Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:29
Cranberry schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:14:
[...]

Dat hoop ik ook! Omdat twee van onze kinderen coeliakie/glutenintolerantie hebben, bakken we altijd glutenvrije pannenkoeken. Ben benieuwd of dat nog uitmaakt voor de bakervaring.
Ook ik heb een kind met coeliakie. Dit maakt in mijn ogen geen verschil voor het eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06 20:24
Treveo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:26:
Sorry, laatste vraag over de oliën, dan ben ik klaar, beloofd:

Ik zou graag toch extra vierge olijfolie willen proberen om te bakken, omdat het volgens veel sites 1 van de gezondste oliën is om in te bakken, alleen vind ik €8+ voor een 1L beetje aan de hoge kant (https://www.jumbo.com/pro...extra-vierge-1l-485299FLS). Heeft iemand een goeie tip?
Ik heb altijd begrepen dat extra vierge ongeschikt is voor bakken omdat er bij verhitting boven 160 graden al kankerverwekkende PAKS kunnen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik vrees dat dat niet beperkt is tot (extra vergine) olijfolie, maar dat in elke bak/frituurolie bij verhitting PAK's vrijkomen. Er zit natuurijk wel wat variatie in de hoeveelheden, maar wat ik zo snel kan vinden doet olijfolie het zo slecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
defusion schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:22:
Ik vrees dat dat niet beperkt is tot (extra vergine) olijfolie, maar dat in elke bak/frituurolie bij verhitting PAK's vrijkomen. Er zit natuurijk wel wat variatie in de hoeveelheden, maar wat ik zo snel kan vinden doet olijfolie het zo slecht niet.
Bij extra v olijfolie ligt het rookpunt wat lager, maar het moet te doen zijn. Zolang je je PAN maar niet te heet laat worden. In principe is alles prima, zo lang het maar niet gaat roken. Dan is je PAN dus te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Waar haal je de goedkoopste plaatstalen wokken met RONDE bodem (dus echt traditionele) en liefst houten handvat voor op het gasfornuis? Inbranden doe ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:35
@sirdanilot Amazing Oriental, Wah Nam Hong of een andere (lokale) Aziatische supermarkt?

Edit, de handvaten zijn vaak van bamboe, dat is natuurlijk geen hout maar een gras.

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond P op 09-12-2023 13:18 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
sirdanilot schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:07:
Waar haal je de goedkoopste plaatstalen wokken met RONDE bodem (dus echt traditionele) en liefst houten handvat voor op het gasfornuis? Inbranden doe ik zelf.
Zoiets?

https://www.asianfoodlove...6QD2_TTC-mghoC6SwQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik heb deze bekeken en uiteindelijk gekozen voor wah nam hong omdat ik wat sauzen en kruiden wilde.

Ik ben verslaafd aan het kopen van onbekende chinese ingrediënten en dan pas uitvogelen wat je ermee kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:56
Cranberry schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:14:
[...]

Dat hoop ik ook! Omdat twee van onze kinderen coeliakie/glutenintolerantie hebben, bakken we altijd glutenvrije pannenkoeken. Ben benieuwd of dat nog uitmaakt voor de bakervaring.
Heb precies dezelfde pan en bak al jaren glutenvrije pannenkoeken hierin. Gaat perfect!
Mijn ervaring is dat het beslag veel meer invloed heeft.
Ik mix al jaren zelf mijn meelmix. Vaak een 1/3 normale meel (freee), 1/3 zelfrijzend bakmeel en 1/3 broodmix van Schär.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Voor mij geen pannenkoek zonder boekweitmeel. Afaik is dat ook gewoon coeliakie friendly. :)
Maareh, als je toch al zelf mengt waarom niet gewoon bakpoeder bij je meel ipv zelfrijzend bakmeel?

Als je van een pannenkoek met een krokantje houdt dan gaat dat op plaatstaal wel een heel stukje fijner dan met een anti-aanbaklaag pannetje.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:34:
Voor mij geen pannenkoek zonder boekweitmeel. Afaik is dat ook gewoon coeliakie friendly. :)
Maareh, als je toch al zelf mengt waarom niet gewoon bakpoeder bij je meel ipv zelfrijzend bakmeel?

Als je van een pannenkoek met een krokantje houdt dan gaat dat op plaatstaal wel een heel stukje fijner dan met een anti-aanbaklaag pannetje.
Boekweit, of een beetje boekweit is een absolute aanrader voor pannenkoeken. Het krokantje-verhaal gaat overigens ook op voor RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:41
Cranberry schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:54:
Naar aanleiding van reacties op mijn vraag eerder deze week en de informatie die in dit topic staat, heb ik mijn DeBuyer 26cm pannenkoekenpan voorbereid voor gebruik.

- eerst goed gewassen met afwasmiddel en heet water
- geblauwd; gelukkig geen enkel signaal van kromtrekken gehad (inductie stand 7,5/9 gebruikt en heel kortstondig op tegen het einde 9/9). Op basis van de 'staalkaart' met verschillende kleuren die hier in dit topic meerdere malen voorbij is gekomen, moet het blauwen gelukt zijn. De pan is grafiet/grijs geworden
- rustig laten afkoelen
- goed gewassen met afwasmiddel en heet water en daarna goed doorggemaakt
- ingesmeerd met een heel dun laagje lijnzaadolie (na aanbrengen met een schoon keukenpapiertje nageveegd)
- 1u op 120gr in de niet-voorverwarmde oven
- af laten koelen (2u ongeveer)
- afwassen met heet water
- laatste 3 stappen nog 3x herhaald.

Plaatjes:
Na blauwen:
[Afbeelding]

Na 3x seasoning met lijnzaad in de oven:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als deze pan bevalt, koop ik er nog 2 (we bakken regelmatig voor een flinke groep en met 3 pannen groeit de stappel wat harder ;)
Morgen ga ik pannenkoeken bakken in deze pan :)

Ervaringen/lessons learned:
- blauwen op inductie gaat goed.
- in de overgang van de bodem naar de opstaande rand had ik blijkbaar teveel olie gebruikt. Het was niet kleverig, maar je zag dat het onderste deel van de rand niet mooi strak is geworden.
- crème brûlée-brander gebruiken bij montagepunt steel
- bij de volgende pannen neem ik nog iets meer tijd
Ik heb gisteren mijn pan geblauwd en ingebrand, maar die is er toch een stuk donkerder uitgekomen.... Misschien teveel geblauwd en teveel olie?
Helaas ook iets bol gaan staan.....
Desondanks bakt hij super! Gisteren wat pannenkoeken, eerst toch iets te weinig boter, daarna ging het perfect. Lekker met zo,'n krokantje!

Kan ik dat nog fixen eigenlijk, een bolle bodem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:33
Lampjuh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:28:
[...]

Ik heb gisteren mijn pan geblauwd en ingebrand, maar die is er toch een stuk donkerder uitgekomen.... Misschien teveel geblauwd en teveel olie?
Desondanks bakt hij super! Gisteren wat pannenkoeken, eerst toch iets te weinig boter, daarna ging het perfect. Lekker met zo,'n krokantje!

Aluminium pannen heb ik wel eens met een rubber hamer overtuigd van hun beste vorm. Zou met plaatstaal ook moeten lukken, maar zal meer inspanning kosten om het materiaal te overtuigen..

..dus : bol heb je, plat kun je krijgen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 09-12-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:21
Lampjuh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:28:
[...]

YouTube: Flattening A Warped Pan with a Safe Quick Fix $$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Nu jullie het over blauwen hebben, dat heb ik niet gedaan met mijn debuyer pannetje. Kan het zijn dat de gepolymeriseerde laag daarom niet zo goed hecht en lijkt te verdwijnen op de plek waar de inhoud contact maakt met de pan? Ik merk het ook met afwassen, als ik de pan droog met keukenpapier, wordt dit wat grijzig.

Ik heb de pan afgewassen, ingesmeerd met zonnebloemolie en daarna in de oven op 275 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
LA-384 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:30:
Nu jullie het over blauwen hebben, dat heb ik niet gedaan met mijn debuyer pannetje. Kan het zijn dat de gepolymeriseerde laag daarom niet zo goed hecht en lijkt te verdwijnen op de plek waar de inhoud contact maakt met de pan? Ik merk het ook met afwassen, als ik de pan droog met keukenpapier, wordt dit wat grijzig.

Ik heb de pan afgewassen, ingesmeerd met zonnebloemolie en daarna in de oven op 275 graden.
Nee, ik heb de pan wel flink blauw gestookt maar de laag blijft er maar af komen. Ik weet het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
_O-
Mooi voorbeeld van hoe het niet moet.
Beter zorg je voor een fatsoenlijke vlakke en stabiele ondersteuning. Bijvoorbeeld een houten plaat, en dan in het midden van de tafel.
Dat handdoekje tegen het krassen was wel goed.
Je kunt overigens ook een vuistje gebruiken, als je een rubberen plaat in/op de pan legt. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mad Wally schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:57:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat extra vierge ongeschikt is voor bakken omdat er bij verhitting boven 160 graden al kankerverwekkende PAKS kunnen ontstaan.
De hoofdreden is simpelweg geldt. Goede EV olijfolie is duur en van die extra mooie smaak blijft relatief weinig over in de pan dus is het in feite gewoon zonde. Daarom wordt die vaak apart gehouden voor andere doeleinden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 00:00
Mad Wally schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:57:
[...]
Dat hangt van het type olie af bij welke temperatuur dat is. PAKS ontstaan vanaf het rookpunt. Het is ook de reden waarom rijstolie gangbaar is om te bakken bij hoge temperaturen. Zie ook Wikipedia: Rookpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 02:51
Ik krijg met kerst mijn eerste RVS (wokpan), ik heb voor de BK Superior TriPly gekozen:https://bk.nl/products/su...jWmwOa0q2sa4aAg2jEALw_wcB

Ik zal mijn bevindingen delen. De keuze is op deze pan gevallen vanwege de goede reviews, relatief betaalbaar, juiste afmetingen voor mij. De eerste RVS pan sinds jaren alleen met Tefal / BK basis pannen met anti kleef laag te hebben gekookt.

Als het bevalt ga ik daarna ook op zoek naar koekenpan / bakpan a 28-30 cm RVS. Als het niet bevalt is het een dure leerschool en ga ik settelen op een keramische pan (nieuwe zoektocht). Bedankt voor het advies hier en ''to be continued''

Redenen voor RVS:
-Hufterproof
-Snel schoon te maken
-Geen seasoning / inbrand rituelen
-Geen PFAS etc
-Meerlaags rvs / alu waardoor ik misschien nu wel fatsoenlijk kan wokken op inductie (wanden ook warm)
-Krokante korst op mn aardappeltjes / vlees (finally?)

Heeft iemand hier nog een tip m.b.t. het gebruik van boter / olijfolie wel of niet icm met RVS?

Wij hebben standaard olijfolie staan / becel bakken en braden boter, werkt het een beter dan het andere met RVS of maakt het niks uit? Mijn gevoel gaat in de basis uit naar olijfolie om te wokken / aardappels te bakken / vlees te bakken, maar wellicht zit ik er volledig naast.

[ Voor 15% gewijzigd door Arcenon op 10-12-2023 13:47 ]

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:11
Mad Wally schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:35:
[...]

Nee, ik heb de pan wel flink blauw gestookt maar de laag blijft er maar af komen. Ik weet het ook niet meer.
“Blauwen” is helemaal niet nodig. Ik heb mijn pannen voor gebruik 2 keer ingebrand met een laagje olie en ben ze gewoon gaan gebruiken. Dat is nu 1,5 jaar geleden. Ik gebruik ze niet dagelijks (en soms een hele week niet) en er zit geen ‘mooie egale zwarte laag’ in. Maar ze bakken nooit aan en het laagje dat er wel in zit laat nooit los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Arcenon schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:45:
Heeft iemand hier nog een tip m.b.t. het gebruik van boter / olijfolie wel of niet icm met RVS?

Wij hebben standaard olijfolie staan / becel bakken en braden boter, werkt het een beter dan het andere met RVS of maakt het niks uit? Mijn gevoel gaat in de basis uit naar olijfolie om te wokken / aardappels te bakken / vlees te bakken, maar wellicht zit ik er volledig naast.
Zorg in ieder geval dat je de juiste termen gebruikt anders gaat het voor veel verwarring zorgen. Becel is geen boter en olijfolie bestaat in veel varianten die wel of niet geschikt kunnen zijn.

Tips: kijk met olie uit dat de pan niet te heet wordt, dan kan je zomaar een nare plakkerige laag op de rand krijgen en dat krijg je er moeilijk af. Mijn meest gebruikte producten in RVS zijn ongezouten roomboter (soms geklaard als ik daar een voorraadje van gemaakt heb) en koolzaadolie. (van Brassica met hoog rookpunt) Een combinatie van de twee werkt soms ook goed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gonadan schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:39:
[...]

Zorg in ieder geval dat je de juiste termen gebruikt anders gaat het voor veel verwarring zorgen. Becel is geen boter en olijfolie bestaat in veel varianten die wel of niet geschikt kunnen zijn.

Tips: kijk met olie uit dat de pan niet te heet wordt, dan kan je zomaar een nare plakkerige laag op de rand krijgen en dat krijg je er moeilijk af. Mijn meest gebruikte producten in RVS zijn ongezouten roomboter (soms geklaard als ik daar een voorraadje van gemaakt heb) en koolzaadolie. (van Brassica met hoog rookpunt) Een combinatie van de twee werkt soms ook goed.
Aangekoekt vet op rvs kun je heel makkelijk verwijderen met oven reiniger. Wel voorzichtig want het is een smerig goedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mad Wally schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:46:
Aangekoekt vet op rvs kun je heel makkelijk verwijderen met oven reiniger. Wel voorzichtig want het is een smerig goedje.
Over de term 'heel makkelijk' verschillen fabrikanten en ik nogal eens over qua definitie. Maar mijn insteek is het voorkomen van dergelijke onnodige aanslag waardoor ik bepaalde immens agressieve niet op mijn pan hoef te smeren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Mad Wally schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:46:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDkGktgzrnTPbtj45DsZX-eEAjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bGlpQSdnJkwcu4IOs8f5FP1x.jpg?f=user_large

Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gonadan schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:01:
[...]

Over de term 'heel makkelijk' verschillen fabrikanten en ik nogal eens over qua definitie. Maar mijn insteek is het voorkomen van dergelijke onnodige aanslag waardoor ik bepaalde immens agressieve niet op mijn pan hoef te smeren.
Mijn Demeyere was een paar jaar niet goed aan de buitenkant schoongemaakt en flink “geseasoned”. Even inspuiten met ovenreiniger, half uurtje laten inwerken en dan spoel je het gewoon blinkend schoon. Dat noem ik toch echt makkelijk, en voor het rvs is het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
RVS is tamelijk inert, maar toch ook deels poreus, ik zou geen ovenreiniger durven te gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zolang de actieve stof voornamelijk natriumhydroxide is kan dat geen kwaad. In de profi omgeving wordt dat ook gebruikt voor de rvs ovens en bakplaten. Je vaatwaspoeder/blokje is reactiever.

Het huis/tuin/keuken spul is ook nog eens lang niet zo geconcentreerd als de profi meuk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
franssie schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:18:
RVS is tamelijk inert, maar toch ook deels poreus, ik zou geen ovenreiniger durven te gebruiken.
Allereerst is rvs niet poreus. Verder is de werkzame stof in ovenreiniger natrium hydroxide, niet giftig, gewoon oplosbaar in water en biologisch afbreekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Serieuze pannen gaan dan ook zeker niet in de vaatwasser bij mij, gewoon even met de hand en het is zo schoon.

@Mad Wally Allereerst is ovenreiniger geen beschermde term dus de kans is aanzienlijk dat niet iedereen er hetzelfde mee bedoeld. Daarnaast is het altijd nog flink boenen met dat spul als je de oven goed schoon wilt krijgen, zo bijzonder is het meestal niet. Beetje soda in een bakje water en de oven aan werkt vaak al beter.

De laag op de pan die ik bedoel wordt meestal onderschat, heb ik al vaker discussie over gezien in dit topic. Maar als je echt zo'n taaie druppellaag van de olie hebt is dat zonder heel flink boenen niet te verwijderen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gonadan schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:43:
Serieuze pannen gaan dan ook zeker niet in de vaatwasser bij mij, gewoon even met de hand en het is zo schoon.

@Mad Wally Allereerst is ovenreiniger geen beschermde term dus de kans is aanzienlijk dat niet iedereen er hetzelfde mee bedoeld. Daarnaast is het altijd nog flink boenen met dat spul als je de oven goed schoon wilt krijgen, zo bijzonder is het meestal niet. Beetje soda in een bakje water en de oven aan werkt vaak al beter.

De laag op de pan die ik bedoel wordt meestal onderschat, heb ik al vaker discussie over gezien in dit topic. Maar als je echt zo'n taaie druppellaag van de olie hebt is dat zonder heel flink boenen niet te verwijderen.
Ik heb het geprobeerd en weet dat het werkt.
Jij hebt het niet geprobeerd maar weet toch dat het niet werkt. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zolang zo'n druppellaag nog een vet is en niet volledig gecarboniseerd is dan wordt dat met een ovenreiniger, specifiek die Kruidvat spuitbus, gewoon verzeept.
Maar verzepen kost wel een beetje tijd, het is geen magic.
De ietwat meer geconcentreerde profi meuk haalt halfjaarlijks ook bijna moeiteloos de vlekken van de buitenkant van m'n rvs pannen en braadsledes.

Als je soda wilt gebruiken kan dat natuurlijk ook, maar dan niet met warm/heet water weken, net zoals je dat niet doet met natronloog. :)

Waar natriumhydroxide goed oplosbaar is heb ik altijd moeite met het volledig verwijderen van natriumcarbonaat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik heb van alles geprobeerd maar dat werd gewoon schrobben. Kan het niet mooier maken.

Veel van die producten, waaronder soda, zijn feitelijk niet echt handig op oppervlakken wat ook in contact komt met eten. Uiteraard kan het wel als je het écht goed weet te verwijderen maar ik ben er liever gewoon terughoudend mee. Bij normaal gebruik van je pannen is het ook gewoon niet nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een willekeurige horeca vaatwasser gebruikt een middel dat een flinke dosis natriumhydroxide en vaak ook natriumhypochloriet bevat... Praktisch alles wat met voedsel in contact komt in een restaurant is vrijwel zeker ook recent in contact gekomen met natronloog.
Beiden spoelen helemaal af met een zeikstraaltje water/spoelcyclus. :)

Of het nodig is of niet laat ik in het midden. Ik kan best tegen een vlekje, een ander wordt daar niet goed van.

Als je totaal niet wilt schrobben kan je zoeken naar [naoh sae 304] om erachter te komen hoe ver je temperatuur en concentratie kunt pushen bij zelf mengen voordat er iets significants gebeurt.
Of je koopt een flesje Diversey Suma grill d9 en gebruikt dat op een lauwwarm oppervlak.

Nu heb ik trek in een pretzel. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik hoef niet te schrobben want ik gebruik tegenwoordig mijn pannen op de juiste manier in combinatie met olie, valt dat kwartje nu nog niet?
Het is wel bijzonder hoeveel discussie een simpele tip tot gevolg kan hebben zeg. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Je tip was imo niets mis mee, voorkomen is beter dan genezen.
De verdere commentaar op een schoonmaakmiddel is niet correct onderbouwd, daar vloeit dan ook de discussie uit voort. :)

Dat jij niet hoeft te schrobben is natuurlijk fantastisch, maar een ander komt daar wellicht niet mee weg of kan niet schrobben.
In zo'n geval kan het handig zijn om te weten wat werkende alternatieven zijn op rvs schoon te maken.
M.a.w. mijn doel is niet om jou aan de ovenreiniger te krijgen maar om hier zo veel mogelijk (correcte) info opgesomd te hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Ik gooi mijn RVS pannen altijd in de vaatwasser en ze komen er vervolgens blinkend uit. Heb (nog) geen negatieve effecten gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:59
Interessant om te lezen hoe jullie de RVS pannen schoonmaken.

Ik had eerst BK Concial Deluxes (24 cm, 28 cm en 30 cm wok: https://bk.nl/products/conical-deluxe-koekenpan). Wij dachten dat door die reliëf bodems veel minder snel zou aankoeken, maar dat viel echt tegen. Wij waren zo goed als ieder avond bezig om het eraf te poetsen en ja, ik heb alle trucjes geprobeerd, ook avondje laten weken in wat water, azijn en vaatwasser tablet.

Gelukkig was BK zeer coulant voor ons en hebben wij deze 3 pannen mogen omruilen voor de Superior Triply's (https://bk.nl/products/superior-tri-ply-koekenpan). Ik ben lang geen professional maar wat bakken deze pannen veel fijner, zeg. Het koekt tot nu toe gewoon nooit aan terwijl wij niet veel anders doen. Komt dit door andere type RVS misschien? Of toch omdat het geen reliëf bodem heeft?

Wij wassen ze daarna gewoon af met een simpel (schuur)sponsje en alles gaat er gewoon meteen en makkelijk af (https://www.jumbo.com/pro...rspons-10-stuks-552650PAK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:42
Als je je (inductie) fornuis goed regelt (niet te hoog) en bij vlees bv. wacht tot het loskomt bakt rvs amper aan.
Dus ook amper schrobben.
Soms bij een eitje dat er wat eiwit blijft kleven, dat gaat in de vaatwas weer vlot eraf. Vriendin had laatst in een ouder sandwich constructie pannetje wat noten laten aanbranden. Kregen we niet schoon, nu vervangen door Demeyere proline, weer een stuk beter. Die goedkopere pannen kregen ook veel sneller hotspots wat problemen gaf, bv met aanzetten van eendenborst zelf ook eens moeten schrobben aan de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Gonadan schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:39:
[...]

Ik leef in de veronderstelling dat dit boter is. Klopt dat niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8r8SF55OJJry9mJfTVBvIcKGi0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OnMF101RAbD53DLNmJgx9kkp.jpg?f=user_large

En ik gebruik gewoon ''klassieke'' olijfolie, is dat niet goed icm een RVS wokpan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyIuWVxOHoZ-pTjZn2YXUaWwxAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hz5L3pJIyaobgMqAnrz77Cm1.jpg?f=user_large

M3 '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@Arcenon Er is wettelijk bepaald wat boter mag heten.
Als het boter is dan staat dat er altijd op.

Hetzelfde geldt voor margarine.
Je eerste flesje is geen boter, en ook geen margarine. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Arcenon schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:26:
[...]

[Afbeelding]
Boter wordt gemaakt van melk.
Becel is plantaardig (maken ze ook reclame mee). Dat is dus per definitie geen boter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Bedankte beide Raymonds, weer wat geleerd. Nu jullie weten welke 2 producten ik gebruik, is er iets beters (gezonder en of bakt beter), is er een voorkeur voor X product bij X gerecht?

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:02:
@Gonadan Je tip was imo niets mis mee, voorkomen is beter dan genezen.
De verdere commentaar op een schoonmaakmiddel is niet correct onderbouwd, daar vloeit dan ook de discussie uit voort. :)
Het heeft niet zozeer met onderbouwing te maken, maar mijn ervaringen worden afgedaan als niet mogelijk. En daar ga ik gewoon niet in mee. Het is geen magisch spul, dat zeg je zelf ook al, dus het blijft gewoon schrobben. Staat vaak zelfs op de verpakking aangegeven.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wat voor laagje het nu precies was geworden, want het was niet echt olieachtig maar ook geen zwarte ingebrande laag o.i.d.
Dat jij niet hoeft te schrobben is natuurlijk fantastisch, maar een ander komt daar wellicht niet mee weg of kan niet schrobben.
In zo'n geval kan het handig zijn om te weten wat werkende alternatieven zijn op rvs schoon te maken.
M.a.w. mijn doel is niet om jou aan de ovenreiniger te krijgen maar om hier zo veel mogelijk (correcte) info opgesomd te hebben.
En daar ben ik helemaal voor, mits nuance op het magische ook toegestaan is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Arcenon schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:26:
[Afbeelding]
Boter is een beschermde term. Wordt gemaakt van melk en bevat nog minimaal 80% melkvet.
Die knijpfles is een combinatie van plantaardige oliën (zonnebloem, koolzaad, etc.) met allerlei toevoegingen en zo te zien een kleurstof om het vlees en jus mooier te laten lijken. Dat is echt iets heel anders dan boter, niet per se slecht, maar wel heel anders.
En ik gebruik gewoon ''klassieke'' olijfolie, is dat niet goed icm een RVS wokpan?

[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat olijfolie sneller plakellende geeft maar in principe is het prima om mee te bakken. Mits je het niet te heet laat worden, maar dat geldt voor alle olie en vet.

Dat is meer mijn algemene tip, je pan is eerder te heet dan te koud dus doe rustig aan. Je leest heel vaak van die druppeltestjes online en lekker hete pan maken dat je water stuitert en zo. Maar dat is niet handig als je nog met vetstof aan de gang gaat, dan is het meestal gewoon te heet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:59:
[...]

Het heeft niet zozeer met onderbouwing te maken, maar mijn ervaringen worden afgedaan als niet mogelijk. En daar ga ik gewoon niet in mee. Het is geen magisch spul, dat zeg je zelf ook al, dus het blijft gewoon schrobben. Staat vaak zelfs op de verpakking aangegeven.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wat voor laagje het nu precies was geworden, want het was niet echt olieachtig maar ook geen zwarte ingebrande laag o.i.d.
Nee hoor, ik zet het zeker niet weg als onmogelijk. Het is voor mij een herkenbare conclusie, vandaar de tips hoe je daar voorbij komt.
Wat het laagje exact was is gokken natuurlijk. Als de meuk goed glad polymeriseert (en nog/deels een vetzuur is) heb je een aanzienlijke kans dat de natronloog concentratie in zo'n Kruidvat busje niet corrosief genoeg is om door het gladde oppervlakte te breken. Je kunt dan (licht) agiteren, de concentratie verhogen door wat water te (laten) verdampen c.q. te verwarmen of meer tijd te laten verstrekken.
Als de concentratie hoog genoeg is en/of voldoende tijd verstrijkt hoef je echt 0 te schrobben, ook als het wél gecarboniseerd is. (voldoende cast iron restoration lye bath voorbeelden te vinden)

Of het voor jou werkt om een pan/plaat/oven schoon te maken of niet is niet waar ik op inhaakte.
Waar het mij meer om ging was je misvatting dat het niet veilig voor RVS zou zijn of niet ok zou zijn voor gebruik rondom voedselproductie.

fwiw: er zijn voldoende valide redenen om niet direct naar de bus oven en grill reiniger te grijpen, in de meeste gevallen is een simpele pannenspons en een zachte hand ruim voldoende.
En daar ben ik helemaal voor, mits nuance op het magische ook toegestaan is. :)
Yes, we zijn wel al eens eerder in zo'n flow beland. Ik hoop wel dat je je realiseert dat ik niet/nooit op het individu reageer (of iig niet die intentie heb) maar mij meer generiek op de info richt.
Een aanvullend verhaal kan m.i. handig zijn voor stille de meelezer, die lijken er namelijk voldoende te zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Even een change of subject na alle discussie die ik heb veroorzaakt ;)
Ik heb ruzie om de seasoning goed te laten hechten op mijn De Buyer. Nu kwam ik een stukje tegen over het heel fijn schuren van de pan voor het seasonen om de hechting te verbeteren. Wat zijn jullie ideeën hierover https://www.reddit.com/r/...ace_for_better_seasoning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Dat zal weinig tot niets toevoegen als je de pan al geblauwd had.
Krasjes kunnen het contactoppervlakte verhogen maar een geblauwde pan heeft een poreuze laag met veel meer oppervlakte.

Wat is je issue exact, als in wanneer komt het los, en heb je wellicht een foto?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:10
Naast het kiezen van de juiste pan, ben ik er onlangs achter gekomen dat het juiste fornuis ook een enorm verschil kan maken. Wij kookte al jaren op een oude Pelgrim inductieplaat (~25 jaar) en onlangs is deze overleden. Daarom hebben wij deze een paar weken geleden vervangen voor een Bosch PIV851FC5E. En dat is echt een wereld van verschil.

Met name mijn carbon steel pannen zijn echt zoveel fijner in gebruik. De natuurlijke anti-aanbaklaag is in een paar keer gebruik zoveel beter geworden, dat vind ik nog steeds ongelofelijk. Ik heb een goedkope wok van de lokale toko en die bakte op de oude inductiekookplaat nog weleens aan. Met name met rijst en sojasaus. Maar met de nieuwe plaat echt bijna geen last meer van na een paar keer gebruik.

En gisteren heb ik aardappels en zelfs een ei in mijn DeBuyer pannen gebakken. Daar hoefde ik twee maanden geleden echt niet aan te denken. De laatste keer dat ik aardappels bakte in mijn DeBuyer ben ik na een paar minuten naar een teflon pan gewisseld omdat er een hele koek op de bodem zat. Maar de laag in mijn stalen pannen is nu gewoon veel beter dan dat 'ie ooit was. En is echt een genot in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hoe verklaar je dat verschil zelf? Op zich zou het gek zijn als je pannen nu ineens anders reageren, maar ik kan mij ook wel voorstellen dat je nieuwe plaat veel beter is in een constante temperatuur houden waardoor hij niet stiekem meer piekt (vanwege lang interval van pulseren) bijvoorbeeld?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:04:
Nee hoor, ik zet het zeker niet weg als onmogelijk. Het is voor mij een herkenbare conclusie, vandaar de tips hoe je daar voorbij komt.
Wat het laagje exact was is gokken natuurlijk. Als de meuk goed glad polymeriseert (en nog/deels een vetzuur is) heb je een aanzienlijke kans dat de natronloog concentratie in zo'n Kruidvat busje niet corrosief genoeg is om door het gladde oppervlakte te breken. Je kunt dan (licht) agiteren, de concentratie verhogen door wat water te (laten) verdampen c.q. te verwarmen of meer tijd te laten verstrekken.
Als de concentratie hoog genoeg is en/of voldoende tijd verstrijkt hoef je echt 0 te schrobben, ook als het wél gecarboniseerd is. (voldoende cast iron restoration lye bath voorbeelden te vinden)
Uiteraard is het altijd mogelijk, maar ik blijf nog even bij wat voor de gemiddelde consument bedoeld is. :P
Of het voor jou werkt om een pan/plaat/oven schoon te maken of niet is niet waar ik op inhaakte.
Waar het mij meer om ging was je misvatting dat het niet veilig voor RVS zou zijn of niet ok zou zijn voor gebruik rondom voedselproductie.
Die opmerking van mij over voedselveiligheid ging over wat de fabrikanten zelf aangeven. Jij lijkt je wat meer te focussen op de specifieke scheikundige eigenschappen van bepaalde stoffen maar de gemiddelde consument haalt 'ovenreiniger' bij de super en dat kan nogal verschillen wat er allemaal voor spulletjes in zitten. Als daar dan op staat dat je het niet in contact moet laten komen met oppervlak waarop voedsel wordt bereid dan ga ik dat liever niet heel bewust wel doen, en ook zeker niet adviseren.
fwiw: er zijn voldoende valide redenen om niet direct naar de bus oven en grill reiniger te grijpen, in de meeste gevallen is een simpele pannenspons en een zachte hand ruim voldoende.

[...]

Yes, we zijn wel al eens eerder in zo'n flow beland. Ik hoop wel dat je je realiseert dat ik niet/nooit op het individu reageer (of iig niet die intentie heb) maar mij meer generiek op de info richt.
Een aanvullend verhaal kan m.i. handig zijn voor stille de meelezer, die lijken er namelijk voldoende te zijn.
Absoluut, en ik ervaar de discussies ook niet als negatief. Zolang het er maar niet op gaat lijken dat één invalshoek de enige juiste zou zijn want het is juist de breedte die het meelezen en ervan leren interessant maakt.

offtopic:
Qua flow hebben we eerder wel discussies gehad inderdaad, maar ik houd ook weer niet precies bij wie wat over het algemeen op welke manier bedoelt. Daarvoor kom ik net te veel mensen tegen op het forum. ;)
In dit geval begon het wel erg over mijn situatie en haakte jij er op in, dan is het voor mij voor de hand liggend dat ook jij het over die situatie hebt. Maakt verder ook niet uit, zolang we maar niet te veel blijven afdwalen van pannen en het gebruik ervan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan De oven (en grill) reiniger van Kruidvat die ik hier wel eens genoemd heb wordt omschreven als product voor o.a. grill, bbq, glazen schotels en geëmailleerde kookplaten, die van HG doet hetzelfde maar is wat sterker en veel te duur. Ook de "warme methode" waarbij je feitelijk de concentratie verhoogt staat gewoon in de gebruiksaanwijzing op die flessen.

Als je een random bus haalt waarop expliciet staat vermeld dat het niet geschikt is voor bepaalde toepassingen dan dien je je daaraan te houden. Dikke kans dat die bus dan niet enkel natriumhydroxide als actieve stof bevat...
Dat is gedeeltelijk de reden waarom ik de stof zelf benoem eventueel icm een specifiek product en niet een generieke productgroep. Ook wat meer toekomstbestendig gezien producten komen, gaan en vooral veranderen.

Daarbovenop zijn er voldoende personen die capabel genoeg zijn om (na kort inlezen en met de juiste voorzorgsmaatregelen) het flesje gootsteenonstopper korrels (puur naoh) bij de Kruidvat te pakken en zelf een natronloog spray of badje te maken om de RVS pan of schaal compleet schoon te krijgen, een paalstalen pan kaal te trekken of een pretzel te bakken.

Ik benader praktisch alles inderdaad meer vanuit de technische kant. M.i. maakt dat het ontleden van de gedeelde info ook wat makkelijker en meer controleerbaar. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Hebben jullie ook dat je bij RVS pannen een soort cosmetische vlekken ziet na het afwassen? Als je met je vinger overheen gaat, gaat het weg om later weer terug te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Treveo Je bedoelt de regenboogvlekjes?
Dat is oxidatie van het chroom in RVS, kan geen kwaad. Als je het echt weg wilt hebben dan is het met een flush van azijn en een sponsje/doekje direct verdwenen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Gonadan schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:20:
Hoe verklaar je dat verschil zelf? Op zich zou het gek zijn als je pannen nu ineens anders reageren, maar ik kan mij ook wel voorstellen dat je nieuwe plaat veel beter is in een constante temperatuur houden waardoor hij niet stiekem meer piekt (vanwege lang interval van pulseren) bijvoorbeeld?
Terechte vraag. Ik zit hier ook al een paar weken op te broeden. Mijn oude plaat was op de een of andere manier begrensd. Daardoor had de boost (12) een maximaal vermogen van 1400W. Of wanneer ik de twee pitten aan dezelfde kant gebruikte maximaal 900W elk. Mijn nieuwe plaat (heb ik momenteel ook begrensd vanwege een verkeerde aansluiting) verdeelt het vermogen gewoon over alle 5 de kookzones. Waardoor ik op één kookzone 2200W kan verbruiken, op 9, zonder boost.

Daarnaast merk ik ook dat bijvoorbeeld water koken heel anders is. Bij de oude plaat hadden we de gewoonte om op boost (of 10) water te koken en deze terug te zetten naar 8 om het aan de kook te houden. Want 7 zorgde ervoor dat het water tegen de kook aanzat. Bij de nieuwe plaat merk ik dat ik veel meer heb over dit proces. 8 kookt heel hard, 7 kookt normaal, 6 kookt nét aan en 5 niet meer. Echter heb ik nu ook de optie om halve stappen te nemen. Dus in dit geval ook 7.5, 6.5 en 5.5.

Dit merk ik ook met wokken. Mijn plaatstaal wok gebruikte ik op de oude plaat met 8, 9 of 10 en wisselde ik daar continue tussen. Want de ene stand ging te hard en de ander te zacht. Bij de nieuwe plaat lijkt de temperatuur constanter gehouden te worden en kan ik deze gewoon op 1 stand laten staan (muv opwarmen). Dat kookt zo enorm veel rustiger.

Als laatst heb ik het gevoel dat de natuurlijke anti-aanbaklaag bij de plaatstaalpannen door het hogere vermogen en dus temperatuur wat beter is gaan hechten. Wat ik al zei, ik kon aardappels bakken. Een paar maanden geleden ging dat gewoon niet. En wellicht zat ik in een unieke situatie en was mijn plaat niet helemaal jofel. Maar ik dacht eigenlijk dat vermogen = vermogen en warmte = warmte. Daar zat ik dus enorm naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee zo simpel is het inderdaad niet. Het is al de vraag wat de fabrikant precies bedoelt met vermogen en in hoeverre dat überhaupt daadwerkelijk echt getest is. Maar als een zone een bepaald opgenomen vermogen heeft dan betekent dat geenszins dat hij het ook op een effectieve wijze in je pannen weet te krijgen. Daar kunnen best kwaliteitsverschillen in zitten. Neem ook het pulseren waarmee vermogen vaak gereguleerd wordt, daar heb ik ook al grote verschillen gezien tussen hoe platen dat precies doen. Komen wel vaker topics over langs.
Maar als je nu meer hitte in je pannen weet te krijgen dan kan het zomaar zijn dat je dat ook merkt aan je laag inderdaad.

@Raymond P ik snap wel wat je bedoelt met je theoretische insteek maar het probleem is dat hij zo theoretisch is. Ik wist niet dat jij heel specifiek op die Kruidvat ovenreiniger doelde, maar daar staat inderdaad op wat er in zit. Kijk ik echter bij de flessen die ik bij de super kan krijgen dan staat dat er niet specifiek (ook die van HG niet) op dus heb je simpelweg niet zoveel aan het noemen van specifieke stoffen.
Als je dan zo'n Muscle pakt die vaak vooraan staat dan is het enige wat je duidelijk wordt gemaakt dat je het vooral alleen op de oven zelf moet gebruiken en je bakplaten en roosters wel degelijk moet verwijderen. Dan lijkt die van Kruidvat vanuit mijn perspectief eerder een uitzondering dan regel wat dat betreft. Welke van de twee beter werkt moet ik je schuldig blijven, ik. heb ze nog niet naast elkaar geprobeerd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Niet echt. Het lijkt op kalkvlekken, behalve dat het dus geen kalk is. Soort van dat RVS op die plekken niet "glimt"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Treveo ik zou toch beginnen met de azijntip van @Raymond P, grote kans dat je het daarmee weg krijgt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan De HG oven/grill én eco worden ook gemarket als voedselcontactoppervlaktenreinigers.
Het lijkt mij dat als er ook grill in de naam voorkomt het sowieso wel los loopt zolang je het ff afspoelt.
Iig geen alifatische koolwaterstoffen op het productinfoblad vermeld.

@alex3305 Niet te hard over nadenken, 25 jaar geleden had je voornamelijk platen met erg kleine spoelen en brakke besturing. Dat is vooral de laatste jaren enorm verbeterd, je hoeft niet meer persé een Gaggenau in huis te halen om iets bruikbaars te hebben.

edit: als je voldoende glazuur op je tanden hebt om door de lesmethode van Helen Rennie door te bijten dan heeft ze een poos geleden wat vergelijkingen gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 11-12-2023 21:04 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Raymond P Maak je niet druk. Ik ben gewoon zo enorm verbaasd dat het zo'n verschil maakt. Ik heb bijvoorbeeld een HEMA grillpan die ik bijna nooit gebruik(te) omdat deze bijna niet op temperatuur kwam. En die nieuwe kookplaat is zo'n wereld van verschil dat zelfs mijn vrouw, die niet van koken houdt, vandaag kwam vragen of ze de kippendijfilet erin mocht bakken omdat ze ook het verschil wilde zien.

De pan was echt binnen no-time opgewarmd. En de kip was binnen mum van tijd mooi mooi bruin, licht krokant en klaar. Ze was er zelf ook enorm verbaasd over. Daarbij gaf ze ook aan dat ze zo wel graag kookt. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:02:
@Gonadan De HG oven/grill én eco worden ook gemarket als voedselcontactoppervlaktenreinigers.
Het lijkt mij dat als er ook grill in de naam voorkomt het sowieso wel los loopt zolang je het ff afspoelt.
Iig geen alifatische koolwaterstoffen op het productinfoblad vermeld.
@Raymond P dat denk ik ook, maar dan hebben we het nu over een reiniger waar specifiek op staat dat hij ook voor bijvoorbeeld bakplaten geschikt is. Dat is weer iets heel anders dan een algemene ovenreiniger beoordelen op de ingrediënten, wat dus niet lukt. Zo blijven we natuurlijk wel bezig. ;)
@alex3305 Niet te hard over nadenken, 25 jaar geleden had je voornamelijk platen met erg kleine spoelen en brakke besturing. Dat is vooral de laatste jaren enorm verbeterd, je hoeft niet meer persé een Gaggenau in huis te halen om iets bruikbaars te hebben.

edit: als je voldoende glazuur op je tanden hebt om door de lesmethode van Helen Rennie door te bijten dan heeft ze een poos geleden wat vergelijkingen gedaan.
Oh thanks die ga ik eens proberen. Ben altijd wel op zoek naar leuke kanalen waar het wat verder gaat dan de 'oh wow kijk hoe makkelijk je het zo kunt maken volgens mijn filmpje' zonder diepgang of achtergrond. :P
Ik wil ook vaak juist begrijpen in plaats van nadoen, want met nadoen kan je zelf niet sturen en aanpassen, met begrijpen wel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Valide punt, ik zal in het vervolg meer verbose zijn als ik die reiniger aanhaal.

Adam Ragusea heeft ook een hoop te vertellen, ongeveer een factor 10 meer per minuut dan Helen. Met infinite stamina... :+
Italia Squisita vind ik een mooi kanaal als je basiskennis in orde is, erg veel diepgang en achtergrond maar weinig uitleg waarom.
Alex pakt 1 onderwerp, ontleed het en neemt je mee op een leeravontuur in series.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Op een inert, niet poreus materiaal als rvs interesseert het me werkelijk niks wat je er op spuit/smeert. Je wast het af met zeep en verhit het vervolgens. Het moet wel buitengewoon exotisch en gevaarlijk zijn als het daarna nog een gevaar vormt voor je gezondheid. Bij een poreus materiaal als gietijzer ben ik wat terughoudender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Sommige RVS reinigers laten een film achter die érg lastig te verwijderen is én echt niet goed voor je gezondheid is. Ideaal voor een afzuigkap of achterwandje, niet voor je pan of braadslede.
Uiteraard trek je die film er wel zo vanaf met het eerder besproken product. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:31:
@Gonadan Valide punt, ik zal in het vervolg meer verbose zijn als ik die reiniger aanhaal.

Adam Ragusea heeft ook een hoop te vertellen, ongeveer een factor 10 meer per minuut dan Helen. Met infinite stamina... :+
Interessante gast, inderdaad veel onderwerpen. En er wordt ook nog wel even flink reclame in gepropt. :+
Italia Squisita vind ik een mooi kanaal als je basiskennis in orde is, erg veel diepgang en achtergrond maar weinig uitleg waarom.
Inderdaad. Mooie sfeer ook om te kijken. Ze gaan er vanuit dat je kunt koken en komen met recepten, ook dat kan ik waarderen. Die ga ik zeker vaker kijken, eenvoud met mooie producten.
Alex pakt 1 onderwerp, ontleed het en neemt je mee op een leeravontuur in series.
Ik krijg een beetje een Vito vibe bij hem. Leuk om te kijken maar als je bepaalde technieken niet kent dan ga je wel nat op de uitvoering denk ik. :D

Edit:
Ik realiseer me ineens dat dit niet het kooktopic maar het pannen topic is, laten maar weer even on topic blijven @Raymond P ? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 11-12-2023 23:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Raymond P schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:43:
@Gonadan De oven (en grill) reiniger van Kruidvat die ik hier wel eens genoemd heb wordt omschreven als product voor o.a. grill, bbq, glazen schotels en geëmailleerde kookplaten, die van HG doet hetzelfde maar is wat sterker en veel te duur. Ook de "warme methode" waarbij je feitelijk de concentratie verhoogt staat gewoon in de gebruiksaanwijzing op die flessen.

Als je een random bus haalt waarop expliciet staat vermeld dat het niet geschikt is voor bepaalde toepassingen dan dien je je daaraan te houden. Dikke kans dat die bus dan niet enkel natriumhydroxide als actieve stof bevat...
Dat is gedeeltelijk de reden waarom ik de stof zelf benoem eventueel icm een specifiek product en niet een generieke productgroep. Ook wat meer toekomstbestendig gezien producten komen, gaan en vooral veranderen.

Daarbovenop zijn er voldoende personen die capabel genoeg zijn om (na kort inlezen en met de juiste voorzorgsmaatregelen) het flesje gootsteenonstopper korrels (puur naoh) bij de Kruidvat te pakken en zelf een natronloog spray of badje te maken om de RVS pan of schaal compleet schoon te krijgen, een paalstalen pan kaal te trekken of een pretzel te bakken.

Ik benader praktisch alles inderdaad meer vanuit de technische kant. M.i. maakt dat het ontleden van de gedeelde info ook wat makkelijker en meer controleerbaar. :)
Zou je natronloog ook gebruiken om de epoxy coating van een mineral B handvat af te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan De manier waarop 'ie de sponsors altijd erin rolt kan ik wel waarderen. :p

Alex is inderdaad wat andere content dan standaard koken. Die maakt z'n eigen sauspan en pastadroogmachine om het eindproduct beter te begrijpen. Zo af en toe valt daar/hier dan een kwartje hoe je een gerecht echt af maakt.

(Inderdaad een beetje offtopic hier, al is Helen Rennie dat zeker niet.)

@Schweino Nee, als je dat non-mechanisch volledig eraf wilt hebben zou ik electrolyse doen.
Met meer gevaar voor gezondheid kan je het ook ff opwarmen met een verfbrander en eraf steken. Het wordt erg zacht tot vloeibaar als het voldoende warm wordt.
Edit, restant kan je oplossen met aceton of alcohol. Natronloog zou, denk ik, erg lang duren.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 12-12-2023 00:10 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:03:
@Gonadan De manier waarop 'ie de sponsors altijd erin rolt kan ik wel waarderen. :p

Alex is inderdaad wat andere content dan standaard koken. Die maakt z'n eigen sauspan en pastadroogmachine om het eindproduct beter te begrijpen. Zo af en toe valt daar/hier dan een kwartje hoe je een gerecht echt af maakt.

(Inderdaad een beetje offtopic hier, al is Helen Rennie dat zeker niet.)

@Schweino Nee, als je dat non-mechanisch volledig eraf wilt hebben zou ik electrolyse doen.
Met meer gevaar voor gezondheid kan je het ook ff opwarmen met een verfbrander en eraf steken. Het wordt erg zacht tot vloeibaar als het voldoende warm wordt.
Edit, restant kan je oplossen met aceton of alcohol. Natronloog zou, denk ik, erg lang duren.
Hoe had je gedacht epoxy te verwijderen met elektrolyse?
Afbijt en/of verfafbrander en restjes eventueel met aceton (alcohol doet niks)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Tjah goede vraag. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJnpHYMulF3rf7H6SW46mCorz4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SW3nIhARc70dHQkP3Ri7knY1.png?f=user_large

Was ook niet wat ik verwacht had de laatste keer dat m'n Mineral B in een tank had hangen.
De laag is sowieso niet heel dik, en ik heb geen kennis van coatings maar gok dat het een PU verfje is en geen volledig isolerende epoxy hars.
Verf van metaal trekken heb ik eerder gedaan met elektrolyse. :)

Een (elektrische!) verfbrander zal wel sneller gaan, goede afbijtmiddel is duurder dan de pan...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Ik heb een tweetal Darto pannen besteld (20 en 25 cm). Ik overweeg ze eerst te (laten) stralen voor het eerste gebruik.

YouTube: Solidteknics 'UPDATED' AUS-ION Carbon Steel Cookware | Easy to Season

Bijzonder hoe diep zwart ze al zijn na slechts twee keer seasonen, bijna als gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Dat ziet er leuk uit. :)
Ben wel bang dat ik erg allergisch ben voor zo'n textuur. Een paar weken geleden had ik een pan van BK in m'n handen waar ik kriebels van kreeg, die was ook niet helemaal glad.

Als diep zwart je doel is dan kan dat ook wel op een andere manier. Scheelt je wachten op de Darto's.
Je kunt met azijn, waterstofperoxide en stoom laag op laag op laag ijzeracetaat > magnetiet op de pan aanbrengen. Je bent dan niet meer gebonden aan de max dikte die je kunt bereiken met enkel warmte en reactie met zuurstof.
Een kleiner pannetje kan je ook koken in een grotere pan als je geen hete stoompistool hebt.

Als je 'm afwerkt met een drogende olie (wel doordrenken en afnemen, niet enkel erop smeren) die een harde polymeer geeft dan zou het mij verbazen als je dat er nog af krijgt zonder dat dat écht je bedoeling is.

Ook erg leuk om te doen als je van klooien houdt. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:59:
@Mad Wally Dat ziet er leuk uit. :)
Ben wel bang dat ik erg allergisch ben voor zo'n textuur. Een paar weken geleden had ik een pan van BK in m'n handen waar ik kriebels van kreeg, die was ook niet helemaal glad.

Als diep zwart je doel is dan kan dat ook wel op een andere manier. Scheelt je wachten op de Darto's.
Nee, is niet het doel, maar je bereikt wel een enorm goede hechting van de seasoning. Bijkomend voordeel is dat je de pan temperatuur kunt meten met een ir thermometer, althans ik verwacht dat de emissie coëfficiënt dan rond de waarde van 0,92 zal liggen.

En voor wat betreft de textuur, die is natuurlijk snel genoeg glad door de seasoning. Wat je wel mist is die mooie goudbruine gloed van een gladde pan met niet al te dikke seasoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat krijg je niet meer glad met een laagje polymeer hoor, die is idealiter een paar micron dik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Gietijzer wordt anders ook veel gladder doordat de seasoning alle oneffenheden opvult. Bovendien is de werkelijke ruwheid na het stralen helemaal niet zo groot, het is meer dat stroeve gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Mad Wally Dat valt reuze tegen naar mijn ervaring. Wel blijft er makkelijk residu hangen op zo'n gietijzeren pan wat met de tijd een koeklaag geeft zoals te zien hierboven bij de klinknagels op de buitenkant van m'n pan.
Dat is geen seasoning.

Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen na stralen.

Zelf heb ik de afgelopen jaren geschuurd, geëtst, gepolijst en een hoop meer uitgeprobeerd. Simpelweg blauwen van plaatstaal geeft hier de meest robuuste hechting van de polymeerlaag.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Mad Wally schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:13:
Ik heb een tweetal Darto pannen besteld (20 en 25 cm). Ik overweeg ze eerst te (laten) stralen voor het eerste gebruik.

YouTube: Solidteknics 'UPDATED' AUS-ION Carbon Steel Cookware | Easy to Season

Bijzonder hoe diep zwart ze al zijn na slechts twee keer seasonen, bijna als gietijzer.
Ik heb vorige week ook een Darto (15cm) ingebrand (na blauwen). Eerst twee lagen lijnzaadolie en daarna nog 2 lagen rijstolie. De pan is is ook al aardig zwart: Schweino in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
De lokale lidl heeft gietijzeren pannen staan. Zowel braadpannen als koekenpannen. Is er iemand met ervaring met die pannen? Ik zou nog wel een wat grotere gietijzeren pan erbij willen hebben, maar hik nog wel tegen de kosten van een serieus merk aan, voor die paar keer per jaar dat ik hem gebruik

https://www.lidl.nl/p/ern...braadpan-ovaal/p100343339
https://www.lidl.nl/p/ern...eren-koekenpan/p100352597

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-06 10:41
Raymond schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:53:
De lokale lidl heeft gietijzeren pannen staan. Zowel braadpannen als koekenpannen. Is er iemand met ervaring met die pannen? Ik zou nog wel een wat grotere gietijzeren pan erbij willen hebben, maar hik nog wel tegen de kosten van een serieus merk aan, voor die paar keer per jaar dat ik hem gebruik

Ik heb die ovalen pan ook een tijd terug gekocht om te kunnen kijken hoe het me zou bevallen met zo’n braadpan. En hij doet het voor mijn wensen (af en toe stoofvlees bereiden) prima. Kan ‘m zeker aanraden als je hem zoals je al aangeeft maar een paar keer per jaar wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Raymond P schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:22:
@Mad Wally Dat valt reuze tegen naar mijn ervaring. Wel blijft er makkelijk residu hangen op zo'n gietijzeren pan wat met de tijd een koeklaag geeft zoals te zien hierboven bij de klinknagels op de buitenkant van m'n pan.
Dat is geen seasoning.

Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen na stralen.

Zelf heb ik de afgelopen jaren geschuurd, geëtst, gepolijst en een hoop meer uitgeprobeerd. Simpelweg blauwen van plaatstaal geeft hier de meest robuuste hechting van de polymeerlaag.
Het is nog niet gezegd dat ik het doe hoor :)
Weet nog niet zeker wat het kost en of ik het wel wil (geen weg terug). Mogelijk alternatief is heel fijn schuren (korrel 800/1000)

Verder heb ik het probleem wat ik had met de hechting boven tafel. Ik gebruikte avocado olie maar het rookpunt is dusdanig hoog dat het denk ik niet goed gepolymeriseerd is. Ik gebruik nu zonnebloemolie en die rookt mooi en blijft goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:52
De vrouw kreeg vandaag 3 Mauviel 1830 pannen (20/24/28cm) van de zaak als kerstcadeau.

Deze gaan nu ons Tefal 25 euro model vervangen ;). Ik las dit dit kwalitatief goede pannen zijn (had er zelf nog nooit van gehoord maar ben ook niet zo heel erg into de pannenwereld).

Hebben jullie nog tips hoe je deze pannen het beste kan verwarmen? Langzaam opwarmen of kan de inductie gelijk op volle kracht? We gaan proberen er zo zuinig mogelijk op te zijn.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Rene schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:03:
De vrouw kreeg vandaag 3 Mauviel 1830 pannen (20/24/28cm) van de zaak als kerstcadeau.

Deze gaan nu ons Tefal 25 euro model vervangen ;). Ik las dit dit kwalitatief goede pannen zijn (had er zelf nog nooit van gehoord maar ben ook niet zo heel erg into de pannenwereld).

Hebben jullie nog tips hoe je deze pannen het beste kan verwarmen? Langzaam opwarmen of kan de inductie gelijk op volle kracht? We gaan proberen er zo zuinig mogelijk op te zijn.
Een snelle Google hit leert mij dat het of RVS of koper is.
Welke versie heb je?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ze maken ook alu pannetjes met keramische coating. :)

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
Nieuwe de buyer verpakking gespot bij de Makro. Nu met aanduiding van de dikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5u-3lGxVFK4_uo6W4fLY-kq9ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ad7EtBKoWzBG2SyvIrw4WuJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXqT74qHNFKAukyLHSWpwd-N-8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNP5w4flhlyJqbGkfGA3FIyU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Rene schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:03:
Hier geef je toch al zelf het antwoord? Zo zuinig mogelijk zijn met spullen betekent dus ook gewoon rustig aan doen met je spullen. Je gerecht heeft zelden volle kracht nodig dus die stand hoeft je kookplaat eigenlijk niet eens te hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Er is vast iemand die een beter idee heeft, maar ik kom er momenteel niet helemaal meer uit.

Ik vind het ontzettend lekker om te wokken. Met name om fried rice of varianten zoals nasi te maken. Dat deed ik ooit in een Hendi wok met een teflon laagje. Die was echter na 5 jaar wel overleden. Toen heb ik besloten om bij de lokale toko een plaatstaal wok met platte bodem te kopen. Immers had ik goede ervaring met plaatstaal van DeBuyer op mijn inductiekookplaat. Dit gaat alleen maar so-so.

Maar eigenlijk bakt het altijd aan, vooral op de bodem en in de rand. Daarom had ik afgelopen week besloten de pan een nieuwe laag te geven. Die was echt prachtig en spiegelglad. Ik kon er een ei in bakken. Maar toch toen ik later die avond rijst erin bakte was het een groot drama. De pan had nog nooit zo erg aangebakken. Buiten het aanbakken valt mij ook op dat de pan steeds krommer begint te raken. Waarschijnlijk omdat het niet echt bedoeld is voor inductie. En ja, ik weet van wok hay, maar ik moet het er nou eenmaal mee doen :+.

Nou was die wok 'maar' 15 euro en had ik vooral gekocht om uit te proberen. Vooral omdat deze volgens de winkel niet op inductie kon. Dat die dus nu al meer dan een jaar meegaat is echt (y) . Maar ik ben nu op zoek naar iets anders. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Moet ik toch weer terug naar teflon, wat makkelijk is in gebruik, maar niet zo heet kan en ik geen spatel of wok schep in kan gebruiken. Of een RVS wok. Alhoewel ik niet weet hoe dat werkt met rijst :/. Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
alex3305 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:08:
Er is vast iemand die een beter idee heeft, maar ik kom er momenteel niet helemaal meer uit.

Ik vind het ontzettend lekker om te wokken. Met name om fried rice of varianten zoals nasi te maken. Dat deed ik ooit in een Hendi wok met een teflon laagje. Die was echter na 5 jaar wel overleden. Toen heb ik besloten om bij de lokale toko een plaatstaal wok met platte bodem te kopen. Immers had ik goede ervaring met plaatstaal van DeBuyer op mijn inductiekookplaat. Dit gaat alleen maar so-so.

Maar eigenlijk bakt het altijd aan, vooral op de bodem en in de rand. Daarom had ik afgelopen week besloten de pan een nieuwe laag te geven. Die was echt prachtig en spiegelglad. Ik kon er een ei in bakken. Maar toch toen ik later die avond rijst erin bakte was het een groot drama. De pan had nog nooit zo erg aangebakken. Buiten het aanbakken valt mij ook op dat de pan steeds krommer begint te raken. Waarschijnlijk omdat het niet echt bedoeld is voor inductie. En ja, ik weet van wok hay, maar ik moet het er nou eenmaal mee doen :+.

Nou was die wok 'maar' 15 euro en had ik vooral gekocht om uit te proberen. Vooral omdat deze volgens de winkel niet op inductie kon. Dat die dus nu al meer dan een jaar meegaat is echt (y) . Maar ik ben nu op zoek naar iets anders. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Moet ik toch weer terug naar teflon, wat makkelijk is in gebruik, maar niet zo heet kan en ik geen spatel of wok schep in kan gebruiken. Of een RVS wok. Alhoewel ik niet weet hoe dat werkt met rijst :/. Of iets anders?
Demeyere Apollo 7 Wok

Ik heb alleen geen idee of je daar met rijst in kan/wil/mag werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
RVS plakt meer dan plaatstaal(met een laagje)
plaatstaal plakt meer dan teflon

Mijn persoonlijke ervaring met een dunne plaatstalen wok op inductie is dat je letterlijk ziet waar de inductiespoelen zitten, want daar plakt alles vast.

Dikker kan wel helpen voor een betere warmteverdeling/minder hotspots. En daar is zo'n demeyere 7-laags dan weer wel goed voor, maar het materiaal zelf plakt in principe meer dan plaatstaal.
Dikker plaatstaal kan echter ook helpen.

Heb je ook een 2-3mm dikke plaatstalen koekenpan in de collectie? Kun je die eens proberen; als dat wel werkt is het misschien de moeite te investeren in een dikkere plaatstalen wok. Die toko dingen zijn echt een halve millimeter ofzo?

Om te wokken gebruik ik overigens wel nog gewoon gas en een (relatief dikke, ~2mm) ronde wok; inductie en dunne platte bodem is het toch net niet. Maar dikke platte bodem was misschien ook al goed geweest.

[ Voor 0% gewijzigd door defusion op 18-12-2023 15:26 . Reden: Ter verduidelijking plaatstaal = met laagje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Plaatstaal plakt nog harder dan RVS juist, alleen maak je daar vaak zelf een laagje met vetstof op, en dat plakt weer minder als je het goed doet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@guapper Ik heb weleens in RVS rijst proberen te bakken. Dat was geen succes. Dat heeft dus ook niet mijn eerste keus.

@defusion Ik vind het te bewerkelijk, vooral met een platte bodem. De ene keer gaat het 'redelijk' en de volgende keer dat ik kook is het resultaat waardeloos. Ik kan het eens in mijn deBuyer proberen en kijken hoe dat gaat. Daar had ik (vreemd genoeg) nog niet aan gedacht.

Ik heb zelf vooral het gevoel dat het onderin de pan te warm wordt en daarboven eigenlijk te koud. Dan schep ik met mijn wokschep wel alles gewoon lekker constant rond, want stir-fry, not stare-fry, maar toch lukt het niet helemaal :|.

Overigens is de 15 euro wok inmiddels ook zo krom als een hoepel omdat die gewoon te dun is, dus sowieso niet zo'n succes meer met mijn inductieplaat :9. Ik had het alweer een beetje proberen recht te slaan, maar ik ben bang dat dat ook geen lang leven gaat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik zou het bol slaan, heb je er iig een normale wok aan over gehouden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
Je kunt ook lichtgewicht gietijzer overwegen. https://braadbaas.nl/prod...17KAZ6EAQYAiABEgLc6fD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:11
Mad Wally schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:27:
Je kunt ook lichtgewicht gietijzer overwegen....
Dat vind ik heel fijn spul. Aldi had laatst enkel koekenpannen van dat materiaal in de aanbieding en heb ik me een pannetje meegenomen. Ze worden relatief snel heet en dat bijna gelijkmatig over de hele pan inclusief randen. Een spiegeleitje glijdt zo de pan uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Vandaag ook gewokt.
De opstartprocedure van de straalmotor:
https://drive.google.com/...f8rEIwB/view?usp=drivesdk

[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 18-12-2023 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
alex3305 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:08:

1) https://www.amazon.nl/HON...ENPAN-32-CM/dp/B007VOQDQ8

2) https://bk.nl/products/black-steel-wokarang-30-cm

Ik heb beide en er kleeft nauwelijks iets aan vast. De wokarang is non-stick out of the box. De Lacor pan moet je inbranden.

De Lacor pan is overigens een stuk ruimer en heeft ook een dikkere wand (2,5mm). De BK is denk ik 2 mm. Beide pannen zijn van plaatstaal (de BK heeft een gietijzeren handvat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYBZuM5s3Fr9PbkLjFi4uKX6Q6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OochfwOpo1pCS1EdBPs7LWw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Schweino op 18-12-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Schweino Dat ziet er niet uit als een inductieplaat. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Raymond P schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:56:
@Schweino Dat ziet er niet uit als een inductieplaat. ;)
Klopt, maar ik heb beiden ook op inductie gebruikt (vorige huis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 12:49

woutur

Klauwtjes uit!

Raymond schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:53:

woutur in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Hier vermeld ik dat ik em gekocht heb. Gebruik em niet vaak maar al wel al een paar keer. Ik vind het een topding. Vooral als ik niet te grote dingen wil stoven (daar heb ik mijn 5 liter Sola voor). Tot nu toe nog brandschoon (geen verkleuring van de pan nog). Blij dat ik deze erbij gekocht heb.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
Wij hebben een rvs bakplaat voor op ons gasfornuis. Die wil ik gaan proberen.
Hoe bak je daarop (gourmetvlees)?
Waar moet ik op letten?
Beginnersfouten?
Eigen idee: arachideolie, gas eronder aan en bakken. Maar misschien is dat te simpel gedacht.
Kan het ook zonder vet? Kan het met blueband?

Benieuwd of jullie ervaring hebben.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Barleone Zie het gewoon als een (rvs) pan met bonusoppervlakte en flink meer variate in hitte van plek tot plek.
Daar kan je handig gebruik van maken / mee spelen en spul warm houden of rustig garen aan de zijkanten terwijl je in het midden intenser kan bakken.
Warm stoken en pas (licht) vetstof naar keuze als je producten gaat plaatsen. Geheel vetloos zal niet lukken met elk product. Een plaatmes (of steviger plamuurmes/afsteekmes) is wel wenselijk om tussendoor je plaat schoon te steken (vooral bij gemarineerde meuk).

Als 'ie niet volledig waterpas staat wel rekening houden met het vochtverlies en/of smaakoverdracht als je meerdere dingen tegelijk gaat doen en/of af gaat blussen. Niet iedereen is gecharmeerd van de in het vet van lamskarbonade gebakken zalmfilet of een rosé salmonella-steak.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
Valide punten, zelf niet aan gedacht. Dankjewel!
Ik bedacht net dat het beter in het koken topic had gepast. Excuus voor de offtopic post.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste