Aansluiten vervangende inductiekookplaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Mijn vraag
Momenteel hebben wij een (hele oude) Pelgrim IDK 825 inductiekookplaat. Dit is een kookplaat van 5600W die in de meterkast op een kookgroep zit aangesloten. Nu werkt alleen één kant nog maar nauwelijks en zijn wij dus aan het kijken naar een andere inductiekookplaat. Het aansluiten lijkt mij niet bijzonder ingewikkeld, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik heb namelijk mijn twijfels over hoe het nu zit aangesloten en of dat veilig is.

De kookgroep in de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzc5Ff6gffj_Q86wI7b-jmKEyqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3KNGWtvkEOr1R1tlG0imWXdZ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY71kHbY0onXvM3MaMIKiy7vhMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IfuarLMq9UULGxf45neAWYeG.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZwiAduCRrGosk18fd9MyDNmZ8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mCd1m9XXzofHfysDZdcbK3vK.png?f=user_large

Huidige aansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQodE7JGnh4reaLMHM_X2kzJzUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qvcXTyP7xw1vLkSPkz4RC3pS.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/allN1LfZAoxOwHqt6yPruMjsmtk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QUn9KcBee8W7i3ISOMJydYfl.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gekeken in de handleidingen van inductiekookplaten van o.a. IKEA en Bosch. En ik denk dat ik daar dan de 2L-1N aansluitschema's van moet gebruiken. Klopt dat? Althans zo zit volgens mij mijn huidige plaat aangesloten. Of moet er toch het e.e.a. aan de installatie aangepast worden?

Beste antwoord (via alex3305 op 20-11-2023 21:30)

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:35
alex3305 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:31:
[...]

Maar bij 1L+1N aansluiten ga je er volgens mij vanuit dat er 32A door de kabels heen kan en dan heb je (als ik het goed heb) 2.5mm² kabel nodig. En dat ligt er voor zover ik kan zien niet. Maar omdat de plaat nu toch op ~16A beperkt is zou dat inderdaad kunnen.
In principe kan er als je dat achter een "normale" groep hangt niet meer dan 16A doorheen, want anders klapt de zekering eruit. Ik weet niet of de plaat het ondersteunt om met de juiste bekabeling én een 32A groep vol vermogen te leveren met 1L+1N, in theorie zou het kunnen maar dat is voor zover ik weet geen standaard werkwijze.
Ik heb het idee (en dat zal vast onjuist zijn) dat de inductiekookplaat zelf een faseverschuiving doet op het moment dat je het 2L+1N aansluit zoals in het linker schema en dat het daardoor ook met 1.5mm² kabel, en dus met 3 aders veilig kan. Vandaar ook dat er in de handleiding 220-240V/380-415V staat. Maar goed, ik ben geen vakman en dit is alleen maar mijn lekenkennis.
Dat klopt deels. De plaat doet niet zelf aan faseverschuiving.
Bij een driefasenaansluting komen er vanuit het elektriciteitsnet drie fasen binnen. Aangezien dit wisselspanning is volgt de spanning een golfbeweging. De fase van die golf is per fase verschoven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KWVlhY-TLk0-5INGujzhYTh-iQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hugrNiIwJxNvJPcYtJd2kiIc.jpg?f=user_large(https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Driefasensysteem.jpg)
Dit zorgt ervoor dat ze allemaal dezelfde nuldraad kunnen delen. Verder is het ook nog zo dat het verschil tussen twee fasen onderling 380-415V is wat voor sommige apparaten nodig is.
Als er dus maar één fase in huis binnenkomt en doorgaat naar de plaat dan kan die daar zelf niet ineens meer fasen van maken.
Overigens werkt de vermogensbeperking goed. De kookplaat beperkt mij in het maken van bepaalde combinaties en functies die het vermogen zouden overschrijden. En als ik de P1 meter in de gaten houdt, dan ga ik zeer zeker niet over de 3.5kW heen. Vooralsnog ben ik dus uit de brand :)
Heel fijn om te horen, veel kookplezier!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
Aangezien je voor zover ik kan zien geen drie-fasen meterkast hebt moet je in combinatie met die kookgroep 2L+2N gebruiken (want eigenlijk zijn het gewoon 2 losse groepen die gekoppeld zijn zodat als de ene uitvalt de andere dat ook doet). Als je 1N gebruikt dan gaat daar teveel vermogen overheen. Als ik goed naar de foto kijk dan zie ik in de N (1 op het diagram) ook 2 draden zitten.

• alex3305
@skimine ik heb inderdaad geen 3-fase. Dat kan hier helaas niet.

De reden dat ik aan 1N dacht is dat wij dachten te zien dat er maar 1 neutraal draad loopt. Vandaar ook mijn vraag hier. Want gewoon 2L+2N aansluiten moet geen punt worden :).

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik vind de kookgroep in de groepenkast ook wel byzonder..

het lijkt er op dat de NUL wel met een blanke ader is doorverbonden met beide automaat delen... maar de Fase niet :?

404 Signature not found

• alex3305
SMSfreakie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:27:
ik vind de kookgroep in de groepenkast ook wel byzonder..

het lijkt er op dat de NUL wel met een blanke ader is doorverbonden met beide automaat delen... maar de Fase niet :?
Dat was een van de redenen van mijn vraag. Wij hadden het gevoel dat er 2 fasen uit de kookgroep komen en maar 1 nul. Of die dan intern zit doorverbonden of hoe ik dat eenvoudig kan controleren weet ik helaas niet.

Edit: wat bedoel je eigenlijk met een blanke ader?

[ Voor 5% gewijzigd door alex3305 op 16-11-2023 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
Het lijkt hier alsof er naast de blanke ader aan de onderkant ook nog een horizontaal tussen de faseterminals loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De brug van de fasedraad zit horizontaal tussen de schroeven, kijk maar eens goed. (ja, dat moest ik ook doen)

Ik verbaas me er eigenlijk meer over dat de kookgroep niet achter een aardlek zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:22:
De brug van de fasedraad zit horizontaal tussen de schroeven, kijk maar eens goed. (ja, dat moest ik ook doen)

Ik verbaas me er eigenlijk meer over dat de kookgroep niet achter een aardlek zit.
Daarover verbaas ik mij niet, gezien de leeftijd die de kast lijkt te hebben.... :)

maar die fasebrug was wel goed verstopt inderdaad :o!

404 Signature not found

• alex3305
@skimine @sypie Yes ik heb de brug gespot. Weer wat geleerd. Thanks :D.

@sypie @SMSfreakie De kast is zeker 20 jaar oud, maar ik denk eerder 25 of zelfs 30 jaar. De handleiding van verschillende keukenapparatuur had namelijk data van 1992 of 1993. Ook heb ik nog enkele oorspronkelijke stroomkabels :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uH79W1U4ukeg4W1ZvRwAVLyJ8s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6f4DGg8JdHmjv539ABlJmaol.png?f=fotoalbum_large

Waar het mij nu echter om gaat is of ik dus een inductieplaat 2L-2N kan verbinden zoals @skimine aangeeft. Want ik heb het idee dat er 'maar' 2 bruine en 1 blauwe draad van de kookgroep afkomt. Vandaar dat ik de aansluiting op de plaat zelf ook niet snap. Het enige dat ik dan kan verzinnen is dat in het incorrect aangesloten zit in het perilex stopcontact. Of ben ik nu een leek die teveel onzin praat?

• SMSfreakie
  • Niet online
het 2de N contact op de kookgroep lijkt mij inderdaad onbenut... je zal sowieso een 2de Nul draad moeten trekken...

en hoe het in je perilex is aangesloten zal je moeten kijken.... het kan dat ze daar een brugje legt hebben.. al acht ik de kans groter dat deze gewoon niet aan gesloten is.. want de N zit op de kookplaat nu toch op de zelfde aansluiting....
neemt niet weg dat er nu meer dan 16A door de Nul draad kan gaan.......

404 Signature not found

• alex3305
SMSfreakie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:14:
het 2de N contact op de kookgroep lijkt mij inderdaad onbenut... je zal sowieso een 2de Nul draad moeten trekken...
Dat dachten wij dus ook. Vandaar mijn vraag :).
en hoe het in je perilex is aangesloten zal je moeten kijken.... het kan dat ze daar een brugje legt hebben.. al acht ik de kans groter dat deze gewoon niet aan gesloten is.. want de N zit op de kookplaat nu toch op de zelfde aansluiting....
Er zal toch ergens een brug moeten zijn. Immers kan ik ook beide gedeeltes van de plaat afzonderlijk schakelen met de groepen in de meterkast.
neemt niet weg dat er nu meer dan 16A door de Nul draad kan gaan.......
Maar is dat ook zo? Want in principe wordt dat een fase verschoven, toch?

En volgens mij zit het nu aangesloten volgens de handleiding. Of zie ik dat verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wxo823KdXlD84eHZspx3BzzAevo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ol7MDBQjT1pSAa9z7ClowAJP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
de N is nu sowieso bij de plaat maar 1 contact... of je daar nu in weze 1x 2,5mm² achterhangt of 2x 2,5mm² het zal de kookplaat niet deren...

Je kookgroep schakelt waarschijnlijk alleen de Fasedraden en niet de Nul maar dat kan je snel genoeg meten als je daar meetgereedschap voor hebt (multimeter, Duspol etc)

welk schema je ook kijkt beide keren is er een dubbele nul aanwezig..

bij het ene schema waar ze zowel de NUL als FASE draden combineren gaan ze uit van een 1x 32A afzekering.. en in het andere geval van een 2x 16A (kookgroep) want 1x 32A kennen we in Nederland niet

en ja het is weer mooi met een "2 Fase" aansluiting..... :-)

[ Voor 35% gewijzigd door SMSfreakie op 16-11-2023 21:46 ]

404 Signature not found

• alex3305
SMSfreakie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:40:
de N is nu sowieso bij de plaat maar 1 contact... of je daar nu in weze 1x 2,5mm² achterhangt of 2x 2,5mm² het zal de kookplaat niet deren...
Tot zover begrijp ik het inderdaad.
Je kookgroep schakelt waarschijnlijk alleen de Fasedraden en niet de Nul maar dat kan je snel genoeg meten als je daar meetgereedschap voor hebt (multimeter, Duspol etc)
Ik heb wel dergelijk gereedschap, maar ik zou niet goed weten hoe ik dat zou kunnen meten O-).
welk schema je ook kijkt beide keren is er een dubbele nul aanwezig..

bij het ene schema waar ze zowel de NUL als FASE draden combineren gaan ze uit van een 1x 32A afzekering.. en in het andere geval van een 2x 16A (kookgroep) want 1x 32A kennen we in Nederland niet
Tot zover snap ik het ook.
en ja het is weer mooi met een "2 Fase" aansluiting..... :-)
Vooral met zo'n bijzonder (oude) als die van mij :X.

Maar als ik dan bijvoorbeeld een instructie van Bosch (BSH) erbij pak dan zou ik dus gewoon de rechtse moeten hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUgfj-PWSDptEs5Tp0xDPKbIobA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMTQhbOL7aeEtDgTqO3urD8M.png?f=fotoalbum_large
Tenminste als ik gewoon 2N's had, maar die heb ik dus niet en zou ik eigenlijk een bij moeten trekken.

Man man man. In deze keuken is nog nooit iets eenvoudig gegaan :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:01:

Ik heb wel dergelijk gereedschap, maar ik zou niet goed weten hoe ik dat zou kunnen meten O-).
Dat is niet zo moeilijk... zelf zou ik de kookgroep "UIT" zetten.. 1 pen van mn duspol op de uitgaande N van de kookgroep zetten, en de andere pen op de ingaande fasedraad van de kookgroep zetten.. resultaat: 230V? schakelt die de N niet..
Vooral met zo'n bijzonder (oude) als die van mij :X.

Maar als ik dan bijvoorbeeld een instructie van Bosch (BSH) erbij pak dan zou ik dus gewoon de rechtse moeten hebben?
[Afbeelding]
Tenminste als ik gewoon 2N's had, maar die heb ik dus niet en zou ik eigenlijk een bij moeten trekken.

Man man man. In deze keuken is nog nooit iets eenvoudig gegaan :X.
Correct.. 2x L en 2x N 230~240V

404 Signature not found

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:06
Er zitten twee nuladers in de kabel van de Perilex naar de plaat. Ze zitten op de klem naast de aarde. De kookplaat is altijd verkeerd aangesloten geweest. De twee nuladers hadden afzonderlijk aangesloten moeten worden.
Wel raar dat er maar 1 nul in de meterkast zit aangesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door devriesjande op 16-11-2023 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:36:
Er zal toch ergens een brug moeten zijn. Immers kan ik ook beide gedeeltes van de plaat afzonderlijk schakelen met de groepen in de meterkast.
Dat is de fase die dan onderbroken wordt, niet de nul.

Wil je eens kijken of aan de bovenkant van de kookgroep ook een brugje gemaakt is voor de blauwe draad, dus net als aan de onderkant?

• alex3305
@devriesjande Daar was ik al bang voor. Maar dan is de vraag, wat moet ik doen om het goed aan te sluiten?

• alex3305
@sypie ik zal morgen nog eens goed kijken, maar ik zie het niet op de foto's die ik nu heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfokAxlFFbw7-wRN7SzWmaO1kew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms0OQ5pw8PVX4WF9tTlKVApy.jpg?f=fotoalbum_large

Anders moet dat brugje, neem ik aan, in de stekker of het stopcontact zitten, toch?

Anyway. Ik wil het gewoon veilig aansluiten. Maar het wordt er niet makkelijker op :9

• skimine
alex3305 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:17:
@sypie ik zal morgen nog eens goed kijken, maar ik zie het niet op de foto's die ik nu heb:
[Afbeelding]

Anders moet dat brugje, neem ik aan, in de stekker of het stopcontact zitten, toch?

Anyway. Ik wil het gewoon veilig aansluiten. Maar het wordt er niet makkelijker op :9
Kans is groot dat er verder nergens een brug of iets zit. Met één nul draad werkt het in principe ook gewoon. Alleen kan er op die manier teveel vermogen door die ene draad heen aangezien het er eigenlijk twee hadden moeten zijn.

Voor het netjes veilig aansluiten heb je dus sowieso een tweede nul draad nodig.
alex3305 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:36:
[...]

Maar is dat ook zo? Want in principe wordt dat een fase verschoven, toch?
Aangezien je meterkast maar één fase heeft gaat die vlieger niet op. (En anders kan je door de brug tussen de fasen onderop de kookgroep er wel zeker van zijn dat die beide dezelfde fase hebben)

Daar komt vaak ook wel de verwarring vandaan met de kookgroep. Want het zijn eigenlijk gewoon twee losse groepen met een gekoppelde schakelaar. Met beide een eigen fase en nul.
Bij meerfasen klopt het inderdaad wel dat je met verschillende fasen één nul kan delen vanwege de faseverschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als de TS het goed wil doen zou er een 2de Nul draad naar de perilex doos moeten worden getrokken, en deze zal dan correct moeten worden aangesloten.. nu zijn de meningen daar best over verdeeld welke ader dan waar moet...

al denk ik dat het een uitdaging wordt om er 1 nieuwe draad bij te krijgen, dus zal het wel een gevalletje zijn alles er uit en opnieuw er in...

[ Voor 25% gewijzigd door SMSfreakie op 17-11-2023 08:34 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
SMSfreakie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:33:
als de TS het goed wil doen zou er een 2de Nul draad naar de perilex doos moeten worden getrokken, en deze zal dan correct moeten worden aangesloten.. nu zijn de meningen daar best over verdeeld welke ader dan waar moet...
Gelukkig is iedereen het wel eens dat hoe het nu aangesloten zit incorrect is én er dus een extra ader bij moet.
al denk ik dat het een uitdaging wordt om er 1 nieuwe draad bij te krijgen, dus zal het wel een gevalletje zijn alles er uit en opnieuw er in...
Ik ben slechtziend, dus kan het allemaal niet denderend goed waarnemen, maar dat zei mijn vrouw (helaas) ook al dat een vijfde ader enorm krap zou worden. Het is mij niet helemaal duidelijk nu hoe wij dat zouden kunnen doen :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ander puntje van aandacht waar ik vanochtend ineens aan dacht. De huidige kookplaat krijg ik niet boven 3600W uit. Als ik één zone op Boost (12) zet gebruikt deze 'maar' 1400W, twee zones op 10 (max) aan dezelfde kant gebruiken 1800W. Zou het kunnen dat de plaat begrensd is op 3600W, dus feitelijk 1 fase? En dat het daarom ook al jaren soort van veilig is?

Sowieso zal de nieuwe plaat ook een begrenzing moeten hebben omdat mijn huisaansluiting maar 8400W is. Vandaar dat ik ook naar de eerder genoemde Bosch / BSH platen zat te kijken. Die kun je namelijk in het menu begrenzen met stappen van 500W.

Maar dan zou ik ook in de tussentijd een nieuwe plaat kunnen aansluiten op 1 fase, mits ondersteund, en dan later de huisaansluiting in orde (laten) maken. Dan zou de situatie vergeleken met nu zeer vergelijkbaar zijn. En dat haalt ook wat druk van de ketel, want eigenlijk maar 1 pit kunnen gebruiken is wel heel camping :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
die 35A hoofdzekering klapt er niet direct uit als je een paar minuten meer dan 35A er door trekt.. dus daar zou ik niet zo heel bang voor zijn......

net als hoe groot is de kans dat je de kookplaat op elke pit op 100% vermogen houd voor echt langere tijden....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@SMSfreakie Ik snap wat je bedoelt. Maar mijn huishouden draait compleet op elektra. Dus ook een elektrische boiler, oven, airfryer, etc. Ik heb nu al regelmatig pieken van 6500W en ik wil dan niet het risico lopen dat ik een keer 's avonds rond etenstijd zonder stroom zit. Het zou fijn zijn als mijn keukenapparatuur daar (een beetje) op ingesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ik heb nog even verder zitten kijken. En dan zie ik bijvoorbeeld bij Whirlpool platen in de handleiding het volgende staan:
Het vermogen van de kookplaat instellen:
Zodra het apparaat op het elektriciteitsnet is aangesloten, kunt u het vermogen binnen 60 seconden instellen. Druk tenminste 5 seconden op de meest rechtse kookwekkertoets “+“. Op het scherm wordt het symbool “PL“ weergegeven. Druk op de toets 3 sec OK om te bevestigen. Gebruik de toetsen “+“ en “−“ om het gewenste vermogen in te stellen. De beschikbare vermogens zijn: 2,5 kW – 4,0 kW – 6,0 kW – 7,2 kW. Bevestig met de toets 3 sec OK.
Als ik het dan goed begrijp, dan zou ik voor nu verder kunnen door:
  1. De huidige kookplaat te verwijderen
  2. De nieuwe kookplaat te installeren volgens 2L-2N (zoals de oude)
  3. Het vermogen van de nieuwe kookplaat te limiteren op ~1 fase (2.5kW, 3.5kW of 4kW?)
  4. De kookgroep (laten) repareren/vervangen voor een echte kookgroep met 2L-2N
  5. De nieuwe kookplaat eventueel limiteren vanwege de huisaansluiting
Want dan zou ik in ieder geval nu even verder kunnen met koken. Want nu kan ik eigenlijk maar op 1 pit koken vanwege het pendelen van de huidige plaat. En dan kan ik op het gemak de huidige situatie (laten) repareren zonder dat daar enorm veel haast bij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:58:
@SMSfreakie Ik snap wat je bedoelt. Maar mijn huishouden draait compleet op elektra. Dus ook een elektrische boiler, oven, airfryer, etc. Ik heb nu al regelmatig pieken van 6500W en ik wil dan niet het risico lopen dat ik een keer 's avonds rond etenstijd zonder stroom zit. Het zou fijn zijn als mijn keukenapparatuur daar (een beetje) op ingesteld is.
pieken.. hoe lang duren die pieken? :-) dat is de hamvraag daarvoor
en verder zou ik eerst de boel correct laten bedraden immers blijft het een niet correcte aansluiting als je er eerst een andere kookplaat op knoopt...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Aangezien we toch zullen moeten koken heb ik toch een nieuwe kookplaat besteld. De uitvoering: Bosch Serie | 6 PIV851FC5E. Vandaag is deze binnengekomen en hebben wij deze aangesloten.

Eerst hebben we de oude kookplaat nog eens grondig bekeken en zijn daar tot de conclusie gekomen dat deze 2L-1N op de kookplaat zat aangesloten. In de perilex stekker zat deze wel netjes 2L-2N aangesloten. Het perilex stopcontact hebben we niet opengehad.

Toen hebben het aansluitschema in de handleiding opgevolgd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUgfj-PWSDptEs5Tp0xDPKbIobA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMTQhbOL7aeEtDgTqO3urD8M.png?f=fotoalbum_large

Eerst hebben we het rechtse, Nederlandse schema gevolgd. Wat hier ook werd geadviseerd. Dus 2L-2N. We hebben hiervoor ook de juiste kleuren gebruikt. Toen we de kookplaat echter aansloten op de perilex stekker en de groep inschakelde, functioneerde de linker kookgroep niet. Daar stonden E's in het display en de foutcode was 05 13.

Mijn hypothese was dat de kookplaat nu 2N verwachtte maar eigenlijk 1N kreeg en dus in feite kortsluiting zou maken over de nul. Maar dat er door de lengte van de kabel wel weerstand gemeten werd. Dit zal vast niet helemaal kloppen, maar ik ben dan ook geen elektrospecialist. Daarop hebben we besloten om de plaat aan te sluiten zoals de oude plaat, dus 2L-1N en dus een brug te plaatsen tussen de 2N terminals. Dus het linkse schema in bovenstaande afbeelding. Hierdoor werkte de plaat direct. Ik heb daarna de plaat begrensd op 3.5kW en alles lijkt (veilig) te werken.

Wij willen de installatie op zijn minst nog laten nazien, want buiten dat het werkt heb ik niet bijster veel vertrouwen in de manier waarop het aangesloten zit. Wel vraag ik mij nog af waarom dit werkt? En of de begrenzer van de plaat halen onveilig zou zijn? Ik kan mij namelijk voorstellen dat de inductieplaat zelf 2 fasen maakt waardoor het toch veilig is om te gebruiken.

In ieder geval zijn wij blij dat we weer een beetje normaal kunnen koken. Dus nogmaals bedankt @skimine @SMSfreakie @sypie en @devriesjande voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
of de L + N set hoort niet bij elkaar..... of ze zitten net omgekeerd voor 1 van de 2..

krijg je mooie storingen van :9

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
SMSfreakie schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:47:
of de L + N set hoort niet bij elkaar..... of ze zitten net omgekeerd voor 1 van de 2..
Dat had ik ook nog bedacht. Maar er is (waarschijnlijk) maar 1N in het perilex stopcontact? Dan kan dat toch niet? En dan zou de hele plaat niet moeten werken lijkt me, niet de helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ohja tuurlijk je hebt nog steeds maar 1 N... dan ziet je kookplaat wel 2x L maar 1x N

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
SMSfreakie schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:52:
ohja tuurlijk je hebt nog steeds maar 1 N... dan ziet je kookplaat wel 2x L maar 1x N
Geen probleem. Het spreekt boekdelen over de kwaliteit van de installatie dat er zelfs met foto's, schema's en uitleg nog verwarring is :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zou het wel ASAP laten aanpassen... ondanks de "begrenzing" zou ik daar NIET op vertrouwen....

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
alex3305 schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:44:
Aangezien we toch zullen moeten koken heb ik toch een nieuwe kookplaat besteld. De uitvoering: Bosch Serie | 6 PIV851FC5E. Vandaag is deze binnengekomen en hebben wij deze aangesloten.

Eerst hebben we de oude kookplaat nog eens grondig bekeken en zijn daar tot de conclusie gekomen dat deze 2L-1N op de kookplaat zat aangesloten. In de perilex stekker zat deze wel netjes 2L-2N aangesloten. Het perilex stopcontact hebben we niet opengehad.

Toen hebben het aansluitschema in de handleiding opgevolgd:
[Afbeelding]

Eerst hebben we het rechtse, Nederlandse schema gevolgd. Wat hier ook werd geadviseerd. Dus 2L-2N. We hebben hiervoor ook de juiste kleuren gebruikt. Toen we de kookplaat echter aansloten op de perilex stekker en de groep inschakelde, functioneerde de linker kookgroep niet. Daar stonden E's in het display en de foutcode was 05 13.

Mijn hypothese was dat de kookplaat nu 2N verwachtte maar eigenlijk 1N kreeg en dus in feite kortsluiting zou maken over de nul. Maar dat er door de lengte van de kabel wel weerstand gemeten werd. Dit zal vast niet helemaal kloppen, maar ik ben dan ook geen elektrospecialist. Daarop hebben we besloten om de plaat aan te sluiten zoals de oude plaat, dus 2L-1N en dus een brug te plaatsen tussen de 2N terminals. Dus het linkse schema in bovenstaande afbeelding. Hierdoor werkte de plaat direct. Ik heb daarna de plaat begrensd op 3.5kW en alles lijkt (veilig) te werken.

Wij willen de installatie op zijn minst nog laten nazien, want buiten dat het werkt heb ik niet bijster veel vertrouwen in de manier waarop het aangesloten zit. Wel vraag ik mij nog af waarom dit werkt? En of de begrenzer van de plaat halen onveilig zou zijn? Ik kan mij namelijk voorstellen dat de inductieplaat zelf 2 fasen maakt waardoor het toch veilig is om te gebruiken.

In ieder geval zijn wij blij dat we weer een beetje normaal kunnen koken. Dus nogmaals bedankt @skimine @SMSfreakie @sypie en @devriesjande voor jullie input.
Je conclusie klopt helemaal. In feite is de plaat nu op 1 zekering aangesloten. Het vermogen wat 1 fase kan leveren is 16 Ampère bij 230 Volt = 3680 Watt.
Met de begrenzing ingesteld op 3500 Watt kan je de plaat veilig gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
SMSfreakie schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:58:
zou het wel ASAP laten aanpassen... ondanks de "begrenzing" zou ik daar NIET op vertrouwen....
Ja. Eens. Maar ik zal toch moeten koken ;).
devriesjande schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:00:
[...]

Je conclusie klopt helemaal. In feite is de plaat nu op 1 zekering aangesloten. Het vermogen wat 1 fase kan leveren is 16 Ampère bij 230 Volt = 3680 Watt.
Ik weet in ieder geval zeker dat er een afzekering is van 16A. Er wordt in ieder geval nog wel gebruik gemaakt van beide fasen, maar blijkbaar maar van 1 nul. Ik snap nog steeds niet goed hoe dat werkt of überhaupt veilig kan zijn met vermogens boven de 3.6kW...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
Het gaat er om dat @alex3305 tijdelijk maar veilig gebruik kan maken van de huidige aansluiting.
Er zal vanaf beide faseaansluitingen stroom gaan lopen. En die twee stromen gaan gezamenlijk terug in de nulaansluiting. Zolang de stroom door de nul niet hoger is dan 16 Ampère, wat door de vermogensbegrenzing niet kan, is het gebruik veilig. Er moet wel een tweede nulader worden aangesloten waarna de begrenzing kan worden uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
devriesjande schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:00:
[...]

alex3305 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:23:
[...]

Ik weet in ieder geval zeker dat er een afzekering is van 16A. Er wordt in ieder geval nog wel gebruik gemaakt van beide fasen, maar blijkbaar maar van 1 nul. Ik snap nog steeds niet goed hoe dat werkt of überhaupt veilig kan zijn met vermogens boven de 3.6kW...
Dit klopt niet helemaal.

Aangezien beide L zijn aangesloten is die afgezekerd op 2x16A. (Ook de groep die een N "mist" dumpt zonder probleem z'n stroom gewoon in de wel aanwezige N.)
Door de vermogenslimiet die je in de plaat hebt ingsteld zou dit inderdaad geen problemen moeten veroorzaken. Dit hoort ook gewoon te werken aangezien de plaat ook (zoals te zien in het middelste aansluitschema) op 1L+1N aangesloten kan worden.

Er zal gewoon een tweede N uit de meterkast getrokken moeten worden. (Of 1L afdoppen en dan de boel 1L+1N aansluiten maar dat scheelt nogal wat bruikbaar vermogen)

[ Voor 3% gewijzigd door skimine op 20-11-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
skimine schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:38:
[...]

Er zal gewoon een tweede N uit de meterkast getrokken moeten worden. (Of 1L afdoppen en dan de boel 1L+1N aansluiten maar dat scheelt nogal wat bruikbaar vermogen)
Maar bij 1L+1N aansluiten ga je er volgens mij vanuit dat er 32A door de kabels heen kan en dan heb je (als ik het goed heb) 2.5mm² kabel nodig. En dat ligt er voor zover ik kan zien niet. Maar omdat de plaat nu toch op ~16A beperkt is zou dat inderdaad kunnen.

Ik heb het idee (en dat zal vast onjuist zijn) dat de inductiekookplaat zelf een faseverschuiving doet op het moment dat je het 2L+1N aansluit zoals in het linker schema en dat het daardoor ook met 1.5mm² kabel, en dus met 3 aders veilig kan. Vandaar ook dat er in de handleiding 220-240V/380-415V staat. Maar goed, ik ben geen vakman en dit is alleen maar mijn lekenkennis.

Overigens werkt de vermogensbeperking goed. De kookplaat beperkt mij in het maken van bepaalde combinaties en functies die het vermogen zouden overschrijden. En als ik de P1 meter in de gaten houdt, dan ga ik zeer zeker niet over de 3.5kW heen. Vooralsnog ben ik dus uit de brand :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• skimine
alex3305 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:31:
[...]

In principe kan er als je dat achter een "normale" groep hangt niet meer dan 16A doorheen, want anders klapt de zekering eruit. Ik weet niet of de plaat het ondersteunt om met de juiste bekabeling én een 32A groep vol vermogen te leveren met 1L+1N, in theorie zou het kunnen maar dat is voor zover ik weet geen standaard werkwijze.
Bij een driefasenaansluting komen er vanuit het elektriciteitsnet drie fasen binnen. Aangezien dit wisselspanning is volgt de spanning een golfbeweging. De fase van die golf is per fase verschoven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KWVlhY-TLk0-5INGujzhYTh-iQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hugrNiIwJxNvJPcYtJd2kiIc.jpg?f=user_large(https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Driefasensysteem.jpg)
Dit zorgt ervoor dat ze allemaal dezelfde nuldraad kunnen delen. Verder is het ook nog zo dat het verschil tussen twee fasen onderling 380-415V is wat voor sommige apparaten nodig is.
Als er dus maar één fase in huis binnenkomt en doorgaat naar de plaat dan kan die daar zelf niet ineens meer fasen van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
skimine schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:19:
In principe kan er als je dat achter een "normale" groep hangt niet meer dan 16A doorheen, want anders klapt de zekering eruit.
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Ook al zit die brug in de kookgroep, omdat er maar 1 nul ligt, kan die nooit boven de 16A komen. Dus als ik de kookplaat zou beperken op 4000W of hoger en ik dit vermogen (te lang) zou vragen, klapt de zekering er als het goed is uit. Ook al gaat dit over 2 fasen, want er wordt maar 1 nul gedeeld. Toch?
Ik weet niet of de plaat het ondersteunt om met de juiste bekabeling én een 32A groep vol vermogen te leveren met 1L+1N, in theorie zou het kunnen maar dat is voor zover ik weet geen standaard werkwijze.
Bedoel je dat dan een inductiekookplaat automatisch begrensd wordt op 16A omdat deze maar op 1L+1N wordt aangesloten?
[Afbeelding](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Driefasensysteem.jpg)
Ok. Helder. Maar hoe kan het dan wel veilig aangesloten zit met maar een enkele nul én de volledige aansluitwaarde?

Dank je. Ik ben enorm tevreden omdat deze plaat niet (zo) pendelt zoals mijn oude Pelgrim. Ik kan dus nu eindelijk (na acht jaar :$) in dezelfde kookgroep meerdere pitten tegelijk gebruiken. Het is dus behoorlijk wennen om op meer dan 2 pitten te kunnen koken :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Even voor de duidelijkheid, ik wil namelijk graag snappen hoe dit werkt. Ik vind het namelijk erg interessant en het kriebelt nu een beetje dat ik het niet snap :9. BSH Groep plaatst geen aansluitwaardes in hun handleidingen, maar andere fabrikanten doen of deden dat wel. Want...
skimine schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:19:
Ik weet niet of de plaat het ondersteunt om met de juiste bekabeling én een 32A groep vol vermogen te leveren met 1L+1N, in theorie zou het kunnen maar dat is voor zover ik weet geen standaard werkwijze.
In deze oudere handleiding (pagina 23) van Pelgrim zie ik deze werkwijze dus wel terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLhOd9zB-46xYNKikOYKWoY5s60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vSXxB0qLmP2IplFB38yTMVMf.png?f=user_large

Vandaar dus mijn verwarring ;). En op dezelfde pagina staat dus ook dat deze plaat de volledige capaciteit kan benutten met 1N:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okonb6FMXiwmkRMZzF24wuyNCQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5KRMjtFc4qzr8YWhFYtLM3C4.png?f=user_large
Dus zoals het bij mij aangesloten zat en zit. Vandaar dus mijn enige openstaande vraag hoe dit dan veilig kan zijn :? ? Nogmaals, niet dat ik dit zo wil, maar pure nieuwsgierigheid.

Edit: Of wordt bedoeld dat de enkele nul veilig is wanneer je twee echte fasen gebruikt vanuit de meterkast? En dus niet 1 fase met een kookgroep. Want dan begrijp ik het.

[ Voor 5% gewijzigd door alex3305 op 21-11-2023 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
alex3305 schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:40:
[...]

Zo had ik er nog niet naar gekeken. Ook al zit die brug in de kookgroep, omdat er maar 1 nul ligt, kan die nooit boven de 16A komen. Dus als ik de kookplaat zou beperken op 4000W of hoger en ik dit vermogen (te lang) zou vragen, klapt de zekering er als het goed is uit. Ook al gaat dit over 2 fasen, want er wordt maar 1 nul gedeeld. Toch?
Nee dat klopt niet, want de automaat beveiligt alleen de fasedraden. De nul wordt alleen geschakeld, niet beveiligd.
Bedoel je dat dan een inductiekookplaat automatisch begrensd wordt op 16A omdat deze maar op 1L+1N wordt aangesloten?
Nee want de plaat kan ook op 1x32A worden aangesloten. Als je hem op 1x16A wilt aansluiten stel je dus net zoals nu de vermogensbegrenzing in.
Ok. Helder. Maar hoe kan het dan wel veilig aangesloten zit met maar een enkele nul én de volledige aansluitwaarde?
Als je het op 1x32A aansluit en die enkele nuldraad (en enkele fasedraad) in 6mm² zijn uitgevoerd.

edit:
Of op 2 fasen waarbij je daadwerkelijk verschillende fasen tot je beschikking hebt uiteraard.
alex3305 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:20:
En op dezelfde pagina staat dus ook dat deze plaat de volledige capaciteit kan benutten met 1N:
[Afbeelding]
Dus zoals het bij mij aangesloten zat en zit. Vandaar dus mijn enige openstaande vraag hoe dit dan veilig kan zijn :? ? Nogmaals, niet dat ik dit zo wil, maar pure nieuwsgierigheid.

Edit: Of wordt bedoeld dat de enkele nul veilig is wanneer je twee echte fasen gebruikt vanuit de meterkast? En dus niet 1 fase met een kookgroep. Want dan begrijp ik het.
Ja, precies dat laatste dus. Dit is alleen veilig wanneer je daadwerkelijk 2 verschillende fasen gebruikt, de faseverschuiving zorgt er dan voor dat de stroom door de nulader beperkt wordt.

De aansluiting van de oude kookplaat heeft dus nooit geklopt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
SMSfreakie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:40:
Deze automaten schakelen de nul wel, maar alleen als je de brede witte hendel naar beneden drukt, niet als alleen het zwarte hendeltje naar beneden staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGZdLNikGSWP-LABlFEYQ_Ha1fQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gKxFDoBd5Ok5gFibZ7ueGhUJ.jpg?f=user_large

Het zijn dan ook letterlijk losse schakelcontacten die aan de zijkant tegen de automaat aangeplakt zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Xander schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:28:
[D]e automaat beveiligt alleen de fasedraden. De nul wordt alleen geschakeld, niet beveiligd.
Dat had ik gisteravond ook nog bedacht, maar mijn post niet meer bijgewerkt. Dus eigenlijk 'dubbel' onveilig :-(. Want je zou veel te veel vermogen door de nulleider kunnen dumpen zonder dat deze correct beveiligd wordt, als ik het dan helemaal goed begrijp O-).
Nee want de plaat kan ook op 1x32A worden aangesloten. Als je hem op 1x16A wilt aansluiten stel je dus net zoals nu de vermogensbegrenzing in.

Als je het op 1x32A aansluit en die enkele nuldraad (en enkele fasedraad) in 6mm² zijn uitgevoerd.
Yes, en dat heb ik zeer zeker niet.
Ja, precies dat laatste dus. Dit is alleen veilig wanneer je daadwerkelijk 2 verschillende fasen gebruikt, de faseverschuiving zorgt er dan voor dat de stroom door de nulader beperkt wordt.
Bedankt voor de bevestiging. Zoals ik al zei, ik wil het graag begrijpen. Met name omdat ik toch ook Tweaker ben :7. Nu weet ik ook 100% zeker dat ik het moet laten corrigeren. Bedankt.
De aansluiting van de oude kookplaat heeft dus nooit geklopt.
Zoals wel meer in dit huis :/. Maar die plaat is (op de een of andere manier) ook begrensd geweest. Want met die plaat kon ik ook niet over de 3.6kW heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
alex3305 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:42:
[...]

Dat had ik gisteravond ook nog bedacht, maar mijn post niet meer bijgewerkt. Dus eigenlijk 'dubbel' onveilig :-(. Want je zou veel te veel vermogen door de nulleider kunnen dumpen zonder dat deze correct beveiligd wordt, als ik het dan helemaal goed begrijp O-).
Klopt, dat is dus precies wat het onveilig maakt.

Overigens verbrand waarschijnlijk je Perilex stekker of contactdoos voordat de nulleider het opgeeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Xander schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:45:
[...]

Overigens verbrand waarschijnlijk je Perilex stekker of contactdoos voordat de nulleider het opgeeft. :+
Klinkt als geen uitdaging :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Anderen zijn je al voorgegaan gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl2Ji54GvJJU2CvSzp1TMatzAgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XP67hI3eBMyp1bQMoZVP0H8q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
die is mooi krokant @Xander

Al heb ik dat ook wel eens gezien bij een aangegoten schuko stekker... stekker die al jaren ingeplugd zat...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
alex3305 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:42:
Bedankt voor de bevestiging. Zoals ik al zei, ik wil het graag begrijpen. Met name omdat ik toch ook Tweaker ben :7. Nu weet ik ook 100% zeker dat ik het moet laten corrigeren. Bedankt.
Ik zal een poging doen om uit te leggen hoe het allemaal kan functioneren met maar één nul.

Ik haal de afbeelding er weer even bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KWVlhY-TLk0-5INGujzhYTh-iQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hugrNiIwJxNvJPcYtJd2kiIc.jpg?f=user_large

Vanwege de faseverschuiving zie je dat op elk punt de optelsom van de spanningen E1 + E2 + E3 = 0.

Stel je hangt aan E1 een lading dan zal de stroom zich gedragen net zoals de spanning. Dus deze neemt toe, bereikt maximum, neemt af, wordt negatief, bereikt minimum, neemt toe, wordt positief en dat herhaalt zich weer.

Als je nou aan elke fase een gelijke lading hangt dan vertonen de stromen hetzelfde effect als de spanningen. Dus als de stroom bij E1 piekt dan is de stroom in zowel E2 als E3 tegenovergesteld én gehalveerd ten opzichte van E1, de optelsom is dus weer 0. Dat betekent dat de stroom dus eerst allemaal door E1 komt en de helft daarvan via E2 en de helft via E3 teruggaat. De nul wordt dan dus niet eens gebruikt.

Als de fasen niet allemaal een gelijke lading hebben of helemaal niet gebruikt worden dan gaat (een deel van) de stroom wel door de nul. Maar aangezien de fasen elkaar dus opheffen kan er nooit meer dan de totale stroom van één fase door de nul heen.
Pagina: 1