bvk schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:18:
[...]
Ik probeer het dan ook objectief te benaderen en kijk ik naar de kwaliteit van wat ik in handen krijg. Bij veel van dit soort supermarkt zegel acties kan dat nog wel eens tegenvallen, zo is naar verluidt de huidige pannen actie van de AH niet veel soeps...
Vaak worden die acties samengesteld met een fabrikant die een aparte serie maakt of van voorraden af wil om tot een prijs te komen waar de consument "in trapt" en denkt spekkoper te zijn. Een aantal posts hierboven worden Lidl braadpannen genoemd die nog eens de helft goedkoper zijn bijvoorbeeld... Dat geeft mij nog veel meer een "to good to be true" gevoel dan de pan waar ik nu aan refereer.
Bij de Jumbo actie waren het initieel mat geëmailleerde braadpannen van Kuhn Ricon, maar die waren blijkbaar ineens op (niet leverbaar) en lagen er dozen met deze Ballarini pannen. Zou de Jumbo als vervanger misschien gewoon een deal gemaakt hebben met Zwilling/Ballarini om toch wat te hebben liggen in de winkels?
En voor die 60,- korting (de pan kost ook bij Zwilling zelf nu 99,-) heb je toch heel wat boodschappen moeten doen en zal het wel uitkomen, maar ergens heb ik het idee dat ze nu heel wat meer kosten hebben dan met de Kuhn Ricon serie die er eigenlijk had moeten liggen.
Hoe dan ook, voor mij (als ervaren kok) is het een mooie deal en verwacht ik er nog vele jaren plezier van te hebben

Precies, zo kijk ik er ook naar. Veel van mijn spullen waren best prijzig maar dat is niet omdat ik heb zitten googelen welke het beste zou moeten zijn volgens de websites of reputatie. Ik ben veelal gewoon naar winkels gegaan en heb spullen in handen gehad, wat ik fijn vond voelen en er goed vond uitzien heb ik dan gekocht.
Soms speelt merk daar ook wel een factor, als weet van bepaalde merken dat ze verwachtingen waar maken kies je daar toch sneller voor. Maar veel vaker was het andersom, dat ik gewoon van alles bekijk en vasthoudt en dan tot de conclusie kom dat de producten die mij het meest bevallen toch vaak van de bekendere merken blijken te zijn.
Bij acties blijft het altijd gissen naar de motivatie van de actievoerder en de gebruikte bulk van producten, het hoeft niets te betekenen, maar het kan wel, je weet het gewoon niet. Als het in de winkel er gewoon goed uit ziet en aanvoelt gewoon doen, uiteindelijk gaat het er om of wat je in handen hebt bevalt, niet hoe goed het theoretisch kan zijn.
Raymond P schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:30:
@
bvk Het is nog maar een paar maandjes geleden dat zo'n gerenommeerd merk een tik op de vingers heeft gekregen wegens het fictief hoog houden van de prijzen door verkopers te bestraffen die onder de afgesproken prijzen doken.
En als je de prijzen een beetje volgt gok ik dat er nog wat meer merken zich daaraan schuldig maken.
De "too good to be true" vibe is vooral marketing, goede pannen kunnen best goedkoper zijn. Al is een beetje extra betalen voor garantie en support prima natuurlijk.
Winkeliers aan adviesprijzen houden is vrij standaard in de markt, daar kan ik een hoop merken van noemen in allerlei productcategorieën en daar klagen we soms wel en soms niet over, net hoe de pet staat. Maar een indicatie van kwaliteit is het zelden.
Die zaak die je noemt herinner ik mij wel, ga ik eens opzoeken. Ben wel benieuwd naar de details want als het zuiver om afdwingen van adviesprijzen gaat dan zou het jurisprudentie zijn om een groot deel van alle grote merken aan te pakken.
Goede pannen kunnen best goedkoper zijn, maar duurdere pannen kunnen ook alsnog beter zijn dan goede pannen. Het is dan alleen de vraag of je daar nog iets van merkt en of dat verschil nog in verhouding is met het prijsverschil.
Productieproces, grondstoffen, personeel, innovatiekosten, garantie, etc, zijn een hoop factoren die de uiteindelijke prijs bepalen. Waarnaast een merk met een goede reputatie daar wel een schepje bovenop kan doen vanwege die reputatie, maar die is dan meestal ook wel verdiend omdat de keten al jaren in orde blijkt te zijn.
Een merk wat dan een kwart van de prijs vraagt kan incidenteel best in de buurt komen van de merken met reputatie, maar het kan niet zo zijn dat het structureel exact hetzelfde is.
Koop je blind altijd de dure producten omdat je denkt dat duurder beter is dan is dat financieel gezien niet zo slim, maar koop je altijd maar goedkope spullen omdat je de illusie hebt dat het verschil voornamelijk marketing is dan ben je nog veel dommer.
Tenzij je het verschil niet merkt, dan ben je gezegend. Ik zou soms willen dat ik verschillen tussen bepaalde gradaties producten niet door had, zou me een hoop geld schelen.

Daarom nogmaal: lekker zelf voelen en beoordelen wat je lekker vindt werken, dat is het belangrijkste. En ook al zijn soms dingen beter, je hebt het ook niet eens altijd nodig. Dat kan ook nog verschillen.
Wat moet er precies opgelost worden dan? Vlees kan prima in de RVS koekenpan, al gebruik ik afhankelijk van gerechten ook mijn geëmailleerd gietijzeren braadpan, grillpan, oven of kamado.
Wel overweeg ik nog een kaal gietijzeren koekenpan als extra, kan ik ook mooi op de barbecue gebruiken. Kan ook de variant worden die ze tegenwoordig skillet noemen.
Voor wokken heb ik een simpele oude, niets bijzonders. Heb wel een fikse brander maar gebruik het gewoon te weinig. Voor curry's of stoofgerechten heb ik mijn braadpan. Het echte wokken doe ik mijn gezin ook geen plezier mee dus besteed ik weinig aandacht aan, roerbakken (of eigenlijk vaak roerkoken wat men doet) heb je geen wok voor nodig.

Deze avond eerste keer wat gemaakt met de Demeyere multiline pan! Werkte goed, bedankt voor alle tips

.
Ik las inderdaad nu pas dat er nóg een betere lijn is, de proline, maar goed, deze zal goed zijn en ook lekker licht (relatief).
Demeyere zet de Proline hoger in inderdaad, maar of hij echt beter is weet ik niet. Wat dikker allemaal dacht ik. Hij is er bij mij in gekomen omdat ik hem gewoon fijner vond aanvoelen dan de multiline en andere merken/alternatieven in de winkels. En als ik dan eenmaal één uit die serie heb moet de rest van de koekenpannen bijpassend uiteraard, beetje dwangneurose is een tweaker niet vreemd.