Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-07 10:33
Zeker pannenkoeken kun je uitstekend bakken in gietijzer. Vroeger, lang voor de pfas discussie, deed ik dat ook maar ben er om één of andere reden mee gestopt, waarschijnlijk omdat tefal onze “standaard” werd. Maar inmiddels probeer ik waar mogelijk tefal te mijden. Dat is wel een omschakeling en even wennen maar het lukt steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:46
Ik moet zeggen dat mijn plaatstalen pannetje mijn angst voor plakkend product vanaf het begin heeft weggenomen. De gepolymeriseerde laag ziet er niet uit, maar lijkt wel goed te werken.

Als een eitje als goede test wordt gezien, slaagt die met vlag en wimpel.

Ik zit er zelfs aan te denken om em ook in een grotere maat te bestellen, zodat het een manusje van alles wordt.

Ik weet niet of de lucht van gerookte vis er ook zo makkelijk in blijft hangen als in de anti-aanbak-pan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 17:52
@grasmaaier ik denk dat jij een ander topic hebt gelezen dan ik :D

Ik bak al 15jr mn pannenkoeken in een rvs pan en die bakt niet aan. Zelfs niet als ik mn best doe.

Sinds een paar jaar heb ik ook een debuyer plaatstalen crepepan. Die vergt iets aandacht, vooral de eerste paar keren gebruik. Maar ook die bakt niet aan.

De poster hierboven omschreef het heel treffend: mn anti-aanbak pannen vergen met gebruik steeds meer aandacht. Alle andere pannen worden na verloop van tijd steeds makkelijker om te gebruiken.

Maar als het je lukt om zelfs op een keramische pan de boel te laten aanbakken, dan heb ik een betere tip voor je: bij het doornemen van dit topic even niet de focus leggen op het materiaal, maar juist op tips voor het gebruik. Zonder extra moeite (zowel in tijd als afwassen) kan je door je kookstijl iets aan te passen, veel minder gedoe hebben met aanbrandend voedsel.
Wordt je eten ook nog eens lekkerder van :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:31
LA-384 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:47:

...
Ik weet niet of de lucht van gerookte vis er ook zo makkelijk in blijft hangen als in de anti-aanbak-pan?
Als je last van geurtjes hebt kun je de plaatstaal pan op zijn tijd schoonmaken met zout. Zout in de pan, pan verhitten en dan met keukenpapier de pan schuren tijdens het verhitten. Het zout neemt dan de geurtjes op, je ziet ook dat het zout verkleurd is na een schuurbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:00
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in het topic en wil ook graag een aantal pannen vervangen. Er is budget aanwezig en ik investeer graag in kwaliteit van leven.

Ik heb op dit moment de Ikea 365+ WOK (zonder beschadigingen nog), een weetal oude TEFAL koekenpannen met hier en daar beschadigingen (krassen) en nog een koekenpannenpan ook vol met krassen. Verder heb ik nog een wat hogere braadpan die ook wat ouder is (aanbaklaag onbekend).

Laatst was ik bij een vriend steak eten en die had zo'n plaatstaal pan (lekker bruin) en het vlees smaakte echt heel goed door vermoedelijk ook die maillairdreactie. Maar zo'n plaatstal pan lijkt me weer niet praktisch omdat voor andere dingen zoals sauzen je dan weer een andere pan zou moeten hebben.

Dus hoor ik graag van jullie wat jullie zouden doen.

Meteen bijv. deze 2 kopen ? : https://www.kookpunt.nl/d...et-tegengreep-350432-32cm

En dan bijv. de WOK behouden en ook die braadpan vervangen? Nog tips?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@radeoxx
Uiteindelijk denk ik dat je het beste van alles wat kunt hebben, zodat je kunt pakken wat in het individuele geval het beste is. Idealiter heb je een combinatie van plaatstaal, RVS en (geëmailleerd) gietijzer.

RVS is zeker fijn, fijn dat je er alles in kunt maken, niet teveel hoeft na te denken bij het gebruik. Maar voor de ultieme maillardreactie moet je m.i. toch aan de plaatstaal of gietijzer. Dit omdat de warmteoverdracht van het materiaal beter is dan RVS.

Plaatstaal leent zich weer het beste voor een zelfgekweekte non-stick coating, voor bijvoorbeeld een eitje, pannenkoek etc.

Als ik maar één pan mocht hebben was het mijn staub geëmaileerd gietijzeren koekenpan/skillet. Is voor mijn gebruik nog iets veelzijdiger dan RVS. Het nadeel is dat er alsnog een laagje emaille op zit wat stuk kan. Het is me nog niet gelukt, maar de kans is aanwezig.
Verder is ie relatief klein met 26cm.

RVS kan echter ook stuk door delaminatie bij extreme temperatuurshock. Is me ook nog niet gelukt, maar het kan. Niet je bloedhete pan in een bak ijswater gooien iig.

Ik vermoed dat de gemiddelde gebruiker RVS minder snel stuk krijgt dan geëmailleerd gietijzer. Plaatstaal krijg je alleen stuk met opzet of langdurig gebrek aan onderhoud/roest.

Als ik een set van 3 mag aanbevelen:
- minimaal 3-laags, RVS hapjespan of grote koekenpan met relatief hoge randen, primair voor alles met sauzen/veel vloeistof, secundair kun je er alles in maken waar je niet al een betere optie voor hebt
- Plaatstalen pan voor eitjes, pannenkoeken, aardappeltjes, en multifunctioneel genoeg om verder alles in te maken zolang er maar niet teveel zuur aan te pas komt.
- Staub* 26cm skillet primair voor vlees, helemaal ideaal als je vervolgens een pansaus wilt maken die je niet in plaatstaal zou willen maken ivm zuren, en toch graag de betere maillardreactie wil tov RVS. En ook universeel genoeg om verder alles in te maken. Alleen soms wat te klein, afhankelijk van wat je maakt.

Maar iedere combinatie van 2 van deze zou eigenlijk al prima zijn. Alleen plaatstaal zou ik niet graag als enige optie hebben, maar voor erbij, waar dat toegevoegde waarde heeft, is het super.

* Hierbij noem ik specifiek Staub, omdat er nogal wat verschil zit in geëmailleerde pannen, en ik hier het meeste vertrouwen in heb dat het niet snel stuk gaat/stevig vast zit/veel mishandeling kan hebben. YMMV.

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 08-01-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 00:00
radeoxx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:10:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in het topic en wil ook graag een aantal pannen vervangen. Er is budget aanwezig en ik investeer graag in kwaliteit van leven.

Ik heb op dit moment de Ikea 365+ WOK (zonder beschadigingen nog), een weetal oude TEFAL koekenpannen met hier en daar beschadigingen (krassen) en nog een koekenpannenpan ook vol met krassen. Verder heb ik nog een wat hogere braadpan die ook wat ouder is (aanbaklaag onbekend).

Laatst was ik bij een vriend steak eten en die had zo'n plaatstaal pan (lekker bruin) en het vlees smaakte echt heel goed door vermoedelijk ook die maillairdreactie. Maar zo'n plaatstal pan lijkt me weer niet praktisch omdat voor andere dingen zoals sauzen je dan weer een andere pan zou moeten hebben.

Dus hoor ik graag van jullie wat jullie zouden doen.

Meteen bijv. deze 2 kopen ? : https://www.kookpunt.nl/d...et-tegengreep-350432-32cm

En dan bijv. de WOK behouden en ook die braadpan vervangen? Nog tips?
De pan war je naar linkt is een (overpriced) RVS pan met sandwich bodem. Probeer een sandwich bodem te vermijden en minimaal voor 3-ply te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
defusion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:39:
@radeoxx
Uiteindelijk denk ik dat je het beste van alles wat kunt hebben, zodat je kunt pakken wat in het individuele geval het beste is. Idealiter heb je een combinatie van plaatstaal, RVS en (geëmailleerd) gietijzer.

RVS is zeker fijn, fijn dat je er alles in kunt maken, niet teveel hoeft na te denken bij het gebruik. Maar voor de ultieme maillardreactie moet je m.i. toch aan de plaatstaal of gietijzer. Dit omdat de warmteoverdracht van het materiaal beter is dan RVS.

Plaatstaal leent zich weer het beste voor een zelfgekweekte non-stick coating, voor bijvoorbeeld een eitje, pannenkoek etc.

Als ik maar één pan mocht hebben was het mijn staub geëmaileerd gietijzeren koekenpan/skillet. Is voor mijn gebruik nog iets veelzijdiger dan RVS. Het nadeel is dat er alsnog een laagje emaille op zit wat stuk kan. Het is me nog niet gelukt, maar de kans is aanwezig.

RVS kan echter ook stuk door delaminatie bij extreme temperatuurshock. Is me ook nog niet gelukt, maar het kan. Niet je bloedhete pan in een bak ijswater gooien iig.

Ik vermoed dat de gemiddelde gebruiker RVS minder snel stuk krijgt dan geëmailleerd gietijzer. Plaatstaal krijg je alleen stuk met opzet of langdurig gebrek aan onderhoud/roest.

- minimaal 3-laags, RVS hapjespan of grote koekenpan met relatief hoge randen, primair voor alles met sauzen/veel vloeistof, secundair kun je er alles in maken waar je niet al een betere optie voor hebt
- Plaatstalen pan voor eitjes, pannenkoeken, aardappeltjes, en multifunctioneel genoeg om verder alles in te maken zolang er maar niet teveel zuur aan te pas komt.
- Staub* 26cm skillet primair voor vlees, helemaal ideaal als je vervolgens een pansaus wilt maken die je niet in plaatstaal zou willen maken ivm zuren, en toch graag de betere maillardreactie wil tov RVS. En ook universeel genoeg om verder alles in te maken. Alleen soms wat te klein, afhankelijk van wat je maakt.

Maar iedere combinatie van 2 van deze zou eigenlijk al prima zijn. Alleen plaatstaal zou ik niet graag als enige optie hebben, maar voor erbij, waar dat toegevoegde waarde heeft, is het super.

* Hierbij noem ik specifiek Staub, omdat er nogal wat verschil zit in geëmailleerde pannen, en ik hier het meeste vertrouwen in heb dat het niet snel stuk gaat/stevig vast zit/veel mishandeling kan hebben. YMMV.
Is RVS niet geschikter voor pansaus juist vanwege de aanbaksels die RVS veroorzaakt? Geëmailleerd gietijzer (en goed ingebrand plaatstaal) veroorzaakt in mijn ervaring juist geen tot nauwelijks aanbaksels.

YouTube: The Secrets to Easy & Delicious Pan Sauces | Techniquely with Lan Lam

Ik krijg overigens een prima maillard reactie in een RVS pan (3-ply).

[ Voor 3% gewijzigd door Schweino op 08-01-2024 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:29
@Schweino Een puck op een RVS koekenpan heeft wel mijn voorkeur, zeker als de diameter je warmtebron niet matcht. De gelinkte pan is immers ook gewoon 3-laags maar met een grotere buffer.

Ik heb de afgelopen tijd wat grote koekenpannen kunnen vergelijken en ben enorm teleurgesteld in de prestaties van 5 en 7 laags RVS koekenpannen. Het geeft nauwelijks voordeel t.o.v. 3-ply, richting de randen is de pan altijd veel kouder op inductie. En op gas is er nul verschil.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Er zijn 4 pfas-vrije alternatieven:
Carbon staal
Gietijzer (zonder emaille)
Geëmailleerd gietijzer
Rvs

Ieder met hun eigen voor-en nadelen. De eerste twee zijn vooral voor het bakken in olie of vet. Sudderen met (zure) vloeistoffen is niet aan te raden.
Carbon staal (of plaatstaal) is wat lichter dan gietijzer en gladder maar moeilijker een goede seasoning te krijgen en behouden is mijn ervaring.
Gietijzer is zwaarder en meestal wat ruwer maar makkelijker te seasonen.

De laatste twee hebben geen seasoning en bakken veel sneller aan maar zijn inert en prima geschikt voor sudderen. Rvs bakt sneller aan dan geëmailleerd gietijzer.

Als je het budget hebt zou ik ze alle vier kopen. Ze hebben wat mij betreft alle vier een eigen plek/functie in de keuken. Met name carbon staal en ongeëmailleerd gietijzer zijn erg goedkoop. Goede geëmailleerde gietijzeren en rvs pannen zijn veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Er zijn nog veel meer pfas-vrije alternatieven. Een zooi daarvan is echter helemaal niet zo gangbaar in Nederland.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:51:
Er zijn nog veel meer pfas-vrije alternatieven. Een zooi daarvan is echter helemaal niet zo gangbaar in Nederland.
Nu ben ik nieuwsgierig, kun je hier meer over vertellen? Koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
zacht schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Nu ben ik nieuwsgierig, kun je hier meer over vertellen? Koper?
Die met keramische anti aanbaklaag schiet me net te binnen, maar die is het overwegen niet waard naar mijn mening.
Daarnaast nog koper, maar dat is eigenlijk rvs en dan nog blank/geanodiseerd aluminium wat je weer niet wil vanwege de giftigheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Mad Wally op 09-01-2024 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
O.a. vertind koper, verzilverd koper, massief zilver, aardewerk, glazen gedrochten, hippe aluminium legeringen zoals titanium.
En de SiO2 gecoate en blank aluminium pannen die @Mad Wally al noemde.

En dan heb je nog een rits potten waar je niet direct een kipfilet in kan bruinen zoals bijvoorbeeld siliconen.

Allemaal pfas vrij. Niet allemaal voor de hand liggend, betaalbaar of altijd bruikbaar.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:11

Quad

Doof

Via kookpunt heb ik april vorig jaar de Buyer Prim'Appety koekenpannen gekocht, 2x 24 en 1x 28 cm.
Bevallen heel erg goed, ik doe er bijna alles mee. Voor het geld uitstekend, en kunnen eigenlijk niet kapot.

Ik had eerst 1x 24cm besteld. Na 2 weken nog eens 1x 24 en 1x 28 cm, zodat de koekenpannen met aablaag eruit konden. Ik heb nog wel 2 pannen met een aablaag, allebei van Le Creuset, die vind ik te goed om weg te doen maar worden hooguit 2x per maand gebruikt.

Wel heb ik afgesproken dat bij nieuwe of aanvullende RVS pannen dat van die 3-ply pannen worden, omdat de warmtegeleiding ook naar de rand dan beter lijkt.
Wat mij betreft ideale hardware met een balans in gemak, schoonmaken en gebruik.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:27:
hippe aluminium legeringen zoals titanium.
Ho ho, titanium is een ander element in het periodiek systeem. Titanium en aluminium zijn beide metalen en beide licht van gewicht, daar houdt de overeenkomst op.

Titanium heeft een zeer lage warmtecapaciteit en geleiding en is daardoor heel slecht geschikt om mee te koken, laat staan bakken. Dat ze het wel eens gebruiken voor overpriced backpack spul is vanwege het lichte gewicht en niet giftig zoals aluminium.

Ik heb een fiets met titanium frame en dat voelt heel bijzonder aan. Je verwacht van een metaal dat het koud aanvoelt, maar titanium voelt net als plastic gewoon warm aan door de lage warmtecapaciteit en lage warmtegeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Aluminium legeringen zoals met titanium, voor zover dat niet duidelijk was. ;)

En fwiw puur titanium heeft een thermal conductivity en heat capacity die vergelijkbaar is met gangbaar RVS.

[ Voor 34% gewijzigd door Raymond P op 09-01-2024 20:54 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:00
defusion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:39:
@radeoxx

Dankjewel voor je reactie!

Heb je een suggestie voor de plaatstalen pan en de RVS pan? Een hoge rand vind ik zelf ook erg fijn inderdaad zodat je mooie eenpansgerechten er in kunt maken.

Voor wat betreft de Staub. Moet dit echt de staub zijn? Ik heb die gevonden voor 129 euro: https://www.amazon.nl/STA...tijzer/dp/B009UI05A8?th=1

Maar dan vraag ik me af. Is die echt veel beter dan deze? https://www.ikea.com/nl/n...enpan-gietijzer-70554515/

Ik vind het overigens niet erg om te investeren in kwaliteit die lang mee gaat!

Nogmaals dank!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:16
radeoxx schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Heb je een suggestie voor de plaatstalen pan en de RVS pan? Een hoge rand vind ik zelf ook erg fijn inderdaad zodat je mooie eenpansgerechten er in kunt maken.

Voor wat betreft de Staub. Moet dit echt de staub zijn? Ik heb die gevonden voor 129 euro: https://www.amazon.nl/STA...tijzer/dp/B009UI05A8?th=1

Maar dan vraag ik me af. Is die echt veel beter dan deze? https://www.ikea.com/nl/n...enpan-gietijzer-70554515/

Nogmaals dank!
Het zijn beiden "gewoon" gietijzeren pannen. Maar de Staub is in ieder geval gladder afgewerkt. Vind dat persoonlijk fijner.
Ik heb deze https://www.amazon.nl/Vic...a+skil%2Caps%2C365&sr=8-1 van het merk Victoria uit Colombia. Ook vrij glad afgewerkt en een stuk betaalbaarder. Theedoeken- en keukenpapiervriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
[...]

Nogmaals dank!
De staub is zwart geëmailleerd, die van de IKEA is ongeëmailleerd, dat is een wezenlijk verschil in inzetgebied. Alternatief voor geëmailleerd is onder andere le creuset of veel goedkoper van de Lidl, maar dat emaille is veel ruwer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
[...]

Nogmaals dank!
In mijn post leg ik ook uit waarom ik daar specifiek het merk noem (itt bij plaatstaal en RVS).
Maar dan moet je wel eerst begrijpen wat het verschil is tussen geëmailleerd gietijzer, en kaal gietijzer, en welke voordelen en beperkingen dat oplevert.

kaal gietijzer heeft dezelfde nadelen als plaatstaal (dus onderhoudsgevoelig wat betreft roest, en je moet nadenken wat je er wel/niet in kunt doen). Maar het is wel aardig bestand tegen mishandeling, zoals op hoge temperaturen gebruiken, en met metalen voorwerpen in de pan gebruiken.
Een laagje emaille zorgt ervoor dat je de nadelen van kaal gietijzer teniet doet, zodat je er wel alles in kunt maken/niet bang hoeft te zijn voor roest. Echter is het emaille kwetsbaar, waarbij meestal wordt afgeraden de pan op hoge temperaturen te gebruiken, en om metalen voorwerpen in de pan te gebruiken.

Ik heb echter dus met staub (N=2) de ervaring dat het emaille dat zij gebruiken prima bestand is tegen dagelijks misbruik met hoge temperaturen en metalen keukengerei. En het emaille aan de buitenkant van een van de pannen heeft zelfs een stuiterpartij op beton overleefd.

Voor kaal gietijzeren pannen hoef je het niet bijster duur te maken. Zeg ~€30-40 voor een gangbaar formaat. Geëmailleerd vindt je overigens ook wel stukken goedkoper dan staub, maar ik ga het risico niet lopen. Dan liever kaal gietijzer, met de bijbehorende beperkingen + RVS voor de rest.

Verder;
Voor plaatstaal is de defacto standaard; debuyer (en dan de goedkoopste 3mm dikke variant, vziw nog altijd de 'carbone plus'). Er zijn andere merken, de meeste zijn waarschijnlijk ook prima. Als het handvat maar goed vast zit, aan het staal kun je weinig fout doen.

Voor RVS; demeyere als je geld hebt, ikea (sensuell 28cm), en anders een random 3-laags RVS pan van een horeca groothandel.
Waar je op kunt letten; minimaal 3-laags, geen sandwichbodem, maar dat de lagen ook in de randen zitten, handvat dat op een degelijke manier vast zit, bij voorkeur handvat ook volledig metaal ivm levensduur, en gewenste formaat en vorm en hoogte rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
defusion schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:20:
Echter is het emaille kwetsbaar, waarbij meestal wordt afgeraden de pan op hoge temperaturen te gebruiken, en om metalen voorwerpen in de pan te gebruiken.
Om eerlijk te zijn heb ik dat advies nooit van de fabrikant zelf gehad, wel zie ik het vaker bij webshops als advies maar die verkopen waarschijnlijk een breed spectrum aan kwaliteitsniveau van het emaille.
Ik heb echter dus met staub (N=2) de ervaring dat het emaille dat zij gebruiken prima bestand is tegen dagelijks misbruik met hoge temperaturen en metalen keukengerei. En het emaille aan de buitenkant van een van de pannen heeft zelfs een stuiterpartij op beton overleefd.

Voor kaal gietijzeren pannen hoef je het niet bijster duur te maken. Zeg ~€30-40 voor een gangbaar formaat. Geëmailleerd vindt je overigens ook wel stukken goedkoper dan staub, maar ik ga het risico niet lopen. Dan liever kaal gietijzer, met de bijbehorende beperkingen + RVS voor de rest.
Idem. Ook ik gebruik Staub vanwege de kwaliteit en dat is echt onverwoestbaar. Ik ben niet bang voor het gebruik van metaal in de pan, al doe ik dat ook weer niet meer dan nodig, maar dat geldt net zo goed in mijn rvs pannen. Ook ik heb wel eens wat laten vallen, maar daar had mijn voet meer last van dan de pan.
En het kan heel prima loeiheet, maar dan wel met beleid. Dat geldt eigenlijk voor koken in het algemeen, niet te grote temperatuurverschillen.
Rustig opwarmen en ook rustig afkoelen, dat is voor alle materialen beter. Het aantal verhalen van mensen die stoer met de boostmodus opwarmen en dan een vernaggelde pan hebben is niet op één hand te tellen. ;)
Verder;
Voor plaatstaal is de defacto standaard; debuyer (en dan de goedkoopste 3mm dikke variant, vziw nog altijd de 'carbone plus'). Er zijn andere merken, de meeste zijn waarschijnlijk ook prima. Als het handvat maar goed vast zit, aan het staal kun je weinig fout doen.

Voor RVS; demeyere als je geld hebt, ikea (sensuell 28cm), en anders een random 3-laags RVS pan van een horeca groothandel.
Waar je op kunt letten; minimaal 3-laags, geen sandwichbodem, maar dat de lagen ook in de randen zitten, handvat dat op een degelijke manier vast zit, bij voorkeur handvat ook volledig metaal ivm levensduur, en gewenste formaat en vorm en hoogte rand.
Let er ook op, ook bij een braadpan, dat de handvatten net zo hittebestendig zijn als de pan. Dat zorgt dat je ze ook gewoon op de barbecue of in de oven kunt gebruiken, ideaal.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zoek voor mn verjaardag een nieuwe grillpan.

Nu twijfel ik wat over het te kiezen materiaal. Wordt het plaatstaal, gietijzer, of gietijzer met emaille?
Rvs lijkt mij iets minder geschikt dan bovenstaande materialen en alu werkt niet op inductie.

Hebben jullie voorkeuren, of adviezen mbt grilpannen?
Hij zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor vlees en af en toe voor groente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mijn grillpan is van Staub (ja alweer :+ ) en van geëmailleerd gietijzer. Zwaar, kan goed grillen en toch redelijk goed schoon te krijgen zonder gedoe. Door het emaille mag het ook gewoon met zeep schoon en dat vind ik met zo'n pan wel fijn, met alleen heet water kom je er niet altijd.
RVS zou ik inderdaad niet zo snel kiezen voor een grillpan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Idem
Sowieso gietijzer voor de warmtecapaciteit, kaal voor goedkoop + geen laag die stuk kan, of emaille met altijd een risico dat het stuk kan, maar wel meer gemak.
Staub is al genoemd, en ben ik dus ook te spreken over. Le creuset zou ik ook wel eens willen proberen.
Ik zou, als je kookplaat een flexzone heeft, ook een rechthoekige overwegen.

(overigens gebruik ik mijne niet zo heel veel meer sinds ik ook een gasbbq heb. Die is bijna net zo snel warm, en heeft dan toch meestal de voorkeur. Of het moet al regenen, en ik heb geen zin om 'm te verplaatsen naar de serre/overkapping)

[ Voor 25% gewijzigd door defusion op 12-01-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Thanks beiden.

Zit er naar jullie ervaring nog verschil in warmteoverdracht (Grillstrepen krijgen) tussen emaille en geen emaille op gietijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBGQGCBqfoLeAGywlLEGnDnNCP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U4rEaQuj5I54qbBMv4Spmj0D.png?f=user_large
(Linkje)

Emaille kan gewoon krassen. En een nare kras is vervolgens een flinke zwakke plek.
Zolang je het allemaal met ingebakken beleid doet lijkt het ook hier wel los te lopen.

@Raymond Ja, daar zit een wereld van verschil tussen.
Als er voldoende vocht is valt het wel mee, maar vooral met droge dingen sta je met emaille een streepje achter.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:15:
@Gonadan
[Afbeelding]
(Linkje)

Emaille kan gewoon krassen. En een nare kras is vervolgens een flinke zwakke plek.
Zolang je het allemaal met ingebakken beleid doet lijkt het ook hier wel los te lopen.
Ik heb geen Creuset. :+

Maar email is in feite gewoon glasachtig. Dat kan inderdaad krassen maar als je goede kwaliteit hebt dan mag je daar echt niets van merken bij normaal gebruik. Op de rand slaan of flink raggen is wat anders, maar dat snap ik sowieso niet.
@Raymond Ja, daar zit een wereld van verschil tussen.
Als er voldoende vocht is valt het wel mee, maar vooral met droge dingen sta je met emaille een streepje achter.
Warmte overdracht in een grillpan gaat door de lucht, als je dermate veel vocht hebt dat het je vlees gaat raken dan kan je beter even afgieten, dan is het geen grillen meer. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gonadan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:22:
Warmte overdracht in een grillpan gaat door de lucht, als je dermate veel vocht hebt dat het je vlees gaat raken dan kan je beter even afgieten, dan is het geen grillen meer. :D
Volgens mij nemen die grillstrepen toch zeker 30% van het oppervlak in. Ik verwacht dat daar wel de meeste warmteoverdracht zal plaatsvinden.

Ik heb een beetje gesnuffeld. Zo'n rechthoekige plaat vind ik idd wel een heel goed idee. Ik zie met name omkeerbare platen en dat werkt minder op inductie. Voorbeeldje:
https://www.kookwinkel.nl...x-25-5-cm-gietijzer-zwart

De staub en le creuset pannen lijken allemaal geëmailleerd te zijn (ook binnenin). Anders had me zoiets wel heel mooi geleken:
https://www.kookwinkel.nl...oek-32-cm-gietijzer-zwart
of
https://www.kookwinkel.nl...-32-cm-gietijzer-matzwart

Als ik hier in Zwolle iets in de winkel wil kunnen kopen, lijk ik haast wel op iets als dit uit te komen:
https://www.kookwinkel.nl...-gietijz-85903-0001056316

Ook al noemen jullie geen plaatstaal, deze pan trekt me toch wel:
https://www.kookwinkel.nl...pen-38-x-26-cm-plaatstaal

Ik zal straks de stad even ingaan en de pannen bekijken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond op 12-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:52:
Volgens mij nemen die grillstrepen toch zeker 30% van het oppervlak in. Ik verwacht dat daar wel de meeste warmteoverdracht zal plaatsvinden.
Als het goed is eerder minder dan meer dan 30%, maar dat is met name voor de mooie streepjes. Die krijg je met geëmailleerd ook wel, dat is niet zo'n punt.

Heb ooit ook wel eens met een antiaanbak grillpan gewerkt, maar snap nu niet waarom dat überhaupt bestaat. Dat werkt echt voor geen meter. :D

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 12-01-2024 12:59 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Ik heb geen Creuset. :+

Maar email is in feite gewoon glasachtig. Dat kan inderdaad krassen maar als je goede kwaliteit hebt dan mag je daar echt niets van merken bij normaal gebruik. Op de rand slaan of flink raggen is wat anders, maar dat snap ik sowieso niet.
Juist, je hebt vast wel eens een glaszetter een ruit zien snijden. ;)
Ik heb de waarschuwing wel bij meer merken gezien, ook bij grootkeuken spul dat écht bulletproof is.

Als er verder nooit iets verkeerd gaat maakt het natuurlijk geen reet uit als er een (onzichtbaar) scheurtje in je emaille zit.
De strepen waarnaar gevraagd werd ontstaan door een verschil in overdracht van warmte tussen lucht en pan.
Als ik een stuk brood of (vooruit gesneden) courgette hier niet invet of op een andere manier nattig maak dan sta ik altijd te klooien om de streepjes te krijgen. Ook als ik gewichtjes gebruik.
Dat is op kaal ijzer gewoon anders, veel makkelijker te doen en op een lagere temperatuur.

Zonder streepjes mis ik textuur en smaakt het gewoon anders. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:16:
Juist, je hebt vast wel eens een glaszetter een ruit zien snijden. ;)
Absoluut, maar nog nooit met een bakspatel. :+
De strepen waarnaar gevraagd werd ontstaan door een verschil in overdracht van warmte tussen lucht en pan.
Als ik een stuk brood of (vooruit gesneden) courgette hier niet invet of op een andere manier nattig maak dan sta ik altijd te klooien om de streepjes te krijgen. Ook als ik gewichtjes gebruik.
Dat is op kaal ijzer gewoon anders, veel makkelijker te doen en op een lagere temperatuur.

Zonder streepjes mis ik textuur en smaakt het gewoon anders. :)
Dat snap ik, of je het nu echt proeft of niet (wat verschilt per product), het hoort er gewoon bij en maakt het makkelijker. :P

Ik ben het met je eens dat kaal harder gaat hoor, dat ga ik zeker niet betwisten. Zelf heb ik alleen met email ook geen problemen om streepjes te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Nou heb ik hier een visspatel die ik heb geschuurd (ontbraamd) omdat 'ie serieus diepe krassen trok in m'n plaatstaal...
En het was niet eens de goedkoopste. Punt is dat je niet weet wat mensen in hun keukenlade hebben liggen, of gerei beschadigd is en/of hoe onhandig lomp ze zijn. Met metaal ff uitschieten en tegen de rand ketsen of heel enthousiast roeren kan ook een ander effect hebben dan wanneer er hout wordt gebruikt.

fwiw: ik gebruik veel geweld en metaal op/in m'n Le Creuset geëmailleerde grillpan, die leeft ook nog. De waarschuwingen zijn denk ik meer omdat het kan gebeuren, maar niet noodzakelijk hoeft te gebeuren.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:33:
Nou heb ik hier een visspatel die ik heb geschuurd (ontbraamd) omdat 'ie serieus diepe krassen trok in m'n plaatstaal...
En het was niet eens de goedkoopste. Punt is dat je niet weet wat mensen in hun keukenlade hebben liggen, of gerei beschadigd is en/of hoe onhandig lomp ze zijn. Met metaal ff uitschieten en tegen de rand ketsen of heel enthousiast roeren kan ook een ander effect hebben dan wanneer er hout wordt gebruikt.

fwiw: ik gebruik veel geweld en metaal op/in m'n Le Creuset geëmailleerde grillpan, die leeft ook nog. De waarschuwingen zijn denk ik meer omdat het kan gebeuren, maar niet noodzakelijk hoeft te gebeuren.
Klopt hoor, daarom zie je ook steeds vaker juist de veilige kant geadviseerd worden. Bijna een soort indekken van webshops of fabrikanten, omdat je nooit weet wat de gebruiker allemaal denkt normaal te vinden. Ik vind dat wat onzinnig, maar het zal wel nodig zijn.
Want ja, als je zegt dat het kan dan gaat iemand het vast verkeer doen en dan klagen en moet je dat weer uitleggen.
In die zin is het niet veel anders dan waarom ik vond dat je niet zomaar kan roepen dat je zonder meer ovenreiniger over je pannen kunt mieteren, dus ik zal deze waarschuwing ook moeten accepteren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:55
Gonadan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Klopt hoor, daarom zie je ook steeds vaker juist de veilige kant geadviseerd worden. Bijna een soort indekken van webshops of fabrikanten, omdat je nooit weet wat de gebruiker allemaal denkt normaal te vinden. Ik vind dat wat onzinnig, maar het zal wel nodig zijn.
Want ja, als je zegt dat het kan dan gaat iemand het vast verkeer doen en dan klagen en moet je dat weer uitleggen.
In die zin is het niet veel anders dan waarom ik vond dat je niet zomaar kan roepen dat je zonder meer ovenreiniger over je pannen kunt mieteren, dus ik zal deze waarschuwing ook moeten accepteren. :P
Correct: als je aangeeft dat er metalen kookgerei gebruikt mag worden in de pan, weet je dat het niet lang duurt voordat de 1e garantie claimt die er met een hamer en beitel in heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Qua kookgerei heb ik alles de deur uitgedaan wat geen hout was, en vervangen door hout. Gewoon goedkoop spul van de Hema en Ikea. Hier en daar een beetje bijgewerkt met een schuurpapiertje, goed in de olie gezet en gaan gebruiken. Dat neemt niet weg dat ik af en toe nog wel eens met een vork in mijn RVS-pannen prik of er met een lepel de restjes uitschraap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:47
Hier tot nu toe op inductie erg blij met de geëmailleerde grillpan 23cm van Staub. Wij zijn maar samen en hebben betrekkelijk kleine spoelen op de inductie kookplaat. Daarvoor vind ik dit erg prettig, ook voor tosti's :)

En makkelijk schoonmaken, na gebruik (en wat afkoelen maar nog wel warm) zet ik er wat water in met afwasmiddel en een uurtje later veeg ik alles er zo af met een sponsje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
Raymond schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Ik heb een beetje gesnuffeld. Zo'n rechthoekige plaat vind ik idd wel een heel goed idee. Ik zie met name omkeerbare platen en dat werkt minder op inductie. Voorbeeldje:
https://www.kookwinkel.nl...x-25-5-cm-gietijzer-zwart

De staub en le creuset pannen lijken allemaal geëmailleerd te zijn (ook binnenin). Anders had me zoiets wel heel mooi geleken:
https://www.kookwinkel.nl...oek-32-cm-gietijzer-zwart
of
https://www.kookwinkel.nl...-32-cm-gietijzer-matzwart

Als ik hier in Zwolle iets in de winkel wil kunnen kopen, lijk ik haast wel op iets als dit uit te komen:
https://www.kookwinkel.nl...-gietijz-85903-0001056316

Ook al noemen jullie geen plaatstaal, deze pan trekt me toch wel:
https://www.kookwinkel.nl...pen-38-x-26-cm-plaatstaal

Ik zal straks de stad even ingaan en de pannen bekijken :)
De hoogte van de ribbels schijnt veel effect te hebben op het resultaat. America's Test Kitchen heeft recent een test gedaan van verschillende grilpannen en daar kwam de Staub (met name vanwege de hoogte van de ribbels) als winnaar uit.

Ze zijn in diverse maten nu ook in de aanbieding bij Amazon.nl zie ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:24:
Ik zoek voor mn verjaardag een nieuwe grillpan.

Nu twijfel ik wat over het te kiezen materiaal. Wordt het plaatstaal, gietijzer, of gietijzer met emaille?
Rvs lijkt mij iets minder geschikt dan bovenstaande materialen en alu werkt niet op inductie.

Hebben jullie voorkeuren, of adviezen mbt grilpannen?
Hij zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor vlees en af en toe voor groente.
Ook hier na wat geprobeerd te hebben uiteindelijk uitgekomen bij een Staub. Het emaille bakt niet aan, het maakt makkelijk schoon, maar vooral de hoogte en vorm van de ribbels is goed zodat je voldoende mooie bruining krijgt en het vlees niet suddert in sappen die vrijkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Thanks allen!

Het is uiteindelijk deze geworden:
https://www.kookwinkel.nl...-30-cm-gietijzer-kersrood
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2ViBW-J63psUfbmVhZXsG8lp-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hfD4rFEXFX02lfrqu5gyUi5V.jpg?f=user_large

Deze vorm, want is groot genoeg en kan ik ook makkelijk opbergen.
En ondanks alle adviezen voor Staub, een le Creuset, want die verkopen ze bij Oldenhof.
Daar heb ik alle pannen op een rijtje kunnen bekijken en er eentje kunnen kiezen :)

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfcZvYtFvWpQ8_QG90qYyJXEpcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GD0grDDuzDQaNpJ3wBiVQLcD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond op 13-01-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Laatst online: 08:09
kan het kwaad een schuurpapiertje te gebruiken in een DeBuyer pan? Ik krijg niet al dat donker zwarte uit mn pan. Wil em opnieuw proberen in te branden: te pas en te onpas laten er zwarte schiffers los met bakken. Inmiddels is alleen de bovenste helft nog pikzwart (dit is een wat oudere foto), o.a. 4 uur in citroensap laten weken en met een blauwe schuursponns naboenen haalt niets uit. Ja, het vlakke gedeelte is inmiddels brandschoon, maar dat donker zwarte blijft onaangetast. Met een lepel of mes kun je het er wel afkrabben, vandaar het idee van een (fijn) schuurpapiertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R83D6joqZ5-KSVRsDBnhVlwvfWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sfve2k5BoW1fwDD9kErW5Vtg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZQ5DhPkLKuT52OZyxIx9mXvNpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J63u2wC5CrePLuqNLXzIQgyW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Piemol op 14-01-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:31
Piemol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:04:
kan het kwaad een schuurpapiertje te gebruiken in een DeBuyer pan? Ik krijg niet al dat donker zwarte uit mn pan. Wil em opnieuw proberen in te branden: te pas en te onpas laten er zwarte schiffers los met bakken. Inmiddels is alleen de bovenste helft nog pikzwart (dit is een wat oudere foto), o.a. 4 uur in citroensap laten weken en met een blauwe schuursponns naboenen haalt niets uit. Ja, het vlakke gedeelte is inmiddels brandschoon, maar dat donker zwarte blijft onaangetast. Met een lepel of mes kun je het er wel afkrabben, vandaar het idee van een (fijn) schuurpapiertje.
Ik heb de mijn inderdaad gewoon met een schuurpapiertje bewerkt, ik heb daar een redelijk kleine korrel voor gebruikt. In het begin valt het wel op dat je geschuurd hebt maar uiteindelijk valt het niet meer op en lijkt het oppervlak weer ongeschonden uit te zien. Laatst overigens mij pannetje met azijn schoon gemaakt en dat ging als een tierelier. De azijn had ik even aan de kook gebracht dus niet laten weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVRPYLsBdnOxQrBp8eCbEVYxaxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5INtsgo4jUcShuvyy9D3Sj23.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ratzz op 14-01-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugp9ps9bS-fpDmh2Zv4QME5tjRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKZuRLaWhPQxZho5Utw9P1CS.jpg?f=fotoalbum_large

@ratzz nou flink schuren en schrapen, daarna nog even een citroenbadje en hij is aanslag vrij :) na 2e keer inbranden viel me op dat het langs de rand plakkerig is, de bodem is spiegelglad. Denk dus dat de randen niet heet genoeg worden? Heb hem zelfs nog op zn zij langs het vuur gedraaid om dat te voorkimen. Nog maar is proberen te verhitten denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Past het niet in de oven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:51

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Gezien het 2e handvat is dit waarschijnlijk een 32 cm versie, dat vraagt toch wel om een flinke oven ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
@defusion @bvk kan die lange steel qua materiaal sowieso wel in de oven? ik weet niet exact welk model of materiaal het is eigenlijk. ik heb wel een 60cm oven, nog niet geprobeerd of die er schuin in kan hoor.
Tot nu toe de pan op z'n kant gehouden boven het vuur, maar zie niet per see walm er vanaf komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik gok op de carbone plus, die gaat bij mij gewoon in de oven.
Die van de mineral b is gemaakt van een epoxycoating, en kan wat verkleuren en (tijdelijk) zacht worden. Maar blijft verder gewoon goed.
Althans, dat zijn de ervaringen in dit topic samengevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-07 20:17
Zijn er hier ook autoriteiten op gebied van wokken :) Ik heb alles nagelezen hier waar het over wokken gaat maar ik verzand een beetje in de hoeveelheid informatie. Van een ikea wok tot BK Superior Tri-Ply wok.

Ik heb wel een wok, weinig gebruikt in het verleden, tefalachtig dingetje, maar die brand redelijk snel aan. Ik zoek iets dat geschikt is voor de wokbrander en gebruik is zo'n 1 x per week voor iets als nasi goreng en andere Indonesische gerechten. Het mag ook wel wat kosten maar als het niet hoeft en je kan voor een paar tientjes klaar zijn net zo graag, waar kan je dan perfect mee uit de voeten?

Laat ik het zo zeggen, het eindresultaat van het gerecht daar mag de wok niet de beperking zijn.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Je hebt wokken en "wokken"/roerbakken/eenpansgerechten maken.

Voor echt wokken gebruik je een plaatstalen wok.
En die moet een ronde bodem hebben, en gebruik je in de regel op een krachtige gasbrander.
Ik heb zelf deze: https://www.amazon.de/Tra...eter-731W88/dp/B00PUZT9MU

Die is wat dikker/zwaarder dan eentje van 2 tientjes van de lokale toko, maar ook dat kan een prima optie zijn. Echt wokken gaat veel meer over hitte en techniek dan de pan. De pan moet vooral niet stuk gaan, en snel genoeg reageren op temperatuurswijzigingen.

Voor het overige (soort van hybride roerbakken/hapjespan) volstaat alles wel, en moet je vooral kijken naar welk materiaal jou het handigst lijkt (plaatstaal, rvs, of toch weer met antiaanbak). Mag ook best een met platte bodem zijn.

Overigens, als je tefalpan al aanbrandt, en die is niet ernstig versleten, vraag ik me af of je dat probleem gaat oplossen met een ander (materiaal) pan. Dan schort er ook iets aan de techniek. Een ander type pan dan een anti-aanbak pan is daar alleen maar nog gevoeliger voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@cbr600f4i Indonesisch = gietijzeren wadjan. Kan prima voor een paar tientjes.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
defusion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:09:
Je hebt wokken en "wokken"/roerbakken/eenpansgerechten maken.

Voor echt wokken gebruik je een plaatstalen wok.
En die moet een ronde bodem hebben, en gebruik je in de regel op een krachtige gasbrander.
Ik heb zelf deze: https://www.amazon.de/Tra...eter-731W88/dp/B00PUZT9MU

Die is wat dikker/zwaarder dan eentje van 2 tientjes van de lokale toko, maar ook dat kan een prima optie zijn. Echt wokken gaat veel meer over hitte en techniek dan de pan. De pan moet vooral niet stuk gaan, en snel genoeg reageren op temperatuurswijzigingen.

Voor het overige (soort van hybride roerbakken/hapjespan) volstaat alles wel, en moet je vooral kijken naar welk materiaal jou het handigst lijkt (plaatstaal, rvs, of toch weer met antiaanbak). Mag ook best een met platte bodem zijn.

Overigens, als je tefalpan al aanbrandt, en die is niet ernstig versleten, vraag ik me af of je dat probleem gaat oplossen met een ander (materiaal) pan. Dan schort er ook iets aan de techniek. Een ander type pan dan een anti-aanbak pan is daar alleen maar nog gevoeliger voor.
Bedankt voor de informatie. Waarschijnlijk is het materiaal van m'n (zwarte) wok toch iets anders, wellicht staal, zal in de winkel eens kijken wat er het meest op lijkt. Die carbon stalen wok lijkt me wel een goede optie, iets dergelijks zal ik eens proberen en ga ik ook niet failliet aan.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 09:53
Iemand ervaring met de pannen van de huidige AH spaaractie voor pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:28
Raymond P schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:22:
@cbr600f4i Indonesisch = gietijzeren wadjan. Kan prima voor een paar tientjes.
Heb je een aanrader voor op inductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
RetroTycoon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Gietijzeren wadjan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
RetroTycoon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Die van mij? :9 Geen idee waar/of die te koop is en uberhaubt nog gemaakt wordt.
Lijkt op deze van Lucullus: https://www.meesterslijpers.nl/gietijzeren-wok-36cm

Bij smoren/stoven maakt veel massa een enorm verschil. Emaille coating aan de binnenkant kan handig zijn voor besengeh en soortgelijk maar dan is 'ie wel minder geschikt voor een nasi goreng.
Een goed passende deksel is een must.

Op inductie duurt het wel ff voordat een wadjan uniform warm is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Die van mij? :9 Geen idee waar/of die te koop is en uberhaubt nog gemaakt wordt.
Lijkt op deze van Lucullus: https://www.meesterslijpers.nl/gietijzeren-wok-36cm

Bij smoren/stoven maakt veel massa een enorm verschil. Emaille coating aan de binnenkant kan handig zijn voor besengeh en soortgelijk maar dan is 'ie wel minder geschikt voor een nasi goreng.
Een goed passende deksel is een must.

Op inductie duurt het wel ff voordat een wadjan uniform warm is.
Ik zou gaan voor ongeëmailleerd. Voor stoofgerechten kun je beter een gewone stoofpan pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Voor Indonesische stoof/smoor is de vorm van een wadjan erg handig.
Na indikken heb ik iig vrijwel nooit voldoende product (2-pers huishouden) om de bodem van mijn kleinste braadpan te bedekken. Daarbovenop is het minder waarschijnlijk dat je iets kapot roert.

De hint naar emaille was voornamelijk omdat kerrie/koenjit uit gietijzer wassen niet te doen is.
Ik heb zelf een geëmailleerde wadjan enkel voor zulke gerechten.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:29
cbr600f4i schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:42:
Zijn er hier ook autoriteiten op gebied van wokken :) Ik heb alles nagelezen hier waar het over wokken gaat maar ik verzand een beetje in de hoeveelheid informatie. Van een ikea wok tot BK Superior Tri-Ply wok.

Ik heb wel een wok, weinig gebruikt in het verleden, tefalachtig dingetje, maar die brand redelijk snel aan. Ik zoek iets dat geschikt is voor de wokbrander en gebruik is zo'n 1 x per week voor iets als nasi goreng en andere Indonesische gerechten. Het mag ook wel wat kosten maar als het niet hoeft en je kan voor een paar tientjes klaar zijn net zo graag, waar kan je dan perfect mee uit de voeten?

Laat ik het zo zeggen, het eindresultaat van het gerecht daar mag de wok niet de beperking zijn.
Autoriteit is wat anders, maar ik heb nu 5 jaar een wok van de toko, kostte destijds 20 euro, en is eigenlijk niet meer dan een plaatje pisbakkenbakkenstaal. Inbranden (eigenlijk niet eens nodig) en nu gaat ie als de brandweer op mijn Fusion Volcano wokbrander van Atag. Dus ik zou zeggen hup hup naar de toko. Oh ja koop er gelijk een 'shovel' (zoiets: https://www.asianfoodlove...iZIELteabOTRoC9XYQAvD_BwE) bij, een lange omdraaitool. Plastiken smelten, hoe ik dat weet mag je raden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:05:
@Mad Wally Voor Indonesische stoof/smoor is de vorm van een wadjan erg handig.
Na indikken heb ik iig vrijwel nooit voldoende product (2-pers huishouden) om de bodem van mijn kleinste braadpan te bedekken. Daarbovenop is het minder waarschijnlijk dat je iets kapot roert.
Dat probleem los je op door gewoon grote hoeveelheden te maken. Ik maak graag voor drie keer ineens en eet dat dan vaak in twee keer op want het is veel te lekker. :9
De hint naar emaille was voornamelijk omdat kerrie/koenjit uit gietijzer wassen niet te doen is.
Ik heb zelf een geëmailleerde wadjan enkel voor zulke gerechten.
Dat doe ik ook erg graag in emaille. Heel veel stoofgerechten hebben een vrij sterke maar afhankelijk van keuken heel variërende smaak, dan is het wel fijn als je dat een beetje uit je pan krijgt. En dan alsnog kan je vaak ruiken wat er de vorige keer in gemaakt is als ik hem uit de kast haal. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Sammy_tukker schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Autoriteit is wat anders, maar ik heb nu 5 jaar een wok van de toko, kostte destijds 20 euro, en is eigenlijk niet meer dan een plaatje pisbakkenbakkenstaal. Inbranden (eigenlijk niet eens nodig) en nu gaat ie als de brandweer op mijn Fusion Volcano wokbrander van Atag. Dus ik zou zeggen hup hup naar de toko. Oh ja koop er gelijk een 'shovel' (zoiets: https://www.asianfoodlove...iZIELteabOTRoC9XYQAvD_BwE) bij, een lange omdraaitool. Plastiken smelten, hoe ik dat weet mag je raden :X
Ik heb zo'n wok als @defusion heeft al besteld, die komt zaterdag binnen. Ik kijk sowieso ook nog even bij de toko wat ze daar hebben, loop daar toch regelmatig binnen. Een wokschep kom er uiteraard ook nog want met de houten pollepel is het wat behelpen maar die smelt niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mocht iemand nog het idee hebben om van de 50% korting van de lidl gebruik te gaan maken:
In het filiaal liggen de pannen voor nog minder.

Deze ligt er voor ik meen 2 tientjes:
https://www.lidl.nl/p/ern...udderpan-3-2-l/p100352857

Da's dus minder dan wat je onlline voor de kleinere variant betaalt:
https://www.lidl.nl/p/ern...moorpan-o26-cm/p100353153

De ovenschaal ligt voor €15 in het filiaal:
https://www.lidl.nl/p/ern...ren-ovenschaal/p100352677

Uiteraard kom ik daar achter, nadat ik net online een bestelling heb geplaatst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-07 10:22
Ik wil mijn Carbone plus met "hammerite" handvat opnieuw inbranden.
Op welke temperatuur zou ik deze in de oven kunnen gooien?

Ik las 230gr, maar volgens de handleiding mag hij maar 10min op 200graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Lampjuh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:05:
Ik wil mijn Carbone plus met "hammerite" handvat opnieuw inbranden.
Op welke temperatuur zou ik deze in de oven kunnen gooien?

Ik las 230gr, maar volgens de handleiding mag hij maar 10min op 200graden.
Langer is geen probleem in mijn ervaring. Heter ook niet. (uren en uren op 230-250)
Maar als je inbrandt met bijv. lijnzaadolie, met een rookpunt van ~110, en dan zeg 130 aanhoudt, zit je helemaal ruim binnen de veilige marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-07 10:22
Ja, ik doe eigenlijk alles met arachideolie.
Snijplanken, pannen, etc. Koken dan weer in olijf, zonnebloemolie of boter.

Maar, dat rookpunt ligt veel hoger van arachideolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
Hier ook maar eens door het forum heengespit op zoek naar een nieuwe koekenpan. Mijn huidige Demeyere Duraslide 32 cm is aan vervanging toe en moet eigenlijk vervangen worden door een pan waar ik op hoge temperatuur vlees dicht kan schroeien. Als ik links en rechts door de forumposts heenga, dan kom ik eigenlijk uit bij gietijzer. Keramische pannen vind ik niet prettig qua bakresultaat, anti-aanbaklagen zijn niet geschikt voor hogere temperaturen. Klopt de conclusie? En dan het merk: Le Creuset, Staub, wie heeft goede ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Nadeel aan gietijzer is dat het lang moet opwarmen. Is RVS geen optie? Imho goede optie om vlees dicht te schroeien en mag in de vaatwasser. Daarnaast goede maillardreactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Tja, hoe meer ik lees: of een De Buyer plaatstaal, maar heeft iemand dan een idee welke diameter ik moet hebben als de onderkant 32 cm moet zijn? Ze lopen behoorlijk uit naar de bovenkant toe namelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dan ben ik benieuwd naar de use case. 32cm onderkant is gigantisch.
Mag het ook rechthoekig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
defusion schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:23:
Dan ben ik benieuwd naar de use case. 32cm onderkant is gigantisch.
Mag het ook rechthoekig zijn?
Dat is de diameter van mijn centrale inductiezone. De Demeyere heeft ook een 32 cm diameter vanaf de onderkant gemeten. Erg prettig en ook noodzakelijk in een gezin van 5. Daarnaast hoef ik niet vaak zaken aan te bakken in meerdere batches met dit oppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Dat is de diameter van mijn centrale inductiezone. De Demeyere heeft ook een 32 cm diameter vanaf de onderkant gemeten. Erg prettig en ook noodzakelijk in een gezin van 5. Daarnaast hoef ik niet vaak zaken aan te bakken in meerdere batches met dit oppervlak.
De bodem van de 40cm variant schijnt 30cm te zijn volgens deze site:
https://www.debuyer-brand...US-Round-Frying-Pan/21185
De eerstvolgende is de 50 met 36,5 bodemdiamater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De Buyer catalogus, maten Carbone Plus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CymQ8VqVwDWXvknC_C4AZIQ6Z8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BsP4xgwQgqZzzPUJEzVU4r8n.png?f=user_large

Het is niet makkelijk om een grote pan uniform te verwarmen in een keuken thuis. Je inductiepit zal ook geen 32cm zijn en grote lappen plaatstaal vervormen graag.
Twee pannen geeft meestal een beter resultaat.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:05:
[Afbeelding]

Het is niet makkelijk om een grote pan uniform te verwarmen in een keuken thuis. Je inductiepit zal ook geen 32cm zijn en grote lappen plaatstaal vervormen graag.
En ze worden er ook niet bepaald lichter op met een bodem van 32cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Raymond P schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:05:
[Afbeelding]

Kijk, hier heb ik wat aan! Dank je. Overigens is de pit wel degelijk 32 cm. De Demeyere pan verdeelde de hitte goed over het hele oppervlak, met een lichte verhoging centraal in de pan. Dat wetende kon ik daar altijd wel op anticiperen en doorschuiven. Kromtrekken is wel een ding bij dit formaat inderdaad: was eerst boos op de kinderen vanwege een kromme pan en heb ze beticht van afspoelen onder de koude kraan direct na gebruik… 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als de maat van de spoel overeen komt met de pan valt er niets te verdelen en is een pan overal even warm.
Aluminium is erg goed in het geleiden van warmte...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:50
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:41:
Mijn huidige Demeyere Duraslide 32 cm is aan vervanging toe en moet eigenlijk vervangen worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejvgrHsTRFrSOipxmQriwC0UMpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fYfjGUFFppxB39sBfqRaSPfC.png?f=fotoalbum_large
https://www.zwilling.com/...um-32-cm/40851-032-0.html

Dus de bodem van je huidige pan is "maar" 27,50 cm.

Wil je echt die afmeting weer hebben? Want wat andere ook al zeiden ... Het wordt er niet lichter op.

En welke inductie plaat heb je eigenlijk? Ben wel benieuwd naar een plaat met zulke grote zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Jullie hebben gelijk, ik was echt in de veronderstelling dat de plaat 32 cm was, maar hij is 28 cm. Compensatiegedrag zullen we maar zeggen… 😉 Dat maakt de zoektocht in ieder geval een stuk eenvoudiger (of lastiger i.v.m. meer keus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Dracula schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:02:
Iemand ervaring met de pannen van de huidige AH spaaractie voor pannen?
Niemand? Of is dit een zwaar beledigende vraag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-07 22:21
Dracula schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Niemand? Of is dit een zwaar beledigende vraag :P
Dit is, op z'n zachts uitgedrukt, vloeken in de kerk ;).

Zoals verwacht is het niet veel soeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:48:
Jullie hebben gelijk, ik was echt in de veronderstelling dat de plaat 32 cm was, maar hij is 28 cm. Compensatiegedrag zullen we maar zeggen… 😉 Dat maakt de zoektocht in ieder geval een stuk eenvoudiger (of lastiger i.v.m. meer keus).
Zelfs al is hij 28cm, vaak is een grote pit dubbel, kleine spoel omringd door een grotere spoel. Afhankelijk van de maat van de pan kiest hij alleen de kleine of klein en groot samen. Alleen 28cm zou de bruikbaarheid van die pit drastisch verminderen. Probeer eens of een kleine pan ook warm wordt op die pit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een pan waar ik wat makkelijker in kan roerbakken. Eigenlijk zoiets als een wok maar dan met een grotere bodem ivm koken op inductie.

RVS bevalt me heel erg goed. Als hapjespan heb ik nu die van Ikea en ben daar heel enthousiast over. Jammer dat ze die niet ook in een maatje kleiner hebben.
Plaatstaal Buyer koekenpan ben ik minder enthousiast over, er zijn te veel ingrediënten die de seasoning afbreken.

Ik wil dus meer RVS pannen gaan kopen.
Als RVS koekenpan wordt vaak Demeyere genoemd. Maar welke dan? :P

Welke RVS roerbakpan en koekenpan raden jullie aan voor op inductie?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Mad Wally schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Zelfs al is hij 28cm, vaak is een grote pit dubbel, kleine spoel omringd door een grotere spoel. Afhankelijk van de maat van de pan kiest hij alleen de kleine of klein en groot samen. Alleen 28cm zou de bruikbaarheid van die pit drastisch verminderen. Probeer eens of een kleine pan ook warm wordt op die pit?
Klopt, daarom ben ik toch maar gegaan voor de De Buyer van 40 cm die onderaan 30 cm is. Ik heb dan iets overlap, maar gebruik wel de hele pit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Tosti Ham-Kaas245 Uit nieuwsgierigheid: welke kookplaat heb je?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Raymond P schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:39:
@Tosti Ham-Kaas245 Uit nieuwsgierigheid: welke kookplaat heb je?
Durf ik niet te zeggen, de plaat zat in de keuken toen ik het huis kocht. Geen instructieboekje achtergelaten. Het is een Siemens met vijf kookzones. Afmetingen: 91 x 52 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Jammer dat ze die niet ook in een maatje kleiner hebben.
IKEA verkoopt zowel in 28cm als 24cm een hapjespan. Ik vind juist de 28cm variant onpraktisch omdat die heel klein is in volume maar wel veel ruimte op de kookplaat in beslag neemt. De 24cm variant heeft goede verhoudingen en een steel.

Overigens ben ik zelf toevallig ook op zoek naar een goede RVS hapjespan. Vorig jaar heb ik per ongeluk voor veel geld een Le Creuset hapjespan gekocht met anti-aanbaklaag dus het budget voor een RVS hapjespan is wat beperkter. Ik ga zelf binnenkort deze kopen van Matfer Bourgeat bij mijn kookwinkel, die is ook in 24cm verkrijgbaar. Er is ook de BK Bright hapjespan maar krijg van de klantenservice geen reactie op vragen om de afmetingen zoals volume en hoogte zonder deksel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Durf ik niet te zeggen, de plaat zat in de keuken toen ik het huis kocht. Geen instructieboekje achtergelaten. Het is een Siemens met vijf kookzones. Afmetingen: 91 x 52 cm.
Dan ga ik er voorzichtig van uit dat je 32/28cm niet helemaal accuraat is en het waarschijnlijk een spoel van 24cm 14cm met grootheidswaanzin betreft.

Doe je je nieuwe pan voorzichtig warm stoken? ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:50
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Kijk eens vanaf de onderkant (in het kastje) .. zo ben ik ook achter het type van mijn gaskookplaat gekomen. Eventueel lades er uit om er beter bij te komen .. en met de camera van je mobieltje kan je soms ook wel handig kijken onder dit soort plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Raymond P schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Dan ga ik er voorzichtig van uit dat je 32/28cm niet helemaal accuraat is en het waarschijnlijk een spoel van 24cm met grootheidswaanzin betreft.

Doe je je nieuwe pan voorzichtig warm stoken? ;)
Zeker, ik wil niet weer een kromgetrokken pan 🤯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
duvekot schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Kijk eens vanaf de onderkant (in het kastje) .. zo ben ik ook achter het type van mijn gaskookplaat gekomen. Eventueel lades er uit om er beter bij te komen .. en met de camera van je mobieltje kan je soms ook wel handig kijken onder dit soort plekken.
Dat gaat helaas niet lukken, mijn oven zit onder de plaat. Daar zit uiteraard ruimte tussen, maar geen la of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
franssie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:47:
[...]

Oh die heb ik met opzet in de topic start gezet als hapjespan. Ik heb er twee of drie van, gaat overal mee naartoe en juist bij deze gebruik ik naast hout ook RVS spatels, omdat het kan én omdat je toch niet echt in het staal komt met een spatel. Die paar krasjes, tsja, het is een pan maar doet aan de werking van RVS niets af. Of je moet er met vorken haard in gaan krassen, en dan nog.
Deze Ikea RVS hapjespan heb ik ook gekocht en laten bezorgen. Ik vind hem wel heel erg licht (28cm) en heb twijfels of de warmtegeleiding wel goed zal zijn op inductie. Hij zit nu nog in de verpakking...
Ik heb ook een debuyer plaatstalen pannenkoekenpan (3mm dik), maar die trekt krom op de grootste inductiepit en wordt niet mooi gelijkmatig warm. Dat is eigenlijk ook zo bij de debuyer 3mm dikke 28cm koekenpan. Dus ik wil vooral dikke pannen nu :9

Gebruikt iemand de Ikea RVS hapjespan op inductie?

[ Voor 14% gewijzigd door MWDKing op 21-01-2024 20:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:55
MWDKing schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Deze Ikea RVS hapjespan heb ik ook gekocht en laten bezorgen. Ik vind hem wel heel erg licht (28cm) en heb twijfels of de warmtegeleiding wel goed zal zijn op inductie. Hij zit nu nog in de verpakking...
Ik heb ook een debuyer plaatstalen pannenkoekenpan (3mm dik), maar die trekt krom op de grootste inductiepit en wordt niet mooi gelijkmatig warm. Dat is eigenlijk ook zo bij de debuyer 3mm dikke 28cm koekenpan. Dus ik wil vooral dikke pannen nu :9

Ding doet op inductie gewoon wat ie moet doen. Vlees bakken en daarna roerbakken en wat niet meer. Het is mijn enige rvs pan en ik heb geen ervaring met het exotische rvs materiaal wat hier de revue passeert, kan het dus niet vergelijken.

Voor het geld hoeft je van die ikea hapjespan geen spijt te krijgen en kun je goed leren/ervaren hoe rvs zich gedraagt in de keuken. (y)

Fijne aanvulling bij m'n de buyer koekenpannen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45

franssie

Save the albatross

Topicstarter
MWDKing schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:10:
[...]
><
Ik en anderen. Als je pan raar doet op je inductieplaat, dan (en dat is niet leuk om te zeggen) zou het ook aan je inductieplaat kunnen liggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
franssie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 01:02:
[...]

Ik en anderen. Als je pan raar doet op je inductieplaat, dan (en dat is niet leuk om te zeggen) zou het ook aan je inductieplaat kunnen liggen.
Ik heb geen problemen met de pan, maar ik was nieuwsgierig naar de ervaring van anderen omdat de pan zo licht is.

Enige probleem wat ik heb op inductie is de grote platenstalen pannenkoekenpan die krom trekt, maar dat is onoverkombaar lijkt het voor grote lappen plaatstaal. Alle andere pannen plaatstaal, rvs kookpannen, woll 28cm hapjespan, le creuset 28cm gietijzer stoofpan, doen het prima. Maar die zijn allemaal een stuk zwaarder dan de ikea pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ow wauw ok die skippen we dus. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@MWDKing ik vind het alsnog knap dat je een 3mm dikke 28cm debuyer koekenpan krom hebt gekregen.
Die is m.i. toch behoorlijk hufterproof.

Maar on-topic, die dunne/lichte hapjespan is m.i. prima voor waar het voor bedoeld is, op relatief lage vermogens gebruiken, en/of koken met relatief veel vloeistof/saus. In dat laatste geval zorgt de vloeistof voor redelijk gelijke temperaturen en helpt het tegen kromtrekken.

m.i. geen goede indicatie van hoe een goede, zwaardere, 3-ply of meer, RVS koekenpan, zou functioneren.
Er zit een wereld van verschil tussen die hapjespan en de ikea sensuell 28cm koekenpan (beide in bezit, hapjespan wel de 24cm variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-07 22:21
Dracula schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Ow wauw ok die skippen we dus. |:(
Waar ben je naar opzoek? Voor een geringe meerprijs -vergeleken met de AH pannen- heb je al relatief fatsoenlijke pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
defusion schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:44:
@MWDKing ik vind het alsnog knap dat je een 3mm dikke 28cm debuyer koekenpan krom hebt gekregen.
Die is m.i. toch behoorlijk hufterproof.

Maar on-topic, die dunne/lichte hapjespan is m.i. prima voor waar het voor bedoeld is, op relatief lage vermogens gebruiken, en/of koken met relatief veel vloeistof/saus. In dat laatste geval zorgt de vloeistof voor redelijk gelijke temperaturen en helpt het tegen kromtrekken.

m.i. geen goede indicatie van hoe een goede, zwaardere, 3-ply of meer, RVS koekenpan, zou functioneren.
Er zit een wereld van verschil tussen die hapjespan en de ikea sensuell 28cm koekenpan (beide in bezit, hapjespan wel de 24cm variant).
Het is niet de buyer 28cm koekenpan die krom trekt. Die heb ik ook en die gaat prima.

Ik heb het even nagezocht en het is de de buyer 30cm pannenkoekenpan die krom trekt als die warm wordt. Als die afkoelt is die niet meer krom. Die 30cm pan heeft wel echt een enorm contactvlak/voet, veel groter dan de 28cm koekenpan. En de inductiespoel is vrij standaard bij mij denk ik (pit is 27cm, maar spoel zal kleiner zijn, SMEG c92ipx9).

Ontopic; je hebt gelijk dat de vloeistof inderdaad voor goede warmteverdeling zorgt, maar soms wil je aan het begin even stevig bakken en daarna de temperatuur laten dalen en vloeistof erbij. Ik twijfel nog, maar the proof of the pudding is in the eating; ik ga het proberen 😉

[ Voor 10% gewijzigd door MWDKing op 22-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@MWDKing 21cm spoel, best een grote dus. :)
Pannenkoekenpannen zijn meestal ook ietwat dunner... Als je toch graag snel veel vermogen erin wilt pompen zou je een inductie adapter (lees: staal plaatje) ertussen kunnen mikken.
Maar feitelijk ben je dan enkel het direct opgenomen vermogen aan het bufferen en had je net zo goed een paar standjes lager kunnen kiezen.

Idealiter heb je meerdere pannen, dat werkt het fijnste bij het bakken van pannenkoeken.
Hier wordt ruimte dan een probleem waardoor pannen kleiner worden. Mja, 3 pannenkoeken is beter dan 1. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:51

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ook de Jumbo heeft een pannenactie met zo te zien veel betere deals dan de AH Greenpan shizzle. Van Kuhn Rikon, maar ook mooie gietijzeren braadpannen van Ballarini.

Deze net meegenomen: https://www.zwilling.com/...arini_cookware_bellamonte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFvHOLtX9jtx3dWJpgoG5PiIeu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0JNy48MIqPR1vPLyAbXjdQ1Q.png?f=user_large

Originele prijs bij Zwilling is 169,- maar bij hun in de aanbieding voor 99,- . Net met een volle spaarkaart voor 40,- Euro meegenomen :)

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gubJB5-vdB0QMKf6RkI4aAtfqWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwDlDbDoNUWzRKzrhTpXfFWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ga ik geen spijt van krijgen denk ik, de afwerking lijkt me ook prima in orde :)

[ Voor 26% gewijzigd door bvk op 23-01-2024 17:11 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Raymond P schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:51:
@MWDKing 21cm spoel, best een grote dus. :)
Pannenkoekenpannen zijn meestal ook ietwat dunner... Als je toch graag snel veel vermogen erin wilt pompen zou je een inductie adapter (lees: staal plaatje) ertussen kunnen mikken.
Maar feitelijk ben je dan enkel het direct opgenomen vermogen aan het bufferen en had je net zo goed een paar standjes lager kunnen kiezen.

Idealiter heb je meerdere pannen, dat werkt het fijnste bij het bakken van pannenkoeken.
Hier wordt ruimte dan een probleem waardoor pannen kleiner worden. Mja, 3 pannenkoeken is beter dan 1. :+
Thx! Ook als ik hem langzaam opwarm trekt hij krom. Ik was laatst als eens naar een inductie adapter aan het kijken online, maar uiteindelijk niet gekocht. Simpelste plossing is idd gewoon meerdere pannen. 28cm koekenpan is ook groot zat.
Maar misschien is een inductie adapter ook wel wat voor een dunne hapjespan...keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik was laatst bij de Ikea en zag daar de Hemkomst kookpannen. Deze hebben een tuitje en kun je met de deksel er op afgieten: https://www.ikea.com/nl/n...vrij-staal-glas-40513140/

Toch overgeslagen, want vond de kleinste versie (3 L) toch nog te groot (ik kook in de regel niet voor een weeshuis). Even op zoek gegaan naar een pan die er op lijkt, en bij de Blokker Excellent lijn uitgekomen:
https://www.blokker.nl/bl...%C3%B8-18-cm/1905739.html . Het deksel heeft 2 kanten, één met grote en één met kleinere gaatjes om af te gieten.

Heb uiteindelijk de 18 cm versie gekocht, ben er blij mee. Voor mijn gebruik zou misschien zelfs de 16 cm versie genoeg zijn, ik overweeg die ook nog te kopen.

Qua koekenpannen heb ik er 3 uit een (oudere) duurdere lijn van Tefal (Tefal Expertise), vind ze echt top. Heb wel eerder Tefal pannen gehad waar ik niet zo van onder de indruk was, maar deze uit de toplijn blijven lang goed. Was ze af met een zachte afwasborstel in plaats van de standaard harde, denk dat dit ook helpt voor de levensduur.

[ Voor 18% gewijzigd door smvs op 22-01-2024 22:30 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 85 Laatste