Je kun m na het schoonmaken gewoon ff polijsten; blinkt 'ie weer als een keutel in de maneschijn!Mjelnir schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:45:
[...]
Zelfde hier idd, Gewoon een standaard schuursponsje en ook enkel binnenkant. maar gelijk krassen als het verder geen kwaad kan durf ik het voor de binnenkant wel. De buitenkant spuit ik dan wel gril reiniger op voortaan.
Die pannen heb ik ook. Was ze met de hand af, de staalspons gebruik ik eigenlijk alleen eens in de zoveel tijd voor aanslag zoals in deze post:Mjelnir schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:37:
[...]
[...]
Ik heb 1x een schuursponsje gebruikt en nu mooie krassen erop. Maar het doet volgens mij niet af aan de functionaliteit ? . De Pan is een RVS pan van Ikeu sensuall de dikkere variant.
Pepper92 in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Krassen zitten er ook in bij mij, ze functioneren er niet minder om.
@guapper En daarna wel weer ff schoonmaken. Met een minder grove spons om de loop te ontlopen.
- knip -
Da's het pijnlijke, die hebben we gewoon...guapper schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:32:
[...]
HET moment om een balletje op te gooien over een nieuwe pasta pan lijkt me.
Perfecte timing!
Aanvullende vraag nog: ik heb sinds kort een pizza-oven. Ding gaat tot zo'n 450 graden, waar de oven maar tot zo'n 250 graden gaat. Zou ik die kunnen gebruiken voor het (opnieuw) inbranden?. Of is dat te veel van het goede?
[ Voor 29% gewijzigd door Bra-Jo op 17-11-2023 11:16 ]
Nomen nescio
Volgens mij heb ik niet eens van die speciale zachte, al kocht ik dat eerst wel maar denk niet dat mijn vriendin daar op let. Het is RVS, daarin mag je raggen vind ik.Mjelnir schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:37:
Ik heb 1x een schuursponsje gebruikt en nu mooie krassen erop. Maar het doet volgens mij niet af aan de functionaliteit ? . De Pan is een RVS pan van Ikeu sensuall de dikkere variant.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor de eerste (optionele) stap, het verhitten tot een dusdanige temperatuur dat er ijzeroxide ontstaat, waardoor de later in te branden laag beter hecht, in principe wel. Als het past in de oven natuurlijk.Bra-Jo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:06:
[...]
Da's het pijnlijke, die hebben we gewoon...
Aanvullende vraag nog: ik heb sinds kort een pizza-oven. Ding gaat tot zo'n 450 graden, waar de oven maar tot zo'n 250 graden gaat. Zou ik die kunnen gebruiken voor het (opnieuw) inbranden?. Of is dat te veel van het goede?
Of voor het verwijderen van een ingebrande laag in principe ook. Want daarmee verbrand je die laag (zelfde effect als gebruiken van de pyrolyse stand van een oven)
Om diezelfde reden werkt het niet om de laag zelf in te branden. Te heet (natuurlijk kun je de temperatuur wel lager houden).
Wel iets om rekening mee te houden is het materiaal van het handvat. Mogelijk kan dat niet tegen zo'n hoge temperaturen.
Iemand hier ervaring met het Belgische merk Le Creuset? (gietijzer)
Ik heb andere kookpot, ook gietijzer, maar ander merk (zou 's moeten zien hetwelke maar is nu niet belangrijk), is alsnog m'n lievelingskookpot voor ragouts, carbonnades, blanquettes, bolognaises en bourguignon.
Enige nadeel dat ik ondervind is dat het gietijzer, ttz: de laklaag, nogal stootgevoelig is.
Andere nadeel is tegelijk een voordeel: als je niet oplet bakt je bodem snel aan, maar als je wat kan koken, gebruik je dit gewoon als een feature, genoeg gerechten die héél eventjes -bijna- wat moeten aanbakken.
Léég moet je al goed ontbeten hebben om het ding op te heffen maar als ie vol zit... lol... m'n arme rug
...maar ik hou er zo van om er in te koken dat ik me afvraag of het nog beter kan, ik hoor zoveel over Le Creuset, dat het nog zoveel beter zou zijn... iemand hier ervaring met dat merk?
M'n ouders zweren er ook bij, zij hebben Le Creuset potten overgenomen van mijn oma (zij was kokkin van beroep), maar ikzelf heb er nog nooit in gekookt, en ik vraag me af of ik m'n geld eraan wil geven.
Ik heb andere kookpot, ook gietijzer, maar ander merk (zou 's moeten zien hetwelke maar is nu niet belangrijk), is alsnog m'n lievelingskookpot voor ragouts, carbonnades, blanquettes, bolognaises en bourguignon.
Enige nadeel dat ik ondervind is dat het gietijzer, ttz: de laklaag, nogal stootgevoelig is.
Andere nadeel is tegelijk een voordeel: als je niet oplet bakt je bodem snel aan, maar als je wat kan koken, gebruik je dit gewoon als een feature, genoeg gerechten die héél eventjes -bijna- wat moeten aanbakken.
Léég moet je al goed ontbeten hebben om het ding op te heffen maar als ie vol zit... lol... m'n arme rug
...maar ik hou er zo van om er in te koken dat ik me afvraag of het nog beter kan, ik hoor zoveel over Le Creuset, dat het nog zoveel beter zou zijn... iemand hier ervaring met dat merk?
M'n ouders zweren er ook bij, zij hebben Le Creuset potten overgenomen van mijn oma (zij was kokkin van beroep), maar ikzelf heb er nog nooit in gekookt, en ik vraag me af of ik m'n geld eraan wil geven.
[ Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 17-11-2023 14:48 ]
@PinusRigida Ik wilde al gaan zeggen dat het volgens mij toch echt Frans is, maar zo te zien hebben we allebei gelijk.
Tja, of het het waard is? Waarschijnlijk niet.
Mijn no-name gietijzeren braadpan (ik vermoed een oude serie van de Hema, maar weet het niet zeker) doet het ook gewoon. En gaat ook al ~15 jaar mee.
Le Creuset is zeker kwaliteit. En zeker betere kwaliteit dan die no-name pan.
Als ie stuk gaat komt er denk ik een Le Creuset (of Staub, m.i. zelfde kwaliteit) voor in de plaats. Maar dat zal ik niet objectief kunnen rechtvaardigen zeg maar
Het is meer dat ik kwaliteit in het algemeen waardeer, en het geld zou kunnen missen. Maar ik zal er waarschijnlijk niet beter in koken dan wat ik nu al heb, terwijl het waarschijnlijk minstens 5x zo duur is. En ik verwacht niet lang genoeg te leven om het, zelfs als 'ie 5x zo lang mee gaat, er uit te halen.
Mijn no-name gietijzeren braadpan (ik vermoed een oude serie van de Hema, maar weet het niet zeker) doet het ook gewoon. En gaat ook al ~15 jaar mee.
Als ie stuk gaat komt er denk ik een Le Creuset (of Staub, m.i. zelfde kwaliteit) voor in de plaats. Maar dat zal ik niet objectief kunnen rechtvaardigen zeg maar
Het is meer dat ik kwaliteit in het algemeen waardeer, en het geld zou kunnen missen. Maar ik zal er waarschijnlijk niet beter in koken dan wat ik nu al heb, terwijl het waarschijnlijk minstens 5x zo duur is. En ik verwacht niet lang genoeg te leven om het, zelfs als 'ie 5x zo lang mee gaat, er uit te halen.
Ja idd, beetje geliljkaardig hier, ik geloof niet dat het 5x beter is... maar wellicht wel beter.defusion schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:16:
@PinusRigida Ik wilde al gaan zeggen dat het volgens mij toch echt Frans is, maar zo te zien hebben we allebei gelijk.
In mijn geval ben ik wel wat aan het uitkijken om een vervanger aan te schaffen gezien die van mij al wat glazuur kwijt is door.... tja, me mispakt aan het gewicht en laten vallen... helemaal niet van hoog maar met zo'n gewicht spat er snel een laagje af, en daar is ie nu gaan roesten natuurlijk...
Vandaar m'n vraag, ben ook eerder geneigd om terug voor een no-name ofzo te gaan...
Ik kan wel zeggen dat ik een staub gietijzeren skillet ooit van een bbq (90cm hoog ofzo?) op een betonnen vloer heb laten stuiteren, en het glazuur is nog altijd heel. Er zitten alleen wat kleine putjes/deukjes in op de betreffende plek. Zeer sterk dus (N=1 natuurlijk).
@PinusRigida
Ik heb zelf le creuset met lichte en donkere emaille aan de binnenkant en beide bevalt erg goed.
Aan de andere kant wil dat niet zeggen dat een ander merk slecht hoeft te zijn.
Wat ik belangrijk vind is, de emaille laag aan de binnenkant schijnt bij le creuset (en staub?) dikker en sterker te zijn. Of je dat nodig vind is natuurlijk een tweede.
Sommige geëmailleerde gietijzeren pannen hebben een minder dikke bodem dan de standaard le creuset. Afhankelijk van je voorkeur kan dat een voordeel of een nadeel zijn. Voordeel, pan is lichter en warmt sneller op. Nadeel, bodem zal waarschijnlijk minder egaal verwarmen en zal de warmte minder goed vasthouden waardoor eten minder gelijk bakt of sneller aanbakt. Vooral maar niet alleen op inductie een punt denk ik.
Sommige geëmailleerde gietijzeren pannen hebben een geëmailleerd metalen deksel.
Voordeel is het is lichter, nadeel is dat het lichter is waardoor het soms minder goed aansluit en mogelijk meer vocht laat ontsnappen. Bij het langer stoven van eten kan dat een punt zijn.
Verder wat betreft donker en licht geëmailleerd. Lichter (standaard) vinden vinden veel mensen makkelijker voor bijvoorbeeld uien en aardappelen bakken. Dan kunnen ze beter zien wat ze doen zeggen ze.
De donkere bodem is volgens le creuset beter geschikt voor gebruik met wat hogere temperaturen, bijvoorbeeld voor vlees. In mijn beleving werkt het ongeveer als ongeëmailleerd gietijzer. Maar dan met als voordeel dat seasoning niet nodig is en dat je sop kan en mag gebruiken voor het afwassen. Ook zure producten zijn geen probleem waar dat met plaatstaal of ongeëmailleerd gietijzer vaak wel zo is.
Misschien heb je er iets aan. Ik heb geprobeerd het breder te houden dan alleen le creuset.
Ik heb zelf le creuset met lichte en donkere emaille aan de binnenkant en beide bevalt erg goed.
Wat ik belangrijk vind is, de emaille laag aan de binnenkant schijnt bij le creuset (en staub?) dikker en sterker te zijn. Of je dat nodig vind is natuurlijk een tweede.
Sommige geëmailleerde gietijzeren pannen hebben een minder dikke bodem dan de standaard le creuset. Afhankelijk van je voorkeur kan dat een voordeel of een nadeel zijn. Voordeel, pan is lichter en warmt sneller op. Nadeel, bodem zal waarschijnlijk minder egaal verwarmen en zal de warmte minder goed vasthouden waardoor eten minder gelijk bakt of sneller aanbakt. Vooral maar niet alleen op inductie een punt denk ik.
Sommige geëmailleerde gietijzeren pannen hebben een geëmailleerd metalen deksel.
Voordeel is het is lichter, nadeel is dat het lichter is waardoor het soms minder goed aansluit en mogelijk meer vocht laat ontsnappen. Bij het langer stoven van eten kan dat een punt zijn.
Verder wat betreft donker en licht geëmailleerd. Lichter (standaard) vinden vinden veel mensen makkelijker voor bijvoorbeeld uien en aardappelen bakken. Dan kunnen ze beter zien wat ze doen zeggen ze.
De donkere bodem is volgens le creuset beter geschikt voor gebruik met wat hogere temperaturen, bijvoorbeeld voor vlees. In mijn beleving werkt het ongeveer als ongeëmailleerd gietijzer. Maar dan met als voordeel dat seasoning niet nodig is en dat je sop kan en mag gebruiken voor het afwassen. Ook zure producten zijn geen probleem waar dat met plaatstaal of ongeëmailleerd gietijzer vaak wel zo is.
Misschien heb je er iets aan. Ik heb geprobeerd het breder te houden dan alleen le creuset.
Thanx, heb er zeker iets aan, vooral je laatste alineas wist ik niet.Sjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:51:
@PinusRigida
Meestal bak ik niet op hoge temperaturen in m'n gietijzeren stoofpot, als ik wel hoge temperaturen gebruik voor het even aanbakken van vlees en zeker om steak te bakken, pak ik m'n stalen pan of op de buitengrill.
Ik ben zinnes om zondag bolognaise te maken, zaterdag ga ik naar m'n ouders en zal aan m'n ma 's vragen of ik d'r Creuset (die van m'n groetmoe kwam) es mag meenemen om te testen. (ik wist niet eens dat er een lichte en donkere variant van bestond)
Btw: net even gaan kijken, die van mij is een Pyrex... en idd. als ik naar dezelfde variant (ongeveer dezelfde afmetingen) bij Le Creuset ga kijken, dan is die Creuset meer dan 3x duurder.
Ik had idd. niet verwacht dat het glazuur er zo snel zou af komen, maar ik heb 'm dan wel op z'n hoek laten vallen, waar bodem overgaat in zijkant... bovendien heeft het deksel -ook geëmailleerd- ook al een barst
...vandaar... misschien toch maar best dat ik me geen stoofpot van 300 euro aanschaf.
....maar zelfs die Pyrex is leuk koken... ik kan het moeilijk beschrijven: wat je erin klaarmaakt kan je ook in een roestvrij stalen stoofpot klaarmaken... maar het is om de éne of de andere reden minder lekker... of misschien is dat het placebo effect... en ook het koken zélf is leuker in zo'n zware joekel...
[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 17-11-2023 16:14 ]
Plaatstaal, 2,5mm dik. Ik heb em hier en gebruik em vaak. Erg fijne pan, ik vind em persoonlijk fijner dan die variant van de Buyer (die heb ik ook).Raymond schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:55:
[...]
Ik kan uit de beschrijving niet opmaken waar deze pan nu van is gemaakt (en van het merk kan ik ook geen fijne site vinden met het product erop).
Is deze pan van rvs of van plaatstaal gemaakt?
De beschrijving op Amazon is brak... En nee, er hoeft geen batterij in
Originele site (ook brak) http://www.lacor.es/catal...C3%89n-honda-ferrum/7959/
[ Voor 12% gewijzigd door Schweino op 17-11-2023 16:45 ]
Klopt helemaal, is van plaatstaal gemaaktratzz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:05:
[...]
Bij andere pannen waar "Ferrum" in de naam staat gaat het om ijzer, dat lijkt mij in deze haast ook logisch en aangezien de benodigde batterij geen juiste info is zal het aluminium waarschijnlijk ook geen juiste info zijn.
Wikipedia: Ferrum
Bij de Action nu ook een Zwilling gietijzeren pan en BK plaatstalen pannen te koop voor nette prijzen:
:strip_exif()/f/image/2MHU0U533nwWBtKANZEjU0fP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plaatstaal van BK lijkt een coating te hebben maar ik kon er op de verpakking niets over terugvinden.
Volgens dit Duitse filmpje is de Zwilling pan een rebrand van Staub en kant dan ook gewoon uit de Staub fabriek: YouTube: Zwilling Cocotte Bräter
Kan kloppen aangezien Staub sinds een aantal jaren eigendom van Zwilling is
:strip_exif()/f/image/2MHU0U533nwWBtKANZEjU0fP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plaatstaal van BK lijkt een coating te hebben maar ik kon er op de verpakking niets over terugvinden.
Volgens dit Duitse filmpje is de Zwilling pan een rebrand van Staub en kant dan ook gewoon uit de Staub fabriek: YouTube: Zwilling Cocotte Bräter
Kan kloppen aangezien Staub sinds een aantal jaren eigendom van Zwilling is
[ Voor 19% gewijzigd door Schweino op 18-11-2023 15:59 ]
Ik zou het bijzonder vinden als Zwilling onder eigen naam Staub pannen gaat uitbrengen. Helemaal voor €30,-. Zo'n 29cm pan van Staub gaat voor €200+
Maar in het filmpje zie ik nergens "made in france" staan dus ik denk dat dat een deel van het prijsverschil verklaart.
Maar in het filmpje zie ik nergens "made in france" staan dus ik denk dat dat een deel van het prijsverschil verklaart.
Gaan ze ook niet doen. Aangezien ze Staub gekocht hebben kunnen ze wel vrijuit een goedkopere serie die er op lijkt uitbrengen. Helemaal makkelijk als je al een productieproces hebt wat er op lijkt.
Dat iets uit dezelfde fabriek komt betekent natuurlijk niet dat het identiek is, hoe graag we dat soms ook willen geloven.
Dat iets uit dezelfde fabriek komt betekent natuurlijk niet dat het identiek is, hoe graag we dat soms ook willen geloven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk dat deze partij een restpartij is aangezien ze op de Zwilling site in Europa niet meer te vinden zijn.
In Canada worden ze wel voor vergelijkbare Staub prijzen aangeboden: https://www.zwilling.com/...0209-290/40209-290-0.html
Dit is zelfs exact hetzelfde model wat bij de Action ligt.
In Canada worden ze wel voor vergelijkbare Staub prijzen aangeboden: https://www.zwilling.com/...0209-290/40209-290-0.html
Dit is zelfs exact hetzelfde model wat bij de Action ligt.
/f/image/2GEEvGPz2itWKHOmc17zYXWb.png?f=fotoalbum_large)
Of andere kwaliteits batch. Als je 30 vraagt voor iets waar je normaal 200+ voor krijgt moet je er wel héél graag vanaf willen, of het is toch net anders.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is het een landelijke actie of een vestiging die een paar doosjes weg moet drukken?
In de V.S. en vooral Canada zijn "onze" pannen sowieso knetterduur. Een simpele debuyer kost daar al snel 100-150 cad.
In de V.S. en vooral Canada zijn "onze" pannen sowieso knetterduur. Een simpele debuyer kost daar al snel 100-150 cad.
[ Voor 32% gewijzigd door Raymond P op 18-11-2023 18:45 ]
- knip -
Een tijdje terug voor de IKEA SENSUELL gegaan om te kijken of RVS koken wat voor mij is.
Nu ben ik helemaal om, vergt wat oefening, maar kan nu alles erin bakken, zelfs een ei wordt perfect.
Ik overweeg om een iets kleinere pan voor erbij te kopen. Voor het verhitten van twee worstjes is 28 cm te groot.
Alleen twijfel ik nu:
- SENSUELL 24 cm (wordt niet in NL verkocht, wel over de grens, 45 EUR in DE en FR)
- Iets meer premium (Demeyere Proline, Multiline, Industry bijv.)
Ergens vindt de autist in mij het fijn als het van dezelfde serie is, dus IKEA.
Aan de andere kant heb ik nu geleerd met RVS te koken en weet ik zeker dat ik daarbij wil blijven. Ik vind het geoorloofd meer geld uit te geven.
IKEA voelt prima aan, behalve het rubberen handvat, wat los zit. Warmtegeleiding is op mijn goedkope inductiekookplaat oké, je ziet nog steeds tot waar de inductiepit reikt bij het koken van water.
Waar zit de meerprijs van een Demeyere (of aanverwanten) hem met name in? Op welke punten ga ik er dan op vooruit?
Nu ben ik helemaal om, vergt wat oefening, maar kan nu alles erin bakken, zelfs een ei wordt perfect.
Ik overweeg om een iets kleinere pan voor erbij te kopen. Voor het verhitten van twee worstjes is 28 cm te groot.
Alleen twijfel ik nu:
- SENSUELL 24 cm (wordt niet in NL verkocht, wel over de grens, 45 EUR in DE en FR)
- Iets meer premium (Demeyere Proline, Multiline, Industry bijv.)
Ergens vindt de autist in mij het fijn als het van dezelfde serie is, dus IKEA.
Aan de andere kant heb ik nu geleerd met RVS te koken en weet ik zeker dat ik daarbij wil blijven. Ik vind het geoorloofd meer geld uit te geven.
IKEA voelt prima aan, behalve het rubberen handvat, wat los zit. Warmtegeleiding is op mijn goedkope inductiekookplaat oké, je ziet nog steeds tot waar de inductiepit reikt bij het koken van water.
Waar zit de meerprijs van een Demeyere (of aanverwanten) hem met name in? Op welke punten ga ik er dan op vooruit?
@Oeroeg Het verschil wat je mag verwachten bij een duurdere pan zit 'm in de efficiëntie van warmtetransport richting het stuk oppervlakte wat indirect verhit wordt. Gezien je naar een kleiner oppervlakte kijkt is dat ook iets minder belangrijk omdat een groter deel direct verhit zal worden.
Idealiter heb je dus, ook op inductie, een pan die evenredig warm is.
Tussen koken en niet koken hoeft maar een half graadje verschil te zitten, handig om je inductiespoel te visualiseren maar niet effectief om de prestaties van je pan op te beoordelen.
Je zou een sneetje wit brood in parten kunnen snijden en verdelen over de pan, het (gebrek aan) verschil in bruining spreekt boekdelen.
Dat geeft je ook een grove indruk van hoe een kleinere pan uit dezelfde serie op jouw pit zou presteren.
M.i. doet een nieuwe Sensuell dat overigens best goed.
Mijn (mishandelde) Sensuell doet dat inmiddels beduidend minder en wordt aan de rechterkant veel warmer dan links, zelfs op gas.
Voor de meerprijs van een Demeyere zou ik ook verwachten dat 'ie langer goed blijft presteren, of dat realistisch is weet ik niet.
Bij minder delicate dingen en/of hogere temperaturen kan het zijn dat je in praktijk nul verschil merkt (of het is makkelijk te compenseren) tussen een redelijk goede en een uitmuntende koekenpan.
Idealiter heb je dus, ook op inductie, een pan die evenredig warm is.
Tussen koken en niet koken hoeft maar een half graadje verschil te zitten, handig om je inductiespoel te visualiseren maar niet effectief om de prestaties van je pan op te beoordelen.
Je zou een sneetje wit brood in parten kunnen snijden en verdelen over de pan, het (gebrek aan) verschil in bruining spreekt boekdelen.
Dat geeft je ook een grove indruk van hoe een kleinere pan uit dezelfde serie op jouw pit zou presteren.
M.i. doet een nieuwe Sensuell dat overigens best goed.
Mijn (mishandelde) Sensuell doet dat inmiddels beduidend minder en wordt aan de rechterkant veel warmer dan links, zelfs op gas.
Voor de meerprijs van een Demeyere zou ik ook verwachten dat 'ie langer goed blijft presteren, of dat realistisch is weet ik niet.
Bij minder delicate dingen en/of hogere temperaturen kan het zijn dat je in praktijk nul verschil merkt (of het is makkelijk te compenseren) tussen een redelijk goede en een uitmuntende koekenpan.
- knip -
@Raymond P Dank voor de heldere info.
Nog een vraagje, mijn SENSUELL is op de eerste dag al kromgetrokken, waarschijnlijk bij het zoeken naar de juiste temperatuur.
Valt dit onder mishandelen of is dat bij zo'n goedkopere pan lastig te voorkomen?
Nog een vraagje, mijn SENSUELL is op de eerste dag al kromgetrokken, waarschijnlijk bij het zoeken naar de juiste temperatuur.
Valt dit onder mishandelen of is dat bij zo'n goedkopere pan lastig te voorkomen?
@Oeroeg Dat valt onder mishandelen. Bij correct gebruik is dat met (bijna) elke pan te voorkomen.
Nu je je ervaring op hebt gedaan zal dat vast ook niet snel nog een keer gebeuren.
Nu je je ervaring op hebt gedaan zal dat vast ook niet snel nog een keer gebeuren.
- knip -
Ik kook al een tijd in de vivo kookpannen van de Albert Heijn spaaractie uit 2016. Een aantal dingen vallen me tegen aan deze pannen: het lastig schoon te maken randje van de glazen deksels en hoe merkbaar het pendelen van de inductieplaat is. Ik begin vaak met kokend water uit de quooker in de pan, en merk dan heel duidelijk bij vermogens onder de 700 Watt, of onder de 1000 Watt (afhankelijk van de pit), dat het water telkens een paar seconden van de kook is, alvorens het weer aan de kook is.
Nu zou ik een andere pannenset willen kopen met een dikkere bodem, waarbij dit pendelen minder te merken is.
Ik overweeg nu deze twee opties:
BK Q-linair Master Glas
Deze set wordt meerdere keren in dit topic genoemd en is op dit moment erg betaalbaar. Ik ben deze set enkel nog online tegengekomen, dus ik kan niet goed inschatten hoe de bodem hiervan is. Is dit wel een upgrade tov mijn huidige vivo set? Of zal ik hiermee nog steeds het pendelen van mijn inductieplaat merken?
Pluspunten:
-vergrendelbaar deksel voor afgieten
-compact stapelbaar
-goedkoop (5 delig voor €190)
Nadelen:
-bodem?
Spring Brigade Basic
Deze set kwam ik bij de lokale kookwinkel tegen en heb ze dus even kunnen voelen en bekijken. Ze zijn lekker zwaar en qua bodem verwacht ik een duidelijk verschil te merken met mijn huidige vivo set.
Pluspunten:
-dikke bodem met veel materiaal erin
-heel mooi sluitende deksels zodat je weinig warmte/vocht verliest
-zouden door de bodem ook erg fijn als sauspan dienen
Nadelen:
-iets prijziger (5 delig voor €350)
Is er iemand die zelf is overgestapt van de vivo set, naar de BK set en wat kan melden over de bodem? Of iemand met de BK set die deze gebruikt icm een kokendwaterkraan en een pendelende inductieplaat? Of bekend is met zowel de Spring set als de BK en iets kan melden over het kwaliteitsverschil?
Nu zou ik een andere pannenset willen kopen met een dikkere bodem, waarbij dit pendelen minder te merken is.
Ik overweeg nu deze twee opties:
BK Q-linair Master Glas
Deze set wordt meerdere keren in dit topic genoemd en is op dit moment erg betaalbaar. Ik ben deze set enkel nog online tegengekomen, dus ik kan niet goed inschatten hoe de bodem hiervan is. Is dit wel een upgrade tov mijn huidige vivo set? Of zal ik hiermee nog steeds het pendelen van mijn inductieplaat merken?
Pluspunten:
-vergrendelbaar deksel voor afgieten
-compact stapelbaar
-goedkoop (5 delig voor €190)
Nadelen:
-bodem?
Spring Brigade Basic
Deze set kwam ik bij de lokale kookwinkel tegen en heb ze dus even kunnen voelen en bekijken. Ze zijn lekker zwaar en qua bodem verwacht ik een duidelijk verschil te merken met mijn huidige vivo set.
Pluspunten:
-dikke bodem met veel materiaal erin
-heel mooi sluitende deksels zodat je weinig warmte/vocht verliest
-zouden door de bodem ook erg fijn als sauspan dienen
Nadelen:
-iets prijziger (5 delig voor €350)
Is er iemand die zelf is overgestapt van de vivo set, naar de BK set en wat kan melden over de bodem? Of iemand met de BK set die deze gebruikt icm een kokendwaterkraan en een pendelende inductieplaat? Of bekend is met zowel de Spring set als de BK en iets kan melden over het kwaliteitsverschil?
[ Voor 3% gewijzigd door Stevie-P op 20-11-2023 12:30 ]
Iemand al ervaring met de pannen van de Jumbo actie? Net voor € 5,- een 16 cm bakpannetje aangeschaft:
/f/image/2LgwJIv2fvrcbPb9lFylePxk.png?f=fotoalbum_large)
Kook, bak en braadpannen heb ik genoeg, maar dit type pan ontbrak nog in mijn assortiment. Ideaal om bijvoorbeeld gekookte eieren te bakken zoals sambal telor of een kerrie ei waarbij je dus eerst specerijen in olie verhit om daar de eieren aan toe te voegen en te voorzien van een knapperig huidje.
Ik ben benieuwd hoe die Ilag Xeradur 3 keramische laag het gaat doen qua bakresultaten en duurzaamheid.
/f/image/2LgwJIv2fvrcbPb9lFylePxk.png?f=fotoalbum_large)
Kook, bak en braadpannen heb ik genoeg, maar dit type pan ontbrak nog in mijn assortiment. Ideaal om bijvoorbeeld gekookte eieren te bakken zoals sambal telor of een kerrie ei waarbij je dus eerst specerijen in olie verhit om daar de eieren aan toe te voegen en te voorzien van een knapperig huidje.
Ik ben benieuwd hoe die Ilag Xeradur 3 keramische laag het gaat doen qua bakresultaten en duurzaamheid.
Ik heb geen verstand van inductieplaten, pendelen etcetera. Wel kook ik op inductie (een eenvoudige 1-fase plaat), met tweedehands bk profiline pannen. Water gaat er meestal uit de waterkoker in, en als het kookt (op stand 4 van de 8 ), dan blijft het ook koken.Stevie-P schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:28:
Is er iemand die zelf is overgestapt van de vivo set, naar de BK set en wat kan melden over de bodem? Of iemand met de BK set die deze gebruikt icm een kokendwaterkraan en een pendelende inductieplaat?
De meeste inductieplaten schakelen in/uit wanneer ze een laag vermogen moeten leveren. Wat zorgt voor het pendelen. Dit in en uit schakelen is meestal te horen.zacht schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:54:
[...]
Ik heb geen verstand van inductieplaten, pendelen etcetera. Wel kook ik op inductie (een eenvoudige 1-fase plaat), met tweedehands bk profiline pannen. Water gaat er meestal uit de waterkoker in, en als het kookt (op stand 4 van de 8 ), dan blijft het ook koken.
Maar dus niet iedere inductieplaat doet dit!
@Stevie-P Ik heb zelf de conical+ set van BK en een niet-pendelende kookplaat, maar ik merk wel dat het water binnen enkele tellen stopt met koken na het uitzetten van de pit. Persoonlijk vind ik de pannen degelijk uitgevoerd, maar heb weinig tot geen vergelijk met andere pannen.
Mij zou een pendelende kookplaat erg irriteren. Mijn moeder kan er dan weer probleemloos op koken. Dat de mijne niet pendelt is ook puur geluk geweest. Tot ik m'n moeder aan het werk zag op hun nieuwe kookplaat, wist ook niet dat er wél pendelende kookplaten bestonden. Als leek lijkt me toch vrij eenvoudig om dat te voorkomen.
Mij zou een pendelende kookplaat erg irriteren. Mijn moeder kan er dan weer probleemloos op koken. Dat de mijne niet pendelt is ook puur geluk geweest. Tot ik m'n moeder aan het werk zag op hun nieuwe kookplaat, wist ook niet dat er wél pendelende kookplaten bestonden. Als leek lijkt me toch vrij eenvoudig om dat te voorkomen.
[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 20-11-2023 20:06 ]
@LA-384 Ja het is soms lastig om de juiste stand van de kookplaat te bepalen als het zo aan het pendelen is.
Maar als een pan genoeg warmtecapaciteit in de bodem heeft om het water een paar seconden door te laten koken, dan zou zomaar genoeg kunnen zijn.
Hier zie je het energieverbruik van m'n huis terwijl een pit van de inductieplaat op stand 4 aan staat. Zo'n 3 seconden staat deze uit, voordat deze weer aan gaat.
Maar als een pan genoeg warmtecapaciteit in de bodem heeft om het water een paar seconden door te laten koken, dan zou zomaar genoeg kunnen zijn.
Hier zie je het energieverbruik van m'n huis terwijl een pit van de inductieplaat op stand 4 aan staat. Zo'n 3 seconden staat deze uit, voordat deze weer aan gaat.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/0JpxrpvxtraUDruYlDgetDRV.gif?f=user_large)
Water aan de kook houden is niet zo spannend. Stabiel onder de 93 graden of op bijvoorbeeld 63 graden houden wel.
- knip -
Is een Anova dan niet makkelijker? Of zijn er veel platen die dat wel goed kunnen? Het is sowieso niet iets wat je standaard bij de specificaties in een winkel terugvindt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Bar weinig support voor inderdaad. Stappen van 100W is voor mij al te heftig en temperatuur gestuurd werkt ook niet fantastisch met een sensor in de plaat.
Dat staat nog los van de aan/uit controllers, en met dunnere pannen imho onwerkbaar.
Zou er eigenlijk gewoon zelf eentje moeten hacken.
Mja, (terug naar) vitrokeramisch ligt dan meer voor de hand.
Dat staat nog los van de aan/uit controllers, en met dunnere pannen imho onwerkbaar.
Zou er eigenlijk gewoon zelf eentje moeten hacken.
Mja, (terug naar) vitrokeramisch ligt dan meer voor de hand.
- knip -
Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Ik ben op zoek naar hufterproof pannen voor professioneel gebruik. De kok werkt echter met hulpjes waar ik niet kan van verwachten dat ze met rvs pannen om kunnen gaan of braaf de boel in gaan branden en olieën.
Ik heb dus koekenpannen nodig met een anti-aanbaklaag, die wél duurzaam zijn. De kok wilde Greenpan pannen, maar daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. Die zijn toch helemaal niet zo goed?
Ik ben op zoek naar hufterproof pannen voor professioneel gebruik. De kok werkt echter met hulpjes waar ik niet kan van verwachten dat ze met rvs pannen om kunnen gaan of braaf de boel in gaan branden en olieën.
Ik heb dus koekenpannen nodig met een anti-aanbaklaag, die wél duurzaam zijn. De kok wilde Greenpan pannen, maar daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. Die zijn toch helemaal niet zo goed?
Misschien wat kort door de bocht, maar de kok moet er mee werken?Pussolini schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:39:
Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Zijn die dingen te duur? Of is er een andere reden waarom je zijn keus in twijfel trekt??
Als die dingen binnen de kortste keren uit elkaar vallen heb je wat te bespreken..
edit: Ik ken de relatie/verhouding tussen jou en de kok niet, vandaar de manier waar ik op reageer. Stel je voor dat de vrouw van mijn werkgever mij gaat vertellen met wat voor PC ik mijn werk moet doen, omdat ze ook een mening heeft over een merk of OS..
[ Voor 25% gewijzigd door guapper op 21-11-2023 22:09 ]
Heel fair antwoord.guapper schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:53:
[...]
Misschien wat kort door de bocht, maar de kok moet er mee werken?
Zijn die dingen te duur? Of is er een andere reden waarom je zijn keus in twijfel trekt??
Als die dingen binnen de kortste keren uit elkaar vallen heb je wat te bespreken..
edit: Ik ken de relatie/verhouding tussen jou en de kok niet, vandaar de manier waar ik op reageer. Stel je voor dat de vrouw van mijn werkgever mij gaat vertellen met wat voor PC ik mijn werk moet doen, omdat ze ook een mening heeft over een merk of OS..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Waarom geen gietijzeren pannen?
Of andere vraag, wat zijn die hulpmiddelen waarom RVS niet kan? Volgens mij werken toch veel keukens wel met RVS juist omdat het best veel kan hebben?
Gemiddelde anti aanbaklaag sloop je sneller.
Of andere vraag, wat zijn die hulpmiddelen waarom RVS niet kan? Volgens mij werken toch veel keukens wel met RVS juist omdat het best veel kan hebben?
Gemiddelde anti aanbaklaag sloop je sneller.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Als de hulpjes te stom zijn om een seasoning te laten zitten of een rvs pan schoon te maken dan vraag ik mij wel af hoeveel moeite je er überhaupt voor moet doen. Kies dan gewoon lekker voor die greenpan zooi en vervang dat elk half jaar als de kok daar blij van wordt.
Waarbij het overigens wel mijn voorkeur zou hebben wanneer de kok zijn/haar pupillen gewoon traint waardoor ze leren om wél goed met pannen om te kunnen gaan. Hebben ze er ook nog wat aan en kan je gewoon goed stalen spul halen.
Waarbij het overigens wel mijn voorkeur zou hebben wanneer de kok zijn/haar pupillen gewoon traint waardoor ze leren om wél goed met pannen om te kunnen gaan. Hebben ze er ook nog wat aan en kan je gewoon goed stalen spul halen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
m.b.t. 'overigens', en zonder je verder te quoten: excuseer, was puur als metafoor bedoelt. Niet de beste...
[ Voor 189% gewijzigd door guapper op 22-11-2023 08:51 ]
Hey allemaal,
Mijn oude Tefal wok pan (die ik eigenlijk voor van alles gebruik) is aan vervanging toe.
Ik ben een huis, tuin en keuken kok die zich af en toe uitslooft, maar een hele Demeyere set zul je mij niet snel zien kopen.
Ik ben best bereid wat grotere aanschaf te doen zoals een Demeyere Apollo 7 als ik daar het nut van inzie, maar ben vooral benieuwd wat er te zeggen valt over het enorme aanbod aan (inductie) wokpannen die misschien prima aan mijn wensen voldoen.
Mij is niet helemaal duidelijk waarom iemand nou de ene pan de voorkeur zou geven tov de andere (los van hoe hij er uit zie).
Bijvoorbeeld:
- Demeyere Alu Classico 3 https://www.bol.com/nl/nl...tKRg.2_11.13.ProductTitle
- Tefal Hard Titanium Pro https://www.coolblue.nl/p...ium-pro-wokpan-28-cm.html
- BK Conical Deluxe https://bk.nl/products/conical-deluxe-wok-30-cm (hier is m'n oog nu op gevallen vanwege de korting)
Ik staar me blind op wokpannen in de prijscategorie 50-70 euro. Zijn er mensen die tips hebben of een goeie ervaring voor een inductie wok/ alleskunner pan?
Mijn oude Tefal wok pan (die ik eigenlijk voor van alles gebruik) is aan vervanging toe.
Ik ben een huis, tuin en keuken kok die zich af en toe uitslooft, maar een hele Demeyere set zul je mij niet snel zien kopen.
Ik ben best bereid wat grotere aanschaf te doen zoals een Demeyere Apollo 7 als ik daar het nut van inzie, maar ben vooral benieuwd wat er te zeggen valt over het enorme aanbod aan (inductie) wokpannen die misschien prima aan mijn wensen voldoen.
Mij is niet helemaal duidelijk waarom iemand nou de ene pan de voorkeur zou geven tov de andere (los van hoe hij er uit zie).
Bijvoorbeeld:
- BK Conical Deluxe https://bk.nl/products/conical-deluxe-wok-30-cm (hier is m'n oog nu op gevallen vanwege de korting)
Ik staar me blind op wokpannen in de prijscategorie 50-70 euro. Zijn er mensen die tips hebben of een goeie ervaring voor een inductie wok/ alleskunner pan?
Je linkt een pan met PTFE coating, een met SiO2 coating en een kale rvs pan. Dat zijn iig drie grote verschillen.
Je zou een voorkeur kunnen hebben voor duurzaamheid, dan kies je voor de pan zonder laag want die gaat veel langer mee.
Milieu, gezondheid en gemak of onkunde zou zwaarder kunnen wegen, dan is zo'n keramisch laagje een betere match.
Of je wilt enkel gemak / prutst graag, dan is PTFE het meest non-stick.
Die "iemand" kan natuurlijk ook gewoon een voorkeur voor een bepaald handvat hebben.
Als je een lijstje hebt van wat jij graag gebruikt filter je ongetwijfeld een hele berg van het aanbod al weg.
Je zou een voorkeur kunnen hebben voor duurzaamheid, dan kies je voor de pan zonder laag want die gaat veel langer mee.
Milieu, gezondheid en gemak of onkunde zou zwaarder kunnen wegen, dan is zo'n keramisch laagje een betere match.
Of je wilt enkel gemak / prutst graag, dan is PTFE het meest non-stick.
Die "iemand" kan natuurlijk ook gewoon een voorkeur voor een bepaald handvat hebben.
Als je een lijstje hebt van wat jij graag gebruikt filter je ongetwijfeld een hele berg van het aanbod al weg.
- knip -
Ik gebruik deze al een aantal jaren met veel plezier:gerlof92 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:04:
Hey allemaal,
Bijvoorbeeld:
https://bk.nl/products/black-steel-wokarang-30-cm
Is vast ergens in de aanbieding te krijgen, ik heb er destijds rond de 30 euro voor betaald
Vind die Conical Deluxe wel een mooie pan... Wat zijn de ervaringen met zo'n putjesbodem? Bakt dat een beetje? En is het een beetje schoon te houden?
Ik gebruik hier zowel de 24 als ook 28 centimeter koekenpan uit die serie tot volle tevredenheid op een inductie kookplaat. Schoonmaken is niet anders als dat je andere pannen simpel schoon maakt onder een warme kraan.mcDavid schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:27:
Vind die Conical Deluxe wel een mooie pan... Wat zijn de ervaringen met zo'n putjesbodem? Bakt dat een beetje? En is het een beetje schoon te houden?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik kook al 15 jaar met eee BK conical deluxe pannenset, helemaal 3-ply, echt super pannen, maar geen ervaring met koekenpan.mcDavid schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:27:
Heeft iemand hier ervaring met Nomar gietijzeren stoofpannen uit Frankrijk? Merk lijkt al lang niet meer te bestaan maar wordt wel vrij veel aangeboden met daarbij de opmerking dat het zou gaan om een Staub merk maar ik kan daar niks over terugvinden.
@Mad Wally Dat merk (en productiefaciteiten) werd in '88 overgenomen door Staub. Geen idee tot wanneer ze de merknaam gebruikt hebben.
Ervaring: nee. Geemailleerde pannen werden tot aan eind jaren 80 nog gemaakt met zware metalen tbv hechting en kleur. Ongetwijfeld minder issue bij de gerenommeerde merken met ditto Q.C., maar er werd toen ook ontiegelijk veel gekopieerd/gekloond.
Ik koop liever nieuwe, waarbij ik uiteraard kans maak op modernere vergiftigingen.
Ervaring: nee. Geemailleerde pannen werden tot aan eind jaren 80 nog gemaakt met zware metalen tbv hechting en kleur. Ongetwijfeld minder issue bij de gerenommeerde merken met ditto Q.C., maar er werd toen ook ontiegelijk veel gekopieerd/gekloond.
Ik koop liever nieuwe, waarbij ik uiteraard kans maak op modernere vergiftigingen.
- knip -
Ik heb een mooie BK black steel pan nu. Super blij mee, gaat als een malle.
Maar nu is er toch wat hardnekkig vuil in. Mag ik een schuursponsje gebruiken?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Een nachtje in heet soda water en dan met een melamine spons (wonderspons) voor de restjes die er nog in zouden zijn blijven zitten. Daarna even de pan opnieuw inbranden omdat soda alle vet oplost.
Ja. Het is jouw pan, je mag ermee doen wat je wilt.bonzz.netninja schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:34:
Ik heb een mooie BK black steel pan nu. Super blij mee, gaat als een malle.
Afaik zijn die BK pannen genitrocarboneerd, een oppervlakkig laagje tbv bescherming / tegen slijten, daaronder zit gewoon plaatstaal.
Mocht je een plekje écht kaal trekken dan is dat geen issue en kan je alsnog een eigen laagje erop zetten.
- knip -
Bij le Creuset in de black Friday sale een 26cm Campagnard gekocht voor 167 euro. Ik twijfelde over de kleur maar de baas riep gelijk “oh wat mooi”
, toen was de keuze snel gemaakt.
https://www.lecreuset.nl/...var_CI5032_size=26cm-l2-2

https://www.lecreuset.nl/...var_CI5032_size=26cm-l2-2
Nav Raymond in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Kan ik jullie melden dat ik in opdracht van het bijna 6jarige opperbevel hier in huis, vanmiddag de volgende pan heb gekocht, voor onder de kerstboom:
https://www.hema.nl/cadea...span-26.5cm-60410090.html
:strip_exif()/f/image/Nccjrrr8CiaNUEibFWrQzYxP.jpg?f=fotoalbum_large)
Btw: vorig weekend heb ik die rode BK poffertjespan even kunnen vasthouden. Op zich een mooie pan, maar ik vind de kuiltjes voor de poffertjes wat aan de kleine kant. Dus voor de echte poffertjespan, gaat de zoektocht nog even verder.
Kan ik jullie melden dat ik in opdracht van het bijna 6jarige opperbevel hier in huis, vanmiddag de volgende pan heb gekocht, voor onder de kerstboom:
:strip_exif()/f/image/Nccjrrr8CiaNUEibFWrQzYxP.jpg?f=fotoalbum_large)
Btw: vorig weekend heb ik die rode BK poffertjespan even kunnen vasthouden. Op zich een mooie pan, maar ik vind de kuiltjes voor de poffertjes wat aan de kleine kant. Dus voor de echte poffertjespan, gaat de zoektocht nog even verder.
Fantastisch.Raymond schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:17:
Nav Raymond in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
[Afbeelding]
Het is dat ik hem zelf waarschijnlijk te weinig zou gebruiken voor de ruimte die zoiets inneemt anders zou ik hem zo op mijn verlanglijstje zetten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien ook een mooie voor dit topic. Als je een PFAS en dus ook Teflon vrije pan wilt is de TVS Natura serie geen goede keus, want dat is dus gewoon Teflon:
Gekochte pan blijk toch PFAS te bevatten
Gekochte pan blijk toch PFAS te bevatten
Ah, de vegetek bosnimf pannen weer? Die zijn hier al eens benoemd.
- knip -
Ik heb mijn oude De Buyer pan teruggevonden en wil deze opnieuw seasonen. Nu heeft deze een greep met grijs hamerslag effect (lijkt wel Hammerite). Ik kan hem niet meer terugvinden op de website. Weet iemand of deze in de oven mag en zo ja tot welke temperatuur?
Edit: ik ben er geloof ik achter, epoxy greep mag maximaal 10 minuten op 200 graden.
Toch nog een nieuwe vraag, kan hij wel langdurig op bv 180 graden? Oven vind ik qua inbranden handiger dan inductie vanwege de relatief koude randen door de slechte warmtegeleiding.
Edit: ik ben er geloof ik achter, epoxy greep mag maximaal 10 minuten op 200 graden.
Toch nog een nieuwe vraag, kan hij wel langdurig op bv 180 graden? Oven vind ik qua inbranden handiger dan inductie vanwege de relatief koude randen door de slechte warmtegeleiding.
[ Voor 34% gewijzigd door Mad Wally op 26-11-2023 12:50 ]
Hallo allemaal,
Ik had graag wat hulp gehad met een goeie RVS wokpan te kiezen om te gebruiken op mijn inductievuur.
Om te vermijden dat ik de carbon-steel-wok-politie op mijn dak krijg, hier een korte uitleg waarom RVS voor mij:
* Ik wil er meer mee kunnen dan enkel en alleen hoge temp wokken
* ik wil iets waar mijn vrouw ook mee overweg kan
* ik weet wat er van te verwachten en hoe er mee om te gaan
Ik heb me hier vooral op volgende video voor gebaseerd: YouTube: CARBON STEEL versus STAINLESS STEEL WOKS. Which one is right for you?
Nu terug over mijn zoektocht naar een goeie RVS vlakke bodem wokpan...
In eerste instantie kwam ik uit op de Demeyere Apollo 7 wokpan met vlakke bodem van 36 cm.
Maar na die wat beter te onderzoeken, blijkt dat deze slechts een vlakke bodem diameter van 13 cm heeft! Dit is belachelijk / onbruikbaar klein op een inductievuur. Het lijkt mij dan ook dat de vlakke bodem van deze pan enkel is zodat ze stabiel staat op een standaard gas vuur. En hoewel ze misschien wel zal werken op een inductievuur, gaat het absoluut niet goed werken.
Mijn inductievuur heeft nl kookvlakken van 14 cm (2100W), 18 cm (3100W) en 21 cm (3700W). Met een 13 cm panbodem, kan ik maw amper 2000W aan hitte overbrengen.
Dus wat ik zoek is:
* RVS wokpan
* minimum 32 cm buitendiameter
* minimum 18 cm bodem diameter (21 cm zou helemaal goed zijn)
* goeie kwaliteit warmteoverbrenging (zoals die Demeyere bv waarschijnlijk wel heeft en goedkopere / minder bekende RVS wokpannen waarschijnlijk minder hebben)
* iets dat een leven lang mee gaat
Hopelijk kan iemand me hier verder helpen.
Alvast bedankt!
Ik had graag wat hulp gehad met een goeie RVS wokpan te kiezen om te gebruiken op mijn inductievuur.
Om te vermijden dat ik de carbon-steel-wok-politie op mijn dak krijg, hier een korte uitleg waarom RVS voor mij:
Ik heb me hier vooral op volgende video voor gebaseerd: YouTube: CARBON STEEL versus STAINLESS STEEL WOKS. Which one is right for you?
In eerste instantie kwam ik uit op de Demeyere Apollo 7 wokpan met vlakke bodem van 36 cm.
Maar na die wat beter te onderzoeken, blijkt dat deze slechts een vlakke bodem diameter van 13 cm heeft! Dit is belachelijk / onbruikbaar klein op een inductievuur. Het lijkt mij dan ook dat de vlakke bodem van deze pan enkel is zodat ze stabiel staat op een standaard gas vuur. En hoewel ze misschien wel zal werken op een inductievuur, gaat het absoluut niet goed werken.
Mijn inductievuur heeft nl kookvlakken van 14 cm (2100W), 18 cm (3100W) en 21 cm (3700W). Met een 13 cm panbodem, kan ik maw amper 2000W aan hitte overbrengen.
Dus wat ik zoek is:
* RVS wokpan
* goeie kwaliteit warmteoverbrenging (zoals die Demeyere bv waarschijnlijk wel heeft en goedkopere / minder bekende RVS wokpannen waarschijnlijk minder hebben)
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door Mastakilla op 26-11-2023 11:27 ]
@Mastakilla Meestal zijn de inductiespoelen niet zo groot (als de lijntjes op de glasplaat). Je zou je manual kunnen checken voor de minimale bodem maat.
De vorm die je omschrijft is geen wok maar een koekenpan met hoge randen, ofwel een sauteuse.
Demeyere heeft er een in de Apollo 7 lijn met 22cm bodem.
De vorm die je omschrijft is geen wok maar een koekenpan met hoge randen, ofwel een sauteuse.
- knip -
Ik denk dat je deze bedoeld https://www.zwilling.com/...%2F-48-l/40850-224-0.htmlRaymond P schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:29:
@Mastakilla Meestal zijn de inductiespoelen niet zo groot (als de lijntjes op de glasplaat). Je zou je manual kunnen checken voor de minimale bodem maat.
Of een hapjespan: https://shop.vtwonen.nl/p...-countrypan-32-cm/47249/#Raymond P schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:29:
@Pikoe Dat is ook een sauteuse, maar er werd expliciet om RVS gevraagd.
- knip -
Thanks!
De inductiespoel-diameters komen rechtstreeks uit de handleiding en er is geen minimale bodem maat opgegeven (dit hangt nl ook af van de mate dat de bodem magnetisch is - er wordt aangeraden het uit te proberen met de "test-functie").
Er zijn (buiten de rond->ovale kookzone) ook geen variabele kookzones. Dus is er, als ik het goed begrijp, wanneer je er een pan op zet die kleiner is dan de kookzone, gewoon meer energieverspilling (als je bv een 10 cm bodem op een 14 cm kookzone, wordt maar 10 cm gebruikt om op te warmen, terwijl de overige 4 cm "de lucht magnetiseerd"
).
De sauteuze van de Demeyere die je aangeeft, is inderdaad qua bodem al een pak beter. Alleen jammer dat de randen zo stijl oplopen.
Dan spreekt de vorm van de koekjespan van de buyer me nog wat meer aan (alleen jammer dat die niet RVS is).
De inductiespoel-diameters komen rechtstreeks uit de handleiding en er is geen minimale bodem maat opgegeven (dit hangt nl ook af van de mate dat de bodem magnetisch is - er wordt aangeraden het uit te proberen met de "test-functie").
Er zijn (buiten de rond->ovale kookzone) ook geen variabele kookzones. Dus is er, als ik het goed begrijp, wanneer je er een pan op zet die kleiner is dan de kookzone, gewoon meer energieverspilling (als je bv een 10 cm bodem op een 14 cm kookzone, wordt maar 10 cm gebruikt om op te warmen, terwijl de overige 4 cm "de lucht magnetiseerd"
De sauteuze van de Demeyere die je aangeeft, is inderdaad qua bodem al een pak beter. Alleen jammer dat de randen zo stijl oplopen.
Dan spreekt de vorm van de koekjespan van de buyer me nog wat meer aan (alleen jammer dat die niet RVS is).
[ Voor 17% gewijzigd door Mastakilla op 26-11-2023 12:04 ]
Qua anti aanbak is de de Buyer natuurlijk wel weer veel beter. Afweging, betere bakeigenschappen of makkelijker in onderhoudMastakilla schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:53:
Thanks!
Er zijn (buiten de rond->ovale kookzone) ook geen variabele kookzones. Dus is er, als ik het goed begrijp, wanneer je er een pan op zet die kleiner is dan de kookzone, gewoon meer energieverspilling (als je bv een 10 cm bodem op een 14 cm kookzone, wordt maar 10 cm gebruikt om op te warmen, terwijl de overige 4 cm "de lucht magnetiseerd").
Weet iemand uit welk materiaal de 'Eternal Mesh' coating van Tefal gemaakt wordt? Vermoedelijk een PTFE variant?
https://www.tefal.com.au/...SH-WOK-28-cm/p/2100115749
Onze anti-kleef wok is aan vervanging toe. Ik wil liefst alle PTFE uit onze keuken bannen, alleen is mijn vriendin degene die de pannen vooral gebruikt en zij wil anti-kleef. Welke coating de pan heeft, interesseert haar niet zolang het maar niet kleeft!
https://www.tefal.com.au/...SH-WOK-28-cm/p/2100115749
Onze anti-kleef wok is aan vervanging toe. Ik wil liefst alle PTFE uit onze keuken bannen, alleen is mijn vriendin degene die de pannen vooral gebruikt en zij wil anti-kleef. Welke coating de pan heeft, interesseert haar niet zolang het maar niet kleeft!

@Cooni Als Tefal er niet expliciet bij zet dat het een keramische laag is dan mag je er blind vanuit gaan dat het een PTFE laag heeft. Je kunt naar hun "Renew ON" lijn kijken om te zien hoe ze dat dan vormgeven.
Als je perse zo'n verzonken mesh printje wilt dan zijn er wel fabrikanten die dat doen met een laagje SiO2. Maareh die zijn imho niet non-stick, de PTFE varianten overigens ook niet.
Als je perse zo'n verzonken mesh printje wilt dan zijn er wel fabrikanten die dat doen met een laagje SiO2. Maareh die zijn imho niet non-stick, de PTFE varianten overigens ook niet.
- knip -
Thanks! Het gaat me niet om de print hoor. Ik zocht gewoon een anti-kleef wok zonder PTFE en die geen rituele gebruiken zoals verwarmen tot temperatuur X/kleur Y en inolën met olie Z nodig heeft.Raymond P schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:02:
@Cooni Als Tefal er niet expliciet bij zet dat het een keramische laag is dan mag je er blind vanuit gaan dat het een PTFE laag heeft. Je kunt naar hun "Renew ON" lijn kijken om te zien hoe ze dat dan vormgeven.
Keramisch dan maar?
Niet lactosevrij, maar ben je bekend met lactase tabletten? Innemen voordat je het zuivelproduct consumeert en je hebt nergens last van. Mijn favoriete merk is Lactojoy, niet de goedkoopste maar bevalt erg goed. In bulk zijn ze redelijk betaalbaar (ik koop ze op Amazon Nederland of Duitsland)Dennis1812 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:24:
Bak ivm lactose intolerantie van mijn vrouw met name met ganzenvet (best prijzig) of met bluesband roombeter. Een soort vegan roomboter.
Iemand anders nog goede tips voor lactosevrije vetstof? (Olie is prima. Maar geeft zeer weinig tot geen smaak mee aan aardappeltjes of vlees o.i.d)
Ah, je zoekt een pan ter decoratie voor op je magnetron?Cooni schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:35:
[...]
Thanks! Het gaat me niet om de print hoor. Ik zocht gewoon een anti-kleef wok zonder PTFE en die geen rituele gebruiken zoals verwarmen tot temperatuur X/kleur Y en inolën met olie Z nodig heeft.
Een beetje Tefal pan heeft zo'n mooie stip in het midden die je vertelt wanneer je temperatuur X bij kleur Y bereikt hebt en vetstof Z kunt toevoegen. Zelfs met zo'n opwarm-pan kom je daar dus niet onderuit...
Dat is de enige af-fabriek non-stick optie die over blijft. Als je vriendin degene is die de pan gebruikt en je die zoveel mogelijk van hetzelfde wilt halen dan worden die dus ook gemaakt.Keramisch dan maar?
Voor hip patroontje gelaser-etste sol-gel SiO2 coating kan je bij Onyx terecht. Dit soort pannen zijn uiteraard niet volledig gecoat.
n.b. Volgens mij verkopen ze inmiddels enkel het keramische model, ik zie geen PTFE versie meer op de Nederlandse website.
BK heeft een anti-knoei model.
Inmiddels liggen er overal van allerlei merken pannen met keramische laagjes in de schappen voor vanaf onder de twee tientjes tot te veel centen. Het is niet altijd duidelijk wat de kwaliteit (en vooral dikte) van de laag is en of deze versterkt is, de pannen zelf zijn ook allemaal ongeveer even dik. Garantie op de laag is een wassen neus.
Wat mij is opgevallen is dat ze (hier) allemaal redelijk snel slijten, de duurdere exemplaren niet noodzakelijk minder snel dan de koopjes.
Wat nu nieuw op de markt komt is wellicht ook weer beter dan de vorige generatie, resoluut een wok met keramische coating aanwijzen die beduidend beter is dan de rest is op dit moment denk ik niet mogelijk.
- knip -
Je meldt dat de onderkant te smal is qua diameter (13 cm), maar hou er ook rekening mee dat de zijkanten van de 5 en/of 7 series van Demyere ook erg warm worden door de meerdere lagen van zo'n wok en ideaal is om mee te bakken en wokken.Mastakilla schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:19:
Hallo allemaal,
Dus wat ik zoek is:
* RVS wokpan
Alvast bedankt!
Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl
De kleine diameter beperkt de warmteinput van de inductie. De goed geleidende wand voort het weer makkelijk af. Gevolg een koude panSlayer schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:58:
[...]
Je meldt dat de onderkant te smal is qua diameter (13 cm), maar hou er ook rekening mee dat de zijkanten van de 5 en/of 7 series van Demyere ook erg warm worden door de meerdere lagen van zo'n wok en ideaal is om mee te bakken en wokken.
[YouTube: Hoe werkt de Demeyere wok. Bekijk de demonstratie van Marian's Kookwereld]
Edit, ik denk dat een dergelijke pan alleen geschikt is voor een inductieplaat met wok-kuil. Zoiets https://www.deschouwwitgoed.nl/boretti-bikw76
[ Voor 18% gewijzigd door Mad Wally op 27-11-2023 10:33 ]
Precies dat was voor mij de reden om ooit naar 'echte' pannen te gaan kijken. Alles met laagjes gaat maar zeer beperkt mee, terwijl met een goede pan en de juiste techniek je een leven kunt doen.Raymond P schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:45:
Inmiddels liggen er overal van allerlei merken pannen met keramische laagjes in de schappen voor vanaf onder de twee tientjes tot te veel centen. Het is niet altijd duidelijk wat de kwaliteit (en vooral dikte) van de laag is en of deze versterkt is, de pannen zelf zijn ook allemaal ongeveer even dik. Garantie op de laag is een wassen neus.
Wat mij is opgevallen is dat ze (hier) allemaal redelijk snel slijten, de duurdere exemplaren niet noodzakelijk minder snel dan de koopjes.
Het helpt dan natuurlijk wel dat koken voor mij een fanatieke hobby is.
Helaas geldt het lang niet voor iedereen dat je dan helemaal geen last hebt, vaak is het wel stukken beter maar toch nog wel merkbaar. Daarnaast kan je je afvragen of je bewust bij elke maaltijd zaken wilt eten waar je bij voorbaat al geneesmiddelen moet slikken om er geen last van te krijgen.Mad Wally schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:11:
Niet lactosevrij, maar ben je bekend met lactase tabletten? Innemen voordat je het zuivelproduct consumeert en je hebt nergens last van. Mijn favoriete merk is Lactojoy, niet de goedkoopste maar bevalt erg goed. In bulk zijn ze redelijk betaalbaar (ik koop ze op Amazon Nederland of Duitsland)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor mij werkt de juiste tablet op het juiste moment goed. Verder is het geen geneesmiddel maar een lichaamseigen stof. Het lichaam maakt normaal lactase aan om lactose af te breken maar bij ons onvoldoende.Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:27:
[...]
Helaas geldt het lang niet voor iedereen dat je dan helemaal geen last hebt, vaak is het wel stukken beter maar toch nog wel merkbaar. Daarnaast kan je je afvragen of je bewust bij elke maaltijd zaken wilt eten waar je bij voorbaat al geneesmiddelen moet slikken om er geen last van te krijgen.
Bij het bekijken van dat filmpje, denk ik alleen maar: heb je een wok van 32cm, doe je er net genoeg eten in voor een peuter.Slayer schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:58:
[...]
Je meldt dat de onderkant te smal is qua diameter (13 cm), maar hou er ook rekening mee dat de zijkanten van de 5 en/of 7 series van Demyere ook erg warm worden door de meerdere lagen van zo'n wok en ideaal is om mee te bakken en wokken.
[YouTube: Hoe werkt de Demeyere wok. Bekijk de demonstratie van Marian's Kookwereld]
Hoe goed doet dat ding het op een inductieplaat als je er een gezinsportie eten in drukt?
Het is een demonstratie waarbij de kijker wat mag proeven, wat had je dan verwacht? 
Maar als je deze hoeveelheid van peuterniveau vindt dan doe ik de aanname dat jij met gezinshoeveelheid de pan tot de rand vullen bedoelt? Welke prestaties verwacht je dan nog? Je gebruikt het in feite gewoon als hapjesplan dan.
Maar als je deze hoeveelheid van peuterniveau vindt dan doe ik de aanname dat jij met gezinshoeveelheid de pan tot de rand vullen bedoelt? Welke prestaties verwacht je dan nog? Je gebruikt het in feite gewoon als hapjesplan dan.
Mad Wally schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:31:
Voor mij werkt de juiste tablet op het juiste moment goed. Verder is het geen geneesmiddel maar een lichaamseigen stof. Het lichaam maakt normaal lactase aan om lactose af te breken maar bij ons onvoldoende.
offtopic:
Lactose-intolerantie is (binnen onze cultuur) een aandoening en kunstmatig lactase toevoegen kan de klachten verhelpen, ergo: een geneesmiddel. Dat is verder geen waarde-oordeel hoor, als je het voedingssupplement zou noemen had ik hetzelfde gezegd.
Lactose-intolerantie is (binnen onze cultuur) een aandoening en kunstmatig lactase toevoegen kan de klachten verhelpen, ergo: een geneesmiddel. Dat is verder geen waarde-oordeel hoor, als je het voedingssupplement zou noemen had ik hetzelfde gezegd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ja, deze demonstratie van een wok slaat de plank wel behoorlijk mis.
Dat de bodem warm wordt geloof ik namelijk wel. Zo is het meer een prijzige spatscherm.
Mgoed, 2000W op 1.7kg multilaags wok zal zeker wel voldoende zijn om met gepaste enthousiasme ietwat meer de randen te gebruiken. Wat in die video getoond wordt lukt ook wel met 600W.
Zelfs als je 'm zou willen vullen met 6 liter Unox soep heb je voldoende aan die 2kW. Kantonees wokken kan je sowieso vergeten...
Dat de bodem warm wordt geloof ik namelijk wel. Zo is het meer een prijzige spatscherm.
Mgoed, 2000W op 1.7kg multilaags wok zal zeker wel voldoende zijn om met gepaste enthousiasme ietwat meer de randen te gebruiken. Wat in die video getoond wordt lukt ook wel met 600W.
Zelfs als je 'm zou willen vullen met 6 liter Unox soep heb je voldoende aan die 2kW. Kantonees wokken kan je sowieso vergeten...
- knip -
dan eerder zoiets YouTube: Seasoning a carbon steel wok on induction cooker of YouTube: Wok induction cooking by EquipexRaymond P schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:21:
Nou ja, deze demonstratie van een wok slaat de plank wel behoorlijk mis.
@Raymond P Waarom slaat het de plank mis? Het is een pan voor de westerse markt met een doelgroep die er waarschijnlijk niet mee wil 'wokken' zoals het Echte WokkenTM wat van origine die regio komt.
Wokken, roerbakken, sauteren, allemaal kooktechnieken die wat van elkaar weg hebben met vaak een soortgelijk doel qua bereiding. Allemaal hebben van oorsprong specifieke pannen en wijze van verhitting, maar dat is allemaal wat door elkaar gaan lopen en harde definities zijn er eigenlijk niet zo meer.
Voor velen is een wokpan niet meer dan een pan met handig spatscherm zoals @Raymond als stelt en voor de motorisch minder handigen is het fijn dat je het bij het roeren niet zomaar de pan uit kiepert zoals bij een gewone koekenpan.
Waarbij ik bij Demeyere echt wel geloof dat die goed genoeg geleidt om de randen ook te kunnen gebruiken, maar het zal nooit 'echt' wokken zijn.
Wokken, roerbakken, sauteren, allemaal kooktechnieken die wat van elkaar weg hebben met vaak een soortgelijk doel qua bereiding. Allemaal hebben van oorsprong specifieke pannen en wijze van verhitting, maar dat is allemaal wat door elkaar gaan lopen en harde definities zijn er eigenlijk niet zo meer.
Voor velen is een wokpan niet meer dan een pan met handig spatscherm zoals @Raymond als stelt en voor de motorisch minder handigen is het fijn dat je het bij het roeren niet zomaar de pan uit kiepert zoals bij een gewone koekenpan.
Waarbij ik bij Demeyere echt wel geloof dat die goed genoeg geleidt om de randen ook te kunnen gebruiken, maar het zal nooit 'echt' wokken zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 27-11-2023 11:38 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Als je een wok (van 200 euro) gaat demonstreren die uit moet blinken in warmtegeleiding dan verwacht ik dat er op zijn minst eventjes gesauteerd wordt en de wand daadwerkelijk benut wordt.
M.a.w. ik vind dat Marian helemaal niet goed uitlegt hoe een wok werkt, laat staan deze specifiek.
Dat het gros van de thuisgebruikers ervoor kiest om zo'n pan op die manier te gebruiken vind ik irrelevant. Ik heb geen bezwaar tegen het gebruik van een wok als hapjespan met extra hoge knoeirand, maar verkondigen dat dat de manier is waarop die pan gebruikt moet worden is m.i. deel van de oorzaak dat zo'n groot percentage niet (meer) kan koken.
Financieel is het ook onzinnig, waarom zou je pakweg 150 euro meer betalen voor differentiërende eigenschappen en deze vervolgens niet benutten? Koop dan gewoon een monolaags alternatief.
M.a.w. ik vind dat Marian helemaal niet goed uitlegt hoe een wok werkt, laat staan deze specifiek.
Dat het gros van de thuisgebruikers ervoor kiest om zo'n pan op die manier te gebruiken vind ik irrelevant. Ik heb geen bezwaar tegen het gebruik van een wok als hapjespan met extra hoge knoeirand, maar verkondigen dat dat de manier is waarop die pan gebruikt moet worden is m.i. deel van de oorzaak dat zo'n groot percentage niet (meer) kan koken.
Financieel is het ook onzinnig, waarom zou je pakweg 150 euro meer betalen voor differentiërende eigenschappen en deze vervolgens niet benutten? Koop dan gewoon een monolaags alternatief.
- knip -
Het eten wordt toch ook gewoon langs de rand gehaald? Wel meer dan eventjes. Dan niet sauterend maar roerbakkend, maar dat is hooguit een verschil van techniek.Raymond P schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:18:
@Gonadan Als je een wok (van 200 euro) gaat demonstreren die uit moet blinken in warmtegeleiding dan verwacht ik dat er op zijn minst eventjes gesauteerd wordt en de wand daadwerkelijk benut wordt.
Ik ben het met je eens dat zo'n filmpje als deze mij niet zou overtuigen, maar helemaal de plank mis vind ik wel wat sterk.
De reden dat een groot percentage niet meer kan koken is pure luiheid en totale desinteresse, meer moet je er niet van maken hoor.
[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 27-11-2023 12:22 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@PinusRigida Ik heb een stuk of 3 Le Creuset pannen (gehad).
Ze zijn heel erg fijn, maar niet mijn favoriet. Mooi, kwalitatief goed, leuke kleurtjes etc. maar niet altijd even praktisch in dagelijks gebruik. Het aanbakken, schoonmaken en de beperkingen van de emaillelaag gingen me wel een beetje tegenstaan tot het punt dat ik nu 8 van de 10x een Demeyere pan pak die wat meer hufterproof is.
Le Creuset kun je als je niet kieskeurig bent vaak wel in de aanbieding scoren met 50% korting. Dan betaal je zo'n €150 voor een pan. Nog steeds 3x zoveel als de Hema-concurrenten en je krijgt geen 3x zo'n goede pan, maar dan kan ik het nog wel soort van verantwoorden voor mijzelf. Als je ze op Marktplaats zet, ben je ze ook de volgende dag weer kwijt voor een goede prijs.
Lang verhaal kort; kan LC zeker aanraden en ook wel de 'beste', maar niet altijd 'meest geschikt'. Het maakt koken niet per se makkelijker. Na het nodige gebruik geef ik de voorkeur aan de pannen met een zwarte emaillelaag; dat is bij Staub de standaard geloof ik.
Ze zijn heel erg fijn, maar niet mijn favoriet. Mooi, kwalitatief goed, leuke kleurtjes etc. maar niet altijd even praktisch in dagelijks gebruik. Het aanbakken, schoonmaken en de beperkingen van de emaillelaag gingen me wel een beetje tegenstaan tot het punt dat ik nu 8 van de 10x een Demeyere pan pak die wat meer hufterproof is.
Le Creuset kun je als je niet kieskeurig bent vaak wel in de aanbieding scoren met 50% korting. Dan betaal je zo'n €150 voor een pan. Nog steeds 3x zoveel als de Hema-concurrenten en je krijgt geen 3x zo'n goede pan, maar dan kan ik het nog wel soort van verantwoorden voor mijzelf. Als je ze op Marktplaats zet, ben je ze ook de volgende dag weer kwijt voor een goede prijs.
Lang verhaal kort; kan LC zeker aanraden en ook wel de 'beste', maar niet altijd 'meest geschikt'. Het maakt koken niet per se makkelijker. Na het nodige gebruik geef ik de voorkeur aan de pannen met een zwarte emaillelaag; dat is bij Staub de standaard geloof ik.
@Gonadan Nauwelijks, als je zou vertellen dat dat per ongeluk gebeurde zou ik het direct geloven.
- knip -
Thanx.Ypuh schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:23:
@PinusRigida Ik heb een stuk of 3 Le Creuset pannen (gehad).
Ik heb zaterdag een dagje de LC van m'n moeder gebruikt en ik moet toegeven dat het weinig anders voelde dan m'n Pyrex middelmoter, niet genoeg om het dubbele of zelfs het driedubbele bedrag te rechtvaardigen...
Maar wél nog steeds aanzienlijk leuker dan in een inox stoofpot, al is het gewoon omdat een uur nadat het vuur uit staat, je ragout (in mijn geval zaterdag Bolognèse) nog steeds goed warm is.
Het onderhoud stoort me niet eigenlijk: aanbaklaagjes - als je niet overdrijft
Dus nee, ik denk niet dat ik LC zal overwegen, maar ik check wel even bij Staub voor een vervanger voor m'n beschadigde Pyrex en een extra pan, want een pan heb ik nog niet in geëmailleerd gietijzer... het is kortingperiode dus...
Dat is flauw. Kijk het filmpje dan nog maar een keer, hij doet niet anders. Weliswaar af en toe wat versneld en geknipt maar de hele pan wordt continu gebruikt op het dichtschroeien en kruiden na.Raymond P schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:28:
@Gonadan Nauwelijks, als je zou vertellen dat dat per ongeluk gebeurde zou ik het direct geloven.
Wat mij meer stoort is dat hij gewoon met zijn kruidenpotjes boven een dampende pan hangt, dat is echt een HELL NO bij mij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Gedaan. Voor wat hij doet had gewoon een sauteerpan of zelfs hapjespan gebruikt moeten/kunnen worden.
Percentage gebruikte oppervlakte wand is ontiegelijk laag, het nut van meerdere lagen over de volle wand is daarmee ook laag.
Als je zo kookt heb je geen (of nauwelijk) voordeel van de meerlaagse wanden, het verschil in afgifte van warmte zal nihil zijn t.o.v. een monolaagse wand.
En als je toch al van plan bent om het enigsinds in beweging te houden dan is het verschil in afgegeven vermogen over de bodem ook niet relevant omdat dat dan gemiddeld wordt.
Idealiter houd je het midden vrij om van ontsnappend vocht af te komen, dat is immers ook de reden waarom de bodem zo klein is gehouden.
Niet bekritiserend bedoeld op hoe men thuis wenst te koken, enkel informatief. Een rvs wok van 50 euro presteert bij zo'n techniek gewoon gelijkwaardig.
De meerprijs voor multilaags is het dan enkel waard als je van plan bent vaker te stoven in je wok.
Percentage gebruikte oppervlakte wand is ontiegelijk laag, het nut van meerdere lagen over de volle wand is daarmee ook laag.
Als je zo kookt heb je geen (of nauwelijk) voordeel van de meerlaagse wanden, het verschil in afgifte van warmte zal nihil zijn t.o.v. een monolaagse wand.
En als je toch al van plan bent om het enigsinds in beweging te houden dan is het verschil in afgegeven vermogen over de bodem ook niet relevant omdat dat dan gemiddeld wordt.
Idealiter houd je het midden vrij om van ontsnappend vocht af te komen, dat is immers ook de reden waarom de bodem zo klein is gehouden.
Niet bekritiserend bedoeld op hoe men thuis wenst te koken, enkel informatief. Een rvs wok van 50 euro presteert bij zo'n techniek gewoon gelijkwaardig.
De meerprijs voor multilaags is het dan enkel waard als je van plan bent vaker te stoven in je wok.
- knip -
Ik heb zowel de Industry als de Apollo wok van Demeyere. De Apollo gaart op de wand inderdaad nog wat harder dan de Industry.
Dan is het filmpje erna toch veel interessanter met voor mij onbekende technieken (gebruik van een soldeerbrander met uitleg) en er wordt niet gegooid en geknoeid met het eten maar met fijne precisie en techniek gewokt. The Wok Compendium: 5 Ways To Cook With A Wok Er wordt overigens gebruik gemaakt van een inductie wok.Mad Wally schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:31:
[...]
dan eerder zoiets YouTube: Wok induction cooking by Equipex
En dat brengt ons weer op mijn eerste punt, het gros van de gebruikers wil helemaal niet wokken.Raymond P schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:45:
@Gonadan Gedaan. Voor wat hij doet had gewoon een sauteerpan of zelfs hapjespan gebruikt moeten/kunnen worden.
De verschillende lagen kunnen natuurlijk nog steeds goed helpen bij het gelijkmatiger verwarmen, iets wat zeker wel een voordeel is als je het wat meer als hapjespan inzet.
Sauteren op inductie is sowieso wel humor, elke keer als je dan gaat opschudden gaat je pan afkoelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zie dit topic een aantal keer voorbijkomen. Laatst was er een actie bij bol.com 1+1 koekenpan gratis. Toen heb ik 2 Combekk pannen gekocht. Geen idee of het merk bekend is, komt weinig voorbij in dit topic. Vervolgens allebei ingebrand volgens deze Wikihow-pagina. Inmiddels al weer even in gebruik en ben er erg tevreden over. Er is goed in te bakken en makkelijk schoon te maken en ik had ze voor een mooi prijsje
De essentie is dat je om fatsoenlijk te kunnen wokken op inductie je een kookplaat met wok-kuil nodig hebt anders krijg je de hitte er niet in, zeker niet als je maar een plat oppervlak van 13 cm hebt. Kleine inductie pit is eenvoudig weg veel te weinig vermogen.ratzz schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:52:
[...]
Dan is het filmpje erna toch veel interessanter met voor mij onbekende technieken (gebruik van een soldeerbrander met uitleg) en er wordt niet gegooid en geknoeid met het eten maar met fijne precisie en techniek gewokt. The Wok Compendium: 5 Ways To Cook With A Wok Er wordt overigens gebruik gemaakt van een inductie wok.
"Echt wokken" waar hier zo over gesproken wordt, wordt traditioneel portie per portie geroerbakt.Raymond schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:49:
[...]
Bij het bekijken van dat filmpje, denk ik alleen maar: heb je een wok van 32cm, doe je er net genoeg eten in voor een peuter.
Hoe goed doet dat ding het op een inductieplaat als je er een gezinsportie eten in drukt?
Ook boven de traditionele, krachtige gasvuren die de Chinezen gebruiken, wordt steeds portie per portie (of max 2 porties) gebakken en zie je nooit de gehele wok vol. Eventueel wanneer men gaat voorgaren of frituren, want in Azië gebruiken ze de wok heel veelzijdig.
Ik zie niks mis met het filmpje, denk dat deze kwaliteitswok het dichtst bij "echt wokken" komt op een inductievuur.
Als je een gezinsportie (>2) wil bereiden, heb je mijns inziens een bredere bodem nodig en spreken we dus ook niet meer over wokken.
[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 27-11-2023 15:33 ]
Dat maakt het imo nog steeds geen goede instructie video.Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:57:
[...]
En dat brengt ons weer op mijn eerste punt, het gros van de gebruikers wil helemaal niet wokken.
Dat gros maar blijven conformeren ben ik sowieso geen voorstander van.
Met een bodem van 13cm op inductie gaat dat gewoon niet uit maken, je zult op de meeste inductiepitten geen vlak stuk hebben wat niet (bijna) direct vermogen krijgt. Gelijkmatiger verwarmen bereik je enkel door een buffer(laag/puck) toe te voegen, een transportlaag voegt hier weinig aan toe tenzij het oppervlakte waarop je kookt (significant) groter is dan de energiebron. Een buffer die zo dicht mogelijk bij de energiebron en kookoppervlak zit werkt natuurlijk het meest effectief.De verschillende lagen kunnen natuurlijk nog steeds goed helpen bij het gelijkmatiger verwarmen, iets wat zeker wel een voordeel is als je het wat meer als hapjespan inzet.
Als er geen transport van warmte hoeft te zijn dan heb je ook geen extra laag nodig. Lange wanden met ditto thermische geleiding onttrekken dan enkel vermogen (om de rest van je keuken te verwarmen) wat voor de bereiding van je product gebruikt had kunnen worden, ook als je die niet gebruikt worden die (idealiter) bijna net zo warm als de rest van de pan.
De +/- 45 graden hoek van de wand maakt het ook onpraktisch om een wok te gebruiken als "alles-pan", het onverhitte oppervlakte neemt enkel toe naarmate je de pan meer vult. Een hapjespan heeft rechtopstaande randen, dus ik ga er dan wel van uit dat whatever je in de wok identificerend als hapjespan wilt doen niet op de rand gebeurt of dat dat zelfs onwenselijk is.
Tenzij je regelmatig die 6 liter Unox erin mikt en een 36cm deksel hebt is de conische sauteuse van hetzelfde merk en dezelfde lijn een rationelere keuze om te gebruiken als "alles pan".
En als je dat dan een hapjeswokpan wilt noemen is dat imo goed te begrijpen.
Een betere wok met platte bodem voor gebruik op inductie zullen er niet veel van zijn.
Maar als je toch al niet wilt wokken dan kies je met deze zeker niet de juiste pan.
Klopt, net zoals dat in mindere mate op gas gebeurt. Het complete gebrek aan input wordt ruimschoots gecorrigeerd door het direct beschikbare vermogen zodra je weer connect.Sauteren op inductie is sowieso wel humor, elke keer als je dan gaat opschudden gaat je pan afkoelen.
*edit: niet elke inductieplaat blijft actief en niet elke reageert even snel op pandetectie.
Daar zit dan ook het kenmerkende verschil van zo'n pan, een koper, zilver of aluminium laagje ertussen verspreidt dat vermogen snel naar plekken die kouder zijn dan de rest.
Wel opletten dat je niet door je plaat ramt als je dat thuis probeert. Die concave Hendi unit die @Mad Wally linkte is al heel wat robuuster als je er een hobby van wilt maken.
- knip -
Dat klopt theoretisch allemaal wel maar ik was onlangs toch heel blij met mijn knapperig witlof wat ik uit mijn wok haalde, weliswaar op een kookzone van 18 cm en een "wok" met 17 cm bodem. Je kunt het noemen hoe je wilt maar ik vind het wokken.Mad Wally schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:26:
[...]
De essentie is dat je om fatsoenlijk te kunnen wokken op inductie je een kookplaat met wok-kuil nodig hebt anders krijg je de hitte er niet in, zeker niet als je maar een plat oppervlak van 13 cm hebt. Kleine inductie pit is eenvoudig weg veel te weinig vermogen.
Ook een wok-kuil verhit niet de hele pan maar laat koude stroken achter waar dan ook nog eens praktisch gebruik van gemaakt wordt.
Als liefhebber kan ik dat begrijpen, maar dan heb je wel een zwaar leven.Raymond P schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:29:
Dat maakt het imo nog steeds geen goede instructie video.
Dat gros maar blijven conformeren ben ik sowieso geen voorstander van.
Dat is jouw mening, dat is mij onderhand wel duidelijk. Welke sauteuse uit dezelfde lijn doel je nu op?Met een bodem van 13cm op inductie gaat dat gewoon niet uit maken, je zult op de meeste inductiepitten geen vlak stuk hebben wat niet (bijna) direct vermogen krijgt. Gelijkmatiger verwarmen bereik je enkel door een buffer(laag/puck) toe te voegen, een transportlaag voegt hier weinig aan toe tenzij het oppervlakte waarop je kookt (significant) groter is dan de energiebron. Een buffer die zo dicht mogelijk bij de energiebron en kookoppervlak zit werkt natuurlijk het meest effectief.
Als er geen transport van warmte hoeft te zijn dan heb je ook geen extra laag nodig. Lange wanden met ditto thermische geleiding onttrekken dan enkel vermogen (om de rest van je keuken te verwarmen) wat voor de bereiding van je product gebruikt had kunnen worden, ook als je die niet gebruikt worden die (idealiter) bijna net zo warm als de rest van de pan.
De +/- 45 graden hoek van de wand maakt het ook onpraktisch om een wok te gebruiken als "alles-pan", het onverhitte oppervlakte neemt enkel toe naarmate je de pan meer vult. Een hapjespan heeft rechtopstaande randen, dus ik ga er dan wel van uit dat whatever je in de wok identificerend als hapjespan wilt doen niet op de rand gebeurt of dat dat zelfs onwenselijk is.
Tenzij je regelmatig die 6 liter Unox erin mikt en een 36cm deksel hebt is de conische sauteuse van hetzelfde merk en dezelfde lijn een rationelere keuze om te gebruiken als "alles pan".
En als je dat dan een hapjeswokpan wilt noemen is dat imo goed te begrijpen.
Een betere wok met platte bodem voor gebruik op inductie zullen er niet veel van zijn.
Maar als je toch al niet wilt wokken dan kies je met deze zeker niet de juiste pan.
Bij gas blijft de verhitting doorgaan, je neemt hooguit iets meer afstand qua hoogte. Maar bij gas verlies je daardoor een stuk minder, zeker gezien het feit dat men vaak wel een serieuze vlam hanteert bij het sauteren.Klopt, net zoals dat in mindere mate op gas gebeurt. Het complete gebrek aan input wordt ruimschoots gecorrigeerd door het direct beschikbare vermogen zodra je weer connect.
*edit: niet elke inductieplaat blijft actief en niet elke reageert even snel op pandetectie.
Daar zit dan ook het kenmerkende verschil van zo'n pan, een koper, zilver of aluminium laagje ertussen verspreidt dat vermogen snel naar plekken die kouder zijn dan de rest.
Wel opletten dat je niet door je plaat ramt als je dat thuis probeert. Die concave Hendi unit die @Mad Wally linkte is al heel wat robuuster als je er een hobby van wilt maken.
De meeste thuisfornuizen vinden het inderdaad iets minder leuk als je 'professioneel' met je pannen gaat klappen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Wok vs sauteuse die ik eerder genoemd/gelinkt had.
Bij gas gaat een goed deel van het vermogen langs de pan verloren een sauteerbeweging trekt een vortex van koude lucht mee, bij inductie heb je daar geen last van maar moet de wand anders verwarmd worden.
Geef het eens een kans zou ik zeggen, met een goede pan en plaat is sauteren op inductie minstens net zo effectief als op gas.
Het hele verhaal wat je afschrijft als mijn mening kan je zelf ook thuis meten.
Bij gas gaat een goed deel van het vermogen langs de pan verloren een sauteerbeweging trekt een vortex van koude lucht mee, bij inductie heb je daar geen last van maar moet de wand anders verwarmd worden.
Geef het eens een kans zou ik zeggen, met een goede pan en plaat is sauteren op inductie minstens net zo effectief als op gas.
Het hele verhaal wat je afschrijft als mijn mening kan je zelf ook thuis meten.
- knip -
Ah die. Dat is ook een mooie pan inderdaad, zoiets kan ik zelf ook nog wel in mijn lineup gebruiken.Raymond P schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:15:
@Gonadan Wok vs sauteuse die ik eerder genoemd/gelinkt had.
Wel flauw, mijn serie heeft geen sauteuse.

Het gaat mij niet om een inductie vs. gas discussie, die heeft toch geen einde.Bij gas gaat een goed deel van het vermogen langs de pan verloren een sauteerbeweging trekt een vortex van koude lucht mee, bij inductie heb je daar geen last van maar moet de wand anders verwarmd worden.
Het is echter wel een feit dat je een pan boven gas gewoon kunt bewegen en schudden zonder contact en evengoed kunt blijven verhitten. Een initiële koude stroom bij van de pit opheffen of een discussie over efficiëntie van verwarming staat daar los van.
Nee geen behoefte aan. Het is duidelijk dat jij stelt dat de rand niet gebruikt wordt en daar de conclusies aan koppelt, dat is prima maar ik zie duidelijk wat anders.Het hele verhaal wat je afschrijft als mijn mening kan je zelf ook thuis meten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is ook het gevoel dat ik er bij hebMad Wally schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:11:
[...]
De kleine diameter beperkt de warmteinput van de inductie. De goed geleidende wand voort het weer makkelijk af. Gevolg een koude pan
Edit, ik denk dat een dergelijke pan alleen geschikt is voor een inductieplaat met wok-kuil. Zoiets https://www.deschouwwitgoed.nl/boretti-bikw76
Zou deze trouwens goed kunnen zijn?
https://bk.nl/products/superior-tri-ply-wok-30-cm
Staat geen diameter van de bodem bij, maar hij lijkt toch groter dan die Demeyere?
Heb momenteel een BK balans wok met anti aanbak laag, maar die is dus helemaal versleten. Maar die heeft dus wel een 18cm bodem...
Mijn vader zei ook dat berndes en goed merk is en daar vond ik volgende pan van
https://www.amazon.com.be...-aanbaklaag/dp/B09FK2C8ZM
Maar die lijkt wel weer zo'n veel te snel slijtende anti aanbak laag te hebben
[ Voor 38% gewijzigd door Mastakilla op 27-11-2023 19:43 ]
Een wok met anti aanbak laag..... Wokken doe je op hoog "vuur" waarbij je het voedsel constant in beweging houdt, er kan dan niets aanbakken.
Wat is er mis met een plaatstalen wok van de toko voor 2 tientjes? Werken die niet op inductie of zo?
Wat is er mis met een plaatstalen wok van de toko voor 2 tientjes? Werken die niet op inductie of zo?