Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:14
bvk schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:07:
Een wok met anti aanbak laag..... Wokken doe je op hoog "vuur" waarbij je het voedsel constant in beweging houdt, er kan dan niets aanbakken.

Wat is er mis met een plaatstalen wok van de toko voor 2 tientjes? Werken die niet op inductie of zo?
Klopt inderdaad, ik heb een groot gasbekken met een ronde plaatstalen wok (15 euro ofzo, die het intussen al 15 jaar prima doet), die heeft een natuurlijke ingebrande anti-aanbak laag. Op inductie zie ik die hele dunne bodem niet goed werken, laat staan de randen opwarmen, wat met de Demeyere wel gebeurt.

De anti-aanbak laag is meteen het grootste verschil, probeer in die RVS wok maar eens een portie rijst of noodles te wokken...

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 27-11-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 20:37
Ik gebruik al jaren een Demeyere RVS wokpan om op hoge temperatuur in te roerbakken. Achteraf was waarschijnlijk een conische sauteuse beter geweest voor mijn gebruik, maar ik gebruik de wokpan bijna dagelijks met veel plezier.

Noedels gaan prima, zolang de temperatuur maar op orde is. Rijst en tofu willen soms nog wel wat blijven plakken, maar dat komt dan meestal doordat ik te ongeduldig ben. Met tofu heb ik in RVS veel meer succes dan in plaatstaal. Sinds we thuis geen vlees meer eten denk ik er soms ook wel aan om mijn plaatstalen pannen om te ruilen voor RVS, maar financieel vind ik dat nog niet zo aantrekkelijk.

Ik heb trouwens ook wel een tijd een plaatstalen wok van 2 tientjes op inductie gebruikt. De randen worden niet echt warm en de bodem trok vrij snel krom. Voor mijn Hollandse roerbak-interpretatie van Aziatische gerechten werkte het stiekem nog best ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
Ok, net telefoon van mijn ouders gekregen en omdat ik er maar niet uit geraakte, hebben zij nu voor mij beslist om toch gewoon een Le Creuset anti-aanbak wok te kopen als kerstcadeau (en een gegeven paard kijk je niet in de mond ;) ).

Bij Le Creuset zelf zeggen ze dat het vooral belangrijk is hun pannen traag op te warmen en dat door de goede warmte verspreiding het niet nodig is om ze extreem warm te zetten. Na wat aandringen geven ze wel toe dat ze wel degelijk te warm kunnen worden en dat de anti-aanbaklaag daar van sneller slijt en dat dat niet onder de garantie valt :/

Maar ja, die zal het dus worden... Ben benieuwd hoe goed ze werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:11
Zo goed als de aardappels de vorige keer gingen in de gietijzeren skillet, zo vast bakken/plakken ze nu vast aan de pan.

Snap er niets van. Misschien net te heet? De aardappels aan de zijkant hadden er minder last van. Heb ze overigens niet echt laten afkoelen na het koken, weet niet hoe belangrijk dat is.

Edit:
Maar wel mega lekker! Beetje brander mayonaise erbij :9~

Was al op voor ik de camera app kon openen.

Had een hamburger gebakken in de plaatstaal pan, maar ben toch bang dat het inbakken vooral schone schijn lijkt te zijn...

Wat adviseren jullie? Door blijven bakken? Of strippen en opnieuw inbakken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/138z2mxGIXbfTMv7tUtZ3Tb0Bnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JjVLkHodVo6YtYIUfK9SUAyp.jpg?f=user_large

Hamburger bleef ook al plakken trouwens, zonder echt te verkleuren. Daarna vuur hoger gezet en toen ging het ineens snel.

[ Voor 64% gewijzigd door LA-384 op 28-11-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Dennis1812 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:08:

Als gemakstipje en afwas besparing. Die pot groenten even uitlekken en laatste paar minuutjes mee bij de pan in de aardappelen.
Dan bak je alsnog iets aan. 100x lekkerder als in water opwarmen.
Bedankt voor de tip, vandaag met de sperziebonen uit pot gedaan. Veel meer smaak idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@LA-384 Wat eraf te boenen is gewoon eraf boenen, met een pannenspons en zeep.
Als er echt geen laagje meer op zit zal je pan (uiterlijk) de volgende dag vrijwel zeker oppervlakkige roest hebben. Dat is het moment dat je een nieuwe laag erop zet en eventueel eerst stript.

Was het een supermarkt hamburger?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
PinusRigida schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:32:
[...]

Thanx.

Ik heb zaterdag een dagje de LC van m'n moeder gebruikt en ik moet toegeven dat het weinig anders voelde dan m'n Pyrex middelmoter, niet genoeg om het dubbele of zelfs het driedubbele bedrag te rechtvaardigen...

Maar wél nog steeds aanzienlijk leuker dan in een inox stoofpot, al is het gewoon omdat een uur nadat het vuur uit staat, je ragout (in mijn geval zaterdag Bolognèse) nog steeds goed warm is.

Het onderhoud stoort me niet eigenlijk: aanbaklaagjes - als je niet overdrijft :D zijn vrij makkelijk los te soppen. (wonderspons!) _/-\o_

Dus nee, ik denk niet dat ik LC zal overwegen, maar ik check wel even bij Staub voor een vervanger voor m'n beschadigde Pyrex en een extra pan, want een pan heb ik nog niet in geëmailleerd gietijzer... het is kortingperiode dus... :9
Ik weet niet wat er beschadigd is, maar Pyrex geeft levenslang garantie op hun gietijzeren pannen. Zo had ik een keer een deksel die niet goed meer afsloot en kreeg na het sturen van een foto een splinternieuwe pan opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:29:
@LA-384 Wat eraf te boenen is gewoon eraf boenen, met een pannenspons en zeep.
Als er echt geen laagje meer op zit zal je pan (uiterlijk) de volgende dag vrijwel zeker oppervlakkige roest hebben. Dat is het moment dat je een nieuwe laag erop zet en eventueel eerst stript.
Zeep ja? Dat is toch uit den boze?
Was het een supermarkt hamburger?
Van de slager, maar wel aardig gekruid denk ik. Zeer fijngemalen gehakt ala binnenste frikandel zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@LA-384 Handafwasmiddel tast een goed gepolymeriseerde laag niet aan zolang er geen citroen in zit cq richting ph/huid neutraal is.

Als het een bewerkt product is kan er best wat natriumcitraat aan toegevoegd zijn, vooral in spek en andere dingen die "leeg lopen" geeft dat hier (vrijwel zeker) issues. Als een slager de burger flink gekruid heeft zal dat vast ook in het mengsel zitten.
Dat je pannetje er nu zo uit ziet is dus mogelijk niet jouw schuld. :)

fwiw Na het koken direct koolhydraten bakken moet je extra vetstof toevoegen om het niet te laten plakken, zeker als je ze niet eens uit hebt laten dampen. Als je daar geen tijd (meer) voor hebt kan je ook een paar lepels semola/tarwegriesmeel ruig door de aardappelen husselen voordat je ze gaat bakken, dat compenseert enorm.
Aardappelen (en rijst, pasta) volledig af laten koelen na het koken doet eea vervormen waardoor ze uiteindelijk onder andere knapperiger bakken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:16:
@LA-384 Handafwasmiddel tast een goed gepolymeriseerde laag niet aan zolang er geen citroen in zit cq richting ph/huid neutraal is.

Als het een bewerkt product is kan er best wat natriumcitraat aan toegevoegd zijn, vooral in spek en andere dingen die "leeg lopen" geeft dat hier (vrijwel zeker) issues. Als een slager de burger flink gekruid heeft zal dat vast ook in het mengsel zitten.
Dat je pannetje er nu zo uit ziet is dus mogelijk niet jouw schuld. :)
Het was geen burger waar eerst een liter vocht uit komt na aansnijden, maar wel een die wat bol wordt. Ik heb het tot nu toe ook met kipfilet gehad overigens, dat de laag wat kale plekken vertoonde na het bakken. Die had ik wel in wat sojasaus laten marineren, maar of dat de oorzaak is dan?
fwiw Na het koken direct koolhydraten bakken moet je extra vetstof toevoegen om het niet te laten plakken, zeker als je ze niet eens uit hebt laten dampen. Als je daar geen tijd (meer) voor hebt kan je ook een paar lepels semola/tarwegriesmeel ruig door de aardappelen husselen voordat je ze gaat bakken, dat compenseert enorm.
Aardappelen (en rijst, pasta) volledig af laten koelen na het koken doet eea vervormen waardoor ze uiteindelijk onder andere knapperiger bakken.
Bedankt voor de info! Toch maar beter plannen dan. Ik heb ze iets laten uitdampen op laag vuur met open pan, maar helemaal droog waren ze niet. Voor die krokante laag kook ik ze tegenwoordig met wat baking soda. Na het koken flink husselen, dan krijg je zo'n kruimige buitenkant. Het maakt ze ook wat plakkerig, maar de vorige keer gaf dat geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
Aardappelen schillen snijden in gewenste grootte (niet al te klein, denk aan stukken van ca 4x4x4 cm) en spoelen en wegzetten met schoon water. Tijdje laten staan en opnieuw spoelen. Door het spoelen met water verwijder je het zetmeel en bakken ze straks niet aan.

Gaar koken ca 20 minuten afgieten opschudden en uit laten dampen en afkoelen.

In een gietijzeren pan ruim boter, margarine, olie of ganzenvet verhitten en langzaam rondom goudbruin bakken, duurt ca 20-30 minuten. Voorzichtig keren want ze vallen makkelijk uit elkaar.

Dit lijkt op de methode van Heston Blumenthal maar hij bakt ze in een ovenschaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
En op een stuk lagere temperatuur. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
En als je van die kant en klare supermarktmeuk koopt: eerst flink droog deppen. Combinatie van boter en olie werkt vaak goed.
En dan de volgende keer gewoon zelf de piepers koken en snijden als je opgebakken piepers wilt, onvergelijkbaar veel lekkerder.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:40

PinusRigida

I put the p in pool.

Schweino schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:39:
[...]

Ik weet niet wat er beschadigd is, maar Pyrex geeft levenslang garantie op hun gietijzeren pannen. Zo had ik een keer een deksel die niet goed meer afsloot en kreeg na het sturen van een foto een splinternieuwe pan opgestuurd.
Wow, wist ik dus niet, thanx.... Ik geef toe dat ik dit soort dingen dus veel te weinig check online, ik ga er eigenlijk steeds automatisch van uit dat ik geen garantie heb omdat ik iets al jarenlang gebruik, zo zie je maar...

Onderkant (waar bodem overgaat in zijkant) is een stukje emaille afgesprongen door te laten vallen van zo'n halve meter hoog, en deksel heeft ook al wat 'wondjes'...

Ik volg je raad op en tracht met hen te bekijken, "een nee heb ik al, een ja kan ik krijgen" dus ik kan het maar vragen... ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:56:
Iemand al ervaring met de pannen van de Jumbo actie? Net voor € 5,- een 16 cm bakpannetje aangeschaft:

[Afbeelding]

Kook, bak en braadpannen heb ik genoeg, maar dit type pan ontbrak nog in mijn assortiment. Ideaal om bijvoorbeeld gekookte eieren te bakken zoals sambal telor of een kerrie ei waarbij je dus eerst specerijen in olie verhit om daar de eieren aan toe te voegen en te voorzien van een knapperig huidje.

Ik ben benieuwd hoe die Ilag Xeradur 3 keramische laag het gaat doen qua bakresultaten en duurzaamheid.
Zal wel voldoen lijkt mij voor jouw gebruik. opbakken van eitjes is niet heel schadelijk voor welke laag dan ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Even een polletje, waar bakken jullie het liefst biefstuk in?

1) RVS (Demeyere of gelijkwaardig)
2) Plaatstaal (De Buyer of gelijkwaardig)
3) Gietijzer
4) Een grillpan (gietijzer of rvs)
5) Anders, te weten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 14-09 23:22
Mad Wally schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:11:

3) Gietijzer
5) Anders, te weten...
Leuke poll, ik ben nog zoekende naar wat ik het liefste doe. Optie 5 is voor mij trouwens: de BBQ. :)
Ik neig de laatste tijd naar optie 1, maar dat kan ook komen omdat ik die pannen (Demeyere Proline) het meest recent aangekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swetser
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:16

3) Gietijzer
5) Anders, te weten...
Na de sous vide om het af te bakken gebruik ik meestal optie 2 plaatstaal en heel soms optie 4 grillpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:14

3) Gietijzer
5) Anders, te weten...
RVS, geeft de beste aanbak voor een sausje: Kort en hevig aanbakken in olie, later wat roomboter toevoegen, verder garen in de oven en ondertussen wat extra peper in de hete boter, blussen met cognac en wat room toevoegen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dat is toch wel erg afhankelijk van wat voor biefstuk en wat ermee gedaan wordt.
Voor een steak Diane pak ik RVS, een picanha op de gietijzeren grill, een tournedos in de gietijzeren skillet en een vette ribeye op plaatstaal.
Als er sprake gaat zijn van panjus pak ik liever RVS dan plaatstaal.

En ik heb er pas eentje "gebakken" op een (RVS) serveerschaaltje die als deksel op de bouillon voor de ramen lag en afgebruind met een brander. Die lag te badderen in mirin en sojasaus en had écht geen zin meer om nog een pan schoon te maken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik bak het liefste op gietijzer.
Biefstuk het liefste eigenlijk sous vide en dan affakkelen op gietijzer rooster op de bbq op een graadje of 300.
(Wel alleen bij dikke steaks uiteraard, anders slaat het door)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Strikt genomen vraagt hij hoe we hem bakken, dus sous vide en grillen vallen al af toch? :+
In dat geval ga ik voor mijn RVS koekenpannen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:31:
Strikt genomen vraagt hij hoe we hem bakken, dus sous vide en grillen vallen al af toch? :+
In dat geval ga ik voor mijn RVS koekenpannen.
Oke dan een gietijzeren grillpan of gietijzeren pan.

Sowieso gietijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Grillen doe ik ook op gietijzer inderdaad. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Ik heb zelf 2 Kamado Joe’s maar ik wilde in dit geval de vraag beperken tot de pannen.

Mijn favoriet is een lekkere ribeye met pezo. Tot dusver bereid in een Staub grilpan, maar ik mis wat extra bruining/maillard reactie voor de extra smaak, vandaar de vraag. Je moet enorm veel hitte in kunnen brengen als je veel bruining wil zonder te eindigen met een doorbakken schoenzool.

Ik zag trouwens deze, 48 uur gezouten en gedroogd in de koelkast:
YouTube: Steak Experiments - Cast Iron Skillet vs Stainless Steel Pan

Dat drogen ga ik ook binnenkort proberen. Alleen nog steeds de vraag in welke pan ik hem bak? Als ik de reacties zo lees zijn staan is er een voorkeur voor gietijzer, zeker als er geen saus/jus wordt gemaakt.

En qua olie/vet, hij gebruikt avocado olie. Dat heb ik staan omdat ik daarmee mijn pannen season maar er staat op de verpakking dat het is voor bereiding op lage temperatuur. Als alternatief kan ik een andere soort olie of geklaarde boter of ghee gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Mad Wally op 01-12-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Mad Wally schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:55:
Ik heb zelf 2 Kamado Joe’s maar ik wilde in dit geval de vraag beperken tot de pannen.

Mijn favoriet is een lekkere ribeye met pezo. Tot dusver bereid in een Staub grilpan, maar ik mis wat extra bruining/maillard reactie voor de extra smaak, vandaar de vraag. Je moet enorm veel hitte in kunnen brengen als je veel bruining wil zonder te eindigen met een doorbakken schoenzool.

Ik zag trouwens deze, 48 uur gezouten en gedroogd in de koelkast:
YouTube: Steak Experiments - Cast Iron Skillet vs Stainless Steel Pan

Dat drogen ga ik ook binnenkort proberen. Alleen nog steeds de vraag in welke pan ik hem bak? Als ik de reacties zo lees zijn staan is er een voorkeur voor gietijzer, zeker als er geen saus/jus wordt gemaakt.

En qua olie/vet, hij gebruikt avocado olie. Dat heb ik staan omdat ik daarmee mijn pannen season maar er staat op de verpakking dat het is voor bereiding op lage temperatuur. Als alternatief kan ik een andere soort olie of geklaarde boter of ghee gebruiken.
Ghee, ganzenvet of rundervet. Of zoals Giga altijd doet: Wagyu vet.

Gewoon arachide olie kan ook. Heeft een hoger rookpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Plaatstaal all the way hier

Ook een leuk vergelijkings filmpje: YouTube: Steak Experiments - Cast Iron vs Carbon Steel Skillets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
https://www.dartointernat..._2020_11_02_02_46_COPY_02

Nu tijdelijk geen verzendkosten bij Darto.

Ga er toch maar eens een proberen nu.

Edit:

Besteld (+ 5 gratis sleutelhangers ;) )

Ik was omgerekend 18,43 euro kwijt (betaald met creditcard).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xM7zvJp_YwC_BFFvS0Om5FCvVEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kc9gwNGS7GzuYqHMBbWgxwp1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Schweino op 02-12-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:28
Schweino schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:06:
https://www.dartointernat..._2020_11_02_02_46_COPY_02

Nu tijdelijk geen verzendkosten bij Darto.

Ga er toch maar eens een proberen nu.

Edit:

Besteld (+ 5 gratis sleutelhangers ;) )

Ik was omgerekend 18,43 euro kwijt (betaald met creditcard).

[Afbeelding]
Je hebt wel 6 kleine pannetjes besteld. Ook de grootste is volgens mij alleen geschikt om 1 ei in op te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
HBSVDK schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:22:
[...]

Je hebt wel 6 kleine pannetjes besteld. Ook de grootste is volgens mij alleen geschikt om 1 ei in op te bakken.
Ik heb een 15cm pan besteld idd en 5 sleutelhangers die je er gratis bij kon bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die sleutelhangers zijn één van de meest nutteloze dingen die ik dit jaar gezien heb. Die zouden bij mij via een of andere la uiteindelijk in de kliko belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
zacht schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:12:
Die sleutelhangers zijn één van de meest nutteloze dingen die ik dit jaar gezien heb. Die zouden bij mij via een of andere la uiteindelijk in de kliko belanden.
Foei, ben je nu een echte pannenliefhebber of niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Mad Wally schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:57:
Aardappelen schillen snijden in gewenste grootte (niet al te klein, denk aan stukken van ca 4x4x4 cm) en spoelen en wegzetten met schoon water. Tijdje laten staan en opnieuw spoelen. Door het spoelen met water verwijder je het zetmeel en bakken ze straks niet aan.

Gaar koken ca 20 minuten afgieten opschudden en uit laten dampen en afkoelen.

In een gietijzeren pan ruim boter, margarine, olie of ganzenvet verhitten en langzaam rondom goudbruin bakken, duurt ca 20-30 minuten. Voorzichtig keren want ze vallen makkelijk uit elkaar.

Dit lijkt op de methode van Heston Blumenthal maar hij bakt ze in een ovenschaal.
Zoiets maar dan ongeschild, in ghee gebakken en in een plaatstalen pan.

Is een favoriet van de kinderen hier thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEOc2Ujo_XC3K2W-tF0HRx6-9w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/014vVIJd2lGENWKU88TvZ2aB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
Afgelopen week onze eerste de buyer pan aangeschaft. De carbon plus versie. Beginnersfouten gemaakt met inbranden. Te veel olie en vervolgens eigenwijs er een eitje in willen bakken die vastgekoekt zat. Daarna met veel moeite de pan weer helemaal kaal gemaakt en opnieuw begonnen. Ook daar nog wel een foutje met iets teveel olie. Leek ik redelijk te kunnen herstellen. Om het goed af te maken verder laten inbranden in de oven.
Ik vind het midden wel heel zwart/aangebrand ogen en vraag mij af of het ok is. Ik moet geloof ik ook nog wennen aan her idee dat de pan zwart moet worden terwijl ik alleen maar denk nu is die toch aangebrand!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5QraKJCSxp63OaWWcgVYLtbl04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1VpM9PegqcNOxADZmq0NIaU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:14
@Homewin
Ik maak me over het algemeen niet echt druk over hoe de pan er uitziet. Haal er een keukenpapier doorheen als de pan nog warm is totdat er niet al teveel meer afkomt. Bij aankoeken blussen met warm water en dan gewoon met de hand afwassen.

Dat zwarte in het midden zou ik zelf, zeker als het erop ligt, er waarschijnlijk toch met een pannenspons afhalen. De aanslag op de randen lijken me vet. Als dat inderdaad plakt zou ik ook met een pannenspons, heet water en afwasmiddel in de weer gaan, en daarna de hele pan licht invetten.

Komt bij mij eerder voor bij iets als aardappels dan vlees/pannenkoeken,etc.

Maar goed dat doe ik. Ik weet zeker dat er meer mensen komen met tips.

[ Voor 2% gewijzigd door EarlAlnot op 03-12-2023 11:49 . Reden: Leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
EarlAlnot schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:46:
@Homewin
Ik maak me over het algemeen niet echt druk over hoe de pan er uitziet. Haal er een keukenpapier doorheen als de pan nog warm is totdat er niet al teveel meer afkomt. Bij aankoeken blussen met warm water en dan gewoon met de hand afwassen.

Dat zwarte in het midden zou ik zelf, zeker als het erop ligt, er waarschijnlijk toch met een pannenspons afhalen. De aanslag op de randen lijken me vet. Als dat inderdaad plakt zou ik ook met een pannenspons, heet water en afwasmiddel in de weer gaan, en daarna de hele pan licht invetten.

Komt bij mij eerder voor bij iets als aardappels dan vlees/pannenkoeken,etc.

Maar goed dat doe ik. Ik weet zeker dat er meer mensen komen met tips.
Dank voor je reactie. Het lijkt er niet op te liggen sinds de pan in de oven is geweest. Op een vettig plekje na op de zijkant is de pan echt helemaal glad. Zo heb ik hem eerder deze week niet gekregen. Dus twijfel of ik gewoon even moet gaan bakken of toch aan de slag moet met dat middenstuk.

Toevoeging: bij het opwarmen van de pan merk ik wel dat het middelste stuk toch wat weerstand geeft als ik er zachtjes met het keukenpapier overheen ga.

Hoor graag ook meningen van andere of ik gewoon moet gaan koken en het aanbakken in het midden voor lief moet nemen tot het beter gaat of even grondig schoonmaken met ovenreiniger en opnieuw beginnen.

Volgende toevoeging: toen ik zojuist de pan ging afwassen met heet water kwam de laag er al af zetten. Dus daar was al mijn antwoord dat het niet is gelukt. Toch zie ik wel, tov eerder deze week, dat de oven wel degelijk een egale laag heeft achtergelaten die net intact bleef. Oppervlakkige plakkerige laag eraf gehaald en staat nu weer ingevet en daarna drooggeveegd met keukenpapier in de oven.

[ Voor 25% gewijzigd door Homewin op 03-12-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:14
@Homewin Mijn 1e keer inbranden was ook niet perfect. Daarna gewoon pannenkoeken erin gemaakt. Je stookt dan best warm / heet op. Daarna een eitje met voldoende vet op heet (met van die krokante randjes).
Daarna zat er echt wel een voldoende laag op voor het meeste werk.

Aardappels altijd ff in water wegzetten en daarna droogdeppen. Maar meestal doe ik aardappels, vis en zuur spul in RVS.

Als ik zie dat er wat blijft zitten, blus ik met warm water. Anders gewoon afwassen met de hand (met afwasmiddel), of zeldzaam pannen spons. Is er teveel af, dan weer FF pannenkoeken. Maar meestal niet nodig.

Laat niet onverlet dat ik ook behoorlijk jaloers ben op sommige resultaten van blauwen en inbranden hier. Maar in gebruik plakken mijn gerechten niet en dat is de hoofdzaak. Dan maar geen instawaardige pan.

[ Voor 15% gewijzigd door EarlAlnot op 03-12-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Homewin schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:15:
Afgelopen week onze eerste de buyer pan aangeschaft. De carbon plus versie. Beginnersfouten gemaakt met inbranden. Te veel olie en vervolgens eigenwijs er een eitje in willen bakken die vastgekoekt zat. Daarna met veel moeite de pan weer helemaal kaal gemaakt en opnieuw begonnen. Ook daar nog wel een foutje met iets teveel olie. Leek ik redelijk te kunnen herstellen. Om het goed af te maken verder laten inbranden in de oven.
Ik vind het midden wel heel zwart/aangebrand ogen en vraag mij af of het ok is. Ik moet geloof ik ook nog wennen aan her idee dat de pan zwart moet worden terwijl ik alleen maar denk nu is die toch aangebrand!?

[Afbeelding]
Heb je de pan geblauwd voor het inbranden en wat voor oldie heb je gebruikt om de pan mee in te branden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Schweino schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:45:
[...]

Foei, ben je nu een echte pannenliefhebber of niet? ;)
Niet :P Liefhebber van wat er uit een pan komt, dat wel. En blij dat de zoektocht naar de voor mij perfecte PFAS-vrije keuken eindelijk er op zit. RVS all the way. Wat dat betreft houd ik wel van mijn pannen, ze kunnen alles wat ik wil, en meer hufterproof dan dit gaat het niet worden.
Maar die sleutelhangers, die verdwijnen toch overal in een la, of de kliko? Of worden cadeau gedaan, waarna ze ergens anders in een la of de kliko terecht komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Afgelopen week onze eerste de buyer pan aangeschaft. De carbon plus versie. Beginnersfouten gemaakt met inbranden. Te veel olie en vervolgens eigenwijs er een eitje in willen bakken die vastgekoekt zat.
herkenbaar
Om het goed af te maken verder laten inbranden in de oven.
Dat is imho de beste manier
De kleur zwart is geen probleem. Aangebrand wel. Het is geen vergelijking maar de antiaanbakpannen zijn ook zwart.

Het gaat om een glad oppervlak, een korst van roet en kool is niet glad. Het zwart moet dus niet óp het ijzer zitten maar er ín. Het hoeft echter niet zwart te worden, dat is meer iets dat met tijd gebeurt, een licht verkleuring is al genoeg.

Als ik eerlijk ben vind ik de pan er niet super mooi uitzien want het oppervlak is nogal onregelmatig en ik denk dat er ook nog wat vet in zit máár ik zou er niks aan doen en die pan gewoon gebruiken en kijken hoe het zich ontwikkelt. Aangezien je die oven al hebt gebruikt denk ik dat het wel goed komt. Deze pannen zijn als een tank, als ze eenmaal op gang zijn denderen ze door en doen ze niet moeilijk of een paar krasjes of vlekjes. Dat geeft alleen maar karakter :)

Als het toch echt niks is kun je het later altijd nog opnieuw doen. Nu zou ik daar geen energie in steken tenzij je echt niks beters te doen hebt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homewin
Schweino schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:20:
[...]

Heb je de pan geblauwd voor het inbranden en wat voor oldie heb je gebruikt om de pan mee in te branden?
Oeps nee niet geblauwd, lees dat nu pas in het topic. Ik heb zonnebloemolie gebruikt.
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:19:
[...]

herkenbaar

[...]

Dat is imho de beste manier

[...]

De kleur zwart is geen probleem. Aangebrand wel. Het is geen vergelijking maar de antiaanbakpannen zijn ook zwart.

Het gaat om een glad oppervlak, een korst van roet en kool is niet glad. Het zwart moet dus niet óp het ijzer zitten maar er ín. Het hoeft echter niet zwart te worden, dat is meer iets dat met tijd gebeurt, een licht verkleuring is al genoeg.

Als ik eerlijk ben vind ik de pan er niet super mooi uitzien want het oppervlak is nogal onregelmatig en ik denk dat er ook nog wat vet in zit máár ik zou er niks aan doen en die pan gewoon gebruiken en kijken hoe het zich ontwikkelt. Aangezien je die oven al hebt gebruikt denk ik dat het wel goed komt. Deze pannen zijn als een tank, als ze eenmaal op gang zijn denderen ze door en doen ze niet moeilijk of een paar krasjes of vlekjes. Dat geeft alleen maar karakter :)

Als het toch echt niks is kun je het later altijd nog opnieuw doen. Nu zou ik daar geen energie in steken tenzij je echt niks beters te doen hebt.
Gezien de zwarte lag er met het afwassen af kwam heb ik hem daarna weer in de oven geschoven.

Lijkt nu mooier en egaler en heb er fatsoenlijk een maaltijd in kunnen bakken. Bleef even aanbakken, maar liet daarna los

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iC_-wjPP7byx-226aXSdKbobcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZoClQOR3tX6qoJPdPHl6xH3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
.

[ Voor 99% gewijzigd door Homewin op 03-12-2023 18:50 . Reden: Verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Homewin schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:45:
[...]

Oeps nee niet geblauwd, lees dat nu pas in het topic. Ik heb zonnebloemolie gebruikt.

[...]

Gezien de zwarte lag er met het afwassen af kwam heb ik hem daarna weer in de oven geschoven.

Lijkt nu mooier en egaler en heb er fatsoenlijk een maaltijd in kunnen bakken. Bleef even aanbakken, maar liet daarna los

[Afbeelding]
Mooi dat het gelukt is!

Mocht je nog tips willen voor een volgende keer: Schweino in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:55
Zo ziet mijn pannetje er na 2 jaar, ooit ingebrand en daarna geen aandacht meer aan besteed. Wordt wekelijks gebruikt op inductie. Misschien kunnen we een kijken wie de lelijkste heeft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt8uO3Z4LXiBJ5hYiaXddoYzwRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucSy5lkO30jNiLmC8Kn4TIeX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ratzz op 04-12-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@ratzz Die pan ziet eruit alsof je wekelijks de helft van het product in de pan moet laten zitten omdat het gefuseerd is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@ratzz
Elke week 1 krokante huisjesslak? :9

[ Voor 6% gewijzigd door Barleone op 05-12-2023 18:17 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
LA-384 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:23:
@ratzz Die pan ziet eruit alsof je wekelijks de helft van het product in de pan moet laten zitten omdat het gefuseerd is. :+
Wordt altijd netjes afgewassen onder heet water met een sopje. Ik kan er ook niks aan doen, de inductie verwarmd niet evenredig anders zag hij er wat minder lelijk uit, hij heeft ook een relatief dunnen bodem. Maar de eitjes zijn lekker evenals af een toe een stukje vlees of vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
Binnenkort komt onze DeBuyer 26cm crepepan (5120.26) binnen. Voor mij is dit de eerste pan zonder non-stick bodem. Inmiddels heb ik al heel wat uren berichten gelezen in dit zeer interessante topic (dank allen!). Een aantal vragen heb ik nog:
- zojuist zag ik pas dat de winkel waar ik 'm besteld heb, inductie niet vermeld als geschikte verwarmingsbron. Na navraag blijkt dat de pan wel geschikt is (geeft DeBuyer zelf ook aan), maar dat men deze pan niet aanraadt vanwegen het risico op kromtrekken. Nu ga ik er vnl. pannenkoeken mee bakken en zal ik de pan nooit direct op de hoogste stand gaan verwarmen. Hoe groot is het risico op kromtrekken dan nog? We bakken altijd hele dunne pannenkoeken en willen niet dat we pannenkoeken met een gat in 't midden krijgen.
- op basis van wat ik hier heb gelezen, neig ik er sterk naar de pan eerst te blauwen. De combi van (dun) plaatstaal i.c.m. inductie is een lastige. We hebben een Siemens EX9 3-fasen kookplaat. Deze levert in stand 9/9 2200W en op de boost-stand 3700W. Kan ik blauwen proberen door langer stand 9 te gebruiken?
Of moet ik naar m'n ouders om 'm op gas te blauwen?
- Met name o.b.v. de berichten van @Raymond P neig ik tot gebruik van een drogende olie voor seasoning. Dat zou ik dan in de oven doen en 'm geruime tijd (1 à 1,5 u) op 120gr C een polymeerlaag laten kweken.
Het is me nog niet helemaal duidelijk welke olie ik moet gebruiken na gebruik. De pan (en als 'ie bevalt, worden het er 2 of 3) zal niet vaak gebruikt worden en in de kelder die helaas enigszinsvochtig is, worden opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Cranberry schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:37:
Binnenkort komt onze DeBuyer 26cm crepepan (5120.26) binnen. Voor mij is dit de eerste pan zonder non-stick bodem. Inmiddels heb ik al heel wat uren berichten gelezen in dit zeer interessante topic (dank allen!). Een aantal vragen heb ik nog:
- zojuist zag ik pas dat de winkel waar ik 'm besteld heb, inductie niet vermeld als geschikte verwarmingsbron. Na navraag blijkt dat de pan wel geschikt is (geeft DeBuyer zelf ook aan), maar dat men deze pan niet aanraadt vanwegen het risico op kromtrekken. Nu ga ik er vnl. pannenkoeken mee bakken en zal ik de pan nooit direct op de hoogste stand gaan verwarmen. Hoe groot is het risico op kromtrekken dan nog? We bakken altijd hele dunne pannenkoeken en willen niet dat we pannenkoeken met een gat in 't midden krijgen.
- op basis van wat ik hier heb gelezen, neig ik er sterk naar de pan eerst te blauwen. De combi van (dun) plaatstaal i.c.m. inductie is een lastige. We hebben een Siemens EX9 3-fasen kookplaat. Deze levert in stand 9/9 2200W en op de boost-stand 3700W. Kan ik blauwen proberen door langer stand 9 te gebruiken?
Of moet ik naar m'n ouders om 'm op gas te blauwen?
- Met name o.b.v. de berichten van @Raymond P neig ik tot gebruik van een drogende olie voor seasoning. Dat zou ik dan in de oven doen en 'm geruime tijd (1 à 1,5 u) op 120gr C een polymeerlaag laten kweken.
Het is me nog niet helemaal duidelijk welke olie ik moet gebruiken na gebruik? De pan (en als 'ie bevalt, worden het er 2 of 3) zal niet vaak gebruikt worden en in de kelder die helaas nogal vochtig is, worden bewaard.
Wij gebruiken de 26cm crepes pan met veel plezier voor oa pannenkoeken. Hier geen kromtrekken. Wij warmen riant voor op 3/9 en bakken pannenkoeken op 4-5/9 grote pit. Worden goed gaar en egaal bruin, net zo goed als op gas.

Seasoning hier gedaan met wax van zonnebloemolie, druivenpitolie en bijenwas op de inductieplaat. Niet geblauwd. Ging prima en werkt nu erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Cranberry Op een lager standje wordt die pan waarschijnlijk ook al meer dan warm genoeg om een laagje fe3o4 te vormen. En als je full-electric wilt blijven dan kan je ook een verfbrandertje pakken voor het extra zetje. Een dikker laagje vormt bij hogere temperaturen en is robuuster maar beschermt niet méér tegen verdere corrosie.
M.i. wel handig om te doen als je ze in een kelder met wat hogere luchtvochtigheid gaat opslaan.

Na gebruik kan je ter bescherming natuurlijk een drogende olie gebruiken, zolang je die ff katalyseert dan droogt/polymeriseert dat ook bij -10/80% in de kelder nog door. Een willekeurige vet/was die het metaal volledig afsluit en vóór gebruik er weer afgewassen wordt is ook een prima optie. Een kartonnetje tussen de pannen zal ook werken.

De kans op kromtrekken is nooit nul maar zolang je geen foutjes maakt met instellen praktisch nihil. Als je je alsnog zorgen maakt kan je een inductie adapter plaatje ertussen mikken.
Als je erbij staat zal je het zeker zien gebeuren, en dan is het (waarschijnlijk) nog niet te laat om de pan af te laten koelen zonder permanente schade.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Heeft iemand ervaring met Sola plaatstalen pannen?

https://sola.nl/?post_type=product&s=onyx

Op het eerste gezicht doet het me denken aan "made in China" plaatstaal (zoals BK).

Ben met name benieuwd hoe dik het staal is. Het holle RVS handvat is een plus wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Hij haalt ze er pas af bij 128F oftewel een goede 53C en het resultaat is een steak die bijna helemaal wel done is. Een goed gemarmerde steak kan wel wat hebben, maar dat is echt veel te ver.

53C is de eindtemperatuur die ik zoek voor een dergelijke steak. Bij die dikte stoppen bij 50C of zo.

En qua bruining vind ik het gietijzer mooier. Beetje extra tijd en gewicht lijkt me toch geen probleem. Mijn voorkeur aan de hand van deze video’s gaat uit naar gietijzer. Wellicht als ik een hele dunne steak heb en die extra hitte nodig heb dan zou ik staal overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:42
Sorry als ik in het verkeerde topic post: als ik de watertest perfect heb op een RVS koekenpan (mooie rustige dansende waterpark). Is het dan de bedoeling dat ik hem op deze temperatuur hou of juist iets lager ga qua temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 21:28
Heb ondertussen een blank alu Agnelli Pan voor de pasta gekocht.
Werkt mooi voor de eenvoudige pasta's. Flinke pan ook, met 32cm.

Daarnaast voor time-being de gietijzeren skillet uit t bbq-meubel gepakt en wat dingetjes gebakken. Werkt ook erg mooi.

Er is nu een de Buyer 28cm koekenpan onderweg via Marktplaats. Zou een enkele keer gebruikt zijn, maar daarna ongeolied weggezet. Nu wat oppervlakkige roest.
Kan ik die pan gewoon goed opschuren met een schuurpadje en daarna opnieuw inbranden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
Treveo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:38:
Sorry als ik in het verkeerde topic post: als ik de watertest perfect heb op een RVS koekenpan (mooie rustige dansende waterpark). Is het dan de bedoeling dat ik hem op deze temperatuur hou of juist iets lager ga qua temperatuur?
Ik doe dan de olie erin en zet hem dan fors lager, tot 1/3 ongeveer, wacht enkele tellen en dan gaat het product erin. Afhankelijk van het product zet hem ik dan nog eventueel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
ratzz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:08:
[...]

Ik doe dan de olie erin en zet hem dan fors lager, tot 1/3 ongeveer, wacht enkele tellen en dan gaat het product erin. Afhankelijk van het product zet hem ik dan nog eventueel hoger.
Duidelijk, je activeert dus het "antiaanbakeffect" door je pan eerst een bepaalde temperatuur te laten bereiken, maar niet noodzakelijkerwijs dat hij daarna op die temperatuur moet blijven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Treveo Dat ligt aan je intentie.
Als je van plan bent om gebruik te maken van het Leidenfrost effect waardoor je product gaat zweven op waterdamp dan dien je zeker ervoor te zorgen dat de temperatuur hoog genoeg blijft om dat in stand te houden.

Als je olie toevoegt zal je op een filmpje vetstof gaan bakken ipv een damplaag.
Leidenfrost gebeurt rond de 210 graden, tegen of over het rookpunt van veel gebruikte olien. Dat rookpunt blijf je liever onder, zowel voor de smaak als je gezondheid.
Een laagje waterdamp op een flimpje vetstof laten dansen gaat 'm ook niet echt worden.

Als je toch vet gaat gebruiken dan kan je de pan ook gewoon tussen de 130 en 180 graden stoken en zijn dansende druppels overbodig.
Enkel als je het product in een droge pan wilt aanzetten kan je op Leidenfrost leunen.
Je kunt het natuurlijk ook gebruiken als thermometer. Een uniform verwarmde pan terugkoelen naar de gewenste temperatuur vind ik wel iets makkelijker dan opstoken, je gebruikt dan zoals @ratzz redelijk reproduceerbaar X koud vet en Y tijd om op de gewenste temperatuur te komen. Maar dat doet dan niets meer tegen het plakken. :)

@Lampjuh Oppervlakkig roest kan je wegboenen met staalwol en/of een azijn flush geven. Als het dieper gepenetreerd is dan zal je moeten schuren (of liever elektrolyse badje).
Als je (veel) diepe putjes hebt dan is een plaatstalen pan m.i. afgeschreven, niet onbruikbaar maar voor mij niet de moeite waard om energie in te steken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Raymond P schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:56:
@Treveo Dat ligt aan je intentie.
Als je van plan bent om gebruik te maken van het Leidenfrost effect waardoor je product gaat zweven op waterdamp dan dien je zeker ervoor te zorgen dat de temperatuur hoog genoeg blijft om dat in stand te houden.

Als je olie toevoegt zal je op een filmpje vetstof gaan bakken ipv een damplaag.
Leidenfrost gebeurt rond de 210 graden, tegen of over het rookpunt van veel gebruikte olien. Dat rookpunt blijf je liever onder, zowel voor de smaak als je gezondheid.
Een laagje waterdamp op een flimpje vetstof laten dansen gaat 'm ook niet echt worden.

Als je toch vet gaat gebruiken dan kan je de pan ook gewoon tussen de 130 en 180 graden stoken en zijn dansende druppels overbodig.
Enkel als je het product in een droge pan wilt aanzetten kan je op Leidenfrost leunen.
Je kunt het natuurlijk ook gebruiken als thermometer. Een uniform verwarmde pan terugkoelen naar de gewenste temperatuur vind ik wel iets makkelijker dan opstoken, je gebruikt dan zoals @ratzz redelijk reproduceerbaar X koud vet en Y tijd om op de gewenste temperatuur te komen. Maar dat doet dan niets meer tegen het plakken. :)
Wauw, weer wat geleerd. Ik gebruik "normale" olijfolie van Carbonell, volgens mij een geraffineerde. En die gaat inderdaad wat roken als ik hem erin doe als ik Leidenfrost effect heb bereikt. Daarom zet ik vermogen ook altijd wat terug momenteel zodat hij niet gaat roken. Maar ik begrijp al dat dat niet eens nodig is in principe.

Wat ik vooral wil bereiken: dat hij niet gaat aankoeken. Als ik goed begrijp, heb ik dan 2 opties:

1. De Carbonell olifolie blijven gebruiken en niet voor Leidenfrost effect meer gaan, maar hoe voorkom ik dan aankoeken op de lagere temperatuur? Gewoon vaker roeren en/of veel olijfolie gebruiken?
2. Betere olie gebruiken met een hogere rookpunt. Dan kan je in principe altijd in Leidenfrost effect gaan bakken no brainer en hoef je je geen zorgen te maken dat hij gaat aankoeken. Welke olijfolie zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn die je in een beetje supermarkt kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Die watertest in RVS heb ik al lang achter me gelaten. Het belangrijkste is m.i. dat je de pan voorverwarmd, en niet per se tot er een bal van water door de pan kan glijden (sowieso is de pan te heet als er meerdere balletjes dansen door de pan). Gewoon een paar minuten voorverwarmen op de stand die je gaat gebruiken, dan olie/boter er in en bakken maar. Bijvoorbeeld een eitje bakken doe ik op stand 3 van mijn inductieplaat. Ik verwarm de pan dan een paar minuten voor op stand 3, olie/boter er in en ik kan prima een ei bakken.
Wederom een pluspunt voor het gemak van RVS.

[ Voor 4% gewijzigd door zacht op 07-12-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
zacht schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:34:
Die watertest in RVS heb ik al lang achter me gelaten. Het belangrijkste is m.i. dat je de pan voorverwarmd, en niet per se tot er een bal van water door de pan kan glijden (sowieso is de pan te heet als er meerdere balletjes dansen door de pan). Gewoon een paar minuten voorverwarmen op de stand die je gaat gebruiken, dan olie/boter er in en bakken maar. Bijvoorbeeld een eitje bakken doe ik op stand 3 van mijn inductieplaat. Ik verwarm de pan dan een paar minuten voor op stand 3, olie/boter er in en ik kan prima een ei bakken.
Wederom een pluspunt voor het gemak van RVS.
Interessant, ik moet dat misschien eens even gaan proberen en die watertest lekker loslaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Treveo Als je met een vetstof bakt dan leun je op het ontsnappend vocht uit het product, een continu aanwezig laagje stoom tussen vet en product. Dat is anders dan een zichzelf in stand houdende damplaag zoals je hebt bij Leidenfrost.

Wat vooral helpt tegen plakken is dat je geen erg natte producten hebt en dat je producten eventjes hebben mogen chambreren. Minimaal een minuut of 20 eerder uit de koelkast halen, afdeppen (+zouten) en laten rusten dus. En zonodig nogmaals afdeppen voordat het de pan in gaat.

Eiwitrijke producten kunnen dan alsnog eventjes plakken op RVS maar komen vanzelf los zodra het tijd is om om te draaien. Ook als je enkel een flinterdun laagje vet gebruikt (mits de pan goed schoon is).
Als het toch nog plakt kan je kort de temperatuur verlagen om je product 'los te weken'.

Als je temperatuur te laag is/wordt kan de vetstof geen barrière meer vormen tussen het ontsnappend vocht uit het product en pan. Als je direct begint te roeren koelt je pan te veel af en gaat het plakken. Als je je pan te ver vult koelt je pan te veel af en gaat het plakken.

Het meest fool-proof is gewoon roomboter, want die wordt zwart en vies als het te warm wordt. :+ Veel vetstof of frituren werkt natuurlijk ook goed.
Zelf bak ik niet graag met olijfolie, want dat plakt meer en fatsoenlijke olijfolie met een lage zuurtegraad is niet makkelijk te krijgen. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Treveo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:13:
[...]

Wauw, weer wat geleerd. Ik gebruik "normale" olijfolie van Carbonell, volgens mij een geraffineerde. En die gaat inderdaad wat roken als ik hem erin doe als ik Leidenfrost effect heb bereikt. Daarom zet ik vermogen ook altijd wat terug momenteel zodat hij niet gaat roken. Maar ik begrijp al dat dat niet eens nodig is in principe.

Wat ik vooral wil bereiken: dat hij niet gaat aankoeken. Als ik goed begrijp, heb ik dan 2 opties:

1. De Carbonell olifolie blijven gebruiken en niet voor Leidenfrost effect meer gaan, maar hoe voorkom ik dan aankoeken op de lagere temperatuur? Gewoon vaker roeren en/of veel olijfolie gebruiken?
2. Betere olie gebruiken met een hogere rookpunt. Dan kan je in principe altijd in Leidenfrost effect gaan bakken no brainer en hoef je je geen zorgen te maken dat hij gaat aankoeken. Welke olijfolie zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn die je in een beetje supermarkt kan kopen?
Olijfolie gebruik ik alleen als dressing, niet om mee te koken. Om de reden die jij ervaart.

Om te koken gebruik ik voornamelijk Ghee of Rijstolie, zie deze tabel voor de rookpunten:

Wikipedia: Template:Smoke point of cooking oils

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
@Raymond P @Schweino Ik bak momenteel op inductie. Hij gaat tot stand 9 (excl. boost). Leidenfrost bereik ik bij stand 7,5. Daarna ga ik naar stand 6 en doe ik pas die "normale" olijfolie erin en ga ik bakken. Dit gaat gewoon helemaal perfect, bij alle gerechten, ook een eitje gaat perfect.

Ik denk nu dat ik gewoon net zo goed naar stand 6 had kunnen gaan en dat Leidenfrost effect bereiken eigenlijk gewoon totaal niet nodig is (behalve als thermometer). Ik was altijd bang dat het zou aankoeken als ik niet eerst Leidenfrost effect had bereikt, maar dan heb ik dat verkeerd begrepen/ingeschat. Dan weet ik wat ik moet doen nu.

Misschien wel even kijken voor een andere vetstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:32
Om een aantal Ikea koekenpannen te vervangen heb ik één De Buyer koekenpan gekocht.
Soms lukt het bakken van bijvoorbeeld aardappelen wel goed maar kies ik toch voor gemak, dus de Ikea pannen.

Mijn vriendin kijkt de De Buyer pan geeneens aan!

Conclusie: wij weten (nog) niet hoe we een carbon steel pan moeten gebruiken op ons gasfornuis.

Hier moet dus verandering in komen. Volgens mij zijn temperatuur (water test), boter (gebruiken nu vooral olijfolie en vloeibare bakboter) de belangrijkste dingen om uit te zoeken.

Overstappen naar RVS zou ook nog een optie zijn. Bovenstaande is dan ook nog van toepassing, maar het nabehandelen van de pan is dan niet steeds nodig.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
Treveo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:21:
@Raymond P @Schweino Ik bak momenteel op inductie. Hij gaat tot stand 9 (excl. boost). Leidenfrost bereik ik bij stand 7,5. Daarna ga ik naar stand 6 en doe ik pas die "normale" olijfolie erin en ga ik bakken. Dit gaat gewoon helemaal perfect, bij alle gerechten, ook een eitje gaat perfect.
....
Daarom doe ik het ook zo, omdat het perfect gaat. Doe ik het niet dan is de ervaring dat een eitje altijd wel ergens blijft plakken. Tenzij je zoveel vetstof erin doet dat het niet gebeurd maar dat is dan ook weer een keuzen die je zelf moet afwegen of je dat wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door ratzz op 07-12-2023 10:57 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 14:17
nielsn schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:02:
Om een aantal Ikea koekenpannen te vervangen heb ik één De Buyer koekenpan gekocht.
Soms lukt het bakken van bijvoorbeeld aardappelen wel goed maar kies ik toch voor gemak, dus de Ikea pannen.

Mijn vriendin kijkt de De Buyer pan geeneens aan!
Wij koken op inductie, maar mijn vrouw had eerst dezelfde instelling : "koken met onze oude pan met anti aanbaklaag is toch makkelijker". TOTDAT ze in de gaten kreeg dat de dingen die ik er in bak weinig of niet plakken en als het plakt supermakkelijk schoon te maken is. Daarnaast is het eten ook gewoon beter gebakken (vooral krokanter en naar mijn smaak lekkerder).
Hier moet dus verandering in komen. Volgens mij zijn temperatuur (water test), boter (gebruiken nu vooral olijfolie en vloeibare bakboter) de belangrijkste dingen om uit te zoeken.
Wij gebruiken meestal "echte vaste bakboter", soms zonnebloemolie, maar geen olijfolie of van dat vloeibaar spul.
We merken dat we met vaste boter het beste resultaat krijgen en het eten het minst plakt aan de pan.
Afhankelijk van het gerecht lukt het ook goed met zonnebloemolie. Maar als we olijfolie gebruiken, ging het wel vaak mis, dus dat doen we niet meer (al zou dat qua smaak misschien beter bij bepaalde gerechten passen).
Overstappen naar RVS zou ook nog een optie zijn. Bovenstaande is dan ook nog van toepassing, maar het nabehandelen van de pan is dan niet steeds nodig.
RVS passen om te bakken vinden we helemaal een ramp. Dat gaat gewoon altijd mis, zelfs voor een simpel eitje. Zal vast aan onze kundigheid liggen, maar gezien we we voldoende pannen hebben nu, staat deze stof te happen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
wiemelen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:15:
[...]

Wij koken op inductie, maar mijn vrouw had eerst dezelfde instelling : "koken met onze oude pan met anti aanbaklaag is toch makkelijker". TOTDAT ze in de gaten kreeg dat de dingen die ik er in bak weinig of niet plakken en als het plakt supermakkelijk schoon te maken is. Daarnaast is het eten ook gewoon beter gebakken (vooral krokanter en naar mijn smaak lekkerder).

[...]

Wij gebruiken meestal "echte vaste bakboter", soms zonnebloemolie, maar geen olijfolie of van dat vloeibaar spul.
We merken dat we met vaste boter het beste resultaat krijgen en het eten het minst plakt aan de pan.
Afhankelijk van het gerecht lukt het ook goed met zonnebloemolie. Maar als we olijfolie gebruiken, ging het wel vaak mis, dus dat doen we niet meer (al zou dat qua smaak misschien beter bij bepaalde gerechten passen).

[...]

RVS passen om te bakken vinden we helemaal een ramp. Dat gaat gewoon altijd mis, zelfs voor een simpel eitje. Zal vast aan onze kundigheid liggen, maar gezien we we voldoende pannen hebben nu, staat deze stof te happen.
(Ongeraffineerde) olijfolie plakt omdat er nog vezels/residu in zit. Dat verbrandt en plakt vervolgens aan de bodem van de pan. Je kan daarom idd beter een geraffineerde olie nemen met een hoog rookpunt.
En dan eventueel voor de smaak wat olijfolie van goede kwaliteit over hetgeen je gebakken hebt heen sprenkelen nadat het gebakken is.

RVS kan je goed gebruiken voor vlees om vervolgens een pansaus te maken van de aanbaksels. Dat lukt met RVS het beste (en met plaatstaal minder goed omdat er weinig aanbakt en je geen wijn kan gebruiken voor de pansaus).

Probeer eens kipdijen (met huid) in een RVS pan te bakken. Op de huid in een koude pan leggen en op laag vuur opwarmen. Pas omdraaien als de kip niet meer aan de bodem plakt. Resultaat: een mooi bruin en knapperig stukje kip.

Vervolgens met witte wijn de aanbaksels losmaken (nadat de kip uit de pan is), wat roomboter erbij en kappertjes en je hebt een heerlijke pansaus.

YouTube: The Secrets to Easy & Delicious Pan Sauces | Techniquely with Lan Lam

[ Voor 3% gewijzigd door Schweino op 07-12-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Schweino schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:46:
(Ongeraffineerde) olijfolie plakt omdat er nog vezels/residu in zit. Dat verbrandt en plakt vervolgens aan de bodem van de pan. Je kan daarom idd beter een geraffineerde olie nemen met een hoog rookpunt.
En dan eventueel voor de smaak wat olijfolie van goede kwaliteit over hetgeen je gebakken hebt heen sprenkelen nadat het gebakken is.
Even dubbelchecken, of ik het goed snap. Dingen als https://www.jumbo.com/pro...extra-vierge-1l-485299FLS zijn dus ongeraffineerd en wil je dus NIET gebruiken, maar liever https://www.jumbo.com/pro...-en-braden-500ml-77886FLS?

Want die laatste gebruik ik momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat lijkt inderdaad een geraffineerde variant te zijn.

Maar dat terzijde; het nut van zo'n geraffineerde olijfolie zie ik niet zo. Smaak heeft het doorgaans maar weinig, waardoor je net zo goed een veel goedkoper alternatief kunt gebruiken, zoals arachideolie (m.i. de beste prijs/kwaliteit om mee te koken, gelet op hoge rookpunt en lage hoeveelheid schadelijke stoffen die vrij komen bij verhitting, en dus relatief lage prijs)

En waar smaak wel wat toevoegt gebruik je gewoon de extra vierge variant

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 07-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
defusion schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:59:
(..) Smaak heeft het doorgaans maar weinig, waardoor je net zo goed een veel goedkoper alternatief kunt gebruiken, zoals arachideolie (m.i. de beste prijs/kwaliteit om mee te koken, gelet op hoge rookpunt en lage hoeveelheid schadelijke stoffen die vrij komen bij verhitting, en dus relatief lage prijs)
(..)
offtopic: Zonnebloemolie is best wel wat goedkoper, wat is het voordeel van arachideolie, behalve misschien dat het iets neutraler is van smaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
dextertje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:06:
[...]

offtopic: Zonnebloemolie is best wel wat goedkoper, wat is het voordeel van arachideolie, behalve misschien dat het iets neutraler is van smaak?
Een startpunt voor nader onderzoek:
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Ik weet het ook allemaal niet meer uit m'n hoofd, maar wat ik ervan herinner: een betere verhouding tussen soorten vetten, en betere stabiliteit op hoge temperaturen (minder oxidatie/vrijkomende slechte stoffen).

High-oleic zonnebloemolie schijnt ook een goede optie te zijn, maar is ook een stuk duurder dan reguliere.

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 07-12-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Je kunt ook de high oleic olien pakken, staat meestal frituurolie op het label.
Zonnebloemolie is ook een poos, legaal, geen zonnebloemolie geweest. Geen idee of dat nu nog zo is. :)

Met olie wordt sowieso ontzettend veel gerommeld...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
defusion schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:26:
[...]

Een startpunt voor nader onderzoek:
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Ik weet het ook allemaal niet meer uit m'n hoofd, maar wat ik ervan herinner: een betere verhouding tussen soorten vetten, en betere stabiliteit op hoge temperaturen (minder oxidatie/vrijkomende slechte stoffen).

High-oleic zonnebloemolie schijnt ook een goede optie te zijn, maar is ook een stuk duurder dan reguliere.
Bedankt, ik had niet zo'n zin om me in de teksten vast te bijten (ze gingen ook niet over wat er minder goed zou zijn aan zonnebloemolie), maar ik zie dat high-oleic zonnebloemolie bij een bekende groothandel helemaal niet zo duur is in een 5-liter fles (€ 11,76 incl. btw).
En bij Ekoplaza is het gewoon wokolie

Misschien maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
Treveo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:18:
[...]

Even dubbelchecken, of ik het goed snap. Dingen als https://www.jumbo.com/pro...extra-vierge-1l-485299FLS zijn dus ongeraffineerd en wil je dus NIET gebruiken, maar liever https://www.jumbo.com/pro...-en-braden-500ml-77886FLS?

Want die laatste gebruik ik momenteel.
Ik gebruik ook geraffineerde olijfolie maar daar moet je ook even zoeken. Die van de Lidl gaat bij mij niet lekker, spettert om de een of ander reden en lijkt in de pan op ieder plek anders te reageren dus ik vraag mij af hoe zuiver de olie is terwijl het huismerk van Plus weer een heel stuk beter van kwaliteit lijkt, deze gebruik ik dan ook het meeste.
In jou Carbonell voor bakken en braden zit overigens ook olie van de eerste persing, meestal voor de smaak maar dat bakt niet zo lekker bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:32
ratzz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:52:
[...]

Ik gebruik ook geraffineerde olijfolie maar daar moet je ook even zoeken. Die van de Lidl gaat bij mij niet lekker, spettert om de een of ander reden en lijkt in de pan op ieder plek anders te reageren dus ik vraag mij af hoe zuiver de olie is terwijl het huismerk van Plus weer een heel stuk beter van kwaliteit lijkt, deze gebruik ik dan ook het meeste.
In jou Carbonell voor bakken en braden zit overigens ook olie van de eerste persing, meestal voor de smaak maar dat bakt niet zo lekker bij mij.
Gebruik je deze?: https://www.plus.nl/produ...oneel-fles-1-liter-854843

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
Nee de milde variant maar ik zie dat daar ook olie van de eerste persing in zit dus mijn vorige statement klopte niet. Maar goed, hiermee is het voor mij prettig bakken en braden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Wauw, al die oliën, ben de weg helemaal kwijt om eerlijk te zijn :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
defusion schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:59:
Dat lijkt inderdaad een geraffineerde variant te zijn.

Maar dat terzijde; het nut van zo'n geraffineerde olijfolie zie ik niet zo. Smaak heeft het doorgaans maar weinig, waardoor je net zo goed een veel goedkoper alternatief kunt gebruiken, zoals arachideolie (m.i. de beste prijs/kwaliteit om mee te koken, gelet op hoge rookpunt en lage hoeveelheid schadelijke stoffen die vrij komen bij verhitting, en dus relatief lage prijs)

En waar smaak wel wat toevoegt gebruik je gewoon de extra vierge variant
Dan bedoel je bijvoorbeeld deze? https://www.jumbo.com/pro...rachide-olie-1l-551412FLS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 21:28
Raymond P schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:56:

@Lampjuh Oppervlakkig roest kan je wegboenen met staalwol en/of een azijn flush geven. Als het dieper gepenetreerd is dan zal je moeten schuren (of liever elektrolyse badje).
Als je (veel) diepe putjes hebt dan is een plaatstalen pan m.i. afgeschreven, niet onbruikbaar maar voor mij niet de moeite waard om energie in te steken.
Hij is binnengekomen, eerst eens goed afgewassen en dat scheelde al een jas. Denk dat "schoonschuren" met schuurpad of korrel 400 ofzo volstaat. Oppervlak is niet aangetast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Gebruik zelf vaker avocado-olie, vooral met wokken/roerbakken in een niet-oosters gerecht. Het lijkt een aangename zachte smaak te geven aan de groentes.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 07-12-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Voor mij meestal koolzaadolie. Lekker neutraal en lokaal, beetje mijn allrounder voor in de pan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Zoiets inderdaad.

@dextertje als je High-oleic zonnebloemolie voor effectief ~€2 per liter kunt krijgen is dat wel de moeite, toen ik destijds zocht was het meestal net iets duurder dan arachideolie, en daardoor niet heel interessant.
Je bedoelt de makro denk ik? Lijkt mij een goede optie voor de frituurpan voor die prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 07-12-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Arachide of zonnebloem is sowieso verschillend, de smaak die je zoekt lijkt mij dan meer doorslag geven dan de prijs toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Beide voegen m.i. zeer weinig tot geen smaak toe aan een gerecht (worden beschouwd als een neutrale olie).
De chemische/kooktechnische eigenschappen icm prijs is wat mij betreft relevant.

Dan heb ik het even over normaal koken. Bij frituren speelt de smaak idd een grotere rol. Maar ook gezondheid (stabiliteit van de olie bij langdurige verhitting), en wat dat betreft zou het een goede optie moeten zijn. En als je dat kunt krijgen èn het kost niet teveel is dat win-win-win. Bevalt de smaak niet, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Voor frituren vind ik arachideolie de lekkerste. Maar gezien de prijs frituur ik meestal in zonnebloem.
Dat werkt gelukkig ook prima. Prijs arachide is echt niet leuk meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Dennis1812 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:23:
Voor frituren vind ik arachideolie de lekkerste. Maar gezien de prijs frituur ik meestal in zonnebloem.
Dat werkt gelukkig ook prima. Prijs arachide is echt niet leuk meer.
Ik gebruik zelf King rijstolie om te bakken en frituren. Net even gekeken, het kost circa €4,- per liter (in een 2 literfles, AH) Is de zonnebloemolie die je gebruikt beter/goedkoper?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Coppelia Zonnebloemolie #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi458910

2,40 per liter hangt rond de 4,50 momenteel.
Van de week de Duitse prijs ervan maar eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 23:42

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

janvanduschoten schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:20:
[...]

Ik gebruik zelf King rijstolie om te bakken en frituren. Net even gekeken, het kost circa €4,- per liter (in een 2 literfles, AH) Is de zonnebloemolie die je gebruikt beter/goedkoper?
Ik gebruik zelf ook King rijstolie i.v.m. de hoge rookpunt (240 °C) alleen betwijfel of ik dat überhaupt wel gebruik tijdens het koken. En een overstap naar een goedkopere olie is ook wel prettig, als die hetzelfde resultaat heeft met koken.
Misschien maar een overstap overwegen..

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Misschien zit ik naast, maar ik heb ook tijdje zonnebloemolie gebruikt en volgens mij spettert dat een stuk meer dan de olijfolie die ik nu gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
defusion schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:13:
Beide voegen m.i. zeer weinig tot geen smaak toe aan een gerecht (worden beschouwd als een neutrale olie).
Ik beschouw arachideolie zeker niet als neutraal, zonnebloem veel meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het gaat niet meer over pannen :o

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cranberry
Naar aanleiding van reacties op mijn vraag eerder deze week en de informatie die in dit topic staat, heb ik mijn DeBuyer 26cm pannenkoekenpan voorbereid voor gebruik.

- eerst goed gewassen met afwasmiddel en heet water
- geblauwd; gelukkig geen enkel signaal van kromtrekken gehad (inductie stand 7,5/9 gebruikt en heel kortstondig op tegen het einde 9/9). Op basis van de 'staalkaart' met verschillende kleuren die hier in dit topic meerdere malen voorbij is gekomen, moet het blauwen gelukt zijn. De pan is grafiet/grijs geworden
- rustig laten afkoelen
- goed gewassen met afwasmiddel en heet water en daarna goed doorggemaakt
- ingesmeerd met een heel dun laagje lijnzaadolie (na aanbrengen met een schoon keukenpapiertje nageveegd)
- 1u op 120gr in de niet-voorverwarmde oven
- af laten koelen (2u ongeveer)
- afwassen met heet water
- laatste 3 stappen nog 3x herhaald.

Plaatjes:
Na blauwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68Qq4VxDVfvkifzD7wS0Y2HZpGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2sbjN3Ych7JAHrGAOvCzAJj.jpg?f=fotoalbum_large

Na 3x seasoning met lijnzaad in de oven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zJICjYL4irc5ygfBbzMPMsTVnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03mh2BLqhVGYkPWIcuBnkjdW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH769Hv8o3KFO1H4kFfTYIyMT48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJJs9F40zaWnj5FSghRu97t0.jpg?f=fotoalbum_large

Als deze pan bevalt, koop ik er nog 2 (we bakken regelmatig voor een flinke groep en met 3 pannen groeit de stappel wat harder ;)
Morgen ga ik pannenkoeken bakken in deze pan :)

Ervaringen/lessons learned:
- blauwen op inductie gaat goed.
- in de overgang van de bodem naar de opstaande rand had ik blijkbaar teveel olie gebruikt. Het was niet kleverig, maar je zag dat het onderste deel van de rand niet mooi strak is geworden.
- crème brûlée-brander gebruiken bij montagepunt steel
- bij de volgende pannen neem ik nog iets meer tijd

Nog wel een vraag: weet iemand wat de juiste emissiefactor voor de IR-thermometer voor deze pan is?
Op internet vond ik het volgende:
  • Staal, thermisch behandeld oppervlak (200 ° C) 0,52
  • Staal, geoxideerd (200 ° C) 0,79
  • Staal, koudgewalst (93 ° C) 0,75-0,85

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 23:42

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Cranberry schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:54:
Naar aanleiding van reacties op mijn vraag eerder deze week en de informatie die in dit topic staat, heb ik mijn DeBuyer 26cm pannenkoekenpan voorbereid voor gebruik.

- geblauwd; gelukkig geen enkel signaal van kromtrekken gehad (inductie stand 7,5/9 gebruikt en heel kortstondig op tegen het einde 9/9). Op basis van de 'staalkaart' met verschillende kleuren die hier in dit topic meerdere malen voorbij is gekomen, moet het blauwen gelukt zijn. De pan is grafiet/grijs geworden
- rustig laten afkoelen
- ingesmeerd met een heel dun laagje lijnzaadolie (na aanbrengen met een schoon keukenpapiertje nageveegd)

Plaatjes:
Na blauwen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als deze pan bevalt, koop ik er nog 2 (we bakken regelmatig voor een flinke groep en met 3 pannen groeit de stappel wat harder ;)

- in de overgang van de bodem naar de opstaande rand had ik blijkbaar teveel olie gebruikt. Het was niet kleverig, maar je zag dat het onderste deel van de rand niet mooi strak is geworden.

Nog wel een vraag: weet iemand wat de juiste emissiefactor voor de IR-thermometer voor deze pan is?
Ik heb zo'n zelfde pan, ik vermoed dat je erg lekkere pannenkoeken gaat maken.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
Cranberry schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:54:

- rustig laten afkoelen

Plaatjes:
Na blauwen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit!

Vergeet niet je pan op tijd op de plaat te zetten, mag gerust een minuutje of 10 opwarmen, zodat hij goed op temperatuur kan komen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Slayer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:01:
[...]

Ik heb zo'n zelfde pan, ik vermoed dat je erg lekkere pannenkoeken gaat maken.
Dat hoop ik ook! Omdat twee van onze kinderen coeliakie/glutenintolerantie hebben, bakken we altijd glutenvrije pannenkoeken. Ben benieuwd of dat nog uitmaakt voor de bakervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Cranberry Emissiefactor is tricky, zo netjes geblauwd ergens tussen de .8 en .95 afhankelijk van je laag polymeer.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Sorry, laatste vraag over de oliën, dan ben ik klaar, beloofd:

Ik zou graag toch extra vierge olijfolie willen proberen om te bakken, omdat het volgens veel sites 1 van de gezondste oliën is om in te bakken, alleen vind ik €8+ voor een 1L beetje aan de hoge kant (https://www.jumbo.com/pro...extra-vierge-1l-485299FLS). Heeft iemand een goeie tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Nee, evoo is nu eenmaal duur, dat is waarschijnlijk al een van de goedkoopste.
En er zit gigantisch smaakverschil tussen de verschillende evoo. Maak je keuze daarom vooral op smaak.

(Ik was een heel verhaal aan het typen over eventuele gezondheidsvoordelen, maar @guapper hieronder heeft het al aardig samengevat ;). Andere keuzes die je maakt gaan meer invloed hebben)

[ Voor 34% gewijzigd door defusion op 08-12-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
Treveo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:26:
Sorry, laatste vraag over de oliën, dan ben ik klaar, beloofd:

Ik zou graag toch extra vierge olijfolie willen proberen om te bakken, omdat het volgens veel sites 1 van de gezondste oliën is om in te bakken, alleen vind ik €8+ voor een 1L beetje aan de hoge kant (https://www.jumbo.com/pro...extra-vierge-1l-485299FLS). Heeft iemand een goeie tip?
Gewoon naast de boomgaard gaan wonen? De lucht is daar zo veel beter, dat heeft meer effect op je gezondheid dan bakken in exra vierge olie.
;) (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Blijft mooi een pannetje inbranden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE12BNHO_E9lGLsCp5JjnHd6usU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PaIVRxQKQRmnT2vE91AP3XX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yq29sCGBHHlbHEqBlVZM9mw74U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGIpRhx0fkHpk1YbNMWltOCD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4KsQ7ELTQMc1zNHkvj3mAtnjMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5trLc8a1KuUG1XWOAhZ2HaZ4.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 63 ... 86 Laatste