Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:35
Arcenon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:44:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, vrijwel al mijn bakpannen van Tefal / BK zijn reeds overleden (1 pan kan ik onderhand een hele fles boter in spuiten en binnen 1 minuut is die droog, geen idee wat daar de oorzaak van is) dus ik wil een keer fatsoenlijke BAKpannen (=pan voor vlees / aardappelen) en een fatsoenlijke grote wok.

De eisen voor mijn pannen:
-Gaat lang mee
-1 pan van 28 cm, 1 pan van minstens 30 cm
-Wokpan minimaal 30 cm
-Wordt gebruikt op een inductie kookplaat

Bij voorkeur zijn de pannen foolproof, laag in het onderhoud en ik wil best met een papiertje de pannen schoonmaken ipv ze in de vaatwasser te gooien maar 4x per maand een ritueel met azijn, in de oven en andere zaken zie ik niet zitten.

Prijs is ondergeschikt, mits aan bovenstaande zaken kan worden voldaan. Heeft iemand tips? Online ga ik constant van hot naar her, 50x raving reviews tov 50x slechtste pan ever reviews, van dit is het beste materiaal tot, helaas na 1 week is de steel van de pan afgebroken. Ik weet het niet meer.
Precies zelfde eisen heb ik. Waar ben jij op uitgekomen?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
BlackMonkey schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Helaas kan je dat met zo'n verzamelnaam dus niet bepalen. Overigens heb je dan met een koemelkallergie nog steeds een probleem. Helemaal als die lieve kennis nog wel speciaal plantaardige margarine voor de cake had gekocht.

Maar inderdaad, het mag, maar dat de gemiddelde consument hier geen seconde bij stilstaat lijkt mij logisch.
Had jij er last van dan? Want dit zit met in de hoek hulpstoffen en 'bevat sporen van', daar hebben de meesten met allergieën die ik in mijn omgeving heb geen last van. En anders moet je gewoon specifiek lactosevrije producten kopen, die zijn er voor bedoeld, plantaardig betekent gewoon heel iets anders.

Maar goed, dat heeft weinig meer met pannen te maken. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:24:
Iemand anders nog goede tips voor lactosevrije vetstof? (Olie is prima. Maar geeft zeer weinig tot geen smaak mee aan aardappeltjes of vlees o.i.d)
Olijfolie natuurlijk, en aardappeltjes worden heel lekker van arachide (pinda) olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:34
Qosmic schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:23:
Zelf kook ik niet, dat doet mijn vriendin. Ik zie hier veel De Buyer voorbij komen, mar het "gedoe" met inbranden, schoonmaken, olieen etc, dst is teveel moeite en gedoe.

Ik zoek voornamelijk stalen pannen die makkelijk in onderhoud zijn. Budget is ondergeschikt. Moet eigenlijk gewoon goede kwaliteit zijn, zwaar (dus optimale warmte geleiding?) en het liefst onderhoudsvrij en ook ene tijde meegaan.

Welke moet ik kopen?
Je wensen zijn in tegenspraak met elkaar .. want De Buyer zijn juist (plaat)stalen pannen .. en die hebben wel wat onderhoud en aandacht nodig om ze goed te kunnen gebruiken.

Maar het klinkt allemaal ingewikkelder dan het in werkelijkheid is .. en hoe meer je er meer bakt .. hoe beter het allemaal wordt.

Maar als je vriendin kookt, dan is haar gebruiksgemak ook wel belangrijk. Dus neem haar eens mee naar een "pannen winkel" om de verschillende varianten eens in haar handen gehad te hebben. Want als ze de pannen niet fijn vind .. zal ze die ook niet graag gebruiken.

En als zij kookt ... Dan kan jij de afwas en schoonmaken van de pannen mooi doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Haha klopt. Ik maak altijd schoon en ruim op.
Maar het boeit haar niet zo veel, zeg maar niks. Als ik nu 3 pannen met anti aanbaklaag bij de action haal vindt ze het ook prima.

Rvs lees ik hier ook veel over. Zal eens 2 rvs pannen (24 en 28cm) bestellen en kijken of ze het wat vindt.

Edit; net 2 hendie rvs pannen besteld bij chefstore.nl. Even testen en kijken of ze dat wat vindt.

[ Voor 15% gewijzigd door Qosmic op 29-10-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:32
Qosmic schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Precies zelfde eisen heb ik. Waar ben jij op uitgekomen?
Ik heb ook ongeveer dezeflde eisen op t moment

zoek een wok (inductie) ~30 cm

hapjespan (inductie + oven) ~ 28 cm.

De huidge hapjes pan is zo'n royal ding van de AH ooit, maar ondertussen zonder antiaanbak, en ben daar ook wel een beetje klaar mee.. Blijf die dingen weggooien

mbt koekenpannen zit ik al op de buyer, dus ben iets van onderhoud gewend.

Ik denk dat ik mbt de koekenpan uitkom op de Demeyere industry-5 (30cm) (rvs) (https://www.marianskookwe...cm-industry-5-demeyere-2/)

maar voor de hapjespan ben ik nog zoekende. Functioneel zou https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-40488126/

waarschijnlijk prima zijn, echter vind ik dat ding foeilelijker, en wil t oog ook wat :+

De buyer is hier geen optie, want ik zoek een pan waar ik lekker zonder gedoe zure gerechten in kan maken ;)

Ben eigenlijk ook op zoek naar een pan die waar ik nog rustig 30j+ mee kan doen, wat volgens mij iig met die demeyer prima gaat.

Iemand nog tips voor een leuke hapjes pan?

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:29
Gonadan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Had jij er last van dan? Want dit zit met in de hoek hulpstoffen en 'bevat sporen van', daar hebben de meesten met allergieën die ik in mijn omgeving heb geen last van. En anders moet je gewoon specifiek lactosevrije producten kopen, die zijn er voor bedoeld, plantaardig betekent gewoon heel iets anders.

Maar goed, dat heeft weinig meer met pannen te maken. ;)
Ftr, simpele graadmeting heb je door te vragen of ze medicatie bij zich hebben.
Bij serieuze allergie is het antwoord ja, ja preventief of totale paniek want vergeten. In zulke gevallen kan een microdosis voldoende zijn voor behoorlijke onprettigheden.

Als het gaat om lactose intolerantie spreek je niet over een allergie maar over het niet kunnen afbreken van lactose. Vervelend maar ga je niet dood van.
Bij een caseïne allergie kan zo'n plakje cake in het ergste geval levensbedreigend zijn bij een zware allergie.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat van toepassing is voor @BlackMonkey. :)

---

@Squixx Ho ff, DeBuyer maakt imho ook mooie hapjespannen die onderhoudsvriendelijk zijn. :+
Zelf vind ik Mauviel M'cook ook erg mooi, al is dat vooral leuk als je een hele set hebt.

Als je echt iets voor het oog wilt en je diepe zakken hebt hebt kan je wat Italiaanse merken bekijken (Hestan, Ruffoni etc) daar vind je nog esthetisch kietelende stukjes staal.

Mja, als je al een Demeyere Industry 5 in huis gaat halen vind je dat vast ook mooi. En die maken afaik ook hapjespannen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:32
Raymond P schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

@Squixx Ho ff, DeBuyer maakt imho ook mooie hapjespannen die onderhoudsvriendelijk zijn. :+
Zelf vind ik Mauviel M'cook ook erg mooi, al is dat vooral leuk als je een hele set hebt.

Als je echt iets voor het oog wilt en je diepe zakken hebt hebt kan je wat Italiaanse merken bekijken (Hestan, Ruffoni etc) daar vind je nog esthetisch kietelende stukjes staal.

Mja, als je al een Demeyere Industry 5 in huis gaat halen vind je dat vast ook mooi. En die maken afaik ook hapjespannen. :)
Oef, ja dat is wel wat veel van t goede ;)

Zal eens gaan kijken naar de demeyere hapjespannen. Gewoon RVS look is prima, specifiek de greepjes van dat ikea ding zijn mij wat oudbollig :+

AEG heeft ooit dit ding gehad
https://www.123apparatuur.nl/A9ALLC01-AEG-pannen/item/50533

Geeft wellicht wel wat indicatie van wat ik dan wel zoek

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:46
Squixx schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:43:
Ik denk dat ik mbt de koekenwokpan uitkom op de Demeyere industry-5 (30cm) (rvs) (https://www.marianskookwe...cm-industry-5-demeyere-2/)
Ik heb zelf de Apollo 7, vooral ook omdat die in een kleinere versie (26cm) te krijgen was. Ik heb geen ervaring met andere wokpannen, maar ik kan er goed mee wokken/roerbakken.

https://www.bol.com/nl/nl...e-bodem/9200000009954525/

Maar wellicht is het ook belangrijk om te weten wat voor inductie je hebt. Deze pan wordt snel heet en koelt snel af. Heb je een inductie die de hele tijd pendelt tussen max vermogen en geen vermogen, dan weet ik niet of je met een rvs wokpan een fijn resultaat krijgt. De anderen hier kunnen dat wellicht beter inschatten.

[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 29-10-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Squixx Yes, je fikken kunnen verbranden aan Donald Duck kost serieus geld. :P

SMEG, Cristel en Iittala hebben wat strakkere designs.
Geen Disney maar imo nog wel flinke prijzen, je gaat al snel over de 150 voor een pan als er ook maar iets aan gedaan is om 'm "mooi" te maken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:16
LA-384 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:26:
2kw vermogen jaag ik echt niet in een lege pan. Helaas staat in de handleiding geen tabel, het enige wat ik weet is ik na stand 14 nog de "power" stand heb. Eerder ben ik tot dit overzicht gekomen;
[Afbeelding]
Ik warm dus voor op stand 5, bak met de gietijzeren pan meestal op stand 7-9, de antiaanbakpan iets hoger 9-11 en de rvs wok meestal op 10-12.

De kookpannen met water laat ik meestal even op temperatuur komen op stand 7 en daarna tot het water kookt op stand 13, om dan terug te gaan naar stand 7-9 waarbij het water goed kokend blijft.

Ik heb geen 0->100->0 inductie. Deze pendelt heel gelijkmatig op hoge frequentie, of houdt daadwerkelijk een vast stabiel vermogen aan. Het werkt iig prettig. Dingen branden zelden nog aan.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke inductieplaat je hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat betreft een AEG: LA-384 in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Ik vind dat ook ontiegelijk fijne info (dus opgeslagen), want daarvoor mag je fabrikanten mailen en hopen op een bevredigend antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 29-10-2023 15:13 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
TereZz schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke inductieplaat je hebt
Het is de AEG HK674400FB

https://www.aegnewzealand...k674400fb/#specifications

Ik ga dat nog eens opnieuw testen, dat vermogen.
Raymond P schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:12:
Dat betreft een AEG: LA-384 in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Ik vind dat ook ontiegelijk fijne info (dus opgeslagen), want daarvoor mag je fabrikanten mailen en hopen op een bevredigend antwoord.
Maar wat heb jij eraan dan? Zonder dezelfde plaat heb je toch niets aan die info?

[ Voor 47% gewijzigd door LA-384 op 29-10-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Soms wordt er een vraagje aan mij gesteld, dan is een beetje onderliggende kennis handig om een passend antwoord te kunnen geven zonder heel specifieke/technische vragen te hoeven stellen.

Die controllermodules in witgoed worden meestal 1 maal designed en geheel (modulair) of ter referentie gebruikt in verschillende modellen. Als AEG nu in het middensegment fatsoenlijke besturing heeft zitten dan heeft Zanussi en Electrolux dat dus waarschijnlijk ook.

Daarbovenop ben ik ook (op een heel rustig tempo) aan het zoeken naar een geschikte kandidaat voor mijzelf. Uiteindelijk gaat dat gas hier ook de deur uit...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Raymond P Ah op die manier. Ik ben er iig ook achter nu dat de diameter van de pan ook invloed heeft op het vermogen.

Standje 8 geeft bijvoorbeeld een vermogen van +/- 430w bij een "grote" pan (bodem ø15,5cm) en +/- 285w bij een "kleine" pan (bodem ø11,5cm).

Op zich niet onverwacht, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 De minimale maat pan voor die plaat is dan ook 140mm, als de pan niet de volledige spoel bedekt dan kan inderdaad niet al het vermogen benut worden. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:29:
@LA-384 De minimale maat pan voor die plaat is dan ook 140mm, als de pan niet de volledige spoel bedekt dan kan inderdaad niet al het vermogen benut worden. :)
*125mm (180mm max)
Wanneer je de bridge functie gebruikt (2 linker of 2 rechter pitten samen), dan is het wel minimaal 140mm.
Althans volgens de handleiding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:49:
Daarbovenop ben ik ook (op een heel rustig tempo) aan het zoeken naar een geschikte kandidaat voor mijzelf. Uiteindelijk gaat dat gas hier ook de deur uit...
Dat moet ik ook maar eens gaan doen denk ik. Dat zijn van die dingen waarvan je zeker wilt weten dat je een goede keuze maakt en dus wil je niet overhaasten.
Aangezien ik best veeleisend kan zijn qua gereedschap en niet graag allerlei pannen zou willen vervangen kon zoiets nog best wel eens een zoektocht worden. Dat begint al met eentje vinden die in het gat van de huidige plaat past. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Gonadan Ik liep de mijne toevallig tegen het lijf. Die was eol en daarmee flink afgeprijsd. Ik heb er €675 voor betaald. Ik kan niet meer zien wat de prijs bij andere webshops was destijds, maar ik dacht dat die beperkt en voor de adviesprijs van €1399 te koop stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
@LA-384 Waar zoek je dan op als je een inductieplaat wil die niet aan-uit schakelt bij lage vermogens? Kon geen buzzword vinden op de pagina van jouw plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Inductieplaten zou ik, iig als je geen hele nieuwe keuken koopt (en veroordeeld bent tot wat de keukenboer kan krijgen), ook never nooit het meest recente model kopen.
Die adviesprijzen gaan nergens over, en worden elke 1-2 jaar volgens mij wel vervangen voor iets dat bijna identiek is maar net een andere code meekrijgt. En dan inderdaad met prijsverschillen van ruim factor 2.

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 29-10-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
TereZz schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:35:
@LA-384 Waar zoek je dan op als je een inductieplaat wil die niet aan-uit schakelt bij lage vermogens? Kon geen buzzword vinden op de pagina van jouw plaat.
Geen idee, ik wilde een plaat die voor elke pit een eigen bediening had, die zoveel mogelijk zwart was wanneer uit en die op 2 fases werkte zodat ik em aan de bestaande perilexstekker kon maken, samen met de bestaande oven. Deze voldeed daaraan en leek gunstig geprijsd. Dat ie niet pendelt is geluk en ik was voorheen niet eens op de hoogte dat sommige platen dat wél doen.

Mijn ouders hebben een goedkopere plaat op 1 fase. Die pendelt wél.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Tijd voor een fornuizen en inductieplatentopic? Lijkt me wel erg interessant maar gaat niet per se over pannen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:58

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:37:
Tijd voor een fornuizen en inductieplatentopic? Lijkt me wel erg interessant maar gaat niet per se over pannen. :P
Gereedschap om je pan te benutten

Anders krijg je weer een topic. Waar maar weinigen actief zullen worden en je vooral gas vs inductie discussie gaat uitlokken.

Even een paar paginas accepteren scheelt je een hoop werk achteraf denk ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Dennis1812 ik modereer hier niet, het was meer een opmerking als gebruiker al kan mij kleurtje dan verwarrend werken. :P

Het zou mij erg interessant lijken als er diepgang ontstaat. Ben best wel benieuwd naar de verschillende typen platen. Initieel was ik nogal gecharmeerd van die platen met vrije zones, tot ik erachter kwam dat er relatief weinig vrij aan die zones was en het 'zomaar je pan neerzetten' toch in de praktijk iets anders ligt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 22:55

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UvhWLlR6DSrGEP13F-wcvbEzJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gBw90whsIPSmBDrcmlUoHySK.jpg?f=user_large
Zullen we het maar weer hebben over pannen ;)
Gisteren mijn collectie uitgebreidt met een Demeyere Silver 7 sudderpan (24 cm - 3,25 L).

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Gonadan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:48:
@Dennis1812 ik modereer hier niet, het was meer een opmerking als gebruiker al kan mij kleurtje dan verwarrend werken. :P

Het zou mij erg interessant lijken als er diepgang ontstaat. Ben best wel benieuwd naar de verschillende typen platen. Initieel was ik nogal gecharmeerd van die platen met vrije zones, tot ik erachter kwam dat er relatief weinig vrij aan die zones was en het 'zomaar je pan neerzetten' toch in de praktijk iets anders ligt.
Bestaat wel: YouTube: Siemens 80cm iQ700 Induction Cooktop 2017 - National Product Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Die ziet er op het eerste gezicht inderdaad wel uit alsof hij het kan, maar toch zou ik dat eerst willen verifiëren met diepgaander onderzoek. Vergeef mij mijn scepsis, maar ik heb al zoveel van die platen gezien die dan toch stiekem beperkingen hebben dat ik het echt zeker wil weten.

Helaas maar 80 cm, mijn plaat is nu 90 en dat gaat me sowieso een rib uit mijn lijf kosten wil ik dat vervangen door inductie vermoed ik. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
90 hebben ze ook, maar inderdaad rib uit je lijf. Of een nier ofzo.
https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EZ977KZY1E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 17:47

MrMonkE

★ EXTRA ★

Heeft iemand hier wel eens een eierpannetje gezien met een lage rand? Dus een koekenpan met kleine diameter en laag randje zodat ik mijn spiegel ei makkelijker van de pan naar het broodje kan verplaatsen.
Voor 1 ei.

Een beetje zoals sommige pannenkoekenpannen maar dan met platte bodem en kleine diameter.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@defusion Voor dat bedrag heb je een Gaggenau, voor minder zelfs als je wat minder grens gevoelig bent.

@MrMonkE Een crêpes pan bedoel je, hoe klein wil je het exact hebben? Zou 18/20cm volstaan? Zo ja: ja die zie ik wel eens in m'n kast liggen, al bak ik er geen eitjes in. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@MrMonkE en een gewone koekenpan maar dan met wat afgeronde rand? Dan glijdt je eitje er toch zo uit?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:21:
@defusion Voor dat bedrag heb je een Gaggenau, voor minder zelfs als je wat minder grens gevoelig bent.

@MrMonkE Een crêpes pan bedoel je, hoe klein wil je het exact hebben? Zou 18/20cm volstaan? Zo ja: ja die zie ik wel eens in m'n kast liggen, al bak ik er geen eitjes in. :)
Dat zou er prima voor zijn. _/-\o_
Kan ik ook nog crepes suzette maken want ik bak ook wel eens een pannenkoek :P

Dank je. (Ik wist dit gewoon.. maar.. wist het niet meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Gonadan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:23:
@MrMonkE en een gewone koekenpan maar dan met wat afgeronde rand? Dan glijdt je eitje er toch zo uit?
Al mijn kleine pannen hebben een hele hoge rand en dan komt er een knik en soms gaat het bolletje dan stuk.
En als het bolletje stuk gaat... @#$&*(

Maar ik ga een scouten voor een crepe pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Let wel op met crepes suzette en plaatstaal, het kan maar kost je een beetje seasoning.
Ik gooi daarom de crepes na vouwen meestal in een RVS koekenpan om lekker te drijven.

Je kunt overigens ook naar een omelette pan kijken zoals @Gonadan bedoelt, die zijn meestal wat dikker.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:28:
Let wel op met crepes suzette en plaatstaal, het kan maar kost je een beetje seasoning.
Ik gooi daarom de crepes na vouwen meestal in een RVS koekenpan om lekker te drijven.

Je kunt overigens ook naar een omelette pan kijken zoals @Gonadan bedoelt, die zijn meestal wat dikker.
Dan zijn die randen weer te hoog, helemaal bij een kleine diameter.
Ik ga het met een crepe pan proberen als ik er een kan scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@MrMonkE Als je ze niet kunt vinden ff het refnummer door Amazon of Bol halen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:28:
De term omelettepan ken ik niet, ik noem zoiets gewoon een koekenpan. :P

Ik doelde meer op de vorm van de rand die per merk nogal kan verschillen. Zo heeft De Buyer vaak mooie glooiende randen waar je makkelijk iets uit laat glijden maar anderen soms een heel hoekige rand die dan minder lekker werkt.

Zelf gebruik ik deze voor mijn eitjes en daar glijdt een eitje prima uit op m'n broodje of bord, dus ik snap de noodzaak van lage randen überhaupt niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3249ndDrF8Linfx_9NMEc92ZPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SPPS8YhVqknm5TJPzoyQCJnT.png?f=user_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Een klassieke Franse omelette rol je op de rand, die rand/ronding van zo'n pan heeft een grotere radius waardoor kiepen ook makkelijker is.

Uit een lyonnaise glijdt het hier ook al hard genoeg, een echte koekenpan is wel een challenge met zo'n bijna 90 graden hoek en kleine curve. Vooral met wat plakjes tomaat neemt de kans dan toe op een dubbelgevouwen gedrocht en kapotte dooiers.
Noodzaak is zo'n laag randje idd niet, maar hey als iemand dat fijn vindt...

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
Raymond P schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:37:
@TereZz Temperatuurmanagement?
Een eitje bak je prima tussen de 120 en 140 graden. De pan hoeft geen leidenfrost temperatuur te bereiken.
Het krokantje, als je dat lekker vindt, kan je aan het einde erop bakken ipv aan het begin.

Als het wenselijk is wil ik best een video maken om te laten zien dat het kan / hoe ik het doe. :)
@Gonadan @Dartlink @Schweino
Na een maand durfde ik het eindelijk aan! Grootste gaspit, laagste stand. bij zo'n 130 graden vetstof erin. Geen boter in huis, wel olijfolie, dus flinke scheut erin. Even laten opwarmen en eitje 1/3 er vanaf een kommetje erin laten glijden. Plakte best wat. Lastig los te krijgen, maar ik deed dit tijdens het bakken zodat deze niet helemaal vast zouden zitten en de seasoning mee zouden nemen.
De twee andere eitjes konden intussen opwarmen in warm water. Ook het pannetje was misschien wel niet helemaal goed op temperatuur, want eitje 2/3 en 3/3 gingen prima! Minimaal plakken, maar even los schrapen met een plastic spatel en het eitje vloog door de pan heen! Ik weet niet wat het dan precies is, maar de volgende keer zal ik het pannetje langer op het vuur houden, het olie langer laten opwarmen én de eitjes al warm hebben. Op die manier is het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TereZz Bewaar je je eieren in de koelkast?

edit nvm; je pan verwarm je, niet het ei. :+

[ Voor 35% gewijzigd door Raymond P op 30-10-2023 11:52 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:41:
@Gonadan Een klassieke Franse omelette rol je op de rand, die rand/ronding van zo'n pan heeft een grotere radius waardoor kiepen ook makkelijker is.
Dan nog is het geen pantype wat ik ken. Google leert mij wel dat De Buyer het in het Engels zo noemt, misschien komt het daar van.
Uit een lyonnaise glijdt het hier ook al hard genoeg, een echte koekenpan is wel een challenge met zo'n bijna 90 graden hoek en kleine curve. Vooral met wat plakjes tomaat neemt de kans dan toe op een dubbelgevouwen gedrocht en kapotte dooiers.
Noodzaak is zo'n laag randje idd niet, maar hey als iemand dat fijn vindt...
Een lyonnaisser heb ik niet. Wel een hapjespan maar die hoeken zijn te scherp inderdaad.

En als iemand lage randjes wil is dat uiteraard prima, maar ik snap wel graag het probleem om juist te kunnen adviseren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Waar het vandaan komt weet ik niet, een omelette pan heeft altijd die eigenschappen. :)
Dikke kans dat dat type pan z'n oorsprong in Japan ligt, omurice is dan natuurlijk wel weer yoshoku.

edit:
Omelette Pan History
In the early 1940's, as part of the World War II manufacturing effort, a mid-western U.S.A. cast aluminum factory manufactured torpedoes for the U.S. Navy. The front end of the torpedo shell was cut off to allow material to be inserted. The part cut off measured between 8 and 11 inches in diameter and was shaped like a skillet with shallow sloping sides. That surplus piece was stockpiled and set aside in the foundry yard. Years later, someone recognized the extraordinary cooking capabilities of that surplus piece and affixed a handle to it. The product was then shipped to restaurant supply companies, as there were no gourmet kitchenware stores in existence at that time.

[ Voor 66% gewijzigd door Raymond P op 30-10-2023 13:00 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:46:
@TereZz Bewaar je je eieren in de koelkast?

edit nvm; je pan verwarm je, niet het ei. :+
Ja, dat doe ik. Schijnt een constantere temperatuur te zijn in een koelkast waardoor dat zou zorgen voor een langere houdbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
TereZz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Ja, dat doe ik. Schijnt een constantere temperatuur te zijn in een koelkast waardoor dat zou zorgen voor een langere houdbaarheid.
Dat speelt dan ook nog mee. Proteïne bakt altijd beter als het gechambreerd is, een groter verschil in temperatuur kan zeker voor extra plakken zorgen.
Een rauw Europees (ongewassen) ei kan je best een week of 3 ongekoeld in de voorraadkast bewaren. En roomboter kan in de vriezer. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Advies voor eieren blijft toch de koelkast, dat verkleint gewoon de kans op bederf. Anders zou ik toch de dompeltest overwegen voordat je hem gebruikt.
Boter zou je voor de smeerbaarheid juist erbuiten moeten bewaren, maar ik smeer het amper dus dan toch maar koelkast. :P

Zelf laat ik de eitjes vaak ook even op het aanrecht liggen voordat ik ze ga gebruiken. Niet per se met de gedachte om aanbakken te voorkomen maar ik ben sowieso wel voorstander van al mijn ingrediënten verzamelen en laten acclimatiseren voordat ik echt aan de slag ga.
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:02:
@Gonadan Waar het vandaan komt weet ik niet, een omelette pan heeft altijd die eigenschappen. :)
Dikke kans dat dat type pan z'n oorsprong in Japan ligt, omurice is dan natuurlijk wel weer yoshoku.

edit:
Ik doel dus op oorsprong van de term en niet de vorm, dat is geen Nederlandse term voor een pan, vandaar dat ik het niet kende. Komt dus zo te zien blijkbaar uit het Engels.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Klopt, hier is alles gewoon een koekenpan. :+
Een Hollandse omelet is nu ook niet technisch ingewikkeld genoeg om de noodzaak van een aparte pan te rechtvaardigen. Tegelijk is dat ook niet meer nodig, want het gros van de koekenpannen hier zijn praktisch een omelette pan.

Dompeltest zegt toch verder niets? Hooguit hoeveel vocht de ei al heeft verlaten.
Ik ruik gewoon, overigens ook als ze wel uit de koelkast komen. Een lekker vers eitje heeft ook een steviger eiwit, goed te zien in een bakje. Een eitje dat gaat drijven kan zeker nog prima zijn, een eitje met beschadigde barrière kan echter zinken én uberrot zijn. Vocht (en dus ook condens) kan die barrière beschadigen, hier in huis zijn eitjes daarom beter af buiten mijn koelkasten.
Mgoed, zo oud worden eitjes hier niet snel. Ik leg ze iig niet op het aanrecht in de zon om er 3 weken later een mayonnaise van te maken. :)

De boter in de vriezer is er juist om ervoor te zorgen dat je altijd wel boter hebt, de drempel om dat te gebruiken ligt iets hoger. Ook ontzettend lang houdbaar op die manier.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gonadan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:48:

Als je echt de diepte in wil gaan zou ik zeggen, open dat topic. Maar ik vind het hier (nog) niet storend, kookplaten (en ovens) gaan natuurlijk één-op-één samen met pannen etc.

Ik heb een Siemens kookplaat die bij het aanzetten alle zones combineert, wat ik stom vind, zet ze dus altijd weer op split. Alleen bij een grillplaat of grote ovenschaal is dat handig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
MrMonkE schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:13:
Heeft iemand hier wel eens een eierpannetje gezien met een lage rand? Dus een koekenpan met kleine diameter en laag randje zodat ik mijn spiegel ei makkelijker van de pan naar het broodje kan verplaatsen.
Voor 1 ei.

Een beetje zoals sommige pannenkoekenpannen maar dan met platte bodem en kleine diameter.
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FLKhlfviUF4XBOFzPUpJDHSkto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XU1IqRdMOgwSZ6zRiwFUg4Ce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBJ1Ki9kv4sUQO3FIcMf3BafeU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWW3jIkykLNJh5ZLwRyDfZwy.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:26:
@Gonadan Klopt, hier is alles gewoon een koekenpan. :+
Een Hollandse omelet is nu ook niet technisch ingewikkeld genoeg om de noodzaak van een aparte pan te rechtvaardigen. Tegelijk is dat ook niet meer nodig, want het gros van de koekenpannen hier zijn praktisch een omelette pan.
Tegenwoordig is het sowieso aardig door elkaar gaan lopen. Koekenpannen hebben randen in allerlei hoogtes tot aan hapjespan aan toe, sauteerpannen zijn er ook in allerlei vormen en maten tot aan wadjan met steel aan toe en noemen ze dan soms zelfs wokpan terwijl het er niets mee te maken heeft. Het meeste is een combinatie van eigenschappen en 'hip' ontwerp, past allemaal niet meer zo mooi in een categorie. :P
Dompeltest zegt toch verder niets? Hooguit hoeveel vocht de ei al heeft verlaten.
Ik ruik gewoon, overigens ook als ze wel uit de koelkast komen. Een lekker vers eitje heeft ook een steviger eiwit, goed te zien in een bakje. Een eitje dat gaat drijven kan zeker nog prima zijn, een eitje met beschadigde barrière kan echter zinken én uberrot zijn. Vocht (en dus ook condens) kan die barrière beschadigen, hier in huis zijn eitjes daarom beter af buiten mijn koelkasten.
Mgoed, zo oud worden eitjes hier niet snel. Ik leg ze iig niet op het aanrecht in de zon om er 3 weken later een mayonnaise van te maken. :)
Mijn eitjes krijgen ook weinig kans om oud te worden inderdaad, maar de dompeltest is over het algemeen prima bruikbaar om te kijken of ze nog goed zijn. Als een eitje überrot is kom je er toch nog wel achter voordat je hem op eet. ;)

Condens is ook de reden dat de eieren bij transport en presentatie in de winkel niet gekoeld worden, dan moeten ze veel te vaak in en uit een koeling en dat zorgt voor condens. Als je ze thuis dan in de koelkast legt en daar houdt tot je ze gebruikt is dat risico net zo klein als wanneer je ze in de voorraadkast legt. Zolang je de koelkast maar niet met open deur laat staan en andere dingen gaat doen.
De boter in de vriezer is er juist om ervoor te zorgen dat je altijd wel boter hebt, de drempel om dat te gebruiken ligt iets hoger. Ook ontzettend lang houdbaar op die manier.
Bij boter kijk ik überhaupt niet naar een houdbaarheidsdatum, dat blijft wel goed. Hooguit wordt het ranzig en dan schraap je er wat van af als je dat vies vindt. Mijn geklaarde boter gaat dan ook pas weg wanneer hij zwarte vlekken begint te ontwikkelen, maar ik gebruik het regelmatig dus die omlooptijd is snel genoeg denk ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Het verloopt hier wel eens suboptimaal. Zo is er zaterdag 5kg gietijzeren braadpan gevuld met rendang die best nog wat meer terug mocht koelen in de koelkast gemikt met een paar koelelementen uit de vriezer erop.
Dat zou behoorlijk ruk zijn voor het verse rekje met 30 eieren (waar ik sowieso eigenlijk geen plek voor heb).
Met enige regelmaat gaat er ook meer tegelijk in dan ik koelcapaciteit heb. En dan heb ik al een extra koelkastje voor mooie producten die zo min mogelijk open gaat.
In huishoudens waar wat minder zelf gemaakt wordt of véél meer plek is hoef je met zulke dingen inderdaad geen rekening te houden.

Op zich heb ik geen moeite met de verbastering van pannensoorten zolang het werkt. Als dat betekent dat je een hapjespan gebruikt waarin je zou moeten kunnen sauteren om je worst te braden in plaats van de vis te braiseren: het zij zo...
Dat de vormen van die pannen vervolgens ietwat veranderen om aan de verwachtingen te voldoen is niet meer dan logisch.
De wadjan met steel klinkt voor mij ook wel logisch, ik gooi best vaak een (pol)lepel door een handvat om 'm te verplaatsen. Waar koop ik die? :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:20:
Het verloopt hier wel eens suboptimaal. Zo is er zaterdag 5kg gietijzeren braadpan gevuld met rendang die best nog wat meer terug mocht koelen in de koelkast gemikt met een paar koelelementen uit de vriezer erop.
Dat zou behoorlijk ruk zijn voor het verse rekje met 30 eieren (waar ik sowieso eigenlijk geen plek voor heb).
Bij mij gaat de pan met inhoud dan eerst naar balkon om verder af te koelen naar tenminste "kamer temperatuur" alvorens de inhoud te verplaatsen naar bewaarbakken. En ook die bewaarbakken gaan dan weer naar balkon tot ze de buitentemperatuur bereikt hebben.

Ja, in de herfst/winter werkt dat uiteraard beter dan in de zomer.... ;) Maar een hete pan in de koelkast zetten doe ik echt nooit.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk Ik liever ook niet, maar het gebeurt. Het was netjes 40 graden, maar wel een behoorlijke massa.
Op wat (gevacumeerde) kazen na en wat meuk in de groentela na zat de rest van de koelkastinhoud in een potje of flesje, m.i. kom ik daar dit keer wel mee weg.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien een beetje een niche product, maar ik ben op zoek naar een pasta "schud" pan.
Een pan waarin in bepaalde pasta gerechten kan maken zoals bijvoorbeeld cacio e pepe, waarbij de gekookte pasta en de saus door het bewegen/schudden van de pan één geheel wordt (in het Italiaans mantecare).

Een gewone koekenpan heeft te lage wanden, waardoor het gerecht niet lekker"terug" te wippen is in de pan, een hapjespan heeft te rechte wanden.
Een wok weet een te klein horizontaal oppervlak.

https://www.seriouseats.com/best-pasta-pan

In bovenstaand artikel wordt het beter uitgelegd en komen ze met een Amerikaanse variant. Hier niet te krijgen, maar zoiets zoek ik, het liefst ook in aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Fly-guy Kaal aluminium pannen zijn hier (NL) niet zo gewild.
De pan die gebruikt wordt is volgens mij gewoon een conische sauteuse, imo ook de ideale pan om te emulgeren.

Fettuccine alfredo, cacio e pepe en soortgelijk gaat hier op een RVS serveerplateau (voor de oppervlakte).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:09:
@Fly-guy Kaal aluminium pannen zijn hier (NL) niet zo gewild.
De pan die gebruikt wordt is volgens mij gewoon een conische sauteuse, imo ook de ideale pan om te emulgeren.

Fettuccine alfredo, cacio e pepe en soortgelijk gaat hier op een RVS serveerplateau (voor de oppervlakte).
Het eerste was mij ook al opgevallen, een sauteuse zou kunnen, maar voordat ik in het wilde weg iets koop, hoopte ik op ervaringen hier.

Kwam zelf op onderstaande pan:
https://amzn.eu/d/1OsWnbW

Lijkt op wat ik wil, reviews zijn prima, dus misschien probeer ik deze gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je linkt (weer) een conische sauteuse. ;)

edit: voor de duidelijkheid als mijn sauteuse 30cm zou zijn zou ik die ook gebruiken. Degene die ik heb is te klein, en staat op m'n verlanglijstje om te vervangen. :9

[ Voor 67% gewijzigd door Raymond P op 30-10-2023 17:34 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:30:
Je linkt (weer) een conische sauteuse. ;)

edit: voor de duidelijkheid als mijn sauteuse 30cm zou zijn zou ik die ook gebruiken. Degene die ik heb is te klein, en staat op m'n verlanglijstje om te vervangen. :9
Conische sauteuse is smaller en dieper dan de gelinkte pan. Ik zou eerder denken aan een conische braadpan maar degene van demeyere die ik ken is een stuk duurder en heeft 2 handgrepen ipv een steel.

Ik zou zelf liever geen aluminium pannen dagelijks gebruiken (kook-oppervlak), maar ieder het zijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Conische sauteuse is smaller en dieper dan de gelinkte pan. Ik zou eerder denken aan een conische braadpan maar degene van demeyere die ik ken is een stuk duurder en heeft 2 handgrepen ipv een steel.

Ik zou zelf liever geen aluminium pannen dagelijks gebruiken (kook-oppervlak), maar ieder het zijne.
Ik eet (gelukkig/helaas) niet dagelijks pasta, dus het effect van aluminium neem ik, in dit geval voor lief.

Ook gebruik ik 'm niet voor lange bereidingen of zure dingen (zoals tomaten).

[ Voor 21% gewijzigd door Fly-guy op 30-10-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:20:
Met enige regelmaat gaat er ook meer tegelijk in dan ik koelcapaciteit heb. En dan heb ik al een extra koelkastje voor mooie producten die zo min mogelijk open gaat.
In huishoudens waar wat minder zelf gemaakt wordt of véél meer plek is hoef je met zulke dingen inderdaad geen rekening te houden.
Rendang in de koeling? Dat heb ik nog nooit gedaan. :D
Op zich heb ik geen moeite met de verbastering van pannensoorten zolang het werkt. Als dat betekent dat je een hapjespan gebruikt waarin je zou moeten kunnen sauteren om je worst te braden in plaats van de vis te braiseren: het zij zo...
Dat de vormen van die pannen vervolgens ietwat veranderen om aan de verwachtingen te voldoen is niet meer dan logisch.
De wadjan met steel klinkt voor mij ook wel logisch, ik gooi best vaak een (pol)lepel door een handvat om 'm te verplaatsen. Waar koop ik die? :P
Een conische sauteuse lijkt er aardig op toch? :+

Ik bedoel het ook niet als negatief hoor, van mij moet een pan handig zijn en als afwijken van het klassieke handiger is dan graag. Het schermen met specifieke termen heeft dan alleen steeds minder zin omdat alles toch overlap heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:19:
[...]

Rendang in de koeling? Dat heb ik nog nooit gedaan. :D

[...]

Een conische sauteuse lijkt er aardig op toch? :+

Ik bedoel het ook niet als negatief hoor, van mij moet een pan handig zijn en als afwijken van het klassieke handiger is dan graag. Het schermen met specifieke termen heeft dan alleen steeds minder zin omdat alles toch overlap heeft.
Niet?
Als grote pannen eten hier klaar zijn gaat het in de zomer in de koelkast en in de winter in de bijkeuken (ongeveer buitentemperatuur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Ok, afgelopen weekend de De Buyer met rvs handvat via Amazon besteld en zojuist binnengekregen.

Het betreft de 5130.20
https://www.amazon.nl/dp/B000TSZPTY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7fe6khMjHX6XEJ4V6-1mhqYmfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bkRY8fEwGHAnmGP3uXX7tqIc.jpg?f=user_large

Ik dacht even dat het de verkeerde was, maar de dikte van de pan is toch 3mm en geheel weegt bijna precies 1 kg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ysGgrzh4Nfb2Tx__aOI646MhYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CowQhtXrJzMv8AUh7CzOjNKa.jpg?f=user_large

Heeft iemand toevallig de Carbone plus met ijzeren handvat die ook eens de dikte wil opmeten?

Overigens is het handvat zeer licht magnetisch (met een vrij sterke magneet getest).

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 30-10-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 14-07 17:09
LA-384 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:41:
Ok, afgelopen weekend de De Buyer met rvs handvat via Amazon besteld en zojuist binnengekregen.

Het betreft de 5130.20

[Afbeelding]

Ik dacht even dat het de verkeerde was, maar de dikte van de pan is toch 3mm en geheel weegt bijna precies 1 kg.
[Afbeelding]

Heeft iemand toevallig de Carbone plus met ijzeren handvat die ook eens de diameter wil opmeten?

Overigens is het handvat zeer licht magnetisch (met een vrij sterke magneet getest).
Hey, die heb ik ook.
Diameter (buitenkant) is ongeveer 20,3 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
dextertje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Hey, die heb ik ook.
Diameter (buitenkant) is ongeveer 20,3 cm.
Ik bedoel de dikte van de carbone plus met plat handvat, niet de diameter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Sjamo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Het zal uiteindelijk gaan om de vorm en handigheid mbt omschudden. Een conische sauteerpan is letterlijk bedoeld om meuk om te schudden. Beiden pakweg een halve bol.
Je kunt het ook een wok noemen, al zijn die traditioneel lager dan een halve bol. :P

Wel eens dat het een knetterdure oplossing is, een mengkom (of saladekom, of serveerschaal) doet exact hetzelfde. Vooral gezien zulke gerechten geen verdere verwarming nodig hebben.

Dat lijkt ook exact wat deze Italianen gedaan hebben: een mengkom met steel.
Mocht @Fly-guy zoiets willen kopen dan is bestellen in Italië meestal geen issue. En anders is er altijd nog Amazon.

@Gonadan Van mij mag men het ook gewoon noemen hoe ze willen hoor. Echter, zoeken op zelf bedachte termen gaat meestal vrij ruk. Dus als er een stempel op kan doe ik dat, daarna kunnen we het weer gewoon een koekenpan noemen. :+

Stoof gaat hier inderdaad koud, zeker als het de dag erna niet op gaat.

@LA-384 Mijn 32cm (5110.32) meet ruim 3mm. Varieert ook een beetje tussen de maat van de pannen.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 30-10-2023 20:13 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 14-07 17:09
LA-384 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Ik bedoel de dikte van de carbone plus met plat handvat, niet de diameter :D
Ah, ik heb precies dezelfde als jij, dus met RVS handvat. Dus ik kan niks over de andere versie zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:10:
@LA-384 Mijn 32cm (5110.32) meet ruim 3mm. Varieert ook een beetje tussen de maat van de pannen.
De reden dat ik het vraag is omdat de acier lijn eerder werd geassocieerd met iBood en die was volgens mij maar 2-2,5mm dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Die ibood pannen zijn een andere lijn. Zonder de vermelding Carbone of Carbone Plus. (zie plaatje).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Raymond P ah kijk, dat is dan opgehelderd :)
Pan staat nu in de oven met een laagje zonnebloemolie. Komende dagen een paar laagjes er opzetten. Fotoreportage volgt tenzij het mislukt, dan edit ik deze posts en doe alsof ik deze pan nooit heb gekocht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:29:
@LA-384 Die ibood pannen zijn een andere lijn. Zonder de vermelding Carbone of Carbone Plus. (zie plaatje).
Dat zegt nog niet zoveel, de Blokker serie was ook maar 2mm dik en had toch Carbone in de naam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CamntVRKVVDpegIUxabUyDwCPxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5nyZDpMvuiIpJMK6yyLh98O.jpg?f=fotoalbum_large

Desalniettemin een prima koop geweest, pan heeft me maar € 7,- gekost en is praktisch dagelijks in gebruik :)
LA-384 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:38:
@Raymond P ah kijk, dat is dan opgehelderd :)
Pan staat nu in de oven met een laagje zonnebloemolie. Komende dagen een paar laagjes er opzetten. Fotoreportage volgt tenzij het mislukt, dan edit ik deze posts en doe alsof ik deze pan nooit heb gekocht :+
Jammer joh :P Maar succes er mee, gaat vast lukken!

[ Voor 19% gewijzigd door bvk op 30-10-2023 20:51 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Dat was de Carbone Blokker, de persoon die daar namen uit z'n hoed trekt is niet zo creatief. De naam van een productlijn zit verder ook geen logica in. :P
Dunner plaatstaal is ook niet slechter, enkel anders... Ik heb ook Force Blue in gebruik, dat is ook 2mm en presteert prima.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:10:
Het zal uiteindelijk gaan om de vorm en handigheid mbt omschudden. Een conische sauteerpan is letterlijk bedoeld om meuk om te schudden. Beiden pakweg een halve bol.
Je kunt het ook een wok noemen, al zijn die traditioneel lager dan een halve bol. :P

Wel eens dat het een knetterdure oplossing is, een mengkom (of saladekom, of serveerschaal) doet exact hetzelfde. Vooral gezien zulke gerechten geen verdere verwarming nodig hebben.

Dat lijkt ook exact wat deze Italianen gedaan hebben: een mengkom met steel.
Mocht @Fly-guy zoiets willen kopen dan is bestellen in Italië meestal geen issue. En anders is er altijd nog Amazon.

@Gonadan Van mij mag men het ook gewoon noemen hoe ze willen hoor. Echter, zoeken op zelf bedachte termen gaat meestal vrij ruk. Dus als er een stempel op kan doe ik dat, daarna kunnen we het weer gewoon een koekenpan noemen. :+
Nou ja, ik vind het zonder plaatjes meestal niet zoveel duidelijker worden. Wat ze in jouw linkje wok noemen zou ik zelf nooit wok noemen. Heel vroeger heb ik precies zoiets van Tefal gehad en die noemde ze ook wok. Nou denk maar niet dat die woktemperaturen aan kan. :D
Stoof gaat hier inderdaad koud, zeker als het de dag erna niet op gaat.
Dennis1812 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:44:
Niet?
Als grote pannen eten hier klaar zijn gaat het in de zomer in de koelkast en in de winter in de bijkeuken (ongeveer buitentemperatuur).
Rendang? Nee, dat laat ik over het algemeen gewoon op het fornuis staan voor een nachtje, net als snert, lekker smaken vermengen. Dan de volgende dat weer opfikken en eten en wat dan over blijft gaat de vriezer in.
Vast niet HACCP-approved maar heb daar geen last van. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Die BK is dan ook geen wok, het is overduidelijk een pan om pastasaus in te monteren.
Of een saladekom met steel. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:58:
Dat was de Carbone Blokker, de persoon die daar namen uit z'n hoed trekt is niet zo creatief. De naam van een productlijn zit verder ook geen logica in. :P
Dunner plaatstaal is ook niet slechter, enkel anders... Ik heb ook Force Blue in gebruik, dat is ook 2mm en presteert prima.
Het hangt ook helemaal van de diameter van de pan af, de 28 cm variant is best wel een beetje kromgetrokken de 24 cm totaal niet.

Was de Blokker versie niet gewoon de Force Bleu?

@Gonadan : HACCP zit er vanwege werk zo ingebakken (no pun intended) dat ik zelfs alles in de koelkast sticker, sterk let op temperaturen etc. etc..... En derhalve ook nooit ergens last van heb ;)

Een stoofgerecht af laten koelen en laten staan in een zware pan duurt zo lang dat ik me daar niet prettig bij voel... Ik zie de bacteriën al bij voorbaat juichen zeg maar.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:29:
@Gonadan : HACCP zit er vanwege werk zo ingebakken (no pun intended) dat ik zelfs alles in de koelkast sticker, sterk let op temperaturen etc. etc..... En derhalve ook nooit ergens last van heb ;)

Een stoofgerecht af laten koelen en laten staan in een zware pan duurt zo lang dat ik me daar niet prettig bij voel... Ik zie de bacteriën al bij voorbaat juichen zeg maar.
Welke bacteriën? Ik mag aannemen dat het na een paar uurtjes stoven aardig steriel geworden is. Gewoon afgesloten laten en ik maak me daar niet zo'n zorgen om.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Nou ja, ik vind het zonder plaatjes meestal niet zoveel duidelijker worden. Wat ze in jouw linkje wok noemen zou ik zelf nooit wok noemen. Heel vroeger heb ik precies zoiets van Tefal gehad en die noemde ze ook wok. Nou denk maar niet dat die woktemperaturen aan kan. :D

[...]

[...]

Rendang? Nee, dat laat ik over het algemeen gewoon op het fornuis staan voor een nachtje, net als snert, lekker smaken vermengen. Dan de volgende dat weer opfikken en eten en wat dan over blijft gaat de vriezer in.
Vast niet HACCP-approved maar heb daar geen last van. :P
Die smaken mengen in de koeling ook prima.

Enkel een gerecht met overdaad aan suiker, azijn of alcohol laat ik gerust buiten de koeling. Dat conserveert zichzelf wel.
Dus een pan stoofperen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk Ik gok dat zowel Blokker als Ibood gewoon ongeblauwde Force Blue zijn ja. Meer verschil is er volgens mij niet. :)

@Gonadan Het zal je verbazen hoe nat je kan gaan op een afgesloten pan soep die vanaf vuur onder je werkbank af staat te koelen op een warme dag. De KvW (nvwa nu) was ook best wel happig op zulke dingen bij inspectie. Roeren met dezelfde lepel en je blijft herintroduceren bijvoorbeeld, zeker als je grondstof al niet ok was (en dat gebeurt).
M'n rendang was overigens dikke prima, ben ook niet zieker geworden. De koelelementen die op het deksel lagen waren in de kern ook nog bevroren de volgende ochtend.
Idealiter doe je dat gewoon netjes. Mja, ik ga geen pan voedsel dat wat langer nodig had dan normaal wegmikken omdat ik te brak ben (na vaccinatie) om nog een uurtje te blijven staan. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Soep is gevoelsmatig toch weer anders, maar inderdaad, als je er steeds een ranzige lepel in steekt helpt dat niet. Het is ook niet dat ik tegen de koeling ben hoor, veel zet ik er ook gewoon in, maar ik doe er ook niet te moeilijk over. Voedselveiligheid en aansprakelijkheid in horeca is wel wat anders dan thuisgebruik.
In die zin maak ik mij eerder zorgen over vleeswaren voor op brood die elke maaltijd weer in een bakje op tafel staan op te warmen dan een pan die een nachtje moet overleven buiten de koelkast.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:01:
@bvk Ik gok dat zowel Blokker als Ibood gewoon ongeblauwde Force Blue zijn ja. Meer verschil is er volgens mij niet. :)
De Blokker variant had zo te zien een wax laag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMzTMilGh9pIlWNpJMOX8S-NoOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cqh26EKbEuWpZwukVKqGbkn0.jpg?f=fotoalbum_large

De Jumbo heeft ook weer een pannenactie, jammer dat je er zoveel zegels voor nodig hebt.... Lijkt me best goed spul namelijk gezien eerdere ervaringen met Kuhn-Rikon als merk.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Nou, na wat foto's hier in dit topic gezien te hebben, mag ik volgens mij best tevreden zijn met de 1e keer inbranden:

1e rij is uit verpakking
2e rij is na grondig wassen
3e rij is na 1 uur oven
4e rij is extra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEWClQ9lJsXDaML5u7zZDP_tu9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwBHb53wLhPjsZFjEFI1uyUf.jpg?f=fotoalbum_large
Vrij egaal en aardig donker gekleurd.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 30-10-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk Ja, de Ibood pannen hebben dezelfde wrapper.

Wellicht handig om een topic te openen voor die zegeltjes, ik kom niet vaak bij de Jumbo/supermarkt maar wil een zegeltje best delen als ik die krijg. Ik heb hier ook wat AH zegels kunnen scoren voor messen die een kennis graag wilde hebben.

@LA-384 Nice. De pan laten afkoelen in de oven werkt nog beter mocht je het in de toekomst nog een keertje willen doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Raymond P Oh hij staat nog in de oven hoor. Alleen even er uit gehaald voor de foto ;)
Oven voelt nog heet, dus daar ga ik niet op wachten. Had em naar max opgestookt, ca 275 graden.

Ik zie dat ik de foto's even moet egaliseren qua belichting, het kleurverschil is groter dan het op de foto's lijkt. Goed te zien aan hoe licht de handdoek is op de verschillende foto's.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 30-10-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Laatst online: 15-07 00:00
Gonadan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Dan nog is het geen pantype wat ik ken. Google leert mij wel dat De Buyer het in het Engels zo noemt, misschien komt het daar van.
In het Frans ook: https://www.debuyer.com/f...acier-mineral-b-1461.html

Poêle à omelette en acier MINERAL B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
LA-384 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:41:

Het betreft de 5130.20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand toevallig de Carbone plus met ijzeren handvat die ook eens de dikte wil opmeten?

Dat is mijn favoriete De Buyer lijn, erg comfortabel met het dikke holle RVS handvat. Prettiger dan de pro lijn wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:48:
@bvk Ja, de Ibood pannen hebben dezelfde wrapper.

Wellicht handig om een topic te openen voor die zegeltjes, ik kom niet vaak bij de Jumbo/supermarkt maar wil een zegeltje best delen als ik die krijg. Ik heb hier ook wat AH zegels kunnen scoren voor messen die een kennis graag wilde hebben.

@LA-384 Nice. De pan laten afkoelen in de oven werkt nog beter mocht je het in de toekomst nog een keertje willen doen.
Die topics zijn er al. Staan in V&A overig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qosmic
Qosmic schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:42:
Haha klopt. Ik maak altijd schoon en ruim op.
Maar het boeit haar niet zo veel, zeg maar niks. Als ik nu 3 pannen met anti aanbaklaag bij de action haal vindt ze het ook prima.

Rvs lees ik hier ook veel over. Zal eens 2 rvs pannen (24 en 28cm) bestellen en kijken of ze het wat vindt.

Edit; net 2 hendie rvs pannen besteld bij chefstore.nl. Even testen en kijken of ze dat wat vindt.
RVS pannen van Hendie zijn binnen.
Gisteren mee gebakken (vlees en aardappelen) ging perfect en vandaag bakt ze er pannenkoeken mee. Nog nooit zulke goede pannenkoeken gebakken kreeg ik als feedback.

Dus die el cheapo rvs pannen van Hendie zijn hier iig prima te doen. O+

[ Voor 6% gewijzigd door Qosmic op 01-11-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Heb em nog een tweede keer ingebrand, maar het lijkt niet echt donkerder te worden. Helaas heb ik de pan nog niet met daglicht kunnen bekijken.

Overigens heb ik wat olie geknoeid op het handvat en dat is nu ook donker geworden. Weten jullie een manier om dat weer glimmend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Je steel is van RVS. Een beetje ovenspray, een keukendoekje met azijn of een melaminesponsje zal allemaal werken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:00
LA-384 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:31:
Nou, na wat foto's hier in dit topic gezien te hebben, mag ik volgens mij best tevreden zijn met de 1e keer inbranden:

1e rij is uit verpakking
2e rij is na grondig wassen
3e rij is na 1 uur oven
4e rij is extra
[Afbeelding]
Vrij egaal en aardig donker gekleurd.
vraag: als ik de gebruiksaanwijzing van deze pan lees, dan staat er in dat hij maar kort in de oven mag op max 200 graden. Maar dit kan dus wel?
Ik zie bij de buyer pannen dus vaak staan

Alle producten met een inox-handvat kunnen in de oven. Voorzorgsmaatregelen bij gebruik
in een traditionele oven van de andere producten:
- grillfunctie niet gebruiken
- niet hoger dan 200°C (thermostaat 7) gedurende maximum 10 minuten (Flash Four)
Pas de grootte van de warmtebron aan volgens de diameter van de pan.

Of wellicht begrijp ik de tekst niet goed...

Achterliggende vraag van mij is eigenlijk dat ik op zoek ben naar een (kleine) crepe / pannenkoek pan die ik in de oven kan inbranden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@helloitsme Dat is de Amerikaanse disclaimer want:
Ventilated and riveted stainless steel tube handle: wide handle for an ergonomic grip; cold handle.
:+

Zowel plaatstaal als RVS kan prima, zonder problemen, een stukje heter dan 200 graden worden.
Echter, als je 'm op een hoge temperatuur in de oven stopt met het grill element ingeschakeld dan is het handvat na enkele minuten dus niet meer koud.

Ook de andere handvaten kunnen gewoon de oven in, die met epoxy coating kunnen na een flinke periode wat zacht worden en bij contact beschadigen. Zowel geverfd als epoxy verkleurt ook een beetje.
Mja, zo heet is ook geen must.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 07:31

Typhone

Who Dares Wins

LA-384 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:02:
Heb em nog een tweede keer ingebrand, maar het lijkt niet echt donkerder te worden. Helaas heb ik de pan nog niet met daglicht kunnen bekijken.

Overigens heb ik wat olie geknoeid op het handvat en dat is nu ook donker geworden. Weten jullie een manier om dat weer glimmend te krijgen?
Niets om geven, het is een pan. Dat donker worden wat velen hier proberen voor mekaar te krijgen gebeurt grotendeels ook vanzelf. In het begin niet teveel focus op leggen is mijn devies. Gewoon een paar keer aardappeltjes bakken of een eitje bakken en het komt al snel goed.

Zelfde met RVS pannen waarin mensen zo'n angst hebben om kip/vlees you name it erin te braden onder het motto van: 'dat brandt meteen aan'. Hoeveel mensen zetten een pan minimaal 3 minuten op het vuur voordat ze er überhaupt iets ingooien? Akelig weinig (N=1, observatie 10+). Dat begrijp ik goed.

Vriendinlief ook soms: 'Oh Typhone, die pan kan ik niets mee, kun jij een ei bakken?'. Hoezo? Je moet die pan ook niet op het vuur zetten en 5 seconden later er eieren in bonjouren nee. Staat los van de pan :).

Nooit ingebrand volgens de routines (afgelopen 1,5 jaar niet meer in elk geval) en het is met afstand de beste pan die ik heb (24cm de Buyer zonder dat gele dopje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
helloitsme schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:58:
vraag: als ik de gebruiksaanwijzing van deze pan lees,
Ho, stop, zo ver ben ik niet gekomen. :+
Ik ging er vanuit dat deze pan er tegen zou moeten kunnen, dus ben gewoon gestart met het inbrandschema. Wat heb je überhaupt aan een pan die maar 10 minuten in een oven kan. Wat heeft dat dan nog voor meerwaarde.

De buyer schrijft zelf dat je moet inbranden met wat olie in de pan en dan op een kookpit. Maar las elders ook dat dat niet goed werkt.

[ Voor 45% gewijzigd door LA-384 op 02-11-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Wij hebben ook al een jaar of 5 van die plaatstalen de Buyer pannen. Ik heb ze destijds ingebrand en was ze eigenlijk altijd zonder zeep maar wel met kokend water uit de Quooker. Hierdoor blijven ze enigszins vettig.

Maak je iets met een zurige saus bijvoorbeeld of met tomaat, dan is de vetlaag weg en zul je opnieuw moeten inbranden of invetten. Is je pan niet meer om aan te zien dan kun je deze ontvetten, schuren/polijsten met watervast schuurpapier korrel 600 en weer inbranden. (is nergens voor nodig maar het ziet er beter uit)

Dit zijn pannen voor het leven. Ik hoef nooit meer van die teflon pannen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
bert pit schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:45:
Wij hebben ook al een jaar of 5 van die plaatstalen de Buyer pannen. Ik heb ze destijds ingebrand en was ze eigenlijk altijd zonder zeep maar wel met kokend water uit de Quooker. Hierdoor blijven ze enigszins vettig.

Maak je iets met een zurige saus bijvoorbeeld of met tomaat, dan is de vetlaag weg en zul je opnieuw moeten inbranden of invetten. Is je pan niet meer om aan te zien dan kun je deze ontvetten, schuren/polijsten met watervast schuurpapier korrel 600 en weer inbranden. (is nergens voor nodig maar het ziet er beter uit)

Dit zijn pannen voor het leven. Ik hoef nooit meer van die teflon pannen.
Schuren of polijsten is niet nodig is mijn ervaring. Kruidvat ovenspray krijgt een plaatstalen pan ook perfect kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Schweino schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:23:
[...]

Schuren of polijsten is niet nodig is mijn ervaring. Kruidvat ovenspray krijgt een plaatstalen pan ook perfect kaal.
Is/was die Kruidvat toverspray ook veilig te gebruiken op de inductie plaat, om de vette kringen weg te krijgen (met behoud van de markeringen van de fabrikant)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@guapper Als het enkel vet is werkt dat wel, veilig ook zolang je geen verchroomde of aluminium randjes/knoppen hebt.

HG maakt een spuitfles kookplaatreiniger, de extra sterke doet z'n naam eer aan en verwijdert praktisch alle vormen van aanslag/vervuiling.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:40
Raymond P schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:44:
@guapper Als het enkel vet is werkt dat wel, veilig ook zolang je geen verchroomde of aluminium randjes/knoppen hebt.

HG maakt een spuitfles kookplaatreiniger, de extra sterke doet z'n naam eer aan en verwijdert praktisch alle vormen van aanslag/vervuiling.
Dit ICM met een kookplaat krabber zorgt ervoor dat mijn plaat er na 5 jaar nog steeds als nieuw uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een goede pannenkoekpan van minimaal 30 cm (is toch het formaat wat in pannenkoekenrestaurants gebruikt wordt?)

Wij wonen in Zweden en willen de pan gebruiken voor bakken op (nu nog) een oude elektrisch fornuis, onze vedspis (houtgestookt fornuis) en op open vuur. In de nabije toekomst gaan we de keuken vernieuwen en zullen dan, hoogstwaarschijnlijk, op inductie gaan koken (en op de vedspis).

Vooral voor open vuur is een langere steel wel handig.

Heeft hier iemand toevallig een advies voor een goede pan of welk materiaal we het beste kunnen kiezen?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Eindelijk eens de pan bij daglicht kunnen aanschouwen en moet zeggen dat het inbranden perfect gelukt lijkt. Misschien ligt het aan de oven? Of gewoon het niet teveel bij nadenken. Had het alleen donkerder verwacht, maar was er ook op bedacht dat dat niet realistisch zou zijn.

Wat ik gedaan heb;
- pan aantal minuten grondig afgewassen met een heet sopje met drupje dreft.
- goed gedroogd met keukenpapier (kwam geen verkleuring van olieresten op).
- binnen en buitenkant ingesmeerd met beetje zonnebloemolie en keukenpapier.
- laagje uitgedund met nieuw stukje keukenpapier.
- pan op de kop in de oven op hoogste stand (+/-275 graden).
- na 10 minuten nogmaals afgenomen met vers stukje keukenpapier.
- na +/- 60-70 minuten oven uit en laten afkoelen in de oven.
- dag later vanaf stap 3 nogmaals herhaald, maar dat gaf optisch geen verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_AykHdhUM8u5MZv-xKdbpzs6Ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngcboPs5M4jwhLND55kcPHq1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTIlcgozCBXAPvK71MXk2oOKJL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRMWynL3lrHxXqcXZuPbsPv7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0KGDuYkLwmDWCcForGDlfyx_hk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vH4Xu03GHREmA801p84JLMQK.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanavond ga ik de proef op de som nemen met kipfilets.

Ik las hier in het topic over croma. Ik heb het ooit eens geprobeerd, maar het voelt als een nep-product wat door zijn samenstelling een kunstmatig bruin laagje geeft. Volgens mij heb ik er eens aardappeltjes in gebakken en waar dat bruine laagje normaal >20 minuten duurde, zat het er nu bijna meteen op. Het was duidelijk de croma die bruin werd, niet de aardappel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:31
LA-384 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:46:

Ik las hier in het topic over croma. Ik heb het ooit eens geprobeerd, maar het voelt als een nep-product wat door zijn samenstelling een kunstmatig bruin laagje geeft. Volgens mij heb ik er eens aardappeltjes in gebakken en waar dat bruine laagje normaal >20 minuten duurde, zat het er nu bijna meteen op. Het was duidelijk de croma die bruin werd, niet de aardappel.
Een hele tijd geleden was er bij de Keuringsdienst van waarde een uitzending over croma waarbij ze in het restaurant van een sterrenkok een biefstuk bakte in roomboter en eentje in croma. De sterrenkok zweerde natuurlijk bij echte boter maar hij kon tot zijn spijt het verschil niet proeven tijdens een blinde proef. Niet dat ik dat het zelf gebruik of ga gebruiken maar toch :-)
Pagina: 1 ... 60 ... 85 Laatste