Ramsay's scrambled eggs niet ontbreken:
[YouTube: Gordon Ramsay's Scrambled Eggs]
Behoorlijk lekker maar

de versie van mijn persoonlijke held Bourdain is gewoon dat ei, boter, peper en zout.

Jacques Pepin doet toch de beste omeletjes

Alex probeert het ook even

Croque Madame is ook niet vies heur

Kenji kan ook wel een eitje maken

Maar een zacht gekookt eitje met wat zout en witte peper is toch mijn favoriet!

EITJES _/-\o_

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-04 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Spiegeleitjes zijn mijn favoriet.
Wat ik echter wel altijd nog doe; Voorzichtig met de spatel over de dooier heen om dat vliesje eraf te vegen en dat nog even meebakken. Anders zit je altijd met zo'n hoopje snot op je ei.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:39
Leuk topic!

Ik probeer tegenwoordig al wat meer ei te eten, 3-4 per dag...eens kijken of ik hier wat inspiratie uit kan halen!

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn favoriet is drie eieren (eerst goed klutsen met prov kruiden, liefst XL eieren/dubbele dooier), champignons (vantevoren in de knof/prov kruiden bakken), paprika, ham en geraspte kaas (AH pizza geraspte kaas mixen met oude geraspte kaas AH (door Zwitsere kaas wordt deze heel smeuïg)). Soms nog wat uien erbij en prima deluxe.
Bij bakken geklaarde boter gebruiken en deksel erop. Dan smelt de kaas ook mooi en het ei wordt lekker luchtig.
Heerlijk op te verdelen op 2 bolletjes of 3 boterhammen.
Dan weet je in ieder geval dat je tot de avond wel red als je deze 's middags eet en je hebt ook meteen groente op.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:12
Omdat elke koelkast die je nieuw koopt met zo'n eierhouder komt dacht ik altijd dat dat is waar je ze hoort te bewaren. Maar dat is misschien alleen iets van hier.

Nu ik de mijne voortaan altijd buiten de koelkast bewaar hoeven ze een veel kleiner temperatuur verschil te overbruggen voordat het stolt of bakt. Wat de kwaliteit ten goede komt.

Oja, nog een leuk feitje wat ik gevonden had in de horeca les boeken van mijn zus over eieren is dat je eieren ondersteboven( :+) moet bewaren. Dit zodat de luchtbel dan boven zit en omdat de hagelsnoer aan die kant sterker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 16:18
Mijn favoriete bereiding is "Eggs in a basket". Het midden uit een boterham snijden zodat je enkel de korst overhoudt, die in de pan, eitje er in breken, beetje peper + zout + kaas erop. Dan het midden van de boterham daar weer bovenop leggen en enigzins aandrukken, als het geheel stevig genoeg is nog even omdraaien zodat heel de boterham geroosterd is.

Een andere favoriet is de "extra creamy scrambled eggs" van Kenji Lopez-Alt. Hierbij creëer je bijna een soort saus-textuur waarna je er geroosterd brood in kunt dippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik gooi er voor de duidelijkheid toch een titelfix tegenaan; het gaat hier immers niet alleen over gebakken eieren ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:35

Bob Popcorn

Plop!

Opzetten in koud water, 4,5 minuut koken en dan met Aromat :9

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op allerlei manieren, komen leuke voorbeelden voorbij in dit topic.
Maar sinds ik corona heb gehad smaakt een gekookt ei een stuk minder lekker helaas.

Even m'n foto's doorzocht op 'ei' :)
Dit was voor m'n dochtertje.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pJk0HJ5/IMG-5034.jpg

[ Voor 222% gewijzigd door Cheesy op 17-10-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 19:27

Dido

heforshe

Favoriet hier is toch op zijn Zweeds (da's Eggs Benedict, maar met zalm ipv bacon of ham).

Op een beschuitbol (gewoon bij Albert te vinden) een plakje (bio) gerookte zalm, gepocheerd (rondeel) eitje erop en een flinke scheut Hollandaisesaus.

Pocheren gebeurt gewoon klassiek in een steelpannetje met zachtjes kokend water, en de Hollandaise wordt even snel gemaakt met een staafmixer (handmatig kloppen au bain marie werkt ook prima, maar kost meer tijd, is bewerkelijker, en levert een lamme arm op om verkeerde redenen).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Toch even de studenten tip :+ Eieren koken kan prima in de waterkoker als je toch thee aan het zetten bent. 1x mee koken, dan 5 minuutjes in 't water laten rusten en je hebt een lekker gekookt eitje en nog prima theewater.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Marco-Peters schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:36:
Ben ik de enige, die in eerste instantie dacht: dat dit topic een grote grap was, gezien de korte TS :+ Maar goed hier vliegen de eieren erdoor heen, aangezien mijn vrouw altijd gebakken ei klaar maakt voor de kleine meid :)
misschien moet ik de historie van het ontstaan van dit topic maar in de topic start zetten ...
en als je nog suggesties hebt voor de topic start ... laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:49

M2M

medicijnman

4 eieren, doorgeprikt en omgedraaid, plakken ham indien beschikbaar, peper en zout, mayonaise, ketchup, op twee witte bolletjes. Als ik tijd over heb wat groen spul uit de kruidenkast, ter... aankleding :)

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Drie eieren, gebakken met hele dooier en aan één kant.
Flink zout eroverheen en smikkelen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Als ik eieren eet, dan met spek. Eerst (Tefal) pan goed op temperatuur laten komen met een scheutje zonnebloemolie, dan 3 á 4 plakken ontbijtspek erin. Wanneer die tegen knapperig aan gaan 3 eieren (M/L, bio) erbij, dooier kapot, beetje himalayazout en vers gemalen 4-seizoenenpeper erop en aan beide zijden gebakken tot er een crispy randje omheen zit. Het ei moet ook over het hele oppervlak stevig zijn; ik hou totaal niet van enigszins 'snotterig' eiwit en nog vloeibaar eidooier krijg ik braakneigingen van.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 10:21
SmurfLink schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:44:
Toch even de studenten tip :+ Eieren koken kan prima in de waterkoker als je toch thee aan het zetten bent. 1x mee koken, dan 5 minuutjes in 't water laten rusten en je hebt een lekker gekookt eitje en nog prima theewater.
En je hebt ook geen theezakje meer nodig. Met de onvolprezen smaak chickenshit.

(wat er soms nog aan de buitenkant van ei zit..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 16:30
Ik eet al sinds mijn kindertijd het liefst shakshuka, al noemde mijn moeder dat toen gewoon 'eieren met tomaten' :). Zelf maak ik het altijd met paprika en ui erbij en ook wat spek, heerlijk! En als het snel moet gaan doe ik altijd gewoon een spiegelei.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

zeeg schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Ach, er zijn ook mensen die Kopi Luwak drinken. Beetje "Té Guano" moet dan toch kunnen? ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
zeeg schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Kwestie van het ei even wassen voor je 'm in de waterkoker doet.. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Met tomaat, champignons, ui, en spek. Tijdens het bakken beetje zwarte peper erop. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 12:49
Ik eet ze het liefst fubar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:48:
KlasseM, NL 2 (scharrel)
Gewicht57.3 gram
VetstofBoter, ongezouten, 4 gram
Panplaatstaal, 20cm

[Afbeelding]
Vergeet niet dat de eischaal ook ~9 gram weegt (M) ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

duvekot schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:29:
Het grote 'hoe eet jij je eieren' topic
Rauw, gekookt, gebakken eo door ander gerecht als pannenkoekenbeslag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
SmurfLink schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:44:
Ik heb de nodige "creatieve oplossingen" al voorbij zien komen, maar deze kende ik nog niet -- lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:01

vhal

ಠ_ಠ

Eieren kunnen overigens prima in de airfryer (120 graden -15") , kan wel eens handig zijn als je een hele doos in 1 keer wilt bereiden. Uiteraard kan het ook wel in een pannetje met water maar zie het als alternatief.

Het enige nadeel vind ik persoonlijk dat ze niet zacht er uit komen. Maar voor het maken van eiersalade is het goed genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 17-10-2022 21:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:41
Heerlijk topic, zal ook zeker een paar recepten proberen, zeker die met parmezaanse kaas! Hier afwisselend, meestal gewoon een spiegeltje met ham en kaas op brood. Maar soms ook met gesmolten kaas en spekjes.

En natuurlijk bij de nasi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrQgmkAB6brlC3MWFMozBZwEYYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dR3sBQDLhrWXBO67nNhms8b4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 16:27
Eggcelent topic! Ik gebruik ei als sausbinder en smaakmaker in carbonara, maar ik ben bang dat het onder tweelijnsbereidingen valt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN2VIqDzgwZIVz6M0nZdLip36vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WUOTNzChx5GCdMSm9xGDM7Z.jpg?f=fotoalbum_large Carbonara gebaseerd op het recept van Gennaro Contaldo. Techniekjes vooral overgenomen van Kenji's tips (pan van het vuur en gebruik van pasta water is zo belangrijk hier).

Wat "puur ei" gerechten betreft, toch wel een paar favorieten:

- Scrambled eggs, ook op de manier van Kenji - redelijk foolproof en onzettend lekker.
- Soort van Spaanse tortilla, met meer Italiaanse smaken. Cherrytomaten doorsnijden, olie in een koekenpan, cherry tomaten netjes met de snijzijde naar beneden in de pan leggen en even op laag/middel vuur een beetje laten karameliseren maar niet te ver. In een aparte kom twee eieren, kaas (o.a. geraspte geitenkaas is briljant) en Italiaanse kruiden klutsen en rustig in de pan erbij gooien. Deksel op de pan en na ~7 minuten het meest spannende: proberen de tortilla te flippen. Een platte deksel of bord werkt het beste, maar perfect gaat het bijna nooit. Een paar minuten later is het klaar en heb je een super lunch gerecht :)
- Uitsmijter - simpel en zo lekker. Zeker met wat bieslook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@tagican Die peper triggert mij. :+

Als je de parmigiano switcht voor percorino / grana padano (30/70) en rauwe melk kazen gebruikt dan hoeft dat niet. :)

Bij mij is carbonara altijd een puinhoop omdat ik gruwelijke trek krijg tijdens het koken en bibberend de borden moet opmaken: :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYe1HvPPqGlTagYGHY9hFRZd864=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7S5x3aHhaQgexPbQMluMFKxF.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-04 18:49
vhal schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:07:
Eieren kunnen overigens prima in de airfryer (120 graden -15") , kan wel eens handig zijn als je een hele doos in 1 keer wilt bereiden. Uiteraard kan het ook wel in een pannetje met water maar zie het als alternatief.

Het enige nadeel vind ik persoonlijk dat ze niet zacht er uit komen. Maar voor het maken van eiersalade is het goed genoeg.
Het kan wel zacht maar dan moet je de eitjes gaan stomen(genoeg vocht in de airfryer/oven als die er geschikt voor is). Zo werkt een eierkoker ook.
In de bedrijfskantine gooien ze er zo 120 eieren door de stoomoven, komt er perfect zachtgekookt binnen 5 minuten uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:54
Silent7 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:26:
Nou ik hou echt niet van ei, gebakken of gekookt nee ik vind het niets.Maar mn fam wel
[YouTube: Parmelet - Crisp Parmesan Omelet - Easy Cheesy Inside-Out Omelet Technique]
*knip*
Deze moest ik dus ook even proberen en bedankt... Vriendin wilde ook proeven en was meteen de helft kwijt.

Normaal mik ik een paar eieren in de pan en afhankelijk van mijn bui en het bijbehorende beleid is het een spiegelei of een omelet. Maar dit topic werkt inspirerend. We gaan dit in het vervolg eens vaker culinair aanpakken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:26:
[YouTube: Parmelet - Crisp Parmesan Omelet - Easy Cheesy Inside-Out Omelet Technique]
En als ik deze maakt, dan snij ik een stukje af voor mezelf want ondanks dat ik niet van eieren hou is dit onweerstaanbaar.
Ik bak het in onze oude gladde goed gebruikte gietijzeren pan, beetje boter, parm/pardano dun laagje, als het er even inzit eieren erop, deksel op pan vuur uit en paar minuten later klaar.
oh en ik doe zout peper en kruiden direct met ei kloppen, scheelt en is gelijkmatig verdeeld.
Dit is ongeveer hoe ik altijd mijn omelet maak. Ik maak het alleen meer simpel.

De basis is altijd plakken kaas in een middelgrote pan. Vet in de pan is niet nodig door het vet van de kaas. Dit opzetten op lage tot middel hitte. De kaas dan een aardig stukje laten smelten en dan 2 geklutste eieren er op. Afhankelijk van hoe je de kaas uiteindelijk wil kan je het kort of lang opzetten. Dan dit even laten staan en vouwen na een tijdje. Wil je het nog deels zacht doe je het kort, wil je alles doorgebakken dan iets langer wachten of na het vouwen doorbakken en keren.

Het bovenstaande is de basis, maar vanuit hier kan je er van alles van maken afhankelijk van je smaak. Alleen ei en kaas is prima, maar alles is mogelijk. Zodra je de geklutste eieren er op doet kan je toevoegen wat je wil. Een gesnipperd uitje is lekker. Wat mais uit blik vind ik ook erg lekker. Verder dingen als ham of nog meer soorten kaas, salami, rauwe of gebakken zalm of zelfs gebakken shoarma. De basis met alleen ei en kaas is een beetje saai dus ui doe ik eigenlijk altijd wel. Puur wat je wil direct na het toevoegen van ei op de kaas is voldoende. Ham vind ik erg lekker en ook gebakken zalm is heerlijk. Het is maar net wat je lekker vind want je kan alles toevoegen wat je wil. Verder ook erg makkelijk en snel met ei en kaas als basis. Vet toevoegen met kaas als basis is echt niet nodig. Ook een deksel er op is nergens voor nodig. Na het vouwen direct klaar of iets langer er in met even draaien werkt prima. Makkelijker dan dan kaas met geklutst ei en meer niet als basis kan ik niet verzinnen. Wat je dan nog toevoegt is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-04 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ben ik de enige??

Toch wel 1 van mijn meest favoriete manieren om een eitje te eten.
Ommeletje met ragout (Unox)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TgGTJwq/65debb71-ec42-4271-b73f-75fa9fe56efd.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VDwZVPT/de791eb2-cdab-4856-b197-9af391447db4.jpg

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Broodjes gebakken ei met knoflook, ui, kaas en ham:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJLzO1fow-Yw41N9n6usSAlcXuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/83BB1ycFHVY1GHwA5J64TIG8.jpg?f=user_large

Ingrediënten:
- 2 eieren
- 2 plakken ham
- 3 plakken kaas
- halve rode ui
- teentje knoflook

Saus:
- sriracha saus
- ketchup

Bereiden:
Doe wat olie in een bakpannetje en laat de pan heet worden op middelhoog vuur. Snipper de halve ui, teentje knoflook kan je persen. Gesnipperde halve ui en geperste knoflook in de pan, en op middelhoog vuur even fruiten, minuut of 4. De plakken ham in kleinere stukjes snijden en ook even 2 minuten mee bakken met de ui en knoflook.

Dan 2 eieren erbij, ik roer ze zelf gewoon, lekker makkelijk.

Wanneer de eieren mooi stevig gebakken zijn, 3 plakjes kaas erbij en deze meebakken tot het goed gesmolten is. Op dit punt blijf ik het geheel roeren zodat de kaas niet aanbakt.

Prak het slagveld vervolgens op 3 boterhammen. (Of 2 of 4, wat jij wilt.)

Beetje sriracha saus erover verdruppelen en wat ketchup en je hebt een pria comfortfood lunch.

Geen cullinair hoogstandje, geen hoge 'insta waardige' visuele wow factor, wel gewoon verdomd lekker. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-04 19:40
D_Jeff schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:13:
[...]

Ik heb de nodige "creatieve oplossingen" al voorbij zien komen, maar deze kende ik nog niet -- lol
offtopic:
Dan heb ik er nog een voor jou: ken je die zakjes sate? Die met 4 stokjes. Die passen NET in een grote 1.7L+ waterkoker, 2 als je een beetje propt en het deksel een beetje aan drukt. Stokjes naar boven... beetje schuin... past net.
Sate er in, water tot het max, en aan de kook brengen... een aantal minuten laten staan, et voila, warm zakje sate. Geen geklooi met pannetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Anoniem: 1032405 Dat rood uitje ingemaakt natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3dtB0Nd_e-IStZJcgRWJ9B9pr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ymhnOq0VZ8qin6vAvt3mYxg.jpg?f=fotoalbum_large

En een vette burger eronder

[ Voor 20% gewijzigd door Raymond P op 19-11-2022 20:55 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

boxlessness schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:28:
[...]

offtopic:
Dan heb ik er nog een voor jou: ken je die zakjes sate? Die met 4 stokjes. Die passen NET in een grote 1.7L+ waterkoker, 2 als je een beetje propt en het deksel een beetje aan drukt. Stokjes naar boven... beetje schuin... past net.
Sate er in, water tot het max, en aan de kook brengen... een aantal minuten laten staan, et voila, warm zakje sate. Geen geklooi met pannetjes.
Dit zijn de echte pro tips _O- zo heb ik op de zaak heel wat zakjes saté versleten in de nachtdienst :9 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Net lekker(3) rauw met eiwitshake 🏋️‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
Veel te lang stil geweest hierzo >:)

Vandaag kwam ik dit artikel tegen over het bakken van een spiegel eitje.

https://www.thekitchn.com...-how-to-fry-eggs-23653670

De conclusie:

Doe naast de boter ook een lepeltje water in de pan nadat het eitje in de pan ligt .. en doe een deksel op de pan zodat de stoom helpt om het eiwit goed te laten stollen.

Nog andere suggesties voor het bakken van een spiegel eitje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansiepansie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:39
Veel olie in de pan, lekker heet laten worden en dan een eitje erin. Het eiwit zal lekker gaan bubbelen van de hitte. Zodra de onderkant lekker krokant is lepel ik wat hete olie over de bovenkant van het eiwit heen, zodat het resterende eiwit ook gaar wordt. Zo heb je een lekker krokant gebakken eitje, maar wel met lopende dooier.
Beetje zout en peper en op toast besmeerd met een laagje zure mayo. Krijg er honger van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
hansiepansie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:51:
Veel olie in de pan, lekker heet laten worden en dan een eitje erin. Het eiwit zal lekker gaan bubbelen van de hitte. Zodra de onderkant lekker krokant is lepel ik wat hete olie over de bovenkant van het eiwit heen, zodat het resterende eiwit ook gaar wordt. Zo heb je een lekker krokant gebakken eitje, maar wel met lopende dooier.
Beetje zout en peper en op toast besmeerd met een laagje zure mayo. Krijg er honger van!
Niet te hard roepen, anders kan je ineens voor een heel topic gaan koken :D

Schroei je 'm nog af (die dooier) of vind je het zo wel prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiepansie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:39
Nope, ik laat de dooier lekker glanzen. Zo heb je het mooie contrast tussen het witte en de oranje eidooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Vond dit wel weer een mooi topic om te praten over de eieren:

RIVM raadt vanwege gezondheidsrisico's af eieren van hobbykippen te eten
Het RIVM heeft op zestig plekken verspreid over het land onderzocht hoeveel pfas mensen kunnen binnenkrijgen als ze eieren van hobbykippen eten. Op 31 plekken komen mensen door het eten van minder dan één ei in de week al boven de limiet uit.

Locaties waar mensen te veel pfas kunnen binnenkrijgen, zijn in vrijwel alle provincies te vinden. Op tien plekken kunnen mensen maximaal één ei in de week eten en op vijf plekken maximaal twee eieren per week.
Dus .. geen hobby eieren meer .. alleen nog maar eieren uit de supermarkt.

En als je zo'n hobby ei toch klaar maakt .. in je Tefal pannen .. worden die pannen daar beter van? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
duvekot schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:37:
Vond dit wel weer een mooi topic om te praten over de eieren:

RIVM raadt vanwege gezondheidsrisico's af eieren van hobbykippen te eten

[...]

Dus .. geen hobby eieren meer .. alleen nog maar eieren uit de supermarkt.

En als je zo'n hobby ei toch klaar maakt .. in je Tefal pannen .. worden die pannen daar beter van? 🤔
Volgens het onderzoek zitten echt niet alle hobbyeieren te hoog, lekkere kop weer... Ook is de limiet pas verlaagd dus nu zitten ineens meer mensen te hoog met hun eieren.
Een test kost honderden euro's dus dat kan iig niet uit voor de meeste hobbyisten.
Maar goed, mijn eigen kippen hebben lekkere eitjes, en ze werken er 25 uur per stuk aan, dus die gaan we echt niet weggooien. Eigen eitjes zijn veel lekkerder, en waarschijnlijk ook gezonder, dan winkel eieren 😊 (om al helemaal niet over de Oekraïnse legbatterij eieren te praten... 😢)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:39
Ik eet er 4-5 per dag... Gekookt, gebakken, gepocheerd en elke andere variant die er is.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1 2 Laatste