Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:59:
Valide punten, zelf niet aan gedacht. Dankjewel!
Ik bedacht net dat het beter in het koken topic had gepast. Excuus voor de offtopic post.
Ach, het is ook een pan en pannen gebruik je, dus hoe te gebruiken kan hier prima. Als je echt de gourmet gerechten wil bespreken kan dat inderdaad wellicht beter in het koken topic, maar aan gourmet valt niet zoveel te bespreken :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18

OMX2000

By any means necessary...

Mijn vrouw heeft een hapjespan op haar wensenlijst staan. En er specifiek een van greenpan opgezet. Want ook wij zijn wel klaar met de PFAS zooi. Maar nu lees ik dat het ook niet helemaal duidelijk is wat er in de Thermolon coating zit, en dus ook niet hoe veilig die echt is.

Een voorbeeld van zo'n artikel: https://ireadlabelsforyou.com/greenpan-non-stick-cookware/

Hoe serieus moet ik zo'n artikel nemen? En als de veiligheid in het geding is. Zijn er goede alternatieven voor Greenpan hapjespannen zoals : https://greenpan.nl/products/craft-hapjespan-met-deksel

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06 20:24
OMX2000 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:26:
Mijn vrouw heeft een hapjespan op haar wensenlijst staan. En er specifiek een van greenpan opgezet. Want ook wij zijn wel klaar met de PFAS zooi. Maar nu lees ik dat het ook niet helemaal duidelijk is wat er in de Thermolon coating zit, en dus ook niet hoe veilig die echt is.

Een voorbeeld van zo'n artikel: https://ireadlabelsforyou.com/greenpan-non-stick-cookware/

Hoe serieus moet ik zo'n artikel nemen? En als de veiligheid in het geding is. Zijn er goede alternatieven voor Greenpan hapjespannen zoals : https://greenpan.nl/products/craft-hapjespan-met-deksel
Ik lees vooral dat ze veilig zijn voor wat betreft zware metalen, cadmium en aluminium. Niks aan de hand dan toch?

Wat betreft de werking van de greenpan anti aanbak laag ben ik zelf veel minder tevreden. Nieuw is het goed, maar na een paar maanden gebruik zijn de anti aanbak eigenschappen nogal teleurstellend. Tot twee maal toe geprobeerd en beide keren teleurgesteld.

Ik ben voor een hapjespan over op een rvs pan van IKEA. Deze https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/

Wel ben ik heel voorzichtig er niet met metaal in te gaan om geen krassen te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mad Wally schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:40:
[...]

<>
Wel ben ik heel voorzichtig er niet met metaal in te gaan om geen krassen te veroorzaken.
Oh die heb ik met opzet in de topic start gezet als hapjespan. Ik heb er twee of drie van, gaat overal mee naartoe en juist bij deze gebruik ik naast hout ook RVS spatels, omdat het kan én omdat je toch niet echt in het staal komt met een spatel. Die paar krasjes, tsja, het is een pan maar doet aan de werking van RVS niets af. Of je moet er met vorken haard in gaan krassen, en dan nog.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18

OMX2000

By any means necessary...

Mad Wally schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:40:
[...]

Ik lees vooral dat ze veilig zijn voor wat betreft zware metalen, cadmium en aluminium. Niks aan de hand dan toch?

Wat betreft de werking van de greenpan anti aanbak laag ben ik zelf veel minder tevreden. Nieuw is het goed, maar na een paar maanden gebruik zijn de anti aanbak eigenschappen nogal teleurstellend. Tot twee maal toe geprobeerd en beide keren teleurgesteld.

Ik ben voor een hapjespan over op een rvs pan van IKEA. Deze https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/

Ze wilde graag een Greenpan. Dus dan gaan we daar maar voor. Wat ik een beetje jammer vind is dat ik niet 123 een overzicht kan vinden van de voordelen van de verschillende series. Als ook de duurdere "pro/premiere" na een paar maanden gaan aanbakken. Dan kan ik net zo goed voor de goedkopere gaan.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:12
@OMX2000 De duurdere gaan niet (significant) langer mee.
Thermolon is een merknaam van een keramische sol-gel coating, afaik allemaal gewoon op TEOS basis.
Daar worden, natuurlijk, stoffen aan toegevoegd om de laag duurzamer te maken. Denk aan hippe diamantstof en barbie-glitters.

@franssie Bij gourmet denk ik aan voedselverkrachting in groepsverband en RAL 9001. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Raymond P vaak wel inderdaad - als het doe haal ik zelf vlees (sukade, ossehaas) en vis (tonijn, zalm) schaaldieren (goede grote garnalen, wel ff pellen) van goede kwaliteit en snijd het zelf in porties. Dan met de juiste zelf gemaakte sauzen en vers brood etc is er nog wel wat van te maken.
Deze kerst ga ik voor stoofvlees overigens, lekker een dag van tevoren alles klaar, maar dat is wel meer voor in het kook topic.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 12:05

Nox

Noxiuz

Op kerstavond gaan we een groot stuk vlees soldaat maken. Plan is om te garen in de oven (sous vide of achteraf, weten we nog niet) maar het krokante laagje moet in de pan gebeuren.

Nu heb ik 2 pannen die in aanmerking komen:
DeMeyere proline 28cm rvs
Le Creuset campagnard 30cm gietijzer.

Vanwege gietijzer en formaat (1200 gram vlees) denk ik dat de campagnard het beste is. Echter; tot hoe ver kan ik dat ding veilig opstoken? Die RVS pan kan wel wat hebben, daar ben ik niet heel bang voor maar de creuset is geemailleerd en ik wil niet dat die vrij nieuwe pan straks barsten heeft. Opwarmen van het ding gaat sowieso op standje 6/7 tot leidenfrost bereikt is en niet op boost. En dan rijstolie waarschijnlijk en de tent blauw stoken :+

Mocht er iemand tips hebben voor een marinade voor sous vide in de zak is die welkom. Ik was van plan 56 graden te doen bij mij thuis in de stoomoven en dan door naar m'n zwager waar we eten om daar op inductie de boel af te maken, maar misschien dat het heen en weer rijden niks wordt ivm drank en dan maken we het af in de oven.

[ Voor 18% gewijzigd door Nox op 21-12-2023 15:07 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:34
Nox schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:05:
Op kerstavond gaan we een groot stuk vlees soldaat maken. Plan is om te garen in de oven (sous vide of achteraf, weten we nog niet) maar het krokante laagje moet in de pan gebeuren.

Nu heb ik 2 pannen die in aanmerking komen:
DeMeyere proline 28cm rvs
Le Creuset campagnard 30cm gietijzer.

Vanwege gietijzer en formaat (1200 gram vlees) denk ik dat de campagnard het beste is. Echter; tot hoe ver kan ik dat ding veilig opstoken? Die RVS pan kan wel wat hebben, daar ben ik niet heel bang voor maar de creuset is geemailleerd en ik wil niet dat die vrij nieuwe pan straks barsten heeft. Opwarmen van het ding gaat sowieso op standje 6/7 tot leidenfrost bereikt is en niet op boost. En dan rijstolie waarschijnlijk en de tent blauw stoken :+

Mocht er iemand tips hebben voor een marinade voor sous vide in de zak is die welkom. Ik was van plan 56 graden te doen bij mij thuis in de stoomoven en dan door naar m'n zwager waar we eten om daar op inductie de boel af te maken, maar misschien dat het heen en weer rijden niks wordt ivm drank en dan maken we het af in de oven.
Google zegt 250C

• Nox

Nox

Noxiuz

Voor de oven ja, die had ik zelf ook wel gevonden. :/ Ik wil gewoon weten of ik tegen de grens aan kan lopen of dat de pan zelf nagenoeg niet te heet te krijgen is.

[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 21-12-2023 15:14 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Raymond P
Emaille stook je niet zo heet.
Vooral niet met immense delta icm flinke massa, kans dat het scheurt is dan aanzienlijk.

Maareh, rond de 190 is ook al loeiheet. ;)
Een dikke gietijzeren pan zal ook geen grote drop in temperatuur hebben, zeker niet als je ook voldoende vetstof gebruikt.

- knip -

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Denk dat dat wit emaille een stuk minder kan hebben dan zwart. Maar mijn zwarte staub gebruik ik regelmatig op 350+ om sous vide gegaard vlees dicht te schroeien in een paar tellen.
Maar ik ga niet zeiken als ie ooit stuk gaat door mijn mishandeling.

RVS met vele laagjes gaat wellicht ook delamineren als je het te extreem maakt? Ook mijn RVS gebruik ik regelmatig onverantwoord heet, en so far so good, maar dat biedt geen garantie voor derden.

Plaatstaal of ruw gietijzer zou nog het meest hufterproof moeten zijn.

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:35
iemand hier ervaring met deze combinatie?
https://www.debuyer.com/e...k-demi-spherique-480.html
een volledig ronde wok met ring, wordt dit warm op inductie?
of door het hele kleine contact vlak helemaal niet?

ben in de markt voor een wok, en wel gecharmeerd van de buyer.

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:22
defusion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:55:
Denk dat dat wit emaille een stuk minder kan hebben dan zwart. Maar mijn zwarte staub gebruik ik regelmatig op 350+ om sous vide gegaard vlees dicht te schroeien in een paar tellen.
Maar ik ga niet zeiken als ie ooit stuk gaat door mijn mishandeling.

RVS met vele laagjes gaat wellicht ook delamineren als je het te extreem maakt? Ook mijn RVS gebruik ik regelmatig onverantwoord heet, en so far so good, maar dat biedt geen garantie voor derden.

Plaatstaal of ruw gietijzer zou nog het meest hufterproof moeten zijn.
Zwart emaille van Staub gebruik ik ook veel ruwer en kan meer hebben dan witte emaille van Creuset. Of dat aan het merk of aan de kleur ligt weet ik niet. Ik heb het idee dat de Staub emaille laag dunner is dan de Creuset, dus minder ‘glas’.

• Raymond P
@Mielemuis Zolang je een convexe inductiepit voor een wok hebt werkt dat vast prima. Dan heb je een mooie standaard om je wok recht te houden.

Op een normale pit zal zo'n wok te ver buiten het inductieveld zitten om warm te worden. Meer dan de pan-detectie triggeren zal het niet worden.

- knip -

• defusion
  • Niet online
Ze schrijven: "This stainless steel support enables use on traditional flat induction hobs, the hemispherical woks adapted to the special wok hobs."

Ik heb (ook) mijn twijfels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ziet er imho niet uit als iets wat gaat werken. Je kan het proberen, zet je wok op de inductieplaat en zet hem aan terwijl je hem vasthoud. Werkt het goed? Ring halen. Werkt het niet goed? Ring niet halen. Die ring is enkel een standaard zodat ie niet omkukelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:23
defusion schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:56:
[...]

Heb je ook een 2-3mm dikke plaatstalen koekenpan in de collectie? Kun je die eens proberen; als dat wel werkt is het misschien de moeite te investeren in een dikkere plaatstalen wok. Die toko dingen zijn echt een halve millimeter ofzo?
Gisteren heb ik kans gehad om rijst te bakken in een gewone, ingebrande De Buyer Mineral B pan. Dat ging best wel goed eigenlijk. Ik heb als test steeds de inductieplaat warmer gezet. En op een bepaalde stand (8 bij mij) merkte ik dat de pan eigenlijk te warm werd en dat de rijst dus aan ging bakken. Daarvoor ging het eigenlijk prima.

Ik ben toen vrij snel naar een teflon pan overgestapt en heb daar mijn gerecht in afgemaakt. Dat moest ook wel, want mijn De Buyer werd ook veel te klein :X.

Het advies van @Schweino neem ik ook nog mee, maar word een project voor na de feestdagen. De BK pan had ik met een schuin oog ook al bekeken. Bedankt voor de input.

@Mielemuis Ik heb ooit de 28cm wok van De Buyer besteld. Dat zeg er fantastisch uit op de afbeelding, maar de onderkant was enorm klein. Volgens de specificatie maar 8cm. Ik had niet het idee dat dat een succes ging worden op inductie en heb de pan zonder te gebruiken weer teruggestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
alex3305 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:37:
[...]

Gisteren heb ik kans gehad om rijst te bakken in een gewone, ingebrande De Buyer Mineral B pan. Dat ging best wel goed eigenlijk. Ik heb als test steeds de inductieplaat warmer gezet. En op een bepaalde stand (8 bij mij) merkte ik dat de pan eigenlijk te warm werd en dat de rijst dus aan ging bakken. Daarvoor ging het eigenlijk prima.

Ik ben toen vrij snel naar een teflon pan overgestapt en heb daar mijn gerecht in afgemaakt. Dat moest ook wel, want mijn De Buyer werd ook veel te klein :X.

Het advies van @Schweino neem ik ook nog mee, maar word een project voor na de feestdagen. De BK pan had ik met een schuin oog ook al bekeken. Bedankt voor de input.

@Mielemuis Ik heb ooit de 28cm wok van De Buyer besteld. Dat zeg er fantastisch uit op de afbeelding, maar de onderkant was enorm klein. Volgens de specificatie maar 8cm. Ik had niet het idee dat dat een succes ging worden op inductie en heb de pan zonder te gebruiken weer teruggestuurd.
De buyer heeft ook deze met 20 cm bodem
https://www.knivesandtool...3hQQ3bEAQYBiABEgLgV_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:35
Die heb ik ook gezien, alleen noemen ze het een country pan, is ook eigenlijk meer een koekenpan met hoge rand

@alex3305
Bedankt voor de tip,
Vind het wel raar want ze adverteren er mee als zijnde eem wok met adapter voor platte inductie platen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb vandaag weer eens een biefstuk gebakken in olijfolie en ongezouten roomboter.. om 1 of andere manier gaat bij mij de ingebrande laag er weer af. Snap er echt niks van….

Het gaat alleen om kogelbiefstuk zout & peper, wat tijm, roomboter en een teentje knoflook wat ik erin heb gedaan. Wat kan de reden zijn dat de laag eraf gaat?

Heb hem met lijnzaadolie ingebrand…

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_name_is_koen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-05 13:19
Zijn er pannen die ertegen kunnen dat je er met een steakmes in snijdt of met een vork over de bodem gaat? Ik lees dat sommige pannen wel tegen wat metaal kunnen maar hoe scherp het dan mag zijn kan ik niet afleiden. Ik ben zelf de kok niet thuis en wil van die bekraste tefal pannen af voor de gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Possible Is je pan inmiddels geblauwd? Doe je dat niet dan komt een harde laag lijnzaad er, met de tijd, gewoon af.

De laatste keren heb je het blauwen geloof ik niet gedaan, dan kan je beter een olie kiezen die een wat flexibeler laagje geeft.
Veel/dikke lagen helpen ook niet.

@my_name_is_koen Geen enkele pan is daartegen opgewassen.
Wel zijn er pannen waarbij dat niet heel veel uit maakt, zoals bijvoorbeeld die van RVS. Als je het vaak genoeg doet wordt je mes/vork/spatel vanzelf bot genoeg om helemaal geen schade meer aan te richten.

Wellicht een idee om een mooie (maar handzame) snijplank onder de boom te leggen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

my_name_is_koen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:08:
Zijn er pannen die ertegen kunnen dat je er met een steakmes in snijdt of met een vork over de bodem gaat? Ik lees dat sommige pannen wel tegen wat metaal kunnen maar hoe scherp het dan mag zijn kan ik niet afleiden. Ik ben zelf de kok niet thuis en wil van die bekraste tefal pannen af voor de gezondheid.
RVS kan er prima tegen. Krijgt wel krasjes denk ik maar ernstig zal het niet zijn. Gietijzer/cast iron gaat ook wel en plaatstaal ook, alleen hebben die na een tijdje patina/gepolymiseerde olie als antibaklaag. Die is iets kwetsbaar voor zeep, en ik vermoed dat er naast metalen gerei ook zeep in gaat. RVS is letterlijk iets wat alles kan hebben wat je kan verzinnen denk.

Emaille kan wel wat hebben maar het blijft relatief kwetsbaar tegenover wat je met een RVS pan kan doen.

Antibakpannen kunnen in geen enkel geval ertegen. Wegflikkeren, rvs pan neerzetten en je ma/vriendin/pa/vriend/zus whatever leren hoe te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 22-12-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
my_name_is_koen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:08:
Ben ik de enige die hier over valt? Ik kan je geen ongelijk geven v.w.b. de anti-aanbaklag zooi, maar je kok moet in mijn ogen wel zelf de keuze maken welke pannen er gebruikt worden. Niet elke pan kan overal voor gebruikt worden, sommige pannen wegen als dieplood, andere pannen passen niet naast elkaar op het fornuis. Nog los van het feit dat je in mijn ogen wel echt moet willen koken op iets anders dan Tefal, want Tefal gewoon veel vergevensgezinder.

Snijden in de pan is overigens sowieso niet aan te raden. Dat kun je beter voor en/of na het koken doen op daarvoor bestemd materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:32:
@Possible Is je pan inmiddels geblauwd? Doe je dat niet dan komt een harde laag lijnzaad er, met de tijd, gewoon af.

De laatste keren heb je het blauwen geloof ik niet gedaan, dan kan je beter een olie kiezen die een wat flexibeler laagje geeft.
Veel/dikke lagen helpen ook niet.

@my_name_is_koen Geen enkele pan is daartegen opgewassen.
Wel zijn er pannen waarbij dat niet heel veel uit maakt, zoals bijvoorbeeld die van RVS. Als je het vaak genoeg doet wordt je mes/vork/spatel vanzelf bot genoeg om helemaal geen schade meer aan te richten.

Wellicht een idee om een mooie (maar handzame) snijplank onder de boom te leggen?
Hij is inderdaad niet geblauwd. Welke olie zou je aanraden?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Possible In dat geval een gangbare geraffineerde olie die je in de kast hebt staan. Zonnebloem of arachide bijvoorbeeld.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_name_is_koen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-05 13:19
lolgast schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:51:
[...]

Ben ik de enige die hier over valt? Ik kan je geen ongelijk geven v.w.b. de anti-aanbaklag zooi, maar je kok moet in mijn ogen wel zelf de keuze maken welke pannen er gebruikt worden. Niet elke pan kan overal voor gebruikt worden, sommige pannen wegen als dieplood, andere pannen passen niet naast elkaar op het fornuis. Nog los van het feit dat je in mijn ogen wel echt moet willen koken op iets anders dan Tefal, want Tefal gewoon veel vergevensgezinder.

Snijden in de pan is overigens sowieso niet aan te raden. Dat kun je beter voor en/of na het koken doen op daarvoor bestemd materiaal
Ik denk dat ze dat doet om tijdens het bakken al eens te kijken hoe het er vanbinnen uit ziet. Of met een vork om het om te draaien. Ze zou waarschijnlijk beter leren werken met een plankje of zo (niet dat ik er veel van ken) maar ik ben niet degene die haar kooklessen moet geven. En voor de moment met de kleine kindjes moet het eigenlijk vooral snel vooruit gaan zonder teveel gedoe.

Ps: als er ergens op youtube of gelijkaardig zo een filmpje zou zijn van een chef die 101-gewijs toont hoe je kan vermijden van met je metalen spullen in de pan te zitten zou ik dat wel eens per ongeval kunnen laten afspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
my_name_is_koen schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat ze dat doet om tijdens het bakken al eens te kijken hoe het er vanbinnen uit ziet. Of met een vork om het om te draaien. Ze zou waarschijnlijk beter leren werken met een plankje of zo (niet dat ik er veel van ken) maar ik ben niet degene die haar kooklessen moet geven. En voor de moment met de kleine kindjes moet het eigenlijk vooral snel vooruit gaan zonder teveel gedoe.

Ps: als er ergens op youtube of gelijkaardig zo een filmpje zou zijn van een chef die 101-gewijs toont hoe je kan vermijden van met je metalen spullen in de pan te zitten zou ik dat wel eens per ongeval kunnen laten afspelen
De leercurve voor non-teflon pannen (staal, gietijzer en rvs) is veel lastiger dan het vermijden van krassen in teflon pannen.

Simpelweg nooit metaal in de pan.
Een tang met kunststof voor het keren, deze https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-zwart-80149460/
En een houten of kunststof spatel deze https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-zwart-00149459/

Verder een plankje er naast als je met een mes wil kijken of iets gaar is.

Een alternatief is een pan met keramische anti aanbaklaag zoals Greenpan, daar mag je wel met metaal in maar houd er rekening mee dat de anti aanbak eigenschappen snel afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Mad Wally schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:11:
[...]

Simpelweg nooit metaal in de pan.
Een tang met kunststof voor het keren, deze https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-zwart-80149460/ ...
Dat is een hele fijne tang qua grip, ik heb hem al jaren. Echter het handvat is rubberachtig en erg plakkerig, ondanks dat hij grondig wordt schoongemaakt en daardoor niet fijn om vast te houden, alsof hij vies blijft. Ik weet niet of de handvaten ondertussen van een andere materiaal gemaakt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De Albert Heijn heeft er ook 1. Die houdt wat fijner vast. Gebruik ik dagelijks hier.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@my_name_is_koen ik zou eerder eens kijken of er iets van een verbetering te bespreken valt ons plaats van nieuwe pannen opdringen. Zo te lezen zal de werkwijze van elk alternatief niet direct bevallen dus maak je geen vrienden mee.

Overweeg dan een instant thermometer als kerstcadeau, dan kan ze met een prikje controleren of het al genoeg gegaard is.

Overigens gebruik ik met regelmaat metaal in mijn pannen. Als ze daar niet tegen kunnen heb ik de verkeerde pannen. Maar snijden gaat me te ver, niet vanwege de pan maar vanwege het mes.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Schweino
  • Laatst online: 02-06 09:10
Fijne kerstdagen met veel kookplezier gewenst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPYFIeJzjxTbrxEx8vBSVKDv3kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dy0X1dGYYZR81QhWFbZKucPk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Schweino schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:48:
Fijne kerstdagen met veel kookplezier gewenst!

[Afbeelding]
Ik zie dat je alsnog een doel hebt gevonden voor één van je vijf sleutelhangers, waarvoor respect.
Fijne dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Laatst online: 12:14

Maximus

There is no substitute

Kom dit topic op 't spoor, hopelijk kan iemand helpen:

Ik heb al enige jaren een Demeyere pan in de kast liggen waar ik maar niets mee wijs word. Heb telkens dat alles aan blijft bakken. 't Is deze uitvoering: https://braadbaas.nl/prod...-5?variant=46897272881500

Zowel op gas als op inductie kan ik er niets mee worden. Pak nu vaker mijn staub pannen om daar mee te koken en pannenkoeken gaan dan maar in een Tefal :X. Wie heeft tips? 't Is niet dat ik niet weet hoe ik moet koken ;)

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
@Schweino Hij hangt mooi! Moet nog wel even ingebrand worden zo te zien, en ik mis ook wel een miniatuur baksel erin ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Maximus schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:11:

Ik heb al enige jaren een Demeyere pan in de kast liggen waar ik maar niets mee wijs word. Heb telkens dat alles aan blijft bakken. 't Is deze uitvoering: https://braadbaas.nl/prod...-5?variant=46897272881500

Zowel op gas als op inductie kan ik er niets mee worden. Pak nu vaker mijn staub pannen om daar mee te koken en pannenkoeken gaan dan maar in een Tefal :X. Wie heeft tips? 't Is niet dat ik niet weet hoe ik moet koken ;)
Je kunt uit de volgende video wel wat tips halen: YouTube: Food Sticking to Stainless Steel Pans? 4 Common Mistakes to Avoid. Als je weet waar je op moet letten, zul je zelfs een eitje kunnen bakken zonder aanbakken. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Maximus schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:11:

Dus koken lukt? Dat scheelt alweer. En hoe gaat het bakken? :9

Zonder gekheid, waar loopt het spaak?
  • pan schoon
  • product niet steenkoud
  • product niet nat(tig)
  • pan uniform warm
  • vetstof toegevoegd aan warme pan
  • pan niet te ver gevuld c.q. temperatuur stabiel
  • voldoende vetstof gebruikt
Een beetje feeling krijgen voor RVS is wel een ding.
Probeer eens 1 schoon, drooggedept stukje mager koe dat bijna op kamertemperatuur is te bakken in veel te veel vet. En werk vanaf dat punt terug naar wat voor jou comfortabel is.

@Schweino Plak daar eens een haribo spiegeleitje in. :9~

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Laatst online: 12:14

Maximus

There is no substitute

RetroTycoon schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:41:
[...]

Je kunt uit de volgende video wel wat tips halen: YouTube: Food Sticking to Stainless Steel Pans? 4 Common Mistakes to Avoid. Als je weet waar je op moet letten, zul je zelfs een eitje kunnen bakken zonder aanbakken. Succes!
Ga ik deze doornemen; voelde mij wat ... klunzig.
Raymond P schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:43:
[...]

Dus koken lukt? Dat scheelt alweer. En hoe gaat het bakken? :9

Zonder gekheid, waar loopt het spaak?
  • pan schoon
  • product niet steenkoud
  • product niet nat(tig)
  • pan uniform warm
  • vetstof toegevoegd aan warme pan
  • pan niet te ver gevuld c.q. temperatuur stabiel
  • voldoende vetstof gebruikt
Een beetje feeling krijgen voor RVS is wel een ding.
Probeer eens 1 schoon, drooggedept stukje mager koe dat bijna op kamertemperatuur is te bakken in veel te veel vet. En werk vanaf dat punt terug naar wat voor jou comfortabel is.

@Schweino Plak daar eens een haribo spiegeleitje in. :9~
Pan is idd schoon, producten op kamertemperatuur, pan laat ik uiteraard warm worden voor er wat in gaat. Ik ga de link hierboven proberen en kijken wat daar uit komt.

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Maximus rvs is even wennen. Minder hitte dan je gewend bent en meestal meer vetstof dan je gewend bent. En geen paniek wanneer vlees plakt, dat laat over het algemeen na enkele minuten weer los.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
zacht schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:17:
[...]

Ik zie dat je alsnog een doel hebt gevonden voor één van je vijf sleutelhangers, waarvoor respect.
Fijne dagen!
Ze hangen er alle 5 in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
M'n rvs wok van demeyere begint een lichtbruine schijn te vertonen aan de binnenkant. Geen idee of het de eigenschappen negatief beïnvloed (lijkt er nog niet op), maar wil het er eigenlijk wel weer vanaf hebben.

Welke manier kan ik daar het beste voor gebruiken? Afwassen met een schuursponsje is iig niet voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
LA-384 schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:14:
M'n rvs wok van demeyere begint een lichtbruine schijn te vertonen aan de binnenkant. Geen idee of het de eigenschappen negatief beïnvloed (lijkt er nog niet op), maar wil het er eigenlijk wel weer vanaf hebben.

Welke manier kan ik daar het beste voor gebruiken? Afwassen met een schuursponsje is iig niet voldoende.
Hier een tijdje terug was er een discussie over ovenreiniger, lees die maar eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Mad Wally schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:47:
Hier een tijdje terug was er een discussie over ovenreiniger, lees die maar eens terug.
Ok, eerst wordt er specifiek de ovenreiniger van kruidvat benoemd, daarna gewoon ovenreiniger in het algemeen. De samenstelling staat niet vast en bij veel merken ook niet gespecificeerd. Ik heb hier alleen de HG oven, grill & BBQ reiniger staan*. Daar staat op dat er natriumhydroxide, benzeensulfonzuur, alkylderivaten en natriumzouten in zitten, maar mogelijk nog andere bestanddelen die niet benoemd worden?

* het heeft een zwart label met de toevoeging "keuken". Geen idee of dat nog iets uit maakt? Ik zie online plaatjes van deze reiniger met geel, blauw en zwart label, maar op de hg website enkel met geel label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384
[...]RVS kookplaten en planchas[...]
Daarmee is het dus geschikt voor gebruik op oppervlakten waar eten op bereid wordt, aldus de fabrikant.
In principe mag je ervan uit gaan dat dat altijd het geval is zodra er grill op het etiket staat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
LA-384 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:16:
[...]

Ok, eerst wordt er specifiek de ovenreiniger van kruidvat benoemd, daarna gewoon ovenreiniger in het algemeen. De samenstelling staat niet vast en bij veel merken ook niet gespecificeerd. Ik heb hier alleen de HG oven, grill & BBQ reiniger staan*. Daar staat op dat er natriumhydroxide, benzeensulfonzuur, alkylderivaten en natriumzouten in zitten, maar mogelijk nog andere bestanddelen die niet benoemd worden?

* het heeft een zwart label met de toevoeging "keuken". Geen idee of dat nog iets uit maakt? Ik zie online plaatjes van deze reiniger met geel, blauw en zwart label, maar op de hg website enkel met geel label.
Ik had eerst de ovenreiniger van de Action gekocht en die werkte voor geen meter. Daarna die van Kruidvat en dat ging als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Nu online
Raymond P schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:31:
@LA-384

[...]

Daarmee is het dus geschikt voor gebruik op oppervlakten waar eten op bereid wordt, aldus de fabrikant.
In principe mag je ervan uit gaan dat dat altijd het geval is zodra er grill op het etiket staat.
Meestal is dat materiaal dat op de een of andere manier gecoat is, plaatstaal lijkt mij poreuzer, kan het daar ook zonder problemen op gebruikt worden? Poreuzer is misschien het verkeerde woord, maar onbehandeld/seasening reageert het in ieder geval op zijn omgeving.

[ Voor 10% gewijzigd door ratzz op 25-12-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@ratzz De natriumhydroxide reageert wel met carbonstaal.
Maar op temperaturen beneden de 50 graden en met de lage concentraties in consumentenflesjes gaat dat zo langzaam dat het m.i. geen zorg is.
Waar je wel enorm mee moet uitkijken zijn chloorzouten, die zorgen voor putcorrosie. Bijvoorbeeld bleekwater vreet letterlijk door je pan heen.

Plaatstaal is heel erg niet-poreus. Oppervlakte roest boen je er dan ook zo vanaf.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Dan schuurt het sponsje niet of je hebt geen zin meer voordat het eraf is. :P

(die wegwerpsponsjes werken relatief kort echt goed is mijn ervaring, dus ik snap de wens voor chemie)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De kerstvrouw had een cadeautje achtergelaten in de tuin; een Dutch Oven gietijzeren pan van ruim 8 kg! 8)

Die moest natuurlijk wel snel ingebrand worden (ook al stond er bij dat dat al gebeurd was).
Dus hupsakee, ff de barrel bbq opgestookt, die hele pan goed ingesmeerd met olie en fikken maar.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53424769114_12845dba37_c.jpg
DutchOven02 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53424874855_b52cafc699_c.jpg
DutchOven01 by Erik Haak, on Flickr

En daarna gelijk een brood er in bakken. (die plaatjes volgen nog).

...hier het vervolg:
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 28-12-2023 10:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik merk sindskort ineens deze vlekken op de DeBuyer pan. Voelt als lijmresten, maar zal waarschijnlijk gepolymeriseerde olieresten zijn. Zit in de opstaande rand van de pan.

Hoort dit bij normaal gebruik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl7W-ybn0GfMvjldnkZvWlMnQho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSlPytI8UYQwxqEC5hD80Trd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:00

MJV

LA-384 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:25:
Ik merk sindskort ineens deze vlekken op de DeBuyer pan. Voelt als lijmresten, maar zal waarschijnlijk gepolymeriseerde olieresten zijn. Zit in de opstaande rand van de pan.

Hoort dit bij normaal gebruik?
[Afbeelding]
Ik heb ze ook. Als je er last van hebt beetje afschuren met een pannenspons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Tja, niet abnormaal. Maar ligt eraan hoe je 'm gebruikt.

Of je hebt verkeerde olie gebruikt (die bij lage temperaturen polymeriseert) of je hebt de pan op dusdanig hoge temperaturen gebruikt dat het sowieso wel polymeriseert.
Als de temperatuur bewust zo hoog ging, en er ook olie nodig was, dan hoort het er een beetje bij.

Wat bij sommige hoog-temperatuur bereidingen kan helpen is om de olie niet in de pan te doen, maar op het product, en dan aan de hete pan toe te voegen. Of last minute olie toevoegen en meteen het product erachteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@defusion Meestal gebruik ik zonnebloemolie, maar de laatste dagen heb ik er ook olijfolie in gehad (combinatie van geraffineerde olie en "olie uit eerste persing"). Ook een keer avocado-olie, hoewel dat een hoog rookpunt zou moeten hebben, merk ik toch wel dat het vaker wat begint te walmen, gebruik het ook in de wok. Ook een keer sesamolie gebruikt. En zelfgeklaarde boter, maar volgens mij geeft dat geen polimerisatie.

Ik gebruik de pan niet op hoog vuur. Ik gok dat het niet hoger dan 600w komt (kleine pan, middelhoge stand).

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 29-12-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Nu online
@Raymond P

Heb vorige week de pan weer opnieuw ingebrand met zonnebloemolie. 2x gedaan. Vanochtend een ei erin gebakken en dit ging super. Smooth as butter!

Vanavond 2x biefstuk met peper en zout erin gebakken. Resultaat de biefstuk bleef aan de bodem plakken tijdens het bakken. Pan zit er nu zo uit na alleen het heet water schoon gemaakt te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRTbgwv0EmygOlboeFtVcz25An4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlmLRop8dbL8SovpBZT8mmQH.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doe ik nou precies fout? Kan moeilijk elke keer na het bakken van vlees opnieuw gaan inbranden.

Mag ik met zonnebloem olie doorgaan tot hij blauw wordt? Of is dat te heet al.

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 29-12-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Kwam de steak ook los? Zo ja: dat is normaal.
Ik gok dat je laagje te dik was. Als je pan nu na schoonmaken met afwasmiddel niet helemaal kaal is (en er morgen dus geen roest op staat) dan gewoon lekker verder bakken. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:33:
Kwam de steak ook los? Zo ja: dat is normaal.
Ik gok dat je laagje te dik was. Als je pan nu na schoonmaken met afwasmiddel niet helemaal kaal is (en er morgen dus geen roest op staat) dan gewoon lekker verder bakken. :)
Hij kwam uiteindelijk wel los maar zat wel vast aan de bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Possible Zolang je 'm niet met grof geweld af hebt moeten steken nadat de steak al verkoold was hoort dat bij het gangbare proces van proteïnen bakken.
Volgende keer iets meer vet en ervoor zorgen dat je vlees droog is.

Als je wel moest afsteken dan had je mogelijk een niet volledig-droog laagje polymeer op de pan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:07:
@defusion Meestal gebruik ik zonnebloemolie, maar de laatste dagen heb ik er ook olijfolie in gehad (combinatie van geraffineerde olie en "olie uit eerste persing"). Ook een keer avocado-olie, hoewel dat een hoog rookpunt zou moeten hebben, merk ik toch wel dat het vaker wat begint te walmen, gebruik het ook in de wok. Ook een keer sesamolie gebruikt. En zelfgeklaarde boter, maar volgens mij geeft dat geen polimerisatie.

Ik gebruik de pan niet op hoog vuur. Ik gok dat het niet hoger dan 600w komt (kleine pan, middelhoge stand).
Met olijfolie heb ik daar ook sneller last van, daarom heb ik meestal koolzaad. Boter heeft dat niet inderdaad en geklaard werkt helemaal lekker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Gonadan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:57:
[...]

Met olijfolie heb ik daar ook sneller last van, daarom heb ik meestal koolzaad. Boter heeft dat niet inderdaad en geklaard werkt helemaal lekker.
Dacht zelf ook al dat dat de boosdoener was. Tot voor kort had ik het niet eens in huis, maar aangezien je het vaak benoemd ziet worden, dacht ik wat moois te missen. Het tegendeel is waar, de smaak vind ik niet fijn en dan ook nog dit gekloot met de pan. Misschien nog eens proberen in de anti-aanbak pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Olijfolie voegt idd weinig toe, van de smaak blijft ook weinig over als je er in bakt.

Ik gebruik het uit gewoonte alsnog bij bepaalde mediterraanse gerechten, maar vermoed dat als ik het vervang door mijn vaste arachideolie, dat ik het niet ga merken aan het eindresultaat.
Tijd voor een experiment denk ik...

Verder, met heet bakken heb ik het vooral over de temperatuur, als je lang genoeg voorverwarmd op laag/middelhoog vermogen kom je alsnog wel op dergelijke temperaturen uit. Als je richting leidenfrost effect zit, zit je al aardig in de buurt (~200°C) voor de gangbare oliesoorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als ik last krijg van zo'n laag is mijn pan sowieso te heet inderdaad. Sinds ik daar beter op let nooit meer last van gehad.

Heb in het verleden ook wel gemerkt dat er heel veel online adviezen van alles door elkaar halen waardoor je het gevoel krijgt eerst zoveel mogelijk stuiterend water te moeten kweken om dan zo snel mogelijk je olie al blauwdampend aan de pan vast te koeken.
Niet per se de beste methode. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Voorverwarmen doe ik tot 160 graden zoiets. Dan gaat het product er in. Maar het zit ook vooral aan de rand/wand van de pan, dat wordt nooit zo heet als de bodem toch? Misschien gewoon een slechte samenstelling van de olijfolie?

Overigens vond ik er weldegelijk een smaak aan zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 30-12-2023 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Nu online
LA-384 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:05:
Voorverwarmen doe ik tot 160 graden zoiets. Dan gaat het product er in. Maar het zit ook vooral aan de rand/wand van de pan, dat wordt nooit zo heet als de bodem toch? Misschien gewoon een slechte samenstelling van de olijfolie?

Sinds een week ben ik aan het experimenteren met arachide olie en lijnzaadolie terwijl ik anders olijfolie gebruik en ik mis het smaakje zeker.

Zonnebloem olie geeft bij mij overigens een vervelende geur door het hele huis, de andere oliën hebben daar geen last van. Arachide olie lijkt een aardig alternatief maar om de een of andere reden blijven mijn eitjes dan plakken in de plaatstaal pan. De olie lijkt dunner t.a.v. olijfolie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad Wally
Ik ben ondertussen toch wel een grote fan van geklaarde boter of ghee. Het bakt lekker, voorkomt aanbakken, kan een hoge temperatuur aan, smaakt lekker en geeft een romig mondgevoel. Echt top.

Verder droog ik tegenwoordig mijn steaks op een rooster in de koelkast. Steak droogdeppen, goed zouten en dan afhankelijk van de beschikbare tijd en de dikte van de steak enkele uren tot dagen in de koelkast laten drogen.
Dagen is alleen voor steaks vanaf 4 cm dik anders drogen ze te ver in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:05:

160 graden? Meet je dat dan? Bij gebruik van vetstof verwarm ik maar beperkt voor, al snel de vetstof erin en daaraan kan je zien of je goed zit. Bij 160 zie je boter bijvoorbeeld al verbranden.

Op de randen is er meestal geen beweging, dus daar kan het rustig blijven doorbakken. Op de bodem beweegt er met regelmaat vanalles dus krijg je die aanslag veel minder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:21

Je kan ook zo’n RVS-sponsje (pannenspons RVS bij ah bijvoorbeeld) gebruiken. Werkt geweldig bij mijn Ikea RVS pannen. Bij m’n demeyere pan nog niet aangedurfd 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Gonadan Vorig jaar voordelig een warmtebeeldcamera van ali-express gekocht. Na een rondje rond het huis ligt die nu dus in de keuken :+

Ik gebruik geklaarde boter en olie, dat verbrandt niet bij dergelijke temperaturen. Het schuimt ook niet, dus heb zo geen visuele cue om te zien wanneer het warm is. Ik wil wel dat het product bakt als ik het in de pan leg en niet eerst de vetstof als een spons opzuigt (vooral bij gepaneerde producten en aardappelen het geval).

@Pepper92 Ik heb inmiddels ovenreiniger gebruikt en dat werkte prima.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 30-12-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:53:
@Gonadan Vorig jaar voordelig een warmtebeeldcamera van ali-express gekocht. Na een rondje rond het huis ligt die nu dus in de keuken :+

Ik gebruik geklaarde boter en olie, dat verbrandt niet bij dergelijke temperaturen. Het schuimt ook niet, dus heb zo geen visuele cue om te zien wanneer het warm is. Ik wil wel dat het product bakt als ik het in de pan leg en niet eerst de vetstof als een spons opzuigt (vooral bij gepaneerde producten en aardappelen het geval).
Aan de viscositeit van olie zie je meestal wel genoeg. Maar wat bedoel je met opzuigen van vetstof? Denk je dat te voorkomen door het (veel te) heet te maken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Er is een reden dat je frituurt rond die temperaturen.
160-170 is prima, mits je de juiste vetstof gebruikt natuurlijk.
Lager wordt iets als gepaneerde producten zompig, veel hoger en het verkleurt/verbrandt te snel.

Maar er is niet één temperatuur voor alle bereidingen. Dus ligt eraan wat je wil maken of het te heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Maar als je denkt dat het dan geen vetstof meer opneemt dan heb ik nieuws voor je. ;)

Lager beginnen maakt wat dat betreft niet uit, en vervolgens zijn je producten maatstaf of de temperatuur goed is. Blijft je gepaneerde schnitzel een slappe zool dan mag hij wel wat heter, krijgt hij wel erg veel kleur dan weet je ook genoeg. Al is tijd ook een factor in deze, je kunt hem op minder hoge temperatuur met wat geduld ook krokant krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Misschien heb ik het "vuur" nog wel te hoog hoor, voor plaatstaal/rvs. Ik heb natuurlijk jaren lang uitsluitend antiaanbak gebruikt en als je dan niet met relatief hoog vuur werkt, bakt het nauwelijks. Althans dat is mijn indruk. Ik ben nooit heel bewust met koken bezig.

Nu bewust lagere stand (5/14) en dat lijkt eigenlijk ook prima te werken. Gebruikte hiervoor 8/14 en met antiaanbak 9-10/14. Maar vermogen loopt niet lineair.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 30-12-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat soort standen is lastig vergelijken inderdaad, maar ik heb geen enkele pit op mijn fornuis die ik voluit gebruik. Nooit. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Naar aanleiding van de eerdere discussie over de ovenreiniger van Kruidvat ben ik hem wel eens gaan halen, wil dan natuurlijk wel weten wat die in de praktijk doet. ;)

Conclusie, niet verkeerd. Het haalt vrij makkelijk de bruine aanslag van de onderkant van mijn pannen af, die haal ik er nooit af want ben ik te lui voor. Voor een verwaarloosde bakplaat is het bijna net zo behelpen als andere merken. Het doet simpelweg niet wat het belooft.
Het aantal waarschuwingen is wel lollig: kinderen de deur uit, ramen open, hazmat suit aan of op zijn minst overall, handschoenen, mondkapje en bril. En vooral niet eten of inademen. :P

Onder de streep: een prima product, zeker voor de prijs, deze ga ik wel vaker gebruiken want hij werkt best oké.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik heb een debuyer plaatstaal bakpan. Bevalt enorm goed. Ik begreep dat je op moest passen met zuren zoals bv een tomatensaus omdat anders je aanbaklaag verdwijnt.

Alleen hoe zit het met:

-deglaceren met rode wijn voor bv een saus/jus
-deglaceren met bruin bier voor de stoof

Beide zal hooguit paar minuten duren. Kan dit gewoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Deruxian schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:02:
Ik heb een debuyer plaatstaal bakpan. Bevalt enorm goed. Ik begreep dat je op moest passen met zuren zoals bv een tomatensaus omdat anders je aanbaklaag verdwijnt.

Alleen hoe zit het met:

-deglaceren met rode wijn voor bv een saus/jus
-deglaceren met bruin bier voor de stoof

Beide zal hooguit paar minuten duren. Kan dit gewoon?
Ja, dat kan gewoon. Even deglaceren zoals je nu omschrijft doe ik al jaren zonder enig probleem, wel is het raadzaam de pan (direct) even af te spoelen of uit te vegen zodat de zuren geen kans krijgen..

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Raymond schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:17:
Nav Raymond in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Kan ik jullie melden dat ik in opdracht van het bijna 6jarige opperbevel hier in huis, vanmiddag de volgende pan heb gekocht, voor onder de kerstboom:

https://www.hema.nl/cadea...span-26.5cm-60410090.html
[Afbeelding]

Btw: vorig weekend heb ik die rode BK poffertjespan even kunnen vasthouden. Op zich een mooie pan, maar ik vind de kuiltjes voor de poffertjes wat aan de kleine kant. Dus voor de echte poffertjespan, gaat de zoektocht nog even verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7EgpATpLM8h-XxB2p4ox11RBfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCKacHUlvG0Fw9r5B7GaBuB0.jpg?f=fotoalbum_large

Hij doet het! (Verrassend goed eigenlijk).
Kleine meid heeft geholpen met beslag in pan doen en poffertjes draaien :)

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 02-01-2024 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Blijft een tof ding, jammer dat hij niet meer te koop is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:11:
Blijft een tof ding, jammer dat hij niet meer te koop is.
Er staat er eentje op Marktplaats, vraagprijs 65 euro _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zacht schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 06:13:
[...]

Er staat er eentje op Marktplaats, vraagprijs 65 euro _O-
Ja die had ik al gezien, vind dat ten opzichte van een HEMA verkoopprijs van 30 piek wel wat overdreven. ;)

Op zich is 'MIffy' wel iets waar je internationaal ook zat kunt vinden (ben aan het zoeken naar een leuke puddingvorm), maar poffertjes zijn dan juist weer helemaal niet zo internationaal.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:37
Ik ben voornemens een nieuwe pannenset te kopen, nu de meeste oude hun beste tijd gehad hebben. Hoewel ik mijn best heb gedaan het forum door te spitten zie ik toch door de bomen soms het bos niet meer helemaal. Nu weet ik dat bij ING Rentepunten de prijs best aardig is, en ze hebben daar uitzonderlijk veel pannensets in de aanbieding. Omdat ik geen keukenprins ben én best een beetje van gemak hou lijkt een pan met een coating voor de hand liggend. Verder doe ik pannen normaal in de vaatwasser, maar als de nieuwe set wat duurder is dan ben ik ook bereid om ze met de hand te wassen. En kan ik wellicht mijzelf dwingen er alleen met kunststof/houten spatels in te gaan, zodat ze nog wat langer mee gaan.

Ik zie nu dat de ING winkel veel verschillende Tefals verkoopt, en ook nog een paar andere merken, maar alleen al binnen de Tefal series zie ik niet echt de verschillen meer. Heeft iemand ervaring met Tefal "Ingenio Resource"?

Deze set met losse handgrepen lijkt mij best handig, want ik heb relatief kleine keuken en ben in mijn eentje, en dan past een pan zonder steel wat makkelijker in zijn geheel in de koelkast voor de volgende (opwarm)dag.

Naast de Tefals kwam ik ook de Crowd Cookware Blackbeard tegen en de Crowd Cookware Titanium. Die laatste lijkt geen coating te hebben en is wellicht daarmee wat lastiger in gebruik? Tot slot ook veel Berghoff pannen gezien, maar dat geeft mij al snel een soort budget-gevoel, misschien omdat die dingen tot in den treure altijd in allerlei outlets (zoals ibood) langskwamen in het verleden.

Ik maak overigens veel eenpansgerechten (vaak AH-maaltijdboxen e.d.), mocht iemand nog tips hebben voor één hufterproof superpan (denk hapjespan?) voor < 100 euro dan ben ik daar ook wel ontvankelijk voor :) .. Misschien Le Creuset? Of is dat ook meer imago dan kwaliteit?

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 02-01-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:49
Valorian schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:51:
Ik ben voornemens een nieuwe pannenset te kopen, nu de meeste oude hun beste tijd gehad hebben.
Hoelang heb je daar mee gedaan? En heb je het dan over de "bakpannen"? .. want ik neem aan dat je "kookpannen" niet echt versleten zijn.
Omdat ik geen keukenprins ben én best een beetje van gemak hou lijkt een pan met een coating voor de hand liggend.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
duvekot schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Hoelang heb je daar mee gedaan? En heb je het dan over de "bakpannen"? .. want ik neem aan dat je "kookpannen" niet echt versleten zijn.

[...]

Waarom denk je dat?
Ik heb het inderdad over “bakpannen”, met bame koekenpannen maar ook wel wokpannen. Ik denk dat sommige koekenpannen letterlijk maar een jaar meegingen (ik herinner mij een pan met een grijze coating en iets met “green” in de naam), andere gaan nog steeds mee na veel meer jaren maar coating is beschadigd dus denk niet meer goed om nog lang te gebruiken.

De kookpannen zijn nog prima, dat is een RVS setje. Die hoeven eigenlijk ook niet vervangen. Maar omdat ik in mijn eentje ben en niet heel uitgebreid kook gebruik ik daar eigenlijk alleen de kleinste variant van.

Over die coating: ik denk dat van het gemak omdat ik het idee heb dat je met een antiaanbaklaag niet snel iets laat aanbranden en dus ook de pannen makkelijk schoon houdt, en omdat ik lees dat rvs zonder coating/antiaanbaklaag eigenlijk vraagt om inbranden met olie, en dat ook weer periodiek herhaalt moet. Dat klinkt mij niet echt als gemak. Maar ik ben pannenleek dus correct me if wrong 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Rvs hoef je niet in te branden.

Heb je de topicstart al gelezen en de laatste paar paginas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dennis1812 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:38:
Rvs hoef je niet in te branden.

Heb je de topicstart al gelezen en de laatste paar paginas?
Ah check, ik had topicstart bekeken maar over het kopje carbonstaal/plaatstaal heen gelezen waardoor ik dat dat het stukje over inbranden bij de RVS pannen hoorde. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gezondste variant zonder inbranden o.i.d is RVS.
Een coating die gezond is moet nog uitgevonden worden.

Gietijzer vind ik zelf heel prettig werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Valorian
Hier nog een stem voor RVS.
Ja, je moet ermee leren omgaan.
Maar eerlijk gezegd valt dat ook best mee. Mijn vriendin kookt/bakt er ook mee, en die is ook zeker geen keukenprinses. Kwestie van wennen. Hier geen anti-aanbak meer in huis.
Vooral gerechten waar veel vocht aan te pas komt, zoals veel van die eenpans/hapjespan-gerechten, kan haast niet mis gaan.
Je hoef niks in de branden (zoals met plaatstaal), en je mag er alles in doen.
Geen laag die stuk kan, hufterproof, dus gaat waarschijnlijk decennia, zo niet een heel leven, mee.

Paar tips:
- Pan eerst goed op temperatuur laten komen, reserveer daar enkele minuten voor.
- Meer vetstof gebruiken dan je gewend bent. Bij twijfel, beter te veel dan te weinig. als je meer ervaring hebt, kun je een betere inschatting maken. Hoe delicater het product (eitje, vis), hoe meer vetstof.
- Een lagere stand op het fornuis dan je gewend bent
- Als iets vastplakt, niet meteen proberen los te krijgen, eerst even laten gaan, kijken of het vanzelf gebeurt.
Zodra het een kleurtje heeft, zou het ook redelijk makkelijk los moeten laten.
- Aanbaksels moet je je niet te druk om maken. Als je gerecht klaar is verwijder je zeer eenvoudig door een laagje water in de nog hete pan te gieten. Ook wel; afblussen. Vervolgens even met een spatel of iets dergelijks losvegen (krabben kun je het in de meeste gevallen al niet meer noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
We zijn vandaag bij de IKEA geweest voor wat kleine dingen. Uiteindelijk natuurlijk met veel meer thuisgekomen dan de bedoeling was maar dat weet je natuurlijk vooraf :)

Ook even gekeken bij de pannen en daar was ik toch wel aangenaam verrast.
Ten eerste hele mooie koolstof stalen pannen,
dikte zeker 2,5 of 3 mm denk ik. https://www.ikea.com/nl/n...ofstaal-90438011/#content
Iemand daar al ervaring mee?

Verder eveneens een hele mooie rvs triply pan in mijn handen gehad https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-60324544/ evenals een gietijzeren https://www.ikea.com/nl/n...enpan-gietijzer-70554515/

Mijn collectie is al redelijk compleet met Demeyere en Darto dus uiteindelijk niks van dat moois meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:49
@Valorian mijn "topic collega's" hebben al veel goede adviezen gegeven.

Ik ben ook voor RVS. Je moet idd het gas niet meer "vol" openzetten zoals je nu gewend bent met je huidige pannen. (Waarschijnlijk doe je de pan op het fornuis, zet de pit op zijn hoogste stand, olie er meteen in en doorbakken en roeren).
Het vergt ff wat aanpassingen en gewenning, lagere stand van het vuur en niet snel bang worden van iets wat gaat plakken. Meestal komt het allemaal weer los als je wat wacht .. of als je de groenten er bij doet, of het water om het poedertje op te lossen.

Ik vroeg idd hoelang je er mee gedaan had .. om je te wijzen op de levensduur van de standaard tefal pannen. Die is meestal een jaar, max 2.
Dus als je naar de levensduur van een goede RVS pan kijkt ... Die gaat veel langer mee .. dus mag wel iets duurder zijn dan je standaard "tefal budget" (maar het moet ook passen in je portemonnee)

Ik zelf heb een Demeyere RVS pan gekocht ... Formeel een "lage kookpan" van 24cm .. .. maar ik gebruik hem als "hapjespan" . En is mijn vervanger van de oorspronkelijke tefal pan. En na een tijdje "oefenen" kan ik er heel goed mee overweg. Je begint de pan steeds beter te begrijpen ... En je gaat het vuur steeds wat lager zetten.

Ikea heeft ook goede RVS pannen begreep ik .. al hoewel de lijnen soms ook veranderen.. en betaalbaar als je wilt oefenen zonder direct wat meer uit te geven.

En ja .. RVS kan echt veel hebben .. er staan verhalen hier in het topic over schuurpapier of erger wat op de pan wordt los gelaten, maar een simpele RVS reiniger van Kruidvat werkt ook prima om de allerergste problemen te verhelpen. Maar in 95% van de gevallen is gewoon een borstel en afwasmiddel voldoende om hem weer zo schoon te krijgen als bij aankoop. En de bruine aanslag op de onderkant ... Dat is niet zo'n probleem omdat je toch niet kookt op de onder/buitenkant.

Succes met de ontdekkingstocht in de pannen wereld. Voor je het weet ga je toch een basis gietijzeren pan kopen voor je biefstukjes, hele kipfilets of ander vlees. En maak je prachtige goudbruin gebakken krieltjes in je RVS pan met wat meer geduld. Kan die kleine kookpan prima gebruikt worden voor de sperziebonen, broccoli of bloemkool ... En heb je geen"dure" AH maaltijdboxen meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Mad Wally schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:39:
We zijn vandaag bij de IKEA geweest voor wat kleine dingen. Uiteindelijk natuurlijk met veel meer thuisgekomen dan de bedoeling was maar dat weet je natuurlijk vooraf :)

Ook even gekeken bij de pannen en daar was ik toch wel aangenaam verrast.
Ten eerste hele mooie koolstof stalen pannen,
dikte zeker 2,5 of 3 mm denk ik. https://www.ikea.com/nl/n...ofstaal-90438011/#content
Iemand daar al ervaring mee?

Verder eveneens een hele mooie rvs triply pan in mijn handen gehad https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-60324544/ evenals een gietijzeren https://www.ikea.com/nl/n...enpan-gietijzer-70554515/

Mijn collectie is al redelijk compleet met Demeyere en Darto dus uiteindelijk niks van dat moois meegenomen.
De koolstof stalen pannen van Ikea heb ik gehad en kan ze niet aanraden:
  • Ze zijn dun (ik denk dat ze de 2 mm niet eens halen.
  • Er zit een soort coating op (lijkt wel op dezelfde coating als BK gebruikt bij hun black steel pannen). De coating van BK werkt prima, die van IKEA zorgde bij mij er voor dat er veel bleef plannen aan de pannen.
  • Het zeer dunne handvat wordt erg snel loeiheet (te heet om aan te raken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Schweino schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:56:
[...]

De koolstof stalen pannen van Ikea heb ik gehad en kan ze niet aanraden:
  • Ze zijn dun (ik denk dat ze de 2 mm niet eens halen.
  • Er zit een soort coating op (lijkt wel op dezelfde coating als BK gebruikt bij hun black steel pannen). De coating van BK werkt prima, die van IKEA zorgde bij mij er voor dat er veel bleef plannen aan de pannen.
  • Het zeer dunne handvat wordt erg snel loeiheet (te heet om aan te raken)
Wat je zegt over de dikte verbaast me. De pan voelde serieus zwaar aan, zeker niet minder, eerder meer dan mijn Debuyer van dezelfde maat en ook de rand van de pan was flink dik. Minder dan 2,5 lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Coating bij een stalen pan is maar een beginpunt. Uiteindelijk is de seasoning iets wat je zelf aanbrengt, hoe de uit de fabriek komt is niet zo relevant.

Het handvat, tja dat is iets waar alle fabrikanten van stalen pannen wel aan mogen werken. Ik krijg de indruk dat omdat het “maar” staal is dat het robuust moet zijn en weinig mag kosten. Ook de handvatten van mijn Debuyer en Darto pannen worden na verloop van tijd loeiheet. Enige uitzondering is de Debuyer Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Mad Wally schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Wat je zegt over de dikte verbaast me. De pan voelde serieus zwaar aan, zeker niet minder, eerder meer dan mijn Debuyer van dezelfde maat en ook de rand van de pan was flink dik. Minder dan 2,5 lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Coating bij een stalen pan is maar een beginpunt. Uiteindelijk is de seasoning iets wat je zelf aanbrengt, hoe de uit de fabriek komt is niet zo relevant.

Het handvat, tja dat is iets waar alle fabrikanten van stalen pannen wel aan mogen werken. Ik krijg de indruk dat omdat het “maar” staal is dat het robuust moet zijn en weinig mag kosten. Ook de handvatten van mijn Debuyer en Darto pannen worden na verloop van tijd loeiheet. Enige uitzondering is de Debuyer Pro.
Mijn Ikea set heb ik een jaar of 3 geleden gekocht, wellicht hebben ze de dikte aangepast in de tussentijd?

mbt de coating: Dit is geen verwijderbare coating zoals bijvoorbeeld bijenwas maar een meer permanente chemische gevormde coating. Vandaar ook mijn verwijzing naar BK black steel pannen die dit ook hebben.

Mijn favoriete pan met een handvat wat niet tot nauwelijks heet wordt is de De Buyer 5130 lijn: https://www.debuyer.com/en/1-1385.html

Deze pannen hebben een hol roestvrijstaal handvat welke wat mij betreft fijner in de hand ligt dan het handvat van de mineral b pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Schweino schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Mijn Ikea set heb ik een jaar of 3 geleden gekocht, wellicht hebben ze de dikte aangepast in de tussentijd?

mbt de coating: Dit is geen verwijderbare coating zoals bijvoorbeeld bijenwas maar een meer permanente chemische gevormde coating. Vandaar ook mijn verwijzing naar BK black steel pannen die dit ook hebben.

Mijn favoriete pan met een handvat wat niet tot nauwelijks heet wordt is de De Buyer 5130 lijn: https://www.debuyer.com/en/1-1385.html

Deze pannen hebben een hol roestvrijstaal handvat welke wat mij betreft fijner in de hand ligt dan het handvat van de mineral b pro.
Ook over een bestaande coating kun je zelf natuurlijk een seasoning aanbrengen, zeker wanneer deze niet meer goed werkt. Ook kun je de pan heel licht opschuren om de coating te verwijderen, maar is wellicht niet ideaal.

Die Debuyer kende ik niet, wel de gewone carbone en natuurlijk de mineral b. Blijft wel dat ik de Lyonnais vorm voor thuis niet heel praktisch vind. Niet heel efficiënt op inductie en qua ruimte op de kookplaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
De Eiffeltoren wordt ook niet zo snel warm, puur door de massa.
En als 'ie wel warm wordt dan kan je je vingers verbranden met stijl, op z'n Frans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkGZ_7VEjU7HUQ0oMZDrVAnEnV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glUn2g7McRugCvtJWtba2baD.jpg?f=fotoalbum_large

Van mij mag die collection nog wel een keer terug komen, ik wil graag meer van die meuk.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier al jaren een aantal Ikea Koolstof-Stalen 24 / 28Cm. koekenpannen uit de Vardagen serie welke ik vooral in de zomer gebruik in/op de Kamado óf ooit in de oven. Zelfs met dat 'lompe' Kamado gebruik trekken ze niet krom en kan ik ze nu ook nog steeds op m'n inductieplaat gebruiken waarbij de 'PannenTest' optie van die plaat ook gewoon aangeeft dat ze 'uitstekend geschikt' zijn voor het gebruik op de inductiespoelen.

Wanddikte van die pannen is overigens al ruim 3.5 mm. (zojuist even opgemeten met een schuifmaat).

Bij het gebruik op de Kamado of in de oven wordt het handvat inderdaad érg heet maar daar heb je dan weer een goede set las-handschoenen voor (óf je gebruikt fancy BBQ handschoenen welke ooit ruim 10 keer zoveel kosten).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:40:
De Eiffeltoren wordt ook niet zo snel warm, puur door de massa.
En als 'ie wel warm wordt dan kan je je vingers verbranden met stijl, op z'n Frans.

[Afbeelding]

De Mont Blue serie is toch gewoon nog te koop als je even zoekt?

Van mij mag die collection nog wel een keer terug komen, ik wil graag meer van die meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 12:50
Ik heb de uitleg van de diverse pannen gelezen. Alsook uitzendingen over pannen bekeken :D

Klopt mijn conclusie dat een teflon pan voor een pannekoek en ei prima is en de makkelijste?

Want we hebben nu twee keramische pannen na een aantal weken weggegooid. Dat bakte na twee weken steeds meer aan. En hoe meer het aanbakt hoe langer je bezig bent met schoonmaken, en al snel wordt dat gewoon boenen.

Gietijzer hebben wij ook, als wok, maar dat bakt ook aan zodra je niet oplet. Dus voor een ei of pannekoek ook ongeschikt.

Dus moeten wij nu weer terug naar de pannen die we hadden verbannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@grasmaaier Als je er verder geen tijd en energie in wilt steken dan is dat momenteel de makkelijkste optie.

@zacht Linkje? De laatste keer dat ik zocht kwam ik enkel een opportunist tegen die een veelvoud van de originele prijs rekende. Daar pas ik voor.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:58:

@zacht Linkje? De laatste keer dat ik zocht kwam ik enkel een opportunist tegen die een veelvoud van de originele prijs rekende. Daar pas ik voor.
Hmmmm, 'niet op voorraad'/'niet leverbaar'. Ik zag ze bij Boo en bij Kookpunt, maar nul voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
grasmaaier schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:45:
Ik heb de uitleg van de diverse pannen gelezen. Alsook uitzendingen over pannen bekeken :D

Klopt mijn conclusie dat een teflon pan voor een pannekoek en ei prima is en de makkelijste?

Want we hebben nu twee keramische pannen na een aantal weken weggegooid. Dat bakte na twee weken steeds meer aan. En hoe meer het aanbakt hoe langer je bezig bent met schoonmaken, en al snel wordt dat gewoon boenen.

Gietijzer hebben wij ook, als wok, maar dat bakt ook aan zodra je niet oplet. Dus voor een ei of pannekoek ook ongeschikt.

Dus moeten wij nu weer terug naar de pannen die we hadden verbannen?
In mijn beleving hebben plaatstalen en gietijzeren pannen (zonder emaille laag) wat extra liefde (boter en olie) nodig in het begin.

Ik heb hier een gietijzeren pannetje dat ik al jaren gebruik voor het bakken van eitjes en dat bakt niet meer aan tenzij ik heel gekke dingen doe. Zelfs bij koud iets olie er in en de eitjes, haal ik er 7 minuten later toch een prima gebakken eitje uit wat nergens vast zit.

Plaatstaal en gietijzer worden hier beter met gebruik, tefal en andere laagjes werden slechter in gebruik.
Pagina: 1 ... 65 ... 84 Laatste