Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Qupie1 Een 14cm spoel is redelijk normaal, pannen die daardoor ietwat bol trekken ook.
Als dat niet terugtrekt bij afkoelen dan heeft je pit echt te hoog gestaan.

Wat vooral verschil maakt is hoe je plaat omgaat met laag vermogen. Vaak is dat de helft van het maximale vermogen over een deel van x tijd.
Als x een aantal seconden is dan heb je dit soort gedoe best snel. Met een laagje water dat nét aan de kook is kan je dat visualiseren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
@Raymond P

Bedankt voor je antwoord. Mijn kookplaat gaat inderdaad aan uit aan uit op lage standen. Ik hoor dit bijvoorbeeld als ik groenten roerbak, de frequentie lijkt ongeveer 1 seconden aan 1 seconden uit te zijn. Dit gebeurt zelfs in stand 5 nog.

Is het dan misschien zelfs averechts om op laag vuur voor te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Qupie1 Gemiddeld genomen is dat natuurlijk nog steeds lager dan een hogere stand.

Je zou kunnen proberen niet leeg voor te verwarmen, dus met een laag water erin (en deksel erop) als buffer totdat de randen ook warm zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:06
Ik heb van de week ook mogen aankloten met een inductie (op een vakantiepark): wat mij betreft is zo’n plaat alleen goed om het water voor je jacuzzi versneld mee op te warmen. Mijn debuyer pannekoekspan is gewoon niet mooi egaal heet te krijgen: ik houd een ring in het midden die heet is en waar de pannenkoek aanfikt en de rand is nog niet eens gaar.

En het lijkt er nu ook nog op alsof mijn pan is kromgetrokken: boter loopt accuut naar de randen: ik zal blij zijn als ik morgen weer op mijn atag volcano gaspitten aan de gang kan: voorlopig geen gasvrij huis voor mij.
(Ow ja die debuyer had ik vanuit huis meegenomen, iets met gebakken eieren met spek in de ochtend 😜)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Och, als het mij (the idiot) lukt om delicate dingetjes te doen op een vrijstaand inductieplaatje van 200 euro dan moet 'een pannenkoek' op zo'n ding die het tienvoudige kost ook lukken.
Idealiter heb je natuurlijk een goede plaat, dat maakt het allemaal makkelijker.

Zo'n vakantieparkpitje is mogelijk niet het beste wat er te krijgen is, vooral als je inductie niet gewend bent. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Ik ga me toch eens wagen aan een plaatstalen pan van De Buyer. Ik twijfel alleen nog tussen de modellen.

Het gaat hierbij tussen de Carbone Plus en Mineral B Pro. Beiden kunnen langere tijd in de oven als ik het goed heb (mocht ik dat ooit willen doen). En beiden hebben de optie tot rvs handvat.

Waar ik echter over twijfel is of de Mineral B Pro een meerwaarde heeft tov de Carbone plus?

En waar ik ook over twijfel is de diameter. Ik kook vrijwel altijd voor mij alleen en heb zodoende geen grote pannen nodig. De Carbone plus met ijzeren handvat heeft als kleinste diameter 18cm, de Carbone plus met rvs handvat en de Mineral B pro hebben beiden als kleinste diameter 20cm.

Op zich lijkt dat verschil niet zo groot, maar de andere pannen van 20cm zijn vaak aan de erg ruime kant, dus elke cm minder is er 1. Maar goed, dan heb ik dus geen rvs handvat meer. Ik vraag me af hoe heet dat handvat wordt. Van de gewone kookpannen (BK Conical) en van de gietijzeren skillet worden deze te heet om aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:58
LA-384 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:22:
Ik ga me toch eens wagen aan een plaatstalen pan van De Buyer. Ik twijfel alleen nog tussen de modellen.

Het gaat hierbij tussen de Carbone Plus en Mineral B Pro. Beiden kunnen langere tijd in de oven als ik het goed heb (mocht ik dat ooit willen doen). En beiden hebben de optie tot rvs handvat.

Waar ik echter over twijfel is of de Mineral B Pro een meerwaarde heeft tov de Carbone plus?

En waar ik ook over twijfel is de diameter. Ik kook vrijwel altijd voor mij alleen en heb zodoende geen grote pannen nodig. De Carbone plus met ijzeren handvat heeft als kleinste diameter 18cm, de Carbone plus met rvs handvat en de Mineral B pro hebben beiden als kleinste diameter 20cm.

Op zich lijkt dat verschil niet zo groot, maar de andere pannen van 20cm zijn vaak aan de erg ruime kant, dus elke cm minder is er 1. Maar goed, dan heb ik dus geen rvs handvat meer. Ik vraag me af hoe heet dat handvat wordt. Van de gewone kookpannen (BK Conical) en van de gietijzeren skillet worden deze te heet om aan te pakken.
Kook je op gas of inductie?
Op inductie ga je niet zo'n mooie egale zwarte laag er op krijgen, als je dat belangrijk vind.

Ik heb zo snel geen link voor je, maar je kunt losse siliconen handvatten kopen die je over de stalen greep heen zet, als hitte een issue wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 22-10-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
guapper schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:10:
Kook je op gas of inductie?
Op inductie ga je niet zo'n mooie egale zwarte laag er op krijgen, als je dat belangrijk vind.
Inductie. Maar maak je die laag niet in een oven?
Ik heb zo snel geen link voor je, maar je kunt losse siliconen handvatten kopen die je over de stalen greep heen zet, als hitte een issue wordt.
Dat wil ik liever niet, lijkt me erg onhandig en makkelijk te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Als je hand vat te heet wordt om vast te pakken dan heb ik het gevoel dat je veel te heet aan het bakken bent. Tenzij het toevallig bij het gerecht hoort uiteraard. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:49

MJV

LA-384 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:22:
Mijn observatie is dat met koken op inductie er geen tot weinig warmte weglekt richting het handvat, heb ooit zo'n sleeve gekocht maar thuis gebruik ik die nooit. Op gas is dat anders, dat verwarmt minder direct en daar wordt het handvat langzaam maar zeker toch best wel warm.

[ Voor 0% gewijzigd door MJV op 23-10-2023 08:53 . Reden: Koffie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

MJV schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Mijn observatie is dat met koken op gas er geen tot weinig warmte weglekt richting het handvat, heb ooit zo'n sleeve gekocht maar thuis gebruik ik die nooit. Op gas is dat anders, dat verwarmt minder direct en daar wordt het handvat langzaam maar zeker toch best wel warm.
Ik denk dat ik weet wat je wilt zeggen...

[ Voor 0% gewijzigd door woutur op 23-10-2023 09:56 . Reden: ... en dan zelf spelfoutjes maken. Tssssk. Maandag! ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MJV schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:41:
Mijn observatie is dat met koken op inductie er geen tot weinig warmte weglekt richting het handvat, heb ooit zo'n sleeve gekocht maar thuis gebruik ik die nooit. Op gas is dat anders, dat verwarmt minder direct en daar wordt het handvat langzaam maar zeker toch best wel warm.
Dan staat je gas te hard want dan ben je meer aan het verhitten dan de bodem van de pan. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38

page404

Website says no

Ik heb laatst een RVS koekenpan van het huismerk van Hanos gekocht. Select Cuisine heten die. Grote pan voor rond de 30€. Die werkt potverdikkie makkelijker dan die HELE dure pan van Demeyere. Die laatste bakt continu aan en die van de Hanos niet. Prijsverschil: factortje 5 a 6. Winnaar: de goedkoopste. Er lijkt dus geen lineair verband tussen prijs en kwaliteit te zijn ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zo te lezen doet de dure het juist beter. Een koekenpan moet bakken, anders is het een antiaanbakpan en daar koop je geen RVS voor. Als die RVS niet aanbakt ziet er dus één of andere rare coating op.

Maar als gemak de graadmeter voor kwaliteit was dan hadden de simpele antiaanbakpannetjes altijd bovenaan gestaan qua prijs/kwaliteit. En laat nu net daar een andere mening over heersen in bij veel mensen dit topic. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
RVS hoeft niet aan te bakken. Maar als hetzelfde kunstje met een nieuwe RVS pan wel lukt dan zou ik eerder denken dat er een laagje aanslag op de Demeyere zit. :)

De grote verschillen in prijs bij RVS vind ik (voor een koekenpan) ook niet de moeite waard.
Maar de sauteuse uit de Atlantis 7 lijn staat wel op mijn wenslijstje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sammy_tukker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:55:
Ik heb van de week ook mogen aankloten met een inductie (op een vakantiepark): wat mij betreft is zo’n plaat alleen goed om het water voor je jacuzzi versneld mee op te warmen. Mijn debuyer pannekoekspan is gewoon niet mooi egaal heet te krijgen: ik houd een ring in het midden die heet is en waar de pannenkoek aanfikt en de rand is nog niet eens gaar.

En het lijkt er nu ook nog op alsof mijn pan is kromgetrokken: boter loopt accuut naar de randen: ik zal blij zijn als ik morgen weer op mijn atag volcano gaspitten aan de gang kan: voorlopig geen gasvrij huis voor mij.
(Ow ja die debuyer had ik vanuit huis meegenomen, iets met gebakken eieren met spek in de ochtend 😜)
Niks mis met inductie je hebt het gewoon verkeerd gebruikt, heel waarschijnlijk hebben ze in dat kamp de goedkoopste inductieplaten die ze konden vinden geïnstalleerd met kleine spoelen en je pannenkoeken pan is veel groter dan de spoel die daaronder zit, gevolg de pan krijgt alleen in het midden warmte. Een beetje inductieplaat zoals Bora heeft verschillende maten spoelen die veel groter zijn en dit moeiteloos kunnen, andersom werkt ook een kleinere pan dan de spoel en de inductieplaat zal die herkennen. Als je thuis je pannenkoeken pan op het kleinste gaspitje zet heb je precies hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:43
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Niks mis met inductie je hebt het gewoon verkeerd gebruikt, heel waarschijnlijk hebben ze in dat kamp de goedkoopste inductieplaten die ze konden vinden geïnstalleerd met kleine spoelen en je pannenkoeken pan is veel groter dan de spoel die daaronder zit, gevolg de pan krijgt alleen in het midden warmte. Een beetje inductieplaat zoals Bora heeft verschillende maten spoelen die veel groter zijn en dit moeiteloos kunnen, andersom werkt ook een kleinere pan dan de spoel en de inductieplaat zal die herkennen. Als je thuis je pannenkoeken pan op het kleinste gaspitje zet heb je precies hetzelfde probleem.
Ik zit in de positie dat ik binnenkort een indusctieplaat mag uitkiezen, het liefst met ingebouwde afzuiging. Maar één ding dat ik heb geleerd in dit topic is dat juist Bora's uitgerust zijn met te kleine inductiespoelen. Siemens zou dat geloof ik beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TereZz schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Ik zit in de positie dat ik binnenkort een indusctieplaat mag uitkiezen, het liefst met ingebouwde afzuiging. Maar één ding dat ik heb geleerd in dit topic is dat juist Bora's uitgerust zijn met te kleine inductiespoelen. Siemens zou dat geloof ik beter doen.
Het huis wat ik kost had al een gloednieuwe Bora plaat en daarvoor had ik gas ik heb dus geen enkele andere ervaring met inductieplaten, misschien zijn er wel betere inderdaad mocht je grote pannen gebruiken zeker wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt ook van die platen met rechthoekige 'flex zones' overwegen.
Heb zelf deze, maar je hebt ze natuurlijk in alle vormen/maten:
https://www.siemens-home....oductoverzicht/EX877LYV5E

Breedte van de spoelen lijkt iig voldoende voor de meeste pannen. En je hebt doorgaans 2 tot 3 spoelen per pan voor een redelijke verdeling.
Je blijft wel wat verschil houden tussen midden/locatie van de spoel en randen.

In theorie denk ik wel; hoe meer spoelen per pan, hoe beter de verdeling.
En zo'n plaat waar je volledig vrij bent in het plaatsen van de pan moet denk ik ook heel veel spoelen hebben, zoiets als deze: https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EZ977KZY1E

Mij te duur iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Een dikkere buffer met ditto laag voor geleiding in je pan zelf in combinatie met méér standjes op een enkele spoel werkt natuurlijk ook gewoon.
Die ovale spoelen vind ik ook wel fijn werken.

Een relatief dunne/lichte pan op een inductiespoel die gaat pendelen op 50% van max vermogen is waar het struikelpunt ligt. Een simpele(re) RVS pan met een puck staal eronder mitigeert dat al voor een groot deel en kan meer finesse bieden dan een veel duurdere pan op dezelfde pit.

Als je ruim voldoende vet of vloeistof erbij mikt heb je ook minder last daarvan. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:47
Toevallig wordt dat onderwerp nu ook in het nieuwe keukentopic behandeld.

Er zit nogal een verschil in de spoelen die bepaalde fabrikanten en modellen gebruiken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Gonadan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:07:
Zo te lezen doet de dure het juist beter. Een koekenpan moet bakken, anders is het een antiaanbakpan en daar koop je geen RVS voor. Als die RVS niet aanbakt ziet er dus één of andere rare coating op.

Maar als gemak de graadmeter voor kwaliteit was dan hadden de simpele antiaanbakpannetjes altijd bovenaan gestaan qua prijs/kwaliteit. En laat nu net daar een andere mening over heersen in bij veel mensen dit topic. ;)
Je zegt nu: een koekenpan moet aanbakken anders is hij niet goed. Aparte conclusie. Ik heb er niet zoveel verstand van maar als ik mijn eitje van de bodem van de pan moet schrapen is het smakelijke er wel van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
page404 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:01:
Je zegt nu: een koekenpan moet aanbakken anders is hij niet goed. Aparte conclusie. Ik heb er niet zoveel verstand van maar als ik mijn eitje van de bodem van de pan moet schrapen is het smakelijke er wel van af.
Een pan om mee te bakken moet daadwerkelijk bakken, anders ben je gewoon aan het verwarmen. Juist het effect van aanbakken is wat gebakken voedsel lekker maakt. Het te erg vastplakken voorkom je met vetstof, wat bij delicate producten zoals ei, gevogelte en vis wat meer aandacht vereist (lees: vaak meer vetstof en minder hitte).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Gonadan Wat is aanbakken voor jou?
Een reactie tussen ijzer en aminozuren dat zorgt voor plakken, wat voor mij aanbakken is, voegt verder niets toe aan de smaak. Je kunt wel een voorkeur hebben voor droger of krokanter voedsel natuurlijk, mondgevoel is minstens net zo belangrijk.

Voor de maillardreactie tussen suikers en aminozuren om o.a. acrylamide te vormen hoeft het enkel te bakken (niet aanbakken).
Zonder pan, bijvoorbeeld met een brander of bovengrill, lukt dat immers ook.

Verder wel met je eens, als je proteine zo erg blijft plakken dat het niet meer vanzelf los komt dan is het waarschijnlijk gewoon een vocht, vetstof of warmtemanagement issue.
Een pan die de aangeboden pieken van 1000W bijna direct je eitje in pompt zal eerder issues geven dan eentje die de warmte wat langzamer verspreidt...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Raymond P iets als aardappelen opbakken in een antiaanbakpan is geen bakken. Dat het een beetje heen en weer ligt te glijden zonder überhaupt mooi te kleuren en krokant te worden.

Juist het aanbakken en dan weer los komen is wat veel producten lekker maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 23-10-2023 15:50 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Gonadan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:38:

Juist het aanbakken en dan weer los komen is wat veel producten lekker maakt.
Dit is een theorie die ik niet ken :P maar goed, voor mij is er dus een verschil tussen aanbakken en keihard plakken en voor mij is een pan die niet plakt toch echt beter dan een pan die dat wel doet. En ik ben me niet bewust van "rare coatings" op mijn RVS pan (volgens mij moet dat er dan bij staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@page404 qua gebruiksgemak snap ik dat. :)

Bij mijn weten heeft elke nieuwe RVS pan wel een soort coating, die van Demeyere ook, maar na gebruik gaan ze altijd wat meer plakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Zo'n antiaanbak pan bakt niet omdat de thermische geleiding ruk is, dat is inderdaad langzaam opwarmen. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bakken met plakken anders hoeft het allemaal niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29
Gonadan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:03:
Als je hand vat te heet wordt om vast te pakken dan heb ik het gevoel dat je veel te heet aan het bakken bent. Tenzij het toevallig bij het gerecht hoort uiteraard. ;)
Als ik pannekoeken bak met de 30 cm crêpe pan van De Buyer dan wordt de steel ook goed heet, terwijl de gaspit op bijna de laagste stand staat. Na verloop van tijd gaat de warmte via geleiding het handvat in, ook al staat je pit niet volle bak open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hoe lang sta je dan normaal gesproken pannenkoeken te bakken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Laatst online: 08:29
Gonadan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:36:
Hoe lang sta je dan normaal gesproken pannenkoeken te bakken?
toch gauw een minuut of 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat vind ik niet eens lang. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Een crepe pan heeft ook een veel lager randje waarbij de steel bijna aan de bodem zit.
Bij zulke pannen zie ik dat wel als feature, je kunt vrij goed voelen wat er in de pan gebeurt.

Bij een plaatstalen koekenpan duurt het wel (flink) wat langer voordat de steel oncomfortabel warm wordt.
M'n koperen koekenpan met messing steel wordt op een laag vuurtje voor de meeste vingers binnen no time te warm om goed (laag) vast te pakken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het verschilt erg per type materiaal en soort constructie inderdaad. Mijn lompe meerdere kilogrammen zware koekenpannen van RVS krijgen nooit een hete steel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:22:
Het verschilt erg per type materiaal en soort constructie inderdaad. Mijn lompe meerdere kilogrammen zware koekenpannen van RVS krijgen nooit een hete steel.
De handvatten van mijn kookpannen worden daarentegen regelmatig onaantastbaar heer. Maar dat wist ik eigenlijk stiekem vantevoren, neemt niet weg dat ik nog steeds achter mijn voorkeur voor niet-geschroefde RVS-handvatten sta, ivm levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zacht schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:58:
De handvatten van mijn kookpannen worden daarentegen regelmatig onaantastbaar heer. Maar dat wist ik eigenlijk stiekem vantevoren, neemt niet weg dat ik nog steeds achter mijn voorkeur voor niet-geschroefde RVS-handvatten sta, ivm levensduur.
Ook dat heb ik alleen als ik het gas eigenlijk gewoon te hoog laat staan. Ik heb inderdaad ook aangegoten RVS handvatten en kan eigenlijk altijd gewoon de pan van het vuur pakken en op tafel zetten. Alleen met afgieten doe ik ovenwanten aan maar dat is omdat de deksel wel aardig heet is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Als ik stoom op inductie worden de gelaste handvaten ook wel redelijk warm. Maar gelukkig niet zo warm als de pan zelf.
Voor de pan die ik daar meestal voor gebruik heb ik een glazen deksel. Die wordt niet zo heet dus kan ik mij gewoon aan de pan zelf of de inhoud verbranden. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vaak zet ik ook een vergiet op de pan om hem af te gieten, dus dan kan het ook gewoon met blote handen inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Wellicht dat iemand hier een antwoord weet; wij kookten dagelijks in een no-name gietijzeren pan op gas. Deze pan was goed ingebrand en deed heel goed z’n werk. Om een of andere duistere reden ontstond er afgelopen weken een ‘bubbel’ in de pan, die nu is gebarsten. Enig idee hoe dit kan en wat er nu precies stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Verona27 Het lijkt mij dat de pan stuk is. ;)

Met bubbel bedoel je denk ik een bolvorming en geen met gas opgeblazen emaille coating of ijzer? Gietijzer kan vervormen bij langdurige blootstelling aan hogere temperaturen. Bij ongelijke verwarming naar extreme temperaturen, zoals op een gaspitje kan gebeuren als je leeg verwarmt, kan je erop wachten.

Het kan ook een productiefoutje zijn, al scheurt de pan dan meestal vrij rap na ingebruikname.
Het je toevallig een foto?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WadcxNJ1SUVI5InbMjM2PE4HEuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xg2PUFaum70fmAjCpKorQ49L.jpg?f=fotoalbum_large

@Raymond P bedankt voor je respons. Het is wat lastig te zien, maar ik vermoed dat de emaille coating aan de binnenkant stuk is gegaan, dat komt door te heet verwarmen van een lege pan? Goed om te weten voor de volgende pan want vind gietijzer verder wel heel fijn bakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verona27 op 24-10-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Verona27 Dat is inderdaad lastig te zien. Als het daadwerkelijk emaille is dan is de pan niet meer (veilig) bruikbaar.
Maar op de foto lijkt het een korst van koolstofresten te zijn, dat is verwijderbaar/herstelbaar.
Als het carbon op emaille is dan zal het niet door verkeerd verwarmen komen. Is het emaille dan waarschijnlijk wel.
Een geëmailleerde pan dien je niet te seasonen, een laagje erbovenop zal altijd los liggen en daadwerkelijk kunnen bubbelen.

Je pan is dus afgeschreven als het beschadigd emaille is óf relatief simpel te herstellen.
Als het kaal gietijzer was dan krijg je zo'n dikke laag koolstof enkel netjes eraf dmv elektrolyse.

In beide gevallen doet het niet méér schade als je eraf pulkt wat je kan om te zien wat je hebt. :)
Of dat plekje daadwerkelijk kaal gietijzer is kan je meten met een multimeter (op piepstandje / weerstand)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Raymond P schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:42:
@Verona27 Dat is inderdaad lastig te zien. Als het daadwerkelijk emaille is dan is de pan niet meer (veilig) bruikbaar.
Maar op de foto lijkt het een korst van koolstofresten te zijn, dat is verwijderbaar/herstelbaar.
Als het carbon op emaille is dan zal het niet door verkeerd verwarmen komen. Is het emaille dan waarschijnlijk wel.
Een geëmailleerde pan dien je niet te seasonen, een laagje erbovenop zal altijd los liggen en daadwerkelijk kunnen bubbelen.

Je pan is dus afgeschreven als het beschadigd emaille is óf relatief simpel te herstellen.
Als het kaal gietijzer was dan krijg je zo'n dikke laag koolstof enkel netjes eraf dmv elektrolyse.

In beide gevallen doet het niet méér schade als je eraf pulkt wat je kan om te zien wat je hebt. :)
Of dat plekje daadwerkelijk kaal gietijzer is kan je meten met een multimeter (op piepstandje / weerstand)
Duidelijk; dit was onze eerste gietijzeren pan en we hebben deze eigenlijk zonder veel kennis van zaken gekocht en geseasoned, zonder te weten of de pan van binnen ook geemailleerd was. Dat zou ik nu nog kunnen uitzoeken maar ik heb als vervanging een le crueset signature koekenpan besteld. Die hoeven we dus niet te seasonen en kan na een schoonmaakbeurt zo in gebruik genomen worden.

Nog even gezocht maar volgens mij is het een https://cookinglife.nl/blackwell-koekenpan-rood/ die lijkt geen emaille binnenkant te hebben dus dan zou het wel de seasoning kunnen zijn die loslaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Verona27 op 24-10-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dat is inderdaad een mooier pad om te bewandelen. :)
Ftr, die pan maak je na gebruik goed schoon zonder krassende/schurende materialen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Yes; doen altijd gelijk na gebruik even met warm water en de afwasborstel, dat volstaat eigenlijk altijd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Verona27 Als reactie op je edit: die blackwell zou je dus kunnen resetten dmv elektrolyse.

De Le Creuset mag/moet met zeep. Emaille wil je residu vrij hebben.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Ah thanks; ik ga proberen die Blackwell te reinigen. Zou toch mooi zijn als we die ook kunnen blijven gebruiken.

Wbt de Le Crueset; goed om te weten. Sopje it is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:01
Hoi,
Ik ben langzamerhand mijn kookgereedschappen aan het upgraden.
Nu ben ik aan het rondkijken naar andere koekenpannen.

Ik heb reeds het volgende al in huis:
  • 2 geëmailleerde gietijzeren braadpannen. Voor pastasauzen, stoofschotels, curry's etc
  • Gietijzeren grillpan voor een hamburgers, steaks etc.etc.
  • plaatstalen wokpan, om te wokken dus[/i]
Ik zoek eigenlijk een/enkele pan(nen) voor vlees, aardappels, ui etc.etc. maar ook voor ei, pannekoeken e.d. Btw, ik kook op gas, en dat zal nog wel even zo blijven.

Nu zie ik niet helemaal de bomen door t bos meer. RVS of plaatstaal, of beide?
Of, is het qua gebruiksdoel redelijk gelijk?

Als je een of 2 pannen hier aan toe moet voegen, in plaats van de anti-aanbakpannen, wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:58
Lampjuh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:42:
Hoi,
Ik ben langzamerhand mijn kookgereedschappen aan het upgraden.
Nu ben ik aan het rondkijken naar andere koekenpannen.

Ik heb reeds het volgende al in huis:
  • 2 geëmailleerde gietijzeren braadpannen. Voor pastasauzen, stoofschotels, curry's etc
  • Gietijzeren grillpan voor een hamburgers, steaks etc.etc.
  • plaatstalen wokpan, om te wokken dus[/i]
Ik zoek eigenlijk een/enkele pan(nen) voor vlees, aardappels, ui etc.etc. maar ook voor ei, pannekoeken e.d. Btw, ik kook op gas, en dat zal nog wel even zo blijven.

Nu zie ik niet helemaal de bomen door t bos meer. RVS of plaatstaal, of beide?
Of, is het qua gebruiksdoel redelijk gelijk?

Als je een of 2 pannen hier aan toe moet voegen, in plaats van de anti-aanbakpannen, wat zouden jullie aanraden?
In een plaatstalen pan kun je geen zure gerechten bereiden (denk aan tomatensaus, ui en vele anderen), wel vlees en eitjes bakken. Dit komt omdat je op een plaatstaal pan een beschermend laagje moet maken (seasoning) wat dient als natuurlijk anti-aanbak. Dat lost echter op wanneer je er zure gerechten en/of uien in bakt.

Voor die zure sauzen en ui pak je beter een RVS of geëmailleerde (plaatstaal of gietijzeren) pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Met enige regelmaat karameliseer ik probleemloos uien op plaatstaal. M'n met een scheut azijn voorgekookte aardappelen hebben waarschijnlijk een lagere pH. :)
Tomatenpuree of tomaten uit blik zijn inderdaad wel funest voor je laagje.

Een RVS (conische) sauteuse is fijn om te hebben, een plaatstalen koekenpan ook. Dat laatste type mis ik in je line-up en mag eigenlijk niet ontbreken in een keuken.
Als je geen knetterdikke pannenkoeken bakt is een crepes pan fijn vanwege de lage rand, ook fijn voor eitjes.
Kaal gietijzeren koekenpannen zijn ontzettend fijn om onder andere aardappelen in te bakken als je geen 15 minute meals doet.

Welke pan en materiaal aan te raden is ligt echt aan je kookstijl. Plaatstaal is imho ideaal om een stukje vlees op te bakken, maar als je dagelijks afblust met port/wijn en reduceert tot een panjus dan kan je beter RVS nemen.
Bij weinig interesse, twijfel of een diepgewortelde vertrouwen in je eigen onkunde gewoon voor RVS gaan, dat is wat makkelijker om mee te werken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 16-09 22:49
Raymond P schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:13:
Kaal gietijzeren koekenpannen zijn ontzettend fijn om onder andere aardappelen in te bakken als je geen 15 minute meals doet..
Aardappels bakken in gietijzer?
Hoe doe je dat?
Ik heb een aantal "skillets" (gietijzer koekenpannen bedoeld voor bbq). Maar daar zie ik me nog niet met plezier aardappeltjes in bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
(..)
Welke pan en materiaal aan te raden is ligt echt aan je kookstijl. Plaatstaal is imho ideaal om een stukje vlees op te bakken, maar als je dagelijks afblust met port/wijn en reduceert tot een panjus dan kan je beter RVS nemen.
Bij weinig interesse, twijfel of een diepgewortelde vertrouwen in je eigen onkunde gewoon voor RVS gaan, dat is wat makkelijker om mee te werken.
Ben het grotendeels met je verhaal eens (alhoewel ik nooit aardappelen op kaal gietijzer bak), maar sommige dingen krijg ik op RVS niet goed voor elkaar. Bijvoorbeeld om plantaardige spekjes van Vivera te bakken. Dat blijft te veel aan de pan plakken.
Die bak ik in een plaatstalen pan, vanwege de "natuurlijke anti-aanbaklaag".
Dus ik zou niet zeggen dat RVS makkelijker is om mee te werken; 't is wel een stuk makkelijker te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Raymond Low&slow. Temperatuurstabieler dan plaatstaal, dus ideaal.

Meestal kook ik de aardappels (te) lang voor in aangezuurd water en gaan ze daarna het vet (schmaltz of ossenwit) in rond de 125 graden voor minimaal een minuut of 30 zonder nerveus geroer, klontje roomboter erbij en nog 5-10 minuutjes bakken op een wat ietwat hoger vuur (eventueel met bonus uitje/spekjes/(voorgekookte)paddenstoel) met gedoseerd enthousiaster bakspaanbewegingen.

Als ik pommes fondant maak wil ik geen andere tool gebruiken. :)

Als je Oma's opbakaardappeltjes in 7 minuten verkoold op tafel wilt hebben staan en dus veelvuldig moet omschudden dan is een gietijzeren pan een mooi alternatief voor een sessie in de sportschool. M.a.w. dat werkt minder ideaal.

@dextertje My bad, inderdaad niet goed geformuleerd. Makkelijker herstellen van een fuck-up is wellicht meer van toepassing.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
Met enige regelmaat karameliseer ik probleemloos uien op plaatstaal. M'n met een scheut azijn voorgekookte aardappelen hebben waarschijnlijk een lagere pH. :)
Tomatenpuree of tomaten uit blik zijn inderdaad wel funest voor je laagje.

Een RVS (conische) sauteuse is fijn om te hebben, een plaatstalen koekenpan ook. Dat laatste type mis ik in je line-up en mag eigenlijk niet ontbreken in een keuken.
Als je geen knetterdikke pannenkoeken bakt is een crepes pan fijn vanwege de lage rand, ook fijn voor eitjes.
.....
Dat maakt e.e.a wel iets duidelijker. Als ik iets "sausigs?" maak, gaat dat eigenlijk altijd in een v.d gietijzeren emaillepannen.
Al kookt mijn vrouw vaak rijstgerechten met wat groenten e.d. in de oude teflon wok. Dus daarvoor zou die sauteuse/hapjespan een uitkomst zijn.
Daar zit vaak wel iets in de ingrediënten wat niet zo lekker samengaat met de olie-laag in de plaatstaal wok.

Ik denk dat ik eens start met de koekenpannen te vervangen voor plaatstaal, en dan eens kijken hoe vaak die teflon wok nog gebruikt wordt.
Wellicht is dan een rvs sauteuse/hapjespan een goede aanvulling.
Zijn er nog aanraders hiervoor die minder dan een rib uit mn lijf kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:46

Dennis1812

Amateur prutser

Lampjuh schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:37:
[...]

Dat maakt e.e.a wel iets duidelijker. Als ik iets "sausigs?" maak, gaat dat eigenlijk altijd in een v.d gietijzeren emaillepannen.
Al kookt mijn vrouw vaak rijstgerechten met wat groenten e.d. in de oude teflon wok. Dus daarvoor zou die sauteuse/hapjespan een uitkomst zijn.
Daar zit vaak wel iets in de ingrediënten wat niet zo lekker samengaat met de olie-laag in de plaatstaal wok.

Ik denk dat ik eens start met de koekenpannen te vervangen voor plaatstaal, en dan eens kijken hoe vaak die teflon wok nog gebruikt wordt.
Wellicht is dan een rvs sauteuse/hapjespan een goede aanvulling.
Zijn er nog aanraders hiervoor die minder dan een rib uit mn lijf kosten?
Ikea heeft prima RVS (hapjes)pannen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Lampjuh Je zou kunnen kijken naar een PRIM'APPETY, Hendi of Vogue pannetje. IKEA heeft ook een RVS hapjespan. Relatief dun en dus niet al te zwaar, voor 4 tientjes kan je daar zachtjes kennis mee maken., :)

Op gas is het niet zo spannend, die buitenwand wordt toch wel heet als je dat wilt.
Vooral een conische is m.i. wel een type pan waarbij je veel profijt kunt hebben van goed thermisch design / materiaal gebruik, een 'hele dure' kan prima z'n geld waard zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampjuh
Bedankt, Ik vind die Prim'Appety wel erg mooi.

Die houd ik in mn achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

dextertje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:41:
[...]
Dus ik zou niet zeggen dat RVS makkelijker is om mee te werken; 't is wel een stuk makkelijker te onderhouden.
Ik voel me aangesproken en ben het er mee eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Even een checkje hier. Zuslief dacht al vooruit aan de sinterklaas en kerst periode en heeft een AH Greenpan hapjespan op haar lijst gezet. Nu heb ik het al totaal niet op dat merk en geloof ik niet zo in een duurzame 'keramische' anti-aanbaklaag. Die shizzle gaat volgens mij altijd kapot of het werkt niet goed.

Enter de zojuist genoemde DeBuyer Prim'Appety lijn hapjespan. Behalve de naam is er volgens mij niet veel op die pan aan te merken. Gaat meerdere levens mee. Mijn zus heeft volgens mij al RVS in huis dus ze weet waar ze aan zou beginnen. Is wel duurder maar ik blijf ook bij mijn 'Buy once, cry once' motto.

Ben ik bevooroordeeld?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@woutur Er is altijd wat op aan te merken. :P
Die lijn heeft een relatief dunne puck, enkellaagse wanden en is een paar euro duurder dan andere "no-nonsense" keukenspul van (in horeca) veel gebruikte merken (metro/makro/hanos bewust niet genoemd).
De pan is gemaakt van 18/8 RVS (304), dat zal geen generaties lang meegaan, de 18/10 (ook 304) die gebruikt wordt (voor de binnenlaag) van duurdere pannen (of soms zelfs goedkoper) zal een stuk langer meegaan.
Het verschil is niet heel groot, maar 18/8 kan (en zal) sneller een vlekje roest krijgen als 'ie bijvoorbeeld regelmatig door de vaatwasser gaat. Overigens niets wat je niet (vlug) weg kunt poetsen.

Greenpan slijt inderdaad, vooral hun goedkopere lijnen die de versterking in de coatings missen zijn consumptieproducten.
Maareh, misschien mist je zus nu juist een non-stick pannetje voor sporadisch gebruik?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:26:
Die lijn heeft een relatief dunne puck, enkellaagse wanden en is een paar euro duurder dan andere "no-nonsense" keukenspul van (in horeca) veel gebruikte merken (metro/makro/hanos bewust niet genoemd).
De pan is gemaakt van 18/8 RVS (304), dat zal geen generaties lang meegaan, de 18/10 (ook 304) die gebruikt wordt (voor de binnenlaag) van duurdere pannen (of soms zelfs goedkoper) zal een stuk langer meegaan.
Het verschil is niet heel groot, maar 18/8 kan (en zal) sneller een vlekje roest krijgen als 'ie bijvoorbeeld regelmatig door de vaatwasser gaat. Overigens niets wat je niet (vlug) weg kunt poetsen.
Zelfs de IKEA Sensuell heeft een 18/10 binnenkant (van de buitenkant weet ik het niet). Deze post is wel weer een goede reminder om de buitenkanten van mijn RVS bakpannen weer eens met een staalspons te bewerken. Die heb ik dusdanig verwaarloosd dat ik de teksten niet meer kan lezen. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Raymond P schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:26:

Greenpan slijt inderdaad, vooral hun goedkopere lijnen die de versterking in de coatings missen zijn consumptieproducten.
Maareh, misschien mist je zus nu juist een non-stick pannetje voor sporadisch gebruik?
Dus jij zegt, beter koop je dan deze in de aanbieding? :9
Anders ga ik nog een tripje maken (die stond toch nog ergens op de agenda) naar de Makro of Sligro met mijn zus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
woutur schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Dus jij zegt, beter koop je dan deze in de aanbieding? :9
Anders ga ik nog een tripje maken (die stond toch nog ergens op de agenda) naar de Makro of Sligro met mijn zus!
Als je toch naar de Makro gaat:

https://www.makro.nl/mark...bUenDaPgC3jBoCnJkQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@zacht Tjah, 18/8 is weer beter te lassen. Het geklonken handvat van m'n Sensuell begint toch steeds losser te raken, wat ik rete vervelend vind. :P
Ik heb ook zat spul gemaakt van 18/8 in de keuken (waaronder een prim'appety), m'n pincet is bijvoorbeeld al 24 jaar oud. Gewoon iets om rekening mee te houden dus, niet per se gelijk heel slecht.
Een voordeel is dat het niet zo glimt en dus niet zo hoef te glimmen. Dat vind ik mooier en fijner in gebruik.

@woutur Nja, adviseren is een slippery slope. Ik kan hooguit info delen zodat je zelf een geinformeerde beslissing kunt nemen. :)
Die uit je link is ook een koekenpan, een sauteuse of hapjespan heeft normaliter wel een hogere opstaande rand. Ik vind 'm ook te duur voor wat je krijgt, zelfs in de aanbieding. :)
Heel zwart/wit gezien is het dezelfde pan als dat @zacht linkt. Geen behandelde toplaag of ditto tussenlaagjes waar Demeyere zo bekend om is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Fair enough @zacht en @Raymond P :) Bedankt voor de input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
woutur schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:39:
Even een checkje hier. Zuslief dacht al vooruit aan de sinterklaas en kerst periode en heeft een AH Greenpan hapjespan op haar lijst gezet. Nu heb ik het al totaal niet op dat merk en geloof ik niet zo in een duurzame 'keramische' anti-aanbaklaag. Die shizzle gaat volgens mij altijd kapot of het werkt niet goed.

Enter de zojuist genoemde DeBuyer Prim'Appety lijn hapjespan. Behalve de naam is er volgens mij niet veel op die pan aan te merken. Gaat meerdere levens mee. Mijn zus heeft volgens mij al RVS in huis dus ze weet waar ze aan zou beginnen. Is wel duurder maar ik blijf ook bij mijn 'Buy once, cry once' motto.

Ben ik bevooroordeeld?
Even een heel andere insteek, beetje advocaat van de duivel: als jouw zus graag zo'n greenpan wil dan geef je die toch gewoon? Voor hetzelfde geld zit er een heel andere subjectieve reden aan om daarvoor te kiezen en zit ze helemaal niet te wachten op een goedbedoeld alternatief. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Gonadan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

Even een heel andere insteek, beetje advocaat van de duivel: als jouw zus graag zo'n greenpan wil dan geef je die toch gewoon? Voor hetzelfde geld zit er een heel andere subjectieve reden aan om daarvoor te kiezen en zit ze helemaal niet te wachten op een goedbedoeld alternatief. :)
Ik heb een normale relatie met mijn zus dus ik praat met haar :+ Ik heb natuurlijk wel eerst met haar overlegd hierover. Een van de redenen voor haar was 'deze pan is niet zo duur en je kan er voor sparen bij de AH'. Zij houdt ook wel van iets echt goeds en duurzaams. En voor mij is dan de prijs ondergeschikt, zeker met de betaalbare alternatieven waar men mij hier op gewezen heeft.

Evenmin! Scherp en nuttig dat je de check doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
woutur schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:10:
Ik heb een normale relatie met mijn zus dus ik praat met haar :+ Ik heb natuurlijk wel eerst met haar overlegd hierover. Een van de redenen voor haar was 'deze pan is niet zo duur en je kan er voor sparen bij de AH'. Zij houdt ook wel van iets echt goeds en duurzaams. En voor mij is dan de prijs ondergeschikt, zeker met de betaalbare alternatieven waar men mij hier op gewezen heeft.

Evenmin! Scherp en nuttig dat je de check doet.
Haha ik ging er ook wel vanuit dat je gewoon kunt praten met je zus hoor, maar verlanglijstjes voor zo'n feest worden vaak juist niet besproken om het als verrassing te houden. Vandaar even de check. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
Nee .. besmet met het goede pannen virus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Je leest regelmatig dat je een pan niet leeg mag voorverwarmen, tegelijkertijd lees je dat een pan goed heet moet zijn voordat je je product er in gooit om te bakken en ook dat je met een lepel water kunt testen of je pan heet genoeg is, door het parel-effect.

Hoe zit dit nou eigenlijk/hoe doen jullie dat? Bij plaatstaal en rvs maakt het niet zoveel uit natuurlijk, maar ik heb bijvoorbeeld een een lichtgeëmailleerde gietijzeren pan en een demeyere alu pro anti-aanbakpan. Normaliter warm ik gewoon rustig voor en als ik denk dat het heet genoeg is (soms meet ik, soms doe ik de watertest), gooi ik er olie/boter in, laat dat op temperatuur komen en dan het vlees erin.

Wat is "niet leeg"? Telt olie/boter ook als "niet-leeg"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
LA-384 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:35:
Je leest regelmatig dat je een pan niet leeg mag voorverwarmen, tegelijkertijd lees je dat een pan goed heet moet zijn voordat je je product er in gooit om te bakken en ook dat je met een lepel water kunt testen of je pan heet genoeg is, door het parel-effect.

Hoe zit dit nou eigenlijk/hoe doen jullie dat? Bij plaatstaal en rvs maakt het niet zoveel uit natuurlijk, maar ik heb bijvoorbeeld een een lichtgeëmailleerde gietijzeren pan en een demeyere alu pro anti-aanbakpan. Normaliter warm ik gewoon rustig voor en als ik denk dat het heet genoeg is (soms meet ik, soms doe ik de watertest), gooi ik er olie/boter in, laat dat op temperatuur komen en dan het vlees erin.

Wat is "niet leeg"? Telt olie/boter ook als "niet-leeg"?
Ik laat gietijzer, geëmailleerd of niet en plaatstaal altijd op een betrekkelijk lage stand op temperatuur komen, leeg.
Bij ons is dat inductie 3 a 3,5 van 9, en daar neem ik de tijd voor. Wanneer dat op temperatuur is (de hele bodem) voeg ik een vetstof toe en verwarm de pan zonodig verder tot deze op temperatuur is.

Hier werkt het goed. Geen problemen met kromme bodems of ongelijk gegaarde producten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@LA-384 Een lege pan kan ontiegelijk heet worden, veel heter dan nodig, zonder dat je daar feedback van krijgt.
Bij gebruik van meer/voldoende vetstof is leidenfrost veel minder belangrijk.
Het toevoegen van een vetstof, of zelfs water, tijdens opwarmen zorgt ervoor dat je pan veel meer energie nodig heeft om op 1 enkele plek té warm te worden. De pan kan z'n warmte dan afgeven en hoeft het niet zelf op te slaan.

Pannen met een coating dien je eigenlijk niet leeg te verwarmen, dat staat ook ongetwijfeld vermeld in de gebruiksaanwijzing. Vooral een pan met Teflon coating kan ongemerkt veel te warm worden.
Leidenfrost op een pan met PTFE coating betekent dat je tegen de maximum temperatuur van de laag zit voordat deze gaat verdampen, dat is iets wat je wilt vermijden.

Hoe heet je pan moet zijn hangt een beetje af van wat je gaat maken. Bij het krokant schroeien van een steak zonder (toegevoegde) vetten is over de 220 graden erg fijn zodat je product op een laagje water danst.
Het bakken van een steak in een vetstof hoeft echt niet heter dan 180 graden.

De Maillard reactie gebeurt vanaf ongeveer 120 graden, daarbij kleurt je product bruin en ontwikkelt de smaak die je zoekt als je gaat bakken. Voor de meerderheid van wat je bakt hoeft de pan/vetstof niet heter dan 150 graden te worden.
Als je een krokantje wilt kan je ná het bakken nog even schroeien.

Wat vooral belangrijk is is dat je pan overal even warm is. Goed heet = randjes ook warm en niet een gloeiend middenpunt.

Als je gaat roerbakken/wokken wil je wel een loeihete pan, daar gaat dan koude vetstof en direct je product in.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Raymond P bedankt voor je uitleg! Ik ga proberen dat te onthouden.

@Sjamo Dat doe ik ook sinds een tijd, stand 5 van 14 (hoewel die verdeling niet lineair is). Wordt nog opvallend snel heet eigenlijk.

[ Voor 50% gewijzigd door LA-384 op 28-10-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@LA-384 kort door de bocht is zo'n advies voor simpele sneeuwbal antiaanbakpannen en mensen die meer aandacht voor de mobiel hebben dan voor het koken.
In principe is er niets mis met een lege pan verwarmen, als je maar weet wat je doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Gonadan PTFE is niet meer stabiel vanaf 250 graden, emaille kan op die temperatuur voldoende verschil in expansie hebben met het gietijzer om te scheuren.
Als je laag niet 100% intact meer is dan zit je rond de beschadigingen al snel akelig hoog.

Dat advies geldt m.i. ook gewoon voor mensen die niet met hun mobiel bezig zijn maar verder geen interesse in materialen hebben. Of voor idioten zoals ik waarbij het gebeurt terwijl ik naar de pan sta te staren...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:37:
@Gonadan PTFE is niet meer stabiel vanaf 250 graden, emaille kan op die temperatuur voldoende verschil in expansie hebben met het gietijzer om te scheuren.
Als je laag niet 100% intact meer is dan zit je rond de beschadigingen al snel akelig hoog.

Dat advies geldt m.i. ook gewoon voor mensen die niet met hun mobiel bezig zijn maar verder geen interesse in materialen hebben. Of voor idioten zoals ik waarbij het gebeurt terwijl ik naar de pan sta te staren...
Het kijken naar de mobiel was niet meer dan een eufemisme voor het simpelweg niet opletten. Ongeacht materiaal, als je de pan dergelijke temperaturen laat bereiken dat hij stuk gaat ben je óf niet aan het opletten óf je hebt een hoge mate van desinteresse.

Wat mij in deze tegen staat is dat het een advies is wat feitelijk niet klopt, maar simpelweg een truc is om schade te voorkomen. Men zal het namelijk nog net zo hard laten opwarmen maar omdat je voedsel dan begint te smeulen zullen ze vanuit de fabrikant gedacht hopelijk het 'gas' eerder terug draaien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Of je maakt een foutje en die 2kW die je in 300 gram aluminium pompt vernaggelt je pan voordat je uberhaubt de kans hebt je setting te dubbelchecken.
Je window om te reageren is gewoon een heel stuk groter als je er iets in mikt. Helemaal als je een on/off inductieplaatje hebt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tja, zo kunnen er nog wel even door gaan met edge cases zoeken. Volgens mij verandert dat niets aan mijn stelling.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Gonadan Het gros van de niet-splinternieuwe inductieplaten heeft zo'n aansturing op lager vermogen.

Hier is het iig niet edge-case, bijna al de pannen die ik heb af moeten schrijven zijn zo aan hun einde gekomen.
Het gebrek aan feedback bij zulke pannetjes is voor mij echt een dingetje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
2kw vermogen jaag ik echt niet in een lege pan. Helaas staat in de handleiding geen tabel, het enige wat ik weet is ik na stand 14 nog de "power" stand heb. Eerder ben ik tot dit overzicht gekomen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXXDzpEqT_GkbWVBo7bW5gUxgtU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YzieObyADUdxop0NSBSWxipM.png?f=user_large
Ik warm dus voor op stand 5, bak met de gietijzeren pan meestal op stand 7-9, de antiaanbakpan iets hoger 9-11 en de rvs wok meestal op 10-12.

De kookpannen met water laat ik meestal even op temperatuur komen op stand 7 en daarna tot het water kookt op stand 13, om dan terug te gaan naar stand 7-9 waarbij het water goed kokend blijft.

Ik heb geen 0->100->0 inductie. Deze pendelt heel gelijkmatig op hoge frequentie, of houdt daadwerkelijk een vast stabiel vermogen aan. Het werkt iig prettig. Dingen branden zelden nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@LA-384 gewoon rustig aan doen dan is er niets aan de hand. Ik ben sowieso niet van de hoge standjes, die zijn zelden echt nodig en ik heb geen haast.

Kookpannen doe ik ook niet leeg op het vuur, ik weet even geen scenario waarin ik dat zou willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kookpannen gaan nagenoeg altijd met water aan op t vuur.

Mijn gietijzeren grillplaat warm ik leeg op. Gietijzeren koekenpannen ook.

Mijn ene anti aanbal pannetje niet. Daar doe ik wat vetstof in tijdens warmen. Die hoeft ook niet zo warm. Hooguit een eitje of pannenkoek oid.
Dat kan er ook al bij als die pan nog koud is.

Vlees gaat wel in een warme pan.
De hapjespan warm ik altijd lichtjes voor en begin dan meestal met uitjes bakken. Dus tijdens uien bakken warmt t verder door en dan daarna pas t vlees erbij.

Bak ivm lactose intolerantie van mijn vrouw met name met ganzenvet (best prijzig) of met bluesband roombeter. Een soort vegan roomboter.
Iemand anders nog goede tips voor lactosevrije vetstof? (Olie is prima. Maar geeft zeer weinig tot geen smaak mee aan aardappeltjes of vlees o.i.d)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:24:
.
Iemand anders nog goede tips voor lactosevrije vetstof? (Olie is prima. Maar geeft zeer weinig tot geen smaak mee aan aardappeltjes of vlees o.i.d)
Ghee is het eerste wat in me op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 16-09 22:49
@Dennis1812 lactosevrij boter een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

zacht schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Ghee is het eerste wat in me op komt.
Slim, heb ik ook staan.
Mijn redenatie was eigenlijk: komt van koemelk, dikke pech.
Maar dat spul is gewoon lactosevrij.

Die kan weer open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dennis1812 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:42:
Maar dat spul is gewoon lactosevrij.
Daar kun je niet zomaar van uitgaan. De dosis zal laag zijn, maar niet gegarandeerd 0. Overigens bevat boter ook zeer weinig lactose (doorgaans rond de 0,6%), dus wellicht het proberen waard.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Boter gewoon lekker zelf klaren, weet je zeker dat alle resten van melk eruit zijn en het bakt ook heel veel beter dan gewone boter. Ik heb eigenlijk altijd wel geklaarde boter staan om mee te bakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja ik heb nu roombeter van Blue band. Blue Band Roombeter ongezouten #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi514805
Ik wordt er toch nog niet echt geheel blij van.

Zit een nare geur aan en de smaak die het afgeeft komt niet in de buurt van roomboter. Terwijl ze dat wel pretenderen.

Kan natuurlijk nog meerdere soorten uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Blue band maakt met name vreemde plasticachtige producten, mij maak je er niet gelukkig mee.
Zodra men gaat beweren dat het op roomboter lijkt mag je het nomineren voor het gouden windei.
Boter is niet voor niets een beschermde naam, dat maakt je niet zomaar even na.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:33:
Blue band maakt met name vreemde plasticachtige producten, mij maak je er niet gelukkig mee.
Zodra men gaat beweren dat het op roomboter lijkt mag je het nomineren voor het gouden windei.
Boter is niet voor niets een beschermde naam, dat maakt je niet zomaar even na.
Oke niet direct het woordt lijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AGrTaVowKP0xmXYfMqR-O-_8L4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eeUpihUXlhvJXiVZctErnR1y.png?f=fotoalbum_large

Maar gezien de tekst en dezelfde verpakking maken ze mij nergens duidelijk dat ik iets krijg wat niet eens voor 10% in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dennis1812 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 00:01:
[...]

Oke niet direct het woordt lijken

[Afbeelding]

Maar gezien de tekst en dezelfde verpakking maken ze mij nergens duidelijk dat ik iets krijg wat niet eens voor 10% in de buurt komt.
Hoe bedoel je qua verpakking? Omdat de kleur wat op Campina lijkt? Marketing...
Blue band maakt niets wat in de buurt komt van boter, daar staan ze juist om bekend.

Ik kies maar twee dingen: echte boter (liefst geklaard) en anders gewoon olie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat spul heb ik ook eens gratis gekregen. Althans de smeerbare variant.
Smaakt gewoon naar margarine, niet naar boter.

Zeer twijfelachtige marketing ook, zelfs die e in roombeter lijkt als je niet te goed oplet op een o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:59
defusion schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 00:20:
Dat spul heb ik ook eens gratis gekregen. Althans de smeerbare variant.
Smaakt gewoon naar margarine, niet naar boter.

Zeer twijfelachtige marketing ook, zelfs die e in roombeter lijkt als je niet te goed oplet op een o.
Zo blijf ik dit nog steeds bijzonder vinden:

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/dam/product/AHI_43545239363834323135?revLabel=2&rendition=800x800_JPG_Q90&fileType=binary

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vir8DxPCTHpVwPc2JxN9doTnHoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERTYkeWByusF2LRE2dR4OaW8.png?f=fotoalbum_large

Welke plant bestaat uit MELKBESTANDDELEN? Het mag blijkbaar, omdat het vet deel wel plantaardig is. Maar ik vind het zeer twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Dennis1812 Ganzenvet (en eend) is wel ontzettend lekker. :) Ik gebruik ook schmaltz en ossewit. Vooral ossewit is relatief goedkoop.

In roomboter zit overigens ook al weinig lactose. Als je er ghee van maakt en afschept over een filter (koffiefilter/kaasdoek) is daar praktisch niets van over.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
BlackMonkey schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:44:
[...]

Zo blijf ik dit nog steeds bijzonder vinden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke plant bestaat uit MELKBESTANDDELEN? Het mag blijkbaar, omdat het vet deel wel plantaardig is. Maar ik vind het zeer twijfelachtig.
Kan zomaar gewoon het eiwit zijn bijvoorbeeld. Het product wordt plantaardig genoemd, niet 'geschikt voor veganisten'. Dat is nogal een verschil. Binnen de context bakproducten is dit gewoon plantaardig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 02:39:
In roomboter zit overigens ook al weinig lactose. Als je er ghee van maakt en afschept over een filter (koffiefilter/kaasdoek) is daar praktisch niets van over.
Ghee is vergelijkbaar met geklaarde boter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
LA-384 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Ghee is vergelijkbaar met geklaarde boter toch?
Ja. Ghee wordt wel wat hoger (en langer) verhit dan geklaarde boter, ik weet niet of dat lactose méér vervormt in iets anders.
Ik heb ook weinig ervaring met lactose intolerantie, wel zelf een periode allergisch gereageerd op caseïne. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:59
Gonadan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Kan zomaar gewoon het eiwit zijn bijvoorbeeld. Het product wordt plantaardig genoemd, niet 'geschikt voor veganisten'. Dat is nogal een verschil. Binnen de context bakproducten is dit gewoon plantaardig.
Helaas kan je dat met zo'n verzamelnaam dus niet bepalen. Overigens heb je dan met een koemelkallergie nog steeds een probleem. Helemaal als die lieve kennis nog wel speciaal plantaardige margarine voor de cake had gekocht.

Maar inderdaad, het mag, maar dat de gemiddelde consument hier geen seconde bij stilstaat lijkt mij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Nu online
Wij hebben een Bosch inductie kookplaat en een aantal Brabantia en tefal koekenpannen, variërend van 20,24 en 28 cm.

Deze pannen zijn versleten en aan vervanging toe. Ze zijn een van aluminium en ook worden ook niet echt heet.

Zelf kook ik niet, dat doet mijn vriendin. Ik zie hier veel De Buyer voorbij komen, mar het "gedoe" met inbranden, schoonmaken, olieen etc, dst is teveel moeite en gedoe.

Ik zoek voornamelijk stalen pannen die makkelijk in onderhoud zijn. Budget is ondergeschikt. Moet eigenlijk gewoon goede kwaliteit zijn, zwaar (dus optimale warmte geleiding?) en het liefst onderhoudsvrij en ook ene tijde meegaan.

Welke moet ik kopen?

Stop chasing the dream, you're already living it

Pagina: 1 ... 59 ... 86 Laatste