Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Backpacker schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:28:
Heeft hier iemand toevallig een advies voor een goede pan of welk materiaal we het beste kunnen kiezen?
https://www.debuyer.com/f...etre-o_30cm/induction-oui
https://petromax.de/produ...ne?variant=47325553066257
ratzz schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:30:
Een hele tijd geleden was er bij de Keuringsdienst van waarde een uitzending over croma waarbij ze in het restaurant van een sterrenkok een biefstuk bakte in roomboter en eentje in croma. De sterrenkok zweerde natuurlijk bij echte boter maar hij kon tot zijn spijt het verschil niet proeven tijdens een blinde proef. Niet dat ik dat het zelf gebruik of ga gebruiken maar toch :-)
Er was een aflevering waarin een panel de voorkeur gaf aan in boter gebakken biefstuk (door Erik van Loo), met in Croma gebakken biefstuk (door Maurice Dekkers) op de tweede plek. Het kleurverschil waar @LA-384 het over heeft zie je ook duidelijk in de pan van Dekkers, ondanks alle compressie. En er was een aflevering waarin een andere chef (René Brienen) bij het blind proeven een plantaardige 'room' verkoos boven echte room.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:46:
Eindelijk eens de pan bij daglicht kunnen aanschouwen en moet zeggen dat het inbranden perfect gelukt lijkt. Misschien ligt het aan de oven? Of gewoon het niet teveel bij nadenken. Had het alleen donkerder verwacht, maar was er ook op bedacht dat dat niet realistisch zou zijn.

Wat ik gedaan heb;
- pan aantal minuten grondig afgewassen met een heet sopje met drupje dreft.
- goed gedroogd met keukenpapier (kwam geen verkleuring van olieresten op).
- binnen en buitenkant ingesmeerd met beetje zonnebloemolie en keukenpapier.
- laagje uitgedund met nieuw stukje keukenpapier.
- pan op de kop in de oven op hoogste stand (+/-275 graden).
- na 10 minuten nogmaals afgenomen met vers stukje keukenpapier.
- na +/- 60-70 minuten oven uit en laten afkoelen in de oven.
- dag later vanaf stap 3 nogmaals herhaald, maar dat gaf optisch geen verschil.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Vanavond ga ik de proef op de som nemen met kipfilets.

Ik las hier in het topic over croma. Ik heb het ooit eens geprobeerd, maar het voelt als een nep-product wat door zijn samenstelling een kunstmatig bruin laagje geeft. Volgens mij heb ik er eens aardappeltjes in gebakken en waar dat bruine laagje normaal >20 minuten duurde, zat het er nu bijna meteen op. Het was duidelijk de croma die bruin werd, niet de aardappel.
Een zwarte(re) pan krijg je door de pan vóór het inbranden dusdanig te verhitten dat deze grijs kleurt (je krijgt eerst nog wat andere kleurtjes, voordat het omslaat naar grijs). Benodigde temperatuur richting de 400°C
En dan inbranden met olie.

De olie zelf verkleurt (doorgaans) richting bruin, en blijft redelijk transparant. Jouw resultaat ligt dus binnen verwachtingen, en ziet er m.i. goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:48
8088 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:39:

Er was een aflevering waarin een panel de voorkeur gaf aan in boter gebakken biefstuk (door Erik van Loo), met in Croma gebakken biefstuk (door Maurice Dekkers) op de tweede plek. Het kleurverschil waar @LA-384 het over heeft zie je ook duidelijk in de pan van Dekkers, ondanks alle compressie. En er was een aflevering waarin een andere chef (René Brienen) bij het blind proeven een plantaardige 'room' verkoos boven echte room.
Bedankt voor de research, kan gebeuren dat mijn geheugen me na 9 jaar na de aflevering in de steek heeft gelaten ;)

Het verschil was overigens 1/10 punt m.b.t. de croma en de roomboter dus zo overweldigend was het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:46:

Ik las hier in het topic over croma. Ik heb het ooit eens geprobeerd, maar het voelt als een nep-product wat door zijn samenstelling een kunstmatig bruin laagje geeft. Volgens mij heb ik er eens aardappeltjes in gebakken en waar dat bruine laagje normaal >20 minuten duurde, zat het er nu bijna meteen op. Het was duidelijk de croma die bruin werd, niet de aardappel.
Ik bakte zowel voorheen in plaatstaal als tegenwoordig in RVS alles in dit spul:

https://www.jumbo.com/pro...merce_shopping-non-brand_{adgroup}&utm_id=16236608053_150733872883_665135344461&gclid=CjwKCAjw15eqBhBZEiwAbDomEigkiEmIZlWDdAqpSX2FRSN4kvYBGo0FXRUJHsbEvlxz2ea5AJHAiRoCDKAQAvD_BwE

Het is grotendeels koolzaadolie, met wat andere zaken erbij. Ooit geprobeerd en daarna gehouden vanwege het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:01
Fly-guy schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:47:
Misschien een beetje een niche product, maar ik ben op zoek naar een pasta "schud" pan.
Een pan waarin in bepaalde pasta gerechten kan maken zoals bijvoorbeeld cacio e pepe, waarbij de gekookte pasta en de saus door het bewegen/schudden van de pan één geheel wordt (in het Italiaans mantecare).

Een gewone koekenpan heeft te lage wanden, waardoor het gerecht niet lekker"terug" te wippen is in de pan, een hapjespan heeft te rechte wanden.
Een wok weet een te klein horizontaal oppervlak.

https://www.seriouseats.com/best-pasta-pan

In bovenstaand artikel wordt het beter uitgelegd en komen ze met een Amerikaanse variant. Hier niet te krijgen, maar zoiets zoek ik, het liefst ook in aluminium.
Artikel gelezen, en als pastafan lijkt het me ideaal! Ik zie dergelijke pannen ook in div. Italiaanse kookvideo's terugkomen.

Mn ouders zijn op dit moment in Italië, dus ik heb ze de opdracht gegeven om daar even rond te kijken voor een pan.

Heb jij ondertussen iets gevonden? Zag via Amazon wel het merk Agnelli voorbijkomen, die hebben veel van dit soort pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Fly-guy Zoiets ook een optie? Ik heb de ceramische variant hiervan en dat schudt prima.
https://www.amazon.nl/Ind...fessioneel/dp/B08KJH2C6X/

edit deze: https://bk.nl/products/wokarang-30-cm maar dan groen :P

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 04-11-2023 14:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Lampjuh schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:26:
[...]

Heb jij ondertussen iets gevonden? Zag via Amazon wel het merk Agnelli voorbijkomen, die hebben veel van dit soort pannen.
Ik heb inmiddels inderdaad een agnelli gekocht, maar die is al een tijdje kwijt bij DHL, dus nog geen ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Nou, de pan is goedgekeurd :)

Ik had verwacht dat het veel moeilijker zou zijn om met plaatstaal te bakken, maar het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig.

De kip vantevoren gemarineerd in wat olie met kipkruiden. Daarna korstje gebakken op stand 10, om uiteindelijk op stand 8 te garen. Geen plakkende kip, wel een perfect jasje (ik hou niet van erg krokant, dat wordt snel taai, maar dit was precies goed). Binnenkant iets aan de droge kant, maar dat komt omdat ik het nog een minuutje terug in de pan gelegd heb.

Na bakken olie eruit met keukenpapier, iets of wat vastklevende stukken. Nog iets laten afkoelen, kokend water er in en schoonmaken met afwasborstel. Pan is in luttele seconden schoon. Ik heb echter ook (zoals wel meer hier), dat de bruine laag lokaal iets minder geworden is, maar denk niet dat dat problemen gaat geven.

Foto's;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghJ9ppTyB0RxHqj7SnwIRmJAots=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fE6mnze1RjG7OdXvEAQKVm8B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov5hiW60LhnUi6vONNqw71dHGNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4s7DzErSmzODzV95MXbvgPq.jpg?f=fotoalbum_tile

aardappeltjes uit de gietijzeren skillet, alleen al voor dit resultaat was het de aankoop meer dan waard. Bijzonder hoe een specifieke pan zo'n grote invloed heeft op het eindresultaat. Dit was genieten :9 :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:46

Dennis1812

Amateur prutser

Alleen jammer van die pot groenten. Wortels even erbij schoonmaken en met klein beetje honing en verse kruiden in de oven is echt hemels.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
@Dennis1812 Dat zal wel de volgende stap zijn. Ik heb altijd een hekel aan koken gehad en vond eten zonde van mijn tijd. Lange tijd had ik het credo "als er een pilletje was wat het kon vervangen, zou ik het direct nemen". Echter nu ik wat meer "geïnvesteerd" heb in niet-doorsnee pannen en een rijstkoker, probeer ik ook veel meer uit en begint die gedachte langzaam te veranderen. Gemak blijft nog wel altijd de boventoon voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

LA-384 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:52:
@Dennis1812 Dat zal wel de volgende stap zijn. Ik heb altijd een hekel aan koken gehad en vond eten zonde van mijn tijd. Lange tijd had ik het credo "als er een pilletje was wat het kon vervangen, zou ik het direct nemen". Echter nu ik wat meer "geïnvesteerd" heb in niet-doorsnee pannen en een rijstkoker, probeer ik ook veel meer uit en begint die gedachte langzaam te veranderen. Gemak blijft nog wel altijd de boventoon voeren.
Als gemakstipje en afwas besparing. Die pot groenten even uitlekken en laatste paar minuutjes mee bij de pan in de aardappelen.
Dan bak je alsnog iets aan. 100x lekkerder als in water opwarmen.
Wel voorzichtig omscheppen want die erwtjes gaan nogal snel kapot. (Mijn dochter wil ze soms hebben... Ik heb liever diepvries erwten. Blijven veel steviger.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:59
Helemaal makkelijk is een creuset campagnard. Ik flikker daar tegenwoordig, als die warm is, het vlees, aardappels partjes en groente zo in en alles wordt gaar in dezelfde pan. Alleen even spelen wat je er wanneer indoet om alles tegelijk gaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
ratzz schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:18:
[...]

Bedankt voor de research, kan gebeuren dat mijn geheugen me na 9 jaar na de aflevering in de steek heeft gelaten ;)

Het verschil was overigens 1/10 punt m.b.t. de croma en de roomboter dus zo overweldigend was het verschil niet.
Het verschil zit hem meer in of je gewoon boter wilt gebruiken of een of ander product met allerlei rare toevoegingen die het ook nog eens niet beter maken.

Ik herinner me ook nog een aflevering met die stuiterbalkok. Maar dat was meer over vloeibare bakproducten misschien.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29
LA-384 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:32:
Geen plakkende kip, wel een perfect jasje (ik hou niet van erg krokant, dat wordt snel taai, maar dit was precies goed). Binnenkant iets aan de droge kant, maar dat komt omdat ik het nog een minuutje terug in de pan gelegd heb.
Tip: Probeer volgende keer eens kipdijfilets ipv kipfilet. Je zal zien dat het niet droog of taai wordt.

Met huid er nog aan maak je het ook nog eens krokanter (op laag vuur op de huid krokant bakken, daarna omdraaien en gaar bakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Gonadan schreef op zondag 5 november 2023 @ 01:12:
[...]

Het verschil zit hem meer in of je gewoon boter wilt gebruiken of een of ander product met allerlei rare toevoegingen die het ook nog eens niet beter maken.

Ik herinner me ook nog een aflevering met die stuiterbalkok. Maar dat was meer over vloeibare bakproducten misschien.
Ik gebruik het ook niet hoor. Het is inderdaad die aflevering met de stuiterbal kok echter op minuut 19 komt een chefkok in beeld waar ze 5 producten gebruiken om een biefstuk mee te bakken waaronder dus de croma en de boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Croma (bakken en braden) bevat de drie dingen die je nodig hebt voor een volledig umami profiel. Dat is, helaas, superlekker.
In rundvlees is glutamaat niet erg aanwezig, daarom ook zo lekker met een beetje knoflook en paddenstoelen.
Echt raar zijn die toevoegingen niet, zeker als je niet veel meer doet dan enkel vlees in een pannetje mikken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
'lekker' is nogal subjectief, maar als je oma met croma al het vlees hetzelfde smaakje gaf dan is het niet vreemd dat hele volksstammen daar een goede ervaring mee hebben en het lekker vinden. Heb ik zelf ook last van.

Maar ik kies er liever specifiek voor en bak dan een kuub (kastanje)champignons bruin voor der umami bij mijn biefstuk want dat is inderdaad kneiter lekker.
Dat is dan wel meer met iets simpels als biefstuk in stukjes en niet een mooie lap waarvan ik de smaak zelf meer wil proeven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
En dan verse kappertjes erbij voor de hartigheid? Of toch gewoon natriumchloride? ;)

(en fwiw, zo'n mooi stukje koe is vrijwel zeker gerijpt. Goed gerijpt vlees zit ook bomvol met verbindingen die na verhitting umami vormen.)

[ Voor 46% gewijzigd door Raymond P op 05-11-2023 12:04 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een beetje flauw om er zo'n hellend vlak van te maken, dat is totaal niet vergelijkbaar.
Blijkbaar mis je mijn punt. Ik ben er geen fan van om al mijn vlees op kunstmatige wijze dezelfde smaak te geven, dan kies ik liever voor toevoegingen die ik op dat moment bij het gerecht vind passen. Als dat dan ook nog eens gezonder kan, bijvoorbeeld groente in plaats van poeder, dan heeft dat mijn voorkeur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
edit: mea culpa, verplaatst.

[ Voor 95% gewijzigd door Raymond P op 05-11-2023 12:55 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 11:21

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Kunnen we het weer over pannen hebben? Al dan niet bakken in plastic past beter hier Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
Via de tracker werd ik geattendeerd op dit topic. Geïnteresseerd de TS doorgelezen en in het topic wezen zoeken. Maar kon ze niet vinden.
Zelf ben ik namelijk erg gecharmeerd van de pannen van "Westinghouse":
https://westinghousehomew...tions/black-marble-series

Maar het is mij niet duidelijk van welk materiaal die zijn. Ook via de site kom ik er niet achter. Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@jvdmeer Aluminium met een PTFE coating al dan niet versterkt met 'iets'.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Bedankt voor de tips!

Ik kom er alleen niet uit wat nu precies het verschil is tussen de twee van DeBuyer, behalve de prijs.
Gaat het nu alleen over de coating van de bijenwas? Die zal gedurende het gebruik wegsleten lijkt mij?

(Disclaimer: teksten zijn vertaald vanuit de engelse versie van de site m.b.v. Deepl)
Steel pancake pans MINERAL B (de duurdere)
Pan met lage rok, ideaal voor het bereiden van traditionele, knapperige en luchtige crêpes.
Mineraal B onvervormbaar kookgerei van ijzer van zware kwaliteit, bedekt met bijenwas: beschermende afwerking tegen oxidatie; vergemakkelijkt het kruiden.
Verbeterde antikleefeigenschappen bij het eerste gebruik.
Perfecte karamelisatie van het deeg voor authentieke crêpes.
Natuurlijke antikleefeigenschappen: geleidelijk op smaak brengen.
Geribbeld handvat in Franse stijl: gemakkelijk te hanteren; ergonomisch. Tip: voorverwarmen met een beetje vet.
Onderhoud: Kruid bij het eerste gebruik. Afblussen, afspoelen met warm water, afdrogen en lichtjes oliën. Droog bewaren.
Gebruik geen detergenten en stop niet in de vaatwasser.
Alle kookplaten inclusief inductie.
Steel pancake pans CARBONE PLUS (de goedkopere)
Door de lage rok van de koekenpan kunnen crêpes gemakkelijk worden omgedraaid, ideaal om traditionele, knapperige en luchtige pannenkoeken te bakken.
Onbreekbaar dik ijzer van zware kwaliteit. Warmt snel op, gelijkmatige warmteverspreiding.
Bereikt hoge temperaturen en maakt de Maillardreactie en karamelisatie van sappen mogelijk.
Natuurlijke antikleefeigenschappen: geleidelijk kruiden van de pan, hoe vaker hij gebruikt wordt, hoe minder de kruiden zich aan het voedsel hechten.
Geklonken ijzeren handvat: onbreekbaar.
Franse kromming: gemakkelijk te hanteren en ergonomische greep.
Tip: verwarm voor met een beetje vet.
Kruid bij het eerste gebruik.
Onderhoud: afblussen, afspoelen met warm water, afdrogen en lichtjes oliën. Droog bewaren.
Gebruik geen detergenten en stop niet in de vaatwasser.
Alle kookplaten inclusief inductie.
Toch maar besloten om voor een diameter van 26 cm te gaan. Dat maakt ook nog pannenkoeken die groot genoeg zijn en onze pitten op het fornuis zijn toch geen 30 cm dus dan wordt de pan niet goed gelijkmatig verwarmd. Voor het open vuur maakt het niet uit natuurlijk, maar we zullen ze vaker binnen gebruiken

We willen een aantal keer per jaar hier in het dorp Hollandse pannenkoeken gaan verkopen vanuit huis, vandaar dat we zochten naar het pannenkoekhuisformaat, maar een paar cm kleiner zal niet echt uitmaken

Ik ga er sowieso 1 bestellen van Petromax aangezien ik door de tijd heen (via de Scouthop) al een hele collectie Petromax heb verzameld voor buitenkoken. Was deze alleen niet tegengekomen in mijn zoektocht.. 8)7 Denk omdat er geen pannekoeken worden genoemd in de omschrijving :+
Alleen de lengte van de steel is wat onhandig voor binnen bakken denk ik.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Backpacker Die pannen van Petromax zijn (licht) gegroefd met een ruitpatroon, niet super ideaal voor een pannenkoek denk ik.

De steel van Mineral B is gecoat met een zachtere epoxy, Carbone Plus coating lijkt hier wat robuuster.
Op open vuur zou ik daarom geen Mineral B nemen. Verder is het verschil inderdaad enkel de waxlaag die er voor gebruik geheel af moet.
Pakweg >10 jaar geleden gaf een Mineral B je een garantie op een roestvrije pan met een zakje eromheen, gericht op de consument dus. Tegenwoordig komen de rest van de pannen ook in prima staat aan in huis, flink roestige stapels voorraad hoor ik niet meer.

Houd er ook rekening mee dat DeBuyer goed te gebruiken is op een regulier fornuis en de stelen dus redelijk aan de korte kant zijn voor een profi pan. Afhankelijk van hoe groot je vuur is ga je daar vrijwel zeker issues mee krijgen want ze worden ook goed warm met een vlammetje eronder.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:53
Ik gebruik al lange tijd tevreden Demeyere RVS, heeft voorkeur tegenover debuyer (vroeger gehad) vanwege het gemak ze in de vaatwas te mikken. Die met dichtgelegde rand kunnen daar heel goed tegen en komen er weer schoon uit na spiegeleitje.

We hebben al:
Koekenpan 28cm, wok, sauteuse (sauspan, conisch) 18cm en 22cm, teppan yaki plaat, lecreuset ovalen dutch oven.

Wat ouder spul:
Ikea antikleef pan 24cm, hapjespan alu met keramisch antikleef

Laatste 2 stuks zijn wat versleten en we willen die vervangen.
Sowieso 1 antikleefpan ivm Franse omelet.
De ikea werd niet egaal warm. Wat zou een verbetering zijn?
Liefst niet te duur want die dingen gaan minder lang mee dan blank rvs.
Hoeft niet in de vaatwas te aan. Demeyere alupro met duraslide?

De hapjespan denk ik te vervangen door de lage sauteuse van Demeyere Atlantis in zelfde 24cm maat.
Alternatieve ideeën zijn daar ook welkom, hoeft niet Demeyere te zijn maar die bevallen wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
defusion schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:09:
90 hebben ze ook, maar inderdaad rib uit je lijf. Of een nier ofzo.
https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EZ977KZY1E
Die vind ik wat verwarrend. Op de site staan er verschillende met dezelfde naam die dan wel met zones werken. Het prijsverschil suggereert echter wel een verschil. :D

Toch maar eens verdiepen want ik wil het wel serieus overwegen om een nieuwe plaat te halen. Moet dan 90cm worden en waarschijnlijk de nis verder uit (laten) zagen maar dat komt dan wel.

Wat me wel opvalt is dat je aardig moet opletten wat er kan qua instellingen. Sommigen kunnen niet eens knap zachtjes pruttelen, en anderen hebben wel veel vakjes maar die kunnen dan maar zeer beperkt onafhankelijk ingesteld worden. Wordt weer een hele zoektocht ben ik bang. :'(

Voordeel is wel dat mijn belangrijkste pannen zonder problemen geschikt zouden moeten zijn. Alles kan op alle warmtebronnen en in de oven. Behalve mijn legacy tefal dingen die nog in een hoekje liggen maar die ga ik niet missen als ze weg zouden zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Gonadan schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:26:
[...]

Die vind ik wat verwarrend. Op de site staan er verschillende met dezelfde naam die dan wel met zones werken. Het prijsverschil suggereert echter wel een verschil. :D

Toch maar eens verdiepen want ik wil het wel serieus overwegen om een nieuwe plaat te halen. Moet dan 90cm worden en waarschijnlijk de nis verder uit (laten) zagen maar dat komt dan wel.

Wat me wel opvalt is dat je aardig moet opletten wat er kan qua instellingen. Sommigen kunnen niet eens knap zachtjes pruttelen, en anderen hebben wel veel vakjes maar die kunnen dan maar zeer beperkt onafhankelijk ingesteld worden. Wordt weer een hele zoektocht ben ik bang. :'(

Voordeel is wel dat mijn belangrijkste pannen zonder problemen geschikt zouden moeten zijn. Alles kan op alle warmtebronnen en in de oven. Behalve mijn legacy tefal dingen die nog in een hoekje liggen maar die ga ik niet missen als ze weg zouden zijn.
Juist de goede werking op lage standen (oa warm houden, chocola/boter smelten zonder problemen) hebben mij over gehaald tot de keuze voor de inductieplaat die wij gebruiken.
Een 60cm plaat met voor veel personen waarschijnlijk niet voldoende luxe maar voor ons werkt het erg goed. Waarschijnlijk oa omdat we veel met lage temperaturen koken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Hier ook 60cm AEG IKE 64450 IB
Vriendin vindt hem te klein.
Nieuwere versies zijn iets langer op 1 van beide zones met bedieningspaneel niet meer centraal.
Lijkt me niet handig ivm spatten op de vloer, liever pannen wat meer naar achter.

Ik vind 60cm ook helemaal prima omdat ik sowieso al veel in stoomoven maakte (binnenkort combi stoomoven die ook boven 100ºC gaat, tips voor bakgerei welkom als er specifieke dingen zijn!). Fornuis is voor saus, bakken en slowcooking.

Met Creuset erop gaat het bij ons wel goed door te kiezen voor 1/2 platen gecombineerd op standje 2-4. Iets meer keus in standen onderin zou wel handig zijn (bv. standje 2,5). Maar het is vaak makkelijker/preciezer die creuset gewoon in de oven te zetten. Alles tussen 5-10 zit vrij dicht bijeen en van 10-14 is er weer veel verschil. Ook meer dan genoeg power, toen vriendin inhuisde nog moeten wennen niet alles op 14 te zetten waarna het direct aanbrandt.

[ Voor 3% gewijzigd door cedrix5 op 06-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Sjamo schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:34:
[...]

Juist de goede werking op lage standen (oa warm houden, chocola/boter smelten zonder problemen) hebben mij over gehaald tot de keuze voor de inductieplaat die wij gebruiken.
Een 60cm plaat met voor veel personen waarschijnlijk niet voldoende luxe maar voor ons werkt het erg goed. Waarschijnlijk oa omdat we veel met lage temperaturen koken hier.
Precies dat. Ik vind hoog vermogen of boost niet zo interessant, stabiel moduleren op lage vermogens en goede instelbaarheid vind ik veel belangrijker.

Nu heb ik een 5000W brander maar die gaat ook nooit op max, de andere eigenlijk ook nooit. Als ik er zo bij na denk heb ik een gaspit werkelijk waar nooit op vol vermogen staan.
Als ik die wokbrander vervang door gewone hittezone dan is dat een stuk flexibeler koken weer, nu gebruik ik die hoek maar beperkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
cedrix5 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:44:
Hier ook 60cm AEG IKE 64450 IB
Vriendin vindt hem te klein.
Nieuwere versies zijn iets langer op 1 van beide zones met bedieningspaneel niet meer centraal.
Lijkt me niet handig ivm spatten op de vloer, liever pannen wat meer naar achter.

Ik vind 60cm ook helemaal prima omdat ik sowieso al veel in stoomoven maakte (binnenkort combi stoomoven die ook boven 100ºC gaat, tips voor bakgerei welkom als er specifieke dingen zijn!). Fornuis is voor saus, bakken en slowcooking.

Met Creuset erop gaat het bij ons wel goed door te kiezen voor 1/2 platen gecombineerd op standje 2-4. Iets meer keus in standen onderin zou wel handig zijn (bv. standje 2,5). Maar het is vaak makkelijker/preciezer die creuset gewoon in de oven te zetten. Alles tussen 5-10 zit vrij dicht bijeen en van 10-14 is er weer veel verschil. Ook meer dan genoeg power, toen vriendin inhuisde nog moeten wennen niet alles op 14 te zetten waarna het direct aanbrandt.
Hier de AEG ikb6430sfb. Erg blij mee en we gebruiken eigenlijk zelden hoger dan stand 5 (van 9). Het meeste wordt hier gekookt op 3-4,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
De hoogste standen op inductieplaten geven wat mij betreft vooral aan dat de plaat genoeg power heeft om makkelijk de lagere standen te halen. In een auto rijdt je ook niet plankgas. Als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Nouja, op hoge temperatuur/vermogen koken heeft ook wel z'n plaats, maar meestal is die 3600w die veelal de max is, dan nog steeds te weinig. Om te wokken bijvoorbeeld, of als je een pan volgooit met 1,5kg vlees ofzo, en toch een korstje wilt krijgen.

Dat laatste moet dan maar in batches, al is je pan groot genoeg, en wokken heb ik een ~40kw brander voor. Daar kan niks elektrisch aan tippen.

Maar verder eens dat goed kunnen moduleren voor de meeste dingen belangrijker is dan puur vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
40 kW? Dat is wel extreem veel, zeker voor thuis. Weet je dat zeker?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
defusion schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:47:
Nouja, op hoge temperatuur/vermogen koken heeft ook wel z'n plaats, maar meestal is die 3600w die veelal de max is, dan nog steeds te weinig. Om te wokken bijvoorbeeld, of als je een pan volgooit met 1,5kg vlees ofzo, en toch een korstje wilt krijgen.

Dat laatste moet dan maar in batches, al is je pan groot genoeg, en wokken heb ik een ~40kw brander voor. Daar kan niks elektrisch aan tippen.

Maar verder eens dat goed kunnen moduleren voor de meeste dingen belangrijker is dan puur vermogen.
Voor thuisgebruik is 1,5kg ook niet bepaald de norm. Als ik 4 porties maak gooi ik er 400gr vlees in meestal. Bij mij is de 3500 watt ook meestal wél te sterk met een goeie dunne RVS wok (Demeyere). De beperkende factor is eerder de manier hoe die 3500 watt gelanceerd wordt in de bodem, ipv het concept bij gas waar een hoop hitte langs de wok heen opstijgt. Eigenlijk hoort je wok ook volledig bol te zijn denk ik.

Heb nooit zo'n holle inductie wok pit getest, is te specifiek voor hoe weinig ik het gebruik. Dat is misschien wel beter, maar een mega gaspit speciaal voor wokken is geen gek idee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bij 1,5 kg moet je gewoon een flinke pan hebben met flinke thermische capaciteit. Goed voorverwarmen en dan erin kieperen. Maar dat komt hier ook niet echt vaak voor inderdaad. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Gonadan het is echt zo’n straalmotor ding wat je ook in Chinese restaurants ziet. Voor buiten, op een propaanfles, met hoge druk regelaar (instelbaar in hele bar, niet mbar).
1,5kg is hier ongeveer de standaardportie als ik een stoofgerecht maak voor meerdere keren. Of überhaupt iets van vlees mealprep. Maar ben ook beperkt in formaat pan, dus moet sowieso al snel in minimaal 2 batches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:59
jvdmeer schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:28:
Via de tracker werd ik geattendeerd op dit topic. Geïnteresseerd de TS doorgelezen en in het topic wezen zoeken. Maar kon ze niet vinden.
Zelf ben ik namelijk erg gecharmeerd van de pannen van "Westinghouse":
https://westinghousehomew...tions/black-marble-series

Maar het is mij niet duidelijk van welk materiaal die zijn. Ook via de site kom ik er niet achter. Heeft iemand enig idee?
Ik zou hier heeeeel ver weg van blijven. Van wat mij van vroeger bijstaat is Westinghouse nou niet echt een topmerk. Daarnaast is dit zoals eerder genoemd geweoon PTFE. Als je dan toch dit soort pannen wilt gun de lokale blokker-winkelier dan gewoon zijn omzet :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:38
cedrix5 schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:19:
Ik gebruik al lange tijd tevreden Demeyere RVS, heeft voorkeur tegenover debuyer (vroeger gehad) vanwege het gemak ze in de vaatwas te mikken. Die met dichtgelegde rand kunnen daar heel goed tegen en komen er weer schoon uit na spiegeleitje.

We hebben al:
Koekenpan 28cm, wok, sauteuse (sauspan, conisch) 18cm en 22cm, teppan yaki plaat, lecreuset ovalen dutch oven.

Wat ouder spul:
Ikea antikleef pan 24cm, hapjespan alu met keramisch antikleef

Laatste 2 stuks zijn wat versleten en we willen die vervangen.
Sowieso 1 antikleefpan ivm Franse omelet.
De ikea werd niet egaal warm. Wat zou een verbetering zijn?
Liefst niet te duur want die dingen gaan minder lang mee dan blank rvs.
Hoeft niet in de vaatwas te aan. Demeyere alupro met duraslide?

De hapjespan denk ik te vervangen door de lage sauteuse van Demeyere Atlantis in zelfde 24cm maat.
Alternatieve ideeën zijn daar ook welkom, hoeft niet Demeyere te zijn maar die bevallen wel goed.
Hier nog een groot fan van demeyere. Ik zou voor die Franse omelet gewoon de RVS koekenpan gebruiken. Het vergt enige oefening (zie mijn roep om hulp een heleboel pagina’s terug) maar uiteindelijk lukt het prima. Je moet voor ei in RVS de pan niet te heet hebben, zo warm dat het ei wel direct gaat stollen maar niet hard begint te bubbelen. Als het ei enige stevigheid heeft gekregen zo snel mogelijk losmaken van de bodem en regelmatig blijven bewegen. En ook belangrijk: véél roomboter in de pan.

Ik heb alleen nog RVS en gietijzer en mis anti-aanbak geen moment meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Lampjuh schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:26:
[...]

Artikel gelezen, en als pastafan lijkt het me ideaal! Ik zie dergelijke pannen ook in div. Italiaanse kookvideo's terugkomen.

Mn ouders zijn op dit moment in Italië, dus ik heb ze de opdracht gegeven om daar even rond te kijken voor een pan.

Inmiddels heeft de meest incompetente bezorgdienst van ons land de pan gevonden en afgeleverd (uiteraard bij de buren) en vanavond een cacio e pepe kunnen maken.

Ik heb de 32cm versie, had een slagje kleiner gekund (2 personen). Redelijk zwaar, maar prima te handelen, mede door de lange steel. Dikker dan ik verwacht had, maar koelt snel af/warmt snel op en de vorm is ideaal voor dergelijke pasta's.

Krast redelijk snel, maar dat heb je met aluminium. Al met al een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Laatst online: 02:01
Fly-guy schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:00:
[...]

Inmiddels heeft de meest incompetente bezorgdienst van ons land de pan gevonden en afgeleverd (uiteraard bij de buren) en vanavond een cacio e pepe kunnen maken.

Ik heb de 32cm versie, had een slagje kleiner gekund (2 personen). Redelijk zwaar, maar prima te handelen, mede door de lange steel. Dikker dan ik verwacht had, maar koelt snel af/warmt snel op en de vorm is ideaal voor dergelijke pasta's.

Krast redelijk snel, maar dat heb je met aluminium. Al met al een aanrader.
Nice, dat klinkt goed. Welke pan heb je precies genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:59
Lampjuh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:29:
[...]

...... Fly-guy in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Kevinns schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:10:
[...]

Hier nog een groot fan van demeyere. Ik zou voor die Franse omelet gewoon de RVS koekenpan gebruiken. Het vergt enige oefening (zie mijn roep om hulp een heleboel pagina’s terug) maar uiteindelijk lukt het prima. Je moet voor ei in RVS de pan niet te heet hebben, zo warm dat het ei wel direct gaat stollen maar niet hard begint te bubbelen. Als het ei enige stevigheid heeft gekregen zo snel mogelijk losmaken van de bodem en regelmatig blijven bewegen. En ook belangrijk: véél roomboter in de pan.

Gisteren voor het eerst in mijn leven een Franse omelet gemaakt in mijn RVS Sensuell IKEA koekenpan, dat ging prima. Erg lekker ook trouwens. Enig minpuntje dat ik ondervond was dat bij het schuin houden van de pan mijn inductieplaat wel erg snel piept omdat er geen pan op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Lampjuh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:29:
[...]

Pentole Agnelli ALMR1111B32 Verzonken Radiant Pan Hoog, Aluminium 5 mm, 32 cm https://amzn.eu/d/4ZDBJWi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
de redstone braadpan van action is vernieuwd en nu echt super goed. de antiaanbaklaag is nu echt super sterk en glad, veel beter dan de vorige generaite ik heb er gelijk 2 gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:55
dicksterk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:40:
de redstone braadpan van action is vernieuwd en nu echt super goed. de antiaanbaklaag is nu echt super sterk en glad, veel beter dan de vorige generaite ik heb er gelijk 2 gekocht.
En hoe weet je dat? Waar staat dat? .. en waar is die laag van gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

duvekot schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:09:
[...]

En hoe weet je dat? Waar staat dat? .. en waar is die laag van gemaakt?
Op de site van de "AC-Tion" natuurlijk >:)
Deze mooie aluminium braadpan is voorzien van een glazen deksel met een siliconen stootrand, zodat je de inhoud van de pan goed in de gaten kunt houden. De binnenkant heeft een slijtvaste 2-laagse ILAG coating. Naast alle andere warmtebronnen, kan de braadpan zelfs in de oven tot wel 200 ºC. Na een heerlijke maaltijd te hebben bereid mag hij in de vaatwasser. Verwijder wel eerst de siliconen handvatten, dat gaat heel gemakkelijk.
Is dus nog steeds geen email(le) laag op gietijzer.... :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@duvekot Op het plaatje van de pan (linkje Action) staat een Xeradur 2 logo, een sol-gel SiO2 coating die PTFE vrij is.

@dicksterk Uit interesse, is je vorige pan nu versleten of zijn de nieuwe pannen een toevoeging? Vooral benieuwd hoe duurzaam zo'n SiO2 is op een braad/kookpot.
Ik kan mij ook herinneren dat je specifiek geen handvatten wilde die los konden raken, zitten die bij deze pan wel goed vast?

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:03
de redstone braadpan van action is vernieuwd en nu echt super goed. de antiaanbaklaag is nu echt super sterk en glad
Hoe lang was de evaluatieperiode waarop dit oordeel is gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als hij zo goed is, waarom heb je er dan 2 nodig?

Of voor gelijktijdig gebruik? Want reserve heb je niet nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 09-09 17:48
Voor iedereen die hier sarcastisch reageert, @dicksterk heeft eerder in dit topic aangegeven slechtziend te zijn en daarom altijd diepe (braad-)pannen met anti-aanbak laag te gebruiken. Daar lijkt me die redstone uitstekend voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dennis1812 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:43:
[...]

Verschillende maten wellicht? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik had niet door dat de pan door een slechtziende gebruikt werd en wist niet ook niet.
Als je dan eindelijk een pan hebt waarbij je kan zien wat je doet lijkt het mij inderdaad prettig om extra te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dennis1812 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:28:
Ik had niet door dat de pan door een slechtziende gebruikt werd en wist niet ook niet.
Als je dan eindelijk een pan hebt waarbij je kan zien wat je doet lijkt het mij inderdaad prettig om extra te hebben.
Dat lijkt mij ook een goddelijke bijkomstigheid! Maareh, ik gok dat dat niet het geval is. :9

Voor zover ik het mij herinner ging het voornamelijk om gebruiksgemak en prijs.
Volgens mij heeft @dicksterk meer verschillende keramische coatings getest dan het gros hier, iig meer dan ik, de motivatie achter die post is m.i. dus rete interessant.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:59:
[...]

Dat lijkt mij ook een goddelijke bijkomstigheid! Maareh, ik gok dat dat niet het geval is. :9

Voor zover ik het mij herinner ging het voornamelijk om gebruiksgemak en prijs.
Volgens mij heeft @dicksterk meer verschillende keramische coatings getest dan het gros hier, iig meer dan ik, de motivatie achter die post is m.i. dus rete interessant.
Ook omdat het visuele aspect van onderliggend belang is, het gaat puur om de functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Kevinns schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:10:
[...]

Hoe mensen dingen aanbakken in RVS is mij een raadsel. 28cm rvs pan van demeyere hier maar zelfs de omeletjes gaan er prima in. Klont boter (ik heb dan de vegan versie van de reclame met palmolievrij, zwart pakje) erin. Niet overdreven veel, gewoon een laagje.

De truc is: heet maken, dan vetstof erin, dan ei erin. Ik 'verneukte' het door het ding op standje 5,5 te zetten van inductie, gelijk vetstof erin te mieteren. Ondanks dat, geen check kunnen doen of het ding heet was, beetje op de gok eieren erin gemieterd (2 stuks, beetje opgeklopt). Als het een beetje stolt een keer roeren, plakken kaas erop gemieteterd en het ding dreef zo op m'n broodje. Zou bijna beweren dat een antibakpan meer zou kleven.

Gisteren cashews geroosterd in het ding, dat ging ietsje fout. 'Rauwe' cashews (zijn gekookt wss) van de AH erin gedonderd. Droog roosteren, klont boter erover, paar scheppen sambal. De sambal bakte wat aan. Maar hey, RVS dus schuursponsje en afwasmiddel en voila schoon. Misschien was standje 8 ook wel te heet, ik ben wat dat betreft ook een stuk ongeduld :P

Enig nadeel: De pan is zwaar. Ik heb een ecoline 20cm pan besteld voor de kleine dingetjes (ik ben alleen) zoals een stukje vlees of iets kleins wat je wil kunnen schudden. Ik kook niet dagelijks, maar eens in de 3 dagen ofzo. Wat ik over heb gaat in de koelkast of vriezer zodat ik weer kan opwarmen. (stoomoven doet dat heel goed!)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelling Crow
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-09 21:30
paQ schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:34:
[...]

Mw. paQ wil toch echt anti aanbaklaag, vaatwasser EN hoge temp oven :S
Heb zojuist de cookware onyx ceramic besteld (set van 2)
Ze geven ook 2 jaar garantie op de pannen dus we gaan het meemaken, en 100 dagen niet goed geld terug.
En, kan je ondertussen al iets over de ervaringen met deze pannen vertellen?

Gr. Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Travelling Crow schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:05:
[...]

En, kan je ondertussen al iets over de ervaringen met deze pannen vertellen?

Gr. Mike
beetje haat-liefde :+

Ze zijn mooi, superdegelijk, en goede warmtegeleiding.
Het is even wennen, want de kookplaat staat doorgaans een standje lager met deze pannen.

Eiwit-rijk voedsel bakte in het begin wat aan, maar het is intussen (voor mij) eigenlijk geen issue meer. Mw paQ klaagt soms nog wel over aanbakken, maar standje lager dus, en kip / ei / aardappeltjes niet onaangeroerd laten bakken, dan gaat het idd op den duur kleven. Het is nou eenmaal geen tefal pan met teflon laag.

Er is 100 dagen niet goed geld terug garantie en in de eerste 2 weken af en toe getwijfeld om ze te retourneren, maar ik wil ze toch houden O+

En ja, ze gaan gewoon in de oven en ook in de vaatwasser.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Heeft er hier iemand een Darto pan? Zit er al even op te azen en ben benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Raymond P schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:34:
@duvekot Op het plaatje van de pan (linkje Action) staat een Xeradur 2 logo, een sol-gel SiO2 coating die PTFE vrij is.

@dicksterk Uit interesse, is je vorige pan nu versleten of zijn de nieuwe pannen een toevoeging? Vooral benieuwd hoe duurzaam zo'n SiO2 is op een braad/kookpot.
Ik kan mij ook herinneren dat je specifiek geen handvatten wilde die los konden raken, zitten die bij deze pan wel goed vast?
De vorige pan die ik had was geen redstone van de action. die gebruikte ik tot 2021 wel veel maar die versleten dus vrij snel ongeveer na een half jaar, maar die hadden een totaaal andere coating. minder glad en zachter, deze laag is veel harder. de royaltyline pan van 26cm die ik vanaf begin 2022 heb gebruikt was zowel versleten(krassen in de coating) als niet meer gelijk, maar dat kwam omdat ik hem per ongeluk van het aanrecht stootte bij het klaarzetten van mijn kookbenodigdheden, ;-)hij was dus nog leeg gelukkig;-)
Hoe lang deze nieuwe coating meegaat weet ik nog niet. wat ik wel weet is dat hij qua gevoel net zo glad is als de pannen die soms bij de jumbo te sparen zijn, echt super glad.
de handvaten zitten wel goed vast mar vind ik idd het enige nadeel van deze pan, maar is voor anderen weer een voordeel als je hem bijvoorbeeld in de oven wil gebruiken.
Ik heb ook nog een vraag: ik werk met houten spatels omdat siliconen spatels vaak slap zijn en daarmee mis je het gevoel van wat je doet, ik tenminste wel. maar zeker als ik veel kruden heb gebruikt en die ergens doorheen roer met een houten spatel baart het krassende geluid van zo'n spatel over de bodem me sosm zorgen, dat kan niet goed zijn voor de coating van ene pan. bestaat er iets wat echt niet krast, maar wel een vaste vorm heeft? voorbeeld: je weet als blinde dat kip gaat is als je een stukje door midden kan duwen met een houten spatel. dat gaat niet lukkne met een siliconen spatel. en het gevoel hebben over de bodem te roeren zodat een saus die opwarmt niet aanbrandt heb ik met een siliconene spatel ookk niet zo erg. wat zou ik nu het beste kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Dennis1812 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:43:
[...]

;-)omdat door mijn blindheid de kans bestaat dat ik hem van het aanrecht stoot als ik te snel wil werken of niet oplet;-). en de voorraad bij de action is niet altijd aanwezig en die andere braadpan die ze daar hebben, volgens mij merkloos of ik ben het merk vergeten, vidn ik echt verschrikkelijk. vandaar dus 2;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 12:02
Schweino schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:11:
Heeft er hier iemand een Darto pan? Zit er al even op te azen en ben benieuwd naar ervaringen.
Ik heb al veel opgestoken van Cook Culture, en hij is er enthousiast over: YouTube: Darto Carbon Steel - The best carbon steel pan you haven't heard of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 11:45
Die video is toch gewoon marketing/commercial? Hij heeft zelfs een link naar de fabrikant in z’n description staan. Ik ben daar vrij cynisch in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Schweino Is er een specifieke reden waarom je een stukje plaatstaal vanuit Argentinië, bedoeld voor de Amerikaanse markt, naar Nederland zou laten versturen?
M.a.w. verwacht je dat een in vorm geperst stukje plaatstaal van daar andere eigenschappen heeft dan wat je hier kunt krijgen?

@dicksterk Bedankt voor de aanvullende info.
Het type hout waar je spatel van gemaakt is kan een verschil maken. Zachter hout, eventueel geweekt, zal sneller meegeven dan bijvoorbeeld een bamboe spatel.

Waarschijnlijk is het zout in je kruidenmengsel de oorzaak van het krassen. Dat kan je mitigeren door nat te marineren of een papje van de specerijen en kruiden te maken met een vetstof voordat je het toevoegt aan de pan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een krassend geluid bij kruiden klinkt als een aangekoekte plak op de bodem. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Gonadan Dat kan ook nog, maar dat doet dan dienst als beschermlaag op de pan. :p

Fwiw ik heb het ook wel eens als ik zeezout direct (grof) over de pan vermaal. JoZo keukenzout zijn bijna perfect ronde balletjes, die rollen ipv krassen.
Ik kan mij voorstellen dat sommige personen hier wat gevoeliger voor zijn dan anderen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Raymond P schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:22:
@Schweino Is er een specifieke reden waarom je een stukje plaatstaal vanuit Argentinië, bedoeld voor de Amerikaanse markt, naar Nederland zou laten versturen?
M.a.w. verwacht je dat een in vorm geperst stukje plaatstaal van daar andere eigenschappen heeft dan wat je hier kunt krijgen?
- Interessant design (alles uit 1 stuk geperst, de pan en steel zijn een geheel)

- Geen klinknagels aan de binnenkant van de pan

- Steile rand ipv hellende rand. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij plaatstaal, behalve bij de Ikea Vardagen lijn maar die beviel absoluut niet.

- 3 mm dik, dat is bij de Buyer niet altijd het geval

[ Voor 3% gewijzigd door Schweino op 14-11-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:03
dicksterk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:30:
Ik heb ook nog een vraag: ik werk met houten spatels omdat siliconen spatels vaak slap zijn en daarmee mis je het gevoel van wat je doet, ik tenminste wel. maar zeker als ik veel kruden heb gebruikt en die ergens doorheen roer met een houten spatel baart het krassende geluid van zo'n spatel over de bodem me sosm zorgen, dat kan niet goed zijn voor de coating van ene pan. bestaat er iets wat echt niet krast, maar wel een vaste vorm heeft? voorbeeld: je weet als blinde dat kip gaat is als je een stukje door midden kan duwen met een houten spatel. dat gaat niet lukkne met een siliconen spatel. en het gevoel hebben over de bodem te roeren zodat een saus die opwarmt niet aanbrandt heb ik met een siliconene spatel ookk niet zo erg. wat zou ik nu het beste kunnen gebruiken?
Een houten spatel moet prima kunnen al gebruik ik persoonlijk bijna altijd kunststof spatels in mijn Greenchef/Greenpan pannen (en voorheen Teflon). Die heb je ook van stevig tot slap. Met de stevige kun je net zo makkelijk een stuk kip breken.

Ik heb zelfs vrij lang een kunststof braadvork gehad. Die zat 20 jaar geleden bij een kookset van Lechef (goedkoop Blokker meuk) en kon nooit een vervanger vinden tot ik me realiseerde dat het ongeveer een contradictio in termines was :P Wel goed voor je pannen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Schweino schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:20:
[...]

- Interessant design (alles uit 1 stuk geperst, de pan en steel zijn een geheel)

- Geen klinknagels aan de binnenkant van de pan

- Steile rand ipv hellende rand. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij plaatstaal, behalve bij de Ikea Vardagen lijn maar die beviel absoluut niet.

- 3 mm dik, dat is bij de Buyer niet altijd het geval
De potvorm koekenpan zie je inderdaad niet veel uit plaatstaal, het is vaker een lyonnaise. Maar ze zijn wel te vinden. :)
Darto is dan ook bedoeld als tegenhanger van de in Amerika populaire gietijzeren skillet.

De klinknagels snap ik wel. Gelaste handvaten zie je dan ook wel eens. Bij een lyonnaise zit dat eigenlijk niet echt in de weg omdat je niet op de wand kookt.

Als je er eentje besluit te kopen ben ik wel benieuwd naar hoeveel die steel veert als je erop leunt. :)

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
In mijn RVS pannen kan ik alles, maar één ding blijf ik toch ontwijken: de vleeswaren met de hartige pannenkoek mee bakken. Dat leidt onherroepelijk tot vloeken en ellende.
Tegenwoordig bak ik dat vaak maar even vooraf maar als je ziet wat voor meuk dat achter laat. Bakken met suiker er in volgens mij. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• zacht
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:13:
In mijn RVS pannen kan ik alles, maar één ding blijf ik toch ontwijken: de vleeswaren met de hartige pannenkoek mee bakken. Dat leidt onherroepelijk tot vloeken en ellende.
Tegenwoordig bak ik dat vaak maar even vooraf maar als je ziet wat voor meuk dat achter laat. Bakken met suiker er in volgens mij. :X
De pannenkoeken met spek en kaas in RVS bak ik altijd als laatste, maar eigenlijk gaat het best goed. Spek heeft wel inderdaad wat meer de neiging om iets achter te laten in de pan.

En over keukengerei: ik heb een tijd terug alles vervangen door hout, en dat behandelt met olie (ik meen lijnzaad). Ziet er prachtig uit en is goed functioneel. Geen idee of het meer krast dan iets anders, maar daarom heb ik dus RVS pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Spek zal nog wel lukken denk ik, salami is een ramp. En uiteindelijk zal het vast lukken hoor, maar dan moet er een en kuub boter bij. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gonadan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:38:
Spek zal nog wel lukken denk ik, salami is een ramp. En uiteindelijk zal het vast lukken hoor, maar dan moet er een en kuub boter bij. :P
Kwestie van éérst (échte) spek pannenkoeken in de héte pan bakken ..... PANNEKOEK :*) 8) :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Stel, ik zoek een pan om éénpansgerechten in te maken, zoals een wok. Maar ik wil ff geen wok, want ik kook op inductie en wil wat meer bodemoppervlak dan wat de meeste vlak-bodemwoks hebben.

Zou dan dit een leuke pan zijn?
https://www.debuyer.com/en/1-1467.html

Ik vind het vooral ook leuk dat ze het een boerenpan noemen (op zn duits iig):+
Of moet ik niet moeilijk doen en gewoon hapjespan halen?

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 16-11-2023 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:59
Raymond schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
Stel, ik zoek een pan om éénpansgerechten in te maken, zoals een wok. Maar ik wil ff geen wok, want ik kook op inductie en wil wat meer bodemoppervlak dan wat de meeste vlak-bodemwoks hebben.

Ligt een beetje aan de éénpansgerechten die je wil maken lijkt me.
De vorm is goed; je moet nog meer je best doen om te morsen. :P

Maar het materiaal kan niet alles hebben. Met RVS ben je dan net iets flexibeler. (Ui, spek, tomaat enz..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino

Ik kan je deze aanraden https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B007VOQDHM

Dezelfde functionaliteit maar dan een betere prijs.

Als je met zuren gaat werken (tomatensaus etc) dan is RVS beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Het Duits zal wel vertaald zijn vanuit het Amerikaans. :p

Ik gebruik 'm wel eens voor pilav/biryani/jambalaya. Het kan, maar een RVS variant is praktischer. Ook als je daadwerkelijk enkel wilt sauteren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond P schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 06:23:
Het Duits zal wel vertaald zijn vanuit het Amerikaans. :p

Ik gebruik 'm wel eens voor pilav/biryani/jambalaya. Het kan, maar een RVS variant is praktischer. Ook als je daadwerkelijk enkel wilt sauteren.
Zijn er aan te bevelen rvs modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Raymond P daar gebruik ik altijd mijn lievelingspan voor. Alleen sauteren wordt lastig. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-A-q8AndHuUlJDBGCKWHNnZp_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IUnGhcMimJTqdypFxDV5bd2G.png?f=user_large

https://www.zwilling.com/...iron_cocottes-dutch-ovens

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 17-11-2023 09:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Raymond schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:11:
[...]

Zijn er aan te bevelen rvs modellen?
Op inductie zou ik wel kijken naar eentje met een meerlaagse wand/bodem, zeker als je een grotere diameter overweegt. Dat wordt wel al snel wat duurder, en als het dan toch duurder wordt ligt Demeyere al snel voor de hand.
Enkellaags maakt het nauwelijks uit welke je pakt, ik heb een 3503 van debuyer die prima werkt maar wel een beetje resoneert als ik er meer dan 1600W doorheen jaag op inductie.

Als je niet perse een hoge wand wenst dan kan je natuurlijk ook een "hapjespan" pakken.

@Gonadan Yes, ik ook maar die is hier vaak in gebruik. En ruimte voor m'n wadjan is er ook niet altijd. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Gonadan Zoiets heb ik ook (zonder emaille). Maar ik vind juist een steel wel handig, om een beetje om te schudden.
Ik moet wel bekennen dat ik die de laatste tijd weinig heb gebruikt. Hij staat net op een andere plek en daarmee minder in het zicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
Schweino schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:44:
[...]

Moet wel een batterij in _O-

"Batterijen: 1 Lithium ion batterij(en) vereist." En volgens de omschrijving gaat er maar 1L in.

Fraaie pan overigens voor een nette prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door ratzz op 17-11-2023 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik zie nu pas dat er twee Raymonds zijn, zat ik gewoon de verkeerde te taggen. :D
Raymond schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:32:
@Gonadan Zoiets heb ik ook (zonder emaille). Maar ik vind juist een steel wel handig, om een beetje om te schudden.
Ik moet wel bekennen dat ik die de laatste tijd weinig heb gebruikt. Hij staat net op een andere plek en daarmee minder in het zicht.
Opschudden doe ik met deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqCJGb_Z4kAyM0EUM9fIRvBtB-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/exMzOZhusAjyXZoqmWqV5wwf.png?f=user_large

Heeft ook een fijne rand voor sauteren.
https://www.zwilling.com/...s_demeyere_pans_proline-7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Schweino schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:44:
[...]

Ik kan uit de beschrijving niet opmaken waar deze pan nu van is gemaakt (en van het merk kan ik ook geen fijne site vinden met het product erop).
Is deze pan van rvs of van plaatstaal gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Raymond Aluminium.

@ratzz En niet eens gegarandeerde software updates... :+

[ Voor 59% gewijzigd door Raymond P op 17-11-2023 10:00 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat zag ik ook op amazon staan, maar op andere plekken weer staal of rvs.

Maar alu gaat niet werken op mijn inductieplaat, lijkt me? Hoewel er volgens mij wel bij staat dat'ie voor inductie geschikt is 8)7

De grote versie van die pan op de duitse amazon:
https://www.amazon.de/Lac...m+hond%2Caps%2C130&sr=8-1

[ Voor 29% gewijzigd door Raymond op 17-11-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
Raymond schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:00:
[...]

Dat zag ik ook op amazon staan, maar op andere plekken weer staal of rvs.

Maar alu gaat niet werken op mijn inductieplaat, lijkt me? Hoewel er volgens mij wel bij staat dat'ie voor inductie geschikt is 8)7
Bij andere pannen waar "Ferrum" in de naam staat gaat het om ijzer, dat lijkt mij in deze haast ook logisch en aangezien de benodigde batterij geen juiste info is zal het aluminium waarschijnlijk ook geen juiste info zijn.

Wikipedia: Ferrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Mijn vrouw heeft gisteren een heerlijke pastasaus gemaakt, met veel tomaten. In mijn mooi ingebrande plaatstalen koekenpan. Gevolg: geen mooi ingebrande plaatstalen koekepan meer... :'(

Iemand tips hoe ik 'm het meest efficiënt kan strippen? Niet alleen de binnenkant, da's al redelijk vakkundig gebeurd ( :X ) maar ook de buitenkant, langs de aanhechtingspunten enzo?

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:44
Bra-Jo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:09:
Iemand tips hoe ik 'm het meest efficiënt kan strippen? Niet alleen de binnenkant, da's al redelijk vakkundig gebeurd ( :X ) maar ook de buitenkant, langs de aanhechtingspunten enzo?
Niet, gewoon laten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:18
Nog tips om je RVS pannen mooi schoon te houden ? Hier bakt de vettige aanslag mooi vast aan de pan na een tijdje en met afwas borstel en schoonmaak middel krijg ik het er niet af. De pan in de vaatwasser stoppen doe ik gevoelsmatig liever niet of maakt dit niet uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Bra-Jo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:09:
Mijn vrouw heeft gisteren een heerlijke pastasaus gemaakt, met veel tomaten. In mijn mooi ingebrande plaatstalen koekenpan. Gevolg: geen mooi ingebrande plaatstalen koekepan meer... :'(

HET moment om een balletje op te gooien over een nieuwe pasta pan lijkt me.

Perfecte timing! <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Mjelnir schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:19:
Nog tips om je RVS pannen mooi schoon te houden ? Hier bakt de vettige aanslag mooi vast aan de pan na een tijdje en met afwas borstel en schoonmaak middel krijg ik het er niet af. De pan in de vaatwasser stoppen doe ik gevoelsmatig liever niet of maakt dit niet uit ?
Die kan gewoon in de vaatwasser. En anders dit:

https://www.ah.nl/product...JWw0b_cf9zvhoCb9QQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ratzz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:05:
[...]

Bij andere pannen waar "Ferrum" in de naam staat gaat het om ijzer, dat lijkt mij in deze haast ook logisch en aangezien de benodigde batterij geen juiste info is zal het aluminium waarschijnlijk ook geen juiste info zijn.

Wikipedia: Ferrum
Ho ff, anno '23 is een RGB strip in de handle geheel plausibel heh.
Als ik zo verder lees lijkt het inderdaad om staal te gaan, in een recensie wordt geschreven over roest. Even wachten op de magneet van @Schweino. :)
Als het een meerlaagse pan is waarbij de vouw niet dicht gelast is zou ik 'm persoonlijk uit de vaatwasser houden. Vooral de goedkopere worden vaak gevouwen en zijn niet 100% waterdicht wat zorgt voor degradatie van het aluminium.
Periodiek behandelen met een oven/grill reiniger of natriumhydroxide korrels en je poetst een hoop eraf.

Als je niet wakker ligt van een doffere pan kan je ook gewoon Cif (of een ander schuurmiddel) gebruiken, of je gebruikt daarna een RVS cleaner om er weer glans in te poetsen.

Er wordt ook wel eens langdurig geweekt in/met azijn. Geen fan van, dat kan putcorrosie geven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot

Als je eenpansgerechten gaat maken .. dan zitten daar ook zaken tussen zoals pastas en andere gerechten met zure ingrediënten etc.
Daarvoor is plaatstaal niet altijd handig ... Dus een RVS pan is daar handiger voor is mijn mening.
Ik gebruik een Demeyere Industry 5 pan bijvoorbeeld .
offtopic:
Edit: Tip to self: eerst topic verder lezen voordat je reageert .. het zelfde is al een paar keer vermeld

[ Voor 7% gewijzigd door duvekot op 17-11-2023 10:37 . Reden: Spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Binnen of buitenkant? Ik sta meestal gewoon met een schuursponsje te raggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Gonadan schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:35:
[...]

Binnen of buitenkant? Ik sta meestal gewoon met een schuursponsje te raggen.
Ik heb 1x een schuursponsje gebruikt en nu mooie krassen erop. Maar het doet volgens mij niet af aan de functionaliteit ? . De Pan is een RVS pan van Ikeu sensuall de dikkere variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Mjelnir schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:37:
[...]

[...]

Ik heb 1x een schuursponsje gebruikt en nu mooie krassen erop. Maar het doet volgens mij niet af aan de functionaliteit ? . De Pan is een RVS pan van Ikeu sensuall de dikkere variant.
Ik heb het zelfde met de hapjespan van IKEA. Zou het aan de pan liggen, of gebruiken wij de verkeerde schuurspons denk je? :P

Ik schuur alleen de binnenkant overigens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De Sensuell wordt 100% zeker slechter met de tijd als je 'm systematisch in de vaatwasser mikt. Een keertje kan geen kwaad natuurlijk. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
guapper schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:39:
[...]

Ik heb het zelfde met de hapjespan van IKEA. Zou het aan de pan liggen, of gebruiken wij de verkeerde schuurspons denk je? :P

Ik schuur alleen de binnenkant overigens..
Zelfde hier idd, Gewoon een standaard schuursponsje en ook enkel binnenkant. maar gelijk krassen als het verder geen kwaad kan durf ik het voor de binnenkant wel. De buitenkant spuit ik dan wel gril reiniger op voortaan.
Pagina: 1 ... 61 ... 86 Laatste