Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:24

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
smvs schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:13:
Ik was laatst bij de Ikea en zag daar de Hemkomst kookpannen. Deze hebben een tuitje en kun je met de deksel er op afgieten: https://www.ikea.com/nl/n...vrij-staal-glas-40513140/

Toch overgeslagen, want vond de kleinste versie (3 L) toch nog te groot (ik kook in de regel niet voor een weeshuis). Even op zoek gegaan naar een pan die er op lijkt, en bij de Blokker Excellent lijn uitgekomen:
https://www.blokker.nl/bl...%C3%B8-18-cm/1905739.html . Het deksel heeft 2 kanten, één met grote en één met kleinere gaatjes om af te gieten.
Die handvaten lijken me niet erg fijn, die heb ik liever wat afgeronder. Maar zowel kleine als grotere afgiet gaatjes hebben wel meer pannen hoor.
Heb uiteindelijk de 18 cm versie gekocht, ben er blij mee. Voor mijn gebruik zou misschien zelfs de 16 cm versie genoeg zijn, ik overweeg die ook nog te kopen.
Ik kook ook niet voor een weeshuis en aardappeltjes of wat groenten voor twee personen/porties lukken prima in een 18 cm pan. Maar voor bijvoorbeeld pasta (wat je doorgaans in ruim kokend water kookt) heb ik toch liever een 24 cm pan.

Mocht je Jumbo zegeltjes hebben: https://www.jumbo.com/pro...kpan-16-cm-1,8l-587757STK

Ben je voor een tientje klaar als je toch nog een 16 cm pan zoekt ;)
Qua koekenpannen heb ik er 3 uit een (oudere) duurdere lijn van Tefal (Tefal Expertise), vind ze echt top. Heb wel eerder Tefal pannen gehad waar ik niet zo van onder de indruk was, maar deze uit de toplijn blijven lang goed. Was ze af met een zachte afwasborstel in plaats van de standaard harde, denk dat dit ook helpt voor de levensduur.
Tefal heeft best wel mooie pannen gemaakt, zo hadden ze bijvoorbeeld ook een Jamie Oliver lijn die prima was. Maar wel zover ik weet allemaal met een Teflon laag...

Specs

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@bvkIk heb gelukkig geen kanarie die het loodje kan leggen, dus heb vrede met een teflon laag.

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
smvs schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:08:
@bvkIk heb gelukkig geen kanarie die het loodje kan leggen, dus heb vrede met een teflon laag.
Vogels die overlijden bij hoge temperaturen in een Teflon pan zijn niet het enige nadeel. De pannen kunnen dus niet op hoge temperatuur en slijten ook bij handwas snel. Daarnaast kan bij het kleinste krasje al (micro)plastic in je voedsel komen. En het is nooit meer af te breken door de natuur. Dus het blijft eeuwig rondzwerven. Maar ja je kunt er wel een Frans omeletje in bakken :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@jhr27 , mijn Tefal pannen slijten dus juist niet snel, heb ze al een paar jaar en zijn nog prima.
Kies idd voor gemak, zelfs ik kan in zo'n pan een ei bakken.

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-11 19:14
jhr27 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:42:
[...]

Vogels die overlijden bij hoge temperaturen in een Teflon pan zijn niet het enige nadeel. De pannen kunnen dus niet op hoge temperatuur en slijten ook bij handwas snel. Daarnaast kan bij het kleinste krasje al (micro)plastic in je voedsel komen. En het is nooit meer af te breken door de natuur. Dus het blijft eeuwig rondzwerven. Maar ja je kunt er wel een Frans omeletje in bakken :)
Dat Franse omeletje lukt ook prima in een de Buyer (omelet pan) :)

• jhr27
  • Niet online
smvs schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:47:
@jhr27 , mijn Tefal pannen slijten dus juist niet snel, heb ze al een paar jaar en zijn nog prima.
Wat grappig om te lezen. Ik heb toevallig drie Teflon pannen. Een 20cm koekenpan van Tefal, een 28cm koekenpan van Cristel en een 26cm hapjespan van Le Creuset. De pan van Tefal is de enige die ontzettend slecht is. Heb hem via een Pluim gekocht en hij had een waarde van €30, dus zeker niet de duurste. Omeletjes bakken doe ik tegenwoordig in een 24cm RVS koekenpan. En ik ben een beginner op het gebied van koken.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:41
smvs schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:47:
Foto! Het probleem is juist dat je vaak niet doorhebt dat je pan al ver versleten is.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
jhr27 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:42:
[...]

Vogels die overlijden bij hoge temperaturen in een Teflon pan
[...]
Dat is wel heel erg vers! :+

- knip -

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
_O- wat slecht

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
smvs schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:13:
Ik was laatst bij de Ikea en zag daar de Hemkomst kookpannen. Deze hebben een tuitje en kun je met de deksel er op afgieten: https://www.ikea.com/nl/n...vrij-staal-glas-40513140/

Toch overgeslagen, want vond de kleinste versie (3 L) toch nog te groot (ik kook in de regel niet voor een weeshuis). Even op zoek gegaan naar een pan die er op lijkt, en bij de Blokker Excellent lijn uitgekomen:
https://www.blokker.nl/bl...%C3%B8-18-cm/1905739.html . Het deksel heeft 2 kanten, één met grote en één met kleinere gaatjes om af te gieten.

Heb uiteindelijk de 18 cm versie gekocht, ben er blij mee. Voor mijn gebruik zou misschien zelfs de 16 cm versie genoeg zijn, ik overweeg die ook nog te kopen.

Qua koekenpannen heb ik er 3 uit een (oudere) duurdere lijn van Tefal (Tefal Expertise), vind ze echt top. Heb wel eerder Tefal pannen gehad waar ik niet zo van onder de indruk was, maar deze uit de toplijn blijven lang goed. Was ze af met een zachte afwasborstel in plaats van de standaard harde, denk dat dit ook helpt voor de levensduur.
Een keuze in afgieten is wel fijn inderdaad, dus ik zou niet snel fan van die Ikea zijn. Er zit nogal verschil in de producten en hoe je die afgiet is mijn ervaring.
Al ben ik van de simpele variant en zet gewoon een vergiet op de pan en giet zo af. Pas op elke pan en gaat sneller dan wat voor gaatjes optie dan ook. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
Nou, gisteren is mijn De Buyer Carbon Plus 40 cm binnengekomen en ik ben vanavond maar begonnen aan de eerste etappe van het inbranden. Op de inductieplaat de temperatuur langzaam opgebouwd van stand 4 naar 9 (Boost maar niet gebruikt). Het resultaat lijkt goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8MlVQFl_8D7lsi-fChudgesPd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsjIeKjpEhJD7wfOU1Apcx10.jpg?f=fotoalbum_large

De pan koelt nu af. Deel twee doe ik in de oven op 120 graden met lijnzaadolie voor een uur. De vraag is of je dit doet vanuit een koude of een voorverwarmde oven?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
120 graden. Bedoel je niet 180 graden? En voorverwarmde oven inderdaad.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Tosti Ham-Kaas245
_eLMo_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:35:
120 graden. Bedoel je niet 180 graden? En voorverwarmde oven inderdaad.
Ik lees (ook in dit forum) dat met lijnzaadolie de oven maar op 120 graden hoeft. Tja… Zeg het maar!

• bvk

bvk

Topicstarter
Tosti Ham-Kaas245 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:29:
Nou, gisteren is mijn De Buyer Carbon Plus 40 cm binnengekomen en ik ben vanavond maar begonnen aan de eerste etappe van het inbranden. Op de inductieplaat de temperatuur langzaam opgebouwd van stand 4 naar 9 (Boost maar niet gebruikt). Het resultaat lijkt goed:

[Afbeelding]

De pan koelt nu af. Deel twee doe ik in de oven op 120 graden met lijnzaadolie voor een uur. De vraag is of je dit doet vanuit een koude of een voorverwarmde oven?
Wat het de bedoeling om de pan te "blauwen"? Want dan had je naar mijn bescheiden mening nog iets langer door mogen gaan op een hogere temperatuur.

Specs

• Tosti Ham-Kaas245
bvk schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Wat het de bedoeling om de pan te "blauwen"? Want dan had je naar mijn bescheiden mening nog iets langer door mogen gaan op een hogere temperatuur.
Jazeker. Misschien ligt het aan de foto, maar hij is voorbij blauw gegaan in het proces. De pan heeft uiteindelijk anderhalf uur op de inductieplaat gestaan.

• defusion
  • Niet online
Tosti Ham-Kaas245 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Ik lees (ook in dit forum) dat met lijnzaadolie de oven maar op 120 graden hoeft. Tja… Zeg het maar!
Rookpunt ligt rond de 110. Je wilt iig een voldoende ruime marge aanhouden dat de gewenste temperatuur daadwerkelijk bereikt wordt, en iets erboven zou wat sneller moeten gaan.
180 is niet nodig voor lijnzaadolie, maar persoonlijk zou ik wel iets meer marge aanhouden dan 10 graden boven rookpunt. Maar is een inschatting.

Voordeel is verder dat het een drogende olie is, dus als het niet helemaal uitgehard is na een rondje oven, is dat slechts een kwestie van tijd.

Of het kwaad kan echt ruim erboven te zitten, zoals die 180, geen idee. Vermoed van niet eigenlijk. @Raymond P enig idee?

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 24-01-2024 21:53 ]

• Raymond P
Droogt sneller, maar niet nodig. Heel even boven het rookpunt om de polymerisatie te katalyseren en vervolgens lang eronder kan ook.
Je hoeft een drogende olie niet te blijven kietelen om het gewenste effect te krijgen...
(Koud de oven in kan gewoon, volledig afgekoeld de oven weer uit)

- knip -

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:55
Zijn er nog aanraders voor een leuke pannen set niet al te duur? Zat zelf de denken aan €200~250. En dan waarschijnlijk nog los een wok.

AH pannen lees ik toch slechte verhalen over.

Wilde voor https://greenpan.nl/products/venice-pro-noir-14-delige-set gaan maar is nu niet meer leverbaar (gister nog wel helaas)

https://bk.nl/products/q-...er-glas-pannenset-5-delig ziet er ook goed uit incl afgiethulp maar is wel echt een stuk duurder dan die van Greenpan. Plus je moet er dan nog koekenpan / braadpan los bij kopen.

Vind het ook niet erg om iets meer geld uit te geven om los koekenpan te kopen bijvoorbeeld maar het moet ook weer geen €500 gaan worden. Gaat om een inducieplaat. Heb al een tijdje zitten zoeken en blijf het lastig vinden. Zeker qua "gewone" kook-pannen maakt het daar nou echt zo veel uit qua kwaliteit? Ik wil wel voor een set met glazen deksels.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-11 19:14
Mattie112 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:57:
Zijn er nog aanraders voor een leuke pannen set niet al te duur? Zat zelf de denken aan €200~250. En dan waarschijnlijk nog los een wok.

Wilde voor https://greenpan.nl/products/venice-pro-noir-14-delige-set gaan maar is nu niet meer leverbaar (gister nog wel helaas)

https://bk.nl/products/q-...er-glas-pannenset-5-delig ziet er ook goed uit incl afgiethulp maar is wel echt een stuk duurder dan die van Greenpan. Plus je moet er dan nog koekenpan / braadpan los bij kopen.

Vind het ook niet erg om iets meer geld uit te geven om los koekenpan te kopen bijvoorbeeld maar het moet ook weer geen €500 gaan worden. Gaat om een inducieplaat. Heb al een tijdje zitten zoeken en blijf het lastig vinden. Zeker qua "gewone" kook-pannen maakt het daar nou echt zo veel uit qua kwaliteit? Ik wil wel voor een set met glazen deksels.
Koop:Volgens mij heb je niet veel meer nodig als basis.

Ik gebruik de volgende pan als wok naar volle tevredenheid: https://www.amazon.nl/HON...ENPAN-28-CM/dp/B007VOQDHM

Alternatieven:

https://www.amazon.nl/LAC...D-28-Zilver/dp/B074KHZTMP

of

https://bk.nl/products/black-steel-wokarang-30-cm

• Mattie112
Schweino schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Koop:Volgens mij heb je niet veel meer nodig als basis.

Ik gebruik de volgende pan als wok naar volle tevredenheid: https://www.amazon.nl/HON...ENPAN-28-CM/dp/B007VOQDHM

Alternatieven:

https://www.amazon.nl/LAC...D-28-Zilver/dp/B074KHZTMP

of

https://bk.nl/products/black-steel-wokarang-30-cm
Thanks ik ga ze even bekijken!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-11 10:33
Mattie112 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Thanks ik ga ze even bekijken!
Ben je een beetje hobbykok? Als je eerst greenpan overwoog, dan vergen plaatstalen en gietijzeren pannen best wel ff wat gewenning.

• Mattie112
Raymond schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Ben je een beetje hobbykok? Als je eerst greenpan overwoog, dan vergen plaatstalen en gietijzeren pannen best wel ff wat gewenning.
Tja ik ben "normale" pannen gewend, oud setje via-via op mn vorige gaskookplaat met gewoon je standaard tefal pannen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet eens wat anders kan proberen maar er is zoveel keuze inderdaad.

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 18:25
Ik ben bijna jarig en mag van mezelf een nieuwe braad/hapjespan uitzoeken. Momenteel gaat heel veel in een ruim 10 jaar oude Le Creuset 22 cm "Bistro" (goedkoop model van Amazon.co.uk), maar die is vaak te klein. Deze versie is ook wat lager dan gebruikelijk en er past amper 2,6 liter in. Dat is ook de voornaamste reden om voor iets anders te gaan. Een liter extra is genoeg. Ik kom op een paar opties uit, dus hopelijk kunnen jullie me helpen kiezen :)

De huidige collectie:
  • De 22 cm Le Creuset lage braadpan 2,6 l
  • 18 cm Le Creuset braadpan 1,8 l
  • Demeyere 26 cm wokpan. Ok, deze hoort niet helemaal in het rijtje thuis, maar heeft wel invloed op de uiteindelijke keuze. Ik gebruik deze pan echt heel veel, vooral om Europees te roerbakken, maar ook deze is vaak een beetje klein. Eerst pannen voor 1 persoon kopen, en dan met iemand gaan samenwonen die héél veel eet is niet heel handig. Dat is ook een reden waarom de 28 cm sauteuse op de lijst is komen te staan.
Gebruik: we zijn met z'n tweeën maar maken regelmatig extra porties voor in de vriezer. We eten geen vlees, maar wel regelmatig tofu en tempeh. We eten vooral veel groenten. De huidige braadpan gebruik ik vooral voor tomatensaus, stoofpotten en curry, maar hij gaat ook regelmatig in de oven met pasta of aardappels. Al is voor die gerechten de 22 cm vaak wel voldoende. Budget is ca. 200.

De opties:
  • Een "gewone" Le Creuset 24 cm. 4,2 l. Ik heb dus al een 22 en ook een 18 cm, dus dat zou mooi passen.
  • Een 26 cm Le Creuset Marmite. 4,1 l. Die rondere bodem lijkt me wel handig?
  • Een 24 cm Staub. 3,8 l. Weer eens wat anders.
  • Een 28 cm Demeyere Atlantis conische sauteuse. 4,8 l. Ok, dit is wel weer heel wat anders, maar het lijkt me zo'n handig ding. Ik wil de Atlantis en niet de Apollo omdat dat mooier bij de rest van mijn Atlantis pannen past. Een nadeel/voordeel is dat hij minder antikleef heeft dan de geëmailleerde opties. Nadeel is dat m'n vriend daar minder goed mee om kan gaan, voordeel is dat hij het ook niet stuk kan maken :P Hij lijkt me ook wel wat aan de maat. De 24 cm lijkt me met 3,3 liter wat aan de kleine kant. Als ik geld en opbergruimte had voor 2 pannen wilde ik én een nieuwe braadpan, én een conische sauteuse. Maar helaas
Ik wil wel een beetje een fotogeniek kleurtje. RVS vind ik minder fotogeniek dan gietijzer. Nog andere dingen waar ik op moet letten?

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-11 14:39
hatsa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:19:
Ik ben bijna jarig en mag van mezelf een nieuwe braad/hapjespan uitzoeken. Momenteel gaat heel veel in een ruim 10 jaar oude Le Creuset 22 cm "Bistro" (goedkoop model van Amazon.co.uk), maar die is vaak te klein. Deze versie is ook wat lager dan gebruikelijk en er past amper 2,6 liter in. Dat is ook de voornaamste reden om voor iets anders te gaan. Een liter extra is genoeg. Ik kom op een paar opties uit, dus hopelijk kunnen jullie me helpen kiezen :)
Al eens naar de Le Creuset Campagnard gekeken? Die heb ik twee jaar geleden voor mijn verjaardag gekocht (de 30 cm, 3,5 liter), en is mijn favoriete pan geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyh_uJl1uB7vj-Mk9-rN-HFKI78=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ZvtokHCiWWsWuFjlm92aib0A.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door SvenVis op 26-01-2024 09:52 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@hatsa ik ben heel erg fan van de cocotte van Staub. Dat is met afstand mijn meest gebruikte pan, voor van alles. Van brood bakken tot vlees braden en van stoofpotten tot ovenschotels.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:56
Weer iets lekker ontdekt ondanks er geen espresso op de verpakking staat :)

18gr in en 32 seconden later heerlijke 42gr espresso.
👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQulnGwxwsc9_9SKZbXOUIToxJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRsCtPMyzztSm4KvkZyrTAUa.jpg?f=fotoalbum_large

Never ever financial advice...

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:53

Dennis1812

Amateur prutser

kazzzdafke schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:04:
Weer iets lekker ontdekt ondanks er geen espresso op de verpakking staat :)

18gr in en 32 seconden later heerlijke 42gr espresso.
👍

[Afbeelding]
En in wat voor pan heb je dat bereid? Om even aan dit topic te relateren?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• kazzzdafke
  • Laatst online: 01:56
ok, delete mijn post. Misse topic :D

Never ever financial advice...

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:34
Gonadan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:14:
@hatsa ik ben heel erg fan van de cocotte van Staub. Dat is met afstand mijn meest gebruikte pan, voor van alles. Van brood bakken tot vlees braden en van stoofpotten tot ovenschotels.
Die heb ik ook, en gebruik ik ook heel vaak. Maatje groter gekocht dan ik dacht nodig te hebben, want extra ruimte kan nooit kwaad, en hij staat denk ik wel 2-3 keer in de week in de oven te sudderen :)

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik had nog Jumbo pannen zegels over en heb van die Ballarini braadpan nog maar een tweede gehaald. Zelf niet nodig, maar altijd leuk om als cadeau te geven aan een kookliefhebber. Al was het maar vanwege de mooie doos... ;)

En de prijs/kwaliteit verhouding (met zegels EUR 40,-) is echt dik in orde! Doet niet onder voor Staub of Le Creuset denk ik?

bvk in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Dus @hatsa , mocht je Jumbo zegels hebben lijkt me dit een no brainer...

Specs

• hatsa
bvk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:31:
Ik had nog Jumbo pannen zegels over en heb van die Ballarini braadpan nog maar een tweede gehaald. Zelf niet nodig, maar altijd leuk om als cadeau te geven aan een kookliefhebber. Al was het maar vanwege de mooie doos... ;)

En de prijs/kwaliteit verhouding (met zegels EUR 40,-) is echt dik in orde! Doet niet onder voor Staub of Le Creuset denk ik?

bvk in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Dus @hatsa , mocht je Jumbo zegels hebben lijkt me dit een no brainer...
Ik heb geen Jumbo zegels ;)
Gonadan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:14:
Die staat op de shortlist.
SvenVis schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Al eens naar de Le Creuset Campagnard gekeken? Die heb ik twee jaar geleden voor mijn verjaardag gekocht (de 30 cm, 3,5 liter), en is mijn favoriete pan geworden.
[Afbeelding]
Thanks voor de tip! Ik denk dat ik die te laag vind. Het lijkt me vrij spannend om met een 30 cm pan met hete curry naar tafel te lopen. Of de trap op/af, dat gebeurt ook nog wel eens :P

De grootste twijfel is denk ik tussen de Staub en de Le Creuset Marmite. Die laatste lijkt me heel fijn door de rondere vorm, maar ik weet niet of dat voor een braadpan ook echt zo is. Nu braad ik ook nooit van tevoren vlees aan voor een stoofpot, dus daarvoor heb ik het ook niet nodig.

• bvk

bvk

Topicstarter
hatsa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Ik heb geen Jumbo zegels ;)
Jammer ;)

Maar dan is voor 99,- (bij de Jumbo of bij Zwilling zelf in de aanbieding) de pan misschien alsnog een overweging? Voor een vergelijkbare pan ben je vaak toch meer kwijt.

Specs

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Centraal Jumbo Pannenzegels uitwissel topic

Hebben ze wellicht nog een bak zegels over?

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:47
SvenVis schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Al eens naar de Le Creuset Campagnard gekeken?
Wij hebben onlangs deze van Le Creuset Les Forgees (28cm) gekocht; juist geen gietijzer gekozen vanwege het gewicht; tot nu toe zeer positief over qua hitte en anti-aanbak t.o.v. onze B.K. Ceramic lijn koekenpannen.

Bewust de versie zonder het langere handvat zodat ie ook in de oven mag en past. Wordt overigens op inductie gebruikt hier. 't werd instantly de go-to pan voor alles in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Spherix op 26-01-2024 16:32 ]

• hatsa
@bvk Die pan ziet er goed uit en het scheelt wel veel geld, maar ik wil geen rode of zwarte pan. Ik heb m’n zinnen gezet op een grijze. Ja, dat is een duur kleurtje, maar over de gehele levensduur van de pan bekeken valt het wel weer mee.

En ik wil Le Ceuset, Staub of eventueel rvs van Demeyere, al neig ik daar niet naar. Ik geef het aan mezelf voor m’n verjaardag, dus ik wil wel iets wat naar m’n zin is :P

• jhr27
  • Niet online
Spherix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Wij hebben onlangs deze van Le Creuset Les Forgees (28cm) gekocht; juist geen gietijzer gekozen vanwege het gewicht; tot nu toe zeer positief over qua hitte en anti-aanbak t.o.v. onze B.K. Ceramic lijn koekenpannen.

Bewust de versie zonder het langere handvat zodat ie ook in de oven mag en past. Wordt overigens op inductie gebruikt hier. 't werd instantly de go-to pan voor alles in ieder geval.
Weet wel dat die anti-aanbaklaag net zo hard achteruitgaat als een goedkope Teflon pan. Heb zelf de variant in 26cm met steel en tegengreep, past toevallig ook net in de oven. Heb hem sinds augustus ‘22 en gebruik hem niet dagelijks en toch is die anti-aanbaklaag aan het slijten.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:47
jhr27 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:05:
[...]

Weet wel dat die anti-aanbaklaag net zo hard achteruitgaat als een goedkope Teflon pan. Heb zelf de variant in 26cm met steel en tegengreep, past toevallig ook net in de oven. Heb hem sinds augustus ‘22 en gebruik hem niet dagelijks en toch is die anti-aanbaklaag aan het slijten.
Yep lijkt me logisch, gezien het een coating is. Wij wassen hem daarom op de hand af, met de zachte kant van een sponsje. Doe je dat ook?

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-11 14:28
Spherix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Yep lijkt me logisch, gezien het een coating is. Wij wassen hem daarom op de hand af, met de zachte kant van een sponsje. Doe je dat ook?
Ik hoor iedereen over het “slijten” van de teflon laag maar zelf ervaar ik dat niet zo. Als je de pan (goede kwaliteit Tefal) niet te hoog verhit, niet met metaal in de pan en afwassen met een sponsje met afwasmiddel gaat deze in mijn beleving heel lang mee.
Krassen heb ik dus nooit in mijn pan en geen afbladderende laag. Enige waar het wel eens mis gaat is dat ik de pan te heet laat worden en dan gaat de laag wel achteruit (verkleuring en minder anti aanbak).

• Raymond P
PTFE coatings slijten gewoon, keramisch ook.
Als je altijd statisch kookt (zonder beweging) en/of minder vaak krokante/plakkende gerechten maakt zal het vast minder snel gaan (dan hier).

- knip -

• jhr27
  • Niet online
Spherix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Ik was hem ook altijd met de hand af. Eerst even afspoelen en daarna een nachtje weken in een sopje (met name vanwege de geuren). Vervolgens het resterende vuil met een afwasborstel weghalen en de pan insoppen met een spons en afspoelen. Daarna nog een keer de binnenkant insoppen maar met een beetje water en nu ook de buitenkant. Dus ik was de pan in feite 2x af.

• jhr27
  • Niet online
Mad Wally schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Ik hoor iedereen over het “slijten” van de teflon laag maar zelf ervaar ik dat niet zo. Als je de pan (goede kwaliteit Tefal) niet te hoog verhit, niet met metaal in de pan en afwassen met een sponsje met afwasmiddel gaat deze in mijn beleving heel lang mee.
Krassen heb ik dus nooit in mijn pan en geen afbladderende laag. Enige waar het wel eens mis gaat is dat ik de pan te heet laat worden en dan gaat de laag wel achteruit (verkleuring en minder anti aanbak).
Altijd heel netjes mee omgegaan en toch slijt het. Ik gebruik iets hardere spatels van Epicurean (houtpulp), maar dat zou geen krassen mogen achterlaten. Vandaag een nieuwe pan gekocht zonder antikleeflaag. Ben benieuwd of het wat is. Zal wel even wennen zijn dat de bodem wat kleiner is dan van een rechte hapjespan, maar het scheelt wel in gewicht. Hij is groter dan mijn Le Creuset hapjespan en toch lichter.

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-11 22:42
cbr600f4i schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Ik heb zo'n wok als @defusion heeft al besteld, die komt zaterdag binnen. Ik kijk sowieso ook nog even bij de toko wat ze daar hebben, loop daar toch regelmatig binnen. Een wokschep kom er uiteraard ook nog want met de houten pollepel is het wat behelpen maar die smelt niet ;)
Kwam in dit draadje terecht omdat ik me ook eens wil verdiepen in het hele wok gebeuren (zag zo snel geen apart draadje hierover).

Hoe bevalt deze wok ondertussen? Is hij ook makkelijk te ‘blauwen’ op een grote gaspit binnen? Hoe gaat het qua roesten?

Zit naar dezelfde wok te koekeloeren maar dan waarschijnlijk de platte variant (ipv de helemaal bolle) voor op ons Ikea gasfornuis met in het midden zo’n zogenaamde ‘wokbrander’ (maar nog geen idee hoe effectief die is).

Alle wok tips / links welkom!

• Tosti Ham-Kaas245
Ben nu op en af een paar dagen bezig met inbranden van de De Buyer. Langzaam aan wordt hij donkerder. De randen krijg ik op de inductie niet zwart, hij trekt vanonderen van zwart naar licht aan de bovenkant van de rand. Aangezien ik dat toch niet als bakoppervlak gebruik zal dat geen probleem zijn. Op de bodem zie ik nog wel verschil, zo zie ik nog duidelijk de spoel van de inductieplaat. Moet ik nou doorgaan tot de hele bodem egaal zwart is of maakt dat niet uit en kleurt de pan bij gebruik gewoon verder?

• BlackMonkey
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:46:
Ben nu op en af een paar dagen bezig met inbranden van de De Buyer. Langzaam aan wordt hij donkerder. De randen krijg ik op de inductie niet zwart, hij trekt vanonderen van zwart naar licht aan de bovenkant van de rand. Aangezien ik dat toch niet als bakoppervlak gebruik zal dat geen probleem zijn. Op de bodem zie ik nog wel verschil, zo zie ik nog duidelijk de spoel van de inductieplaat. Moet ik nou doorgaan tot de hele bodem egaal zwart is of maakt dat niet uit en kleurt de pan bij gebruik gewoon verder?
Inbranden doe je om een anti-aanbak laag te krijgen. Niet om hem er esthetisch mooi uit te laten zien. Gewoon gaan gebruiken dus als de laag goed voelt.

• radeoxx
  • Laatst online: 00:47
Raymond schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:20:
Mocht iemand nog het idee hebben om van de 50% korting van de lidl gebruik te gaan maken:
In het filiaal liggen de pannen voor nog minder.

Deze ligt er voor ik meen 2 tientjes:
https://www.lidl.nl/p/ern...udderpan-3-2-l/p100352857

Da's dus minder dan wat je onlline voor de kleinere variant betaalt:
https://www.lidl.nl/p/ern...moorpan-o26-cm/p100353153

De ovenschaal ligt voor €15 in het filiaal:
https://www.lidl.nl/p/ern...ren-ovenschaal/p100352677

Uiteraard kom ik daar achter, nadat ik net online een bestelling heb geplaatst 8)7
Zijn deze pannen nou een beetje aan te raden of niet? Liever 1x goed geld uitgeven dan 1x hieraan en alsnog 1x meer geld voor iets anders? Kunnen de kenners een blik hierop werpen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

radeoxx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Zijn deze pannen nou een beetje aan te raden of niet? Liever 1x goed geld uitgeven dan 1x hieraan en alsnog 1x meer geld voor iets anders? Kunnen de kenners een blik hierop werpen?
Die gietijzeren pannen en ovenschalen van de Lidl zijn dikke prima. Niks mis mee.
Zeker voor de winkelprijs durf ik wel te stellen dat er geen concurrentie is.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis1812 op 28-01-2024 19:50 ]

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-11 18:44
Douwe63 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Kwam in dit draadje terecht omdat ik me ook eens wil verdiepen in het hele wok gebeuren (zag zo snel geen apart draadje hierover).

Hoe bevalt deze wok ondertussen? Is hij ook makkelijk te ‘blauwen’ op een grote gaspit binnen? Hoe gaat het qua roesten?

Zit naar dezelfde wok te koekeloeren maar dan waarschijnlijk de platte variant (ipv de helemaal bolle) voor op ons Ikea gasfornuis met in het midden zo’n zogenaamde ‘wokbrander’ (maar nog geen idee hoe effectief die is).

Alle wok tips / links welkom!
Eerlijk gezegd nog geen tijd gehad om ermee te beginnen, ik heb ook de platte variant, om praktische redenen en omdat mijn overige gaspitten genoeg hitte geven en de wokbrander niet helemaal 100% is. Ik moet ‘m dus nog inbranden.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• jhr27
  • Niet online
jhr27 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:42:
[...]

Altijd heel netjes mee omgegaan en toch slijt het. Ik gebruik iets hardere spatels van Epicurean (houtpulp), maar dat zou geen krassen mogen achterlaten. Vandaag een nieuwe pan gekocht zonder antikleeflaag. Ben benieuwd of het wat is. Zal wel even wennen zijn dat de bodem wat kleiner is dan van een rechte hapjespan, maar het scheelt wel in gewicht. Hij is groter dan mijn Le Creuset hapjespan en toch lichter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lXpoZNBt9jLRKUHHiyoXOf4Wls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1l1mOqBSczQiM0zX8FLWHQwP.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de nieuwe pan gebruikt om te roerbakken. Ging een beetje mis. Wilde het een beetje als wokstijl doen dus flink heet en dacht dat RVS daar wel goed tegen kon (maar wat is dan oververhit bij RVS?) Niks aangebrand, wel brandalarm dat afging. Maar nu zit ik met een bruine/goude verkleuring in de pan. Ook aan de onderkant van de pan zit deze vlek maar dit lijkt me normaal, aan de binnenkant hoort het niet.

Ik heb geprobeerd de pan met zo’n spons schoon te maken, daarna met de harde kant van een schuurspons en ook met RVS reiniger van Demeyere. Vervolgens water gekookt en baking soda toegevoegd maar geen resultaat.

Iemand die nog tips heeft om dit op te lossen? Voor zover ik weet hoort een RVS pan van binnen gewoon zilver van kleur te zijn.

• BlackMonkey
jhr27 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:03:
[...]

[Afbeelding]

Vandaag de nieuwe pan gebruikt om te roerbakken. Ging een beetje mis. Wilde het een beetje als wokstijl doen dus flink heet en dacht dat RVS daar wel goed tegen kon (maar wat is dan oververhit bij RVS?) Niks aangebrand, wel brandalarm dat afging. Maar nu zit ik met een bruine/goude verkleuring in de pan. Ook aan de onderkant van de pan zit deze vlek maar dit lijkt me normaal, aan de binnenkant hoort het niet.

Ik heb geprobeerd de pan met zo’n spons schoon te maken, daarna met de harde kant van een schuurspons en ook met RVS reiniger van Demeyere. Vervolgens water gekookt en baking soda toegevoegd maar geen resultaat.

Iemand die nog tips heeft om dit op te lossen? Voor zover ik weet hoort een RVS pan van binnen gewoon zilver van kleur te zijn.
Je hebt hem ingebrand, maar dat waarschijnlijk niet je bedoeling :). Ik denk dat je de olie iets te lang heet hebt laten worden. In dit topic zijn we fan van dit spul: https://www.kruidvat.nl/k...n-grillreiniger/p/2969597 daar krijg je hem waarschijnlijk wel mee schoon krijgen. Gebruik het met voldoende ventilatie (liefst buiten).

• Mad Wally
jhr27 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:03:
[...]

[Afbeelding]

Bij het verhitten van rvs horen verschillende kleuren afhankelijk van de temperatuur wordt het eerst goud, daarna blauw of paars. Deze verkleuring is bijzonder hardnekkig en poets je niet zomaar weg. Het voordeel is dat het geen kwaad kan. Gewoon gebruiken.
Zie ook Wikipedia: Temperen

• jhr27
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Je hebt hem ingebrand, maar dat waarschijnlijk niet je bedoeling :). Ik denk dat je de olie iets te lang heet hebt laten worden. In dit topic zijn we fan van dit spul: https://www.kruidvat.nl/k...n-grillreiniger/p/2969597 daar krijg je hem waarschijnlijk wel mee schoon krijgen. Gebruik het met voldoende ventilatie (liefst buiten).
Klopt. Wat ik deed was hem eerst voorverwarmen, maar dat ging traag en heb hem daarna hoger gezet. Waterbelletjes dansten maar zouden ook snel moeten verdampen en dat gebeurde niet. Daarna de olie erin gedaan (Brassica koolzaadolie, kan verhit worden tot 240 graden Celsius) en die ging inderdaad alle kanten op en roken, nooit eerder meegemaakt.

Ik heb hier nog oven, grill en barbecuereiniger van HG staan dus ga kijken of dat ook wat doet. Bedankt voor je tip.

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:46:
Waarom wil je hem zwart hebben? ik heb mijn nieuwe DeBuyer pan die ik 2 weken geleden gehad heb schoongemaakt, ingesmeerd met miniscuul laagje olie, uurtje in de oven gezet op 240 graden (inbranden op inductie is sowieso bijna niet te doen) en daarna gewoon gaan gebruiken (op inductie). ik heb verder niet naar de kleur ofzo gekeken, maar naar hoe hij het doet en hij doet het perfect qua anti aanbak.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jhr27 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:36:
Klopt. Wat ik deed was hem eerst voorverwarmen, maar dat ging traag en heb hem daarna hoger gezet. Waterbelletjes dansten maar zouden ook snel moeten verdampen en dat gebeurde niet. Daarna de olie erin gedaan (Brassica koolzaadolie, kan verhit worden tot 240 graden Celsius) en die ging inderdaad alle kanten op en roken, nooit eerder meegemaakt.
Dansende waterdruppels verdampen niet heel snel inderdaad, juist omdat ze dansen. Maar dat is over het algemeen wel een teken dat je de pan al aardig heet aan het stoken bent, waarschijnlijk veel te heet. Waarom?

Wanneer je met vetstoffen aan de gang gaat dan moet je hem niet leeg zo heet opstoken maar eerder de olie erin en beginnen met bakken. Ik weet dat online vaak geroepen wordt dat hij pas heet genoeg is bij dansende druppels maar tenzij je continu staat te druppelen ga je waarschijnlijk gewoon veel te heet op die manier.

Koken met het Leidenfrost-effect kan leuk zijn, maar is het ook echt nodig? (tip: zoek maar eens op leidenfrost in het topic) Ik doe het eigenlijk nooit, verreweg de meeste klachten over problemen met bakken in RVS komen voort uit een te hoge temperatuur van de pan.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 29-01-2024 08:16 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:31:

Dit vind ik altijd erg lastig om te beoordelen, psychologische effecten en prijs hebben altijd een stevige invloed op de beoordeling van kwaliteit waardoor het al snel een zeer subjectieve discussie is.

Enerzijds is het natuurlijk zo dat bepaalde merken een naam hebben gekregen en daarom veel geld voor hun producten kunnen vragen. Maar dat betekent niet dat andere merken niet ook goede producten kunnen maken en de vraag is of je in de praktijk überhaupt mindere resultaten zou behalen met een pan die net iets minder is dan een van de bekende series.

Anderzijds gaat voor niets de zon op en als er grote verschillen in prijs zijn moet dat toch echt ergens vandaan komen. Vaak wordt geschermd met merknaam, of zelfs dezelfde fabrikant, maar het gebeurt ook met regelmaat dat een afnemer bereid is een partij af te nemen met afwijkende specificaties en veel fabrikanten gaan er dan in mee. Wat niet betekent dat het automatisch slecht is, misschien merk je het verschil niet eens, maar er is dan wel degelijk een verschil.
Neem je een product van de bekende merken via de reguliere aankoopkanalen dan weet je in ieder geval zeker het qua kwaliteit en garantie op niveau zit. Maar dat kost dan wel weer wat meer helaas. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
jhr27 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Ik heb hier nog oven, grill en barbecuereiniger van HG staan dus ga kijken of dat ook wat doet. Bedankt voor je tip.
Dat leest als wat @Mad Wally schrijft. Laagje chromium oxide die je er thuis niet (netjes) vanaf gaat krijgen zonder te schuren/polijsten en/of heftige zuren te gebruiken.
Nadeel is dat dat laagje poreuzer is en er sneller spul zal hechten.

Een enkele laag RVS is lastig om kapot te stoken, maar de 375 graden die je aan hebt getikt is vast niet nodig geweest.
Meerlaags RVS zou ik wat voorzichtiger mee zijn.

Als het wel de bedoeling was om heet te sauteren/wokken dan zal je de verkleuring voor lief moeten nemen.
En je olie niet heet laten worden, dus direct na het toevoegen van koude olie je product erbij en voldoende bewegen.

Fwiw het gebeurt hier ook wel eens in m'n rvs sauteerpannen. Esthetiek interesseert mij minder dan prestatie, dus hier gaat er wel eens Cif schuurmiddel en/of schuurpapier (#2000) door de pan.

- knip -

• radeoxx
defusion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:39:
@radeoxx
Uiteindelijk denk ik dat je het beste van alles wat kunt hebben, zodat je kunt pakken wat in het individuele geval het beste is. Idealiter heb je een combinatie van plaatstaal, RVS en (geëmailleerd) gietijzer.

RVS is zeker fijn, fijn dat je er alles in kunt maken, niet teveel hoeft na te denken bij het gebruik. Maar voor de ultieme maillardreactie moet je m.i. toch aan de plaatstaal of gietijzer. Dit omdat de warmteoverdracht van het materiaal beter is dan RVS.

Plaatstaal leent zich weer het beste voor een zelfgekweekte non-stick coating, voor bijvoorbeeld een eitje, pannenkoek etc.

Als ik maar één pan mocht hebben was het mijn staub geëmaileerd gietijzeren koekenpan/skillet. Is voor mijn gebruik nog iets veelzijdiger dan RVS. Het nadeel is dat er alsnog een laagje emaille op zit wat stuk kan. Het is me nog niet gelukt, maar de kans is aanwezig.
Verder is ie relatief klein met 26cm.

RVS kan echter ook stuk door delaminatie bij extreme temperatuurshock. Is me ook nog niet gelukt, maar het kan. Niet je bloedhete pan in een bak ijswater gooien iig.

Ik vermoed dat de gemiddelde gebruiker RVS minder snel stuk krijgt dan geëmailleerd gietijzer. Plaatstaal krijg je alleen stuk met opzet of langdurig gebrek aan onderhoud/roest.

Als ik een set van 3 mag aanbevelen:
- minimaal 3-laags, RVS hapjespan of grote koekenpan met relatief hoge randen, primair voor alles met sauzen/veel vloeistof, secundair kun je er alles in maken waar je niet al een betere optie voor hebt
- Plaatstalen pan voor eitjes, pannenkoeken, aardappeltjes, en multifunctioneel genoeg om verder alles in te maken zolang er maar niet teveel zuur aan te pas komt.
- Staub* 26cm skillet primair voor vlees, helemaal ideaal als je vervolgens een pansaus wilt maken die je niet in plaatstaal zou willen maken ivm zuren, en toch graag de betere maillardreactie wil tov RVS. En ook universeel genoeg om verder alles in te maken. Alleen soms wat te klein, afhankelijk van wat je maakt.

Maar iedere combinatie van 2 van deze zou eigenlijk al prima zijn. Alleen plaatstaal zou ik niet graag als enige optie hebben, maar voor erbij, waar dat toegevoegde waarde heeft, is het super.

* Hierbij noem ik specifiek Staub, omdat er nogal wat verschil zit in geëmailleerde pannen, en ik hier het meeste vertrouwen in heb dat het niet snel stuk gaat/stevig vast zit/veel mishandeling kan hebben. YMMV.
Update:

De knoop is doorgehakt, ik ga precies doen/kopen wat jij adviseert.

- Ik ben zojuist bij de kookwinkel hier in de buurt geweest en die heeft de 7-laags Demeyere koekenpan + deksel voor € 150,- 'in de aanbieding' (28cm). Met een bijpassend deksel erbij. Twijfel alleen of ik ook meteen een kleinere (20cm) pan er bij moet kopen voor de kleinere baksessies. Wat raden jullie aan? Ik maak natuurlijk ook wel eens 2 visjes, en dan is 28cm veel te groot. Of is dat niet echt een probleem?
- Verder boden zij ook een plaatstalen pan aan (28cm geloof ik) van Demeyere (2.5mm bodem) voor rond de 50 euro. Dat vind ik niet veel geld. Meteen erbij doen denk ik?
- Qua gietijzer wil ik ook graag voor de door jou geadviseerde Staub gaan. Ik ben overtuigd doordat je zei: "Voor kaal gietijzeren pannen hoef je het niet bijster duur te maken. Zeg ~€30-40 voor een gangbaar formaat. Geëmailleerd vindt je overigens ook wel stukken goedkoper dan staub, maar ik ga het risico niet lopen. Dan liever kaal gietijzer, met de bijbehorende beperkingen + RVS voor de rest.".

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@radeoxx ik heb ondertussen drie maten van de Demeyere proline koekenpannen staan dus denk dat je mijn voorkeur wel kunt raden. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:34
radeoxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Update:

De knoop is doorgehakt, ik ga precies doen/kopen wat jij adviseert.

- Ik ben zojuist bij de kookwinkel hier in de buurt geweest en die heeft de 7-laags Demeyere koekenpan + deksel voor € 150,- 'in de aanbieding' (28cm). Met een bijpassend deksel erbij. Twijfel alleen of ik ook meteen een kleinere (20cm) pan er bij moet kopen voor de kleinere baksessies. Wat raden jullie aan? Ik maak natuurlijk ook wel eens 2 visjes, en dan is 28cm veel te groot. Of is dat niet echt een probleem?
- Verder boden zij ook een plaatstalen pan aan (28cm geloof ik) van Demeyere (2.5mm bodem) voor rond de 50 euro. Dat vind ik niet veel geld. Meteen erbij doen denk ik?
- Qua gietijzer wil ik ook graag voor de door jou geadviseerde Staub gaan. Ik ben overtuigd doordat je zei: "Voor kaal gietijzeren pannen hoef je het niet bijster duur te maken. Zeg ~€30-40 voor een gangbaar formaat. Geëmailleerd vindt je overigens ook wel stukken goedkoper dan staub, maar ik ga het risico niet lopen. Dan liever kaal gietijzer, met de bijbehorende beperkingen + RVS voor de rest.".
Ik vind 7-laags overkill, volgens mij is er weinig bewijs dat het beter werkt, 3-5 is zat, maar goed het zal een mooie pan zijn. Vis in RVS is wel gewaagd, moet je wel wat ervaring met je pannen opdoen wil je dat zonder plakbende voor elkaar krijgen.

Plaatstaal daarentegen is daar prima tegen, en dat is mijn voorkeur qua materiaal. Let wel dat je die zelf moet inbranden. Snel heet, maar koelt ook snel af (want - dun).

Gietijzer is dik, dus warmt langzaam op, maar koelt ook langzaam af. Ik gebruik een kale pan voor dingen als dikke stukken vlees, of heel veel aardappeltjes. Mijn geëmailleerde Staub gebruik ik voor alles met zuur, en alles dat moet sudderen. Top ding, waarschijnlijk mijn favo pan.

Uiteindelijk merk je - veel is voorkeur, ik ben het er niet mee eens dat er een superieur is.
Met RVS kun je alles, die gaan niet kapot, maar zijn veruit het lastigste te gebruiken (imho).
Gietijzer kan ook bijna alles, maar zwaar, langzaam opgewarmd/afgekoeld, log, en voorzichtig met zuur al blijft de seasoning in mijn ervaring goed.
Plaatstaal is licht, snel warm, snel koud, voorzichtig met zuur, meer "zorgen" met inbranden en goede seasoning behouden.

• bvk

bvk

Topicstarter
Gonadan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Dit vind ik altijd erg lastig om te beoordelen, psychologische effecten en prijs hebben altijd een stevige invloed op de beoordeling van kwaliteit waardoor het al snel een zeer subjectieve discussie is.

Enerzijds is het natuurlijk zo dat bepaalde merken een naam hebben gekregen en daarom veel geld voor hun producten kunnen vragen. Maar dat betekent niet dat andere merken niet ook goede producten kunnen maken en de vraag is of je in de praktijk überhaupt mindere resultaten zou behalen met een pan die net iets minder is dan een van de bekende series.

Anderzijds gaat voor niets de zon op en als er grote verschillen in prijs zijn moet dat toch echt ergens vandaan komen. Vaak wordt geschermd met merknaam, of zelfs dezelfde fabrikant, maar het gebeurt ook met regelmaat dat een afnemer bereid is een partij af te nemen met afwijkende specificaties en veel fabrikanten gaan er dan in mee. Wat niet betekent dat het automatisch slecht is, misschien merk je het verschil niet eens, maar er is dan wel degelijk een verschil.
Neem je een product van de bekende merken via de reguliere aankoopkanalen dan weet je in ieder geval zeker het qua kwaliteit en garantie op niveau zit. Maar dat kost dan wel weer wat meer helaas. :)
Ik probeer het dan ook objectief te benaderen en kijk ik naar de kwaliteit van wat ik in handen krijg. Bij veel van dit soort supermarkt zegel acties kan dat nog wel eens tegenvallen, zo is naar verluidt de huidige pannen actie van de AH niet veel soeps...

Vaak worden die acties samengesteld met een fabrikant die een aparte serie maakt of van voorraden af wil om tot een prijs te komen waar de consument "in trapt" en denkt spekkoper te zijn. Een aantal posts hierboven worden Lidl braadpannen genoemd die nog eens de helft goedkoper zijn bijvoorbeeld... Dat geeft mij nog veel meer een "to good to be true" gevoel dan de pan waar ik nu aan refereer.

Bij de Jumbo actie waren het initieel mat geëmailleerde braadpannen van Kuhn Ricon, maar die waren blijkbaar ineens op (niet leverbaar) en lagen er dozen met deze Ballarini pannen. Zou de Jumbo als vervanger misschien gewoon een deal gemaakt hebben met Zwilling/Ballarini om toch wat te hebben liggen in de winkels?

En voor die 60,- korting (de pan kost ook bij Zwilling zelf nu 99,-) heb je toch heel wat boodschappen moeten doen en zal het wel uitkomen, maar ergens heb ik het idee dat ze nu heel wat meer kosten hebben dan met de Kuhn Ricon serie die er eigenlijk had moeten liggen.

Hoe dan ook, voor mij (als ervaren kok) is het een mooie deal en verwacht ik er nog vele jaren plezier van te hebben ;)

Specs

• Raymond P
@bvk Het is nog maar een paar maandjes geleden dat zo'n gerenommeerd merk een tik op de vingers heeft gekregen wegens het fictief hoog houden van de prijzen door verkopers te bestraffen die onder de afgesproken prijzen doken.
En als je de prijzen een beetje volgt gok ik dat er nog wat meer merken zich daaraan schuldig maken.

De "too good to be true" vibe is vooral marketing, goede pannen kunnen best goedkoper zijn. Al is een beetje extra betalen voor garantie en support prima natuurlijk.

- knip -

• radeoxx
Gonadan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:33:
@radeoxx ik heb ondertussen drie maten van de Demeyere proline koekenpannen staan dus denk dat je mijn voorkeur wel kunt raden. :+
En hoe heb je het opgelost qua wokken of bijv. het aanbakken van vlees? Ook RVS? Welke wok heb je dan precies als ik vragen mag?

Deze avond eerste keer wat gemaakt met de Demeyere multiline pan! Werkte goed, bedankt voor alle tips :).
Ik las inderdaad nu pas dat er nóg een betere lijn is, de proline, maar goed, deze zal goed zijn en ook lekker licht (relatief).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:18:
[...]

Ik probeer het dan ook objectief te benaderen en kijk ik naar de kwaliteit van wat ik in handen krijg. Bij veel van dit soort supermarkt zegel acties kan dat nog wel eens tegenvallen, zo is naar verluidt de huidige pannen actie van de AH niet veel soeps...

Vaak worden die acties samengesteld met een fabrikant die een aparte serie maakt of van voorraden af wil om tot een prijs te komen waar de consument "in trapt" en denkt spekkoper te zijn. Een aantal posts hierboven worden Lidl braadpannen genoemd die nog eens de helft goedkoper zijn bijvoorbeeld... Dat geeft mij nog veel meer een "to good to be true" gevoel dan de pan waar ik nu aan refereer.

Bij de Jumbo actie waren het initieel mat geëmailleerde braadpannen van Kuhn Ricon, maar die waren blijkbaar ineens op (niet leverbaar) en lagen er dozen met deze Ballarini pannen. Zou de Jumbo als vervanger misschien gewoon een deal gemaakt hebben met Zwilling/Ballarini om toch wat te hebben liggen in de winkels?

En voor die 60,- korting (de pan kost ook bij Zwilling zelf nu 99,-) heb je toch heel wat boodschappen moeten doen en zal het wel uitkomen, maar ergens heb ik het idee dat ze nu heel wat meer kosten hebben dan met de Kuhn Ricon serie die er eigenlijk had moeten liggen.

Hoe dan ook, voor mij (als ervaren kok) is het een mooie deal en verwacht ik er nog vele jaren plezier van te hebben ;)
Precies, zo kijk ik er ook naar. Veel van mijn spullen waren best prijzig maar dat is niet omdat ik heb zitten googelen welke het beste zou moeten zijn volgens de websites of reputatie. Ik ben veelal gewoon naar winkels gegaan en heb spullen in handen gehad, wat ik fijn vond voelen en er goed vond uitzien heb ik dan gekocht.
Soms speelt merk daar ook wel een factor, als weet van bepaalde merken dat ze verwachtingen waar maken kies je daar toch sneller voor. Maar veel vaker was het andersom, dat ik gewoon van alles bekijk en vasthoudt en dan tot de conclusie kom dat de producten die mij het meest bevallen toch vaak van de bekendere merken blijken te zijn.

Bij acties blijft het altijd gissen naar de motivatie van de actievoerder en de gebruikte bulk van producten, het hoeft niets te betekenen, maar het kan wel, je weet het gewoon niet. Als het in de winkel er gewoon goed uit ziet en aanvoelt gewoon doen, uiteindelijk gaat het er om of wat je in handen hebt bevalt, niet hoe goed het theoretisch kan zijn.
Raymond P schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:30:
@bvk Het is nog maar een paar maandjes geleden dat zo'n gerenommeerd merk een tik op de vingers heeft gekregen wegens het fictief hoog houden van de prijzen door verkopers te bestraffen die onder de afgesproken prijzen doken.
En als je de prijzen een beetje volgt gok ik dat er nog wat meer merken zich daaraan schuldig maken.

De "too good to be true" vibe is vooral marketing, goede pannen kunnen best goedkoper zijn. Al is een beetje extra betalen voor garantie en support prima natuurlijk.
Winkeliers aan adviesprijzen houden is vrij standaard in de markt, daar kan ik een hoop merken van noemen in allerlei productcategorieën en daar klagen we soms wel en soms niet over, net hoe de pet staat. Maar een indicatie van kwaliteit is het zelden.
Die zaak die je noemt herinner ik mij wel, ga ik eens opzoeken. Ben wel benieuwd naar de details want als het zuiver om afdwingen van adviesprijzen gaat dan zou het jurisprudentie zijn om een groot deel van alle grote merken aan te pakken. ;)

Goede pannen kunnen best goedkoper zijn, maar duurdere pannen kunnen ook alsnog beter zijn dan goede pannen. Het is dan alleen de vraag of je daar nog iets van merkt en of dat verschil nog in verhouding is met het prijsverschil.
Productieproces, grondstoffen, personeel, innovatiekosten, garantie, etc, zijn een hoop factoren die de uiteindelijke prijs bepalen. Waarnaast een merk met een goede reputatie daar wel een schepje bovenop kan doen vanwege die reputatie, maar die is dan meestal ook wel verdiend omdat de keten al jaren in orde blijkt te zijn.
Een merk wat dan een kwart van de prijs vraagt kan incidenteel best in de buurt komen van de merken met reputatie, maar het kan niet zo zijn dat het structureel exact hetzelfde is.

Koop je blind altijd de dure producten omdat je denkt dat duurder beter is dan is dat financieel gezien niet zo slim, maar koop je altijd maar goedkope spullen omdat je de illusie hebt dat het verschil voornamelijk marketing is dan ben je nog veel dommer.
Tenzij je het verschil niet merkt, dan ben je gezegend. Ik zou soms willen dat ik verschillen tussen bepaalde gradaties producten niet door had, zou me een hoop geld schelen. :P
Daarom nogmaal: lekker zelf voelen en beoordelen wat je lekker vindt werken, dat is het belangrijkste. En ook al zijn soms dingen beter, je hebt het ook niet eens altijd nodig. Dat kan ook nog verschillen.
radeoxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:49:
En hoe heb je het opgelost qua wokken of bijv. het aanbakken van vlees? Ook RVS? Welke wok heb je dan precies als ik vragen mag?
Wat moet er precies opgelost worden dan? Vlees kan prima in de RVS koekenpan, al gebruik ik afhankelijk van gerechten ook mijn geëmailleerd gietijzeren braadpan, grillpan, oven of kamado.
Wel overweeg ik nog een kaal gietijzeren koekenpan als extra, kan ik ook mooi op de barbecue gebruiken. Kan ook de variant worden die ze tegenwoordig skillet noemen.

Voor wokken heb ik een simpele oude, niets bijzonders. Heb wel een fikse brander maar gebruik het gewoon te weinig. Voor curry's of stoofgerechten heb ik mijn braadpan. Het echte wokken doe ik mijn gezin ook geen plezier mee dus besteed ik weinig aandacht aan, roerbakken (of eigenlijk vaak roerkoken wat men doet) heb je geen wok voor nodig. ;)
Deze avond eerste keer wat gemaakt met de Demeyere multiline pan! Werkte goed, bedankt voor alle tips :).
Ik las inderdaad nu pas dat er nóg een betere lijn is, de proline, maar goed, deze zal goed zijn en ook lekker licht (relatief).
Demeyere zet de Proline hoger in inderdaad, maar of hij echt beter is weet ik niet. Wat dikker allemaal dacht ik. Hij is er bij mij in gekomen omdat ik hem gewoon fijner vond aanvoelen dan de multiline en andere merken/alternatieven in de winkels. En als ik dan eenmaal één uit die serie heb moet de rest van de koekenpannen bijpassend uiteraard, beetje dwangneurose is een tweaker niet vreemd. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• radeoxx
Gonadan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:35:
[...]

<Stukje tekst geknipt>

Wat moet er precies opgelost worden dan? Vlees kan prima in de RVS koekenpan, al gebruik ik afhankelijk van gerechten ook mijn geëmailleerd gietijzeren braadpan, grillpan, oven of kamado.
Wel overweeg ik nog een kaal gietijzeren koekenpan als extra, kan ik ook mooi op de barbecue gebruiken. Kan ook de variant worden die ze tegenwoordig skillet noemen.

Voor wokken heb ik een simpele oude, niets bijzonders. Heb wel een fikse brander maar gebruik het gewoon te weinig. Voor curry's of stoofgerechten heb ik mijn braadpan. Het echte wokken doe ik mijn gezin ook geen plezier mee dus besteed ik weinig aandacht aan, roerbakken (of eigenlijk vaak roerkoken wat men doet) heb je geen wok voor nodig. ;)

[...]

Demeyere zet de Proline hoger in inderdaad, maar of hij echt beter is weet ik niet. Wat dikker allemaal dacht ik. Hij is er bij mij in gekomen omdat ik hem gewoon fijner vond aanvoelen dan de multiline en andere merken/alternatieven in de winkels. En als ik dan eenmaal één uit die serie heb moet de rest van de koekenpannen bijpassend uiteraard, beetje dwangneurose is een tweaker niet vreemd. :+
Dankje voor je reactie! Ik had begrepen dat vis in de RVS pan nogal een uitdaging zou zijn. En voor de eerste maillardreactie je eigenlijk wel naar plaatstaal moet gaan. Dus ik dacht dat ik ter aanvulling nog een plaatstalen pan voor de vis zou kopen, en dat ik die pan dan ook gebruik voor de echte maillardreactie bij het bakken van bijv. biefstuk.

Of zal ik het gewoon voor nu simpel houden en niet te ingewikkeld maken?

Een geëmailleerde braadpan en koekenpan heb ik online besteld en zijn onderweg. Dus nu dacht ik: dan heb ik alleen nog de plaatstalen pan nodig. En eventueel een wok, maar dat kan altijd nog. Wokken ook eigenlijk amper.

Ik heb gisteravond na het zien van de eerder genoemde uitzending van de Keuringsdienst van waarde al mijn (niet-kook)pannen weggegooid. As-we-speak heb ik nu nog 1 pan: die RVS koekenpan.

Deze pannen liggen nu bij het afval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRu4XknB7kBMOTum9rwdSbcsNb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcYyJbhS3x52nlKPQdKjQzsh.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
radeoxx schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Dankje voor je reactie! Ik had begrepen dat vis in de RVS pan nogal een uitdaging zou zijn. En voor de eerste maillardreactie je eigenlijk wel naar plaatstaal moet gaan. Dus ik dacht dat ik ter aanvulling nog een plaatstalen pan voor de vis zou kopen, en dat ik die pan dan ook gebruik voor de echte maillardreactie bij het bakken van bijv. biefstuk.

Of zal ik het gewoon voor nu simpel houden en niet te ingewikkeld maken?

Een geëmailleerde braadpan en koekenpan heb ik online besteld en zijn onderweg. Dus nu dacht ik: dan heb ik alleen nog de plaatstalen pan nodig. En eventueel een wok, maar dat kan altijd nog. Wokken ook eigenlijk amper.
In RVS kan alles, maar ik zal niet liegen, het is niet altijd even makkelijk. Er zijn wel gewoon verschillen in eigenschappen van de materialen.
Heb je techniek dan kan je met alles omgaan, maar velen hebben er toch nog een pannetje (antiaanbak/plaatstaal/gietijzer) naast voor ei of vis. En op zich snap ik goed dat je niet alles hetzelfde hebt, beetje afwisselen en dingen gebruiken wat goed werkt word je gewoon blij van.
Ik heb gisteravond na het zien van de eerder genoemde uitzending van de Keuringsdienst van waarde al mijn (niet-kook)pannen weggegooid. As-we-speak heb ik nu nog 1 pan: die RVS koekenpan.

Deze pannen liggen nu bij het afval:
[Afbeelding]
Welke aflevering doel je precies op? Er worden er nogal wat genoemd in de kooktopics. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• radeoxx
Gonadan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:27:
[...]

In RVS kan alles, maar ik zal niet liegen, het is niet altijd even makkelijk. Er zijn wel gewoon verschillen in eigenschappen van de materialen.
Heb je techniek dan kan je met alles omgaan, maar velen hebben er toch nog een pannetje (antiaanbak/plaatstaal/gietijzer) naast voor ei of vis. En op zich snap ik goed dat je niet alles hetzelfde hebt, beetje afwisselen en dingen gebruiken wat goed werkt word je gewoon blij van.
Goeie. Ik denk dat ik wel een plaatstalen pannetje ga kopen, dat zijn de kosten ook niet. Ff mooi mee oefenen, en dan uiteindelijk kan ik de knoop doorhakken of ik een plaatstalen wok of RVS wok wil!
[...]

Welke aflevering doel je precies op? Er worden er nogal wat genoemd in de kooktopics. :P
Heb mijn post ge-edit en de link er in gezet! De aflevering over de teflon laag in pannen, met die geinige chemicus aan het woord! En die chef-kok die eigenlijk precies samenvat wat hier in de TS te lezen valt! _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door radeoxx op 30-01-2024 11:58 ]

• Raymond P
@Gonadan Een 24cm emaille le Creuset braadpan in een hip vloeiend kleurtje kost 315 euro, een saaie Lava koop je voor minder dan 33%.
Dat laatste merk zie je hier in NL nauwelijks buiten de horeca maar is van vergelijkbare kwaliteit en heeft wereldwijd een behoorlijk marktaandeel.
Een goed deel van het prijsverschil zal 'm vast zitten in het verschil in salaris tussen een Fransman en een Turk, voor mij maakt het niet uit wie op de knop gedrukt heeft.

Zat RVS pannen met een puck eronder die aan die 25% regel voldoen maar echt niet slechter presteren of minder duurzaam zijn dan de duurdere versies.

Imo zijn dit soort pannen ook al een poosje volledig uitontwikkeld, van innovatie is geen sprake meer en het wordt massa geproduceerd.
De enige variabele is de dikte van het materiaal, vooral de écht goedkope pannen willen daarin nog wel eens afwijken.

Demeyere maakt een paar pannen waarmee je een technisch voordeel hebt bij een handjevol toepassingen.
Hun koekenpannen vind ik helemaal niet beter dan wat je voor de helft kunt kopen. En prestatie komt niet in de buurt van m'n koperen pannen.

In dat laag/midden segment kan een duurdere pan best beter zijn dan de gemiddelde goedkope variant. Maar als je geen esthetische eisen hebt en/of setjes wenst kan je een hoop geld in je portemonnee houden en gelijkwaardige producten kopen.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mja, ik vind Lava toch echt van een ander niveau qua afwerking. En inderdaad, veel innovatie is al gedaan, dat wordt dan ook dankbaar geplagieerd door lagelonenlanden om goedkopers iets neer te zetten wat er flink op lijkt. Vanwaar eigenlijk de vergelijking tussen RVS en koper? Dat is toch gewoon iets heel anders?

Nou ja, we hoeven het ook niet eens te zijn. Al ben ik het wel met je laatste stukje eens, als je niet te veel eisen stelt of je ziet geen verschillen dan kan je jezelf een hoop geld besparen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hatsa
Mijn Staub 24cm Cocotte in white truffle is vandaag bezorgd :+

Maar ik kom Lava 24cm pannen voor 155 tegen, en een 24cm Le Creuset voor 190 (dat is trouwens ook wat ik voor de Staub heb betaald). Dat verschil vind ik nou niet enorm. Als ik toch al 155 uit moet geven ben ik best bereid om nog wat extra te betalen voor een merk dat ik ken.

Vergeleken met de Jumbo of Lidl braadpannen is het wel echt een andere prijsklasse, en ik ben er ook niet overtuigd dat het objectief gezien de meerprijs waard is.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
White Truffle, wat moet ik mij daarbij voorstellen? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook weinig te klagen over de cruesets en Demeyere pannen. Heb inmiddels niks anders meer. En ondertussen lukt ook een roerei prima :)

Alleen goed wokken blijft een kleine uitdaging met inductie helaas.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zou heb helpen als je met inductie een bakje esbit tussen de plaat en je wok zou zetten? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hatsa
Gonadan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:38:
White Truffle, wat moet ik mij daarbij voorstellen? :D
Licht warmgrijs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PxIr0rSMWdZc9MNj-hEnEqPLTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrdtmojapniTRYKqCFno44Nb.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Origineel, dat zie je niet zo vaak. (althans ik dan)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mattie112
Mattie112 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:57:

Toevallig de BQ Q-linair Master Glas pannenset 5-delig voor €120 op de kop kunnen tikken (Marktplaats, nieuw). Dat is in elk geval prima voor de kook-pannen. Voor de koekenpannen ga ik nog naar de tips van hier kijken, moet er even de tijd voor hebben :)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 17:40

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb een Creuset pan waar ik opzich wel tevreden over ben. Echter heb ik weinig kracht in mijn handen en is de deksel optillen icm een pannenlap tegen de hitte aan zo'n knop te zwaar. Ik zou liever een handgreep willen hebben. De enige gietijzerenpan met handgreep die ik kan vinden is van Sola. Ik vroeg me af of er misschien nog pannen zijn die wel van gietijzer zijn en een handigere greep hebben? Of is er een reden dat ze eigenlijk allemaal een knop. hebben?

Ik heb gemaild met Creuset hierover, vroeger hadden ze wel een deksel met handgreep maar ze bestaan ook al 100 jaar.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Tim Schuhmacher Is een braadpan / Dutch Oven met twee handvaten dan niet makkelijker?

Zoiets bijvoorbeeld https://daumonet.com/product/braadpan-ducasse/

edit: maar ze lijken weinig te bestaan op die SOLA na inderdaad.
En die knoppen zijn vervangbaar, maar zie daar maar eens een greep voor te vinden ...

Edit 2: Of je zet er zoiets op: https://www.beslagonline....-t-uniform-geborsteld-rvs
staat ook nog wel aardig vind ik zelf dan.
Misschien dat ik dat zelf wel doe, heb nog genoeg kracht in mijn vingers maar met handschoen zijn die knoppen nog best klein.

[ Voor 73% gewijzigd door franssie op 30-01-2024 16:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Raymond P
Gonadan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:28:
Mja, ik vind Lava toch echt van een ander niveau qua afwerking. En inderdaad, veel innovatie is al gedaan, dat wordt dan ook dankbaar geplagieerd door lagelonenlanden om goedkopers iets neer te zetten wat er flink op lijkt. Vanwaar eigenlijk de vergelijking tussen RVS en koper? Dat is toch gewoon iets heel anders?

Nou ja, we hoeven het ook niet eens te zijn. Al ben ik het wel met je laatste stukje eens, als je niet te veel eisen stelt of je ziet geen verschillen dan kan je jezelf een hoop geld besparen. :P
Esthetisch wellicht, de Lava presteert hier beter want het deksel heeft condensatie noppen (zoals Staub) waardoor condensatie merkbaar beter verdeeld wordt. Dat had m'n le Creuset niet, terwijl dat afaik wel door hun is uitgevonden.

In mijn koperen koekenpan ligt ook een minilaagje RVS. ;) Die 6 lagen die eronder liggen bij een proline 7 presteren veel minder goed dan ik verwacht had, ook bij een lagere delta.
Ik heb de proline niet naast een 3-ply kunnen testen/meten maar wel een broodtest gedaan met praktisch hetzelfde resultaat als thuis. En dat was voor mij best een teleurstellende beleving.

N.b. ik stel dus niet dat het slechte pannen zijn, enkel de prijs valt tegen.

@Tim Schuhmacher Ze hebben (helaas) bijna allemaal zo'n knop. Die zijn wel te krijgen in andere materialen waardoor de doek misschien niet meer nodig is.
Er zijn ook andere vormen te krijgen en universele oplossingen met een oog/greep.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:25:
Esthetisch wellicht, de Lava presteert hier beter want het deksel heeft condensatie noppen (zoals Staub) waardoor condensatie merkbaar beter verdeeld wordt. Dat had m'n le Creuset niet, terwijl dat afaik wel door hun is uitgevonden.
Klopt, ik vergelijk ze dan ook meer met de cocotte van Staub en dan ziet die laatste er toch echt beter uit qua afwerking. Overigens was ik in de veronderstelling dat Staub met die druppeldeksels was gekomen. Tegenwoordig zie je dat bij de meeste imitaties ook inderdaad.
Ik dacht dat de prijsverschillen vroeger groter waren, is die Lava ook gewoon in prijs gestegen of is Staub gezakt?

@Tim Schuhmacher de reden dat ze een knop hebben is dat je die er over het algemeen af kunt draaien als dat nodig is. Bijvoorbeeld wanneer het in een krappe oven moet.

Je kunt een hittebestendige handschoen overwegen als dat makkelijker werkt, of een lus van een dik stuk nylon touw o.i.d. om de knop knopen en hem daaraan optillen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 30-01-2024 16:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
De 24cm Lava was 4 jaar geleden 6-7 tientjes, nu kost 'ie +/- 100.
De duurdere pannen zijn allemaal niet of nauwelijks in prijs gestegen geloof ik. Voldoende ruimte voor verhoging van grondstof/productie kosten. :P

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Chefstore biedt hem goedkoop aan inderdaad, naar dat is verre van de reguliere prijs van wat ik zo online tegen kwam.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
@Gonadan Komt overeen met wat horeca groothandels rekenen. :)
De consumentenshops zetten 'm inderdaad raar weg, dat snap ik ook niet helemaal.

- knip -

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 17:40

Tim Schuhmacher

abasios

@Raymond P & @franssie Goede suggesties, ik zal er even over denken.

Best kwalijk dat een klantenservice van Creuset niet verder komt dan enkel antwoorden op mijn vraag, maar niet meedenkt - die kunststofknop hadden ook zij kunnen opperen. Maar goed dat ik dit topic vond!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:21
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:52:
Ik heb een Creuset pan waar ik opzich wel tevreden over ben. Echter heb ik weinig kracht in mijn handen en is de deksel optillen icm een pannenlap tegen de hitte aan zo'n knop te zwaar. Ik zou liever een handgreep willen hebben. De enige gietijzerenpan met handgreep die ik kan vinden is van Sola. Ik vroeg me af of er misschien nog pannen zijn die wel van gietijzer zijn en een handigere greep hebben? Of is er een reden dat ze eigenlijk allemaal een knop. hebben?

Ik heb gemaild met Creuset hierover, vroeger hadden ze wel een deksel met handgreep maar ze bestaan ook al 100 jaar.
Misschien heb je iets aan de le creuset faitout. Een gietijzeren pan als gebruikelijk maar met een geëmailleerd plaatstalen deksel. Dus een stuk lichter qua gewicht.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Sjamo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:15:
[...]

Misschien heb je iets aan de le creuset faitout. Een gietijzeren pan als gebruikelijk maar met een geëmailleerd plaatstalen deksel. Dus een stuk lichter qua gewicht.
En dan zou je dus dat deksel los willen hebben. Denk dat een zwaar deksel sowieso niet heel toevoegt als het maar goed afsluit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mad Wally
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:52:

Ik heb een nieuwe kunststof knop van Le Creuset. Ik wil die wel ruilen met jouw metalen knop.

• jhr27
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Dat leest als wat @Mad Wally schrijft. Laagje chromium oxide die je er thuis niet (netjes) vanaf gaat krijgen zonder te schuren/polijsten en/of heftige zuren te gebruiken.
Nadeel is dat dat laagje poreuzer is en er sneller spul zal hechten.

Een enkele laag RVS is lastig om kapot te stoken, maar de 375 graden die je aan hebt getikt is vast niet nodig geweest.
Meerlaags RVS zou ik wat voorzichtiger mee zijn.

Als het wel de bedoeling was om heet te sauteren/wokken dan zal je de verkleuring voor lief moeten nemen.
En je olie niet heet laten worden, dus direct na het toevoegen van koude olie je product erbij en voldoende bewegen.

Fwiw het gebeurt hier ook wel eens in m'n rvs sauteerpannen. Esthetiek interesseert mij minder dan prestatie, dus hier gaat er wel eens Cif schuurmiddel en/of schuurpapier (#2000) door de pan.
Wat bedoel je precies met dat laagje? Bedoel je als je de pan met met heftige zuren gaat schoonmaken dat eten sneller gaat plakken in de pan? Ik dacht dat RVS in principe gewoon op elke temperatuur kon maar dat heb ik dus mis. Bij plaatstaal zijn we natuurlijk gewend dat de pan lelijk is, bij RVS niet (althans ik). Ik weet dat de pan heet is geworden maar ik denk ook weer niet 375 graden. HG heeft helaas de vlek er niet uit gekregen, wellicht dat ik het inderdaad gewoon laat voor wat het is. Limited edition :)

Wat is bij RVS trouwens het beste? Eerst olie en dan pan verwarmen of eerst pan verwarmen en dan olie erin? Heb beide geprobeerd en heb geen verschil gemerkt, alleen dat je natuurlijk geen watertest kunt doen als er olie in hebt. Laatst nog een pannenkoek in een RVS pan (lukte me niet goed in een teflon pan) gebakken en de pan bleek te koud te zijn, met als voordeel dat ik eerst het beslag mooi kon verspreiden. Ik wachtte even af en ja hoor, de pannenkoek kwam vanzelf los. Volgens mij is het allemaal een kwestie van geduld en oefenen bij RVS.

• jhr27
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Dansende waterdruppels verdampen niet heel snel inderdaad, juist omdat ze dansen. Maar dat is over het algemeen wel een teken dat je de pan al aardig heet aan het stoken bent, waarschijnlijk veel te heet. Waarom?

Wanneer je met vetstoffen aan de gang gaat dan moet je hem niet leeg zo heet opstoken maar eerder de olie erin en beginnen met bakken. Ik weet dat online vaak geroepen wordt dat hij pas heet genoeg is bij dansende druppels maar tenzij je continu staat te druppelen ga je waarschijnlijk gewoon veel te heet op die manier.

Koken met het Leidenfrost-effect kan leuk zijn, maar is het ook echt nodig? (tip: zoek maar eens op leidenfrost in het topic) Ik doe het eigenlijk nooit, verreweg de meeste klachten over problemen met bakken in RVS komen voort uit een te hoge temperatuur van de pan.
Toen ik begon met koken in RVS koekenpannen ben ik ook begonnen met de watertest. Heeft bij mij altijd gewerkt maar als je bijvoorbeeld ui wilt fruiten moet je het niet doen, dan heb je gegarandeerd half bruine ui. Ik dacht dat het als volgt was:

- Te koude pan: water verdampt meteen
- Goed warme pan: water danst stilletjes rond
- Te hete pan: water sist en danst daarna

Toen ik dus wilde roerbakken wilde ik voor een te hete pan gaan i.p.v. een goed warme pan wat ik normaal gesproken doe. Dat bleek dus geen goed idee. De pan verkleurde pas na het toevoegen van olie/voedsel, niet tijdens het verwarmen.

Ik zal wel eerlijk zijn. Meestal als ik het Leidenfrost effect test gooi ik zeker elke twee minuten een paar spetters koud water in de pan, en dan gebruik ik ook altijd ongeveer dezelfde hitte. Een belangrijke les die ik de afgelopen tijd heb geleerd is dat de stand van de kookplaat niet gekoppeld is aan een bepaalde temperatuur. Het is puur hoe hard je je pan wilt verwarmen. Je kunt water immers ook laten koken op standje 1, maar dat gaat meestal pas nadat je op de hoogste stand bent begonnen en daarna bent gaan afbouwen. Of je moet ontzettend veel geduld hebben. Je kunt dus inderdaad de pan te heet laten worden, daarom is het handig om er even mee te oefenen op je kookplaat. Ik heb helaas een keramische/halogeen kookplaat dus nog lastiger dan inductie.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@jhr27 dat zal van je kookplaat afhangen. Op mijn bora stopt het echte borrelen echt wel bij stand 5 en lager zonder deksel. Stand 3 minimaal met deksel.
Op stand 1 kun je het het gevoeglijk vergeten om een pan aan de kook te houden.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2024 22:37 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik heb Siemens inductie kookplaten, en ook daar is 6 zo rond de honderd graden om te koken (als het al aan de kook is) , 8 om echte te grillen en 3 om te smoren. 1 is warmhouden hier.

• jhr27
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:35:
@jhr27 dat zal van je kookplaat afhangen. Op mijn bora stopt het echte borrelen echt wel bij stand 5 en lager zonder deksel. Stand 3 minimaal met deksel.
Op stand 1 kun je het het gevoeglijk vergeten om een pan aan de kook te houden.
Ook niet als je een tijdje hem op 3 houdt en daarna op 2 zet en even later weer op 1? Ik gebruik altijd een deksel, tenzij de boel te hard pruttelt, dan hou ik hem op een kier.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jhr27 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Ook niet als je een tijdje hem op 3 houdt en daarna op 2 zet en even later weer op 1? Ik gebruik altijd een deksel, tenzij de boel te hard pruttelt, dan hou ik hem op een kier.
Gelukkig niet zeg... Zeker met de cruesets moet ik echt lang stoken voordat ie goed warm is. En dat is het punt waarop het met deksel dicht dan stand 3 a 4 wordt voor licht gepruttel.

Lijkt me redelijk onwerkbaar als ie op de laagste stand ook blijft koken.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hoe moet je dan ooit stoven als hij op 1 zou blijven koken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
jhr27 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Wat bedoel je precies met dat laagje? Bedoel je als je de pan met met heftige zuren gaat schoonmaken dat eten sneller gaat plakken in de pan? Ik dacht dat RVS in principe gewoon op elke temperatuur kon maar dat heb ik dus mis. Bij plaatstaal zijn we natuurlijk gewend dat de pan lelijk is, bij RVS niet (althans ik). Ik weet dat de pan heet is geworden maar ik denk ook weer niet 375 graden. HG heeft helaas de vlek er niet uit gekregen, wellicht dat ik het inderdaad gewoon laat voor wat het is. Limited edition :)

Wat is bij RVS trouwens het beste? Eerst olie en dan pan verwarmen of eerst pan verwarmen en dan olie erin? Heb beide geprobeerd en heb geen verschil gemerkt, alleen dat je natuurlijk geen watertest kunt doen als er olie in hebt. Laatst nog een pannenkoek in een RVS pan (lukte me niet goed in een teflon pan) gebakken en de pan bleek te koud te zijn, met als voordeel dat ik eerst het beslag mooi kon verspreiden. Ik wachtte even af en ja hoor, de pannenkoek kwam vanzelf los. Volgens mij is het allemaal een kwestie van geduld en oefenen bij RVS.
Voor het Leidenfrost effect moet de pan al +/- 220 zijn. Als je een ster van druppels krijgt ipv 1 druppeltje water dan ga je al richting de 270.
Als je olie zich ook zo gaat gedragen zit je ver over de 300.
Dat is ook het punt dat de bovenste laag van je pan met zuurstof uit de lucht gaat reageren.
Met RVS is het het chroom dat je ziet reageren, kleurverschil is een refractie van het licht. Een hogere temperatuur maakt een dikkere laag die gepaard gaat met een andere verkleuring. Hence de geschatte 370.

Zo'n dikker laagje/coating (verkleuring) is poreus (en knetterhard) ipv glad. Tijdens bakken kan en zal dat zich volzuigen wat tot meer plakken zal leiden en producten die lastiger los komen. En tijdens afwassen wordt het weer schoon.
Die laag verwijderen lukt enkel met flinke zuren (niet doen) of mechanische frictie (schuurpapier, poetsmiddel etc).

RVS doet er normaliter wat langer over om op te warmen, je vetstof verwarm je het liefst zo kort mogelijk. Voor een hogere (gezondere) kwaliteit olie voeg je die dus pas toe als de pan op baktemperatuur is.
Dat is tussen de 130 en 170 graden, ver onder de temperatuur waar leidenfrost optreed.

Wil je wel met leidenfrost werken dan voeg je geen of minimaal vetstof toe. Het idee is dan dat je product op waterdamp gebakken wordt.
Als graadmeter voor een uniform warme pan werkt het leuk, maar als je dan geen flinke hoeveelheid koude vetstof toevoegt wat de temperatuur significant verlaagt ben je eigenlijk onjuist bezig.

- knip -

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:54:
Hoe moet je dan ooit stoven als hij op 1 zou blijven koken?
Heel kort :+

• radeoxx
Morgen krijg ik 2x een Carbone Carbone Plus koekenpan in huis. Ik heb de pinned posts al gelezen en heb al een aardig idee hoe ik het inbranden moet gaan aanpakken. Ook heb ik dit filmpje nog bekeken YouTube: Matfer Carbon Steel Pan Seasoning Problems Solved.

Plan is om lijnzaadolie vanmiddag nog te kopen zodat ik dat alvast heb.

Het enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is het 'blauwen' van de pan. Wat is dit nu precies? Met de zoekfunctie kom ik op 8 pagina's uit maar nergens kom ik duidelijk op een stappenplan en wat je hiervoor zou moeten doen. En de noodzaak hiervan.

Hopelijk kunnen de experts wat helderheid bieden! Alvast bedankt!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Steeds even optillen zeker zodat hij de kook niet haalt. Handmatig pendelen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• defusion
  • Niet online
radeoxx schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:28:
Morgen krijg ik 2x een Carbone Carbone Plus koekenpan in huis. Ik heb de pinned posts al gelezen en heb al een aardig idee hoe ik het inbranden moet gaan aanpakken. Ook heb ik dit filmpje nog bekeken YouTube: Matfer Carbon Steel Pan Seasoning Problems Solved.

Plan is om lijnzaadolie vanmiddag nog te kopen zodat ik dat alvast heb.

Het enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is het 'blauwen' van de pan. Wat is dit nu precies? Met de zoekfunctie kom ik op 8 pagina's uit maar nergens kom ik duidelijk op een stappenplan en wat je hiervoor zou moeten doen. En de noodzaak hiervan.

Hopelijk kunnen de experts wat helderheid bieden! Alvast bedankt!
(Thermisch) blauwen is het dusdanig heet stoken dat er een laagje zwart ijzeroxide ontstaat op de oppervlakte.
Het doel hiervan is dat de daarna aangebrachte ingebrande laag beter hecht, en dus robuuster is.

• radeoxx
defusion schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:50:
[...]

(Thermisch) blauwen is het dusdanig heet stoken dat er een laagje zwart ijzeroxide ontstaat op de oppervlakte.
Het doel hiervan is dat de daarna aangebrachte ingebrande laag beter hecht, en dus robuuster is.
Maar doe je dit dan zonder olie? Gewoon alleen heet maken? En hoe weet je wanneer het lang genoeg heet is? En inductie is dan perfect lijkt me?

• defusion
  • Niet online
Ja, alleen heet stoken zonder olie.
Deze helpt hopelijk: defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Probleem op inductie zal vooral zijn om de randen ook heet genoeg te krijgen. De meest krachtige gasbrander is handiger.

[ Voor 31% gewijzigd door defusion op 31-01-2024 16:57 ]

• bvk

bvk

Topicstarter
radeoxx schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Maar doe je dit dan zonder olie? Gewoon alleen heet maken? En hoe weet je wanneer het lang genoeg heet is? En inductie is dan perfect lijkt me?
Inderdaad, zonder iets van vetstof er in. Gewoon zachtjes beginnen en dan steeds heter "stoken" zodat de pan niet kromtrekt. Het is klaar wanneer de pan dus "blauw" is, zeg maar bijna zwart.

Specs

Pagina: 1 ... 67 ... 88 Laatste